Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

Topicstarter
Rings of Power, de nieuwe serie van Amazon.
You hate it, you love it.
En alles er tussenin.

De boeken: Lord of the Rings, appendices, Silmarillion, History of Middle Earth, je eigen ideeën.
De serie: 'back to the book', de scriptschrijvers, de serie-filosofen en historici.

Er zit ongelooflijk veel 'lore' in de Rings of Power, maar ook zeker in de boeken van Tolkien zelf waar zaken in staan die je misschien in de serie ziet, of juist niet. Of graag had willen zien.

Dit topic dient als discussie-draad. Om te bepraten wat je zoal ziet in de serie, of juist niet.
Wat je graag had willen zien, of waar je misschien zelf theorieën hebt over wat er in de serie zit, waarom de schrijvers dat er in hebben gestopt, of waar je denkt dat het misschien 'fout' gaat.
Wat vind je mooi?
Wat zie je als detail wat je eerst niet zag en graag wil delen?
Alles is mogelijk.

Want Tolkien's boeken zijn gelezen door miljoenen, en hebben even zovele vormen van hoe iets eruit ziet of zou moeten zien.

Om de zwarte spoiler-blokken in de andere draad te voorkomen, is dit topic bedoeld voor de reacties op de serie. Met mogelijkheid tot benoemen van zaken uit de boeken (hoe obscuur ook) en wat je zelf denkt dat er mogelijk zou kunnen gaan gebeuren (of zou moeten gebeuren) qua script.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

De LORE

Hele reeks filmpjes met een verdieping in de karakters uit de boeken, en die we in de show zien.
Uiteraard wil het niet zeggen dat de karakters, of de gebeurtenissen, die we in de show zien ook daadwerkelijke overeen komen met serie.
Ik beschouw het meer als een naslagwerk, een vertrekpunt.
Speciaal voor de mensen die graag meer informatie willen over de boeken, over de personen.
Achtergrondinformatie over de personen, wat er bekend is.

Dit is wat de showrunners in principe hebben als vertrekpunt, als achtergrondinformatie.

Ik vind het persoonlijk altijd interessant om vervolgens te kijken wat de serie er mee doet. Of juist niet doet.
Wat zou er nog kunnen komen? Of juist niet?

De historie van Tolkien's wereld... Silmarillion in 3 minuten (turn on subtitles
De Silmarillion in iets meer minuten

Wie zijn de verschillende elfen?
Wat zijn de Silmarils?

Galadriel
Elrond
Gil-Galad

Sauron
Sauron in de Second Age

Geschiedenis van Numenor

Ar-Pharazon
Tar-Miriel

De serie

Wie is Halbrand (versie van 20 september 2022)
Wie is Meteor Man / The Stranger

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-09-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En men noemt de Hobbit-movies slecht, maar als het gaat om Galadriel vind ik het echt wel enorm gaaf om te zien wat Jackson ermee gedaan heeft.

Galadriel in haar element, als mage, niet helemaal een battlemage, maar toch.
Sauron als Necromancer toch behoorlijk aan het proberen om stand te houden tegen Galadriel op dat moment, maar wat een kracht!

Ben benieuwd wat ze haar in de serie laten doen.

en nu jullie :D

of niet natuurlijk ;)

[ Voor 147% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-09-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:23
Mooi, om af te trappen.... wie is meteorietman? :p Sauron en Gandalf wordt geopperd. Maar dat kan toch niet, volgens de boeken? Ik begrijp dat de schrijvers e.e.a. gecomprimeerd hebben. Maar tegelijk hebben ze volgens mij ook gezegd zich zoveel mogelijk aan de lore te willen houden.

Sauron is samen met Ungoliant aan het einde van de 1e era (na het verlies en het verbanning van Morgoth) gevlucht naar middle earth. Sauron zit sindsdien in Mordor. Dus hij is al aanwezig op middle earth, wanneer meteorietman neerstort.
Gandalf komt samen met de andere tovenaars aan op middle earth via de grijze havens, aan het begin van de 3e era. Daar krijgt hij de elfenring Narya van De Scheepsbouwer Círdan. Er is geen vermelding van een verwarde man die zichzelf niet kent. Dus meteorietman is ook niet Gandalf.
Tom Bambadil kan ook niet, want die bestaat al zolang Arda bestaat.

Gisteren hoorde ik de optie dat het één van de blue wizards is. Dat zou nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik denk 1 van de Blue Wizards of een Balrog, maar vermoed een Blue Wizard.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 16:22
segil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:26:
Mooi, om af te trappen.... wie is meteorietman? :p Sauron en Gandalf wordt geopperd. Maar dat kan toch niet, volgens de boeken?
De boeken sluiten het niet helmaal uit dat Olórin (gandalf) al eerder in middle earth is geweest.
Maiar konden er in principe gewoon heen op eigen houtje.

De context rondom Istari is dat zei gewoon 5 speciaal geselecteerde vertegewoordigers zijn. En de motivatie rondom Olórin is dat hij goeie relaties had met de elfen.

Dat kan onder andere de Noldor zijn in middle earth. Dus het wordt niet uitgesloten dat hij hier al eens eerder een bezoekje heeft gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Palindrome op 27-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij is niet duidelijk waar Olorin dan is geweest en wanneer.
Zou kunnen dat het alleen in Valinor was?
Of tijdens de War of Wrath?

Ik vermoed zelf dan eerder een van de twee Blue Wizards, omdat Gandalf natuurlijk al in de LotR trilogie zit.
En die komen ook in de Second Age.

Maar ik denk nog steeds een balrog.
De harfoots komen met hun migratie naar de Southlands, precies op het moment dat Galadriel en Halbrand daar aan komen.
Adar is de broer van Galadriel dus daar zal wat herkenning en hereniging uit voort komen.
Misschien dat Galadriel een gevecht aan gaat met Adar, of met de balrog (meteor man) precies in of bij Orodruin zodat die uitbarst en Sauron's vulkaan wordt.
In elk geval zal Galadriel Halbrand de Southlands brengen als koninkrijk.
Daarna gaat Halbrand naar Eregion om z'n werk daar af te maken (hij heeft Celebrimbor al ontmoet).

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-09-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
Volgens mij is niet duidelijk waar Olorin dan is geweest en wanneer.
Zou kunnen dat het alleen in Valinor was?
Of tijdens de War of Wrath?
Dat is soort van mijn punt, het staat niet beschreven dus alles opties liggen open.

Er er alleen geschreven dat hij is uitgekozen voor de missie in middle earth (istari) omdat hij zo goed met de elven overweg kon.

Dit suggereerd eerder contact met de elven, dat kan natuulijk in exclusief in Valinor zijn maar het zou ook in middle earth kunnen zijn. ergo er staat niet vast dat hij nooit eerder middle earth heeft bezocht.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Voor de liefhebbers een interessant analyse waarin gekeken wordt naar de show en wat Tolkien heeft geschreven.
Aflevering 5 heeft natuurlijk behoorlijk wat stof op doen waaien door het hele mithril-verhaal.
Vanaf 24:15 gaat hij er al op in, maar vanaf 1:09:18 heeft het een hele eigen sectie.
Wellicht interessant :)

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-06 17:47
segil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:26:
Mooi, om af te trappen.... wie is meteorietman? :p Sauron en Gandalf wordt geopperd. Maar dat kan toch niet, volgens de boeken? Ik begrijp dat de schrijvers e.e.a. gecomprimeerd hebben. Maar tegelijk hebben ze volgens mij ook gezegd zich zoveel mogelijk aan de lore te willen houden.

Sauron is samen met Ungoliant aan het einde van de 1e era (na het verlies en het verbanning van Morgoth) gevlucht naar middle earth.
Vraagje hierover: waar is Ungoliant eigenlijk? Lijkt me heel raar als deze niet in het verhaal voorkomt. Heeft toch wel een grote rol.

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Dat heeft met rechten te maken dacht ik.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-06 17:47
Kez schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:06:
Dat heeft met rechten te maken dacht ik.
Erg zonde!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Inderdaad zonde.
Volgens mij zie je ergens in de serie een schaduw van Morgoth die het licht van de bomen dooft.

Topicstarter
Ungoliant heeft zichzelf opgegeten geloof ik ergens in het zuiden van Beleriand.
Het zou een rechtenkwestie kunnen zijn, maar toch betwijfel ik dat.
Volgens mij zitten er wel een paar andere dingetjes in de serie waar ze de rechten ook niet van zouden hebben (weet even niet wat) maar die ze er wel in mochten stoppen met een nod van de Estate.

Ik denk dat ze het gewoon hebben weggelaten voor hun eigen plot: de grote booswicht is Sauron.
Morgoth als directe baas van Sauron is dan wel nodig maar het belangrijkste plotpoint is dat de Bomen werden gedood. Door wie of wat boeit dan niet zo. Morgoth steelt de Silmarils, zorgt dat de Bomen dood gingen en dat is het belangrijkste.

Je ziet in de proloog in episode 1 inderdaad de schaduw van Morgoth.

Wat je daarna ook totaal niet ziet is de Kinslaying in Alquelondë, het verbranden van de schepen in Losgar en de tocht van de Noldor (inclusief Galadriel) door de Helcaraxë.
Dat is allemaal weggelaten. Sterker nog: heel Beleriand is weggelaten en de kijker denkt misschien dat al die oorlogen tegen Morgoth in MIddle Earth hebben plaatsgevonden (lees: oostelijk van Lindon). Immers, Beleriand staat niet op de kaart. De kaart is van na de War of Wrath.

De term Beleriand en zelfs Gondolin komen volgens mij gewoon in de boeken voor.
Glamdring, Orcrist, de dolken die ze krijgen in Lothlorien. Volgens mij wordt daarbij aangegeven dat ze in Gondolin gemaakt zijn.

Maar misschien komt het later in de serie nog naar voren, Ungoliant, Beleriand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Udûn...

nou ben benieuwd wat iedereen hier weer van vindt :P

Wie is er meer 'evil', Adar of Galadriel?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nadat Melkor werd verslagen, is Ungoliant verjaagd door de Balrogs en is ze in het zuiden gaan zitten.

Voornamelijk nakomelingen maken, die opeten en uiteindelijk zichzelf opeten. Van echte betekenis was Umgoliant al niet meer in de 2e era.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EDIT: cheesy begin, Galadriel flirt met Isildur maar krijgt het deksel op de neus.
Verder een reeks LotR-verwijzingen waarvan 'noro lim' de meest duidelijke is.
Maar zo'n pyroclastic cloud overleeft niemand.

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-10-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Maar even hier verder. Zit even te zoeken en te denken had galadriel al toverkrachten zonder nenya?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:06:
Maar even hier verder. Zit even te zoeken en te denken had galadriel al toverkrachten zonder nenya?
ik denk van wel. Maar in de serie laten ze haar weinig anders spelen dan een sword-warrior.
Ik schreef al eerder: als Calaquendi moet ze sterker, sneller, atletisch etc. zijn geweest dan Arondir laat staan Edain laat staan Middle men.

Nenya is een preserving ring.
Haar 'reguliere' machten vegen de vloer aan met Silvan elves, Edain, Middle Men, orcs. Whatever.

Ik zie haar meer als mage ipv warrior.
De elfen hadden de males als warrior.
En de females voornamelijk als healers.
Maar Galadriel is in de leer geweest in de First Age door Melian de Maia.

Ik denk dat die scene uit de Hobbit on point is. Gewoon even een shockwave uitsturen en de orc/uruk laten vliegen. Totally legit.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:08:
[...]

ik denk van wel. Maar in de serie laten ze haar weinig anders spelen dan een sword-warrior.
Ik schreef al eerder: als Calaquendi moet ze sterker, sneller, atletisch etc. zijn geweest dan Arondir laat staan Edain laat staan Middle men.

Nenya is een preserving ring.
Haar 'reguliere' machten vegen de vloer aan met Silvan elves, Edain, Middle Men, orcs. Whatever.

Ik zie haar meer als mage ipv warrior.
De elfen hadden de males als warrior.
En de females voornamelijk als healers.
Maar Galadriel is in de leer geweest in de First Age door Melian de Maia.

Ik denk dat die scene uit de Hobbit on point is. Gewoon even een shockwave uitsturen en de orc/uruk laten vliegen. Totally legit.
Die scene uit the Hobbit is wel 1 van de mooiste stukken uit die reeks. Misschien dat ze er zo nog wat mee gaan doen in de serie :)

Of Halbrand Sauron is even de vraag. Sauron houdt zich gedeisd tot Mordor wordt gevormd na Mount Doom. Het is een plottwist die wel voor de hand ligt, aangezien Galadriel dan op Sauron jaagt terwijl ze er naast staat...

Ik zou het leuker vinden als Halbrand the which king of Angmar uiteindelijk wordt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:20:
[...]

Die scene uit the Hobbit is wel 1 van de mooiste stukken uit die reeks. Misschien dat ze er zo nog wat mee gaan doen in de serie :)

Of Halbrand Sauron is even de vraag. Sauron houdt zich gedeisd tot Mordor wordt gevormd na Mount Doom. Het is een plottwist die wel voor de hand ligt, aangezien Galadriel dan op Sauron jaagt terwijl ze er naast staat...

Ik zou het leuker vinden als Halbrand the which king of Angmar uiteindelijk wordt.
ik heb Galadriel bitch-slip uit de Hobbit al gepost.

Het gerucht gaat dat Halbrand in episode 8 wordt onthuld als Sauron. dat kom echter uit de haatkanalen dus wie weet maar ik zie al zoveel hints dat ik zoiets heb van ok doe maar dan fuck it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:28:
[...]

ik heb Galadriel bitch-slip uit de Hobbit al gepost.

Het gerucht gaat dat Halbrand in episode 8 wordt onthuld als Sauron. dat kom echter uit de haatkanalen dus wie weet maar ik zie al zoveel hints dat ik zoiets heb van ok doe maar dan fuck it.
Sauron wordt beschreven als een iemand die goed over kan komen en slecht. Daarnaast zou hij veel ervaring op doen bij smeden, wat dus ook in de serie werd gezien.

Ik kan alleen niet vinden dat hij een verloren koning zou zijn, dat wordt volgens mij compleet verzonnen als hij Sauron is.

Eerder wel mensen aan zich binden en corrumperen, maar zover doet vooral Arda dat.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:38:
[...]

Sauron wordt beschreven als een iemand die goed over kan komen en slecht. Daarnaast zou hij veel ervaring op doen bij smeden, wat dus ook in de serie werd gezien.

Ik kan alleen niet vinden dat hij een verloren koning zou zijn, dat wordt volgens mij compleet verzonnen als hij Sauron is.

Eerder wel mensen aan zich binden en corrumperen, maar zover doet vooral Arda dat.
Halbrand zegt letterlijk: 'bind it to my very being' in gesprek met Galadriel.
Let wel: Sauron hoeft geen ervaring op te doen. Hij is al een leerling van Aulë.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palindrome
Niks positiefs te melden ?
Dit is echt zeuren om het zeuren.

Lenen ze een woordje uit de PJ films dan is het nep en kopiëren ze, gebruiken ze vervolgens nieuwe woorden (die best passend zijn) dan is het volgens jou ook niet goed....

Tja zo kan je alles wel bekritiseren blijven.

Je post lees echt alsof je eerst in een of ander zuur reddit draadje heb zitten spitten naar zoveel mogelijk zure reacties om ze hier vervolgens neer te plempen. althans dat doen de tegenstrijdigheden in je "analyse" mij vermoeden.

[ Voor 30% gewijzigd door Palindrome op 01-10-2022 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Net de aflevering gezien, wat een rollercoaster. Best wel wat hoogtepunten maar ook missers.

Grotendeels kwamen die doordat ze net iets te snel willen kwa narrative.

Genoeg ruimte voor verbetering dus maar ook genoeg om van te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palindrome schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:19:
[...]

Niks positiefs te melden ?
Dit is echt zeuren om het zeuren.

Lenen ze een woordje uit de PJ films dan is het nep en kopiëren ze, gebruiken ze vervolgens nieuwe woorden (die best passend zijn) dan is het volgens jou ook niet goed....

Tja zo kan je alles wel bekritiseren blijven.

Je post lees echt alsof je eerst in een of ander zuur reddit draadje heb zitten spitten naar zoveel mogelijk zure reacties om ze hier vervolgens neer te plempen. althans dat doen de tegenstrijdigheden in je "analyse" mij vermoeden.
dit waren letterljik een reeks zaken die mij opvielen en de meeste zijn echt niet negatief ofzo. Zo komt het wel over, want het is directe kritiek op wat ik zie. Maar achteraf valt het wel mee, het is de foeter van het moment :P
De goede dingen zijn prima en hoeven niet benoemd te worden als eerste reactie. Net als tetris: de goede dingen verdwijnen en de fouten stapelen zich op. Of met reviews op internet: je hoort alleen de negatievelingen, want de tevreden mensen hoor je niet.

maar het strookt mijns inziens niet met wat ze wilden: ze wilden een eigen verhaal schrijven.
En dan kan je wel zeggen 'een woordje' maar het regende directe LotR-verwijzingen in deze episode.
Dat is zwaar leunen op het andere werk voor herkenningen, want dat moet, anders is het geen LotR zullen ze wel gedacht hebben.
En ik zei toch al dat dat woordje 'moriondor' uiteindelijk wel goed bedacht is? Ja ik heb mijn post weer even samengevat en de losse reeks tekst verwijderd.

Het algemene plot van seizoen 1 tot nu toe kwam wel mooi uit de verf: die hele tunnel bedoeld als kanaal van water naar de vulkaan.
Eigenlijk is dit al de climax dus ben benieuwd wat ze met de laatste twee episodes nog gaan doen.
Misschien de resterende verhaallijnen van de dwergen en de harfoots?

Rest mij nog de vraag: wie heeft die dam gebouwd? En waarom een evil-key?
Heeft Sauron dat zo gemaakt, of anderen voor hem?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-10-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:18:
EDIT: cheesy begin, Galadriel flirt met Isildur maar krijgt het deksel op de neus.
Dat vond jij flirten....

Dan zag ik later in de aflevering meer geflirt tussen Halbrand en Galadriel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Palindrome schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 05:40:
Elven leven zowel in de "seen"(fysieke) en "Unseen" wereld.
Alleen de elven uit Valinor (tijdens Years of the Trees?) toch?
Legian117 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:20:
Vindt het wel fascinerend om te zien hoe veel ze qua tijdlijn gesjoemeld hebben als ik @TheBrut3 zijn bericht zo lees. Ik ga me toch maar weer eens in de boeken verdiepen.
Op de fan wiki's is ook heel veel informatie te vinden.
https://lotr.fandom.com/wiki/Main_Page
https://tolkiengateway.net/wiki/Main_Page
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:45:
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaaltje dat Sauron Middle Earth zou willen 'healen'.
Healen hoeft niet per se goed te zijn. Het is maar net wat de één voor ogen heeft en hoe de ander daar tegenaan kijkt. Kijk bijvoorbeeld naar de Endlösung van Hitler of wat Poetin nu doet (probeert) in Oekraïne. In hun ogen is dat ook healen. Als jij de oorlogszucht van de mensheid wil healen kan dat zijn door overal vrede te stichten, maar ook door iedereen de onderwerpen. Dat laatste is wat Sauron met het healen van Middle Earth bedoelt, alle mensen, elven, dwergen en overige wezens onderwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
bazzemans schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Volgens mij benader je het helemaal verkeerd. Sauron is altijd al smoorverliefd geweest op Galadriel. Hij wilde met haar samen de macht pakken in middle earth. Good en evil samen, vanuit balans de nieuwe wereld bouwen. Haar broer (die eigenlijk de slechterik is in dit verhaal) heeft dat altijd in de weg gestaan, waardoor Sauron hem uit de weg heeft gevraagd. Sauron durfde daarom Galadriel niet meer onder ogen te komen en is gevlucht en Galadriel ging erachteraan. Helaas vond ze hem nooit, omdat hij zich in verschillende gedaanten verscholen heeft gehouden. Toen Galadriel gedwongen werd om het op te geven en terug te keren naar Valinor, zag Sauron het niet meer zitten. Hij is erachteraan gegaan, maar zijn schip (overladen met zijn evil) is kapot geslagen op het licht van Valinor. Dáárom hebben ze elkaar, tegen alle odds in, op zee ontmoet. Prachtig liefdesverhaal. Jammer dat Galadriel zo verbitterd is.

Ow vergeet ik nog: :+.

Net zo goed als ik met mij fantasieverhaal, weet niemand behalve de schrijvers wat we in seizoen 2 gaan zien en welke van onze vragen beantwoord worden. Spannend he?
volgens mij heb je daar het script van seizoen 2 te pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:51:
misschien, maar ik maak uit de serie niet op dat de elfen daar iets mee van plan waren.
Ze wilden iets met mithril maar wisten nog niet wat. Iets met het licht. Gil-Galad wist het ook niet, Celebrimbor had een opdracht blijkbaar maar kon niet 'deliveren' zoals de laatste episode laat zien.

Pas op het laatste moment komen ze op het idee van Ringen (door gebrek aan mithril) en Halbrand was totaal geen factor in het plan dus een voorzorgsmaatregelen om Galadriel weg te sturen vind ik op dat punt wat vergezocht (tenzij seizoen 2 dat anders laat zien omdat Sauron in andere vorm wel degelijk al in Lindon is geweest).

Zoals ik het nu begrijp zal Rings of Power dan mogelijk geen samenhangend verhaal worden qua chronologie maar meer een karakter-portretreeks worden waarin het verhaal wordt verteld (in meerdere variaties) met in elk seizoen een perspectief vanuit een ander karakter.

De Drie Ringen zijn nu al gesmeed.
De tijdlijn is sowieso al gehusseld. Miriel is van plan om een leger op te halen uit Numenor.
Zal Sauron worden verslagen en naar Numenor gebracht om vervolgens alsnog Pharazon te overwegen om Valinor aan te vallen?
Ik verwacht dan toch echt de val van Numenor minimaal in seizoen 4 of 5.
Daar is dus qua verhaallijn in elk geval al niets meer over te te voorspellen.
Vind ik vervelend, maar geeft in elk geval wel duidelijkheid over de manier van scriptschrijven van de showrunners, hoe ze het aanvliegen. Op zich ook wel logisch: als ze de chronologie niet hanteren zal er een andere stijl moeten worden gekozen.

Seizoen 1 = Galadriel
Seizoen 2 = Sauron

Seizoen 3? Miriel?
Seizoen 4 = Elendil/Isildur?
Seizoen 5 = Pharazon en daarmee de val van Numenor en eindelijk de realisatie van het visioen
Ik heb oprecht geen idee, maar ik denk dat ze langzaam naar de prologue van The Fellowship of the Ring werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:45:
als de balrog evil is, dan is sauron dat ook. Beiden zijn maiar die corrupt geraakt zijn.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaaltje dat Sauron Middle Earth zou willen 'healen'.
Sauron vond Mellkor/Morgoth zijn manier van doen dwaas, en wilde structuur brengen daar waar alles wat Melkor deed chaotisch was. Melkor wilde leven creëren wat hij niet kon dus 'creëerde' hij de orcs als een taunt richting de elven en de andere Valar. Sauron had dat bijvoorbeeld nooit gedaan maar door manipulatie zijn zin gekregen. De interpretatie zoals andere al zeggen zit hem in hoe zie jij 'healen' en waarvan.
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:51:
misschien, maar ik maak uit de serie niet op dat de elfen daar iets mee van plan waren.
Ze wilden iets met mithril maar wisten nog niet wat. Iets met het licht. Gil-Galad wist het ook niet, Celebrimbor had een opdracht blijkbaar maar kon niet 'deliveren' zoals de laatste episode laat zien.

Pas op het laatste moment komen ze op het idee van Ringen (door gebrek aan mithril) en Halbrand was totaal geen factor in het plan dus een voorzorgsmaatregelen om Galadriel weg te sturen vind ik op dat punt wat vergezocht (tenzij seizoen 2 dat anders laat zien omdat Sauron in andere vorm wel degelijk al in Lindon is geweest).

Zoals ik het nu begrijp zal Rings of Power dan mogelijk geen samenhangend verhaal worden qua chronologie maar meer een karakter-portretreeks worden waarin het verhaal wordt verteld (in meerdere variaties) met in elk seizoen een perspectief vanuit een ander karakter.

De Drie Ringen zijn nu al gesmeed.
De tijdlijn is sowieso al gehusseld. Miriel is van plan om een leger op te halen uit Numenor.
Zal Sauron worden verslagen en naar Numenor gebracht om vervolgens alsnog Pharazon te overwegen om Valinor aan te vallen?
Ik verwacht dan toch echt de val van Numenor minimaal in seizoen 4 of 5.
Daar is dus qua verhaallijn in elk geval al niets meer over te te voorspellen.
Vind ik vervelend, maar geeft in elk geval wel duidelijkheid over de manier van scriptschrijven van de showrunners, hoe ze het aanvliegen. Op zich ook wel logisch: als ze de chronologie niet hanteren zal er een andere stijl moeten worden gekozen.

Seizoen 1 = Galadriel
Seizoen 2 = Sauron

Seizoen 3? Miriel?
Seizoen 4 = Elendil/Isildur?
Seizoen 5 = Pharazon en daarmee de val van Numenor en eindelijk de realisatie van het visioen
Ik heb oprecht geen idee, maar ik denk dat ze langzaam naar de prologue van The Fellowship of the Ring werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
tweakduke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:32:
Ik snap de worsteling, omdat ze de chronologie omver hebben gegooid.

Maar goed in alle eerlijkheid vind ik dat wel fijn, omdat de voorspelbaarheid voor een deel weg is :)

Elendil krijgt nog een andere rol net als Gil Galad, kijk daar wel naar uit. Duurt helaas nog even.
De chronologie die gehanteerd wordt in de silmarilion. Maar daar hebben ze de rechten niet voor.

Ze hebben alleen de rechten op lord of the rings IP. En daarin zit alleen het versje welke op het einde van de aflevering ook wordt herhaald. "3 ringen voor de elven" is daarin de eerste zin en er wordt niet gesproken over welke ringen er eerst waren.

Dat is wel een belangrijke context in hoe je de adaptatie van de show moet zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 18-10-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:19
tweakduke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:32:
Ik snap de worsteling, omdat ze de chronologie omver hebben gegooid.

Maar goed in alle eerlijkheid vind ik dat wel fijn, omdat de voorspelbaarheid voor een deel weg is :)

Elendil krijgt nog een andere rol net als Gil Galad, kijk daar wel naar uit. Duurt helaas nog even.
Na de eerste episode begreep ik de worsteling, na 3 misschien ook nog, maar na 8 episodes niet meer. Het was na 1 episode duidelijk dat men koos voor een eigen vertelling op basis van diverse karakters en gebeurtenissen uit verschillende tijdsperiodes uit de lore met een flinke portie drama erover heen gegoten. Dan kan het best een paar episodes duren om dat te accepteren/daaraan te wennen, maar als men daar nu nog mee worstelt of van over de zeik is, kan ik dat niet begrijpen, just accept and move on. Vergelijken tussen boek en serie, prima, best interessant, nu nog klagen dat men zich niet aan het boek houdt, tja, onnodig vind ik.
Palindrome schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

De chronologie die gehanteerd wordt in de silmarilion. Maar daar hebben ze de rechten niet voor.

Ze hebben alleen de rechten op lord of the rings IP. En daarin zit alleen het versje welke op het einde van de aflevering ook wordt herhaald. "3 ringen voor de elven" is daarin de eerste zin en er wordt niet gesproken over welke ringen er eerst waren.

Dat is wel een belangrijke context in hoe je de adaptatie van de show moet zien.
Die chronologie (jaartallen 1500, 1590 en 1600 uit The_Brut3 zijn post) staat volgens mij ook in de LotR appendices, dus had men zich prima aan kunnen houden, maar men doet hun eigen ding. Dikke prima we zien volgend seizoen wel wat er met de 7 en 9 gebeurt.

Ik heb genoten in ieder geval, ben het alweer aan het terugkijken, i.t.t. bijv. HotD (de andere epische fantasy van het moment) wat elke episode slechter werd en ik nog steeds niet heb afgekeken (het is echt knap hoe men daar het verhaal weet te speedrunnen en toch in elke episode weer enorm langdradige stukken weet te plakken, maar dat is voor een ander topic. :) )

Enige wat men niet moet flikken is dat meteor man gandalf wordt, dan kunnen ze de pot op, gewoon een van de blue wizards is prima.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

MrOleo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Na de eerste episode begreep ik de worsteling, na 3 misschien ook nog, maar na 8 episodes niet meer. Het was na 1 episode duidelijk dat men koos voor een eigen vertelling op basis van diverse karakters en gebeurtenissen uit verschillende tijdsperiodes uit de lore met een flinke portie drama erover heen gegoten. Dan kan het best een paar episodes duren om dat te accepteren/daaraan te wennen, maar als men daar nu nog mee worstelt of van over de zeik is, kan ik dat niet begrijpen, just accept and move on. Vergelijken tussen boek en serie, prima, best interessant, nu nog klagen dat men zich niet aan het boek houdt, tja, onnodig vind ik.

[...]

Die chronologie (jaartallen 1500, 1590 en 1600 uit The_Brut3 zijn post) staat volgens mij ook in de LotR appendices, dus had men zich prima aan kunnen houden, maar men doet hun eigen ding. Dikke prima we zien volgend seizoen wel wat er met de 7 en 9 gebeurt.

Ik heb genoten in ieder geval, ben het alweer aan het terugkijken, i.t.t. bijv. HotD (de andere epische fantasy van het moment) wat elke episode slechter werd en ik nog steeds niet heb afgekeken (het is echt knap hoe men daar het verhaal weet te speedrunnen en toch in elke episode weer enorm langdradige stukken weet te plakken, maar dat is voor een ander topic. :) )

Enige wat men niet moet flikken is dat meteor man gandalf wordt, dan kunnen ze de pot op, gewoon een van de blue wizards is prima.
Mee eens wat mij betreft, de serie en de logica is prima passend gemaakt. Als je de chronologie zou nemen van het boek dan wordt het denk ik ook voor het beeld te saai en te simpel. Meerdere verhaallijnen en personages tegelijk is wat mij betreft juist interessant.

En dat laatste is wel iets waar ik bang voor ben. Nori verteld aan the stranger op een gegeven moment dat hij er is om 'good' te zijn of dat die 'good' is. Later met de outcoming battle dat die een istari is, wordt dat nog eens benadrukt.
spoiler:
In de films verteld Gandalf later dat hij geleerd heeft van het gewone volk om good te zijn en in samen met de bevolking tegen het kwaad moet strijden in tegenstelling tot Saruman die juist meer macht en power wil om de vijand te verslaan.

Maar dan heb je nog het stuk met de ringen wie die gaat krijgen. Gil Galad zou er 2 moeten krijgen en Galadriel. Cirdan en Elrond krijgen vervolgens de 2 ringen van Gil Galad en Gandalf daarop weer van Cirdan.

Maar goed laten we maar openstaan voor de draai die ze aan dit stuk gaan geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

In de Appendices staan wel de drie jaartallen genoemd, maar zodanig summier dat er niet met zekerheid te zeggen is welke ringen er gesmeed zijn. Het enige dat daar namelijk staat is dat in 1500 de smeden onder leiding van Sauron begonnen met het project, dat in 1590 de Elvenringen gesmeed werden en dat in 1600 Sauron zijn eigen ring smeedde.
De andere ringen worden helemaal niet genoemd.

Is het logisch dat die tussen 1500 en 1590 worden gesmeed? Ja, best wel wat mij betreft.
Maar is het volledig uit te sluiten op basis van de Appendices dat de ringen niet in die 10 jaar tussen 1590 en 1600 gesmeed werden? Nee, dat ook weer niet. Het eerder genoemde gedicht is (tenzij ik uiteraard iets gemist heb) volgens mij het enige stukje waarin alle ringen gespecificeerd worden in LOTR/Appendices. Het is ook het gedicht waar de meeste mensen mee bekend zullen zijn. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat ze die volgorde aan gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

wat is er gebeurd met 'accept/move on' dat het verhaal is aangepast? ;)

tweakdude schrijft het ook: er zitten elementen in die toch richting Gandalf kunnen wijzen.

De Blue Wizards zijn zo genoemd omdat ze blauwe kleding aan hadden.
Dat heeft de Stranger overduidelijk niet.
Wel gaat hij naar het oosten. Naar Rhun. Of Gandalf daar geweest is weet ik niet, misschien wel.
Misschien dat ze hem toch Gandalf laten zijn in de Second Age (die daarna teruggaat naar Valinor en in de Third Age terugkomt als Gandalf zoals wij hem kennen).

Zijn bruine kleding. Vuur. Dat ijs kan ik niet plaatsen maar goed het is de show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Gandalf the Grey was altijd slordig gekleed. Herinner maar de scène dat hij zich excuseerd dat hij niet goed gekleed is, toen hij bij Elrond op bezoek was.

Reactie Elrond: dat ben je nooit. The stranger loopt nu na de aankomt altijd nog net niet in zijn adamskostuum. Hints om op te letten in het tweede seizoen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Als je 2 karakters hebt die hetzelfde zijn als Gandalf, die in die tijdsperiode verschenen, waar nauwelijks iets over bekend is en dus perfect passen bij het karakter wat je introduceert, dan is er geen enkele reden om van dat karakter Gandalf te maken anders dan een beetje naamsherkenning en een klap van een molen.

Wat betreft kleren, Radagast is ook niet het voorbeeld van netjes gekleed :X, Saruman ook niet echt. Voor wezens die zwerven door de wijde wereld zonder bagage ook niet echt onlogisch. Dat meteor man nu geen blauwe kleren aan heeft is weinig relevant, zo zijn ze later bekend geworden. Alle tijd om die kleren de komende honderden jaren een keer aan te trekken. Zijn huidige vodden lijken me sowieso niet echt fijn voor de lange termijn, die worden vast ingeruild along the way.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Wel gaat hij naar het oosten. Naar Rhun. Of Gandalf daar geweest is weet ik niet, misschien wel.
Nee, in ieder geval niet volgens Nerd Of The Rings of In Deep Geek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
MrOleo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:19:
Als je 2 karakters hebt die hetzelfde zijn als Gandalf, die in die tijdsperiode verschenen, waar nauwelijks iets over bekend is en dus perfect passen bij het karakter wat je introduceert, dan is er geen enkele reden om van dat karakter Gandalf te maken anders dan een beetje naamsherkenning en een klap van een molen.
Als je bezig bent met een vrije hervertelling i.p.v. dat je exact een boek volgt dan kunnen er wel degelijk goede argumenten voor zijn. Binnen het grote verhaal van de lore zullen die andere karakters vast een specifieke rol hebben, maar het is wel een extra onbekend karakter wat geïntroduceerd moet worden. Als je een reeds bekend (en geliefd) karakter ter beschikking hebt dan kan het veel efficiënter en wellicht effectiever zijn om dat karakter die rol te laten vervullen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar kan best verhaaltechnisch een handige keuze zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klaaas schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Als je bezig bent met een vrije hervertelling i.p.v. dat je exact een boek volgt dan kunnen er wel degelijk goede argumenten voor zijn. Binnen het grote verhaal van de lore zullen die andere karakters vast een specifieke rol hebben, maar het is wel een extra onbekend karakter wat geïntroduceerd moet worden. Als je een reeds bekend (en geliefd) karakter ter beschikking hebt dan kan het veel efficiënter en wellicht effectiever zijn om dat karakter die rol te laten vervullen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar kan best verhaaltechnisch een handige keuze zijn.
dat kan wel inderdaad, maar dan ga je er aan voorbij dat dat geschiedvervalsing is :P
Het is een bestaande wereld met daarin historische gebeurtenissen en karakters.
Dat kan het verschil zijn tussen respect hebben voor de respect gecreeërd door de auteur en het behandelen alsof het een MCU multiverse is.

Het is derhalve aannemelijker dat het een van de Blue Wizards is. Of een nog onbekende 'wizard' die ze zelf verzonnen hebben. Misschien niet eens een van de Vijf maar eentje die niet bekend is in de lore.
Het artikel wat door EDIT is gepost noemt hem volgens mij 'The Other' contrasterend op Sauron.
In principe is Gandalf natuurlijk de tegenjager van Sauron (hoewel verre van gelijk qua macht) maar wie weet is de Stranger wel gewoon de Zesde Istari die vergeten is, want nooit contact gehad met de elfen maar alleen met een stapel Harfoots die elkaar toch al in de steek laten om het minste of geringste.
En dus nooit terecht zijn gekomen in het book van de Westmarch etc.
Direct vertrokken naar Rhun, en uit beeld verdwenen. Uit de historie. Zodat Tolkien nooit van hem gehoord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

dat kan wel inderdaad, maar dan ga je er aan voorbij dat dat geschiedvervalsing is :P
Het is een bestaande wereld met daarin historische gebeurtenissen en karakters.
Nee het is een fantasie wereld dus het kan geen geschiedvervalsing zijn.

Hoogstens een adaptie van een bestaand werk met niet canon elementen.
When maybe a thousand years had passed, and the first shadow had fallen on Greenwood the Great, the _Istari_ or Wizards appeared in Middle-earth. It was afterwards said that they came out of the Far West and were messengers sent to contest the power of Sauron, and to unite all those who had the will to resist him; but they were forbidden to match his power with power, or to seek to dominate Elves or Men by force and fear. They came therefore in the shape of Men. though they were never young and aged only slowly. and they had many powers of mind and hand. They revealed their true names to few, but used such names as were given to them. The two highest of this order (of whom it is said there were five) were called by the Eldar Curunír, 'the Man of Skill', and Mithrandir, 'the Grey Pilgrim'. but by Men in the North Saruman and Gandalf. Curunír journeyed often into the East, but dwelt at last in Isengard. Mithrandir was closest in friendship with the Eldar, and wandered mostly in the West, and never made for himself any lasting abode.
Vanuit de appendix van lotr. Gezien ze daar alleen de IP voor hebben.
When maybe a thousand years had passed, and the first shadow had fallen on Greenwood the Great, the _Istari_ or Wizards appeared in Middle-earth
Gezien het er niet wordt gezegd "first appeared" kunnen ze hier wat creative vrijheid toepassen.

Saruman ging dus wel vaak naar het oosten...

[ Voor 62% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vertel de karakters in een fantasiewereld maar eens dat hun wereld een fantasiewereld is die niet bestaat maar is geschreven door een of andere Britse taalkundige :)

Je zegt het zelf: een bestaand werk.
En die 'adaptatie' is dan uit een parallel universum uit de multiverse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:58:
vertel de karakters in een fantasiewereld maar eens dat hun wereld een fantasiewereld is die niet bestaat maar is geschreven door een of andere Britse taalkundige :)

Je zegt het zelf: een bestaand werk.
En die 'adaptatie' is dan uit een parallel universum uit de multiverse.
Ik kan niet niet bestaande karakters iets vertellen.

Gewoonweg een adaptatie. Er zijn geen nieuwe woorden nodig om de lading te dekken.

Wikipedia: Adaptatie (literatuur)

[ Voor 13% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wel als het wijzigingen betreft die niet overeen komen met de bestaande wereld.
Dan is de enige uitleg daarvoor dat het een andere wereld betreft die lijkt op de 'bestaande' maar toch anders is.
In principe is dat het automatisch al vanwege de tijdcompressie waardoor de historie is veranderd, doordat bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden die nooit in het leven van bijv. Isildur hebben plaatsgevonden.
Daarmee is het niet meer de canon-wereld zoals die is beschreven.
In moderne termen (je weet wel, 'adaptation for modern audiences') is dat dan een parallel universum.
Zoals bijvoorbeeld die variant van Peter Jackson waarbij er Galadhrim in Helm's Deep waren, terwijl die er in de oorspronkelijke wereld helemaal niet waren.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:06:
wel als het wijzigingen betreft die niet overeen komen met de bestaande wereld.
Dan is de enige uitleg daarvoor dat het een andere wereld betreft die lijkt op de 'bestaande' maar toch anders is.
In principe is dat het automatisch al vanwege de tijdcompressie waardoor de historie is veranderd, doordat bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden die nooit in het leven van bijv. Isildur hebben plaatsgevonden.
Daarmee is het niet meer de canon-wereld zoals die is beschreven.
In moderne termen (je weet wel, 'adaptation for modern audiences') is dat dan een parallel universum.
Zoals bijvoorbeeld die variant van Peter Jackson waarbij er Galadhrim in Helm's Deep waren, terwijl die er in de oorspronkelijke wereld helemaal niet waren.
Volgens mij begrijp je niet wat de term adaptatie omvat.

Geneuzel of "parralel universes" is totaal niet nodig als we al duidelijke termen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en jij begrijpt niet het punt wat ik probeer te maken.
Het is niet 'zomaar' een verhaal. Misschien wel voor de generieke kijker die de helft van de dialogen in episode 8 niet snapt omdat je daar de boeken voor gelezen moet hebben. Kijk, zowaar een positief ding van mijn kant: er zitten zaken in episode 8 die direct gesnapt worden door de boekenlezer.
Maar niet voor het grote publiek die de boeken niet gelezen heeft.
En dat is overigens ook direct weer een negatief punt: er zitten tal van zaken in episode 8 die de boekenlezer snapt maar compleet over het hoofd gaan van de generieke kijker die geen idee heeft wat er gebeurt en waarom er dingen gezegd worden die er gezegd worden. Al was het maar als het gaat om locaties waar zaken plaatsvinden. Kunnen ze wel 'Eryn Lasgalen' in beeld brengen (of Greenwood) maar het publiek kent alleen de term Mirkwood misschien nog.

Anyway. Je begrijpt dan zelf ook niet wat ik bedoel.
Een adaptatie van een bestaande wereld betekent een parallel universum. De wereld is de wereld zoals die is. Het is geen 'verhaaltje' maar een wereld met historie en karakters en talen etc. Dat zijn mensen die leven. Met een eigen verhaal. Het is geen 'verhaal' of iets wat verzonnen is. Het is hun werkelijkheid. Hun realiteit. Het is een wereld die op zichzelf leeft als in een echte wereld.
Het is geen 'er was eens' met verder geen boundaries. Nee, het is een levende wereld. Die echt is. Voor de karakters die er in leven. Zo uitgebreid is het. Zo ontwikkeld is het. Het is gevestigd.

Die verander je dus niet zomaar. Doe je dat wel, dan heb je een multiverse. Want anders is het geschiedvervalsing.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Zucht. Het is een adaptatie. Verder geneuzel over of een adaptatie een paralel universum is is totaal onnodig.

Overigens is het geen geschiedvervalsing. Die term gaat alleen op voor realiteit niet een fantasie wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palindrome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:30:
Zucht. Het is een adaptatie. Verder geneuzel over of een adaptatie een paralel universum is is totaal onnodig.

Overigens is het geen geschiedvervalsing. Die term gaat alleen op voor realiteit niet een fantasie wereld.
ik heb je geprobeerd uit te leggen dat voor de karakters in de fantasie-wereld hun wereld de realiteit is.
Een drastische aanpassing daarvan is dus fors. En niet compatible. Derhalve een multiverse.
Het is toch niet zo moeilijk om dat te begrijpen?

Gewoon even wat dieper denken dan 'slechts een verhaaltje'.

Tolkien heeft een compleet universum bedacht.
Geen verhaaltje.
Voor de mensen in die wereld is het echt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

ik heb je geprobeerd uit te leggen dat voor de karakters in de fantasie-wereld hun wereld de realiteit is.
Een drastische aanpassing daarvan is dus fors. En niet compatible. Derhalve een multiverse.
Het is toch niet zo moeilijk om dat te begrijpen?

Gewoon even wat dieper denken dan 'slechts een verhaaltje'.

Tolkien heeft een compleet universum bedacht.
Geen verhaaltje.
Voor de mensen in die wereld is het echt.
Voor elke personage in een verhaal is het verhaal echt dus wat is je punt ?

Oh ja wacht ik weet je punt al, weer een zoveelste reden om negatief te doen over de show met de nodig overdrijvingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palindrome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Voor elke personage in een verhaal is het verhaal echt dus wat is je punt ?
het punt is dat een verhaal dat een compleet universum bevat waarin volkjes en histories en talen allemaal zijn uitgedacht niet zo makkelijk te wijzigen zijn zoals bijv. hedendaagse realiteiten binnen de Marvel universe omdat we dat al zo makkelijk kennen.
Het betreft in Tolkien's geval een gevestigd universum alsof het de echte wereld betreft.
Daarom zeg ik dus ook: elke drastische wijziging is niet meer in de betreffende wereld maar een alternatief universum.
Ik had verwacht dat dat inmiddels wel duidelijk zou zijn.
Het is geen simpele 'adaptatie' meer.
Het betreft hier een wereld an sich. Een 'adaptatie' is alsof in onze eigen wereld Hitler de good guy zou zijn. Zoals bijv. Sauron zichzelf probeerde op te werpen als slachtoffer van Morgoth en hij de good guy wilde zijn.
Maar dat was ie niet. Dus wtf.

Het gaat om de realisatie dat de betreffende wereld een op zichzelf staande wereld is die erkend dient te worden zoals het is, zoals het is. In tegenstelling tot bijv. de Marvel universe die vooralsnog is gebaseerd op onze eigen hedendaagse geschiedenis. En die van Tolkien niet. Daar spreken we over de 1st, 2nd en 3rd age, terwijl onze hedendaagse age eerder de Seventh Age zou moeten zijn wat dat betreft, zo las ik jaren geleden.
En dat kan je dus niet zomaar aanpassen en het een 'adaptatie' noemen. Daarvoor is het teveel ontwikkeld als zijnde een eigen wereld.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palindrome
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

het punt is dat een verhaal dat een compleet universum bevat waarin volkjes en histories en talen allemaal zijn uitgedacht niet zo makkelijk te wijzigen zijn
Vertel dat eens aan tolkien zelf die tot aan zijn dood maar bleef herschrijven en wijzigingen aanbrengen...
Het is geen simpele 'adaptatie' meer.
Het betreft hier een wereld an sich. Een 'adaptatie' is alsof in onze eigen wereld Hitler de good guy zou zijn
Oh god een Godwin.
Het is een adaptatie. Wijziging aanbrengen in het orgineel noem je een adaptatie, her komt van het latijn aptõ wat zich vertaalt naar "aanpassen/wijzigen"
Het gaat om de realisatie dat de betreffende wereld een op zichzelf staande wereld is die erkend dient te worden zoals het is, zoals het is.
En dat kan je dus niet zomaar aanpassen en het een 'adaptatie' noemen. Daarvoor is het teveel ontwikkeld als zijnde een eigen wereld.
Je snapt nog steeds niet wat een adaptatie is.

Maar laten we ophouden. Noem jij het lekker een mcu achtige multiverse zodat je je daarop kan afgeven hoe slecht dan wel niet is.

Dan noem ik het gewoon wat het daadwerkelijk is , een adaptatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Palindrome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Oh ja wacht ik weet je punt al, weer een zoveelste reden om negatief te doen over de show met de nodig overdrijvingen.
prima, ik hap.
En ook direct een hap richting dat andere topic: graag alle verdiepingen verplaatsen naar het verdiepingen topic.

wat is de gewenste situatie? Alleen maar glorie en prijs aan de Rings of Power serie?
En anders is het stom? Wat mag je precies wel en niet schrijven in dat topic? Dat je een episode gezien hebt en het leuk vond?
Er mag alleen positief geklapt worden?
Los van al het andere vind ik dat maar saai.
De generieke media beginnen naar verluid ook al los te komen met kritiek op de serie, dat het helemaal niet zo gaaf is als voorspeld.
Allemaal het zwijgen opleggen?

Je weet toch mijn mening over de show?
ja waarom dan de kritiek? als ik het zo stom vind, waarom dan niet 'move on'?

Nou.... omdat de Tolkien wereld mij aanspreekt, ik er fan van ben, omdat het mij aan het hart gaat.
Daarom heb ik het kritiek.
Dat een paar randdebielen die tien jaar lang scripts geschreven te hebben en niets gescoord te hebben (one wonders why...) toch deze travestrie hebben weten te maken
Daar mag ik een mening over hebben.
Ik had graag gezien dat voor 1 miljard dollar het een meesterwerk was geworden.
Is het dat echt geworden? Dat wachten we af....

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palindrome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Vertel dat eens aan tolkien zelf die tot aan zijn dood maar bleef herschrijven en wijzigingen aanbrengen...
dat is Tolkien, en geen Payne en who gives a fuck die dachten dat ze de novel konden schrijven die Tolkien nooit geschreven had. Guess what... de hele wereld begrijpt waarom Tolkien die novel nooit geschreven heeft, want het is cringe as fuck.
Alleen Tolkien kan zijn eigen wereld herschrijven, mocht je dat nog niet door hebben.
Oh god een Godwin.
Het is een adaptatie. Wijziging aanbrengen in het orgineel noem je een adaptatie, her komt van het latijn aptõ wat zich vertaalt naar "aanpassen/wijzigen"
en dat zou prima door Tolkien zelf gedaan kunnen worden.
niet door no-names die 10 jaar scripts schrijven zonder dat er een film uit komt. Iets zegt mij dat dat om een reden zo is. En Rings of Power laat mijns inziens prima zien waarom hun scripts tot nu toe geen glorie hebben bereikt. Ze geven in hun eigen interviews toe gewoon failures te zijn en het maar met de Tolkien TV-serie proberen en om een of andere reden hebben gekregen.
Je snapt nog steeds niet wat een adaptatie is.

Maar laten we ophouden. Noem jij het lekker een mcu achtige multiverse zodat je je daarop kan afgeven hoe slecht dan wel niet is.

Dan noem ik het gewoon wat het daadwerkelijk is , een adaptatie.
ik heb je een handreiking gegeven over de Galadhrim in Helm's Deep in Jackson's films, maar zelfs die negeer je.
het is nu echt je eigen keus wat dat betreft.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-10-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Ik heb even een paar posts verplaatst naar de trashcan. @Palindrome en @Anoniem: 421923 , het lijkt mij handig dat jullie op de bal spelen en niet op de persoon.

@Anoniem: 421923 je bent al vaker gewaarschuwd over je stelligheden, houd dat aub in de gaten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:38:
[...]
Zoals bijv. Sauron zichzelf probeerde op te werpen als slachtoffer van Morgoth en hij de good guy wilde zijn.
Maar dat was ie niet. Dus wtf.
Ik pik dit er maar even uit.

Dat kan ie toch prima doen? Hij probeert daar Galadriel over te halen naar "the Dark side".

Daarbij, Sauron ziet zichzelf waarschijnlijk niet als "slecht". Wij zetten dat label er op. Net zo als Arda zichzelf ook niet als slecht ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Nu ik de serie nog een keer aan het kijken ben en je weet vooraf wie, wie is valt nog iets op.

Adar en Halbrand hebben een voorgeschiedenis. Sauron zegt als hij Adar voor het eerst tegenkomt: ken je mij nog? Adar zegt van niet.

Waar later Adar zegt dat hij de plannen van Halbrand om de aarde te genezen en hij niet daarin kon slagen wegens een missend element dat hij hem vermoord heeft.

Dan is Sauron weer in een andere gedaante teruggekomen die Adar ook niet kent en is het logisch dat Sauron geïnteresseerd is in de kennis van de Numenor en Celembrimbor om dus die ring voor elkaar te krijgen.

Dat zou het cirkeltje dat hij Galadriel op zee tegenkomt ook weer rond maken. Al zit daar nog wat ruimte in hoe dat precies zou zijn gegaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Adar heeft dan misschien de Annatar-verschijning van Sauron gedood waarna Sauron wat rondwaarde in geestvorm en misschien naar Valinor/Numenor wilde maar het schip waar hij op ging kreeg schipbreuk en zodoende kwam hij Galadriel tegen?

Of hij wilde Galadriel achterna maar het schip waarop hij zat was niet geschikt om bij de Enchanted Isles te komen en ging derhalve stuk (Ulmo die de wyrm stuurt ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Sauron zocht hernieuwde kracht denk ik na zijn nederlaag tegen Adar.

Valinor zal het niet zijn, daar heeft Sauron op dit moment nog niet de kracht voor. Dat zal later als goed is wel gebeuren en dan komt het visioen die de palantir die in Numenor staat uit.

Pharazon's rol moet eigenlijk nog komen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Mijn interpretatie was wat anders, namelijk ongeveer dat Sauron eigenlijk sinds het verlies van Morgoth afwezig is geweest/zich niet aan de orken heeft getoond. Dat Adar mede daarom claimt/liegt dat hij Sauron destijds heeft vermoord en de orken is gaan leiden om ze een eigen plek en leven te geven. (misschien zelfs in opdracht van Sauron)

Halbrand is ondertussen op zoek naar manieren om de elven en mensen te verzwakken, weet van Numenor en probeert daar te komen, maar het is niet een kwestie van even op de deur kloppen, dus heeft hij een schipbreuk geënsceneerd hopend opgepikt te worden door een schip van Numenor. Het doel is dan zoiets van dankzij zijn smeed-skills en kennis zich op te werken en macht te verwerven, zodat hij de boel daar kan corrumperen en het anti-elven sentiment wellicht nog verder kan versterken e.d., of op een andere manier in ieder geval de sterkste mensen en elven te verzwakken. Daarom heeft ie dat ding om zijn hals bij zich, wat hij kan gebruiken om aan te tonen dat hij niet zo maar een mens is en waar hij zijn skills vandaan heeft, wat hem wellicht sneller invloed kan geven in Numenor

Het toevallige (of wellicht Valar-gestuurde) kruisen van de paden van hem en Galadriel gooit roet in zijn plannen, daarom wil hij in eerste instantie ook in Numenor blijven om zijn plan door te zetten, tot hij wel ziet dat hij daar eigenlijk niet mee weg kan komen, waarna hij het spel meespeelt hopend op een alternatieve manier om de boel te corrumperen met dank aan de nu bijna vriendschap met Galadriel, wat dan lukt via de elvensmeden.

(Bij hun eerste ontmoeting had ik al direct een Sauron-vibe, hij lijkt direct te weten met wat voor iemand hij te maken heeft. Hij fluistert daar iets tegen Galadriel, waarna ze van half op het vlot klimmend terug het water inzakt (het lijkt dus haast een soort van spreuk) en zegt iets van looks can be deceiving of iets dergelijks. Zag er in ieder geval niet menselijk uit.

Anyway, dat is ongeveer mijn idee over de backstory in een snelle schets.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tja, maar we weten uit de boeken in elk geval wel welk spoor Sauron daadwerkelijk volgt.
Iets wat RoP dus niet doet en dus dit vraagstuk veroorzaakt terwijl dat niet nodig is.

Hij komt aan de macht in Middle Earth, verovert half Middle Earth, wordt verslagen door Numenor (en nog een keer), wordt heengevoerd naar Numenor, verziekt daar de boel en veroorzaakt de val van Numenor.
En zelfs als ik het zelf nog fout heb, dan zijn de boeken duidelijk wat de werkelijke lore eigenlijk echt is.

Het is allemaal erg eenvoudig maar de showrunners kozen een andere weg.

Met nu als gerucht dat ze mogelijk gesidelined gaan worden, seizoen 2 'geretooled' wordt.
Er komt mogelijk een derde schrijver erbij die een poging gaat wagen om seizoen 2 te fixen (en de rest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Zonde, men heeft een prima eerste seizoen met prima verhaallijnen. Dat het niet geheel de verhaallijn van de boeken is is jammer, maar weinig relevant. De inhoud van de meeste boeken, verhalen, geschiedvertelling is afh van wie het verteld, hun interpretatie, achtergrond, tijdsgeest etc. etc. Dat een andere schrijver tot een ander verhaal komt is logisch.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

In grove lijnen wordt de verhaallijn uit het boek wel gevolgd. De aanvallen op Sauron en de val van Numenor en daarna de val van Eregion, de komst van Imladris tot aan de grote battle bij mount Doom kan allemaal nog prima. Nog voldoende om uit te werken.

Grote verschil is dat meerdere personages tegelijk beginnen terwijl dat kwa tijd in de 2e era volgens het boek niet zo zou lopen.

Maar dan komt Elendil ook pas veel later aan bod, terwijl het karakter nu juist kan groeien en de serie zal ook wel geen 10 seizoenen duren. Dat is een verschil hoe een boek het verhaal kan weergeven, tegenover een serie met beeld.

Ik heb er eigenlijk weinig erg in dat mordor nu zo wordt gevormd en dat Sauron zich een weg zoekt. Daar zit uiteindelijk ook ruimte voor interpretatie. Die van @MrOleo kan ik ook volgen, maar dan is het juist vreemd dat Adar de nieuwe Sauron niet herkend.

Sauron is sluw en dat wordt wel goed gebracht. Of hij nu wel of niet is verslagen door Adar, hij pakt hem toch weer. Galadriel en Celembrimbor heeft hij voor de gek, ten gunste van hemzelf.
Het grootste puzzelstuk is hoe hij op dat vlot kwam en hoe Adar hem gaat ontvangen, maar we moeten wel ergens naar uitkijken :P

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
het kan ook gewoon nooit uitgelegd gaan worden met dat puzzelstuk op dat vlot.
De showrunners hebben zelf nog nooit een script naar het doek gebracht. Ze falen al tien jaar en hebben zichzelf op pad gestuurd met een megaproject dat alleen ervaren producenten naar een goed eind kunnen brengen.
Tevens komen ze uit de stal van J.J. Abrams en zijn mystery boxes geen onbekend fenomeen. En ik ben geen fan van dat concept.

Hoe kwam Halbrand op dat vlot? Don't know, doesn't matter. Was gewoon een random plot point om Galadriel en Halbrand samen te brengen. Er hoeft verder geen logica in te zitten.

Het is niet vreemd dat Adar Halbrand niet herkent als Halbrand een compleet ander uiterlijk heeft dan de versie die Adar kent van Sauron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
tweakduke schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:46:

Ik heb er eigenlijk weinig erg in dat mordor nu zo wordt gevormd en dat Sauron zich een weg zoekt. Daar zit uiteindelijk ook ruimte voor interpretatie. Die van @MrOleo kan ik ook volgen, maar dan is het juist vreemd dat Adar de nieuwe Sauron niet herkend.
Of hij herkent hem wel, maar speelt het spel mee voor Galadriel (en een beetje voor de kijker).

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
Ik heb genoten van de boeken van zowel LOTR en de Hobbit en uiteraard heb ik die ook meerdere malen op tv/ en in de bioscoop gezien. Verder veel plezier gehad met games die geïnspireerd zijn door LOTR. Wat dacht je van Warcraft 2/3?

Verder veel Youtube filmpjes gezien (nerd of the rings etc) mbt de lore etc. Er staat belachelijk veel op Youtube. En dan Rings of power tja.... tja.... Bij de eerste 5 afleveringen vond ik het inderdaad wel erg "woke of the rings"... De helden moeten over het algemeen dames zijn, donkere elven en hobbits.. Ik moest hier wel aan wennen. Uiteindelijk went het, geniet je van de mooie beelden maar zijn de personages die meedoen meer afstandelijk dan dat ik meeleef. Die mini hobbit achtige wezens boeien mij niet, het verhaal met de dwergen gaat te traag en de main story is ja euhm wel leuk maar het mist het epische van wat ik op het doek zag bij de hobbit en lotr...

Als ik ook episode 8 dan ga ik het wat uitgebreider doen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Is mijn reactie nog de laatste? Had wel meer drukte verwacht van deze franchise/ lore op Tweakers ;)

Heb gisteren eindelijk de finale gezien. Sluit mij wel aan bij de Angry Joe review (1,5 uur video recensie) uiteindelijk toch een slecht tot matig seizoen. Waarom 20 minuten half foots rn 10 minuten over de ringen? Waarom ineens niks meer over de leuke dwergen? Sauron die een aanzoek doet bij Galadriel?? Geen spanning als hij alleen in Mordor aankomt?? Adar foetsie? Zoveel budget maar niet nog ergens een epische slag?

Nee ik geef het een twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 19:33
MetalSonic schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:35:
Is mijn reactie nog de laatste? Had wel meer drukte verwacht van deze franchise/ lore op Tweakers ;)
Dit is de verdieping topic. Serie topic kun je hier vinden:
[Serie] The Rings of Power

Wat Rings of Power mij geleerd heeft. Blijkbaar is er een grote groep die liever reviews kijkt/leest over een serie om een mening te kunnen bepalen en het daarna gaan kijken om dit te bevestigen. Ik zeg niet dat jij zo bent. Maar ik vind het een bijzondere fenomeen.
Dit zorgt er eigenlijk ook voor dat ik tweakers minder bezoek voor series. Vroeger deed ik dat voor achtergrond info. Maar ik merk dat het bij mij de lol wel minder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Russel88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Dit is de verdieping topic. Serie topic kun je hier vinden:
[Serie] The Rings of Power

Wat Rings of Power mij geleerd heeft. Blijkbaar is er een grote groep die liever reviews kijkt/leest over een serie om een mening te kunnen bepalen en het daarna gaan kijken om dit te bevestigen. Ik zeg niet dat jij zo bent. Maar ik vind het een bijzondere fenomeen.
Dit zorgt er eigenlijk ook voor dat ik tweakers minder bezoek voor series. Vroeger deed ik dat voor achtergrond info. Maar ik merk dat het bij mij de lol wel minder word.
Ik heb ook gezien bij de reacties van de Angry Joe recensie dat sommige inderdaad wel de review hadden gezien maar niet de serie zelf. ik zoek er niet teveel achter. Ik heb zelf ook wel reviews gelezen van games die ik niet heb gespeeld.

Ik ben zelf "ouderwets" Ik bekijk een video recensie van een serie pas nadat ik de serie heb gezien. Helemaal als het een indept (spoler) video recensie is.

Bedankt voor je series topic link, ik ga daar nu even rond bladeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:50
Punt bij deze serie is een beetje: je weet dat het veeeeel en veel beter kan. En dat deze serie objectief gezien, bar slecht is. Daarbij kun je zowel films als series pakken ter vergelijking met misschien wel 1/100 van dit budget.
Pagina: 1