Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:45
segil schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:30:
[...]

Jij zegt dat spanning en actie nodig is, want anders haakt het publiek af. Je zegt dat dit de schuld is van het publiek. Ik laat zien dat een langzame serie als GoT (en andere series) prima langzaam kunnen zijn, als de uitwerking maar goed is. En dat wordt o.a. gedaan door je als kijker te kunnen binden met een karakter. Iets dat in GoT al vanaf het begin goed is uitgewerkt en wat ik tot nu toe mis in RoP. En dus moeten ze het maar hebben van actie en drama.
Ik heb meer binding met LotR/RoP karakters dan met GoT karakters. GoT is een en al drama?! Meningen verschillen.
Je zegt dat Sydney08 een mening verkondigt en dat dit geen feit is. Maar vervolgens verkondig je zelf een mening als een feit? Dat ze de verwachting waarmaken is jouw mening, ook geen feit.
Onzin, inderdaad geef ik een mening. Ontbreken volledig is echter simpelweg b.s., het is evident dat de 3 aspecten aanwezig zijn, het kan wel een mening zijn dat ze gebrekkig zijn o.i.d.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
MrOleo schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:13:
[...]

Ik heb meer binding met LotR/RoP karakters dan met GoT karakters. GoT is een en al drama?! Meningen verschillen.

[...]

Onzin, inderdaad geef ik een mening. Ontbreken volledig is echter simpelweg b.s., het is evident dat de 3 aspecten aanwezig zijn, het kan wel een mening zijn dat ze gebrekkig zijn o.i.d.
Nee, geen onzin. Jij zegt dat het feitelijk incorrect is dat het RoP onbreekt aan veel sfeer, spanning en een heel mooi verhaal. Ofwel, dat het feitelijk zo is dat RoP wel sfeer, wel spanning en wel een mooi verhaal heeft. Dat kan niet, want het zijn meningen. Kortom, je opmerking klopt inhoudelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

ERMAWG schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:56:
Ik vermaak me ook prima met deze serie, mooi gemaakt en ik vermoed dat het verhaal pas na de eerste 10 afleveringen echt op stoom komt.

Wat ik alleen erg jammer vind, is hoe 'menselijk' de elven overkomen of ligt dat aan mij? In LOTR vond ik de elven magisch en mysterieus overkomen. Als ze met elkaar praatten, was dat een soort gefluister. Hier, in deze serie mis ik dat detail. Of valt alleen mij dat op?
Dat klopt. De elven hadden in LOTR een bepaalde statigheid en werden ook anders in beeld gebracht waardoor ze flink groter dan anderen over kwamen. Nu brengen ze ze anders in beeld en lijken ze ook meteen minder overheersend/statig. De aura is op de een of andere manier niet aanwezig.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:15:
En het script dicteert wel meer zaken die niet altijd even logisch zijn.
Ach, het leven is ook niet altijd even logisch. Dat een uitspraak aan het begin van de aflevering aan het einde anders uitkomt is ook net als het echte leven. Ik snap dan ook niet waar men zich druk om maakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

sjaool schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:57:
[...]

Dat klopt. De elven hadden in LOTR een bepaalde statigheid en werden ook anders in beeld gebracht waardoor ze flink groter dan anderen over kwamen. Nu brengen ze ze anders in beeld en lijken ze ook meteen minder overheersend/statig. De aura is op de een of andere manier niet aanwezig.
Vooral in de thuisplaatsen van de Elfen was dat, zoals in Lothlorién net na Moria/de Balrog en Rivendel met Arwen en Aragorn. Maar bij Haldír en zijn troepen die Helmsdeep ten hulp schoten, waren het ook meer 'gewoon' soldaten. Wel deftige, goed georganiseerde soldaten. Dat zal hier ongetwijfeld ook zo zijn.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaool schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:01:
[...]

Ach, het leven is ook niet altijd even logisch. Dat een uitspraak aan het begin van de aflevering aan het einde anders uitkomt is ook net als het echte leven. Ik snap dan ook niet waar men zich druk om maakt. ;)
het probleem wordt veroorzaakt door de tijdcompressie.
Enerzijds 'moet' Numenor betrokken worden bij de oorlog tegen Sauron (iets wat ze in de boeken ook doen, en niet zo'n beetje ook).
Anderszijds moet Numenor een afkeer tonen van de elfen (wat later in de boeken ook gebeurt).

Dan heb je een spanningsveld waarin eerst gezegd wordt dat ze de elfen niet gaan helpen, en vervolgens slaat het script om als een blad aan de boom en doen ze het deels alsnog. Dat is op zich helemaal niet logisch maar ze hebben in elk geval een poging gedaan.
Ok, hoe ze dat daadwerkelijk gaan doen gaan we zien in de komende episodes.
Misschien een klein legertje ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:00:
[...]
Dan heb je een spanningsveld waarin eerst gezegd wordt dat ze de elfen niet gaan helpen, en vervolgens slaat het script om als een blad aan de boom en doen ze het deels alsnog.
Het script slaat niet als een blad aan de boom om. Gedurende de aflevering worden er meerdere zaadjes geplant die die omslag mogelijk maken. Of dat overtuigend genoeg is, daar kun je over twisten en het dubbele vertrek op het eind was een hele rare, maar dat de omslag onverwachts komt, daar ben ik het niet mee eens.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:11:
[...]

Het script slaat niet als een blad aan de boom om. Gedurende de aflevering worden er meerdere zaadjes geplant die die omslag mogelijk maken. Of dat overtuigend genoeg is, daar kun je over twisten en het dubbele vertrek op het eind was een hele rare, maar dat de omslag onverwachts komt, daar ben ik het niet mee eens.
klopt wel ja, met name Miriel was duidelijk op zoek, en Elendil vond het ook allemaal niet zo leuk.
Dat Ar-Pharazon daar zo makkelijk in mee lijkt te gaan is natuurlijk verdacht. Tenzij ze hem laten afwijken van de boeken natuurlijk. Of we gaan het nog zien in komende episodes.
Miriel naar Middle Earth en Ar-Pharazon neemt de zaak over. Die komt nu makkelijk van de Faithful af, want die reizen met Galadriel mee naar de southlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
klaaas schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:11:
[...]

Hoe dan? Eerst heb je een boze menigte die niets met elfen te maken willen hebben. zover ik weet verandert daarna niets voor de bevolking (geen nieuwe ontwikkelingen op dit gebied). En ineens werpt iedereen zich op om de elfen te gaan helpen? Dus welke zaadjes zijn volgens jou onder de bevolking in de tussentijd gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:
[...]

Hoe dan? Eerst heb je een boze menigte die niets met elfen te maken willen hebben. zover ik weet verandert daarna niets voor de bevolking (geen nieuwe ontwikkelingen op dit gebied). En ineens werpt iedereen zich op om de elfen te gaan helpen? Dus welke zaadjes zijn volgens jou onder de bevolking in de tussentijd gepland?
het is even de vraag of dat exact dezelfde mensen waren. Heb nog geen zin gehad om dat uit te pluizen (heeft ook weinig zin).

Miriel vertelt in elk geval in die toespraak over het visioen.
En aangezien zij de leider is kan zij ook beleid wijzigen.

De oproerkraaier die dat anti-immigrant verhaal aan het roepen was, was gewoon een minion van Pharazon om hem de gelegenheid te geven om zichzelf te profileren met een tegenspeech inclusief een drankje. Textbook publiek managen en voor jezelf winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:23:
[...]

het is even de vraag of dat exact dezelfde mensen waren. Heb nog geen zin gehad om dat uit te pluizen (heeft ook weinig zin).

Miriel vertelt in elk geval in die toespraak over het visioen.
En aangezien zij de leider is kan zij ook beleid wijzigen.

De oproerkraaier die dat anti-immigrant verhaal aan het roepen was, was gewoon een minion van Pharazon om hem de gelegenheid te geven om zichzelf te profileren met een tegenspeech inclusief een drankje. Textbook publiek managen en voor jezelf winnen.
Fair enough, dat zou kunnen inderdaad. Ik had vooral het idee dat die menigte de algehele tendens onder de bevolking moest voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
segil schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:
[...]

Ik doel vooral op zaadjes die bij ons als kijkers geplant worden om de omslag geloofwaardig te maken. T.a.v. de meute laat de aflevering in ieder geval 2 dingen zien die daartoe bijdragen. Allereerst weten we dat niet iedereen anti-elf is. Er zijn meerdere karakters die sympathiek staan tegenover elven en we zien zelfs dat Miriel geen hardliner is als ze niet publiekelijk spreekt. Daarnaast laat de aflevering expliciet zien dat het volk nogal makkelijk te bespelen is. Een mooie speech (en wat wijn) en ze zijn om.

Wat mij betreft zijn dat aanwijzingen waardoor de omslag niet helemaal onverwacht komt. Het anti-elf sentiment is m.i. ook niet bedoeld om aan te geven dat de houding in Numenor heel zwart-wit anti-elf is, maar moet aangeven dat het helpen van elven nogal verschillende reacties oplevert. Ik kan me voorstellen dat die verdeeldheid nog wel een rol gaat spelen in het vervolg.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:05
Ach, ben ook nog hoteldebotel van de serie hoor maar vermaak me er goed genoeg mee en accepteer dat er keuzes gemaakt worden die niet altijd even lekker uitpakken. Scheelt voor mij dat het alweer even geleden is dat ik de boeken heb gelezen, of de films gezien, dus heel vers zit het niet meer in mijn hoofd en daarnaast lig ik er ook niet wakker van als Tanannynynor (of wie dan ook) in de serie een cm langer is dan in het boek, of 3 maanden eerder geboren was...

Het voelt wel nog steeds als opbouw en het lastigste vind ik dat je steeds 1 aflevering hebt. Kom je net een beetje in de aflevering, is hij weer afgelopen en moet je een week wachten. Denk dat ik ze binnenkort allemaal nog eens achter elkaar ga bekijken.

Verder ach, prima vermaak en het allemaal niet te serieus nemen. Hij is zeker niet gemaakt voor de die-hard fans maar gewoon voor een groot publiek (het blijft amazon) en het valt ook neit mee om aan de verwachtingen (budget, naam) te voldoen dus dan valt het al snel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:48:
[...]

episode 4 is wel interessant om te kijken hoor.
Pluspunt: geen meedogenloze harfoots die elkaar laten vallen als een baksteen als er even iets tegen zit (and nobody walks alone! behalve als ze lastig zijn).
De Harfoots zijn een angstig volkje waarbij je niet uit de pas moeten lopen. Het is overduidelijk dat de Hobbits hier vanaf stammen lijkt mij. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MrOleo schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:05:
[...]

Tja ik mis het ook hoor, maar dat is gewoon de realiteit die de kijker voor zichzelf heeft gecreëerd, dat is voor mij gewoon een fact of life geworden en als je dat eenmaal accepteert en je eigen fantasie erbij aanzet dan is de serie gewoon leuk om te kijken.

8 afleveringen.
Men vindt het nu al traag en tijd voor wat actie.
Balans tussen grote publiek met weinig kennis en de fans die alles gelezen hebben.
Etc.

Vroeger duurde een seizoen van een serie gewoon lekker 24 episodes en kon je een verhaal vertellen. Nu is het 8 a 10 episodes en heb je nergens tijd voor, zeker als je meerdere invalshoeken hebt zoals RoP.
Tegenwoordig zijn er zoveel series overal te zien als je de aandacht niet vast houdt als producent, gaat men wel wat anders kijken en dan krijg je inderdaad dit soort verhalen waar je de saaie scenes er bij moet bedenken. Ik mis ze ook, maar zoals zoveel leuke dingen wordt dit verpest door het gedrag van de kijker zelf.
Met 24 afleveringen zat er zoveel filler tussen...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

MrVegeta schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:21:
[...]

24 afleveringen dan krijg krijg je inderdaad allemaal fillers. Ik heb liever zoals het nu gaat, elke week een aflevering. Alles in een weekend bingen doet voor mijn gevoel altijd afbreuk aan series en ook blijft er dan vaak weinig van het verhaal hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
MrVegeta schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:21:
[...]

Fillers kunnen ook nuttig zijn, om karakters uit te diepen. Ik heb weinig fillers bij ST gezien die echt saai waren (ze zijn er wel, maar niet veel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

segil schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:02:
[...]

Fillers kunnen ook nuttig zijn, om karakters uit te diepen. Ik heb weinig fillers bij ST gezien die echt saai waren (ze zijn er wel, maar niet veel)
Eh, nee. Een filler is opvulling. Dat is letterlijk de vertaling... Ik weet ook niet wat je bedoeld met ST. Moet je eens anime gaan kijken, Dragonball Z of Naruto, zien hoeveel fillers daar in zitten :p
waar je de saaie scenes er bij moet bedenken
Waarom zou je saaie scenes willen zien? Jij zou graag in Rings of Power zien dat Arwen haar koekenpan kwijt is en deze moet zoeken?

[ Voor 33% gewijzigd door MrVegeta op 19-09-2022 19:30 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:
[...]

Eh, nee. Een filler is opvulling. Dat is letterlijk de vertaling... Ik weet ook niet wat je bedoeld met ST. Moet je eens anime gaan kijken, Dragonball Z of Naruto, zien hoeveel fillers daar in zitten :p
ja hoor eens, 20 minuten powerlevelschreeuwen draagt bij aan de cliffhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:00:
[...]

het probleem wordt veroorzaakt door de tijdcompressie.
Enerzijds 'moet' Numenor betrokken worden bij de oorlog tegen Sauron (iets wat ze in de boeken ook doen, en niet zo'n beetje ook).
Anderszijds moet Numenor een afkeer tonen van de elfen (wat later in de boeken ook gebeurt).

Dan heb je een spanningsveld waarin eerst gezegd wordt dat ze de elfen niet gaan helpen, en vervolgens slaat het script om als een blad aan de boom en doen ze het deels alsnog. Dat is op zich helemaal niet logisch maar ze hebben in elk geval een poging gedaan.
Ok, hoe ze dat daadwerkelijk gaan doen gaan we zien in de komende episodes.
Misschien een klein legertje ofzo.
Behalve deze constant aanhoudende maar zinloze discussie is het misschien handig als je dingen uit de boeken in spoiler tags zet?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
[...]

ja hoor eens, 20 minuten powerlevelschreeuwen draagt bij aan de cliffhanger!
Planet Namek is going to explode in 5 minutes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bossie schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
[...]

Behalve deze constant aanhoudende maar zinloze discussie is het misschien handig als je dingen uit de boeken in spoiler tags zet?
bedoel je niet andersom? Dingen uit de serie (die niet in de boeken staan) in spoiler tag zetten?

Iedereen weet immers wat er gaat gebeuren op hoofdlijnen (proloog van de LotR films):
-
spoiler:
de ringen worden gesmeed
- er is samenwerking geweest tussen de Noldor van Eregion en Khazad-Dum
- Sauron wordt verslagen tijdens de War of the Last Alliance (en Gil-Galad en Elendil gaan dood)
- vermoedelijk weet men ook allang dat Numenor verzonken is in de zee enzo

De boeken staan al decennialang in de kast vermoedelijk bij de meeste kijkers.
Het zijn juist de serie-zaken die in spoiler zouden moeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:34:
[...]

bedoel je niet andersom? Dingen uit de serie (die niet in de boeken staan) in spoiler tag zetten?

Iedereen weet immers wat er gaat gebeuren op hoofdlijnen:
- de ringen worden gesmeed
- er is samenwerking geweest tussen de Noldor van Eregion en Khazad-Dum
- Sauron wordt verslagen tijdens de War of the Last Alliance (en Gil-Galad en Elendil gaan dood)
- vermoedelijk weet men ook allang dat Numenor verzonken is in de zee enzo

De boeken staan al decennialang in de kast vermoedelijk bij de meeste kijkers.
Het zijn juist de serie-zaken die in spoiler zouden moeten.
Volgens mij heeft het topic nog steeds een serie tag en niet een boek tag, maar bedankt in ieder geval voor het weggeven van de hoofdlijnen.

Misschien is je aanname dat het merendeel van de kijkers de boeken heeft gelezen simpelweg onjuist, voor het merendeel is het simpelweg entertainment wat toevallig gebaseerd is op een paar boeken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bossie schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:40:
[...]

Volgens mij heeft het topic nog steeds een serie tag en niet een boek tag, maar bedankt in ieder geval voor het weggeven van de hoofdlijnen.

Misschien is je aanname dat het merendeel van de kijkers de boeken heeft gelezen simpelweg onjuist, voor het merendeel is het simpelweg entertainment wat toevallig gebaseerd is op een paar boeken.
Een serie gebaseerd op een verhaal geschreven in boeken.
We weten echter niet wat de serie gaat doen.
Het is namelijk een 'adaptatie', 'based on' de werken van Tolkien.
Er is al heel veel aangepast/veranderd al was het maar als gevolg van tijdcompressie.
Ook genoeg zaken die we wel in de serie zien maar nergens beschreven zijn door Tolkien.
Niemand die weet wat er precies gaat gebeuren. Wat er dus wel of niet tussen spoiler-tags moet is niet bekend.

Wie weet gaat Sauron wel dood ofzo, of is het Sauron helemaal niet.
Misschien gaat Galadriel wel dood en wordt ze als een soort Glorfindel/Gandalf the White weer teruggestuurd en is ze in de Third Age zo heel anders dan hoe ze in de Second Age is :)

De genoemde hoofdlijnen zitten ook gewoon in de LotR films. Daar valt echt niets aan te spoileren.
of je moet de filmtrilogie nooit gezien hebben, dat kan ook nog.
Dan mijn excuses.
Het is dus niet zo dat je de boeken gelezen moet hebben. Het is bij de LotR-trilogie met de popcorn meegeleverd in de prologen.

spoiler:
Sauron verliest de oorlog in de Third Age

EDIT: maar je hebt gelijk. Misschien is het handig om inderdaad ook zo weinig mogelijk boek-kennis te spuien want de kans bestaat dat het serie-plotpoints zijn/worden inderdaad.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
MrVegeta schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:28:
[...]

ST is star trek... een filler daar is een goedkope aflevering met weinig actie, als kostenbesparing, waar vaak onderlinge relaties worden behandeld. Een karakter raakt verliefd op een ander. Of een karakter is zwaar gewond geraakt en de hele aflevering draait om herinneringen. Dat soort afleveringen, dat is een filler en kunnen best zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

segil schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:34:
[...]

ST is star trek... een filler daar is een goedkope aflevering met weinig actie, als kostenbesparing, waar vaak onderlinge relaties worden behandeld. Een karakter raakt verliefd op een ander. Of een karakter is zwaar gewond geraakt en de hele aflevering draait om herinneringen. Dat soort afleveringen, dat is een filler en kunnen best zinvol zijn.
Da's een bottle episode. Dat is ook geen filler. Een filler is niet om kosten te drukken maar om letterlijk het verhaal op te vullen (met nonsense). Misschien is het omdat ik anime kijk dat ik een hekel heb aan filler, want daar voegt het vaak echt niets toe.

[ Voor 19% gewijzigd door MrVegeta op 19-09-2022 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Iets met vicieuze cirkel, deze discussie. Zullen we de kaping van dit topic opheffen?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En hierbij het laatste gekibbel naar de TC verplaatst. Hou het vriendelijk naar elkaar en ga niet onnodig elkaar jennen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:16
Bij het opnieuw kijken van de vierde aflevering begin ik mij steeds meer af te vragen in hoeverre koning Durin wel echt bestaat of dat het eigenlijk zich allemaal in prins Durins hoofd afspeelt.
Ik kan er echter niet echt de vinger op leggen wat het precies is. Het enige dat het lijkt tegen te spreken is de scène in de tweede aflevering waarin de koning het klompje mithril op lijkt te pakken, wat natuurlijk onmogelijk zou zijn, tenzij ze het vanuit Durins gezichtspunt hebben gefilmd en hij het eigenlijk zelf oppakte.
Het zou wel in lijn liggen met behoorlijk wat andere scènes waarin sprake is van de unreliable narrator, iets waar Tolkien ook erg fan van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:05:
Bij het opnieuw kijken van de vierde aflevering begin ik mij steeds meer af te vragen in hoeverre koning Durin wel echt bestaat of dat het eigenlijk zich allemaal in prins Durins hoofd afspeelt.
Ik kan er echter niet echt de vinger op leggen wat het precies is. Het enige dat het lijkt tegen te spreken is de scène in de tweede aflevering waarin de koning het klompje mithril op lijkt te pakken, wat natuurlijk onmogelijk zou zijn, tenzij ze het vanuit Durins gezichtspunt hebben gefilmd en hij het eigenlijk zelf oppakte.
Het zou wel in lijn liggen met behoorlijk wat andere scènes waarin sprake is van de unreliable narrator, iets waar Tolkien ook erg fan van was.
interessant concept.

spoiler:
Doet me direct ook denken aan Galadriel die op de boot stapt en wegvaart maar kort daarna weer binnen komt lopen tijdens de speech van Miriel.
Dan is de vraag: is die scene wel gebeurd of is het in de gedachten van Galadriel? In de zin van: wat ze eigenlijk had gewild: een schip naar Middle Earth.. maar na haar ontmoetingen met Miriel is het plan veranderd en gaat ze samenwerken met Miriel en de faithful.
OF: het is de gedachte van Numenor: weg met die elf! En dan komt tijdens de afvaart van Galadriel de angst van de faithful naar boven: de blaadjes beginnen te vallen. En dat willen ze voorkomen.
Daarom gaat Miriel alsnog Galadriel helpen. Zou kunnen betekenen dat die blaadjes helemaal niet vallen in werkelijkheid maar alleen in het visioen van Miriel en Elendil.

Als Durin 3 alleen in het hoofd zit van Durin 4..

spoiler:
zou dat het lore-probleem oplossen dat er maar 1 Durin tegelijk kan bestaan want die reincarneert

spoiler:
dan zou dat de reincarnatie kunnen zijn van Durin zelf die alleen in zijn hoofd zit.
Echter foetert Durin 4 in het bijzijn van Elrond en Disa dat 'die ouwe' hem irriteert. Zou kunnen dat ze hem dan een beetje raar vinden? (hoort stemmetjes)?
Dan is het belangrijk of we Durin 3 ook zien in het bijzijn van anderen.
Ik kan me trouwens herinneren iets uit een teaser dat Disa naast Durin 4 zit en zegt dat hij de nieuwe ruler van Khazad-Dum kan worden. Dat zou betekenen dat Durin 3 mogelijk niet in z'n hoofd zit

Maar zou wel een mooie diepgang tonen van hoe de showrunners de boel in beeld brengen en vertellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:15:
[...]

interessant concept.

spoiler:
Doet me direct ook denken aan Galadriel die op de boot stapt en wegvaart maar kort daarna weer binnen komt lopen tijdens de speech van Miriel.
Dan is de vraag: is die scene wel gebeurd of is het in de gedachten van Galadriel? In de zin van: wat ze eigenlijk had gewild: een schip naar Middle Earth.. maar na haar ontmoetingen met Miriel is het plan veranderd en gaat ze samenwerken met Miriel en de faithful.
Nee, totaal andere situatie. Ik denk dat je de aflevering nog even een keer zou moeten kijken. Je ziet duidelijk dat ze de tranen van de Valar toch stiekem wel erg serieus nemen en dat Miriel beseft dat ze een enorme fout heeft gemaakt door de elf hulp te weigeren en weg te sturen als ze de bloesems naar beneden ziet komen. Je ziet haar vervolgens omdraaien en terug naar de haven rennen om Galadriel terug te roepen.
spoiler:
zou dat het lore-probleem oplossen dat er maar 1 Durin tegelijk kan bestaan want die reincarneert

spoiler:
dan zou dat de reincarnatie kunnen zijn van Durin zelf die alleen in zijn hoofd zit.
Echter foetert Durin 4 in het bijzijn van Elrond en Disa dat 'die ouwe' hem irriteert. Zou kunnen dat ze hem dan een beetje raar vinden? (hoort stemmetjes)?
Dan is het belangrijk of we Durin 3 ook zien in het bijzijn van anderen.
Ik kan me trouwens herinneren iets uit een teaser dat Disa naast Durin 4 zit en zegt dat hij de nieuwe ruler van Khazad-Dum kan worden. Dat zou betekenen dat Durin 3 mogelijk niet in z'n hoofd zit

Maar zou wel een mooie diepgang tonen van hoe de showrunners de boel in beeld brengen en vertellen.
Ah, goed punt van die teaser als dat zo is. Dat was mij niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:33:
[...]

Ah, goed punt van die teaser als dat zo is. Dat was mij niet opgevallen.
one day this will be your kingdom:

spoiler:
prins zegt in de episode dat de koning die ingestorte gang geheel heeft laten sluiten

lijkt erop dat ie dus wel degelijk bestaat.
OF Durin 3 zit wel degelijk in z'n hoofd en kan zaken dicteren tijdens een soort overgangsperiode van de reincarnatie.
EN de personages om hem heen snappen hoe die reincarnatie werkt en vinden het niet raar de prins zich gedraagt alsof de koning nog niet dood is?

Zou het een waardevolle (unieke) toevoeging vinden aan de serie als ze het reincarnatie-concept uitdragen en Durin 3 inderdaad niet meer leeft en Durin 4 interactie heeft met 'DURIN', in gedachten dus inderdaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik denk dat je schrijvers teveel credits geeft :P
Als ik zie wat voor fantasieloze en gerecyclede teksten ze soms gebruiken...
Éen van mijn grootste ergernissen is toch wel hoe ze een geliefd personage als Galadriel zo kunnen verneuken.
Bij het filmen,montage en voorvertoningen moet toch duidelijk zijn dat ze meer overeenkomsten heeft met een Karen die de manager wil spreken dan met Galadriel?

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Je geeft de schrijvers juist te weinig credit. Dat ze zo is, is volledig intentioneel. Als kijker moeten we haar niet mogen.
Als je goed kijkt zie je in afleveringen 3 en 4 al de eerste barstjes in het hooghartige masker verschijnen. Deze serie gaat net zo goed over de ringen als over Galadriels persoonlijke reis en hoe ze moet groeien tot de Galadriel die we in de films zagen.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 20-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Mwah, met dat hooghartige komt ze wel in de slammer terecht:P
Met als gevolg wel één van de meest slechte ontsnappingen ter gevolg. :')

Die arc van haar persoonlijkheid is helemaal niet nodig naar mijn mening, ze had van mij gewoon Galadriel kunnen zijn, er zitten al genoeg "sterke vrouwen" in de serie.
Het kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn dat mensen Galadriel gingen disliken dus nee, nog geen probs voor de schrijvers :P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Dat een keuze die gemaakt is niet jouw keuze zou zijn betekent uiteraard niet dat de schrijvers slecht zijn, alleen dat er een andere keuze is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
EDIT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:55:
Dat een keuze die gemaakt is niet jouw keuze zou zijn betekent uiteraard niet dat de schrijvers slecht zijn, alleen dat er een andere keuze is gemaakt.
Vaak zie je dat er ook meerdere verhaallijnen worden geschreven en dat ook daar soms gewoon vanaf geweken wordt. Het is niet zo dat wat de schrijver heeft geschreven 100% wordt overgenomen. Mede daardoor is het lastig te zeggen of het slecht schrijfwerk is, of gewoon slecht gekozen door bijvoorbeeld de regisseur. Denk niet dat er veel mensen zijn die echt binding voelen met deze versie van Galadriel.

Ik snap dan ook wel waarom mensen dit karakter wat belachelijk maken. Het is wat raar om een hoofdpersonage so unlikable te zien. Ze moet ten alle tijden stoer zijn, maar is dat gewoon niet. Zelfs tegen het ongemakkelijke aan soms.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, Galadriel is een Karen en een Mary Sue.
Ze is wel een Karen die de manager wil spreken (letterlijk).
Met een verkapte #metoo (want ze ziet in Miriel ook een sterke vrouw die alles wel snapt maar die domme mannen niet).

En die domme mannen in de vorm van vijf elite Numenoreaanse militairen worden hun kont geschopt (grotendeels buiten het zicht van de camera want zo genant is het natuurlijk maar die smirk is natuurlijk wel weer in beeld.

Maar los daarvan, en ik mag het niet noemen want dat is weer beschreven in boeken... is Galadriel in theorie gewoon echt zo tof.
Die kan gewoon met twee vingers in de neus allerlei dingen doen en het is gewoon lore-technisch verantwoord. Dus helemaal geen Mary Sue.

spoiler:
and those who had dwelt in Valinor and looked upon the Powers as much surpassed the Dark Elves in these things as they in turn surpassed the people of mortal race.

There are many other examples of the Light of Aman alone being enough to bring spiritual, physical, and mental strength to the Calaquendi that were far beyond the reach of the Moriquendi. Of course the guidance and teachings of the Valar account for this as well, but there are specific cases where the Light alone is used to explain the mighty deeds of the Calaquendi, such as the newly arrived in Middle-earth Noldor's performance against Morgoth's forces in Beleriand during the Dagor-nuin-Giliath. As stated in The Silmarillion ,”The Noldor, outnumbered and take at unawares, were swiftly victorious; for the light of Aman was not yet dimmed in their eyes …

Dus ja, Galadriel kan in theorie waarschijnlijk echt zo eindbaas zijn. Of we het nu leuk vinden of niet.

Ze is echter wel een bitch, en dat past ondanks haar journey naar de 3rd Age Galadriel ook weer niet, want ze is ook van Vanyar bloed.
but in her they were tempered by the gentleness and insight of the Vanyar. She shared the latter virtues of character with her father Finarfin and her brother Finrod.
Dus Galadriel mag best wat minder bitchy zijn. Wel badass maar wat minder bitchy.

Mogelijke spoiler. DO. NOT. CLICK.

[YouTube: Who is Halbrand? | The Rings of Power]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2022 15:28 ]

• Family Guy

Family Guy

Is het niet zo dat Galadriel in deze serie nog niet het aanzien heeft, dat ze tijdens The Lord of the Rings wel heeft? Dat ze nog moet leren, zich nog moet bewijzen én nog een enorme bewijsdrang heeft (gecombineerd met de gekoesterde wrok jegens Sauron)?

De kenmerken heeft ze namelijk wel. Een jong bloempje dat nog niet precies weet hoe ze belangrijke pionnen dient te bespelen, om vervolgens naar haar hand te zetten en haar eigen zin te krijgen. In de laatste aflevering zie je haar 'leercurve' namelijk, en die verwacht je van de Third Age Galadriel niet meer te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Family Guy op 21-09-2022 08:52 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:18:

[...]

ja, mensen haten referenties naar de boeken, geen idee waarom maar I don't give a fuck. Ze doen het er maar mee.

[...]
Met zo'n instelling kom je er wel! (y)

Kun je dan ten minste de moeite nemen om alles wat met de boeken te maken heeft in spoiler-tags te zetten? Er zijn voldoende mensen die de boeken/wereld/achtergrond niet kennen en gewoon van de TV-serie willen genieten zoals die wordt gepresenteerd.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• klaaas
EDIT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:33:
Nee, totaal andere situatie. Ik denk dat je de aflevering nog even een keer zou moeten kijken. Je ziet duidelijk dat ze de tranen van de Valar toch stiekem wel erg serieus nemen en dat Miriel beseft dat ze een enorme fout heeft gemaakt door de elf hulp te weigeren en weg te sturen als ze de bloesems naar beneden ziet komen. Je ziet haar vervolgens omdraaien en terug naar de haven rennen om Galadriel terug te roepen.
Gisteren even terug gekeken (ik vond het einde tamelijk onduidelijk) en je interpretatie lijkt me correct. Heel geslaagd vind ik het echter niet. Het is een stukje visual storytelling dat doet denken aan Galadriels beslissing om niet naar Valinor te gaan. Er wordt heel weinig uitgelegd en we moeten maar raden wat er in de hoofdpersonen precies omgaat. Op zich weer eens wat anders dan de soms uitgebreide uitleg die via de dialogen tot ons komt, maar in dit geval was een wat duidelijker inzicht in het dilemma waar Miriel zich voor gesteld ziet en de omslag die ze maakt, nog wel wat explicieter uitgewerkt mogen worden. Het dubbele vertrek lijkt nu toch vooral een stukje effectbejag om de verrassing te vergroten.

Hij wil.

• EDIT
Ik vond het juist vrij duidelijk uitgebeeld, maar ook in eerdere sprongen in het verhaal zag ik geen probleem, terwijl die hier door een aantal mensen duidelijk niet begrepen werden of werden afgedaan als 'slechte scripts'.
Het meeste van wat ik kijk zijn TV series, waar dit soort dingen gewoon heel erg veel voorkomend zijn, dus misschien dat het daarom voor mij niet zo'n probleem is.
Het is ieder geval wel heel duidelijk dat het geen film is, door de manier waarop het verhaal verteld wordt, maar ook door dit soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Ik ben het met veel kritiek over de gebreken van het script niet echt eens, maar ik vind wel dat dit beter uitgewerkt had kunnen worden. De hele aflevering wordt toegewerkt naar het besluit van Miriel en, zoals ik eerder heb aangegeven, wordt m.i. behoorlijk goed geschetst welk spanningsveld er rond die beslissing heerst. Dan is de beslissing genomen en wordt deze volledig uitgespeeld (vertrek Galadriel) en dan wordt die beslissing (waar dus een uur naar is toegewerkt) in een paar minuten volledig omgedraaid doordat de blaadjes van de boom vallen. Je kunt het geen probleem vinden dat we Galadriel het ene moment zien vertrekken en dat ze vervolgens weer aan het hof is, maar elegant is het niet. (Het is een beetje vergelijkbaar met de laatste aflevering van HotD waarbij de koningin op het eind op 2 plaatsen tegelijk lijkt te zijn). Door meer tijd te nemen voor de omslag en Galadriel niet daadwerkelijk te laten vertrekken had je m.i. een beter lopend verhaal gehad. Het lijkt er nu op dat er gekozen is voor deze versie om de verrassing vooral te maximaliseren. Dat is het wat mij betreft niet waard.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Family Guy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:49:
Is het niet zo dat Galadriel in deze serie nog niet het aanzien heeft, dat ze tijdens The Lord of the Rings wel heeft? Dat ze nog moet leren, zich nog moet bewijzen én nog een enorme bewijsdrang heeft (gecombineerd met de gekoesterde wrok jegens Sauron)?

De kenmerken heeft ze namelijk wel. Een jong bloempje dat nog niet precies weet hoe ze belangrijke pionnen dient te bespelen, om vervolgens naar haar hand te zetten en haar eigen zin te krijgen. In de laatste aflevering zie je haar 'leercurve' namelijk, en die verwacht je van de Third Age Galadriel niet meer te zien.
Jogai schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:43:
Wbt een 'jonge' galadriel denk ik dat iedereen op het verkeerde been gezet wordt door de actrice. Ze is meer dan 5.000 (of 20.000) jaar oud, en als ze ME verlaat in LoTR is dat 'maar' 3000 jaar later. Dus imo een vreemde interpretatie om ze nu nog als jong neer te zetten. Op die leeftijd zou je toch al wat wijzer moeten zijn, en zo is ze ook beschreven door Tolkien. Ze was niet voor niets voorzichtig met haar vertrouwen
spoiler:
naar Sauron, als gids bij het creeren van de ringen, en daarna een van de beschermvrouwen van een ring.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• EDIT
Misschien nog wel een interessant interview met Wayne Che Yip, de director van afleveringen 3 t/m 5 en aflevering 8:

Hele kleine spoilerwaarschuwing voor enkele events in komende seizoenen ;)
Hij heeft ook duidelijk de kritiek over de slowmotion scènes gehoord, want hij teased dat we nog meer slowmotion in aflevering 5 gaan krijgen _O-

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 21-09-2022 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:20:
[...]

RoP kijkt bij mij ook niet echt prettig weg. Het lijkt vaak te veel op een soort toneelstukje waarbij mensen te veel en te duidelijk een karakter spelen. Het komt niet natuurlijk en echt over. (beter kan ik het niet uitleggen)

Het helpt ook niet mee dat de serie tegelijkertijd met HOTD wordt uitgezonden. HOTD vind ik trouwens wel prettig wegkijken, komt ook een stuk meer volwassen en echt over.
Komt door het hoge gehalte aan tolkieneske taalgebruik. Dat kan in een boek maar vloeit niet lekker in een gesprek.

Let maar eens op dat het ineens een stuk minder houterig is als ze in elventaal spreken omdat je dan leest ipv van luisterd.

Dat is ook een beetje de rode draad over deze serie.

Het neemt elementen uit een zeer groot boekwerk maar mag het ook weer niet 1 op 1 kopiëren vanwege IP rechten die ontbreken en omdat je het in een serie vertaling op hachelijk manieren moet condeseren and stroomlijnen Dat gaat met horten en stoten.

Alleen al het karakter galadriel is al een lastig personage in Tolkien's werk omdat er ongeveer 4 verschillende versies zijn van haar. Tolkien bleef over haar schrijven en haar veranderen tot aan zijn dood.

Hier door heb je dus een summiere versie die vrij onbelangrijk is in de oorspronkelijke werken en verschillende versies die conflicteren met elkaar in latere rewrites van Tolkien en dit deed hij dus tot aan zijn dood waardoor we eigenlijk niet weten wat zijn "final" versie had moeten zijn en we zitten met een "patchwork" van galadriel beschrijvingen.

Tja begin daar maar eens aan.

De serie 1 op 1 naast de boekwerken leggen levert dan ook ook al snel valkuilen op.

Ik vind de serie tot nu toe tof, de muziek, omgevingen en stijlen komen goed over. Kwa verhaal let ik vooral op welke themas gebruikt worden en tot nu toe ben ik van mening dat die goed passen bij het werk van Tolkien en de kern themas die hij gebruikte ook al vult de serie die hier en daar in met andere details (soms creatieve vrijheid and soms om IP conflicten te voorkomen) maar nog wel binnen de lijntjes van de globale themas.

[ Voor 48% gewijzigd door Palindrome op 21-09-2022 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
EDIT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:25:
Je geeft de schrijvers juist te weinig credit. Dat ze zo is, is volledig intentioneel. Als kijker moeten we haar niet mogen.
Als je goed kijkt zie je in afleveringen 3 en 4 al de eerste barstjes in het hooghartige masker verschijnen. Deze serie gaat net zo goed over de ringen als over Galadriels persoonlijke reis en hoe ze moet groeien tot de Galadriel die we in de films zagen.
Als je de themas rond om galadriel neemt en isoleert (ook al zitten er zelfs tegenstrijdigheden in Tolkien's werk) dan zie je inderdaad er wel iets van terug in de serie.

Galadriel heeft eens sterke drang om een eigen rijk te besturen volgens Tolkien. Later schrijft Tolkien ook dat dat de reden is dat ze Valinor verlaat ipv van eerdere andere redenen die Tolkien heeft beschreven.

Dit toont gelijkenis met het niet kunnen omgaan met authoriteit. Dat klopt wel aardig met de serie waarbij ze commander is en haar orders negeert en moeilijk doet tegen authoriteit van zowel de elven als numenor queen. Koppig en overtuigd van haar eigen wijsheid want ze is oud en heeft veel gezien, omgeven door personen die het anders zien. Tja dan wordt je al snel gezien als koppig, arrogant en irritant. Maar dat is dus de intentie.

Of ze terug mag of niet of dat zelf niet wil ligt er maar net aan welke notitie je van Tolkien wil gebruiken.

De serie legt de nadruk op dat ze het zelf niet wil, en niet zozeer uit wraak op de dood van haar broer maar trots op hem en daarom zijn opdracht wil voortzetten. Dit wordt 2x benadrukt.

Tolkien beschreef haar als iemand die verder kan kijken dan de anderen, wijzer dan de rest (het zei in mensen en intenties) in de serie is dit in de vorm van dat zij 1 van de weinigen is die doorheeft dat de vijand niet verdwenen is.

spoiler:
dit speelt heel goed op in wat er nog gaat komen kwa verhaal als ze de lijnen in silmarillion aan houden. Celebrimbor die door sauron in vermomming wordt verleid om de ringen te maken en uiteindelijk wel door iemand wordt onthuld, en galadriel die hem(annatar) vanaf het begin al niet vertrouwde. Die rol gaat ze waarschijnlijk vervullen in de serie.

Voor de rest heeft Tolkien weinig over haar beschreven wat ze nou in al die jaren in middle earth heeft gedaan. Celeborn ontmoet, wijsheid vergaard maar niks mee heeft gedaan en uiteindelijk haarzelf volledig geïsoleerd tot in het derde Era waar ze wat loopt te fucken met de fellowship van de ring (vooral mindfucken met de Hobbits doormiddel van haar magische spiegel, Sam de geile donder.).haar verhaal lijn daar is nogal egoïstisch.

Er zijn dus wel verbanden te brengen in de themas tussen de boeken en de serie.

Let wel op dat Amazon alleen de rechten heeft tot lotro en de hobbit waarin ze eigenlijk nog veel minder wordt beschreven en haar rol in het tijdsbestek van deze serie bijna niet bestaat.

De showrunners hebben dus ook al gezegd dat ze de invulling zonder de IP rechten en verdiepingen van de andere werken moeten doen juist de werken waarin galadriel meer in werd beschreven in verschillende conflicterende itteraties welke naar mijn zin niet zijn afgemaakt. Ze willen iets anders te doen dan een directe kopie maar door wel binnen de lijntjes de blijven, geïnspireerd op ipv geadapteerd van....

[ Voor 16% gewijzigd door Palindrome op 21-09-2022 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
Palindrome schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:55:
[...]

Tolkien beschreef haar als iemand die verder kan kijken dan de anderen, wijzer dan de rest (het zei in mensen en intenties) in de serie is dit in de vorm van dat zij 1 van de weinigen is die doorheeft dat de vijand niet verdwenen is.
Naast dat enige puntje komt ze totaal niet wijs over op me. Probleem is dan dat die ene wijsheid niet meer als wijsheid aangemerkt wordt, maar meer als 'a broken clock is right twice a day too'. Een loterijwinnaar zien we toch ook niet als 'wijs'?
Komt door het hoge gehalte aan tolkieneske taalgebruik. Dat kan in een boek maar vloeit niet lekker in een gesprek.
Dat kon ook in de lotr-films, dus is niet voorbehouden aan boeken. Probleem is meer dat het vaak zwakke dialogen zijn verstopt in wollig taalgebruik. En de films hebben nu eenmaal sterkere dialogen/speeches waardoor het wollige taalgebruik niet een cliche wordt.

• Palindrome
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:20:
[...]

Naast dat enige puntje komt ze totaal niet wijs over op me. Probleem is dan dat die ene wijsheid niet meer als wijsheid aangemerkt wordt, maar meer als 'a broken clock is right twice a day too'. Een loterijwinnaar zien we toch ook niet als 'wijs'?
wijs en eigenwijs zijn nogal subjectief en afhankelijk van het eigen overtuigingen die conflicteren met de overtuiging van een wijs iemand.

Andere elven zijn overtuigd dat sauron weg is en zij niet. uiteindelijk een wijze overtuiging als je weet wat er uitedelijk gaat gebeuren.

Daanaast is zij diegen die het verborgen symbool/aanwijzing vond en diegen die constateerd dat de orc bevroren in de muur door experimenten door duistere magie is veroorzaakt.

Buitendat zijn het nog maar 4 afleveringen van een show meer meerdere seizoenen ;) . en is het normaal of zelf gewenst dat een karakter enigzsinds veranderlijk is en groeit, (de heroes journey).

Tolkien laat in het midden of ze ooit echt veranderd is in middle earth of dat ze vanaf het begin altijd hetzelfde is geweest (geen persoonlijk progressie) tot in era 3 waar ze naar eigen zeggen eindelijk de test volstaat (door het weigeren van de One Ring) en afscheid kan nemen van middle earth.

tja als dat alle progressie is waar ze op kunnen leunen wta betreft officele geschriften in deze serie dan kan je niet zoveel vertellen.
Dat kon ook in de lotr-films, dus is niet voorbehouden aan boeken. Probleem is meer dat het vaak zwakke dialogen zijn verstopt in wollig taalgebruik. En de films hebben nu eenmaal sterkere dialogen/speeches waardoor het wollige taalgebruik niet een cliche wordt.
De films lenen inderaad veel exacte zinnen en speeches uit de boeken maar ook niet lang alles, slimme keuzes van PJ en inzicht om de films zo toegankelijk mogelijk te houden. De films zijn wat mij betreft ook een uniek verschijnsel, ongevenaard op veel vlakken. Dat later werk zoals deze serie er aan kan tippen had ik ook niet verwacht. (hoeft ook niet wat mij betreft)

[ Voor 26% gewijzigd door Palindrome op 21-09-2022 15:13 ]

• Jogai
Niet alles hoeft een 'heroes journey' te zijn: YouTube: Writing Characters Without Character Arcs
En in Galadriel's geval verwacht ik het ook niet omdat ze al wat levenservaring zou moeten hebben.

Omdat we de films (waarover we het eens zijn) hebben zijn die toch een soort standaard geworden voor 'live-action-tolkien'. Niet omdat alles daarin klopt, maar zoals gezegd was Tolkien zelf ook altijd nog aan het herschrijven, voelt een goede film als een soort referentie gestold in de tijd.

Dat deze serie er niet aan kan tippen is idd niet echt een verassing. Als losse fantasy-show is het ook op zich prima, maar doordat ze Galadriel als hoofdpersoon hebben wordt je steeds op het feit gewezen dat het niet een random show is. En dan hoopte ik gewoon op iets wat net zo goed zou worden. Het is waar dat het nog maar 4 afleveringen zijn, maar het geeft me nog weinig hoop. Al was de laatste wel de beste, dus als het niveau zo blijft stijgen kan het nog wel goedkomen.

Verwijderd

Family Guy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:49:

ze heeft volgens mij echt wel aanzien.

spoiler:
ze is van adel, en dat laat ze in de serie ook zien als ze zich voorstelt aan Numenor:

Galadriel of the Noldor.
Alleen die ene zin zorgt al voor een shockwave onder de aanwezigen, en dan moet de rest nog komen.
Of dat om haar naam gaat of om de vermelding 'Noldor' is me niet duidelijk.
Kan haar naam zijn, of Noldor. De Noldor zijn 'hoger in rang' qua status dan de Sindar, laat staan Silvan elfen zoals Arondir. Dus dat ze een Noldo is, is sowieso al een soort van aanzien. De leiders van de elfen in Middle Earth.

Uit het huis van Finarfin.
sterker nog, ze is de dochter van Finarfin.
Finarfin is de zoon van Finwë, de Vader van alle Noldor. Finwë is dood, en Finarfin zelf is de High King of the Noldor in Valinor.
Ze is dus letterlijk de dochter van DE koning van alle Noldor. Van adel, uit de directe elite.
In Middle Earth is Gil-Galad de King van de Noldor, regionaal, en na diens dood is er niemand meer die het koningschap claimt en gaat het overkoepelende koningsschap dus definitief over naar Finarfin.

Herhaling: Galadriel is de dochter van de elite. Iedereen kent haar. Aanzien heeft ze sowieso al wel.
Ze is ook erg wijs en een van de mooiste van de Noldor vrouwen, zo niet DE mooiste.
Feanor vraagt haar drie keer om een enkele blonde haar maar ze mag Feanor niet (vanwege haar vaardigheid om mensen te lezen).

Wat de serie doet met haar houding weet ik niet. Ze komt niet tactvol over in Numenor maar dat kan ze vast wel, maar doet ze niet omdat ze overwicht wil creeéren richting een volkje dat sowieso al vijandig tegenover elfen staat op dat punt in de geschiedenis.

Misschien heeft ze nooit aan diplomatie hoeven doen tot nu toe. Ze is dan waarschijnlijk altijd een military commander geweest (in elk geval in de serie).
Maar in de LotR trilogie is ze ook niet echt een diplomate maar gewoon een heerser over een eigen realm, haar eigen koninkrijkje (hoewel ze geen koningin is). En ze is daar hooguit een battlemage, maar dan toch meer een mage. En geen warrior.

In de loop der duizenden jaren zal ze rustiger zijn geworden en die verandering gaan we langzaam zien in de serie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 09:38 ]

• Palindrome
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:38:
Niet alles hoeft een 'heroes journey' te zijn: YouTube: Writing Characters Without Character Arcs
En in Galadriel's geval verwacht ik het ook niet omdat ze al wat levenservaring zou moeten hebben.
Klopt hoeft niet maar het kan, de show kiest er wel voor.

Of dat gepast is moet nog blijken en lijkt mij nu nog wat te vroeg om over te oordelen.
Omdat we de films (waarover we het eens zijn) hebben zijn die toch een soort standaard geworden voor 'live-action-tolkien'. Niet omdat alles daarin klopt, maar zoals gezegd was Tolkien zelf ook altijd nog aan het herschrijven, voelt een goede film als een soort referentie gestold in de tijd.

Dat deze serie er niet aan kan tippen is idd niet echt een verassing. Als losse fantasy-show is het ook op zich prima, maar doordat ze Galadriel als hoofdpersoon hebben wordt je steeds op het feit gewezen dat het niet een random show is. En dan hoopte ik gewoon op iets wat net zo goed zou worden. Het is waar dat het nog maar 4 afleveringen zijn, maar het geeft me nog weinig hoop. Al was de laatste wel de beste, dus als het niveau zo blijft stijgen kan het nog wel goedkomen.
Mischien ben ik ook wat vergevings gezinder omdat de eerste afleveringen vaak ook niet de sterkste zijn van een nieuwe serie, deels door acteurs die moeten groeien in rollen en idem voor de de gehele crew er om heen.

De LOTR films hadden ook bizar lange preproduction waardoor mensen die eraan werkten enorm veel tijd hebben gehad om het te perfectioneren. En een ongelofelijk goede cast en keuzes in casting.

De samenloop van omstandigheden voor het maken van die films is zo uniek dat ik daarom ook denk dat het nooit geevenaard zal worden. Van PJ affiniteit met het werk van Tolkien, het geluk rondom de finaciering van de film. Geluk in aanwinsten zoals Viggo die eerst twijfelde en niet eens de eerts keuze was en uiteidenlijk door zijn zoon die fan was van de boeken werd overghaald.

Heel veel kleine radertje die precies goed vielen. Dat kan je niet evenaren door alleen het hebben van een grote zak geld.

Dit is overgens geen kritiek naar deze amazon serie maar een realstiche context voor fans van de films die nu teleurgesteld zijn omdat het niet geevenaard of overtroffen wordt in hen ogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Palindrome op 21-09-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Aragorn had 0 voorbereiding volgens mij (maar kon wel zwaardvechten en paardrijden), want de originele acteur voor Aragorn was niet mee te werken. Dus soms komen pareltjes door een toeloop van omstandigheden ipv 'perfecte keuzes'.

Het is misschien vroeg om een oordeel te geven over het hele seizoen, maar mijn mening tot nu toe is gebaseerd op wat ik tot nu toe gezien heb. Het is niet voor niks wekelijkse afleveringen, die mogen best op zichzelf beoordeeld worden. In elk geval met GoT was ik direct bij de eerste aflevering al helemaal 'hooked'.

Edit: met GoT bedoel ik de originele Game of Thrones, niet House of the Dragon.
Off-Topic: En ik zat klaar om HotD af te fakkelen na wat ze met GoT gedaan hadden, maar die is verassend genoeg best wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Jogai op 21-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11
[...]

Als je de themas rond om galadriel neemt en isoleert (ook al zitten er zelfs tegenstrijdigheden in Tolkien's werk) dan zie je inderdaad er wel iets van terug in de serie.

Galadriel heeft eens sterke drang om een eigen rijk te besturen volgens Tolkien. Later schrijft Tolkien ook dat dat de reden is dat ze Valinor verlaat ipv van eerdere andere redenen die Tolkien heeft beschreven.

Dit toont gelijkenis met het niet kunnen omgaan met authoriteit. Dat klopt wel aardig met de serie waarbij ze commander is en haar orders negeert en moeilijk doet tegen authoriteit van zowel de elven als numenor queen. Koppig en overtuigd van haar eigen wijsheid want ze is oud en heeft veel gezien, omgeven door personen die het anders zien. Tja dan wordt je al snel gezien als koppig, arrogant en irritant. Maar dat is dus de intentie.

Of ze terug mag of niet of dat zelf niet wil ligt er maar net aan welke notitie je van Tolkien wil gebruiken.

De serie legt de nadruk op dat ze het zelf niet wil, en niet zozeer uit wraak op de dood van haar broer maar trots op hem en daarom zijn opdracht wil voortzetten. Dit wordt 2x benadrukt.

Bedankt voor de info. Waardevolle input van iemand die veel Tolkien gelezen heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
[...]
Koppig en overtuigd van haar eigen wijsheid want ze is oud en heeft veel gezien, omgeven door personen die het anders zien. Tja dan wordt je al snel gezien als koppig, arrogant en irritant. Maar dat is dus de intentie.
Dat zal de intentie zijn, maar je beschrijft nou niet echt eigenschappen van een wijs persoon. Wijsheid is iets anders dan meer of betere kennis hebben. Wijsheid houd ook in dat je een situatie en mensen kunt inschatten. Dat je weet wanneer je met een autoritaire houding resultaat boekt en wanneer een meer diplomatieke houding op zijn plaats is. Maar van dat laatste heeft ze geen kaas gegeten, zoals Halbrand ook benadrukt. Een beetje wijs persoon leert dat soort dingen binnen een mensenleven. De buitengewoon wijze Galadriel heeft dat na een paar duizend jaar blijkbaar nog niet onder de knie.

Nou kan ik de insteek vanuit het perspectief van een interessante karakterontwikkeling best begrijpen. Met een held die alles kan en alles weet is het lastig een boeiend verhaal te schrijven. Blijkbaar vond men dat ze, net als superhelden, een zwakke plek moest hebben. Binnen de context van de serie heb ik daar ook niet echt moeite mee, maar afgezet tegen de achtergrond die Tolkien haar gegeven heeft is m.i. het een betwistbare keuze.

Hij wil.

• Jogai
klaaas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:07:
[...]

Nou kan ik de insteek vanuit het perspectief van een interessante karakterontwikkeling best begrijpen. Met een held die alles kan en alles weet is het lastig een boeiend verhaal te schrijven.
Niet mee eens. Een personage dat geen ontwikkeling doormaakt, maar de wereld om zich heen ziet of wil veranderen kan een prima verhaal opleveren, zie de voorbeelden in de eerder gelinkte video. En een voorbeeld dichter bij huis is Gandalf. Als grijze tovenaar ziet hij de wereld om zich heen veranderen, en zet de mensen om zich heen in beweging. Zelf verandert hij niet, leert hij geen nieuwe vaardigheden, etc. Als witte tovenaar heeft hij nog dezelfde principes alleen is hij wel iets geupgrade, maar dat is nauwelijks een arc te noemen. Hij gaat gewoon weer verder met de mensen om zich heen in beweging zetten omdat de veranderende wereld om zich heen anders zijn principes aantast.

• Jogai
Wilde iemand nog een overzicht van de boeken van Midden Aarde:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mK2n5TA.jpg
En meer via https://np.reddit.com/r/t...isual_guide_to_his_works/

• Palindrome
klaaas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:07:
[...]

Dat zal de intentie zijn, maar je beschrijft nou niet echt eigenschappen van een wijs persoon. Wijsheid is iets anders dan meer of betere kennis hebben. Wijsheid houd ook in dat je een situatie en mensen kunt inschatten. Dat je weet wanneer je met een autoritaire houding resultaat boekt en wanneer een meer diplomatieke houding op zijn plaats is. Maar van dat laatste heeft ze geen kaas gegeten, zoals Halbrand ook benadrukt. Een beetje wijs persoon leert dat soort dingen binnen een mensenleven. De buitengewoon wijze Galadriel heeft dat na een paar duizend jaar blijkbaar nog niet onder de knie

Nou kan ik de insteek vanuit het perspectief van een interessante karakterontwikkeling best begrijpen. Met een held die alles kan en alles weet is het lastig een boeiend verhaal te schrijven. Blijkbaar vond men dat ze, net als superhelden, een zwakke plek moest hebben. Binnen de context van de serie heb ik daar ook niet echt moeite mee, maar afgezet tegen de achtergrond die Tolkien haar gegeven heeft is m.i. het een betwistbare keuze.
tja wat wijsheid inhoud is een uitvoerig bediscusieerd onderwerp. En wijs in intuitie kan iets anders zijn zijn wijsheid in het politiek toneel.

Tolkien is is nooit echt duidelijk in wat het nou precies inhoud in relatie tot galadriel. Wel dat ze Wijs was en veel geleerd had van de Valar en Melian (om een rijk te beheersen) maar vervolgens heeft ze er weinig mee gedaan in de jonge jaren. pas later in verschillende itteraties van galadriel werd er meer toegeschreven aan haar, bijvoorbeeld dat ze onderdeel of zelf oprichter was van de "white councel" maar daarvoor, de eerste era, en eerdere geschriften niks en weinig opmerkelijks.

in de context van de show is het inderdaad alleen in de vorm dat zij als enige de dreiging van duisternis ziet of voelt, intiuatief. Wel een belangrijk aspect van "wisdom" maar erg singulair.

Wellicht dat na wat progressie en wat meer tijd met Elrond doorbengen ze wat meer politieke en relationele wijsheid brengt. Persoonlijk vind ik het niet erg als ze kwaliteiten pas later vergaard.

• Palindrome
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:49:
[...]

Zelf verandert hij niet, leert hij geen nieuwe vaardigheden,
mwah de Hobbits hebben wel een plekje in zijn hart veroverd en hem veranderd of zelfs aangetast door zijn pijp hobby als je het Saruman vraagt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 02:42:
[...]

mwah de Hobbits hebben wel een plekje in zijn hart veroverd en hem veranderd of zelfs aangetast door zijn pijp hobby als je het Saruman vraagt :P
stiekem rookte Saruman de pipeweed ook.... wat deden anders die vaten met pipeweed in Isengard? >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
@Jogai Volgens mij zijn we het meer eens dan je doet voorkomen. Ik geef enkel aan dat ik me kan voorstellen dat er gekozen is om het karakter Galadriel een ontwikkeling door te laten maken. Wellicht omdat de schrijvers daarmee dachten makkelijker een boeiend verhaal neer te kunnen zetten. Dat dat niet noodzakelijk is is evident en in dit geval zou de andere keuze wellicht meer voor de hand liggen. Ik vind de keuze vooralsnog ook niet heel overtuigend, maar ik ben benieuwd waar we naar toe gaan. Wellicht past de ontwikkeling prima binnen de thema’s van Tolkien. Ik laat me graag verrassen 😉

@Palindrome Let’s face it: de reden dat je het hebt over verschillende soorten wijsheid en iets als een singulaire wijsheid poneert (iets wat volgens mij beter te omschrijven is als een ‘gave’) is dat de Galadriel in de serie domweg niet als wijs, in wat voor vorm dan ook, overkomt. Dat is een keuze van de schrijvers want ondanks de verschillende beschrijvingen van Tolkien komt een Karen-Galadriel bij mijn weten niet in zijn geschriften voor. Wel beschrijvingen als “Galadriel was the greatest of the Noldor, except Fëanor maybe, though she was wiser than he, and her wisdom increased with the long years.” en dat is niet wat ik (en blijkbaar anderen met mij) op het scherm zie. Niet alleen lijkt het me een onnodige keuze, het is ook een gevaarlijke. Want hoe geloofwaardig is haar wijsheid als die wel naar voren gaat komen? Als ze Miriel niet kan ‘lezen’ hoe geloofwaardig is het dan als ze later, in relatie tot het smeden van de ringen, als (bijna) enige iemand wel doorziet? Maar goed, ik wil haar ontwikkeling best een kans geven, wellicht pakt het goed uit en worden we aangenaam verrast. Voor nu vermaak ik me prima met de serie, maar ik kan criticasters op dit punt domweg geen ongelijk geven.

Hij wil.

Verwijderd

klaaas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:17:
Als ze Miriel niet kan ‘lezen’ hoe geloofwaardig is het dan als ze later, in relatie tot het smeden van de ringen, als (bijna) enige iemand wel doorziet? Maar goed, ik wil haar ontwikkeling best een kans geven, wellicht pakt het goed uit en worden we aangenaam verrast. Voor nu vermaak ik me prima met de serie, maar ik kan criticasters op dit punt domweg geen ongelijk geven.
spoiler:
kan je nagaan als straks in episode 8 blijkt dat Halbrand alsnog Sauron blijkt te zijn... je zou denken dat Galadriel dat direct door zou moeten hebben gehad, aangezien elfen ook in de shadow-realm kunnen zien en Sauron als Maia echt wel een soort aura zou moeten hebben die de elfen kunnen zien, een aura die mensen mogelijk niet hebben.
Maar daar lijkt het niet op. Sterker nog, ze wil hem misschien zelfs helpen op de troon van de Southlands.
In de Years of the Trees doorzag/las ze Feanor, maar blijkbaar doorziet ze Miriel en Halbrand mogelijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
Let’s face it: de reden dat je het hebt over verschillende soorten wijsheid en iets als een singulaire wijsheid poneert (iets wat volgens mij beter te omschrijven is als een ‘gave’) is dat de Galadriel in de serie domweg niet als wijs, in wat voor vorm dan ook, overkomt.
Wat ik probeer te zeggen:
wisdom: the quality of having experience, knowledge, and good judgement; the quality of being wise.

Nou pakken de showrunners alleen het singulaire aspect van "good judgement" doen daar iets zeer beperkt mee als in "zij is de enige die kwaad doorziet/aanvoelt"

Dat is wat ik zeg. Vervolgens laat ik de rest van de invulling van wijsheid over aan progressie van het karakter gedurende de show.

Let wel, als er geen progressie plaatsvind dan ben ik net zo goed van mening dat een knelpunt is in her script. Nu geef ik nog en het voordeel van de twijfel in het licht dat dit een multiseizoen verhaal is en we daar nog maar 4 afleveringen in zitten.
Dat is een keuze van de schrijvers want ondanks de verschillende beschrijvingen van Tolkien komt een Karen-Galadriel bij mijn weten niet in zijn geschriften voor.
Verbolgen doen met woorden als "karen-galadriel" doen echt het argument wat je probeert uit te zetten teniet. Nergens voor nodig imho.
Wel beschrijvingen als “Galadriel was the greatest of the Noldor, except Fëanor maybe, though she was wiser than he, and her wisdom increased with the long years.”en dat is niet wat ik (en blijkbaar anderen met mij) op het scherm zie
een heel kort stukje uit de vele versie van galadriel. Nu ook nog zonder context van wat het betekend en context dat het een mythologisch verhaal moet voorstellen. Een tweedehands vertelling die vaak gepaard gaan met overdrijving.

Galadriel and Feanor worden niet voor niks samen genoemd, Tolkien beschreef ze dat ze veel gelijkenissen hadden, bijna een tweeling maar dan op twee verschillende levenspaden.

Feanor verliet uit wraakzuchtige emotie Valinor, tegen de wil van de goden in, alles moest wijken voor zijn doel (wraak) met als gevolg oorlog en vernietiging in middle earth en zelfs het afslachten van zijn eigen volk. De kinslaying.

Galadriel steunde de initiële opstand tegen de goden (is dat wijsheid?), rebeleerde mee met Feanor. Tot het punt dat hij zn eigen volk aanviel. Daarna wilde ze niks meer te maken hebben met Feanor.

Dat zegt voor mij dat Feanor en Galadriel even gedreven/emotioneel zijn (koppig/gedeven, tegen de authoriteit van Valar ingaan).
Waarbij Galadriel op een geven moment toch doorheeft dat het niet het juiste pad is (touched darkness) omdat dat de opstand waar ze deel van was te ver ging. Een innerlijke wijsheid in onderscheid tussen goed en kwaad.

Let wel, dit was alsnog 1 van meerdere versies die Tolkien beschreef. In een ander versie had Galadriel alleen de ambitie om middle earth te verkennen en viel dat toevallig samen met de wraaktocht van feanor waardoor iedereen niet meer terug mocht naar valinor inclusief zij.
Niet alleen lijkt het me een onnodige keuze, het is ook een gevaarlijke. Want hoe geloofwaardig is haar wijsheid als die wel naar voren gaat komen? Als ze Miriel niet kan ‘lezen’ hoe geloofwaardig is het dan als ze later, in relatie tot het smeden van de ringen, als (bijna) enige iemand wel doorziet?
Maar ze ziet míriel toch uiteindelijk door aan het einde van de aflevering ? En ziet dat ze niet zo anders van elkaar zijn en presenteerde dat ook naar haar.
Maar goed, ik wil haar ontwikkeling best een kans geven, wellicht pakt het goed uit en worden we aangenaam verrast. Voor nu vermaak ik me prima met de serie, maar ik kan criticasters op dit punt domweg geen ongelijk geven.
Ja als progressie wegblijft dan vallen er inderdaad teveel gaten en zal je mij daar net zo geïrriteerd in vinden. Voor nu laat ik het nog op zijn beloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:29:
[...]

spoiler:
kan je nagaan als straks in episode 8 blijkt dat Halbrand alsnog Sauron blijkt te zijn... je zou denken dat Galadriel dat direct door zou moeten hebben gehad, aangezien elfen ook in de shadow-realm kunnen zien en Sauron als Maia echt wel een soort aura zou moeten hebben die de elfen kunnen zien, een aura die mensen mogelijk niet hebben.
Maar daar lijkt het niet op. Sterker nog, ze wil hem misschien zelfs helpen op de troon van de Southlands.
In de Years of the Trees doorzag/las ze Feanor, maar blijkbaar doorziet ze Miriel en Halbrand mogelijk niet.
Als ze dat niet goed schrijven is dat inderdaad een grote valkuil, we gaan het zien.

Wat ik daarbij wel wil stellen is het volgende:

Is de verwachting dat Galadriel een soort 6th sense of magische x-ray vision heeft die dwars door personen en intenties heenkijkt ?

Of kijken we naar een versie die dat als een mythologisch aspect neemt, met de nodige overdrijving als gevolg van tweedehands vertelling (Tolkien's schrijfwijze), en dat aspect op een meer menselijke manier neerzet ?

Waarbij enige vorm van progressie en leermomenten maar nog wel dezelfde uitgangspunt een geloofwaardig narratief zijn.

• Jogai
Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 02:42:
[...]

Ja, maar die persoonsontwikkeling maak je dus niet mee. Gandalf veranderd nauwelijks, maar de hobbits veranderen om hem heen. In de hobbit, vooral bilbo, in lotr een paar andere hobbits. Maar zijn waardes, doelen en principes veranderen daar niet. Dus een 'flat arc character', maar zeker wel interrresant.

Verwijderd

spoiler:
YouTube: Rings of Power Episode 3 They Can't Write, So They Copy
moest ook denken aan de orcs met hun 'we've been eating this maggoty bread for three stinking days'
blijkbaar drie jaar aan storywriting en dit is wat we hebben gekregen. Het creme de la creme van Hollywood script-writing.

En voordat men weer begint te braken. Ik wilde dat dit gewoon een succes werd maar liftte mee op de negatieve hype. En los van de mooie plaatjes mis ik gewoon goudovergoten dialogen en skilled script-writing. Dit soort filmpjes leggen helaas het tegenovergestelde bloot. Ja, enige herkenning is natuurlijk leuk, maar generieke fan-fiction zit ik ook niet op te wachten, daar zijn genoeg fanfiction sites voor, fanfiction.net of laurelinarchives ofzo

is dit een poging om herkenning in te bakken? of gebrek aan creativiteit?

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 21:18 ]

Verwijderd

Jogai schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
[...]

Ja, maar die persoonsontwikkeling maak je dus niet mee. Gandalf veranderd nauwelijks, maar de hobbits veranderen om hem heen. In de hobbit, vooral bilbo, in lotr een paar andere hobbits. Maar zijn waardes, doelen en principes veranderen daar niet. Dus een 'flat arc character', maar zeker wel interrresant.
maar dat geldt voor veel meer karakters als we echt diep gaan graven.
Onderaan de streep zijn personages zoals ze zijn op dat moment. En waarom zou Gandalf eigenlijk een character-arc nodig hebben? Heeft Sauron er een?
Heeft Aragorn er echt eentje? Zijn hele jeugd en verdere leven stond in het teken van ervaring opdoen en groeien voor datgene wat werkelijkheid moest worden in de Return of the King. Is daar sprake van een character-arc of gewoon datgene wat van hem verwacht werd en waarvoor hij werd klaargestoomd?
Gandalf had al die skills al, is een Maia, duh :)

Heeft Galadriel echt een character-arc nodig?
Ik ben van mening dat de term klopt: mensen veranderen niet.
Hun gedrag wel.
naarmate je ouder wordt, word je rustiger, leg je je neer bij verschillende zaken.
Galadriel was tot in de Third Age een eigenwijs mormel dat deed wat ze zelf het beste achtte.
In haar jongere jaren was ze onstuimiger, brutaler, stormachtiger (#tempest).
Maar ze bleef trots, ze bleef zichzelf. Een Noldo.
Het enige wat ze opgaf was de wens om meer te worden dan ze zelf was, door de Ring te gaan gebruiken.
Ze bleef zichzelf, ze zei het zelf: I will remain Galadriel.

Mensen (en elfen) zijn en blijven wie ze zijn. Alleen het gedrag verandert.

spoiler:
Zijn character-arc heeft plaatsgevonden voordat hij naar Middle Earth kwam.
Volgens mij wilde hij helemaal niet, maar moest hij van Manwë en Varda.
En zijn missie is duidelijk. Daarin hoeft hij niet te veranderen, maar alleen mogelijkheden te vinden en te bewerkstelligen.
Hij hoefde niet te veranderen middels een story-arc, want hij was al zichzelf.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:04:
spoiler:
YouTube: Rings of Power Episode 3 They Can't Write, So They Copy
moest ook denken aan de orcs met hun 'we've been eating this maggoty bread for three stinking days'
blijkbaar drie jaar aan storywriting en dit is wat we hebben gekregen. Het creme de la creme van Hollywood script-writing.

En voordat men weer begint te braken. Ik wilde dat dit gewoon een succes werd maar liftte mee op de negatieve hype. En los van de mooie plaatjes mis ik gewoon goudovergoten dialogen en skilled script-writing. Dit soort filmpjes leggen helaas het tegenovergestelde bloot. Ja, enige herkenning is natuurlijk leuk, maar generieke fan-fiction zit ik ook niet op te wachten, daar zijn genoeg fanfiction sites voor, fanfiction.net of laurelinarchives ofzo

is dit een poging om herkenning in te bakken? of gebrek aan creativiteit?
Een beetje van beide ?

Als je diep in de materie van Tolkien zit dan geeft dat toch en bepaalde imprint. Onbewust geinspireerd dus hoe origineel zijn die nieuwe ideen :X

In de muziek wereld zie je dit vaak omdat mensen snel deuntjes herkennen. Genoeg rechtzaken over oprecht nieuwe muziek die per toeval of onbewust is gekopieerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Palindrome op 22-09-2022 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:
[...]

Een beetje van beide ?

Als je diep in de materie van Tolkien zit dan geeft dat toch en bepaalde imprint. Onbewust geinspireerd dus hoe origineel zijn die nieuwe ideen :X
haha ja dat is zeer zeker waar!
Maar ze zeiden toch dat ze een nieuw verhaal wilden schrijven, eentje die Tolkien nooit geschreven had?
Dus als Tolkien m nooit geschreven heeft, waarom lijkt het dan zoveel op een verhaal wat Tolkien.... nooit.... geschreven.... heeft? 8)7

spoiler:
maar dan erg magertjes?

In ander niet-nieuws:

want volgens mij hebben we Narsil al gezien in de show.
[YouTube: How Powerful Was Narsil?]

en in het verlengde daarom een mooi lore-stukje over Isildur.

Spoilers bitch!

[YouTube: Isildur | Legends of Middle Earth]

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 22:36 ]

• Palindrome
Ja die opmerking heb ik nooit helemaal begrepen :X

Verwijderd

Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:
[...]

In de muziek wereld zie je dit vaak omdat mensen snel deuntjes herkennen. Genoeg rechtzaken over oprecht nieuwe muziek die per toeval of onbewust is gekopieerd.
het blijft in mijn brein hangen, daadwerkelijk.

Over muziek gesproken... Was de muziekschrijver van RoP fan van A Bridge Too Far?

versus

Het publiek mag die melodie herkennen :P
Ja, ik vind A Bridge Too Far een gave film. En daarom ken ik die soundtrack ook vrij goed en het was een directe associatie :)

Misschien zijn de showrunners ook een brug te ver gegaan? >:)
en niet eens zozeer vanwege de productie.
Maar de melodie.
Ik vind deze toch iets meer dan 'toeval'.
Weet iemand of ik de enige ben die deze tune herkent en of daar rekening mee gehouden is?

Heb recent 'Theirs is the glory' gekocht. Tot een paar weken geleden nooit van gehoord maar is een film gemaakt in 1946 blijkbaar en gebruik gemaakt van daadwerkelijke Britse parachutisten die ook echt de slag om Arnhem meegemaakt hebben. Indrukwekkend, voor die tijd.

Ben benieuwd of dit onderdeel kan worden van een toekomstige easter egg.
Is het toeval dat Galadriel's theme lijkt op een deel van de A Bridge Too Far tune?
Net zoals Aragorn's teen :P
Vind het eigenlijk wel een leuk dingetje.
Ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk een connectie heeft.
Misschien zelf opzettelijk: Galadriel de bitchy bitch die regelmatig een brug te ver gaat met haar gedrag...
zou een stunt zijn als ze daarom ook deze tune hebben gekozen _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 22:22 ]

• Jogai
Mijn punt is ook juist dat je zonder een character arc ook interesante personages kan schrijven. Galadriel zou dus een perfect een verhaal kunnen krijgen dat ze een wijze 5000 jaar oude elf is die het gevaar ziet aankomen (net als OG (original Gandalf ;-) in lotr) en haar wijsheid aanwendt om de mensen om zich heen erop te wijzen/in beweging te zetten (net als OG). Er wordt hier een aantal keer gezegd dat een character arc 'nodig' is, daar ben ik het dus idd niet mee eens. En dat de schrijvers daarvoor hebben gekozen mogen zij weten, maar is m.i. dus onlogisch (voor een Galadriel zoals we ze kennen).

Aragorn heeft zeker wele een arc in lotr, want hij was Ranger, en liep nog niet warm voor het koninschap, maar groeit daar wel helemaal naar toe, met op het eind de kroning die zowel verdiend als gegund is.

En je spoiler gaat over Gandalf? Precies mijn punt, in lotr, zowel boek als film zit voor hem geen ontwikkeling. Behalve dan de sprong van grijs naar wit, maar dat is niet zozeer een arc, als gewoon een gegeven, en zijn motivatie, of missie, en zijn princiepes zijn niet anders.

[ Voor 13% gewijzigd door Jogai op 22-09-2022 23:03 ]

Verwijderd

Jogai schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:59:
[...]

Mijn punt is ook juist dat je zonder een character arc ook interesante personages kan schrijven. Galadriel zou dus een perfect een verhaal kunnen krijgen dat ze een wijze 5000 jaar oude elf is die het gevaar ziet aankomen (net als OG (original Gandalf ;-) in lotr) en haar wijsheid aanwendt om de mensen om zich heen erop te wijzen/in beweging te zetten (net als OG). Er wordt hier een aantal keer gezegd dat een character arc 'nodig' is, daar ben ik het dus idd niet mee eens. En dat de schrijvers daarvoor hebben gekozen mogen zij weten, maar is m.i. dus onlogisch (voor een Galadriel zoals we ze kennen).

Aragorn heeft zeker wele een arc in lotr, want hij was Ranger, en liep nog niet warm voor het koninschap, maar groeit daar wel helemaal naar toe, met op het eind de kroning die zowel verdiend als gegund is.

En je spoiler gaat over Gandalf? Precies mijn punt, in lotr, zowel boek als film zit voor hem geen ontwikkeling. Behalve dan de sprong van grijs naar wit, maar dat is niet zozeer een arc, als gewoon een gegeven, en zijn motivatie, of missie, en zijn princiepes zijn niet anders.
en ik heb dan zoiets...
spoiler:
dan zou Galadriel tegen Gil-Galad moeten zeggen: go f yourself, ik ga niet naar Valinor, ga lekker zelf! Ik ben hoger in rang dan jij. Ik ben de dochter van Finarfin en jij zit in een latere bloedlijn.
Ik doe lekker zelf wat ik wil en ik heb jouw legertje niet nodig.

Dat hadden de showrunners kunnen schrijven.
Een boze Galadriel die naar het zuiden zou zijn gegaan.
En als Halbrand echt Sauron is zou ie daar zijn geweest ipv op dat vlot.

Alles staat of valt met geloofwaardige keuzes van de scriptschrijvers in combinatie met de lore.
But they fucked up.
Fucked up BIG time.

Want Galadriel ging helemaal niet terug naar Valinor.
Maar vanuit Lindon naar Nenuial. Dat had de storyline kunnen zijn. Had Galadriel een tantrum laten gooien en haar naar future-Annuminas laten gaan samen met Halbrand discount-Aragorn. Weg bij Gil-Galad vandaan en meer in de buurt van het latere Fornost bijv; #futureGlorfindelprophecy

Echt mijn handen jeuken. De showrunners hebben zoveel true-lore factoren kunnen volgen maar dat hebben ze niet gedaan. Misschien geef ik ze teveel credit als ik denk dat ze daar misschien wel aan hebben gedacht maar valide redenen hebben gehad om daar van af te wijken...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Die zag ik inderdaad ook al een maandje geleden voorbij zien komen. Tja toeval of bewust, wie zal het zeggen. Maar zelfs John Williams kopieerde bestaande werken en motieven voor zijn iconische soundtracks.

Zie het als eerbetoon/compliment naar het origineel O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:58:
Verbolgen doen met woorden als "karen-galadriel"
Om daar maar mee te beginnen: ik leende die aanduiding enkel gemakshalve van andere critici in dit topic. Ik ben nergens verbolgen over. Ik sta er open in en benoem enkel een kritiekpunt.
Wat ik probeer te zeggen:
wisdom: the quality of having experience, knowledge, and good judgement; the quality of being wise.

Nou pakken de showrunners alleen het singulaire aspect van "good judgement" doen daar iets zeer beperkt mee als in "zij is de enige die kwaad doorziet/aanvoelt"
En zelfs dat is de vraag. Er is niets dat Galadriel tot op heden gedaan heeft dat er op wijst dat zij als enige het kwaad doorziet. Ja, in de eerste scenes wordt daar wat filosofisch op gehint, maar vervolgens wordt ze toch vooral neergezet als een warrior elf die op een persoonlijke (wraak)missie is. Met idd de koppigheid die je al noemde. Op zich niets mis mee, maar wijsheid blijft eigenlijk vanaf de eerste episode onbenoemd als eigenschap van Galadriel.
een heel kort stukje uit de vele versie van galadriel. Nu ook nog zonder context van wat het betekend en context dat het een mythologisch verhaal moet voorstellen. Een tweedehands vertelling die vaak gepaard gaan met overdrijving.
Volgens mij benaderen we de kwestie van 2 verschillende kanten en beantwoorden we 2 verschillende vragen. Jij lijkt met name bezig te zijn met de vraag of de getoonde Galadriel op de 1 of andere manier terug te voeren is op de beschrijvingen van Tolkien. Een legitieme vraag, maar waar het mij met name om gaat is dat de schrijvers keuzes maken en de vraag die ik daarbij stel is of bepaalde keuzes positief uitpakken voor het karakter en daarmee voor de serie. Dus zelfs al zou Tolkien een minder wijze Galadriel omschreven hebben, dan nog kun je de vraag stellen of het kiezen van juist dat narratief het beste verhaal oplevert.
Maar ze ziet míriel toch uiteindelijk door aan het einde van de aflevering ? En ziet dat ze niet zo anders van elkaar zijn en presenteerde dat ook naar haar.
Dat is volgens mij niet wat we zien tijdens de scene in de toren. In de voorgaande discussies tussen de 2 dames spraken ze 'in functie'. Er was ook publiek aanwezig dat dat in ieder geval voor Miriel noodzakelijk maakte. In de toren zien we dat de 2 op een veel persoonlijker manier contact maken. Niets in de scene wijst er m.i. op dat Galadriel haar aanpak verandert omdat ze Miriel nu wel doorziet. De scene schetst voor mij een beeld van 2 vrouwen die in een situatie terecht zijn gekomen waar ze zichzelf veel meer bloot kunnen geven dan eerder.

Samen met het gegeven dat Galadriel blijkbaar een ontwikkeling door moet maken roept dat bij mij de vraag op of dat uiteindelijk niet leidt tot een te menselijke Galadriel. Ik heb al eerder gewezen op keuzes die m.i. gemaakt zijn vanwege het dramatische effect en ik hoop niet dat dit ook die kant op gaat. Maar je hebt helemaal gelijk als je stelt dat we nog maar aan het begin staan van het verhaal. Het is nog te vroeg om te oordelen, maar het is toch wel aardig om elkaars indrukken hier te bespreken?

Hij wil.

• Jogai
Gil-Galad ziet ook wel iets van dat kwaad, toen hij dat gevallen blad oppakte. Ben benieuwd of daar nog wat mee gedaan wordt. Op mij kwam dat in eerste instantie nogal over alsof hij er al van wist en dat daarom Galadriel uit de weg moest om zijn doel ermee te bereiken. Maar omdat het GIl-Galad is lijkt me dat toch onlogisch?

• Palindrome
Jogai schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:32:
Gil-Galad ziet ook wel iets van dat kwaad, toen hij dat gevallen blad oppakte. Ben benieuwd of daar nog wat mee gedaan wordt. Op mij kwam dat in eerste instantie nogal over alsof hij er al van wist en dat daarom Galadriel uit de weg moest om zijn doel ermee te bereiken. Maar omdat het GIl-Galad is lijkt me dat toch onlogisch?
spoiler:
Toevallig heb ik die theorie van de week een keer op reddit gepost.

"The wind that can extinguish the flames can also spread it"

Dat is wat gil galad zegt over Galadriel , tegelijk zegt hij ook het bezorgdheid waar Galadriel het over heeft te "handelen".

In andere woorden gil galad stuur Galadriel met opzet weg omdat hij de dreiging van Sauron zelf wil afhandelen. Hoe dan ?

Door celebrimbor een wapen laten maken, of in iedergeval iets waar ze zichzelf mee kunnen beschermen *Wink* *wink*.

Voordat dat wapen klaar is wil je natuurlijk niet "de beer al prikken" en het op jezelf afroepen. Dus Galadriel moet weg.

De irony natuurlijk dat het maken van dit wapen juist enorm gaat backfiren.

"The wind that can extinguish the flames can also spread it"

• klaaas
Jogai schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:32:
Gil-Galad zou daarmee kunnen doelen op de koppige gedrevenheid en het gebrek aan wijsheid van Galadriel. Het zou een bewuste keuze van de schrijvers kunnen zijn om de huidige houding van Galadriel bij te laten dragen aan de verspreiding van het kwaad en dat ze pas na verandering echt kan meewerken aan de bestrijding ervan. Of geef ik de schrijvers dan teveel credit?

Hij wil.

• Palindrome
klaaas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:25:

En zelfs dat is de vraag. Er is niets dat Galadriel tot op heden gedaan heeft dat er op wijst dat zij als enige het kwaad doorziet. Ja, in de eerste scenes wordt daar wat filosofisch op gehint, maar vervolgens wordt ze toch vooral neergezet als een warrior elf die op een persoonlijke (wraak)missie is. Met idd de koppigheid die je al noemde. Op zich niets mis mee, maar wijsheid blijft eigenlijk vanaf de eerste episode onbenoemd als eigenschap van Galadriel.
Deels mee eens, het wordt een beetje geframed alsof ze wijsheid van haar ouder broer leerde terwijl de andere kinderen dom aan het ouwehoeren waren.

Over het wraak motief ben ik het niet mee eens aangezien er 2x wordt duidelijk gemaakt (in episode1 en de prologue van 2) dat het meer om trots gaat en het overnemen/opvolgen van de taak van haar broer. Voor de plotpunten maakt beide niet uit gezien het resultaat hetzelfde is maar voor de perceptie van haar karakter wel.

[...]
Volgens mij benaderen we de kwestie van 2 verschillende kanten en beantwoorden we 2 verschillende vragen. Jij lijkt met name bezig te zijn met de vraag of de getoonde Galadriel op de 1 of andere manier terug te voeren is op de beschrijvingen van Tolkien. Een legitieme vraag, maar waar het mij met name om gaat is dat de schrijvers keuzes maken en de vraag die ik daarbij stel is of bepaalde keuzes positief uitpakken voor het karakter en daarmee voor de serie. Dus zelfs al zou Tolkien een minder wijze Galadriel omschreven hebben, dan nog kun je de vraag stellen of het kiezen van juist dat narratief het beste verhaal oplevert.
Klopt inderdaad ik zit reageerde nu vooral op de claims over Galadriel en Tolkien canon. Het oordelen van de show los van het tolkien verhaal laat ik nog even wachten tot in iedergeval seizoen 1 klaar is. Ik vermaak met tot nu toe nog prima dus dat is een goed teken.
Dat is volgens mij niet wat we zien tijdens de scene in de toren. In de voorgaande discussies tussen de 2 dames spraken ze 'in functie'. Er was ook publiek aanwezig dat dat in ieder geval voor Miriel noodzakelijk maakte. In de toren zien we dat de 2 op een veel persoonlijker manier contact maken. Niets in de scene wijst er m.i. op dat Galadriel haar aanpak verandert omdat ze Miriel nu wel doorziet. De scene schetst voor mij een beeld van 2 vrouwen die in een situatie terecht zijn gekomen waar ze zichzelf veel meer bloot kunnen geven dan eerder.
Ik moet deze scène even opnieuw bekijken, kom er later wel op terug ;)
Samen met het gegeven dat Galadriel blijkbaar een ontwikkeling door moet maken roept dat bij mij de vraag op of dat uiteindelijk niet leidt tot een te menselijke Galadriel.
Als we de lord of the rings versie van haar aanhouden dan is ze nergens bij de conflicten in de tweede era betrokken, verstopt ze zich in lothlorien (ptsd?), houd haar eigen rijk in isolatie en gaat ze later wat tijdens de fellowship of the ring lopen fucken met de gedachten van een paar hobbits :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spoiler:
Galadriel zegt het letterlijk zelf tegen Miriel: zij is de 'only one who sees' en de rest blijkbaar niet.

Dit terwijl blijkt dat Gil-Galad wel degelijk weet hoe de vlag erbij hangt inderdaad, sowieso nadat ie dat blad had opgepakt. Maar hij heeft geen verantwoording af te leggen aan Galadriel blijkbaar.
Ik kan mijn brein er nog steeds niet omheen vouwen. Galadriel is van hoge afkomst en geen lagere rang die gewoon moet doen wat de koning zegt. Wat was er mis met een gesprek tussen Galadriel en Gil-Galad? Ze hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar Gil-Galad had haar prima kunnen vertellen wat zijn grotere plan is. Misschien was ze het er wel mee eens.... maar dat is dus niet wat er gebeurt: ze wordt weggestuurd. Voor altijd.

ze is een skilled warrior danwel een battle mage. Zij is ook een van de Calaquendi. Waarom zou hij haar naar Valinor sturen als hij haar later nodig kan hebben? Of denkt hij dat hij het wel alleen af kan met Celebrimbor's 'wapen'? Daarmee voorkomt hij dat ze ooit nog kan groeien als persoon en Middle Earth tot nut kan zijn.
Want met de Silvan elves win je ook de oorlog niet, zoals later in de War of the Last Alliance zichtbaar wordt: vanwege de vete tussen de elfen wilden de Silvan elfen uit Mirkwood zich niet onder een Noldo military commander plaatsen, met als gevolg heul veul doden vanwege slechte tactiek.

Gil-Galad had Galadriel weer naar het noorden kunnen sturen voor een tijdje op een zinloze missie, om tijd te winnen.
Haar wegsturen naar Valinor was een grote strategische fout.
klaaas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:50:
[...]

Gil-Galad zou daarmee kunnen doelen op de koppige gedrevenheid en het gebrek aan wijsheid van Galadriel. Het zou een bewuste keuze van de schrijvers kunnen zijn om de huidige houding van Galadriel bij te laten dragen aan de verspreiding van het kwaad en dat ze pas na verandering echt kan meewerken aan de bestrijding ervan. Of geef ik de schrijvers dan teveel credit?
spoiler:
ja, teveel credit, want het concept is dat als je eenmaal naar Valinor gaat, je niet meer terug komt. Voor zover bekend is alleen Glorfindel teruggekomen naar Middle Earth. Uit de Halls of Mandos ook nog dus da's nog eens dubbel bijzonder.
Eenmaal weg is weg. En dan kan Gil-Galad dus geen gebruik maken van haar skills als ze is veranderd.

Maar goed, wie weet hadden de schrijvers haar gewoon toch terug laten komen. Ze kunnen haar ook naar Valinor sturen tegen alle logica en lore in dus dan kunnen ze haar ook weer laten terugkomen.

Maar het klopt uiteraard wel wat je zegt: dat is precies waar Gil-Galad op doelt. Haar gedrag zal het vuur aanwakkeren, terwijl de elfen er nog niet klaar voor zijn. Te vroeg pieken is niet waar de geduldige elfen op zitten te wachten.
Galadriel gaat straks als een dolle stier naar de Southlands en escaleert de terugkomst van Sauron waarschijnlijk en versnelt de bouw van Mordor.
Moet ook wel, want anders hadden we 10 seizoenen nodig voordat we zover zijn, dus Galadriel halveert het aantal seizoenen :P

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Palindrome schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:57:
[...]
Over het wraak motief ben ik het niet mee eens aangezien er 2x wordt duidelijk gemaakt (in episode1 en de prologue van 2) dat het meer om trots gaat en het overnemen/opvolgen van de taak van haar broer. Voor de plotpunten maakt beide niet uit gezien het resultaat hetzelfde is maar voor de perceptie van haar karakter wel.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Galadriel kan zichzelf en anderen vertellen dat ze uit nobele bedoelingen Sauron achterna zit, maar die jacht kan in werkelijkheid meer het karakter hebben van een wraakonderneming. Ook daar zijn m.i. wel aanwijzingen voor: zo zegt Galadriel zelf dat haar voortdurende queeste voorkomt uit pijn. En de 'opstand' van de elven waarmee ze onderweg is duidt er ook op dat ze het zien als een (te) persoonlijke missie van Galadriel.

Ik geef toe dat dat open staat voor interpretatie, maar het zou op een ontwikkeling kunnen duiden die m.i. wel past binnen de thema's van Tolkien: zolang Galadriel enkel uit is op wraak wakkert ze het kwaad juist aan. Just a thought ;)

@Verwijderd : volgens mij wil je te ver op de zaken vooruit lopen. We weten dat de schrijvers geregeld terug grijpen op de lore, maar er ook vanaf wijken. Zaken die je weet vanuit de lore proberen te verbinden aan deze verhaallijn blijft voornamelijk gokwerk. T.a.v. Gil-Galad doelde ik idd op het tweede deel van je verhaal. Het terugkeren van Galadriel was niet Gil-Galads bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 23-09-2022 08:53 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:50:
[...]

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Galadriel kan zichzelf en anderen vertellen dat ze uit nobele bedoelingen Sauron achterna zit, maar die jacht kan in werkelijkheid meer het karakter hebben van een wraakonderneming. Ook daar zijn m.i. wel aanwijzingen voor: zo zegt Galadriel zelf dat haar voortdurende queeste voorkomt uit pijn. En de 'opstand' van de elven waarmee ze onderweg is duidt er ook op dat ze het zien als een (te) persoonlijke missie van Galadriel.

Ik geef toe dat dat open staat voor interpretatie, maar het zou op een ontwikkeling kunnen duiden die m.i. wel past binnen de thema's van Tolkien: zolang Galadriel enkel uit is op wraak wakkert ze het kwaad juist aan. Just a thought ;)

@Verwijderd : volgens mij wil je te ver op de zaken vooruit lopen. We weten dat de schrijvers geregeld terug grijpen op de lore, maar er ook vanaf wijken. Zaken die je weet vanuit de lore proberen te verbinden aan deze verhaallijn blijft voornamelijk gokwerk.
Galadriel komt op mij (inderdaad) niet echt over als iemand die 'slechts' met een wraakactie bezig is.
Ik observeer meer een workaholic. Een rusteloze elf die een groot doel moet hebben en dat tot in eeuwigheid kan en wil najagen, ongeacht wie/wat.
spoiler:
Wraakactie voor haar broer, maar orcs jagen vindt ze blijkbaar wel leuk en ze komt iemand tegen op een vlot en vliegt direct naar de southlands om de mensen te helpen. Dat is impulsiviteit. Dat er daar orcs zijn betekent niet automatisch dat sauron daar ook is.
Ze heeft daarin haast. Halbrand niet, 'de southlands zijn er morgen ook nog wel'. Galadriel: maar de mensen misschien niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:53:
[...]

Galadriel komt op mij (inderdaad) niet echt over als iemand die 'slechts' met een wraakactie bezig is.
Ik observeer meer een workaholic. Een rusteloze elf die een groot doel moet hebben en dat tot in eeuwigheid kan en wil najagen, ongeacht wie/wat.
spoiler:
Wraakactie voor haar broer, maar orcs jagen vindt ze blijkbaar wel leuk en ze komt iemand tegen op een vlot en vliegt direct naar de southlands om de mensen te helpen. Dat is impulsiviteit. Dat er daar orcs zijn betekent niet automatisch dat sauron daar ook is.
Ze heeft daarin haast. Halbrand niet, 'de southlands zijn er morgen ook nog wel'. Galadriel: maar de mensen misschien niet meer.
Klopt, enkel een persoonlijke wraakactie is te kort door de bocht. Dat past ook niet bij haar rol in Numenor. Daar lijkt ze het grote belang na te streven en niet alleen haar eigen queeste. Maar er is iets aan de manier waarop ze dat invult die een beetje 'off' is. We zullen zien waar ons dat gaat brengen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
spoiler:
Best tof wat ze gedaan hebben met mithril. Iets waar Tolkien de details over wat onbeschreven liet en niet echt een reden beschreef waarom elven het interessant vonden, genoeg zelfs om het in zeer bijzondere items te verwerken zoals de ring Nenya.

Deed me meteen denken aan hoe de Silmarils die het licht in zich hadden, verloren zijn gegaan aan de zee en de grond (vulkaan) en hoe bijvoorbeeld melkor zijn essentie in de letterlijke materialen van Arda verspreide.

Goud en zilver bevatten ook een bepaalde essentie volgens Tolkien. Goud bevat slechtheid, silver en water niet...

Thematisch weerspiegeld het dat.

[ Voor 14% gewijzigd door Palindrome op 23-09-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:35:
spoiler:
Best tof wat ze gedaan hebben met mithril. Iets waar Tolkien de details over wat onbeschreven liet en niet echt een reden beschreef waarom elven het interessant vonden, genoeg zelfs om het in zeer bijzondere items te verwerken zoals de ring Nenya.

Deed me meteen denken aan hoe de Silmarils die het licht in zich hadden, verloren zijn gegaan aan de zee en de grond (vulkaan) en hoe bijvoorbeeld melkor zijn essentie in de letterlijke materialen van Arda verspreide.

Goud en zilver bevatten ook een bepaalde essentie volgens Tolkien. Goud bevat slechtheid, silver en water niet...

Thematisch weerspiegeld het dat.
spoiler:
die kende ik nog niet, maar wat doet dat met Laurelin? Dat is ook goud... qua licht.. en Telperion zilver

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Waar ik de vorige aflevering wat minder vond, is deze nieuwe aflevering wat mij betreft weer heerlijk. Ik zou zelfs durven zeggen dat dit wat mij betreft de beste aflevering was tot nu toe.
Er lijkt nu werkelijk vaart in het verhaal te komen en het wordt steeds duidelijker waar de diverse karakters in het verhaal staan.
Nu op naar aflevering 6. De preview daarvoor was ook al veelbelovend :9

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 23-09-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:54:
[...]

spoiler:
die kende ik nog niet, maar wat doet dat met Laurelin? Dat is ook goud... qua licht.. en Telperion zilver
Distinctie in goud kwa kleur en goud het materiaal denk ik.

Ethereal vs corporal soms is het verbonden in Tolkien's werk maar soms ook blijkbaar niet.

Mithril wordt ook eerder gelinkt met silver door Tolkien. Silver is puur en niet "tainted" door melkor en geniet door voorkeur van de elven.

The One ring is ook gemaakt van goud maar de ring van elrond ook :p maar wel weer draken die geobsedeerd zijn door goud.

[ Voor 24% gewijzigd door Palindrome op 23-09-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 21:05
EDIT schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:00:
Waar ik de vorige aflevering wat minder vond, is deze nieuwe aflevering wat mij betreft weer heerlijk. Ik zou zelfs durven zeggen dat dit wat mij betreft de beste aflevering was tot nu toe.
Er lijkt nu werkelijk vaart in het verhaal te komen en het wordt steeds duidelijker waar de diverse karakters in het verhaal staan.
Nu op naar aflevering 6. De preview daarvoor was ook al veelbelovend :9
zitten jullie gewoon in de ochtend bij het ontbijt al een serie te kijken? :+
Goed om te horen dat je hem goed vond, veel zin om hem dit weekend te gaan kijken!

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ja, ik hoef pas om 1 uur vanmiddag te werken, dus lekker ontbeten met de Rings of Power :P

Ongetwijfeld zullen de lorekenners hier wat te zeggen hebben over een bepaald punt in de aflevering met betrekking tot mithril, maar ik ben benieuwd hoe dat verhaal zich verder gaat ontwikkelen. Ik meende eerst dat ze het als een metafoor bedoelden, maar na de scène tegen het einde van de aflevering zou mij niets verbazen als bepaalde dingen ingefluisterd worden die niet helemaal kloppen, om het zo maar te zeggen. En of het dan alleen Elrond is die misleid wordt, of dat het Celebrimbor of zelfs Gil-Galad is die dingen ingefluisterd krijgt... tja, ik denk dat we op dat antwoord nog wel even zullen moeten wachten.

Oh, en de tafel _O-

Edit: een comment op Reddit verwoord mijn verwachtingen eigenlijk prima in een mooie theorie over wat er momenteel speelt en wat er kan gaan gebeuren:
spoiler:
If Annatar is already at work, that means he has manipulated the elves into sending away his chief rival, is poisoning the tree to make them think their end is coming and forcing them to urgently build his forge before they’ve taken the time to think through the decision. He’s used their pride, the thing they covet the most and their fear to bend them to his will. He’s helping them master what they fear

All the while he’s convinced them the light of the silmarils will save them, because he knows they’ll believe it, thus creating what will become a deep wedge between the dwarves and elves.

Meanwhile his chief adversary is on a wild goose chase, led by one of his pawns and the other is left to setup Numenor to fall, thinking he also will become some kind of god. There is no way it’s a coincidence that Pharazon and Adar are believing they’ll both somehow ascend.

And now he’s likely sowed the seeds to bitterly divide all the races of middle earth against each other.

The stranger, who likely is Olorin, will arrive too late to stop it all, but just in time to pull back the veil to make the War of the Last Alliance possible, before being banished back to wizard heaven by Sauron.

[ Voor 57% gewijzigd door EDIT op 23-09-2022 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
Deze wilde ik even delen hier:

https://tolkiengateway.ne...l_(philosophical_concept)
The Elvish word estel (the same in both Quenya and Sindarin) refers to a complex philosophical concept found in Elvish thought. This idea is best understood as trust or "faith", and the hope that comes from it: estel refers to the belief that Eru Ilúvatar, the Creator of the Universe (Eä), is good and that his designs for his creatures will ultimately be good as well, despite the troubles that seem to plague Arda, this world. Certain knowledge of what is to happen to the Elves after the end of Arda has thus been withheld from them, so that all they can rely on is estel.

The Elven-king Finrod Felagund explained estel as an idea that "is not defeated by the ways of the world, for it does not come from experience, but from our nature and first being. If we are indeed the Eruchin, the Children of the One, then He will not suffer Himself to be deprived of His own, not by any Enemy, not even by ourselves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de episode nog niet gezien, vanavond waarschijnlijk.

Maar estel? Dat was ook de naam van Aragorn toen ie opgroeide geloof ik.
Gebruiken ze de term in RoP ook?

spoiler:
Olorin? Dat is Gandalf.. maar ik heb het idee dat de Stranger gebruik maakt van dark/blood magic... het brekende takje tijdens het tekenen in het zand en het breken van de enkel van de hobbit op praktisch hetzelfde moment, het sterven van de vuurvliegjes... ik zie daar geen good guy wizard in, maar goed, wie weet)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11
RoP is idd begonnen. Ik merk dat ik de karakters meer en meer accepteer. In het begin had ik het niet zo met Durin, maar ik mag m meer en meer.
Ik moest idd gniffelen om de tafel scene.
Het grote publiek kan nu meer genieten, verhaal kwam vorige aflevering al los en dit is een goede vervolg erop qua pacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:59
Ik wacht met smart op een draak die de harfoots wegfikt of opeet. :+ Kan niet snel genoeg gebeuren.
En de actrice die Xena speelt... Past echt niet bij een millennia oude, wijze en machtige Eldar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

episode gezien.
Zoals anderen al schreven: RoP is begonnen.
Not bad.

Maar net als episode 3 en 4 is deze episode geschreven door Wayne Che Yip
Episodes 1 en 2 waren meh. J. A. Bayona
6 en 7 zijn geschreven door Charlotte Brändström
En 8 weer door Wayne Che Yip.

Ben benieuwd wat de algemene sfeer van 6 en 7 gaan doen.

spoiler:
ben vooralsnog niet gecharmeerd door de fanfiction plotline van de elfen dat mithril het licht van een Silmaril zou kunnen bevatten en dat ze dat nodig hebben om niet te faden en dan specifiek dat laatste.
Dat mithril veroorzaakt zou kunnen zijn door een van de Silmarils die in de aarde is gegooid is een leuk dingetje.
Maar dat de elfen dat licht nodig zouden hebben om niet te faden (of later) vind ik een beetje te ver gaan. Voelt niet geloofwaardig.

De meeste elfen die in Middle Earth zijn hebben het licht van de Trees nooit gezien. En die zijn er nog steeds, in flinke aantallen. Waaronder Cirdan, de oudste elf in de Second Age, en in de Fourth Age de laatste elf die naar Valinor ging.... hij had een baard als enige bekende elf die dat had. En volgens mij is hij nooit in Valinor geweest dus het licht van de Trees nooit echt gezien. Dus ik denk dat Gil-Galad het fout heeft vwb dat faden. Maar dat zal vast komen door de leugens van Annatar.

Maar goed, ben benieuwd wat ervan komt. Als dat echt zo zou zijn dan gaan de elfen daar ongetwijfeld geen Doors of Durin mee maken later, met ithildin. Als het echt zo belangrijk zou zijn.
En dan zou elke elf in de Third Age rondsjouwen met een harnas van mithril.
En hoefden de drie ringen misschien ook wel niet gemaakt te worden. Conclusie: die plotline is mogelijk incorrect en wordt later ontdekt.

Het verklaart volgens mij ook totaal niet waarom die boom dan zwart wordt.
Maar goed, ik wacht wel af waar het plot heen gaat op dat punt.

De tafel.. tja... typical dwarven joke.
Rest nog de vraag: waar hebben de elfen in Lindon die tafel vandaan?

Wie pakt dat zakje van Halbrand weg? Ik vermoed niet Halbrand zelf. Maar wie wel? Die zoon van Pharazon?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:54:
Ik wacht met smart op een draak die de harfoots wegfikt of opeet. :+ Kan niet snel genoeg gebeuren.
En de actrice die Xena speelt... Past echt niet bij een millennia oude, wijze en machtige Eldar.
je bedoelt Galadriel? Ik vind haar uiterlijk wel passen.
Elfen verouderen niet zo snel. Misschien had ze er ouder uit kunnen zien in de Second Age maar vind het overall wel een goede keus. Ik denk dat Galadriel er zo uit zag in de First Age in elk geval.

spoiler:
alleen Cirdan staat er om bekend een baard te hebben omdat ie zo oud is en dat is in de Third Age

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 22:12
Moest even twee keer kijken. In de scene met de boten in Numenor wordt er een paard in de lucht gehesen. _O-

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slappyjoez schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:32:
Moest even twee keer kijken. In de scene met de boten in Numenor wordt er een paard in de lucht gehesen. _O-
klopt, was ook zichtbaar in een van de teaserfoto's.
No CGI-animals have been harmed filming this movie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SORRY NOT SORRY!!!!

dit is geen spoiler meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Ik ken de Lore niet maar ben ik de enige die de Elfen echt een vreselijk irritant ras vindt? De opmerking van die dwerg vond ik dan ook wel lekker ' zeg gewoon wat er is'. Ik ken de hobbit en lotr wel dus ik weet hoe de verhoudingen dan zijn maar ik kan mij steeds meer in de dwergen vinden dan in de Elfen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:45:
Ik ken de Lore niet maar ben ik de enige die de Elfen echt een vreselijk irritant ras vindt? De opmerking van die dwerg vond ik dan ook wel lekker ' zeg gewoon wat er is'. Ik ken de hobbit en lotr wel dus ik weet hoe de verhoudingen dan zijn maar ik kan mij steeds meer in de dwergen vinden dan in de Elfen.
er zijn meerdere varianten elfen en ze hebben allen hun eigen nukken.

De Noldor (mijn favoriet) zijn het meest irritant, maar ook daar heb je variatie in onuitstaanbaar en te tolereren. :*)

Als je Galadriel irritant vindt, wilde je Feanor en zijn zonen niet ontmoeten, en Celebrimbor in de series lijkt vooralsnog acceptabel.

Ze zijn erg diplomatiek/cryptisch etc. inderdaad. Dat is dan weer een mooi contrast met de dwergen van Khazad-Dum.
De opmerking 'zeg gewoon wat er is' heeft volgens mij meer betrekking op de 'politician/diplomate'-functie van Elrond dan op het ras/huis elf an sich;

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 22:49 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie