Let’s face it: de reden dat je het hebt over verschillende soorten wijsheid en iets als een singulaire wijsheid poneert (iets wat volgens mij beter te omschrijven is als een ‘gave’) is dat de Galadriel in de serie domweg niet als wijs, in wat voor vorm dan ook, overkomt.
Wat ik probeer te zeggen:
wisdom: the quality of having experience, knowledge, and good judgement; the quality of being wise.
Nou pakken de showrunners alleen het singulaire aspect van "good judgement" doen daar iets zeer beperkt mee als in "zij is de enige die kwaad doorziet/aanvoelt"
Dat is wat ik zeg. Vervolgens laat ik de rest van de invulling van wijsheid over aan progressie van het karakter gedurende de show.
Let wel, als er geen progressie plaatsvind dan ben ik net zo goed van mening dat een knelpunt is in her script. Nu geef ik nog en het voordeel van de twijfel in het licht dat dit een multiseizoen verhaal is en we daar nog maar 4 afleveringen in zitten.
Dat is een keuze van de schrijvers want ondanks de verschillende beschrijvingen van Tolkien komt een Karen-Galadriel bij mijn weten niet in zijn geschriften voor.
Verbolgen doen met woorden als "karen-galadriel" doen echt het argument wat je probeert uit te zetten teniet. Nergens voor nodig imho.
Wel beschrijvingen als “Galadriel was the greatest of the Noldor, except Fëanor maybe, though she was wiser than he, and her wisdom increased with the long years.”en dat is niet wat ik (en blijkbaar anderen met mij) op het scherm zie
een heel kort stukje uit de vele versie van galadriel. Nu ook nog zonder context van wat het betekend en context dat het een mythologisch verhaal moet voorstellen. Een tweedehands vertelling die vaak gepaard gaan met overdrijving.
Galadriel and Feanor worden niet voor niks samen genoemd, Tolkien beschreef ze dat ze veel gelijkenissen hadden, bijna een tweeling maar dan op twee verschillende levenspaden.
Feanor verliet uit wraakzuchtige emotie Valinor, tegen de wil van de goden in, alles moest wijken voor zijn doel (wraak) met als gevolg oorlog en vernietiging in middle earth en zelfs het afslachten van zijn eigen volk. De kinslaying.
Galadriel steunde de initiële opstand tegen de goden (is dat wijsheid?), rebeleerde mee met Feanor. Tot het punt dat hij zn eigen volk aanviel. Daarna wilde ze niks meer te maken hebben met Feanor.
Dat zegt voor mij dat Feanor en Galadriel even gedreven/emotioneel zijn (koppig/gedeven, tegen de authoriteit van Valar ingaan).
Waarbij Galadriel op een geven moment toch doorheeft dat het niet het juiste pad is (touched darkness) omdat dat de opstand waar ze deel van was te ver ging. Een innerlijke wijsheid in onderscheid tussen goed en kwaad.
Let wel, dit was alsnog 1 van meerdere versies die Tolkien beschreef. In een ander versie had Galadriel alleen de ambitie om middle earth te verkennen en viel dat toevallig samen met de wraaktocht van feanor waardoor iedereen niet meer terug mocht naar valinor inclusief zij.
Niet alleen lijkt het me een onnodige keuze, het is ook een gevaarlijke. Want hoe geloofwaardig is haar wijsheid als die wel naar voren gaat komen? Als ze Miriel niet kan ‘lezen’ hoe geloofwaardig is het dan als ze later, in relatie tot het smeden van de ringen, als (bijna) enige iemand wel doorziet?
Maar ze ziet míriel toch uiteindelijk door aan het einde van de aflevering ? En ziet dat ze niet zo anders van elkaar zijn en presenteerde dat ook naar haar.
Maar goed, ik wil haar ontwikkeling best een kans geven, wellicht pakt het goed uit en worden we aangenaam verrast. Voor nu vermaak ik me prima met de serie, maar ik kan criticasters op dit punt domweg geen ongelijk geven.
Ja als progressie wegblijft dan vallen er inderdaad teveel gaten en zal je mij daar net zo geïrriteerd in vinden. Voor nu laat ik het nog op zijn beloop.