Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
MrOleo schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:22:
Na het zien van de opening van dit seizoen denk je, meh dat is niet een echt machtig persoon? Ok..
Ik heb nog niks van S2 gekeken en ga dat pas doen als het compleet is. (Dat ik hier eventueel spoilers kan lezen vind ik niet erg, ik weet nu al dat het er niet minder op gaat worden als ik toevallig weet welke sprongen de schrijvers gaan maken.) Mijn opmerkingen zijn dan ook puur gebaseerd op S1 en wat de rest zei. Ook in S1 zijn er gewoon rare scènes waarin ik inderdaad niet denk "aha, wat een meesterlijke manipulator!" maar meer "OK, en waarom zou een half-goddelijk wezen zich met zulke onbenulligheid bezig houden?"

Dit alles stond in S1 natuurlijk zo'n beetje ten dienst van zijn identiteit een quasi-verrassing houden voor de kijker (voor zover mogelijk) maar dat maakt het niet ineens retroactief logisch.
Ze presenteren hem als iemand die zijn machtsbasis kwijt is, deze via manipulatie probeert terug te krijgen en dat doen ze best goed. Hij komt wat mij betreft behoorlijk goed over als een versie van de Sauron uit de boeken.
Nou ja, ik reken e.e.a. dus niet meer af op de boeken (je moet het verhaal van de serie maar gewoon in z'n eigen context zien). Want als we op de boeken afgaan is Sauron nu al vlijtig bezig de Barad-dûr te bouwen in Mordor, en over een paar eeuwen (want zo gaat dat in de boeken :P) komt het dan tot een dikke oorlog. Ja, hij is ook bezig met het gemanipuleer van de elfen om de ringen uit de titel te smeden en zo de hele boel te onderwerpen zonder dat er een dikke oorlog hoeft te komen, maar hij is wel degelijk voorbereid op het alternatief en stampt ondertussen gewoon ook een leger uit de grond. Hij is niet, zoals de serie het doet voorkomen (in S1 dan he, zoals gezegd) een of andere haveloze zwerver zonder wereldse macht.

Tegen de tijd dat de Ringen gesmeed worden en de boel op de spits gedreven wordt is Sauron al eeuwen heer en meester over Mordor. En dan niet omdat hij met een of ander trucje zich tot koning heeft laten uitroepen of zo, dat heeft de Sauron uit de boeken niet nodig.

Maar nogmaals, ik klaag hier niet over omdat ik wil dat ze de boeken beter volgen, of zo, want dat is een gebed zonder einde. Het verhaal is wat het is, en in dit verhaal is het wat makkelijker als we ons concentreren op de Sauron van de firma list & bedrog. In de serie moet Sauron dan later nog even een legertje ritselen, waarschijnlijk na het hele ringgebeuren. Of ze slaan dat helemaal over en voegen het samen met Sauron die door Númenor gevangen genomen wordt en dan echt zonder machtsbasis zit en het puur door manipulatie moet regelen, want dan past het in dit verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 01-09-2024 15:54 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik vermaak mij prima met The Rings of Power. Het enige waar ik nogal last van heb is dat iedere keer als Sauron in beeld komt ik Aragorn vibes krijg.

Btw de stranger moet haast wel Gandalf zijn aangezien hij erg goed met de "hobbit" kan opschieten. :p

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 13:21

avotar

P0werd by Black Coffee

tweakduke schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:34:
Waar ik het overigens met recensenten eens ben zijn de vele losse verhaallijnen waarvan er een aantal tussen zitten die totaal niet relevant zijn. Daarnaast is het rommelig hoe de stukken allemaal elkaar opvolgen.

Wat ook storend is hoe sommige dingen wel heel erg los erbij verzonnen zijn. Ik weet dat Durin een blank canvas heeft.. maar ik vond dat stuk ook niet best.
Ik erger me voorlopig vooral aan de verhaallijn van Isildur. Ik geef toe dat het misschien wel 30 jaar geleden dat ik de boeken heb gelezen, maar in mijn hoofd was hij een stuk meer bad-ass dan het kulleke wat er nu rondloopt.

Verder geniet ik wel enorm van de sfeer die de serie ademt en de manier hoe Sauron er doorheen kronkelt. Je zou bijna #teamsauron worden....

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
avotar schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:12:
[...]
Verder geniet ik wel enorm van de sfeer die de serie ademt en de manier hoe Sauron er doorheen kronkelt. Je zou bijna #teamsauron worden....
Ik geniet er ook wel van.

So what er is een elf die niet 100% blank ik, en so what als die dwergvrouw geen volle baard heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Wolfp4ck schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:16:
en so what als die dwergvrouw geen volle baard heeft :)
Dat laatste vind ik vanuit het oogpunt van diversiteit dan wel weer jammer. Ga er dan ook gewoon 100% voor, zou ik zeggen. Al die willen de rijkdom delven, moeten dwergen met baarden zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
ze heeft wel bakkebaarden he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:51
Raven schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

..... en gelijk een f*ckup, afhankelijk van waar/hoe je kijkt, ep's 2 en 3 geen audio na Prime-logo geluid.
Dat gebeurd omdat er een atmos-stream in de RIP zit. Als je het gewoon via Amazon zou kijken heb je dit probleem niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sjaool schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:59:
Ik vermaak mij prima met The Rings of Power. Het enige waar ik nogal last van heb is dat iedere keer als Sauron in beeld komt ik Aragorn vibes krijg.

Btw de stranger moet haast wel Gandalf zijn aangezien hij erg goed met de "hobbit" kan opschieten. :p
Ik heb ook net de eerste 3 afleveringen gekeken, vermaak me er weer prima mee :D Van mij mag de lage IMDB score wel omgewisseld worden met House of the Dragon. Daar kwam ik echt niet door seizoen 2.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 02-09-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

whiner schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:50:
[...]

Dat gebeurd omdat er een atmos-stream in de RIP zit. Als je het gewoon via Amazon zou kijken heb je dit probleem niet :+
offtopic:
Codec issue? Dan zou ik het geluid bij het Prime-logo in het begin toch ook niet moeten horen? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whiner
Raven schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:15:
[...]

offtopic:
Codec issue? Dan zou ik het geluid bij het Prime-logo in het begin toch ook niet moeten horen? :?
Geen idee hoe dat zit. Maar als je er 1 kiest waar geen atmos inzit dan heb je het probleem niet.

Vandaar mijn conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

whiner schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:20:
[...]

Geen idee hoe dat zit. Maar als je er 1 kiest waar geen atmos inzit dan heb je het probleem niet.

Vandaar mijn conclusie
offtopic:
Zeg dat tegen mijn RSS-filter :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23
stin00 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:54:
[...]

Ik heb ook net de eerste 3 afleveringen gekeken, vermaak me er weer prima mee :D Van mij mag de lage IMDB score wel omgewisseld worden met House of the Dragon. Daar kwam ik echt niet door seizoen 2.
Same here ik vindt het toch wel heerlijk wegkijken en echt fantastische beelden en werelden weer om te zien. Is natuurlijk ook flink wat geld in gepompt maar ziet er echt prachtig uit. Snap toch niet waarom het steeds zulke lage cijfers krijgt deze serie? Als je ziet wat voor troep series allemaal 8en scoren..

Waarschijnlijk verwacht men echt het niveau van LOTR trilogie en dat men daarom zo zuur is over rings of power, maar dat zijn zo'n beetje de beste films ooit gemaakt dat doe je niet even na..

Ik zit in ieder geval gewoon te genieten als LOTR fan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stylze op 02-09-2024 21:49 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:26

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ik heb nu de eerste 3 afleveringen gezien van Seizoen 2, bij de eerste aflevering had ik nog zo mijn twijfels, maar aflevering 2 en ook aflevering 3 waren zeker de moeite waard, nu wachten op nummer 4.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik vermaak me er ook prima mee. Ik kan er wel indenken dat dit voor de die hard fans het hem niet wordt. De ork die niet wil vechten met een mama ork en baby op de achtergrond bijvoorbeeld.
Maar voor mij geen probleem, kijkt prima weg zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 10:45
Stylze schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:48:
[...]

Same here ik vindt het toch wel heerlijk wegkijken en echt fantastische beelden en werelden weer om te zien. Is natuurlijk ook flink wat geld in gepompt maar ziet er echt prachtig uit. Snap toch niet waarom het steeds zulke lage cijfers krijgt deze serie? Als je ziet wat voor troep series allemaal 8en scoren..

Waarschijnlijk verwacht men echt het niveau van LOTR trilogie en dat men daarom zo zuur is over rings of power, maar dat zijn zo'n beetje de beste films ooit gemaakt dat doe je niet even na..

Ik zit in ieder geval gewoon te genieten als LOTR fan.
Het gaat erom dat je de juiste schrijvers, directors en acteurs inhuurt. En dat kan juist met zo'n monsterbudget. Maarja Amazon, die gaat gewoon de Disney kant op qua kwaliteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Fijne serie! Ik ben tot nu toe niet teleurgesteld over seizoen 2. Ik vond seizoen 1 al niet slecht, maar 2 is nog beter. Ik heb een paar keer wel mijn hart vastgehouden of ze dingen met Sauron zouden doen waar ik niet blij mee ben, maar het tegendeel blijkt steeds waar. Dit is juist ook Sauron. En ik kan me niet zo herinneren dat er een plan achter de ringen zit om via via ze zo gek te krijgen ook voor de mensen ze te maken. Maar als het niet in de bronteksten zat vind ik het juist wel goed bedacht.

Anyway. Dat geklaag over die serie uit bepaalde hoeken kon ik bij seizoen 1 ook al niet zo begrijpen. En dan met name als PJ Jackson vervolgens de hemel in wordt gepraat. Ik vind Jackson's spul leuk (en LOTR het beste van al), maar Rings of Power is ook leuk.
En ik heb LOTR heel wat keren gelezen, ik heb de Silmarillion meerdere malen gelezen en ik heb ook anders spul gelezen (Hobbit, Childeren of Hurin, Unfinished Tales, etc).
IK heb liefts zo getrouw als het kan. Maar deze serie heeft niet A) alle rechten om alles te gebruiken en B e) Tolkiens nalatenschap is niet eenduidig. Er bestaan van verschillende verhalen ook verschillende versies.
Anyway: In LOTR was ook niet alles zo getrouw. Ik vind dat in TTT ze van Gimli een clows maakten, Aragorn steelt quotes van Gandalf en ze maken een Amerikaanse held van hem, Elven die komen opdagen in Helms Deep, Geen Bombardil en kwaadaardige bomen, geen Saruman die de Shire veroverd, Sauron is in de boeken veel minder een ééndimensionaal oogje, etc. En waar is Radagast? Ja uiteindelijk in de Hobbit gestopt...
Maar ik heb niet te min genoten van die films. Het boek is veel beter, maar de films zijn de moeite waard.
En dat vind ik van die Amazon serie ook. Gewoon leuke serie en het kijkt lekkerder weg dan de LOTR appendix lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:41
Lees hier commentaar op de Orc-vrouw en -baby. Als ik echter zoek op hoe Orcs zich voortplanten in de wereld van Tolkien dan komt ook voorbij dat ze dat ik dezelfde wijze doen als elven en mensen. Ook dat is dan weer niet zeker, omdat er tijdlijn problemen zijn en er nergens een vermelding is van een Orc-vrouw of -baby. Als Orcs zich voortplanten als Elven en mensen is het wel heel aannemelijk dat die er wel zijn. De keuze om in deze adaptatie dat dan ook te tonen, vind ik dan niet zo heel gek. Gekker vind ik dat er een soort poging wordt gedaan om Orcs ook een menselijke kwetsbaarheid mee te geven in die scène. Dat matcht dan weer niet met de beschrijving van Orcs. Ik ben er nog niet over uit of ik dat jammer vind, omdat het niet aansluit op hun aard of dat het juist een vorm van sympathie opwekt voor wezens die door het kwaad te volgen hij bestaan zeker willen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
bazzemans schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:50:
Lees hier commentaar op de Orc-vrouw en -baby. Als ik echter zoek op hoe Orcs zich voortplanten in de wereld van Tolkien dan komt ook voorbij dat ze dat ik dezelfde wijze doen als elven en mensen. Ook dat is dan weer niet zeker, omdat er tijdlijn problemen zijn en er nergens een vermelding is van een Orc-vrouw of -baby. Als Orcs zich voortplanten als Elven en mensen is het wel heel aannemelijk dat die er wel zijn. De keuze om in deze adaptatie dat dan ook te tonen, vind ik dan niet zo heel gek. Gekker vind ik dat er een soort poging wordt gedaan om Orcs ook een menselijke kwetsbaarheid mee te geven in die scène. Dat matcht dan weer niet met de beschrijving van Orcs. Ik ben er nog niet over uit of ik dat jammer vind, omdat het niet aansluit op hun aard of dat het juist een vorm van sympathie opwekt voor wezens die door het kwaad te volgen hij bestaan zeker willen stellen.
Goed punt.

Er lijkt bijvoorbeeld bij de Orks en Uruk Hai ook verkrachting ergens een rol te spelen. Althans, dat pik ik er wel uit op uit de boeken, zij het op een hele impliciete manier. Hoe dan ook, ze lijken vooral op een 'natuurlijke' manier te worden geboren, niet uit een stuk kleigrond te worden opgegeraven.
Een ander element is dat je bijvoorbeeld bij de Goblins ook een hele cultuur ziet en afwijkend gedrag. En als ik het me goed herinner zijn de Goblins in de Misty Mountains gewoon in essentie Orks, maar dan een groep die al wat generaties niet worden aangestuurd door een Sauron of iets dergelijks dat ze voor oorlog aan het fokken is.
En in essentie.zijn Orks gewoon elfen, die door gruwelijke marteltechnieken door Morgoth (en Sauron, staat me vaag bij dat die in opdracht van de Orks maakte) gebroken zijn, elfsche eigenschappen (zoals onsterfelijkheid) verloren hebben en vervolgens duizenden en duizenden jaren lang gefokt zijn. Naast een leuk extra legertje zie ik het ook als aanvankelijk psychologische oorlogsvoering richting.

Maar tegelijk: Tolkien's wereld is vrij zwart-wit. Voor Orks hoef je geen medelijden te hebben. Nu, dat kan ook zijn vanuit het perspectief van mens en elf, maar je hoort er ook nooit anderen over, zoals Gandalf. En in de boeken herinner ik me ook nooit een verhaal over een goede Ook, of eentje die spijt heeft of iets recht wilt zetten. In 'the rings of power' zie ik dat ook niet. Maar ze lijken wel onderling iets meer compassie te hebben. Anderzijds, kan zo zijn dat een seconde later die zelfde orks een zwaard door hun soortgenoot steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Als disclaimer. Ik heb alleen Lord of The Rings gelezen. Dus ik lees vooral op Wiki's en op bijvoorbeeld Reddit en hier de discussies. Over waaruit Orcs zijn ontstaan, is zover ik begrijp ook geen eenduidigheid. Zou ook uit mens of combinatie kunnen (blinkende uit brieven van Tolkien), maar dan is er dus een tijdlijn probleem (Orcs waren er eerder dan mensen). Wat mij in ieder geval beklijft is dat Tolkien een prachtige wereld creëerde en dat ook een soort van organisch heeft laten groeien en vanuit zijn hoofd aan het papier toevertrouwde. Daarin heeft hij ook nog weleens keuzes veranderd of zijn er tegenstrijdigheden. Tolkiens werk was niet af, laat staan perfect. Het is letterlijk een levenswerk. Dat doet er wmb niets aan af. Alleen het is niet onlogisch dat een Tolkien dan ook weleens verdwaald raakt in het web en even de draad kwijt is.

Vertaald naar enige adaptatie, is het dan ook logisch dat er keuzes worden gemaakt in hoe je dingen in beeld brengt of het verhaal vormgeeft. Komt bij onvolledig eigenaarschap van rechten van het bronmateriaal. Beide met als gevolg onderdelen die compleet anders zijn. Wat mij betreft is het voor mij meer de vraag of ik dat kan waarderen in de context van de serie en wereld van Tolkien (niet zozeer de details). Dat bevalt mij vooralsnog prima. Er zijn wel dingen die ik jammer vind. Maar dat is vooral acteerwerk bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
bazzemans schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:00:
Als disclaimer. Ik heb alleen Lord of The Rings gelezen. Dus ik lees vooral op Wiki's en op bijvoorbeeld Reddit en hier de discussies. Over waaruit Orcs zijn ontstaan, is zover ik begrijp ook geen eenduidigheid. Zou ook uit mens of combinatie kunnen (blinkende uit brieven van Tolkien), maar dan is er dus een tijdlijn probleem (Orcs waren er eerder dan mensen).
Ik zou zeggen dat de Silmarillion vanuit de Tolkien Foundation bekeken canon is. Dat dit boek ook uiteindelijk de verhalen zijn geworden zoals Tolkien het uiteindelijk bedacht heeft.

Silmarillion:
Yet this is held true by the wise of Eressëa {1}, that all those of the Quendi {2} who came into the hands of Melkor {3}, ere Utumno {4} was broken, were put there in prison, and by slow arts of cruelty were corrupted and enslaved; and thus did Melkor breed the hideous race of the Orcs in envy and mockery of the Elves, of whom they were afterwards the bitterest foes. For the Orcs had life and multiplied after the manner of the Children of Ilúvatar {5}; and naught that had life of its own, nor the semblance of life, could ever Melkor make since his rebellion in the Ainulindalë {6} before the Beginning: so say the wise."
{1} Een bepaald eiland waar elfen wonen
{2} "Elfen", maar dan het woord uit hun eigen taal.
{3} De oorspronkelijke naam van Morgoth, de vroegere baas van Sauron
{4} Het fort van Morgoth. Zeg maar zijn versie van wat Sauron in LOTR als Barad dur heeft.
{5} 'Kinderen van God': Daarmee worden zowel de elfen als de mensen mee bedoeld.
{6} Een gebeurtenis voordat de aarde wordt geschapen en waar de aarde in feite wordt geschapen. Tijdens deze gebeurtenis komen Morgoth en Sauron in opstand en proberen de schepping te verzieken.

En dan heb je in de Silmarillion en in LOTR ook nog half-orcs, wat kruizingen tussen orcs en mensen zijn. In de LOTR film de Uruk Hai.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
De orks waren sowieso een probleempunt voor Tolkien. Hij had verhaaltechnisch een ras nodig van intense slechteriken die je zonder problemen bij bosjes kon neermaaien omdat ze allemaal kwaadaardig waren. Geen punt als ze allemaal kunstmatig gemaakt zijn door de grote booswicht Morgoth, maar hij wilde ook benadrukken dat Morgoth zelf niets kon scheppen en alleen maar wat al gemaakt was kon corrumperen, dus vandaar het hele idee dat orks mismaakte elfen moesten wezen. Probleem opgelost? Nou nee, want als orks afgeleid zijn van elfen zijn het gewoon bewuste wezens met vrije wil, en dan kun je moeilijk verdedigen dat ze allemaal genadeloos over de kling gejakkerd mogen worden als kanonnenvoer. Het is dan "gewoon" een vijandig leger, al is het er dan een die onder de heerschappij van een machtig tiran half gebrainwashed zijn.

Het is niet gek dat deze serie dat conflict probeert aan te stippen, want het is best interessant. Ja, hoe zit het met ork-vrouwen en ork-babies? Moeten we die maar negeren zodat we gewoon lekker makkelijk "Chaotic Evil" orks hebben voor onze helden, of zoeken we de nuance op? Dat laatste is verhaaltechnisch wel interessanter (als je het goed doet tenminste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:24
MneoreJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:59:
De orks waren sowieso een probleempunt voor Tolkien. Hij had verhaaltechnisch een ras nodig van intense slechteriken die je zonder problemen bij bosjes kon neermaaien omdat ze allemaal kwaadaardig waren. Geen punt als ze allemaal kunstmatig gemaakt zijn door de grote booswicht Morgoth, maar hij wilde ook benadrukken dat Morgoth zelf niets kon scheppen en alleen maar wat al gemaakt was kon corrumperen, dus vandaar het hele idee dat orks mismaakte elfen moesten wezen. Probleem opgelost? Nou nee, want als orks afgeleid zijn van elfen zijn het gewoon bewuste wezens met vrije wil, en dan kun je moeilijk verdedigen dat ze allemaal genadeloos over de kling gejakkerd mogen worden als kanonnenvoer. Het is dan "gewoon" een vijandig leger, al is het er dan een die onder de heerschappij van een machtig tiran half gebrainwashed zijn.

Het is niet gek dat deze serie dat conflict probeert aan te stippen, want het is best interessant. Ja, hoe zit het met ork-vrouwen en ork-babies? Moeten we die maar negeren zodat we gewoon lekker makkelijk "Chaotic Evil" orks hebben voor onze helden, of zoeken we de nuance op? Dat laatste is verhaaltechnisch wel interessanter (als je het goed doet tenminste).
Die mensen die moord en brand schreeuwen over orc wife's en baby's kennen alleen de films en niet het werk van Tolkien en alle nuances die hij later heeft toegelicht in zijn brieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gundogan
  • Laatst online: 20:22

Gundogan

Rip and tear, until it is done

MneoreJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:59:
Ik vind het idee inderdaad ook interessant. Orks, goblins, uruk-hai en ander "evil" worden vaak neergezet als simpel gereedschap voor Sauron en Morgoth. Het is dan juist interessant om te verkennen wat ze zouden doen als hun meester er niet meer is of in ieder geen macht meer over ze heeft. De ork maatschappij :+

Probleem met the Rings of Power is dat het heel erg oppervlakkig is hier. Het laat in dezelfde aflevering inderdaad het ork stel zien met een baby, maar ook weer de klassieke "domme" orks die eten proberen te vangen wat bijna als komisch vermaak gezien kan worden. Wat wil je nou als schrijver? Zeker omdat beide scenes niet tot nauwelijks onderbouwing hebben en in connectie staan tot andere scenes qua overkoepelend verhaal. Er wordt niet tot nauwelijks iets opgebouwd om tot een geloofwaardige ork samenleving te komen. Waarom bijvoorbeeld het vangen van eten niet meer urgentie en diepgang geven om zo de struggles van het ork volk te laten zien. Ja ze hebben nu Mordor als hun thuis, maar het is er nog behoorlijk minder om er te leven. Nee, nu is komisch vermaak om daarna weer een "wow, zo cool" scene met een ander personage te creëren.

Het niet alleen Rings of Power die dit doet. Vele andere series lijken zich alleen maar te focussen op coole scenes zonder samenhang en mystery boxes wat de personages alleen nog onsamenhangender maakt en ook dommer voor het publiek.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Gundogan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ik vind het idee inderdaad ook interessant. Orks, goblins, uruk-hai en ander "evil" worden vaak neergezet als simpel gereedschap voor Sauron en Morgoth. Het is dan juist interessant om te verkennen wat ze zouden doen als hun meester er niet meer is of in ieder geen macht meer over ze heeft. De ork maatschappij :+

Probleem met the Rings of Power is dat het heel erg oppervlakkig is hier. Het laat in dezelfde aflevering inderdaad het ork stel zien met een baby, maar ook weer de klassieke "domme" orks die eten proberen te vangen wat bijna als komisch vermaak gezien kan worden. Wat wil je nou als schrijver? Zeker omdat beide scenes niet tot nauwelijks onderbouwing hebben en in connectie staan tot andere scenes qua overkoepelend verhaal. Er wordt niet tot nauwelijks iets opgebouwd om tot een geloofwaardige ork samenleving te komen. Waarom bijvoorbeeld het vangen van eten niet meer urgentie en diepgang geven om zo de struggles van het ork volk te laten zien. Ja ze hebben nu Mordor als hun thuis, maar het is er nog behoorlijk minder om er te leven. Nee, nu is komisch vermaak om daarna weer een "wow, zo cool" scene met een ander personage te creëren.

Het niet alleen Rings of Power die dit doet. Vele andere series lijken zich alleen maar te focussen op coole scenes zonder samenhang en mystery boxes wat de personages alleen nog onsamenhangender maakt en ook dommer voor het publiek.
Vaak hebben kijkers het geduld niet.
Kijk naar House of the Dragon. Daar nemen ze zo de tijd om alles weg en klaar te zetten, waardoor het aan actie ontbreekt. En dus is men teleurgesteld. Of uberhaupt Game of Thrones dat verviel in alleen maar actie toen de echte achtergronden ontbraken.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Justevo
  • Laatst online: 19:28
De producer van deze aflevering heeft in ieder geval wel de diversiteitsbokaal van de maand gewonnen bij Amazon. Zelfs de gingers zijn vertegenwoordigd. Mijn hemel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EINe4d1sBDKSWHCTSG6bbFChuyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IedqFykINNQkIJNzLLw79xoF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Justevo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:10:
De producer van deze aflevering heeft in ieder geval wel de diversiteitsbokaal van de maand gewonnen bij Amazon. Zelfs de gingers zijn vertegenwoordigd. Mijn hemel.
[Afbeelding]
Het lijkt me erg lastig serie kijken als dat soort dingen je storen.

Maar als het je troost, ik voel mezelf bij dit soort series altijd slecht vertegenwoordigd. Klein en kaal. Dan moet je al snel je heil bij de dwergen zoeken. :+

[ Voor 12% gewijzigd door avotar op 06-09-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
[Afbeelding]
Dus wat maakt het uit, hadden er allemaal personages met 1 type kleur moet staan?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

[Afbeelding]
Het is wachten op de Disney remake. Dan is die ginger een zwart tienermeisje met een mohawk :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 19:28
Carlos0_0 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:19:
[...]

Dus wat maakt het uit, hadden er allemaal personages met 1 type kleur moet staan?.
Moet niet, RoP is niet heel erg gebaseerd op Tolkiens werk.

In Tolkiens wereld zijn Elven geen mensen, dus het is sowieso al vreemd dat er hier voor verschillende menselijke kenmerken wordt gekozen.

Elven worden omschreven als "pale and fair-skinned" en in deze context betekent fair gewoon blank. En al helemaal bij de Noldor. Daar kunnen we allemaal wel heel krampachtig over gaan doen maar dat maakt het niet minder waar.

"Hij schrijft ook nergens dat ze NIET een andere kleur kunnen hebben", met dat argument had je ze ook zo blauw als een smurf kunnen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed, blijkbaar moet er toch iemand over beginnen.

Maar de discussie over huidskleur , afkomfst of gender is off-topic en gaan we niet voeren.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ha! Tom Bombadil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gisteravond begonnen met S2, maar ik snap er werkelijk helemaal niks meer van...

spoiler:
Sauron die eerst een blonde elf is, dan vermoord wordt door orcs, een of ander Venom-symbioot-achtig ding is en een mens overneemt waarvan we in S1 al wisten dat het Sauron was en dan toch ineens weer gevangen genomen wordt door diezelfde orcs die nou wel of niet weten dat het Sauron is... ... ... Wait, wut??

Ik heb hem halverwege S2E1 af gezet, toen de scene met Gandalf en dat hobbitkind kwam. Ik vond LOTR erg tof, en hou normaal best van dit soort fantasy, maar ik kom hier op de een of andere manier niet in. Niemand van jullie hetzelfde probleem? Zo ja, wat raden jullie aan? S1 opnieuw kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:09
Icephase schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:30:
Gisteravond begonnen met S2, maar ik snap er werkelijk helemaal niks meer van...

spoiler:
Sauron die eerst een blonde elf is, dan vermoord wordt door orcs, een of ander Venom-symbioot-achtig ding is en een mens overneemt waarvan we in S1 al wisten dat het Sauron was en dan toch ineens weer gevangen genomen wordt door diezelfde orcs die nou wel of niet weten dat het Sauron is... ... ... Wait, wut??

Ik heb hem halverwege S2E1 af gezet, toen de scene met Gandalf en dat hobbitkind kwam. Ik vond LOTR erg tof, en hou normaal best van dit soort fantasy, maar ik kom hier op de een of andere manier niet in. Niemand van jullie hetzelfde probleem? Zo ja, wat raden jullie aan? S1 opnieuw kijken?
Wat je niet snapte is een stukje flashback terug hoe Adar en Sauron gekomen zijn tot waar het nu staat. Was niet super helder gefilmd maar misschien de episode even afkijken dan is het wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Icephase schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:30:

spoiler:

Ik had het opgezocht omdat ik hetzelfde ervoer.

spoiler:
die zaal die je ziet is x jaar terug in de tijd van het moment dat Galadriel in een van de eerste afleveringen daar ontdekt dat Sauron nog bestaat. Aangezien Sauron een Maiar is, is hij niet zo simpel te doden... of nochtans zijn essentie niet. En die sleept zich dan inderdaad als een soort Venom voort om een nieuwe host te vinden.

Buiten dat vind ik S2 zo veel beter dan de eerste.

Overigens denk ik niet dat The Stranger Gandalf is, denk niet dat hij er toen al was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieDeBoer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:24
Tot dusver geniet ik weer van S2 en dat zeg ik als groot fan van Tolkiens werk. Op een of andere manier kan ik het goed loslaten als ze een andere weg inslaan dan ik op basis van het geschreven werk in m’n hoofd heb.

Waar ik misschien nog wel meer plezier uit haal zijn de analyses van het YouTube-kanaal “Rings & Realms” waar Corey Olsen en Maggie Parke elke aflevering diepgaand bestuderen. En dat zonder een eigen mening over de afleveringen zelf te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

SjakieDeBoer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:41:
Tot dusver geniet ik weer van S2 en dat zeg ik als groot fan van Tolkiens werk. Op een of andere manier kan ik het goed loslaten als ze een andere weg inslaan dan ik op basis van het geschreven werk in m’n hoofd heb.

Waar ik misschien nog wel meer plezier uit haal zijn de analyses van het YouTube-kanaal “Rings & Realms” waar Corey Olsen en Maggie Parke elke aflevering diepgaand bestuderen. En dat zonder een eigen mening over de afleveringen zelf te geven.
Ik heb dit ook. Een beetje dezelfde manier waarop ik ook kan genieten van Wheel of Time.
Natuurlijk volgt het niet de bron volledig, maar de sfeer klopt.
En de wereld verdient het om op tv te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik hoor veel positieve verhalen over dit tweede seizoen, ik ben zelf nooit door seizoen 1 heen gekomen en halverwege gestopt. Het wist me gewoon niet vast te houden op de een of andere manier..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
avotar schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:04:

Overigens denk ik niet dat The Stranger Gandalf is, denk niet dat hij er toen al was.
Die Stranger:

spoiler:
Eén van mijn theoriën is dat hij een blue wizard is. Ze noemen hem en die andere slechte wizzard 'Istar'. Nu dat is dacht ik elfs voor Wizard, maar Gandalf (grijs), Saruman (wit), Radagast (bruin),etc zijn de Istari. En er waren naast die drie ook nog twee blauwe (waarbij ik Tolkien niet duidelijk/eenduidig vind of die met de rest aan wal kwamen of al eerder). Die twee trokken naar het oosten. Tolkien heeft ze verder niet eenduidig uitgewerkt en worden in de boeken genoemd, maar dat is het. Ik meen dat ook Gandalf niet weet wat er gebeurd is. Maar in ik dacht Unfinished Tales schrijft Tolkien dat er maar één van de twee goed gebleven is. Dus ik denk dat ze beide de blauwe wizards zijn.
Ik krijg met dat hele verhaal wel een Saruman dejavu.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimusIP op 10-09-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Zou mij niets verbazen als er nog een tovenaar bij komt die goed blijkt te zijn. Dat die 2 dan de blue wizards zijn en dat de Stranger Gandalf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
TheBrut3 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:39:
Zou mij niets verbazen als er nog een tovenaar bij komt die goed blijkt te zijn. Dat die 2 dan de blue wizards zijn en dat de Stranger Gandalf is.
In de Unfinished Tales kwamen Gandalf en zijn witte en bruine kornuiten pas Begin 3e era aan wal in de grey havens dacht ik, vanuit Valinor. Als ze het bij die blauwe figuren houden zou ik dat juist wel een elegante oplossing vinden. Juist ook omdat die blauwe figuren niet uitgewerkt zijn door Tolkien terwijl ze wel een rol hebben.
Maar de serie heeft geen Unfinished tales rechten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
PrimusIP schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:06:
In de Unfinished Tales kwamen Gandalf en zijn witte en bruine kornuiten pas Begin 3e era aan wal in de grey havens dacht ik, vanuit Valinor. Als ze het bij die blauwe figuren houden zou ik dat juist wel een elegante oplossing vinden. Juist ook omdat die blauwe figuren niet uitgewerkt zijn door Tolkien terwijl ze wel een rol hebben.
Maar de serie heeft geen Unfinished tales rechten,
Zou dat echt relevant zijn, denk je? Ik bedoel, zolang je geen expliciete scènes ziet met hoe Gandalf aankomt kun je moeilijk afgerekend worden op een specifiek plotpuntje dat je ergens in verwerkt.

Nou moet ik gelijk toegeven dat ik niet weet hoe dat werkt, mensen die elkaar aanklagen omdat ze alleen maar bepaalde rechten hebben op het ene of andere stukje verhaal, maar ik zou denken dat je behoorlijk wat speelruimte hebt voor iemand gaat roepen "hee, jij doet ook iets met een tovenaar hier, dat mag niet!" De meeste karakters komen op meerdere plekken voor.

De schrijvers doen op zich toch wel wat ze leuk vinden, natuurlijk, dus het kan letterlijk alle kanten op. Ik vind dat soort "ohoho, wie is het nou" raadseltjes op zich niet zo spannend tenzij je echt een dikke plot twist tevoorschijn haalt, en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Het enige dat echt zou verrassen is als ze "het is stiekem helemaal geen Istari, maar X!" doen, maar ik kan geen X bedenken die zowel hout snijdt als leuk zou zijn om te zien. En welke tovenaar het nou precies is maakt ook weer niet zo gek veel uit voor het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:18
TheBrut3 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:39:
Volgens mij gaat 1 van de blue wizards uiteindelijk meer naar de duistere kant. Dat zou wel verklaren dat die Dark Wizard wel degelijk 1 van blue wizard is inderdaad.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
Twee afleveringen gezien van S2, vond ik weer best goed. Geweldig zal ik het niet noemen, maar wel een dikke 8 waard tot nu.
Ik heb trouwens alle boeken gelezen en het boeit me niet echt dat ze hun eigen weg zijn ingeslagen. Waarschijnlijk stoor ik me daardoor niet aan dingen waar anderen zich mateloos aan lijken te storen.

Verwijderd

Deze keer meer een filler ep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Juist niet. Gebeurt ontzettend veel qua ontwikkeling. Aflevering 4 was meer een filler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
Ah leuk er is een topic voor de Rings of Power :) ik lees zoveel zure reacties op internet maar ik vind het eigenlijk heel erg leuk

• bazzemans
hotymoty schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:19:
[...]

Juist niet. Gebeurt ontzettend veel qua ontwikkeling. Aflevering 4 was meer een filler.
Ik vond het ook al raar wat @Verwijderd het een filler ep noemde. Gebeurde juist een paar essentiële dingen voor het vervolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:26:
ik lees zoveel zure reacties op internet maar ik vind het eigenlijk heel erg leuk
Nou... alhier ook hoor. O-)

Maar ik vermaak me kostelijk. Zowel met de serie op Amazon Prime Video alsmede alle epistels in dit topic van hoe het allemaal zou moeten, niet mag, wel kan, niet kan, etc. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Aflevering 5 was echt een van beste afleveringen die ik laatste jaren in een serie heb gezien. Het script was vaak spot on en acteerprestaties van Charlie Vickers zijn echt heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Nori noemde de stranger wel op een gegeven moment een "Grand Elf". Dat vond ik toch best een duidelijke verwijzing naar Gandalf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Episode 7 gisteren gekeken. Persoonlijk vind ik de opbouw van de manier waarop Celebrimbor door Sauron is gecorrumpeerd prima gedaan. Meer en meer maken we kennis met de kracht van Sauron. Goede episode. Dat bepaalde verhaallijnen in deze episode niet zagen en ze totaal niet gemist worden, is wel veelzeggend. Maar goed. Ik verwacht dat die later in de seizoenen wel relevant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
Wat een fantastische aflevering was 7 zeg :) perfect in beeld gebracht hoe Celebrimbor wordt bespeeld door Sauron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 16:10
Ben benieuwd of die dwergen nog komen opdagen bij de slag om Eregion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik denk dat ik dit tot nu toe de beste aflevering vond, voorgaande afleveringen waren telkens een mengelmoes van de verschillende verhaallijnen en gebieden. Dit centreerde zich meer op 1 locatie en ik vond hem erg fijn kijken deze keer.

Het was het eerste seizoen wel even inkomen maar het kijkt nu echt wel prettiger. Als echte LotR fan kan ik het steeds wat meer waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55
Was genieten inderdaad deze aflevering.Ben ook benieuwd of de dwergen nog op tijd komen...of niet!

Hoop actie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 16:10
En hopelijk speelt de Ishtar (Grand Elf, Gandalf?) nog een rol van betekenis in de laatste aflevering van dit seizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hotymoty
Haha weet niet of jullie de boeken kennen? Maar ik zal het niet voor jullie verklappen.

Overigens een vette aflevering. Het spel tussen Sauron en Celebrimbor is echt fantastisch gedaan. Alhoewel ik de schaal van gevechten totaal niet vind kloppen. Leek continue heel klein met maar paar mensen/acteurs tegelijkertijd. Ook is de cheografie van de gevechten niet goed gedaan. Het ziet er erg gewichtloos en kinderlijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Wederom leuke aflevering. En ze doen echt goed werk met Sauron. Ik vind ook dat ze hem meer recht doen dan de Peter Jackson versie.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
Mooie aflevering, de focus met een langer deel van een verhaallijn is inderdaad beter als allemaal korte stukjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het was idd een heftige aflevering (7). Nu nog maar 1 deel en dan weer >1 jaar geduld hebben?
Vind het wel jammer dat het zo 'lang' duurde voordat er nou eindelijk eens een echt beslissend moment/gevecht kwam. En dan nog maar 1 aflevering te gaan en dan is het feest alweer voorbij. :-(

BTW: als je zo al de online info leest over de productiekosten van dit spektakel; wow. Wat een bedragen! 8)7
https://www.finance-month...-of-power-costing-amazon/

echt een koopje:
this cost $50.1 million per hour :+

Maar ja, als je alleen al de minutenlange aftiteling bekijkt... er moeten zoveel mensen van betaald worden...

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2024 09:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06
ehtweak schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:34:
Het was idd een heftige aflevering (7). Nu nog maar 1 deel en dan weer >1 jaar geduld hebben?
Vind het wel jammer dat het zo 'lang' duurde voordat er nou eindelijk eens een echt beslissend moment/gevecht kwam. En dan nog maar 1 aflevering te gaan en dan is het feest alweer voorbij. :-(

BTW: als je zo al de online info leest over de productiekosten van dit spektakel; wow. Wat een bedragen! 8)7
https://www.finance-month...-of-power-costing-amazon/

echt een koopje:
this cost $50.1 million per hour :+

Maar ja, als je alleen al de minutenlange aftiteling bekijkt... er moeten zoveel mensen van betaald worden...
En dat icm de bizar lage subscription cost van Amazon Prime Video ivm andere streaming services :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:03
ehtweak schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:34:
Het zal lang wachten zijn, de acteurs hebben nog geen scripts gezien, het groene licht moet nog officieel aangekondigd worden. De machine moet terug in gang komen, dan is het al begin 2026 schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

hotymoty schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:23:
Alhoewel ik de schaal van gevechten totaal niet vind kloppen. Leek continue heel klein met maar paar mensen/acteurs tegelijkertijd. Ook is de cheografie van de gevechten niet goed gedaan. Het ziet er erg gewichtloos en kinderlijk uit.
Dit vind ik een algemeen probleem van de serie. Vaak hele kleine sets met met maar een paar acteurs met soms een cgi achtergrond waardoor het nog kleiner lijkt. Zeker met de orcs heb je daardoor vaak het gevoel dat het Adar met maar een stuk of twintig orcs is.

Pas met de veldslag zag je er veel meer, maar ook daar maakte ze het weer onbedoeld klein af en toe, zeker als de hoofdrolspelers iets moesten doen. Ik denk dat de afwezigheid van militaire strategie ook niet helpt hier. Zowel bij de elven als orcs geen divisies, geen rolverdelingen en geen zichtbare strategie. Gewoon kluitjes die tegen elkaar botsen zoals een kind het speelt in z'n kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06
Gundogan schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:55:
[...]

Dit vind ik een algemeen probleem van de serie. Vaak hele kleine sets met met maar een paar acteurs met soms een cgi achtergrond waardoor het nog kleiner lijkt. Zeker met de orcs heb je daardoor vaak het gevoel dat het Adar met maar een stuk of twintig orcs is.

Pas met de veldslag zag je er veel meer, maar ook daar maakte ze het weer onbedoeld klein af en toe, zeker als de hoofdrolspelers iets moesten doen. Ik denk dat de afwezigheid van militaire strategie ook niet helpt hier. Zowel bij de elven als orcs geen divisies, geen rolverdelingen en geen zichtbare strategie. Gewoon kluitjes die tegen elkaar botsen zoals een kind het speelt in z'n kamer.
Ik denk persoonlijk dat het iets teveel kritiek krijgt, laten we wel eerlijk wezen dat grootschalige gevechten over het algemeen erg moeilijk te maken zijn ( en of dat budget is, of anders geen idee)

In de LOTR films, vind ik persoonlijk de gevechten ook niet helemaal kloppen.. ( ik ben echt een groot fan, en heb denk de films al 50x gezien :D) maar..
Wanneer de fellowship in 1e film tegen het leger van Lurtz vechten is het ook een gevalletje Plot armour ( op boromir na)
In Two Towers , bij helmsdeep valt ook wel iets voor te zeggen.. Een klein legertje elven die erbij kwam en wat boeren nemen het op tegen 10.000 Uruk hai met ladders etc.. En dat kunnen ze volhouden tot Gandalf komt. Zeer knap.
Bij laatste film is het gevecht echt epic, valt weinig voor te zeggen.. Alleen daar lijkt t tot aankomst Rohan en Aragorn ook wel een beetje zoals t gevecht wat we hier zagen in aflevering 7. Beetje geschiet met wat Trebuchets, orcs die gaan klimmen en op een muur vechten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

dfbt schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:47:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het iets teveel kritiek krijgt, laten we wel eerlijk wezen dat grootschalige gevechten over het algemeen erg moeilijk te maken zijn ( en of dat budget is, of anders geen idee)

In de LOTR films, vind ik persoonlijk de gevechten ook niet helemaal kloppen.. ( ik ben echt een groot fan, en heb denk de films al 50x gezien :D) maar..
Wanneer de fellowship in 1e film tegen het leger van Lurtz vechten is het ook een gevalletje Plot armour ( op boromir na)
In Two Towers , bij helmsdeep valt ook wel iets voor te zeggen.. Een klein legertje elven die erbij kwam en wat boeren nemen het op tegen 10.000 Uruk hai met ladders etc.. En dat kunnen ze volhouden tot Gandalf komt. Zeer knap.
Bij laatste film is het gevecht echt epic, valt weinig voor te zeggen.. Alleen daar lijkt t tot aankomst Rohan en Aragorn ook wel een beetje zoals t gevecht wat we hier zagen in aflevering 7. Beetje geschiet met wat Trebuchets, orcs die gaan klimmen en op een muur vechten..
Uiteraard waren die films ook niet perfect. Maar neem de verzameling en voorbereiding van de siege in aflevering 7 en vergelijk het met:

of

Uiteraard is de siege van Minas Tirith groter qua schaal, maar het verschil met de siege van Eregion is wel erg groot (hoewel de siege van Eregion ook massaal was volgens de bronnen?). En zoals ik al zei: een beetje strategie, verdelingen en een epische opbouw toepassen is meer oog voor detail dan budget.

Het is al een stuk beter dan de Númenor aanval aan het einde van seizoen 1, maar het kan zoveel beter. Hopelijk zetten ze de (voorzichtige) stijgende lijn door met de komende seizoenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfp4ck
moet zeggen ik ben fan van the rings of power.
Begrijp de kritiek niet echt.
So what er is een anderskleurige elf ? So what die dwergen princes heeft geen volle baard ?
Het is het verhaal over het maken van The Rings of Power ... enjoy it :)

de gevechten waren hilarisch wel in episode 7 :)
Als je op de gevechten in de achtergrond let doet het me wat denken aan de gevechtscenes in Arrow (al dat het in de Arrowverse wel nog een STUK erger is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Realistische veldslagen zijn natuurijk behoorlijk zeldzaam in media. Van de boeken van Tolkien moet je het dan ook niet hebben, want die was geen militair historicus maar een verteller. Veel dieper dan "en ze gaven elkaar klop en Gandalf/Aragorn kwam om ze te redden" wordt het daar ook niet, want meer heeft het verhaal niet nodig. Ik heb het niet precies geteld maar volgens mij besteedt hij meer pagina's en woorden aan gedichten en liederen dan aan de gevechten. :P

Aanrader: Ancient Warfare Expert Rates 10 Battle Tactics In Movies And TV | How Real Is It? , met 's Neerlands trots Roel Konijnendijk. Vanaf 1:50 kun je zien hoe hij de gevechten in LotR fileert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Wolfp4ck schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:39:
moet zeggen ik ben fan van the rings of power.
Begrijp de kritiek niet echt.
So what er is een anderskleurige elf ? So what die dwergen princes heeft geen volle baard ?
Het is het verhaal over het maken van The Rings of Power ... enjoy it :)

de gevechten waren hilarisch wel in episode 7 :)
Als je op de gevechten in de achtergrond let doet het me wat denken aan de gevechtscenes in Arrow (al dat het in de Arrowverse wel nog een STUK erger is)
Ik zelf ken de boeken dus niet en dus ook het verhaal niet, maar ik moet zeggen vond zelfs dan Seizoen 1 niet echt geweldig(En redelijk saai).
Het was nog net door te komen maar echt genieten nee, hoop seizoen 2 toch wel iets beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Klopt zeker, maar ik vond de weergave van Numenor wel indrukwekkend mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:16

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

codegro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:53:
Nee toch? Durin is omgedraaid omdat de koning bezeten is geraakt? Of denk je dat hij alsnog komt opdagen.

Vond het wel heel sneu voor Elrond. Al heeft hij zelf ook Durin regelmatig laten zitten...
bazzemans schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:31:
Episode 7 gisteren gekeken. Persoonlijk vind ik de opbouw van de manier waarop Celebrimbor door Sauron is gecorrumpeerd prima gedaan. Meer en meer maken we kennis met de kracht van Sauron. Goede episode. Dat bepaalde verhaallijnen in deze episode niet zagen en ze totaal niet gemist worden, is wel veelzeggend. Maar goed. Ik verwacht dat die later in de seizoenen wel relevant worden.
Ja je mist af en toe wel zaken. Wat ik me continu afvroeg was "waarom wil Sauron juist dat Adar Eregion aanvalt, waarom ziet Galadriel de vooropgezette valstrik van hem?" Of heb ik dat gewoon gemist?

[ Voor 47% gewijzigd door Family Guy op 30-09-2024 10:28 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Family Guy schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:27:
Nee toch? Durin is omgedraaid omdat de koning bezeten is geraakt? Of denk je dat hij alsnog komt opdagen.

Vond het wel heel sneu voor Elrond. Al heeft hij zelf ook Durin regelmatig laten zitten...
Juist ook wel sneu voor Durin, want Elrond helpen zou Moria in de elende storten. (Nou ja, we weten dat dit sowieso gaat gebeuren).
Het was niet alleen maar de koning, maar ondertussen is die koning onbewust een Balrog aan het loslaten. En Durin weet inmiddels genoeg dat er daar diep in de berg iets fouts zit.

Ik vind het trouwens mooi uitgewerkt. Die dwergenringen geven veel meer betekenis, terwijl het tegelijk prima past in de lijn van wat Tolkien schreef. Het zelfde trouwens ook met dat de Elfen zich door de dwergen in de steek gelaten voelen. (Hoewel uitgerekend Elrond niet zo haatdragend is later.)

Wat ik me uit de boeken herinner: Van de dwergenringen werden de dwergen heel hebzuchtig. Ze groeven ook te diep met het gevolg dat de Balrog vrij kwam. En die Balrog heeft de bijnaam 'Durins bane'. Verder zit er spanning tussen dwergen en elfen, terwijl ze vroeger vrienden waren. Ow, en Sauron heeft in LOTR een aantal van de dwergenringen weer terug en bood ze opnieuw aan. Het andere deel is verloren/vernietigd.
Ja je mist af en toe wel zaken. Wat ik me continu afvroeg was "waarom wil Sauron juist dat Adar Eregion aanvalt, waarom ziet Galadriel de vooropgezette valstrik van hem?" Of heb ik dat gewoon gemist?
Voor Galadriël had ik het idee door dat gesprek met Adar. Die vertelde hoe Sauron de boel en hem zelf zo zat te manipuleren en dat als je eenmaal onder zijn macht zit er niet onder uit komt. En voor haar viel het kwartje dat Adar nu precies dat aan het doen is.

Waarom Sauron zo graag wil dat de boel daar wordt aangevallen weet ik niet. Maar ik ging er vanuit dat die chaos wel door hem te gebruiken is. De elfen konden geen contact meer krijgen en waren met een oorlog bezig tegen Orcs in plaats van Sauron aan te vallen. En Sauron was er vooral bij gebaad geenn van de partijen de overhand te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
PrimusIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:06:
[...]

Juist ook wel sneu voor Durin, want Elrond helpen zou Moria in de elende storten. (Nou ja, we weten dat dit sowieso gaat gebeuren).
Het was niet alleen maar de koning, maar ondertussen is die koning onbewust een Balrog aan het loslaten. En Durin weet inmiddels genoeg dat er daar diep in de berg iets fouts zit.

Ik vind het trouwens mooi uitgewerkt. Die dwergenringen geven veel meer betekenis, terwijl het tegelijk prima past in de lijn van wat Tolkien schreef. Het zelfde trouwens ook met dat de Elfen zich door de dwergen in de steek gelaten voelen. (Hoewel uitgerekend Elrond niet zo haatdragend is later.)

Wat ik me uit de boeken herinner: Van de dwergenringen werden de dwergen heel hebzuchtig. Ze groeven ook te diep met het gevolg dat de Balrog vrij kwam. En die Balrog heeft de bijnaam 'Durins bane'. Verder zit er spanning tussen dwergen en elfen, terwijl ze vroeger vrienden waren. Ow, en Sauron heeft in LOTR een aantal van de dwergenringen weer terug en bood ze opnieuw aan. Het andere deel is verloren/vernietigd.

[...]

Voor Galadriël had ik het idee door dat gesprek met Adar. Die vertelde hoe Sauron de boel en hem zelf zo zat te manipuleren en dat als je eenmaal onder zijn macht zit er niet onder uit komt. En voor haar viel het kwartje dat Adar nu precies dat aan het doen is.

Waarom Sauron zo graag wil dat de boel daar wordt aangevallen weet ik niet. Maar ik ging er vanuit dat die chaos wel door hem te gebruiken is. De elfen konden geen contact meer krijgen en waren met een oorlog bezig tegen Orcs in plaats van Sauron aan te vallen. En Sauron was er vooral bij gebaad geenn van de partijen de overhand te geven.
Legers uitdunnen, chaos creëren, vertrouwen in elkaar wegnemen. Genoeg redenen om het aan te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

codegro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:53:
Ga er maar niet vanuit, die krijgen bezoek van de Balrog. Ik denk dat we die in de seizoensfinale gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
PrimusIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:06:
[...]
Of hij het echt wil weet ik niet, maar het komt hem niet slecht uit. Saurons doel is op dit moment de controle via de ringen.

Ik denk dat Sauron het kan zien als een win-win situatie. Zijn einddoel is 'baas van iedereen'.
Het doel van Adar is een beter leven voor orcs ('...Uruk!') en de dood van Sauron tegen elke prijs.

Adar valt nu Ost-in-Edhil aan, maar het enige doel lijkt hier om Sauron te pakken te krijgen. Orcs laten al signalen zien dat ze eigenlijk liever in Mordor blijven chillen en wel klaar zijn met vechten, maar volgens Adar is het het offer waard.

Of Adar nu wint of verliest, Sauron glibbert er toch wel tussenuit en gaat hij niet te pakken krijgen. Het resultaat is altijd een berg dode elfen en orcs, en de steun vanuit de orcs voor Adar krijgt een flinke deuk. Uiteindelijk makkelijker voor Sauron om de leiding weer op zich te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
spoiler:
Dwergen komen wel, maar te laat. Eregion wordt volledig vernield. Zij gaan de laatste overlevenden (Elrond etc.) redden waar hij (Elrond) later ook vlucht naar gebied wat later Rivendell wordt. Bron: de boeken. Maaar, ze kunnen altijd van de boeken afwijken, zoals ze dat continue al doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Outerspace op 02-10-2024 11:23 . Reden: Vergeet de spoiler tags niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Family Guy schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:27:

Sauron gebruikt de siege van Eregion om na het maken van de ringen te ontsnappen van de elfen zodat hij vrijspel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Bedankt voor de spoiler, super! :(

[ Voor 48% gewijzigd door Outerspace op 02-10-2024 11:23 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:44:
spoiler:
Dwergen komen wel, maar te laat. Eregion wordt volledig vernield. Zij gaan de laatste overlevenden (Elrond etc.) redden waar hij (Elrond) later ook vlucht naar gebied wat later Rivendell wordt. Bron: de boeken. Maaar, ze kunnen altijd van de boeken afwijken, zoals ze dat continue al doen.
De laatste scene geeft je gelijk. Eerste waar ik aan dacht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Gisteren begonnen de 1ste 2 afleveringen van Seizoen 2 gezien, het is nog niet echt super. maar vind het al iets spannender dan seizoen1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Carlos0_0 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:24:
Gisteren begonnen de 1ste 2 afleveringen van Seizoen 2 gezien, het is nog niet echt super. maar vind het al iets spannender dan seizoen1.
Geloof me, het komt goed! Er wordt flink de tijd genomen om op te bouwen en het verhaal blijft logisch!

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik vond 'm best wel episch; deze laatste aflevering van het huidige seizoen! _/-\o_

Veel drama, veel bloed, veel ellende en hoop.
Fraaie afsluiting.
En nu kan het lange wachten beginnen... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Wij kunnen zondag pas kijken :(

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Want @Family Guy ? De aflevering is toch nu beschikbaar op Prime Video?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Vette aflevering! Wel is de editting soms echt niet lekker gedaan. Soms mist er gewoon een scene, zoals:
spoiler:
Arondir heeft een zwaard in zijn buik gekregen de vorige aflevering en ineens hopt hij weer vrolijk rond, zonder ook maar enige vorm van uitleg

Of:
spoiler:
Galadriel valt van 100 meter van een berg en ze leeft nog? Geen uitleg

Of zelfs:
spoiler:
Ineens uit het niets kwamen de dwergen bij Eregion. Weer geen uitlegscene. Ook was het gevechtsscone met de dwergen echt zeer karig. Paar pijlen met kruisboog.

Overigens is het verhaallijn tussen Celebrimbor en Sauron echt fantastisch gedaan en het absolute hoogtepunt van deze serie. Ook zeer goed geacteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door hotymoty op 03-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
ehtweak schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:49:
Misschien geen tijd?, ik ga ook pas zondag weer verder.
Vrijdag of zaterdag pak ik sneller een filmpje erbij als ik thuis ben, de andere dagen meestal enkele aflevering serie aangezien toch eerder dan op mijn bed lig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat zou idd kunnen. Ik dacht namelijk dat de aflevering wellicht niet beschikbaar was, vandaar mijn vraag... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hotymoty schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:19:

Overigens is het verhaallijn tussen Celebrimbor en Sauron echt fantastisch gedaan en het absolute hoogtepunt van deze serie. Ook zeer goed geacteerd.
Idd, meesterlijk gedaan.
Ik heb daarna die aflevering van het gesprek met showrunners nog gekeken en dan zie je ook wat beelden van hoe e.e.a. is opgenomen. Lijkt me wel eens lastig voor de hele crew. Als je ziet wat en wie er allemaal om je heen staan om dan zo'n intense scene op te nemen. _/-\o_

Ook de uiteindelijk naam van Gandalf, de verbastering van 'Grand Elf...'. :+
En het liedje, samen met Tom; heerlijk gewoon. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Was een mooie season finale! Met name Sauron in combinatie met zijn tegenspelers vond ik goed gedaan.
ehtweak schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:13:
Ik hoopte eigenlijk dat hij één van de blue wizards zou zijn geweest. Want die zijn een beetje een mysterie in Tolkiens boeken. Dus mooie kans een stukje lore uit te breiden.
Terwijl Gandalf volgens de tekst van Tolkien (Unfinished Tales) pas in de derde era in middle earth zou arriveren; dus na dat deze serie zich afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

ehtweak schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:49:
Klopt maar ik en vriendin hebben allebei onze 'verplichtingen' dusdanig ingericht dat we er eigenlijk zondagavond pas lekker samen voor kunnen gaan zitten ;)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Family Guy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Klopt maar ik en vriendin hebben allebei onze 'verplichtingen' dusdanig ingericht dat we er eigenlijk zondagavond pas lekker samen voor kunnen gaan zitten ;)
Mazzelaar dat je dat nog voor de boeg hebt! Hier is het lange wachten weer begonnen.
Er is een hoop kritiek op deze serie maar ik heb eigenlijk gewoon heel erg genoten.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
It was good :)

Cinematografisch in orde, al zou de volgende zaken wel beter kunnen
spoiler:
Als Elendil Narsil vast heeft had het zo episch kunnen zijn als toen Theoden (Rip my Liege) zijn zwaard nam.
En toen high king zijn zwaard in de lucht stak, leek het alsof er maar een 50-tal elven het overleefd hadden, terwijl dit er toch een PAK meer geweest moeten zijn.
Natuurlijk niet graag een copy/paste doen maar een iets grotere menigte via CGI erin zetten had gekund om het geel nog iets meer panache te geven

En wat zag Nori er weer heel aantrekkelijk uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Wat, het wordt niet echt gepresenteerd als een verbastering van "grand elf", toch? Want we weten waar de naam vandaan komt. Als het gewoon een woordgrapje is dan soit (ik heb de aflevering zelf nog niet gezien), maar anders is het wel erg "voor het domme publiek"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
MneoreJ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Wat, het wordt niet echt gepresenteerd als een verbastering van "grand elf", toch? Want we weten waar de naam vandaan komt. Als het gewoon een woordgrapje is dan soit (ik heb de aflevering zelf nog niet gezien), maar anders is het wel erg "voor het domme publiek"...
Je hebt nog niet gekeken dus eigen risico om onderstaande te lezen.

spoiler:
Hij wordt door meerdere personen "Grand Elf" genoemd en door Tom Bombadil wordt gezegd dat sommige dingen, zoals de staf en de naam, jou vinden. Het ligt er dus wel dik bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Blech. Dat had van mij dan niet echt gehoeven. Nou ja, dat de staf er dan bij zit klopt wel weer (gandr), waarschijnlijk proberen ze het zo goed te praten. Maar komt op mij toch een beetje over als niveau Marvel superheldenfilm waarin iets dat eerst geen verklaring nodig had plotseling een verklaring moet krijgen omdat de schrijver denkt iets leuks gevonden te hebben. Altijd een beetje 25-75 (niet 50-50 :P) of dat dan ook echt landt.

[ Voor 46% gewijzigd door MneoreJ op 05-10-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is al zelfs zo erg, dat de nagesynchroniseerde versies de clou niet snappen. :+

Zo was er in Duitsland een hele discussie dat in de vertaling (Duits gesproken, wat sowieso een ramp is) je zoiets dus niet kunt vertalen. Want een Grosser Elf klinkt niet echt meer als Gandalf. ;w

https://www.kino.de/serie...rr-der-ringe-raetsel-auf/

...
Dass Gandalf daraus seinen Namen ableitet, ergibt phonetisch im Deutschen wenig Sinn, in der Originalfassung wird die Verbindung deutlich klarer. Dort wird er schließlich als „Grand-Elf“ bezeichnet.
...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
[...]

Idd, meesterlijk gedaan.
Ik heb daarna die aflevering van het gesprek met showrunners nog gekeken en dan zie je ook wat beelden van hoe e.e.a. is opgenomen. Lijkt me wel eens lastig voor de hele crew. Als je ziet wat en wie er allemaal om je heen staan om dan zo'n intense scene op te nemen. _/-\o_

En het liedje, samen met Tom; heerlijk gewoon. :)
Hodor vibes uit GoT :+

Prima aflevering, misschien was de vorige wel meer het hoogtepunt dan deze afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
ehtweak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:00:
...
Dass Gandalf daraus seinen Namen ableitet, ergibt phonetisch im Deutschen wenig Sinn, in der Originalfassung wird die Verbindung deutlich klarer. Dort wird er schließlich als „Grand-Elf“ bezeichnet.
...
Ha. Ja, dat werkt natuurlijk niet. Misschien hadden ze hem Wand-Alf kunnen noemen en dan verklaren dat dat komt omdat het is alsof je tegen een muur praat of zo. :+ Daarom kun je als schrijver dit soort grapjes beter achterwege laten, vertalen is zo al moeilijk genoeg.

Denk dat Tolkien de taalkundige niet zo te spreken zou zijn geweest over het "grand elf" idee, want de naam komt juist expliciet niet uit het Engels. Maar goed, als we het moeten gaan hebben over dingen waar Tolkien niet zo over te spreken zou zijn geweest staat deze vast behoorlijk laag op de lijst. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Wel grappig dat er mensen zijn die klagen dat sommige dingen niet uitgelegd worden terwijl anderen weer klagen dat er teveel uitgelegd wordt. :D

Ik vond seizoen 2 zeer geslaagd (zeker in vergelijking met HOTD S02) met een prachtige seizoensfinale. Nu weer wachten op seizoen 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06
sjaool schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:48:
Wel grappig dat er mensen zijn die klagen dat sommige dingen niet uitgelegd worden terwijl anderen weer klagen dat er teveel uitgelegd wordt. :D

Ik vond seizoen 2 zeer geslaagd (zeker in vergelijking met HOTD S02) met een prachtige seizoensfinale. Nu weer wachten op seizoen 3.
Idd, het ligt er soms een beetje dik bovenop maar het lijkt ook lekker weg.
Ik ken de boeken niet, maar ik heb het nu gevoel dat dat vanaf de serie “los” gaat en ben ook zeer benieuwd naar wat er in de volgende seizoenen gaat komen.

Mocht het idd op zijn vroegst 2026 worden, dan misschien maar het boek (of boeken?) halen voor de winterperiode.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
sjaool schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:48:

Net als de reviews op afkraak modus staan, maar ze beoordelen alleen aflevering 1 en niet het hele seizoen. Dit kun je eigenlijk pas beoordelen als het laatste seizoen is geweest.

Er zijn vele losse eindjes waar je nu van denkt wat voor nut heeft het in de serie, maar ik denk dat dat uiteindelijk wel duidelijk wordt. De serie heeft een trage opbouw, je houdt ervan of niet.

Het goede vooral is sauron zelf, die wordt alleen maar beter door de serie heen.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie