HollowGamer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:29:
Gisteren Voetbalpraat gezien, en dan hoor je Perez en de rest roepen over hoe mooi en spannend dit toernooi is.
In mijn optiek zijn het gewoon vriendschappelijke wedstrijden, waarbij het iets spannender is gemaakt. Het maakt redelijk iets uit waar je terecht komt, maar wat ik begreep kan je nog op allemaal andere manieren je plaatsen? Wij hebben verloren van Spanje, maar je kunt dus nu een gunstiger* tegenstander krijgen.
Persoonlijk heb ik liever gewoon competitie of beker voetbal. Het lijkt me voor clubs ook echt waardeloos elke keer spelers geblesseerd terug te krijgen.
Het is als vervanging van de vriendschappelijke wedstrijden, dus niks mis mee dat je het ook zo benadert. Dat er weinig prestige aan vasthangt of winst t.a.v. de kwalificatie versterkt dat en dat is prima.
Dat jij persoonlijk liever competitie of bekervoetbal hebt, is je persoonlijke voorkeur. Alleen was het niet de afweging tussen competitie/bekervoetbal of interlandvoetbal maar tussen niets zeggende oefenwedstrijden tegen onbeduidende tegenstanders of een competitie (de Nations League) waardoor je meer tegenstanders op hetzelfde niveau treft. Inmiddels is wat mij betreft gebleken dat dit voor zowel de landen als de supporters gewoon leuker is (dan onbeduidende oefenwedstrijden).
Je koppelt het vervolgens aan blessures van spelers. Dat is dan echter een non-issue, want de kans op blessures is niet per se groter in competitieve wedstrijden dan in oefenwedstrijden:
"No statistically significant difference for injury was found between competitive matches and friendly matches."
Risk for injury when playing in a national football team
Als ik het goed begrijp is jouw mening eigenlijk dat de kalender met wedstrijden voor de nationale selectie sowieso wel minder mag, ongeacht of dat nou oefenwedstrijden of Nations League-wedstrijden zijn.
Daarnaast vond ik Spanje toch echt niet super goed. Je kunt dat prima los zien van onze prestaties zelf, en dat is niet bedoeld als dat we niet ons best hebben gedaan.
Tja, speelde Spanje niet zo goed omdat ze niet zo goed waren of omdat Nederland ook gewoon goed stond en Spanje goed onschadelijk maakte.
Ik heb toch sterk de indruk dat we erg goed zijn geworden om de prestatie van Oranje te downplayen omdat dat nu eenmaal in het straatje past van een Oranje-selectie die als minder goed wordt gezien (m.n. voorin) en een bondscoach die sommigen niet zien zitten.
Dat Koeman nu bijvoorbeeld pas met Frimpong en Maatsen iets doet, is echt iets wat mij irriteert. Ook deze keeper kreeg weinig kansen, en er zijn zoveel meer spelers die ik dan een kans zou geven boven een Depay. Wat hebben we nu van hem gezien wat zo bijzonder was?
Die irritatie begrijp ik. Koeman is een conservatieve trainer, die liever leunt op de ervaringen die hij al heeft met spelers. Hij zet spelen in Oranje neer als de hoogste eer en beloning voor presteren die je echt moet verdienen*. Daar is hij (ook in mijn ogen) behoorlijk rigide in. Het zorgt ervoor dat hij langer vasthoudt aan spelers, waarvan anderen vinden dat er door geselecteerd moet worden.
Wat betreft Depay. Voelt voor mij ook als een speler om door te selecteren. Alleen wat is het alternatief? Welke Nederlandse spits laat week-in-week-uit op topniveau zien als spits van Oranje te moeten fungeren? Mijn antwoord is dat die er niet is; Zirkzee niet, Brobbey niet, Weghorst niet, Emegha en Ohio vanuit Jong Oranje ook niet. Depay presteert hoe je het ook went of keert goed in Brazilië. Wat het lastig maakt is dat we vanuit hier heel moeilijk in kunnen schatten hoe die competitie zich verhoudt t.o.v. de Europese competities (hoewel we het er wel over eens zijn dat het niet bij de top-competities hoort). Gelet op wat er voorhanden is, vind ik het niet gek dat Koeman dan terugvalt op iets dat hij vertrouwt. Wat dat betreft had ik er véél meer moeite mee dat hij Depay bleef gebruiken en kiezen tijdens het EK. Toen was hij niet fit, presteerde niet constant en liet het ook niet in Oranje zien.
*Ik vind het eerlijk gezegd wel iets hebben dat Koeman er zo (lees: hoogste eer) in staat t.a.v. spelen voor Oranje. Uiteraard heeft het ook beperkingen.
Straks komen de geblesseerde spelers weer terug. Een Dumfries is leuk, maar ik noem hem toch echt meer blind t.o.v. een Frimpong. Drie keer raden wie er gaat spelen..
Hier ben ik het met je over eens. Nooit een Dumfries-fan geweest, qua speler en stijl. Maar toch. Kijk hoe belangrijk hij is geweest? Daar kan je ook niet echt omheen. En dan weet je inderdaad met de manier waarop Koeman redeneert dat hij Dumfries zal blijven verkiezen als eerste keus.
Wat je Koeman kan verwijten is dat hij de combinatie Dumfries en Frimpong samen in het elftal onvoldoende een echte kans heeft gegeven. Hoewel je eigenlijk aan de speelstijl van beiden wel kunt verwachten dat dit een moeilijke combinatie is. Koeman is niet een type trainer als bijvoorbeeld Van Gaal die ervoor kiest om dat erin te slijpen als hij de ploeg langer bij elkaar heeft. Koemans andere keuzes waren bovendien ook niet onlogisch rondom het EK door het te proberen met Dumfries+Simons of Dumfries+Malen.
Zoals jij het stelt kan Koeman het eigenlijk alleen goed doen als hij Frimpong een plek geeft, punt. Zo zwart-wit is het toch niet?
Nee, ik ben niet zo enthousiast over deze presentatie en Koeman. Snap niet dat de media dit af doet als een wereld prestatie of iets bijzonders. Het was spannender dan normaal bij vriendschappelijke wedstrijden, dat wel.
Ondanks dat alles, ben ik ook niet zo'n fan van Koeman omdat ik zelf ook andere keuzes zou maken. Ik begrijp echter wel zijn redeneringen en die zijn niet per definitie fout maar gestuit op een ander fundament in afwegingen.
Vind je echt dat de media de prestatie zo ophemelt dan? Zo ervaar ik het niet echt. Wel dat we vooraf allemaal vinden dat we kansloos zijn en tijdens en achteraf moeten concluderen goed partij te hebben gegeven aan een topland.