[Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 324 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Elzavo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
mavaros schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:22:
Wat denken jullie van Henk Fräser.

Die heeft ooit RKC goed aan het voetballen gekregen en heeft best veel ervaring als speler en trainer.
Dat is ook wel een interessante ja. Straatvechter met pit en know-how. Waar zit hij nu eigenlijk, beetje uit het oog verloren.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-07 00:14
Grindtegel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Ik ben geen Klopp fanboy begrijp me niet verkeerd, maar Klopp is tenminste geen angsthaas, het gaat helemaal niet over kampioenschappen winnen, het gaat om het spel en intensiteit. Daar is Klopp bij Dortmund al mee begonnen en succesvol geweest. En bij Liverpool hetzelfde. Slot heeft het 1e jaar nog niet volledig zijn eigen stijl eraan gegeven dat was succesvol, daarna zijn eigen stijl (de Nederlandse) en het was voorbij (samen met mislukte aankopen die zwaar hebben teleurgesteld). Maar de mix van oud Klopp en nieuw Slot was de perfecte balans .
Probleem opgelost. Klop head coach en slot assistent 🤡

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:16:
Als je zou stellen dat je oranje niet de plek vindt om te proeven dan ben ik dat wellicht zelfs met je eens. Maar de stelling is tot nu toe dat Wiegman het gewoon nog niet kan, en dat is nergens op gebaseerd, dat weet je bij een coach pas als je het probeert.
Dus als ik claim dat ik minstens even goed ben dan moet dat even zwaar meegewogen worden?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

mavaros schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:22:
Wat denken jullie van Henk Fräser.

Die heeft ooit RKC goed aan het voetballen gekregen en heeft best veel ervaring als speler en trainer.
Fräser eventueel met iemand samen, het duo Rijkaard / Neeskens vond ik bijvoorbeeld echt wel heel een goede combi.

Combinatie van people manager met een tactisch-voetbaltechnisch vernuft is echt wel heel fijn.

Goede koppels zijn vaak belangrijker voor een team dan 1 ‘sterke man’ aan kop.

Ik zag nu bij Koeman geen koppel, en had niet echt het idee dat het een superteam was, achter de schermen, ongeacht de individuele kwaliteiten van de teamleden.

Uit de hoge hoed… 🎩

Seedorf met iemand samen? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 01-07-2026 19:01 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:15
toolkist schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Dus als ik claim dat ik minstens even goed ben dan moet dat even zwaar meegewogen worden?
Ja. Misschien bent u wel een geniale bondscoach en zullen we het nooit weten als u uitgesloten wordt in de procedure tot bondscoach.

• toolkist
  • Niet online
mavaros schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Ja. Misschien bent u wel een geniale bondscoach en zullen we het nooit weten als u uitgesloten wordt in de procedure tot bondscoach.
Ik denk dat er in no time niemand meer beschikbaar zou zijn voor het NL elftal, na herhaaldelijk gewisseld te worden in de 1e helft of de terugkomende 'hairdryer' treatement (zoals Ferguson vroeger deed).

• Typhone
  • Laatst online: 09:07

Typhone

Who Dares Wins

Louwke schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:30:
Nu eens hopen dat die Ajax kliek er allemaal eens uitgewerkt gaat worden. Steeds weer die faalhazenbdie er blijven zitten terwijl ze nooit iets presteren
Wie bedoel jij nou dan? Zitten er Ajacieden in Oranje?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:04
Die gewoon Wiegman. Heerlijk toch om de eerste te zijn ipv Reiziger of een stem hag bijv.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:05
AMARONE schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:28:
Die gewoon Wiegman. Heerlijk toch om de eerste te zijn ipv Reiziger of een stem hag bijv.
Drankje teveel of?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

Grindtegel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Ik ben geen Klopp fanboy begrijp me niet verkeerd, maar Klopp is tenminste geen angsthaas, het gaat helemaal niet over kampioenschappen winnen, het gaat om het spel en intensiteit. Daar is Klopp bij Dortmund al mee begonnen en succesvol geweest. En bij Liverpool hetzelfde. Slot heeft het 1e jaar nog niet volledig zijn eigen stijl eraan gegeven dat was succesvol, daarna zijn eigen stijl (de Nederlandse) en het was voorbij (samen met mislukte aankopen die zwaar hebben teleurgesteld). Maar de mix van oud Klopp en nieuw Slot was de perfecte balans .
Klopp zal Duitsland wel gaan doen dus die is sowieso niet beschikbaar lijkt mij... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:16
Ramzzz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:00:
[...]

Seedorf met iemand samen? :D
Iets met een paard en een ruiter. Ik ben sowieso wel klaar met die oud topvoetballers die er in 99% van de gevallen niks van bakken

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:17

Format-C

Tracing Rays

Fiber schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Klopp zal Duitsland wel gaan doen dus die is sowieso niet beschikbaar lijkt mij... O-)
Dat zou zomaar eens kunnen "Kloppen".

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Begin maar eens met een buitenlandse trainer aan te stellen. Er zijn geen goede Nederlandse opties beschikbaar.

• D-e-n
Typhone schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
Begin maar eens met een buitenlandse trainer aan te stellen. Er zijn geen goede Nederlandse opties beschikbaar.
Sinds tijden is er nu dus juist wel een goede Nederlandse coach beschikbaar: Slot. Em volgens mij kun Ten Hag ook nog wel overhalen. Streep Klopp en Guardiola weg en noem vervolgens een betere buitenlander die beschikbaar is. Ik kan er zo geen opnoemen. Niks tegen een buitenlandse coach maar je moet ook geen buitenlander nemen omdat het een buitenlander is.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 01-07-2026 21:37 ]

• Fiber

Fiber

Een tussenpaus aanstellen en dan wachten op Luis Enrique.... :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

D-e-n schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Sinds tijden is er nu dus juist wel een goede Nederlandse coach beschikbaar: Slot. Em volgens mij kun Ten Hag ook nog wel overhalen. Streep Klopp en Guardiola weg en noem vervolgens een betere buitenlander die beschikbaar is. Ik kan er zo geen opnoemen. Niks tegen een buitenlandse coach maar je moet ook geen buitenlander nemen omdat het een buitenlander is.
Slot heeft niet zoveel te winnen bij Oranje denk ik (zou het toejuichen maar denk niet dat hij het zelf gaat doen nu al). Ten Hag zie ik de overstap al helemaal niet maken en die andere zou ik eigenlijk niet willen zien. Guardiola komt sowieso niet want Oranje kan geen 500 miljoen uitgeven om zich te versterken aangezien het 'is what it is'.

• D-e-n
Typhone schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Slot heeft niet zoveel te winnen bij Oranje denk ik (zou het toejuichen maar denk niet dat hij het zelf gaat doen nu al). Ten Hag zie ik de overstap al helemaal niet maken en die andere zou ik eigenlijk niet willen zien. Guardiola komt sowieso niet want Oranje kan geen 500 miljoen uitgeven om zich te versterken aangezien het 'is what it is'.
Maar welke buitenlander zou dan wel willen? Je wilt niet in de categorie Priske terecht komen

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
Thomas Frank? Een Deen dus bekend met de Nederlandse school. Bij Brentford heeft ie het supergoed gedaan, bij Tottenham heeft ie geen kans gekregen.

• toolkist
  • Niet online
Valt me alles mee dat Dick Schreuder nog niet overal naar voren geschoven wordt.

• toolkist
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Maar welke buitenlander zou dan wel willen? Je wilt niet in de categorie Priske terecht komen
Hjulmand is beschikbaar, deed het prima met Denemarken.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03
Los van de naam, je moet een coach hebben die er direct staat en waar het direct van wordt aangenomen door de groep. Dus wel iemand die enigszins gearriveerd is, anders gaan de spelers het niet écht aannemen verwacht ik. Maar ook iemand die goed is in de "winning spirit", positiviteit uitstraalt en natuurlijk de pers een beetje in toom kan houden. Rust creëren in de groep, duidelijkheid geeft en met voldoende zelf reflecterend vermogen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Grindtegel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:54:
Thomas Frank? Een Deen dus bekend met de Nederlandse school. Bij Brentford heeft ie het supergoed gedaan, bij Tottenham heeft ie geen kans gekregen.
Een Deen dus bekend met de Nederlandse school...die begrijp ik even niet. Winstpercentage een stuk slechter dan dat van Slot:

Wikipedia: Thomas Frank (football manager)

vs

Wikipedia: Arne Slot

[This is what you get when you mess with us]

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
slot zou prima zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat ie dat nu al gaat doen

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:29:
Maar zouden ze niet moeten beginnen met een duidelijke visie neer te zetten alvorens een BC te gaan zoeken? Als je aanvallend voetbal wilt spelen met veel druk dan neem je geen Mourinho. Koeman speelt vaak om niet te verliezen en dat is prima maar dan moet dat ook je visie zijn alleen is dat niet echt onze voetbalcultuur. Zou het niet verstandig zijn om eens met oude wijze mannen, de Hiddinks, van Gaals en van Marwijks, van Hanegems etc. te gaan praten over visie en wie er in dat profiel past? Ik heb geen idee wat de voetbalfilosofie van de Jong is maar in principe moet de TD natuurlijk ook binnen dat plaatje passen om een BC aan te kunnen stellen en beoordelen.

Only fools are enslaved by time and space.

Verwijderd

LoneRanger schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:52:
Maar zouden ze niet moeten beginnen met een duidelijke visie neer te zetten alvorens een BC te gaan zoeken? Als je aanvallend voetbal wilt spelen met veel druk dan neem je geen Mourinho. Koeman speelt vaak om niet te verliezen en dat is prima maar dan moet dat ook je visie zijn alleen is dat niet echt onze voetbalcultuur. Zou het niet verstandig zijn om eens met oude wijze mannen, de Hiddinks, van Gaals en van Marwijks, van Hanegems etc. te gaan praten over visie en wie er in dat profiel past? Ik heb geen idee wat de voetbalfilosofie van de Jong is maar in principe moet de TD natuurlijk ook binnen dat plaatje passen om een BC aan te kunnen stellen en beoordelen.
Het Nederlands elftal krijgt eind september vier interlands voor de kiezen in 11 dagen. Te beginnen met Duitsland na anderhalve trainingdag.

Beoordeel interlandvoetbal niet als clubvoetbal. De enige visie die telt is dat er gewonnen moet worden.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:21
Fiber schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Of een dealtje bieden met trivago. Wellicht is Duitsland dan te kloppen.

• ph4ge
  • Laatst online: 09:13
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:26:
[...]

Het Nederlands elftal krijgt eind september vier interlands voor de kiezen in 11 dagen. Te beginnen met Duitsland na anderhalve trainingdag.

Beoordeel interlandvoetbal niet als clubvoetbal. De enige visie die telt is dat er gewonnen moet worden.
Bovendien moet je in interlandvoetbal echt roeien met de riemen die je hebt. Je kan geen spelers halen die bij je visie passen, het is juist andersom je moet er het beste van maken met de spelers die je hebt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• LoneRanger
  • Niet online
[...]

Dat er gewonnen moet worden is geen visie, de manier waarop is een visie. Wij kunnen niet Italiaans of Duits spelen dat zit niet in onze voetbalbeleving. Als de knvb denk dat dat de beste manier is om succes te behalen dan moet je een BC zoeken die daar bij past. Ik mag hopen dat er op zn minst een profielschets is en die maak je op basis van een visie.

• D-e-n
@ph4ge
@LoneRanger
Het lijkt me beide waar. Een bond moet een visie hebben maar tegelijkertijd heb je rekening te houden met het spelersmateriaal. Je kan bijvoorbeeld als Schotse bond voorstander zijn van hoge ballen voor de pot maar als je alleen maar kleine snelle spitsen hebt heeft het nul zin zo te spelen.

De fout van Koeman was niet dat hij 523 wilde spelen. De fout was dat hij het plotseling deed, zonder voorbereiding, uit angst voor een op papier gelijkwaardige tegenstander. En dan deed hij het ook nog verkeerd (type speler en veldbezetting) waardoor je op het middenveld meerdere mensen tekort kwam.

Ps.
De reden dat ik tegen 532 zou pleiten is het feit dat de meeste Nederlanders, en erger nog de meeste Nederlandse trainers, geen reet van die tactiek begrijpen. We plempen er een extra verdediger bij en denken dat we klaar zijn.

Maar backs in een 532 zijn hele andere backs dan die in 433. Wingbacks moeten gevoel hebben om op het middenveld te kunnen spelen, om naar gelang de situatie te knijpen of in te schuiven. Vd Ven kan dat bijvoorbeeld al niet. In het verleden stelde Blind op die manier Veldman op als back. Blind draaide het fiasco echter nog wel in de rust terug.

[ Voor 34% gewijzigd door D-e-n op 02-07-2026 10:47 ]

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:00

Sagat

Is pappa x2!

Ben nog beetje aan het teruglezen, maar van iedereen die je de schuld kan geven, kan je Wout toch vrij onderop de lijst zetten. Heeft zijn rol wat mij betreft prima uitgevoerd, paar keer kopduel gewonnen oa degene waar het doelpunt uitkwam en schoot zijn penal onberispelijk binnen.

10 second ninja DONE

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
[...]

Dat slaat nergens op. Je moet m.i. als KNVB een visie hebben op het type spel dat je (bij voorkeur) wilt spelen. Daar hoort een bepaalde type trainer bij. Vervolgens moet je uiteraard situationeel bekijken of dat haalbaar is (voor de bondscoach), aan de hand van het beschikbare spelersmateriaal, het programma en de tegenstander. In basis hebben we echter wel een bepaalde speelwijze die bij ons past (en ook aansluiting vindt op hoe - bij bvo's - in jeugdopleidingen opgeleid wordt en gespeeld wordt. Dat geldt voor alle landen. Te veel spelen op resultaat past daar juist niet bij en daar gaan we dikwijls de bietenbrug mee op. Je kan m.i. beter ten onder gaan met een herkenbaar strijdplan, passend bij onze voetbalcultuur, dan het niet redden door louter te spelen op resultaat. Als er iets is dan heeft Koeman dit wel met de wedstrijd tegen Marokko bewezen.

Staat echt los van dat je al snel veel wedstrijden moet spelen en dan de boel nog niet op orde hebt/kan hebben. Tuurlijk moet de dan zittende bondscoach dan spelen voor het resultaat. Een visie is echter een abstractieniveau erboven. Dat geldt overigens overal zo. Organisaties hebben een visie, maar uiteindelijk gaat het om resultaat. Dat verhoudt zich op een bepaalde manier tot elkaar.

• bazzemans
Sagat schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ben nog beetje aan het teruglezen, maar van iedereen die je de schuld kan geven, kan je Wout toch vrij onderop de lijst zetten. Heeft zijn rol wat mij betreft prima uitgevoerd, paar keer kopduel gewonnen oa degene waar het doelpunt uitkwam en schoot zijn penal onberispelijk binnen.
Weghorst kan je in Oranje sowieso weinig verwijten. Mensen roepen dit omdat ze hem of een rare snuiter/vervelende kerel vinden of omdat ze hem niet voldoende kwaliteiten vinden bezitten voor Oranje (of de combinatie van beide). Dat laatste gaat vooral uit van een realiteit waarbij we gewend zijn topspitsen in ons arsenaal te hebben. Die tijd is voorbij.

• Gonadan
  • Laatst online: 10:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Marrtijn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Waarom moet Wiegman nou weer directeur worden van de KNVB? Ten eerste heeft Nigel de Jong die baan pas 3 jaar, en ten tweede; die vrouw is bondscoach van een van de beste landenteams in de wereld, waarom zou ze in vredesnaam directeur willen worden?

Daarnaast past ze totaal niet in het profiel wat de KNVB zoekt, die zoeken frisse ex-internationals uit het profvoetbal die ze kunnen kneden tot manager (wat Wiegman niet is) of ervaring als bestuurder in het bedrijfsleven (wat Wiegman ook niet heeft) . Dit klinkt meer alsof je een baantje voor haar zoekt omdat ze een vrouw is.

Het belangrijkste bij bonds- en topcoaches is dat je genoeg aanzien hebt dat je potjes kan breken. Meer dan de helft van de baan is het managen van de media en snedige opmerkingen incasseren van Valentijn Driessen, en daar heb je status voor nodig, die Wiegman gewoon ontbeert in het mannenvoetbal. Kan je oneerlijk vinden, maar zo werkt het voetbal nu eenmaal. Een Koeman kan teren op een legendarische carrière. Van Persie doet hetzelfde en kreeg een baan bij een top 3 club. Als hoofdtrainer zou hij al verdwenen in de krochten van de KKD als hij Janssen had geheten.

Ik wil dolgraag Wiegman in het mannenvoetbal zien, maar laat haar dan gewoon bij een linkerrijtje eredivisieclub beginnen zodat ze ook wat krediet opbouwt.
Wat je nu zegt kan ik mij wel in vinden, in feite zeg je gewoon dat haar geschatte niveau niet het probleem is, maar dat mannen er gewoon nog niet mee om kunnen gaan. Dat is wel evident inderdaad. :)

Weet ook niet of zij nu meteen geschikt zou zijn als TD, maar ik heb zelf het gevoel dat De Jong dat ook totaal niet is en dan is ieder ander beter. Maar dat kan ik zelf ook weer niet echt goed onderbouwen, is meer een optelsom van wat we mee krijgen en het feit dat Koeman er zo lang zat. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mavaros
We kunnen ons er ook bij neerleggen dat ons nationale team nooit wereldkampioen zal worden.

Dat is ook realistisch om op voort te borduren.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

ST10©DE

Dus.............

Is Oliver Glasner al genoemd? Volgens mij is die ook vrij?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
mavaros schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:46:
We kunnen ons er ook bij neerleggen dat ons nationale team nooit wereldkampioen zal worden.

Ik hoop in ieder geval dat de volgende coach een visie heeft op het nemen van strafschoppen en hoe dit te verbeteren. We hebben tenslotte niet verloren in de wedstrijd maar wel in de strafschoppenreeks. Hier blijven we continue de mist mee ingaan en we weigeren om hier aandacht aan te besteden. Als je je meest zwakke punt niet durft/wil aanpakken, dan zal er inderdaad in te toekomst niets veranderen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat

Defaitistisch geneuzel :P

We krijgen echt wel weer een team dat goed kan ballen. Komt echt wel voor elkaar. Er zijn meerdere wegen die daar naar toe leiden; spelersmateriaal, coach, tactiek, strategie en dat essentiële element, een beetje geluk.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-07 10:04
We mogen best wel wat trotser zijn op ons nationale elftal. Zo'n klein land, 3 keer in de finale en 3 keer op het nippertje verloren. Er zijn maar weinig landen die zo goed presteren op grote toernooien, zeker als je kijkt hoe groot Nederland is in vergelijking met de andere landen.

Alleen die strafschoppen, dat is om gek van te worden..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Gonadan

Gonadan

En met mooi voetbal, toen dan tenminste. Dat is iets om trots op te zijn, ik hoop dat men dat weer terug kan brengen met een andere bondscoach.
Dat we hem ooit winnen reken ik eigenlijk niet op, maar met mooi voetbal ver komen is iets waar ik ook gewoon trots op kan zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:47

Lordy79

Fundamentalist

jan390 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Ik hoop in ieder geval dat de volgende coach een visie heeft op het nemen van strafschoppen en hoe dit te verbeteren.
Ja. Dit. Zoals ik ergens las: een penalty mag je missen maar de manier waarop men nu miste met rare aanlopen en getrippel is vreemd. En ja, als dit niet een keer wordt opgelost draag je straks een last van nog meer dan 35 jaar, want de ellende begon met Marco van Basten in 1992.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:23
Sagat schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Dat was de vraag ook niet de vraag was wie je nog gaat oproepen na het WK nou duidelijk toch Weghorst die roep je niet meer op

Geef hem niet de schuld voor het verlies van die wedstrijd dat zou wat zijn :+

• LoneRanger
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Ja. Dit. Zoals ik ergens las: een penalty mag je missen maar de manier waarop men nu miste met rare aanlopen en getrippel is vreemd. En ja, als dit niet een keer wordt opgelost draag je straks een last van nog meer dan 35 jaar, want de ellende begon met Marco van Basten in 1992.
Onzin, Die 3 Marokkanen die mistten namen normale aanlopen waarbij die nummer 9 dan het geluk had dat de doelman hem nog naar binnen tikt. De misser van Timber was met een normale aanloop. Die van Kluivert zat een kleine hapering in en die van Summerville was ook een normale aanloop. Grappig detail, alle penalties waren over het slechte been op een na.

Wie nam er nu eigenlijk een rare aanloop? kluivert maakte een kleine hapering.

penalty serie in 34 seconden:
YouTube: Morocco Eliminate Netherlands On Penalties | Netherlands (2)1-1(3) M...
[embedded wordt geblokt door fifa]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:47

Lordy79

Fundamentalist

Bedankt voor de link. Ik meen gezien te hebben dat er minstens 2 maar volgens mij 3 spelers van Nederland rare dingen deden voor ze de bal beroerden. Maar ik zal me vergist hebben.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat het begint met een duurzaam technisch hart. Daar maak je een plan. Wat is Nederlandse elftal over 10 jaar? Wat helpt dan in de opleidingen van BVO’s? Hoe train en selecteer je in jeugdselecties? Wat zijn de bedreigingen? De kansen? Hoe houd je talenten die naar het buitenland gaan in zicht en bij je? Wat doe je in de tussentijd?

En dan pas: welke coach past daar, op dit moment, bij.

Ik weet het niet zeker: maar volgens is dat wat Japan jaren geleden gedaan heeft. Individueel zijn het helemaal geen wereldtoppers, maar het is vanuit een idee en plan geboren (en voor hun was bijvoorbeeld een belangrijk ding om speler in Europa te laten spelen denk ik).

Het zal wel vloeken in de kerk zijn: maar denk eens als een bedrijf.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:07:
En met mooi voetbal, toen dan tenminste. Dat is iets om trots op te zijn, ik hoop dat men dat weer terug kan brengen met een andere bondscoach.
Dat we hem ooit winnen reken ik eigenlijk niet op, maar met mooi voetbal ver komen is iets waar ik ook gewoon trots op kan zijn.
Ja/nee.

Er is een tijd geweest dat we gewoon goed voetbalden en er tegen goede tegenstanders uit vlogen. De laatste jaren voetballen we eigenlijk nooit meer goed omdat we op het moment van de waarheid altijd gaan spelen om niet te verliezen... en dan alsnog verliezen. Tegen Italië 2000 vlogen we eruit omdat geen pingels konden nemen. 1998 vlogen we eruit omdat Brazilië gewoon sterker was. 1996 was intern geneuzel en drama. 1994 idem dito. 1992 idem dito. 1990 idem dito. Jaren 80 (uitgezonden 1988) waren we nergens bij maar was een gouden generatie in opkomst.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
@ph4ge
@LoneRanger
Het lijkt me beide waar. Een bond moet een visie hebben maar tegelijkertijd heb je rekening te houden met het spelersmateriaal. Je kan bijvoorbeeld als Schotse bond voorstander zijn van hoge ballen voor de pot maar als je alleen maar kleine snelle spitsen hebt heeft het nul zin zo te spelen.

De fout van Koeman was niet dat hij 523 wilde spelen. De fout was dat hij het plotseling deed, zonder voorbereiding, uit angst voor een op papier gelijkwaardige tegenstander. En dan deed hij het ook nog verkeerd (type speler en veldbezetting) waardoor je op het middenveld meerdere mensen tekort kwam.

Ps.
De reden dat ik tegen 532 zou pleiten is het feit dat de meeste Nederlanders, en erger nog de meeste Nederlandse trainers, geen reet van die tactiek begrijpen. We plempen er een extra verdediger bij en denken dat we klaar zijn.

Maar backs in een 532 zijn hele andere backs dan die in 433. Wingbacks moeten gevoel hebben om op het middenveld te kunnen spelen, om naar gelang de situatie te knijpen of in te schuiven. Vd Ven kan dat bijvoorbeeld al niet. In het verleden stelde Blind op die manier Veldman op als back. Blind draaide het fiasco echter nog wel in de rust terug.
Sowieso zijn die getallen tegenwoordig maar geneuzel. Naar gelang de situatie in het veld is dit tegenwoordig zo dynamisch. 5-3-2 kan ook veel aanvallender zijn dan 4-3-3. Afhankelijk van de keuzes m.b.t. spelopvatting.

XXXVI

• mavaros
jan390 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Ik hoop in ieder geval dat de volgende coach een visie heeft op het nemen van strafschoppen en hoe dit te verbeteren. We hebben tenslotte niet verloren in de wedstrijd maar wel in de strafschoppenreeks. Hier blijven we continue de mist mee ingaan en we weigeren om hier aandacht aan te besteden. Als je je meest zwakke punt niet durft/wil aanpakken, dan zal er inderdaad in te toekomst niets veranderen.

Weghorst liet het toch zien?

Die nam zijn verantwoordelijkheid, hoewel hij een bijrol heeft. Daarna schoot hij de bal zonder poeha in de goal en dat was het.

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-07 18:47

VHS

Spreekt die wel nederlands?

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-07 18:47

VHS

Clush schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Precies, dat is een veel groter probleem.

Er zitten een paar onwelgevallige elementen in de voetbalwereld waar we maar niet aan ontkomen. Zwarte spelers worden getolereerd zolang ze maar niet iets fout doen (zoals een penalty missen), het aantal openlijk homoseksuele spelers is wereldwijd op de vingers van 1 hand te tellen, en ik weet zeker dat een vrouwelijke bondscoach kansloos is tegenover de Gijps en Derksens van deze wereld.

Het issue is niet dat Wiegman niet klaar zou zijn voor de rol van bondscoach mannen, maar vooral dat de voetbalwereld niet klaar is voor Wiegman.
Ik zie het vooral als een totaal onnodig experiment.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:15
VHS schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Spreekt die wel nederlands?
Hij denkt wel Nederlands, het is een letterlijk een Cruijff discipel en heeft die filosofie bij alle clubs tot kunst verheven op het allerhoogste niveau. Daarnaast gezien hij jaren in Engeland heeft gewerkt zal zijn “spanglish” behoorlijk goed te verstaan zijn.

Voor het Nederlandse voetbal zou het fantastisch zijn als hij over de hele linie het voetbal weer in ere hersteld. De vraag is alleen of hij de ruimte krijgt om te mogen doen. We zijn namelijk heel erg goed in het saboteren van dat soort bijzondere trainers.

• toolkist
  • Niet online
Ik zou het veel mooier vinden als Guardiola een Afrikaans team gaat doen. Voetbal technisch hebben veel teams inmiddels de kwaliteiten wel maar tactisch ontbreekt er wel nog wat. Laat hem daar maar eens laten zien dat ie a la Cruijff en Van Gaal een heel systeem op kan zetten waardoor zo'n land daarna ook zelf goede trainers opleidt.

• bazzemans
Typhone schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Ja/nee.

Er is een tijd geweest dat we gewoon goed voetbalden en er tegen goede tegenstanders uit vlogen. De laatste jaren voetballen we eigenlijk nooit meer goed omdat we op het moment van de waarheid altijd gaan spelen om niet te verliezen... en dan alsnog verliezen. Tegen Italië 2000 vlogen we eruit omdat geen pingels konden nemen. 1998 vlogen we eruit omdat Brazilië gewoon sterker was. 1996 was intern geneuzel en drama. 1994 idem dito. 1992 idem dito. 1990 idem dito. Jaren 80 (uitgezonden 1988) waren we nergens bij maar was een gouden generatie in opkomst.
Je herinnering aan 1998 hapert een beetje. Brazilië was niet gewoon sterker. Het was een heel gelijk opgaande wedstrijd, waarin Oranje met vlagen de bovenliggende partij was. Vlak voor het einde van de wedstrijd werd Van Hooijdonk bovendien neergetrokken in het strafschopgebied, wat een penalty moet/kon zijn. Uiteindelijk verloren we op strafschoppen. Wat mij betreft is dit nog altijd één van de wedstrijden waarin ons onrecht is aangedaan. Hadden die finale moeten spelen. De wedstrijd om de 3e/4e plaats kon de selectie zich niet meer voor motiveren.

• bazzemans
ZieMaar! schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:09:
Ik denk dat het begint met een duurzaam technisch hart. Daar maak je een plan. Wat is Nederlandse elftal over 10 jaar? Wat helpt dan in de opleidingen van BVO’s? Hoe train en selecteer je in jeugdselecties? Wat zijn de bedreigingen? De kansen? Hoe houd je talenten die naar het buitenland gaan in zicht en bij je? Wat doe je in de tussentijd?

En dan pas: welke coach past daar, op dit moment, bij.

Ik weet het niet zeker: maar volgens is dat wat Japan jaren geleden gedaan heeft. Individueel zijn het helemaal geen wereldtoppers, maar het is vanuit een idee en plan geboren (en voor hun was bijvoorbeeld een belangrijk ding om speler in Europa te laten spelen denk ik).

Het zal wel vloeken in de kerk zijn: maar denk eens als een bedrijf.
In de tijd van van Gaal is geprobeerd om de BVO's in de richting van Oranje te krijgen. In ieder geval door middel van het opleidingstraject van de KNVB tot trainer-coach. Bij de UEFA C opleiding leer je uit een door Van Gaal zelf geschreven boek.

Het werkt niet. BVO's hebben allemaal weer zo hun eigen ideeën en hypes waar ze achteraan lopen.

• bazzemans

Ook zonder dat Oranje een prijs pakte kon ik er altijd trots op zijn. Dat is de laatste jaren wel weg.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-07 21:37
Typhone schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Ja/nee.

Eens hoor, maar waar ik mij zorgen over maak is met name het gebrek aan aanvallend talent. Het is echt maar so so voorin, en het trekt het niveau van het team omlaag. Het lijkt wel alsof we totaal geen fatsoenlijke aanvallers meer kunnen opleiden. Waar zijn die talenten?

• bazzemans
@Sineplex Voor het toernooi was ik ook wel negatief over de aanvallende talenten. Als je wat verder kijkt dan valt het wel mee.

Om te beginnen met Summerville (24). Je debuut maken voor Oranje op deze manier, dat smaakt naar meer. Hopelijk kan hij de lijn doorzetten.

Brobbey (ook 24) heeft dus zijn beste jaren nog voor zich. Heeft een dip gehad in en door een dramatisch Ajax. Hopelijk kan hij de lijn van afgelopen jaar doorzetten.

Poku (22) heeft nog wat jaren om zich verder te ontwikkelen.

Xavi is ook (pas) 23 en heeft zijn beste jaren nog voor zich. Niet meer de high prospect die hij op een zeker moment was, nog altijd een sterke speler die zich door kan ontwikkelen.

Emegha (23) is een mogelijke concurrent voor Brobbey. Afgelopen seizoen veel geblesseerd. Dat kan pure pech zijn. Vraag is nu hoe hij invoegt bij Chelsea. Ik verwacht dat hij niet direct aan spelen toekomt. Hopelijk duurt dat niet te lang.

En als dark horse outsider (@Gonadan) de spits van Willem II (en Jong Oranje), Devin Haen (22).
offtopic:
(Heb zo mijn eigen redenen om hem te noemen.)
Je kan het natuurlijk niet afzetten tegen tijden met absolute wereldsterren als Robben, Van Persie, Van Nistelrooij. Dat is niet realistisch.

[ Voor 9% gewijzigd door bazzemans op 02-07-2026 22:21 ]

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
Waarom heeft de term 'dark horse' zo ineens een vogelvlucht genomen de laatste tijd? Sinds jaar en dag hebben we het over outsiders maar sinds enkele weken/maanden is het overal en nergens 'dark horse'.
Geen verwijt, maar ik ben oprecht benieuwd of dit dan nu ergens ineens heel veel gebruikt wordt waardoor iedereen het gaat overnemen. Moet toch ergens vandaan komen zoiets. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
ST10©DE schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:49:
Is Oliver Glasner al genoemd? Volgens mij is die ook vrij?
Gaat naar Nottingham Forest

• D-e-n
@bazzemans
De spelers die jij noemt zijn allemaal relatief oud. Echte toppers manifesteren zich in 90% van de gevallen al als tiener. Als je op je 24e doorbreekt ga je geen ontwikkeling meer meemaken tot Sneijder achtige proporties. Alleen Xavi zou nog in die categorie kunnen vallen maar die hebben we dus niet eens zelf opgeleid.

En zo'n Poku doet het nu leuk in Duitsland maar dat was toch ook nooit een bovengemiddeld talent. Dat hij wingback is helpt ook niet overigens.

• bazzemans
Gonadan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:56:
offtopic:
Waarom heeft de term 'dark horse' zo ineens een vogelvlucht genomen de laatste tijd? Sinds jaar en dag hebben we het over outsiders maar sinds enkele weken/maanden is het overal en nergens 'dark horse'.
Geen verwijt, maar ik ben oprecht benieuwd of dit dan nu ergens ineens heel veel gebruikt wordt waardoor iedereen het gaat overnemen. Moet toch ergens vandaan komen zoiets. :)
offtopic:
Geen idee eerlijk gezegd. Ik zal onbewust wel beïnvloed zijn. Outsider is eigenlijk veel beter
Is "vogelvlucht" pun intended in reactie op Haen?

• bazzemans
@D-e-n En hier gaat het wat mij betreft dus zo mis in Nederland. Wij zien spelers van 24 al als "relatief oud". In het buitenland zijn dat nog talentvolle spelers die nog pas 3/4 jaar later op hun top zijn. Een investering dus. Ik denk dat we hier ongemerkt veel talenten kapot bekritiseren.

En hoe kom je erbij dat Poku een wingback is? Hij speelt bij Leverkusen als aanvaller.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verkeerd topic

[ Voor 82% gewijzigd door PWM op 02-07-2026 22:22 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Je herinnering aan 1998 hapert een beetje. Brazilië was niet gewoon sterker. Het was een heel gelijk opgaande wedstrijd, waarin Oranje met vlagen de bovenliggende partij was. Vlak voor het einde van de wedstrijd werd Van Hooijdonk bovendien neergetrokken in het strafschopgebied, wat een penalty moet/kon zijn. Uiteindelijk verloren we op strafschoppen. Wat mij betreft is dit nog altijd één van de wedstrijden waarin ons onrecht is aangedaan. Hadden die finale moeten spelen. De wedstrijd om de 3e/4e plaats kon de selectie zich niet meer voor motiveren.
Ik ben het er maar een klein beetje mee eens. Heb toevallig laatst een keer alle wedstrijden integraal zitten kijken waarin NL uitgeschakeld werd sinds 1990 en in 1998 staat me vooral bij dat er zoveel kansen verprutst werden tegen Brazilië. De wedstrijd ervoor was ook al niet best met die 0-1 van Davids. Maar nu komt ie: weet jij wat we toen voor een spitsen rond hadden lopen? 😅. Wat denk je van 2002 en 2004. Niet te geloven dat een “dom” voetballand als Griekenland dat EK in Portugal won en wij daar kansloos eruit vlogen.

Daar had je Bergkamp, van Nistelrooy, Kluivert met flanken (de Boer, Overmars) rondlopen en verdedigend en op het middenveld kwamen we ook niks te kort.

En dan ben ik Hasselbaink, Makaay en Van Hooijdonk nog vergeten te noemen ook ;)

• bazzemans
@Typhone In 1998? Uit het hoofd: Kluivert en Bergkamp. Op de bank Hasselbaink en Van Hooijdonk. Cocu ook dat toernooi als spits gespeeld volgens mij. Die was multi-inzetbaar in elke linie.

Op de flanken: Overmars, Zenden, R. de Boer en... Ik kom er niet op.

• D-e-n
bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:20:
@D-e-n En hier gaat het wat mij betreft dus zo mis in Nederland. Wij zien spelers van 24 al als "relatief oud". In het buitenland zijn dat nog talentvolle spelers die nog pas 3/4 jaar later op hun top zijn. Een investering dus. Ik denk dat we hier ongemerkt veel talenten kapot bekritiseren.
Hoe wij die spelers zien verandert niks aan het feit dat we amper talentvolle tieners zien doorbreken in de top van de eredivisie, in elk geval niet voor wat betreft de aanvallers.

Praktisch alle grote spelers in Europa braken en breken door als tiener en ze worden zelfs steeds jonger tegenwoordig. Spelers als Bergkamp, van Basten, Robben etc. lieten zich destijds al op jonge leeftijd gelden in de eredivisie. Dat zien we nu amper en dat is gewoon een teken dat we nu iets fout doen.

• bazzemans
@D-e-n Afgelopen seizoen debuteerden er 24 van onder de 19 in de Eredivisie. Daarvan onder andere de jongere debutant ooit: Jadiel Pereira da Gama (PEC Zwolle). Bij zijn debuut was hij 15 jaar, 243 dagen.

De afgelopen jaren hebben we meerdere Nederlanders die als jonge speler al een hot prospect waren: De Ligt, De Jong, Hato, Gravenberch, Xavi, Malen. Alleen blijkt het voor hen heel moeilijk om op die jonge leeftijd al echt door te breken. Bergkamp was ook niet gelijk succesvol in het Buitenland. Ik denk dat veel ook een kwestie van perspectief en romantisering van het verleden is.

Daarmee doel ik niet op het gebrek aan echte sterren in Oranje, dat verschil is duidelijk. Wat mij betreft moeten we ons afvragen hoe reëel het is dat wij denken als klein landje altijd maar supersterren in elke generatie te moeten hebben Die we eigenlijk nu met Van Dijk ook hebben; die staat internationaal écht hoog aangeschreven. Dat is alleen helaas geen aanvaller.

Ik denk persoonlijk dat het ook inherent is aan hoe het voetbal is veranderd. Spelers zoals Van der Vaart en Sneijder vallen tegenwoordig af bij BVO's. Die werken namelijk met data en zij zaten vrijwel altijd "in het rood". Terwijl dat juist spelers zijn die m.i. op techniek en spelinzicht ook dan nog precies de oplossing zien en daar ook de bal krijgen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Luie gasten als vd Vaart en Sneijder zouden ook helemaal niet meer mee kunnen nu

• bazzemans
I beg to differ, vooral t.a.v. Sneijder. Dit perspectief is juist het probleem als je het mij vraagt. We schrijven creatieve spelers om de verkeerde redenen af. Je hebt ze nodig. De poule met spelers die zowel fysiek sterk is en creatief, is zeer dun. Zeker in een klein land als Nederland en al helemaal als je ervoor kiest ze (te vroeg) in de jeugdopleiding of bij de stap naar de senioren door te selecteren.

[ Voor 82% gewijzigd door bazzemans op 02-07-2026 23:03 ]

• bazzemans
Ben overigens wel benieuwd. Wie van jullie heeft daadwerkelijk een trainersdiploma (minimaal UEFA C) en is werkzaam geweest in een jeugdopleiding met minimaal een nationale status?

• D-e-n
bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:52:
@D-e-n Afgelopen seizoen debuteerden er 24 van onder de 19 in de Eredivisie. Daarvan onder andere de jongere debutant ooit: Jadiel Pereira da Gama (PEC Zwolle). Bij zijn debuut was hij 15 jaar, 243 dagen.
Vraag is of dat veel is. En debuteren is één maar meedraaien is waar het om draait. En je noemt er nu eentje bij PEC waar is de negentienjarige Nederlandse rechtsbuiten bij Ajax?
De afgelopen jaren hebben we meerdere Nederlanders die als jonge speler al een hot prospect waren: De Ligt, De Jong, Hato, Gravenberch, Xavi, Malen.
Xavi is opgeleid in het buitenland. Malen vluchtte naar het buitenland. De anderen zijn, ik stipte het al even aan, middenvelders of verdedigers en dan ook nog middenvelders van de meer verdedigende zijde.
Alleen blijkt het voor hen heel moeilijk om op die jonge leeftijd al echt door te breken. Bergkamp was ook niet gelijk succesvol in het Buitenland. Ik denk dat veel ook een kwestie van perspectief en romantisering van het verleden is.
Ik zei al: de buitenlandse talenten breken eerder op jongere leeftijd door dan dat ze een langere aanloop hebben. Neem nu die Marokkaanse middenvelder. Achttien of negentien geloof ik? Op die leeftijd stopten wij Frenkie nog weg in de eredivisie. Ik denk dat we in Nederland gewoon iets fout doen in deze. Want je kunt niet zeggen dat de eredivisie zwaarder is dan de Ligue 1 of de Spaanse Liga.
Wat mij betreft moeten we ons afvragen hoe reëel het is dat wij denken als klein landje altijd maar supersterren in elke generatie te moeten hebben
Eind jaren 60, begin jaren 70 is ons voetbal geprofesionaliseerd. Sinds die tijd hebben we vrijel altijd aanwas van nieuwe toppers gehad. Tussen 78 en 84 hadden we een droogte maar daarna dienden van Basten en Gullit zich al aan. Nu hebben we al sinds 2014 een droge periode en er dient zich nog niks concreet aan.
Die we eigenlijk nu met Van Dijk ook hebben; die staat internationaal écht hoog aangeschreven. Dat is alleen helaas geen aanvaller.
Dat is het hele punt dus.
Ik denk persoonlijk dat het ook inherent is aan hoe het voetbal is veranderd. Spelers zoals Van der Vaart en Sneijder vallen tegenwoordig af bij BVO's. Die werken namelijk met data en zij zaten vrijwel altijd "in het rood". Terwijl dat juist spelers zijn die m.i. op techniek en spelinzicht ook dan nog precies de oplossing zien en daar ook de bal krijgen.
Dat is niet inherent aan het voetbal. Dat is misschien inherent aan het Nederlandse voetbal. Van voorloper zijn we achtervolger geworden

• D-e-n
Er vanuitgaande dat het iets is waar we de hand in kunnen hebben kunnen er wat mij betreft twee oorzaken zijn: de eerste zit in de opleiding zelf. Laten we de jonkies wel genoeg pingelen? Leren ze wel om creativiteit te ontwikkelen?

Maar ik mis bij de topclubs soms ook wel de durf om jonkies echt duurzaam een kans te geven. De jong elftallen zijn wat dat betreft eerder een nadeel dan een voordeel.

• bazzemans
D-e-n schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Vraag is of dat veel is. En debuteren is één maar meedraaien is waar het om draait. En je noemt er nu eentje bij PEC waar is de negentienjarige Nederlandse rechtsbuiten bij Ajax?
Die 19-jarige kan niet ook de jongste debutant ooit zijn toch?
Xavi is opgeleid in het buitenland. Malen vluchtte naar het buitenland. De anderen zijn, ik stipte het al even aan, middenvelders of verdedigers en dan ook nog middenvelders van de meer verdedigende zijde.
Een aantal jaar geleden (rond 2010) was de kritiek dat Nederland geen verdedigers meer kon opleidingen. Dat wat je aandacht geeft groeit. Nederland is dusdanig klein aan het worden op voetbalgebied t.a.v. de grotere landen dat de aantallen kleiner zijn en we financieel schaarste hebben en dus keuzes moeten maken.
Ik zei al: de buitenlandse talenten breken eerder op jongere leeftijd door dan dat ze een langere aanloop hebben. Neem nu die Marokkaanse middenvelder. Achttien of negentien geloof ik? Op die leeftijd stopten wij Frenkie nog weg in de eredivisie. Ik denk dat we in Nederland gewoon iets fout doen in deze. Want je kunt niet zeggen dat de eredivisie zwaarder is dan de Ligue 1 of de Spaanse Liga.
Ik weet niet of we in de opleidingen iets fout doen of in onze maatschappij. Als je kijkt naar talentontwikkeling is de één van de aspecten ook de noodzaak. Nederlandse kinderen hebben het relatief gezien goed. De noodzaak ontbreekt en mijn persoonlijke overtuiging is ook dat we spelers te veel pamperen en in de watten leggen.
Eind jaren 60, begin jaren 70 is ons voetbal geprofesionaliseerd. Sinds die tijd hebben we vrijel altijd aanwas van nieuwe toppers gehad. Tussen 78 en 84 hadden we een droogte maar daarna dienden van Basten en Gullit zich al aan. Nu hebben we al sinds 2014 een droge periode en er dient zich nog niks concreet aan.
Denk dat een belangrijke verklaring de financiële armslag van BVO's in Nederland is. Het is in die jaren niet gelukt om structureel een rol van betekenis te spelen in Europa.

[...]

Dat is het hele punt dus.

[...]

Dat is niet inherent aan het voetbal. Dat is misschien inherent aan het Nederlandse voetbal. Van voorloper zijn we achtervolger geworden
[/quote]

Nee, dat is inherent aan het voetbal. Spelers zijn veel meer (ook) atleten geworden.

• D-e-n
bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:20:
[...]

Een aantal jaar geleden (rond 2010) was de kritiek dat Nederland geen verdedigers meer kon opleidingen. Dat wat je aandacht geeft groeit. Nederland is dusdanig klein aan het worden op voetbalgebied t.a.v. de grotere landen dat de aantallen kleiner zijn en we financieel schaarste hebben en dus keuzes moeten maken.
Dus maken we kennelijk de foute keuze. Want we zijn minder relevant dan voor 2010. In mijn herinnering was die discussie overigens later en ook toen was ik het er al niet mee eens. Dan kreeg je het "mentaliteit" gelul van van Bommel terwijl je ook toen al kon zien dat de aanwas stokte.
[...]

Ik weet niet of we in de opleidingen iets fout doen of in onze maatschappij. Als je kijkt naar talentontwikkeling is de één van de aspecten ook de noodzaak. Nederlandse kinderen hebben het relatief gezien goed. De noodzaak ontbreekt en mijn persoonlijke overtuiging is ook dat we spelers te veel pamperen en in de watten leggen.
En hoe is dat anders in Belgie of Duitsland?
[...]
Denk dat een belangrijke verklaring de financiële armslag van BVO's in Nederland is. Het is in die jaren niet gelukt om structureel een rol van betekenis te spelen in Europa.
De grootste generatie talenten zijn opgegroeid in tijden dat we in Europa ook niks wonnen. Juist als je geen toppers kunt kopen kun je talenten opstellen. Maar dan halen we liever een zogenaamde ervaren buitenlandse speler uit de B categorie.
Nee, dat is inherent aan het voetbal. Spelers zijn veel meer (ook) atleten geworden.
In het buitenland breken er nog steeds talenten door, ook aanvallers. Dus kennelijk hoeft het niet inherent aan het moderne voetbal te zijn.

Maar je laat precies zien wat het probleem is: doen alsof het ons allemaal overkomt terwijl we ambitie zouden moeten tonen om naar verbetering te zoeken.

• bazzemans
Als ik de indruk wek dat ik denk dat het ons overkomt en we niks anders moeten doen; nee, natuurlijk niet. Dat is de handdoek in de ring gooien. Ik weet wel dat aantallen ertoe doen (talentherkenning en -ontwikkeling is deel "a numbers game") en geld evengoed. Daar zijn er in het nadeel t.o.v. andere landen. Alleen denk ik dac het probleem óók schuilgaat in de wijze waarop we selecteren en soms te snel door selecteren.

De jeugdopleiding van Ajax is er m.i. de afgelopen jaren er ook op achteruit gegaan. AZ daarentegen doet het heel goed. Alleen die talenten moeten nagenoeg gelijk de stap naar het buitenland maken omdat NLdse clubs de transfersommen niet kunnen betalen. AZ zelf lukt het niet om de stap naar topclub te maken, waardoor die spelers bepaalde druk en ervaringen missen als ze naar het buitenland gaan.

• bazzemans
bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:27:
@Typhone In 1998? Uit het hoofd: Kluivert en Bergkamp. Op de bank Hasselbaink en Van Hooijdonk. Cocu ook dat toernooi als spits gespeeld volgens mij. Die was multi-inzetbaar in elke linie.

@Typhone Toch nog even gecheckt. Het klopte. De reden dat ik geen tweede buitenspeler op rechts kon bedenken? Die was er niet. 22 spelers in de selectie, dus elke positie in principe dubbel bezet (dus ook 'maar' 2 keepers) en we speelden met twee centrumspits en (Bergkamp en Kluivert). Op het middenveld had je met Zenden en Overmars op links twee echte buitenspelers, waardoor je de facto met 3 aanvallers speelde en op rechts een meer hangende middenvelder. Je kon wel doorschakelen naar vier aanvallers. Waarbij Bergkamp ook goed als schaduwspits (10) kon spelen. Eigenlijk een heel modern en dynamisch elftal hadden we toen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:23
bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:27:

Het team uit 98 was het beste ooit op alle linies dan in mijn ogen jammer dat die geen prijzen hebben gewonnen

Zo zie je maar weer dat het moeilijk genoeg is om prijzen te pakken zelfs met een goed team

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:54
Ajax schijnt Ter Stegen op huurbasis over te nemen van Barcelona. Nog geen definitieve bevestiging van de club. Hopen dat ie fit kan blijven en nog wat niveau heeft na z'n laatste blessures. Dan heb je voor dit jaar wel een goede eerste doelman.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

bie100 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:24:
[...]

Het team uit 98 was het beste ooit op alle linies dan in mijn ogen jammer dat die geen prijzen hebben gewonnen

Zo zie je maar weer dat het moeilijk genoeg is om prijzen te pakken zelfs met een goed team
Nou, in '74 en '78 was het ook niet misselijk, en in '00 en '10 ook niet.

In '88 hebben 'we' een beetje gezwijnd.

Nederland pist vaak naast de pot door zich te laten provoceren of een bizarre beslissing van de arbitrage - zowel in het nadeel als niet in het voordeel.

Dus, geen pingel krijgen, of een kaart aangesmeerd, etc.

De 'klassejustitie' druipt wel wel vaak vanaf in het voetbal.

Dit jaar hat Messi tenminste rood (+schorsing dus) moeten krijgen voor een smerige 'noppen in de kuit/achuillespees'.

Balagun (VS) kreeg voor veel minder (echt totaal per ongeluk!) alsnog rood, Messi niet.

In '22 had hij ook geel moeten krijgen voor die handsbal.

Maar!

In '10 had Nigel de Jong er met rood afgemoeten - gebeurde ook niet.

Mexico rookt nu nog na van de 'no era penal!' uit '14.

Soms zit het dus ook wel eens mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 03-07-2026 12:05 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• bazzemans
bie100 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:24:
[...]

In 2000 zaten die linies minstens zo goed in elkaar. Voor mijn gevoel hebben we het daar écht laten liggen.

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

Radiohoofd

I believe I can fly

bazzemans schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:01:
I beg to differ, vooral t.a.v. Sneijder. Dit perspectief is juist het probleem als je het mij vraagt. We schrijven creatieve spelers om de verkeerde redenen af. Je hebt ze nodig. De poule met spelers die zowel fysiek sterk is en creatief, is zeer dun. Zeker in een klein land als Nederland en al helemaal als je ervoor kiest ze (te vroeg) in de jeugdopleiding of bij de stap naar de senioren door te selecteren.
Ik vind het aantal inwoners van Nederland geen sterk argument waarom het bovendrijven van talenten achterblijft. Landen als Noorwegen, België, Paraguay, Portugal, Zwitserland zijn allemaal door naar de volgende ronde en hebben minder inwoners dan Nederland. Het probleem ligt dieper.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
Ramzzz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Mexico rookt nu nog na van de 'no era penal!' uit '14.
Dat was gewoon een pingel, en in het huidige voetbal met VAR gaat hij gewoon 100% weer op de stip.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Radiohoofd schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Ik vind het aantal inwoners van Nederland geen sterk argument waarom het bovendrijven van talenten achterblijft. Landen als Noorwegen, België, Paraguay, Portugal, Zwitserland zijn allemaal door naar de volgende ronde en hebben minder inwoners dan Nederland. Het probleem ligt dieper.
Zeker - systemen niet bouwen op basis dat wat werkt voor je eigen team, maar volledig op 'de tegenstander'.

Van Gaal - normaliter echt niet pragmatisch - was pragmatisch en koos per wedstrijd voor het sterkste team, dat vond ik van hem wel erg 'out of character' (als in niet kiezen voor 'Het Aloude Nederlandsche Systeem © ® ™', maar het werkte wonderwel.

Idem bij Van Marwijk. Bij Michels. Bij Hiddink.

Tot het niet meer werkte. Daar moet alles meezitten. Blessure / kaart / schorsing bij de tegenstander, scheids / VAR ziet het een keer wél goed, dat werk. Dat is een dubbeltje op zijn kant.

Dat gezegd hebbende, heet Messi (-Argentinië) waarschijnlijk wel iets meer dan alleen mazzel.

'Alleen mazzel' kan gewoon statistisch niet, het moet dan namelijk ook uitmiddelen en een keer tegenzitten.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:54
bazzemans schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:04:
[...]

In 2000 zaten die linies minstens zo goed in elkaar. Voor mijn gevoel hebben we het daar écht laten liggen.
In 2000 hadden we absoluut kampioen 'moeten' worden inderdaad. 'We' waren met ruime afstand de beste. Maar ja... die strafschoppen hé? :) Twee gemiste strafschoppen in de reguliere speeltijd maakten een verlenging en uiteindelijk strafschoppen noodzakelijk, waarna het groeiende trauma voor de (negatieve) beslissing zorgde. Ze stonden te trillen als rietjes.

Eén van de weinige keren dat ik echt baalde na een wedstijd van het Nederland Elftal. Nog meer dan na de verloren WK finale in 2010, want ik vermoed dat we die niet over de streep hadden kunnen trekken.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

Radiohoofd

I believe I can fly

Ramzzz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Zeker - systemen niet bouwen op basis dat wat werkt voor je eigen team, maar volledig op 'de tegenstander'.

Van Gaal - normaliter echt niet pragmatisch - was pragmatisch en koos per wedstrijd voor het sterkste team, dat vond ik van hem wel erg 'out of character' (als in niet kiezen voor 'Het Aloude Nederlandsche Systeem © ® ™', maar het werkte wonderwel.

Tot het niet meer werkte. Daar moet alles meezitten. Blessure / kaart / schorsing bij de tegenstander, scheids / VAR ziet het een keer wél goed, dat werk. Dat is een dubbeltje op zijn kant.

Dat gezegd hebbende, heet Messi (-Argentinië) waarschijnlijk wel iets meer dan alleen mazzel.

'Alleen mazzel' kan gewoon statistisch niet, het moet dan namelijk ook uitmiddelen en een keer tegenzitten.
Geluk kun je altijd een handje helpen door goed beleid en een visie en daar ontbreekt het aan bij de KNVB en Koeman. Vier jaar geleden in Qatar heeft Van Gaal wel een huzarenstukje opgevoerd door met een selectie die kwalitatief minder is de kwartfinale te halen.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Gonadan

Gonadan

Ramzzz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Zo werkt statistiek niet. Theorie en prakijk en zo. Griekenland heeft ook een keer al hun mazzel in één toernooi weten te proppen, het kan dus wel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-07 23:33
D-e-n schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Je moet toch iets van een vaste groep hebben. Anders krijg je de duiventil van van Basten waarbij een speler met een paar leuke wedstrijden bij RKC hup zomaar een uitnodiging krijgt. En Koeman heeft te lang gedacht dat het met Depay weer wat zou worden maar hij heeft toch ook genoeg spelers laten debuteren.
En uiteindelijk denk niet dat die spits van Burnley meer had gebracht dan Brobbey en ik denk niet dat Smit of Valente meer hadden kunnen doen dan Reijnders of De Jong.
Dat zeg k ook niet, maar het is ook een beetje altijd maar vast blijven houden aan. => Waarom staat/ stond Virgil altijd weer als eerste op het formulier bijvoorbeeld? Die vind ik in het NL elftal al tijden niet meer in goeden doen, maar heeft ook echt wel zijn foutjes gemaakt bij Liverpool achterin. Het gaat mij er om dat ik bij verschillende spelers het gevoel heb/ krijg dat die zo zeker zijn van hun plek dat ze niet meer (kunnen) brengen wat ze voorheen wel brachten, de druk is er af, de 'eer' om voor het elftal te mogen spelen is weg, want het wordt vanzelfsprekend.

Als spelers dat laten zien (waarbij daden meer zeggen dan woorden), dan moet je ze i.m.o. prikkelen, dat ze er écht wel bij willen zijn/ horen en willen spelen.

Daarnaast, als je bepaalde spelers niet denkt te gaan gebruiken, dus als opvulling meeneemt heb ik liever dat ze iemand zoals Kees Smit meenemen om aan het NL Elftal te ruiken en wellicht even wat minuten te laten maken als de stand dit toelaat.

En voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat het een duiventil moet worden, maar er wordt (zelfs in oefenwedstrijden) nauwelijks gekeken naar de langere termijn, terwijl je al heel lang weet dat Virgil (nu 34 jaar) het ook niet nog jaren vol blijft houden. Probeer eens wat in (oefen)wedstrijden, zeker als het qua stand al gespeeld is, maar juist ook wanneer het niet loopt. Het is een oefenpotje, het maakt immers niet uit of je verliest, behalve voor de statistieken. Alleen op die manier kan je komen tot het beste team, niet door gewoon vaste namen in te vullen en die hier en daar aan te vullen.

Voor mij het duidelijkste is de situatie Summerville, zeker aanvallend op rechts was het zoeken en dan zet je Malen, meer een spits daar maar neer, of juist een verdediger die graag aanvalt, maar een échte rechtsbuiten die toch echt al een tijdje een goed niveau liet zien weiger je consequent op te roepen. En dat is i.m.o. gewoon zonde.

• Gonadan

Gonadan

Wat dat betreft was het erg jammer dat Timber geblesseerd raakte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-07 23:33
Gonadan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:09:
Wat dat betreft was het erg jammer dat Timber geblesseerd raakte.
Ik weet vrij zeker dat Timber dan op linksback had gespeeld en niet centraal ipv van Dijk, maar dat is dan ook precies wat ik bedoel. :)

• bazzemans
Radiohoofd schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Heb ook nergens gezegd dat het aan het aantal inwoners ligt. De VS heeft véél meer inwoners dan vrijwel alle top voetballanden. De wereldsterren en toptalenten zijn beperkt.

Ik noemde het "a numbers game". Wat dat betekent? Wat heel bepalend is voor of je succes vol bent in een sport, is hoeveel beoefenaars een sport heeft. Als de meeste kinderen nooit gaan voetballen (zoals in de VS) dan komen ze ook niet als talent bovendrijven. Die talenten zijn simpelweg een andere sport aan het doen waar ze mogelijk minder geschikt voor zijn (of daarin excelleren, dat kan ook). In Nederland is er steeds meer concurentie en lopen de aantallen terug, i.c.m. het ontbreken van urgentie om via voetbal een goed leven op te bouwen vallen ook talenten af

The Goldmine Effect van Ankersen is een interessant boek over dit thema. Lees het eens, zou ik zeggen.

• ephymerous
  • Nu online
En ja hoor, de naam van Reiziger zingt ook in de media rond. De KNVB doet wat Ajax met Heitinga en Feyenoord van van Persie deed. Een onervaren trainer aanstellen op een belangrijke positie. De commissie Mijnals zal als enige enthousiast zijn.

XXXVI

• bazzemans
Dat naam Reiziger rondzingt bij de media is niet zo erg, als Nigel de Jong het maar niet rondzingt.

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:29
Betreft talentontwikkeling, ik heb het idee dat door toename van aanbod in verschillende hobby's er de afgelopen jaren gewoon minder op straat gevoetbald wordt. De echte creatieve talenten ontwikkelen zich doorgaans het best op de plaatselijke voetbalveldje. Maar de echte straatvoetballers zie je nauwelijks meer.

Het lijkt alsof de jeugd zich enkel beperkt tot voetballen bij de plaatselijke club, die op hun beurt de jeugd volprogrammeerd met een bepaald manier van spelen en er nauwelijks ruimte is voor het creatieve straatspel.

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:11
bazzemans schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:37:
Dat naam Reiziger rondzingt bij de media is niet zo erg, als Nigel de Jong het maar niet rondzingt.
KNVB gaat na Koeman voor donkere bondscoach | Soccernews.nl

Blijkbaar is dat al langere tijd zo, De Jong wil graag een gekleurde bondscoach.

• Gonadan

Gonadan

Dus omdat Gijp dat er even uit de losse pols in gooit is dat ook meteen de kop van een nieuwsbericht? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Als je een beetje weet waar De Jong voor staat dan kan je dat onmogelijk verrassen

• Gonadan

Gonadan

Dat weet ik om eerlijk te zijn niet zo goed, ik vind De Jong redelijk onzichtbaar. Heb jij dan iets van een achtergrondartikel of interview wat ik even mee moet krijgen wat dat betreft?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:11
Gonadan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:56:
Dus omdat Gijp dat er even uit de losse pols in gooit is dat ook meteen de kop van een nieuwsbericht? :D
Als je het artikel gelezen had dan had je gezien dat ze het bij meerdere bronnen hebben gecontroleerd. Het blijft natuurlijk een website waarvan je niet weet of ze goed checken. Maar toch is het iets wat al vaker en eerder naar voren is gekomen als gerucht.

• Fiber

Fiber

Terranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Blijkbaar is dat al langere tijd zo, De Jong wil graag een gekleurde bondscoach.
Misschien kan die de Jong beter het goede voorbeeld van Koeman volgen en ook gewoon opstappen na dit debacle...

Hij was ooit een prima schoffelaar op het middenveld, en Reiziger was ooit een prima mandekker en rechtsback, maar laten we het aub bij die herinnering houden...

• Gonadan

Gonadan

Terranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Als je het artikel gelezen had dan had je gezien dat ze het bij meerdere bronnen hebben gecontroleerd. Het blijft natuurlijk een website waarvan je niet weet of ze goed checken. Maar toch is het iets wat al vaker en eerder naar voren is gekomen als gerucht.
Dat heb ik gelezen maar mijn vertrouwen in dat 'meerdere bronnen' wat zij noemen is net zo hoog als de 'twintig kanten' die Gijp roept. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet waar kan zijn, maar ik vind het wat tendentieus gebracht en zie het nergens anders terug komen nog.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Nu online
Terranova schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Als ie Frank Rijkaard kan overhalen word ik wel enthousiast hoor oOo

Aan de ene kant tegen discriminatie zijn en dan aan de andere kant discrimineren. Ik vind het altijd maar lastig als we niet primair naar kwaliteiten kijken maar naar voor de functie irrelevante zaken.

XXXVI

Pagina: 1 ... 324 325 Laatste

Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic

Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!