Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:41
Precies, de afkraakmodus staat aan. In mijn beleving zijn de voornaamste redenen (1) de Lore-puristen die bij elke afwijking van de lore moord-en-brand schreeuwen, (2) de Amazon (Prime) haters die alles wat daarvandaan komt afkraken en (3) het hoge budget dat hele hoge (en niet reëele) verwachtingen schept. Daarbij opgeteld het tempo (you hate it or you love it), bij sommige karakters geen geweldig acteerwerk en verhaallijnen die je wel/niet aanstaan. Je krijgt daardoor maar ten dele beoordelingen die de serie recht doen.

Ik vind dit seizoen van RoP vermakelijker en beter dan HotD. Als je naar de beoordelingen kijkt ben ik een uitzondering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:22

Gundogan

Rip and tear, until it is done

tweakduke schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Net als de reviews op afkraak modus staan, maar ze beoordelen alleen aflevering 1 en niet het hele seizoen. Dit kun je eigenlijk pas beoordelen als het laatste seizoen is geweest.
Andersom gebeurd natuurlijk ook. Reviews die gebaseerd zijn op een exclusieve toegang tot de eerste 1-3 afleveringen waar dan een positieve review over geschreven wordt, terwijl de serie daarna in elkaar stort (*kuch* The Acolyte *kuch*).

Seizoen 2 van RoP vond ik beter dan het eerste seizoen, maar nog steeds niet goed en voldoet zeker niet aan de hoge verwachtingen die ik heb door het budget en de achterliggende lore.Ze hoeven zich voor mij nergens aan te houden, als het maar goed is. Maar helaas zit de serie vol met slappe continuïteit, dialogen die haast voor de memes zijn geschreven, te veel verschillende verhaallijnen voor 8 afleveringen per seizoen en totale miscasting (Galadriel is hierbij een combinatie van alles waarbij ik gewoon medelijden heb met Morfydd Clark). Neem ook weer de laaste aflevering:

spoiler:
Galadriel ontsnapt met de negen ringen en gaat via een geheime uitgang buiten de stad waar ze opgewacht worden door orks die letterlijk "HAAAA, verrassing!" doen. HOE DAN! Hoe weten ze van die passage en waarom reageren ze als halloween kinderen die aan het trick or treating zijn. Dan zegt ze "I''ll give you nine!". Leuk voor de memes, maar de orks weten volgens mij niks van de negen...

Dan wordt Galadriel afgevoerd naar een afgelegen stuk bos waar we weer eens zien dat Adar en zijn leger maar een stuk of 10 orks zijn en elk gevoel van een epische schaal totaal niet in deze serie zit. Maar dat kan ook niet, want we willen laten zien dat de elven ring Adar volledig kan genezen en dat ie dat niet wilt en dus de ring teruggeeft aan Galadriel. Wordt lastig om te verbergen in een groot ork kamp, maar ook hier zie je weer dat de schrijvers zich in hoekjes schrijven met rare en onlogische situaties als resultaat. Dan wordt Adar verraden omdat Sauron één keer "heyyyyy whats yourrrr name sexy" zegt tegen een ork en daarmee alle orks weer spontaan Sauron volgen. Zucht...

Dan hebben we daarna een duel tussen Galadriel en Sauron met belabberde duel choreografie waarbij alles super houterig overkomt. En ook hier gebruikt Sauron weer zijn onoverwinnelijke "heyyyyyyy sexy" strategie als ie tijdelijk weer in Halbrand verandert. Dan lijkt alsof Galadriel van een "kleine" val al haar botten breekt, maar daarna voornamelijk last heeft van de steekwond nadat ze head first van een berg dondert. Dan verzorgt Elrond haar door zelf de ring om te doen, wat op zich prima is omdat we Elrond al zoiets hebben zien doen. Maar daarna hebben we met Adar gezien hoe hij nog beter geneest door de ring om te doen dus waarom niet Galadriel de ring omdoen zodat ze kan genezen. Oh nee, want we willen weer een band tussen Elrond en Galadriel opbouwen...

Daarna hebben we de High King Gil-galad die in pre-Rivendell (toch?) een stuk of 10 elven toespreekt want epische schaal doen we nog steeds niet aan. En ja, Gil-galad met een zwaard is niet lore accuraat, maar dat boeit me niet echt en is het hele sword and shield gedeelte best ok geschreven.

Dit heeft niks te maken met de lore wel of niet volgen, maar met basis schrijfwerk wat gewoon zwaar ondermaats is. En zo zit de hele serie er vol mee. De dwergen verhaallijn is op zich prima en de wisselwerking tussen Celebrimbor en Sauron ook, maar de rest vind ik zo zwak. Als ze de hele hobbit verhaallijn eruit hadden gekinkeld, dan hadden ze veel meer tijd om bijvoorbeeld zaken als de ork onafhankelijkheid met Adar of de hele Numenor verhaallijn veel beter uit te werken.

spoiler:
Grand Elf? Gandalf? Hodor? |:(

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gundogan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Andersom gebeurd natuurlijk ook. Reviews die gebaseerd zijn op een exclusieve toegang tot de eerste 1-3 afleveringen waar dan een positieve review over geschreven wordt, terwijl de serie daarna in elkaar stort (*kuch* The Acolyte *kuch*).

Seizoen 2 van RoP vond ik beter dan het eerste seizoen, maar nog steeds niet goed en voldoet zeker niet aan de hoge verwachtingen die ik heb door het budget en de achterliggende lore.Ze hoeven zich voor mij nergens aan te houden, als het maar goed is. Maar helaas zit de serie vol met slappe continuïteit, dialogen die haast voor de memes zijn geschreven, te veel verschillende verhaallijnen voor 8 afleveringen per seizoen en totale miscasting (Galadriel is hierbij een combinatie van alles waarbij ik gewoon medelijden heb met Morfydd Clark). Neem ook weer de laaste aflevering:

spoiler:
Galadriel ontsnapt met de negen ringen en gaat via een geheime uitgang buiten de stad waar ze opgewacht worden door orks die letterlijk "HAAAA, verrassing!" doen. HOE DAN! Hoe weten ze van die passage en waarom reageren ze als halloween kinderen die aan het trick or treating zijn. Dan zegt ze "I''ll give you nine!". Leuk voor de memes, maar de orks weten volgens mij niks van de negen...

Dan wordt Galadriel afgevoerd naar een afgelegen stuk bos waar we weer eens zien dat Adar en zijn leger maar een stuk of 10 orks zijn en elk gevoel van een epische schaal totaal niet in deze serie zit. Maar dat kan ook niet, want we willen laten zien dat de elven ring Adar volledig kan genezen en dat ie dat niet wilt en dus de ring teruggeeft aan Galadriel. Wordt lastig om te verbergen in een groot ork kamp, maar ook hier zie je weer dat de schrijvers zich in hoekjes schrijven met rare en onlogische situaties als resultaat. Dan wordt Adar verraden omdat Sauron één keer "heyyyyy whats yourrrr name sexy" zegt tegen een ork en daarmee alle orks weer spontaan Sauron volgen. Zucht...

Dan hebben we daarna een duel tussen Galadriel en Sauron met belabberde duel choreografie waarbij alles super houterig overkomt. En ook hier gebruikt Sauron weer zijn onoverwinnelijke "heyyyyyyy sexy" strategie als ie tijdelijk weer in Halbrand verandert. Dan lijkt alsof Galadriel van een "kleine" val al haar botten breekt, maar daarna voornamelijk last heeft van de steekwond nadat ze head first van een berg dondert. Dan verzorgt Elrond haar door zelf de ring om te doen, wat op zich prima is omdat we Elrond al zoiets hebben zien doen. Maar daarna hebben we met Adar gezien hoe hij nog beter geneest door de ring om te doen dus waarom niet Galadriel de ring omdoen zodat ze kan genezen. Oh nee, want we willen weer een band tussen Elrond en Galadriel opbouwen...

Daarna hebben we de High King Gil-galad die in pre-Rivendell (toch?) een stuk of 10 elven toespreekt want epische schaal doen we nog steeds niet aan. En ja, Gil-galad met een zwaard is niet lore accuraat, maar dat boeit me niet echt en is het hele sword and shield gedeelte best ok geschreven.

Dit heeft niks te maken met de lore wel of niet volgen, maar met basis schrijfwerk wat gewoon zwaar ondermaats is. En zo zit de hele serie er vol mee. De dwergen verhaallijn is op zich prima en de wisselwerking tussen Celebrimbor en Sauron ook, maar de rest vind ik zo zwak. Als ze de hele hobbit verhaallijn eruit hadden gekinkeld, dan hadden ze veel meer tijd om bijvoorbeeld zaken als de ork onafhankelijkheid met Ardar of de hele Numenor verhaallijn veel beter uit te werken.

spoiler:
Grand Elf? Gandalf? Hodor? |:(
En ik kan dat juist allemaal wel weer waarderen :P
spoiler:
Adar krijgt een koekje van eigen deeg door Sauron, door op dezelfde manier aan het einde gebracht te worden.

Daarnaast is ontsnappen aan Sauron in theorie praktisch onmogelijk. Daar loopt Galadriel tegenaan, misschien wordt het wat simpel verfilmd, maar de gedachtengang daarachter is prima.

Numenor verhaallijn komt nu pas op gang, net als de hobbits die denk ik nog wel meer gaan toevoegen.

Epische grootschalige gevechten, boeit me eerlijk gezegd niet. Er is maar 1 grootschalige battle die ze wel groot moeten verfilmen, maar die komt pas op het eind aan bod.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bazzemans schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:08:
Ik vind dit seizoen van RoP vermakelijker en beter dan HotD. Als je naar de beoordelingen kijkt ben ik een uitzondering.
Dan ben ik een van de uitzonderingen in dit topic, want ik vind het geen goede serie.

In vergelijking met HotD, vind ik seizoen 1 van HotD vele malen beter dan beide seizoenen van RoP. Seizoen 2 van HotD was inderdaad slecht, maar nog steeds beter dan beide seizoenen van RoP. Met name ook de karakters en het acteerwerk is vele malen beter dan dat bij RoP.

Bij RoP is het acteerwerk (maar ook de casting) 1 van mijn redenen om RoP een lage beoordeling te geven. Heeft denk ook wel te maken met de rol die ze moeten spelen. En dan met name Galadriel, een 4000-5000 jaar oude elf welke zich in de serie gedraagt als een twintiger… Maar ondanks haar rol, acteert ze ook gewoon echt niet goed. Net als Gil-galad, in mijn ogen trouwens ook volledig verkeerd gecast. Net als bv Elrond, Isildur, Elendil of Miriel van Numenor. En de list goes on.

Maar ook als we kijken naar bv hoe alles gefilmd is, vind ik het ondermaats. Iemand heeft dit al een keer volgens mij in dit topic gemeld, maar ik heb constant het gevoel dat ze maar met een heel klein groepje acteurs + figuranten werken en dat de sets ook niet zo groot zijn. Dat merk je vooral bij Numenor. Soms zie je wel mooie beelden als ze een groot gedeelte van een stad of omgeving laten zien en dan zie je hoe goed iets met CGI kan worden gemaakt en hoe mooi het kan zijn. En dat ze ook echt daarmee de spirit/vibe van de wereld van Tolkien weten te pakken. Maar als er dan wordt ingezoomd omdat iemand iets zegt, zie je hoe weinig acteurs/figuranten er zijn en hoe klein de sets zijn. Bv ook de standoff van Gil-galad. Plotseling waren er nog maar 10 (?) elven ofzoiets over en ze zagen in de verte 100-en/1000-en orcs. Als het inderdaad zo bedoeld was en er inderdaad maar 10 elven over waren, dan is dat wel erg slecht geschreven.

Wat ik wel goed vind, is hoe Sauron in de vorm van Annatar in seizoen 2 wordt geportretteerd ondanks dat ze afwijken van de lore. Wel met uitzondering dan van het blob/venom gedeelte in de eerste aflevering…. Ook is het samenspel met Celebrimbor goed en alhoewel de forging of the rings (bv volgorde) afwijkt van de lore, is dat helemaal niet erg en beide acteren ook erg goed. Dat geldt trouwens ook voor de beide Durins: goed geacteerd en leuk verhaal.

Maar veel dingen zijn juist wel slecht geschreven. Het (volkomen onlogische) verhaal van Galadriel en Halbrand bv in seizoen 1. Of één van de andere dieptepunten van seizoen 1 van RoP: de halflings. En dan ook nog eens zoveel screentijd krijgen... Dat laatste was dit seizoen gelukkig veel minder. Maar nog wel steeds te veel. Het verhaal voegt wmb ook heel weinig toe.

En dat Grand-elf --> Gandalf…. Dat is wel echt heel slecht geschreven. Ze probeerden misschien GoT te kopieren waar het wél goed werkte? (Hold the door – Hodor).

En ik kan nog (helaas) veel meer dingen opnoemen. @Gundogan heeft hier vlak boven ook een aantal goede voorbeelden.

Jammer, want met dit budget en vooral met deze lore had het zoveel beter kunnen zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
@Gundogan en @silmaril8 verschil moet er zijn. Ik tel kennelijk minder zwaar aan dingen en zit meer op de lijn van @tweakduke.

Mij boeide HotD seizoen 2 (dat had ik er niet specifiek bij vermeld) echt minder. Het boeide mij weinig of ik een aflevering gemist had, keek er niet naar uit en merkte dat het mijn aandacht niet vast wist te houden. Dat had ik met beide RoP seizoenen wel. Natuurlijk kan ik zoals jullie alles heel kritisch benaderen en ik herken ook zeker wel e.e.a. Onderaan de streep is voor mij bepalend of ik mij ermee heb vermaakt en dat is bij mij in dit geval bij RoP het geval en meer dan met HotD.

Mijn punt is vooral dat de opsomming die ik maakte (voor sommigen) de beoordeling in negatieve zin versterken. Daar heb ik nul last van. Het wil niet zeggen dat het daarmee onterechte kritiek is maar het zorgt er wel voor dat iemand sneller iets vindt om RoP waardeloos te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door bazzemans op 06-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56

Robtimus

me Robtimus no like you

[...]
spoiler:
Oh nee, want we willen weer een band tussen Elrond en Galadriel opbouwen...
spoiler:
Ik hoop niet dat de schrijvers daar een romantische relatie van maken, want dat voelt nogal icky aan als je weet dat Arwens moeder Celebrian is, de dochter van Galadriel...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:22

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Robtimus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

spoiler:
Ik hoop niet dat de schrijvers daar een romantische relatie van maken, want dat voelt nogal icky aan als je weet dat Arwens moeder Celebrian is, de dochter van Galadriel...
spoiler:
En Galadriel zou al met Celeborn moeten zijn, maar goed ze schuiven wel met meer dingen. Misschien gaan ze Galadriel x Elrond alsnog doen en Arwen hun kind maken. :p Sowieso willen ze romantiek in de wereld stoppen omdat Tolkien daar niet zoveel aandacht aan besteedde, maar het is voorlopig nogal awkward.
tweakduke schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Numenor verhaallijn komt nu pas op gang, net als de hobbits die denk ik nog wel meer gaan toevoegen.
Als er gaat gebeuren wat er normaal zou gaan gebeuren, dan moeten ze nog wel wat voorbereidingswerk doen met Numenor. Nu is het allemaal wat tam en wat lichte binnenlandse politiek die niet altijd normale logica volgt.

spoiler:
Nu zou het juist de tijd zijn om Numenor als heel sterk te laten ogen, maar ook arrogant of gedesilusioneerd. Dan wordt het een stuk logischer dat Sauron ze misleidt om richting de Valar te gaan ipv Mordor. Maar nu komt Numenor een beetje over als een uit te kluiten gewassen vissersdorp. Het gevecht aan het einde van seizoen 1 hielp daar ook niet aan mee.

Maar goed, misschien gaan ze dit ook nog heel anders doen.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:18
Robtimus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

spoiler:
spoiler:
Ik wil de pret niet drukken, maar de vrouwelijke regisseur zegt in verschillende interviews dat Galadriel zeker verliefd is op Halbrand. Check maar: https://nerdist.com/artic...riel-halbrand-sauron/?amp

Buiten dit hoop ik dat Amazon in gaat grijpen en andere (meer ervaren) schrijvers gaat inhuren. Het rammelt echt aan alle kanten.

[ Voor 9% gewijzigd door hotymoty op 06-10-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Ik moet zeggen dat ik seizoen 2 vermakelijk vond om te kijken, en een stuk beter dan seizoen 1;

En ik las, ik dacht ergens op Reddit, dat voor seizoen 3 bijna alle schrijvers vervangen zijn/ worden.

Ze hebben 2 grote problemen - ze willen voor m’n gevoel geforceerd de links leggen met bekende personages uit de filmtrilogie en ze willen een verhaal/chronologische opsomming van een periode van 3.000 jaar in een serie stoppen die maar een jaar of 20 lijkt te lopen

En t helpt ze niet mee dat ze maar een beperkt deel van de rechten hebben terwijl best wel veel kijkers ook stukken van Tolkien werk kennen wat ze niet mogen gebruiken (en buiten de Hobbit en LotR is ook niets officieel gepubliceerd door Tolkien zelf en zitten er dus ook contradicties in die andere werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
Ik bewaar de laatste aflevering lekker tot morgen, maar moet ook zeggen seizoen 2 beter weg kijkt dan seizoen1 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

rik86 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:16:
Ik moet zeggen dat ik seizoen 2 vermakelijk vond om te kijken, en een stuk beter dan seizoen 1;

En ik las, ik dacht ergens op Reddit, dat voor seizoen 3 bijna alle schrijvers vervangen zijn/ worden.

Ze hebben 2 grote problemen - ze willen voor m’n gevoel geforceerd de links leggen met bekende personages uit de filmtrilogie en ze willen een verhaal/chronologische opsomming van een periode van 3.000 jaar in een serie stoppen die maar een jaar of 20 lijkt te lopen

En t helpt ze niet mee dat ze maar een beperkt deel van de rechten hebben terwijl best wel veel kijkers ook stukken van Tolkien werk kennen wat ze niet mogen gebruiken (en buiten de Hobbit en LotR is ook niets officieel gepubliceerd door Tolkien zelf en zitten er dus ook contradicties in die andere werken)
Van Reddit:
Posted with more clarity this time since so many people were incorrectly calling this fake news and a "scam" in the original announcement.

Here are the details: Payne & McKay as far as we know will always be writing during each season as it is their multi season deal and they are the show runners.

In terms of the writers room compared to the first two seasons, the only two remaining writers to continue onto season 3 from the past seasons are Justin Doble and Griff Jones.

Writers Gennifer Hutchinson, Glenise Mullins, Helen Shang, Jason Cahil, and Nicholas Adams from the last seasons, will be leaving
Bron

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Net de laatste aflevering afgekeken, ik moet zeggen ja die was wel goed.
He seizoen kwam nog wat traag op gang, maar het werd steeds beter.

Waarbij ik seizoen1 relatief saai vond, en totaal niet uitkeek naar Seizoen2.
Moet ik zeggen dat ik na het einde van seizoen2 gezien te hebben, nu toch wel zin heb in seizoen 3 :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 19:28
bazzemans schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:08:
Precies, de afkraakmodus staat aan. In mijn beleving zijn de voornaamste redenen (1) de Lore-puristen die bij elke afwijking van de lore moord-en-brand schreeuwen, (2) de Amazon (Prime) haters die alles wat daarvandaan komt afkraken en (3) het hoge budget dat hele hoge (en niet reëele) verwachtingen schept. Daarbij opgeteld het tempo (you hate it or you love it), bij sommige karakters geen geweldig acteerwerk en verhaallijnen die je wel/niet aanstaan. Je krijgt daardoor maar ten dele beoordelingen die de serie recht doen.

Niet iedereen die kritiek heeft is een purist.

Na de laatste aflevering gaven de producers in een interview aan dat je de Balrog en de ondergang van Khazad-dum moet vergelijken met climate change.

Deze show is echt een grote mislukking op alle fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Justevo volgens mij geef ik juist meerdere redenen voor kijkers om de serie af te kraken náást de puristen. Dus inderdaad niet iedereen is een purist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Justevo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:11:
[...]

Deze show is echt een grote mislukking op alle fronten.
Maar je hebt wel alle seizoenen en afleveringen gekeken om zeker te zijn dat het een mislukking is? O-) ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 19:28
ehtweak schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Maar je hebt wel alle seizoenen en afleveringen gekeken om zeker te zijn dat het een mislukking is? O-) ;)
Ja, anders kun je er toch geen compleet oordeel over geven? Het is een complete shitshow geworden, een aanfluiting en niets meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:18
Dat zou fantastisch nieuws zijn, toch? Er is veel te winnen op gebied van schrijfwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
Als ze de hele hobbit verhaallijn eruit hadden gekinkeld, dan hadden ze veel meer tijd om bijvoorbeeld zaken als de ork onafhankelijkheid met Adar of de hele Numenor verhaallijn veel beter uit te werken.
Dat was ook mijn gedachte. Die hele Hobbit/Istar verhaallijn voegt (nog) niks toe. Hadden ze die weggelaten, hadden ze meer tijd gehad voor de andere verhaallijnen om die beter uit te werken. Bij deze verhaallijnen was het voor mij ook direct duidelijk dat ze verbonden zijn met elkaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Zeara schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Dat was ook mijn gedachte. Die hele Hobbit/Istar verhaallijn voegt (nog) niks toe. Hadden ze die weggelaten, hadden ze meer tijd gehad voor de andere verhaallijnen om die beter uit te werken. Bij deze verhaallijnen was het voor mij ook direct duidelijk dat ze verbonden zijn met elkaar.
Hadden ze dat gedaan dan had je geklaagd waarom dat niet eerder aan bod was gekomen en waarom dat dan opeens uit de lucht komt vallen. ;)

Gewoon kijken en niet zo analyseren scheelt een hele hoop. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
sjaool schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:21:
[...]
en waarom dat dan opeens uit de lucht komt vallen.
[...]
HA! :+
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qaUzLeu.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
spoiler:
ik moest even graven.. maar toen Tom en Gandalf samen begonnen te zingen kreeg ik deze niet meer uit mijn hoofd: YouTube: The J. Geils Band - Centerfold (Official Music Video)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:45
Justevo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Ja, anders kun je er toch geen compleet oordeel over geven? Het is een complete shitshow geworden, een aanfluiting en niets meer dan dat.
Ik mis ergens in al je rants “ik vind..”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 23:03
Zo, zoals gebruikelijk maar weer eens spuit 11. Ik heb netjes gewacht tot het hele seizoen beschikbaar was en het gebinged. Altijd eerst even wachten of de reviews zeggen dat je het echt beter kunt overslaan, maar de reviews leken niet erger dan wat we over seizoen 1 hoorden. :+) Waarschuwing: spoilers. Ik ga niet mijn hele post in een spoilertag zetten, als je nog niet alles gezien hebt, sla dit dan over.

Ik moet zeggen dat ik seizoen 2 wat beter vond dan seizoen 1. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik na seizoen 1 wel gewend ben aan de serie en weet wat we kunnen verwachten, en seizoen 2 is grotendeels meer van hetzelfde, en ook van hetzelfde niveau. Gelukkig iets minder de nadruk op geheimzinnigheid en verhaallijnen die schijnbaar nergens naartoe gaan, dat hebben we in het eerste seizoen al allemaal opgebouwd en nu kunnen we daarop voortborduren. De show leunt nog steeds af en toe op het flauwe trucje van een tijdelijk conflict introduceren dat geen doel dient dan het publiek opzwepen (omdat het lekker voorspelbaar 15 minuten later allemaal weer koek en ei is), maar gelukkig wat minder opzichtig dan eerst.

De manier waarop Sauron de smeden van Eregion manipuleert (en in het bijzonder Celebrimbor) is fraai gedaan, een van de weinige verhaallijnen waarbij het er niet te dik bovenop ligt en het juist geloofwaardig overkomt. Als je erop let valt het erg op dat Sauron zelden of nooit een keiharde leugen vertelt -- hij bedient zich bij voorkeur van halve waarheden en dingen onbenoemd laten zodat mensen hun eigen foutieve conclusies kunnen trekken, en dat doet hij zeer verdienstelijk.

Niet alle verhaallijnen zijn even pakkend. Op het moment dat de hobbits (sorry, Harfoots) gescheiden worden van hun metgezel en hun eigen Leuke Avontuur! (tm) beleven zat ik een beetje met m'n ogen te rollen, who gives a shit. Die hele verhaallijn waarin "de vreemdeling" van A naar B gaat doet sowieso grandioos kijktijdverhogend aan, zeker als je bedenkt dat dit al vanaf het eerste seizoen zo doorkabbelt. Het duurt ontzettend lang voor dit een beetje gekoppeld worden aan het verhaal als geheel, en het kan niet echt op z'n eigen benen staan. Gandalf, sorry, "Grand-elf" 8)7 had geen "origin story" nodig, in ieder geval niet wat hier gepresenteerd wordt. Het is niet alsof we nog niet genoeg verhaallijnen hadden en dit er echt bij moest. Tom Bombadil is er ook met de haren bijgesleept -- ze laten hem nota bene hetzelfde doen en zeggen als in LotR, een beetje als een pretparkfiguur die zijn standaardvoorstelling opvoert ("say the line, Bart!"). Daarenboven moet hij dan ineens ook nog dienen als iemand die als een mentor tekst en uitleg moet geven, en dat is helemaal niet in Bombadil's stijl. En dan ben ik nog een van de mensen die Tom Bombadil leuk vind, dus dat is het probleem niet. :P

Wat ook wel eens opvalt en wat anderen ook al aangekaart hebben is dat, het hoge budget ten spijt, de sets af en toe klein aan doen. De menigtes zijn te klein of de plek waar ze staan te duidelijk afgebakend om het realistisch over te laten komen. Ik denk dat ze hier tussen twee vuren in zitten door de technologie: met een kleiner budget had men gewoon alles noodgedwongen moeten doen met full CGI achtergronden en menigtes (en dan klopt de schaal wel maar ziet het er nep uit) en met een hoger budget (ja, nog veel hoger...) kun je het oplossen met echte sets en een grotere bak figuranten. Ik vind het niet heel erg storend en het haalt me niet echt uit de serie, maar het valt wel op.

Ik heb overigens geen enkele review gekeken waarin de show tot de grond toe afgefakkeld wordt om ongetwijfeld doorwrochte redenen, alhoewel ik moet zeggen dat dat niet makkelijk was, want je wordt er mee doodgegooid op YouTube. Ik snap wel dat als je een stok zoekt om deze show mee te slaan dat die op zich makkelijk gevonden is (je hoeft het maar naast de boeken te houden om per minuut op 10 slakken zout te kunnen leggen), maar tegelijkertijd is dat zwaar overtrokken. Helemaal voor wie seizoen 1 al gezien heeft, want seizoen 2 zet dezelfde lijn gewoon door. Voor mij is het gewoon niets-aan-de-hand vermaak met een hoog budget, waarin ik af en toe het genot heb dat ik sprekers als Morfydd Clark Sindarijns of Quenya kan horen praten. Kelebrrrimboorrr. :) Anderen vinden dat overdreven, voor mij is het pure ASMR.

Is het geheel van hetzelfde niveau als Tolkien's eigen werk, nou nee, maar dat eis ik er ook niet van. Het is een beetje de pretpark/Disney versie waarbij men de klok wel heeft horen luiden maar de klepel er maar een beetje bij bengelt, maar een mooi gemaakte klepel is het wel.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 15:32
MneoreJ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:25:
Voor mij is het gewoon niets-aan-de-hand vermaak met een hoog budget, waarin ik af en toe het genot heb dat ik sprekers als Morfydd Clark Sindarijns of Quenya kan horen praten. Kelebrrrimboorrr. :) Anderen vinden dat overdreven, voor mij is het pure ASMR.

Is het geheel van hetzelfde niveau als Tolkien's eigen werk, nou nee, maar dat eis ik er ook niet van. Het is een beetje de pretpark/Disney versie waarbij men de klok wel heeft horen luiden maar de klepel er maar een beetje bij bengelt, maar een mooi gemaakte klepel is het wel.
Precies dit ook.

Wat het voor mij persoonlijk gewoon super verwarrend maakt is het wisselvallige van het acteer -en schrijfwerk.
Celebrimbor vind ik bijvoorbeeld een sterke acteur, waardoor de 'slechte' acteurs (of slecht gecaste?) weer extra opvallen.
Galadriel is dan niet goed gecast, maar het acteer werk is best oke, in S2 een stuk beter iig. Halbrand in S1 matig, maar als Sauron/Anatar in S2 weer heel goed. En dan ook nog per aflevering verschillend. De hele Numenor verhaallijn, lijkt wel een andere film. Dat soort dingen etc. etc.
Echt om gek van te worden! 8)7 Maar ik kijk toch, want LOTR... (en de films van Meester Peter Jackson moet je hier echt van loskoppelen voor je gemoedsrust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 23:03
Roman_Craig schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:30:
Maar ik kijk toch, want LOTR... (en de films van Meester Peter Jackson moet je hier echt van loskoppelen voor je gemoedsrust).
Nou ja... Als ik dit naast The Hobbit hou heb ik dit toch wel liever. Niet de originele trilogie, dat dan weer niet, maar als Jackson & co. erop los fantaseren met extra materiaal om er maar een compleet nieuwe trilogie uit te persen vind ik dat op de een of andere manier vervelender dan een serie als dit, omdat de Hobbit trilogie een specifiek boek claimt te verfilmen en dit gewoon van A tot Z pure fanfic is dat alleen "op basis van" is. Iets met verwachtingen.

In de originele trilogie was het ook wat wisselvallig of de wijzigingen van Jackson & co. er nu iets beters of iets slechters van maakten (of gewoon nodig waren omdat film nu eenmaal een ander medium is), maar door de bank genomen bleef het netjes in balans. Zodra de creatieve teugels echter losgelaten worden en mensen er hun eigen stempel op mogen zetten (en heel graag willen zetten :P) schiet het van de rails, zowel in de films als in deze serie. Ik ben niet zo iemand die Tolkien heilig verklaart, maar doorgaans leverde hij toch wel beter schrijfwerk af dan de adaptaties.

S2 vond ik wel beter te pruimen dan S1 maar vooral omdat het nu wel duidelijk is dat ze gewoon bewust flink afwijken van de boeken. Heb je dat niet door als je begint dan is een groot gedeelte van S1 onlogisch of onbegrijpelijk omdat je erin gaat met bepaalde verwachtingen van wie de karakters zijn en wat hun situatie is op dat moment. S2 maakt duidelijk dat je dat allemaal overboord moet zetten en dat de serie het zelf wel uitlegt, en dan is het verhaal in ieder geval consistenter (niet per se beter). :P

[ Voor 16% gewijzigd door MneoreJ op 21-10-2024 14:39 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:36
Ook net door S2 heen. Vond het overall wel iets beter dan S1. Tempo lag voor m'n gevoel wat hoger. En ja, er zijn nog steeds wat plotholes die op een vreemde manier worden 'opgelost'.
De hele hobbit/Istar verhaallijn vind ik vrij tenenkrommend, maar verder wel met plezier door het seizoen gegaan.

HotD is beter lees ik hierboven. Nou daar ben ik halverwege afhaakt. Kwam er niet doorheen.
Zo zie je maar dat iedereen iets anders beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:23

Grudgie

PSN: Grudgie7

Twee weken geleden begonnen met seizoen 1 en ik vind de serie verrassend leuk tot nu toe. Had er niet heel veel van verwacht. Maar kijkt bijzonder lekker weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Als je verwachtingen niet heel erg hoog zijn, of eigenlijk geen. dan is het nog wel te kijken inderdaad :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Niet lang geleden heb ik de LOTR films gekeken en pas geleden ben ik ook opnieuw gestart met het boek. (Boek al vaak gelezen, maar dat was alweer jaren geleden).
Ik vind dat ROP serie bepaalde dingen ook best wel goed doet. Sommige van die dingen was ik vergeten. Zoals dat in LOTR er melding wordt gemaakt van de Hobbits van voor ze in de Shire aan kwamen. Over het algemeen ben ik ook niet negatief over ROP. Zeker als je meeneemt dat het materiaal van Tolkien niet zoals LOTR een verhaal geeft wat je kunt verfilmen. En ook dat de makers van ROP niet de Silmarillion rechten hebben en tot slot dat Tolkien geen eenduidig geheel achter gelaten heeft. Van diverse gebeurtenissen bestaan verschillende versies. Silmarillion is een bundel van wat verhalen die door zijn zoon zijn uitgebracht. Je hebt daarnaast nog andere verhalen (al dan niet volledig) en aantekeningen.
Zou ik zelf bepaalde dingen wel anders willen zien? Jewel. Maar de serie is leuk genoeg om te kijken en ik stoor me er niet aan. Ik vind trouwens Sauron beter uit de verf komen dan in de LOTR verfilming.

Over die verfilming gesproken: Ik vind het echt leuk. En The Fellowship was voor mij het begin om Tolkiens boeken te gaan lezen. Maar als je een boek purist bent, kun je ook zo ontzettend veel kritiek hebben op die films. Het is niet alleen dat er gebeurtenissen missen, maar gebeurtenissen zijn ook gewoon anders en zelfs de (hoofd)personages zijn veranderd.
Ik kijk met plezier naar die films, net zoals ik dat ook doe met ROP en zélfs naar The Hobbit, al heb ik daar wat meer geduld bij nodig. Maar ik heb wel de indruk dat onder bepaalde 'fans' met twee maten gemeten wordt als ze kijken naar de ROP serie of naar de LOTR films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bijna klaar met seizoen 1, vanavond ep 7 en 8. Is het nou met name seizoen 2 wat niet goed ontvangen werd? Ik heb nul trailers, recaps, honest trailers bekeken. Zodat ik er blanco in kan. Voor nu vind ik het wel een 7 waard. Beter dan the war on Rohirrim, on par met the Hobbit, kan niet tippen aan LotR verfilming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

PrimusIP schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:16:
Niet lang geleden heb ik de LOTR films gekeken en pas geleden ben ik ook opnieuw gestart met het boek. (Boek al vaak gelezen, maar dat was alweer jaren geleden).
Ik vind dat ROP serie bepaalde dingen ook best wel goed doet. Sommige van die dingen was ik vergeten. Zoals dat in LOTR er melding wordt gemaakt van de Hobbits van voor ze in de Shire aan kwamen. Over het algemeen ben ik ook niet negatief over ROP. Zeker als je meeneemt dat het materiaal van Tolkien niet zoals LOTR een verhaal geeft wat je kunt verfilmen. En ook dat de makers van ROP niet de Silmarillion rechten hebben en tot slot dat Tolkien geen eenduidig geheel achter gelaten heeft. Van diverse gebeurtenissen bestaan verschillende versies. Silmarillion is een bundel van wat verhalen die door zijn zoon zijn uitgebracht. Je hebt daarnaast nog andere verhalen (al dan niet volledig) en aantekeningen.
Zou ik zelf bepaalde dingen wel anders willen zien? Jewel. Maar de serie is leuk genoeg om te kijken en ik stoor me er niet aan. Ik vind trouwens Sauron beter uit de verf komen dan in de LOTR verfilming.

Over die verfilming gesproken: Ik vind het echt leuk. En The Fellowship was voor mij het begin om Tolkiens boeken te gaan lezen. Maar als je een boek purist bent, kun je ook zo ontzettend veel kritiek hebben op die films. Het is niet alleen dat er gebeurtenissen missen, maar gebeurtenissen zijn ook gewoon anders en zelfs de (hoofd)personages zijn veranderd.
Ik kijk met plezier naar die films, net zoals ik dat ook doe met ROP en zélfs naar The Hobbit, al heb ik daar wat meer geduld bij nodig. Maar ik heb wel de indruk dat onder bepaalde 'fans' met twee maten gemeten wordt als ze kijken naar de ROP serie of naar de LOTR films.
Ik denk dat je overal puristen met een mening hebt. Bij veel mensen kan Star Trek na/vanaf Enterprise ook niks goeds meer doen, als ik op Reddit kijk.

Ik vond Rings of Power echt heel erg tof en heb ervan genoten. Klopt het helemaal? Vast niet. Dat had LOTR ook. Was het mooi, leuk en vermakelijk? Wat mij betreft zeker wel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Joosie200 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:22:
Bijna klaar met seizoen 1, vanavond ep 7 en 8. Is het nou met name seizoen 2 wat niet goed ontvangen werd? Ik heb nul trailers, recaps, honest trailers bekeken. Zodat ik er blanco in kan. Voor nu vind ik het wel een 7 waard. Beter dan the war on Rohirrim, on par met the Hobbit, kan niet tippen aan LotR verfilming.
Ik vond seizoen 2 al een stuk beter te kijken. Tempo is wat fijner en wat minder switches tijdens afleveringen tussen de verschillende lokaties en verhaallijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Joosie200 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:22:
Seizoen1 werd heel slecht ontvangen, en vond ik ook niet heel veel aan.
Ik heb geen enkel boek gelezen, alleen de films gekeken die vond ik geweldig(Lord of the Rings en the hobbit).

Maar seizoen 1 van ring off power vond ik enorm tegenvallen, seizoen2 was ietsjes beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Ik vond seizoen 2 al een stuk beter te kijken. Tempo is wat fijner en wat minder switches tijdens afleveringen tussen de verschillende lokaties en verhaallijnen :)
Dat wisselen tussen locaties vond ik wel reden om de boeken niet in 1 ruk uit te lezen. Maar voor film en serie vind ik het minder vervelend.
Carlos0_0 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Ik heb geen enkel boek gelezen, alleen de films gekeken die vond ik geweldig(Lord of the Rings en the hobbit).

Maar seizoen 1 van ring off power vond ik enorm tegenvallen, seizoen2 was ietsjes beter..
Uiteindelijk heb ik LOTR en de hobbit beide uitgelezen. Geen The Silmarillion though. HotD begon goed met seizoen 1, maar seizoen 2 haalde de pace er volledig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Carlos0_0 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:24:
Niet mee eens. Het werd gematigd positief ontvangen. Althans als ik kijk naar de IMDB en de Rotten Tomatoes scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
PrimusIP schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Niet mee eens. Het werd gematigd positief ontvangen. Althans als ik kijk naar de IMDB en de Rotten Tomatoes scores.
Klopt. De beoordelingen worden m.i. dubbel gekleurd doordat er een gigantisch budget beschikbaar is voor de serie. Hierdoor is/was het verwachtingspatroon torenhoog, met als gevolg dat men teleurgesteld is en het lager beoordeeld. Vervolgens zien mensen een cijfer, die men t.o.v. het budget ook laag vindt en gaat men beweren dat het slecht ontvangen is. Terwijl het in werkelijkheid dus inderdaad gematigd positief is ontvangen.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie