[Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 325 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
418O2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Dat steeds vaker, kan je dat ook onderbouwen? Volgens mij valt dat namelijk wel mee
Dat meen ik eerder te hebben gelezen maar als je daadwerkelijke cijfers wilt zal ik eerst op zoek moeten. Het was in ieder geval niet puur de onderbuik. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Er is een reden dat veel talenten steeds vaker naar het buitenland gaan en dat is echt niet alleen maar salaris. Kijk hoe nationale jeugdelftallen het doen en je hebt ook een aardig beeld van de mogelijkheden van de toekomst.
Is dat zo dramatisch dan? Welke leeftijden? :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:57
bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
[...]

De opleiding in Nederland is zo slecht nog niet hoor ga wel eens naar mijn neefje kijken die zit bij de Feyenoord academy daar is echt alles voor handen

Dat was in mijn tijd niet 40 jaar geleden dan:P
En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden, zoals Dennis Bergkamp, de gebroeders de Boer, Marc Overmars, Edgar Davids, Patrick Kluivert.

Zo zie je maar dat het hebben van allerhande faciliteiten maar een deel is van de randvoorwaarden voor het opleiden van topvoetballers. Sterker nog, heel veel andere factoren zijn vaak doorslaggevend. En nog sterker, maar dat is meer een persoonlijke overtuiging, ik denk dat spelers in Nederland het juist veel te makkelijk hebben en dat we hen niet alles moeten aandragen.
Je moet als land ook een beetje geluk hebben dat er een keer goede spelers door komen de echte top dan
Dit is zeker óók waar. Van echte topspeler (zoals Gullit, Rijkaard, Bergkamp etc.) hoor je echter ook altijd hoeveel tijd en energie ze erin staken. Vooral ook buiten de club. Dat is in de ervaring de ik heb in Nederland, echt een stuk minder geworden.

• Gonadan

Gonadan

bazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:35:
[...]

En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden, zoals Dennis Bergkamp, de gebroeders de Boer, Marc Overmars, Edgar Davids, Patrick Kluivert.

Zo zie je maar dat het hebben van allerhande faciliteiten maar een deel is van de randvoorwaarden voor het opleiden van topvoetballers. Sterker nog, heel veel andere factoren zijn vaak doorslaggevend. En nog sterker, maar dat is meer een persoonlijke overtuiging, ik denk dat spelers in Nederland het juist veel te makkelijk hebben en dat we hen niet alles moeten aandragen.

[...]

Dit is zeker óók waar. Van echte topspeler (zoals Gullit, Rijkaard, Bergkamp etc.) hoor je echter ook altijd hoeveel tijd en energie ze erin staken. Vooral ook buiten de club. Dat is in de ervaring de ik heb in Nederland, echt een stuk minder geworden.
Het klinkt altijd een beetje boomer achtig als de oudere generatie het over mentaliteit heeft. En ook die oudere generatie gooide er bij tijd en wijlen met de pet naar. Maar toch zit er een kern van waarheid in.
Als ik lees dat bij clubs der gym leeg is wanneer er geen ervaren speler het voorbeeld geeft dan zegt dat toch echt wel iets. Wil je nu iets bereiken of niet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:09

Fiber

Beaches are for storming.

Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Het klinkt altijd een beetje boomer achtig als de oudere generatie het over mentaliteit heeft. En ook die oudere generatie gooide er bij tijd en wijlen met de pet naar. Maar toch zit er een kern van waarheid in.
Als ik lees dat bij clubs der gym leeg is wanneer er geen ervaren speler het voorbeeld geeft dan zegt dat toch echt wel iets. Wil je nu iets bereiken of niet?
Geen idee hoor, maar ik denk niet dat Cruijff en Van Hanegem en zo veel naar de gym gingen. Hadden ze ook niet nodig. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
[...]

[...]

het was een andere tijd. Zij aten gewoon patat na de wedstrijd. de huidige talenten hebben een specifiek voedingddieet.

• Gonadan

Gonadan

Fiber schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Geen idee hoor, maar ik denk niet dat Cruijff en Van Hanegem en zo veel naar de gym gingen. Hadden ze ook niet nodig. :)
De spelers die goed wilden zijn doen daar wat voor. Na elke training ballen trappen, en bepaald schot keer op keer oefenen, of de gym. Net wat je beter maakt.
Wat doen de meesten nu buiten de standaard training om? Gym is een voorbeeld, ik had het over mentaliteit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• D-e-n
  • Laatst online: 23:49
bie100 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Je moet als land ook een beetje geluk hebben dat er een keer goede spelers door komen de echte top dan
Er komen al vijftien jaar amper creatieve aanvallers van topniveau door. Onze beste spelers zijn verdedigers of middenvelders en dan zijn het ook nog eens geen aanvallende middenvelders. Dat is zo'n afwijking van de periodes ervoor dat dat geen toeval kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 16-07-2026 20:01 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:07
Naar mijn idee zorgt het huidige topsportklimaat er wel voor dat spelers langer door kunnen voetballen. Geen harde cijfers, maar als ik zoek naar voetballers van de generatie tot 2000, zijn de meeste gestopt tussen 32-34 jaar. Nu gaan ze aanmerkelijk langer door, tot wel 38 jaar.

Het punt? Ik denk dat de pastas en ontwikkelingen rond de sport voor een langere topsportcarrière zorgt dan de patatten na de wedstrijd.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Gonadan

Gonadan

@Quad is dat niet gewoon vanwege TD's die spelers als een Blind niet los kunnen laten? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Haha het is inderdaad wel een beetje een boomeropmerking. Ik heb het overigens niet per se over mentaliteit. De jeugd nu heeft (door de bank genomen) meer alternatieven om zich mee bezig te houden in de vrije tijd. Terwijl heel veel gasten vroeger alleen voetbal hadden. Het was dus ook makkelijker om je alleen op voetbal te concentreren.

Maar goed, ik doelde ook op wat er allemaal voor die gasten geregeld wordt. Dat gaat soms echt te ver vind ik. Je moet jeugd in hun ontwikkeling ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid leren.

• bazzemans
Quad schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:18:
Naar mijn idee zorgt het huidige topsportklimaat er wel voor dat spelers langer door kunnen voetballen. Geen harde cijfers, maar als ik zoek naar voetballers van de generatie tot 2000, zijn de meeste gestopt tussen 32-34 jaar. Nu gaan ze aanmerkelijk langer door, tot wel 38 jaar.

Het punt? Ik denk dat de pastas en ontwikkelingen rond de sport voor een langere topsportcarrière zorgt dan de patatten na de wedstrijd.
Wel interessante onderzoeksvraag. Zou maar zo kunnen. Alle data over fysieke gesteldheid en dergelijke zal daar vast aan bijdragen.

• Gonadan

Gonadan

bazzemans schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Haha het is inderdaad wel een beetje een boomeropmerking. Ik heb het overigens niet per se over mentaliteit. De jeugd nu heeft (door de bank genomen) meer alternatieven om zich mee bezig te houden in de vrije tijd. Terwijl heel veel gasten vroeger alleen voetbal hadden. Het was dus ook makkelijker om je alleen op voetbal te concentreren.

Maar goed, ik doelde ook op wat er allemaal voor die gasten geregeld wordt. Dat gaat soms echt te ver vind ik. Je moet jeugd in hun ontwikkeling ook een bepaalde eigen verantwoordelijkheid leren.
En zoals Cruijff al vaker riep, laat ze maar op een knollenveld spelen dat is goed voor de techniek en ze leren met tegenslag om gaan. Dat idee kan je op veel onderwerpen projecteren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
groggy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:58:
[...]

het was een andere tijd. Zij aten gewoon patat na de wedstrijd. de huidige talenten hebben een specifiek voedingddieet.
Misschien hebben we wel te veel focus op dat soort randzaken als voeding, terwijl we veel meer uren moeten investeren in motoriek en techniek.

• bazzemans
Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:43:
[...]

En zoals Cruijff al vaker riep, laat ze maar op een knollenveld spelen dat is goed voor de techniek en ze leren met tegenslag om gaan. Dat idee kan je op veel onderwerpen projecteren.
Ja, zeker. En dat zijn ze nu maar gaan implementeren in de uren die ze bij de club doormaken. Bijvoorbeeld via ASM-parcoursen op het sportpark. Daar was Cruijff geen voorstander van, die vond dat je juist buiten de club ook veel met voetbal bezig moest zijn. Op de straat, in het park. Nu doen ze alles bij de club en gaat het ten kostte van de trainingsuren. Buiten de club om doen ze (veelal) andere dingen.

Overigens ook paralel aan een andere maatschappelijke ontwikkeling die erg van invloed is op de motorische ontwikkeling van onze jeugd. Kinderen spelen nog nauwelijks buiten en als ze buitenspelen dan maken ze over het algemeen gebruik van voorzieningen waarbij er maar weinig mis kan gaan (een hele industrie is er rijk van geworden.

Kinderen die nu geboren worden spelen nog ongeveer 10% van het aantal uren buiten dan degenen die 40 jaar geleden geboren deden. Dat heeft een forse invloed op de motorische ontwikkeling. Dat proberen we (enigszins krampachtig) te compenseren door goede gymlessen (terug te brengen) en meer beweeguren onder schooltijd. Daarmee compenseer je alleen nooit voldoende.
Komt bij dat veilige speelvoorzieningen en door de bank genomen meer ouders die heel voorzichtig zijn (curling ouders) ervoor zorgen dat kinderen alleen nog maar in veilige omstandigheden hun motorische vaardigheden leren. Terwijl leren letterlijk met vallen en opstaan meer impact heet en sneller gaat.

Allemaal minnetjes als gevolg van hoe we als maatschappij zijn ingericht. Ik ben ervan overtuigd dat deze zaken veel meer invloed hebben dan hetgeen er voor de selecte groep geselecteerde binnen BVO-opleidingen wordt georganiseerd.

Ik ben wel gecharmeerd van het Gelders Model voor Talentontwikkeling. Die bekijkt het echt maatschappelijk breed.

[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 16-07-2026 20:54 ]

• Tristan Wins
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Het grootste probleem wat NL heeft op het moment is dat talenten niet blijven totdat ze volledig de Eredivisie zijn ontgroeid. De meesten gaan te vroeg naar het buitenland, waarvan er slechts enkelen slagen. Zelfs Gakpo is te vroeg weg gegaan.

• bazzemans
Zou het ook kunnen zijn dat er niet één grootste probleem is (we houden hier toch geen wedstrijd verplassen?) en dat er een meervoud van oorzaken zijn die het probleem veroorzaken? We moeten veel integraler en breder kijken. Daar komt m.i. de voetbalwereld (KNVB voorop) tekort. Het is ieder voor zich en God voor ons allen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:07
Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:35:
@Quad is dat niet gewoon vanwege TD's die spelers als een Blind niet los kunnen laten? :+
Nah, hij had prima nog functie elders gekund wmb. En volgens mij is Daley nog geen 38.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:44
[...]

En zonder al die faciliteiten wist Nederland 40 jaar geleden ook al toptalent op te leiden
Tja die faciliteiten hebben ze in andere landen ook sterker nog toen de drie van Milan daar kwamen keken ze ook hun ogen uit bij Milanello daar waren ze hun tijd vooruit zeg maar

Maar talent opleiden gaat nooit lukken of je heb talent of je heb het niet dat valt niet op te leiden

• Gonadan

Gonadan

Quad schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Nah, hij had prima nog functie elders gekund wmb. En volgens mij is Daley nog geen 38.
Nee bijna, maar hij is dan ook nog niet gestopt. Hij kon het wel eens gaan halen nu.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Tristan Wins schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:49:
Het grootste probleem wat NL heeft op het moment is dat talenten niet blijven totdat ze volledig de Eredivisie zijn ontgroeid. De meesten gaan te vroeg naar het buitenland, waarvan er slechts enkelen slagen. Zelfs Gakpo is te vroeg weg gegaan.
Had een Gakpo zich daadwerkelijk beter ontwikkeld als hij niet weg was gegaan? Welk niveau had hij zich dan verder aan op moeten trekken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• D-e-n
bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:47:
[...]

Maar talent opleiden gaat nooit lukken of je heb talent of je heb het niet dat valt niet op te leiden
Dit is echt zo niet waar. Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.

Clubs of bonden moeten de voorwaarden scheppen om talent te ontdekken en te ontwikkelen. En het staat als een paal boven water dat we dat qua aanvallend talent minder doen dan twintig jaar geleden. Het is een feit dat bijvoorbeeld Spanje dat nu beter doet dan in de jaren tachtig. En het staat voor mij ook vast dat Nederland wat voetbal betreft van een voorloper in tactische en technische ontwikkeling een middenmoter is geworden.

• bie100
D-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Dit is echt zo niet waar. Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.

Clubs of bonden moeten de voorwaarden scheppen om talent te ontdekken en te ontwikkelen. En het staat als een paal boven water dat we dat qua aanvallend talent minder doen dan twintig jaar geleden. Het is een feit dat bijvoorbeeld Spanje dat nu beter doet dan in de jaren tachtig. En het staat voor mij ook vast dat Nederland wat voetbal betreft van een voorloper in tactische en technische ontwikkeling een middenmoter is geworden.
Talent komt vanzelf bovendrijven maar dan buiten Nederland want ze gaan vroeger weg dan in onze tijd

• bazzemans
bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:47:
[...]

Tja die faciliteiten hebben ze in andere landen ook sterker nog toen de drie van Milan daar kwamen keken ze ook hun ogen uit bij Milanello daar waren ze hun tijd vooruit zeg maar

Mooi dat ze de ogen uitgekeken. Dat betekent niet dat ze er ook beter van gingen/gaan voetballen.

Je laatste zin raakt precies één van mijn punten. Talentontwikkeling is gebaat bij een grote poule van talenten én daar heb je invloed op als maatschappij (tot op zekere hoogte).

Ankersen heeft daar met zijn onderzoek naar de goudmijnen van talentontwikkeling (beschreven in zijn boek The Gold Mine Effect) over geschreven. Een belangrijke conclusie is in ieder geval dat uitzonderlijke prestaties vaak ontstaan zonder topfaciliteiten. Faciliteiten zijn niet onbelangrijk, maar ook geen bepalende factor. De waarde wordt vaak overschat. Aldus Ankersen. Dat baseerde hij op o.a. bezoeken aan Ethiopië, Kenia, Jamaica en Zuid-Korea. Dat zijn allemaal plekken met beperkte faciliteiten terwijl ze disproportioneel veel topsporters afleveren.

Er zijn dus andere factoren relevanter. Zoals een omgeving waarin concurrenten elkaar continu uitdagen, succes zichtbaar en dichtbij is en waar de sociale norm is dat je hard werkt. Rolmodellen zijn belangrijk (voor topsportprestaties, het betekent op lange termijn vaak geen stijging van het aantal deelnemers). En dan, waar ik al eerder aan refereerde: schaarste! Weinig afleiding, een sterke motivatie en een duidelijke route naar sociaal-economische verbetering.

Vooral dat laatste is het grootste gebrek aan in Nederland. We hebben het simpelweg te goed. Er is te veel afleiding (te veel alternatieve bezigheden en toekomstperspectieven) en een meerderheid hoeft het niet te doen voor een goed leven. Dat verlaagt dus de motivatie. (Een oplettende lezer ziet hier ook een mogelijke verklaring voor waarom spelers met een migratieachtergrond goed vertegenwoordigd zijn bij bijvoorbeeld Oranje en Les Blues.)

De combinatie "armoede + ambitie + rolmodellen + competitie" is vaak een krachtiger cocktail dan "geld + faciliteiten + comfort". En Nederland is duidelijk het tweede.

• bazzemans
D-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Dit is echt zo niet waar.
Dus zeker wél een onderdeel van het probleem. Massa is wel degelijk een factor voor talentontwikkeling.
Talent moet de gelegenheid hebben zich te ontwikkelen. Als een jonge speler met talent voor dribbelen dat nooit mag doen dan zal hij op volwassen leeftijd nooit een goede dribbelaar zijn. Als een super talentvolle speler van achttien drie jaar de bank gaat warm houden of ergens in de kelder loopt te ballen dan wordt de kans dat hij nog een wereldtopper wordt echt bijzonder klein. En als hij niet ontdekt wordt zeker niet.

En dit is dus óók waar. Het probleem is niet ééndimensionaal.
Maar goed, jij negeert toch al (bewust?) mijn posts.

• bazzemans
bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Talent komt vanzelf bovendrijven maar dan buiten Nederland want ze gaan vroeger weg dan in onze tijd
Dit is dan weer absoluut onzin. De talenten die "vanzelf bovendrijven" zijn echt een uitzondering op de regel.

• D-e-n
bie100 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Je kan het honderd keer zeggen maar dat maakt nog niet dat het ook maar ergens op slaat. Er zijn duizend redenen waarom een talent zich niet tot volle wasdom komt.

• D-e-n
bazzemans schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Dus zeker wél een onderdeel van het probleem. Massa is wel degelijk een factor voor talentontwikkeling.
Massa bepaalt hoeveel talenten je in je pool hebt. Daarom kan Spanje ook drie elftallen opstellen en wij maar eentje. Idem met Duitsland of Frankrijk.
Maar ik vergelijk daarom ook Spanje toen met Spanje nu en Nederland toen met Nederland nu. En kijk naar Brazilië: massa in het kwadraat maar niet genoeg kwaliteit. Of wat denk je van Duitsland: die kwamen er op een bepaald moment dat ze technisch achter liepen en die zijn daar toen wat aan gaan doen. Tien jaar later kwamen de technische voetballers plots (weer) naar boven.

Aan het aantal inwoners kunnen we niks doen, aan hoe we onze talenten ontdekken en ontwikkelen wel

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01
D-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:35:
Aan het aantal inwoners kunnen we niks doen, aan hoe we onze talenten ontdekken en ontwikkelen wel
Zo simpel is het. Als klein land kan je alleen de kans dat talent tot wasdom komt maximaliseren. En gelukkig kan je maar één elftal opstellen :)

XXXVI

• bazzemans
D-e-n schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Massa bepaalt hoeveel talenten je in je pool hebt. Daarom kan Spanje ook drie elftallen opstellen en wij maar eentje. Idem met Duitsland of Frankrijk.
Maar ik vergelijk daarom ook Spanje toen met Spanje nu en Nederland toen met Nederland nu. En kijk naar Brazilië: massa in het kwadraat maar niet genoeg kwaliteit. Of wat denk je van Duitsland: die kwamen er op een bepaald moment dat ze technisch achter liepen en die zijn daar toen wat aan gaan doen. Tien jaar later kwamen de technische voetballers plots (weer) naar boven.

Je maakt een denkfout door de "poule" alleen te bezien vanuit het totaal aantal mensen in ons land. Daar gaat het binnen talentontwikkeling niet over. Het gaat over de poule aan sporters (en specifiek in dit geval voetballers) met motorische en (later) sport specifieke vaardigheden. Door die poule te vergroten creëer je een meer competitief landschap en dat bevordert de ontwikkeling van talenten. Dat andere landen groter zijn is een voordeel voor hun. Ze creëren makkelijker die poule en dus competitie. Daar heb je ook invloed op.

De grootte van de poule aan talenten is dus wel degelijk van invloed op talentontwikkeling.

• bazzemans
ephymerous schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:52:
[...]

Zo simpel is het. Als klein land kan je alleen de kans dat talent tot wasdom komt maximaliseren. En gelukkig kan je maar één elftal opstellen :)
Precies. We leiden ook op voor een niche. Prachtig dat Frankrijk 3 elftallen op kan stellen, een garantie voor succes is het niet.

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar komen we kwalitatief nou zoveel te kort? Is het niet gewoon de manier van spelen? We hebben ook al sinds vanGaal/Hiddink[?] niet echt meer echt internationaal bepalende trainers gehad, zegt dat niet gewoon dat er wat mis is met de manier waarop trainers worden opgeleid met onze visie op voetbal? Dat werkt allemaal door naar beneden, jeugdtrainers, jeugd. Bos, Slot, ten Hag is allemaal leuk maar niet internationaal bewezen en bepalend. Denk niet zozeer dat het te maken heeft met de talenten pool. Er zijn overal veldjes, Cruijff courts en ontzettend veel amateurclubs.

Only fools are enslaved by time and space.

• bazzemans
Het is niet alleen de talentenpool. Het is een verzameling van factoren. Goede trainers zijn er ook onderdeel van. Faciliteiten hebben maar beperkt (en vaak overschat) invloed.

Je hebt wel een punt dat we het ook zo slecht nog niet doen, als je het op een iets hoger abstractieniveau bekijkt.
De jeugdopleiding van PSV leverde de meeste opgeleide spelers op het WK 2026 is maar een voorbeeld.

Qua aanvallende spelers is het wel mager t.o.v. wat we gewend zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2026 15:56 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08 13:53
Tegelijkertijd is naar andere landen kijken lastig. Een grotere talentpool vergroot met name de kans dat je consistent bent, niet zozeer hoe ver je komt.

In 2010 zullen Duitsland, Frankrijk, Brazilië, Engeland en Italië zich hebben afgevraagd hoe dat kleine rotlandje in de finale stond.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• D-e-n
LoneRanger schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:35:
Maar komen we kwalitatief nou zoveel te kort?
Ja. Kijk maar waar onze aanvallers spelen. Voorheen was dat in de top van Europa.

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
bazzemans schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:48:

De jeugdopleiding van PSV leverde de meeste opgeleide spelers op het WK 2026 is maar een voorbeeld.
Uhh wat? Als ik heel ruim neem wat een jeugdspeler is, dan zit PSV op 3 spelers(inclusief 1 jaartje Malen).

Net zoveel als Sparta en Willem II. Feyenoord had 4 spelers en Ajax 8.

En met ruim bedoelde ik spelers die officieel als jeugdspeler kunnen worden gerekend volgens de Uefa. Dus De Jong bij Ajax en Malen bij PSV. Natuurlijk hebben sommige spelers meerdere opleidingsclubs. Dus een Malen telt voor zowel Ajax als Psv

• bazzemans
Ik verzin het niet zelf: https://www.voetbalprimeu...opgeleide-wk-gangers.html

Het is inderdaad op basis van een ruime definitie. Heb je bij jouw aantallen ook rekening gehouden met Curaçao, België en Kaapverdië?

Edit: punt is ook wel dat Nederlandse jeugdopleidingen er goed opstaan.

[ Voor 29% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2026 16:37 ]

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
Nee dit is het Nederlands elftal topic, ik heb dus niet verder dan NL gekeken.

Maar als ik heel eerlijk ben, zijn spelers van Kaapverdie en Curacao meestal "mislukte" jeugdproducten.
Het feit dat er maar 3 in Oranje zitten is zorgwekkender en eigenlijk hoort Malen daar niet eens bij.

[ Voor 61% gewijzigd door Terranova op 17-07-2026 16:58 ]

• Tristan Wins
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Terranova schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:50:
Nee dit is het Nederlands elftal topic, ik heb dus niet verder dan NL gekeken.

Maar als ik heel eerlijk ben, zijn spelers van Kaapverdie en Curacao meestal "mislukte" jeugdproducten.
Het feit dat er maar 3 in Oranje zitten is zorgwekkender en eigenlijk hoort Malen daar niet eens bij.
Malen komt zelfs van Ajax.

• bazzemans
Ging van Ajax (jeugd) naar Arsenal (jeugd) en maakte vervolgens op 18-jarige leeftijd de overstap naar PSV. Daardoor gold hij nog als jeugdspeler en staat hij dus óók bij PSV op het lijstje (en ja dat is discutabel).

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2026 22:53 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30
Nou, definitief geen Slot dus. Reiziger ligt nu wel voor de hand ben ik bang :/ Of er moet toch nog een wonder gebeuren met Guardiola…

https://www.nu.nl/voetbal...ft-voorkeur-aan-club.html

Join het GoT Pulse-Team!

• ephymerous
Ik zie echt geen enkele reden om Reiziger aan te stellen. Ben er bang voor -O-

XXXVI

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Denman schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:27:
Nou, definitief geen Slot dus. Reiziger ligt nu wel voor de hand ben ik bang :/ Of er moet toch nog een wonder gebeuren met Guardiola…

Guardiola heeft al 10m en de totale vrije hand om het Italiaans voetbal te herstructureren geweigerd, omdat ie echt ff niks wil doen.

• D-e-n
Denman schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:27:

Met Reiziger degraderen we uit de Nations League. Als mensen zich ergerden aan de tactiek van Koeman en zijn vasthouden aan bepaalde spelers dan hebben ze Reiziger nog niet gezien. Die heeft er op het EK een veel groter potje van gemaakt

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25
Geen Slot, Bosz of Ten Hag. Dat gaat nu gewoon Reiziger worden denk ik. Gaat nog een teleurstellende periode worden net zoals toen onder Blind.

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik begrijp echt totaal niet hoe je als voetbalbond bij Reiziger zou uitkomen. Heeft totaal geen ervaring, uitstraling, en heeft al helemaal niets gepresteerd. Er werd volgens mij ergens benoemd dat Spanje dat ook zo heeft gedaan. Maar het verschil met de la Fuentes is dat hij met Jong Spanje wel prestaties af wist te leveren. Reiziger staat er met Jong Oranje er dramatisch voor en ook zijn selectiebeleid bij Jong Oranje is op zijn zachts gezegd dubieus te noemen.

We hadden al een Danny Blind fiasco gehad, dat was toch al een voldoende leermoment om niet weer in dezelfde valkuil te lopen?

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon alsnog Bosz proberen te overtuigen.

• toolkist
  • Niet online
Bpow schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:53:
Ik begrijp echt totaal niet hoe je als voetbalbond bij Reiziger zou uitkomen.
Op dezelfde manier als ze bij Nigel de Jong zijn uitgekomen gok ik zo.

• ephymerous
toolkist schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:18:
[...]

Op dezelfde manier als ze bij Nigel de Jong zijn uitgekomen gok ik zo.
En dan doel je op de stem van commissie Mijnals?

XXXVI

• Elzavo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
Haha, Slot dacht ook waarschijnlijk '''Bekijk het maar, stelletje beunhazen" na 4 weken onderhandelen. En toen was van de drie topkandidaten opeens niemand meer over, arme Nigel. Ondertussen stuurt mevrouw de directeur nog even een hartje naar Infantino. De enige die enigszins bekwaam uit de hoek komt is de bondsvoorzitter Frank Paauw. We moeten dan maar hopen dat hij het zooitje daar een beetje kan organiseren.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54

FreakNL

Well do ya punk?

Van Gaal? :+

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:49
Zonder dolle, dat zou toch fantastisch zijn. Wat mij betreft de beste Nederlandse optie die er is.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25
Nos schrijft dat naast van Gaal er uitgebreid en lang gesproken hebben met Reiziger. Als ze slim zijn kiezen ze van Gaal. Dat zie ik wel zitten. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ze gaan voor Reiziger ..

• toolkist
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:47:
[...]

En dan doel je op de stem van commissie Mijnals?
Nee gewoon op mensen met totale onkunde die zoiets beslissen.

• toolkist
  • Niet online
Soulizer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:26:
Nos schrijft dat naast van Gaal er uitgebreid en lang gesproken hebben met Reiziger. Als ze slim zijn kiezen ze van Gaal. Dat zie ik wel zitten. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ze gaan voor Reiziger ..
Zal dan wel een constructie worden dat van Gaal Reiziger op sleeptouw neemt zodat die het over een jaar of 2 max over kan nemen in zn eentje

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kan ik op polymarket nog inzetten op reiziger of valt er niks meer te winnen?

• bazzemans
toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Zal dan wel een constructie worden dat van Gaal Reiziger op sleeptouw neemt zodat die het over een jaar of 2 max over kan nemen in zn eentje
Zou dat zo'n heel gek scenario zijn? In ieder geval stuk beter dan Reiziger nu bondscoach maken, bij gebrek aan kandidaten.

De verwijzing naar commissie Mijnals snap ik niet zo goed. Die zijn van "Ons voetbal is van iedereen" en is er om de KNVB en Rijksoverheid te adviseren met raad en daad bij het bestrijden van racisme en discriminatie en het bevorderen van inclusiviteit. Dat lijkt mij niet overbodig. De fout die de commissie maakte is bij de aanstelling van De Boer "klagen" over dat er in zijn geheel niet gesproken is met een kandidaat van kleur, daar hadden ze ver van moeten blijven, en daarna (gevraagd) antwoord gaven op vragen over de aanstelling van Nigel de Jong. De commissie heeft nu helemaal geen rol.

Kunnen we dat de KNVB (De Jong) een geschikte kandidaat ziet in Reiziger nou echt niet los zien van zijn huidskleur? Is dat niet sluimerend racisme?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 09:55
groggy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:05:
Kan ik op polymarket nog inzetten op reiziger of valt er niks meer te winnen?
Kan altijd denk ik, maar met Reiziger gaat er de komende 2-4 jaar niet veel gewonnen worden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• bazzemans
loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Kan altijd denk ik, maar met Reiziger gaat er de komende 2-4 jaar niet veel gewonnen worden.
Scheelt dat we sinds 1988 al niks gewonnen hebben. Zoveel zegt dat dus niet.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:35

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben fan van Louis. Reiziger lijkt me niks. Van Gaal of Slot zie ik als enige iets pakken qua prijs qua Nederlandse trainers.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• D-e-n
toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Zodat die het WK mag verkloten

• D-e-n
loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Ik vrees dat we gewoon een toernooi missen zelfs en dat we gaan verlangen naar Koeman. De KNVB spiegelt zich nu waarschijnlijk aan Spanje waar ze ook hun coaches doorschuiven maar men vergeet dat er daar veel meer dan hier over de volledige breedte van de voetballerij een cultuur is van moderne trainers.

@bazzemans
Voor de duidelijkheid. Ik vind dat Reiziger bij Jong Oranje blijk heeft gegeven van ongeschiktheid bij het maken van keuzes. Dat gaat meelopen met van Gaal niet verhelpen.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 03-08-2026 16:49 ]

• bazzemans
Ah we zijn weer in de fase van doemdenken beland. Het is ook wel alles of niks t.a.v. Oranje.

• bazzemans
@D-e-n Ik bedoel niet dat twijfelen aan Reiziger als geschikte kandidaat-bondscoach een blijk van racisme is. Omgekeerd, het feit dat de KNVB/De Jong hem als geschikte kandidaat ziet, wordt door menigeen hier toegeschreven aan zijn huidskleur. Waarom moet het (volgens sommigen hier) daarmee te maken hebben (en halen we dus commissie Mijnals aan)? Dat schuurt...

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:35
bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:53:
@D-e-n Ik bedoel niet dat twijfelen aan Reiziger als geschikte kandidaat-bondscoach een blijk van racisme is. Omgekeerd, het feit dat de KNVB/De Jong hem als geschikte kandidaat ziet, wordt door menigeen hier toegeschreven aan zijn huidskleur. Waarom moet het (volgens sommigen hier) daarmee te maken hebben (en halen we dus commissie Mijnals aan)? Dat schuurt...
Maar waar zou het dan wel aan toegeschreven moeten worden? Ervaring heeft hij niet. En zijn prestaties bij Jong Oranje zeggen nou niet bepaald dat het een geschikte keuze is. In tegendeel, het is juist een teken om het niet te doen. Jong Oranje staat onder zijn leiding er dramatisch voor en lijkt jeugd EK met ruime achterstand mis te gaan lopen. Ook zijn selectiebeleid laat nou niet blijken dat hij oog heeft voor talent. Als je van alle spelers die je kon kiezen nota bene Noah Ohio zonder wedstrijdritme als eerste spits laat fungeren tijdens het afgelopen jeugd EK, dan lijkt het mij gewoon een brevet aan onvermogen.

Als je dan per se het Spaanse voorbeeld wil volgen en out of the box wil denken, dan kan je beter Peter van der Veen aanstellen. Die heeft letterlijk jaren aan ervaring opgebouwd met jeugd ploegen van Oranje en twee EK titels achter zijn naam staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Bpow op 03-08-2026 17:25 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:36
Reiziger aanstellen is net zoiets als Blind aanstellen. Een onverklaarbare en rampzalige keuze die alleen de KNVB kan maken, maar dat wil nog niet zeggen dat racisme er iets mee te maken heeft.

Ik snap niet waarom je iemand die er zo'n bende van maakt bij Jong Oranje überhaupt op je lijstje zet. Reiziger heeft het gewoon niet in z'n vingers, net als menig voetballer is een goede voetballer nog niet automatisch een goede trainer.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• toolkist
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Zou dat zo'n heel gek scenario zijn? In ieder geval stuk beter dan Reiziger nu bondscoach maken, bij gebrek aan kandidaten.

De verwijzing naar commissie Mijnals snap ik niet zo goed. Die zijn van "Ons voetbal is van iedereen" en is er om de KNVB en Rijksoverheid te adviseren met raad en daad bij het bestrijden van racisme en discriminatie en het bevorderen van inclusiviteit. Dat lijkt mij niet overbodig. De fout die de commissie maakte is bij de aanstelling van De Boer "klagen" over dat er in zijn geheel niet gesproken is met een kandidaat van kleur, daar hadden ze ver van moeten blijven, en daarna (gevraagd) antwoord gaven op vragen over de aanstelling van Nigel de Jong. De commissie heeft nu helemaal geen rol.

Kunnen we dat de KNVB (De Jong) een geschikte kandidaat ziet in Reiziger nou echt niet los zien van zijn huidskleur? Is dat niet sluimerend racisme?
Geen idee, die commissie Mijnans suggestie komt niet bij mij vandaan. Ik zie het gewoon als wat vriendjes die elkaar aan een baan helpen ipv dat ze voor de beste optie gaan.

• bazzemans
toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:25:
[...]

Geen idee, die commissie Mijnans suggestie komt niet bij mij vandaan. Ik zie het gewoon als wat vriendjes die elkaar aan een baan helpen ipv dat ze voor de beste optie gaan.
offtopic:
Heeft Sven nu ook al zijn eigen commissie?
De eerste vraag was aan jou gericht. Ik heb liever nu Van Gaal die Reiziger opleidt om bondscoach te worden dan dat Reiziger nu, bij gebrek aan een geschikte kandidaat, maar aangesteld wordt.

Het tweede deel van mijn reactie over commissie Mijnals was gericht aan degenen die erover begonnen.

• bazzemans
Bpow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Maar waar zou het dan wel aan toegeschreven moeten worden? Ervaring heeft hij niet. En zijn prestaties bij Jong Oranje zeggen nou niet bepaald dat het een geschikte keuze is. In tegendeel, het is juist een teken om het niet te doen. Jong Oranje staat onder zijn leiding er dramatisch voor en lijkt jeugd EK met ruime achterstand mis te gaan lopen. Ook zijn selectiebeleid laat nou niet blijken dat hij oog heeft voor talent. Als je van alle spelers die je kon kiezen nota bene Noah Ohio zonder wedstrijdritme als eerste spits laat fungeren tijdens het afgelopen jeugd EK, dan lijkt het mij gewoon een brevet aan onvermogen.
Die vraag kan alleen De Jong beantwoorden. Kennelijk zien ze kwaliteiten in Reiziger als bondscoach. Allemaal prima kritiek op zijn prestaties. Alleen wáárom moet het omgedraaid worden door te zeggen dat hij dús alleen maar gekozen kan worden vanwege zijn huidskleur. Die gedachte is niks minder dan racisme.
Als je dan per se het Spaanse voorbeeld wil volgen en out of the box wil denken, dan kan je beter Peter van der Veen aanstellen. Die heeft letterlijk jaren aan ervaring opgebouwd met jeugd ploegen van Oranje en twee EK titels achter zijn naam staan.
Jup, prima idee om naar dit soort opties te kijken!
offtopic:
Nb. "out of the box" betekent "nieuw uit de doos". Je bedoelt "outside the box".

• bazzemans
ph4ge schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:17:
Reiziger aanstellen is net zoiets als Blind aanstellen. Een onverklaarbare en rampzalige keuze die alleen de KNVB kan maken, maar dat wil nog niet zeggen dat racisme er iets mee te maken heeft.
Leuk dat je reageert op mijn reactie over racisme. Jammer dat je die vervolgens uit de context haalt. Mijn opmerking is gericht aan de mensen die roepen dat Reiziger alleen gekozen wordt vanwege zijn huidskleur (en verwijzen naar commissie Mijnals). Als je inhoudelijk aangeeft Reiziger niks te vinden, omwille van (onderbouwde) twijfels over zijn kwaliteiten prima. Ik zie echter genoeg die de neiging hebben om zijn huidskleur (als reden om hem tóch eventueel te kiezen als KNVB) erbij te halen. Dat laatste is onnodig.

[ Voor 21% gewijzigd door bazzemans op 03-08-2026 21:50 ]

• ephymerous
bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:42:
[...]
Het tweede deel van mijn reactie over commissie Mijnans was gericht aan degenen die erover begonnen.
Ik ben er in dit topic over begonnen maar het is vaker besproken. Het heeft voor mij niets met racisme te maken maar vooral met het mogelijk aanstellen van een coach die daar op geen enkele manier aanspraak op maakt. Combineer dat met de kritiek van de commissie op het aanstellen van voorgaande bondscoaches… dan is de gedachte toch niet zo heel gek? :? Het is dat of ouderwets nepotisme.

En voor de duidelijkheid. Mocht je dit (op een manier die ik nu niet zie) wel kunnen uitleggen als racisme dan is dat op geen enkele manier de bedoeling ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 03-08-2026 19:49 ]

XXXVI

• bazzemans
ephymerous schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Ik ben er in dit topic over begonnen maar het is vaker besproken. Het heeft voor mij niets met racisme te maken maar vooral met het mogelijk aanstellen van een coach die daar op geen enkele manier aanspraak op maakt. Combineer dat met de kritiek van de commissie op het aanstellen van voorgaande bondscoaches… dan is de gedachte toch niet zo heel gek? :? Het is dat of ouderwets nepotisme.

En voor de duidelijkheid. Mocht je dit (op een manier die ik nu niet zie) wel kunnen uitleggen als racisme dan is dat op geen enkele manier de bedoeling ;)
Eigenlijk zeg je dus, hij heeft geen kwaliteiten dús zal het wel vanwege commissie Mijnals zijn (lees: vanwege zijn huidskleur). Laat het dan geen racisme zijn, sjiek is het allerminst. It's a thin line.

• Typhone
  • Laatst online: 21:48

Typhone

Who Dares Wins

bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Eigenlijk zeg je dus, hij heeft geen kwaliteiten dús zal het wel vanwege commissie Mijnans zijn (lees: vanwege zijn huidskleur). Laat het dan geen racisme zijn, sjiek is het allerminst. It's a thin line.
Nou feit is wel dat het meermaals geopperd is dat er meer mensen van kleur (donker/zwart, geen idee hoe ik het moet noemen) op sleutelposities bij de KNVB moeten komen. Dat hele idee en de 'zweem' die er om heen hangt slaat natuurlijk nergens op. Iemand ergens willen hebben omdat hij een kleur heeft is net zo fout als iemand niet willen hebben omdat hij een kleur heeft. Alleen werkt dit vaak (zo is dat nu eenmaal in onze wereld) maar één kant op wanneer het puur op het échte racisme aankomt. En dat is vaak wit richting zwart, niet zwart richting wit.

Ik zou er voor opperen om als argument in te brengen dat Reiziger niet geschikt is op basis van zijn palmares. Een Henk ten Cate daarentegen kent het klappen van de zweep wel en zou ik in dat licht geen rare keuze vinden. Of dat wel/niet voorkomt is een ander verhaal natuurlijk maar zelfs tijdens het typen van dit bericht merk je al dat je op moet letten met wat je zegt omdat er maar één iemand hoeft te zijn die iets verkeerd opvat en hup dan ga je de bietenbrug op.

Kort na de bevindingen van die commissie hebben ook meerdere spelers zich 'aangeroepen' gevoeld om opeens een groot deel van de mensen als racistisch te bestempelen. Nu kan ik mij vanaf eind jaren '80 meerdere donkere spelers heugen in Oranje die nooit meer weg zijn gegaan wat ook bij de cultuur van Nederland hoort (Suriname, Nederlands-Indië, de Antillen om maar wat te noemen). Ik ben ook bij wedstrijden geweest van Oranje maar ik kan mij toch echt niet heugen dat er grosso modo veel incidenten geweest zijn zoals door enkelen wel geopperd.

Ik vermoed dat 99.9% van die toetsenbord ridders zijn die op social media tekeer gaan (Insta, TikTok, Facebook, wat je nog meer hebt) en daar een grote groep ongeletterde volgers voor krijgen wat totaal niet relevant is voor het normale publiek. Maar ik denk niet dat jij in een gemiddeld voetbalstadion in Nederland een grote mond moet opzetten tegen een speler van kleur. Zoek de krachttermen er maar zelf bij en of je het nou in Eindhoven roept tegen Saibari, in Amsterdam tegen Gravenberch of in Rotterdam tegen Ulrich van Gobbel het zelfcorrigerend vermogen treedt al snel op vermoed ik dan.

• bazzemans
Typhone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Nou feit is wel dat het meermaals geopperd is dat er meer mensen van kleur (donker/zwart, geen idee hoe ik het moet noemen) op sleutelposities bij de KNVB moeten komen. Dat hele idee en de 'zweem' die er om heen hangt slaat natuurlijk nergens op. Iemand ergens willen hebben omdat hij een kleur heeft is net zo fout als iemand niet willen hebben omdat hij een kleur heeft. Alleen werkt dit vaak (zo is dat nu eenmaal in onze wereld) maar één kant op wanneer het puur op het échte racisme aankomt. En dat is vaak wit richting zwart, niet zwart richting wit.
Ik begrijp heel goed dat je daar principieel tegen kan zijn. Los van het feit dat er genoeg verdedigbare argumenten zijn waarom positieve discriminatie een bijdrage levert aan een level playing field.
De commissie heeft inderdaad iets in die trant destijds geroepen (in mijn herinnering vooral rondom de aanstelling van De Boer), terwijl het geen onderdeel is van hun plan van aanpak. Dat was overigens in mijn beleving vooral Humberto Tan die daar heel uitgesproken over was. Ik vind dat de commissie zich hier niet mee te bemoeien heeft.

Ditmaal heeft de commissie zich niet uitgesproken en los daarvan, voegt het nog altijd niks toe om bij de conclusie dat Reiziger ongeschikt is tóch zijn huidskleur te noemen, als reden waarom hij nu als geschikte kandidaat wordt gezien. Het is echt overbodig om dat te noemen. Waar komt die drang dan vandaan?
Ik zou er voor opperen om als argument in te brengen dat Reiziger niet geschikt is op basis van zijn palmares. Een Henk ten Cate daarentegen kent het klappen van de zweep wel en zou ik in dat licht geen rare keuze vinden. Of dat wel/niet voorkomt is een ander verhaal natuurlijk maar zelfs tijdens het typen van dit bericht merk je al dat je op moet letten met wat je zegt omdat er maar één iemand hoeft te zijn die iets verkeerd opvat en hup dan ga je de bietenbrug op.
Zoals hier al meermaals aangenomen. Prima om Reiziger omwille van zijn palmares en optreden als trainer van Jong Oranje geen geschikte kandidaat te vinden. Ik vind hem ook niet geschikt. Alleen heb ik niet de behoefte eraan toe te voegen dat er alleen met hem gesproken wordt omdat hij een trainer/coach van kleur is. Dat die jij ook niet, maar je leest het heel veel terug en wordt gevoed door geroeptoeter bij VI.
Kort na de bevindingen van die commissie hebben ook meerdere spelers zich 'aangeroepen' gevoeld om opeens een groot deel van de mensen als racistisch te bestempelen. Nu kan ik mij vanaf eind jaren '80 meerdere donkere spelers heugen in Oranje die nooit meer weg zijn gegaan wat ook bij de cultuur van Nederland hoort (Suriname, Nederlands-Indië, de Antillen om maar wat te noemen). Ik ben ook bij wedstrijden geweest van Oranje maar ik kan mij toch echt niet heugen dat er grosso modo veel incidenten geweest zijn zoals door enkelen wel geopperd.
Dat sloeg wat mij betreft ook door en ik herken je beeld t.a.v. het Oranjelegioen. Op veel plekken in het voetbal is er echter niet sporadisch sprake van racisme (het is net een spiegel van de maatschappij). Ik heb het geregeld van dichtbij meegemaakt en het is een groot probleem binnen het voetbal. Net als homofobie. Ons voetbal is van iedereen (OCIVI) is er niet voor niets.
Ik vermoed dat 99.9% van die toetsenbord ridders zijn die op social media tekeer gaan (Insta, TikTok, Facebook, wat je nog meer hebt) en daar een grote groep ongeletterde volgers voor krijgen wat totaal niet relevant is voor het normale publiek. Maar ik denk niet dat jij in een gemiddeld voetbalstadion in Nederland een grote mond moet opzetten tegen een speler van kleur. Zoek de krachttermen er maar zelf bij en of je het nou in Eindhoven roept tegen Saibari, in Amsterdam tegen Gravenberch of in Rotterdam tegen Ulrich van Gobbel het zelfcorrigerend vermogen treedt al snel op vermoed ik dan.
Dit is ronduit naïef en wekt mij de indruk dat je maar zelden in een voetbalstadion bent geweest. De eigen donkere spelers racistisch bejegenen kan misschien (zeker niet per definitie) op een reprimande rekenen. Die van de tegenstander tho, niemand die je corrigeert hoor (uitzonderingen bevestigen de regel). In het amateurvoetbal is het helemaal schering en inslag. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe de KNVB daarmee omging, dat was echt schandelijk. Héél goed dat er commissie is gekomen die dit agendeert en een plan van aanpak lanceerde. Helaas hebben ze een paar flaters gemaakt en dat wordt nu uitgelicht. Degenen die de flaters echter blijven uitbuiten om de ontwikkeling naar een voetbal zonder discriminatie en meer tolerantie, die zijn m.i. een groter probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door bazzemans op 03-08-2026 21:44 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:34:

Dit is ronduit naïef en wekt mij de indruk dat je maar zelden in een voetbalstadion bent geweest. De eigen donkere spelers racistisch bejegenen kan misschien (zeker niet per definitie) op een reprimande rekenen. Die van de tegenstander tho, niemand die je corrigeert hoor (uitzonderingen bevestigen de regel). In het amateurvoetbal is het helemaal schering en inslag. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe de KNVB daarmee omging, dat was echt schandelijk. Héél goed dat er commissie is gekomen die dit agendeert en een plan van aanpak lanceerde. Helaas hebben ze een paar flaters gemaakt en dat wordt nu uitgelicht. Degenen die de flaters echter blijven uitbuiten om de ontwikkeling naar een voetbal zonder discriminatie en meer tolerantie, die zijn m.i. een groter probleem.
Hehe ik moest gniffelen want ik heb jou wel hoog zitten.

Kleine anekdote om e.e.a. te verduidelijken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Over het amateurvoetbal kan ik helemaal niets zeggen maar ik geloof je meteen als het daar een groot probleem is. Ik weet ook dat in het Oostblok een heel andere mentaliteit heerst, evenals bij sommige Italiaanse clubs (SS Lazio).

• bazzemans
De indruk mag dan niet juist zijn, ik heb in de 30 jaar dat ik in stadions kom geregeld racistische uitingen gehoord. En daar werd niet tegenop getreden. In het amateurvoetbal letterlijk meegemaakt dat een tegenstander, diens grensrechter én het publiek speler racistisch bejegende. Volgens het verslag van de scheidsrechter (die ik ingezien heb) riep de grensrechter in de rust: "ik naai die zwarte wel een rode kaart aan". Het publiek riep continu racistische teksten naar de spelers, totdat eentje over de boarding sprong en dreigde de supporter te slaan (fout dus). De scheidsrechter staakte daarop de wedstrijd. Uiteindelijk strafde de KNVB de speler die over de boarding sprong en gaf de club waar hij speler van was een boete.

Het is écht niet best gesteld met racisme in het voetbal.

• Fiber

Fiber

Hoor net op de radio dat Van Gaal weer beschikbaar is... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:02:
Haha ja het zal toch niet...?
Dat zou ik een punt van armoede vinden.

Over een aantal jaar zijn Advocaat, Hiddink en van Gaal niet meer onder ons, wie gaat het dan doen ten tijde van crisis?

• Denman
  • Laatst online: 01:30
Van Gaal als tussenpaus (absoluut niet oneerbiedig bedoeld!) en na het EK 2028 Bosz aangezien zijn contract bij PSV dan af loopt. Ik zeg klinkt goed! :)

Join het GoT Pulse-Team!

• toolkist
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:42:
[...]
offtopic:
Heeft Sven nu ook al zijn eigen commissie?
De eerste vraag was aan jou gericht. Ik heb liever nu Van Gaal die Reiziger opleidt om bondscoach te worden dan dat Reiziger nu, bij gebrek aan een geschikte kandidaat, maar aangesteld wordt.
Er zijn echt wel betere opties dan Reiziger, die heeft vooral getoond dat ie echt totaal ongeschikt is en je nog beter de trainer van Fc Emmen bondscoach kunt maken. Desnoods vraag je Ron Jans, wedden dat die per ommegaande uit zn pensioen terugkomt?

• toolkist
  • Niet online
Denman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:17:
Van Gaal als tussenpaus (absoluut niet oneerbiedig bedoeld!) en na het EK 2028 Bosz aangezien zijn contract bij PSV dan af loopt. Ik zeg klinkt goed! :)
Gewoon tegen Bosz zeggen 'nu of nooit'.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Denman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:17:
Weg met v Gaal, no name calling

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 09:11 ]

• Fiber

Fiber

toolkist schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:11:
[...]

Er zijn echt wel betere opties dan Reiziger, die heeft vooral getoond dat ie echt totaal ongeschikt is en je nog beter de trainer van Fc Emmen bondscoach kunt maken. Desnoods vraag je Ron Jans, wedden dat die per ommegaande uit zn pensioen terugkomt?
Of Co Adriaanse... :Y

• loekf2
Typhone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:13:
[...]

Haha ja het zal toch niet...?
Dat zou ik een punt van armoede vinden.

Over een aantal jaar zijn Advocaat, Hiddink en van Gaal niet meer onder ons, wie gaat het dan doen ten tijde van crisis?
Buitenlandse coach, maar KNVB schijnt dat niet te willen. Ik denk als de KNVB iets eerder in actie was gekomen, dat Koeman niet door zou gaan was voor iedereen duidelijk.. ook al voor het WK, hadden ze van Bronkhorst kunnen binnen halen.

Wordt wel pijnlijk duidelijk zo dat we een gebrek hebben aan goeie coaches.

Eigenlijk duimen dat Ten Hag zich nog meer onmogelijk maakt bij Twente. Schijnt zicht volop met het 1e elftal te bemoeien, of hij denkt de boel daar over te kunnen/moeten nemen als de competitie start op een drama uitloopt.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
toolkist schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:12:
[...]

Gewoon tegen Bosz zeggen 'nu of nooit'.
snap ik wel. Maar ben ik ook op tegen, krijg dan flashbacks naar die zogenaamde trein van Koeman...

Laat Bosz lekker zijn contract uitdienen en toewerken naar het WK in 3 continenten.

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55
Vraag Ron Jans gewoon. Meer dan prima coach die een team weet te smeden.

• bie100
jpg97 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:04:
Tja bij een club kan je een team smeden het Nederlands elftal is toch niet te vergelijken met een club

Dat doet niks af aan zijn kwaliteiten btw bij een club dan :)

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:02:
Dan mag Noppert ook weer hopen op een oproep!

Wat een faal was dat...als keeper van Heerenveen ineens basisspeler op het WK, zonder eerder een wedstrijd in het Nederlands elftal gekeept te hebben. Ook naar aanleiding van speciale oefensessies met strafschoppen voor het WK, op zoek naar dé penaltykiller:
https://www.vi.nl/nieuws/van-gaal-noppert-als-enige-echt-in-vorm-penaltykiller-zit-bij-deze-drie

Om dan in de penaltyserie tegen Argentinië zijn eigen aanpak te volgen en alle afpraken te negeren:
https://www.vi.nl/nieuws/noppert-negeerde-afspraken-in-penaltyserie-tegen-argentini-op-wk-2022

[ Voor 64% gewijzigd door Ruzor op 04-08-2026 11:17 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:37

Radiohoofd

I believe I can fly

jpg97 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:04:
Met alle respect voor Ron Jans maar dat vind ik geen optie. Meer dan prima coach voor een subtop ploeg in Nederland maar niet voor het Nederlands elftal.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• ephymerous
Radiohoofd schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Met alle respect voor Ron Jans maar dat vind ik geen optie. Meer dan prima coach voor een subtop ploeg in Nederland maar niet voor het Nederlands elftal.
Als Reiziger de lat is dan voldoet Ron Jans daar ruimschoots aan.
loekf2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:27:
Eigenlijk duimen dat Ten Hag zich nog meer onmogelijk maakt bij Twente. Schijnt zicht volop met het 1e elftal te bemoeien, of hij denkt de boel daar over te kunnen/moeten nemen als de competitie start op een drama uitloopt.
Ja die berichten zijn vanuit Oranje perspectief hoopvol. Vanuit FCT perspectief absoluut niet.

[ Voor 39% gewijzigd door ephymerous op 04-08-2026 11:11 ]

XXXVI

• toolkist
  • Niet online
Radiohoofd schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Nog altijd 10x beter dan Reiziger of Van Nistelrooij

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:37

Radiohoofd

I believe I can fly

toolkist schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Nog altijd 10x beter dan Reiziger of Van Nistelrooij
Helemaal eens dat Ron Jans beter is dan Reiziger maar dan hoeven ze daar nog steeds niet voor te kiezen. Koeman was al ver over zijn houdbaarheidsdatum heen

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• bazzemans
Hoe weten mensen zo goed dat Ron Jans niet de kwaliteiten heeft voor een bondscoach? Dat hij goed is in het smeden van een team (met veel beperkter materiaal), betekent toch niet dat hij per definitie de kwaliteiten van een bondscoach niet heeft? Van Gaal stond er voordat hij bondscoach werd (en daarna ook nog) ook bekend om dat hij zijn/een speelstijl erin weet te slijpen. Daarmee won hij nationale en internationale prijzen. Bij zijn eerste periode als bondscoach faalde hij door zich niet te kwalificeren (met een meer dan uitstekende en talentvolle selectie). Van Gaal heeft zich daar vervolgens ook in ontwikkeld. Of neem Foppe de Haan. Die maakte als een echte clubtrainer de switch naar Jong Oranje en was daarmee zeer succesvol. Op basis van wat wij (het plebs) van Foppe zagen hadden we m.i. die inschatting niet kunnen maken. Ik zie in Ron Jans ook een trainer met veel kwaliteiten. Of hij ook de kwaliteiten heeft als bondscoach vind ik eigenlijk moeilijk in te schatten, simpelweg omdat hij die rol nooit had.

Het is inderdaad geen bewezen bondscoach of coach op wereldniveau. Helaas hebben we die op dit moment niet. Van de nieuwe generatie trainers hebben Slot en Ten Hag op niveau gewerkt, met wisselend succes. Bosz niet op het allerhoogste topniveau, met wisselend succes. Toch dichten we die allemaal wel de kwaliteiten toe.

Bij Ron Jans is een gehoord argument dat de sterspelers hem misschien niet voldoende serieus nemen, gelet op zijn palmares (als speler en als trainer). Dat zou kunnen, maar een wetmatigheid is dat m.i. niet.

Misschien moeten we het juist een keer over een andere boeg gooien.

• Fiber

Fiber

Ik zou Foppe ook een prima keuze vinden als hij nog fit genoeg is... _/-\o_

• Fiber

Fiber

Wat doet Jaap Stam tegenwoordig...?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:46:
Wat doet Jaap Stam tegenwoordig...?
Analyses bij viaplay en coach van de amateurclub in Kampen geloof ik

• loekf2
418O2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Analyses bij viaplay en coach van de amateurclub in Kampen geloof ik
Is er dan niemand bij de analisten van ESPN of Viaplay te vinden ? Ik heb een gruwelijke hekel aan die ex-coaches die nergens aan de bak komen of willen, maar elke week het beter denken te weten.

Denk aan Mario Been, Maaskant, Verbeek, Maduro, Pastoor etc.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

loekf2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Is er dan niemand bij de analisten van ESPN of Viaplay te vinden ? Ik heb een gruwelijke hekel aan die ex-coaches die nergens aan de bak komen of willen, maar elke week het beter denken te weten.

Denk aan Mario Been, Maaskant, Verbeek, Maduro, Pastoor etc.
Een analist maakt absoluut geen goede trainer. Helemaal niet als je hoort wat ze uitkramen.

Daarbij vind ik persoonlijk dat een bondscoach een hele andere rol heeft dan een clubcoach. Je hebt veel minder (tot niets) te maken met het brengen van talenten of ontwikkelen van spelers, maar bent veel meer een people-manager. Ik zou een combi van Van Gaal en Reiziger bijvoorbeeld wel zien zitten. Als Reiziger dan wat modernere tactieken bij Van Gaal kan voorstellen in elk geval

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 04-08-2026 14:33 ]

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:28
bazzemans schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:38:
Hoe weten mensen zo goed dat Ron Jans niet de kwaliteiten heeft voor een bondscoach? Dat hij goed is in het smeden van een team (met veel beperkter materiaal), betekent toch niet dat hij per definitie de kwaliteiten van een bondscoach niet heeft?
Je moet toch bewezen ervaring hebben. En dat gaat bij Oranje om het managen van de beste Nederlandse spelers, over het algemeen uit de betere competities. Dan kan je inderdaad niet zeggen dat Jans het niet kan, want dat weet je niet. Maar je kan wel zeggen dat hij niet aan het profiel voldoet en daarom niet geschikt is.

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Het is wel armoedig om weer bij Van Gaal uit te komen, maar echt goede alternatieven zijn er wat mij betreft niet. Slot en Bosz willen (nu) niet..

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

Pagina: 1 ... 325 326 Laatste

Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic

Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!