Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21
Goede eerste seizoen. Niet echt indrukwekkend en geen idee waarom het zoveel heeft gekost, maar vermakelijk was het wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
segil schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:49:
Wat ik mij verder afvraag is of deze verzonnen verhalen uiteindelijk onderdeel gaan worden van de Tolkien canon.
Dat lijkt mij sterk omdat veel gebeurtenissen niet passen in staande lore.

Om maar even wat gebeurtenissen en (om en nabij) jaartallen te noemen.
Second age:
300 - Celebrían geboren
500 - Sauron in Middle Earth
750 - Oprichting Eregion
1000 - Begin bouwen Barad-dûr
1200 - Begin beïnvloeding Sauron in Eregion
1350 - Celeborn, Galadriel en Celebrían van Eregion naar Lothlórien. Celebrimbor lord van Eregion
1500 - Begin maken ringen. Mensen (9) dwergen (7) eerst, Celebrimbor maakt 3 elven ringen in geheim
1600 - Sauron maakt de One Ring, Barad-dûr klaar
1695 - Eregion wordt aangevallen
1697 - Eregion vernietigd, Celebrimbor dood, Imladris gesticht door Elrond
2221 - Númenor gesplitst in King's Men en Faithful
3119 - Elendil geboren
3209 - Isildur geboren

Third age:
1000 - Istari naar Middle Earth
1980 - Durin's Bane gewekt

Dan zie je hoe het krom gaat in de serie en hoe alles door elkaar loopt, dus kan er weinig worden opgenomen in de Middle Earth canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Ringen werden niet specifiek gemaakt voor mensen en dwergen.
Pas na de val van Eregion kreeg Sauron de meeste van de Ringen in handen en gaf ze aan dwergen en mensen.
De drie werden gemaakt nadat Annatar Eregion had verlaten.
In de serie zie je vooralsnog alleen de Drie gemaakt worden. Wel met de kennis van Sauron maar hij was er zelf niet bij.

De twee Blue Wizards kwamen in de Second Age en gingen naar het oosten. De Stranger moet dus, ondanks de Gandalf referenties, een van deze twee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14
@TheBrut3 Dankjewel voor deze opsomming. Dat geeft goed weer hoe gecomprimeerd het verhaal van The Rings of Power is. Ik kan mij goed voorstellen dat degenen die de canon goed kennen en dit meewegen in hun oordeel, de serie dan niet acceptabel vinden. Er gebeurt nu wel heel veel wat niet in dezelfde tijdlijn past.

Een boek verfilmen tot serie die gaat over honderden jaren, is echter heel moeilijk aantekkelijk te maken. Ik begrijp dus wel dat er keuzes gemaakt worden en tijdlijnen aan elkaar worden gekoppeld om het verhaal te vertellen. De serie kiest er eigenlijk voor om alleen trouw te blijven aan het grote plaatje dat Tolkien geschetst heeft. Voor mij, als niet canon-kenner maar wel 'fan' van de fantasiewereld zoals door Tolkien geschapen, is het geen bezwaar om te kunnen genieten van de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:08:
de Ringen werden niet specifiek gemaakt voor mensen en dwergen.
Pas na de val van Eregion kreeg Sauron de meeste van de Ringen in handen en gaf ze aan dwergen en mensen.
De drie werden gemaakt nadat Annatar Eregion had verlaten.
In de serie zie je vooralsnog alleen de Drie gemaakt worden. Wel met de kennis van Sauron maar hij was er zelf niet bij.

De twee Blue Wizards kwamen in de Second Age en gingen naar het oosten. De Stranger moet dus, ondanks de Gandalf referenties, een van deze twee zijn.
Gezien de keuzes die de schrijvers hebben gemaakt, qua comprimering van tijdslijnen en introducties van personages, zou het mij niet verbazen als het tóch Gandalf blijkt te zijn (ondanks dat jouw redenering volledig terecht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
bazzemans schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:15:
Er gebeurt nu wel heel veel wat niet in dezelfde tijdlijn past.

Een boek verfilmen tot serie die gaat over honderden jaren, is echter heel moeilijk aantrekkelijk te maken. Ik begrijp dus wel dat er keuzes gemaakt worden en tijdlijnen aan elkaar worden gekoppeld om het verhaal te vertellen.
Het is een keuze van hoe je zaken in elkaar zet. Die keuze is nooit makkelijk en er zullen altijd keuzes gemaakt moeten worden. Soms moet je er wat bij verzinnen om het verhaal draaiende te houden en soms moet je ook wat inschikken en compresseren.

Ze hadden ook kunnen kiezen voor 6 seizoenen met de verdeling:
Seizoen 1+2: Focus op Mordor en Eregion, op Sauron en Celebrimbor, op het maken van de ringen en dan eindigen met de val van Eregion. In deze lijn kan je ook Durin III plaatsen.
Seizoen 3+4: Laatste stuk van War of the Elves and Sauron waarin Numenor wordt geïntroduceerd. De uitbreiding van Numenor met o.a. het oprichten van Umbar en Pelargir en ook de splitsing van het volk, het verval en uiteindelijk de val van Numenor.
Seizoen 5+6: Oprichting van Gondor en Arnor en War of the Last Alliance. Met Durin IV.

Volgens mij kan je dan ook een heel goed verhaal maken voor de nieuwelingen en LotR fans en voor de bestaande fans klopt de volgorde van het verhaal in grote lijnen. Qua cast hoef je ook niet eens zoveel te wisselen. De elven gaan lang mee, dus die kunnen hetzelfde blijven net als Sauron. De mensen worden pas in seizoen 3 geïntroduceerd en gaan mee tot het einde. Er zal dan alsnog compressie plaats moeten vinden, maar de volgorde en het verhaal kloppen ongeveer en je dekt zo ongeveer de hele Second Age.
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:08:
Fair point, Blue Wizards worden 2x gestuurd. In The Peoples of Middle-earth rond het moment dat de ringen zijn gemaakt en in Unfinished Tales samen met Saruman, Gandalf en Radagast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de serie tot nu toe met plezier gekeken. Het hele Numenor gedeelte doet me niet zoveel, maar zal wel een plek krijgen.

Ik zou graag zien dat de karakters als Galadriel zich wat meer ontwikkelen. Ze laat niet zien te kunnen leren van fouten, en blijft alles geheim houden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:18

botoo

💀 too old to die young

Geen naar eerste seizoen en zeker niet voor een lotr liefhebber. Visueel ziet het er prachtig uit maar ik had wel de hele tijd het gevoel van 'wanneer gaat het beginnen?' Spanning was m.i. volledig afwezig en de karakters missen ondanks de aandacht toch diepgang.

Seizoen één is inbegrepen bij Prime, hopelijk vervolgseisoenen ook want ik denk niet dat ik er extra voor wil betalen.

De vergelijking met The Witcher en/of Game of Thrones dringt zich aan mij op waarbij The Witcher mij net zo'n 'wanneer gaat het beginnen?' gevoel gaf terwijl Game of Thrones vanaf aflevering één, seizoen één onmiddelijk pakte.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 16:41

On_E

Housemusic

Heb m dit weekend gebinged, van de eerste tm de laatste aflevering genoten. :)

Vond alle verhaallijnen leuk, prachtige effecten en sets, prima acteerwerk en script, eigenlijk maar weinig als negatief ervaren.

Laat S2 maar komen!

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Ik ben tot nu toe best positief. Als Tolkien fan soms wel nerveus dat ze niet teveel met het verhaal aan de haal gaan, maar dat valt reuze mee. En het is ook niet zo dat Peter Jackson zo 1:1 de boeken volgde. Mooie serie!
En dat het een beetje traag vind ik juist wel prettig en verfrissend. Ze hebben ook de tijd want het is een serie. En het past ook wel bij Tolkien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Hier ook gematigd positief. Het ziet er allemaal prachtig uit! De grote verhalen lijnen zijn aardig opgezet. Een paar van die slappe lijntjes (zoals met Theo en die moeder) mogen van mij volgend seizoen wel wegblijven. Dat voegt echt helemaal niets toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimusIP
bazzemans schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:15:
@TheBrut3 Ik kan mij goed voorstellen dat degenen die de canon goed kennen en dit meewegen in hun oordeel, de serie dan niet acceptabel vinden.
Vraag is wat überhaupt die canon is. Tolkien heeft een hoop verhalen geschreven waarvan een deel is niet af is. Een aantal verhalen heeft hij in verschillende versies geschreven en je ziet dat bepaalde ideeën ook verschillen door zijn leven heen.
Zijn zoon heeft later compilaties gemaakt en bepaalde verhalen en teksten gebundeld.
Ik ben voorstander van als ze de Silmarillion (en de Unfinished Tales) volgen (ook al hebben ze die rechten niet), maar het is ook weer niet dat Tolkien een eenduidig compleet verhaal achter liet wat hij zelf zag als een afgerond definitief geheel.
En als je kijkt naar de Peter Jackson films, die waren ook niet op elk detail helemaal trouw aan de boeken die ze verfilmden. Wat dat betreft doet de ROP serie het eigenlijk helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauwst
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 21:07
Het enige dat ik niet begrijp is waar de paniek van de elven vandaan komt. Waar is het op gebaseerd dat ze allemaal sterven als ze middle earth niet subiet verlaten? En hoe weten ze dat mithril dit kan voorkomen? En wat hebben die ringen daarmee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

rauwst schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
Het enige dat ik niet begrijp is waar de paniek van de elven vandaan komt. Waar is het op gebaseerd dat ze allemaal sterven als ze middle earth niet subiet verlaten? En hoe weten ze dat mithril dit kan voorkomen? En wat hebben die ringen daarmee te maken?
Het enige... Dat is het hele plot van de Elven!

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik kan vanuit de boeken niet iets herinneren rond de relatie tussen Mithril en weg wegkwijnen van de Elfen. Wel dat de kracht van de Elfen langzaan aan het verminderen was en dat ze aan het terugkeren waren naar de Undying lands.
Ik zag daar wel een link mee met dat de Eldar (de oorspronkelijke elfen die het licht van de bomen in Valinor gezien hebben) uitgestorven raakten.
Maar ik maakte niet uit de boeken op dat ze sterfelijk aan het worden waren. Wel zie je een soort van lotsbestemming voor Valinor. En in het geval van Galadriel is het dat ze banneling was met die hele Feanor wraak expeditie.

Nu kan het zijn dat de tv serie de sterfelijkheid en Mithril als tegengif aan het verhaal heeft toegevoegd. Maar het kan ook zijn dat die relatie met Mithril er eigenlijk niet is. Dat het een trucje van Sauron is om ze wanhopig te maken, conflicten te maken en uiteindelijk ze tot het maken van ringen kan aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58
De laatste aflevering was wel mooi. Het maken van de ringen en de onthulling van Sauron werden goed getoond en de Stranger lijkt toch goed te zijn.
Enige minpunten voor mij deze aflevering: 1. het afscheid van Nori was voor mij te langdradig, en 2. het niet tonen van het visioen dat de Palantir geeft aan whats-her-name (ze vertelt het visioen natuurlijk niet aan anderen en zal dan wel rare dingen doen) .

Dus Hallbrand is weg gegaan voordat de ringen gesmeed waren? En er zijn er in totaal drie gemaakt, alledrie voor de Elven? Dat was mij nog wel onduidelijk.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Aardige serie wat mij betreft, visueel is het prachtig en ik heb geen probleem met het tempo, al was het even schakelen naar tempo "Britse detective" ipv "gemiddelde actieserie". Dit seizoen voelt daarmee wel een beetje als een heel lange intro, soms miste ik een beetje een gevoel van urgentie, er was toch vanalles aan de hand. Dat pas in de laaste aflevering enkele namen duidelijk werden, helpt daar niet bij (maar vond ik op zich geen probleem).

Goed te kijken, maar ik heb niet iedere week klaargezeten voor de volgende.

Wat ik wel duidelijk minder vind:
  • De proto-hobbits worden wel érg primitief neergezet. Ik snap de kritiek op de koppeling "deze invulling" + "Hollywood-Iers accent" ook helemaal.
  • Het acteerwerk was doorgaans behoorlijk ingetogen/vlak/saai, niemand is er voor mij echt uitgesprongen, waar bij andere series meestal wel een paar acteurs positief opvallen.
Al met al voelde dit als een mooie, maar lange introductie. Dit had ik bijvoorbeeld ook met de laatste Dune film: de setting en karakters worden neergezet, maar daarmee is het klaar. Het verhaal gaat hopelijk écht op stoom komen in het volgende deel.

ik ga seizoen 2 dus zeker kijken :)
edie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:30:
Dus Hallbrand is weg gegaan voordat de ringen gesmeed waren? En er zijn er in totaal drie gemaakt, alledrie voor de Elven? Dat was mij nog wel onduidelijk.
Klopt helemaal: Halbrand is op geen enkele manier betrokken bij het maken van die drie specifieke ringen. Dat is een belangrijk onderdeel van het verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Bundin op 17-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Celebrimbor maakt samen met Sauron meerdere Rings of Power (waarvan de uiteindelijk welbekende Negen voor de mensen en Zeven door de dwergen).
Nadat Sauron weg is maken de elfen er zelf nog Drie. (waarvan overigens alleen die van Galadriel gemaakt is van mithril en die van Gil-Galad/Elrond van goud. In de serie lijkt het erop dat ze alle drie gemaakt zijn van een legering van mithril en goud/zilver uit Valinor.
Vond het wel beschamend dat de superieure meestersmid sinds Feanor een basiscursus legeringen moet krijgen van een 'low-man'. Ik zou het niet zo knullig hebben laten lijken wat de 'hulp' van Halbrand was aangaande het smeden van dergelijke zaken. Maar misschien zou het anders te complex worden voor het publiek?

Wat betreft de mithril en de elfen is het volgens mij gewoon volledig bedacht door de showrunners.
Mithril lijkt op natuurlijke wijze voor te komen en kent helemaal geen origin-story zoals de show het toont.
Het is bekend waar de silmarils waren: op de kroon van Morgoth en in de handen van de elfen en nadien was er 1 in een baan om de aarde, 1 in de zee en 1 in de aarde. En dus niet ergens op de top van de Misty Mountains in een boom.
Maar goed, leuk bedacht is het wel, zeker omdat ze er ook een gevecht tussen een elf en een balrog aan konden knopen (zie Ecthelion en Glorfindel in Gondolin).

Toevallig is mithril alleen vindbaar in Moria, wat dus een aanknopingspunt kan zijn geweest voor de showrunners om dit te bedenken, al zou mithril ook in Aman en Numenor gevonden zijn (maar logischerwijze buiten bereik en dus alleen Moria).

Dat de elfen dood gaan zonder mithrii is volslagen onzin wat mij betreft. Ze hadden moeten stoppen bij die mithril-origin story.
Ja, de elfen 'vervagen' maar niet omdat ze het licht niet hebben. De meeste elfen in Middle Earth hebben nooit het licht gezien, bijvoorbeeld Cirdan, een van de oudste elfen in Middle Earth.
De elfen vervangen omdat ze zo enorm lang leven en gewoonweg 'moe' worden van alle ellende. Sommigen zijn letterlijk vervaagd (en waarschijnlijk verworden tot de lepraucons in de ierse mythologie) en de rest is naar Valinor gegaan omdat daar de goden waren en niet de 'entropy' van de natuur.
De Drie Dringen maakten ze om hun eigen 'realms' in stand te houden qua schoonheid en puurheid zodat het bleef zoals het was en niet aangetast zou kunnen worden door de reguliere natuurlijke gang van zaken.
Misschien dat Halbrand het Gil-Galad heeft ingefluisterd en hem zo misleid heeft.

Voor de rest: de showrunners hebben beloofd dat seizoen 2 meer zal focusen op de canon (waarbij ze automatisch aangeven dat seizoen 1 dat niet deed).
Seizoen 1 lijkt een character-study te zijn van Galadriel.
Seizoen 2 zou over Sauron moeten gaan.

Krijgen we per seizoen een ander karakter?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Ik gok op een trucje van Sauron.
In Numeria zei Halbrand in de gevangenis iets tegen Galadriel.
Zoek uit waar ze het meest bang voor zijn om kwijt te raken. En gebruik dat informatie tegen hun.
Blijkbaar is dat bij de elven de onsterfelijkheid en hij heeft ze wijs gemaakt dat ze die kwijtraken.

Dit is puur speculatie aan mijn kant. Zoals vele boeken lezers al zeiden, Mithrill heeft geen helende krachten. Lijkt me sterk dat de makers zo ver afwijken van het bron materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zwakke plek van onsterfelijkheid is vooral aanwezig bij de Numenoreans in latere tijden.
De elfen weten dat ze gewoon naar Valinor kunnen gaan.

Maar die opmerking van Halbrand in Numenor was uiteraard een dead-give-away van zijn manipulatieve skills.
Ik vermoed dat we in seizoen 2 dan te zien krijgen dat Halbrand Gil-Galad dat soort zaken wijsmaakt, uiteraard in de vorm van een elf ipv Halbrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:14:
de zwakke plek van onsterfelijkheid is vooral aanwezig bij de Numenoreans in latere tijden.
De elfen weten dat ze gewoon naar Valinor kunnen gaan.

Maar die opmerking van Halbrand in Numenor was uiteraard een dead-give-away van zijn manipulatieve skills.
Ik vermoed dat we in seizoen 2 dan te zien krijgen dat Halbrand Gil-Galad dat soort zaken wijsmaakt, uiteraard in de vorm van een elf ipv Halbrand.
Als je de originele stukken hanteert komt Annatar (Halbrand) niet eens in de buurt omdat Gil-Galad honderden jaren eerder weet van Sauron (en is ook degene die de Númenóreans op de hoogte brengt), en als Annatar dan vervolgens langs komt met cadeautjes wordt hij de deur gewezen omdat Galadriel, Elrond en Gil-galad hem niet vertrouwen om vervolgens BFFs te worden met Celebrimbror en ringetjes maken.

Maar goed aangezien onze vrienden bij Amazon een iets andere benadering hebben gekozen, who knows :9
Ze sterven niet echt(alhoewel hun lichaam wel zou verwijderen), alle elven in middle-earth vervagen maar dat werd versneld door de komst van Sauron. (voor context - Ilúvatar & Melkor)
edie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Huh? Dus er zijn ook andere ringen samen met Hallbrand gemaakt, met stukjes mitril? Waar zijn die ringen dan gebleven? En het mitril dat 'over' was leek mij nou niet significant kleiner/minder bij de 3 'laatste' ringen?
Ja en nee, Celebrimbor vertrouwde Annatar (Halbrand) niet dus maar hij leerde de elven smits hoe de ringen te maken. Celebrimbor maakte in het geheim de drie ringen volgens dezelfde methode (waarvan hij niet wist dat er een geheim snufje magic bijzat).

[ Voor 35% gewijzigd door Uzuhl op 17-10-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
Bundin schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:31:

[...]

Klopt helemaal: Halbrand is op geen enkele manier betrokken bij het maken van die drie specifieke ringen. Dat is een belangrijk onderdeel van het verhaal.
Huh? Dus er zijn ook andere ringen samen met Hallbrand gemaakt, met stukjes mitril? Waar zijn die ringen dan gebleven? En het mitril dat 'over' was leek mij nou niet significant kleiner/minder bij de 3 'laatste' ringen?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
In de show lijken ze de volgorde te hanteren uit de LOTR, niet de volgorde van de Silmarillion - en ze hebben ook niet de rechten voor de Silmarillion (plus dat die niet door Tolkien zelf is gepubliceerd), dus zo gek is dat niet.
In de LOTR is het enige dat op een volgorde duidt het gedicht:
Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
Dat is ook het nummer dat bij de credits speelt.
Ook in de Appendices staat er geen volgorde, enkel dat de ringen voor de elven gesmeed werden vóór de One Ring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet het niet allemaal uit m'n hoofd maar Celebrimbor heeft vele zaken gemaakt, niet alleen de Great Rings of Power maar ook de 'lesser' rings of power allemaal met hun kwaliteiten.

De Negen en de Zeven zijn eerder gemaakt dan de Drie, en ook gemaakt samen met Sauron (Annatar).

Sterker nog, volgens onderstaand was ook Celebrimbor wantrouwend richting Annatar (Halbrand) en hebben andere smeden in Eregion al die ringen gemaakt.
Celebrimbor heeft dan alleen de Drie gemaakt. Maar zelfs die waren onder invloed van Sauron uiteindelijk, want gemaakt met dezeflde technieken.

https://lotr.fandom.com/wiki/Celebrimbor

Er moeten dus heel veel ringen zijn geweest, mogelijk grotendeels als probeersels. Waar deze allemaal gebleven zijn is niet bekend. Alleen de Negen voor de mensen en de Zeven voor de dwergen zijn enigszins bekend als zijnde 'Greater Rings of Power'.
Mogelijk heeft het daarom zo lang geduurd voordat Gandalf echt door had dat het de One Ring was en niet een van de 'lesser' rings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48

Bloodclot

Jawier!

The stranger, zal waarschijnlijk gandalf zijn. Maar lore technisch Saruman? Dacht dat hij de oudste of de eerste was van de istari die op middle earth kwam. Gandalf was als laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Bloodclot schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:19:
The stranger, zal waarschijnlijk gandalf zijn. Maar lore technisch Saruman? Dacht dat hij de oudste of de eerste was van de istari die op middle earth kwam. Gandalf was als laatste?
De Unfinished Tales schrijft dat de 5 Istari tegelijk kwamen in het gerectificeerde boek The Peoples of Middle-earth kwamen de Ithryn Luin later.

De vraag is welke naslagwerk Amazon aanhoud. En hoe ze er vorm aan willen geven, timeline is sowieso al overhoop in na het eerste seizoen, dus het maakt niet heel veel uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn brein kwamen de Istari in elk geval in de Third Age tegelijk per boot uit Valinor. Daar geeft Cirdan een van de Drie Ringen aan Gandalf.

Hoe de Blue Wizards in de Second Age naar Middle Earth zijn gekomen weet ik niet. Misschien per meteoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

samenvatting van seizoen 1:

- Galadriel vindt dat ze zelf het beste weet
- dwingt anderen (danwel beëinvloedt anderen) te doen wat zij wil (inclusief Halbrand op meerdere momenten)
- zorgt er uiteindelijk voor dat een Sauron die zichzelf om een of andere reden wil beteren uiteindelijk alsnog weer evil wordt want ze weigert zijn koningin te worden.
- Sauron's evil in de Third Age is Galadriel's fout

Dat is tenminste wat ik opmaak uit wat de showrunners mij proberen te vertellen op basis van wat ik zie gebeuren in de show.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2022 22:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:16:
samenvatting van seizoen 1:
- zorgt er uiteindelijk voor dat een Sauron die zichzelf om een of andere reden wil beteren uiteindelijk alsnog weer evil wordt want ze weigert zijn koningin te worden.
- Sauron's evil in de Third Age is Galadriel's fout
Galadriel maakt Sauron niet evil. Het weerstaan van de verleiding zorgt ervoor dat Sauron zijn ware gezicht laat zien. Niet Galadriels schuld dus maar haar verdienste.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Galadriel maakt Sauron niet evil. Het weerstaan van de verleiding zorgt ervoor dat Sauron zijn ware gezicht laat zien. Niet Galadriels schuld dus maar haar verdienste.
ben dus zeer benieuwd hoe seizoen 2 laat zien hoe Halbrand op dat vlot terecht is gekomen en alle puzzelstukjes in elkaar vallen.
Als Halbrand voet bij stuk had gehouden was hij nu nog op Numenor geweest om epische sword blades te forgen.
Maar hij heeft zich op alle punten over laten halen.
Alles goed en wel maar hoe kwam hij op dat vlot, op het pad van Galadriel?

Zijn vorige verschijning zou gedood zijn door Adar. Welnu, daarna wordt hij Halbrand, maar waarom op dat vlot en waarom overduidelijk Galadriel elke keer? Klinkt bijna als een plan van zijn kant.
Maar hoe wist hij dat Galadriel daar zou zijn?
Hoe heeft hij kunnen gokken dat Galadriel op het laatste moment van de boot af zou springen?

Alles klinkt als een plan, maar alles staat of valt met dat punt: er vanuit gaande dat Galadriel van de boot springt.

Season 2: you're up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
bazzemans schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Gezien de keuzes die de schrijvers hebben gemaakt, qua comprimering van tijdslijnen en introducties van personages, zou het mij niet verbazen als het tóch Gandalf blijkt te zijn (ondanks dat jouw redenering volledig terecht is).
Ze hinten er ook op met uitspraken (in doubt, always follow your nose, adventure time en andere uitspraken). Verklaard ook zijn kinship met de hobbits/harfoots. Ik vond gandalf echter altijd een beetje een slap washandje, dat is deze Istar niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 17-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

is het Istari-training? when in doubt, always follow your nose? (#youstinkofhorse)

Kinship met de harfoots: 'and you never walk alone' (tenzij je tot last bent, dan mag je dood...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door MagniArtistique op 17-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Als Halbrand voet bij stuk had gehouden was hij nu nog op Numenor geweest om epische sword blades te forgen.
Maar hij heeft zich op alle punten over laten halen.
Is dat zo? Of is dat wat Halbrand zegt tegen Galadriel om haar een extra schuldgevoel te geven?
Alles goed en wel maar hoe kwam hij op dat vlot, op het pad van Galadriel?
Ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt als wat Nori zegt over waarom de Stranger op haar pad kwam. Was dat ook niet in dezelfde aflevering? Mooie parallel. In de woorden van Galadriel zelf:

Ours was no chance meeting. Not fate, nor destiny, nor any other words men use to speak of forces they lack the conviction to name. Ours was the work of something greater.

[ Voor 14% gewijzigd door klaaas op 17-10-2022 23:08 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:24
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:19:

Dat de elfen dood gaan zonder mithrii is volslagen onzin wat mij betreft. Ze hadden moeten stoppen bij die mithril-origin story.
Ja, de elfen 'vervagen' maar niet omdat ze het licht niet hebben. De meeste elfen in Middle Earth hebben nooit het licht gezien, bijvoorbeeld Cirdan, een van de oudste elfen in Middle Earth.
De elfen vervangen omdat ze zo enorm lang leven en gewoonweg 'moe' worden van alle ellende. Sommigen zijn letterlijk vervaagd (en waarschijnlijk verworden tot de lepraucons in de ierse mythologie) en de rest is naar Valinor gegaan omdat daar de goden waren en niet de 'entropy' van de natuur.
De Drie Dringen maakten ze om hun eigen 'realms' in stand te houden qua schoonheid en puurheid zodat het bleef zoals het was en niet aangetast zou kunnen worden door de reguliere natuurlijke gang van zaken.
Dit is echt te kort door de bocht op 1 van de grote themas van Tolkien.

in de show wordt het in aflevering 1 al genoemd "the unseen world". We zien hier dat Sauron er mee probeerde te experimenteren.

Elven leven zowel in de "seen"(fysieke) en "Unseen" wereld. Echter door melkors aantasting van de wereld vergaat hun fysieke vorm van nature langzaam al. Gedoemd om te faden.
the Elven-wise, lords of the Eldar from beyond the furthest seas. They do not fear the Ringwraiths, for those who have dwelt in the Blessed Realm live at once in both worlds, and against both the Seen and the Unseen they have great power
Het lijkt er op dat door saurons experimenten met de unseen world de natuurlijke balans verstoord is en dit heeft invloed op de elven and manifesteert zich de aandoening van de boom.

Het licht van de twee bomen van valinor kan deze balans herstellen en mithril bevat een beetje van dit licht aldus the mythologisch vertelling in de serie zelf.

Let wel op dat de balrog (evil) ook een cruciaal onderdeel is in deze mythe vertelling over mithril en dat we weten dat dit goedje niet alleen maar voor happy endings zorgt voor diegene die er naar zoeken. (Durins Bane)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de balrog evil is, dan is sauron dat ook. Beiden zijn maiar die corrupt geraakt zijn.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaaltje dat Sauron Middle Earth zou willen 'healen'.

Als de verstoring van de Unseen World er zou zijn, dan ga ik er vanuit dat Sauron er ook last van heeft.
Verder wel een interessante invalshoek. Ben benieuwd of dat inderdaad het idee was van de showrunners. Gaan we zien in seizoen 2 (als dat ooit uit komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Is dat zo? Of is dat wat Halbrand zegt tegen Galadriel om haar een extra schuldgevoel te geven?
ik vermoed misleiding inderdaad.
[...]

Ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt als wat Nori zegt over waarom de Stranger op haar pad kwam. Was dat ook niet in dezelfde aflevering? Mooie parallel. In de woorden van Galadriel zelf:

Ours was no chance meeting. Not fate, nor destiny, nor any other words men use to speak of forces they lack the conviction to name. Ours was the work of something greater.
Want dat wil Galadriel graag, een self-fulfilling prophecy. In heel seizoen 1 drijft ze haar zin door en sleept Halbrand mee. Ze kent hem totaal niet maar staart zich blind op die southlands-sigil en negeert verder alle opmerkingen van Halbrand dat hij die koning niet is.
Hoeft dus helemaal geen 'work of something greater' te zijn maar gewoon alles wat haar goed lijkt uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik mij afvraag: als je als elven-volk afhankelijk bent van Mithril om te overleven en de Dwergen werken niet mee dan verklaar je toch de oorlog of denk ik te agressief? Ik als high king zou dat wel hebben gedaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legian117
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:45:
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaaltje dat Sauron Middle Earth zou willen 'healen'.
Het gaat er ook niet om of jij of ik het gelooft, maar of de volken/personages in Middle Earth het geloven. Die hebben niet alle voorkennis die wij als kijker hebben ;)

Ik heb me trouwens erg goed vermaakt met de serie. De eerste paar afleveringen was het vooral wat opstarten met alle problemen van dien. Maar zo richting het einde wordt alles wel mooi in een groter plaatje gegoten. Hopelijk houden ze die lijn vast in de komende seizoenen. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Vindt het wel fascinerend om te zien hoe veel ze qua tijdlijn gesjoemeld hebben als ik @TheBrut3 zijn bericht zo lees. Ik ga me toch maar weer eens in de boeken verdiepen.

XSX: legianb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magnifor schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:10:
Wat ik mij afvraag: als je als elven-volk afhankelijk bent van Mithril om te overleven en de Dwergen werken niet mee dan verklaar je toch de oorlog of denk ik te agressief? Ik als high king zou dat wel hebben gedaan iig.
als ik Gil-Galad mag geloven zouden alle elfen binnen drie maand dood zijn.
Oorlog voeren heeft dan geen zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Palindrome schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 05:40:

Het lijkt er op dat door saurons experimenten met de unseen world de natuurlijke balans verstoord is en dit heeft invloed op de elven and manifesteert zich de aandoening van de boom.

Het ligt van de twee bomen van valinor kan deze balans herstellen en mithril bevat een beetje van dit ligt aldus the mythologisch vertelling in de serie zelf.

Let wel op dat de balrog (evil) ook een cruciaal onderdeel is in deze mythe vertelling over mithril en dat we weten dat dit goedje niet alleen maar voor happy endigs zorgt voor diegene die er naar zoeken. (Durins Bane)
Het lijkt er niet alleen op ;) De komst van Sauron was voldoende om het vervagingsproces van de elven te versnellen.

Dat ze het op deze manier verfilmen om kijkers een beeld te geven is prima imho. Hetzelfde geld voor mithril, slechts 1 ring werd van mithril gemaakt, en dat was Nenya de ring die Galadriel draagt.
De helende werking van mithril kun je ook prima in twijfel trekken, alhoewel het een prima twist is voor de serie.
Leuke aan de hele vorm van de boom mythe is dat de elven lang wisten van mithril en Earendil (vader van Elrond) zelfs in schepen voer die van mithril gemaakt waren.

Kleine toevoeging is dat wanneer Galadriel (en dus met de magie van Nenya) vertrekt naar de Grey Havens. Lórien verdort en verlaten wordt. Is het de ring of mithril, dunno, maar dat zou mee kunnen helpen aan waarom ze voor deze theorie zijn gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Uzuhl op 18-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

volgens komt dat alleen uit het gedicht van Bilbo, waar het schip Vingilote blijkbaar was herbouwd met mithril zodat het nu als een ster zichtbaar is.
Maar linksom of rechtsom is dat de First Age, zowel het oorspronkelijke schip als het eventuele herbouwde schip.
Zelfs als de elfen het al wisten, dan was de mithril overduidelijk buiten bereik:
- de elfen in Middle Earth moesten daarvoor naar Valinor (waar blijkbaar ook mithril te vinden is) maar dat heeft dan geen nut want het zijn in Valinor lost het probleem ook op
- het zou ook vindbaar zijn in Numenor maar de elfen zijn niet meer welkom in Numenor en kunnen mogelijk geen mithril krijgen, dus waren de dwergen de enige optie.

De Ringen hebben magische eigenschappen, niet zozeer het licht van mithril (of zoals de elfen er een legering van maakten: ithildin waarmee ook de westelijke poort van Khazad-Dum werd uitgerust).
De Ringen zorgden voor het preserveren van de situatie zoals de elfen het wilden.

Ik kan dit (de mithril-theorie) niet als 'canon' beschouwen, maar als weinig anders dan minder serieuze fan-fiction.
Leuk voor een serie inderdaad, maar ja.
En nee, het boeit niet of de personages in Middle Earth het wel of niet geloven. Hun gedachten in RoP worden geschreven door de showrunnners, niet door de canon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

ik vermoed misleiding inderdaad.

[...]

Want dat wil Galadriel graag, een self-fulfilling prophecy. In heel seizoen 1 drijft ze haar zin door en sleept Halbrand mee. Ze kent hem totaal niet maar staart zich blind op die southlands-sigil en negeert verder alle opmerkingen van Halbrand dat hij die koning niet is.
Hoeft dus helemaal geen 'work of something greater' te zijn maar gewoon alles wat haar goed lijkt uit te komen.
Dat lijkt me een veel te platte interpretatie. Natuurlijk komt wat Galadriel zegt voort uit haar idee over wie Halbrand is. Maar met de kennis van nu hoor je Halbrand na die zinnen denken: "Je moest eens weten >:) ".

Punt is dat je wel een hele slechte schrijver bent als je een karakter eerst laat zeggen dat een ontmoeting geen toeval is als je vervolgens niet verder komt dan een toevallige ontmoeting. Die ontmoeting zal in het vervolg echt wel bewust gestuurd zijn. Alleen niet door de machten die Galadriel er achter vermoedde.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:45:
als de balrog evil is, dan is sauron dat ook. Beiden zijn maiar die corrupt geraakt zijn.
Niet elke maiar is hetzelfde.
Als de verstoring van de Unseen World er zou zijn, dan ga ik er vanuit dat Sauron er ook last van heeft.
waarom ? hij is geen elf
Verder wel een interessante invalshoek. Ben benieuwd of dat inderdaad het idee was van de showrunners. Gaan we zien in seizoen 2 (als dat ooit uit komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Dat lijkt me een veel te platte interpretatie. Natuurlijk komt wat Galadriel zegt voort uit haar idee over wie Halbrand is. Maar met de kennis van nu hoor je Halbrand na die zinnen denken: "Je moest eens weten >:) ".

Punt is dat je wel een hele slechte schrijver bent als je een karakter eerst laat zeggen dat een ontmoeting geen toeval is als je vervolgens niet verder komt dan een toevallige ontmoeting. Die ontmoeting zal in het vervolg echt wel bewust gestuurd zijn. Alleen niet door de machten die Galadriel er achter vermoedde.
het is dan ook geen geheim dat ik Rings of Power seizoen 1 gewoon een staaltje van slecht geschreven fan-finction vind. Met tenenkrommende dialogen en onsamenhangen logica qua verhaallijn en details daarin.

Ours was no chance meeting.
Nee, niet?

Dus om een of andere reden was Sauron daar op dat vlot. Waarom? Omdat hij Galadriel wilde ontmoeten? Omdat de Valar dat wilden? Zou dat betekenen dat de Valar Sauron weer evil wilde maken?
Of wilde Sauron graag Galadriel ontmoeten? In geval van dat laatste staat of valt alles met het feit dat Sauron zou moeten hebben geweten dat Galadriel precies op het laatste moment van boord zou springen.

Waarom was Halbrand op dat vlot? Wilde hij ook naar Valinor varen maar zonk het schip want de Wyrm is een beveiligingsmechanisme om schepen tegen te houden die naar Valinor willen gaan zonder toestemming van de Valar?

We zullen het in seizoen 2 waarschijnlijk gaan zien, want dat zou een backstory van Sauron moeten gaan worden zo begrijp ik, maar nogmaals: ours was no chance meeting... wat allemaal staat of valt met het gegeven dat Galadriel op het laatste moment van boord springt.

Eerst zegt Galadriel dat ze niet naar Valinor wil of zal gaan en tegen de koning in zal gaan, het volgende moment staat ze netjes braaf op het schip. Slaat echt helemaal nergens op.

Sauron moet dan hebben geweten dat ze van boord zou gaan springen.... heel seizoen 1 is daar van afhankelijk... alles wat er in seizoen 1 gebeurt komt omdat Galadriel van boord sprong. En hoe had Sauron dat kunnen weten?
Knappe schrijver die mij dat in seizoen 2 gaat uitleggen >:)

(EDIT: ok de storyline in de Southlands lijkt op zichzelf te staan en Adar had zonder problemen de Orodruin uit kunnen laten barsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Niet elke maiar is hetzelfde.

[...]

waarom ? hij is geen elf

[...]
geen elf, maar ook in de Unseen World aanwezig dus een verstoring van de Unseen World zou ook hem moeten treffen, buiten Valinor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

geen elf, maar ook in de Unseen World aanwezig dus een verstoring van de Unseen World zou ook hem moeten treffen, buiten Valinor.
We weten niet de volledige uitwerking alleen dat het impact heeft op de elven. Wellicht maakt het Sauron juist sterker.

Waarom altijd dat zoeken naar het negtieve Je post beginnen altijd met negatief stellingen dat jij het maar slechte fanfiction vind. Prima dat mag maar het 10x herhalen voegt verder niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Omdat Galadriel Sauron uiteindelijk brengt waar hij wil zijn. Galadriel heeft hem dan uiteindelijk door en daarmee kan worden voorkomen dat de ringen voor de eleven gesmeed worden zonder dat Sauron erbij is. Een belangrijk detail.

Ze is aan de ene kant de redder en aan de andere kant de veroorzaker. Iets wat haar in de latere en wijzere Galadriel van pas komt. Ze kent Sauron immers maar al te goed.

Dat was iets waar de hoge elven dus bang voor waren en daarom Galadriel op het schip zetten, maar konden het tij dan toch niet keren.

Uiteraard zit hier een twist in van Amazon, maar zo onlogisch is het allemaal niet.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 18-10-2022 15:47 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien, maar ik maak uit de serie niet op dat de elfen daar iets mee van plan waren.
Ze wilden iets met mithril maar wisten nog niet wat. Iets met het licht. Gil-Galad wist het ook niet, Celebrimbor had een opdracht blijkbaar maar kon niet 'deliveren' zoals de laatste episode laat zien.

Pas op het laatste moment komen ze op het idee van Ringen (door gebrek aan mithril) en Halbrand was totaal geen factor in het plan dus een voorzorgsmaatregelen om Galadriel weg te sturen vind ik op dat punt wat vergezocht (tenzij seizoen 2 dat anders laat zien omdat Sauron in andere vorm wel degelijk al in Lindon is geweest).

Zoals ik het nu begrijp zal Rings of Power dan mogelijk geen samenhangend verhaal worden qua chronologie maar meer een karakter-portretreeks worden waarin het verhaal wordt verteld (in meerdere variaties) met in elk seizoen een perspectief vanuit een ander karakter.

De Drie Ringen zijn nu al gesmeed.
De tijdlijn is sowieso al gehusseld. Miriel is van plan om een leger op te halen uit Numenor.
Zal Sauron worden verslagen en naar Numenor gebracht om vervolgens alsnog Pharazon te overwegen om Valinor aan te vallen?
Ik verwacht dan toch echt de val van Numenor minimaal in seizoen 4 of 5.
Daar is dus qua verhaallijn in elk geval al niets meer over te te voorspellen.
Vind ik vervelend, maar geeft in elk geval wel duidelijkheid over de manier van scriptschrijven van de showrunners, hoe ze het aanvliegen. Op zich ook wel logisch: als ze de chronologie niet hanteren zal er een andere stijl moeten worden gekozen.

Seizoen 1 = Galadriel
Seizoen 2 = Sauron

Seizoen 3? Miriel?
Seizoen 4 = Elendil/Isildur?
Seizoen 5 = Pharazon en daarmee de val van Numenor en eindelijk de realisatie van het visioen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Ik snap de worsteling, omdat ze de chronologie omver hebben gegooid.

Maar goed in alle eerlijkheid vind ik dat wel fijn, omdat de voorspelbaarheid voor een deel weg is :)

Elendil krijgt nog een andere rol net als Gil Galad, kijk daar wel naar uit. Duurt helaas nog even.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
tweakduke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:32:
Ik snap de worsteling, omdat ze de chronologie omver hebben gegooid.

Maar goed in alle eerlijkheid vind ik dat wel fijn, omdat de voorspelbaarheid voor een deel weg is :)

Elendil krijgt nog een andere rol net als Gil Galad, kijk daar wel naar uit. Duurt helaas nog even.
Aanvullend is het natuurlijk ook de vraag welke tijdlijn ze volgen. Zoals hier al meermaals geplaatst is dit in de canon van Tolkien ook niet altijd absoluut en werden tijdlijnen en verhaallijnen nog aangepast (en verfijnd). Als de schrijvers zich baseren op bijvoorbeeld alleen de lotr-trilogie is ineens de volgorde van het smeden van de ringen verklaarbaar.

Ik probeer de serie dan ook maar vooral op zin eigen merites te beoordelen. Puur uit interesse lees ik graag verschillen met wat kenners de canon noemen. Dat vind ik gewoon leuk, zeker omdat ik er geen tijd voor (over) heb om dat zelf allemaal te lezen of mij erin te verdiepen. De serie zal ik er niet minder om waarderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

het is dan ook geen geheim dat ik Rings of Power seizoen 1 gewoon een staaltje van slecht geschreven fan-finction vind. Met tenenkrommende dialogen en onsamenhangen logica qua verhaallijn en details daarin.

Ours was no chance meeting.
Nee, niet?

Dus om een of andere reden was Sauron daar op dat vlot. Waarom? Omdat hij Galadriel wilde ontmoeten? Omdat de Valar dat wilden? Zou dat betekenen dat de Valar Sauron weer evil wilde maken?
Of wilde Sauron graag Galadriel ontmoeten? In geval van dat laatste staat of valt alles met het feit dat Sauron zou moeten hebben geweten dat Galadriel precies op het laatste moment van boord zou springen.

Waarom was Halbrand op dat vlot? Wilde hij ook naar Valinor varen maar zonk het schip want de Wyrm is een beveiligingsmechanisme om schepen tegen te houden die naar Valinor willen gaan zonder toestemming van de Valar?

We zullen het in seizoen 2 waarschijnlijk gaan zien, want dat zou een backstory van Sauron moeten gaan worden zo begrijp ik, maar nogmaals: ours was no chance meeting... wat allemaal staat of valt met het gegeven dat Galadriel op het laatste moment van boord springt.

Eerst zegt Galadriel dat ze niet naar Valinor wil of zal gaan en tegen de koning in zal gaan, het volgende moment staat ze netjes braaf op het schip. Slaat echt helemaal nergens op.

Sauron moet dan hebben geweten dat ze van boord zou gaan springen.... heel seizoen 1 is daar van afhankelijk... alles wat er in seizoen 1 gebeurt komt omdat Galadriel van boord sprong. En hoe had Sauron dat kunnen weten?
Knappe schrijver die mij dat in seizoen 2 gaat uitleggen >:)

(EDIT: ok de storyline in de Southlands lijkt op zichzelf te staan en Adar had zonder problemen de Orodruin uit kunnen laten barsten).
Volgens mij benader je het helemaal verkeerd. Sauron is altijd al smoorverliefd geweest op Galadriel. Hij wilde met haar samen de macht pakken in middle earth. Good en evil samen, vanuit balans de nieuwe wereld bouwen. Haar broer (die eigenlijk de slechterik is in dit verhaal) heeft dat altijd in de weg gestaan, waardoor Sauron hem uit de weg heeft gevraagd. Sauron durfde daarom Galadriel niet meer onder ogen te komen en is gevlucht en Galadriel ging erachteraan. Helaas vond ze hem nooit, omdat hij zich in verschillende gedaanten verscholen heeft gehouden. Toen Galadriel gedwongen werd om het op te geven en terug te keren naar Valinor, zag Sauron het niet meer zitten. Hij is erachteraan gegaan, maar zijn schip (overladen met zijn evil) is kapot geslagen op het licht van Valinor. Dáárom hebben ze elkaar, tegen alle odds in, op zee ontmoet. Prachtig liefdesverhaal. Jammer dat Galadriel zo verbitterd is.

Ow vergeet ik nog: :+.

Net zo goed als ik met mij fantasieverhaal, weet niemand behalve de schrijvers wat we in seizoen 2 gaan zien en welke van onze vragen beantwoord worden. Spannend he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Voor de liefhebbers heeft TheOneRing.net wat uitgelekte foto's van de seizoen 2 sets, en een compilatie van de meest interessante dingen uit interviews met de producers en showrunners over seizoen 2.
Huidige verwachte release is volgens hen in het najaar van 2024.

https://www.theonering.ne...ason-2-of-rings-of-power/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
Kunnen die verdiepingen en achtergronden in het andere topci [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Ik heb de laatste paar posts even daarheen verplaatst :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:21
EDIT schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:47:
Voor de liefhebbers heeft TheOneRing.net wat uitgelekte foto's van de seizoen 2 sets, en een compilatie van de meest interessante dingen uit interviews met de producers en showrunners over seizoen 2.
Huidige verwachte release is volgens hen in het najaar van 2024.

https://www.theonering.ne...ason-2-of-rings-of-power/
Jezus pas eind 2024 , manmanman ik had ergens gelezen eind 2023 en dat vond ik al lang wachten haha. Maar beter dat ze er de tijd voor nemen natuurlijk.

Wat heb ik genoten van het eerste seizoen van deze serie. Het is echt niet allemaal even goed en sommige scenes waren zelfs lachwekkend slecht.
Toch over het geheel gezien een erg toffe serie en de laatste aflevering vond ik helemaal geweldig alleen jammer dat we de Durin niet meer gezien hebben.

Zal best wel wat fan service inzitten maar daar hoor je mij niet over klagen, ik hoop ook gewoon dat de wizard gandalf is, toch mijn favo samen met gimli uit de films.

Ik ga de komende tijd het gemis maar opvullen met eerst de trilogie nog een keer kijken en vervolgens seizoen herhalen. Heb na het lezen van dit topic toch veel dingen gemist merkte ik dus veel zin om het opnieuw te kijken.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Hoe jammer ook, het is niet geheel onverwacht. Er is een enorme achterstand bij VFX studios momenteel. Als ik uitga van ongeveer een klein jaar filmen voor seizoen 2 (ze zijn nu net begonnen daarmee), dan zijn ze daarmee ergens in de zomer van 2023 klaar. Daarna hebben ze nog een jaar om de VFX af te maken, voor eventuele reshoots/extra shots en de audio.
Amazon durft ook nog steeds geen releasedatum te noemen voor hun andere grote VFX heavy serie The Wheel of Time, ondanks dat het filmen al in april dit jaar afgrond was. Het zou mij verbazen als die in de eerste helft van 2023 uitgebracht zou worden. Dat lijkt dus ook al ruim een jaar te gaan duren. Dan is zelfs eind 2024 nog best snel voor LOTR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Jammer dat ze niet op voorhand al besluiten; We gaan zoveel seizoenen doen, zoveel afleveren en zoveel uur. Schrijven maar en doorfilmen.

Al snap ik dat je bij een financiële flop liever de stekker er uit trekt na het spenderen van 1 miljard, dan dat je er na het spenderen van 5 miljard achter komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
TheBrut3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:56:
Jammer dat ze niet op voorhand al besluiten; We gaan zoveel seizoenen doen, zoveel afleveren en zoveel uur. Schrijven maar en doorfilmen.

Al snap ik dat je bij een financiële flop liever de stekker er uit trekt na het spenderen van 1 miljard, dan dat je er na het spenderen van 5 miljard achter komt.
De show makers/schrijvers hebben hun plan voor de serie moeten presenteren aan de Tolkien estate voor goedkeuring. Dus ze hebben wel degelijk een volledig verhaal gepresenteerd en ik geloof dat ze gezegd hebben daar 5 seizoenen voor nodig dachten te hebben.

Geen idee waarom ze zoveel tijd nodig hebben , opzich beloofd het veel goeds. De lord of the rings trilogy van Peter Jackson has ook 3 jaar en preproductie dus opzich is het niet een slechte zaak dat ze seizoen 2 niet rushen.

[ Voor 14% gewijzigd door Palindrome op 19-10-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:56:

ik zag vanavond een opmerking in een kritiek-filmpje dat mogelijk bepaalde script-zaken in episode 8 misschien wel gehaast zijn als gevolg van kritiek op eerdere episodes. Dat ze in episode 8 dus bewust snel wat lore-zaken ingeschreven zouden kunnen hebben om de fans te pleasen.

Linksom of rechts staat het generieke script ongetwijfeld al wel vast dus daar zal het niet aan liggen.
Zoals Palindrome al zegt heeft het generieke plan al groen licht van de Estate.
waarschijnlijk ongeacht kijkersreviews. Op zich logisch, immers, de kijker kent het plan voor toekomstige episodes niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2022 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:34:
[...]

ik zag vanavond een opmerking in een kritiek-filmpje dat mogelijk bepaalde script-zaken in episode 8 misschien wel gehaast zijn als gevolg van kritiek op eerdere episodes. Dat ze in episode 8 dus bewust snel wat lore-zaken ingeschreven zouden kunnen hebben om de fans te pleasen.
Ik neem aan dat alle episodes al af waren, en dat ze niet nog ~6 weken vooraf aan het schrijven, filmen, editen, etc waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mat.hi.as schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

Ik neem aan dat alle episodes al af waren, en dat ze niet nog ~6 weken vooraf aan het schrijven, filmen, editen, etc waren :+
daar ga ik ook vanuit.
Dat betekent dus dat deze versie de versie is die ze goed vonden.
En zo ongeveer meer tijd hebben besteed aan het afscheid van Nori dan aan het smeden van de Ringen zelf.
Je weet wel, daar waar de serie haar naam aan ontleent.

En ook interessant om te zien is de geniale smeedkunst van Celebrimbor: de dagger van Galadriel is van goud en zilver en gaat in z'n geheel de oven in en daarna voegen ze de mithril er aan toe.
Een groot geheel, een legering.
En toch is het eindresultaat duidelijk twee gouden ringen en een van mithril.
Geen legering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

daar ga ik ook vanuit.
Dat betekent dus dat deze versie de versie is die ze goed vonden.
En zo ongeveer meer tijd hebben besteed aan het afscheid van Nori dan aan het smeden van de Ringen zelf.
Je weet wel, daar waar de serie haar naam aan ontleent.

En ook interessant om te zien is de geniale smeedkunst van Celebrimbor: de dagger van Galadriel is van goud en zilver en gaat in z'n geheel de oven in en daarna voegen ze de mithril er aan toe.
Geen legering.
Ik ben het met je eens, ik geloof dat wij rond deze serie op één lijn zitten; maar als we alle flaws moeten op gaan noemen dan wordt dit een behoorlijk saai topic :+

Ik was de ergste gatekeeper in het begin, maar nu ik alles gekeken hebt met mijn vrouw, en zij logischerwijs met vragen kwam tijdens afleveringen was het voor mij ook weer leuk om de boeken en context erbij te pakken. Zelfde geld voor dit topic, oprecht tof om die herinneringen op te halen uit de boeken.

Doet me mij bijvoorbeeld denken aan de tijd dat tijdens mijn afscheid mijn Engels docent mij The Silmarillion gaf als aandenken over onze gesprekken over LoTR.

TLRD: De serie is clusterf*ck wat betreft het schrijven, maar ik ben blij dat er iig een maloot was die er een paar miljard tegen aangegooid heeft zodat wij hier met z'n allen weer samen terug kunnen duiken in de lore, zodat ik mij weer dat 14 jarige jochie kan voelen die na de triologie een doos Uruk's kocht bij de Gamesworkshop :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik heb eerst TRoP gekeken en ben net begonnen met HOTD, mij valt een paar zaken op. Ik heb totaal geen empathie met een karakter in TRoP, behalve dan Elrond - Durin, de sets, details, VFX zijn wel een stuk beter. Het lijkt alsof we naar verschillende verhaallijnen kijken die maar stonden te wachten op het verdere geforceerde plotvervolg. Het voelt niet groots, het voelt alsof we in een cirkel weer terug zijn gekomen bij het begin van het seizoen, maar misschien was dat ook de bedoeling, het inzoomen en leren kennen van de hoofdpersonen en dat we de volgende seizoenen pas echt van start gaan? Hoe de hoofdpersonen in HOTD neergezet worden is zo veel beter, het verhaal voelt realistisch/echt aan en ik wil nu echt weten hoe het verder gaat met Rhaenyra en Daemon, dat de details en VFX wat minder goed zijn maakt me dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

TwiSteD1 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:01:
Ik heb eerst TRoP gekeken en ben net begonnen met HOTD, mij valt een paar zaken op. Ik heb totaal geen empathie met een karakter in TRoP, behalve dan Elrond - Durin, de sets, details, VFX zijn wel een stuk beter. Het lijkt alsof we naar verschillende verhaallijnen kijken die maar stonden te wachten op het verdere geforceerde plotvervolg. Het voelt niet groots, het voelt alsof we in een cirkel weer terug zijn gekomen bij het begin van het seizoen, maar misschien was dat ook de bedoeling, het inzoomen en leren kennen van de hoofdpersonen en dat we de volgende seizoenen pas echt van start gaan? Hoe de hoofdpersonen in HOTD neergezet worden is zo veel beter, het verhaal voelt realistisch/echt aan en ik wil nu echt weten hoe het verder gaat met Rhaenyra en Daemon, dat de details en VFX wat minder goed zijn maakt me dan niet uit.
Ik denk dat de factor die daarin ook meespeelt is dat je weet hoe het afloopt met de karakters. Als je blank erin gaat zonder een letter gelezen te hebben of een LoTR film gezien hebt, zal dat sneller komen (denk ik). Al ben ik het met je eens dat de emoties en dialoog wat dull voelen, waardoor je snel krijgt suuuuure, moving on.

Ik ben vooral hyped over de ontwikkeling van Halbrand (Annatar), hoe ze dat gaan manifesteren in de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Ik heb de LoTR films gezien toen ze uitkwamen, dus ik weet niet precies hoe het afloopt, behalve dat Elrond, Galadriel en Gandalf in leven blijven. Het Hallbrand karakter kwam steeds weer terug, maar ik wist steeds niet wat ze nou met hem wilden, als koning was hij meh, welke band hij met Galadriel had was vaag. Ze waren dan wel met het "lot" aan elkaar verbonden, verliefd misschien? Flirten met het kwaad om het goede te doen kwam ook steeds naar voren wat dan uitmondde in de keuze voor Hallbrand/Sauron of tegen hem, maar de uitkomst daarvan stond al vast. Toen Hallbrand Sauron bleek te zijn had ik meer vragen dan een schok of aha-erlebnis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

TwiSteD1 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:27:
Ik heb de LoTR films gezien toen ze uitkwamen, dus ik weet niet precies hoe het afloopt, behalve dat Elrond, Galadriel en Gandalf in leven blijven. Het Hallbrand karakter kwam steeds weer terug, maar ik wist steeds niet wat ze nou met hem wilden, als koning was hij meh, welke band hij met Galadriel had was vaag. Ze waren dan wel met het "lot" aan elkaar verbonden, verliefd misschien? Flirten met het kwaad om het goede te doen kwam ook steeds naar voren wat dan uitmondde in de keuze voor Hallbrand/Sauron of tegen hem, maar de uitkomst daarvan stond al vast. Toen Hallbrand Sauron bleek te zijn had ik meer vragen dan een schok of aha-erlebnis.
Ja die snap ik wel, Halbrand is dan ook een door Amazon gecreerd omdat ze de rechten niet hadden op Annatar, de canon fair visage van Sauron. Dus ik snap wel dat je dan inderdaad meer vragen hebt, geloof dat de meeste, zelfs degene die nek diep in de lore zitten meer vragen hadden waardoor je dus nu heel veel fan theories krijgt :)

En ja de Galadriel/Halbrand story is meh, vond het einde wel tof gedaan waar hij zich echt openbaart aan Galadriel. Je kijkt er snel overheen omdat het een paar seconden is, maar die laatste schreeuw worden zijn ogen van die slangen pupillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb de LotR boeken en the Hobbit als puber verslonden, en later de films ook met veel plezier gezien, maar de Silmarillion kon ik niet doorkomen. Ik had de indruk uit de eerste paar hoofdstukken dat daar de wereld uiteen gezet wordt die de basis is voor LotR, maar dat betekende ook dat er weinig verhaal in zat en ik dus niet ver gekomen ben.
Ik hoopte ergens dat in deze serie iets duidelijker zou worden hoe de verhoudingen en tijdlijnen lopen, maar als ik dit topic doorlees loopt hier e.e.a. toch behoorlijk door elkaar.

Ik vond het een zeer vermakelijk eerste seizoen, en had geen last van het tempo. Om ook de vergelijking met Game of Thrones er bij te pakken: ik vond dit makkelijker te kijken omdat het wat "lichter" gefilmd is (zowel in kleurgebruik als luchtigere toon). Bij de prequel van GoT House of the Dragon moet ik me er echt toe zetten om alle personages te leren kennen en helpt de hele donkere setting daar niet bij.

Wat ik vooral verwarrend vond, is dat er uiteindelijk maar drie ringen gemaakt lijken te zijn, terwijl er in de aftiteling gezongen wordt over de bekende aantallen voor o.a. de mensenkoningen (dat zijn toch de Nazgul geworden in LotR?) en dwergen. Ook doen ze dat met een mini-stukje mithril, terwijl dat in LotR wordt gebruikt voor ongeveer alle armor en wapens van de elfen in mijn herinnering.

Al met al erg vemakelijk, en ik kijk uit naar seizoen 2. Misschien probeer ik voor die tijd nog een keer door de Silmarillion heen te komen, al verwacht ik dat ik dat niet echt nodig heb voor het begrip van (de tijdlijn van) deze serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

gwystyl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:44:
Wat ik vooral verwarrend vond, is dat er uiteindelijk maar drie ringen gemaakt lijken te zijn, terwijl er in de aftiteling gezongen wordt over de bekende aantallen voor o.a. de mensenkoningen (dat zijn toch de Nazgul geworden in LotR?) en dwergen. Ook doen ze dat met een mini-stukje mithril, terwijl dat in LotR wordt gebruikt voor ongeveer alle armor en wapens van de elfen in mijn herinnering.
Het is nooit beschreven in de werken van Tolkien dat er Mithril wapens waren, het werd voornamelijk als decoratie gebruikt. Het feit dat het niet beschreven is wil niet zeggen dat het nooit gebruikt is als wapens of andere wapenrusting. Feit blijft wel dat het erg kostbaar is, en daarom bij de dwergens zelfs bijna heilig. Enige bekende is Bilbo's Mithril shirt.

De andere ringen worden later gemaakt, en later gevonden door Sauron om ze dan weg te geven aan de dwergen en mensen, misschien dat we in een volgend seizoen dit zien. Er zijn veel ringen gemaakt door Celebrimbor en zijn elven smits, allemaal met dezelfde sneaky magic tricks van Sauron waar ze niet vanaf wisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:34
Voor de vergelijking met HotD is deze wel interresant:

(negeer de clickbait titel, de video is wel een genuanceerd verhaal)

[ Voor 15% gewijzigd door Jogai op 20-10-2022 11:59 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:58:
[YouTube: Why Rings of Power Failed where House of the Dragon Worked | One v One]
Ja, die review belicht heel goed de problemen met RoP, waarom je niet invested bent. Wat ik ook een afknapper vond is dat hij toch het zwaard heeft en de hele vulkaan uitbarst, omdat het moet van het script en het epische beelden oplevert. De flashbacks en expositie stukjes zijn stuk voor stuk prachtig, maar dat moet de kers op de taart zijn. Het heeft echt potentie, maar begin dan in de shire, met hobbits, net als in de LoTR, een menselijk verhaal, niet een superman(Galadriel) die door het verhaal heen rushed en de benodigde hoofdpersonen uiteindelijk door het lot(script) samenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Ik vond juist HOTD veel minder aangrijpend of interessant dan RoP (en ook dan GoT), dus daar ben ik eenvoudigweg na de 3e aflevering afgehaakt. Misschien dat ik het straks, als de laatste aflevering er ook is, nog eens probeer, maar tot nu toe kon het mij totaal niet pakken.
Grote verschil tussen RoP en HOTD is natuurlijk wel dat HOTD een soap is waar een fantasysausje overheen is gegooid, terwijl RoP/LOTR in dat opzicht echte fantasy is en op een andere manier verteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Geen legering.
Ik zag toch echt een centrifuge en een "skimming" apparaat, dat kan prima de gradiënt in kleur verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:58:
[YouTube: Why Rings of Power Failed where House of the Dragon Worked | One v One]
Het is na 30 sec wel duidelijk dat dit weer typisch voorgenomen youtube troep is, met kansloze bezos plaatjes etc. Verder kijk ik niet.

HotD en LotR zijn niet goed te vergelijken, het een is puur op volwassenen gericht, grauw gefilmd, enorm veel gore als shockvalue een enorme speedrun gevuld met slechtlopende slecht geacteerde dialogen die compleet niet boeien en een hele hoop bevallingen.. 8)7 , maar absoluut mooi gemaakt. Het ander is luchtiger, geschikter voor jeugd, faalt hier en daar qua logica en karakters, maar is net zo mooi, dan niet mooier gemaakt. HotD heeft het natuurlijk een stuk maakkelijker qua verhaal, het is focus op een familie, waar LotR het verhaal van een hele wereld met 5 a 6 rassen probeert te vertellen. Gezien die enorme extra complexiteit die dat meebrengt is LotR stukken boeiender.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben allesbehalve een purist (Boek Lotr ooit gelezen en de films gezien) maar de serie vond ik niet super hoogstaand. Teveel gatenkaas. Een 2e seizoen is niet echt iets waar ik om zit te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
MrOleo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Het is na 30 sec wel duidelijk dat dit weer typisch voorgenomen youtube troep is, met kansloze bezos plaatjes etc. Verder kijk ik niet.
Nee, dat is het niet. Misschien dat de humor je niet aan staat, maar als je daar voorbij bent dan zul je zien dat het niet vooringenomen en wel goed beargumenteerd is (wat niet betekend dat je het er mee eens moet zijn).
HotD en LotR zijn niet goed te vergelijken, het een is puur op volwassenen gericht, grauw gefilmd, enorm veel gore als shockvalue een enorme speedrun gevuld met slechtlopende slecht geacteerde dialogen die compleet niet boeien en een hele hoop bevallingen.. 8)7 , maar absoluut mooi gemaakt. Het ander is luchtiger, geschikter voor jeugd, faalt hier en daar qua logica en karakters, maar is net zo mooi, dan niet mooier gemaakt. HotD heeft het natuurlijk een stuk maakkelijker qua verhaal, het is focus op een familie, waar LotR het verhaal van een hele wereld met 5 a 6 rassen probeert te vertellen. Gezien die enorme extra complexiteit die dat meebrengt is LotR stukken boeiender.
Het is niet goed te vergelijken zeg je, maar vervolgens vergelijk je het wel. :? Verder is er genoeg overlap om wel vergelijkingen te maken imo. De gemene deler is fantasy, tijdscompressie, naderend gevaar, etc.

Verder was ik ook geen fan van die bevallingsscenes idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

De gemene deler is fantasy, tijdscompressie, naderend gevaar, etc.
Feitelijk is er in TROP geen tijdscompressie. Die is er alleen als je de tijdlijn van de boeken als uitgangspunt neemt. Maar binnen de serie is het een doorlopend verhaal. En 'naderend gevaar' als overeenkomst? Dat geldt voor zo ongeveer alle series...

TROP en HOTD zijn dermate verschillend dat ze lastig te vergelijken zijn met name omdat de opzet in de basis verschilt. Stellen dat b.v. de dialogen in de ene serie beter zijn dan in de andere is niet zo heel zinvol omdat de rol van dialogen in beide series heel verschillend is. Je moet behoorlijk specifiek zijn als je gaat vergelijken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ok dat is waar maar daarnaast worden nog wel wat meer dingen naast elkaar gelegd. En idd zo specifiek dat de vergelijking wel hout snijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Zoals? Omdat beiden een fantasywezen hebben dat draak heet? 8)7

Zelfs als je even het verschil van soap vs een meer literair werk weglaat en puur op fantasy gaat kijken, dan is de vergelijking ook niet te maken omdat HOTD onder de categorie grimdark fantasy valt en ROP onder de noemer high fantasy. Het ene is idealistisch (ROP), het andere juist het tegenovergestelde.

Edit: en waarom zou je ze überhaupt moeten vergelijken? Ze bestaan gewoon naast elkaar. Hoe meer fantasyseries mainstream worden en succesvol zijn, des te groter de kans dat we ook verfilmingen gaan krijgen van andere prachtige verhalen, zoals die van Hobb, Sanderson, Abercrombie en zo vele anderen. Ik ben blij dat beide series bestaan, net als de andere grotere fantasyseries.
Voor mij persoonlijk is HOTD minder aantrekkelijk dan ROP, voor anderen is dat omgekeerd. Dat is verder prima. Wat ik al eerder zei: zoveel mensen, zoveel meningen.

[ Voor 69% gewijzigd door EDIT op 20-10-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 14:48
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:11:
Ik ben allesbehalve een purist (Boek Lotr ooit gelezen en de films gezien) maar de serie vond ik niet super hoogstaand. Teveel gatenkaas. Een 2e seizoen is niet echt iets waar ik om zit te springen.
Same here. Heb LOTR en The Hobbit gelezen (the silmarillion aan begonnen maar nooit doorgekomen) en ook uiteraard de films gezien. Ben geen die-hard fan of kenner, maar ik miste op de een of andere manier toch de diepgang in de serie. Grafisch erg mooi (dat kunnen ze wel tegenwoordig), maar ik heb niet het "ik zit in de serie"-gevoel gehad gedurende seizoen 1. Ik vind het geen slechte serie, wel vermakelijk en zal seizoen 2 ook weer gaan kijken, maar ik had wel de hoop dat het in de buurt zou komen van de lotr triologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
EDIT schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:21:
Zoals? Omdat beiden een fantasywezen hebben dat draak heet? 8)7

Zelfs als je even het verschil van soap vs een meer literair werk weglaat en puur op fantasy gaat kijken, dan is de vergelijking ook niet te maken omdat HOTD onder de categorie grimdark fantasy valt en ROP onder de noemer high fantasy. Het ene is idealistisch (ROP), het andere juist het tegenovergestelde.

Edit: en waarom zou je ze überhaupt moeten vergelijken? Ze bestaan gewoon naast elkaar. Hoe meer fantasyseries mainstream worden en succesvol zijn, des te groter de kans dat we ook verfilmingen gaan krijgen van andere prachtige verhalen, zoals die van Hobb, Sanderson, Abercrombie en zo vele anderen. Ik ben blij dat beide series bestaan, net als de andere grotere fantasyseries.
Voor mij persoonlijk is HOTD minder aantrekkelijk dan ROP, voor anderen is dat omgekeerd. Dat is verder prima. Wat ik al eerder zei: zoveel mensen, zoveel meningen.
Je moet ze niet vergelijken, maar dat doet filmento nu eenmaal wel en daar is m.i. niets mis mee. En ik zie ook wel de verschillen tussen de beide franchises, maar dat neemt niet weg dat specifieke onderdelen prima met elkaar vergeleken kunnen worden. En HotD een soap noemen is een beetje vreemd want volgens mij is dat een concept waar personages meer dag-tot-dag gevolgd worden in een beperkt aantal settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Je zegt nu al een paar posts dat je punten ziet waarop je de series zou kunnen vergelijken, maar je komt niet met concrete voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Eindelijk laatste aflevering gezien.
Blijf erbij. Mooie beelden maar verhaal is flinter dun.

Edit
Verkeerd gerekend

[ Voor 208% gewijzigd door Henvar op 21-10-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
EDIT schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:14:
Je zegt nu al een paar posts dat je punten ziet waarop je de series zou kunnen vergelijken, maar je komt niet met concrete voorbeelden.
Die zitten in de video. Waarom zou ik die dan hier uit gaan schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Omdat we hier de discussie voeren, niet in een of andere clickbait meuk video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Nee, dat is het niet. Misschien dat de humor je niet aan staat, maar als je daar voorbij bent dan zul je zien dat het niet vooringenomen en wel goed beargumenteerd is (wat niet betekend dat je het er mee eens moet zijn).

[...]

Het is niet goed te vergelijken zeg je, maar vervolgens vergelijk je het wel. :? Verder is er genoeg overlap om wel vergelijkingen te maken imo. De gemene deler is fantasy, tijdscompressie, naderend gevaar, etc.

Verder was ik ook geen fan van die bevallingsscenes idd.
Wut? Ik vergelijk niks. Ik geef aan waarom ik ze niet te vergelijken vind, buiten release datum en fantasy setting lijken ze totaal niet op elkaar.

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
Henvar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:29:
Eindelijk laatste aflevering gezien.
Blijf erbij. Mooie beelden maar verhaal is flinter dun.

Mij boeit het “klopt niks met boeken” niet.
Maar als de serie zelfs de films gaat tegen spreken wordt het wel een beetje zielig.

Als die vent Gandalf is zijn de schrijvers echt lui en kansloos met hun fan service.

In two towers zegt Gandalf notabene zelf “ Three hundred lives of men I have walked this earth and now I have no time”. Dit is no way net zo lang als de 3000 years sinds de eind battle met Sauron.

Hoop echt dat ze ons op verkeerde been zetten met die quotes die rechtstreeks uit de films komen
Ehm 300 lives keer 30 tot 70 jaar per leven is 9.000 tot 21.000 jaar. Als maia is hij dan ook ouder dan elf en mens en zelfs de wereld. :)
Dan hou ik nog geen rekening met de leeftijd die de oude koningen en Aragorn behaalden. :X

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Die zitten in de video. Waarom zou ik die dan hier uit gaan schrijven?
Ik heb het oprecht geprobeerd, maar ik kom er niet doorheen. Het zal de leeftijd wel zijn, maar wat een visuele en verbale meuk...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
MrOleo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Ehm 300 lives keer 30 tot 70 jaar per leven is 9.000 tot 21.000 jaar. Als maia is hij dan ook ouder dan elf en mens en zelfs de wereld. :)
Dan hou ik nog geen rekening met de leeftijd die de oude koningen en Aragorn behaalden. :X
Haha je hebt gelijk. Then I stand corrected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
EDIT schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:05:
Omdat we hier de discussie voeren, niet in een of andere clickbait meuk video.
Als je niet eens met verwijzingen mag komen weet ik het ook niet meer.
MrOleo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Wut? Ik vergelijk niks. Ik geef aan waarom ik ze niet te vergelijken vind, buiten release datum en fantasy setting lijken ze totaal niet op elkaar.
Verschillen noemen is een vergelijking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Ik heb het oprecht geprobeerd, maar ik kom er niet doorheen. Het zal de leeftijd wel zijn, maar wat een visuele en verbale meuk...
Ja, dat de stijl je tegen staat kan ik inkomen. Voor nu heb ik er de tijd en energie niet voor om een heel essay neer te pennen, dus wie weet komt dat later nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
In het algemeen mag het wel wat vriendelijker in dit topic trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Ja, dat de stijl je tegen staat kan ik inkomen. Voor nu heb ik er de tijd en energie niet voor om een heel essay neer te pennen, dus wie weet komt dat later nog wel eens.
Op zich ook wel een interessant gegeven. TROP trekt dus kijkers die dit soort video's leuk danwel normaal vinden, maar ook ouwe lullen als ondergetekende, die liever naar een pratend hoofd kijken. En al die verschillende mensen kijken met hun eigen voorkeuren en verwachtingen. De 1 vindt het te traag en de ander te snel. De 1 houdt van magie of grote battles terwijl de ander kijkt voor de grotere thema's of de karakters. Zo'n gemeleerd publiek kun je toch ook nooit helemaal tevreden stellen? Nog even los van de kwaliteit van de uitvoering.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Zojuist een poging gedaan om de video met de vergelijking tussen de pilotafleveringen (over meer gaat het niet) van HotD en RoP te kijken. De visuals vind ik soms flauw en irritant, maar daar kan ik wel doorheen kijken. Halverwege de video kwam er hele opzichtige reclame. Toen was ik klaar met kijken. Niet alleen vanwege de reclame, maar ook omdat ik mij niet echt in de inhoud van (het eerste deel van) de video kan vinden. Dat gaat voornamelijk over dat de pilotaflevering verteld moet worden door de ogen van een karakter waarmee de kijker zich kan identificeren. Daar kan ik tot op zekere hoogte wel in komen. Echter vullen ze dat aan door aan te geven dat dat karakter dan per se ook een mens moet zijn. Dat is in mijn ogen onzin. Volgens mij toonde Disney met hun film bambi een aantal decennia geleden al aan dat dit niet per definitie noodzakelijk is.
Bij het intreden van de reclame had ik geen behoefte meer om verder te kijken.

Met de uitspraak dat HotD en RoP niet met elkaar te vergelijken zijn, wordt niet bedoeld dat ze letterlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Natuurlijk kan je ze op punten met elkaar vergelijken. Alleen zul je dan concluderen dat er vooral verschillen zijn. En dingen die vooral verschillen kennen, noemt men ook wel "onvergelijkbaar". Het is een 'figure of speech'. Denk ook aan de afspraak appels met peren vergelijken. Je kan ze vergelijken, maar ze worden als onvergelijkbaar gezien.

Ik heb beide series gekeken. Zie bij beide beperkingen en geniet van beide. Heb geen overduidelijke voorkeur voor de één of de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Henvar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:29:
Three hundred lives of men I have walked this earth and now I have no time”. Dit is no way net zo lang als de 3000 years sinds de eind battle met Sauron.
die quote komt alleen in de films voor maar als we voor de grap eens 70 jaar rekenen voor een gemiddeld "live of men" dan komen we op 21.000 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Heb de serie niet af kunnen kijken, omdat deze simpelweg niet vermakelijk genoeg is. Teveel dingen waar ik mij aan stoorde en een review waar ik mij best in kan vinden vind je hieronder. Deze is misschien wat hard op sommige momenten, maar het komt wel gewoon overeen met waar het aan ontbreekt hier.

https://www.humo.be/cs-bc908327

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Sydney08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:35:
Heb de serie niet af kunnen kijken, omdat deze simpelweg niet vermakelijk genoeg is. Teveel dingen waar ik mij aan stoorde en een review waar ik mij best in kan vinden vind je hieronder. Deze is misschien wat hard op sommige momenten, maar het komt wel gewoon overeen met waar het aan ontbreekt hier.

https://www.humo.be/cs-bc908327
Hartelijk gelachen om de review en kan me er ook enigsinds wel in vinden, maar goed zoals ik al 30x in dit topic hebt gezegd ben ik blij dat er iig weer wat content is.

Het opent namelijk deuren, ik hoop namelijk nog steeds op een nieuwe RTS van LoTR, BFME3 pls :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Idd een erg lastige opgave. Er ligt geen kant en klare verhaal klaar waar ze uit kunnen putten. Bronmateriaal is wat ik begrijp eennsoort Wiki van de Tolkien wereld.
Echte nerden voer dus. Probeer daar maar een verhaal te verzinnen wat de die hards en nieuwe publiek aan kan trekken.

Ik heb me vermaakt, m'n vrouw minder. Maar toch blijft ze kijken, iets blijft haar trekken.
Het is geen meesterwerk, maar om het een ramp te noemen gaat me wat te ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

De review van Humo leest voor mij met iemand die niets op heeft met de Lore, alleen spektakel wil zien en even een stuk wou schrijven om af te reageren...

Ik ben nog altijd van mening dat seizoen 1 een opmaat is voor de rest, de grote epische battles moeten namelijk nog komen. Geduld is een schone zaak, alleen duurt het wel wat te lang voor seizoen 2 komt.

Het is in ieder geval geen serie voor het grote publiek en daar zit misschien wel financiële consequenties aan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Russel88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:51:
Idd een erg lastige opgave. Er ligt geen kant en klare verhaal klaar waar ze uit kunnen putten. Bronmateriaal is wat ik begrijp eennsoort Wiki van de Tolkien wereld.
Echte nerden voer dus. Probeer daar maar een verhaal te verzinnen wat de die hards en nieuwe publiek aan kan trekken.

Ik heb me vermaakt, m'n vrouw minder. Maar toch blijft ze kijken, iets blijft haar trekken.
Russel88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:51:

During the conversation, the duo admitted that do not have the rights to "The Silmarillion," a story that was previously rumored to serve as the basis of the Amazon series, as well as other materials that could have come in handy. The showrunner stated that they only have the rights to the main "Lord of the Rings" trilogy, "The Hobbit" and the appendices, which limits the stories they can adapt. "We do not have the rights to The Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth, or any of those other books," Payne said. 
According to McKay, "[there's] a version of everything we need for the Second Age in the books we have the rights to." The creator went on to note that they have "a lot of leeway and room to dramatize and tell some of the best stories that [Tolkien] ever came up with."
Dat ligt er wel, maar ze moeten dus om de regeltjes en rechten heen werken, en ze moeten nog even oefenen met dialoog schrijven :P
tweakduke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:44:
De review van Humo leest voor mij met iemand die niets op heeft met de Lore, alleen spektakel wil zien en even een stuk wou schrijven om af te reageren...

Ik ben nog altijd van mening dat seizoen 1 een opmaat is voor de rest, de grote epische battles moeten namelijk nog komen. Geduld is een schone zaak, alleen duurt het wel wat te lang voor seizoen 2 komt.

Het is in ieder geval geen serie voor het grote publiek en daar zit misschien wel financiële consequenties aan.
Half met je eens, het is imho wel een serie voor het grote publiek waardoor ze bepaalde keuzes wel of niet gemaakt hebben.

Maar eens, ik wacht lekker op seizoen twee O-)
Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie