Eigenlijk zouden we moeten doen wat Frankrijk heeft gedaan en nog steeds doet met hun INF Clairefontaine.bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:45:
Als ik de indruk wek dat ik denk dat het ons overkomt en we niks anders moeten doen; nee, natuurlijk niet. Dat is de handdoek in de ring gooien. Ik weet wel dat aantallen ertoe doen (talentherkenning en -ontwikkeling is deel "a numbers game") en geld evengoed. Daar zijn er in het nadeel t.o.v. andere landen. Alleen denk ik dac het probleem óók schuilgaat in de wijze waarop we selecteren en soms te snel door selecteren.
De jeugdopleiding van Ajax is er m.i. de afgelopen jaren er ook op achteruit gegaan. AZ daarentegen doet het heel goed. Alleen die talenten moeten nagenoeg gelijk de stap naar het buitenland maken omdat NLdse clubs de transfersommen niet kunnen betalen. AZ zelf lukt het niet om de stap naar topclub te maken, waardoor die spelers bepaalde druk en ervaringen missen als ze naar het buitenland gaan.
O.a. Thierry Henry & Kylian Mbappé komen er vandaan.Hoewel er selectiecentra in elke regio van Frankrijk bestaan, is INF Clairefontaine de belangrijkste. Op dit instituut worden slechts de uitzonderlijk begaafde voetballers toegelaten. Uit zo'n tweeduizend 13-jarige voetbaltalenten, worden de beste twintig geselecteerd. Deze talenten zullen een opleiding volgen in het instituut, waar ze ook gedurende de week verblijven en studeren. Tijdens hun opleiding zijn de spelers ondergebracht bij verschillende clubs. Het laatste jaar van hun opleiding, als ze zestien jaar oud zijn, spelen ze samen in één team onder de naam 'INF Clairefontaine'. Een enkele uitzondering mag al met vijftien jaar voor deze ploeg spelen. In de jaren waarin de talenten hier opgeleid worden, wordt er enorm veel resultaat geboekt. Na de opleiding komt 95 procent terecht bij een profclub.