Ah, dus nú gaat de bond wél principieel doen? Er is ook geen peil op te trekken met die lui.
Maar zo werkt het ook niet. Talenten moeten de stap uiteindelijk bij hun club zetten. In het recente verleden riep van Gaal bijvoorbeeld Rensch op, in het verleden hebben we het met spelers als van Rhijn en Riedewald gezien: uiteindelijk blijken ze gewoon niet goed genoeg. Daar verandert hun vroege selectie niks aan. Sterker nog: je elftal wordt er gewoon nog zwakker van en dan kost het je mogelijk een plek op het EK. En dat is sowieso al moeilijk.
Buiten de genoemde Frimpong zijn er toch echt geen overduidelijke talenten die Koeman laat liggen. We verwachten waarschijnlijk gewoon teveel. Vorig jaar riepen we met zijn allen om vd Boomen, ik ook, maar die blijkt het bij Ajax ook moeilijk te hebben dus dat zou bij Oranje niet anders zijn. Los van het feit dat zijn plek bij Oranje juist wel oké is ingevuld nu, in tegenstelling tot de voorhoede.
Buiten Frimpong is Reijnders de enige van wie je kunt zeggen dat Koeman die te lang heeft genegeerd. Die had er deze zomer al bij moeten zitten. Maar vraag is ook wel hoeveel mensen vorig jaar dachten dat hij bij Milan zou gaan spelen. Vooral aanvallend is het gewoon crisis. En voor iemand over Brobbey begint: bij Ajax lukt het niet, bij Jong Oranje lukt het niet, dan gaat het bij een niet lekker draaiend Oranje ook niet lukken.
De discussie over Koeman zelf en zijn selectiebeleid ga ik niet herhalen, het gaat nu over een Frimpong die zich gewoonweg erg goed laat zien. Als je dan de mond vol hebt van het kiezen met je hart en willen spelen bij Oranje dan moet je júist dat soort spelers een keer mee nemen. Dat betekent niet direct opstellen in cruciale wedstrijden maar wel gewoon eens mee nemen en als het echt goed gaat minuten geven.
Als je dat doet dan krijgen dat soort jongens ook een soort trots en krijg je ook wat je vraagt qua gevoel bij oranje. En dat houdt onherroepelijk in dat spelers die het wat minder doen ook sneller hun plek weer kwijt raken wat misschien wel eens goed is qua signaal aan spelers die hun plekje als vanzelfsprekend zien.
Ik zie wel én Aké én Blind én Hartman én Van Dijk én Van de Ven én Maatsen maar dan kan een Frimpong aan de andere kant niet, terwijl ook qua vleugels de linkerkant veel sterker bezet is dan rechts. Logischerwijs zou je eerder één van die linkerkant schrappen en dan rechts wat meer mee nemen. Zeker als dat ook nog eens meer mogelijkheden geeft.
In het verleden hebben we het heel veel vaker gezien, dat een bondscoach een speler niet mag, of dat het niet lekker botert waardoor waardevolle spelers niet mee doen. Ik vind dat nogal bijzonder. Dan kan je roepen dat spelers Jong Oranje maar als net zo'n eer moeten zien maar dan ben ik erg benieuwd of net ook net zo graag coach was geworden van Jong Oranje, ik denk het niet.
In die zin vind ik een constructie als Jong Oranje ook helemaal niet zo'n succes. Het is een extra belasting op spelers en in de praktijk een adequaat middel om spelers die op het randje zitten langdurig geen kans in het eerste te geven. Daarnaast komt er voor de bond dan toch weer wat prestatiedrang bij kijken waardoor Jong Oranje soms zelfs op het eerste kannibaliseert omdat men liever een goede basis bij jong heeft dan een goede invaller bij oud.
Maar goed, laten we niet te lang dwepen over één speler, want zo bijzonder is hij ook weer niet.
D-e-n schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:31:
[...]
Met Frimpong zou je inderdaad het systeem kunnen aanpassen, geen rechtsbuiten maar een hangende middenvelder. Ik vermoed dat je dan wel Geertruida als back moet opstellen want Dumfries en Frimpong zouden elkaar in de weg lopen.
Maar dan spelen we geen klassiek 433 en worden er ook weer mensen boos.
Want zonder Frimpong speelt Koeman wel klassiek 433? Mogelijkheden tot een ander systeem ofwel een plan B juich ik altijd toe. Dat is juist wat er nu mist, kan hij eindelijk de blaat dat 532 niet verdedigend hoeft te zijn eens waarmaken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Gonadan op 05-09-2023 08:01
]