Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02 16:40
Wie kan mij helpen om mijn vloerverwarming beter af te stellen?
Het probleem is dat deze mijn woning té langzaam verwarmt. Op dagen als vandaag is hij al sinds 6.30 uur vanmorgen tot aan nu bezig om mijn kamer te verwarmen van 19 naar 21 graden.

Het is beneden (PVC) ook niet voelbaar dat de vloer warmer wordt, alleen een beetje in de gang in de buurt van de verdeler. In de badkamer is dat anders, daar verwarmt de vloer wel goed. In de rest van het huis staan radiatoren, maar die staan altijd uit.

Temperatuur van CV water (CV ketel) is 60 graden;
Temperatuur van de aanvoerkraan op de verdeler is 43 graden;
De retourthermometer op de verdeler staat op 18 graden;
de aanvoertemperatuur staat op 24 graden ( en komt ook niet hoger).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptoFF2e84ZojH3CsiMD0BoM3csc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O32853TN8HS82YchVRQ39iR4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjWZoUv-byNSpvkKKUSgDLjAGFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YdiA0gqNNH3AfwEqJikQ4upB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25

m0nk

16-09-2003 15.15

Heb ik ook eens gehad, bij mij was mijn thermostaat knop en die voeler die erbij zat (geen idee hoe dat ding heeft) kapot. Na het vervangen van de knop ging het wel goed. Uiteraard geen idee of dat ook het probleem bij jou is natuurlijk. Beste is om je installateur er naar te laten kijken.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Heb je de boel al goed ontlucht?

Draai die thermostaatknop er een af en geef dat pinnetje in het midden eens een tik. Kijk of die vrij beweegt.

[ Voor 64% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-01-2022 16:16 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 14:07
Kan het zijn dat er lucht in de leidingen zit? Zitten er nog radiatoren op het systeem aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alle kranen op je verdeler dichtdraaien en dan elk afzonderlijk open draaien en testen wat er gebeurt. Let op aanvoer en retour temperatuur. Wordt de groep warm, prima. Zo niet, dan een expert erbij halen, mogelijk lucht. (of wellicht even de pomp harder zetten om de lucht eruit te blazen).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

charrel

Cortisol4life..

Op welke stand staat je pomp? Als er nog radiatoren in de opstelling zitten moet ie volgens mij op de rechter optie staan bij de rode draaiknop.
Dan compenseert de pomp de veranderende druk in het systeem door de radiatoren beter.

Pomp ook al een tijdje op de ontluchting stand gehad?

[ Voor 33% gewijzigd door charrel op 20-01-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Gramser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:15:
Kan het zijn dat er lucht in de leidingen zit? Zitten er nog radiatoren op het systeem aangesloten?
Ik heb op de 1e verdieping en op zolder wel nog 5 radiatoren. Maar die staan allemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
charrel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:23:
Op welke stand staat je pomp? Als er nog radiatoren in de opstelling zitten moet ie volgens mij op de rechter optie staan bij de rode draaiknop.
Dan compenseert de pomp de veranderende druk in het systeem door de radiatoren beter.

Pomp ook al een tijdje op de ontluchting stand gehad?
Volgens mij is dit de 'verschildrukregeling constant'. En hij staat op stand 3, welke ook wordt geadviseerd bij 5-6 groepen (heb ik).
Overigens heb ik geprobeerd om te ontluchten. Maar als ik daar aan draai spuit er gelijk water uit, dus dat zit dan volgens mij wel goed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDbc83JA4j4zhYRFwJ5Al5JUHfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbbAYcpeaxyqXdwnCu4bdcLW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
Op die bovenste foto lijkt een niet ingestoken kabel te liggen? Boven op de pomp?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:23:
Alle kranen op je verdeler dichtdraaien en dan elk afzonderlijk open draaien en testen wat er gebeurt. Let op aanvoer en retour temperatuur. Wordt de groep warm, prima. Zo niet, dan een expert erbij halen, mogelijk lucht. (of wellicht even de pomp harder zetten om de lucht eruit te blazen).
Bedoel je die 6 witte draaiknoppen per groep? Ik kan die knoppen wel met de klok meedraaien om ze vast (dicht) te draaien. Maar de andere kant op, draait de knop vrij vlot door (dat staat ie volledig open denk ik?).

Probleem is dat er geen beschrijving bijstaat welke groep voor welke ruimte is. Feitelijk heb ik ook maar 3 afzonderlijke ruimtes; de badkamer, de hal, en de woonkamer/keuken (1 grote ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Overigens heb ik geprobeerd om te ontluchten. Maar als ik daar aan draai spuit er gelijk water uit, dus dat zit dan volgens mij wel goed..
Dat wil niks zeggen, aangezien je daar alleen naar je verdeler kijkt. Dat wil niet zeggen dat er een groep is waar nog een luchtbel in zit... Daarom even mijn advies ook volgen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
lijkt alsof je pomp niet draait.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 07:41
Waarom draai je de thermostaat kraan niet even hoger, kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MJ1986 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:35:
lijkt alsof je pomp niet draait.......
Als die ervoor moet zorgen dat de aanvoertemperatuur stijgt, zou dat kunnen. Tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Mijn ervaring met vloerverwarming is om continue dezelfde temperatuur aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Dat wil niks zeggen, aangezien je daar alleen naar je verdeler kijkt. Dat wil niet zeggen dat er een groep is waar nog een luchtbel in zit... Daarom even mijn advies ook volgen.
Ok, dank voor de tip. Dit ga ik proberen. Dus de temperatuur wat omhoog doen, alle groepen dicht. En dan per verdeler kijken als ik die opendraai, of de aanvoertemperatuur stijgt? En hoeveel moet die dan ong. stijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Omit09 op 20-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Laatst online: 13-05 21:40
bromt de pomp een beetje? je kunt meestal wel horen of hij draait ja/nee.

Daarna is het een kwestie van kijken of het water overal heen stroomt.

Dus de thermostaat even op hoge temperatuur zetten, en kijken of de retourtemperatuur gaat klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MJ1986 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:41:
bromt de pomp een beetje? je kunt meestal wel horen of hij draait ja/nee.

Daarna is het een kwestie van kijken of het water overal heen stroomt.

Dus de thermostaat even op hoge temperatuur zetten, en kijken of de retourtemperatuur gaat klimmen.
Ja die bromt wel. Heb hem nu op de ontluchtingsstand gezet. Zal vanavond eens kijken wat er gebeurt met de aanvoertemperatuur als ik alle groepen dichtdraai, en vervolgens per groep controleer of de temperatuur stijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zoals @MJ1986 zegt: 1 groep opendraaien, zorgen dat de CV zijn werk doet, en voelen aan de leidingen, De aanvoer van de groep op de verdeler moet heet worden, mogelijk 35-45 graden, dit voel je zo. De retour moet na een poosje ook warmer worden, mogelijk 25-30 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:46:
Zoals @MJ1986 zegt: 1 groep opendraaien, zorgen dat de CV zijn werk doet, en voelen aan de leidingen, De aanvoer van de groep op de verdeler moet heet worden, mogelijk 35-45 graden, dit voel je zo. De retour moet na een poosje ook warmer worden, mogelijk 25-30 graden?
Ok bedankt. Ik ga dit vanavond testen!
Ik neem trouwens aan dat je de leidingen bedoeld die bovenaan zitten (ook te zien op mijn 1e foto), en niet de witte leidingen die onder de groepenknoppen zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Ok bedankt. Ik ga dit vanavond testen!
Ik neem trouwens aan dat je de leidingen bedoeld die bovenaan zitten (ook te zien op mijn 1e foto), en niet de witte leidingen die onder de groepenknoppen zitten?
beiden :) De metalen leidingen zijn je aanvoer en retour naar de CV, de witte plastic leidingen zijn de aanvoer en retour naar je vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Volgens mij is dit de 'verschildrukregeling constant'. En hij staat op stand 3, welke ook wordt geadviseerd bij 5-6 groepen (heb ik).

[Afbeelding]
Met radiatoren in de setup moet de pomp op de linker stand staan. Mijn pomp zit andersom, ontluchten kan je doen als je de rode draaiknop in het midden omhoog zet. Dan doet ie het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
charrel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Met radiatoren in de setup moet de pomp op de linker stand staan. Mijn pomp zit andersom, ontluchten kan je doen als je de rode draaiknop in het midden omhoog zet. Dan doet ie het voor je.
Als ik de handleiding zo lees, denk ik dat je gelijk hebt! Bijzonder, want ik heb hier nooit aangezeten nadat de installateur dit 2 jaar geleden heeft geplaatst. Heb e.e.a. zojuist ontlucht, en nu de pomp aan de andere kant in stand 3 gezet.

Inmiddels alle groepen dicht, op 1 na. En de thermostaat wat hoger gezet! Zo maar eens kijken of er leidingen warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:00:
[...]

beiden :) De metalen leidingen zijn je aanvoer en retour naar de CV, de witte plastic leidingen zijn de aanvoer en retour naar je vloerverwarming.
Ok. Klopt het trouwens dat als je een groep open draait, je hem maar een kleine slag 'los' hoeft te draaien? Daarna draait de knop bij mij door (doen ze van alle groepen trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Ok. Klopt het trouwens dat als je een groep open draait, je hem maar een kleine slag 'los' hoeft te draaien? Daarna draait de knop bij mij door (doen ze van alle groepen trouwens).
Hmm, bij mijn weten moet het net zo zijn als bij een radiator, je zou hem dus in een paar slagen moeten kunnen open- en dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Dan even proberen of je de pennetjes onder het dopje wel redelijk gemakkelijk kan induwen, als die niet bewegen zitten ze te vast. Het moet net zoals je thermostaat knop zijn, ze moeten bijna een halve cm/ paar mm heen en weer kunnen gaan.
Soms helpt het om er gewoon even niet te hard op te drukken met een .... hamer zeggen ze hier ( gebruik zelf meestal het handvat van een schroevendraaier ;) :
https://www.engie.be/nl/b...tische-kraan-deblokkeren/
SonOfSam schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:32:
Op die bovenste foto lijkt een niet ingestoken kabel te liggen? Boven op de pomp?
haha, dacht ik ook al maar het lampje van de pomp brandt wel :+

[ Voor 42% gewijzigd door charrel op 20-01-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Hmm, bij mijn weten moet het net zo zijn als bij een radiator, je zou hem dus in een paar slagen moeten kunnen open- en dichtdraaien.
Het eerste stuk voelt wel zo. Daarna niet. Maar inmiddels heb ik de 'test' gedaan.
Heb stuk voor stuk 1 groep open gezet. Bij alle groepen steeg de temperatuur van de aanvoertemperatuur vrij snel richting de 40 graden! De buizen werden ook wat warmer. Alleen de thermometer van de retourmeter steeg nog niet heel veel. Maar daarvoor heb ik misschien niet lang genoeg gewacht.
Dus dat lijkt individueel wel goed te werken. Heb nu alle groepen weer opengedraaid. Morgen maar eens kijken hoe snel de opwarming in de kamer gaat.

Of zou het dan toch aan de instelling van de pomp hebben gelegen? Die stond 'verschildrukregeling constant' en heb ik nu omgezet naar 'verschildrukregeling variabel' (en dat lijkt ook de goede te zijn). Vind alleen niet terug wat het verschil is, en of dit het probleem dus kan zijn.

Tot zover dank voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:38
Verschildruk variabel (Δp-v):
De gewenste waarde voor de verschildruk wordt binnen het toegestane debietbereik lineair
tussen ½H en H verhoogd. De door de pomp opgewekte verschildruk wordt geregeld op de
ingestelde gewenste waarde voor de verschildruk. Dit regelingstype wordt vooral gebruikt bij
verwarmingsinstallaties met radiatoren, aangezien zo de stromingsgeluiden in de thermostaat-
ventielen worden verlaagd. Wilo beveelt dit regelingstype niet aan voor vloerverwarming-
spiralen

Uit de handleiding van onze wilo pomp op de vloerverwarming. Misschien even checken of dat wel handig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
cvs79 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:33:
De gewenste waarde voor de verschildruk wordt binnen het toegestane debietbereik lineair
tussen ½H en H verhoogd. De door de pomp opgewekte verschildruk wordt geregeld op de
ingestelde gewenste waarde voor de verschildruk. Dit regelingstype wordt vooral gebruikt bij
verwarmingsinstallaties met radiatoren, aangezien zo de stromingsgeluiden in de thermostaat-
ventielen worden verlaagd. Wilo beveelt dit regelingstype niet aan voor vloerverwarming-
spiralen

Uit de handleiding van onze wilo pomp op de vloerverwarming. Misschien even checken of dat wel handig is
Hm..Je hebt denk ik gelijk. Dan zou die toch op constant moeten staan.
Blijft raar dat de aanvoertemperatuur bij enkele groepen wel stijgt naar 40 graden. En niet als ze allemaal open staan... --> morgen nog maar eens checken nu ze allemaal weer open staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Omit09 op 22-01-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@Omit09
Precies om deze reden wordt vaak aangeraden om de vloer op 1 temperatuur te houden in het stookseizoen of max 1 a 2 graden te verlagen in de nacht.
Probeer daarom eens inzicht te krijgen in het aantal m3 gas per dag wat je verstookt.

Verder, weet je zeker dat je vloerverwarming hoofdverwarming betreft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

chrisborst schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:53:
@Omit09
Precies om deze reden wordt vaak aangeraden om de vloer op 1 temperatuur te houden in het stookseizoen of max 1 a 2 graden te verlagen in de nacht.
Probeer daarom eens inzicht te krijgen in het aantal m3 gas per dag wat je verstookt.

Verder, weet je zeker dat je vloerverwarming hoofdverwarming betreft?
Sowieso wel prettig om in de nacht iets te verlagen. Anders is je vloer snachts warm en overdag koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Gieliovd520 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:15:
Heb je de boel al goed ontlucht?

Draai die thermostaatknop er een af en geef dat pinnetje in het midden eens een tik. Kijk of die vrij beweegt.
Ik lees nergens dat je al ontucht hebt op het hoogste punt in je installatie en de thermostaat hebt gecontroleerd?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

cvs79 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:33:
spiralen

Dat is erg kort door de bocht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twJvy32RE0QvPCl2Y_mAgyiTmLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXvL2ZQhi50uiGCXZqnvHU9F.png?f=fotoalbum_large
Met gemengde systemen kan de andere stand beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Helaas; als ik 1 groep open zet (willekeurig welke) zie ik dat de aanvoertemperatuur stijgt naar ca. 40 graden. Maar nu heb ik álle groepen weer open gezet, thermostaat paar graden hoger, en nu blijft de aanvoertemperatuur weer rond de 24 graden hangen...

Over het ontluchten; ik heb de pomp het ontluchtingsprogramma laten draaien. En als ik de ontluchter op de verdeler opendraai spuit er gelijk water uit. Wat kan ik nog meer ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Plaats eens een goede foto van je hele verdeler? Alles moet er op, elke leiding, thermostaat, buis enz. Ook graag wat closeups enz. Ik zie op de eerste foto recht een soort bypass ventiel? Graag ook foto van die situatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 20-01-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vragen:

Hoeveel koelt je woning 's nachts af?
Hoe diep zitten je VV leidingen in de vloer? Of beter gezegd; Hoeveel materiaal zit er bovenop de VV leidingen?
Heb je vloerisolatie?
Hoe goed is je woning geisoleerd?
Weet je de HoH afstand van je vloerverwarming?

Vloerverwarming is een trage manier van verwarmen, des te dieper de leidingen des te trager zal die reageren. Een graad verwarmen kan dan dus uren duren omdat je eerst alle massa moet opwarmen. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Voel je warmte komen bij je vloerverdeler via de aanvoer? Wordt je aanvloerblok warm?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:51:
Plaats eens een goede foto van je hele verdeler? Alles moet er op, elke leiding, thermostaat, buis enz. Ook graag wat closeups enz. Ik zie op de eerste foto recht een soort bypass ventiel? Graag ook foto van die situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK8EMm53SRjohpx4xQDkcVUa5VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfsMKKncIIDzzJLzRN2m1wf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmdo89EaN6CWRGdiq2xhRW4LqXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHrAdem3Ha1bP2wlmTX04A7c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deUSA3wkcu5mUnm90mVE109cE2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flACBjAfNwjirAsviYNTsB4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcnORTHEw-hPinTlaOINoolf5R4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhwrU85y9vid3GIKfFg1DT1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvf8S_vcje7Ihi5LL6qhPULDBds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4AQdvIBrJ1ZNFDuoa2I1tLp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKvj2OWrHRttGyBdFjVUfERfhI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEAbyqIohaVEIAy8W1lc9sxp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De laatste foto die je post is de bypass. Voel je ONDER de bypass warmte, er boven niet en de bypass zelf er tussen wel?

Wat ook nog kan is dat je bypass slecht staat afgesteld en je water via de bypass meteen terug gaat naar je verwarmingstoestel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ok. 2 vragen:
1) hoe wordt die pomp aangestuurd? Temperatuur gebaseerd? Ik zie een voeler onderop de verdeler. Of draait hij gewoon 24x7?
2) Die bypass kan ook nog de boosdoener zijn. Als hij te zwak ingesteld gaat, gaat het water direct weer retour. Dan moet je hem wat strakker instellen. Je kan hem eens bijv. 2 volle slagen dichter draaien (goed onthouden, zodat je het weer kan terugbrengen in de originele staat).

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 20-01-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omit09
mkleinman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:00:
Vragen:

Hoeveel koelt je woning 's nachts af?
Hoe diep zitten je VV leidingen in de vloer? Of beter gezegd; Hoeveel materiaal zit er bovenop de VV leidingen?
Heb je vloerisolatie?
Hoe goed is je woning geisoleerd?
Weet je de HoH afstand van je vloerverwarming?

Vloerverwarming is een trage manier van verwarmen, des te dieper de leidingen des te trager zal die reageren. Een graad verwarmen kan dan dus uren duren omdat je eerst alle massa moet opwarmen. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Voel je warmte komen bij je vloerverdeler via de aanvoer? Wordt je aanvloerblok warm?
Hoi, bedankt voor het meedenken. Rond het begin van de avond verlaag ik de thermostaat van ca. 21 graden, naar 19. Vaak is het dan sochtends nog rond de 19,5 graad beneden. Dus dan koelt het ca 1,5 graad af.
De woning is nieuw gebouwd in 2018, dus goed geisoleerd, mét vloerverwarming. In de kamer heb ik PVC liggen, in de badkamer tegels (daar wordt het wél warm).
Ook heb ik sterk het vermoeden dat de vloer rondom de verdeler (dus de gang) wél warm wordt.
Hoe diep de leidingen liggen en wat de HoH is weet ik niet.

Maar is het niet apart dat de aanvoer thermometer niet boven de 25 graden uitkomt als ik álle groepen open heb, terwijl als er maar 1 groep open staat deze wel richting de 40 graden beweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Hoi, bedankt voor het meedenken. Rond het begin van de avond verlaag ik de thermostaat van ca. 21 graden, naar 19. Vaak is het dan sochtends nog rond de 19,5 graad beneden. Dus dan koelt het ca 1,5 graad af.
De woning is nieuw gebouwd in 2018, dus goed geisoleerd, mét vloerverwarming. In de kamer heb ik PVC liggen, in de badkamer tegels (daar wordt het wél warm).
Ook heb ik sterk het vermoeden dat de vloer rondom de verdeler (dus de gang) wél warm wordt.
Hoe diep de leidingen liggen en wat de HoH is weet ik niet.

Maar is het niet apart dat de aanvoer thermometer niet boven de 25 graden uitkomt als ik álle groepen open heb, terwijl als er maar 1 groep open staat deze wel richting de 40 graden beweegt?
Dat is inderdaad vreemd, met bouwjaar 2018 is in principe meteen isolatie-argument van mij van tafel. Mijn vermoeden zou de bypass zijn, wat ik hierboven ook schreef :)

Edit: Hoe ver zit je vloerverdeler van je verwarmingstoestel ( CV ketel? ) weg? Als je voelt met je handen als er warmtevraag is, kan je dan de aanvoer richting je verdeler voelen? Ergens moet die koud worden.

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 20-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Microkid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:06:
Ok. 2 vragen:
1) hoe wordt die pomp aangestuurd? Temperatuur gebaseerd? Ik zie een voeler onderop de verdeler. Of draait hij gewoon 24x7?
2) Die bypass kan ook nog de boosdoener zijn. Als hij te zwak ingesteld gaat, gaat het water direct weer retour. Dan moet je hem wat strakker instellen. Je kan hem eens bijv. 2 volle slagen dichter draaien (goed onthouden, zodat je het weer kan terugbrengen in de originele staat).
Wat bedoel je met hoe wordt de pomp aangestuurd? Hoe kan ik dat zien / bepalen?

Ik had al even aan de bypass gezeten, maar hij stond vrij ver ‘dichtgedraaid’. Zo richting de 0,5 bar. Die heb ik nu op 0,4 gezet. Zal gelijk de thermostaat wat hoger zetten om te kijken of dat ook wat doet met de aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsSsq0wSKaa0yiFnTosnsuLBLvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLXrLyA5jF1134PlTp1Mqhqh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Wat bedoel je met hoe wordt de pomp aangestuurd? Hoe kan ik dat zien / bepalen?

Ik had al even aan de bypass gezeten, maar hij stond vrij ver ‘dichtgedraaid’. Zo richting de 0,5 bar. Die heb ik nu op 0,4 gezet. Zal gelijk de thermostaat wat hoger zetten om te kijken of dat ook wat doet met de aanvoertemperatuur.

[Afbeelding]
Dat is volgens mij de verkeerde kant op, bij 0,4bar drukverschil tussen aanvoer/retour gaat de bypass open. Dus nog eerder; Dus mogelijk nog eerder problemen dan dat je al had.

Edit: overigens als je bypass wordt aangesproken dan moet je de bypass ook horen. Althans bij mij maakt hij herrie als hij "aan" gaat.

Heb je de hand test met warmte al geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 20-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omit09
mkleinman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Dat is volgens mij de verkeerde kant op, bij 0,4bar drukverschil tussen aanvoer/retour gaat de bypass open. Dus nog eerder; Dus mogelijk nog eerder problemen dan dat je al had.
Ah oke. De ander kant op dan draai ik hem zo goed als 'vast' op de hoogste stand (0,5). Is dat wat u bedoelt?

Edit; Ik heb net de thermostaat wat hoger gezet, dus zal zo eens voelen of de bypass warmer wordt. Het is mij niet eerder opgevallen dat deze een geluid maakt..

Maar even terug naar de aanvoerthermometer; deze zou toch ook richting de 40 graden moeten oplopen als ik stook en álle groepen open heb staan...?

[ Voor 27% gewijzigd door Omit09 op 20-01-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Ah oke. De ander kant op dan draai ik hem zo goed als 'vast' op de hoogste stand (0,5). Is dat wat u bedoelt?

Edit; Ik heb net de thermostaat wat hoger gezet, dus zal zo eens voelen of de bypass warmer wordt. Het is mij niet eerder opgevallen dat deze een geluid maakt..

Maar even terug naar de aanvoerthermometer; deze zou toch ook richting de 40 graden moeten oplopen als ik stook en álle groepen open heb staan...?
Je aanvoerblok moet op lopen in temperatuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGhASZW6Ta5D-N5HKgMk_KoalPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCGvQmNDIUq8HI9yVflh0nJM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn vloerverdeler, aanvoer 30 graden, retour 20. Ik heb overigens een warmtepomp waarmee ik verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
1. De CV ketel staat op zolder, de vloerverdeler beneden

2. Er is nu warmtevraag. Ik voel dat de rechterbuis die van de bypass naar de verdeler gaat goed warm wordt. Maar de witte buizen die van de verdeler de grond in gaan niet. De aanvoer temperatuur loopt ook niet op (blijft op 24 graden hangen). De linker buis (ik vermoed de retour) verandert niet van temperatuur. De retourtemperatuur staat nu op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
@Microkid en @mkleinman ;

Interessante edit;

Bij wijze van experiment heb ik net 3 van de 6 groepen dichtgedraaid. En dan stijgt de aanvoertemperatuur vlot richting de 30 graden. Als ik er daarna nog 2 dichtdraai zodat er nog maar 1 groep open staat, stijgt die gelijk nog verder richting de 40 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 15:51
Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:07:
[...]
De verdeler heeft 6 buizen retourwater, voert 1 buis retourwater af naar de cv en krijgt 1 buis aanvoerwater met heet water. De aanvoertemperatuur in de verdeler moet dus altijd lager zijn dan die 40 graden, totdat de retour daar ook niet ver vanaf zit.

Je huidige situatie is dus: ~5x 18 graden + 1x 40 graden = 24 graden aanvoer

Met 1 groep open gaat de volledige retour direct naar de cv, alle aanvoer direct naar de ene groep. Dat de temperatuur direct stijgt naar 40 graden is dus geen verrassing.

Dit geeft wel aan dat de warmte in de verdeler terecht komt en niet via de bypass weglekt, aangezien de weerstand met 1 ipv 6 groepen hoger is en dus veel eerder de bypass zou activeren.

De bypass mag op de 0,5 bar blijven staan, dan gaat hij pas echt open als de vloerverwarming blokkeert.

Mijn vraag:
- Hoelang brandt je CV? (Niet warmtevraag volgens je thermostaat, maar hoelang komt warmte van de fysieke ketel)

Let op: Je doel is niet die aanvoermeter direct naar 40 graden krijgen! Omdat het water wordt gemengd met retour stijgt het niet zo snel zo hoog (afhankelijk van de hoeveelheid heet water in de aanvoer).
Vloerverwarming is langzaam en die 24 graden aanvoer zal alleen door een langdurige stooksessie hoger worden. Als je CV echter naar 60 mag stoken, die warmte niet kwijt kan in de vloerverwarming (want die pakt maar 40) en stopt met verwarmen, stopt de pomp van de ketel en dan stopt ook de warmwater toevoer naar de verdeler weer.
Vervolgens zakt de temperatuur in de verdeler weer ver terug en wordt de vloer niet warm. :/

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat je dan beter het vermogen van de ketel kunt gaan beperken en de max temperatuur verlagen, zodat de ketel langzamer en langer moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

FrenzyFreak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:03:
[...]
Omdat het water wordt gemengd met retour ...
waarop baseer je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
FrenzyFreak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:03:
[...]

De verdeler heeft 6 buizen retourwater, voert 1 buis retourwater af naar de cv en krijgt 1 buis aanvoerwater met heet water. De aanvoertemperatuur in de verdeler moet dus altijd lager zijn dan die 40 graden, totdat de retour daar ook niet ver vanaf zit.

Je huidige situatie is dus: ~5x 18 graden + 1x 40 graden = 24 graden aanvoer

Met 1 groep open gaat de volledige retour direct naar de cv, alle aanvoer direct naar de ene groep. Dat de temperatuur direct stijgt naar 40 graden is dus geen verrassing.

Dit geeft wel aan dat de warmte in de verdeler terecht komt en niet via de bypass weglekt, aangezien de weerstand met 1 ipv 6 groepen hoger is en dus veel eerder de bypass zou activeren.

De bypass mag op de 0,5 bar blijven staan, dan gaat hij pas echt open als de vloerverwarming blokkeert.

Mijn vraag:
- Hoelang brandt je CV? (Niet warmtevraag volgens je thermostaat, maar hoelang komt warmte van de fysieke ketel)

Let op: Je doel is niet die aanvoermeter direct naar 40 graden krijgen! Omdat het water wordt gemengd met retour stijgt het niet zo snel zo hoog (afhankelijk van de hoeveelheid heet water in de aanvoer).
Vloerverwarming is langzaam en die 24 graden aanvoer zal alleen door een langdurige stooksessie hoger worden. Als je CV echter naar 60 mag stoken, die warmte niet kwijt kan in de vloerverwarming (want die pakt maar 40) en stopt met verwarmen, stopt de pomp van de ketel en dan stopt ook de warmwater toevoer naar de verdeler weer.
Vervolgens zakt de temperatuur in de verdeler weer ver terug en wordt de vloer niet warm. :/

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat je dan beter het vermogen van de ketel kunt gaan beperken en de max temperatuur verlagen, zodat de ketel langzamer en langer moet stoken.
Bedankt voor je reactie. De CV temperatuur staat nu op 50 graden, en de aanvoerkraan van de vloerverwarming op 45. Zijn dat volgens jou goede standen, of zou ik daar nog iets kunnen proberen?

Hoe / waar kan ik achterhalen hoelang mijn CV brand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Ga er naast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Haha, akkoord. Maar dan vanaf het moment dat ik de thermostaat een graad hoger zet, en als dus de CV keten aan slaat, tót het moment dat deze weer afslaat?

Uit jullie reactie begrijp ik dat dit dus niet per definitie net zo lang hoeft te zijn als dat het duurt totdat die graag hoger bereikt is op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zet de thermostaat op 30, noteer wanneer de CV aan gaat, uit gaat en doe dit bijv 30 minuten. De verwachtig is dat hij in die 30 minuten een paar keer zal branden. We zijn benieuwd hoe vaak en hoe lang per brandbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00
Er komt dus niet voldoende energie bij je verdeler: de flow over je CV ketel lijkt mij dan niet hoog genoeg. Op welke stand staat de pomp in je CV-ketel? Zet die eens op maximaal, als dat kan.

Kan er nog ergens lucht in de leidingen zitten tussen je ketel en de verdeler?

En als je een radiator open zet, wordt die wel warm? En wat gebeurt er dan met de aanvoer en retour temperaturen in de verdeler?

Zo veel vragen :)

Overigens zijn je makkelijk en graf of twee gedurende de dag op moeten kunnen stoken. Welke ketel heb je?

[ Voor 13% gewijzigd door storeman op 20-01-2022 23:28 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Dat maak ik op uit de startpost:
Temperatuur van CV water (CV ketel) is 60 graden;
Temperatuur van de aanvoerkraan op de verdeler is 43 graden;
De retourthermometer op de verdeler staat op 18 graden;
de aanvoertemperatuur staat op 24 graden ( en komt ook niet hoger).
De aanvoertemp is weldegelijk hoger dan de retour, dus er komt warm water bij. Daarnaast verklaart hij later ook bij 3 open groepen flink warmer water maar niet direct de volle 40 graden, dus er wordt gemengd.
Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. De CV temperatuur staat nu op 50 graden, en de aanvoerkraan van de vloerverwarming op 45. Zijn dat volgens jou goede standen, of zou ik daar nog iets kunnen proberen?

Ernaast zitten is inderdaad meest betrouwbaar... Voor brandtijd als tweaker:
Als je de slimme meter actief uitleest; laag maar constant gasverbruik? (minst accuraat)
Een babyfoon, want CV ketels maken geluid wanneer ze lopen.
Een kleine camera op het display van de ketel.

Belangrijk is dat ketel stookt (dat is het makkelijke deel) EN wanneer hij dat niet doet, dat de pomp wel nog blijft lopen met water van 40+ graden. Of de pomp loopt is waarschijnlijk alleen te voelen of te horen helaas.

Wat @Microkid hierboven zegt inderdaad.

Verklaring (sorry, heel verhaal):
Mijn (oude) ketel stookt tot 60 graden, indien behaald pompt 4 minuten na.
Mijn ketel start opnieuw bij <40 graden op de retour.

Als mijn bovenverdieping warm is en beneden de vloerverwarming niet binnen 4 minuten genoeg warmte opneemt en koud water terugstuurt, stopt de pomp. Mijn ketel meet nog 45 graden in zijn retour, maar het komt niet bij mijn vloerverwarming en er komt geen nieuw koud water retour.

Mijn vloerverwarming blijft rondpompen en de temperatuur zakt van 34 graden aanvoer snel terug naar ~24... Mijn vloer warmt dus niet langdurig op, verdieping blijft te koud.

Al geeft de thermostaat nog 100% warmtevraag, de ketel meet 40+ en wacht dus nog even lekker af.

Dit vang ikzelf op door het vermogen van de ketel flink te knijpen, zodat opwarmen sowieso lang duurt met deze ketel. Hoe langer hij de 60 niet bereikt, maar wel 40+, hoe beter.
Helaas kan mijn max-temp niet verder terug dan 60, want dan zakt ook mijn minimale start temperatuur onder de vereiste 40 van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

FrenzyFreak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:45:
[...]

Dat maak ik op uit de startpost:

[...]

De aanvoertemp is weldegelijk hoger dan de retour, dus er komt warm water bij. Daarnaast verklaart hij later ook bij 3 open groepen flink warmer water maar niet direct de volle 40 graden, dus er wordt gemengd.
Volgens de specs is dit geen meng-verdeler. Aanvoer en retour zijn gescheiden.
https://www.technim.nl/ve...-groeps-met-a-label-pomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
@Microkid en @mkleinman en @FrenzyFreak

Ik heb de test zojuist uitgevoerd. Beneden de thermostaat op 30 graden gezet, en toen naast de CV ketel gaan zitten.

De CV ketel sloeg gelijk aan: de ‘power led’ ging branden en het symbool dat de brander is ingeschakeld ook (zie foto hieronder).
En in deze stand bleef hij het gehele halve uur staan.

Zag in het boekje dat erop lag dat ook het radiator symbool had moeten branden, om aan te geven dat er warm CV water geleverd wordt… dat is niet gebeurd…

Ik vind in het boekje niets terug over de pomp instellingen, en of / waar ik deze harder kan zetten.
Overigens heb ik een Intergas Xtreme ketel (hoog rendement gaswandketel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKf28N-fFMoI5Jz_OaFz50Dim44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deA8XdXFHfOPbu6ZmHfglZvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy4AW38GIVlqigslqfKSNho6__M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZnIfrayZy4gOLi3mLXez1ve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hele mooie ketel, dat wel ;)

Neem aan dat hier ook een service menu op zit? Misschien staat ie op tap only. Hoewel het dan raar is dat er iets van warmte in je systeem terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:24:
Hele mooie ketel, dat wel ;)

Neem aan dat hier ook een service menu op zit? Misschien staat ie op tap only. Hoewel het dan raar is dat er iets van warmte in je systeem terecht komt.
Hoi.
Voor het tapwater kan ik de tenperatuur ervan instellen (nu 60 graden) en een comfort of ECO stand (nu ECO). Voor de CV kan ik alleen de temperatuur instellen..

Nu heb ik vorig jaar hier wel een Google Nest thermostaat geinstalleerd. Kán dat er iets mee te maken hebben?

Maar wat je zegt; de ketel reageert wel op warmte vraag (slaat wel aan), maar t radiator symbool brand niet. Tegelijkertijd wordt er wel mondjesmaat warmte geleverd….

Edit; ik zag dat de druk in de ketel 1,4 is. Lijkt wat aan de lage kant, maar weet niet of dat een oorzaak kán zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Omit09 op 22-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Hoi. Het toestel heeft maar beperkte instellingen.

Voor het tapwater kan ik de tenperatuur ervan instelen (nu 60 graden) en een comfort of ECO stand (nu ECO).
Voor de CV kan ik alleen de temperatuur instellen..

Nu heeft vorigig jaar iemand hier wel een Google Nest thermostaat geinstalleerd, waarvoor hij de ketel moest openmaken. Kán dat er iets mee te maken hebben?

Maar wat je zegt; de ketel reageert wel op warmte vraag (slaat wel aan), maar t radiator symbool brand niet. Tegelijkertijd wordt er wel mondjesmaat warmte geleverd….

Edit; ik zag dat de druk in de ketel 1,4 is. Lijkt wat aan de lage kant, maar weet niet of dat een oorzaak kán zijn?
Toen je de thermostaat op 30 graden zette. Hoe warm was het water nog wat uit je aanvoerleiding kwam? Het kan ook zijn dat de leidingen op temperatuur zijn en je CV ketel alleen gaat rondpompen wachtende totdat de temperaturen zover zijn gezakt dat hij weer mag branden.

Wordt de aanvoerleiding NA je bypass wel warm?

Overigens! Wat voor radiatoren heb je nog meer in huis, staan die ook open? If so, draai die allemaal eens helemaal dicht; Wat gebeurd er dan bij je vloerverwarming?

Je hele systeem zou namelijk ook nog wel eens waterzijdig beroerd ingeregeld kunnen zijn. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand. Als dat radiatoren zijn vlakbij de ketel dan krijgt je vloerverdeler, die zit volgens mij helemaal aan het einde van het circuit, bijna niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Laatst online: 13-05 13:58
zit er geen afsluiter onder dat zeskant dopje op je retour van de verdeler?
indien deze (imbus?) dicht staat krijg je ook geen flow vanuit de ketel, en blijf je enkel over de menglus circuleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgZcg3vd0z1F32mDAUJwu7LQrnA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qWDZ1ogVG3okvCC4iCNnwqnp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
mkleinman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Toen je de thermostaat op 30 graden zette. Hoe warm was het water nog wat uit je aanvoerleiding kwam? Het kan ook zijn dat de leidingen op temperatuur zijn en je CV ketel alleen gaat rondpompen wachtende totdat de temperaturen zover zijn gezakt dat hij weer mag branden.

Wordt de aanvoerleiding NA je bypass wel warm?

Overigens! Wat voor radiatoren heb je nog meer in huis, staan die ook open? If so, draai die allemaal eens helemaal dicht; Wat gebeurd er dan bij je vloerverwarming?

Je hele systeem zou namelijk ook nog wel eens waterzijdig beroerd ingeregeld kunnen zijn. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand. Als dat radiatoren zijn vlakbij de ketel dan krijgt je vloerverdeler, die zit volgens mij helemaal aan het einde van het circuit, bijna niets.
Toen ik de thermostaat op 30 graden zette, was de aanvoertemperatuur op de vloerverwarmingsverdeler 24 graden.
De aanvoerleiding tussen de bypass en de verdeler wordt wel goed warm. De leidingen vanaf de verdeler de grond in niet.

Op de begane grond heb ik alleen vloerverwarming. Op de 1e verdieping in de drie slaapkamers, en op de zolder op 2 kamers, zitten radiatoren. Maar die staan allemaal volledig uit.
Een enkele keer staat 1 van hen (op mijn werkkamer) soms aan op de hoogste stand, dan wordt deze ‘een beetje warm’. Nooit helemaal ‘heet’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Nokkenstok schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:50:
zit er geen afsluiter onder dat zeskant dopje op je retour van de verdeler?
indien deze (imbus?) dicht staat krijg je ook geen flow vanuit de ketel, en blijf je enkel over de menglus circuleren.

[Afbeelding]
Bedoel jij deze;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV_mODNvHvJrxpGSrptmK5rrXCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmYq3pRYS31KgzVEEBcTB8PQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUObgbYB53N-IcNyufh-mk5RWUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqImFy2foPgLR7LHFLZdfeJN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Omit09 er zit zeker weten een service menu op die ketel ;)

Of die nest roet in het eten gooit is natuurlijk ook nog een vraag.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Laatst online: 13-05 13:58
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Toen ik de thermostaat op 30 graden zette, was de aanvoertemperatuur op de vloerverwarmingsverdeler 24 graden.
De aanvoerleiding tussen de bypass en de verdeler wordt wel goed warm. De leidingen vanaf de verdeler de grond in niet.

Op de begane grond heb ik alleen vloerverwarming. Op de 1e verdieping in de drie slaapkamers, en op de zolder op 2 kamers, zitten radiatoren. Maar die staan allemaal volledig uit.
Een enkele keer staat 1 van hen (op mijn werkkamer) soms aan op de hoogste stand, dan wordt deze ‘een beetje warm’. Nooit helemaal ‘heet’.
ja die bedoel ik inderdaad, maar die lijkt op de foto iig helemaal open te staan? (volledig linksom--uitgedraaid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:34:
[...]

Volgens de specs is dit geen meng-verdeler. Aanvoer en retour zijn gescheiden.
https://www.technim.nl/ve...-groeps-met-a-label-pomp/
Goed dat je dit zegt! Ze zijn wel gescheiden, maar niet afgesloten. Er zit een gat in het schot waar een LTC ventiel in zou kunnen (zitten?).
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:14:
Zag in het boekje dat erop lag dat ook het radiator symbool had moeten branden, om aan te geven dat er warm CV water geleverd wordt… dat is niet gebeurd…

Ik vind in het boekje niets terug over de pomp instellingen, en of / waar ik deze harder kan zetten.
Radiator symbool dat ontbreekt is inderdaad vreemd. Echter volgens de handleiding is dat geen indicatie op storing, want dan zou het storingssymbool moeten knipperen en zou je een code moeten kunnen opvragen... :/

De pomp zou modulerend moeten zijn en zichzelf in snelheid regelen. Aanpassing daarvan zou in principe niet nodig moeten zijn aan de CV kant bij zo'n moderne ketel.

@Nokkenstok Goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Waar woon je? Ken je toevallig iemand met een warmtebeeldcamera? Hoeft geen hele luxe te zijn, een FLIR ONE die je op een telefoon kan aansluiten werkt ook prima.

Dat geeft je ook visueel een beeld wat er speelt.

Overigens als je dat gaat doen wel PVC tape op de buizen plakken voor een accuratere meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Nokkenstok schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:56:
[...]

ja die bedoel ik inderdaad, maar die lijkt op de foto iig helemaal open te staan? (volledig linksom--uitgedraaid)
Hoi, bedoel je onder dat dopje? Kan het lastig zien, maar als je die binnenkant kan open en dichtdraaien, dan lijkt hij inderdaad volledig open te staan; staan vrijwel op gelijke hoogte als de behuizing… Is het de moeite waard om daar mee te ‘spelen’?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqORCvzbDdiGWJOBBcb-PSjMYBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIQtOBIX04WcGU0z7Nq7XcG6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
mkleinman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Waar woon je? Ken je toevallig iemand met een warmtebeeldcamera? Hoeft geen hele luxe te zijn, een FLIR ONE die je op een telefoon kan aansluiten werkt ook prima.

Dat geeft je ook visueel een beeld wat er speelt.

Overigens als je dat gaat doen wel PVC tape op de buizen plakken voor een accuratere meting.
Dan zou ik eens rond moeten vragen.. woon in de omgeving van Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Je kunt voor de zekerheid met een inbus sleuteltje even 'voelen' of de retourkraan volledig open staat.

De waterdruk bij de CV zit ook tussen 1,5 - 2,0 bar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSc90CiJC6CctMN-pw8_Fb5CHG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g10zlf5WurQ46wSH7Lcdzh6q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:54:
@Omit09 er zit zeker weten een service menu op die ketel ;)

Of die nest roet in het eten gooit is natuurlijk ook nog een vraag.
De CV geeft geen storingsmelding. Maar als ik naar het menu ga, zie ik wel F001 staan aan de linkerkant op de CV.
Even op google gezocht; https://www.warmteklacht....50&storing=8580&subcode=0

Zou de temperatuur tijdens cv bedrijf dus te hoog zijn. Misschien dus toch de CV nog ontluchten en bijvullen, en anders iemand zoeken die naar de aansluiting van de Nest kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
FrenzyFreak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:08:
Je kunt voor de zekerheid met een inbus sleuteltje even 'voelen' of de retourkraan volledig open staat.

De waterdruk bij de CV zit ook tussen 1,5 - 2,0 bar?

[Afbeelding]
Druk staat op 1,4. Zal zo eens kijken of de kraan volledig open staat. Maar daar lijkt het dus wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Hier zijn alle foutcodes.

Inderdaad even verwarming uitzetten, alle verwarmingen volledig open draaien en bijvullen en ontluchten volgens de handleiding.

Aangezien de CV wel stookt bij warmtevraag vermoed ik niet direct dat het probleem bij de Nest ligt, eerder bij de aanvoersensor, gezien de foutmelding... Maar ik ben geen CV monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je ketel kan de warmte niet kwijt dus lijkt het.

En dat terwijl deze ketel netjes heel ver terug kan moduleren. Misschien eerst eens volledig resetten. En daarna stooktemperatuur naar 60 graden oid.

Kun je in die nest app het stookgedrag terugzien?

[ Voor 72% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
De afsluitkraan staat inderdaad wel volledig open.
Dus dan is de conclusie dat de CV haar warmte niet kwijt kan.

Stap 1: ketel resetten.

Stap 2: ontluchten. Bedoelen jullie dan de CV ontluchten, of ook alle radiatoren? En/of de verdeler?

En als dat niet gewerkt heeft dan moet ik het probleem bij de aanvoersensor S1 van de CV zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die sensoren zijn wel berucht bij Intergas. Maar uit zich sneller met warm water. En hebben een aparte foutcode. Althans op mijn Intergas.

Kosten overigens geen rochel bij Warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 16:44
bij mijn nieuwbouw vloerverwarming installatie, met een installateur die door de aannemer niet betaald kreeg, was deze nog niet ingeregeld. stond nog op ruwbouwstand oid om ervoor te zorgen dat de tegels niet zouden breken, er zat bij mij een electrische thermostaatkraan op de installatie die niet open ging. en dat kon ik niet open zetten zonder weet te hebben van de installateur codes.

in mijn geval was het een zwart blok van +/- 20 bij 20cm met een kleine draaiknop er op die ik manueel wel open kon zetten, maar bij lossen automatisch weer dicht ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:20:

En dat terwijl deze ketel netjes heel ver terug kan moduleren. Misschien eerst eens volledig resetten. En daarna stooktemperatuur naar 60 graden oid.
Ik durf die conclusie niet te trekken. De ketel gaat namelijk niet in storing met die knipperende storingsmelding.

Wanneer het water de max temperatuur bereikt en de ketel stopt met stoken, kan hij mogelijk ook intern de status F001 "Temperatuur te hoog, dus stop met stoken" hebben...?
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:28:
De afsluitkraan staat inderdaad wel volledig open.
Dus dan is de conclusie dat de CV haar warmte niet kwijt kan.

Stap 1: ketel resetten.

Stap 2: ontluchten. Bedoelen jullie dan de CV ontluchten, of ook alle radiatoren? En/of de verdeler?

En als dat niet gewerkt heeft dan moet ik het probleem bij de aanvoersensor S1 van de CV zoeken?
  1. Ketel uitzetten
  2. Ketel bijvullen (volgens de handleiding). Dit brengt altijd wat lucht in het circuit.
  3. Systeem ontluchten. Alle plekken afgaan kan nooit kwaad, is alleen meer werk ;)
Resetten hoeft niet meer, aangezien je hem daarna opnieuw aanzet.

Heb je een modulerende Nest trouwens of is dat een aan/uit versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@FrenzyFreak zou hem sowieso resetten. Weet jij welke instellingen er zijn aangepast.

Pendelen levert geen foutcode op normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
FrenzyFreak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Ik durf die conclusie niet te trekken. De ketel gaat namelijk niet in storing met die knipperende storingsmelding.

Wanneer het water de max temperatuur bereikt en de ketel stopt met stoken, kan hij mogelijk ook intern de status F001 "Temperatuur te hoog, dus stop met stoken" hebben...?

[...]
  1. Ketel uitzetten
  2. Ketel bijvullen (volgens de handleiding). Dit brengt altijd wat lucht in het circuit.
  3. Systeem ontluchten. Alle plekken afgaan kan nooit kwaad, is alleen meer werk ;)
Resetten hoeft niet meer, aangezien je hem daarna opnieuw aanzet.

Heb je een modulerende Nest trouwens of is dat een aan/uit versie?
Ok. Dus dat kan ik testen door de thermostaat lager te zetten zodat de CV niet inschakeld. En dan na een tijdje controleren of hij dezelfde code nog geeft bij de instelling? Want hij geeft inderdaad geen foutcode.

Maar ik denk dat als ik aan het stoken ben (bv naar 30 graden), dat het CV symbool wel had moeten branden op de ketel toch?

Ik zal de ketel zo eerst even resetten. Vanmiddag gaan we het systeem bijvullen en ontluchten.
Overigens heb ik een Nest v3. Die zijn modulerend geloof ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:08
Misschien mosterd na de maaltijd maar vloerverwarming is traaaaaggggg. Hier heb ik de thermostaat 24/7 op 19 staan en is het huis behaaglijk warm. Is economisch ook de beste instelling.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:20:

Kun je in die nest app het stookgedrag terugzien?
Voor zover ik in het boekje kan terugvinden, kan ik de ketel alleen resetten als het storingslampje knippert... Heb de stekker er dus even een paar tellen uitgehaald.

Ja ik kan in de app terugkijken hoeveel uur de CV heeft aangestaan. Zoals gisteren, probeert hij de hele dag de 21 - 21,5 graden te bereiken, heeft de CV ruim 13 uur aangestaan. Zaten savonds natuurlijk wat 'testen' bij.

Dag ervoor, bijna 10 uur voor een temperatuur van 19 tot 21,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
geldersscheepje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:52:
Misschien mosterd na de maaltijd maar vloerverwarming is traaaaaggggg. Hier heb ik de thermostaat 24/7 op 19 staan en is het huis behaaglijk warm. Is economisch ook de beste instelling.
Hoi, dat weet ik. Probleem is dat de warmte niet goed verspreid lijkt te worden. 19 graden is ook mijn 'ondergrens' qua temperatuur. Maar het moet overdag toch mogelijk zijn om richting de 21 graden te stoken. Maar ook als ik hem op 25 graden zet, voel ik de vloer in de kamer niet ook maar een beetje warm worden... Dat lijkt toch niet 'goed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 11:30
Als het "resetten", bijvullen en ontluchten niet werkt is het tijd om er een monteur bij te halen.
Het lijkt inderdaad erop dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en stopt met stoken voor de rest opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:14:

Ik heb de test zojuist uitgevoerd. Beneden de thermostaat op 30 graden gezet, en toen naast de CV ketel gaan zitten.

De CV ketel sloeg gelijk aan: de ‘power led’ ging branden en het symbool dat de brander is ingeschakeld ook (zie foto hieronder).
En in deze stand bleef hij het gehele halve uur staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet in de servicemenu P002 op stand 2 in plaats van 0 voor een uitgebreidere display.
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Hoi, dat weet ik. Probleem is dat de warmte niet goed verspreid lijkt te worden. 19 graden is ook mijn 'ondergrens' qua temperatuur. Maar het moet overdag toch mogelijk zijn om richting de 21 graden te stoken. Maar ook als ik hem op 25 graden zet, voel ik de vloer in de kamer niet ook maar een beetje warm worden... Dat lijkt toch niet 'goed'.
Zet je thermostaat op 21 graden continue en bekijk na een week of het dan warm is.
Zoals door anderen ook vermelden, het kan heel lang duren voordat je vloerverwarming op temperatuur is.

Had voorheen soort gelijke probleem maar sinds ik 24/7 continue dezelfde temperatuur heb staan, is de temperatuur goed en verbruik ik minder gas.

[ Voor 22% gewijzigd door ChiMan op 21-01-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halderknots
  • Laatst online: 02-01 23:59
Ik heb zelf ook een Intergas Xtreme. Als je in het servicemenu wil rommelen kun je hier de handleiding vinden. Op pagina 56 staat hoe je in het servicemenu komt. Wel heel voorzichtig mee zijn natuurlijk :)

Edit: ik heb samen met bevriende cv-monteur de volgende waardes aangepast in mijn xtreme 36: P010 maximaal vermogen van 75% naar 30%, P032 minimaal vermogen pomp van 35% naar 45%, P031 maximaal vermogen pomp van 65% naar80%, P033 nadraaitijd pomp van 1 minuut naar 5 minuten, Tapwater op 60c. Heeft niets met je vloerverwarming te maken maar misschien toch handig :) Vraag me niet waarom deze waardes beter zijn. Zijn verhaal klonk toendertijd plausibel :P

[ Voor 40% gewijzigd door Halderknots op 21-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:42:
@FrenzyFreak zou hem sowieso resetten. Weet jij welke instellingen er zijn aangepast.

Pendelen levert geen foutcode op normaal gesproken.
Ah, dat bedoel je. Resetten van de ketel zet volgens mij geen instellingen terug naar fabriekswaardes. Het is gewoon een 'reboot' voor wanneer de ketel in storing hangt. Daar lijkt deze ketel geen last van te hebben.

Als de instellingen terug moeten naar af-fabriek, zul je ze uit de handleiding van @Halderknots moeten overnemen voor het juiste type ketel.

@Omit09 Ja, ik vind het ook vreemd dat het CV symbool niet oplicht bij het branden van de ketel. Brandt trouwens bij warm water gebruik wel het icoon van warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hugo
  • Laatst online: 19-04 16:43
Wat naar mijn mening aan de hand is: De verdeler krijgt te weinig water. Dit blijkt uit: bij 1 vloerverwarming lus OK, bij alle lussen te koud.

De radiatoren staan uit. Alleen de verdeler van de badkamer staat aan. Waarschijnlijk staat deze en dichter bij de ketel, en heeft minder groepen, en dus veel minder water nodig. De waterflow naar de badkamer moet afgeknepen worden.

Eigenlijk is dus de waterzijdige inregeling niet goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:
Wat naar mijn mening aan de hand is: De verdeler krijgt te weinig water. Dit blijkt uit: bij 1 vloerverwarming lus OK, bij alle lussen te koud.

De radiatoren staan uit. Alleen de verdeler van de badkamer staat aan. Waarschijnlijk staat deze en dichter bij de ketel, en heeft minder groepen, en dus veel minder water nodig. De waterflow naar de badkamer moet afgeknepen worden.

Klinkt logisch... Bedoel je met 'afknijpen' dat er dan mínder water naar de vloer in de badkamer moet, en meer naar beneden, naar de kamer?
Heb je ook een idee hoe ik dat op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
FrenzyFreak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Ah, dat bedoel je. Resetten van de ketel zet volgens mij geen instellingen terug naar fabriekswaardes. Het is gewoon een 'reboot' voor wanneer de ketel in storing hangt. Daar lijkt deze ketel geen last van te hebben.

Als de instellingen terug moeten naar af-fabriek, zul je ze uit de handleiding van @Halderknots moeten overnemen voor het juiste type ketel.

@Omit09 Ja, ik vind het ook vreemd dat het CV symbool niet oplicht bij het branden van de ketel. Brandt trouwens bij warm water gebruik wel het icoon van warm water?
'
Hoi, met de instelingen klooien klinkt nog wel spannend als je daar geen verstand van hebt :| Gaat het dan om het 'hoger' zetten van de pompinstellingen P31 en P31 naar respectievelijk 80% en 45%?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q6FIFq8qUrjFWTR0gOvlGLlBso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uegthppRrygH0LG7B7rNW8XY.jpg?f=fotoalbum_large

Heb inmiddels de warm water kraan tijdje aan staan. Ketel springt wel aan, maar symbool van tapwater licht nog niet op...

[ Voor 19% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:

Kan, maar... de bypass zit bij de vloerverwarming beneden. Ik neem aan dat er geen 2e bypass in het systeem zit bij de badkamer (anders zou je daar alles kunnen verliezen).

Langdurig 60 graden aanvoer is teveel voor alleen een badkamervloertje, na een tijdje verwarmen gaat die dichtknijpen en zou het merendeel dus echt wel beneden moeten komen, toch?

TS geeft aan dat hij een 10 uur lang kan stoken en nog altijd niet genoeg water krijgt krijgt.
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Heb je ook een idee hoe ik dat op kan lossen?
Zet de retourkraan eens half open (ipv volledig open) op de verdeler van de badkamer.
Zou ongeveer hetzelfde zijn als die wat je beneden hebt: [Afbeelding]
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:05:
[...]

'
Hoi, met de instelingen klooien klinkt nog wel spannend als je daar geen verstand van hebt :| Gaat het dan om het 'hoger' zetten van de pomp?

Heb inmiddels de warm water kraan tijdje aan staan. Ketel springt wel aan, maar symbool van tapwater licht nog niet op...
Ik zou ook nog even van de instellingen afblijven, eerst naar de badkamer kijken zoals @Jan Hugo aangeeft.

Misschien heb je een ketel revisie zonder die aparte lampjes dan..? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hugo
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe de verdeler van de badkamer eruit ziet, maar mogelijk is het ook een robot verdeler. Dan kan je het retour ventiel op de foto een stuk dichtdraaien. Het retour ventiel beneden moet natuurlijk maximaal open.

Mochten de radiatoren te weinig warmte krijgen.... De CV circulatie pomp maakt een druk verschil. Waar de minste weerstand is stroomt het meeste water. De weerstand wordt groter bij een lange buis, lager bij een dikke buis, en natuurlijk het regel ventiel en retour ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
FrenzyFreak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Kan, maar... de bypass zit bij de vloerverwarming beneden. Ik neem aan dat er geen 2e bypass in het systeem zit bij de badkamer (anders zou je daar alles kunnen verliezen).

Langdurig 60 graden aanvoer is teveel voor alleen een badkamervloertje, na een tijdje verwarmen gaat die dichtknijpen en zou het merendeel dus echt wel beneden moeten komen, toch?

TS geeft aan dat hij een 10 uur lang kan stoken en nog altijd niet genoeg water krijgt krijgt.

[...]

Zet de retourkraan eens half open (ipv volledig open) op de verdeler van de badkamer.
Zou ongeveer hetzelfde zijn als die wat je beneden hebt: [Afbeelding]

[...]

Ik zou ook nog even van de instellingen afblijven, eerst naar de badkamer kijken zoals @Jan Hugo aangeeft.

Misschien heb je een ketel revisie zonder die aparte lampjes dan..? :+
In de badkamer zie ik alleen een thermostaatkraan. Die staat wel vrijwel volledig open (stand 5). Bedoel je dat ik die op stand 2-3 moet zetten @Jan Hugo ? Kan dat er voor zorgen dat er beneden meer /warmer water terecht komt?

Want als ik de thermostaat beneden verhoog, is dat in de badkamer nu wél heel goed merkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1jA_AxpsZvmao5Cx3lEvz-4Fp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yc7Kky94pcuaCbU55zzpken.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:05:
[...]

'
Hoi, met de instelingen klooien klinkt nog wel spannend als je daar geen verstand van hebt :| Gaat het dan om het 'hoger' zetten van de pompinstellingen P31 en P31 naar respectievelijk 80% en 45%?
[Afbeelding]

Zou ze eerder beiden omlaag zetten. Minimale waarde sowieso zo laag mogelijk. Laat die ketel zelf maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Zou ze eerder beiden omlaag zetten. Minimale waarde sowieso zo laag mogelijk.
Ik blijf liever maar even van die instellingen af. Daar heb ik geen verstand van.
Heb nu de RTL ventiel in de badkamer op stand 2,5 gezet. En ga vanmiddag nog de installatie aanvullen en ontluchten.

Anders toch (laten) kijken naar de aanvoersensor? Of iemand nog andere tips over het instellen/afstellen van de waterzijdige inregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Omit09 stookvermogen heeft rechtstreeks een link met het niet kwijt kunnen van de warmte. Als ie niet verder terug kan moduleren door de instelling, slaat ie af.

Zal hier niet het primaire probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hugo
De thermostaat knop op de verdeler staat op 50. Dit is een goede waarde, tenzij de thermostaat defect is.

Probeer deze thermostaat zo hoog mogelijk te zetten.
Probeer de thermostaat knop weg te halen, en controleer of de pen van het onderliggend ventiel ingedrukt kan worden en weer terugkomt. (indrukken is dicht zetten)
Via het retour ventiel kan je in geval van nood de vloerverdeler terug regelen.

Het kan ook zijn dat de aanvoer en retour buis te dun zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hugo
Voor test zou ik de knop in de badkamer volledig dicht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:47:
De thermostaat knop op de verdeler staat op 50. Dit is een goede waarde, tenzij de thermostaat defect is.

Probeer deze thermostaat zo hoog mogelijk te zetten.
Probeer de thermostaat knop weg te halen, en controleer of de pen van het onderliggend ventiel ingedrukt kan worden en weer terugkomt. (indrukken is dicht zetten)
Via het retour ventiel kan je in geval van nood de vloerverdeler terug regelen.

Het kan ook zijn dat de aanvoer en retour buis te dun zijn.
Bedoel je de aanvoerkraan van de verdeler, die op 50 graden staat? Die draaiknop krijg ik er niet vanaf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Dan zou ik eens rond moeten vragen.. woon in de omgeving van Zwolle.
Waar precies? Ik woon niet zo heel ver weg, Lelystad, en laat ik een warmtebeeldcamera hebben :P

Pagina: 1 2 3 Laatste