Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet vrij zeker dat Timber dan op linksback had gespeeld en niet centraal ipv van Dijk, maar dat is dan ook precies wat ik bedoel.Gonadan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:09:
Wat dat betreft was het erg jammer dat Timber geblesseerd raakte.
Heb ook nergens gezegd dat het aan het aantal inwoners ligt. De VS heeft véél meer inwoners dan vrijwel alle top voetballanden. De wereldsterren en toptalenten zijn beperkt.Radiohoofd schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Ik vind het aantal inwoners van Nederland geen sterk argument waarom het bovendrijven van talenten achterblijft. Landen als Noorwegen, België, Paraguay, Portugal, Zwitserland zijn allemaal door naar de volgende ronde en hebben minder inwoners dan Nederland. Het probleem ligt dieper.
Ik noemde het "a numbers game". Wat dat betekent? Wat heel bepalend is voor of je succes vol bent in een sport, is hoeveel beoefenaars een sport heeft. Als de meeste kinderen nooit gaan voetballen (zoals in de VS) dan komen ze ook niet als talent bovendrijven. Die talenten zijn simpelweg een andere sport aan het doen waar ze mogelijk minder geschikt voor zijn (of daarin excelleren, dat kan ook). In Nederland is er steeds meer concurentie en lopen de aantallen terug, i.c.m. het ontbreken van urgentie om via voetbal een goed leven op te bouwen vallen ook talenten af
The Goldmine Effect van Ankersen is een interessant boek over dit thema. Lees het eens, zou ik zeggen.
XXXVI
Het lijkt alsof de jeugd zich enkel beperkt tot voetballen bij de plaatselijke club, die op hun beurt de jeugd volprogrammeerd met een bepaald manier van spelen en er nauwelijks ruimte is voor het creatieve straatspel.
KNVB gaat na Koeman voor donkere bondscoach | Soccernews.nlbazzemans schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:37:
Dat naam Reiziger rondzingt bij de media is niet zo erg, als Nigel de Jong het maar niet rondzingt.
Blijkbaar is dat al langere tijd zo, De Jong wil graag een gekleurde bondscoach.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het artikel gelezen had dan had je gezien dat ze het bij meerdere bronnen hebben gecontroleerd. Het blijft natuurlijk een website waarvan je niet weet of ze goed checken. Maar toch is het iets wat al vaker en eerder naar voren is gekomen als gerucht.Gonadan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:56:
Dus omdat Gijp dat er even uit de losse pols in gooit is dat ook meteen de kop van een nieuwsbericht?
Misschien kan die de Jong beter het goede voorbeeld van Koeman volgen en ook gewoon opstappen na dit debacle...Terranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:48:
[...]
KNVB gaat na Koeman voor donkere bondscoach | Soccernews.nl
Blijkbaar is dat al langere tijd zo, De Jong wil graag een gekleurde bondscoach.
Hij was ooit een prima schoffelaar op het middenveld, en Reiziger was ooit een prima mandekker en rechtsback, maar laten we het aub bij die herinnering houden...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat heb ik gelezen maar mijn vertrouwen in dat 'meerdere bronnen' wat zij noemen is net zo hoog als de 'twintig kanten' die Gijp roept. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet waar kan zijn, maar ik vind het wat tendentieus gebracht en zie het nergens anders terug komen nog.Terranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:12:
[...]
Als je het artikel gelezen had dan had je gezien dat ze het bij meerdere bronnen hebben gecontroleerd. Het blijft natuurlijk een website waarvan je niet weet of ze goed checken. Maar toch is het iets wat al vaker en eerder naar voren is gekomen als gerucht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ie Frank Rijkaard kan overhalen word ik wel enthousiast hoorTerranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:48:
[...]
KNVB gaat na Koeman voor donkere bondscoach | Soccernews.nl
Aan de ene kant tegen discriminatie zijn en dan aan de andere kant discrimineren. Ik vind het altijd maar lastig als we niet primair naar kwaliteiten kijken maar naar voor de functie irrelevante zaken.
XXXVI
Eigenlijk zouden we moeten doen wat Frankrijk heeft gedaan en nog steeds doet met hun INF Clairefontaine.bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:45:
Als ik de indruk wek dat ik denk dat het ons overkomt en we niks anders moeten doen; nee, natuurlijk niet. Dat is de handdoek in de ring gooien. Ik weet wel dat aantallen ertoe doen (talentherkenning en -ontwikkeling is deel "a numbers game") en geld evengoed. Daar zijn er in het nadeel t.o.v. andere landen. Alleen denk ik dac het probleem óók schuilgaat in de wijze waarop we selecteren en soms te snel door selecteren.
De jeugdopleiding van Ajax is er m.i. de afgelopen jaren er ook op achteruit gegaan. AZ daarentegen doet het heel goed. Alleen die talenten moeten nagenoeg gelijk de stap naar het buitenland maken omdat NLdse clubs de transfersommen niet kunnen betalen. AZ zelf lukt het niet om de stap naar topclub te maken, waardoor die spelers bepaalde druk en ervaringen missen als ze naar het buitenland gaan.
O.a. Thierry Henry & Kylian Mbappé komen er vandaan.Hoewel er selectiecentra in elke regio van Frankrijk bestaan, is INF Clairefontaine de belangrijkste. Op dit instituut worden slechts de uitzonderlijk begaafde voetballers toegelaten. Uit zo'n tweeduizend 13-jarige voetbaltalenten, worden de beste twintig geselecteerd. Deze talenten zullen een opleiding volgen in het instituut, waar ze ook gedurende de week verblijven en studeren. Tijdens hun opleiding zijn de spelers ondergebracht bij verschillende clubs. Het laatste jaar van hun opleiding, als ze zestien jaar oud zijn, spelen ze samen in één team onder de naam 'INF Clairefontaine'. Een enkele uitzondering mag al met vijftien jaar voor deze ploeg spelen. In de jaren waarin de talenten hier opgeleid worden, wordt er enorm veel resultaat geboekt. Na de opleiding komt 95 procent terecht bij een profclub.
Mwah. Dan moet je wel Ten Cate erbij nemen want dat was volgens mij degene die de trainingen deed bij Barcelona. En in tegenstelling tot Seedorf, Reiziger of Kluivert heeft hij ook bewezen verstand van voetbal te hebbenephymerous schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:38:
[...]
Als ie Frank Rijkaard kan overhalen word ik wel enthousiast hoor
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Hoeveel mensen hebben ervaring als td bij een bond?Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:08:
Vergeet Reiziger als BC. Als we het over ervaring hebben, hoe is De Jong dan TD geworden? .
Anyway, ik zie Reiziger ook niet zitten. Heeft weinig palmares en ik denk ook niet dat hij het overwicht heeft om deze selectie bij de les te brengen. Beetje type Rijkaard, Blind, en dat waren ook geen successen.
[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-07-2026 17:24 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dat weet niemand natuurlijk. Ik vind het zelf lastig inschatten wat een goede bondscoach maakt. Het is sowieso anders dan een club coach natuurlijk. Het is de laatste jaren een verkapt erebaantje geweest wat als nadeel heeft dat je coaches krijgt met ervaring, maar ook met een vaak wat traditionelere kijk op het spel. Dat helpt ook niet per se.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:16:
Dunno. Meeste directeurs van iets hebben decennia lang bestuurlijk ervaring opgebouwd. What do I know. De Jong komt koud van het veld af, dus daar is ervaring met het trainen van spelers of besturen van voetbalclubs en organisaties dus niet belangrijk voor. Is het puur zijn besluit wie bondscoach wordt?
Een prima duo. Helaas heeft Rijkaard te kennen gegeven niets meer in het voetbal te willen doen. Erg jammer, ik had m ook graag bij Ajax gezienD-e-n schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:07:
[...]
Mwah. Dan moet je wel Ten Cate erbij nemen want dat was volgens mij degene die de trainingen deed bij Barcelona. En in tegenstelling tot Seedorf, Reiziger of Kluivert heeft hij ook bewezen verstand van voetbal te hebben
Goede people manager, zich goed kunnen verwoorden, gunfactor, tactisch sterk, keuzes durven maken. In staat om met een beperkt aantal contactmomenten een spelopvatting over te brengen. Allemaal onderdelen waarbij ervaring cruciaal is. Een goede coach stelt zijn opvatting ook continu bij. Zie bijvoorbeeld Pep.418O2 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:26:
[...]
Dat weet niemand natuurlijk. Ik vind het zelf lastig inschatten wat een goede bondscoach maakt. Het is sowieso anders dan een club coach natuurlijk. Het is de laatste jaren een verkapt erebaantje geweest wat als nadeel heeft dat je coaches krijgt met ervaring, maar ook met een vaak wat traditionelere kijk op het spel. Dat helpt ook niet per se.
[ Voor 44% gewijzigd door ephymerous op 03-07-2026 18:07 ]
XXXVI
Je zou zomaar kunnen zeggen dat de 'koers' van de KNVB destijd is ingezet, en nu zijn wrange vruchten afwerpt.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:08:
Vergeet Reiziger als BC. Als we het over ervaring hebben, hoe is De Jong dan TD geworden? .
De Jong als TD aanstellen was al waanzin.
Hem een nieuwe BC laten 'kiezen' is dat in het kwadraat.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zoveel invloed heeft de Jong niet gehad op dit wkfloriz87 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:35:
Wie kan er eigenlijk voor zorgen dat de Jong ontslagen wordt? Want van wat ik allemaal hoor kan die beter ook maar wieberen inderdaad.
De meeste invloed van allemaal. Hij had Koeman eruit moeten gooien na 2 jaar aanmodderen en een slecht EK. Koeman heeft het in z'n tweede termijn nooit aan de praat gekregen, waardoor hij alsmaar verdedigender ging denken. Tel daarbij op de situatie m.b.t. zijn vrouw (klote maar relativering/verandering van perspectief is funest voor topsport) en zijn continu blootgelegde tactisch onvermogen. Iedereen zag dit eshec toch min of meer aankomen of niet? Als je iets wil winnen als nationaal team moet je de kwaliteit bewaken, en beslissingen durven nemen. Maar dat durven ze dus niet in Zeist, dus zijn er weer 4 jaren weggegooid zonder acceptabel resultaat en met toch redelijk wat imagoschade.418O2 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:37:
[...]
Zoveel invloed heeft de Jong niet gehad op dit wk
Snap wel dat de Jong dat niet gedaan heeft hoor, als pikkie gedebuteerd bij Ajax onder trainer Koeman. En zie daar, dat is dus het grote probleem van deze functie/bond.
Ik moest even zoeken want ik wist nog dat van Breukelen TD was bij de KNVB maar weet jij zonder opzoeken wie er voor en na hem TD was? Ik bedoel, Nico-Jan Hoogma, Jelle Goes, Mo Allach. Wat doen die mensen tegenwoordig nog of op welke basis werden ze aangesteld? Alle respect hoor maar kunnen we die functie dan niet beter gewoon schrappen?Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:08:
Only fools are enslaved by time and space.
Die heeft afgedaan sinds VitaePro, voor mij.DeKever schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:20:
Bij gebrek aan goede kandidaten kunnen we ook Ruud Gullit nemen. Dan hebben we in ieder geval weer mooie verhalen tijdens de persconferenties en voldoende om over te praten tijdens de vele sportprogramma's.
Dan vergeet je nog De BoerDr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:16:
Dunno. Meeste directeurs van iets hebben decennia lang bestuurlijk ervaring opgebouwd. What do I know. De Jong komt koud van het veld af, dus daar is ervaring met het trainen van spelers of besturen van voetbalclubs en organisaties dus niet belangrijk voor. Is het puur zijn besluit wie bondscoach wordt?
Anyway, ik zie Reiziger ook niet zitten. Heeft weinig palmares en ik denk ook niet dat hij het overwicht heeft om deze selectie bij de les te brengen. Beetje type Rijkaard, Blind, en dat waren ook geen successen.
[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 05-07-2026 16:11 ]
How bad is it on a scale from one to Spurs
Sowieso lastige discussie. De hele discussie wordt weer gedraaid naar een vocale minderheid op sociaal media die het sowieso al zwaar hadden aangezien ze de week ervoor en masse in de teringhitte plantsoenen stonden te harken. Dat is geen doorsnee Nederland (toch niet de mensen om mij heen in elk geval).ephymerous schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:38:
[...]
Als ie Frank Rijkaard kan overhalen word ik wel enthousiast hoor![]()
Aan de ene kant tegen discriminatie zijn en dan aan de andere kant discrimineren. Ik vind het altijd maar lastig als we niet primair naar kwaliteiten kijken maar naar voor de functie irrelevante zaken.
Maar specifiek iemand van kleur zoeken omdat je zelf gekleurd bent is toch wel ironisch in deze context natuurlijk. Rijkaard zie ik niet meer terug komen maar die had ik ook altijd wel hoog zitten.
Het lijkt wel alsof zij het hier mee eens zijn:
Ramzzz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:36:
[...]
Je zou zomaar kunnen zeggen dat de 'koers' van de KNVB destijd is ingezet, en nu zijn wrange vruchten afwerpt.
De Jong als TD aanstellen was al waanzin.
Hem een nieuwe BC laten 'kiezen' is dat in het kwadraat.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat viel een beetje tegen, volgens de KNVB. Het was de bedoeling dat het nationale team minimaal de halve finale zou halen, maar dat is dus niet gelukt, volgens diezelfde KNVB.
Brompot, capslock. Beetje flauw dit. Ik probeer hier een therapeutish en inhoudelijke discussie te voeren over de lamlendige staat van onze nationale bond/team en dan krijg ik dit op mijn bord, stelletje positivo's.
Bah, ik word niet goed van die madeliefjeslucht hier
Is dit niet wat als de oorzaak van de ondergang van het Nederlandse judo wordt geziendawg schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:39:
[...]
Eigenlijk zouden we moeten doen wat Frankrijk heeft gedaan en nog steeds doet met hun INF Clairefontaine.
[...]
O.a. Thierry Henry & Kylian Mbappé komen er vandaan.
apis29 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:20:
[...]
Is dit niet wat als de oorzaak van de ondergang van het Nederlandse judo wordt gezien(centralisatie op Papendal)?
volgens mij, maar ben geen judo-kenner, komt dat omdat er steeds minder mag binnen het judo. Bepaalde grepen/worpen etc. En daar waren Nederlanders van oudsher juist erg goed in.
https://www.trouw.nl/cs-bee8e9f56/dawg schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:21:
[...]offtopic:
volgens mij, maar ben geen judo-kenner, komt dat omdat er steeds minder mag binnen het judo. Bepaalde grepen/worpen etc. En daar waren Nederlanders van oudsher juist erg goed in.
https://nos.nl/artikel/25...urders-zonder-judo-kennis
https://nos.nl/artikel/25...sleutel-tot-succes-worden
Misschien is de keerzijde ervan wel dat het France clubvoetbal relatief ruk is voor zo'n groot land
[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 14-07-2026 16:29 ]
Ziet u, geen judo-kenner hier.apis29 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:20:
[...]
https://www.trouw.nl/cs-bee8e9f56/
https://nos.nl/artikel/25...urders-zonder-judo-kennis
https://nos.nl/artikel/25...sleutel-tot-succes-worden
Misschien is de keerzijde ervan wel dat het France clubvoetbal relatief ruk is voor zo'n groot land
Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Slot is van alle Nederlandse kandidaten nog steeds de beste optie, met veel elftallen waar hij boven verwachting heeft gepresteerd én ook nog bewezen dat hij goed kon omgaan met knock-outvoetbal in de Conference League van 2022. Het ontslag bij Liverpool is wel een flinke smet op zijn carrière, maar ik geef hem toch ruimschoots het voordeel van de twijfel.
Verder als Nederland ons voorlopig totaal niet obsessief blind gaan staren op die nooit behaalde WK-titel, want ook hier zie ik mensen weer treuren dat we nooit wereldkampioen gaan worden. Wij moeten de komende jaren maar met 3 dingen bezig zijn:
1. De speelstijl moet constanter worden en we moeten een coach hebben die zich sneller kan aanpassen aan de tegenstander in wedstrijden. Zelfs aanvallend starten moet helemaal niet het uitgangspunt zijn. Enige tellende uitgangspunt is: Hoe haal je het maximale rendement eruit? Tegen Marokko speel je dan dus geen 5-3-2, tegen Frankrijk mogelijk dan juist weer wel.
2. Hoe gaan we om met knock-out wedstrijden en strafschoppen? Het Nederlands trackrecord op dat gebied is inmiddels zo ontzettend slecht dat ik me echt zorgen begin te maken. Als Nederland gaat verlengen is momenteel een nederlaag zo'n beetje gegarandeerd. Hopelijk kan Slot die traditie ook keren.
3. We staan al jaren niet meer echt serieus op de voetbalkaart omdat we zelden tot nooit een topland verslaan. 2018 (met veel gewonnen topwedstrijden) moet de standaard zijn. Natuurlijk kun je niet elk topland verslaan, maar misschien kun je wel weer naar de traditionele 50-60 procent toe. Als Nederlands elftal hebben we een enorme traditie in het verslaan van grote tegenstanders maar die hebben we onder Koeman volledig te grabbel gegooid.
Dus: Doel moet niet meer zijn om van Polen en Zweden te winnen maar gewoon weer met enige regelmaat van Duitsland, Engeland en misschien zelfs Spanje.
Dit lijkt mij ook. Zitten we allemaal nu te verwachten dat ie toch Slot binnenhaalt want die zit niet vast aan een club. En dan komt ineens het nieuws dat het Reiziger is geworden. Enfin ik kan niet wachten tot het Slot is geworden. Kan die eindelijk Oranje moderniseren qua spel en nieuw elftal bouwen.D-e-n schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:59:
Het kan natuurlijk ook allebei waar zijn: dat De Jong geen groot licht is als TD lijkt me iets waar velen van ons zich in kunnen vinden en tegelijk hebben we wellicht de mazzel dat hij toch iemand als Slot aanstelt. Hoewel ik nog steeds vrees voor iemand als Reiziger
Letterlijk het enige wat hij moet doen is Slot aanstellen. Dan is hij een goede TD, de rest doet er niet (of nauwelijks) toe.Soulizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:59:
[...]
Dit lijkt mij ook. Zitten we allemaal nu te verwachten dat ie toch Slot binnenhaalt want die zit niet vast aan een club. En dan komt ineens het nieuws dat het Reiziger is geworden. Enfin ik kan niet wachten tot het Slot is geworden. Kan die eindelijk Oranje moderniseren qua spel en nieuw elftal bouwen.
Nee, dan is hij nog steeds een slechte TD.GlitchHunter42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:44:
[...]
Letterlijk het enige wat hij moet doen is Slot aanstellen. Dan is hij een goede TD, de rest doet er niet (of nauwelijks) toe.
Wat hij tot nu toe gedaan heeft is toch nulkommaniks waard?
Wat heeft hij gedaan dan? Of zou hij moeten doen?Ramzzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:03:
[...]
Nee, dan is hij nog steeds een slechte TD.
Oprechte vraag want ik heb geen idee
Juist, iedereen heeft 't alleen maar over aanstellen van een bc. Je moet een visie hebben en die visie verdedigen en controleren en zonodig ingrijpen als het fout loopt. Dat had hij dus na het slechte EK moeten doen. Daar was ik het dus vooral mee eens in dat filmpje.Ramzzz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:03:
[...]
Nee, dan is hij nog steeds een slechte TD.
Moet nog maar zien of het hem lukt dat moderniseren. Bij Liverpool was het nou niet bepaald sprankelend afgelopen seizoen. Dan denk ik dat je aan Bosz een betere hebtSoulizer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:59:
[...]
Dit lijkt mij ook. Zitten we allemaal nu te verwachten dat ie toch Slot binnenhaalt want die zit niet vast aan een club. En dan komt ineens het nieuws dat het Reiziger is geworden. Enfin ik kan niet wachten tot het Slot is geworden. Kan die eindelijk Oranje moderniseren qua spel en nieuw elftal bouwen.
[ Voor 84% gewijzigd door bazzemans op 14-07-2026 23:00 ]
Uiteindelijk zijn het allebei trainers die tijd nodig hebben om hun systeem erin te slijpen en beide trainers kunnen dat systeem pas optimaal uit laten voeren als je minstens gelijkwaardig bent aan de tegenstander.toolkist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:20:
[...]
Moet nog maar zien of het hem lukt dat moderniseren. Bij Liverpool was het nou niet bepaald sprankelend afgelopen seizoen. Dan denk ik dat je aan Bosz een betere hebt
Bosz met zijn systeem met deze spelers tegen Frankrijk was ook een ongelofelijke afstraffing geworden. De modernisering zal uiteindelijk bij de clubs en de opleiding vandaan moeten komen waardoor we betere aanvallers krijgen
Edit: Onze vriend Nigel de Jong schijnt ook na de uitschakeling bij een bespreking gezegd te hebben: "vanaf nu gaan we het heel anders doen". Tja, dat is dus twee jaar te laat pipo.
Met het aanstellen van een moderne jonge trainer zoals Slot ben je dan al een heel eind denk ik, i.p.v. van weer zo'n hollandse ontastbare voetballegende. Dat maakt het ook makkelijker voor het bestuur om te kneden/overleggen/kritiek te leveren/in te grijpen.
[ Voor 10% gewijzigd door Elzavo op 15-07-2026 18:35 ]
Link: https://www.voetbalprimeu...-na-blessure-de-jong.html'Barcelona is woest op Koeman en medische staf Oranje na blessure Frenkie de Jong'
FC Barcelona is woedend over de manier waarop Ronald Koeman en de medische staf van het Nederlands elftal zijn omgegaan met de knieblessure van Frenkie de Jong, zo meldt het Spaanse AS. De Catalaanse club voelt zich misleid en vreest inmiddels voor een maandenlange afwezigheid van de Oranje-international.
Even bezijden de clickbait van titels en het mogelijk zoeken van sensatie, is het wel merkwaardig dat De Jong met een ernstige blessure terugkeert bij Barcelona terwijl hij nog 110 minuten speelde in de wedstrijd tegen Marokko.
Heeft meer met de lichting te maken dan de opleiding de beste voetballers van de wereld hebben het voetbal gewoon op straat geleerdD-e-n schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:21:
[...]
modernisering zal uiteindelijk bij de clubs en de opleiding vandaan moeten komen waardoor we betere aanvallers krijgen
Lekker in hun kracht laten voetballen dan met honderd instructies het veld insturen bah
Dat laatste kun je ook in de opleiding simuleren. En het succes van Frankrijk en Spanje is echt geen toeval. Spanje bijvoorbeeld heeft echt profijt gehad van hoe Barcelona de opleiding heeft vorm gegeven na Cruyff.bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Heeft meer met de lichting te maken dan de opleiding de beste voetballers van de wereld hebben het voetbal gewoon op straat geleerd
Lekker in hun kracht laten voetballen dan met honderd instructies het veld insturen bah
En hun budget ondanks de torenhoge schulden. Het totaalvoetbal is veel makkelijker te implementeren wanneer je topspelers kunt aankopen als aanvulling, en wanneer je de luxe hebt de besten in de jeugd te selecteren.D-e-n schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Dat laatste kun je ook in de opleiding simuleren. En het succes van Frankrijk en Spanje is echt geen toeval. Spanje bijvoorbeeld heeft echt profijt gehad van hoe Barcelona de opleiding heeft vorm gegeven na Cruyff.
Nederland is ook een rijk land maar onze clubs zijn financieel veel gezonder dan de Spaanse topclubs. Hoe dat daar gaat zou hier nooit door de beugel kunnen.
Het profijt dat Spanje heeft van de opleiding van Barcelona die vorm is gegeven naar inzicht van Cruijf is echt maar één van de onderdelen van het succes van Spanje.D-e-n schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Dat laatste kun je ook in de opleiding simuleren. En het succes van Frankrijk en Spanje is echt geen toeval. Spanje bijvoorbeeld heeft echt profijt gehad van hoe Barcelona de opleiding heeft vorm gegeven na Cruyff.
Het succes van Spanje is een resultaat van veel meer ontwikkelingen. In Spanje is vanaf de jaren 90 en nog intensiever vanaf 2000 ingezet op een samenhangend sportecosysteem. Later versterkt met het nationale Plan A+D (nationale Plan A+D (Plan Integral para la Actividad Física y el Deporte; vertaling: Integraal Plan voor Lichamelijke Activiteit en Sport) van de Spaanse Sportraad (CSD) van de Spaanse Sportraad (CSD).
De basis wordt gevormd door:
1. Het clubmodel als fundament.
Vroege deelname aan sportclubs, sterke verbinding tussen school en vereniging, veel lokale competitie, relatief lage drempels voor deelname, doorlopende leerlijnen van jeugd naar senioren.
2. Professionalisering van jeugdopleidingen (waaronder dus ook FC Barcelona)
Niet alleen gericht op winnen en focus op techniek en niet (alleen) op fysiek, kleinere partijvormen, investeringen in opleidingen van trainers/coaches en langdurige ontwikkeling van spelers.
3. Sport en bewegen op school
Dagelijks fysieke activiteiten, versterking bewegingsonderwijs, naschoolse sportprogramma's, betere samenwerking tussen sport en onderwijs.
4. Gezonde en actieve leefstijl
Bestrijding van sedentair gedrag en stimuleren van dagelijks bewegen.
5. Lokale Sportparticipatie
Wijk- en buurtsport en toegankelijkheid van sportvoorzieningen i.s.m. gemeenten en regio.
6. Inclusie
Deelname van meisjes, mensen met een beperking, kwetsbare groepen en migranten.
7. Talentontwikelling
Betere verbindingen tussen breedtesport en topsport, regionale opleidingscentra en ondersteuning van talenten.
Deze ontwikkelingen hebben bijgedragen aan een brede sport- en beweegcultuur voor kinderen (breed motorisch), een brede sportbasis voor talenten en dienst ontwikkeling, een zeer sterk netwerk van sportclubs en competitie en uitzonderlijk hoogwaardige jeugdopleidingen (FC Barcelona voorop).
De opleiding in Nederland is zo slecht nog niet hoor ga wel eens naar mijn neefje kijken die zit bij de Feyenoord academy daar is echt alles voor handenD-e-n schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Dat was in mijn tijd niet 40 jaar geleden dan:P
Je moet als land ook een beetje geluk hebben dat er een keer goede spelers door komen de echte top dan
Er is een reden dat veel talenten steeds vaker naar het buitenland gaan en dat is echt niet alleen maar salaris. Kijk hoe nationale jeugdelftallen het doen en je hebt ook een aardig beeld van de mogelijkheden van de toekomst.bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
[...]
De opleiding in Nederland is zo slecht nog niet hoor ga wel eens naar mijn neefje kijken die zit bij de Feyenoord academy daar is echt alles voor handen
Je moet als land ook een beetje geluk hebben dat er een keer goede spelers door komen de echte top dan
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat steeds vaker, kan je dat ook onderbouwen? Volgens mij valt dat namelijk wel meeGonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:14:
[...]
Er is een reden dat veel talenten steeds vaker naar het buitenland gaan en dat is echt niet alleen maar salaris. Kijk hoe nationale jeugdelftallen het doen en je hebt ook een aardig beeld van de mogelijkheden van de toekomst.
Ik geloof er niks van dat dat ook maar enig (positief) effect op de jeugdopleiding heeft, zeker niet op land niveau.dawg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:46:
[...]
En hun budget ondanks de torenhoge schulden. Het totaalvoetbal is veel makkelijker te implementeren wanneer je topspelers kunt aankopen als aanvulling, en wanneer je de luxe hebt de besten in de jeugd te selecteren.
Nederland is ook een rijk land maar onze clubs zijn financieel veel gezonder dan de Spaanse topclubs. Hoe dat daar gaat zou hier nooit door de beugel kunnen.
Dat meen ik eerder te hebben gelezen maar als je daadwerkelijke cijfers wilt zal ik eerst op zoek moeten. Het was in ieder geval niet puur de onderbuik.418O2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]
Dat steeds vaker, kan je dat ook onderbouwen? Volgens mij valt dat namelijk wel mee
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is dat zo dramatisch dan? Welke leeftijden?Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:14:
[...]
Er is een reden dat veel talenten steeds vaker naar het buitenland gaan en dat is echt niet alleen maar salaris. Kijk hoe nationale jeugdelftallen het doen en je hebt ook een aardig beeld van de mogelijkheden van de toekomst.
En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden, zoals Dennis Bergkamp, de gebroeders de Boer, Marc Overmars, Edgar Davids, Patrick Kluivert.bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
[...]
De opleiding in Nederland is zo slecht nog niet hoor ga wel eens naar mijn neefje kijken die zit bij de Feyenoord academy daar is echt alles voor handen
Zo zie je maar dat het hebben van allerhande faciliteiten maar een deel is van de randvoorwaarden voor het opleiden van topvoetballers. Sterker nog, heel veel andere factoren zijn vaak doorslaggevend. En nog sterker, maar dat is meer een persoonlijke overtuiging, ik denk dat spelers in Nederland het juist veel te makkelijk hebben en dat we hen niet alles moeten aandragen.
Dit is zeker óók waar. Van echte topspeler (zoals Gullit, Rijkaard, Bergkamp etc.) hoor je echter ook altijd hoeveel tijd en energie ze erin staken. Vooral ook buiten de club. Dat is in de ervaring de ik heb in Nederland, echt een stuk minder geworden.Je moet als land ook een beetje geluk hebben dat er een keer goede spelers door komen de echte top dan
Het klinkt altijd een beetje boomer achtig als de oudere generatie het over mentaliteit heeft. En ook die oudere generatie gooide er bij tijd en wijlen met de pet naar. Maar toch zit er een kern van waarheid in.bazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:35:
[...]
En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden, zoals Dennis Bergkamp, de gebroeders de Boer, Marc Overmars, Edgar Davids, Patrick Kluivert.
Zo zie je maar dat het hebben van allerhande faciliteiten maar een deel is van de randvoorwaarden voor het opleiden van topvoetballers. Sterker nog, heel veel andere factoren zijn vaak doorslaggevend. En nog sterker, maar dat is meer een persoonlijke overtuiging, ik denk dat spelers in Nederland het juist veel te makkelijk hebben en dat we hen niet alles moeten aandragen.
[...]
Dit is zeker óók waar. Van echte topspeler (zoals Gullit, Rijkaard, Bergkamp etc.) hoor je echter ook altijd hoeveel tijd en energie ze erin staken. Vooral ook buiten de club. Dat is in de ervaring de ik heb in Nederland, echt een stuk minder geworden.
Als ik lees dat bij clubs der gym leeg is wanneer er geen ervaren speler het voorbeeld geeft dan zegt dat toch echt wel iets. Wil je nu iets bereiken of niet?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee hoor, maar ik denk niet dat Cruijff en Van Hanegem en zo veel naar de gym gingen. Hadden ze ook niet nodig.Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Het klinkt altijd een beetje boomer achtig als de oudere generatie het over mentaliteit heeft. En ook die oudere generatie gooide er bij tijd en wijlen met de pet naar. Maar toch zit er een kern van waarheid in.
Als ik lees dat bij clubs der gym leeg is wanneer er geen ervaren speler het voorbeeld geeft dan zegt dat toch echt wel iets. Wil je nu iets bereiken of niet?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
het was een andere tijd. Zij aten gewoon patat na de wedstrijd. de huidige talenten hebben een specifiek voedingddieet.bazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:35:
[...]
En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden, zoals Dennis Bergkamp, de gebroeders de Boer, Marc Overmars, Edgar Davids, Patrick Kluivert.
[...]
Dit is zeker óók waar. Van echte topspeler (zoals Gullit, Rijkaard, Bergkamp etc.) hoor je echter ook altijd hoeveel tijd en energie ze erin staken. Vooral ook buiten de club. Dat is in de ervaring de ik heb in Nederland, echt een stuk minder geworden.
De spelers die goed wilden zijn doen daar wat voor. Na elke training ballen trappen, en bepaald schot keer op keer oefenen, of de gym. Net wat je beter maakt.Fiber schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:54:
[...]
Geen idee hoor, maar ik denk niet dat Cruijff en Van Hanegem en zo veel naar de gym gingen. Hadden ze ook niet nodig.
Wat doen de meesten nu buiten de standaard training om? Gym is een voorbeeld, ik had het over mentaliteit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er komen al vijftien jaar amper creatieve aanvallers van topniveau door. Onze beste spelers zijn verdedigers of middenvelders en dan zijn het ook nog eens geen aanvallende middenvelders. Dat is zo'n afwijking van de periodes ervoor dat dat geen toeval kan zijn.bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 16-07-2026 20:01 ]
Het punt? Ik denk dat de pastas en ontwikkelingen rond de sport voor een langere topsportcarrière zorgt dan de patatten na de wedstrijd.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha het is inderdaad wel een beetje een boomeropmerking. Ik heb het overigens niet per se over mentaliteit. De jeugd nu heeft (door de bank genomen) meer alternatieven om zich mee bezig te houden in de vrije tijd. Terwijl heel veel gasten vroeger alleen voetbal hadden. Het was dus ook makkelijker om je alleen op voetbal te concentreren.Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Het klinkt altijd een beetje boomer achtig als de oudere generatie het over mentaliteit heeft. En ook die oudere generatie gooide er bij tijd en wijlen met de pet naar. Maar toch zit er een kern van waarheid in.
Maar goed, ik doelde ook op wat er allemaal voor die gasten geregeld wordt. Dat gaat soms echt te ver vind ik. Je moet jeugd in hun ontwikkeling ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid leren.
Wel interessante onderzoeksvraag. Zou maar zo kunnen. Alle data over fysieke gesteldheid en dergelijke zal daar vast aan bijdragen.Quad schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:18:
Naar mijn idee zorgt het huidige topsportklimaat er wel voor dat spelers langer door kunnen voetballen. Geen harde cijfers, maar als ik zoek naar voetballers van de generatie tot 2000, zijn de meeste gestopt tussen 32-34 jaar. Nu gaan ze aanmerkelijk langer door, tot wel 38 jaar.
Het punt? Ik denk dat de pastas en ontwikkelingen rond de sport voor een langere topsportcarrière zorgt dan de patatten na de wedstrijd.
En zoals Cruijff al vaker riep, laat ze maar op een knollenveld spelen dat is goed voor de techniek en ze leren met tegenslag om gaan. Dat idee kan je op veel onderwerpen projecteren.bazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:41:
[...]
Haha het is inderdaad wel een beetje een boomeropmerking. Ik heb het overigens niet per se over mentaliteit. De jeugd nu heeft (door de bank genomen) meer alternatieven om zich mee bezig te houden in de vrije tijd. Terwijl heel veel gasten vroeger alleen voetbal hadden. Het was dus ook makkelijker om je alleen op voetbal te concentreren.
Maar goed, ik doelde ook op wat er allemaal voor die gasten geregeld wordt. Dat gaat soms echt te ver vind ik. Je moet jeugd in hun ontwikkeling ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid leren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien hebben we wel te veel focus op dat soort randzaken als voeding, terwijl we veel meer uren moeten investeren in motoriek en techniek.groggy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:58:
[...]
het was een andere tijd. Zij aten gewoon patat na de wedstrijd. de huidige talenten hebben een specifiek voedingddieet.
Ja, zeker. En dat zijn ze nu maar gaan implementeren in de uren die ze bij de club doormaken. Bijvoorbeeld via ASM-parcoursen op het sportpark. Daar was Cruijff geen voorstander van, die vond dat je juist buiten de club ook veel met voetbal bezig moest zijn. Op de straat, in het park. Nu doen ze alles bij de club en gaat het ten kostte van de trainingsuren. Buiten de club om doen ze (veelal) andere dingen.Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:43:
[...]
En zoals Cruijff al vaker riep, laat ze maar op een knollenveld spelen dat is goed voor de techniek en ze leren met tegenslag om gaan. Dat idee kan je op veel onderwerpen projecteren.
Overigens ook paralel aan een andere maatschappelijke ontwikkeling die erg van invloed is op de motorische ontwikkeling van onze jeugd. Kinderen spelen nog nauwelijks buiten en als ze buitenspelen dan maken ze over het algemeen gebruik van voorzieningen waarbij er maar weinig mis kan gaan (een hele industrie is er rijk van geworden.
Kinderen die nu geboren worden spelen nog ongeveer 10% van het aantal uren buiten dan degenen die 40 jaar geleden geboren deden. Dat heeft een forse invloed op de motorische ontwikkeling. Dat proberen we (enigszins krampachtig) te compenseren door goede gymlessen (terug te brengen) en meer beweeguren onder schooltijd. Daarmee compenseer je alleen nooit voldoende.
Komt bij dat veilige speelvoorzieningen en door de bank genomen meer ouders die heel voorzichtig zijn (curling ouders) ervoor zorgen dat kinderen alleen nog maar in veilige omstandigheden hun motorische vaardigheden leren. Terwijl leren letterlijk met vallen en opstaan meer impact heet en sneller gaat.
Allemaal minnetjes als gevolg van hoe we als maatschappij zijn ingericht. Ik ben ervan overtuigd dat deze zaken veel meer invloed hebben dan hetgeen er voor de selecte groep geselecteerde binnen BVO-opleidingen wordt georganiseerd.
Ik ben wel gecharmeerd van het Gelders Model voor Talentontwikkeling. Die bekijkt het echt maatschappelijk breed.
[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 16-07-2026 20:54 ]
Nah, hij had prima nog functie elders gekund wmb. En volgens mij is Daley nog geen 38.Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:35:
@Quad is dat niet gewoon vanwege TD's die spelers als een Blind niet los kunnen laten?
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Tja die faciliteiten hebben ze in andere landen ook sterker nog toen de drie van Milan daar kwamen keken ze ook hun ogen uit bij Milanello daar waren ze hun tijd vooruit zeg maarbazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:35:
[...]
En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden
Maar talent opleiden gaat nooit lukken of je heb talent of je heb het niet dat valt niet op te leiden
Nee bijna, maar hij is dan ook nog niet gestopt. Hij kon het wel eens gaan halen nu.Quad schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:12:
[...]
Nah, hij had prima nog functie elders gekund wmb. En volgens mij is Daley nog geen 38.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Had een Gakpo zich daadwerkelijk beter ontwikkeld als hij niet weg was gegaan? Welk niveau had hij zich dan verder aan op moeten trekken?Tristan Wins schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:49:
Het grootste probleem wat NL heeft op het moment is dat talenten niet blijven totdat ze volledig de Eredivisie zijn ontgroeid. De meesten gaan te vroeg naar het buitenland, waarvan er slechts enkelen slagen. Zelfs Gakpo is te vroeg weg gegaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is echt zo niet waar. Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:47:
[...]
Maar talent opleiden gaat nooit lukken of je heb talent of je heb het niet dat valt niet op te leiden
Clubs of bonden moeten de voorwaarden scheppen om talent te ontdekken en te ontwikkelen. En het staat als een paal boven water dat we dat qua aanvallend talent minder doen dan twintig jaar geleden. Het is een feit dat bijvoorbeeld Spanje dat nu beter doet dan in de jaren tachtig. En het staat voor mij ook vast dat Nederland wat voetbal betreft van een voorloper in tactische en technische ontwikkeling een middenmoter is geworden.
Talent komt vanzelf bovendrijven maar dan buiten Nederland want ze gaan vroeger weg dan in onze tijdD-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Dit is echt zo niet waar. Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.
Clubs of bonden moeten de voorwaarden scheppen om talent te ontdekken en te ontwikkelen. En het staat als een paal boven water dat we dat qua aanvallend talent minder doen dan twintig jaar geleden. Het is een feit dat bijvoorbeeld Spanje dat nu beter doet dan in de jaren tachtig. En het staat voor mij ook vast dat Nederland wat voetbal betreft van een voorloper in tactische en technische ontwikkeling een middenmoter is geworden.
Mooi dat ze de ogen uitgekeken. Dat betekent niet dat ze er ook beter van gingen/gaan voetballen.bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:47:
[...]
Tja die faciliteiten hebben ze in andere landen ook sterker nog toen de drie van Milan daar kwamen keken ze ook hun ogen uit bij Milanello daar waren ze hun tijd vooruit zeg maar
Je laatste zin raakt precies één van mijn punten. Talentontwikkeling is gebaat bij een grote poule van talenten én daar heb je invloed op als maatschappij (tot op zekere hoogte).
Ankersen heeft daar met zijn onderzoek naar de goudmijnen van talentontwikkeling (beschreven in zijn boek The Gold Mine Effect) over geschreven. Een belangrijke conclusie is in ieder geval dat uitzonderlijke prestaties vaak ontstaan zonder topfaciliteiten. Faciliteiten zijn niet onbelangrijk, maar ook geen bepalende factor. De waarde wordt vaak overschat. Aldus Ankersen. Dat baseerde hij op o.a. bezoeken aan Ethiopië, Kenia, Jamaica en Zuid-Korea. Dat zijn allemaal plekken met beperkte faciliteiten terwijl ze disproportioneel veel topsporters afleveren.
Er zijn dus andere factoren relevanter. Zoals een omgeving waarin concurrenten elkaar continu uitdagen, succes zichtbaar en dichtbij is en waar de sociale norm is dat je hard werkt. Rolmodellen zijn belangrijk (voor topsportprestaties, het betekent op lange termijn vaak geen stijging van het aantal deelnemers). En dan, waar ik al eerder aan refereerde: schaarste! Weinig afleiding, een sterke motivatie en een duidelijke route naar sociaal-economische verbetering.
Vooral dat laatste is het grootste gebrek aan in Nederland. We hebben het simpelweg te goed. Er is te veel afleiding (te veel alternatieve bezigheden en toekomstperspectieven) en een meerderheid hoeft het niet te doen voor een goed leven. Dat verlaagt dus de motivatie. (Een oplettende lezer ziet hier ook een mogelijke verklaring voor waarom spelers met een migratieachtergrond goed vertegenwoordigd zijn bij bijvoorbeeld Oranje en Les Blues.)
De combinatie "armoede + ambitie + rolmodellen + competitie" is vaak een krachtiger cocktail dan "geld + faciliteiten + comfort". En Nederland is duidelijk het tweede.
Dus zeker wél een onderdeel van het probleem. Massa is wel degelijk een factor voor talentontwikkeling.
En dit is dus óók waar. Het probleem is niet ééndimensionaal.Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.
Maar goed, jij negeert toch al (bewust?) mijn posts.
Dit is dan weer absoluut onzin. De talenten die "vanzelf bovendrijven" zijn echt een uitzondering op de regel.bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:46:
[...]
Talent komt vanzelf bovendrijven maar dan buiten Nederland want ze gaan vroeger weg dan in onze tijd
Je kan het honderd keer zeggen maar dat maakt nog niet dat het ook maar ergens op slaat. Er zijn duizend redenen waarom een talent zich niet tot volle wasdom komt.bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:46:
[...]
Talent komt vanzelf bovendrijven maar dan buiten Nederland want ze gaan vroeger weg dan in onze tijd
Massa bepaalt hoeveel talenten je in je pool hebt. Daarom kan Spanje ook drie elftallen opstellen en wij maar eentje. Idem met Duitsland of Frankrijk.bazzemans schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Dus zeker wél een onderdeel van het probleem. Massa is wel degelijk een factor voor talentontwikkeling.
Maar ik vergelijk daarom ook Spanje toen met Spanje nu en Nederland toen met Nederland nu. En kijk naar Brazilië: massa in het kwadraat maar niet genoeg kwaliteit. Of wat denk je van Duitsland: die kwamen er op een bepaald moment dat ze technisch achter liepen en die zijn daar toen wat aan gaan doen. Tien jaar later kwamen de technische voetballers plots (weer) naar boven.
Aan het aantal inwoners kunnen we niks doen, aan hoe we onze talenten ontdekken en ontwikkelen wel
Zo simpel is het. Als klein land kan je alleen de kans dat talent tot wasdom komt maximaliseren. En gelukkig kan je maar één elftal opstellenD-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:35:
Aan het aantal inwoners kunnen we niks doen, aan hoe we onze talenten ontdekken en ontwikkelen wel
XXXVI
Je maakt een denkfout door de "poule" alleen te bezien vanuit het totaal aantal mensen in ons land. Daar gaat het binnen talentontwikkeling niet over. Het gaat over de poule aan sporters (en specifiek in dit geval voetballers) met motorische en (later) sport specifieke vaardigheden. Door die poule te vergroten creëer je een meer competitief landschap en dat bevordert de ontwikkeling van talenten. Dat andere landen groter zijn is een voordeel voor hun. Ze creëren makkelijker die poule en dus competitie. Daar heb je ook invloed op.D-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:35:
[...]
Massa bepaalt hoeveel talenten je in je pool hebt. Daarom kan Spanje ook drie elftallen opstellen en wij maar eentje. Idem met Duitsland of Frankrijk.
Maar ik vergelijk daarom ook Spanje toen met Spanje nu en Nederland toen met Nederland nu. En kijk naar Brazilië: massa in het kwadraat maar niet genoeg kwaliteit. Of wat denk je van Duitsland: die kwamen er op een bepaald moment dat ze technisch achter liepen en die zijn daar toen wat aan gaan doen. Tien jaar later kwamen de technische voetballers plots (weer) naar boven.
De grootte van de poule aan talenten is dus wel degelijk van invloed op talentontwikkeling.
Precies. We leiden ook op voor een niche. Prachtig dat Frankrijk 3 elftallen op kan stellen, een garantie voor succes is het niet.ephymerous schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:52:
[...]
Zo simpel is het. Als klein land kan je alleen de kans dat talent tot wasdom komt maximaliseren. En gelukkig kan je maar één elftal opstellen
Only fools are enslaved by time and space.
Je hebt wel een punt dat we het ook zo slecht nog niet doen, als je het op een iets hoger abstractieniveau bekijkt.
De jeugdopleiding van PSV leverde de meeste opgeleide spelers op het WK 2026 is maar een voorbeeld.
Qua aanvallende spelers is het wel mager t.o.v. wat we gewend zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2026 15:56 ]
In 2010 zullen Duitsland, Frankrijk, Brazilië, Engeland en Italië zich hebben afgevraagd hoe dat kleine rotlandje in de finale stond.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ja. Kijk maar waar onze aanvallers spelen. Voorheen was dat in de top van Europa.LoneRanger schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:35:
Maar komen we kwalitatief nou zoveel te kort?
Uhh wat? Als ik heel ruim neem wat een jeugdspeler is, dan zit PSV op 3 spelers(inclusief 1 jaartje Malen).bazzemans schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:48:
De jeugdopleiding van PSV leverde de meeste opgeleide spelers op het WK 2026 is maar een voorbeeld.
Net zoveel als Sparta en Willem II. Feyenoord had 4 spelers en Ajax 8.
En met ruim bedoelde ik spelers die officieel als jeugdspeler kunnen worden gerekend volgens de Uefa. Dus De Jong bij Ajax en Malen bij PSV. Natuurlijk hebben sommige spelers meerdere opleidingsclubs. Dus een Malen telt voor zowel Ajax als Psv
Het is inderdaad op basis van een ruime definitie. Heb je bij jouw aantallen ook rekening gehouden met Curaçao, België en Kaapverdië?
Edit: punt is ook wel dat Nederlandse jeugdopleidingen er goed opstaan.
[ Voor 29% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2026 16:37 ]
Maar als ik heel eerlijk ben, zijn spelers van Kaapverdie en Curacao meestal "mislukte" jeugdproducten.
Het feit dat er maar 3 in Oranje zitten is zorgwekkender en eigenlijk hoort Malen daar niet eens bij.
[ Voor 61% gewijzigd door Terranova op 17-07-2026 16:58 ]
Malen komt zelfs van Ajax.Terranova schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:50:
Nee dit is het Nederlands elftal topic, ik heb dus niet verder dan NL gekeken.
Maar als ik heel eerlijk ben, zijn spelers van Kaapverdie en Curacao meestal "mislukte" jeugdproducten.
Het feit dat er maar 3 in Oranje zitten is zorgwekkender en eigenlijk hoort Malen daar niet eens bij.
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!