En wat voor geks zegt Koeman precies in dit nieuwsbericht? Hij geeft aan het minder wetenschappelijk en extreem te benader als in 2022. Volgens mij verloren we er in 2022 ook uit op penalties. Dat je bepaalde onderdelen zoals de spanning en het lopen van de middenstip naar de penaltystip niet kan trainen onder deze omstandigheden vind ik geen hot take.Lordy79 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:40:
[...]
https://nos.nl/artikel/26...ering-2022-was-overdreven
Hij zei in dit artikel dat we wel zullen zien wat de beste benadering is. Waarvan akte.
Freek Jansen, Geert-Jan Jakobs en Sjoerd KeizerSlasher schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Zeker geschreven door Valentijn Driessen (die ik graag hoor overigens)
Overigens lees ik net je ondertitel en moest ik hard lachen
XXXVI
Nee, dat heeft geen zin.Lordy79 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:27:
Penalties verloren sinds 1992
EK 1992 – halve finale vs Denemarken
EK 1996 – kwartfinale vs Frankrijk
WK 1998 – halve finale vs Brazilië
EK 2000 – halve finale vs Italië
WK 2014 – halve finale vs Argentinië
WK 2022 – kwartfinale vs Argentinië
WK 2026 – laatste 32 vs Marokko
Verlies in reguliere tijd sinds 1992:
WK 1994 – kwartfinale vs Brazilië
EK 2004 – halve finale vs Portugal
WK 2006 – achtste finale vs Portugal
EK 2008 – kwartfinale vs Rusland, na verlenging
WK 2010 – finale vs Spanje, na verlenging
EK 2020 – achtste finale vs Tsjechië
EK 2024 – halve finale vs Engeland
50 procent door penalties.
En dan denken dat trainen op penalties geen goed idee is.
Individueel kan je vast trainen op het raak schieten van penalties, en dan nog, ooit schiet je er op het belangrijke moment eentje niet raak en is het klaar.
In dit soort situaties hoort je aanvoerder op te staan en zichzelf aan te melden als iemend die voorop in de strijd gaat. Die hebben wij al niet, want de onze doet aan drukken op het belangrijkste moment. De mensen die aan hun carriëre denken voor morgen heb je ook niet nodig en de bankzitters mogen niet meedoen in dat psychologische spel.
Die Saibari haalde als laatste de trekker over en werd ineens weer 10 miljoen meer waard, maar is dat ook waard gezien zijn ontwikkeling.
Voor ons vervelend, maar de rest van de wereld werd in een klap duidelijk dat ons land weinig meer voorstelt op voetbalgebied.
En het zal ook meespelen, dat we in Monterrey tegen "klein" Marokko speelden, zelfs de Mexicanen deden mee.
Marokko was veel beter en hebben verdiend gewonnen. Maar ik blijf me afvragen wat er gebeurd zou zijn als we ons eigen spel op 443 hadden gespeeld. Opzich snapte ik de gedachte 5-2-3 dit was ook in samenspraak met de spelers gedaan.
Marokko was veel beter en hebben verdiend gewonnen. Maar ik blijf me afvragen wat er gebeurd zou zijn als we ons eigen spel op 443 hadden gespeeld. Opzich snapte ik de gedachte 5-2-3 dit was ook in samenspraak met de spelers gedaan.
Ik heb - per toeval - een stuk kunnen kijken (laatste 20 min + penalty's).Derbiss schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:21:
Als Belg zijnde.. veel succes morgennacht. Lijkt me een interessante wedstrijd voor jullie. Zowel kwa tactiek als spelniveau etc.
Wel ironisch dat zowel wij als jullie tegen de afrikaanse kampioen spelen
Was het verdiend voor hen of..?
Penalty's zijn altijd een loterij, dikke bummer
Zou de ultieme troll zijn als Marokko tot de kwart of halve finale komt en de KNVB zegt: "We zijn prima door de poule gekomen, Marokko is een zware tegenstander. 50/50, maar nipt verloren van een kwart/halve finalist. Dat is geen schande. Koeman, je hebt al het vertrouwen. Succes de komende twee jaar."
De druk kan je misschien niet trainen, de aanloop, traptechniek, een bal strak in de hoek schoppen 100x achter elkaar vanaf precies dezelfde plek, etc... Dat kan wel. En als je dat in je systeem hebt, weet dat je dat kan geeft dat ook vertrouwen, maakt dat je zekerder.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:47:
[...]
Nee, dat heeft geen zin.
Individueel kan je vast trainen op het raak schieten van penalties, en dan nog, ooit schiet je er op het belangrijke moment eentje niet raak en is het klaar.
In dit soort situaties hoort je aanvoerder op te staan en zichzelf aan te melden als iemend die voorop in de strijd gaat. Die hebben wij al niet, want de onze doet aan drukken op het belangrijkste moment. De mensen die aan hun carriëre denken voor morgen heb je ook niet nodig en de bankzitters mogen niet meedoen in dat psychologische spel.
Die Saibari haalde als laatste de trekker over en werd ineens weer 10 miljoen meer waard, maar is dat ook waard gezien zijn ontwikkeling.
Voor ons vervelend, maar de rest van de wereld werd in een klap duidelijk dat ons land weinig meer voorstelt op voetbalgebied.
100% nee, maar beinvloedbaar? Zeker...
Nogmaals Van Dijk had krampmavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:47:
[...]
Nee, dat heeft geen zin.
Van Gaal heeft de hele voorbereiding 532 gespeeld destijds.d-vine schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:36:
[...]
Begrijp het ook niet helemaal, echter als je doorgaat lijkt het misschien weer een goede beslissing.
van Gaal op het WK met 5-3-2 werd ook raar aangekeken door vele en pakte goed uit ondanks dat hij pas 2 wedstrijden voor het WK begon zo ging spelen.
Sure, altijd meer dan voldoende redenen om iets niet te doen, de kunst is het vinden van die ene reden om het wél te doen. Past precies bij het beeld dat ik heb bij hem. Als je voorop in de strijd gaat dan zet je d'r een spuit in.
En dat is het verschil. Van Gaal heeft een strijdplan en stelt dat op details bij aan de tegenstander.D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Van Gaal heeft de hele voorbereiding 532 gespeeld destijds.
[ Voor 27% gewijzigd door ephymerous op 30-06-2026 08:58 ]
XXXVI
Het gaat er om dat het nemen van die penal zo'n gewoonte wordt dat je bijna niet over hoeft na te denken, net zoals je niet nadenkt als je loopt. Dan is de kans op missen echt vele malen kleiner.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:47:
[...]
Nee, dat heeft geen zin.
Tsja, waar zijn de toppers gebleven als Bergkamp, Kluivert, v Persie, vd Vaart, Sneijder, De Boertjes, Cocu, v. Nistelrooij, Stam, Gullit, Rijkaard, v. Basten, Robben en zo kan ik er nog wel 100 opnoemen... En zelfs met deze spelers ging het mis, alleen stierf de missie toen in schoonheid in plaats van roemloos eruit met schijtbakkenvoetbal.
We zijn als Nederland ergens compleet de weg kwijt geraakt wat betreft het opleiden van spelers. En zie dat maar eens recht te trekken binnen korte tijd...
We zijn als Nederland ergens compleet de weg kwijt geraakt wat betreft het opleiden van spelers. En zie dat maar eens recht te trekken binnen korte tijd...
Koeman had in de eerste drie wedstrijden een strijdplan dat hij steeds wat bijschaafde. Dat hij er vanaf week is juist het probleemephymerous schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:57:
[...]
En dat is het verschil. Van Gaal heeft een strijdplan en stelt dat op details bij aan de tegenstander.
De Stams en Cocus van deze wereld hebben we nog wel. Maar bij de creatievelingen gaat het misGeoslogos schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Tsja, waar zijn de toppers gebleven als Bergkamp, Kluivert, v Persie, vd Vaart, Sneijder, De Boertjes, Cocu, v. Nistelrooij, Stam, Gullit, Rijkaard, v. Basten, Robben en zo kan ik er nog wel 100 opnoemen... En zelfs met deze spelers ging het mis, alleen stierf de missie toen in schoonheid in plaats van roemloos eruit met schijtbakkenvoetbal.
En toch trekt Nederland in 90% van de gevallen aan het kortste eind bij die loterij, iets wat statistisch gezien bijna onmogelijk is.Derbiss schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Penalty's zijn altijd een loterij, dikke bummer
Iets zegt me dat we toch wel meer kunnen doen om ervoor te zorgen dat de kans om zo'n serie te winnen vergroot. Dan heb je geen garantie dat je alsnog wint, maar dat gaat waarschijnlijk wel wat vaker gebeuren dan nu. Als je standaard 2 van de 5 penalties mist (dit keer zelfs 3), dan mankeert er echt wel ergens iets aan.
Dat soort unieke talenten die individueel zo bepalend zijn, zie je voor mijn gevoel in zijn totaliteit steeds minder. Ook bij andere landen. Kijk naar het Brazilië van nu, maar ook Argentinië. Alleen Frankrijk en Spanje hebben spelers die individueel een wedstrijd kunnen beslissen.Geoslogos schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Denk dat je ook niet moet vergeten dat we een klein landje zijn en dat we dus niet dezelfde aanvoer hebben als een Frankrijk of Duitsland. Marokko heeft simpelweg ook een hele goede lichting en die tref je nu net op het verkeerde moment. Daarnaast is ook het landschap heel erg veranderd. Veel meer landen hebben tegenwoordig hun voetbalstructuur en opleidingen veel beter voor elkaar, waardoor de verschillen steeds kleiner worden.
[ Voor 51% gewijzigd door Smoonshine op 30-06-2026 09:10 ]
uhm...
Net de wedstrijd gekeken, ongelooflijk! Sowieso starten met 5 verdedigers en daarmee het middenveld zo weggeven. Helemaal niet in de wedstrijd geweest.
En dan pech met de penalties, maar dat kan gebeuren.
En dan pech met de penalties, maar dat kan gebeuren.
Als de koe verdronken is, dempt men de put.Typhone schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:32:
Koeman opgestapt? Lees net op Vi een breaking dat hij weggaat.
Alweer en de volgende keer nogmaals.
Wat zegt 'ie dan? Of staat zijn stukje al online?Han schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:03:
Van der Vaart, wat een topgozer is dat zeg, alles spot-on qua analyse.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij was zo bang voor dit geweldige Marokko dat hij alles op de kop gooide. En toen hij tijdens de wedstrijd zag dat het niet werkte, bleef hij er stug in volhouden. En toen we uitgeschakeld waren, zou hij nog steeds hetzelfde doen...D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Koeman had in de eerste drie wedstrijden een strijdplan dat hij steeds wat bijschaafde. Dat hij er vanaf week is juist het probleem
Tijdens de wedstrijd leek het er even op dat hij het licht gezien had met de wissel Ake > Koopmeiners maar vervolgens ging Koopmeiners gewoon achterin lopen op de plek van Ake
Trauma's zijn over-erfelijk op voetbalgebied. U was daar getuige van.Smoonshine schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:04:
[...]
En toch trekt Nederland in 90% van de gevallen aan het kortste eind bij die loterij, iets wat statistisch gezien bijna onmogelijk is.
Iets zegt me dat we toch wel meer kunnen doen om ervoor te zorgen dat de kans om zo'n serie te winnen vergroot. Dan heb je geen garantie dat je alsnog wint, maar dat gaat waarschijnlijk wel wat vaker gebeuren dan nu. Als je standaard 2 van de 5 penalties mist (dit keer zelfs 3), dan mankeert er echt wel ergens iets aan.
Op de training iedereen die een pingel mist dwingen 50% van zijn jaarsalaris naar Unicef over te maken.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik begrijp niet dat iemand miljoenen verdient en dan niet eens een bal vanaf 11 meter kan schieten. Die gasten voetballen dagelijks. Penalty is 90% muscle memory en kan je gewoon trainen. Ook raak schieten onder druk is te trainen. Is dat leuk om te trainen? Nee, maar hoort wel bij je sport. Is bij toernooien zelfs essentieel.
Het zit ongetwijfeld tussen de oren. Stiekem had ik de hoop dat dat trauma na Costa Rico afgelopen zou zijn, maar helaas. Als NL aan een strafschoppenserie begint, denkt iedereen: daar gaan we weer. Kan me niet voorstellen dat spelers dat niet hebben.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Trauma's zijn over-erfelijk op voetbalgebied. U was daar getuige van.
Maar dan nog, de strafschoppen zo abominabel inschieten op zo'n moment. Daar is echt wel wat aan te doen in de voorbereiding.
uhm...
Dat iedereen hier zo verbaast is dat we eruit liggen.
Waar lees je al die verbazing dan? Ik lees vooral ergernis en verbazing over de manier waarop.Stimulate14 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:13:
Een spuit helpt tegen pijn, niet tegen kramp. Wat een onzin verkondig jij.ephymerous schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:57:
[...]
Sure, altijd meer dan voldoende redenen om iets niet te doen, de kunst is het vinden van die ene reden om het wél te doen. Past precies bij het beeld dat ik heb bij hem. Als je voorop in de strijd gaat dan zet je d'r een spuit in.
Op basis van wat ik zonder account zie is het gewoon een column van Krabbendam.Typhone schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:32:
Koeman opgestapt? Lees net op Vi een breaking dat hij weggaat.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het wrange is dat we op het WK nu 19 duels ongeslagen zijn. Maar ja, dan krijg je op het eind altijd die penalties. Misschien een keer met Gianni Infantino babbelen of hij een oplossing kan bedenken daarvoor...Lordy79 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:27:
Penalties verloren sinds 1992
EK 1992 – halve finale vs Denemarken
EK 1996 – kwartfinale vs Frankrijk
WK 1998 – halve finale vs Brazilië
EK 2000 – halve finale vs Italië
WK 2014 – halve finale vs Argentinië
WK 2022 – kwartfinale vs Argentinië
WK 2026 – laatste 32 vs Marokko
Verlies in reguliere tijd sinds 1992:
WK 1994 – kwartfinale vs Brazilië
EK 2004 – halve finale vs Portugal
WK 2006 – achtste finale vs Portugal
EK 2008 – kwartfinale vs Rusland, na verlenging
WK 2010 – finale vs Spanje, na verlenging
EK 2020 – achtste finale vs Tsjechië
EK 2024 – halve finale vs Engeland
50 procent door penalties.
En dan denken dat trainen op penalties geen goed idee is.
Ik zie dat Koeman heeft gezegd dat Kluivert heeft gebracht om een penalty te nemen.
Wellicht is voetbal niet altijd in statistieken te vangen. Maar het aantal spelers zonder ritme, wat in minuut 115 het veld in mag voor een penalty, heeft een belabberde succesrate.
Wellicht is voetbal niet altijd in statistieken te vangen. Maar het aantal spelers zonder ritme, wat in minuut 115 het veld in mag voor een penalty, heeft een belabberde succesrate.
Tegenstander gaat er voortaan gewoon op spelen. Die weet dat er toch een penaltyserie volgt die ze makkelijk winnenVlassie1980 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Het wrange is dat we op het WK nu 19 duels ongeslagen zijn. Maar ja, dan krijg je op het eind altijd die penalties. Misschien een keer met Gianni Infantino babbelen of hij een oplossing kan bedenken daarvoor...
De penalty van Timber ging echt nergens over, gewoon helemaal naast schieten! Moet in ieder geval altijd tussen de palen, of hooguit op een paal. Maar zo naast schieten kan niet op dit niveau.
Marokko was ook slecht met de pingels.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Tegenstander gaat er voortaan gewoon op spelen. Die weet dat er toch een penaltyserie volgt die ze makkelijk winnen
Logische reactie, slechte opstelling en tactiek. Het feit dat je een pure verdediger inzet maakt dat je gegarandeerd je middenveld ondermijnt en je aanval niet gaat lopen, zeker wanneer de aanvallers op afstand blijven. Vijf achterin bij balverlies vind ik geen enkel probleem, dat is gewoon realisme. Maar zet er dan wel iemand neer die inzakt bij balverlies en mee naar voren kan bij balbezit, een beetje zoals Henderson onder Farioli deed. De linkerflank was al een zorgenkindje en die werd hiermee alles behalve beter.Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:41:
[...]
Fijn dat je de 5 mans verdediging snapt. We geven normaal teveel kansen weg dus dat vond ik logisch. Vergeet niet dat we elke wedstrijd teveel kansen weg gaven. Veeeeeel te veel. Op dit niveau kan dat eigenlijk niet.
Dus logische reactie, opstelling en tactiek van Koeman vind ik. Eérst je verdedigen op orde zien te krijgen, dat is je basis, dan de rest.
We hebben gewoon helaas geen Nigel de Jongs.
Desnoods gooi je Koopmeiners in die rol, maar dan bij balbezit wel meer doen. Met meer grip op het middenveld had je een gestructureerder aanvalsspel kunnen spelen en veel minder fouten en balverlies gehad. Daar ben ik van overtuigd.
Of we dan ineens wel gewonnen hadden? Ik denk het niet, Marokko is gewoon beter op elkaar ingespeeld en Nederland te lang los zand geweest om dat nu even te herstellen. Maar dan had ik in ieder geval anderhalf uur minder ergernis gehad omdat het spel gewoon leuker is om te zien. Dan doe je als teams zelf teminste ook nog echt iets in plaats van wat opportunistische speldenprikken.
Maar goed, dit is al jaren de stijl van Koeman (ook bij zijn clubs) en dat vind ik al jaren niets. Hij wordt ervoor betaald dus het is zijn goed recht, maar ik heb een mening en zal dus nooit fan van zijn stijl zijn. Ik sluit mij aan bij Ibra, als je dan toch gaat verliezen dan maar met borst vooruit en je eigen identiteit.
Dat is allemaal een direct gevolg van dat je een systeem ineens (of beter: continu) omgooit. Nul vastigheid, spelers kennen elkaar amper. Hoe kunnen een Brobbey en Gakpo renderen als er geen middenvelders zijn die aansluiting kunnen zoeken? Zij floreren juist in het samenspel, niet in de individuele actie zoals Summerville. En als er dan wel herstel komt op het middenveld wordt Brobbey eruit gehaald voor Weghorst en is de kans op samenspel voorin nóg minder. Je kunt dit toch allemaal uittekenen vooraf?Dan heb je inderdaad wel minder aanvalskracht.
En de mogelijkheden die er wel degelijk lagen (!) werden ook nog kundig om zeep geholpen door oa een Gravenberch. Dan wordt het aanvallend moeilijk als er een paar niet hun niveau halen.
Voorin speelde iedereen als een dweil behalve Summerville.
En het ondersteunen van elkaar in de aanval was er ook nauwelijks, Summerville mocht het vaak alleen uitzoeken. Bijna niemand ondersteunende hem daarin. Dat gebrek aan inzet, door concentratie of wat ook de reden mag zijn, breekt je dan aanvallend gewoon op. Zeker tegen een goed Marokko waar wel iedereen zijn niveau haalt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb weleens geopperd zien worden om elke wedstrijd te beginnen met een penaltyserie. Dan zit er nog geen druk op dus zijn ze 'makkelijker'. En aan het einde is er een die moet en blijft het vuur in het spel. Dan valt de beslissing dus feitelijk altijd voetballend.Vlassie1980 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Het wrange is dat we op het WK nu 19 duels ongeslagen zijn. Maar ja, dan krijg je op het eind altijd die penalties. Misschien een keer met Gianni Infantino babbelen of hij een oplossing kan bedenken daarvoor...
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Vroeger had je niks te doen en ging je buiten uit verveling maar voetballen, waar je zomaar heel goed in bleek te zijn of juist niet bleek te zijn, maar wel nuttig. Denk aan een Romario en een Van Aerle.Geoslogos schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Tegenwoordig denkt iedereen dat ie goed is in Fifa 47, maar een bal op goal schieten in het echie is een zware uitdaging geworden. Dat kweekt slappe zaadzakken.
M.a.w. je geeft een ploeg 1-0 voor aan het begin van de wedstrijdDirtyBird schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:22:
[...]
Ik heb weleens geopperd zien worden om elke wedstrijd te beginnen met een penaltyserie. Dan zit er nog geen druk op dus zijn ze 'makkelijker'. En aan het einde is er een die moet en blijft het vuur in het spel. Dan valt de beslissing dus feitelijk altijd voetballend.
Dus een speler die niet excelleert in het nemen van strafschoppen zou nooit aanvoerder mogen zijn?mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:47:
[...]
In dit soort situaties hoort je aanvoerder op te staan en zichzelf aan te melden als iemend die voorop in de strijd gaat. Die hebben wij al niet, want de onze doet aan drukken op het belangrijkste moment.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het voetbal in het algemeen de laatste 10 jaar meer en meer verdedigend is geworden (aka "antivoetbal'), zeker tijdens knockout of beslissende duels in de poule. Beide teams bang voor de counter en dan maar bivakkeren op eigen helft.Geoslogos schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
Maat goed, is een gevoel, geen idee of dat ook zo is.
532 va 523 is ook een groot verschil mbt bezetting middenveld, snap ook niet echt waarom je in een 523 met zowel wingbacks en wingers zou willen spelen.D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:57:
[...]
/dinsdagochtend rant
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Het is inderdaad een conclusie die Krabbendam zelf trekt, maar dat is natuurlijk niet gebaseerd puur op natte vingerwerk. De redenatie is vrij logisch en ik denk inderdaad dat zowel Koeman als de KNVB na dit WK de conclusie trekken dat ze niet verder willen. Een WK met dit als eindresultaat is ook simpelweg niet goed te noemen voor een land als Nederland, ook al had je wat pech met de loting.Gunner schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Op basis van wat ik zonder account zie is het gewoon een column van Krabbendam.
uhm...
We kunnen het wel over de pingels hebben, maar als Virgil zich niet in de 91ste eenvoudig laat kloppen in een kopduel, stonden we zaterdag gewoon in de achtste finale. Als grote leider is hij verantwoordelijk, hoe vaak heeft een Marokkaan mogen koppen in de 16?
Hoe vaak werd een corner gevaarlijk dit wk?
Op naar het EK zonder Memvis en Virgil, we willen geen vedettes, vedettes die mee gaan moeten presteren, zie een Messi of een Mbappe. Maar Virgil en Memvis lopen alleen nog maar in de weg.
Op naar het EK zonder Memvis en Virgil, we willen geen vedettes, vedettes die mee gaan moeten presteren, zie een Messi of een Mbappe. Maar Virgil en Memvis lopen alleen nog maar in de weg.
Koeman zei heel nederland wil dat ik met 5 verdedigers speel, doe ik dat is het ook niet de juiste tactiek.Bossie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:28:
[...]
532 va 523 is ook een groot verschil mbt bezetting middenveld, snap ook niet echt waarom je in een 523 met zowel wingbacks en wingers zou willen spelen.
/dinsdagochtend rant
Klopt, 5-3-2 was altijd logische keuze geweest niet 5-2-3.
We werden totaal overlopen door Marokko. Frenkie was belabberd.
Het voetbal is nu veel aanvallender dan een paar decennia terug. Ik kan me het WK van 1990 nog herinneren. Toen speelde bijna iedereen 532. Het superdegelijke Duitsland was zowat zelfs het leukste elftal. Dan is het echt treurig gesteld.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het voetbal in het algemeen de laatste 10 jaar meer en meer verdedigend is geworden (aka "antivoetbal'), zeker tijdens knockout of beslissende duels in de poule. Beide teams bang voor de counter en dan maar bivakkeren op eigen helft.
Maat goed, is een gevoel, geen idee of dat ook zo is.
Er zijn zowel in het clubvoetbal als interlandvoetbal nu meerdere teams die toch echt wel een aanvallende gedachte hebben.
Ooit gehoord dat druk alle kunde kan overheersen?m0ridin schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:51:
[...]
De druk kan je misschien niet trainen, de aanloop, traptechniek, een bal strak in de hoek schoppen 100x achter elkaar vanaf precies dezelfde plek, etc... Dat kan wel. En als je dat in je systeem hebt, weet dat je dat kan geeft dat ook vertrouwen, maakt dat je zekerder.
100% nee, maar beinvloedbaar? Zeker...
Ach, we kunnen nu onbevangen naar het WK voetbal kijken. Verder is er op sportgebied niet echt iets verloren. F1 Silverstone komt eraan, de Tour begint (met de Messi van het wielrennen)... Allemaal op wat meer Christelijke tijden.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Natuurlijk, maar andere landen hebben daar toch ook last van? Nederland is niet het enige land met spelcomputers en telefoons...mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Vroeger had je niks te doen en ging je buiten uit verveling maar voetballen, waar je zomaar heel goed in bleek te zijn of juist niet bleek te zijn, maar wel nuttig. Denk aan een Romario en een Van Aerle.
Tegenwoordig denkt iedereen dat ie goed is in Fifa 47, maar een bal op goal schieten in het echie is een zware uitdaging geworden. Dat kweekt slappe zaadzakken.
Nadeel van Nederland is natuurlijk wel het aantal inwoners. Andere landen hebben er gewoon veel meer, zodat er altijd wel meer talenten boven komen drijven, ook al zijn het er in z'n totaliteit minder dan vroeger. In NL droogt de bron sneller op...
Nee. De stand begint gewoon op 0-0. Als de ploeg die de penaltyserie verloor een doelpunt meer maakt dan de tegenstander (vanaf 0-0) wint het gewoon. De gedachte is dat er dan tot het einde ik de winst wordt gespeeld. Onzin natuurlijk, want de ploeg die de penaltyserie won, kan op een gelijkspel spelen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:23:
[...]
M.a.w. je geeft een ploeg 1-0 voor aan het begin van de wedstrijdLijkt me niet in het belang van de sport.
Ik moet altijd wel een beetje gniffelen hoor. Ik ging er vanuit dat we niet verder dan de kwartfinale zouden komen. Ik vind het dan ook wel grappig om te zien hoe het hele land in de WK sfeer komt. Het mooiste vind ik dan ook nog dat oprecht vet veel mensen steeds maar weer verwachten dat we kampioen gaan worden. Om vervolgens 2 slechte potten neer te zetten en het halve land is nu helemaal van slag.Stimulate14 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:13:
Ja je moet een beetje geluk hebben met de loting en de tegenstander(s). Maar kom op, laten we nou niet doen alsof we met deze selectie de finale zouden gaan halen
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik word een beetje moe van de hetze tegen van Dijk. Natuurlijk was de van Dijk van zes jaar terug beter maar toen hadden mensen als van Basten ook al wat te zeiken. Volgens mij vond de buitenlandse pers hem dit toernooi best wel ok. Die zijn wat objectiever dan wij met ons persoonlijke antipathieënJoostje123 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:31:
We kunnen het wel over de pingels hebben, maar als Virgil zich niet in de 91ste eenvoudig laat kloppen in een kopduel, stonden we zaterdag gewoon in de achtste finale. Als grote leider is hij verantwoordelijk, hoe vaak heeft een Marokkaan mogen koppen in de 16?
Jup talentherkenning/-ontwikkeling is voor een groot deel een numbers game.Geoslogos schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Natuurlijk, maar andere landen hebben daar toch ook last van? Nederland is niet het enige land met spelcomputers en telefoons...
Nadeel van Nederland is natuurlijk wel het aantal inwoners. Andere landen hebben er gewoon veel meer, zodat er altijd wel meer talenten boven komen drijven, ook al zijn het er in z'n totaliteit minder dan vroeger. In NL droogt de bron sneller op...
Als we de plek van Argentinië hadden, had ik best in de finale geloofd
Hoeft niet. Dat regel je maar onderling met elkaar.Napo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Dus een speler die niet excelleert in het nemen van strafschoppen zou nooit aanvoerder mogen zijn?
Maar een aanvoerder hoort hoort geen schijtluis te zijn. Van Dijk wordt in Engeland op handen gedragen bij zijn club, en ik zie er helemaal niks van terug als hij voor Nederland speelt.
Zo'n Weghorst staat er wel gewoon. Van Dijk is verstoppertje aan het spelen voor de toeschouwer.
Die druk kan je niet trainen. Al doe je de laatste training in de Arena of de Kuip, met alleen maar penalties. Er is dan geen druk. Er kijken dan geen miljoenen mensen, iedereen lacht op de tribunes want het is een training. Je wordt niet extra aangekeken tijdens je loop naar de stip etc.Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Ooit gehoord dat druk alle kunde kan overheersen?
Als ik trainer zou zijn zou ik van mijn spelers eisen dat ze trainen op strafschoppen. En dan zo dat ze strak in de hoek kunnen schieten. Geen risico, niet in de kruising willen, gewoon strak in de hoek. En zeker geen denigrerende shit als huppelaanloopjes of panenka's. En iedereen die zich daar niet aan houdt staat er gewoon naast.
Daarnaast ben je professional, je weet wat je doet onder druk. Ben je daar slecht in dan sta je niet op de lijst, heb je daar geen last van dan sta je bovenaan de lijst, en ben je gewoon menselijk dan sta je ook op de lijst maar ga je dus voor strak in de hoek, niet te scherp, niet nadenken, geen rare dingen. Dat is geen garantie dat hij dan wel altijd zit, maar onnodige missers ben je in ieder geval grotendeels van af.
Daarnaast ben je professional, je weet wat je doet onder druk. Ben je daar slecht in dan sta je niet op de lijst, heb je daar geen last van dan sta je bovenaan de lijst, en ben je gewoon menselijk dan sta je ook op de lijst maar ga je dus voor strak in de hoek, niet te scherp, niet nadenken, geen rare dingen. Dat is geen garantie dat hij dan wel altijd zit, maar onnodige missers ben je in ieder geval grotendeels van af.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Friendly reminder dat je nu de beeldinstellingen van je televisie weer terug kunt zetten naar de gebruikelijke waardes. Met Koeman vertrekt hopelijk ook de huidige shirtsponsor.
Eens. Ik vind ook dat de aanvoerder te aller tijden een van de strafschoppen in de serie zou moeten nemen. Kan of durft je dat niet, dan ben je maar leider in de kleedkamer, niet op het veld. Die band brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Kan je dat niet aan, neem de band dan ook niet aan.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:47:
In dit soort situaties hoort je aanvoerder op te staan en zichzelf aan te melden als iemend die voorop in de strijd gaat. Die hebben wij al niet, want de onze doet aan drukken op het belangrijkste moment.
Kramp is echt een kutexcuus. Dan vraag je de fysio om er even overheen te wrijven. Die 50 meter lopen en een aanloop van 3 passen moet je aankunnen. Anders had je eerder moeten wisselen.
En kunnen we nou aub ook eens een bondscoach krijgen die de onderbroken aanloopjes verbiedt? Gewoon normale aanloop en die bal het zijnet in rammen.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dit is - indien zo uitgesproken - wel heel opportunistisch. Niets meer dan het externaliseren van de beslissing die een uitschakeling ten gevolgen had. Neem je verantwoordelijkheid van de keuze en ga dan niet naar buiten wijzen.Joostje123 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Koeman zei heel nederland wil dat ik met 5 verdedigers speel, doe ik dat is het ook niet de juiste tactiek.
En hoe concludeer je dat hij dat niet onderling met elkaar heeft geregeld? De link met schijtluis zijn is daarin bijzonder.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Hoeft niet. Dat regel je maar onderling met elkaar.
Maar een aanvoerder hoort hoort geen schijtluis te zijn. Van Dijk wordt in Engeland op handen gedragen bij zijn club, en ik zie er helemaal niks van terug als hij voor Nederland speelt.
Nee dat doe je niet. Alleen als het na verlenging gelijk is heeft de winnaar van de strafschoppen gewonnen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:23:
[...]
M.a.w. je geeft een ploeg 1-0 voor aan het begin van de wedstrijdLijkt me niet in het belang van de sport.
Dit zorgt ervoor dat niet beide teams voorzichtig blijven zijn want 1 zal moeten scoren om te winnen. Maakt de verlenging veel leuker, nu is dat vaak te voorzichtig.
Als Van Dijk het gevoel heeft dat hij niet de beste is om daar te staan dan moet hij daar niet gaan staan. Ik vind dat juist sterk. Sommige spelers kunnen er gewoon niet zo goed mee om gaan, dan moet je hem niet met tegenzin gaan nemen.mavaros schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Hoeft niet. Dat regel je maar onderling met elkaar.
Zo'n Weghorst staat er wel gewoon. Van Dijk is verstoppertje aan het spelen voor de toeschouwer.
Er zijn al veel te veel spelers die denken het 'wel even te doen'. En dat zijn vaak de missers, glorieuze zelfoverschatting.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
True voor je opmerkingen.Smoonshine schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:04:
[...]
En toch trekt Nederland in 90% van de gevallen aan het kortste eind bij die loterij, iets wat statistisch gezien bijna onmogelijk is.
[...]
Dat soort unieke talenten die individueel zo bepalend zijn, zie je voor mijn gevoel in zijn totaliteit steeds minder. Ook bij andere landen. Kijk naar het Brazilië van nu, maar ook Argentinië. Alleen Frankrijk en Spanje hebben spelers die individueel een wedstrijd kunnen beslissen.
Denk dat je ook niet moet vergeten dat we een klein landje zijn en dat we dus niet dezelfde aanvoer hebben als een Frankrijk of Duitsland. Marokko heeft simpelweg ook een hele goede lichting en die tref je nu net op het verkeerde moment. Daarnaast is ook het landschap heel erg veranderd. Veel meer landen hebben tegenwoordig hun voetbalstructuur en opleidingen veel beter voor elkaar, waardoor de verschillen steeds kleiner worden.
Ik las hier ergens; penalty"s kan je altijd missen wat waar is maar doe het normaal. Neem je aanloop op een normale manier en ram die er gewoon in. Ik ben zelf trainer van 10-jarigen en ik zeg altijd; je mag missen maar schiet hard en mik in het zijnet. De keeper kan hem nooit hebben dan. En NL en BE blijven kleine landen. Jullie hadden die fantastische generatie (en pech, remember 'de wissel' en casillias zijn voet tegen Robben..); wij hadden onze 'gouden' generatie met die 3de plaats. Dan zijn uitschieters die om de x jaar eens gebeuren en meestal is het toeval dat alles samenvalt. Als ik me goed herinner wint Engeland bv alle jeugdtoernooien met hun jeugdploegen maar eens volwassen.. het hangt van zoveel af. Vandaar ook; volg je de opleiding in een land en doorloop je alle jeugdploegen etc.. no way dat je dan nog voor een ander land kan kiezen. In se 'blokkeer' je zo ook andere spelers. Maar dat is een andere discussie.
Ik denk dat als je traint op penalty’s dat de druk ook minder wordt. Want je weet dat je hem fatsoenlijk in kan schieten.
Laten we niet het speciale moment voor Gakpo vergeten in deze grote teleurstelling.
Dat was natuurlijk een bijzonder prachtig en tegelijk verdrietig moment.
Dat bedoel ik. Gelijkspel = één goal meer. Dus geen level playing field.bazzemans schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Nee. De stand begint gewoon op 0-0. Als de ploeg die de penaltyserie verloor een doelpunt meer maakt dan de tegenstander (vanaf 0-0) wint het gewoon. De gedachte is dat er dan tot het einde ik de winst wordt gespeeld. Onzin natuurlijk, want de ploeg die de penaltyserie won, kan op een gelijkspel spelen.
"Geen profeet is in eigen land geëerd".D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Ik word een beetje moe van de hetze tegen van Dijk. Natuurlijk was de van Dijk van zes jaar terug beter maar toen hadden mensen als van Basten ook al wat te zeiken. Volgens mij vond de buitenlandse pers hem dit toernooi best wel ok. Die zijn wat objectiever dan wij met ons persoonlijke antipathieën
Het is echt wel bizar vind ik. In het buitenland zien ze hem als één van de beste verdedigers alle tijden en hier kunnen we niet anders dan hem kritisch benaderen.
Uiteraard, niemand blijft hierbij onbewogen. Zeker niet papa's - de gunfactor is dan zeer hoog uiteraard.Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:41:
Laten we niet het speciale moment voor Gakpo vergeten in deze grote teleurstelling.
Maar uiteindelijk; vandaag is nieuwe dag en hopelijk kan het iets geholpen hebben bij het verdriet (ook al is dat zeer zwaar etc)..
Dus omdat er een kans is dat een speler onder druk zij muscle memory vergeet, gaan we er maar niet op trainen?Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Ooit gehoord dat druk alle kunde kan overheersen?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Het is toch bijzonder dat Koeman een redelijk draaien team zo neerzet, dat al je linies minder goed uit de verf komen en je een uitblinkende keeper nodig hebt om nog kans te maken.
In dat geval helemaal mee eens. Het klinkt ff leuk om de druk weg te nemen, totdat je er beter over na gaat denken. En laten we wel wezen, hoe kut penalties ook zijn, juist de spanning en het momentum maakt het ook bijzonder.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Dat bedoel ik. Gelijkspel = één goal meer. Dus geen level playing field.
Je krijgt dan wel dat er altijd een team moet aanvallen. Dat achterover gehang nu bij verlengingen maakt het saai.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Dat bedoel ik. Gelijkspel = één goal meer. Dus geen level playing field.
Was het ook niet een dingetje dat de aanvoerder van het Franse "jeugdteam" net voor het WK voor Marokko had gekozen?Derbiss schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:40:
[...]
no way dat je dan nog voor een ander land kan kiezen. In se 'blokkeer' je zo ook andere spelers. Maar dat is een andere discussie.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Oranje zou gelet op de staat van dienst bij penalties sowieso al niet achterover mogen hangen in de verlenging.sNielz123 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:43:
[...]
Je krijgt dan wel dat er altijd een team moet aanvallen. Dat achterover gehang nu bij verlengingen maakt het saai.
En toch hoop ik dat we ook daarvan leren. Als het onverhoopt nogmaals voorkomt dat een speler een dergelijke persoonlijke tragedie meemaakt tijdens het toernooi moet je die naar huis sturen. Zie Boulahrouz en nu Gakpo. Ze erbij houden werkt niet.Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:41:
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Als we er dan toch uit moeten liggen... Beter eruit gaan tegen een normaal niet - arrogant Marokko dan tegen de zuigers van een Portugal
Verbaasd.Stimulate14 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:13:
En onzin natuurlijk, iedereen hier wist dat je van Marokko kon verliezen. Is ook ruimschoots zo besproken, dus weet werkelijk niet waar je dit vandaan haalt. Beetje trollerige post.
Wat wél verrassend is is de manier waarop. Het leek vooraf een heerlijke wedstrijd te moeten worden met 2 teams die wel willen voetballen en allebei gevaarlijk kunnen zijn. Uiteindelijk heeft Nederland de bus geparkeerd, een frommelgoal gemaakt, en totaal niet aan voetbal toegekomen. Dat verbaast meer, want het leek in de poulefase juist de goede kant op te gaan.
... not as I do.
Als het alleen druk zou zijn, zou je bij andere sporten ook moeten zien dat sporters aan de lopende band vergeten wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld een finale polstokhoogspringen waarbij een springer zijn stok niet in het kuiltje krijgt of bij turnen iemand die compleet de verkeerde kant op springt.Agent47 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Die druk kan je niet trainen. Al doe je de laatste training in de Arena of de Kuip, met alleen maar penalties. Er is dan geen druk. Er kijken dan geen miljoenen mensen, iedereen lacht op de tribunes want het is een training. Je wordt niet extra aangekeken tijdens je loop naar de stip etc.
Alleen bij penalties in het voetbal zie je spelers rare fratsen uithalen en vergeten dat ze gewoon een penaltie moeten nemen. Zoals Weghorst hem nam kunnen ze allemaal...
Daar zijn we toch Nederlanders voor, kritiek/negatief commentaar is onze nationale sport.bazzemans schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
[...]
"Geen profeet is in eigen land geëerd".
Het is echt wel bizar vind ik. In het buitenland zien ze hem als één van de beste verdedigers alle tijden en hier kunnen we niet anders dan hem kritisch benaderen.
Daarnaast mocht je Van Dijk niet gebruiken, wie dan wel ?
@Spookelo Uiteraard speelt druk mee met de penalties, maar ik denk vooral dat het druk is icm met al 120 minuten in de benen hebben. Bij sommige resulteert dat met een bal die door de adrenaline bijna door het gaat en bij een ander gaan er opeens 3817 andere dingen door het hoofd
[ Voor 23% gewijzigd door Bossie op 30-06-2026 09:49 ]
Volgens mij zei Koopmeiners dat ze er veel op getraind hadden?ST10©DE schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Dus omdat er een kans is dat een speler onder druk zij muscle memory vergeet, gaan we er maar niet op trainen?
Druk is gewoon niet te trainen, dat is een mentale kwestie. Een waar Nederlanders niet altijd goed in zijn
Hij was de enige die scoorde, dat hij verder weinig in het spel voor kwam was logisch gezien de omzetting van systeem en tactiek. Wat wil je dan nu precies relateren aan zin privégebeurtenissen?Malfunctions schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:45:
[...]
En toch hoop ik dat we ook daarvan leren. Als het onverhoopt nogmaals voorkomt dat een speler een dergelijke persoonlijke tragedie meemaakt tijdens het toernooi moet je die naar huis sturen. Zie Boulahrouz en nu Gakpo. Ze erbij houden werkt niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die keuze moet je hem/haar zelf laten maken vind ik nee?Malfunctions schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:45:
[...]
En toch hoop ik dat we ook daarvan leren. Als het onverhoopt nogmaals voorkomt dat een speler een dergelijke persoonlijke tragedie meemaakt tijdens het toernooi moet je die naar huis sturen. Zie Boulahrouz en nu Gakpo. Ze erbij houden werkt niet.
Kan ook enorm bevorderend werken voor groepsgeest ed (enfin, je snapt me wel)
je hebt gelijk.D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:57:
[...]
De omzetting was ingezet nadat we tegen Frankrijk hadden verloren met 4-2-3-1 opstelling, dat was al eerder
Ik heb een beetje Ajax-MCU vibes van 2017. Ajax speelde alleraardigst tot de finale en hadden daadwerkelijk kans. Tot die wedstrijd speelde Ajax zijn eigen spel. Echter paste Bosz speciaal voor deze wedstrijd een aantal aanpassingen toe, speciaal om zich aan te passen aan het MCU spel.
Het werd een kansloze 2-0. Maar vooral, een onherkenbaar Ajax.
Je aanpassen aan de tegenstander doe je als je als Feyenoord naar Real Madrid moet. Of, Paraguay wat tegen Duitsland moet spelen. Maar dat doe je niet als Nederland tegen een, met alle respect, Marokko.
Het werd een kansloze 2-0. Maar vooral, een onherkenbaar Ajax.
Je aanpassen aan de tegenstander doe je als je als Feyenoord naar Real Madrid moet. Of, Paraguay wat tegen Duitsland moet spelen. Maar dat doe je niet als Nederland tegen een, met alle respect, Marokko.
Zoiets heet gewoon achter je land staan. En alles is mogelijk in het voetbal. Dus zo raar vind ik het niet.Agent47 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Ik moet altijd wel een beetje gniffelen hoor. Ik ging er vanuit dat we niet verder dan de kwartfinale zouden komen. Ik vind het dan ook wel grappig om te zien hoe het hele land in de WK sfeer komt. Het mooiste vind ik dan ook nog dat oprecht vet veel mensen steeds maar weer verwachten dat we kampioen gaan worden. Om vervolgens 2 slechte potten neer te zetten en het halve land is nu helemaal van slag.
Ja je moet een beetje geluk hebben met de loting en de tegenstander(s). Maar kom op, laten we nou niet doen alsof we met deze selectie de finale zouden gaan halen![]()
We zijn gewoon niet goed genoeg meer. Dat kunnen er maar weinig accepteren als ik hier zo lees.Agent47 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Ik moet altijd wel een beetje gniffelen hoor. Ik ging er vanuit dat we niet verder dan de kwartfinale zouden komen. Ik vind het dan ook wel grappig om te zien hoe het hele land in de WK sfeer komt. Het mooiste vind ik dan ook nog dat oprecht vet veel mensen steeds maar weer verwachten dat we kampioen gaan worden. Om vervolgens 2 slechte potten neer te zetten en het halve land is nu helemaal van slag.
Ja je moet een beetje geluk hebben met de loting en de tegenstander(s). Maar kom op, laten we nou niet doen alsof we met deze selectie de finale zouden gaan halen![]()
Je mist gewoon types als Nigel de Jong, Robben, Sneijder, van Persie.
Maar dan ben je ook niet geschikt als aanvoerder imo. Lead by example.Gonadan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:38:
[...]
Als Van Dijk het gevoel heeft dat hij niet de beste is om daar te staan dan moet hij daar niet gaan staan. Ik vind dat juist sterk. Sommige spelers kunnen er gewoon niet zo goed mee om gaan, dan moet je hem niet met tegenzin gaan nemen.
Er zijn al veel te veel spelers die denken het 'wel even te doen'. En dat zijn vaak de missers, glorieuze zelfoverschatting.
Iedereen kan een bal tussen de palen schieten vanaf 11m, het gaat erom hoe je met de druk om gaat.
Dan kun je em nog missen, zoals Hakimi bij Marokko, nu krijg je Timber enzo die hun verantwoordelijkheid maar nemen omdat de aanvoerder niet thuis geeft.
Hup Kaapverdië!!Grindtegel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 05:53:
verdient verloren
koeman rot op
hup belgie!
en weltrusten
Of Argentinië in de finale….Harribo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:45:
Als we er dan toch uit moeten liggen... Beter eruit gaan tegen een normaal niet - arrogant Marokko dan tegen de zuigers van een Portugal
Maar dat is dus niet waar ik me aan erger.Gonadan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:38:
[...]
Als Van Dijk het gevoel heeft dat hij niet de beste is om daar te staan dan moet hij daar niet gaan staan. Ik vind dat juist sterk. Sommige spelers kunnen er gewoon niet zo goed mee om gaan, dan moet je hem niet met tegenzin gaan nemen.
Sommige lieden moet je niet in de spotlights zetten op de cruciale momenten, maar zorg dan voor goede vervangers die wel durven.
Die Hakimi miste de pingel ook grandioos, maar niemand die er later wakker van ligt als het desastreus afloopt. Of hij aanvoerder was weet ik niet, maar dat maakt in mijn kritiek eigenlijk niet uit. Het gaat om de publieke rol die je hebt in het voetbalspel.
Alle grote sterren missen wel eens op een belangrijk moment een uitgelezen kans. Van Dijk is gewoon compleet afwezig in het voetbalverhaal als het puntje bij paaltje komt.
Ik heb gisteren niet gedronken maar heb nog wel last een flinke kater ...
Pfffff.
Pfffff.
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Hij deed totaal niet mee, de wedstrijd ging compleet langs hem heen. Hij was (mentaal) echt afwezig en op momenten had hij volgens mij geen enkel idee dat hij op het veld stond.Gonadan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:47:
[...]
Hij was de enige die scoorde, dat hij verder weinig in het spel voor kwam was logisch gezien de omzetting van systeem en tactiek. Wat wil je dan nu precies relateren aan zin privégebeurtenissen?
Als hij al in een duel terecht kwam ging hij die niet fatsoenlijk aan en veel van zijn passes kwamen niet aan (passingspercentage van 50%, Summerville kwam aan de andere kant tot 88%). Succesvolle dribbels 0!
Dat is bij lange na niet het niveau wat Gakpo normaal op een slechte dag levert en had 100% met zijn privesituatie te maken. Totaal gebrek aan focus en dat kan simpelweg niet op dit niveau.
ok, zal dan misschien een valse herinnering zijn aan betere tijden waar ons team relatief beter was en meer kon aanvallen.D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Het voetbal is nu veel aanvallender dan een paar decennia terug. Ik kan me het WK van 1990 nog herinneren. Toen speelde bijna iedereen 532. Het superdegelijke Duitsland was zowat zelfs het leukste elftal. Dan is het echt treurig gesteld.
Er zijn zowel in het clubvoetbal als interlandvoetbal nu meerdere teams die toch echt wel een aanvallende gedachte hebben.
Ik ga maar hopen op Senegal - Colombia als finale
Zou kunnen dat het hier door komt hoor, maar Gakpo was (bijna) heel het seizoen bij Liverpool ook niet goed (genoeg).forzav schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:04:
[...]
Hij deed totaal niet mee, de wedstrijd ging compleet langs hem heen. Hij was (mentaal) echt afwezig en op momenten had hij volgens mij geen enkel idee dat hij op het veld stond.
Als hij al in een duel terecht kwam ging hij die niet fatsoenlijk aan en veel van zijn passes kwamen niet aan (passingspercentage van 50%, Summerville kwam aan de andere kant tot 88%). Succesvolle dribbels 0!
Dat is bij lange na niet het niveau wat Gakpo normaal op een slechte dag levert en had 100% met zijn privesituatie te maken. Totaal gebrek aan focus en dat kan simpelweg niet op dit niveau.
Hij was niet in vorm /zo goed zoals het seizoen toen ze kampioen werden.
[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 30-06-2026 10:11 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Heerlijk om iedereen bezig te zien
Allereerst mijn oprechte felicitaties naar Marokko en hun fans. Een prachtige ploeg die goed voetbal speelt en terecht heeft gewonnen. Ik ben erg benieuwd waar ze gaan komen.
Jaartje of 12 geleden stage gelopen bij een “probleem” club met uiteraard Marokkanen. Als je die kinderen een beetje observeert en je kunt het kanaliseren dan heb je écht een ploeg die voor je door het vuur gaat. Grappig, leuk en toch frustrerend dat ik het nu zie gebeuren tegen mijn eigen land
Allereerst mijn oprechte felicitaties naar Marokko en hun fans. Een prachtige ploeg die goed voetbal speelt en terecht heeft gewonnen. Ik ben erg benieuwd waar ze gaan komen.
Jaartje of 12 geleden stage gelopen bij een “probleem” club met uiteraard Marokkanen. Als je die kinderen een beetje observeert en je kunt het kanaliseren dan heb je écht een ploeg die voor je door het vuur gaat. Grappig, leuk en toch frustrerend dat ik het nu zie gebeuren tegen mijn eigen land
Had je nou maar de topschutter van Burnley in je team gehad.
Al had het waarschijnlijk niets veranderd aan Koemans feilloze tactiek.
Al had het waarschijnlijk niets veranderd aan Koemans feilloze tactiek.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Einde tijdperk Van Dijk.
Wie ziet je op LCV? Van der Ven? De Ligt?
Wie ziet je op LCV? Van der Ven? De Ligt?
Druk en vermoeidheid hebben een rol, maar het gaat erom dat je van tevoren weet wat je gaat doen. Als je naar de stip loopt moet je weten hoe je de aanloop doet en waar je hem schiet en dat moet je een paar keer gedaan hebben. Zoals Weghorst en Koopmeiners hem namen gaat hij er vrijwel altijd in, dan hoeft hij niet eens perfect genomen te zijn. Die routine is gewoon trainbaar.Bossie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:46:
[...]
@Spookelo Uiteraard speelt druk mee met de penalties, maar ik denk vooral dat het druk is icm met al 120 minuten in de benen hebben. Bij sommige resulteert dat met een bal die door de adrenaline bijna door het gaat en bij een ander gaan er opeens 3817 andere dingen door het hoofd
Een hordeloper weet precies hoeveel stappen hij neemt tussen de hordes en ook vanaf welke horde dat een stap meer wordt, doordat het door de vermoeidheid moeilijker wordt bij de laatste hordes. Dat moeten topspelers gewoon kunnen voor zo'n penalty. Een kwestie van na elke training een paar nemen.
En op de nos staat dat ze 5/2/3 speelden? Maar na al de wissels was het toch meer (soort van) 5/4/1?
Koeman maakte dezelfde fout als tegen Japan. (Of zie ik dat verkeerd? )
Hij ging te snel verdedigend denken en wisselen na een voorsprong. En haalde al zijn aanvallende krecht eruit en ging vol op de verdediging spelen....
Na de wissels stond er niemand meer (ja, Weghorst) op het veld om te scoren?
Hij ging te snel verdedigend denken en wisselen na een voorsprong. En haalde al zijn aanvallende krecht eruit en ging vol op de verdediging spelen....
[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 30-06-2026 10:16 ]
Koeman maakte de fout vooraf en bleef hieraan vasthouden ondanks dat iedereen zag dat het de verkeerde kant op ging. NL kwam bij toeval op voorsprong dus weinig met het Japan scenario te maken, het waren allemaal wissels spits voor spits, middenvelder voor middenvelder, middenvelder voor verdediger (die we dan toch als verdediger neerzetten!)Format-C schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:15:
En op de nos staat dat ze 5/2/3 speelden? Maar na al de wissels was het toch meer (soort van) 5/4/1?
[ Voor 9% gewijzigd door forzav op 30-06-2026 10:19 ]
Mee eens. Ik vind ook dat je hem bij de tegengoal niets kan verwijten. Er komt iemand door van het middenveld en onze middenvelders staan te slapen. De Jong had op zn minst mee moeten lopen. Nu moest Van Dijk 2 man dekken. Ja, dat ziet er dan ongelukkig uit, maar de fout ligt echt ergens anders.D-e-n schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Ik word een beetje moe van de hetze tegen van Dijk. Natuurlijk was de van Dijk van zes jaar terug beter maar toen hadden mensen als van Basten ook al wat te zeiken. Volgens mij vond de buitenlandse pers hem dit toernooi best wel ok. Die zijn wat objectiever dan wij met ons persoonlijke antipathieën
Hetzelfde met Depay. Die speelde niet eens en krijgt volop kritiek op sociale media (en wordt hier ook genoemd). Hij heeft gewoon een zeer respectabele carriere, ook in Oranje.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ja maar ik bedoel dus dat hij direct defensief (of nog defensiever) begon te denken op het moment dat de buit binnen leek te zijn.forzav schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:17:
[...]
Koeman maakte de fout vooraf en bleef hieraan vasthouden ondanks dat iedereen zag dat het de verkeerde kant op ging. NL kwam bij toeval op voorsprong dus weinig met het Japan scenario te maken, het waren allemaal wissels spits voor spits, middenvelder voor middenvelder, middenvelder voor verdediger (die we dan toch als verdediger neerzetten!)
Dat was in deze wedstrijd nog veel erger, en / maar het scenario was idd anders. Maar tegen Japan haalde hij de goeie spelers er te snel af, en tegen Marokko wilde hij proberen de 1-0 te verdedigen met de wissels.
Edit: hij maakte idd direct in het begin al.de.fout door anders (verdedigend) te gaan spelen dan dat ie normaliter doet, en toen het niet goed leek te gaan hield hij er idd stug aan vast ipv "in te grijpen".
[ Voor 94% gewijzigd door Format-C op 30-06-2026 11:34 ]
Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal WK 2026 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic
Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!