Nee gewoon op mensen met totale onkunde die zoiets beslissen.ephymerous schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:47:
[...]
En dan doel je op de stem van commissie Mijnals?
Zal dan wel een constructie worden dat van Gaal Reiziger op sleeptouw neemt zodat die het over een jaar of 2 max over kan nemen in zn eentjeSoulizer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:26:
Nos schrijft dat naast van Gaal er uitgebreid en lang gesproken hebben met Reiziger. Als ze slim zijn kiezen ze van Gaal. Dat zie ik wel zitten. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ze gaan voor Reiziger ..
Zou dat zo'n heel gek scenario zijn? In ieder geval stuk beter dan Reiziger nu bondscoach maken, bij gebrek aan kandidaten.toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Zal dan wel een constructie worden dat van Gaal Reiziger op sleeptouw neemt zodat die het over een jaar of 2 max over kan nemen in zn eentje
De verwijzing naar commissie Mijnals snap ik niet zo goed. Die zijn van "Ons voetbal is van iedereen" en is er om de KNVB en Rijksoverheid te adviseren met raad en daad bij het bestrijden van racisme en discriminatie en het bevorderen van inclusiviteit. Dat lijkt mij niet overbodig. De fout die de commissie maakte is bij de aanstelling van De Boer "klagen" over dat er in zijn geheel niet gesproken is met een kandidaat van kleur, daar hadden ze ver van moeten blijven, en daarna (gevraagd) antwoord gaven op vragen over de aanstelling van Nigel de Jong. De commissie heeft nu helemaal geen rol.
Kunnen we dat de KNVB (De Jong) een geschikte kandidaat ziet in Reiziger nou echt niet los zien van zijn huidskleur? Is dat niet sluimerend racisme?
Kan altijd denk ik, maar met Reiziger gaat er de komende 2-4 jaar niet veel gewonnen worden.groggy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:05:
Kan ik op polymarket nog inzetten op reiziger of valt er niks meer te winnen?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Scheelt dat we sinds 1988 al niks gewonnen hebben. Zoveel zegt dat dus niet.loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Kan altijd denk ik, maar met Reiziger gaat er de komende 2-4 jaar niet veel gewonnen worden.
Ik ben fan van Louis. Reiziger lijkt me niks. Van Gaal of Slot zie ik als enige iets pakken qua prijs qua Nederlandse trainers.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zodat die het WK mag verklotentoolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Zal dan wel een constructie worden dat van Gaal Reiziger op sleeptouw neemt zodat die het over een jaar of 2 max over kan nemen in zn eentje
Ik vrees dat we gewoon een toernooi missen zelfs en dat we gaan verlangen naar Koeman. De KNVB spiegelt zich nu waarschijnlijk aan Spanje waar ze ook hun coaches doorschuiven maar men vergeet dat er daar veel meer dan hier over de volledige breedte van de voetballerij een cultuur is van moderne trainers.loekf2 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Kan altijd denk ik, maar met Reiziger gaat er de komende 2-4 jaar niet veel gewonnen worden.
@bazzemans
Voor de duidelijkheid. Ik vind dat Reiziger bij Jong Oranje blijk heeft gegeven van ongeschiktheid bij het maken van keuzes. Dat gaat meelopen met van Gaal niet verhelpen.
[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 03-08-2026 16:49 ]
Ah we zijn weer in de fase van doemdenken beland. Het is ook wel alles of niks t.a.v. Oranje.
@D-e-n Ik bedoel niet dat twijfelen aan Reiziger als geschikte kandidaat-bondscoach een blijk van racisme is. Omgekeerd, het feit dat de KNVB/De Jong hem als geschikte kandidaat ziet, wordt door menigeen hier toegeschreven aan zijn huidskleur. Waarom moet het (volgens sommigen hier) daarmee te maken hebben (en halen we dus commissie Mijnals aan)? Dat schuurt...
Maar waar zou het dan wel aan toegeschreven moeten worden? Ervaring heeft hij niet. En zijn prestaties bij Jong Oranje zeggen nou niet bepaald dat het een geschikte keuze is. In tegendeel, het is juist een teken om het niet te doen. Jong Oranje staat onder zijn leiding er dramatisch voor en lijkt jeugd EK met ruime achterstand mis te gaan lopen. Ook zijn selectiebeleid laat nou niet blijken dat hij oog heeft voor talent. Als je van alle spelers die je kon kiezen nota bene Noah Ohio zonder wedstrijdritme als eerste spits laat fungeren tijdens het afgelopen jeugd EK, dan lijkt het mij gewoon een brevet aan onvermogen.bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:53:
@D-e-n Ik bedoel niet dat twijfelen aan Reiziger als geschikte kandidaat-bondscoach een blijk van racisme is. Omgekeerd, het feit dat de KNVB/De Jong hem als geschikte kandidaat ziet, wordt door menigeen hier toegeschreven aan zijn huidskleur. Waarom moet het (volgens sommigen hier) daarmee te maken hebben (en halen we dus commissie Mijnals aan)? Dat schuurt...
Als je dan per se het Spaanse voorbeeld wil volgen en out of the box wil denken, dan kan je beter Peter van der Veen aanstellen. Die heeft letterlijk jaren aan ervaring opgebouwd met jeugd ploegen van Oranje en twee EK titels achter zijn naam staan.
[ Voor 10% gewijzigd door Bpow op 03-08-2026 17:25 ]
Reiziger aanstellen is net zoiets als Blind aanstellen. Een onverklaarbare en rampzalige keuze die alleen de KNVB kan maken, maar dat wil nog niet zeggen dat racisme er iets mee te maken heeft.
Ik snap niet waarom je iemand die er zo'n bende van maakt bij Jong Oranje überhaupt op je lijstje zet. Reiziger heeft het gewoon niet in z'n vingers, net als menig voetballer is een goede voetballer nog niet automatisch een goede trainer.
Ik snap niet waarom je iemand die er zo'n bende van maakt bij Jong Oranje überhaupt op je lijstje zet. Reiziger heeft het gewoon niet in z'n vingers, net als menig voetballer is een goede voetballer nog niet automatisch een goede trainer.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Geen idee, die commissie Mijnans suggestie komt niet bij mij vandaan. Ik zie het gewoon als wat vriendjes die elkaar aan een baan helpen ipv dat ze voor de beste optie gaan.bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Zou dat zo'n heel gek scenario zijn? In ieder geval stuk beter dan Reiziger nu bondscoach maken, bij gebrek aan kandidaten.
De verwijzing naar commissie Mijnals snap ik niet zo goed. Die zijn van "Ons voetbal is van iedereen" en is er om de KNVB en Rijksoverheid te adviseren met raad en daad bij het bestrijden van racisme en discriminatie en het bevorderen van inclusiviteit. Dat lijkt mij niet overbodig. De fout die de commissie maakte is bij de aanstelling van De Boer "klagen" over dat er in zijn geheel niet gesproken is met een kandidaat van kleur, daar hadden ze ver van moeten blijven, en daarna (gevraagd) antwoord gaven op vragen over de aanstelling van Nigel de Jong. De commissie heeft nu helemaal geen rol.
Kunnen we dat de KNVB (De Jong) een geschikte kandidaat ziet in Reiziger nou echt niet los zien van zijn huidskleur? Is dat niet sluimerend racisme?
toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Geen idee, die commissie Mijnans suggestie komt niet bij mij vandaan. Ik zie het gewoon als wat vriendjes die elkaar aan een baan helpen ipv dat ze voor de beste optie gaan.
offtopic:
Heeft Sven nu ook al zijn eigen commissie?
De eerste vraag was aan jou gericht. Ik heb liever nu Van Gaal die Reiziger opleidt om bondscoach te worden dan dat Reiziger nu, bij gebrek aan een geschikte kandidaat, maar aangesteld wordt.Heeft Sven nu ook al zijn eigen commissie?
Het tweede deel van mijn reactie over commissie Mijnals was gericht aan degenen die erover begonnen.
Die vraag kan alleen De Jong beantwoorden. Kennelijk zien ze kwaliteiten in Reiziger als bondscoach. Allemaal prima kritiek op zijn prestaties. Alleen wáárom moet het omgedraaid worden door te zeggen dat hij dús alleen maar gekozen kan worden vanwege zijn huidskleur. Die gedachte is niks minder dan racisme.Bpow schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:12:
[...]
Maar waar zou het dan wel aan toegeschreven moeten worden? Ervaring heeft hij niet. En zijn prestaties bij Jong Oranje zeggen nou niet bepaald dat het een geschikte keuze is. In tegendeel, het is juist een teken om het niet te doen. Jong Oranje staat onder zijn leiding er dramatisch voor en lijkt jeugd EK met ruime achterstand mis te gaan lopen. Ook zijn selectiebeleid laat nou niet blijken dat hij oog heeft voor talent. Als je van alle spelers die je kon kiezen nota bene Noah Ohio zonder wedstrijdritme als eerste spits laat fungeren tijdens het afgelopen jeugd EK, dan lijkt het mij gewoon een brevet aan onvermogen.
Jup, prima idee om naar dit soort opties te kijken!Als je dan per se het Spaanse voorbeeld wil volgen en out of the box wil denken, dan kan je beter Peter van der Veen aanstellen. Die heeft letterlijk jaren aan ervaring opgebouwd met jeugd ploegen van Oranje en twee EK titels achter zijn naam staan.
offtopic:
Nb. "out of the box" betekent "nieuw uit de doos". Je bedoelt "outside the box".
Nb. "out of the box" betekent "nieuw uit de doos". Je bedoelt "outside the box".
Leuk dat je reageert op mijn reactie over racisme. Jammer dat je die vervolgens uit de context haalt. Mijn opmerking is gericht aan de mensen die roepen dat Reiziger alleen gekozen wordt vanwege zijn huidskleur (en verwijzen naar commissie Mijnals). Als je inhoudelijk aangeeft Reiziger niks te vinden, omwille van (onderbouwde) twijfels over zijn kwaliteiten prima. Ik zie echter genoeg die de neiging hebben om zijn huidskleur (als reden om hem tóch eventueel te kiezen als KNVB) erbij te halen. Dat laatste is onnodig.ph4ge schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:17:
Reiziger aanstellen is net zoiets als Blind aanstellen. Een onverklaarbare en rampzalige keuze die alleen de KNVB kan maken, maar dat wil nog niet zeggen dat racisme er iets mee te maken heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door bazzemans op 03-08-2026 21:50 ]
Ik ben er in dit topic over begonnen maar het is vaker besproken. Het heeft voor mij niets met racisme te maken maar vooral met het mogelijk aanstellen van een coach die daar op geen enkele manier aanspraak op maakt. Combineer dat met de kritiek van de commissie op het aanstellen van voorgaande bondscoaches… dan is de gedachte toch niet zo heel gek?bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:42:
[...]
Het tweede deel van mijn reactie over commissie Mijnans was gericht aan degenen die erover begonnen.
En voor de duidelijkheid. Mocht je dit (op een manier die ik nu niet zie) wel kunnen uitleggen als racisme dan is dat op geen enkele manier de bedoeling
[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 03-08-2026 19:49 ]
XXXVI
Eigenlijk zeg je dus, hij heeft geen kwaliteiten dús zal het wel vanwege commissie Mijnals zijn (lees: vanwege zijn huidskleur). Laat het dan geen racisme zijn, sjiek is het allerminst. It's a thin line.ephymerous schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben er in dit topic over begonnen maar het is vaker besproken. Het heeft voor mij niets met racisme te maken maar vooral met het mogelijk aanstellen van een coach die daar op geen enkele manier aanspraak op maakt. Combineer dat met de kritiek van de commissie op het aanstellen van voorgaande bondscoaches… dan is de gedachte toch niet zo heel gek?Het is dat of ouderwets nepotisme.
En voor de duidelijkheid. Mocht je dit (op een manier die ik nu niet zie) wel kunnen uitleggen als racisme dan is dat op geen enkele manier de bedoeling
Nou feit is wel dat het meermaals geopperd is dat er meer mensen van kleur (donker/zwart, geen idee hoe ik het moet noemen) op sleutelposities bij de KNVB moeten komen. Dat hele idee en de 'zweem' die er om heen hangt slaat natuurlijk nergens op. Iemand ergens willen hebben omdat hij een kleur heeft is net zo fout als iemand niet willen hebben omdat hij een kleur heeft. Alleen werkt dit vaak (zo is dat nu eenmaal in onze wereld) maar één kant op wanneer het puur op het échte racisme aankomt. En dat is vaak wit richting zwart, niet zwart richting wit.bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:50:
[...]
Eigenlijk zeg je dus, hij heeft geen kwaliteiten dús zal het wel vanwege commissie Mijnans zijn (lees: vanwege zijn huidskleur). Laat het dan geen racisme zijn, sjiek is het allerminst. It's a thin line.
Ik zou er voor opperen om als argument in te brengen dat Reiziger niet geschikt is op basis van zijn palmares. Een Henk ten Cate daarentegen kent het klappen van de zweep wel en zou ik in dat licht geen rare keuze vinden. Of dat wel/niet voorkomt is een ander verhaal natuurlijk maar zelfs tijdens het typen van dit bericht merk je al dat je op moet letten met wat je zegt omdat er maar één iemand hoeft te zijn die iets verkeerd opvat en hup dan ga je de bietenbrug op.
Kort na de bevindingen van die commissie hebben ook meerdere spelers zich 'aangeroepen' gevoeld om opeens een groot deel van de mensen als racistisch te bestempelen. Nu kan ik mij vanaf eind jaren '80 meerdere donkere spelers heugen in Oranje die nooit meer weg zijn gegaan wat ook bij de cultuur van Nederland hoort (Suriname, Nederlands-Indië, de Antillen om maar wat te noemen). Ik ben ook bij wedstrijden geweest van Oranje maar ik kan mij toch echt niet heugen dat er grosso modo veel incidenten geweest zijn zoals door enkelen wel geopperd.
Ik vermoed dat 99.9% van die toetsenbord ridders zijn die op social media tekeer gaan (Insta, TikTok, Facebook, wat je nog meer hebt) en daar een grote groep ongeletterde volgers voor krijgen wat totaal niet relevant is voor het normale publiek. Maar ik denk niet dat jij in een gemiddeld voetbalstadion in Nederland een grote mond moet opzetten tegen een speler van kleur. Zoek de krachttermen er maar zelf bij en of je het nou in Eindhoven roept tegen Saibari, in Amsterdam tegen Gravenberch of in Rotterdam tegen Ulrich van Gobbel het zelfcorrigerend vermogen treedt al snel op vermoed ik dan.
Ik begrijp heel goed dat je daar principieel tegen kan zijn. Los van het feit dat er genoeg verdedigbare argumenten zijn waarom positieve discriminatie een bijdrage levert aan een level playing field.Typhone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:10:
[...]
Nou feit is wel dat het meermaals geopperd is dat er meer mensen van kleur (donker/zwart, geen idee hoe ik het moet noemen) op sleutelposities bij de KNVB moeten komen. Dat hele idee en de 'zweem' die er om heen hangt slaat natuurlijk nergens op. Iemand ergens willen hebben omdat hij een kleur heeft is net zo fout als iemand niet willen hebben omdat hij een kleur heeft. Alleen werkt dit vaak (zo is dat nu eenmaal in onze wereld) maar één kant op wanneer het puur op het échte racisme aankomt. En dat is vaak wit richting zwart, niet zwart richting wit.
De commissie heeft inderdaad iets in die trant destijds geroepen (in mijn herinnering vooral rondom de aanstelling van De Boer), terwijl het geen onderdeel is van hun plan van aanpak. Dat was overigens in mijn beleving vooral Humberto Tan die daar heel uitgesproken over was. Ik vind dat de commissie zich hier niet mee te bemoeien heeft.
Ditmaal heeft de commissie zich niet uitgesproken en los daarvan, voegt het nog altijd niks toe om bij de conclusie dat Reiziger ongeschikt is tóch zijn huidskleur te noemen, als reden waarom hij nu als geschikte kandidaat wordt gezien. Het is echt overbodig om dat te noemen. Waar komt die drang dan vandaan?
Zoals hier al meermaals aangenomen. Prima om Reiziger omwille van zijn palmares en optreden als trainer van Jong Oranje geen geschikte kandidaat te vinden. Ik vind hem ook niet geschikt. Alleen heb ik niet de behoefte eraan toe te voegen dat er alleen met hem gesproken wordt omdat hij een trainer/coach van kleur is. Dat die jij ook niet, maar je leest het heel veel terug en wordt gevoed door geroeptoeter bij VI.Ik zou er voor opperen om als argument in te brengen dat Reiziger niet geschikt is op basis van zijn palmares. Een Henk ten Cate daarentegen kent het klappen van de zweep wel en zou ik in dat licht geen rare keuze vinden. Of dat wel/niet voorkomt is een ander verhaal natuurlijk maar zelfs tijdens het typen van dit bericht merk je al dat je op moet letten met wat je zegt omdat er maar één iemand hoeft te zijn die iets verkeerd opvat en hup dan ga je de bietenbrug op.
Dat sloeg wat mij betreft ook door en ik herken je beeld t.a.v. het Oranjelegioen. Op veel plekken in het voetbal is er echter niet sporadisch sprake van racisme (het is net een spiegel van de maatschappij). Ik heb het geregeld van dichtbij meegemaakt en het is een groot probleem binnen het voetbal. Net als homofobie. Ons voetbal is van iedereen (OCIVI) is er niet voor niets.Kort na de bevindingen van die commissie hebben ook meerdere spelers zich 'aangeroepen' gevoeld om opeens een groot deel van de mensen als racistisch te bestempelen. Nu kan ik mij vanaf eind jaren '80 meerdere donkere spelers heugen in Oranje die nooit meer weg zijn gegaan wat ook bij de cultuur van Nederland hoort (Suriname, Nederlands-Indië, de Antillen om maar wat te noemen). Ik ben ook bij wedstrijden geweest van Oranje maar ik kan mij toch echt niet heugen dat er grosso modo veel incidenten geweest zijn zoals door enkelen wel geopperd.
Dit is ronduit naïef en wekt mij de indruk dat je maar zelden in een voetbalstadion bent geweest. De eigen donkere spelers racistisch bejegenen kan misschien (zeker niet per definitie) op een reprimande rekenen. Die van de tegenstander tho, niemand die je corrigeert hoor (uitzonderingen bevestigen de regel). In het amateurvoetbal is het helemaal schering en inslag. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe de KNVB daarmee omging, dat was echt schandelijk. Héél goed dat er commissie is gekomen die dit agendeert en een plan van aanpak lanceerde. Helaas hebben ze een paar flaters gemaakt en dat wordt nu uitgelicht. Degenen die de flaters echter blijven uitbuiten om de ontwikkeling naar een voetbal zonder discriminatie en meer tolerantie, die zijn m.i. een groter probleem.Ik vermoed dat 99.9% van die toetsenbord ridders zijn die op social media tekeer gaan (Insta, TikTok, Facebook, wat je nog meer hebt) en daar een grote groep ongeletterde volgers voor krijgen wat totaal niet relevant is voor het normale publiek. Maar ik denk niet dat jij in een gemiddeld voetbalstadion in Nederland een grote mond moet opzetten tegen een speler van kleur. Zoek de krachttermen er maar zelf bij en of je het nou in Eindhoven roept tegen Saibari, in Amsterdam tegen Gravenberch of in Rotterdam tegen Ulrich van Gobbel het zelfcorrigerend vermogen treedt al snel op vermoed ik dan.
[ Voor 19% gewijzigd door bazzemans op 03-08-2026 21:44 ]
Hehe ik moest gniffelen want ik heb jou wel hoog zitten.bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:34:
Dit is ronduit naïef en wekt mij de indruk dat je maar zelden in een voetbalstadion bent geweest. De eigen donkere spelers racistisch bejegenen kan misschien (zeker niet per definitie) op een reprimande rekenen. Die van de tegenstander tho, niemand die je corrigeert hoor (uitzonderingen bevestigen de regel). In het amateurvoetbal is het helemaal schering en inslag. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe de KNVB daarmee omging, dat was echt schandelijk. Héél goed dat er commissie is gekomen die dit agendeert en een plan van aanpak lanceerde. Helaas hebben ze een paar flaters gemaakt en dat wordt nu uitgelicht. Degenen die de flaters echter blijven uitbuiten om de ontwikkeling naar een voetbal zonder discriminatie en meer tolerantie, die zijn m.i. een groter probleem.
Kleine anekdote om e.e.a. te verduidelijken:
Members only:
Over het amateurvoetbal kan ik helemaal niets zeggen maar ik geloof je meteen als het daar een groot probleem is. Ik weet ook dat in het Oostblok een heel andere mentaliteit heerst, evenals bij sommige Italiaanse clubs (SS Lazio).
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De indruk mag dan niet juist zijn, ik heb in de 30 jaar dat ik in stadions kom geregeld racistische uitingen gehoord. En daar werd niet tegenop getreden. In het amateurvoetbal letterlijk meegemaakt dat een tegenstander, diens grensrechter én het publiek speler racistisch bejegende. Volgens het verslag van de scheidsrechter (die ik ingezien heb) riep de grensrechter in de rust: "ik naai die zwarte wel een rode kaart aan". Het publiek riep continu racistische teksten naar de spelers, totdat eentje over de boarding sprong en dreigde de supporter te slaan (fout dus). De scheidsrechter staakte daarop de wedstrijd. Uiteindelijk strafde de KNVB de speler die over de boarding sprong en gaf de club waar hij speler van was een boete.
Het is écht niet best gesteld met racisme in het voetbal.
Het is écht niet best gesteld met racisme in het voetbal.
Hoor net op de radio dat Van Gaal weer beschikbaar is...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Haha ja het zal toch niet...?Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:02:
Dat zou ik een punt van armoede vinden.
Over een aantal jaar zijn Advocaat, Hiddink en van Gaal niet meer onder ons, wie gaat het dan doen ten tijde van crisis?
Van Gaal als tussenpaus (absoluut niet oneerbiedig bedoeld!) en na het EK 2028 Bosz aangezien zijn contract bij PSV dan af loopt. Ik zeg klinkt goed!
Er zijn echt wel betere opties dan Reiziger, die heeft vooral getoond dat ie echt totaal ongeschikt is en je nog beter de trainer van Fc Emmen bondscoach kunt maken. Desnoods vraag je Ron Jans, wedden dat die per ommegaande uit zn pensioen terugkomt?bazzemans schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:42:
[...]offtopic:De eerste vraag was aan jou gericht. Ik heb liever nu Van Gaal die Reiziger opleidt om bondscoach te worden dan dat Reiziger nu, bij gebrek aan een geschikte kandidaat, maar aangesteld wordt.
Heeft Sven nu ook al zijn eigen commissie?
Gewoon tegen Bosz zeggen 'nu of nooit'.Denman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:17:
Van Gaal als tussenpaus (absoluut niet oneerbiedig bedoeld!) en na het EK 2028 Bosz aangezien zijn contract bij PSV dan af loopt. Ik zeg klinkt goed!
Weg met v Gaal, no name callingDenman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:17:
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 09:11 ]
Of Co Adriaanse...toolkist schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:11:
[...]
Er zijn echt wel betere opties dan Reiziger, die heeft vooral getoond dat ie echt totaal ongeschikt is en je nog beter de trainer van Fc Emmen bondscoach kunt maken. Desnoods vraag je Ron Jans, wedden dat die per ommegaande uit zn pensioen terugkomt?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Buitenlandse coach, maar KNVB schijnt dat niet te willen. Ik denk als de KNVB iets eerder in actie was gekomen, dat Koeman niet door zou gaan was voor iedereen duidelijk.. ook al voor het WK, hadden ze van Bronkhorst kunnen binnen halen.Typhone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:13:
[...]
Haha ja het zal toch niet...?
Dat zou ik een punt van armoede vinden.
Over een aantal jaar zijn Advocaat, Hiddink en van Gaal niet meer onder ons, wie gaat het dan doen ten tijde van crisis?
Wordt wel pijnlijk duidelijk zo dat we een gebrek hebben aan goeie coaches.
Eigenlijk duimen dat Ten Hag zich nog meer onmogelijk maakt bij Twente. Schijnt zicht volop met het 1e elftal te bemoeien, of hij denkt de boel daar over te kunnen/moeten nemen als de competitie start op een drama uitloopt.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
snap ik wel. Maar ben ik ook op tegen, krijg dan flashbacks naar die zogenaamde trein van Koeman...
Laat Bosz lekker zijn contract uitdienen en toewerken naar het WK in 3 continenten.
Vraag Ron Jans gewoon. Meer dan prima coach die een team weet te smeden.
Tja bij een club kan je een team smeden het Nederlands elftal is toch niet te vergelijken met een clubjpg97 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:04:
Dat doet niks af aan zijn kwaliteiten btw bij een club dan
Dan mag Noppert ook weer hopen op een oproep!Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:02:
Wat een faal was dat...als keeper van Heerenveen ineens basisspeler op het WK, zonder eerder een wedstrijd in het Nederlands elftal gekeept te hebben. Ook naar aanleiding van speciale oefensessies met strafschoppen voor het WK, op zoek naar dé penaltykiller:
https://www.vi.nl/nieuws/van-gaal-noppert-als-enige-echt-in-vorm-penaltykiller-zit-bij-deze-drie
Om dan in de penaltyserie tegen Argentinië zijn eigen aanpak te volgen en alle afpraken te negeren:
https://www.vi.nl/nieuws/noppert-negeerde-afspraken-in-penaltyserie-tegen-argentini-op-wk-2022
[ Voor 64% gewijzigd door Ruzor op 04-08-2026 11:17 ]
Met alle respect voor Ron Jans maar dat vind ik geen optie. Meer dan prima coach voor een subtop ploeg in Nederland maar niet voor het Nederlands elftal.jpg97 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:04:
Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.
Als Reiziger de lat is dan voldoet Ron Jans daar ruimschoots aan.Radiohoofd schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Met alle respect voor Ron Jans maar dat vind ik geen optie. Meer dan prima coach voor een subtop ploeg in Nederland maar niet voor het Nederlands elftal.
Ja die berichten zijn vanuit Oranje perspectief hoopvol. Vanuit FCT perspectief absoluut niet.loekf2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:27:
Eigenlijk duimen dat Ten Hag zich nog meer onmogelijk maakt bij Twente. Schijnt zicht volop met het 1e elftal te bemoeien, of hij denkt de boel daar over te kunnen/moeten nemen als de competitie start op een drama uitloopt.
[ Voor 39% gewijzigd door ephymerous op 04-08-2026 11:11 ]
XXXVI
Nog altijd 10x beter dan Reiziger of Van NistelrooijRadiohoofd schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Met alle respect voor Ron Jans maar dat vind ik geen optie. Meer dan prima coach voor een subtop ploeg in Nederland maar niet voor het Nederlands elftal.
Helemaal eens dat Ron Jans beter is dan Reiziger maar dan hoeven ze daar nog steeds niet voor te kiezen. Koeman was al ver over zijn houdbaarheidsdatum heentoolkist schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:10:
[...]
Nog altijd 10x beter dan Reiziger of Van Nistelrooij
Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.
Hoe weten mensen zo goed dat Ron Jans niet de kwaliteiten heeft voor een bondscoach? Dat hij goed is in het smeden van een team (met veel beperkter materiaal), betekent toch niet dat hij per definitie de kwaliteiten van een bondscoach niet heeft? Van Gaal stond er voordat hij bondscoach werd (en daarna ook nog) ook bekend om dat hij zijn/een speelstijl erin weet te slijpen. Daarmee won hij nationale en internationale prijzen. Bij zijn eerste periode als bondscoach faalde hij door zich niet te kwalificeren (met een meer dan uitstekende en talentvolle selectie). Van Gaal heeft zich daar vervolgens ook in ontwikkeld. Of neem Foppe de Haan. Die maakte als een echte clubtrainer de switch naar Jong Oranje en was daarmee zeer succesvol. Op basis van wat wij (het plebs) van Foppe zagen hadden we m.i. die inschatting niet kunnen maken. Ik zie in Ron Jans ook een trainer met veel kwaliteiten. Of hij ook de kwaliteiten heeft als bondscoach vind ik eigenlijk moeilijk in te schatten, simpelweg omdat hij die rol nooit had.
Het is inderdaad geen bewezen bondscoach of coach op wereldniveau. Helaas hebben we die op dit moment niet. Van de nieuwe generatie trainers hebben Slot en Ten Hag op niveau gewerkt, met wisselend succes. Bosz niet op het allerhoogste topniveau, met wisselend succes. Toch dichten we die allemaal wel de kwaliteiten toe.
Bij Ron Jans is een gehoord argument dat de sterspelers hem misschien niet voldoende serieus nemen, gelet op zijn palmares (als speler en als trainer). Dat zou kunnen, maar een wetmatigheid is dat m.i. niet.
Misschien moeten we het juist een keer over een andere boeg gooien.
Het is inderdaad geen bewezen bondscoach of coach op wereldniveau. Helaas hebben we die op dit moment niet. Van de nieuwe generatie trainers hebben Slot en Ten Hag op niveau gewerkt, met wisselend succes. Bosz niet op het allerhoogste topniveau, met wisselend succes. Toch dichten we die allemaal wel de kwaliteiten toe.
Bij Ron Jans is een gehoord argument dat de sterspelers hem misschien niet voldoende serieus nemen, gelet op zijn palmares (als speler en als trainer). Dat zou kunnen, maar een wetmatigheid is dat m.i. niet.
Misschien moeten we het juist een keer over een andere boeg gooien.
Ik zou Foppe ook een prima keuze vinden als hij nog fit genoeg is...
Analyses bij viaplay en coach van de amateurclub in Kampen geloof ikFiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:46:
Wat doet Jaap Stam tegenwoordig...?
Is er dan niemand bij de analisten van ESPN of Viaplay te vinden ? Ik heb een gruwelijke hekel aan die ex-coaches die nergens aan de bak komen of willen, maar elke week het beter denken te weten.418O2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:47:
[...]
Analyses bij viaplay en coach van de amateurclub in Kampen geloof ik
Denk aan Mario Been, Maaskant, Verbeek, Maduro, Pastoor etc.
Een analist maakt absoluut geen goede trainer. Helemaal niet als je hoort wat ze uitkramen.loekf2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
Is er dan niemand bij de analisten van ESPN of Viaplay te vinden ? Ik heb een gruwelijke hekel aan die ex-coaches die nergens aan de bak komen of willen, maar elke week het beter denken te weten.
Denk aan Mario Been, Maaskant, Verbeek, Maduro, Pastoor etc.
Daarbij vind ik persoonlijk dat een bondscoach een hele andere rol heeft dan een clubcoach. Je hebt veel minder (tot niets) te maken met het brengen van talenten of ontwikkelen van spelers, maar bent veel meer een people-manager. Ik zou een combi van Van Gaal en Reiziger bijvoorbeeld wel zien zitten. Als Reiziger dan wat modernere tactieken bij Van Gaal kan voorstellen in elk geval
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 04-08-2026 14:33 ]
Je moet toch bewezen ervaring hebben. En dat gaat bij Oranje om het managen van de beste Nederlandse spelers, over het algemeen uit de betere competities. Dan kan je inderdaad niet zeggen dat Jans het niet kan, want dat weet je niet. Maar je kan wel zeggen dat hij niet aan het profiel voldoet en daarom niet geschikt is.bazzemans schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:38:
Hoe weten mensen zo goed dat Ron Jans niet de kwaliteiten heeft voor een bondscoach? Dat hij goed is in het smeden van een team (met veel beperkter materiaal), betekent toch niet dat hij per definitie de kwaliteiten van een bondscoach niet heeft?
Het is wel armoedig om weer bij Van Gaal uit te komen, maar echt goede alternatieven zijn er wat mij betreft niet. Slot en Bosz willen (nu) niet..
https://nos.nl/artikel/2625873-van-bommel-niet-benaderd-door-knvb-blij-dat-belgische-bond-heeft-gebeld
Van Bommel zegt dat hij niet gevraagd is door de knvb.
Ik voel zo aan dat ze Reiziger snel gaan presenteren helaas. Had gehoopt dat zij nu snel Van Gaal hadden gebracht maar alles wijst op Reiziger als je de berichten terug kijktm
Ik voel zo aan dat ze Reiziger snel gaan presenteren helaas. Had gehoopt dat zij nu snel Van Gaal hadden gebracht maar alles wijst op Reiziger als je de berichten terug kijktm
De NOS serveert hem af in de persoon van Jeroen Stekelenburg. Hopelijk denkt De Jong nog eens na.Soulizer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:44:
https://nos.nl/artikel/2625873-van-bommel-niet-benaderd-door-knvb-blij-dat-belgische-bond-heeft-gebeld
En terecht.DeKever schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:48:
[...]
De NOS serveert hem af in de persoon van Jeroen Stekelenburg. Hopelijk denkt De Jong nog eens na.
Laten we zo zeggen, Leonne Stentler was nóg minder positief.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
OK, die optie had ik nog niet gehoord. Wel interessant:
https://nos.nl/artikel/26...er-bondscoachschap-oranje
Ik zou het wel armoedig vinden als we bij Martinez uit gaan komen met de wetenschap dat er dus al gesprekken gaande zijn.Fiber schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:49:
OK, die optie had ik nog niet gehoord. Wel interessant:
![]()
Het is geen slechte coach maar wel een echte huurling, die heeft geen enkele binding met het Nederlandse voetbal.
Ik vind Martinez vooral een hele laffe coach. Durft ook geen beslissingen te nemen. Zowel bij België als bij Portugal veel te lang vasthouden aan spelers die over hun prime heen zijn.
Geen tactisch vernuft, niks. Dit is een 'veilige' keuze van de knvb. Dan kunnen ze zeggen dat ze toch een keer een beetje buitenlander hebben gehaald met ervaring. En als het dan onvermijdelijk niets is geworden hebben ze weer een reden om de volgende keer weer een Nederlander te nemen omdat die 'de cultuur beter begrijpt'.
Geen tactisch vernuft, niks. Dit is een 'veilige' keuze van de knvb. Dan kunnen ze zeggen dat ze toch een keer een beetje buitenlander hebben gehaald met ervaring. En als het dan onvermijdelijk niets is geworden hebben ze weer een reden om de volgende keer weer een Nederlander te nemen omdat die 'de cultuur beter begrijpt'.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Volgens VI is het een broodje aap:
https://www.vi.nl/nieuws/...pen-voor-gesprek-met-knvbJesse De Preter, de advocaat van Martínez, stelt dat zijn cliënt nog geen gesprekken met de KNVB heeft gevoerd. Die zijn ook niet gaande. 'Als Nigel de Jong belt, gaan we in gesprek', aldus de belangenbehartiger van de trainer. De Preter ziet op voorhand echter weinig kans van slagen. 'Traditioneel gaat de KNVB voor een Nederlandse coach en financieel vermoed ik dat de verwachtingen heel erg ver uit elkaar liggen. Ik zie niet in hoe dit een deal kan worden.'
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Martínez heeft totaal gefaald als bondscoach. Heeft een prima Belgisch team niet laten functioneren, durfde Ronaldo niet te slachtofferen, etc. Dan nog liever Reiziger, die is minder laf.
Hij is nog steeds derde geworden op een WK en deed het beter dan Wilmots. Dat de Belgen het in hun hoofd hebben gehaald dat hun selectie met afstand de beste was maakt het nog geen realiteit.MaZo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:05:
Martínez heeft totaal gefaald als bondscoach. Heeft een prima Belgisch team niet laten functioneren, durfde Ronaldo niet te slachtofferen, etc. Dan nog liever Reiziger, die is minder laf.
Er werden hier ook wat Deense coaches genoemd zoals Frank. Dat lijkt me wel beter passen dan deze man. Alles beter dan Reiziger overigens. Ik heb liever Priske zelfs en dat wil wat zeggen
Heel erg eens met je eerste twee zinnen, niet met je laatste.MaZo schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:05:
Het feit dat Reiziger überhaupt genoemd wordt in de discussie is absurd. Ik weet dat van Basten ook ooit uit het niets bondscoach werd, maar die had iig nog z'n naam mee. Alle respect voor wat de voetballer Reiziger heeft gepresteerd, maar als coach is dat tot nu toe helemaal niets.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
En dingen voor de Engelse TV.Fiber schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:46:
Wat doet Jaap Stam tegenwoordig...?
Alles beter dan Reiziger en Martinez, Martinez heeft toch nergens bewezen geschikt te zijn als bondscoach maar komt vreemdgenoeg wel steeds op goede posities.D-e-n schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Hij is nog steeds derde geworden op een WK en deed het beter dan Wilmots. Dat de Belgen het in hun hoofd hebben gehaald dat hun selectie met afstand de beste was maakt het nog geen realiteit.
Er werden hier ook wat Deense coaches genoemd zoals Frank. Dat lijkt me wel beter passen dan deze man. Alles beter dan Reiziger overigens. Ik heb liever Priske zelfs en dat wil wat zeggen
Laat dan Louis er maar gewoon een tactiek inrammen als dit de opties zijn.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Roberto Martínez zou na Portugal en België ook weleens topgeneratie van Nederland willen verpesten
12 augustus 2026 door Michel DoodemanRoberto Martínez wordt gelinkt aan het Nederlands elftal als nieuwe bondscoach, zo werd gisteravond bekend. De Spaanse trainer ziet het zelf wel zitten: hij zou na topgeneraties van Portugal en België ook weleens een sterk Oranje compleet willen verpesten.
“Nóg een groot voetballand naar de gallemiezen helpen, dat is wel een bucketlistdingetje, ja”, erkent Martínez. “Het liefst had ik nu Spanje of Frankrijk gedaan, maar Oranje is ook mooi. Het is dan misschien geen Gouden Generatie zoals bij België, of een team vol peperdure topmiddenvelders zoals bij Portugal, maar toch zou ik het heel eervol vinden om het Nederlands elftal compleet te vernachelen. Ik geloof dat ik nog één zeer tegenvallend eindtoernooi in me heb.”
Martínez vervolgt: “Natuurlijk, Ronald Koeman heeft het knap gedaan, maar ik denk dat ik hem kan overtreffen. Ik zou dit Oranje makkelijk in de groepsfase van een WK kunnen laten crashen. Kortom: ik sta zeker open voor een gesprek, ik zou ook bij Nederland graag het bovenste uit de kan willen halen.”
De KNVB is niet bang dat Martínez wéér een topgeneratie verpest. Technisch directeur Nigel de Jong laat weten: “Nee joh, hoe kom je daarbij? Nederland hééft helemaal geen topgeneratie.”
3e met Belgie op WK na verlies tegen de latere kampioen Frankrijk en Nations League gewonnen met Portugal lijkt mij toch gewoon prima resultaten als bondscoach.Bossie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:09:
[...]
Alles beter dan Reiziger en Martinez, Martinez heeft toch nergens bewezen geschikt te zijn als bondscoach maar komt vreemdgenoeg wel steeds op goede posities.
Laat dan Louis er maar gewoon een tactiek inrammen als dit de opties zijn.
Als Belg kan ik je alvast met zekerheid zeggen dat Martinez echt een gedrocht van een trainer is. Als je hem haalt, wees dan maar zeker dat hij Robben en Van Persie terug in het elftal brengt.Bpow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
3e met Belgie op WK na verlies tegen de latere kampioen Frankrijk en Nations League gewonnen met Portugal lijkt mij toch gewoon prima resultaten als bondscoach.
Rijkaard kwam nog meer uit het niets. Die had geen enkele ervaring als trainer, ook niet in de jeugd of als assistent. Van Basten wel, zij het zeer beperkt. Dat Cruijff degene was die Van Basten naar voren schoof als kandidaat, maakt nogal verschil.Malfunctions schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Heel erg eens met je eerste twee zinnen, niet met je laatste.
Het feit dat Reiziger überhaupt genoemd wordt in de discussie is absurd. Ik weet dat van Basten ook ooit uit het niets bondscoach werd, maar die had iig nog z'n naam mee. Alle respect voor wat de voetballer Reiziger heeft gepresteerd, maar als coach is dat tot nu toe helemaal niets.
Maar door de manier waarop men met bondscoaches en trainers werkt bij de KNVB zal je ook nooit nieuwe aanwas krijgen die aan het profiel voldoet. Reiziger voldoet dan ook niet, omdat je daar niet de ervaring hebt met de beste Nederlandse spelers uit allerlei (grote) competities. Volgens mij ben je als bondscoach vooral bezig met people management, doorselecteren en een speelstijl op basis van je geschikte spelers, i.m.o. moet dát ook het profiel zijn waarnaar gekeken moet worden, niet dat je op het grootste/ hoogste niveau ervaring moet hebben.Bao_mi1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Je moet toch bewezen ervaring hebben. En dat gaat bij Oranje om het managen van de beste Nederlandse spelers, over het algemeen uit de betere competities. Dan kan je inderdaad niet zeggen dat Jans het niet kan, want dat weet je niet. Maar je kan wel zeggen dat hij niet aan het profiel voldoet en daarom niet geschikt is.
Maar dan moet je als KNVB ervoor zorgen dat je 'gedroomde kandidaat' door de juiste mensen (het juiste type mensen!) wordt ondersteund en het niet allemaal zelf hoeft te doen. Zo kan iemand ervaring opdoen en vanuit daar wellicht het (meer) zelfstandiger doen/ bepalender worden en dan weer nieuwe mensen mee laten draaien omdat je één ding zeker weet, wordt het een succes dan zal de coach (naar de achtergrond of (grote) voetbalclub ) verdwijnen en moet je deze vervangen.
[ Voor 19% gewijzigd door jbdeiman op 12-08-2026 11:32 ]
Misschien heb ik tevaak de Rode Duivels op de Belg gekeken om positief over Martinez te kunnen zijn.Bpow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
3e met Belgie op WK na verlies tegen de latere kampioen Frankrijk en Nations League gewonnen met Portugal lijkt mij toch gewoon prima resultaten als bondscoach.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Er valt iets voor te zeggen dat hij te lang aan bepaalde spelers heeft gehouden, maar dat lijkt mij inherent bij een langlopende cyclus als bondcoach. Hij heeft desondanks met Belgie gedurende zijn hele periode een winratio van 70% behaald en daarmee dus ook de best presterende Belgische bondscoach ooit.Tomski1986 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Als Belg kan ik je alvast met zekerheid zeggen dat Martinez echt een gedrocht van een trainer is. Als je hem haalt, wees dan maar zeker dat hij Robben en Van Persie terug in het elftal brengt.
WK Qatar was voor Belgie inderdaad een gedrocht van een toernooi, maar dat doet niets af aan de eerdere behaalde resultaten onder Martinez.
Ik denk dat eender welke coach dezelfde resultaten wel zou hebben gehaald met die generatie. En laat ons eerlijk zijn, het grote deel van die 70% winratio was tegen dwergen of gewoon kwalitatief mindere tegenstanders winnen op basis van puur individueel talent. Tegen een gelijkwaardige of betere tegenstander kwamen ze er niet aan te pas door gewoon geen samenspel of tactiek. Ze hadden 2x tegen een sterke ploeg gewonnen in een match van betekenis.Bpow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:42:
[...]
Er valt iets voor te zeggen dat hij te lang aan bepaalde spelers heeft gehouden, maar dat lijkt mij inherent bij een langlopende cyclus als bondcoach. Hij heeft desondanks met Belgie gedurende zijn hele periode een winratio van 70% behaald en daarmee dus ook de best presterende Belgische bondscoach ooit.
WK Qatar was voor Belgie inderdaad een gedrocht van een toernooi, maar dat doet niets af aan de eerdere behaalde resultaten onder Martinez.
Het meest recente gerucht is weer dat de KNVB met Xavi Hernandez heeft gesproken voor de functie van bondscoach. https://www.telegraaf.nl/...nds-elftal/159924170.html.
In datzelfde bericht geeft de Telegraaf aan dat er signalen zijn dat er binnenkort "witte rook" komt. Dat wordt wel tijd.
In datzelfde bericht geeft de Telegraaf aan dat er signalen zijn dat er binnenkort "witte rook" komt. Dat wordt wel tijd.
Met verreweg de beste Belgische selectie ooit. En veel meer kansloze wedstrijden dan vroeger. Dus dit zegt niet bijster veel.Bpow schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:42:
[...]
Er valt iets voor te zeggen dat hij te lang aan bepaalde spelers heeft gehouden, maar dat lijkt mij inherent bij een langlopende cyclus als bondcoach. Hij heeft desondanks met Belgie gedurende zijn hele periode een winratio van 70% behaald en daarmee dus ook de best presterende Belgische bondscoach ooit.
Rijkaard was het uithangbord, Johan Neeskens deed het echte werk volgens mij. Helemaal prima ook volgens mij, tot die traumatische halve finale tegen Italië...bazzemans schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
Rijkaard kwam nog meer uit het niets. Die had geen enkele ervaring als trainer, ook niet in de jeugd of als assistent. Van Basten wel, zij het zeer beperkt. Dat Cruijff degene was die Van Basten naar voren schoof als kandidaat, maakt nogal verschil.
Volgens mij deed hij het veel beter dan Wilmots, die was echt heel matig overigens. En de beste selectie ooit zegt niet dat je gelijk een EK of WK moet winnen toch? In Nederland hebben we ook een aantal van die selecties gehad en zijn we ook blijven steken op één EK-titel.toolkist schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Met verreweg de beste Belgische selectie ooit. En veel meer kansloze wedstrijden dan vroeger. Dus dit zegt niet bijster veel.
@Fiber Jammer dat Neeskens zelf niet achter de bal kon staan toen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-08-2026 14:00 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Probleem is natuurlijk ook dat er geen echte gevestigde Nederlandse coaches beschikbaar zijn, of je moet weer uitkomen bij Van Gaal. En buitenlandse coaches vragen waarschijnlijk een salaris dat buiten het bereik van de bond ligt.... geen gemakkelijke puzzel.
Precies, lekker makkelijk zeiken. Maar daar zijn we goed in als het om NL's voetbal gaat.Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:43:
Probleem is natuurlijk ook dat er geen echte gevestigde Nederlandse coaches beschikbaar zijn, of je moet weer uitkomen bij Van Gaal. En buitenlandse coaches vragen waarschijnlijk een salaris dat buiten het bereik van de bond ligt.... geen gemakkelijke puzzel.
Heel veel landen hebben een buitenlandse bondscoach dus waarom zouden wij die niet kunnen betalen? Ik snap dat Guardiola te duur kan zijn maar een Deense coach moet bijvoorbeeld toch gewoon kunnen? En betalen die Belgen dan meer dan wij aan van Bommel of Martinez?Sineplex schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:43:
Ik vind een buitenlandse coach tegen het principe van een nationaal elftal ingaan. Wat mij betreft werd dat verboden, of alleen onder strenge restricties toegestaan. Sommige landen hebben goede coaches, andere hebben geweldige spitsen.D-e-n schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Heel veel landen hebben een buitenlandse bondscoach dus waarom zouden wij die niet kunnen betalen? Ik snap dat Guardiola te duur kan zijn maar een Deense coach moet bijvoorbeeld toch gewoon kunnen? En betalen die Belgen dan meer dan wij aan van Bommel of Martinez?
Ik zie nu ook wel dat de spoeling dun wordt en ik begrijp dat Reiziger ook niet ideaal is. Wat mij betreft zou je dan moeten uitwijken naar een ervaren eredivisietrainer. Ron Jans is al een keer voorbijgekomen en afgeserveerd. Ik snap dat types als Wesley Sneyder zulke trainers niet serieus nemen, maar dat probleem had je ook met Van Basten al durfden ze dat toen niet te zeggen.
Tsja hoe ik Martinez heb ervaren: tot en met het WK 2018 was best goed. Er stond een systeem dat werkte met de spelers die we toen hadden, en het voetbal was bij vlagen ook geweldig. Kanttekening is dus wel dat België in die periode een belachelijk goede selectie had, de beste ooit.
De problemen begonnen eigenlijk pas na het WK. Hij heeft het team daarna nooit meer echt op de rails gekregen. Het grootste probleem was vooral dat hij bleef vasthouden aan ‘zijn’ vaste spelers, ook wanneer die duidelijk niet meer in vorm waren (denk aan Hazard, maar bv ook Chadli bij momenten).
Daar komt nog bij dat het nogal een gladde verkoper is. Hij stelt alles altijd zo positief mogelijk voor en liegt regelmatig tegen de media om zijn verhaal te kunnen blijven verdedigen. Tegen het einde van zijn ambtstermijn had hij zichzelf in zo’n positie gewrongen, dat het voetbal slecht was en hij zich ook niet meer uit zijn eigen leugens kon praten. Waardoor zijn positie uiteindelijk onhoudbaar was geworden.
Daarna heeft hij bij Portugal de kans gekregen om zich opnieuw te bewijzen, maar ik denk dat hij daar grotendeels dezelfde fouten heeft gemaakt. Door bijvoorbeeld veel te lang vast te houden aan Ronaldo.
Bij België is hij trouwens ook een aantal jaar technisch directeur geweest. Ik denk eigenlijk dat zijn grootste verdienste daar lag, bij de professionalisering van de voetbalbond. Hij lijkt me wel iemand die erg gestructureerd werkt en bepaalde managementkwaliteiten heeft. Heb eigenlijk altijd gevonden dat hij beter past in de rol van manager/consultant/verkoper, dan voetbalcoach.
De problemen begonnen eigenlijk pas na het WK. Hij heeft het team daarna nooit meer echt op de rails gekregen. Het grootste probleem was vooral dat hij bleef vasthouden aan ‘zijn’ vaste spelers, ook wanneer die duidelijk niet meer in vorm waren (denk aan Hazard, maar bv ook Chadli bij momenten).
Daar komt nog bij dat het nogal een gladde verkoper is. Hij stelt alles altijd zo positief mogelijk voor en liegt regelmatig tegen de media om zijn verhaal te kunnen blijven verdedigen. Tegen het einde van zijn ambtstermijn had hij zichzelf in zo’n positie gewrongen, dat het voetbal slecht was en hij zich ook niet meer uit zijn eigen leugens kon praten. Waardoor zijn positie uiteindelijk onhoudbaar was geworden.
Daarna heeft hij bij Portugal de kans gekregen om zich opnieuw te bewijzen, maar ik denk dat hij daar grotendeels dezelfde fouten heeft gemaakt. Door bijvoorbeeld veel te lang vast te houden aan Ronaldo.
Bij België is hij trouwens ook een aantal jaar technisch directeur geweest. Ik denk eigenlijk dat zijn grootste verdienste daar lag, bij de professionalisering van de voetbalbond. Hij lijkt me wel iemand die erg gestructureerd werkt en bepaalde managementkwaliteiten heeft. Heb eigenlijk altijd gevonden dat hij beter past in de rol van manager/consultant/verkoper, dan voetbalcoach.
Die constructie kwam toch nog altijd uit het niets toch? Rijkaard werd bondscoach met 0 ervaring.Fiber schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:31:
[...]
Rijkaard was het uithangbord, Johan Neeskens deed het echte werk volgens mij. Helemaal prima ook volgens mij, tot die traumatische halve finale tegen Italië...
En de verhalen over de assistenten die het werk doen, kunnen we daar niet een keer mee stoppen? Van de assistenten die op die manier geprezen werden is er slechts een uitzondering die een goede eindverantwoordelijke bleek. Dat een bondscoach ook een goed team om zich heen nodig heeft, daar is geen discussie over. Dat assistenten het werk doen en de bondscoach/hoofdtrainer alleen maar het gezicht is, zie ik als een fabeltje.
Types als Wesley Sneijder nemen trainers die onzin verkopen niet serieus. Dan maakt het (onderaan de streep) niet uit of het een speler van naam was of niet. Ik betwijfel of het beeld wel klopt dat ze per definitie een trainer als Ron Jans niet serieus nemen. Kan mij voorstellen dat ze kritischer zullen zijn, maar dat lijkt mij geen enkel probleem.DeKever schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Ik vind een buitenlandse coach tegen het principe van een nationaal elftal ingaan. Wat mij betreft werd dat verboden, of alleen onder strenge restricties toegestaan. Sommige landen hebben goede coaches, andere hebben geweldige spitsen.
Ik zie nu ook wel dat de spoeling dun wordt en ik begrijp dat Reiziger ook niet ideaal is. Wat mij betreft zou je dan moeten uitwijken naar een ervaren eredivisietrainer. Ron Jans is al een keer voorbijgekomen en afgeserveerd. Ik snap dat types als Wesley Sneyder zulke trainers niet serieus nemen, maar dat probleem had je ook met Van Basten al durfden ze dat toen niet te zeggen.
Als dat zo is, dan snap ik niet waarom een type Ron Jans niet gepolst wordt en Reiziger wel.bazzemans schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:05:
[...]
Types als Wesley Sneijder nemen trainers die onzin verkopen niet serieus. Dan maakt het (onderaan de streep) niet uit of het een speler van naam was of niet. Ik betwijfel of het beeld wel klopt dat ze per definitie een trainer als Ron Jans niet serieus nemen. Kan mij voorstellen dat ze kritischer zullen zijn, maar dat lijkt mij geen enkel probleem.
( Ron Jans zelf had geen belangstelling begreep ik).
Op dit moment zijn er weinig trainers met Europese ervaring in de eredivisie, zoals ik zei, de spoeling is dun. Maar dan nog, ik heb liever Danny Buis voor de groep dan een buitenlandse trainer.
Zeker niet. Maar wel dat 70% winst dan niet bijster veel zegt.D-e-n schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Volgens mij deed hij het veel beter dan Wilmots, die was echt heel matig overigens. En de beste selectie ooit zegt niet dat je gelijk een EK of WK moet winnen toch? In Nederland hebben we ook een aantal van die selecties gehad en zijn we ook blijven steken op één EK-titel.
Volgens mij willen we toch juist af van een bondscoach die steeds zn vriendjes op blijft roepen. Martinez is daar nou net een prima voorbeeld van. Niet doorselecteren bij Belgie en niet bij Portugal.
Het is in ieder geval positief dat er nu ook buitenlandse trainers voorbij komen, dan zijn ze blijkbaar toch wel wat breder aan het kijken dan alleen naar paspoort en vortbalverleden.bazzemans schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:15:
Het meest recente gerucht is weer dat de KNVB met Xavi Hernandez heeft gesproken voor de functie van bondscoach. https://www.telegraaf.nl/...nds-elftal/159924170.html.
Dat vind ik ook wel positief. De meningen zijn er echter nog wel over verdeeld. Als ze Xavi gepolst hebben dan hoop ik dat ze ook Pep hebben gepolst, ook al is het maar om bevestigd te krijgen dat het kansloos is.toolkist schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:06:
[...]
Het is in ieder geval positief dat er nu ook buitenlandse trainers voorbij komen, dan zijn ze blijkbaar toch wel wat breder aan het kijken dan alleen naar paspoort en vortbalverleden.
@DeKever Ik heb niet de illusie dat alle lijntjes die gelegd worden in de media komen en ons bereiken.
[ Voor 24% gewijzigd door bazzemans op 12-08-2026 19:20 ]
Heeft Rijkaard het dan goed gedaan? Aanloop naar het EK was matig en afgezien van die pot tegen Joegoslavië en een B-elftal van Frankrijk dat met marsorders om te verliezen het veld in ging was het spel niet om aan te zien.bazzemans schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:02:
[...]
Die constructie kwam toch nog altijd uit het niets toch? Rijkaard werd bondscoach met 0 ervaring.
En de verhalen over de assistenten die het werk doen, kunnen we daar niet een keer mee stoppen? Van de assistenten die op die manier geprezen werden is er slechts een uitzondering die een goede eindverantwoordelijke bleek. Dat een bondscoach ook een goed team om zich heen nodig heeft, daar is geen discussie over. Dat assistenten het werk doen en de bondscoach/hoofdtrainer alleen maar het gezicht is, zie ik als een fabeltje.
Van Basten vergeef ik wat meer wegens een EK dat in potentie heel mooi had kunnen uitpakken maar heeft zich ook niet met roem overladen. En de onervaren trainers daarna, tja. Dat was allemaal veel erger nog.
[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-08-2026 20:52 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Michael Reiziger lijkt je niets, gebaseerd op wat?Agent47 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:18:
Ik ben fan van Louis. Reiziger lijkt me niks. Van Gaal of Slot zie ik als enige iets pakken qua prijs qua Nederlandse trainers.
Volgens VI is het rond:
https://www.vi.nl/nieuws/xavi-is-de-nieuwe-bondscoach-van-oranje
Betere optie dan Martinez in ieder geval. Saillant detail dat hij Koeman bij Barca ook opvolgde.
https://www.vi.nl/nieuws/xavi-is-de-nieuwe-bondscoach-van-oranje
Betere optie dan Martinez in ieder geval. Saillant detail dat hij Koeman bij Barca ook opvolgde.
Xavi Hernandez is onze nieuwe bondscoach.
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
What? The? F? Xavi?
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Hij kan voor een primeur gaan: nog nooit won een "buitenlandse" coach de wereldbeker.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Barcelona-legende Xavi nieuwe bondscoach Nederlands elftal - https://nos.nl/l/2626588
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Wat een onzin dit.
Echt schandalig. En ook een aanfluiting.
[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 12-08-2026 21:10 ]
Ik vind dit wel erg interessant nieuws:
Barcelona-legende Xavi nieuwe bondscoach Nederlands elftal
Xavi Hernández is de nieuwe bondscoach van het Nederlands elftal, zo maakt de KNVB bekend. De 46-jarige Spanjaard volgt Ronald Koeman op. Xavi heeft met de KNVB overeenstemming bereikt over een contract tot en met het WK van 2030.
[ Voor 71% gewijzigd door Ramzzz op 12-08-2026 21:11 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Toch wel een Xavi bij Oranje.
Maar mooie keuze, ik ben benieuwd. De andere kandidaten waren niet mijn voorkeur.
Maar mooie keuze, ik ben benieuwd. De andere kandidaten waren niet mijn voorkeur.
Het is gelukkig een Cruyff adept en ook grotendeels gevormd door het Nederlandse voetbal. Xavi lijkt me heel eerlijk gezegd dan ook een goede keuze en ook een keuze waar andere spelers tegenop kijken. Eén van de beste middenvelders in zijn prime samen met Iniesta.
Wat?FreakNL schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:10:
Wat een onzin dit.
Geweldig dit
Ik vind dit helemaal prima, heel erg gedurfd. En qua naam wel gaaf ergens.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Tja die ging voor Michel, dan was Xavi ook wel een optie geweest zou je zeggen.418O2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:10:
Heeft Cruijff mooi geregeld
Met Xavi weten we tenminste zeker dat we niet met 5 verdedigers gaan spelenMiki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:11:
Het is gelukkig een Cruyff adept en ook grotendeels gevormd door het Nederlandse voetbal. Xavi lijkt me heel eerlijk gezegd dan ook een goede keuze en ook een keuze waar andere spelers tegenop kijken. Eén van de beste middenvelders in zijn prime samen met Iniesta.
Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!