Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:53
tweakduke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:44:
De review van Humo leest voor mij met iemand die niets op heeft met de Lore, alleen spektakel wil zien en even een stuk wou schrijven om af te reageren...

Ik ben nog altijd van mening dat seizoen 1 een opmaat is voor de rest, de grote epische battles moeten namelijk nog komen. Geduld is een schone zaak, alleen duurt het wel wat te lang voor seizoen 2 komt.

Het is in ieder geval geen serie voor het grote publiek en daar zit misschien wel financiële consequenties aan.
Dit. Mijn review van die review heeft evenveel sterren als die review. Het zou helpen als die niet eerst een hap uit een citroen neemt voor die begint te schrijven. :) Niet serieus te nemen dat soort reviewers.

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 10:45
tweakduke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:44:
De review van Humo leest voor mij met iemand die niets op heeft met de Lore, alleen spektakel wil zien en even een stuk wou schrijven om af te reageren...

Ik ben nog altijd van mening dat seizoen 1 een opmaat is voor de rest, de grote epische battles moeten namelijk nog komen. Geduld is een schone zaak, alleen duurt het wel wat te lang voor seizoen 2 komt.

Het is in ieder geval geen serie voor het grote publiek en daar zit misschien wel financiële consequenties aan.
Kijk eens naar het gevecht tussen Galadriel en de cave(ice?) troll of het gevecht in het orc nest, dat is marvel novelty. Tot nu toe is er niets goed of mooi gefilmd. Hoe gaat een "episch" gevecht er in de serie dan uitzien? De gehele serie voelt gewoon aan als pure fan fiction. Hopelijk ontslaan ze de schrijvers, dit is gewoon tenenkrommend slecht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
jellybrah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:16:
[...]

Kijk eens naar het gevecht tussen Galadriel en de cave(ice?) troll of het gevecht in het orc nest, dat is marvel novelty. Tot nu toe is er niets goed of mooi gefilmd. Hoe gaat een "episch" gevecht er in de serie dan uitzien? De gehele serie voelt gewoon aan als pure fan fiction. Hopelijk ontslaan ze de schrijvers, dit is gewoon tenenkrommend slecht...
Toch heb ik dat niet als storend ervaren. De serie is tot nu toe geen meesterwerk, maar ook niet zo slecht dat het een dikke onvoldoende krijgt van mij.

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:45
Eindelijk de laatste episode gekeken. Ben niet de grootste LoTR lore fan dat ik over alles wil diep zitten

Wat een prachtig geschoten eerste seizoen met een fijne opmaak en draadjes naar seizoen 2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Heb mij wel vermaakt met deze samenvatting, incl wat good old Gandalf en Elrond roasting commentaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Ik durf het bijna niet te zeggen; ik vond het wel een mooi gemaakte en leuke serie. Benieuwd naar het volgende seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

TheBrut3 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:28:
Heb mij wel vermaakt met deze samenvatting, incl wat good old Gandalf en Elrond roasting commentaar.

[YouTube: Gandalf ROASTS 'Rings of Power' [Full Season]]
Deze is ook leuk😁

YouTube: The Rings Of Power Pitch Meeting

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 17:50
Ik ben heel erg benieuwd wat ze gaan doen met het vervolg. Ik zou zeggen "het kan alleen maar beter?"

Van Rings of power vond ik de meeste acteurs niet boeiend, vond ik het verhaal maar vaak muaa muaa. Ben niet vaak emotioneel geraakt. Aan het einde had ik ook niet zoiets van "WOW, waar blijft het vervolg?"

Als dit het eerste en het laatste seizoen zou zijn van Rings of power zou ik dat niet erg vinden,

Ik beschouw mijzelf als een liefhebber van de "lore".. (Lotr boeken + hobbit boek) gelezen. De films meerdere malen gezien. Verder veel verdiepende videos gezien over stukken uit de Silmarillian, unfinished tales, letters etc. En genoten van entertainment die duidelijk naar de wereld van Tolkien heeft gekeken. O.a Warcraft ;-)

Heel zonde dit, had hoge verwachtingen maar al naar beneden bijgesteld van het hele woke gebeuren maar alsnog viel het tegen. Als ik wil genieten moet ik dus nog eens de LOTR (extended) kijken 8)
Wil wel positief eindigen, was één ding dat de serie wel goed deed (heel lang), verborgen houden wie Sauron is. Dat "deceiven" deed hij heel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Nerd heeft eindelijk zijn review klaar.

Als het over Elrond en de warrior princess gaat zegt hij dat hun verhalen best omgedraaid hadden kunnen zijn. Elrond die naar het koninkrijk gaat welke is opgericht door zijn twin en daar Elendil en Isildur ontmoet en Galadriel die een band heeft met Khazad Dum. Dat vond ik best een interessante gedachte en klinkt eigenlijk best goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:47:
Nerd heeft eindelijk zijn review klaar.
[YouTube: A Long-expected Review: The Rings of Power Season 1]

Als het over Elrond en de warrior princess gaat zegt hij dat hun verhalen best omgedraaid hadden kunnen zijn. Elrond die naar het koninkrijk gaat welke is opgericht door zijn twin en daar Elendil en Isildur ontmoet en Galadriel die een band heeft met Khazad Dum. Dat vond ik best een interessante gedachte en klinkt eigenlijk best goed!
is ook logischer.
Galadriel is door Khazad-Dum gereisd vanuit Eregion (waar Celeborn achterbleef omdat ie niets moest hebben van de dwergen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Eindelijk de tijd genomen om de serie te kijken. Wat heerlijk om weer in midden-aarde te zijn. Ontzettend genoten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24

Pitch meeting heeft ook een video gemaakt over rop, Geniaal!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
Zo, ik heb nu ook seizoen 1 gekeken, ondanks dat ik het eigenlijk niet van plan was. Ik was eigenlijk wel een beetje klaar met de "Middle-Earth extended universe" nadat ik met moeite door de tweede film van de Hobbit gekomen was en nooit begonnen ben aan de derde, en na al het geweeklaag gehoord te hebben over deze serie van laten we zeggen de luidruchtige minderheid dacht ik dat ik deze ook maar beter aan me voorbij kon laten gaan. Maar hoe gaat dat, je hebt een weekend eens zin in niet teveel gedoe en je hebt al lang niets meer van Midden-Aarde gehoord en ach, waarom niet. En dan ga je Tweakers op om je bevindingen op te schrijven wegens wederom ach, waarom niet. Zit er iemand op te wachten, vast niet, maar ik vind het leuk om te schrijven. Je weet nooit of iemand het ook leuk vind om te lezen. :) Er zullen weinig tot geen spoilers in dit epistel voorkomen, omdat ik het meer over het geheel wil hebben dan op elke slak zout te gaan leggen. Kanttekening dat ik geen reviews (of Pitch Meetings :)) gekeken heb om het hartgrondig mee (on)eens te zijn, dus hier en daar zal ik vast wat observaties doen die anderen beter gedaan hebben.

Ten eerste, ik ben blij dat ik gewacht heb met de serie kijken zodat heel de online discussie in het begin van wie er nu wel of niet een kleurtje mocht hebben, en of het vrouwvolk niet teveel achter het aanrecht vandaan kwam grotendeels voorbij is. We hebben al genoeg te schaften met dit soort onzin in het echte leven, als mensen het ook willen gaan projecteren op een wereld met elfen en dwergen dan mogen ze dat wat mij betreft vooral voor zich houden en niet andermans plezier vergallen door het over niks anders dan dat te hebben. Voor alle volkeren is het een bont gezelschap aan etniciteiten en accenten, en ik vind dat wel iets hebben, zeker voor een fantasiewereld. En Morfydd Clark (Galadriel) woorden als "Númenor" en "Sauron" uit te horen spreken zoals het hoort is ook telkens een genot.

Wat wel opvalt aan de casting is dat het een parade van aantrekkelijke mensen is. Werkelijk iedere rol van betekenis wordt vervuld door acteurs die zo over de catwalk zouden kunnen flaneren. Nou zijn acteurs door de bank genomen natuurlijk sowieso nooit lelijk tenzij de rol er specifiek om vraagt, maar hier viel het me wel bijzonder op. Dat is overigens geen klacht en het past zelfs wel goed bij het Tolkieneske idee dat de wereld goed en nobel begonnen is en geleidelijk afglijdt in kracht en schoonheid, tot je ergens uitkomt bij onze gewone bal van modder en mensen van klei, zonder een greintje magie in hun donder. Dit alles vindt immers eeuwen plaats voor de gebeurtenissen die al eerder verfilmd zijn.

Apropos verfilming, het moet gezegd dat het budget voor de serie van het scherm spat, ondanks dat het hier en daar televisie blijft. Je ziet de acteurs soms wel voor het virtuele decor staan als je goed kijkt, en een toespraak voor een grote menigte blijft beperkt tot hoeveel figuranten ze bij elkaar konden zetten. Dit stoort niet, want goedkoop is het echt nergens -- de liefde voor detail van de kostuum- en rekwisietenmakers spat ervan af, ook als iets maar een paar seconden in beeld is. De eerste keer dat je ziet dat de toortsen die de elfen vasthouden niet zomaar toortsen zijn maar de vorm van bloemenkelken hebben weet je weer precies met wat voor wereld je te maken hebt. Dit doet qua visuele kwaliteit niet of nauwelijks onder voor de LotR-films -- die zijn inmiddels alweer 20 jaar oud, maar toch.

Maar dat is de aankleding, hoe zit het met het verhaal? Wel, Tolkienpuristen komen met deze serie volledig aan hun trekken -- in negatieve zin, want er zijn heel veel dingen waar je op- en aanmerkingen over kan maken omdat het zo niet in de boeken staat. Natuurlijk is een gedeelte uit te leggen vanwege rechten die men niet had en omdat de serie dingen die in de boeken decennia en soms eeuwen duren enorm in de tijdcompressie moet gooien om het tempo er niet helemaal uit te halen, maar ook zonder dat zijn er een hoop dingen die er niet gewoon bij verzonnen zijn maar echt compleet anders, zonder dat dat echt een goede reden heeft anders dan "het is ons verhaal". Mij stoort dat grotendeels niet; het is nu eenmaal geen historische documentaire, en het bronmateriaal waarmee men moet werken is in tegenstelling tot LotR geen volledig aangekleed verhaal inclusief dialogen, zodat de vrijheden die men zich permitteert minder storen dan wanneer Peter Jackson & co erop los fantaseren in de Hobbit-trilogie om de films maar te rekken. Wie zich er niet overheen kan zetten moet maar gewoon bedenken dat dit een alternatief universum kan zijn waarin de dingen net even anders gelopen zijn, maar het is nog steeds herkenbaar.

Wat wel stoort is dat het schrijfwerk niet van al te hoog niveau is. Iedere aflevering duurt een uur en soms is dat uur best lang. Het geheel komt soms nauwelijks boven het niveau van een soapserie uit -- conflicten worden zo breed mogelijk uitgemeten met karakters die er met gestrekt been in gaan, allemaal blijkbaar zodat het domme publiek oehhh en aahhh kan roepen. Vooral bij Galadriel moet je echt vergeten dat ze een elf is die al eeuwen over de aardkloot van Arda huppelt als de serie begint en niet de jonge deerne is die ze oogt te zijn, want als er een gelegenheid is om melodrama te veroorzaken door als een olifant in de porseleinkast rond te stampen laat ze dat nimmer onbenut.

De "complicaties" in het verhaal kunnen niet verhullen dat het geheel vrij lineair van A naar B gaat en iedere zogenaamd dramatische wending er puur utilitair in gepropt is om het publiek wakker te houden, niet om karakters te ontwikkelen of het verhaal daadwerkelijk uit te diepen. Soms levert dat verdienstelijke scènes op, maar ook regelmatig gegaap en ongeloof -- ook hier weer, met name Galadriel gedraagt zich op een manier die bijna alleen goed te praten is als het karakter zelf weet dat ze een hoofdrol heeft en elke beslissing dus toch wel goed uit zal pakken, op de een of andere manier. Maar ook andere karakters en conflicten worden op de meest platte manier gepresenteerd; slechts bij vlagen zitten er karakters en wendingen in waarvan het niet gelijk duidelijk is waar het naartoe gaat. Nou was Tolkien zelf ook niet altijd de subtielste, maar je kreeg toch nooit het gevoel dat hij het publiek onderschatte. De éne grote wending die erin zit, tegen het einde, zorgt eigenlijk alleen maar voor meer ongeloof en "hoe/waarom dan" als je alle eerdere scènes erbij bedenkt -- het is redelijk goedkoop effect.

Al met al is het allemaal best vermakelijk en de afwerking is van hoog niveau en maakt het geheel een van de betere niet-erg-veel-aandacht-nodig series die je kunt kijken. Tegelijk is het jammer dat het dat niet overstijgt, er had volgens mij wel meer in gezeten.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Thanks voor je review!

Ik heb hem gelezen om de keuze te maken om deze serie te gaan kijken of te laten liggen maar na het lezen van je review ben ik niet verder gekomen met die vraag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Duke of Savage schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:26:
Ik heb hem gelezen om de keuze te maken om deze serie te gaan kijken of te laten liggen maar na het lezen van je review ben ik niet verder gekomen met die vraag!
Dat is ook heel lastig, want voor wie schrijf je het dan, ik ken jouw voorkeuren niet. :P

Ik denk dat het niet onredelijk is om te zeggen dat het niveau constant is. In de zin dat als de eerste aflevering je niet pakt, dan hoef je niet te blijven voor de rest, en als het je wel boeit dan vind je rest waarschijnlijk ook leuk. Dan ben je maximaal een uur van je leven kwijt.

Wat je vooral niet moet zijn is iemand die met de boeken in de hand wil zien hoe dit verhaal dat je zo goed kent als serie uitgewerkt wordt, want dan kom je van een koude kermis thuis. Het speelt zich af in de wereld van Tolkien, maar Tolkien is het niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:21
Duke of Savage schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Thanks voor je review!

kijk gewoon de eerste aflevering zoveel moeite is dat toch niet? In plaats van je mening te gaan baseren op reviews van andere mensen dat heeft toch weinig zin. Zijn veel mensen die het een goede serie vinden en veel mensen die het verschrikkelijk slecht vinden, gewoon even zelf checken dus.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Stylze schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

kijk gewoon de eerste aflevering zoveel moeite is dat toch niet? In plaats van je mening te gaan baseren op reviews van andere mensen dat heeft toch weinig zin. Zijn veel mensen die het een goede serie vinden en veel mensen die het verschrikkelijk slecht vinden, gewoon even zelf checken dus.
Eerste aflveringen vind ik vaak een slecht beeld geven over de serie zelf. Game of Thrones vond ik in de eerste afleveringen niet best, dat begon pas later (in mijn mening). Zelfde had ik ook met Breaking Bad.

Daarom vind ik het waardevol om te lezen wat andere denken over een serie. Dan weet ik het waard is om mijn tijd te investeren en door de eerste afleveringen heen te knagen om er vervolgens helemaal in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Duke of Savage schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:38:
Eerste aflveringen vind ik vaak een slecht beeld geven over de serie zelf. Game of Thrones vond ik in de eerste afleveringen niet best, dat begon pas later (in mijn mening). Zelfde had ik ook met Breaking Bad.
Wat deze serie in ieder geval vooral niet is is van het niveau GoT en Breaking Bad. Beide series leunen hevig op karakters die ontwikkeling doormaken en aan het eind niet zijn wat ze aan het begin waren (als we de laatste seizoenen van GoT even negeren dan, om voor de hand liggende redenen). TRoP probeert het allemaal niet te moeilijk te maken en moet het meer hebben van goedkope conflicten, waarbij karakter A iets wil maar B niet, plot, plot, bijleggen en door maar weer. Het gaat meer om de gebeurtenissen uit de doeken doen dan om karakters uit de doeken doen. Als je op zoek bent naar iets dat je nog lang bij zal blijven nadat je het gekeken hebt ben je hier aan het verkeerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:14

botoo

💀 too old to die young

MneoreJ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
. . . dan ga je Tweakers op om je bevindingen op te schrijven . . .
Jouw bevindingen lezen beter weg dan RoP zelf, mss omdat het veel kernachtiger en ook veel korter is :Y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
botoo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:51:
Jouw bevindingen lezen beter weg dan RoP zelf, mss omdat het veel kernachtiger en ook veel korter is :Y)
Dat komt ook omdat ik er geen miljard dollar voor gekregen heb. Met een budget van een miljard kan ik een analyse wegzetten waar je u tegen zegt. En hop, waarschijnlijk nog wel een betere serie ook -- ik heb zelf geen kaas gegeten van series maken maar van die poen kan ik een hoop mensen huren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 19:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axQA_4uD7iFws11MaUkeu3LrBoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlUimbedFTjgEwpVvhNPwS8b.jpg?f=fotoalbum_large

De showrunners doen echt hun best om de hele serie te vernaggelen. Je recast de twee beste acteurs (ook Adar) van de hele serie.

[ Voor 11% gewijzigd door hotymoty op 29-12-2023 21:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:07
Het lijkt mij beter om het oorspronkelijke bericht van FotF te lezen dan een of andere clickbait headline. Sauron is niet recast. FotF speculeert dat Chera een van de andere vormen van Sauron speelt, dus naast Vickers, niet in plaats van.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 29-12-2023 21:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
29 Augustus te zien. (muziek staat wel achterlijk hard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:26
Goede datum, house of dragons zal dan wel weer net afgelopen zijn dan :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
En voor de liefhebbers alvast een piepklein beetje behind-the-scenes:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 19:28
Niks geleerd van de vrachtlading kritiek op seizoen 1 zo te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Justevo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:41:
Niks geleerd van de vrachtlading kritiek op seizoen 1 zo te zien.
Het gros van die kritiek valt ook gewoon onder "your show is bad and you should feel bad", als in, "dit is niet wat ik van zo'n serie wil". Daar kun je niet zoveel mee anders dan mensen aanraden wat anders te kijken, want een complete retool zit er niet in.

Mensen die de show blijven kijken zodat ze steen en been erover kunnen klagen tellen ook gewoon mee voor de kijkcijfers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:12
Het is ook niet makkelijk om van de wereld van Tolkien een goede serie te maken. Om het filmografisch interessant te houden, kun je niet anders dan op onderdelen afwijken. De keuzes die daarbij gemaakt worden, hebben altijd iets arbitrairs in zich. Voor echte kenners is dat lastig om te accepteren voor wat het is en dat begrijp ik heel goed. Zelf word ik daar niet zo door gehinderd en vind het gewoon een prachtige serie. Heb er van genoten. Niet kritiekloos, er is altijd wel iets dat anders kan. Ik probeer die kritische houding echter altijd enigszins te parkeren en mezelf vooral af te vragen in hoeverre ik mij heb vermaakt. En dat lukt mij met dit soort series alleraardigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
bazzemans schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:03:
Het is ook niet makkelijk om van de wereld van Tolkien een goede serie te maken. Om het filmografisch interessant te houden, kun je niet anders dan op onderdelen afwijken. De keuzes die daarbij gemaakt worden, hebben altijd iets arbitrairs in zich.
Tot op zekere hoogte klopt dat natuurlijk, vooral uit praktische overwegingen als er eeuwen over gebeurtenissen heen gaan of er karakters zijn die weinig te doen hebben. Maar deze serie kun je beter gewoon zien als fanfiction waarbij ze opzettelijk afwijken van het bestaande verhaal, ook als dit niets te maken heeft met cinematografie. Anders valt het bijvoorbeeld niet uit te leggen dat Celeborn, de man van Galadriel, dood of in ieder geval verondersteld dood is in deze serie (het zou wel bij het soap-niveau van deze serie passen om Celeborn later uit de hoge hoed te toveren met "hij was alleen maar gevangen!"). Dat de schrijvers het leuk vonden om dit te doen voor drama (Galadriel en Sauron, sitting in a tree...) mag natuurlijk, maar je kunt moeilijk hard maken dat dit moest om het interessant te houden.

Ik ben overigens geen purist en vind fanfiction wel prima. Als ik al iets te klagen heb is het dat ik vind dat het schrijfwerk beter kan in termen van karakters en hun motivaties, maar niet omdat ik vind dat ze Tolkien meer moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@MneoreJ Zoals ik al in mijn vorige post aangaf, natuurlijk is er reden voor kritiek op verhaallijnen en keuzes. Alleen ik stoor mij er minder aan en probeer onder aan de streep gewoon te bepalen of ik mij vermaakt heb of niet. Ik ben dan ook een hele dankbare consument en kan mij makkelijk vermaken. Op IMDB (ook niet zaligmakend) zie ik vaak genoeg beoordelingen van een 6je waarbij ik mij als nog prima vermaakt heb. Zou ik het nog een keer kijken? Vast niet. Voor Rings of Power geldt dat wel. Het is dat ik de tijd niet heb (baby van een maand oud), anders zou ik seizoen 1 opnieuw kijken voordat seizoen 2 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Tja, ik heb wat minder tijd en geduld voor het middelmatige werk omdat er zoveel goeds te kijken is. :P Bijna alles onder de 8 op IMDB is voor mij een skip tenzij het thema, genre of de hoofdrolspeler me toevallig bovenmatig boeit. Ja, dat is net zo oppervlakkig als de mensen die klagen dat de elfenkoning Komtnietrond 14 punten op z'n kroon had en geen 13, maar je moet toch wat. :P

Ik vind TRoP best vermakelijk, voornamelijk vanwege de hoge productiestandaard en de eye candy en minder vanwege het verhaal. Als je je weer in Midden-Aarde wil wanen kom je hiermee aardig aan je trekken, meer eis ik er ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
MneoreJ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Het gros van die kritiek valt ook gewoon onder "your show is bad and you should feel bad", als in, "dit is niet wat ik van zo'n serie wil". Daar kun je niet zoveel mee anders dan mensen aanraden wat anders te kijken, want een complete retool zit er niet in.

Mensen die de show blijven kijken zodat ze steen en been erover kunnen klagen tellen ook gewoon mee voor de kijkcijfers.
Niet helemaal mee eens. Ze adverteren de show als "based upon the work of Tolkien" en dat is gewoon niet het geval als je zelf allerlei zaken gaat aanpassen en toevoegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Justevo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:06:
Niet helemaal mee eens. Ze adverteren de show als "based upon the work of Tolkien" en dat is gewoon niet het geval als je zelf allerlei zaken gaat aanpassen en toevoegen.
"Based upon" is gewoon waar. Wat sommige mensen willen dat dit betekent is dat het werk van Tolkien met het grootste respect behandeld wordt en de serie in ieder geval nergens op een grote tegenstrijdigheid te betrappen is, maar ik heb letterlijk nog nooit een bewerking gezien die aan zulke hoge standaarden voldeed. Ook de veelgeprezen LotR films niet, en het zou toch zonde zijn om die in de prullenbak te gooien omdat (zeg) het niet Glorfindel maar Arwen is die de Nazgûl verzuipt.

En zelfs als je vindt dat het false advertising is, dan weet je na S1 toch in ieder geval waar je aan toe bent, en kun je moeilijk klagen dat S2 meer van hetzelfde is. Nogal wiedes, zou ik dan bijna zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
MneoreJ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:10:
[...]

"Based upon" is gewoon waar. Wat sommige mensen willen dat dit betekent is dat het werk van Tolkien met het grootste respect behandeld wordt en de serie in ieder geval nergens op een grote tegenstrijdigheid te betrappen is, maar ik heb letterlijk nog nooit een bewerking gezien die aan zulke hoge standaarden voldeed. Ook de veelgeprezen LotR films niet, en het zou toch zonde zijn om die in de prullenbak te gooien omdat (zeg) het niet Glorfindel maar Arwen is die de Nazgûl verzuipt.

En zelfs als je vindt dat het false advertising is, dan weet je na S1 toch in ieder geval waar je aan toe bent, en kun je moeilijk klagen dat S2 meer van hetzelfde is. Nogal wiedes, zou ik dan bijna zeggen.
Arwen voor Glorfindel is een redelijk logische keuze geweest. De rol van Glorfindel is na de council of Elrond sowieso beperkt en we maken op dat moment ook al kennis met Legolas. Maar dat is inderdaad oude koeien.

Het gaat vooral ook om de houding van Payne en McKay. Ze gingen er met gestrekt been in om alle argumenten van Tolkien adepten als onzin weg te zetten. Nagenoeg elk antwoord was "Tolkien heeft nergens gezegd dat het NIET zo is, dus we bepalen het zelf wel dan"
Payne: I would love to see in Tolkien where it says Galadriel never went to Númenor — that doesn’t exist.
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Dan is het dus niet gebaseerd op zijn werk maar je eigen interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Kan niet wachten om terug Khazad-Dum te zien !

[ Voor 6% gewijzigd door Gemmeke op 15-05-2024 15:41 ]

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Justevo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:37:
Het gaat vooral ook om de houding van Payne en McKay. Ze gingen er met gestrekt been in om alle argumenten van Tolkien adepten als onzin weg te zetten. Nagenoeg elk antwoord was "Tolkien heeft nergens gezegd dat het NIET zo is, dus we bepalen het zelf wel dan"
Het grappige is (of nou ja grappig weet ik niet, bepaal zelf maar) dat ik echt geen enkele notie heb van wat de makers van deze serie denken of doen, omdat me dat geen klap interesseert ten opzichte van het eindproduct -- zo'n serie is het namelijk niet, waar de visie van de auteur(s) belangrijk is om te begrijpen wat de boodschap is. Welke vete er gaande is tussen hun en adepten zal me dan ook roesten. En ziedaar, desondanks kan ik de serie kijken en er het mijne van denken, wat een voorrecht! :P

Ik zeg niet dat mensen die dit allemaal wel boeiend vinden ongelijk hebben of zo. Alleen, als het mij al niet interesseert, en ik heb echt wel bovenmatig interesse in de lore, dan kun je nagaan hoeveel minder het mensen die hooguit de films gezien hebben interesseert, en die zullen toch echt veel meer van het publiek uitmaken dan de mensen die tekst en uitleg willen krijgen over waarom dingen anders zijn, en boos worden als de antwoorden niet bevallen.

Ik denk trouwens niet dat de adepten per se gelukkiger zouden zijn als de makers gewoon zeiden "ja het is onze show, we doen gewoon dingen ook als het niet overeenkomt met Tolkien, en als je het niet leuk vind kijk je maar wat anders", maar het zou misschien wel helpen om dit soort drama de kop in te drukken. Managing expectations enzo. Maar ik denk (of zou hopen) dat die na een heel seizoen hiervan wel duidelijk zouden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 15-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Om daar nog iets aan toe te voegen: ik vind het eigenlijk juist wel leuk om het "zoek de verschillen" spelletje te spelen omdat het motiveert om meer van de oorspronkelijke lore op te zoeken. Om een uitstapje te maken naar games: als je Shadow of Mordor en Shadow of War speelt dan is het duidelijk dat die qua lore zich gigantische vrijheden permitteren ten opzichte van wat Tolkien geschreven heeft, terwijl ze wel degelijk voor heel veel materiaal daaruit putten voor details -- men heeft de boeken gelezen, zeg maar.

Deels is dat natuurlijk ook weer omdat het een spelletje is en er nou eenmaal leuke dingen moeten gebeuren, maar ook echt dingen die diep tegenstrijdig zijn met de thema's van Tolkien zelf, zoals het idee dat elfen geen geesten achterlaten. Is dat dan erg? Wel als je je juist helemaal thuis wil voelen in de wereld zoals Tolkien die gemaakt heeft natuurlijk. Niet als je je bewust bent van de verschillen en weet hoe het echt zat, of in ieder geval gemotiveerd bent om het uit te zoeken. Daarna kun je voor jezelf beoordelen welke wijzigingen nou nodig waren, overbodig, het geheel duidelijk slechter maakten of soms (oh blasfemie) gewoon voor iets vermakelijkers zorgen dan wat Tolkien zelf schreef.

Laten we ook niet vergeten dat Tolkien tot aan zijn dood zelf continue dingen wijzigde aan z'n eigen lore, soms ingrijpend, omdat hij nooit 100% tevreden was met het eindproduct. Ja natuurlijk kun je dan zeggen "hij mocht dat, het was zijn lore" maar het toont maar aan hoe relatief waarheidsgetrouwheid is voor verhalen. Uiteindelijk blijft het linksom of rechtsom immers fantasie; ondanks Tolkien's wens om een wereld met context te maken zijn het geen historische documentaires.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Aangezien discussies over deze serie toch nergens heen gaan geef ik verder geen meningen, maar wil deze even wel delen :+

Tom Bombadil is aangekondigd voor het tweede seizoen!
https://www.vanityfair.co...rings-of-power-first-look

En in tegenstelling tot comments die ik al vaak gelezen heb, those boots ARE yellow ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZEoEBRN.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rXSZWk7.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8omTUGw.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Van Tom Bombadil werd ik (ik ben een uitzondering geloof ik) in de boeken helemaal niet blij. Vond het een nutteloze zijtak in het verhaal. Ik ben dan ook wel heel benieuwd wat ze er in de serie van maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
FirePuma142 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:49:
Van Tom Bombadil werd ik (ik ben een uitzondering geloof ik) in de boeken helemaal niet blij. Vond het een nutteloze zijtak in het verhaal. Ik ben dan ook wel heel benieuwd wat ze er in de serie van maken.
Nee hoor, je bent juist de meerderheid. Niemand vindt Tom Bombadil leuk behalve het handjevol mensen dat Tom Bombadil leuk vindt. :P Het helpt niet dat Tom min of meer juist bedoeld is als een nutteloze zijtak, ook door Tolkien zelf. Hij is opzettelijk een mysterie, z'n eigen dingetje in een groter verhaal. Buiten Tolkien zelf konden weinig mensen daar waardering voor opbrengen.

Gezien het niveau van de schrijvers van deze serie denk ik niet dat ze er iets interessants van gaan maken, dat kan namelijk vrijwel niet. Best case doen ze de scènes uit LotR waarin Tom de kwast uithangt dunnetjes opnieuw, worst case voegen ze hun eigen lore toe en schoppen ze de Tolkienpuristen opnieuw voor de schenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Meh, ik was zo'n Tolkien purist bij de eerste keer dat ik LotR film 1 in de bios zag, ongeveer tot 75% in. Toen bedacht ik me dat genieten van wat wordt voorgeschoteld echt betere besteding van mijn tijd zou zijn, ook wanneer dingen aangepast zijn. Soms heb ik wel een bescheiden mening over die aanpassingen, maar meer dan 'dit werkt' of 'dit werkt niet echt' is het niet meer. Geeft een hoop rust :D

Zo ook met deze serie. Ik beoordeel 'm op wat ik zie en s1 was voor mij "goed genoeg om af te kijken, maar ik zet de release van s2 niet in mijn agenda". Zal s2 wel kijken, maar waarschijnlijk met enige vertraging want genoeg andere dingen aan het zien.

En Tom Bombadil... verrassend dat dat is toegevoegd, lijkt me weinig bijdragen. Maargoed, ze willen zich natuurlijk wat onderscheiden. Hopelijjk wordt het geen musical aflevering :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Bundin schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:03:
Hopelijjk wordt het geen musical aflevering :D
Ik wist niet dat ik dit wilde tot je het zei. Man, dat zou fantastisch zijn. Past perfect bij het karakter van Tom Bombadil en het zou 100% van het internet 200% kwaad maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:54
FirePuma142 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:49:
Enige wat het karakter (als ik het me goed herinner uit mijn >10 jaar geleden boekenlezerij) onderscheidend maakt tov iedereen, is dat hij 0,0 wordt beïnvloed door de krachten van de One Ring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Trailer voor seizoen 2:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:52
Het ziet er goed uit alleen ja dat zag de trailer van seizoen 1 ook, echter was die hype zo groot gemaakt.
Tot op de gekste plekken zag je reclame(Muur schilderingen in winkelcentrums enzo zelfs, dat de hype zo groot was maar het seizoen zelf niet heel geweldig was.
Als ik IMDB kijk ongeveer gemiddeld een 7, dat vond ik vind ik nog hoog. het was meer een 6,5.

Ga seizoen 2 wel kijken maar laat rustig het hele seizoen uitzenden, dan begin ik er wel een keer aan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Carlos0_0 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:29:
Als ik IMDB kijk ongeveer gemiddeld een 7, dat vond ik vind ik nog hoog. het was meer een 6,5.
Dat is het voordeel van Amazon zijn, kan je zelf de negatieve reviews op IMDB verwijderen. Wat ook is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:16

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ik heb er gewoon weer flink veel zin in! Wel wat leuke details in de trailer. De 'stranger' lijkt steeds beter te kunnen praten en een tegenstander van Sauron te worden. Is het dan toch een van de Istari van LOTR?

Ik ben een liefhebber van de lore, maar ik zweer niet heilig bij de omschrijvingen van Tolkien. Als er links en rechts wat afgeweken wordt, ten goede van de verfilming/verhaal, dan hoor je mij niet.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Family Guy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:24:
Ik heb er gewoon weer flink veel zin in! Wel wat leuke details in de trailer. De 'stranger' lijkt steeds beter te kunnen praten en een tegenstander van Sauron te worden. Is het dan toch een van de Istari van LOTR?

Ik ben een liefhebber van de lore, maar ik zweer niet heilig bij de omschrijvingen van Tolkien. Als er links en rechts wat afgeweken wordt, ten goede van de verfilming/verhaal, dan hoor je mij niet.
Stranger is gewoon Gandalf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Henvar schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Stranger is gewoon Gandalf
Hoe weet je dat? Dat is alles behalve onomstreden.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Het leuke (?) is dat de serie dusdanig "fast and loose" speelt met de lore dat je alle kanten op kunt. Als de boeken zeggen dat persoon X naar Midden-Aarde kwam vóór persoon Y, bijvoorbeeld, zegt dat voor deze show weinig tot niets. Zelfs als onze uit de kluiten gewassen vriend een van de Istari (tovenaars) is dan kan het eigenlijk iedereen wel zijn. Ik verdacht hem door zijn verwilderde uiterlijk en relatief tamme houding er in eerste instantie van Radagast te zijn, al hoeft dit dus niet. Geen van de Istari werd door Tolkien beschreven als komende in een grote meteoorinslag met geheugenverlies... om de simpele reden dat dat een behoorlijk onlogische gang van zaken zou zijn. Maar zoiets maakt natuurlijk niet uit als je een schrijver bent en drama wil.

Het enige dat we met enige zekerheid weten is dat het niet Tom Bombadil of Sauron is. :P Gandalf ligt zoveel voor de hand dat ik eigenlijk denk dat de schrijvers zichzelf op de borst willen kunnen kloppen met "what a tweeest!" door te onthullen dat het juist niet Gandalf is. En als ze op die toer gaan, waarom dan niet Saruman, met uiteraard wat hints naar hoe die later van kamp wisselt en "nudge nudge wink wink" interacties met Sauron, wederom wegens drama.

Hoe dan ook, zet de popcorn maar vast klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door MneoreJ op 30-07-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Gewoon kijken zonder ook maar iets te lezen werkt voor mij het beste.

Ja, ze wijken af en toe af, maar eerlijk gezegd hoe moet je het anders passend maken. Een boek is niet hetzelfde als een serie. Ik meen wel een blue wizard te zien in de trailer. Dat klopt wel met de regio waar ze nu gaan zitten, benieuwd hoe ze dat invullen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
TheBrut3 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Dat is het voordeel van Amazon zijn, kan je zelf de negatieve reviews op IMDB verwijderen. Wat ook is gedaan.
Terecht, niet serieuze reviews zijn waardeloos. Zouden ze bij meer series en films mogen doen, als ze dat nog niet doen.

Nog een maandje, binnenkort S1 nog maar eens terug kijken, hopelijk wordt dit 2e seizoen beter verteld dan S2 van House of the Dragon. Trailer is erg chaotisch en all over the place, dus ben bang dat het verhaal vergelijkbaar matig gaat zijn.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
tweakduke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:17:
Ik meen wel een blue wizard te zien in de trailer.
Heb je het dan over The Stranger? Of op welk moment van de trailer zie je die?
MrOleo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:11:
Terecht, niet serieuze reviews zijn waardeloos. Zouden ze bij meer series en films mogen doen, als ze dat nog niet doen.
Dan moeten ze dat natuurlijk ook doen met alle niet onderbouwde 10'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
MrOleo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:11:
[...]

Want kritiek = niet serieus?

Er zullen 100% emotioneel gestuurde reviews zijn. Maar als je die wilt bannen, ban dan ook alle reviews met een 9 of 10 als score. Hoe serieus kan je dat nemen?

Ik merk het wel vaker in topics over een serie: 100% positieve reacties als "OMG, dit is het beste dat ik ooooiit gezien heb" zijn geen probleem en krijgen 10 tallen thumb-ups. Zonder dat men een uitleg verwacht.

Maar zodra je kritiek plaatst, moet het gelijk 100% kloppend onderbouwd zijn, want anders ben je ah trollen. En ook al steeds je veel tijd en moeite in een goede onderbouwing, dan nog krijg je weinig waardering en eerder inhoudloze reacties (zoals "dan kijk je toch niet" of "ja dat is jouw mening") en vele thumb-downs. Gebeurt ook hier op Tweakers, waaronder in dit topic.
Voor een belangrijke verhalenreeks zoals het werk van Tolkien zal je veel emotionele reacties krijgen omdat veel fans veel tijd steken in die lore en zich ermee verbonden voelen. Als dan een nieuwe serie uitgebracht wordt is het niet gek dat de emoties alle kanten op gaan. Daar moet ook ruimte voor zijn en serieus genomen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door segil op 05-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik ben het grotendeels eens met wat je zegt behalve het laatste. Als je "ruimte voor emoties" wil die "serieus genomen worden" moet je bij een psychiater zijn, niet een online forum.

Op een online forum hoef je niet veel anders te verwachten dan dat als je met emoties wil komen je niks meer of minder krijgt dan pushback van mensen die het met je oneens zijn. Je kunt nog steeds prima je mening ventileren, maar als je echt zit te wachten op bijval en duimpjes doe je het niet met de juiste motivatie. Of niet op het juiste forum, omdat je bij een dedicated "wij vinden dit ook niks, en wel hierom" topic moet zijn. :P

Het blijft nu eenmaal gewoon fictie, verzonnen, vermaak, waarvan de beleving grotendeels subjectief is. Dat Tolkien voor veel mensen belangrijk is en Tolkien zijn eigen wereld met de grootst mogelijke aandacht in elkaar gezet heeft doet daar verder niks aan af. Het mag niet verbazend zijn dat de meeste topics voor vermaak er zijn voor mensen die het wat vinden en er lol aan beleven, omdat je je tijd beter aan wat anders kunt besteden als dat niet zo is. Dat het positieve geluid overheerst en dus ook als norm gezien wordt is dan een natuurlijk gevolg.

Ik ben overigens niet een van de mensen die deze show een dikke 10 vind en ik vind de "dit is waarom dit niet klopt met de lore" posts ook gewoon interessant om te lezen, maar puur vanuit academisch perspectief. Ik kan me daar echt niet over gaan opwinden en kan de mensen die dat wel doen alleen maar aanraden om diep adem te halen en het ook zelf gewoon alleen maar als observatie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Heb je het dan over The Stranger? Of op welk moment van de trailer zie je die?

[...]

Dan moeten ze dat natuurlijk ook doen met alle niet onderbouwde 10'en.
Zeker.
Met als kanttekening dat de range naar beneden wel een stuk langer is dan naar boven als je uitgaat van een redelijke 7.
segil schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Want kritiek = niet serieus?

Er zullen 100% emotioneel gestuurde reviews zijn. Maar als je die wilt bannen, ban dan ook alle reviews met een 9 of 10 als score. Hoe serieus kan je dat nemen?

Ik merk het wel vaker in topics over een serie: 100% positieve reacties als "OMG, dit is het beste dat ik ooooiit gezien heb" zijn geen probleem en krijgen 10 tallen thumb-ups. Zonder dat men een uitleg verwacht.

Maar zodra je kritiek plaatst, moet het gelijk 100% kloppend onderbouwd zijn, want anders ben je ah trollen. En ook al steeds je veel tijd en moeite in een goede onderbouwing, dan nog krijg je weinig waardering en eerder inhoudloze reacties (zoals "dan kijk je toch niet" of "ja dat is jouw mening") en vele thumb-downs. Gebeurt ook hier op Tweakers, waaronder in dit topic.
Voor een belangrijke verhalenreeks zoals het werk van Tolkien zal je veel emotionele reacties krijgen omdat veel fans veel tijd steken in die lore en zich ermee verbonden voelen. Als dan een nieuwe serie uitgebracht wordt is het niet gek dat de emoties alle kanten op gaan. Daar moet ook ruimte voor zijn en serieus genomen worden.
Kritiek is prima ik ben het ook niet eens met tientallen keuzes die ze maken, kritiek hoeft echt niet 100% kloppend onderbouwend te zijn. Het is bijv toon, zeiken om zeiken, door blijven drammen wat niks toevoegt. En als je toon goed is en je krijgt slechte reacties, weet je direct wie je niet serieus hoeft te nemen.

Voor een serie met prachtige visuals, goede acteurs (ook slechte), en een hele rits aan andere positieve sterke punten en ook best wat negatieve punten is een 1, 2 of zelfs 3 volstrekt onredelijk en een 10 is ook onredelijk. Kijk eens een film als Meteor Moon IMDB: Meteor Moon (2020), dat zijn films die 1 tot 1,5-waardig zijn. Niet een serie als dit.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
MrOleo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Zeker.
Met als kanttekening dat de range naar beneden wel een stuk langer is dan naar boven als je uitgaat van een redelijke 7.

[...]

Kritiek is prima ik ben het ook niet eens met tientallen keuzes die ze maken, kritiek hoeft echt niet 100% kloppend onderbouwend te zijn. Het is bijv toon, zeiken om zeiken, door blijven drammen wat niks toevoegt. En als je toon goed is en je krijgt slechte reacties, weet je direct wie je niet serieus hoeft te nemen.

Voor een serie met prachtige visuals, goede acteurs (ook slechte), en een hele rits aan andere positieve sterke punten en ook best wat negatieve punten is een 1, 2 of zelfs 3 volstrekt onredelijk en een 10 is ook onredelijk. Kijk eens een film als Meteor Moon IMDB: Meteor Moon (2020), dat zijn films die 1 tot 1,5-waardig zijn. Niet een serie als dit.
Visuals zijn prachtig, storytelling middelmatig, acteerwerk middelmatig, kwaliteit script middelmatig. Een raportcijfer van een 6 zou het voor mij zijn als het geen LOTR lore was, maar een generieke serie. Echter, voor een LOTR serie verwacht ik betere kwaliteit en daardoor is het voor mij een 5- geworden.

Iets als Born of Hope, een LOTR fandom film, vond ik onderhand al beter dan RoP.

https://lotr.fandom.com/wiki/Born_of_Hope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 19:18
MneoreJ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:18:
Gandalf ligt zoveel voor de hand dat ik eigenlijk denk dat de schrijvers zichzelf op de borst willen kunnen kloppen met "what a tweeest!" door te onthullen dat het juist niet Gandalf is. En als ze op die toer gaan, waarom dan niet Saruman, met uiteraard wat hints naar hoe die later van kamp wisselt en "nudge nudge wink wink" interacties met Sauron, wederom wegens drama.

Hoe dan ook, zet de popcorn maar vast klaar.
Cirian Hinds (bekend van vele films en GOT) speelt denk ik al Saruman. Kijk hoe hij er in seizoen 2 eruit ziet. Lijkt wel erg veel op Saruman haha:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ewhg-1YYZlUm0bg56e0pS0YYAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFjXW1g6bixgBXeVeomsWvOl.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ben ik wel hyped na de trailer. Hoop vooral dat het script een stuk sterker is, maar ik heb gehoord in verschillende podcast dat zij compleet nieuw productieteam hebben aangenomen na seizoen 1. Maar weet niet of er ook nieuwe schrijvers bij zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door hotymoty op 07-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
segil schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Visuals zijn prachtig, storytelling middelmatig, acteerwerk middelmatig, kwaliteit script middelmatig. Een raportcijfer van een 6 zou het voor mij zijn als het geen LOTR lore was, maar een generieke serie. Echter, voor een LOTR serie verwacht ik betere kwaliteit en daardoor is het voor mij een 5- geworden.

Iets als Born of Hope, een LOTR fandom film, vond ik onderhand al beter dan RoP.

https://lotr.fandom.com/wiki/Born_of_Hope
Cheers, dank beiden (poster en +1-er) voor het bevestigen van mijn punt.
Voortaan mag je me ook gewoon niet quoten als je post 0,0 met mijn reacties te maken heeft.

erutangiS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Voor de liefhebbers :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmiz-y4JRhnmHuXHykf4Nfafrvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIoyuS9uwRegugcQA06nuKa4.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Zin in!

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlos0_0
Dus of te wel vanaf 3 oktober ongeveer begin ik eens met kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Nooit een spel preorderen, en tegenwoordig: nooit een seizoen van iets kijken voor het hele seizoen compleet is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:13
De eerste drie afleveringen zijn live van seizoen 2!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:04
Gelijk 3 afleveringen? Nice. Vanavond maar aan beginnen. Ben benieuwd naar het nieuwe seizoen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
WernerL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:55:
Gelijk 3 afleveringen? Nice. Vanavond maar aan beginnen. Ben benieuwd naar het nieuwe seizoen.
Ja en daarna een aflevering per week weer, dus niet weer 3 hierna.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bazzemans
Ben eraan begonnen. Er zal vast genoeg kritiek op komen maar ik vermaak mij in ieder geval alweer prima.

• Carlos0_0
bazzemans schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:44:
Ben eraan begonnen. Er zal vast genoeg kritiek op komen maar ik vermaak mij in ieder geval alweer prima.
Beter als seizoen 1 want die was nogal zachtjes gezegd saai, tegen het einde misschien laatste 2 afleveringen werd het misschien spannend?.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

doobieters schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:54:
De eerste drie afleveringen zijn live van seizoen 2!
..... en gelijk een f*ckup, afhankelijk van waar/hoe je kijkt, ep's 2 en 3 geen audio na Prime-logo geluid.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:13
Raven schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

..... en gelijk een f*ckup, afhankelijk van waar/hoe je kijkt, ep's 2 en 3 geen audio na Prime-logo geluid.
Ik heb de beide afleveringen gewoon met geluid kunnen kijken..?

3 afleveringen al weer gezien. Het is wel wat beter dan seizoen 1, maar ben nog niet overtuigd. Ik krijg echt kromme tenen als ik de volgende personages hoor spreken:

- Disa
- Gil Galad
- Nori
- 50% van de tijd Galadriel

Soms echt heel corny.. en heeft hier en daar pacing issues.. maar goed er zitten ook vermakelijke stukken in..

[ Voor 37% gewijzigd door doobieters op 29-08-2024 17:24 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@doobieters Hier was er alleen bij het Prime-logo in het begin geluid, daarna helemaal niets (afgaand op mijn bron liepen er meer tegenaan). Zit op alternatief te wachten die nu onderweg is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 17:26

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

doobieters schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Ik heb de beide afleveringen gewoon met geluid kunnen kijken..?

3 afleveringen al weer gezien. Het is wel wat beter dan seizoen 1, maar ben nog niet overtuigd. Ik krijg echt kromme tenen als ik de volgende personages hoor spreken:

- Disa
- Gil Galad
- Nori
- 50% van de tijd Galadriel

Soms echt heel corny.. en heeft hier en daar pacing issues.. maar goed er zitten ook vermakelijke stukken in..
Ik heb gisteren de eerste aflevering gekeken, maar heb sinds het begin niet het idee dat je naar een geweldige serie het kijken bent, zeker niet in de verwachting van iets uit de Lord of the Rings. De vrouw en ik gaan zeker nog even verder kijken, maar wij delen wel heel erg je mening over bepaalde personages.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de keuze van acteurs (ken ze verder niet van iets anders) geen echte uitblinkers, zeker als je het vergelijkt met de cast die in The Hobit en Lord of the Rings hebben gespeeld, tot nu toe dan.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
Linksquest schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:02:
[...]

Ik heb gisteren de eerste aflevering gekeken, maar heb sinds het begin niet het idee dat je naar een geweldige serie het kijken bent, zeker niet in de verwachting van iets uit de Lord of the Rings. De vrouw en ik gaan zeker nog even verder kijken, maar wij delen wel heel erg je mening over bepaalde personages.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de keuze van acteurs (ken ze verder niet van iets anders) geen echte uitblinkers, zeker als je het vergelijkt met de cast die in The Hobit en Lord of the Rings hebben gespeeld, tot nu toe dan.
Ja dat had ik met Seizoen 1 ook al inderdaad, het is geen geweldige serie(Ook de personages niet idd).
Ik hoop Seizoen 2 wat beter gaat worden al is het maar iets, maar ik wacht even tot het seizoen erop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:03
Ik heb hetzelfde gevoel als @doobieters. Het plot is beter dan in seizoen 1 maar Sauron overtuigt niet echt. De schrijvers hebben hem neergezet als een kleine garnaal die zich ploetert naar de macht maar als je weet dat hij een hogere geest is, dan schuurt dat.

De dialogen blijven van het niveau "veredeld toneelstuk" waar je weinig emotionele feeling hebt. Bij sommige plotwendingen of spannende situaties heb je zoiets van "dat hebben we dan ook weer gehad". Dat was wss niet echt de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlos0_0
algalid schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:13:
Ik heb hetzelfde gevoel als @doobieters. Het plot is beter dan in seizoen 1 maar Sauron overtuigt niet echt. De schrijvers hebben hem neergezet als een kleine garnaal die zich ploetert naar de macht maar als je weet dat hij een hogere geest is, dan schuurt dat.

De dialogen blijven van het niveau "veredeld toneelstuk" waar je weinig emotionele feeling hebt. Bij sommige plotwendingen of spannende situaties heb je zoiets van "dat hebben we dan ook weer gehad". Dat was wss niet echt de bedoeling.
Misschien dat hij nog kractiger moet worden, volgens mij zij iemand laatst dit tegen mij.
Hij is niet direct ook in de boeken zo machtig, maar goed je mag in seizoen 2 toch wel iets gaan verwachten(Schijnbaar nog niet echt gebeurt als ik zo lees hier).
Maar goed nog niet alle afleveringen zijn er, dus wie weet komt het nog :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Tja, het is nogal zinloos om de boeken naast de serie te houden, want zoals nu inmiddels wel duidelijk mag zijn gebruiken de schrijvers die meer ter inspiratie en om iets te schrijven dat technisch lijkt op hetzelfde verhaal dan dat ze nu vreselijk begaan zijn met de lore zo precies mogelijk volgen. Sauron was altijd al machtig, vanaf het moment dat hij Midden-Aarde binnenhotste onder zijn grote meester Morgoth. Nadat Morgoth en Sauron verslagen waren in openlijke strijd hield Sauron zich een tijd koest en probeerde hij de boel van binnenuit over te nemen, en dat is de periode waarin we hem nu zien.

De schrijvers lijken Sauron echter meer te presenteren als iemand die oprecht nog niet zo machtig is als hij wordt, en niet iemand die quasi-incognito door Midden-Aarde wandelt. De scene in seizoen 1 waarin hij klop krijgt van een bende gasten zodat hij in de cel gegooid werd kwam nu niet bepaald over als een of andere zet in een meesterplan, en toch moet je het wel zo zien als deze Sauron overeen moet komen met het personage uit de boeken. Maar da's dus een grote "als".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 19:55
Alleen eerste aflevering gezien en moet zeggen dat ik me prima vermaakt hebt. Zoals hier al eerder gezegd Sauron houdt zich gewoon koest zoals eigenlijk tot aan het midden van de derde era toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Nou nee, integendeel zelfs. Sauron is rechtstreeks verantwoordelijk voor het eindigen van de tweede era en het beginnen van de derde... Ik weet niet of ik dat nou spoilers moet noemen als je de lore niet kent en gewoon de serie aan het kijken bent, maar laten we zeggen dat er behoorlijk wat spektakel bij betrokken is. :P Waar jij het over hebt is de nasleep daarvan, als Sauron echt op z'n bek gaat en zich dan in nevelen hult tot de gebeurtenissen van The Hobbit/LotR beginnen. Op dat punt is hij de Ring kwijt en is hij wel echt minder sterk dan eerst, nu nog niet (op het kleine detail na dat hij niet meer over een massaal leger beschikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Natuurlijk; maar als je een serie / film gaat maken over de tweede era is het wat anders maar in de huidige tijd van deze serie is Sauron niet altijd aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Eh, wat? TRoP speelt zich juist af in de tweede era. Met een hoop compressie omdat je anders een hoop eeuwen niks hebt, maar toch. Sauron doet z'n dikste dingen in deze era, inclusief het smeden van de Ring. Hij is niet "aanwezig" in de zin dat hij een dik leger in Mordor commandeert, nee. Als je dat bedoelt met "koest houden" heb je gelijk, maar qua macht en plannetjes smeden is hij nu juist op het toppunt van z'n kunnen. Zijn meesterplan komt nu neer op de boel veroveren zonder dat hij zelf een leger op hoeft te zetten. Dat pakt niet helemaal goed uit verder, maar da's weer wat anders. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
Ah daar heb je gelijk in. Al met al ik vermaak me wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:04
Raven schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:25:
@doobieters Hier was er alleen bij het Prime-logo in het begin geluid, daarna helemaal niets (afgaand op mijn bron liepen er meer tegenaan). Zit op alternatief te wachten die nu onderweg is.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook piratenversies lijken ook dit issue te hebben... En daar zit maar 1 audiochannel. Testen piraten hun meuk niet? :+

Als je legaal via Prime kijkt dan is het wel op te lossen, zie deze thread: https://www.reddit.com/r/...o_for_season_2_episode_2/

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Gelukkig is Drinker positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
WernerL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook piratenversies lijken ook dit issue te hebben... En daar zit maar 1 audiochannel. Testen piraten hun meuk niet? :+

Als je legaal via Prime kijkt dan is het wel op te lossen, zie deze thread: https://www.reddit.com/r/...o_for_season_2_episode_2/
Hmm ik heb gepiraat maar nergens last van O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
TheBrut3 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:18:
Gelukkig is Drinker positief!
[le worst show ever filmpje]
Ik heb mezelf al lang afgeleerd om dit soort "EPIC FAIL"/"BEST EVER" video's te kijken tenzij ik zeker weet dat ik het betreffende ding gegarandeerd nooit ga kijken en het dus als vervangend entertainment dient -- en zelfs dan blijkt het nog best lastig voor zulke critici om grappig te zijn.

Zo heel af en toe komt er eens iemand die iets grondig analyseert vanuit een hoek die jij nog nooit bekeken hebt (een professioneel musicus die een liedje ontleedt, bijvoorbeeld), en dat kan dan wel weer de moeite waard zijn, maar dat is uiteraard niet het gros van YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

WernerL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Inmiddels zijn er "repacks" in omloop die zo op het eerste gezicht goed zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

MneoreJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb mezelf al lang afgeleerd om dit soort "EPIC FAIL"/"BEST EVER" video's te kijken tenzij ik zeker weet dat ik het betreffende ding gegarandeerd nooit ga kijken en het dus als vervangend entertainment dient -- en zelfs dan blijkt het nog best lastig voor zulke critici om grappig te zijn.

Zo heel af en toe komt er eens iemand die iets grondig analyseert vanuit een hoek die jij nog nooit bekeken hebt (een professioneel musicus die een liedje ontleedt, bijvoorbeeld), en dat kan dan wel weer de moeite waard zijn, maar dat is uiteraard niet het gros van YouTube.
Helaas leven wij in de click bait era. Ik negeer ook steeds vaker video's en artikelen waar in de koppen gebruik wordt gemaakt van superlatieven. Het is gewoon zonde van je tijd om die dingen te kijken of te lezen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 09:02
MneoreJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Hoor wat je zegt, maar Critical Drinker vind ik zelf wel ok.
Toch, clickbait titels blijven mateloos irritant, maar te effectief om niet te gebruiken.
Veritasium heeft daar ooit een filmpje over gemaakt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Kwistnix schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:55:
Veritasium heeft daar ooit een filmpje over gemaakt:
...
Ik geloof hem zonder te kijken.

...ben ik nou geslaagd? :*)

Ik bedoel, ik snap wel waarom het zo gaat, en het wordt vanzelf een "race to the bottom" waar je rare bekken moet trekken in je thumbnail en "kan het ECHT zo SLECHT zijn?!" titels moet gaan bezigen om maar aan die paar microcentjes te komen die YT je toestopt. Maar op een gegeven moment herken je als kijker het patroon wel en besef je dat zulke filmpjes qua content eigenlijk altijd al met 1-0 achter staan. Dan maar die paar makers die zichzelf een inkomenstenbron hebben verschaft via Patreon o.i.d., die hebben dat tenminste niet nodig.

Maar wordt off-topic zo, dus ik zal er niet verder op doorgaan.

[ Voor 56% gewijzigd door MneoreJ op 31-08-2024 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
Zo he, net wanneer je dacht dat seizoen 1 erg was... daar komt deeltje 2.

Tolkien zou zich omdraaien in zijn eigen graf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
jellybrah schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:51:
Uiteraard. Tolkien was een gedistingeerd heerschap, die zou zich nooit omdraaien in iemand anders z'n graf. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jellybrah
MneoreJ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Uiteraard. Tolkien was een gedistingeerd heerschap, die zou zich nooit omdraaien in iemand anders z'n graf. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47OJqDyI6b5_YK0iH5h6mNNT3_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhb0aeR1BjbI8JyRZehwuZkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

jellybrah schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:51:
Zo he, net wanneer je dacht dat seizoen 1 erg was... daar komt deeltje 2.

Tjah ik zou haast zeggen.. dan kijk je niet meer verder, het gaat echt niet anders worden de producer zit op deze lijn.

Sommige dingen zijn minder sterk erbij verzonnen, maar over het algemeen kijk ik het wel makkelijk weg en dat is toch het belangrijkste.

Sauron is misschien wat te klein, maar ik denk dat ze dat later omdraaien. Om zijn sluwe plan zo meer uit te laten stippelen.
Het epische gevoel wat je lord of the rings films had, dat gaan ze niet evenaren. Het is daarvoor toch niet sterk genoeg geacteerd. Maar desondanks vind het wel leuk dat deze era nu in een beeldvariant is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justevo
Goeie genade wat is dit een partij slecht. Die Theo is by far de meest waardeloze acteur van deze serie, tenenkrommend slecht. In een interview gaf hij aan dat het wel cool zou zijn als Theo de Witch King of Angmar zou zijn. Je verzint het niet.

Disa die ineens overal bij moet zijn en "belangrijk" is terwijl de vrouwelijke dwarves überhaupt nooit buiten kwamen.

Galadriel is de tante van Gil-Galad, wordt voor het gemak ook maar even vergeten. En dat vreselijke accent wat ze gebruikt. Morrrdorrrr.

Isildur is ook waardeloos gecast. Een of ander kneusje is het geworden.

Ook worden er ineens links en rechts overal vrouwelijke personages toegevoegd die echt helemaal niets toevoegen aan het geheel. Wat een onsamenhangende bende is dit. Geen enkel personage overtuigd. Celebrimbor is ook een of andere dorpsgek blijkbaar. Orcs die ineens vrouwen en kinderen hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sauron te klein? Hij laat toch in een aantal scènes zien niet bepaald klein te zijn. Met name de scène waarin hij Celebrimbor om de tuin leidt en van gedaante veranderd. Hij moet ook juist in deze era als het ware op de achtergrond de boel voor zijn karretje spannen, zodat ze de ringen geen maken? Zou m.i. heel gek zijn als Sauron dat zou doen door zijn uitzonderlijke krachten te leren zien. Dan zouden degenen die wantrouwend zijn direct hem niet meer vertrouwen. Wel vind ik het verhaal wat dun dat de high king vertrouwd op de messenger die gezonden is en dat Celebrimbor in samenwerking met Sauron zo makkelijk zijn werk kan doen, zonder dat dit kennelijk in Lindon opgepikt wordt. Dat verhaallijntje is wat dun naar mijn smaak.

Verder begrijp ik de kritiek op de soms wat matig acteerprestaties. Het is soms wat koddig en daardoor minder geloofwaardig. De settings zijn vaak prachtig, alleen gevoelsmatig soms iets te klinisch. Dit is allemaal wel jammer maar voor mij nog altijd vermakelijk genoeg.

Oh en wie zijn die figuren die achter de Istar en de twee halflingen aanzitten? Ik vind die gemaskerde figuren qua stijl totaal niet bij Middel Earth passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Justevo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:43:
Galadriel is de tante van Gil-Galad, wordt voor het gemak ook maar even vergeten. En dat vreselijke accent wat ze gebruikt. Morrrdorrrr.
Um, zo spreek je het gewoon uit. Mordor is een Sindarijns woord en in het Sindarijns rolt de r. Galadriel zou dit als spreker bijna zeker zo doen, ook als ze "Engels" (Westron) spreekt. Wat sowieso niet aan de orde is als ze met andere elfen aan het spreken is; we mogen aannemen dat dat impliciet vertaald is voor de kijker maar dat ze gewoon Quenya of Sindarijns met elkaar aan het lullen zijn.

Je kunt deze serie op een hoop punten afvallen qua hoe trouw het nou is aan Tolkien, maar laat nou net het dingetje dat Tolkien waarschijnlijk het meest belangrijk vond in z'n werk -- de linguïstiek -- daar nou niet toe behoren.

Ander leuk weetje: Morfydd Clark is Welsh en spreekt Welsh, en Welsh was een enorm grote inspiratie voor Tolkien, in het bijzonder voor, jawel, Sindarijns.

[ Voor 27% gewijzigd door MneoreJ op 01-09-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Waar ik het overigens met recensenten eens ben zijn de vele losse verhaallijnen waarvan er een aantal tussen zitten die totaal niet relevant zijn. Daarnaast is het rommelig hoe de stukken allemaal elkaar opvolgen.

Wat ook storend is hoe sommige dingen wel heel erg los erbij verzonnen zijn. Ik weet dat Durin een blank canvas heeft.. maar ik vond dat stuk ook niet best.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
Goeie genade wat is dit een partij slecht. Die Theo is by far de meest waardeloze acteur van deze serie, tenenkrommend slecht. In een interview gaf hij aan dat het wel cool zou zijn als Theo de Witch King of Angmar zou zijn. Je verzint het niet.

Disa die ineens overal bij moet zijn en "belangrijk" is terwijl de vrouwelijke dwarves überhaupt nooit buiten kwamen.

Ook worden er ineens links en rechts overal vrouwelijke personages toegevoegd die echt helemaal niets toevoegen aan het geheel. Wat een onsamenhangende bende is dit. Geen enkel personage overtuigd. Celebrimbor is ook een of andere dorpsgek blijkbaar. Orcs die ineens vrouwen en kinderen hebben 8)7
Ik denk dat het beste wat de fanbase kan doen is dit beschouwen als slechte corporate fanfic. Het was beter geweest als ze gewoon een nieuwe fantasyserie waren begonnen. Maarja dat kan ook weer slecht uitpakken, zie Rebel Moon..

Als het allemaal voorbij is (kun je na een 2e gefaalde seizoen nog meer maken??) zal iedereen de vieze nasmaak hopelijk snel kwijt zijn en kunnen we gewoon weer Lotr trilogie marathons in de bios bijwonen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
jellybrah schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:01:
Ik denk dat het beste wat de fanbase kan doen is dit beschouwen als slechte corporate fanfic. Het was beter geweest als ze gewoon een nieuwe fantasyserie waren begonnen. Maarja dat kan ook weer slecht uitpakken, zie Rebel Moon..
Een nieuwe serie krijgt niet zo snel een monsterbudget als een LotR-gebaseerd vehikel. En of het nou nieuw is of gebaseerd op iets anders, alles staat of valt met het schrijfwerk, en dat is hier gewoon niet van al te hoog niveau. Dat je ook nog een meute Tolkienpuristen erbij hebt die over alles moord en brand schreeuwen (al was het de best geschreven serie sinds Breaking Bad of zo :P) staat daar eigenlijk nog los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
MneoreJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:00:
Tja, het is nogal zinloos om de boeken naast de serie te houden, want zoals nu inmiddels wel duidelijk mag zijn gebruiken de schrijvers die meer ter inspiratie en om iets te schrijven dat technisch lijkt op hetzelfde verhaal dan dat ze nu vreselijk begaan zijn met de lore zo precies mogelijk volgen. Sauron was altijd al machtig, vanaf het moment dat hij Midden-Aarde binnenhotste onder zijn grote meester Morgoth. Nadat Morgoth en Sauron verslagen waren in openlijke strijd hield Sauron zich een tijd koest en probeerde hij de boel van binnenuit over te nemen, en dat is de periode waarin we hem nu zien.

De schrijvers lijken Sauron echter meer te presenteren als iemand die oprecht nog niet zo machtig is als hij wordt, en niet iemand die quasi-incognito door Midden-Aarde wandelt. De scene in seizoen 1 waarin hij klop krijgt van een bende gasten zodat hij in de cel gegooid werd kwam nu niet bepaald over als een of andere zet in een meesterplan, en toch moet je het wel zo zien als deze Sauron overeen moet komen met het personage uit de boeken. Maar da's dus een grote "als".
Na het zien van de opening van dit seizoen denk je, meh dat is niet een echt machtig persoon? Ok..
Ze presenteren hem als iemand die zijn machtsbasis kwijt is, deze via manipulatie probeert terug te krijgen en dat doen ze best goed. Hij komt wat mij betreft behoorlijk goed over als een versie van de Sauron uit de boeken.

De tante van Gil-Galad? Achtertante heet zoiets!? Het is als Floris t.o.v. Amalia in dit land, maar dan dat ze beide een jaar of 1000 zijn en Willem er niet meer is. Te irrelevant om de casual viewer mee te vermoeien.

Anyway ik vermaak me prima. Heb vooraf seizoen 1 teruggekeken en dat was beter dan de eerste keer dat ik het keek. Kwestie van positief benaderen en gewoon genieten van het visuele spektakel en dan enkele acteurs voor lief nemen. Maar dat is vrij standaard bij verfilmingen van boeken, het is toch altijd anders dan je voorstelling was).
Het hobbitgedeelte vind ik wat tegenvallen, vorig seizoen was dat leuk tussendoor, nu stuk minder. Hopelijk ontwikkeld zich dat meer

erutangiS

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie