[Voetbal] Grote Nederlands elftal Topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 262 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 16:01
Sjah schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:48:
Nou de reclamemakers (maarja die worden betaald :r ) die doen al aan de Oranje prullaria voor de supers aanprijzen.
Net die ING reclame op tv, nou snap ik waarom Nederland zo slaapverwekkend voetbalt onder Koeman, als zijn kleedkamer speeches net zo sloom zijn als zijn advertentiepraat.

Ik heb er ook bar weinig vertrouwen in dit EK, onder Koeman gaat het alleen maar slechter en slechter ondanks dat we best een aardige selectie hebben op een paar onverlaten na.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 20:12
d-vine schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:47:
Zolang er geen buitencategorie aanvallers doorbreken zal het voorlopig blijven worstelen met het Nederlands Elftal.

Denk mede door de lage verwachtingen dat het niet echt nog leeft
Denk ik ook. Dat is overigens niks nieuws. Oranjekoorts kwam in mijn beleving altijd pas gedurende het toernooi op gang.

Voorafgaand aan het WK in 2010 was er ook zurigheid rondom Oranje, want we hadden zulke slechte verdedigers dat niemand er wat voor gaf. Na Brazilië sloeg het pas echt om. In 2014 waren we de eerste wedstrijd kansloos, want we speelden tegen de regerend Europees en Wereldkampioen. Toen we met 5-1 wonnen, sloeg het om. In 2008 op het EK zaten we in de poule des doods met Italië en Frankrijk. We zouden in de poulefase al sneuvelen. Toen we eerst Italië en daarna Frankrijk van de mat speelden was er ineens Oranjekoorts en waren we de allerbeste.

Zo heeft denk ik ieder toernooi wel zijn verhaal. Ik vind de negativiteit rondom de selectie van Oranje overdreven. De wereldtoppers van weleer zijn er inderdaad niet meer (hoewel ons dat ook geen prijzen opleverde). Ik zie eigenlijk best wel veel potentie met een qua leeftijd best wel interessante groep. Daar kan je iets van maken. Of Koeman dat kan en of het nu lukt, is afwachten.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Miki schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Koeman zal waarschijnlijk nooit precies vertellen waarom hij deze afwegingen heeft gemaakt maar zoals hier vriendjespolitiek wordt gesuggereerd is niet fair. Hier zit veel meer achter.
Zoals wat?

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 16:01
bazzemans schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Denk ik ook. Dat is overigens niks nieuws. Oranjekoorts kwam in mijn beleving altijd pas gedurende het toernooi op gang.

Voorafgaand aan het WK in 2010 was er ook zurigheid rondom Oranje, want we hadden zulke slechte verdedigers dat niemand er wat voor gaf. Na Brazilië sloeg het pas echt om. In 2014 waren we de eerste wedstrijd kansloos, want we speelden tegen de regerend Europees en Wereldkampioen. Toen we met 5-1 wonnen, sloeg het om. In 2008 op het EK zaten we in de poule des doods met Italië en Frankrijk. We zouden in de poulefase al sneuvelen. Toen we eerst Italië en daarna Frankrijk van de mat speelden was er ineens Oranjekoorts en waren we de allerbeste.

Zo heeft denk ik ieder toernooi wel zijn verhaal. Ik vind de negativiteit rondom de selectie van Oranje overdreven. De wereldtoppers van weleer zijn er inderdaad niet meer (hoewel ons dat ook geen prijzen opleverde). Ik zie eigenlijk best wel veel potentie met een qua leeftijd best wel interessante groep. Daar kan je iets van maken. Of Koeman dat kan en of het nu lukt, is afwachten.
Het enige echte goede voetbal wat ik heb gezien van het Nederlands elftal was met Marco van Basten als bondscoach. Jammer genoeg maakte een andere sneaky Nederlander al vlug een eind aan die reeks.

Maar ook in zuid afrika en brazilie vond ik spel spel laf en waardeloos ook al kwamen we er ver mee. Geef mij het Nl elftal van van basten maar. Beter verliezen met mooi spel dan winnen op zijn Mourinho's. Al zal vrijwel iedereen daar anders over denken

[ Voor 1% gewijzigd door Grindtegel op 29-05-2024 21:35 . Reden: diverse aanvullingen ]

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grindtegel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Het enige echte goede voetbal wat ik heb gezien van het Nederlands elftal was met Marco van Basten als bondscoach. Jammer genoeg maakte een andere sneaky Nederlander al vlug een eind aan die reeks.

Maar ook in zuid afrika en brazilie vond ik spel spel laf en waardeloos ook al kwamen we er ver mee. Geef mij het Nl elftal van van basten maar. Beter verliezen met mooi spel dan winnen op zijn Mourinho's. Al zal vrijwel iedereen daar anders over denken
Van Basten _O-
De analist die niks kijkt en niemand kent.

Slot of ten Hag zou het moeten worden, maar dat duurt nog wel even.

• Sjah
Of Bosz? Waar gaat Klopp heen eigenlijk, zou ook een prima coach zijn, maar die zal munten willen.

• bazzemans
@Grindtegel Er zit dan ook verschil tussen goed voetbal en Oranjekoorts. Hoe beter de resultaten, hoe hoger de koorts. Goede resultaten != goed spel.

Toernooivoetbal en goed voetbal is vaker niet dan wel het geval. Zeker in een knockout-fase telt alleen de volgende ronde.

In 2010 en 2014 was het spel inderdaad niet top. Toch was er Oranjekoorts. Eén van de indicatoren waaraan je dat kan merken is het tijdens het toernooi groeiende aantal Nederlanders die normaal geen voetbal kijken, nu ineens compleet into Oranje zijn. Ik vind dat altijd wel mooi en de spanning van wedstrijden maakt veel goed. Maar goed, dat is niet voor iedereen. In 2012 klopte er helemaal niks. Geen Oranjekoorts te bespeuren.

In 1998 en 2000 heb ik ook van Oranje genoten. Geweldige selectie hadden we destijds, echt de top van de wereld. In 1998 genaaid tegen Brazilië en in 2000 op onverklaarbare wijze niet gewonnen van Italië. Een speler als Bergkamp, die als God aanbeden werd in Noord-London, had in Nederland ook de status gekregen die hij verdient als we één van die twee toernooien hadden gewonnen.

• bazzemans
Exocet schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Van Basten _O-
De analist die niks kijkt en niemand kent.
De enige verklaring die ik voor deze reactie kan geven, is dat je Van Basten niet als bondscoach hebt meegemaakt, want het spel in 2008 was toen echt goed.

• Exocet
  • Niet online
bazzemans schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:47:
[...]

De enige verklaring die ik voor deze reactie kan geven, is dat je Van Basten niet als bondscoach hebt meegemaakt, want het spel in 2008 was toen echt goed.
Dat was ondanks van Basten, niet dankzij. Een geweldige lichting die kampioen had kunnen worden, maar er al vroeg uit lag.

• bazzemans
Exocet schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:04:
[...]

Dat was ondanks van Basten, niet dankzij. Een geweldige lichting die kampioen had kunnen worden, maar er al vroeg uit lag.
Ah de typische UNO-reverse kaart. Als het niet loopt, kan de bondscoach er niks van en zou het veel beter gaan met een ander. Als het wel loopt dan is het de kwaliteit van de selectie en doet de bondscoach er niet toe.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, denk je niet?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En zelfs die beroemde 1-5 met die kopbal was een wedstrijd waar Oranje eerst verdiend met 1-0 achter kwam en daar niet eens over mocht klagen ;)

Ik weet nog dat ik zo weinig vertrouwen had dat ik die wedstrijd alleen thuis wilde kijken, ik wilde bij de voorspelde afgang even niemand om me heen :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bazzemans
Ja. Dat was mooi. Na de wedstrijd zette de Oranjekoorts een beetje in. Ik vind onderstaand plaatje daar mooi bij passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eibLmBQLZFlqoll5fAPGwI-F7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iu2SwgYAQvB7Vdrk2a18vY39.jpg?f=user_large

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
gambieter schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:26:
[YouTube: Spain 1-5 Netherlands - World Cup 2014 - van Persie & Robben Double - Extended Highlights - FHD]
En zelfs die beroemde 1-5 met die kopbal was een wedstrijd waar Oranje eerst verdiend met 1-0 achter kwam en daar niet eens over mocht klagen ;)

Ik weet nog dat ik zo weinig vertrouwen had dat ik die wedstrijd alleen thuis wilde kijken, ik wilde bij de voorspelde afgang even niemand om me heen :p
Die pot in de UK met al onze Engelse buren gekeken. Die hadden toen al hun eerste wedstrijd verloren dus we waren allemaal voorbereid op een avond met gedeelde smart / halve smart. Het liep anders :P

Rest van dat toernooi was trouwens niet al te best, laten we daar eerlijk over zijn. Eén memorabele helft voetbal gezien eigenlijk. Wedstrijd tegen Brazilië was ook wel goed maar die ging om 0,0 dus daar heb ik weinig herinneringen aan.

En 2008 was fan-tas-tisch. Twee heerlijke wedstrijden. Jammer dat Hiddink op de bank zat bij de Russen. En ik blijf erbij dat dat trieste verhaal van het kindje van Boulahrouz ook impact heeft gehad.

Edit: Voor Oranjekoorts heb je een aansprekende overwinning nodig die mensen erin doet geloven dat je all the way kan gaan. In die zin is de wedstrijd tegen Frankrijk de enige die van belang is. Terwijl het voor de toernooi progressie juist de minst belangrijke van de drie is gezien de minimale kans dat je die wint (op papier althans, Frankrijk heeft een mooie historie van underperformance op toernooien).

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-05-2024 07:44 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Dat zeg ik niet, maar je opmerking dat hij geen knikker heeft geraakt klopt gewoon niet. Just stating facts mate.
Sidenote: weinig buitenspelers in de eredivisie die betere cijfers dan dit kunnen overleggen. Alleen Bakayoko, die in een goed draaiend elftal speelde. Dat kunnen we van Ajax afgelopen seizoen niet zeggen. Binnen dat perspectief vind ik het geen slechte statistieken. Geen WOW het is geweldig, maar goed genoeg om zijn selectie te rechtvaardigen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat Bergwijn in Oranje (zeker onder Koeman) altijd gerendeerd heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door SterqVerhael op 30-05-2024 08:35 ]

• bazzemans
Dr. Strangelove schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Edit: Voor Oranjekoorts heb je een aansprekende overwinning nodig die mensen erin doet geloven dat je all the way kan gaan. In die zin is de wedstrijd tegen Frankrijk de enige die van belang is. Terwijl het voor de toernooi progressie juist de minst belangrijke van de drie is gezien de minimale kans dat je die wint (op papier althans, Frankrijk heeft een mooie historie van underperformance op toernooien).
Ja en nee. Als Oranje bijvoorbeeld Portugal treft in de kwartfinale en dat wordt een aansprekende overwinning dan kan dat ook de Oranjekoorts doen ontbranden. Sowieso naarmate Oranje verder komt, gaan mensen er al dan niet terecht in geloven, en kan de koorts stijgen.

Maar goed. Dat is allemaal nog niet aan de orde en scepsis voert nog de boventoon.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Maarten_E schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:45:
Kan aan mij liggen, maar leeft het EK nog helemaal niet?
EK is in een buurland (de poulefase wedstrijden worden dan weer gek genoeg niet dichtbij Nederland gespeeld, had Dortmund gedaan ipv Leipzig en Berlijn), maar het voelt allemaal gezapig aan heb ik zo het idee.
Heb hetzelfde. Voorheen leefde ik er altijd wel naartoe maar momenteel nog totaal niet mee bezig.
Mis een beetje de wow factor bij Oranje die ik vroeger wel had. Namen als Kluivert, Bergkamp, Robben, Sneijder, van Persie. Echte wereldtop en het gevoel dat je wel eens hoge ogen zou kunnen gooien.
Van een Depay of Bergwijn word ik niet warm in ieder geval. Het elftal is gewoon teveel middelmaat (behalve de verdedigers) en daarbij ook nog eens een laffe, saaie speelstijl.

• Dr. Strangelove
Met een aansprekende overwinning bedoel ik dan ook eentje tegen een groot voetballand. Daar hoort Portugal zeker bij, al is het alleen maar omdat we daar sinds de Gouden Eeuw al niet meer van gewonnen hebben.

En soms moet je dan wachten op een kwart- of zelfs halve finale. Vorige toernooi was ook weinig boeiend tot de wedstrijd tegen Argentinië. Als ze die gewonnen hadden, vooral met dat score verloop, had heel Nederland in oranje gelopen de volgende dag. Zoiets draait bijna altijd op een enkele wedstrijd. 88 Engeland, 92 Duitsland, 98 Argentinië, 2000 Joegoslavië (meer vanwege de uitslag), 2008 Italië, 2010 Brazilië.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-05-2024 08:50 ]

• bazzemans
@Dr. Strangelove Volgens mij bevestigen wij elkaar in dit punt.

Argentinië 1998 heb ik ook fantastische herinneringen aan. Wat een cadeautje op mijn verjaardag.

• JEightyFive
  • Nu online
Hoorde vanmorgen overigens een geluidsfragment van de uitleg van Koeman over zijn keuze m.b.t. Maatsen op de radio. Met woorden als: Blind heeft een geweldig seizoen gedraaid met Girona en v/d Ven speelt linksback bij Tottenham maakt hij zich imo alleen maar belachelijk.
Een Champions League finale met Dortmund betekent dus minder dan derde worden in de Primera Division en af en toe een potje op linksback in de Premier League? 8)7

Ook onze Oosterburen snappen er maar weinig van.

• JEightyFive
  • Nu online
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:57:
Argentinië 1998 heb ik ook fantastische herinneringen aan. Wat een cadeautje op mijn verjaardag.
Ik kan Jack van Gelder nog steeds horen O+

• bazzemans
JEightyFive schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Ik kan Jack van Gelder nog steeds horen O+
Terwijl die niet eens het TV-commentaar deed :Y)

• JEightyFive
  • Nu online
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Terwijl die niet eens het TV-commentaar deed :Y)
Klopt. Ik had destijds regelmatig de radio aan met de tv aan. Geluid liep vaak wel iets voor :D Maar wat een genot om naar te luisteren.

• bazzemans
JEightyFive schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:01:
Hoorde vanmorgen overigens een geluidsfragment van de uitleg van Koeman over zijn keuze m.b.t. Maatsen op de radio. Met woorden als: Blind heeft een geweldig seizoen gedraaid met Girona en v/d Ven speelt linksback bij Tottenham maakt hij zich imo alleen maar belachelijk.
Een Champions League finale met Dortmund betekent dus minder dan derde worden in de Primera Division en af en toe een potje op linksback in de Premier League? 8)7

Ook onze Oosterburen snappen er maar weinig van.
Je slaat wel gemakshalve zijn andere argumenten over, dat Blind belangrijk is in de groep en dat hij een historie heeft in Oranje (hij die het als iets over werken met een vaste groep). Door critici graag met een negatieve connotatie "vriendjespolitiek" genoemd. Kennelijk is dat voor Koeman belangrijk. Impliciet zegt hij m.i. dus ook dat hij geen voorstander is van debuteren op een eindtoernooi en vindt hij klaarblijkelijk dat er voldoende alternatieve keuzes zijn binnen de groep. Tot slot zei hij ook nog dat hij hierdoor een extra aanvaller kon selecteren. Daardoor het dus eigenlijk eerder (impliciet) een keus tussen Bergwijn en Maatsen zou zijn geweest.

Alleen afdoen met dat de ene prestatie hoger gewaardeerd wordt door Koeman dan de andere zoals je impliceert, is te kort door de bocht.

Maar goed, het is duidelijk dat Koeman behoudende keuzes maakt en graag kiest voor spelers waar hij een historie mee heeft ("hebben altijd onder mij geleverd in Oranje"). Dat wisten we al een tijdje. Ook niet helemaal mijn stijl, overigens. Maar men is nu ook wel erg op zoek om zijn keuzes onderuit te halen en schroomt er niet voor om dan maar selectief te zijn in wat er geciteerd wordt.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:55
bazzemans schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Van Basten had daarvoor jaren lopen aanklooien met systemen, vage selecties en topspelers die buiten de boot werden gehouden (van Bommel, van Nistelrooy). In mijn herinnering is toen, mede op verzoek van de spelers, het systeem iets veranderd werd en is er uiteindelijk ook voor een vastere groep gekozen.

Bedenkt overigens dat we zowel tegen de Fransen als de Italianen wonnen met countervoetbal. Dus ja: het zag er mooi uit maar dat was omdat we in die wedstrijden ook in de gelegenheid waren om de ruimte te benutten. De pot tegen de Russen was weer "ouderwets" kut en niet om aan te gluren

• JEightyFive
  • Nu online
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Je slaat wel gemakshalve zijn andere argumenten over, dat Blind belangrijk is in de groep en dat hij een historie heeft in Oranje (hij die het als iets over werken met een vaste groep). Door critici graag met een negatieve connotatie "vriendjespolitiek" genoemd. Kennelijk is dat voor Koeman belangrijk. Impliciet zegt hij m.i. dus ook dat hij geen voorstander is van debuteren op een eindtoernooi en vindt hij klaarblijkelijk dat er voldoende alternatieve keuzes zijn binnen de groep. Tot slot zei hij ook nog dat hij hierdoor een extra aanvaller kon selecteren. Daardoor het dus eigenlijk eerder (impliciet) een keus tussen Bergwijn en Maatsen zou zijn geweest.

Alleen afdoen met dat de ene prestatie hoger gewaardeerd wordt door Koeman dan de andere zoals je impliceert, is te kort door de bocht.

Maar goed, het is duidelijk dat Koeman behoudende keuzes maakt en graag kiest voor spelers waar hij een historie mee heeft ("hebben altijd onder mij geleverd in Oranje"). Dat wisten we al een tijdje. Ook niet helemaal mijn stijl, overigens. Maar men is nu ook wel erg op zoek om zijn keuzes onderuit te halen en schroomt er niet voor om dan maar selectief te zijn in wat er geciteerd wordt.
Had hij Blind en Maatsen meegenomen ten koste van Bergwijn dan was het al vele malen logischer geweest, als je het mij vraagt. Bergwijn heeft dit seizoen in niks laten zien Oranje materiaal te zijn. 3 goals tegen een lamgeslagen Almere doen daar niks aan af.

Ik zie niet in hoe "debuteren op een eindtoernooi" een argument zou kunnen zijn voor iemand die nota bene de CL finale gaat spelen. Hij speelt straks een wedstrijd op een hoger niveau dan de gemiddelde EK poule wedstrijd, waar hebben we het over?
Hij had nog een paar oefenwedstrijden en trainingen de kans gehad om de jongens om hem heen te leren kennen. Daarnaast: waarom wordt Frimpong dan wel meegenomen?

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 30-05-2024 09:17 ]

• D-e-n
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:57:
@Dr. Strangelove Volgens mij bevestigen wij elkaar in dit punt.

Dat toernooi was echt de perfecte combi van goede spelers, voetbal wat vaak prima te pruimen was, een flexibel systeem en resultaat. Want Hiddink heeft toen echt veel gevarieerd. Na 1990 onze grootste kans op WK-winst ooit.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:40
SterqVerhael schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:32:
[...]

Zeker als je in ogenschouw neemt dat Bergwijn in Oranje (zeker onder Koeman) altijd gerendeerd heeft.
Nou daar ligt toch het pijnpuntje dat is toch dat die Wijnaldum meeneemt.Ik weet het niet hoor als dat al een reden is om geselecteerd te worden prima

En daarbij ik heb dan liever Depay aan de linkerkant maar goed als het los gaat lig ik lekker op het strand hoor het allemaal wel :9B

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JEightyFive schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Had hij Blind en Maatsen meegenomen ten koste van Bergwijn dan was het al vele malen logischer geweest, als je het mij vraagt. Bergwijn heeft dit seizoen in niks laten zien Oranje materiaal te zijn. 3 goals tegen een lamgeslagen Almere doen daar niks aan af.

Ik zie niet in hoe "debuteren op een eindtoernooi" een argument zou kunnen zijn voor iemand die nota bene de CL finale gaat spelen. Hij speelt straks een wedstrijd op een hoger niveau dan de gemiddelde EK poule wedstrijd, waar hebben we het over?
Hij had nog een paar oefenwedstrijden en trainingen de kans gehad om de jongens om hem heen te leren kennen. Daarnaast: waarom wordt Frimpong dan wel meegenomen?
Los van de prestaties van Bergwijn dit seizoen, die imho (iig dit seizoen) zeker niet in Oranje thuis hoort, krijg ik nou ook niet echt een warm gevoel bij de groepsdynamiek die hij met zich mee brengt. Als Koeman dat bij Blind zo belangrijk vond om hem mee te nemen, dan geloof ik niet dat hij Bergwijn op basis daarvan geselecteerd heeft.

Goed, ik ben er niet bij tijdens de trainingen en interne aangelegenheden, maar hij lijkt me niet de persoon die het team op sleeptouw neemt als het even tegen zit. Dat heeft hij dit seizoen bij Ajax wel bewezen.

Join het GoT Pulse-Team!

• bazzemans
D-e-n schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Dat toernooi was echt de perfecte combi van goede spelers, voetbal wat vaak prima te pruimen was, een flexibel systeem en resultaat. Want Hiddink heeft toen echt veel gevarieerd. Na 1990 onze grootste kans op WK-winst ooit.
En dan te bedenken dat er een groot deel van het toernooi eigenlijk 1-4-4-2 speelden. Met Overmars/Zenden en R. de Boer op de flanken en Kluivert met Bergkamp voorop. Qua veldbezetting kan je daardoor 1-4-3-3 benadeen, maar het was zeker geen traditionele 1-4-3-3. Kan mij niet echt meer herinneren of daar nou veel ophef over was.

• D-e-n
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:31:
[...]

En dan te bedenken dat er een groot deel van het toernooi eigenlijk 1-4-4-2 speelden. Met Overmars/Zenden en R. de Boer op de flanken en Kluivert met Bergkamp voorop. Qua veldbezetting kan je daardoor 1-4-3-3 benadeen, maar het was zeker geen traditionele 1-4-3-3. Kan mij niet echt meer herinneren of daar nou veel ophef over was.
Tegen Zuid-Korea stond zelfs Cocu in de spits volgens mij dus Hiddink ging er soepel mee om.

• Dr. Strangelove
[...]

Je kon toen ook zo spelen omdat je, arguably, de beste groep spelers van de wereld had op dat moment. Op vrijwel elke positie absolute wereldtop. Die ploeg kon tegen iedereen het doel vinden. Maar het had ook een keerzijde, best wat tegengoals. Verdediging stond heel wat te schutteren bij wijlen. Ik zie die knal van Batistuta nog op de paal gaan. Gaat die erin, en Van der Sar's naaiactie richting Ortega resulteert in geel voor hem en niet rood voor Ortega en je verliest die pot en dan was het de geschiedenis in gegaan als een matig toernooi ongetwijfeld. Het zijn kleine dingen die het verschil maken in voetbal vaak.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-05-2024 09:53 ]

• D-e-n
Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Je kon toen ook zo spelen omdat je, arguably, de beste groep spelers van de wereld had op dat moment.
Die Fransen en Brazilianen hadden natuurlijk ook wel een aardig elftal, zeker de Fransen met hun thuisvoordeel. De beste groep speler geldt meer voor 1990 denk ik. Dat hele toernooi was zo matig terwijl bij Oranje het hart van het beste clubteam van Europa rondliep.

• Dr. Strangelove
1990 hebben we verkwanseld. Daar had gewoon Cruyff in de dug out moeten zitten. Maar dat vergeven we Michels maar vanwege 1988. Toch jammer dat hij het niet kon hebben dat Johan zijn prestatie zou gaan overvleugelen.

• bazzemans
D-e-n schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Tegen Zuid-Korea stond zelfs Cocu in de spits volgens mij dus Hiddink ging er soepel mee om.
Klopt. Een bevestiging van mijn kritiek op het in Nederland oeverloze geneuzel over de formatie. De formatie is louter een startopstelling, een uitgangspunt. De speelwijze en -intentie is veel belangrijker. Dat bewees Hiddink (hoewel de selectie natuurlijk ook fantastisch was!).

De Nederlandse school is wat mij betreft dan ook veel meer een speelwijze dan een formatie. Uitgaande van comfortabel voelen in balbezit en van daaruit kansen creëren, met creativiteit op het veld met name op de flanken. Zonder bal hoge pressie om de bal te veroveren en als dat niet direct lukt dan de linies gesloten houden. Bij balwinst zo snel mogelijk weer op de helft van de tegenstander. Als er een mogelijkheid ligt voor een counter dan pak je die.

Het zou mij worst wezen of we met 3, 4 of 5 verdedigers spelen. Zolang die intentie er maar achter zit. Dat vond ik tegenvallen bij het WK in Qatar en vrees ik voor onder de behouden Koeman. Zijn selectiekeuzes lijken wat dat betreft geen goed signaal.

• Dr. Strangelove
Dacht altijd dat het hele punt van totaalvoetbal op zijn Nederlands was dat iedereen overal kon spelen. Althans volgens Ted Lasso :P

• Sjah
Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:12:
1990 hebben we verkwanseld. Daar had gewoon Cruyff in de dug out moeten zitten. Maar dat vergeven we Michels maar vanwege 1988. Toch jammer dat hij het niet kon hebben dat Johan zijn prestatie zou gaan overvleugelen.
Vraag me af welke journalist dat "feit" de wereld inhielp...

• Dr. Strangelove
Beenhakker zelf:

https://www.parool.nl/spo...r=https://www.google.com/
Beenhakker: 'Ik was door dat gelazer van Van Basten weer gaan twijfelen. Ik wist dat ik er beter niet aan kon beginnen. Ik wilde het ook eigenlijk helemaal niet doen. Dat heb ik Rinus ook meermaals gezegd, al noemde ik hem toen nog meneer Michels. Zelfs in de auto, toen we samen op weg waren naar mijn presentatie in De Kuip, heb ik me in die trant tegenover hem uitgelaten. Rinus sprak toen de historische woorden: 'Leo, als jij het niet doet, moet ik op mijn knieën naar Barcelona, doe me dat in godsnaam niet aan.' Ik ben gezwicht, omdat het Rinus was. Godallejezus man, ik had zo'n respect voor hem. Ik was idolaat van die man, ik heb het echt voor hem gedaan.'

[ Voor 71% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-05-2024 11:07 ]

• JEightyFive
  • Nu online

Wat kan die jongen voetballen he :')

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:43
Ik word erg verdrietig van het gebruik van taal in dit filmpje...
Die blessures waren dus nodig om een clip op te nemen.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34
Om even in oranjestemming te komen helpt dit altijd.. Jack van Gelder 1988

Ik was 11 jaar, maar weet nog echt alles van dat toernooi.. Tot het laatste plaatje uit mijn Panini Album (Chris Woods - Keeper Engeland)... Onvergetelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door M@cer op 30-05-2024 11:57 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• bazzemans
Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:32:
Dacht altijd dat het hele punt van totaalvoetbal op zijn Nederlands was dat iedereen overal kon spelen. Althans volgens Ted Lasso :P
Geen idee wie Ted Lasso is maar zo heb ik het in ieder geval nooit begrepen. Wel dat verdedigen begint bij de aanvallers en dat dus iedere speler een rol heeft bij zowel aanvallen (balbezit) als verdedigen (balbezit tegenstander) en omschakelen (transitie van balbezit).

• SterqVerhael

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Megupe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Inderdaad misschien wat minder tijd besteden in de luxe modezaken en horlogewinkels en wat meer tijd op het trainingsveld om ook te kunnen scoren tegen andere landen dan Gibraltar.

Het enige wat ik nu onthoud van dit filmpje is dat die gast echt mega issues heeft (pronken met dure spullen om wellicht zijn minderwaardigheidscomplex te compenseren) heeft en een grote compensatiedrang om te laten zien hoe goed hij wel niet is.

Zal wel niets worden dit EK.

[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 30-05-2024 13:50 ]

Elect a clown, expect a circus.

• bazzemans
Mooi man. Was toen echt revolutionair. Ik zie wel een aantal momenten waarvan ik denk dat daar tegenwoordig wel onderuit gespeeld zou kunnen worden. Terug en dan openen naar de andere kant.

• bazzemans
Megupe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Bewust open ik het niet. Hoe minder mensen ernaar kijken, hoe minder relevant het is. Helaas heb ik minder vertrouwen als het gaat om de smaak en keuzes van Gen Z wat dit betreft. Maar ach, dat geldt voor ieder generatie.

• SterqVerhael
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:01:
[...]
Ik zie wel een aantal momenten waarvan ik denk dat daar tegenwoordig wel onderuit gespeeld zou kunnen worden. Terug en dan openen naar de andere kant.
Zeker, hier en daar ook wijzigingen in spelregels die invloed hebben gehad.

• bazzemans
@SterqVerhael Sowieso. Ik zag ook een paar stevige tackles waarvan ik niet weet of dat nu allemaal doorgang zou mogen vinden.

Je ziet ook hoe Oranje daar de buitenspelval hanteerde en het "stappen". Dat zie je ook bijna niet meer

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Nee, dat was m.i. toch echt de 1-op-1 van Arjen Robben tegen Casillas in 2010. Maar helaas.
Ik kijk wel met meer plezier terug op het WK '98, volgens mij was het ook een leuker en beter elftal.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:09
bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Mooi man. Was toen echt revolutionair. Ik zie wel een aantal momenten waarvan ik denk dat daar tegenwoordig wel onderuit gespeeld zou kunnen worden. Terug en dan openen naar de andere kant.
Ik denk toen qua kwaliteit ook wel hoor, alleen was dit zo nieuw dat geen enkel team hier tegen was opgewassen.
Wat een sneue gozer he. Idiote teksten ook die hij uitkraamt met zo'n idioot zelf aangemeten spraakgebrek. Als Koeman wil je dit soort gasten toch ook niet mee hebben? Dat kan toch alleen maar een negatieve invloed hebben op de groep?

[ Voor 36% gewijzigd door ephymerous op 30-05-2024 13:43 ]

XXXVI

• JEightyFive
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:39:
Wat een sneue gozer he. Idiote teksten ook die hij uitkraamt met zo'n idioot zelf aangemeten spraakgebrek. Als Koeman wil je dit soort gasten toch ook niet mee hebben? Dat kan toch alleen maar een negatieve invloed hebben op de groep?
Nog steeds ook "matties" met Promes, toch? Wat mij betreft zou iemand die warme banden onderhoudt met een veroordeelde drugscrimineel en hem uitgesproken steunt überhaupt niet in het Nederlands elftal thuishoren.

Ben zelf sowieso geen fan van jongens als Depay, Lang en Promes. Onzekere types die de stoere jongen uithangen door te pochen met spullen. Imo heb je dan maar een zielig en leeg bestaan, ondanks je miljoenen.
Staan vooraan als er complimenten uitgedeeld worden maar bij het minste geringste beetje kritiek ben je een "hater" en schieten ze in de kramp.

offtopic:
Niet om een discussie rondom slavernij los te laten barsten hier maar hij zou zich ook even moeten verdiepen in de rol van de Ashanti.

[ Voor 6% gewijzigd door JEightyFive op 30-05-2024 13:51 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
M@cer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:44:
Om even in oranjestemming te komen helpt dit altijd.. Jack van Gelder 1988

Ik was 11 jaar, maar weet nog echt alles van dat toernooi..
Haha, ik was 9 en ben buiten gaan spelen tijdens de finale. Voetbal kijken interesseerde me toen nog helemaal niks. Hele wijk was natuurlijk helemaal uitgestorven.

• toolkist
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Nog steeds ook "matties" met Promes, toch? Wat mij betreft zou iemand die warme banden onderhoudt met een veroordeelde drugscrimineel en hem uitgesproken steunt überhaupt niet in het Nederlands elftal thuishoren.
Ik zou niet weten waarom je je vrienden zou moeten droppen als ze iets crimineels gedaan hebben, zo lang ze jou er niet bij betrekken. En op een zelfde manier kun je ze ook prima steunen, zonder te ondersteunen wat ze doen of het goed te praten.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

JEightyFive schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:50:
Ben zelf sowieso geen fan van jongens als Depay, Lang en Promes. Onzekere types die de stoere jongen uithangen door te pochen met spullen. Imo heb je dan maar een zielig en leeg bestaan, ondanks je miljoenen.
Staan vooraan als er complimenten uitgedeeld worden maar bij het minste geringste beetje kritiek ben je een "hater" en schieten ze in de kramp.

[/offtopic]
Gevalletje Wijnaldum dus. Eerst de mond vol over Qatar om aandacht te vragen voor de mensenrechten en vervolgens in "Saudi" te gaan voetballen.

In een interview die Noa Vahle had met Gigi lult hij er makkelijk overheen hoe het daar is (ik heb het niet gezien" en "elk land heeft zijn goede en slechte dingen") zijn natuurlijk heel erg slap vooral dat laatste. Praat je zo de mensenrechtenschendingen goed?

Het geld zal goed zijn. Maar zeg gewoon dat je voor de poen daar heen gaat dan ben je iig eerlijk.

Elect a clown, expect a circus.

• Dr. Strangelove
Gaius schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Nee, dat was m.i. toch echt de 1-op-1 van Arjen Robben tegen Casillas in 2010. Maar helaas.
Ik kijk wel met meer plezier terug op het WK '98, volgens mij was het ook een leuker en beter elftal.
1978 was groter denk ik. Liever 2-1 voor met nog 2 minuten op de klok dan 1-0 met 25 minuten te gaan.

• Sjah
Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:54:
[...]

1978 was groter denk ik. Liever 2-1 voor met nog 2 minuten op de klok dan 1-0 met 25 minuten te gaan.
Nou, na die 1-0 hadden ze het dichtgespijkerd. Hoe erg denk je dat dat Oranje in 2010 Finale het dwars zat die 2 al verloren Wk Finales? Ik denk heel erg dwars, en het spel was daarom denk ik ook geforceerd. Daarom heb ik er ook weinig vertrouwen in mochten we ooit in een 4e Wk-Finale geraken als NL.

En dan nog iets over 78, men zegt dat indien je had gewonnen, had je niet levend die avond bij je hotel geraakt als Oranje. Ik vind dat BS, maar men zegt het.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjah op 30-05-2024 15:34 ]

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34
[...]

1998 was ook een mooi toernooi.. Maar wat zijn we er toch vaak af gegaan in de halve finales op die klote strafschoppen...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
M@cer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:51:
[...]

1998 was ook een mooi toernooi.. Maar wat zijn we er toch vaak af gegaan in de halve finales op die klote strafschoppen...
Hou op schei uit. Met die wedstrijd tegen Italië op het EK 2000 als absolute hoogte-/dieptepunt. Frank de Boer en Kluivert die een strafschop missen in reguliere speeltijd, en vervolgens nogmaals Frank de Boer, Bosvelt en Stam in de strafschoppenserie daarna. |:(

• Sjah
Strafschoppen, dat kunnen wij niet.
Ja tegen Costa Rica en Zweden is het een keer goed gegaan, maar in de reeksen waar het erom ging zeg de grote landen....helaas.

Over dat eeuwige 98 heb ik ook nog wel wat te zeggen, ik vond dat dus helemaal niet zo super van ons of dominant. Als je dominant was had je Brazilie wel even afgepoeierd.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:43
Sjah schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:14:
Ja tegen Costa Rica en Zweden is het een keer goed gegaan, maar in de reeksen waar het erom ging zeg de grote landen....helaas.

Over dat eeuwige 98 heb ik ook nog wel wat te zeggen, ik vond dat dus helemaal niet zo super van ons of dominant. Als je dominant was had je Brazilie wel even afgepoeierd.
Tegen Mexico ging het ook goed, of vond jij dat ook geen penalty? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Megupe op 30-05-2024 17:55 ]

• bazzemans
M@cer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Zoveel pijnlijke momenten bij Oranje. Van Hooijdonk had ook nog in de blessuretijd een penalty moeten krijgen tegen Brazillië. Italië 2000 was ook bizar. Al die gemiste penalties.

• bazzemans
Megupe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Tegen Mexico ging het ook goed, of vond jij dat ook geen penalty? :+
Haha no era penal. Dat gezeur van die Mexicanen. Met mijn Oranje-gekleurde bril ben ik er nog steeds van overtuigd dat Robben op zijn voet gestaan wordt en dus ook een overtreding. Hij gaat alleen zo theatraal liggen dat daar weinig geloofwaardig aan is. Wat de Mexicanen gemakshalve vergeten is dat Robben in de eerste helft bijkant doormidden wordt geschopt in het strafschopgebied en de scheidsrechter het wegwuift. Dat liet Robben zich geen tweede keer gebeuren.

Gewoon terecht dus :P

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:36
Die filmpjes van het WK 1974 zien er wel een beetje uit alsof iemand met een laser naar de bal schijnt en er 6 oranje katten op afschieten. :D
Wat hierboven is gezegd, met een moderne blik zou je of terug passen of een zuivere pass naar de zijkant, doe dat nog 2/3 keer en je hebt het open gespeeld.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:29

Fiber

Beaches are for storming.

bazzemans schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Zoveel pijnlijke momenten bij Oranje. Van Hooijdonk had ook nog in de blessuretijd een penalty moeten krijgen tegen Brazillië. Italië 2000 was ook bizar. Al die gemiste penalties.
Van Basten, EK 92... :'( Geweldige ploeg was dat, grootste deel van de ploeg van '88 aangevuld met nieuwkomers als: Bergkamp, Jonk, Frank de Boer, Robby Witschge, Brian Roy, etc. _/-\o_

We hadden twee keer op rij Europees kampioen moeten worden... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Harribo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:24:
Raar beleid van Koeman. Het lijkt wel vriendjespolitiek.
We hebben dus nu geen opkomende linksback maar wel een Bergwijn die al jaren bijna niks presteert. Wijnaldum kan ik dan nog zien als opvulling voor het middenveld.
Niet uit te leggen dit en voor zover ik het lees, legt Koeman het ook niet uit. Zwak

Ik vind Koeman geen slechte trainer maar hier begrijp ik weinig van.
Wel fijn dat Brobbey mee is, iemand met doorzettingsvermogen
Zeker.

Ook Bijlow meenemen is sowieso een bijzonder bedenkelijke actie. :F

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:39
[...]

Wat dat betreft zijn we altijd wel verwend geweest qua spelers, ik heb de laatste jaren teveel potjes gezien die je kijkt als fan maar die niet om aan te gluren waren.

De tijden dat we liepen te klagen op Van Persie, Bergkamp etc :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Exocet
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Zeker.

De medische staf moet je ook wat te doen geven :+

[ Voor 12% gewijzigd door Exocet op 31-05-2024 12:42 ]

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:41
Nou lekker dan, gister de oranjecampings geannuleerd zo kort voor het toernooi. Ik heb gelukkig nog voor een redelijke prijs in Hamburg nog wat kunnen regelen gelijk na dat het mailtje werd verstuurd. Ben bang dat veel mensen hierdoor in de problemen komen.

• bazzemans
Bossie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 01:17:
[...]

Wat dat betreft zijn we altijd wel verwend geweest qua spelers, ik heb de laatste jaren teveel potjes gezien die je kijkt als fan maar die niet om aan te gluren waren.

De tijden dat we liepen te klagen op Van Persie, Bergkamp etc :+
Ooh in die tijd ook meer dan genoeg potjes gezien die niet om aan te gluren waren. Oefenwedstrijden tegen onbeduidende tegenstanders waren vaak het niet te doen. Ook die tijd al niet.

• D-e-n
bazzemans schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Ooh in die tijd ook meer dan genoeg potjes gezien die niet om aan te gluren waren. Oefenwedstrijden tegen onbeduidende tegenstanders waren vaak het niet te doen. Ook die tijd al niet.
Het verleden wordt altijd geromantiseerd. Dan denken we terug aan de potten tegen Italië en Frankrijk maar dan vergeten we dat dat deels ook reactievoetbal was en dat de kwalificatie vervelender was dan alle kwalificaties onder Koeman bij elkaar.

Of wat denk je van kritiek op spelers? Van Basten had ooit een twist met van Nistelrooij, die was onder hem zeker niet onbetwist. En jarenlang waren er mensen die Bergkamp uit Oranje wilden hebben omdat hij niet genoeg presteerde. Mensen vergeten dat een nationaal team soms ook even goed moet vallen. Ook in 1974 had Michels twee blessures achterin nodig om de meesterlijke oplossing met Haan achterin te kunnen bedenken. Pas toen ging het swingen

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2024 17:02 ]

• Sjah
Nja 80/90 /94/96 worden anders nooit geromantiseerd...

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-11-2025
Ramzzz schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Zeker.

Wie moet er dan 3e keeper zijn?

• Advizor
Wat ik ook vrij bedenkelijk vind; Frenkie de Jong. In mijn ogen een erg overschatte speler. Heeft een paar geweldige wedstrijden gespeeld hoor, ook in Oranje. Maar verder is het toch vaak de bal brengen. Weinig assists, zelden tot nooit een goal. Zijn statistieken zijn ook niet best dit seizoen, en al langdurig geblesseerd. Als we dan toch alleen fitte spelers willen die in vorm zijn waarom neem je hem dan wel mee?

• toolkist
  • Niet online
Advizor schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Wie moet er dan 3e keeper zijn?
Olij

• toolkist
  • Niet online
Advizor schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:25:
Wat ik ook vrij bedenkelijk vind; Frenkie de Jong. In mijn ogen een erg overschatte speler. Heeft een paar geweldige wedstrijden gespeeld hoor, ook in Oranje. Maar verder is het toch vaak de bal brengen. Weinig assists, zelden tot nooit een goal. Zijn statistieken zijn ook niet best dit seizoen, en al langdurig geblesseerd. Als we dan toch alleen fitte spelers willen die in vorm zijn waarom neem je hem dan wel mee?
Omdat hij wereldklasse is. En niet op een positie speelt waar je veel doelpunten of assists maakt.

• Advizor
De keeper van Sparta..

• bazzemans
Qua potentie vond ik De Jong absoluut niet overschat. Ongelooflijk goede speler aan de bal. Hij is nauwelijks van de bal te krijgen en weet zichzelf vrij te spelen. Dat zijn gewoon hele waardevolle eigenschappen (de mits komt verderop). Bij Ajax destijds ook echt geweldig zowel defensief als offensief, de perfecte verbindingsspeler. Destijds nog jong en qua potentie daarom de verachting dat hij grootse dingen ging doen. Helaas is de ontwikkeling enigzins gestokt. De verwachting (bij mij in ieder geval) was dat zijn passes steeds bepalender zouden gaan worden, gezien de ruimte die hij voor zichzelf creëert verwacht je dat dit een kwestie van tijd is. In werkelijkheid is dat er niet van gekomen. Daardoor maakt hij te weinig het verschil. Leuk dat je zo sterk bent aan de bal maar als de vervolgpass dan een simpele bal is die geen verschil maakt dan heb je er weinig aan.

Bij Barcelona was lange tijd het excuus dat hij niet op zijn eigen plek kon spelen vanwege Busquets. Dat is nu wel geweest. Dan zou je nog kunnen stellen dat Busquets in de topjaren wel een paar betere spelers om zich heen had (Iniesta, Xavi en Messi o.a.). Alleen dan nog zou je de intentie van die verschil makende ballen moeten zien en dat ontbreekt helaas.

• Advizor
toolkist schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Omdat hij wereldklasse is. En niet op een positie speelt waar je veel doelpunten of assists maakt.
Wereldklasse?
Toni Kroos, De Bruyne, dat is is wereldklasse.
Aan dat soort spelers kan postbode Frenkie echt niet tippen.
Zijn positie vind ik ook echt een non argument. Een verdedigende middenvelder mag best 7-8 G/A maken per seizoen. Hij komt meestal niet verder dan 4. Tikkies breed en de bal brengen.

• Advizor
bazzemans schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:47:
Bij Barcelona was lange tijd het excuus dat hij niet op zijn eigen plek kon spelen vanwege Busquets. Dat is nu wel geweest. Dan zou je nog kunnen stellen dat Busquets in de topjaren wel een paar betere spelers om zich heen had (Iniesta, Xavi en Messi o.a.). Alleen dan nog zou je de intentie van die verschil makende ballen moeten zien en dat ontbreekt helaas.
Busquets > De Jong.

• bazzemans
En het team om Busquets > het team om De Jong heen.

Dat is precies mijn punt. Het is lastig vergelijken. Dus ik probeer juist weg te blijven van dat argument en juist de prestatie van De Jong op zichzelf te bekijken en dan mis ik helaas een ontwikkeling in zijn spel. Dan gaat het mij niet om doelpunten en assists maar wel om passes die het spel openbreken.

• Sjah
Even een oude koe uit de sloot halen>> Waarom was Frenkie de Jong niet zo sterk op de Wk 22? Google geeft me niks....wat zeiden de analisten destijds, want ik heb dat gemist toen..

• D-e-n
Het probleem met De Jong is dat het niet de bepalende speler is die wel eens in hem wordt gezien. Het is een verbindingsspeler, een speler die onmisbaar kan zijn op je middenveld maar nog steeds andere spelers nodig heeft die wel die laatste pass of goal in zich hebben.

Kijk naar een absolute speler van wereldklasse als Kroos. Wat moet hij zonder een speler als Vinicius voorin? Wat is Duits zonder Wirtz of Musiala?

• Advizor
De Jong is ook niet op tijd fit dus we moeten het allemaal nog maar zien.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:21

Quad

Doof

Dus kunnen ze ook nooit optimaal trainen in de samenstelling die je idealiter wilt.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• bazzemans
Sjah schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:29:
Even een oude koe uit de sloot halen>> Waarom was Frenkie de Jong niet zo sterk op de Wk 22? Google geeft me niks....wat zeiden de analisten destijds, want ik heb dat gemist toen..
De Jong wordt daarbij vaak beoordeeld op zijn scorend vermogen en assist. Zoals @D-e-n echter aangeeft is het niet terecht om hem (alleen) daarop af te rekenen, omdat hij een geheel ander type speler is; een verbindingsspeler. Dan is het alsof je een linksbuiten beoordeeld op het aantal kopgoals of zijn aantal balveroveringen (of zoiets).
D-e-n schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:39:
Het probleem met De Jong is dat het niet de bepalende speler is die wel eens in hem wordt gezien. Het is een verbindingsspeler, een speler die onmisbaar kan zijn op je middenveld maar nog steeds andere spelers nodig heeft die wel die laatste pass of goal in zich hebben.

Kijk naar een absolute speler van wereldklasse als Kroos. Wat moet hij zonder een speler als Vinicius voorin? Wat is Duits zonder Wirtz of Musiala?
Hier ben ik het ten dele met je over eens. Het is niet zo dat er bij Barcelona ineens alleen maar middelmaat om hem heen staat. De kritiek op De Jong wat betreft assists en goals is wat mij betreft ook onterecht. Echter vind ik ook dat hij niet echt een volgende stap lijkt te hebben gezet. Het blijft een beetje hetzelfde. Geweldig aan de bal, daar niet of nauwelijks vanaf te krijgen. Zijn vervolg is echter niet altijd dusdanig dat het ook een aanval start. Het is vaker een "veilige" bal. Het is niet uitgesloten dat dit ook ligt aan wat er om hem heen speelt en ik hoop van harte dat hij in Oranje om hem heen (met name hoger op het veld) spelers komen waarmee hij die klik heeft.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Quad schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:58:
Dus kunnen ze ook nooit optimaal trainen in de samenstelling die je idealiter wilt.
Maar wel de zekerheid dat je nu al kan trainen in de samenstelling die het waarschijnlijk wel wordt. Lijkt me dus alleen maar beter, nu al die duidelijkheid.

WoT stats

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 23:50
Sjah schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:14:

Dat was Brazilië met prime Ronaldo en naast hem Rivaldo... Afpoeieren is dan niet echt realistisch.

98 blijft ook mijn favoriete toernooi, niet alleen vanwege het Nederlands elftal. Alle grote landen hadden toen een wereldster: Ronaldo, Zidane, Batistuta, Mijatovic, Suker, Salas, de gebroeders Laudrup. En wij hadden natuurlijk Bergkamp.

• Sjah
@gaizka

Volgens mij heeft favoriete toernooi ook te maken met van wanneer je bent, zo was ik 15 jaar tijdens Mexico 86, en dat was dus samen met 88 en 90 mijn intense toernooien. Maar helaas zeg jij in je profiel niet van welk jaar jij bent. Maar heb zo een idee, ik loop hier al langer rond, dat meesten hier zo een 10 a 20 jaar jonger zijn dan ik met mijn 53 jaar, dus dat die 98 opgeven begrijp ik heel goed.

Je hebt gelijk dat afpoeieren niet vanzelfsprekend was met Brazilie, en als we die strafschoppen tegen ze hadden gewonnen, had je mij er nooit over gehoord, maar enkel over de finale tegen Frankrijk. Brazilie bleek onwaardig in de eindstrijd om tegen de Fransen te mogen aantreden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 03-06-2024 20:40 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

gaizka schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Dat was Brazilië met prime Ronaldo en naast hem Rivaldo... Afpoeieren is dan niet echt realistisch.

98 blijft ook mijn favoriete toernooi, niet alleen vanwege het Nederlands elftal. Alle grote landen hadden toen een wereldster: Ronaldo, Zidane, Batistuta, Mijatovic, Suker, Salas, de gebroeders Laudrup. En wij hadden natuurlijk Bergkamp.
En iedereen lijkt vooral de defensie te vergeten, met o.a. Ooijer, Stam, F. de Boer, en de stille krachten: Jonk, Cocu.

Vooral die laatste wordt nogal eens - zeer onterecht - onderschat.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:29

Fiber

Beaches are for storming.

Ramzzz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:39:
[...]

En iedereen lijkt vooral de defensie te vergeten, met o.a. Ooijer, Stam, F. de Boer, en de stille krachten: Jonk, Cocu.

Volgens mij was het Reiziger, Stam, Frank de Boer...

En Zenden als een soort moderne 'wingback'... En Davids als sloper en bal-af-pakker op het middenveld.

Maar ik was vooral fan van Wim Jonk denk ik. Als Frenkie de Jong toch ooit nog eens zo goed zou worden... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Fiber schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Volgens mij was het Reiziger, Stam, Frank de Boer...

En Zenden als een soort moderne 'wingback'... En Davids als sloper en bal-af-pakker op het middenveld.

Maar ik was vooral fan van Wim Jonk denk ik. Als Frenkie de Jong toch ooit nog eens zo goed zou worden... :z
Ik heb het over de centrale verdedigers. De (wing)backs waren inderdaad ook goed.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54

DirtyBird

Praktiserend denker

Sjah schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:37:
@gaizka

Volgens mij heeft favoriete toernooi ook te maken met van wanneer je bent, zo was ik 15 jaar tijdens Mexico 86, en dat was dus samen met 88 en 90 mijn intense toernooien. Maar helaas zeg jij in je profiel niet van welk jaar jij bent. Maar heb zo een idee, ik loop hier al langer rond, dat meesten hier zo een 10 a 20 jaar jonger zijn dan ik met mijn 53 jaar, dus dat die 98 opgeven begrijp ik heel goed.

Je hebt gelijk dat afpoeieren niet vanzelfsprekend was met Brazilie, en als we die strafschoppen tegen ze hadden gewonnen, had je mij er nooit over gehoord, maar enkel over de finale tegen Frankrijk. Brazilie bleek onwaardig in de eindstrijd om tegen de Fransen te mogen aantreden.
Denk t ook. Ik was 9 in 1998 en het was het eerste toernooi dat ik bewust meemaakte en dat ik Bergkamp 'was' als we tussen de wedstrijden door zelf buiten gingen voetballen. Ik had een stickerboek etc. Dat soort dingen maken het denk ik veel levendiger dan wanneer je ouder bent en voetbal bijzaak wordt naast werk, wat eten we vanavond en shit de stofzuigerzak is vol :D

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 23:50
Sjah schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:37:
@gaizka

Ik ben van '85. Wk 94 heb ik deels gezien, EK 96 helemaal en bewust, en daarna kwam dat prachtige toernooi in Frankrijk.

Dat Brazilië in de finale kansloos was had deels ook te maken met het incident rond Ronaldo vlak voor de finale. Did had een epileptische aanval gehad meen ik? Wat was hij bizar goed op die leeftijd, voor al zijn blessures.

• bazzemans
Ramzzz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:39:
[...]

Ooijer speelde precies 0 minuten in 1998. De verdedigers (centraal) waren Jaap Stam en Frank de Boer. Ze speelden alle 7 wedstrijden vanaf de start en werden niet gewisseld. Jonk speelde als (defensief ingestelde) middenvelder. Cocu speelde de meeste wedstrijden als spits i.p.v. Kluivert, die een rode kaart kreeg in de eerste wedstrijd tegen België.

Edit: laatst gaf Ooijer in een podcast aan dat hij pech had qua Oranje, omdat hij Stam en F. de Boer voor zich had.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 04-06-2024 09:50 ]

• JEightyFive
  • Nu online
DirtyBird schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Denk t ook. Ik was 9 in 1998 en het was het eerste toernooi dat ik bewust meemaakte en dat ik Bergkamp 'was' als we tussen de wedstrijden door zelf buiten gingen voetballen. Ik had een stickerboek etc. Dat soort dingen maken het denk ik veel levendiger dan wanneer je ouder bent en voetbal bijzaak wordt naast werk, wat eten we vanavond en shit de stofzuigerzak is vol :D
World Cup 98 (en ook Fifa 98) _O_
God wat heb ik die grijs gespeeld. Dat intro nummer kan ik ook niet horen zonder meteen terug te denken O+

• bazzemans
JEightyFive schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:23:
[...]

World Cup 98 (en ook Fifa 98) _O_
God wat heb ik die grijs gespeeld. Dat intro nummer kan ik ook niet horen zonder meteen terug te denken O+
Beide games hadden wmb toffe intro tunes. Chumbawamba- Tubthumping (World Cup 98) en Blur - Song 2 (Fifa 98 Road to the World Cup).

Die intro nummers van Fifa destijds zitten sowieso goed in mijn hoofd. '99: Fatboy Slim - Rockafeller Skank en 2000: Apollo 440 - Cant Stop The Rock. Good memories.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:53
Nu we toch aan het mijmeren zijn, ik was 12 in 1978 en zat in de 5e of 6e van de basisschool. We hadden overal oranje knipsels en zooi opgehangen. Was erg stil na de finale toen we alles weer opruimden (kan me alleen niet herinneren of was direct erna was of dat het na de zomervakantie was toen alles weer begon).

1974 weet ik ook nog, toen was ik maar 8 en we waren op een camping in Frankrijk. Ik moest aan iedereen op de camping laten horen hoe je Cruijff uitsprak :-D

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 15:31
Achtste: Nederland - Oekraïne
Kwart: Portugal - Nederland
Halve: Duitland - Nederland
Finale: Nederland - Engeland

Winnaar: Nederland

Ideale opstelling: 433
Gakpo - Depay - Malen
de Jong - Koopmeinders - Reijnders
Ake - van Dijk - Ligt - Dumfries
Verbruggen

5-3-2
Gakpo - Depay
de Jong - Koopmeinders - Reijnders
Frompong - Ake - van Dijk - Geertruida - Dumfries
Verbruggen

[ Voor 47% gewijzigd door aaaido op 04-06-2024 11:36 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04

Agent47

I always close my contracts.

Als Koeman oprecht met Wijnaldum gaat beginnen dan heeft die echt een plaat voor zijn hoofd. Wijnaldum heeft een mooie carriere gehad maar is totaal geen basisspeler bij het NL elftal vind ik.

Reijnders, De jong en Koopmeiners is het meest logisch. Je zou Xavi Simons ook nog op 10 kunnen zetten mocht je met de punt naar voren spelen. Ik vind het ook wel gek dat Bizot niet is meegenomen, die keepte het hele seizoen steady op een plek 4 in Frankrijk.

Ik ben bang dat we er vrij vroeg uitliggen. Ik denk ook dat ik me weer ga ergeren aan Memphis vanwege zijn ego acties in het veld. We gaan het zien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:05

Sagat

Is pappa x2!

aaaido schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:27:
Achtste: Nederland - Oekraïne
Kwart: Portugal - Nederland
Halve: Duitland - Nederland
Finale: Nederland - Engeland

Winnaar: Nederland
Frankrijk, België en Italië hebben mogelijk ook nog wel wat in de melk te brokkelen ;)

10 second ninja DONE

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 15:31
Sagat schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Frankrijk, België en Italië hebben mogelijk ook nog wel wat in de melk te brokkelen ;)
Frankrijk verslikt zich in Engeland. Iets met hoogmoed want denken nu al dat ze het ek gaan winnen.
Belgie doet het uiteindelijk altijd ruk en verliezen helaas van Frankrijk in de kwart
Italie gaat er al uit tegen Portugal in de achtste..
Pagina: 1 ... 111 ... 262 Laatste

Let op:
Poule: Tweakers F.C. EK Voetbalpoule 2024
Algemeen topic: [Voetbal] Centraal EK 2024 topic
Vrouwenvoetbal: [Voetbal] Het algemene vrouwenvoetbal topic

Gedoe over het haarbandje van Memphis, commentaar over het commentaar of het eindeloos herkauwen van scheidsrechterlijke dwalingen zijn hier niet nodig!