[Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 327 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Harribo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:43:
Xavi zal een prima coach zijn maar ik had liever een coach die de slappe hap wat opzweept en er een vechtmachine van weet te maken
Ja want dat past zo goed bij de selectie

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Typhone schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:32:
Hoe oud bent u als ik vragen mag? :)
Je hoeft niet oud te zijn om de Wikipedia link te vinden ;)

(58 en herinnert zich het 1978 WK en de Rensenbrink paal)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Ja want dat past zo goed bij de selectie
Het voordeel van bondscoach zijn is dat je de selectie kunt bepalen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Het voordeel van bondscoach zijn is dat je de selectie kunt bepalen. ;)
Alsof er zoveel te kiezen valt in Nederland

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Alsof er zoveel te kiezen valt in Nederland
Heb je dan echt al die discussies over de keuzes voor de selectie gemist? :D

Overigens heeft het in mijn optiek weinig met de selectie te maken. Er moet een beetje pit in en dat moet een coach wel brengen. Letterlijk een vechtmachine zoals @Harribo het noemt is weer het anders uiterste, maar een klein vleugje Bosz zou niet misstaan.
Of Xavi daarvoor de juiste is kan ik zo niet beoordelen, maar een defensieve dooie doffer is dat sowieso niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:33

Grvy

Bot

Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Overigens heeft het in mijn optiek weinig met de selectie te maken. Er moet een beetje pit in en dat moet een coach wel brengen. Letterlijk een vechtmachine zoals @Harribo het noemt is weer het anders uiterste, maar een klein vleugje Bosz zou niet misstaan.
Of Xavi daarvoor de juiste is kan ik zo niet beoordelen, maar een defensieve dooie doffer is dat sowieso niet. ;)
Dit inderdaad; Koeman is stoffig en versleten. Xavi is vers en nieuw.

Of vers en nieuw altijd goed is.. dat ligt aan de ontvangers. :P

Dit is een account.

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik vind wel opvallend dat Nigel en Seedorf toch uiteindelijk voor een buitenlander is gegaan. Ik had hem echt verwacht Reiziger te kiezen na de mislukte weken met andere Nederlanders.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Welke spelers met "gif" zijn er nu niet opgeroepen die echt wat zouden toevoegen dan? Veerman?

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Welke spelers met "gif" zijn er nu niet opgeroepen die echt wat zouden toevoegen dan? Veerman?
Lees eens goed wat ik schrijf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Lees eens goed wat ik schrijf. :)
Ja, maar daar heb je wel ontvankelijke spelers voor nodig. En die hebben we gewoon niet. En het lijkt me ook beter om dat niet te gaan forceren want dat werkt niet. Gewoon goed verzorgd en technisch voetballen.

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Ja, maar daar heb je wel ontvankelijke spelers voor nodig. En die hebben we gewoon niet. En het lijkt me ook beter om dat niet te gaan forceren want dat werkt niet. Gewoon goed verzorgd en technisch voetballen.
Dat zijn we dan duidelijk niet eens, ik schrijf net dat het niet van je spelers af hangt. Als je als een slappe tube voor je groep staat en laf spel pretendeert zullen spelers altijd anders reageren dan wanneer je probeert energiek, actief en met wat gezonde overmoed de tegenstander te bestrijden.
We hebben dat bij Ajax ook twee keer duidelijk gezien. Nee, het maakt van een stel beunhazen niet per se een kampioensteam maar met de juiste trainer zit er toch echt een stuk meer pit in en is het een stuk beter aan te gluren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Goh, Xavi. Vind ik wel een onverwachte en spannende keuze. Was wel nodig want vanuit KNVB komt al jaren weinig goeds. Wat positiviteit en een onbevangen en frisse blik kan Oranje wel gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 13-08-2026 15:03 ]

It’s the economy, stupid!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Van Hooijdonk zit weer eens te zeiken om het zeiken.
Jamaar een 4 jarig contract, dan kunnen Ten Hag en Bosz dus ook de komende 4 jaar geen bondscoach worden....
Misschien hadden ze dan nu ja moeten zeggen?

• toolkist
  • Niet online
Tristan Wins schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:54:
Alleen jammer dat P. Kluivert erbij komt als assistent, de token .. ach laat maar.
Wat is daar jammer aan dan?

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:20
418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Henk Fräser; Een van de grootste slagers van Feyenoord van de laatste dertig jaar, liet RKC fijngevoelig en attractief voetballen. En die hadden geen elf Romario's rondlopen ofzo.

Koeman had 30 fijngevoelige spelers tot de beschikking in het nationale elftal. Die lopen nu nog met een trauma rond en konden er geen hout meer van.

Dan kan die Xavi Hernandez, nooit slechter zijn, lijkt me.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:14

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Tristan Wins schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:54:
Alleen jammer dat P. Kluivert erbij komt als assistent, de token .. ach laat maar.
Kluivert lijkt me juist logisch als assistent:
  • Ja, hij zit in de Seedorf kliek, maar de voetballerij bestaat sowieso uit netwerken.
  • Maar heeft veel ervaring opgedaan na z'n spelerscarriere. Niet met heel veel succes, maar hij wordt ook maar 1 van de (waarschijnlijk vele) assistenten.
  • Heeft bij Barcelona gespeeld en gewerkt. Spreekt dus waarschijnlijk een goed woordje Spaans en kent wellicht Xavi al.
  • Oud-international, dus kan wellicht een bruggetje vormen tussen Xavi en spelersgroep.
Hij is niet de enige die voldoet aan dit profiel (Cocu, Reiziger, Rijkaard, de Boertjes ect), maar is zo'n beetje de enige die ook echt beschikbaar is.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Soulizer
Blijft Ruudje trouwens niet aan als assistent bij Oranje met Xavi? Die kan ze toch helpen als de spelers het Spaans niet volgen.

• D-e-n
  • Laatst online: 23:40
Gundogan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Kluivert lijkt me juist logisch als assistent:
  • Ja, hij zit in de Seedorf kliek, maar de voetballerij bestaat sowieso uit netwerken.
  • Maar heeft veel ervaring opgedaan na z'n spelerscarriere. Niet met heel veel succes, maar hij wordt ook maar 1 van de (waarschijnlijk vele) assistenten.
  • Heeft bij Barcelona gespeeld en gewerkt. Spreekt dus waarschijnlijk een goed woordje Spaans en kent wellicht Xavi al.
  • Oud-international, dus kan wellicht een bruggetje vormen tussen Xavi en spelersgroep.
Hij is niet de enige die voldoet aan dit profiel (Cocu, Reiziger, Rijkaard, de Boertjes ect), maar is zo'n beetje de enige die ook echt beschikbaar is.
Na zijn carrière heeft hij van alles geprobeerd en nergens succes mee gehad. Was ook niet de meest snuggere van die generatie spelers volgens mij. Ik heb het nog nergens gelezen maar het zou een bezopen keus zijn. Iets met een paard en een ruiter .

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
D-e-n schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:18:
[...]

Na zijn carrière heeft hij van alles geprobeerd en nergens succes mee gehad. Was ook niet de meest snuggere van die generatie spelers volgens mij. Ik heb het nog nergens gelezen maar het zou een bezopen keus zijn. Iets met een paard en een ruiter .
We zijn het roerend eens. Kluivert heeft geen prestaties geleverd die op welke manier dan ook een functie in de staf logisch maken.

XXXVI

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:57

Pierre

Van nature lui!

Van Hooijdonk was ook weer lekker positief. Wat betreft dat Xavi geen Engels spreekt ben ik het wel met hem eens, maar geef hem gewoon een kans.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Gundogan

Gundogan

ephymerous schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

We zijn het roerend eens. Kluivert heeft geen prestaties geleverd die op welke manier dan ook een functie in de staf logisch maken.
Kampioen met Jong Twente en assistent van Van Gaal op het WK 2014. :+

Maar inderdaad voor de rest niet heel veel. Met Indonesie werd er waarschijnlijk te veel verwacht, maar het spel was ook niet super ofzo.

Maar zoals ik al zei, als assistent van Xavi vind ik het geen rare keuze en hij wordt geen schaduw-bondscoach of iets dergelijks. Van Nistelrooij behouden zou ook slim zijn, maar misschien wil ie wel weer hoofdcoach worden. Voor de rest zal een wel een leger aan Spaanse assistenten komen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Pierre schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:24:
Van Hooijdonk was ook weer lekker positief. Wat betreft dat Xavi geen Engels spreekt ben ik het wel met hem eens, maar geef hem gewoon een kans.
Xavi spreekt volgens Ronald de Boer goed engels. En die kent hem beter. Xavi heeft ook in de zandbak gewerkt

YouTube: Xavi Hernandez Post Match Interview in English | Bayern Munich vs Ba...

Kan iemand me even herinneren wat de la Fuente qua clubvoetbal heeft bereikt? Of scaloni?

[ Voor 39% gewijzigd door 418O2 op 13-08-2026 18:55 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Xavi spreekt volgens Ronald de Boer goed engels. En die kent hem beter. Xavi heeft ook in de zandbak gewerkt

YouTube: Xavi Hernandez Post Match Interview in English | Bayern Munich vs Ba...

Kan iemand me even herinneren wat de la Fuente qua clubvoetbal heeft bereikt? Of scaloni?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat De Boer niet bepaald het type is dat een inschatting kan maken van wat ‘goed Engels’ is… _O-

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:37
Als ik op basis van dat interview een inschatting moet maken is dat Engels voldoende. Het is best wel Nederlands om te zeiken over hoe een andere taal wordt gesproken, terwijl we in het buitenland vaak geprezen worden over wat we wél kunnen. Natuurlijk was Van Gaal soms kolderiek, maar die verdenk ik ervan om het bewust te doen. Aandacht op hem (waar hij van geniet) en minder negatieve aandacht op zijn ploeg (wat ook waarde heeft). Win-win voor Van Gaal.

Naast Xavi een Nederlandse assistent die ook Spaans spreekt wel een uitstekend idee.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:44
bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:28:
Als ik op basis van dat interview een inschatting moet maken is dat Engels voldoende. Het is best wel Nederlands om te zeiken over hoe een andere taal wordt gesproken, terwijl we in het buitenland vaak geprezen worden over wat we wél kunnen. Natuurlijk was Van Gaal soms kolderiek, maar die verdenk ik ervan om het bewust te doen. Aandacht op hem (waar hij van geniet) en minder negatieve aandacht op zijn ploeg (wat ook waarde heeft). Win-win voor Van Gaal.

Naast Xavi een Nederlandse assistent die ook Spaans spreekt wel een uitstekend idee.
Eens, Nederlanders zeiken bovengemiddeld veel over andermans beheersing vd Engelse taal.

Van Hooijdonks kritiek klinkt niet onterecht. Een half jaar geleden had de KNVB dit kunnen voorbereiden. En een vierjarig contract is ook vrij lang in voetbaltermen.

Sowieso, dat er van alles uitlekt is weinig chique. Ik begrijp niet waarom dat altijd zo gaat. Kwestie van fatsoen.

• bazzemans
Al die opmerkingen over dat de KNVB eerder had kunnen voorbereiden slaan eigenlijk nergens op. Waarom? Omdat de KNVB nog een bondscoach had tot en met het WK en noch de KNVB noch Koeman had aangegeven ermee te willen stoppen. De Jong heeft recent de ervaring met Jonker hoe onverstandig het is (of op zijn minst kan zijn) om voor een groot toernooi bekend te maken dat je afscheid van elkaar gaat nemen, ongeacht de prestatie op dat toernooi. Dat pakt vaker niet goed uit dan wel. Koeman heeft ook in het midden gelaten of hij doorging of niet. In het hypothetische scenario dat Koeman een geweldig toernooi had gespeeld dan had de KNVB (en een groot deel van de 18 mln bondscoaches) het ook heel logisch gevonden dat hij nu nog aan het roer stond.

Dus wat verwachten we dan? Dat De Jong een half jaar geleden naar Bosz was gegaan en had gezegd: "teken voor het WK nog maar geen nieuw contract met PSV, want als Koeman faalt ben je onze kandidaat" of tegen Slot: "houd er rekening mee dat als je ontslagen wordt dan ben je onze kandidaat" of tegen Ten Hag: "wacht nog ff met een nieuwe uitdaging". Denken jullie nou werkelijk dat dit zo werkt?
Helaas is de werkelijkheid anders. Alleen in het scenario dat al vast stond dat Koeman had aangegeven na het toernooi te stoppen, was er iets voor te bereiden geweest (shortlists en profielschetsen daargelaten). Dat scenario was er echter helemaal niet. Een half jaar geleden was er simpelweg geen vacature of zekerheid dat die vacature er zou zijn. Fabeltje dus. Op het moment dat er een vacature is, moet je het doen met de beschikbare coaches of een afkoopsom of andere parttime regeling overeenkomen. Maar ik geloof niet dat iemand enthousiast wordt van een bondscoach die ook trainer van PSV of TD bij FC Twente is.

Wat betreft de vier jaar, zo gek is dat helemaal niet. Voor coaches is het best gebruikelijk om meerjarig te tekenen. Zeg 3 jaar (zoals Slot bij Liverpool, Ten Hag bij Man United en Bosch -initieel- bij PSV). Voor bondscoaches geldt echter dat je de EK-WK cycli vastlegt. Dan is 4 jaar eigenlijk niet eens zo gek. 2 jaar overigens ook niet, maar de cycli zijn wel bepalend dus dan is het al snel 2 of 4 jaar. Je moet er ook rekening mee houden dat kandidaten ook eisen hebben en kennelijk wilde de KNVB ook meerjarige zekerheid. Zo gek vind ik dat niet, hoewel het wel wat spannend (?) is met voor het eerst sinds lange tijd weer een buitenlandse trainer. Tbh hoop ik dat ze Xavi, tenzij er echt problemen zijn tussen hem en de groep, die vier jaar de tijd geven.

Dat "uitlekken" heb ik zo mijn twijfels bij. Er zit ook een hoop speculatie tussen de "lekken". Xavi lekte pas uit toen het rond was.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 13-08-2026 23:11 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:52

Format-C

Tracing Rays

Soulizer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:15:
Blijft Ruudje trouwens niet aan als assistent bij Oranje met Xavi? Die kan ze toch helpen als de spelers het Spaans niet volgen.
Dat zou Kluivert ook kunnen. Als assistent.

En dan hoeft hij alleen maar te vertalen voor Xavi, en voor de rest heeft ie dan geen functie. :+

(Ja, misschien spitsen "trainen". Beter maken)

Ben zelf niet zo'n fan van van Nistelrooij. Als coach/ assistent. Heb het idee dat dat een beetje een stoker is, maar dat is wat ik denk. (Of het echt zo is weet ik niet). Die heeft toch altijd wel "confrontaties"/ rare manieren/ trammelant.

Als speler was ik wel een heel groot fan van hem trouwens. Echt een super- topspits. Een fenomeen. _/-\o_

Edit; en Ruudje "is" natuurlijk Real, en Xavi (en Kluivert) "zijn" Barça.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 14-08-2026 00:04 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Gonadan

Gonadan

Ramzzz schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:11:
[...]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat De Boer niet bepaald het type is dat een inschatting kan maken van wat ‘goed Engels’ is… _O-
Hij hoeft geen proza te schrijven, hij moet voetballers uitleggen wat ze moeten doen. Daar heb je echt geen uitgebreide vocabulaire of strakke grammaticale constructies voor nodig. Ook in het Nederlands waren de b(r)oertjes geen uitblinkers, maar voetbal heeft ook niet zoveel nodig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:00:
Koeman heeft ook in het midden gelaten of hij doorging of niet. In het hypothetische scenario dat Koeman een geweldig toernooi had gespeeld dan had de KNVB (en een groot deel van de 18 mln bondscoaches) het ook heel logisch gevonden dat hij nu nog aan het roer stond.
Integendeel. Na een slecht toernooi moet ie opstappen. Na een geweldig toernooi gaat zijn marktwaarde zover omhoog dat de KNVB hem niet meer kan betalen. Er zijn meer scenario's waarin Koeman zou vertrekken dan scenario's waarin hij gewoon door zou gaan.

• bazzemans
downtime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Integendeel. Na een slecht toernooi moet ie opstappen. Na een geweldig toernooi gaat zijn marktwaarde zover omhoog dat de KNVB hem niet meer kan betalen. Er zijn meer scenario's waarin Koeman zou vertrekken dan scenario's waarin hij gewoon door zou gaan.
Je moet even goed lezen, voordat je reageert.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bazzemans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Je moet even goed lezen, voordat je reageert.
Je doet net alsof het vertrek van Koeman een heel onwaarschijnlijk scenario was. Dat was het niet. Dat staat los van de vraag in hoeverre je je daarop kunt voorbereiden. Natuurlijk kun je geen contracten sluiten op basis van aannames en waarschijnlijkheden.

• bazzemans
downtime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Je doet net alsof het vertrek van Koeman een heel onwaarschijnlijk scenario was. Dat was het niet. Dat staat los van de vraag in hoeverre je je daarop kunt voorbereiden. Natuurlijk kun je geen contracten sluiten op basis van aannames en waarschijnlijkheden.
Hiermee geef je dus aan dat je mijn bericht niet goed gelezen of begrepen hebt. Mijn hele reactie is gericht aan degenen die nu voordoen alsof de De Jong/De KNVB alles al voorbereid en in kannen en kruiken hadden moeten hebben. Dát is onzin.
Nergens beweer ik dat het een onrealistisch scenario was dat Koeman zou vertrekken. Vooraf was het echter ook een realistische scenario dat hij zou blijven, want zowel de KNVB als Koeman hebben niet vooraf uitgesproken dat de relatie zou eindigen na het toernooi (ongeacht resultaat). Zijn aanblijven hing sterk af van de prestatie op het eindtoernooi en vooraf was niet (met zekerheid) te voorspellen hoe dat zou verlopen, ook al zullen sommigen beweren dat ze dit al aan zagen komen. Dus ik doe helemaal niet alsof het zo is dat het vertrek van Koeman onrealistisch was.. Jij leest iets dat er niet staat.

• toolkist
  • Niet online
Dus wat verwachten we dan? Dat De Jong een half jaar geleden naar Bosz was gegaan en had gezegd: "teken voor het WK nog maar geen nieuw contract met PSV, want als Koeman faalt ben je onze kandidaat" of tegen Slot: "houd er rekening mee dat als je ontslagen wordt dan ben je onze kandidaat" of tegen Ten Hag: "wacht nog ff met een nieuwe uitdaging". Denken jullie nou werkelijk dat dit zo werkt?
Hetzelfde als de Engelse FA. Voor het WK al duidelijkheid.
Als zij dat kunnen kan de KNVB dat ook.

• Miki
  • Laatst online: 21:28
toolkist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Dat hebben ze met Andries Jonker wel gedaan en dat pakte niet heel goed uit, zeg maar desastreus. Dus het is ergens nog te prijzen dat de KNVB van haar fouten leek te leren, alleen dat is dus geen recept geweest voor verbetering in situatie met Koeman.

Waarschijnlijk is dit een gevalletje wanneer hadden ze het het wel goed kunnen doen?

• bazzemans
toolkist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Vooraf kán ook wel. Alleen De Jong heeft daar (a) een slechte ervaring mee bij Jonker en (b) de KNVB was tevreden en wilde (zover ik het begrijp en tenzij hij heel slecht zou presteren) best verder met Koeman. Dan is die optie om vooraf duidelijkheid te geven er dus niet. Het is wel een keuzemogelijkheid. Uiteraard.

Het verwijt aan De Jong/de KNVB is dan eigenlijk dus dat ze vonden dat ze Koeman voor het toernooi al hadden moeten aangeven het contract niet te verlengen. Dat durven Hooijdonk en c.s. echter niet te zeggen of ze vonden dat destijds ook nog niet en spreken dus onzin.

Je kunt je ergens wel afvragen of je wel een eindtoernooi moet ingaan met een aflopend contract van een bondscoach. Maar ja dat klinkt ook alleen in theorie leuk.

• Gonadan

Gonadan

Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Dat hebben ze met Andries Jonker wel gedaan en dat pakte niet heel goed uit, zeg maar desastreus. Dus het is ergens nog te prijzen dat de KNVB van haar fouten leek te leren, alleen dat is dus geen recept geweest voor verbetering in situatie met Koeman.

Waarschijnlijk is dit een gevalletje wanneer hadden ze het het wel goed kunnen doen?
Dat Jonker het sportief volledig verkloot heeft kan je niet direct aan de kennis dat zijn contract eindig was relateren. Hoewel de media aardig hun best deden om dit zo te framen waren ze eerder zelf een onrustfactor met de continue vragen erover.

De groep stond nog volledig achter Jonker maar hij had een tactisch plan wat simpelweg voor geen meter werkte. Daarnaast te weinig doorgeselecteerd en wat blessures en het is sportief een drama. Maar ik ben er van overtuigd dat zonder de mededeling over zijn contract de resultaten niet ineens wel heel goed waren geweest. Daarvoor heeft hij ook gewoon zelf veel te veel fout gedaan.
En het idee dat het aan de communicatie lag past wel in het plaatje bij Jonker, weinig zelfreflectie die man.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

We zullen nooit weten of dat een recept is geweest voor verbetering. Misschien was het dan (nog) slechter geweest. Het is allemaal de koe in de kont kijken. We lopen een beetje over van analisten die vooral achteraf precies weten hoe het moet. Kijk maar eens beelden terug van Cruyff, die wist voor een wedstrijd al een aantal punten te maken die je ook daadwerkelijk terugzag in de wedstrijd. Ik zie dat nu een beetje (op een heel ander niveau) bij Theo Janssen.

Ik kan de keuze van de KNVB in ieder geval heel goed begrijpen.
Gelet op de reacties hier en hoe veelal gekeken wordt tegen de aanstelling van De Jong als TD, nooit.

• bazzemans
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Dat Jonker het sportief volledig verkloot heeft kan je niet direct aan de kennis dat zijn contract eindig was relateren. Hoewel de media aardig hun best deden om dit zo te framen waren ze eerder zelf een onrustfactor met de continue vragen erover.

De groep stond nog volledig achter Jonker maar hij had een tactisch plan wat simpelweg voor geen meter werkte. Daarnaast te weinig doorgeselecteerd en wat blessures en het is sportief een drama. Maar ik ben er van overtuigd dat zonder de mededeling over zijn contract de resultaten niet ineens wel heel goed waren geweest. Daarvoor heeft hij ook gewoon zelf veel te veel fout gedaan.
En het idee dat het aan de communicatie lag past wel in het plaatje bij Jonker, weinig zelfreflectie die man.
Tja. Zo kan je het ook niet direct relateren aan de rol van de media of de kwaliteiten van Jonker. Waar exact de reden zit, daarvoor staan wij en de pers er te ver vanaf en het is maar de vraag of dat op één ding te pin-pointen is. Eigenlijk doet dat er ook helemaal niet toe in deze discussie. Wat wel relevant is, is dat namelijk duidelijk is dat De Jong zélf heeft aangegeven dat die timing bij Jonker onhandig was. Dan durf ik de redenatie wel aan dat hij bewust anders heeft gehandeld met het contract van Koeman.

• Gonadan

Gonadan

bazzemans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Tja. Zo kan je het ook niet direct relateren aan de rol van de media of de kwaliteiten van Jonker. Waar exact de reden zit, daarvoor staan wij en de pers er te ver vanaf en het is maar de vraag of dat op één ding te pin-pointen is. Eigenlijk doet dat er ook helemaal niet toe in deze discussie. Wat wel relevant is, is dat namelijk duidelijk is dat De Jong zélf heeft aangegeven dat die timing bij Jonker onhandig was. Dan durf ik de redenatie wel aan dat hij bewust anders heeft gehandeld met het contract van Koeman.
Die redenatie betwist ik ook niet. Ik vind het argument dat het bij Jonker niet goed gegaan zou zijn geen reden om het FA-argument van tafel te schuiven. Dat ze het nu niet gedaan hebben is een keuze, maar het kan gewoon wel.

Vanuit mijn onderbuik denk ik dat de KNVB nooit de intentie gehad heeft om Koeman eruit te wippen, die vonden het allang best. Het besluit kwam van Koeman zelf en de KNVB heeft feitelijk nooit de regie gehad. Waarschijnlijk wilden die gewoon eens rustig gaan evalueren na het toernooi.

Overigens vind ik het een beetje gedoe om niets. Als Bosz daadwerkelijk zo graag bondscoach hadden willen worden dan had hij bij het bijtekenen een clausule moeten laten opnemen. Die had hij namelijk wel gewoon voor een echte topclub.
Maar blijkbaar wilde Bosz dus niet graag genoeg, en Slot is gewoon beschikbaar maar wil ook niet. Wat had de KNVB dan moeten voorbereiden? Ik snap dat ook niet zo goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
Eens hoor. Er is genoeg om kritiek op te hebben bij de KNVB. Een heleboel bedenken nu allemaal fouten die de KNVB gemaakt zou hebben, terwijl ze eigenlijk een eerdere situatie niet juist vinden. Dat maakt echter niet dat de vervolgsituaties die daardoor instaan ook fout zijn.

Mijn conclusie is ook dat de KNVB niet uit heeft geklonken in het nemen van de regie. Alleen zeggen dat een half jaar geleden ze al in kannen en kruiken een opvolger hadden moeten hebben, voor het geval dat ze toch niet doorgingen met Koeman is een utopie. Zo werkt de wereld simpelweg niet. Zolang je nog niet definitief afscheid hebt genomen van Koeman, kan je niet in gesprek met kandidaten laat staan daarmee afspraken vastleggen.

• DeKever
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:17:
[...].

Overigens vind ik het een beetje gedoe om niets. Als Bosz daadwerkelijk zo graag bondscoach hadden willen worden dan had hij bij het bijtekenen een clausule moeten laten opnemen. Die had hij namelijk wel gewoon voor een echte topclub.
Maar blijkbaar wilde Bosz dus niet graag genoeg, en Slot is gewoon beschikbaar maar wil ook niet. Wat had de KNVB dan moeten voorbereiden? Ik snap dat ook niet zo goed.
Ik ben het er wel mee eens dat het makkelijk praten is. Misschien Is het ook wel onterechte kritiek.

De KNVB had alvast informeel kunnen polsen wie wel en niet beschikbaar zou zijn. En ze hadden bijvoorbeeld bij Bosz kunnen lobbyen om zich beschikbaar te houden. Mijn argwaan wordt gevoed omdat dat ze blijkbaar serieus met Reiziger hebben gesproken. Dat is gewoon geen goede kandidaat.

• Gonadan

Gonadan

DeKever schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Ik ben het er wel mee eens dat het makkelijk praten is. Misschien Is het ook wel onterechte kritiek.

De KNVB had alvast informeel kunnen polsen wie wel en niet beschikbaar zou zijn. En ze hadden bijvoorbeeld bij Bosz kunnen lobbyen om zich beschikbaar te houden. Mijn argwaan wordt gevoed omdat dat ze blijkbaar serieus met Reiziger hebben gesproken. Dat is gewoon geen goede kandidaat.
Maar waarom zou je een half jaar voor het eindtoernooi informeel gaan polsen als je nog helemaal geen intentie hebt om Koeman eruit te wippen? Tijdens het toernooi werd hij binnen korte tijd snel intens zuur, toen was wel duidelijk dat het eindig moest zijn. Maar de tijd van voorbereiden was toen wel voorbij.

Dat er met Reiziger gesproken is vind ik niet meer dan normaal. Hij is de trainer van jong en in die zin logischerwijs iemand op je long list. Die van volledig negeren en überhaupt niet mee praten zou ik juist raar gevonden hebben. De kritiek op Reiziger begrijp ik wel, maar hij is nog steeds in dienst bij de KNVB dus blijkbaar kijken zij daar positiever naar dan de buitenwacht.

Ik denk dat ze zich nu net op tijd gerealiseerd hebben dat Reiziger qua ervaring en naam toch teveel een lichtgewicht is en dat het niet zou gaan werken. Een Nederlander die wel aan die eisen voldoet is niet te vinden dus dan maar een buitenlandse naam.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
~
DeKever schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

De KNVB had alvast informeel kunnen polsen wie wel en niet beschikbaar zou zijn. En ze hadden bijvoorbeeld bij Bosz kunnen lobbyen om zich beschikbaar te houden.
Gedachte experiment. Stel dit was gedaan. En dan? Gaat Bosz dan omwille van een hypothetische kans maar niet tekenen bij PSV? Kolder. Hoogstens had Bosz dan een clausule kunnen bedingen, maar mind you daar heeft PSV dan ook nog iets over te zeggen. Dus misschien is dat nooit een serieuze optie geweest. Komt nog bij dat als zoiets uitlekt (dat is schering en inslag) je flink hebt gezaagd aan de stoelpoten van je huidige bondscoach en werknemer. Zo werkt het gewoon niet.
Mijn argwaan wordt gevoed omdat dat ze blijkbaar serieus met Reiziger hebben gesproken. Dat is gewoon geen goede kandidaat.
Dus omdat de KNVB kwaliteiten bij iemand ziet, die jij niet ziet (lees: jullie verschillen van mening) ben je argwanend? Vind je zelf ook niet dat dit een beetje overdreven klinkt?

• DeKever
Dus omdat de KNVB kwaliteiten bij iemand ziet, die jij niet ziet (lees: jullie verschillen van mening) ben je argwanend? Vind je zelf ook niet dat dit een beetje overdreven klinkt?
Ik heb er minder vertrouwen in omdat de KNVB Reiziger als kandidaat zou hebben gezien. Kan best zijn dat Reiziger talenten heeft die ik van verre afstand niet zie, maar feit blijft dat ik het niet zie en met mij vele anderen. Dat vind ik niet overdreven.

• D-e-n
  • Laatst online: 23:40
bazzemans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:30:
~
[...]

Gedachte experiment. Stel dit was gedaan. En dan? Gaat Bosz dan omwille van een hypothetische kans maar niet tekenen bij PSV? Kolder. Hoogstens had Bosz dan een clausule kunnen bedingen, maar mind you daar heeft PSV dan ook nog iets over te zeggen. Dus misschien is dat nooit een serieuze optie geweest. Komt nog bij dat als zoiets uitlekt (dat is schering en inslag) je flink hebt gezaagd aan de stoelpoten van je huidige bondscoach en werknemer. Zo werkt het gewoon niet.

[...]

Reiziger heeft een puinzooi gemaakt van het laatste eindtoernooi van Jong Oranje. Geen moment bleek daar dat hij talent herkent en op een juiste manier laat samenspelen. Dat lijkt me het moment om geschiktheid te beoordelen en dat de KNVB dit inzicht niet deelt is een goede reden om ook aan de geschiktheid van De Jong en co te twijfelen

• ephymerous
Al die opmerkingen over dat de KNVB eerder had kunnen voorbereiden slaan eigenlijk nergens op. Waarom? Omdat de KNVB nog een bondscoach had tot en met het WK en noch de KNVB noch Koeman had aangegeven ermee te willen stoppen.
In het bedrijfsleven is het heel normaal om “een Koeman” aan te geven dat als hij geen besluit neemt dat je je als organisatie gaat voorbereiden en zelf een besluit gaat nemen.

Het is een belangrijke positie en daarmee kan je niet afwachten op de grillen van een individu. Ik vind dat de KNVB eerder had kunnen en moeten anticiperen.

Dan had je voor het WK een gesprek met Bosz en Slot kunnen hebben. Om vooral eens te horen hoe ze erin staan en of Bosz bereidt was en tegen welke voorwaarden te tekenen.
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Maar waarom zou je een half jaar voor het eindtoernooi informeel gaan polsen als je nog helemaal geen intentie hebt om Koeman eruit te wippen?
Om de eenvoudige reden om te anticiperen op een vertrek van Koeman. Die kans is er altijd en zeker na een eindtoernooi, het aflopen van een contract en zijn privé situatie. Als hij geen toezeggingen wil doen moet je anticiperen.
D-e-n schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Reiziger heeft een puinzooi gemaakt van het laatste eindtoernooi van Jong Oranje. Geen moment bleek daar dat hij talent herkent en op een juiste manier laat samenspelen. Dat lijkt me het moment om geschiktheid te beoordelen en dat de KNVB dit inzicht niet deelt is een goede reden om ook aan de geschiktheid van De Jong en co te twijfelen
QFT.
Zo werkt het wel. Je wilt niet weten hoeveel informele lijstjes er zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ephymerous op 15-08-2026 09:54 ]

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

Alsof ze in het bedrijfsleven alvast sollicitatieprocedures gaan houden omdat een manager een project over een half jaar afgerond heeft terwijl zijn contract door loopt.
Voetbal is niet te vergelijken met de vele wisselingen en tijdelijke contracten, het is een totaal andere wereld. Zo werkt het dus gewoon niet.

Lijstjes is heel iets anders, dat is achter de schermen bijhouden wie een optie zou kunnen zijn. Maar dat zal de knvb ook gewoon gedaan hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
Gonadan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:02:
Alsof ze in het bedrijfsleven alvast sollicitatieprocedures gaan houden omdat een manager een project over een half jaar afgerond heeft terwijl zijn contract door loopt.
Voetbal is niet te vergelijken met de vele wisselingen en tijdelijke contracten, het is een totaal andere wereld. Zo werkt het dus gewoon niet.

Lijstjes is heel iets anders, dat is achter de schermen bijhouden wie een optie zou kunnen zijn. Maar dat zal de knvb ook gewoon gedaan hebben.
Belangrijke posities anticipeer je op zodra twijfel over continuïteit ontstaat. Als je in een belangrijke functie aangeef dat ik nog niet weet of ik na de zomervakantie aanblijf dan gaan er echt zaken lopen hoor.

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

ephymerous schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Belangrijke posities anticipeer je op zodra twijfel over continuïteit ontstaat. Als je in een belangrijke functie aangeef dat ik nog niet weet of ik na de zomervakantie aanblijf dan gaan er echt zaken lopen hoor.
Lijstjes ja, sollicitaties nee. Het is echt een andere wereld maar als je het per se wilt vergelijken dan heb je het over een belangrijke functie waarvan het contract verlengd moet gaan worden en een belangrijk evaluatiemoment gepland staat.
En dan ga je echt niet voor dat evaluatiemoment ineens alvast wervingsprocessen opstarten omdat je niet weet wat de uitkomst gaat zijn.

Wel zou je in het bedrijfsleven proberen om in een eerder stadium de intenties duidelijk te krijgen, maar die waren voor de knvb ook wel duidelijk vrees ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
Gonadan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Lijstjes ja, sollicitaties nee. Het is echt een andere wereld maar als je het per se wilt vergelijken dan heb je het over een belangrijke functie waarvan het contract verlengd moet gaan worden en een belangrijk evaluatiemoment gepland staat.
En dan ga je echt niet voor dat evaluatiemoment ineens alvast wervingsprocessen opstarten omdat je niet weet wat de uitkomst gaat zijn.

Wel zou je in het bedrijfsleven proberen om in een eerder stadium de intenties duidelijk te krijgen, maar die waren voor de knvb ook wel duidelijk vrees ik.
Werven en anticiperen is wat anders he. Het scheelt kostbare tijd wanneer je weet wie beschikbaar zijn en grofweg tegen welke voorwaarden (bijv alleen de club verlaten aan het einde van het seizoen) op het moment dat het zover is.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 15-08-2026 10:24 ]

XXXVI

• bazzemans
ephymerous schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

In het bedrijfsleven is het heel normaal om “een Koeman” aan te geven dat als hij geen besluit neemt dat je je als organisatie gaat voorbereiden en zelf een besluit gaat nemen.

Het is een belangrijke positie en daarmee kan je niet afwachten op de grillen van een individu. Ik vind dat de KNVB eerder had kunnen en moeten anticiperen.

Dan had je voor het WK een gesprek met Bosz en Slot kunnen hebben. Om vooral eens te horen hoe ze erin staan en of Bosz bereidt was en tegen welke voorwaarden te tekenen.
Het kan allemaal. Ook in het bedrijfsleven zal dit niet standaard praktijk zijn en wordt er weleens afgewacht met besluiten nemen over een vervolgrelatie als de prestatie nog geleverd moet worden en dus de prestatie ook bepalend is voor het vervolg. Het is geen wetmatigheid. Vervolgens wordt het een als-dan bepaling en de als geeft een ander resultaat, waardoor er dus een andere dan-scenario volgt. Misschien helpt het op een techforum als ik het zo uitleg.

Wat jij, en velen anderen, zeggen is dat de KNVB vooraf al afscheid had moeten nemen van Koeman. Dat is een prima standpunt en mag je uiteraard vinden. Alleen dat was niet de feitelijke situatie. Vervolgens geeft men wel kritiek op het handelen, alsof die hypothische situatie er wel was. Dat werkt zo niet. Geef dan gewoon aan dat je vindt dat de KNVB per definitie niet met Koeman door had moeten gaan of zelfs eerder afscheid had moeten nemen. In die situatie klopt de redenatie van voorbereiding wel. Zoals het nu feitelijk gelopen is niet. Alleen dan ligt je kritiek dus elders.
Om de eenvoudige reden om te anticiperen op een vertrek van Koeman. Die kans is er altijd en zeker na een eindtoernooi, het aflopen van een contract en zijn privé situatie. Als hij geen toezeggingen wil doen moet je anticiperen.
[...]

QFT.

[...]

Zo werkt het wel. Je wilt niet weten hoeveel informele lijstjes er zijn.
Als je alle berichten goed had gelezen, had je opgemerkt dat ik ook aangaf dat informele lijstjes ofwel schaduwlijsten er zeker wel bij horen. De kritiek gaat veel verder en dat is toch echt onzin in het scenario waarvoor de KNVB koos. Die lijstjes waren er ook gewoon, alleen die trainers niet beschikbaar op moment dat Koeman ontslag nam. Jouw kritiek ligt dus -nogmaals- op het feit dat de KNVB eerder had moeten besluiten te stoppen met Koeman, niet dat ze vooruitlopend op het ontslag van Koeman al verregaande voorbereidingen hadden moeten treffen. Dat is dus wat anders dan wat nu veel gebeurt.

• ephymerous
bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Wat jij, en velen anderen, zeggen is dat de KNVB vooraf al afscheid had moeten nemen van Koeman. Dat is een prima standpunt en mag je uiteraard vinden. Alleen dat was niet de feitelijke situatie. Vervolgens geeft men wel kritiek op het handelen, alsof die hypothische situatie er wel was. Dat werkt zo niet. Geef dan gewoon aan dat je vindt dat de KNVB per definitie niet met Koeman door had moeten gaan of zelfs eerder afscheid had moeten nemen. In die situatie klopt de redenatie van voorbereiding wel. Zoals het nu feitelijk gelopen is niet. Alleen dan ligt je kritiek dus elders.
Ik ben vooral van mening dat de KNVB goed in gesprek hoort te zijn en dan zie ik drie scenario’s:

1. KNVB wil het contract niet wilde verlengen, ongeacht wat Koeman wil
2. Koeman wil zelf niet verlengen en de KNVB wel
3. Koeman weet het nog niet en de KNVB wil wel door

In geval van drie is het prima om Koeman dan aan te geven dat je je voorbereid op alle mogelijke uitkomsten. Dus aan de slag. Dat kon ruim voor het WK al.

XXXVI

• bazzemans
@ephymerous

Er zijn meer "ja tenzij/mits" of "nee, tenzij/mits" scenarios die je vergeet. Zoals: beide partijen willen in principe met elkaar door, tenzij het resultaat op het eerstvolgende eindtoernooi dusdanig is dat dit niet (meer) het geval/realistisch is (lees: Koeman faalt op het eindtoernooi).

Dat scenario is ook in het bedrijfsleven niet ongebruikelijk. Er wordt een opdracht verstrekt, waarbij op voorhand duidelijk is dat er vervolgwerk uit voorkomt. Naar elkaar wordt uitgesproken dat bij goed vervolg van de eerste opdracht, de intentie is om ook de tweede opdracht te verstrekken (als-dan). Vervolgens is de feitelijke situatie dat de opdrachtnemer faalt. De opdrachtgever heeft daar dan echt nog niet op geanticipeerd door andere potentiële opdrachtnemers dat vooraf alvast te kennen te geven (hoogstens impliciet bekend) of daarover al afspraken vast te leggen. Wel is er vaak wel een schaduwlijst van potentiële opdrachtnemers.

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ephymerous schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

In geval van drie is het prima om Koeman dan aan te geven dat je je voorbereid op alle mogelijke uitkomsten. Dus aan de slag. Dat kon ruim voor het WK al.
En als je dan afspreekt dat je na het WK gaat evalueren, op basis van prestaties op het wk etc. Dat lijkt me heel normaal? Ik ben zelf eigenlijk positief verrast dat ze met Xavi zijn gekomen waar de verwachting was dat "men" ging voor een BC met een kleurtje en/of lichtgewicht Reiziger. Hoe dingen gaan achter de schermen weet je toch nooit precies omdat daar vaak ook pers met interpretatie tussen zit en mensen die dingen roepen op basis van hun bronnen. De enige kandidaten met wie daadwerkelijk is gesproken zijn Bosz, Slot en Reiziger. Linksom of rechtsom, prima gedaan de Jong wat mij betreft.

Only fools are enslaved by time and space.

• bazzemans
@LoneRanger Wat is er mis met een bondscoach met een kleurtje?

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:45:
@LoneRanger Wat is er mis met een bondscoach met een kleurtje?
Aan een BC met een kleurtje niets maar dat het genoemd wordt als criteria wel. Je krijgt dan dat er naar je gekeken wordt dat je een positie op basis van iets anders krijgt dan je kwaliteiten. Ik snap de achterliggende gedachte maar benoem het niet alsodanig want dan bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt. Ik weet trouwens niet waar het vandaan komt hoor dat er een BC met een kleurtje zou komen, dacht dat ik dat hier gelezen had?

Only fools are enslaved by time and space.

• bazzemans
@LoneRanger Volgens ik is dat vooral gespeculeer vanuit Jan en alleman als gevolg van invoering en eerdere uitspraken van commissie Mijnals en dat de TD en prominent RvC-lid een kleurtje hebben. Daaruit werd de conclusie gestoken dat de KNVB vast wel een trainer van kleur zou willen. Ik geloof er niets van dat dit als criteria is gehanteerd. Commissie Mijnals (in persoon Humberto Tan) heeft in het verleden (al dan niet terecht) opgemerkt het te betreuren dat er niet gedacht werd aan een trainer van kleur voor de bondscoach positie toen De Boer werd aangesteld. Klopte overigens ook niet, want o.a. Ten Cate werd (even uit mijn herinnering, kan een andere trainer geweest zijn) werd mee gesproken.

Het is best opmerkelijk dat er veel topspelers van kleur zijn (al decennia) maar dat het aantal gekleurde topcoaches in Europa heel beperkt is. Daar zitten tal van factoren achter, eentje ervan is helaas ook omdat ze minder de kans krijgen. Dat de KNVB als bond daar ook een rol in wil spelen begrijp ik. Niet in de laatste plaats omdat het ook gaat om spelers van kleur die zeer belangrijk waren in Oranje. Alleen kan het niet zo zijn dat dit inderdaad op zichzelf een criterium is voor de bondscoachpositie. Ik geloof oprecht niet dat dit serieus ooit het geval is geweest.

• Gonadan

Gonadan

ephymerous schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Werven en anticiperen is wat anders he. Het scheelt kostbare tijd wanneer je weet wie beschikbaar zijn en grofweg tegen welke voorwaarden (bijv alleen de club verlaten aan het einde van het seizoen) op het moment dat het zover is.
Dat wisten ze toch ook? Waarop baseer je dan dat ze dat niet zouden weten? Alleen de situatie Slot was recent veranderd dus die gingen ze peilen en die moest zijn eigen mening nog geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:55:
@LoneRanger Volgens ik is dat vooral gespeculeer vanuit Jan en alleman als gevolg van invoering en eerdere uitspraken van commissie Mijnals en dat de TD en prominent RvC-lid een kleurtje hebben. Daaruit werd de conclusie gestoken dat de KNVB vast wel een trainer van kleur zou willen. Ik geloof er niets van dat dit als criteria is gehanteerd. Commissie Mijnals (in persoon Humberto Tan) heeft in het verleden (al dan niet terecht) opgemerkt het te betreuren dat er niet gedacht werd aan een trainer van kleur voor de bondscoach positie toen De Boer werd aangesteld. Klopte overigens ook niet, want o.a. Ten Cate werd (even uit mijn herinnering, kan een andere trainer geweest zijn) werd mee gesproken.

Het is best opmerkelijk dat er veel topspelers van kleur zijn (al decennia) maar dat het aantal gekleurde topcoaches in Europa heel beperkt is. Daar zitten tal van factoren achter, eentje ervan is helaas ook omdat ze minder de kans krijgen. Dat de KNVB als bond daar ook een rol in wil spelen begrijp ik. Niet in de laatste plaats omdat het ook gaat om spelers van kleur die zeer belangrijk waren in Oranje. Alleen kan het niet zo zijn dat dit inderdaad op zichzelf een criterium is voor de bondscoachpositie. Ik geloof oprecht niet dat dit serieus ooit het geval is geweest.
Het vervelende is ook dat wanneer iemand van kleur van wel zo'n positie krijgt men door dit soort verhalen al standaard gaat aannemen dat het niet vanwege zijn kwaliteiten kan zijn. En staat hij dus vanaf het begin al 1-0 achter, bizar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
@Gonadan Precies zoals nu eigenlijk ook gebeurde met Reiziger die volgens sommigen alleen kandidaat kon zijn vanwege zijn kleur en niet zijn kwaliteiten*. Onbedoeld hebben heel veel mensen dit soort racistische gedachten (zonder dat ze racistisch zijn).

*Disclaimer: ik zie ook niet waarom de KNVB die kwaliteiten in Reiziger ziet, maar ik werk dan ook niet dagelijks met hem en kan alleen oordelen op resultaat.

• ephymerous
bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:55:

In het geval van Reiziger wordt dat ook nog eens versterkt doordat geregeld is gesuggereerd dat Ajax op racistische gronden koos voor Heitinga ipv Reiziger. Dat is volgens mij nooit meer dan een gerucht geweest.

En volgens mij zijn de meeste mensen het eens. Kwaliteit is leidend. Hoe iemand eruit ziet doet niet ter zake (alhoewel een topsport coach met obesitas? :+)
Gonadan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Dat wisten ze toch ook? Waarop baseer je dan dat ze dat niet zouden weten? Alleen de situatie Slot was recent veranderd dus die gingen ze peilen en die moest zijn eigen mening nog geven.
Ik ben niet de enige met dat beeld. Het AD heeft daar onlangs ook over geschreven. Die stellen dat N. De Jong na het WK op praktisch nul begon.
bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:27:
@Gonadan Precies zoals nu eigenlijk ook gebeurde met Reiziger die volgens sommigen alleen kandidaat kon zijn vanwege zijn kleur en niet zijn kwaliteiten*. Onbedoeld hebben heel veel mensen dit soort racistische gedachten (zonder dat ze racistisch zijn).

*Disclaimer: ik zie ook niet waarom de KNVB die kwaliteiten in Reiziger ziet, maar ik werk dan ook niet dagelijks met hem en kan alleen oordelen op resultaat.
Toch vind ik dat we een beetje moeten oppassen met dit racisme noemen. Ik vind het na de berichten van commissie Mijnans en de berichten over Reiziger die het bij Ajax niet werd gecombineerd met dat niemand zijn talenten ziet, geen racistische gedachte. Eerder een optelsom.

[ Voor 26% gewijzigd door ephymerous op 15-08-2026 16:48 ]

XXXVI

• bazzemans
@ephymerous Laten we deze discussie maar niet weer starten ;). Het is niet de intentie om iemand als "racist" neer te zetten. In onze maatschappij zit echter veel onbewuste en onbedoelde racistische denkwijzen. Stukje programmering van eeuwenlang rassenscheidingen. Daarvan geloof ik dat het goed is om daar, bij tijd en wijlen, op te wijzen.

Het is overigens Commissie Mijnals. Vernoemd naar de eerste voetballer van kleur in Oranje.

• ephymerous
bazzemans schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:13:
@ephymerous Laten we deze discussie maar niet weer starten ;). Het is niet de intentie om iemand als "racist" neer te zetten. In onze maatschappij zit echter veel onbewuste en onbedoelde racistische denkwijzen. Stukje programmering van eeuwenlang rassenscheidingen. Daarvan geloof ik dat het goed is om daar, bij tijd en wijlen, op te wijzen.

Het is overigens Commissie Mijnals. Vernoemd naar de eerste voetballer van kleur in Oranje.
Laten we dat niet doen nee. Alles dat je zegt dat klopt maar dat maakt dit nog niet racistisch. Die term is sowieso behoorlijk aan inflatie onderhevig zeg.

Anyway ik ben benieuwd naar Xavi :)

XXXVI

• bazzemans
Ik ook!
offtopic:
Ja, dat is die term zeker. Wat ik in ieder geval bedoel is de implicatie bias van racistische gedachten. Die is onherroepelijk aanwezig en heel ingewikkeld, want als degene die erop aangesproken worden voelen zich vaak weggezet als racist. Dat is m.i. niet nodig.

• Gonadan

Gonadan

ephymerous schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:41:

Ik ben niet de enige met dat beeld. Het AD heeft daar onlangs ook over geschreven. Die stellen dat N. De Jong na het WK op praktisch nul begon.
Dat is mooi, maar hadden zij dan wel onderbouwing daarvoor of gewoon weer eens de journalistieke onderbuik?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:51
Gonadan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Dat is mooi, maar hadden zij dan wel onderbouwing daarvoor of gewoon weer eens de journalistieke onderbuik?
Vast de bekende 'insiders'.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Gundogan

Gundogan

Quad schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

Vast de bekende 'insiders'.
"Van horen zeggen", "ik denk", "ik verwacht", "als ik hun was", ect. Het standaard gebrabbel. O-)

• Soulizer
Wanneer begint die Xavi eigenlijk? En wanneer horen we zijn eerste selectie keuzes? In september spelen we al gelijk Nations League tegen Duitsland ofso??

• Daggast
  • Registratie: Augustus 2026
  • Niet online
Soulizer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:25:
Wanneer begint die Xavi eigenlijk? En wanneer horen we zijn eerste selectie keuzes? In september spelen we al gelijk Nations League tegen Duitsland ofso??
- Presentatie aan de pers aanstaande dinsdag.
- Bekendmaking eerste selectie vrijdag 18 september

En dan vier interlands in 11 dagen

- Duitsland thuis
- Servie uit
- Griekenland uit
- Servie thuis

• bazzemans
Ondertussen heeft Reiziger voor het eerst gereageerd op Instagram: https://www.instagram.com/p/DcbG0F_DRQ_/?utm_source=ig_web_copy_link&igsi=MzRlODBiNWFlZA==

Nette reactie lijkt mij.

[ Voor 22% gewijzigd door bazzemans op 24-08-2026 16:31 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-08 00:50
Ja, maar hij klaagt ergens wel over de drek die die over zich kreeg. Snap dat wel, alhoewel ik ook snap dat hij geen groot CV meebrengt.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Even copy-pasta naar GoT.
Na alles wat er gezegd en geschreven is de afgelopen tijd wil ik kort reageren om er een streep onder te zetten. In het belang van de procedure heb ik ervoor gekozen om er de afgelopen tijd niks over te zeggen, maar natuurlijk is het niet leuk wat er voorbij is gekomen. Zeker niet omdat het komt van mensen die me helemaal niet kennen en niet weten hoe ik gewerkt heb bij mijn clubs en nu bij de KNVB doe.

Het klopt dat ik een kandidaat was voor de positie van bondscoach en natuurlijk had ik er interesse in want ik streef naar het hoogst haalbare net als in mijn carrière als speler. Alleen als je zo’n procedure in gaat dan weet je dat er ook voor een andere kandidaat gekozen kan worden. Dat is gebeurd en dat respecteer ik uiteraard, het is mooi dat het een oud-ploeggenoot van me is geworden waarmee ik zeven jaar de kleedkamer gedeeld heb. We gaan natuurlijk regelmatig samenwerken en ik wens @xavi alle succes. Eerst en vooral richt ik me nu op Jong Oranje en ga ik met volle energie aan de slag richting de belangrijke wedstrijden die eraan komen.
offtopic:
Ik heb geen instagram account en mag eerst allerlei pop-ups wegklikken voordat ik kan lezen waar ik voor kom.

• bazzemans
offtopic:
@JanW Dank. Ik heb geprobeerd het te embedden, alleen kennelijk werkt dat niet meer met Instagram

• Sjah
JanW schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Even copy-pasta naar GoT.

[...]
offtopic:
Ik heb geen instagram account en mag eerst allerlei pop-ups wegklikken voordat ik kan lezen waar ik voor kom.
Welcome to the internet..

• Gonadan

Gonadan

Sjah schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Welcome to the internet..
Yup, en dat geldt feitelijk ook voor deze opmerking:
Sjah schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Ja, maar hij klaagt ergens wel over de drek die die over zich kreeg. Snap dat wel, alhoewel ik ook snap dat hij geen groot CV meebrengt.
Als je ziet hoe mensen zich uiten en met welk gemak mensen op de man af weggezet worden in allerlei bewoordingen waar de honden geen brood van lusten dan snap ik zijn commentaar heel goed.
Het aantal internetridders wat dingen op fora, social media of waar dan ook spuit en dat op een manier doet die je echt niet in het bijzijn van de persoon op die manier zou verwoorden lijkt nog steeds toe te nemen.
Het zou toch fijn zijn als daar een kentering in komt, dat men zich weer even realiseert dat wanneer je iets niet in het bijzijn van iemand zo zou uiten dat je dat dan ook niet zo openbaar op het web zet. Een kwestie van fatsoen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mavaros
Daggast schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

- Presentatie aan de pers aanstaande dinsdag.
- Bekendmaking eerste selectie vrijdag 18 september

En dan vier interlands in 11 dagen

- Duitsland thuis
- Servie uit
- Griekenland uit
- Servie thuis
Ik neem aan dat Xavi geen achterlijke is in het voetbal, en dat de klacht aan de KNVB gericht hoort te zijn.

We zijn hier geen Andorra, die ergens bij de plaatselijke bakker een werknemer moeten confisceren om een elftal te kunnen optuigen.

• Sjah
@Gonadan

En in het verlengde daarvan: opdat we afleren met zijn allen, (niet) zo keihard over elkaar te oordelen.

• KillaZ
  • Laatst online: 22:57
Zal Nigel het spannend vinden of is het warm in die zaal? :+

K to the KillaZ

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:10

Zenix

BOE!

KillaZ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:46:
Hebben ze geen airco? Lijkt er bijna op dat die iemand weer door de middel wil hakken.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Hoe meer ie zit te wrijven, hoe meer z'n kale kop gaat glimmen.

• DutchOwnage
Zo heel slecht is dat Engels van Xavi toch niet? Lees overal dat ie het Engels niet machtig zou zijn.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sommige zweten al heel snel (hier een).

Ze zouden wel een ventilator op zijn hoofd moeten zetten. Misschien vind die het inderdaad ook spannend, maar ik wil daar niet iemand direct voor beoordelen. :)

Edit: YouTube: 🆕 PRESENTATIE ORANJE-BONDSCOACH XAVI HERNÁNDEZ 🧡 | Persconferentie - ik kijk vanuit hier.

[ Voor 19% gewijzigd door HollowGamer op 25-08-2026 16:57 ]

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:22
Kwam matig en onzeker over, weinig diepgang geen idee waarom die op die plek zit.

• Gonadan

Gonadan

DutchOwnage schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:56:
Zo heel slecht is dat Engels van Xavi toch niet? Lees overal dat ie het Engels niet machtig zou zijn.
Dat gemekker over de taal van trainers of spelers ben ik al een tijdje flink zat moet ik zeggen. De helft van de Nederlanders heeft een dialect waar je tranen van in je ogen krijgt en negen van de tien mensen uit de voetbalwerend komt überhaupt weinig diepgaands uit. Alsof een laagdrempelige taalbarrère dan ineens hét probleem gaat zijn. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-08 12:47
Pff, veel tenenkrommende vragen

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
Ik begrijp wel waarom de Nederlandse media tegen een buitenlandse trainer is. Dat stoken en verborgen sneren uitdelen werkt toch minder goed zo in het Engels.

• mavaros
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:57:
Kwam matig en onzeker over, weinig diepgang geen idee waarom die op die plek zit.
Vrijwel niemand weet wat ie op deze Aarde doet sinds de geboorte.

We klooien maar een eind aan.

• MrKevinB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-08 17:15
DutchOwnage schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:56:
Veel Nederlanders schatten hun eigen Engels veel te hoog in, dus dat is geen verrassing.
edit:
Het Engels van sommige journalisten hier is ook niet bijster goed...

[ Voor 13% gewijzigd door MrKevinB op 25-08-2026 17:11 ]

• DutchOwnage
mavaros schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:06:
[...]

We klooien maar een eind aan.
De een wat meer dan de ander, zullen we maar zeggen :9

• HollowGamer
  • Niet online
Wie kan het hier even vertalen? :P

Verder wat speelt er bij de FIFA? Nog iets anders dan enkel over de CEO?

• Soulizer
Xavi zijn Engels meer dan prima. Heel anders dan de media ons suggereerde.

Nigel stukje van gezien, die persco gaat hem niet makkelijk af van wat ik zag.

Verder heel benieuwd als Xavi straks zijn selectie heeft samengesteld en het spaanse voetbal bij Oranje!

• HollowGamer
  • Niet online
Soulizer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:22:
Xavi zijn Engels meer dan prima. Heel anders dan de media ons suggereerde.

Nigel stukje van gezien, die persco gaat hem niet makkelijk af van wat ik zag.

Verder heel benieuwd als Xavi straks zijn selectie heeft samengesteld en het spaanse voetbal bij Oranje!
Ze hebben van Gaal of Hans Kraai nog nooit gehoord. :D

Wij vinden altijd we zelf heel goed Engels spreken, maar vaak valt dit ook wel tegen.

• Tristan Wins
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:25:
[...]
Wij vinden altijd we zelf heel goed Engels spreken, maar vaak valt dit ook wel tegen.
Van Nederlandse journalisten mag je wel beter verwachten inderdaad.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:25

Fiber

Beaches are for storming.

ramrodwillem schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:57:
Nigel de Jong? Of Xavi...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:22
Fiber schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Nigel de Jong? Of Xavi...?
Nigel

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Was Valentijn Driessen aanwezig en zo ja had hij nog een paar goede vragen?

How bad is it on a scale from one to Spurs

• bazzemans
Vantevoren had ik weinig verwachting van De Jong. Ik probeerde daarom mijn oordeel uit te stellen en echt goed te luisteren. Tevergeefs. Zijn antwoorden gaven echt geen vertrouwen in zijn werkwijze en capabiliteit om te oordelen over een (bonds)coach. Met name zijn antwoorden over wat de Nederlandse voetbalfilosofie volgens hem is en waarom Xavi daar zo goed in past. Dat niveau haal ik voetbalinhoudelijk ook, zeker met een beetje voorbereiding. Maar goed, een begenadigd spreker is het duidelijk niet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Xavi een verkeerde keus is. Ik ben vooral heel benieuwd naar hoe hij het gaat aanpakken. Hij kwam goed over. Sterke persoonlijkheid, met humor en duidelijk. Dat vind ik prima. We gaan zien waarmee hij en zijn team komen en hoe het eruit gaat zien. Ik kijk er nu al liever naar dan Koeman. Die heeft op een paar wedstrijden na eigenlijk telkens laten blijken niet geschikt te zijn. Die paar goede wedstrijden in zijn eerste periode zijn ontzettend gehyped.

Vier jaar contract. We gaan het zien. Gelukkig zijn we er in Nederland heel goed in om een trainer een kans te geven /s.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:56
HollowGamer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

In verhouding spreken we ook echt prima Engels. Alleen willen wij ons altijd vergelijken met Downton Abbey en niet met de rest van de wereld. Zelfs Van Gaal en Kraaij jr zijn in het Engels beter te volgen dan bijvoorbeeld een Michel Sànchez.

[ Voor 13% gewijzigd door Marrtijn op 26-08-2026 08:14 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Slasher schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:13:
Was Valentijn Driessen aanwezig en zo ja had hij nog een paar goede vragen?
Ja, hij stelde vragen die Xavi al had geantwoord.

• Gonadan

Gonadan

Marrtijn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:12:
[...]

In verhouding spreken we ook echt prima Engels. Alleen willen wij ons altijd vergelijken met Downton Abbey en niet met de rest van de wereld. Zelfs Van Gaal en Kraaij jr zijn in het Engels beter te volgen dan bijvoorbeeld een Michel Sànchez.
lol ik snap dat je een punt probeert te maken maar daar trek je het voorbeeld wel te ver door hoor. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 327 328 Laatste

Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic

Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!