Xavi wou waarschijnlijk gewoon een part time baantje.dutchgio schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:12:
[...]
Tja die ging voor Michel, dan was Xavi ook wel een optie geweest zou je zeggen.
Want?FreakNL schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:10:
Wat een onzin dit.
Echt schandalig. En ook een aanfluiting.
Die heeft al eens aangegeven dat hij graag bondscoach zou worden vanwege zijn gezin418O2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:13:
[...]
Xavi wou waarschijnlijk gewoon een part time baantje.
hurrdurr niet nederlandse bondscoach? is echt het enigste wat ik me kan bedenken..
[ Voor 7% gewijzigd door Grvy op 12-08-2026 21:16 ]
Dit is een account.
Hoog spel, snel naar voren, bij balverlies de bal terugveroveren rond het middenveld.Zenix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:13:
[...]
Met Xavi weten we tenminste zeker dat we niet met 5 verdedigers gaan spelen
Nu nog de spelers.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Xavi heeft helemaal niks met de "gevestigde" orde van Nederlandse voetballers, dus misschien krijgen we nu eens wat andere spelers dan bv Depay.
Ben benieuwd.
Vind het helemaal niet zo'nn gekke keuze.
Ik ben echt Cruijff (gedachtengoed) fan, dus kom maar door met het Cruijffiaanse voetbal.
Ben benieuwd.
Vind het helemaal niet zo'nn gekke keuze.
Ik ben echt Cruijff (gedachtengoed) fan, dus kom maar door met het Cruijffiaanse voetbal.
[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 12-08-2026 21:16 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ik wist niet dat de KNVB met een positieve verassing kon komen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Grote naam maar bij Barcelona was hij toch ook niet zo'n succes toch? Dus wat dat betreft heb ik twijfels maar ik ben blij met een vreemde blik op ons voetbal want dat is heel erg nodig want buiten die paar toptrainers zijn we erg vastgeroest in Nederland.
Nog meer Spaanse enclave!
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor de duidelijkheid: het was ook niet mijn eerste keuzetoolkist schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
Zeker niet. Maar wel dat 70% winst dan niet bijster veel zegt.
Volgens mij willen we toch juist af van een bondscoach die steeds zn vriendjes op blijft roepen. Martinez is daar nou net een prima voorbeeld van. Niet doorselecteren bij Belgie en niet bij Portugal.
Ben benieuwd. Meer heb ik er niet op te zeggen. Qua naam een fenomeen natuurlijk.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik denk dat helemaal niemand weet wat we ermee kunnen gaan verwachten, en juist dat onbekende is ook wel eens leuk.
nggyu nglyd
Na die media berichten dat het mislukt was met potentiële topcoaches als Bosz en Slot was de moed mij wel in de schoenen gezakt. Helemaal met de naam Reiziger die plots ook rond zong.Bossie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:16:
Ik wist niet dat de KNVB met een positieve verassing kon komen
Dat letterlijk Xavi gepresenteerd wordt is dan echt wel een hele dikke WTF! OMG!!!
Goed geen garantie dat hij ons wel even wereld kampioen gaat maken maar ik verheug me wel op hoe hij straks Nederland laat gaan voetballen.
Ik ben geen voorstander van buitenlandse coaches voor het nationale elftal, maar voor Xavi Hernandez maak ik een uitzondering. Dat is een er eentje van de aanvallen de school. Het had ook Guardiola mogen zijn hoor.
We gaan wereldkampioen worden.
We gaan wereldkampioen worden.
Jammer dat Huijsen en Asencio niet meer kunnen switchen.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Is wel gelijk kampioen geworden in zijn eerste seizoen bij Barcelona.D-e-n schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:21:
Grote naam maar bij Barcelona was hij toch ook niet zo'n succes toch? Dus wat dat betreft heb ik twijfels maar ik ben blij met een vreemde blik op ons voetbal want dat is heel erg nodig want buiten die paar toptrainers zijn we erg vastgeroest in Nederland.
Grappig dat hij daar ook Koeman al opvolgde
zelfs deze oude zure man kan niks zuurs bedenken. Verrassend van de knvb/de jong, het moet niet gekker worden.
Appeltje eitje
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ik ben tevreden met de keuze voor Xavi. Grote naam, verfrissende keuze, eindelijk ook buiten de bekende Nederlandse vijver gevist. Kan alleen maar verrassen.
En ja als Slot en Bosz niet beschikbaar zijn dan is dit een naam die je prima mee kan aan kan komen.
Ik ben in ieder geval blij dat Reiziger het niet is geworden, daar was daadwerkelijk geen enkele draagvlak voor en dus ook totaal onuitlegbaar.
En ja als Slot en Bosz niet beschikbaar zijn dan is dit een naam die je prima mee kan aan kan komen.
Ik ben in ieder geval blij dat Reiziger het niet is geworden, daar was daadwerkelijk geen enkele draagvlak voor en dus ook totaal onuitlegbaar.
Onder het mom van ‘verandering van spijs doet eten’, ben ik erg benieuwd naar wat deze aanstelling allemaal teweeg gaat brengen. Worden in ieder geval interessante weken en maanden
Hij heeft ons al een keer "niet wereldkampioen" gemaakt, dus hij heeft wat goed te makenMiki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:25:
[...]
Goed geen garantie dat hij ons wel even wereld kampioen gaat maken maar ik verheug me wel op hoe hij straks Nederland laat gaan voetballen.
Dat was ook de laatste keer dat we met van Marwijk een "nieuwe" bondscoach hadden? Daarna alleen maar terugkerende coaches en voormalige assistenten gehad.Wyke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:32:
[...]
Hij heeft ons al een keer "niet wereldkampioen" gemaakt, dus hij heeft wat goed te maken
Xavi Hernandez heeft die buiten Barcelona iets relevants gepresteerd?
Wel 3 jaar trainer van Barcelona geweest zie ik. Ik denk geen brede ervaring, maar ik wel intense ervaring in vergelijking met andere beschikbare kandidaten.
We denken natuurlijk direct aan de voetballer Xavi, laten we hopen dat hij net zo attractief coacht als dat ie speelde.
Al met al niet een verkeerde uitkomst, gegeven de mogelijkheden.
Wel 3 jaar trainer van Barcelona geweest zie ik. Ik denk geen brede ervaring, maar ik wel intense ervaring in vergelijking met andere beschikbare kandidaten.
We denken natuurlijk direct aan de voetballer Xavi, laten we hopen dat hij net zo attractief coacht als dat ie speelde.
Ben best blij had al van Gaal weer verwacht? Ik ben benieuwd!
Verrassend. Heeft het niet onbedingd goed gedaan met FCB. Ik ben benieuwd!
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Misschien is Van Gaal op de achtergrond wel een soort hulpcoach.dglavimans schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:42:
Ben best blij had al van Gaal weer verwacht? Ik ben benieuwd!
Dat was het tweede seizoen. Het eerste half jaar ging erg moeizaam met een winstpercentage van rond de 50%. Want... dezelfde spelers. Pas na het aantrekken van Lewandowski en Rapinha ging het beter.Desiler schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:29:
Is wel gelijk kampioen geworden in zijn eerste seizoen bij Barcelona.
Grappig dat hij daar ook Koeman al opvolgde
Ze zullen vast wel even een praatje maken of een belletje doen..mavaros schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:49:
[...]
Misschien is Van Gaal op de achtergrond wel een soort hulpcoach.
Weet je, het is ook best treurig dat er geen enkele serieuze Nederlandse trainer van naam is die beschikbaar lijkt te zijn voor de functie van bondscoach. We hebben genoeg net niet kandidaten zoals Pastoor, Jans, Reiziger maar geen enkele serieuze top kandidaat die zegt, ik ga het wel even doen. Slot en Bosz hadden er weinig trek in als je de analyses en interviews mag geloven.DeKever schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:38:
Xavi Hernandez heeft die buiten Barcelona iets relevants gepresteerd?
Alsnog kampioen worden in een competitie met Real en Atletico Madrid is toch best knap. Dat zijn toch echt Europese topploegen die steevast ieder jaar heel ver komen in de CL.Daggast schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:51:
[...]
Dat was het tweede seizoen. Het eerste half jaar ging erg moeizaam met een winstpercentage van rond de 50%. Want... dezelfde spelers. Pas na het aantrekken van Lewandowski en Rapinha ging het beter.
Verrassende keuze. Positief is dat het een geweldige voetballer was, geschoold op de Cruijff-filosofie. Als trainer ervaring beperkt, maar wel aan de top. Onbekend is hoe hij zal functioneren als bondscoach, maar dat vind ik niet onoverkomelijk. Er zal ongetwijfeld veel kritiek op komen dat het geen Nederlander is. De snor en Telegraaf grijpen dat ongetwijfeld aan om toch ook vooral negatief te zijn. Hoewel ik het mooier vind als de bondscoach een Nederlander is. heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee.
Vooral verrast door deze keuze en stap van De Jong/KNVB en heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Geen lage maar ook geen hoge verwachtingen. Scheelt ook weer teleurstelling. We moeten m.i. ook realistisch zijn dat we nu geen grote aanvallende spelers in de selectie hebben, wat het maakt dat we wat mij betreft geen favoriet zijn op eindtoernooien.
Vooral verrast door deze keuze en stap van De Jong/KNVB en heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Geen lage maar ook geen hoge verwachtingen. Scheelt ook weer teleurstelling. We moeten m.i. ook realistisch zijn dat we nu geen grote aanvallende spelers in de selectie hebben, wat het maakt dat we wat mij betreft geen favoriet zijn op eindtoernooien.
Beetje dubbel gevoel, ergens wel jammer dat er geen Nederlandse coach is gevonden, het is m.i. toch leuker om te winnen met een volledig Nederlands team
. Ik bedoel , liever 3e met een Nederlandse coach dan 2e met Xavi
. Winnen doen we toch niet met de huidige generatie.
Aan de andere kant ook wel weer leuk iets nieuws.
Ik had gehoopt op Sarina Wiegman, dat leek mij echt fantastisch! Maar die is eigenlijk veel te goed om een B elftal te coachen.
Aan de andere kant ook wel weer leuk iets nieuws.
Ik had gehoopt op Sarina Wiegman, dat leek mij echt fantastisch! Maar die is eigenlijk veel te goed om een B elftal te coachen.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2026 22:41 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
OnbedingdST10©DE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:44:
Verrassend. Heeft het niet onbedingd goed gedaan met FCB. Ik ben benieuwd!
Duitser busted!
Waarom zou je het willen als je toch alleen maar wordt afgezeken door 18 miljoen mensen die het beter weten?Miki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:55:
[...]
Weet je, het is ook best treurig dat er geen enkele serieuze Nederlandse trainer van naam is die beschikbaar lijkt te zijn voor de functie van bondscoach. We hebben genoeg net niet kandidaten zoals Pastoor, Jans, Reiziger maar geen enkele serieuze top kandidaat die zegt, ik ga het wel even doen. Slot en Bosz hadden er weinig trek in als je de analyses en interviews mag geloven.
Dit nieuws komt keihard aan in huize Reiziger
Ai.... betrapt....
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Welnee.Brunobasto schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:35:
Reiziger krijgt vast wel zijn kans, maar niet nu. Die gozer stond al met 12-0 achter als hij nu trainer zou worden, en dat weet huize Reiziger ook.
Veel positieve reacties hier, moet het nog maar zien. Heeft als trainer nog niet teveel bewezen, job bij Barcelona gekregen omwille van zijn status daar. In de CL zelfs 2maal op rij derde geëindigd en naar de Europa League gemoeten en zelfs daar niet ver in kunnen komen.
Als bondscoach moet je vooral mensen managen en een tactiek bedenken en overdragen. Dat is heel anders dan wat je als club coach doet. En bij Barça had hij destijds ook niet het allerbeste materiaal.
Ik vind hem by far de beste optie die voorbij kwam. Op pep na, maar dat nam ik niet serieus
Ik vind hem by far de beste optie die voorbij kwam. Op pep na, maar dat nam ik niet serieus
Enorme Cruyff fan, hij zat heel prominent in die docu over Johan van een tijdje terug. Ben benieuwd.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik ben benieuwd. Ga zeker Oranje volgen vanaf september. Ik hoop dat we eens af komen van dat Tikkie breed Tikkie terug schijtbakken voetbal. Hoop dat buitenlandse ervaring dat eens kan moderniseren.
Nou dit inderdaad. Enorm fan geweest van Xavi tijdens zijn voetbalcarrière, geweldige speler om naar te kijken met een fantastisch inzicht. Hopelijk kan hij die speelwijze vertalen naar het NL elftal want de laatste jaren was het niet om aan te zien. Natuurlijk moet je daar ook het spelersmateriaal voor hebben, maar ik ga er liever vanaf met sprankelend voetbal dan het laffe spel zoals we zagen tegen Marokko. En met het materiaal wat we hadden was dat ook gewoon mogelijk geweest tijdens het laatste WK.Soulizer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:27:
Ik ben benieuwd. Ga zeker Oranje volgen vanaf september. Ik hoop dat we eens af komen van dat Tikkie breed Tikkie terug schijtbakken voetbal. Hoop dat buitenlandse ervaring dat eens kan moderniseren.
Lijkt erop dat Nigel de Jong hiermee zn eigen carriere bij de KNVB ook wat verlengd heeft.
Het is ongelovelijk dat we geen Nederlandse bondscoach gebruiken hoezo een spanjaard..?
Speelde wij niet de wk finale tegen spanje in Africa en speelde Xavi niet tegen ons?
Een land moet een land zijn coaches gebruiken toch niet coaches van andere landen? Of hoe zit dat met FiFa worldcup?
Is er nog een mogelijkheid om dit ongedaan te krijgen of ?
Speelde wij niet de wk finale tegen spanje in Africa en speelde Xavi niet tegen ons?
Een land moet een land zijn coaches gebruiken toch niet coaches van andere landen? Of hoe zit dat met FiFa worldcup?
Wat een onzin. Roberto Martinez is een Spanjaard die Belgie en Portugal heeft gemanaged, Belg Hugo Broos heeft Zuid-Afrika en Kameroen gecoached, Goes-ee Hid-Ink Zuid-Korea en Nederland, Mark van Bommel is een nederlander die Belgie gaat coachen, en ga zo maar door. Voetbal is een internationale sport.R.G schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:29:
Een land moet een land zijn coaches gebruiken toch niet coaches van andere landen?
Ernst Happel was een Oostenrijker die Oranje coach was van 1977-1978, inclusief het WK in Argentinie. Dus nu opeens moeilijk gaan doen omdat er een Spanjaard komt? Het is toch niet de Tachtigjarige oorlog meer?R.G schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:29:
Het is ongelovelijk dat we geen Nederlandse bondscoach gebruiken hoezo een spanjaard..?
Wikipedia: Lijst van coaches van het Nederlands voetbalelftal (mannen)
Van 1905-1948 waren het op 2 jaar na altijd Engelsen of Schotten, Fadrhonc was een Tsjech en was in 1974 bondscoach (maar kreeg Michels boven hem), we hebben zelfs een Roemeen gehad naast veel andere Oostenrijkers. Na Happel zijn het Nederlanders geweest, maar niets duurt eeuwig.
Nee. Geen slaap over verliezen en wat minder paniekerig doen. Het is de coach van Oranje, niet een wereldleider.Is er nog een mogelijkheid om dit ongedaan te krijgen of ?
[ Voor 61% gewijzigd door gambieter op 13-08-2026 02:37 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Van Gaal en 'op de achtergrond', dat is een contradictie.mavaros schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:49:
[...]
Misschien is Van Gaal op de achtergrond wel een soort hulpcoach.
Zeker met een Cruijff-adept niet.
Ja, dat was de wedstrijd met die befaamde karatetrap:(Van -jawel- Nigel de Jong)R.G schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:29:
Dat is het hem met Spanjaarden. Ze zijn zo snel, je ziet ze niet aankomen. Voor je het weet zijn ze bondscoach
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Blijkbaar voldoet hij blijkbaar aan een van de vereisten: je moet trainer van Barcelona zijn geweest.dutchgio schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:07:
Volgens VI is het rond:
https://www.vi.nl/nieuws/xavi-is-de-nieuwe-bondscoach-van-oranje
Betere optie dan Martinez in ieder geval. Saillant detail dat hij Koeman bij Barca ook opvolgde.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Het is pas ongelofelijk dat we nota bene een Spanjaard moeten aantrekken die ons weer laat voetballen zoals hij geleerd heeft van de NederlandersR.G schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:29:
Edit: https://nos.nl/l/2626617
Xavi's opdracht: breng de Hollandse School terug bij het Nederlands elftal
"Waarom moet de Hollandse School op de schop?", vroeg Xavi zich tien jaar geleden af in een interview met de NOS. Een liefhebber van de Nederlandse stijl is de nieuwe bondscoach van het Nederlands elftal altijd geweest. Een Cruijff-adept ook.
[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 13-08-2026 08:01 ]
Ik mag wel hopen dat de huidige Nederlandse staf gaat wieberen. Lijkt me wel trouwens.
De assistenten van Koeman hadden ook een contract t/m het afgelopen WK.Typhone schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:38:
Ik mag wel hopen dat de huidige Nederlandse staf gaat wieberen. Lijkt me wel trouwens.
Ja? je bent familie/kennis?Brunobasto schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:35:
Hoe oud bent u als ik vragen mag?Sjah schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 05:19:
Blij met Xavier Hernández Creus, met Happel was het ook leuk destijds.
Was dat voor of na de oorlog?Sjah schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 05:19:
Blij met Xavier Hernández Creus, met Happel was het ook leuk destijds.
Tijdje geleden niet?
Maar, misschien gaat Xavi dat ook wel doen.Harribo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:43:
Xavi zal een prima coach zijn maar ik had liever een coach die de slappe hap wat opzweept en er een vechtmachine van weet te maken
Op dit moment weet niemand dat.
nggyu nglyd
De huidige bondscoach van Argentinië was volgens mij ook beschikbaarHarribo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:43:
Xavi zal een prima coach zijn maar ik had liever een coach die de slappe hap wat opzweept en er een vechtmachine van weet te maken
bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Ik denk dat @Sjah zo'n 56 jaar oud is.
Dan heeft hij op 8 jarige leeftijd actief meegekregen wat Ernst Happel deed wat ie sneller dan ik met Louis van Gaal in 92/93. Kan me niets van herinneren, eerste Oranje ook pas WK '94, 1992 en 1990 geen flauw idee. Maar wellicht omdat ik toen in Duitsland woonde.
1970 in een profiel vind ik op een techforum over het algemeen vrij verdacht, maar omdat het geen 1 januari is moeten we er maar van uit gaan.Typhone schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:05:
[...]
oh shit hij had het in zijn profiel staan, maar of dat ook klopt is altijd maar de vraag natuurlijk
![]()
Dan heeft hij op 8 jarige leeftijd actief meegekregen wat Ernst Happel deed wat ie sneller dan ik met Louis van Gaal in 92/93. Kan me niets van herinneren, eerste Oranje ook pas WK '94, 1992 en 1990 geen flauw idee. Maar wellicht omdat ik toen in Duitsland woonde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja want dat past zo goed bij de selectieHarribo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:43:
Je hoeft niet oud te zijn om de Wikipedia link te vinden
(58 en herinnert zich het 1978 WK en de Rensenbrink paal)
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het voordeel van bondscoach zijn is dat je de selectie kunt bepalen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alsof er zoveel te kiezen valt in NederlandGonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:42:
[...]
Het voordeel van bondscoach zijn is dat je de selectie kunt bepalen.
Heb je dan echt al die discussies over de keuzes voor de selectie gemist?418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Alsof er zoveel te kiezen valt in Nederland
Overigens heeft het in mijn optiek weinig met de selectie te maken. Er moet een beetje pit in en dat moet een coach wel brengen. Letterlijk een vechtmachine zoals @Harribo het noemt is weer het anders uiterste, maar een klein vleugje Bosz zou niet misstaan.
Of Xavi daarvoor de juiste is kan ik zo niet beoordelen, maar een defensieve dooie doffer is dat sowieso niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit inderdaad; Koeman is stoffig en versleten. Xavi is vers en nieuw.Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Heb je dan echt al die discussies over de keuzes voor de selectie gemist?![]()
Overigens heeft het in mijn optiek weinig met de selectie te maken. Er moet een beetje pit in en dat moet een coach wel brengen. Letterlijk een vechtmachine zoals @Harribo het noemt is weer het anders uiterste, maar een klein vleugje Bosz zou niet misstaan.
Of Xavi daarvoor de juiste is kan ik zo niet beoordelen, maar een defensieve dooie doffer is dat sowieso niet.
Of vers en nieuw altijd goed is.. dat ligt aan de ontvangers.
Dit is een account.
Ik vind wel opvallend dat Nigel en Seedorf toch uiteindelijk voor een buitenlander is gegaan. Ik had hem echt verwacht Reiziger te kiezen na de mislukte weken met andere Nederlanders.
Welke spelers met "gif" zijn er nu niet opgeroepen die echt wat zouden toevoegen dan? Veerman?Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Heb je dan echt al die discussies over de keuzes voor de selectie gemist?![]()
Lees eens goed wat ik schrijf.418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:07:
[...]
Welke spelers met "gif" zijn er nu niet opgeroepen die echt wat zouden toevoegen dan? Veerman?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, maar daar heb je wel ontvankelijke spelers voor nodig. En die hebben we gewoon niet. En het lijkt me ook beter om dat niet te gaan forceren want dat werkt niet. Gewoon goed verzorgd en technisch voetballen.
Dat zijn we dan duidelijk niet eens, ik schrijf net dat het niet van je spelers af hangt. Als je als een slappe tube voor je groep staat en laf spel pretendeert zullen spelers altijd anders reageren dan wanneer je probeert energiek, actief en met wat gezonde overmoed de tegenstander te bestrijden.418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
Ja, maar daar heb je wel ontvankelijke spelers voor nodig. En die hebben we gewoon niet. En het lijkt me ook beter om dat niet te gaan forceren want dat werkt niet. Gewoon goed verzorgd en technisch voetballen.
We hebben dat bij Ajax ook twee keer duidelijk gezien. Nee, het maakt van een stel beunhazen niet per se een kampioensteam maar met de juiste trainer zit er toch echt een stuk meer pit in en is het een stuk beter aan te gluren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goh, Xavi. Vind ik wel een onverwachte en spannende keuze. Was wel nodig want vanuit KNVB komt al jaren weinig goeds. Wat positiviteit en een onbevangen en frisse blik kan Oranje wel gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 13-08-2026 15:03 ]
Van Hooijdonk zit weer eens te zeiken om het zeiken.
Misschien hadden ze dan nu ja moeten zeggen?
Jamaar een 4 jarig contract, dan kunnen Ten Hag en Bosz dus ook de komende 4 jaar geen bondscoach worden....
Misschien hadden ze dan nu ja moeten zeggen?
Wat is daar jammer aan dan?Tristan Wins schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:54:
Alleen jammer dat P. Kluivert erbij komt als assistent, de token .. ach laat maar.
Henk Fräser; Een van de grootste slagers van Feyenoord van de laatste dertig jaar, liet RKC fijngevoelig en attractief voetballen. En die hadden geen elf Romario's rondlopen ofzo.418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
Koeman had 30 fijngevoelige spelers tot de beschikking in het nationale elftal. Die lopen nu nog met een trauma rond en konden er geen hout meer van.
Dan kan die Xavi Hernandez, nooit slechter zijn, lijkt me.
Kluivert lijkt me juist logisch als assistent:Tristan Wins schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:54:
Alleen jammer dat P. Kluivert erbij komt als assistent, de token .. ach laat maar.
- Ja, hij zit in de Seedorf kliek, maar de voetballerij bestaat sowieso uit netwerken.
- Maar heeft veel ervaring opgedaan na z'n spelerscarriere. Niet met heel veel succes, maar hij wordt ook maar 1 van de (waarschijnlijk vele) assistenten.
- Heeft bij Barcelona gespeeld en gewerkt. Spreekt dus waarschijnlijk een goed woordje Spaans en kent wellicht Xavi al.
- Oud-international, dus kan wellicht een bruggetje vormen tussen Xavi en spelersgroep.
Blijft Ruudje trouwens niet aan als assistent bij Oranje met Xavi? Die kan ze toch helpen als de spelers het Spaans niet volgen.
Na zijn carrière heeft hij van alles geprobeerd en nergens succes mee gehad. Was ook niet de meest snuggere van die generatie spelers volgens mij. Ik heb het nog nergens gelezen maar het zou een bezopen keus zijn. Iets met een paard en een ruiter .Gundogan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:06:
[...]
Kluivert lijkt me juist logisch als assistent:Hij is niet de enige die voldoet aan dit profiel (Cocu, Reiziger, Rijkaard, de Boertjes ect), maar is zo'n beetje de enige die ook echt beschikbaar is.
- Ja, hij zit in de Seedorf kliek, maar de voetballerij bestaat sowieso uit netwerken.
- Maar heeft veel ervaring opgedaan na z'n spelerscarriere. Niet met heel veel succes, maar hij wordt ook maar 1 van de (waarschijnlijk vele) assistenten.
- Heeft bij Barcelona gespeeld en gewerkt. Spreekt dus waarschijnlijk een goed woordje Spaans en kent wellicht Xavi al.
- Oud-international, dus kan wellicht een bruggetje vormen tussen Xavi en spelersgroep.
We zijn het roerend eens. Kluivert heeft geen prestaties geleverd die op welke manier dan ook een functie in de staf logisch maken.D-e-n schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Na zijn carrière heeft hij van alles geprobeerd en nergens succes mee gehad. Was ook niet de meest snuggere van die generatie spelers volgens mij. Ik heb het nog nergens gelezen maar het zou een bezopen keus zijn. Iets met een paard en een ruiter .
XXXVI
Van Hooijdonk was ook weer lekker positief. Wat betreft dat Xavi geen Engels spreekt ben ik het wel met hem eens, maar geef hem gewoon een kans.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Kampioen met Jong Twente en assistent van Van Gaal op het WK 2014.ephymerous schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
We zijn het roerend eens. Kluivert heeft geen prestaties geleverd die op welke manier dan ook een functie in de staf logisch maken.
Maar inderdaad voor de rest niet heel veel. Met Indonesie werd er waarschijnlijk te veel verwacht, maar het spel was ook niet super ofzo.
Maar zoals ik al zei, als assistent van Xavi vind ik het geen rare keuze en hij wordt geen schaduw-bondscoach of iets dergelijks. Van Nistelrooij behouden zou ook slim zijn, maar misschien wil ie wel weer hoofdcoach worden. Voor de rest zal een wel een leger aan Spaanse assistenten komen.
Xavi spreekt volgens Ronald de Boer goed engels. En die kent hem beter. Xavi heeft ook in de zandbak gewerktPierre schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:24:
Van Hooijdonk was ook weer lekker positief. Wat betreft dat Xavi geen Engels spreekt ben ik het wel met hem eens, maar geef hem gewoon een kans.
YouTube: Xavi Hernandez Post Match Interview in English | Bayern Munich vs Ba...
Kan iemand me even herinneren wat de la Fuente qua clubvoetbal heeft bereikt? Of scaloni?
[ Voor 39% gewijzigd door 418O2 op 13-08-2026 18:55 ]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat De Boer niet bepaald het type is dat een inschatting kan maken van wat ‘goed Engels’ is…418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:51:
[...]
Xavi spreekt volgens Ronald de Boer goed engels. En die kent hem beter. Xavi heeft ook in de zandbak gewerkt
YouTube: Xavi Hernandez Post Match Interview in English | Bayern Munich vs Ba...
Kan iemand me even herinneren wat de la Fuente qua clubvoetbal heeft bereikt? Of scaloni?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Als ik op basis van dat interview een inschatting moet maken is dat Engels voldoende. Het is best wel Nederlands om te zeiken over hoe een andere taal wordt gesproken, terwijl we in het buitenland vaak geprezen worden over wat we wél kunnen. Natuurlijk was Van Gaal soms kolderiek, maar die verdenk ik ervan om het bewust te doen. Aandacht op hem (waar hij van geniet) en minder negatieve aandacht op zijn ploeg (wat ook waarde heeft). Win-win voor Van Gaal.
Naast Xavi een Nederlandse assistent die ook Spaans spreekt wel een uitstekend idee.
Naast Xavi een Nederlandse assistent die ook Spaans spreekt wel een uitstekend idee.
Eens, Nederlanders zeiken bovengemiddeld veel over andermans beheersing vd Engelse taal.bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:28:
Als ik op basis van dat interview een inschatting moet maken is dat Engels voldoende. Het is best wel Nederlands om te zeiken over hoe een andere taal wordt gesproken, terwijl we in het buitenland vaak geprezen worden over wat we wél kunnen. Natuurlijk was Van Gaal soms kolderiek, maar die verdenk ik ervan om het bewust te doen. Aandacht op hem (waar hij van geniet) en minder negatieve aandacht op zijn ploeg (wat ook waarde heeft). Win-win voor Van Gaal.
Van Hooijdonks kritiek klinkt niet onterecht. Een half jaar geleden had de KNVB dit kunnen voorbereiden. En een vierjarig contract is ook vrij lang in voetbaltermen.
Sowieso, dat er van alles uitlekt is weinig chique. Ik begrijp niet waarom dat altijd zo gaat. Kwestie van fatsoen.
Al die opmerkingen over dat de KNVB eerder had kunnen voorbereiden slaan eigenlijk nergens op. Waarom? Omdat de KNVB nog een bondscoach had tot en met het WK en noch de KNVB noch Koeman had aangegeven ermee te willen stoppen. De Jong heeft recent de ervaring met Jonker hoe onverstandig het is (of op zijn minst kan zijn) om voor een groot toernooi bekend te maken dat je afscheid van elkaar gaat nemen, ongeacht de prestatie op dat toernooi. Dat pakt vaker niet goed uit dan wel. Koeman heeft ook in het midden gelaten of hij doorging of niet. In het hypothetische scenario dat Koeman een geweldig toernooi had gespeeld dan had de KNVB (en een groot deel van de 18 mln bondscoaches) het ook heel logisch gevonden dat hij nu nog aan het roer stond.
Dus wat verwachten we dan? Dat De Jong een half jaar geleden naar Bosz was gegaan en had gezegd: "teken voor het WK nog maar geen nieuw contract met PSV, want als Koeman faalt ben je onze kandidaat" of tegen Slot: "houd er rekening mee dat als je ontslagen wordt dan ben je onze kandidaat" of tegen Ten Hag: "wacht nog ff met een nieuwe uitdaging". Denken jullie nou werkelijk dat dit zo werkt?
Helaas is de werkelijkheid anders. Alleen in het scenario dat al vast stond dat Koeman had aangegeven na het toernooi te stoppen, was er iets voor te bereiden geweest (shortlists en profielschetsen daargelaten). Dat scenario was er echter helemaal niet. Een half jaar geleden was er simpelweg geen vacature of zekerheid dat die vacature er zou zijn. Fabeltje dus. Op het moment dat er een vacature is, moet je het doen met de beschikbare coaches of een afkoopsom of andere parttime regeling overeenkomen. Maar ik geloof niet dat iemand enthousiast wordt van een bondscoach die ook trainer van PSV of TD bij FC Twente is.
Wat betreft de vier jaar, zo gek is dat helemaal niet. Voor coaches is het best gebruikelijk om meerjarig te tekenen. Zeg 3 jaar (zoals Slot bij Liverpool, Ten Hag bij Man United en Bosch -initieel- bij PSV). Voor bondscoaches geldt echter dat je de EK-WK cycli vastlegt. Dan is 4 jaar eigenlijk niet eens zo gek. 2 jaar overigens ook niet, maar de cycli zijn wel bepalend dus dan is het al snel 2 of 4 jaar. Je moet er ook rekening mee houden dat kandidaten ook eisen hebben en kennelijk wilde de KNVB ook meerjarige zekerheid. Zo gek vind ik dat niet, hoewel het wel wat spannend (?) is met voor het eerst sinds lange tijd weer een buitenlandse trainer. Tbh hoop ik dat ze Xavi, tenzij er echt problemen zijn tussen hem en de groep, die vier jaar de tijd geven.
Dat "uitlekken" heb ik zo mijn twijfels bij. Er zit ook een hoop speculatie tussen de "lekken". Xavi lekte pas uit toen het rond was.
Dus wat verwachten we dan? Dat De Jong een half jaar geleden naar Bosz was gegaan en had gezegd: "teken voor het WK nog maar geen nieuw contract met PSV, want als Koeman faalt ben je onze kandidaat" of tegen Slot: "houd er rekening mee dat als je ontslagen wordt dan ben je onze kandidaat" of tegen Ten Hag: "wacht nog ff met een nieuwe uitdaging". Denken jullie nou werkelijk dat dit zo werkt?
Helaas is de werkelijkheid anders. Alleen in het scenario dat al vast stond dat Koeman had aangegeven na het toernooi te stoppen, was er iets voor te bereiden geweest (shortlists en profielschetsen daargelaten). Dat scenario was er echter helemaal niet. Een half jaar geleden was er simpelweg geen vacature of zekerheid dat die vacature er zou zijn. Fabeltje dus. Op het moment dat er een vacature is, moet je het doen met de beschikbare coaches of een afkoopsom of andere parttime regeling overeenkomen. Maar ik geloof niet dat iemand enthousiast wordt van een bondscoach die ook trainer van PSV of TD bij FC Twente is.
Wat betreft de vier jaar, zo gek is dat helemaal niet. Voor coaches is het best gebruikelijk om meerjarig te tekenen. Zeg 3 jaar (zoals Slot bij Liverpool, Ten Hag bij Man United en Bosch -initieel- bij PSV). Voor bondscoaches geldt echter dat je de EK-WK cycli vastlegt. Dan is 4 jaar eigenlijk niet eens zo gek. 2 jaar overigens ook niet, maar de cycli zijn wel bepalend dus dan is het al snel 2 of 4 jaar. Je moet er ook rekening mee houden dat kandidaten ook eisen hebben en kennelijk wilde de KNVB ook meerjarige zekerheid. Zo gek vind ik dat niet, hoewel het wel wat spannend (?) is met voor het eerst sinds lange tijd weer een buitenlandse trainer. Tbh hoop ik dat ze Xavi, tenzij er echt problemen zijn tussen hem en de groep, die vier jaar de tijd geven.
Dat "uitlekken" heb ik zo mijn twijfels bij. Er zit ook een hoop speculatie tussen de "lekken". Xavi lekte pas uit toen het rond was.
[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 13-08-2026 23:11 ]
Dat zou Kluivert ook kunnen. Als assistent.Soulizer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:15:
Blijft Ruudje trouwens niet aan als assistent bij Oranje met Xavi? Die kan ze toch helpen als de spelers het Spaans niet volgen.
En dan hoeft hij alleen maar te vertalen voor Xavi, en voor de rest heeft ie dan geen functie.
(Ja, misschien spitsen "trainen". Beter maken)
Ben zelf niet zo'n fan van van Nistelrooij. Als coach/ assistent. Heb het idee dat dat een beetje een stoker is, maar dat is wat ik denk. (Of het echt zo is weet ik niet). Die heeft toch altijd wel "confrontaties"/ rare manieren/ trammelant.
Als speler was ik wel een heel groot fan van hem trouwens. Echt een super- topspits. Een fenomeen.
Edit; en Ruudje "is" natuurlijk Real, en Xavi (en Kluivert) "zijn" Barça.
[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 14-08-2026 00:04 ]
Hij hoeft geen proza te schrijven, hij moet voetballers uitleggen wat ze moeten doen. Daar heb je echt geen uitgebreide vocabulaire of strakke grammaticale constructies voor nodig. Ook in het Nederlands waren de b(r)oertjes geen uitblinkers, maar voetbal heeft ook niet zoveel nodig.Ramzzz schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:11:
[...]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat De Boer niet bepaald het type is dat een inschatting kan maken van wat ‘goed Engels’ is…
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Integendeel. Na een slecht toernooi moet ie opstappen. Na een geweldig toernooi gaat zijn marktwaarde zover omhoog dat de KNVB hem niet meer kan betalen. Er zijn meer scenario's waarin Koeman zou vertrekken dan scenario's waarin hij gewoon door zou gaan.bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:00:
Koeman heeft ook in het midden gelaten of hij doorging of niet. In het hypothetische scenario dat Koeman een geweldig toernooi had gespeeld dan had de KNVB (en een groot deel van de 18 mln bondscoaches) het ook heel logisch gevonden dat hij nu nog aan het roer stond.
Je moet even goed lezen, voordat je reageert.downtime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:57:
[...]
Integendeel. Na een slecht toernooi moet ie opstappen. Na een geweldig toernooi gaat zijn marktwaarde zover omhoog dat de KNVB hem niet meer kan betalen. Er zijn meer scenario's waarin Koeman zou vertrekken dan scenario's waarin hij gewoon door zou gaan.
Je doet net alsof het vertrek van Koeman een heel onwaarschijnlijk scenario was. Dat was het niet. Dat staat los van de vraag in hoeverre je je daarop kunt voorbereiden. Natuurlijk kun je geen contracten sluiten op basis van aannames en waarschijnlijkheden.bazzemans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:08:
[...]
Je moet even goed lezen, voordat je reageert.
Hiermee geef je dus aan dat je mijn bericht niet goed gelezen of begrepen hebt. Mijn hele reactie is gericht aan degenen die nu voordoen alsof de De Jong/De KNVB alles al voorbereid en in kannen en kruiken hadden moeten hebben. Dát is onzin.downtime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
[...]
Je doet net alsof het vertrek van Koeman een heel onwaarschijnlijk scenario was. Dat was het niet. Dat staat los van de vraag in hoeverre je je daarop kunt voorbereiden. Natuurlijk kun je geen contracten sluiten op basis van aannames en waarschijnlijkheden.
Nergens beweer ik dat het een onrealistisch scenario was dat Koeman zou vertrekken. Vooraf was het echter ook een realistische scenario dat hij zou blijven, want zowel de KNVB als Koeman hebben niet vooraf uitgesproken dat de relatie zou eindigen na het toernooi (ongeacht resultaat). Zijn aanblijven hing sterk af van de prestatie op het eindtoernooi en vooraf was niet (met zekerheid) te voorspellen hoe dat zou verlopen, ook al zullen sommigen beweren dat ze dit al aan zagen komen. Dus ik doe helemaal niet alsof het zo is dat het vertrek van Koeman onrealistisch was.. Jij leest iets dat er niet staat.
Hetzelfde als de Engelse FA. Voor het WK al duidelijkheid.bazzemans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:00:
Als zij dat kunnen kan de KNVB dat ook.
Dat hebben ze met Andries Jonker wel gedaan en dat pakte niet heel goed uit, zeg maar desastreus. Dus het is ergens nog te prijzen dat de KNVB van haar fouten leek te leren, alleen dat is dus geen recept geweest voor verbetering in situatie met Koeman.toolkist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Hetzelfde als de Engelse FA. Voor het WK al duidelijkheid.
Waarschijnlijk is dit een gevalletje wanneer hadden ze het het wel goed kunnen doen?
Vooraf kán ook wel. Alleen De Jong heeft daar (a) een slechte ervaring mee bij Jonker en (b) de KNVB was tevreden en wilde (zover ik het begrijp en tenzij hij heel slecht zou presteren) best verder met Koeman. Dan is die optie om vooraf duidelijkheid te geven er dus niet. Het is wel een keuzemogelijkheid. Uiteraard.toolkist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Hetzelfde als de Engelse FA. Voor het WK al duidelijkheid.
Het verwijt aan De Jong/de KNVB is dan eigenlijk dus dat ze vonden dat ze Koeman voor het toernooi al hadden moeten aangeven het contract niet te verlengen. Dat durven Hooijdonk en c.s. echter niet te zeggen of ze vonden dat destijds ook nog niet en spreken dus onzin.
Je kunt je ergens wel afvragen of je wel een eindtoernooi moet ingaan met een aflopend contract van een bondscoach. Maar ja dat klinkt ook alleen in theorie leuk.
Dat Jonker het sportief volledig verkloot heeft kan je niet direct aan de kennis dat zijn contract eindig was relateren. Hoewel de media aardig hun best deden om dit zo te framen waren ze eerder zelf een onrustfactor met de continue vragen erover.Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:32:
[...]
Dat hebben ze met Andries Jonker wel gedaan en dat pakte niet heel goed uit, zeg maar desastreus. Dus het is ergens nog te prijzen dat de KNVB van haar fouten leek te leren, alleen dat is dus geen recept geweest voor verbetering in situatie met Koeman.
Waarschijnlijk is dit een gevalletje wanneer hadden ze het het wel goed kunnen doen?
De groep stond nog volledig achter Jonker maar hij had een tactisch plan wat simpelweg voor geen meter werkte. Daarnaast te weinig doorgeselecteerd en wat blessures en het is sportief een drama. Maar ik ben er van overtuigd dat zonder de mededeling over zijn contract de resultaten niet ineens wel heel goed waren geweest. Daarvoor heeft hij ook gewoon zelf veel te veel fout gedaan.
En het idee dat het aan de communicatie lag past wel in het plaatje bij Jonker, weinig zelfreflectie die man.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!