Ik heb nog niks van S2 gekeken en ga dat pas doen als het compleet is. (Dat ik hier eventueel spoilers kan lezen vind ik niet erg, ik weet nu al dat het er niet minder op gaat worden als ik toevallig weet welke sprongen de schrijvers gaan maken.) Mijn opmerkingen zijn dan ook puur gebaseerd op S1 en wat de rest zei. Ook in S1 zijn er gewoon rare scènes waarin ik inderdaad niet denk "aha, wat een meesterlijke manipulator!" maar meer "OK, en waarom zou een half-goddelijk wezen zich met zulke onbenulligheid bezig houden?"MrOleo schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:22:
Na het zien van de opening van dit seizoen denk je, meh dat is niet een echt machtig persoon? Ok..
Dit alles stond in S1 natuurlijk zo'n beetje ten dienst van zijn identiteit een quasi-verrassing houden voor de kijker (voor zover mogelijk) maar dat maakt het niet ineens retroactief logisch.
Nou ja, ik reken e.e.a. dus niet meer af op de boeken (je moet het verhaal van de serie maar gewoon in z'n eigen context zien). Want als we op de boeken afgaan is Sauron nu al vlijtig bezig de Barad-dûr te bouwen in Mordor, en over een paar eeuwen (want zo gaat dat in de boekenZe presenteren hem als iemand die zijn machtsbasis kwijt is, deze via manipulatie probeert terug te krijgen en dat doen ze best goed. Hij komt wat mij betreft behoorlijk goed over als een versie van de Sauron uit de boeken.
Tegen de tijd dat de Ringen gesmeed worden en de boel op de spits gedreven wordt is Sauron al eeuwen heer en meester over Mordor. En dan niet omdat hij met een of ander trucje zich tot koning heeft laten uitroepen of zo, dat heeft de Sauron uit de boeken niet nodig.
Maar nogmaals, ik klaag hier niet over omdat ik wil dat ze de boeken beter volgen, of zo, want dat is een gebed zonder einde. Het verhaal is wat het is, en in dit verhaal is het wat makkelijker als we ons concentreren op de Sauron van de firma list & bedrog. In de serie moet Sauron dan later nog even een legertje ritselen, waarschijnlijk na het hele ringgebeuren. Of ze slaan dat helemaal over en voegen het samen met Sauron die door Númenor gevangen genomen wordt en dan echt zonder machtsbasis zit en het puur door manipulatie moet regelen, want dan past het in dit verhaal.
[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 01-09-2024 15:54 ]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".