Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

dat zal zo zijn maar mensen houden niet van aanhoudende negativiteit. Dat moet het veld ruimen, moet maar gaan zeuren in een eigen topic.
Dat heeft volgens mij vooral te maken met het karakter van die kritiek. Die gaat grotendeels niet over de serie zelf maar over de eigen verwachtingen t.a.v. de serie.
Het gelinkte artikel geeft zelf ook een sneer naar de zogenaamde 'internet trolls' met hun 'review bombing'.
Zogenaamde? Je wilt beweren dat er niet al maanden voor de release van de eerste ep een soort van haatcampagne gaande was? Dat mensen (of bots?) de serie massaal bombarderen met 1-en geen feit is maar fantasie?
Ik heb vooralsnog geen zelfkritiek gezien, dat ze eens een stap terugnemen en kijken naar de review bombing en de toxic trolls naar wat die te zeggen hebben en of ze er misschien van willen leren.
Lijkt me heel verstandig van ze. Luisteren naar toxic trolls is net zo'n goed plan als onderhandelen met Orcs.
De rest zou volgens het artikel ook al wel groen licht hebben gekregen initieel van de Estate.
misschien dat de producers nog iets gaan tweaken maar indien niet dan kunnen we tot seizoen 5 gaan klagen en knerpen wat we willen maar zoals Edit al schrijft: dat mag gewoon in een geisoleerd topic voor de klagers :)
Jij hebt een palantir waarin je de toekomstige kwaliteit van de serie al gezien hebt? Als je nu al weet dat je de hele serie blijft klagen, man man.... zwaar leven lijkt me...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ze allemaal trolls noemen (zoals het artikel) maar ik denk dat er velen zijn die serieuze kritiek hebben en echt wel in gesprek willen gaan. Die voelen zich mogelijk zwaar beledigd om gewoonweg weggezet te worden als trolls.
Ik zeg daarom niet voor niets: is er ook maar een glimp aan zelfkritiek? Aan bezinning aan de kant van de showrunners? Over wat ze eventueel zouden kunnen doen om meer fans aan hun kant te winnen? Of het is hun verhaal vs fuck all?

Nee, ik heb geen palantir. Maar gezien het feit dat de Estate het blijkbaar prima vindt... ja dat is dan een palantir. Of denk je zelf van niet? Ze hebben immers alle seizoenen moeten pitchen aldus het artikel en de Estate heeft dat blijkbaar aceptabel gevonden ook al waren ze 'dark horses' en onervaren vergeleken met de competitie. Dan ben ik benieuwd naar het verhaal t/m seizoen 5 :P
Dat betekent dat ze de Estate overtuigd hebben met hun verhaal t/m seizoen 5.
Luisteren naar 'toxic trolls' was misschien beter dan onderhandelen met 'orcs' die in seizoen 1 worden geprojecteerd als 'brothers and sisters' van Adar die ook maar gewoon hun eigen huisje boompje beestje willen in 'Udun' terwjil iemand als Galadriel doet alsof ze hetwel prima vindt dat ze allemaal vermoord worden met Adar als laatste om het hem in te wrijven #evilnoldo :P

Als generieke kjker heb ik meer sympathie voor Adar dan voor Galadriel. Is dat vanwege mijn toxiciteit of de manier waarop de serie zich presenteert? Is het hoe de showrunners dan voor ogen hadden? Want character-arc? :)
Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in het eindresultaat dan de weg er naar toe. Spoilers boeien me dan ook nooit echt. Ik wil het verhaal weten, in tekstuele samenvatting is altijd prima.
Heeft iemand een tijdmachine?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 23:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:25:
je kunt ze allemaal trolls noemen (zoals het artikel) maar ik denk dat er velen zijn die serieuze kritiek hebben en echt wel in gesprek willen gaan.
Volgens mij heb je het artikel niet goed en/of met een ontzettend gekleurde bril gelezen. Over inhoudelijke kritiek lees ik bv dit:
Criticism they can handle, and they’ve heard it all. Everything fans have debated, they say, they likewise argued among the creative team. They readily admit, for instance, that some of the first-season episodes lack the urgency fans expect from Tolkien adaptations.

“One of the big things we learned was even when it’s a small scene, it always has to tie back into the larger stakes,” Payne says.

“There are things that didn’t work as well in season one that might have worked in a smaller show,” McKay agrees. “It has to be about good and evil and the fate of the world or it doesn’t have that epic feeling you want when you’re in Tolkien.”
Het trollen-aspect en wordt later in het artikel behandeld als apart onderwerp.
is er ook maar een glimp aan zelfkritiek? Aan bezinning aan de kant van de showrunners? Over wat ze eventueel zouden kunnen doen om meer fans aan hun kant te winnen?
Zie de quote hierboven. Dat is toch zelfreflectie?
Nee, ik heb geen palantir. Maar gezien het feit dat de Estate het blijkbaar prima vindt... ja dat is dan een palantir. Of denk je zelf van niet?
Ik denk dat jij vooral een heel ander beeld hebt van wat een Tolkien-serie zou moeten zijn. En het is blijkbaar jouw verhaal vs fuck all.
Luisteren naar 'toxic trolls' was misschien beter dan onderhandelen met 'orcs' die in seizoen 1 worden geprojecteerd als 'brothers and sisters' van Adar die ook maar gewoon hun eigen huisje boompje beestje willen in 'Udun' :P
Gezien de situatie in Oekraine zou je dat bijna profetisch kunnen noemen, vind je niet?
Als generieke kjker heb ik meer sympathie voor Adar dan voor Galadriel. Is dat vanwege mijn toxiciteit of de manier waarop de serie zich presenteert? Is het hoe de showrunners dan voor ogen hadden?
Jezelf betitelen als generieke kijker terwijl je vuistdiep in de lore zit lijkt me niet echt een goede omschrijving. En dat wat je beschrijft is m.i. idd wat de schrijvers voor ogen hadden. Misschien niet zo extreem, maar dat sentiment zit er zeker heel bewust in.
Persoonlijk ben ik meer geinteresseerd in het eindresultaat dan de weg er naar toe.
Dan kan ik me alleen maar aansluiten bij ome Frank:
But if you're all about the destination, then take a fucking flight.
We're going nowhere slowly, but we're seeing all the sights.
And we're definitely going to hell,
But we'll have all the best stories to tell
Edit: die laatste 2 regels zijn natuurlijk niet erg WWTD, maar vooruit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed het laatste portie gekibbel opgeruimd. We zetten hier vanaf nu een streep eronder en gaan weer normaal met elkaar in discussie over de serie.

Verdere verdieping mag hier [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:21
Aflevering 7 was een wat tragere aflevering. Misschien wel goed na de vorige aflevering met veel actie, maar het lijkt vooral set-up te zijn voor de laatste aflevering volgende week en de komende seizoenen.
Ik ben blij te zien dat Galadriel haar dieptepunt voorbij lijkt te zijn. En we kregen zowaar te horen over Celeborn, dus al het gezeur daarover dat ze niet getrouwd was kan ook wel in de prullenbak.
Ik vond het jammer dat de director toch weer terugging naar de manier van vertellen uit de eerste afleveringen, door de verhaallijnen niet lang genoeg uit te laten spelen. Het lijkt tegenwoordig heel erg hip te zijn (ik zie het ook in andere TV series), maar ik hou toch er meer van als we wat langer bij één verhaallijn blijven zodat ik er wat beter in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:06
Potverdorrie, ik wil meeer zien nu! Zou de laatste aflevering stuk langer zijn of gewoon weer een uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:37
EDIT schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:47:
Aflevering 7 was een wat tragere aflevering. Misschien wel goed na de vorige aflevering met veel actie, maar het lijkt vooral set-up te zijn voor de laatste aflevering volgende week en de komende seizoenen.
Ik ben blij te zien dat Galadriel haar dieptepunt voorbij lijkt te zijn. En we kregen zowaar te horen over Celeborn, dus al het gezeur daarover dat ze niet getrouwd was kan ook wel in de prullenbak.
Ik vond het jammer dat de director toch weer terugging naar de manier van vertellen uit de eerste afleveringen, door de verhaallijnen niet lang genoeg uit te laten spelen. Het lijkt tegenwoordig heel erg hip te zijn (ik zie het ook in andere TV series), maar ik hou toch er meer van als we wat langer bij één verhaallijn blijven zodat ik er wat beter in kan komen.
Ik vond het geen super aflevering, maar het gaf me een goed gevoel. Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel van ja. Dit is een toffe serie en hier gaan we nog plezier aan beleven.
M'n vrouw vindt alles te traag gaan, maar zij houdt sowieso niet van series kijken.
Ze krijgt veel kritiek, maar ik vind het erg fijn om naar Galadriel te kijken. Ze heeft iets wat me blijft boeien.

P. S.
Halbrand naar de elven. Zou het dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 18:35
spoiler:
Ik heb wel eens gehoord van plot armor, maar van plot armor zo sterk dat het een pyroclastische wolk helpt overleven heb ik nog nooit gehoord. 8)7

Verder leuke aflevering, maar dat begin slaat echt als een lol op een drumstel.

[ Voor 3% gewijzigd door Emgeebee op 07-10-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Russel88 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Ik vond het geen super aflevering, maar het gaf me een goed gevoel. Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel van ja. Dit is een toffe serie en hier gaan we nog plezier aan beleven.
M'n vrouw vindt alles te traag gaan, maar zij houdt sowieso niet van series kijken.
Ze krijgt veel kritiek, maar ik vind het erg fijn om naar Galadriel te kijken. Ze heeft iets wat me blijft boeien.

P. S.
Halbrand naar de elven. Zou het dan toch?
Ik vind het fijn dat ze de tijd nemen, er valt nog voldoende uit te werken in komende seizoenen.

Een aflevering zonder veel actie, maar verhaalopbouw is prima. Dan mag de laatste aflevering van het seizoen een knaller worden :)

Halbrand is een ander persoon dan hij zich voordoet dat denk ik ook.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
Emgeebee schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:00:
Ik heb wel eens gehoord van plot armor, maar van plot armor zo sterk dat het een pyroclastische wolk helpt overleven heb ik nog nooit gehoord. 8)7
Ik ben niet zo bekend met de materie, maar is dit onwaarschijnlijker dat Elrond, Isildur, Frodo en Smeagol zonder problemen bij een kolkende vulkaanmond kunnen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
When you are standing next to hundreds of metres of bubbling magma you feel so insignificant and small. It's just otherworldly. It literally feels like you've been picked up and put into Mordor or somewhere from Lord of the Rings, it's that bizarre. There are gases in your face where you can smell all the different chemicals, you can taste it. You can feel it underneath you, the old lava runs cracking and your feet falling through the first couple of inches.
Lijkt wel te kunnen, en ipv een gas masker even snel via de zijingang naar binnen om iets te dumpen en dan weer weg lijkt me dan ook nog wel te overleven. Zie hier, dat is wel een vergelijkbaar tafereel waar ze zonder masker op staan en daar 'uren staan' volgens de verteller : YouTube: Expedition to the Heart of an Active Volcano | 360° Video (het is een 360 graden video, dus kijk even rond).

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Waarom ging Galadriel samen met Theo weg, de rest achterlatend? Lijkt mij een domme beslissing voor een Commander met eeuwen ervaring...

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
edie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:33:
Waarom ging Galadriel samen met Theo weg, de rest achterlatend? Lijkt mij een domme beslissing voor een Commander met eeuwen ervaring...
Ik begreep het eerst ook niet, maar ik denk dat ze al gescheiden waren van de rest.
Zoals Elendil ook gescheiden was van de regente en Isildur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:24
Emgeebee schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:00:
spoiler:

Verder leuke aflevering, maar dat begin slaat echt als een lol op een drumstel.
Is gewoon een stofwolk, geen pyroclastische wolk. Ze waren net ver genoeg van de vulkaan vandaan.

Het blijft en fantasie setting, net zoals je in return of the king op het einde een aardverzakking had die precies stopte waar aragorn en zijn omcirkelde leger stond..... Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
Russel88 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Ik begreep het eerst ook niet, maar ik denk dat ze al gescheiden waren van de rest.
Zoals Elendil ook gescheiden was van de regente en Isildur.
Ik vind het maar wazig. Volgens mij liepen er mensen rond op de achtergrond...

Maar goed, volgens mij hadden ze anders geen goede manier gehad om Theo het zwaard van Galadriel te geven. Dat zal ongetwijfeld nog een rol gaan spelen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
edie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Ik vind het maar wazig. Volgens mij liepen er mensen rond op de achtergrond...

Maar goed, volgens mij hadden ze anders geen goede manier gehad om Theo het zwaard van Galadriel te geven. Dat zal ongetwijfeld nog een rol gaan spelen.
Dat was idd niet goed uitgewerkt. Galadriel negeerde iedereen behalve Theo. Ik had ook niet het gevoel dat die 2 nou zo'n innige band hebben ontwikkeld waardoor hij zo speciaal is voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
Ik kan me hier wel aan storen. Net als dat Adar het zwaard eindelijk in zijn handen krijgt en probeert te vluchten. Het zwaard moet eerst langs 1. Hallbrand 2. Galadriel 3. Arrondir en pas wanneer het in 4. Theo's handen komt besluit iemand maar eens te gaan kijken waarmee Adar weg probeerde te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:09

Spooksel

Spooksel!

Bobo221 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:38:
Ik kan me hier wel aan storen. Net als dat Adar het zwaard eindelijk in zijn handen krijgt en probeert te vluchten. Het zwaard moet eerst langs 1. Hallbrand 2. Galadriel 3. Arrondir en pas wanneer het in 4. Theo's handen komt besluit iemand maar eens te gaan kijken waarmee Adar weg probeerde te komen.
Ja exact dit soort dingen inderdaad, hier maakte ik afgelopen weekend ook al een opmerking over. Zo suf die 'plot driven stupidity'.

[ Voor 13% gewijzigd door Spooksel op 10-10-2022 19:34 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:57
Vond het prima aflevering even wat rustiger tussendoor, alhoewel ik wel iets anders had verwacht na het einde van de vorige aflevering, voelde een beetje lame aan dat bijna iedereen nog leefde terwijl het vuur toch duidelijk op ze afkwam, dat zag er toch niet uit als een stofwolk...

Hopelijk krijgen we in de laatste aflevering wel te weten wie de stranger nou precies is, hij lijkt in ieder geval wel een good guy te zijn toch gezien hij de natuur herstelde in dat gebiedje van de harfoots.

Maar zullen we sauron dan gewoon nog helemaal niet gezien hebben of zou het toch hallbrand zijn? Laatste aflevering gaat wel episch worden denk ik zo vrijdag. Ben net een weekend in zeeland met vrienden dus ga hem maandag pas checken:)

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou Halbrand Sauron worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Mijn favoriete kandidaat voor Sauron is toch wel Sadoc hoor...
Breek je je enkel, jammer joh.
Ga je niet snel genoeg, jammer joh.
:P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Lore technisch (ik weet het; Daar zijn we inmiddels helemaal vanaf gestapt) zou eigenlijk alleen zhe Stranger Sauron kunnen zijn, of eventueel die mage die even harteloos alles in de fik zet. Maar dan is er geen kandidaat over wie zhe Stranger kan zijn. Halbrand zie ik meer als een Nazgul kandidaat.

Ik weet dat bij velen Gandalf favoriet is als zhe Strangers, maar in principe komt Gandalf pas 1000 jaar in de 3rd Age naar Middle Earth, samen met de 4 andere Istari. Nu ik afgelopen aflevering Durin's Bane zag, welke pas wakker wordt 1000 jaar nadat de Istari komen, krijg ik ook de twijfel of ze er Gandalf van maken. Ik sta eigenlijk nergens meer van te kijken :+
Palindrome schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:47:
Is gewoon een stofwolk, geen pyroclastische wolk.
Ik vond het anders toch aardig overkomen als een pyoclastische. In de aftermath lijken er ook aardig wat dingen verbrand te zijn en staat er zelfs een paard in de hens. Een uitbarsting van dergelijk formaat, want het moet DE super uitbarsting zijn welke Mordor vormt, kan zomaar een pyroclastische stroom hebben met 50-100km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
[b]TheBrut3 in "[Serie] The Rings of Power"
Ik vond het anders toch aardig overkomen als een pyoclastische. In de aftermath lijken er ook aardig wat dingen verbrand te zijn en staat er zelfs een paard in de hens. Een uitbarsting van dergelijk formaat, want het moet DE super uitbarsting zijn welke Mordor vormt, kan zomaar een pyroclastische stroom hebben met 50-100km bereik.
Wat gebeurt er met die pyroclastiche wolk na 101km ? vedwijnt die meteen na het overschrijden van 100km ? en is het binnen die 100km dodelijk maar 1 meter over die grens van 100km niet meer ? ;)

Een pyroclastische wolk is dodelijk dus als personen het overleven is het geen pyroclastische wolk :o

Maar terugkijkend zien we wel degelijk dode mensen door de wolk dus noem het maar een afgezwakte pyroclastische wolk, ver genoeg van de vulkaan vandaan dat niet iedereen levend verband word.

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 11-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
We hoeven hier natuurlijk geen eindeloze discussie te starten over wat het nou wel of niet was. Het gaat om de 'kijkersbeleving' en die is bij ons anders geweest, niks mis mee. Alleen dat is één van mijn grootste kritieken aan RoP, de kijkersbelevingen liggen veel te ver uit elkaar of veel te veel momenten en dat is niet goed voor een serie. House of the Dragon doet dat een stuk beter (mijn mening/observatie).
Palindrome schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:34:
Wat gebeurt er met die pyroclastiche wolk na 101km ? vedwijnt die meteen na het overschrijden van 100km ? en is het binnen die 100km dodelijk maar 1 meter over die grens van 100km niet meer ? ;)
offtopic:
Flauw hoor :+ Technisch gezien kan een pyroclastische stroom honderden kilometers afleggen als de uitbarsting maar groot genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
TheBrut3 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:55:
We hoeven hier natuurlijk geen eindeloze discussie te starten over wat het nou wel of niet was. Het gaat om de 'kijkersbeleving' en die is bij ons anders geweest, niks mis mee. Alleen dat is één van mijn grootste kritieken aan RoP, de kijkersbelevingen liggen veel te ver uit elkaar of veel te veel momenten en dat is niet goed voor een serie. House of the Dragon doet dat een stuk beter (mijn mening/observatie).

[...]

offtopic:
Flauw hoor :+ Technisch gezien kan een pyroclastische stroom honderden kilometers afleggen als de uitbarsting maar groot genoeg is.
Shows en films staan bij de vergevingsgezindheid van de kijkers. Die van ROP word hevig beinvloed door door externe groepen/hype in mijn mening.

Ik zag gewoon een vulkanische stofwolk die veel schade en doden aanrichten met een aantaal overlevenden.... Ik ben niet diegene die stelt dat een pyroclastische wolk altijd en ten allertijden 0% overlevingkans heeft.

Overigens kan je met diezelfde blik over HOTD gaan en ook dit soort dingen vinden, zoals hoe in godsnaam een jongetje zich kan vasthouden aan een draak die duikvluchten en manouveres maakt die zeer hoge G krachten als gevolg zouden hebben.

maar zoals je zelf ook al aangeeft ligt het vooral bij jezelf O-)
offtopic:
dit was niet flauw bedoeld maar serieus.Een pyroclastische wolk gaat niet eindeloos door, er komt dus een punt dat die afkoelt en minder gevaarlijk is. Een gradatie dus.

Het is dus 100% mogelijk dat het dorpje net ver genoeg was van de vulkaan dat mensen een overlevingskans hebben die groter dan 0% is.

Moet de show dat helemaal gaan uitleggen ? nee alsjeblieft niet, dan kan ik zelf wel bedenken door te accepteren dat er overlevenden waren.

[ Voor 17% gewijzigd door Palindrome op 11-10-2022 17:25 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:16

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ben ik de enige die dit ondertussen echt een k*ttopic is gaan vinden, ondanks de zéér vermakelijke serie?
Wat een muggenzifterij over, notabené, een fantasy-serie...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 14-09 16:48
Niet iedereen gaat zo makkelijk akkoord met een slecht geschreven serie. Prima dat jij de serie zeer vermakelijk vindt, maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken en dit graag van zich af schrijven. Een topic is niet bedoelt om enkel en alleen maar jubelend over de serie te schrijven...

Ik sta ook zeer kritisch tegenover deze serie en ik vind het allemaal maar erg slecht aan elkaar geschreven. Ik lees dan ook graag hoe anderen hierover denken. Niet omdat ik niet in staat ben om recht te praten wat krom is, maar door de verschillende argumenten te lezen probeer ik zelf tot een mooie nuancering komen (wat in dit bericht overigens niet zo goed naar voren komt :+ ).

Ik twijfel vooralsnog of ik seizoen 2 wel wil gaan kijken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Flavius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:24:
Niet iedereen gaat zo makkelijk akkoord met een slecht geschreven serie.
Daar heb je het al. Wie houdt je tegen? Als het allemaal zo ruk is, waarom dan toch doorgaan en blijven zeiken? En dan vooral de eindeloze cirkels waar de discussies zich in bevinden. De boeken worden niet precies aangehouden, dus waarom dat elke aflevering opnieuw aankaarten?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Misschien een interessante video over het kijken naar een adaptatie en de discussie die we zien op het internet. Een stukje gaat ook over de Wheel of Time serie, maar hij pakt ook een specifiek punt uit de Rings of Power als voorbeeld.

Overigens kan ik ook zijn discussievideos over de Rings of Power afleveringen samen met Philip Chase aanraden. Ze zijn om en om te vinden op hun twee youtube kanalen, met de eerste videos hier: over aflevering 1: YouTube: Discussion of Rings of Power: A Shadow of the Past (episode 1) with ...
En aflevering 2: YouTube: Rings of Power Ep. 02 'Adrift' - Spoiler Chat with Philip 'Nemesis' ...
Het geeft een wat genuanceerdere discussie over de serie dan wat er helaas vaak op internet te vinden, met punten die goed zijn, punten die beter kunnen en punten die voor hen niet werken.

En inderdaad, eens met @Family Guy. Ik ben zelf gestopt met het kijken naar HOTD omdat het voor mij niet werkte, maar ik zit ook niet elke keer weer te zeuren dat het een slechte serie is in het topic. Ik laat de mensen die er wel van houden er gewoon lekker van genieten en dat lijkt mij niet meer dan logisch.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 12-10-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
Ikzelf vermaak mij goed met de serie. Zo hoeft voor mij niet alles in beeld te worden gebracht of te worden uitgelegd bijvoorbeeld (het interesseert mij totaal niet wie de dam op welk moment heeft gebouwd bijv.).

Mijn enige issue tot nu toe is de beslissing van Galadriel om naar de moeder van Theo te gaan zoeken (kennelijk ver weg van het dorp?) en alle andere gewonden achter te laten - mogelijk zonder leider want de status van de Queen Regent en Halbrand is op dat moment nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het antwoord van die laatste vraag is te vinden in aflevering 7 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 14-09 16:48
Family Guy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Daar heb je het al. Wie houdt je tegen? Als het allemaal zo ruk is, waarom dan toch doorgaan en blijven zeiken? En dan vooral de eindeloze cirkels waar de discussies zich in bevinden. De boeken worden niet precies aangehouden, dus waarom dat elke aflevering opnieuw aankaarten?
Ik maak graag iets af en geef iets graag een kans. In dit geval dus seizoen 1. De discussie gaat niet alleen om de boeken en of de verhaallijnen worden aangehouden. Ik ken de boeken niet en desondanks kan ik zien dat de serie qua verhaal gewoon slecht aan elkaar geschreven is. Desondanks maak ik het seizoen wel graag af en besluit ik zelf wel of ik seizoen 2 wel of niet ga kijken (en zoals het er nu naar uitziet, denk ik van niet)...

En zoals jij vindt dat iemand dan maar niet moet kijken als hij het ruk vindt, kan hetzelfde gezegd worden over dit topic. Als je het ruk vindt, kijk je toch lekker niet in dit topic? Niet mijn argument, trouwens, maar die van jezelf...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Ik vind de felheid waarmee gereageerd wordt op mensen die de serie wel leuk vinden, ook wel een beetje jammer. Bovendien komen dezelfde argumenten nogal vaak terug. Prima als je het niet zo'n goede serie vindt, maar als een punt eenmaal gemaakt is, misschien wat vaker "let's agree to disagree"?

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
Ik vind de felheid waarmee gereageerd wordt op mensen die de serie niet leuk vinden, ook wel een beetje jammer.

ftfy

En vooral het argument "Kijk dan niet" & "Het is fantasy" komen vaak terug. Ik zit er een beetje hetzelfde in als @Flavius Ik maak het seizoen wel graag af, dus ik kijk nog wel. Bovendien is een topic niet zoveel waard als je geen tegengestelde meningen mag neerzetten. Overigens zie ik ook weinig positieve opmerkingen van diegene die de serie wel leuk vinden.
Het 2e argument heb ik al eerder behandeld (kort: consistentie in de 'secundaire' wereld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:46
Jogai schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:18:
Ik vind de felheid waarmee gereageerd wordt op mensen die de serie niet leuk vinden, ook wel een beetje jammer.

ftfy

En vooral het argument "Kijk dan niet" & "Het is fantasy" komen vaak terug. Ik zit er een beetje hetzelfde in als @Flavius Ik maak het seizoen wel graag af, dus ik kijk nog wel. Bovendien is een topic niet zoveel waard als je geen tegengestelde meningen mag neerzetten. Overigens zie ik ook weinig positieve opmerkingen van diegene die de serie wel leuk vinden.
Het 2e argument heb ik al eerder behandeld (kort: consistentie in de 'secundaire' wereld)
Mening is het juiste woord. Sommige mensen presenteren hier een mening als feit. Het lijkt me dat een serie nooit objectief gezien goed of slecht kan zijn. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

De Serie is niet slecht omdat een LOTR fan die alle boeken 8x heeft gelezen er meer van verwacht en die even bepaald dat de serie prut is omdat de maker van de dam niet bekend is geworden. Mag ik het daarom niet geweldig vinden?

Wat wil je nog meer weten? Wie de kleding van Galadriel heeft gemaakt, of mss haar zwaard? Het zou mij een worst wezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Flavius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

En zoals jij vindt dat iemand dan maar niet moet kijken als hij het ruk vindt, kan hetzelfde gezegd worden over dit topic. Als je het ruk vindt, kijk je toch lekker niet in dit topic? Niet mijn argument, trouwens, maar die van jezelf...
Op de serie heeft niemand invloed, dat komt zoals het komt, maar op dit topic hebben we allemaal invloed. Dus dat balletje kaatst niet juist terug.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Even heel simpel: Hou het vriendelijk naar elkaar

Wat opvalt is dat men de serie leuk moet vinden of juist heel slecht moet vinden en dat kun je niet zo zwart / wit voor elkaar opleggen. Uiteindelijk kan ik uit de discussie zaken halen die misschien wat beter konden, maar als ik voor mijzelf het hele plaatje neem dan vind ik het prima. Het scoort nog geen 10, maar voor nu zou ik rond een 7 zitten.

En dat zit hem vooral wat mij betreft dat de verwachtingsboog lang wordt opgerekt. Dat is aan de ene kant mooi, want dan geeft de serie ruimte om veel puzzelstukjes uit te leggen die uiteindelijk in elkaar moeten vallen. Het nadeel is dat je dan niet weet hoe zaken uiteindelijk in elkaar gaan vallen en of dat wel zo geniaal is.

Maar goed, voor nu geniet ik ervan en hopelijk geeft de laatste aflevering een goede afsluiter van het seizoen, zodat er logische stukken blijven liggen voor het volgende seizoen, maar er niet teveel cliffhangers blijven liggen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
In deze laatste afleveringen lijken een heleboel opzetjes uit de eerste afleveringen keurig in elkaar te passen. Bijvoorbeeld uit aflevering 1, waar Galadriel zich afvraagt wie ze zou zijn zonder haar zwaard, maar daarna in aflevering 7 vrijwillig haar zwaard aan Theo geeft. Het geeft een karaktergroei aan die ik erg kan waarderen.
Nog zoiets: het stukje met Finrod uit de intro van aflevering 1, waarbij ze het hebben over het volgen van het 'valse licht'. Het hele verhaal rondom de mithril lijkt mij een prachtig voorbeeld van het volgen van dat valse licht.
Ik lees dat mensen het slecht schrijfwerk vinden, maar hoe verder we in de serie komen, hoe minder ik mij daarin kan vinden. Is het perfect? Nee, natuurlijk niet, net zoals geen enkele TV serie perfect is, maar het schrijfwerk past wat mij betreft prima bij een hedendaagse adaptatie. Het is toegankelijk, maar desondanks komen de belangrijke thema's die in de werken van Tolkien te vinden zijn allemaal terug in de serie. Dingen die eerst nergens op leken te slaan of niet in de serie thuis leken te horen blijken nu toch relevant te zijn.

En voor de liefhebbers die een paar uur de tijd hebben en meer willen weten over de thema's van Tolkien en hoe die in de laatste aflevering naar voren komen, kan ik (opnieuw, ik heb ze als een eerder gelinkt in dit topic) de analysevideo's van Rings & Realms aanbevelen. Er zit veel meer in de serie dan ik zelf tijdens het kijken op heb gemerkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ach ja, ik geniet van de serie, mooi gemaakt in een fijne universe, mooie beelden en ja, ik vermaak me ook prima met de Harfoots. Dat het een en ander niet helemaal aansluit bij de lore of de wensen van die hard Tolkienfans soit.

Wat het schrijven betreft, ik ben nog nooit in staat geweest een boek van Tolkien uit te lezen, de langdradige schrijfstijl en het hameren op ellenlange namen en stukken geschiedenis trekken me totaal niet. Derhalve is, voor mij, de serie beter geschreven dan het werk van Tolkien zelf (al is hij natuurlijk wel de bedenker van het universum, de grote verhaallijnen en een groot deel van de karakters)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 12-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:12
Zo van het weekend de laatste aflevering op Netflix bekeken.

Het is een mooie serie en ik volg het verhaal, maar begrijp nog niet zo goed waar ze naartoe willen. Welke meerwaarde die steen heeft (behalve het blad wat weer de kleur terug kreeg) op de magie van de elfen weet ik nog niet. Kunnen ze dan sterkere magie gebruiken? Of moet ik het echt meer zien als een 'verlenging van het leven' op een niet begrijpende manier? Kijk, die elf die voor het kwade werkt heeft allerlei wonden op zijn gezicht en daar zit misschien wat slechts in wat er met de steen uit kan. Maar verder? Geen idee, zal wel wat gemist hebben.

De tunnel voor het water was grappig, maar wel wat onrealistisch vond ik. Al weet ik niet wat er zou gebeuren als er veel water in een vulkaan zou vallen.

De dwergen zijn nog wat onderbelicht. Het verhaal van de mensen/elfen is wel vermakelijk.

Let op: ik ben de films van lotr wel gezien maar beschouw dit los van de films qua kennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
President schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:11:
Welke meerwaarde die steen heeft (behalve het blad wat weer de kleur terug kreeg) op de magie van de elfen weet ik nog niet. Kunnen ze dan sterkere magie gebruiken? Of moet ik het echt meer zien als een 'verlenging van het leven' op een niet begrijpende manier? Kijk, die elf die voor het kwade werkt heeft allerlei wonden op zijn gezicht en daar zit misschien wat slechts in wat er met de steen uit kan. Maar verder? Geen idee, zal wel wat gemist hebben.
Nee, je hebt niks gemist, maar toch geloven Celebrimbor, Gil-Galad en wellicht Elrond dat mithril de elven kan helpen tegen het vervagen met de verlenging van het leven. Dat is juist de hele grap - tenminste, zo zie ik het. We hebben enkel bewijs gezien dat mithril de smet van het blad verwijderd. We hebben op geen enkele manier bewijs gezien van de claim dat de elven überhaupt aan het 'vervagen' zijn, laat staan dat we bewijs hebben van de claim dat mithril het 'vervagen' van de elven zo kunnen stoppen.

Zoals ik het zie is dit een plot van Sauron die op de achtergrond aan de touwtjes trekt. Hij heeft Celebrimbor misleid over mithril, omdat hij het zelf nodig denkt te hebben om zijn experimenten door te zetten. Vanuit aflevering 6, in de conversatie met Adar: Hij zocht de kracht om over anderen te heersen, maar iets miste er nog. Blijkbaar denkt Sauron dat mithril de oplossing is.
Celebrimbor is makkelijk te bewerken. Hij heeft ambitie (zie aflevering 1, waarin hij beter wil zijn dan de maker van de Silmarillions), is net als de andere elven bang om te vervagen (iets waar ze op dit punt in de geschiedenis nog geen ervaring mee hebben), wat Sauron gebruikt om hem ervan te overtuigen dat 1. het al heel snel gaat gebeuren ('next spring') en 2. mithril noodzakelijk is om het vervagen tegen te gaan, 'onderbouwd' met een mooie mythe over een elf, een boom en een balrog.
Waarbij beide punten natuurlijk mooi vertolkt worden in een paar zinnen in aflevering 4:
Halbrand: "[..] you'd do well to identify what it is that your opponent most fears."
Galadriel: "And exploit it?"
Halbrand: "No. Give them a means of mastering it, so that you can master them."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37

Bloodclot

Jawier!

Weet niet meer precies hoe het zit, sauron heeft de elven misleid om de ringen te maken via celebrimbor (zoals hierboven ook beschreven staat). Maar welke gedaante zou sauron hebben in het dwergen/elven verhaal?

Halbrand zou dan 1 van de koningen worden de 1 van de 9ringen zou krijgen (witchking). Sauron zelf zou dan de laatste ring in mount doom gaan maken. Of zit ik nu in een totale verkeerde tijdslijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
EDIT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Nee, je hebt niks gemist, maar toch geloven Celebrimbor, Gil-Galad en wellicht Elrond dat mithril de elven kan helpen tegen het vervagen met de verlenging van het leven. Dat is juist de hele grap - tenminste, zo zie ik het. We hebben enkel bewijs gezien dat mithril de smet van het blad verwijderd. We hebben op geen enkele manier bewijs gezien van de claim dat de elven überhaupt aan het 'vervagen' zijn, laat staan dat we bewijs hebben van de claim dat mithril het 'vervagen' van de elven zo kunnen stoppen.
Ik meende dat in de serie het vervagen van de elven gekoppeld werd aan het licht van de boom. En aangezien die nogal ziek was lijkt een erts dat dat bederf tegen kan gaan (wat we inmiddels gezien hebben) binnen de logica van de serie wel welkom.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ja, boom heeft een smet. Maar wat is die smet/dat bederf? En waarom geloven de Elven dat die smet überhaupt samenhangt met het vervagen?
Er wordt enkel verwezen naar een mythe, waarvan Elrond zelf zegt dat niemand denkt dat die mythe waar is en waarvan het door de manier van vertellen ook duidelijk is dat het om een figuurlijke vertelling gaat en geen letterlijke. Er is nergens ook maar enig werkelijk bewijs dat de elven voor de komende lente vervagen, of dat de smet op de boom daarmee samen zou vallen.

Ik ben dan ook heel erg benieuwd of we dat vraagstuk dit seizoen nog beantwoord gaan krijgen of dat het pas volgend seizoen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legian117
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:01
Family Guy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:03:
Ben ik de enige die dit ondertussen echt een k*ttopic is gaan vinden
Nee, maar zoals dit topic loopt is wel de algemene tendens tegenwoordig bij discussies. Dus echt verrassend is het helaas ook niet.

Ik geniet met de laatste paar afleveringen steeds meer van de serie eigenlijk en ben zeer benieuwd hoe ze het geheel verder uitwerken de komende jaren. Ze weten mij toch elke keer in een uur tijd volledig in die wereld op te zuigen en mij het gevoel te geven dat die 70 minuten aanvoelen als 20. Dat doen maar weinig series voor mij.
Zelf ben ik vooral bekend met de films, waar ik ook enorm van geniet. En heb in een ver verleden wel eens wat van de boeken gelezen. En vanuit dat opzicht vindt ik het wel leuk om in dit topic wat mee te lezen. Er worden best wel wat leuke, informatieve berichten gedeeld hier. Hoewel de herhalende discussie elke week over 'hoe slecht de serie is' wel erg herhalend wordt op den duur.

Ik geniet er in ieder geval van en kijk uit naar vrijdag. Wel hoop ik dat ze voor de komende seizoenen lering trekken van deze, want er zijn wel wat verbeterpunten (die hier ook al genoeg zijn langsgekomen). Maar de enorme negativiteit die rondom de serie hangt kan ik niet geheel volgen.

XSX: legianb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@EDIT Waarom ze dit geloven is idd niet duidelijk gemaakt. Maar als het idee van Sauron komt dan hebben we die dus nog niet gezien. Of ben ik iemand uit de 1e aflevering vergeten?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Mijn vermoeden is inderdaad dat we óf Sauron nog niet hebben gezien, óf dat het Halbrand is. Maar waarschijnlijk zit ik er helemaal naast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
EDIT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:43:
Mijn vermoeden is inderdaad dat we óf Sauron nog niet hebben gezien, óf dat het Halbrand is. Maar waarschijnlijk zit ik er helemaal naast :P
Als Halbrand Saurons huidige vorm is, hoe heeft hij dan contact gehad met Celebrimbor? Lijkt me niet logisch toch? Of is er een jaarlijkse smedenbeurs waar ze elkaar ontmoet hebben? 😉

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 12-10-2022 20:27 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ja, dat is inderdaad een van de vragen die ik zelf ook zou hebben :P
Misschien heb ik last van tunnelvisie, maar er lijken zoveel dingen naar Halbrand te wijzen, ook al begrijp ik ook niet alles. Ik hoop dat het mysterie komende aflevering opgelost wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
EDIT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:24:
...
Er wordt enkel verwezen naar een mythe, waarvan Elrond zelf zegt dat niemand denkt dat die mythe waar is en waarvan het door de manier van vertellen ook duidelijk is dat het om een figuurlijke vertelling gaat en geen letterlijke.
...
Ja, maar doordat je in die mijn dat mithril ziet zitten in het patroon zoals ook getoond tijdens de vertelling van die mythe kunnen we nu wel zeggen dat het toch geen mythe was, of tenminste een deel wel letterlijk zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
BasvanS schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Mening is het juiste woord. Sommige mensen presenteren hier een mening als feit. Het lijkt me dat een serie nooit objectief gezien goed of slecht kan zijn. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

De Serie is niet slecht omdat een LOTR fan die alle boeken 8x heeft gelezen er meer van verwacht en die even bepaald dat de serie prut is omdat de maker van de dam niet bekend is geworden. Mag ik het daarom niet geweldig vinden?

Wat wil je nog meer weten? Wie de kleding van Galadriel heeft gemaakt, of mss haar zwaard? Het zou mij een worst wezen :D
Die vragen waren retorisch neem ik aan? Tenminste daar ging ik van uit, maar nu ik je reactie nog een keer lees weet ik het niet meer. In elk geval maakt het mij niet uit wie wat waar maakt, tenzij er ringen uitgedeeld worden :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Ik ben het er op zich mee eens dat er best de nodige kritiek te leveren is op de serie, maar als ik de aflevering tot nu to zo de revu eens laat passeren, dan zijn dat toch vooral detailpunten wat mij betreft. Zoals de reden dat Galadriel er met Theo alleen op uit gaat, dat is gewoon niet heel sterk en lijkt wederom vooral de dramatiek te moeten bevorderen. Dat lijkt toch wel een terugkerend dingetje.

Maar er zijn ook zaken waar ik in eerste instantie kritiek op had waar ik nu anders tegenaan kijk. Het karakter van Galadriel blijkt niet per ongeluk hautain en verbitterd te zijn, maar dat heeft echt een functie. En dan vooral op het niveau van de thematiek. Die thematiek is sowieso wat steeds beter uit de verf komt, zeker nu we de verschillende dots kunnen connecten. Ook bij de Harfoots zie je een duidelijke verandering. Er was veel kritiek op het verschil tussen woorden en daden bij dat volkje, maar ook dat lijkt nu ten goede te keren.

Ook het idee van 'fellowship' wordt goed uitgewerkt door de verschillende samenwerkingen die, vaak tegen wil en dank, ontstaan. Alleen als mensen, dwergen en elven samenwerken kan Sauron verslagen worden. Waar deze volken in eerste instantie vaak expliciet vijandig tegenover elkaar staan begint dat inmiddels aardig te veranderen. Voeg de Harfoots er nog bij en de fellowship is weer compleet. Wat dat betreft is de serie qua motieven zo ongeveer het tegenovergestelde van de grote tegenhanger HOTD.

Wat ook een thema lijkt te zijn is dat die verandering vooral plaats vindt door ervaring en niet door overreding. Je ziet dat heel letterlijk bij Miriel en Galadriel, maar volgens mij is het een leitmotiv dat in zo ongeveer alle verhaallijnen speelt.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
klaaas schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:08:
Ik ben het er op zich mee eens dat er best de nodige kritiek te leveren is op de serie, maar als ik de aflevering tot nu to zo de revu eens laat passeren, dan zijn dat toch vooral detailpunten wat mij betreft. Zoals de reden dat Galadriel er met Theo alleen op uit gaat, dat is gewoon niet heel sterk en lijkt wederom vooral de dramatiek te moeten bevorderen. Dat lijkt toch wel een terugkerend dingetje.
Niet alles hoeft logisch te zijn en niet alles staat in dienst van alleen het verhaal! Mensen willen ook actie, drama, mooie beelden, spanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
BasvanS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Niet alles hoeft logisch te zijn en niet alles staat in dienst van alleen het verhaal! Mensen willen ook actie, drama, mooie beelden, spanning!
Not sure if serious, maar die dingen zijn toch ook te bereiken zonder onlogische keuzes?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
klaaas schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Not sure if serious, maar die dingen zijn toch ook te bereiken zonder onlogische keuzes?
Wat voor 10% onlogisch is, is voor de andere 90% prima. Niet iedereen kijk voor elk detail, niet alles hoeft tot in de puntjes verzorgt te zijn. Maar ik kijk dan ook op een andere manier dan de meeste van jullie hier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
BasvanS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Wat voor 10% onlogisch is, is voor de andere 90% prima. Niet iedereen kijk voor elk detail, niet alles hoeft tot in de puntjes verzorgt te zijn. Maar ik kijk dan ook op een andere manier dan de meeste van jullie hier denk ik.
Maar vond jij het moment dat Theo zijn moeder weer zag niet erg cliché?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

BasvanS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
. Niet iedereen kijk voor elk detail, niet alles hoeft tot in de puntjes verzorgt te zijn.
Voor de duurste serie aller tijden mag het wel wat niveautjes hoger.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
klaaas schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Maar vond jij het moment dat Theo zijn moeder weer zag niet erg cliché?
Agh, ja, het zijn de momenten die ik in elke serie kan missen als kiespijn, maar mijn vrouw vond het prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Kez schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Voor de duurste serie aller tijden mag het wel wat niveautjes hoger.
Als je meer wil vertellen en 100% kloppend wil maken gaat dat wel ten kosten van andere eigenschappen. Je wil niet dat het saai en langdradig word.

[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 13-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
BasvanS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Agh, ja, het zijn de momenten die ik in elke serie kan missen als kiespijn, maar mijn vrouw vond het prachtig.
Ik ga me natuurlijk niet wagen aan uitspraken over je vrouw, maar we zijn het er dus over eens dat dat soort cheesy momenten niet nodig zijn. En op zich is een cheesy moment nog niet zo erg, maar om dit moment te kunnen realiseren moeten er door de karakters onlogische keuze gemaakt worden. In plaats van elkaar op te zoeken na de uitbarsting gaan ze los van elkaar op pad. Dat zegt mij dat de schrijvers (nog?) niet vertrouwen op de impact van het totaal en het nodig vinden dit soort momenten in te bouwen.

Wat mij betreft is dat zeker geen fatale fout, maar het zijn wel dingen die verbeterd kunnen worden. Je kunt er makkelijk overheen stappen, maar ik zou liever zien dat ze vermeden worden. Net als kiespijn.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Na het zien van de laatste aflevering ben ik erg benieuwd of de mensen die verder geen boekenkennis hebben de hints hadden opgepikt vóór de onthulling.
Een mooie laatste aflevering, maar jammer dat het alweer voorbij is. Anderen zullen waarschijnlijk vinden dat sommige afleveringen veel te traag gingen, maar voor mij voelde het af en toe zelfs al te snel en had graag nog een of twee afleveringen meer gezien vóór dit einde. Het voelde op sommige plekken wat te gehaast aan in het verhaal IMO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
EDIT schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:17:
Na het zien van de laatste aflevering ben ik erg benieuwd of de mensen die verder geen boekenkennis hebben de hints hadden opgepikt vóór de onthulling.
Een mooie laatste aflevering, maar jammer dat het alweer voorbij is. Anderen zullen waarschijnlijk vinden dat sommige afleveringen veel te traag gingen, maar voor mij voelde het af en toe zelfs al te snel en had graag nog een of twee afleveringen meer gezien vóór dit einde. Het voelde op sommige plekken wat te gehaast aan in het verhaal IMO.
Prachtige aflevering. Vrouwlief wilde al stoppen met kijken na de pre scene _O-
Tijdens de aflevering liep ze alsnog weg. Ze kan idd niet tegen de traagheid, waarbij ik jouw mening deel dat het van mij wel wat langer mag duren.

Met de kennis van nu ga ik alles zeer zeker terug kijken. Ben benieuwd of ik de zwakkere punten nog steeds zwak vind. Op zich kan ik me wel vinden in sommige kritiekpunten, maar over het geheel is het gewoon goed gedaan vind ik.
Niet de gangbare paden bewandelen.

Ik heb de boeken niet gelezen, maar ben al genoeg gespoilerd om niet verrast te zijn. Ik heb gewoon erg genoten.
Als we het vergelijken met House of Dragons. Rings of Power vind ik beter tot nu toe. Terwijl ik GoT (ik negeer de latere seizoenen) beter vind dan de LOTR film trilogie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
De laatste aflevering zojuist ook gezien. Sommige momenten die hier genoemd worden als niet heel sterk uitgewerkt, herken ik wel. Tot noch toe zijn dat vooral dingen die het verhaal wat mij betreft niet echt in de weg staan, maar wel knullig overkomen. Ik begrijp dat dit voor sommigen een reden is om de serie daardoor slechter te beoordelen, voor mijzelf geldt dat niet.

Er is wel één groter onderdeel wat mij eigenlijk te makkelijk af gaat in de serie. Ik heb het voor de zekerheid in spoilertags gezet.

spoiler:
De "toevallige" ontmoeting van Halbrand/Sauron op een vlot midden op te oceaan met Galadriel en het proces dat dit tot stand brengt. Kennelijk heeft Sauron dat toch meer gepland dan je in eerste aanleg door hebt. Dat is op zich prima maar wel flinterdun. Het zou kunnen dat Sauron op enige manier de weg van Galadriel gevolgd heeft (met als doel haar uiteindelijk aan zijn zijde te krijgen) en weet dat ze weggestuurd is naar Valinor. Het is dan echter niet logisch te voorspellen dat ze van het schip af springt en Sauron haar daar dus kan oppikken. Pure gok dus?

Vervolgens dicht Galadriel hem toe beoogd "king of the Southlands" te zijn op basis van een muntenzak met een familiewapen erop. Om er in de laatste aflevering achter te komen dat ze daar eigenlijk maar weinig vanaf weet, getuige het onderzoek dat ze laat doen naar de familieboom. Dat is erg naïef en heel opmerkelijk voor de hoofdrolspeler van deze serie en de grandeur van de high elf die zij is. Dat wordt haar in ieder geval ook in het eerste seizoen al toegedicht. Natuurlijk mag er sprake zijn van ontwikkeling maar het staat niet tot elkaar in verhouding.

Ze heeft zich dus het hele seizoen in de lure laten leggen door Sauron. Dat verhaal is helaas best wel dun. Hoe het anders had gemoeten vind ik lastig aan te geven. Maar op zijn minst enig moment van twijfel en een Sauron die de twijfel geloofwaardig maar achteraf slinks wegneemt, was wat mij betreft van grote waarde geweest.

Daarnaast de ontwikkeling van de Harfoots en de vreemdeling. De Harfoots vind ik niet boeiend. Betrapte mij erop dat ik zelfs een deel heb doorgespoeld. Het pakt mij niet. Zal voor sommige kijkers vast anders zijn.

Toen de vreemdeling/wizard als Sauron werd betiteld, had ik twee gevoelens: 1. Teleurstelling als het waar zou zijn, want dan is het matig uitgewerkt. Afleveringen lang van het padje zijn en dan ineens Sauron blijken te zijn, zou ik niet tof hebben gevonden. 2. Het zal wel zijn om de kijker op het verkeerde been te zetten. Het tweede blijkt de waarheid. Ik heb er vrede mee hoe het is uitgewerkt, maar het lag er wel erg dik bovenop zo.

Nog niet duidelijk is wie deze wizard is. Of ik moet het gemist hebben. Hier las ik dat Gandalf volgens de lore pas in the third age naar middle earth komt. Het komt op mij over dat ze kijkers nog even in het duister willen laten tasten of dit Gandalf is. Als het Gandalf is dan is dat volgens mij echt puur fanservice. Ik zou dat jammer vinden en hoop dus dat het een wizard is die voor het grote publiek nog onbekend is en waar we in seizoen twee een ontwikkeling van zien en zijn rol duidelijk wordt.

De koppeling met Nori vind ik nu nog totaal niet boeiend. Ben benieuwd of de schrijvers daar een idee bij hebben. Ik hoop toch wel dat er een goede reden achter zit, anders is de wizard/Nori-combi (voor mij) een niets aan het verhaal toevoegende verhaallijn.

Ik heb mij in ieder geval goed vermaakt met het eerste seizoen, ondanks de kritiekpunten. Het tweede seizoen zal ik zeker gaan kijken. Nu de introducties wel zo'n beetje achter de rug zijn, lijkt het verhaal dan ook pas écht te beginnen. Ik hoop dat dit de serie ten goede komt en het (nog) beter wordt. (Hoewel de ontwikkeling van series vaak helaas het tegenovergestelde laten zien, daar ben ik mij van bewust.)

@EDIT kan je (met spoilertags) een aantal hints noemen? Of heb je een linkje naar uitleg daarover. Ben wel benieuwd naar wat ik heb gezien of juist heb gemist :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

EDIT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:43:
klaaas schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Als Halbrand Saurons huidige vorm is, hoe heeft hij dan contact gehad met Celebrimbor? Lijkt me niet logisch toch? Of is er een jaarlijkse smedenbeurs waar ze elkaar ontmoet hebben? 😉
spoiler:
Halbrand is inderdaad Sauron in menselijk vorm.
Halbrand is ook niet canon en gecreëerd puur voor de serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 08:50
Na 1 seizoen moet ik zeggen: leuke serie. Alleen spoel wel soms hele stukken snel door. Het grootste probleem bij deze serie blijven de gesprekken tussen de acteurs. Je mist emotie en goed acteerwerk. Dat is bij house of dragons wel heel goed gelukt. Elk gesprek is spannend en geeft emotie.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Uzuhl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

[...]

spoiler:
Halbrand is inderdaad Sauron in menselijk vorm.
Halbrand is ook niet canon en gecreëerd puur voor de serie.
spoiler:
Die keuze begrijp ik overigens ook niet helemaal. Als ik het goed begrijp is het in de canon (kan ook zijn dat ik het mis heb) zo dat Sauron zich vermomde en Annatar noemde en in die vorm contact legde met de elvensmeden en Cerembrimbor. Ik begrijp de keuze wel om dat verhaal iets anders te vertellen, om het ook filmisch interessant te maken. Alleen waarom dan een geheel nieuw karakter en niet voortborduren op Annatar? Of heeft dat met rechten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

bazzemans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

spoiler:
Die keuze begrijp ik overigens ook niet helemaal. Als ik het goed begrijp is het in de canon (kan ook zijn dat ik het mis heb) zo dat Sauron zich vermomde en Annatar noemde en in die vorm contact legde met de elvensmeden en Cerembrimbor. Ik begrijp de keuze wel om dat verhaal iets anders te vertellen, om het ook filmisch interessant te maken. Alleen waarom dan een geheel nieuw karakter en niet voortborduren op Annatar? Of heeft dat met rechten te maken?
Denk niet dat het een rechten ding is, maar goed ik heb sowieso bij de helft geen idee waarom ze voor x gekozen hebben.

spoiler:
Klopt, aantal videogames waaronder The Lord of the Rings Online hadden ook de rechten niet en hebben hem Antheron genoemd.

misschien zijn ze voor de traditionele manier van naming gegaan

From Wikitionary:

hal: From Proto-West Germanic *hail, from Proto-Germanic *hailaz, from Proto-Indo-European *kóh₂ilus (“healthy, whole, intact, well-omened”).

brand: From Middle English brand, from Old English brand (“fire; flame; burning; torch; sword”), from Proto-Germanic *brandaz (“flame; flaming; fire-brand; torch; sword”), from Proto-Indo-European *bʰrenu- (“to bubble forth; brew; spew forth; burn”). Cognate with Scots brand, West Frisian brân (“fire”), Dutch brand, German Brand, Swedish brand (“blaze, fire”), Icelandic brandur, French brand (< Germanic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Uzuhl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Denk niet dat het een rechten ding is, maar goed ik heb sowieso bij de helft geen idee waarom ze voor x gekozen hebben.

spoiler:
Klopt, aantal videogames waaronder The Lord of the Rings Online hadden ook de rechten niet en hebben hem Antheron genoemd.

misschien zijn ze voor de traditionele manier van naming gegaan

From Wikitionary:

hal: From Proto-West Germanic *hail, from Proto-Germanic *hailaz, from Proto-Indo-European *kóh₂ilus (“healthy, whole, intact, well-omened”).

brand: From Middle English brand, from Old English brand (“fire; flame; burning; torch; sword”), from Proto-Germanic *brandaz (“flame; flaming; fire-brand; torch; sword”), from Proto-Indo-European *bʰrenu- (“to bubble forth; brew; spew forth; burn”). Cognate with Scots brand, West Frisian brân (“fire”), Dutch brand, German Brand, Swedish brand (“blaze, fire”), Icelandic brandur, French brand (< Germanic).
Er zijn inderdaad wel meer keuzes die je in twijfel kunt trekken. Voor deze kan ik echter geen andere verklaring bedenken dan dat het is om niet al direct de clue te verklappen en de spanning te behouden. Dat is echter voor het gros van de kijkers waarschijnlijk minder relevant.

Als de onderbouwing in de spoilertags in jouw bericht klopt, vind ik dat overigens alleszins acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

bazzemans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Er zijn inderdaad wel meer keuzes die je in twijfel kunt trekken. Voor deze kan ik echter geen andere verklaring bedenken dan dat het is om niet al direct de clue te verklappen en de spanning te behouden. Dat is echter voor het gros van de kijkers waarschijnlijk minder relevant.

Als de onderbouwing in de spoilertags in jouw bericht klopt, vind ik dat overigens alleszins acceptabel.
Ja en ik denk dat je ook gewoon moet genieten dat er weer LoTR content is. En dan vind ik dit soort dingen prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@Uzuhl Zo denk ik er vooralsnog ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Is de karakter Annatar niet van de Simirialon? Daar hebben ze de rechten niet voor.
De toeval dat Halbrqnd toevallig op de vlot zat die Galadriel oppikt. Mmmhhhhh dat is idd een toevalligheid wat minder goed te verklaren is.
Aan zulk soort toevalligheden stoor ik me niet. Zoals de toevalligheid dat de ring uiteindelijk bij Bilbo Baggins beland, een wezen die minder vatbaar is voor de kwaad en geheel toevallig vriendjes is met 1 van de machtigste tovenaars van Middle Earth.

Zaken als verloop van de scenes kunnen beter en maakt het kijken wat prettiger. Maar de grote verhaallijn kan mij wel bekoren.
Wat betreft die tovenaar. Follow your nose...
Dat zei Gandalf volgens mij ook in the Fellowship toen ze verdwaald waren in de mijnen van Moria.
Aan de ene kant jammer dat ze aan fan service doen, aan de andere kant verklaart dit wel waarom Gandalf zo gehecht was aan de Hobbits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Voor wat betreft de vraag waarom Halbrand op een vlot zat: als ik het goed begreep uit een recent interview met de showrunners gaat dat verhaal in seizoen 2 verteld worden in flashbacks. Dus ook al lijkt er nu nog geen logische verklaring te zijn, dat betekent niet dat deze er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Wat een slechte laatste aflevering zeg...
Veel te veel getreuzel waar het niet nodig was.

Geen aandacht voor Durin, Adar of Isildur en dingen die in eerdere afleveringen te zien waren worden niet verklaart bijvoorbeeld waarom het blad sterft als Meteor Man(die trouwens verdacht snel goed kan praten) overvliegt.

En ook snap ik niet waarom Galbrand Galadriel nodig had?
Welke vijand van Halbrand is nu verslagen?
Adar is er nog en de Zuiderlingen stellen niet zoveel voor...

En waarom moeten de teksten van de films er zo ingeduwd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
@Kez Alles hoeft toch niet verklaard te worden in de eerste seizoen?
Galbrand had Galadriel nodig om geaccepteerd te worden door de andere elven.
Ik denk dat in seizoen 2 verklaard word waarom hij de Numerions nodig had.

Sowieso heb ik het gevoel dat men alles verklaard wil hebben bij Rings of Power. Bij andere series lees ik dat veel minder.
Ik weet niet of dit de manier van vertellen is, of dat de content van de haat campagne toch nog doorsijpelt naar andere forums zoals deze.
Bij GOT wist je ook niet meteen waarom iets gebeurde, maar dat werd geaccepteerd. Men wist dat zaken later uitgelegd zouden worden.
Hier heb ik dat veel minder. Men verwacht hier dat alles meteen verklaard word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Russel88 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:38:
Is de karakter Annatar niet van de Simirialon? Daar hebben ze de rechten niet voor.
De toeval dat Halbrqnd toevallig op de vlot zat die Galadriel oppikt. Mmmhhhhh dat is idd een toevalligheid wat minder goed te verklaren is.
Aan zulk soort toevalligheden stoor ik me niet. Zoals de toevalligheid dat de ring uiteindelijk bij Bilbo Baggins beland, een wezen die minder vatbaar is voor de kwaad en geheel toevallig vriendjes is met 1 van de machtigste tovenaars van Middle Earth.
De toevalligheid zit toch veel meer bij hoe Smeagol de ring vindt? In mindere mate hoe dat bij Bilbo gebeurd. Dat vind ik wel wat anders dan een (voorlopig) toevallige ontmoeting op de oceaan. Zoals @EDIT aangeeft zal dat volgens de schrijvers in seizoen twee verder worden uitgediept.
Zaken als verloop van de scenes kunnen beter en maakt het kijken wat prettiger. Maar de grote verhaallijn kan mij wel bekoren.
Wat betreft die tovenaar. Follow your nose...
Dat zei Gandalf volgens mij ook in the Fellowship toen ze verdwaald waren in de mijnen van Moria.
Aan de ene kant jammer dat ze aan fan service doen, aan de andere kant verklaart dit wel waarom Gandalf zo gehecht was aan de Hobbits.
Dat had ik niet scherp, dat die uitspraak van Gandalf is. Dan neig ik ook weer meer naar dat het Gandalf is. Dat zou dan voor mijn gevoel weliswaar fanservice zijn (het zij zo), maar geeft inderdaad wel weer een potentiele verhaallijn die de relatie tussen Gandalf en de hobbits verklaard. Dat vind ik dan weer positief.

Onderaan de streep merk ik dat ik nieuwsgierig blijf naar wat de verhaallijnen van de serie nog gaan brengen en dat is positief.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 14-10-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Russel88 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:33:
@Kez Alles hoeft toch niet verklaard te worden in de eerste seizoen?
Galbrand had Galadriel nodig om geaccepteerd te worden door de andere elven.
Het gaf mij een yin-yang gevoel. Sauron is in zijn eentje een Dark Lord (yang) en Galadriel het licht (yin). Sauron als koning en Galadriel als zijn koningin zorgt voor balans (yin-yang). Sauron is er van overtuigd dat hij vrede komt brengen naar middle earth, getuige de scène tussen Galadriel en haar broer (wat op dat moment Sauron is die een mindgame speelt).
Ik denk dat in seizoen 2 verklaard word waarom hij de Numerions nodig had.
Dat moet haast wel. Die heeft daar zeer waarschijnlijk veel meer zaadjes geplant dan wij als kijker hebben gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 14-10-2022 21:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:42

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik vond het een mooie eerste seizoen. En kan niet wachten tot seizoen 2 over een jaar of twee uitkomt.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Flavius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:24:
Niet iedereen gaat zo makkelijk akkoord met een slecht geschreven serie. Prima dat jij de serie zeer vermakelijk vindt, maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken en dit graag van zich af schrijven. Een topic is niet bedoelt om enkel en alleen maar jubelend over de serie te schrijven...

Ik sta ook zeer kritisch tegenover deze serie en ik vind het allemaal maar erg slecht aan elkaar geschreven. Ik lees dan ook graag hoe anderen hierover denken. Niet omdat ik niet in staat ben om recht te praten wat krom is, maar door de verschillende argumenten te lezen probeer ik zelf tot een mooie nuancering komen (wat in dit bericht overigens niet zo goed naar voren komt :+ ).

Ik twijfel vooralsnog of ik seizoen 2 wel wil gaan kijken...
Ik snap niet waarom diegenen die de serie ow zo slecht vinden dan blijven kijken. Ik zou denken spendeer je tijd en energie aan de dingen die je positieve vibes geven. We hebben een seizoen achter de rug en als men bij de laatste aflevering nog steeds blijft zeiken dan denk ik zoek een leven en ga wat nuttigs doen. Natuurlijk mag men kritiek hebben maar na 8 afleveringen valt men in herhaling. Ik zelf erger me ook aan bepaalde zaken maar onder de streep wordt ik wel entertained en daar gaat het mij om. Ik ga niet mierenneuken om allerlei dingen waarvan je weet dat die er toch wel zijn. Zolang het mij niet meer entertained dan stop ik met kijken en ga ik niet elke week dit topic vol spammen met telkens dezelfde dingen. Serieus mensen, stop met kijken of geniet er van. Anders zoek een leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Net ook de laatste aflevering gezien en holy shit... De makers hebben echt de boeken van Tolkien gepakt, de pagina's er uit gescheurd, hun reet er mee afgeveegd en het door de plee gespoeld. Dit is echt next level disrespect. Ze hadden een nieuw verhaal moeten maken of meer rechten moeten afdwingen voor ze verder konden, dit kan gewoon niet. Maximum disrespect.

Ja het ziet er mooi uit allemaal en het had een oké serie kunnen zijn als het los stond van de bestaande wereld, maar dat staat het niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bazzemans
@TheBrut3 Stevige taal. Ik zou het zelfs overdrijven tot kunst verheven willen noemen. Kan je ook toelichten op welke onderdelen het zo ernstig en disrespectvol is?

(Disclaimer: geen uitgebreide kennis van de canon, links en rechts wel wat opgezocht. Zie grote lijnen van de canon gevolgd worden.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Waar wil je dat ik begin? :+ Ik zou zeggen pak de tijdlijnen er eens bij, het loopt gewoon compleet krom.

Ik krijg het gevoel dat ze een intro serie maken voor LotR en verder alles loslaten.
Dat er soms afgeweken moet worden van het bronmateriaal oké, dat snap ik. Dat hadden LotR en Hobbit maar ook GoT en Hot D, allemaal niet zo erg. Hier lijkt echter het originele verhaal, de bestaande lore, enkel inspiratie te zijn geweest in plaats van leidend. Dat is hetzelfde als de Mona Lisa pakken, zeggen dat je gaat restaureren en als je klaar bent hangt er een schilderij met Iron Man helm met de klep open waar het Mona Lisa gezicht enkel nog in zit, de rest is anders. Zal er vast leuk uit kunnen zien, maar de kunstliefhebbers zullen het vast niet waarderen.

Mag jij overdreven vinden, even goede vrienden, maar voor mij is het echt het verpesten van een bestaand meesterwerk. Zo kijk ik er tegenaan. Maar zal er verder niet meer te veel op in gaan, ik zie signalen dat dit enkel een hype echo chamber zou moeten zijn. Ik heb mijzelf voorgenomen dat ik het eerste seizoen de kans zou geven, dat heb ik gedaan en dus heb ik ook mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Ow ja, we hoeven het er ook niet eens over te worden en te zijn. Ik ken de canon überhaupt niet voldoende om mij eraan te storen. Hoewel ik betwijfel of ik het anders wel zou doen. Daar gaat het mij niet om. Ik ben vooral benieuwd waar het dan zo hard knelt.

Dat weet ik nu nog niet, want je geeft namelijk maar één reden; dat de tijdlijnen niet kloppen. Voor de rest geef je enkel metaforen om aan te geven hoe erg het allemaal is.

[ Voor 16% gewijzigd door bazzemans op 14-10-2022 22:48 . Reden: Iets andere opbouw ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Wat mij betreft een geslaagd eerste seizoen. Er wordt voldoende verklaard en logisch op de plek gelegd om niet te veel vragen over te houden. De rest kan prima in het volgende seizoen.

Scheelt ook dat het uitkomt, zoals ik het wel aan voelde komen als je de lore redelijk kent.

Als ik zelf ga graven dan kloppen er wel meer dingen niet, maar dat geeft wat mij betreft niet. Passend maken in een serie is consessies maken.

Eigenlijk is dit seizoen meer inleidend en voorbereidend op wat er nog moet komen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
@TheBrut3
Is het niet zo dat the rings of power niet de rechten heeft van al het werk van Tolkien?
Ik heb alleen de hobbit ooit gelezen. Maar ik heb begrepen dat alleen the hobbit en LOTR echt geschreven zijn als een verhaal.
De rest van de wereld is meer een beschrijving van de wereld. Hierdoor hebben de makers de tijdlijn idd aangepast zodat ze 1 verhaal kunnen vertellen.

Ik kan idd begrijpen dat de boek puristen dit niks vinden, maar als je het letterlijk verfilmt dan verlies je de kijkers omdat het geen amusement is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
TheBrut3 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:42:
Waar wil je dat ik begin? :+ Ik zou zeggen pak de tijdlijnen er eens bij, het loopt gewoon compleet krom.

Ik krijg het gevoel dat ze een intro serie maken voor LotR en verder alles loslaten.
Dat er soms afgeweken moet worden van het bronmateriaal oké, dat snap ik. Dat hadden LotR en Hobbit maar ook GoT en Hot D, allemaal niet zo erg. Hier lijkt echter het originele verhaal, de bestaande lore, enkel inspiratie te zijn geweest in plaats van leidend. Dat is hetzelfde als de Mona Lisa pakken, zeggen dat je gaat restaureren en als je klaar bent hangt er een schilderij met Iron Man helm met de klep open waar het Mona Lisa gezicht enkel nog in zit, de rest is anders. Zal er vast leuk uit kunnen zien, maar de kunstliefhebbers zullen het vast niet waarderen.

Mag jij overdreven vinden, even goede vrienden, maar voor mij is het echt het verpesten van een bestaand meesterwerk. Zo kijk ik er tegenaan. Maar zal er verder niet meer te veel op in gaan, ik zie signalen dat dit enkel een hype echo chamber zou moeten zijn. Ik heb mijzelf voorgenomen dat ik het eerste seizoen de kans zou geven, dat heb ik gedaan en dus heb ik ook mijn mening.
Hele lap tekst en nog presteer je het om niet inhoudelijk een voorbeeld te geven. Hulde _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzemans
Russel88 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:51:
Ik kan idd begrijpen dat de boek puristen dit niks vinden, maar als je het letterlijk verfilmt dan verlies je de kijkers omdat het geen amusement is.
De echte puristen hebben denk ik het liefst een met CGI gecreëerde Tolkien die voordraagt uit zijn eigen werken :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 19:55
bazzemans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

De echte puristen hebben denk ik het liefst een met CGI gecreëerde Tolkien die voordraagt uit zijn eigen weken :+.
En over 11 maanden delen weer aanpast omdat het nog niet goed genoeg was.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@xzaz Zo kunnen ze de komende decennia wel een flink aantal seizoenen vullen en wordt afwijken van tijdlijnen ineens de norm omdat CGI-Tolkien dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tartarus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Hele lap tekst en nog presteer je het om niet inhoudelijk een voorbeeld te geven. Hulde _/-\o_
Het hele maken van de ringen , de infiltratie van Sauron, de komst van de andere istari. Speelt zich allemaal vele jaren hinderden jaren na elkaar af en zit nu (begrijpelijk) in een seizoen.

Ik vond de start Nice. Het midden erg moah / slecht / saai en de laatste aflevering was weer cool!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 18:41
bazzemans schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

De echte puristen hebben denk ik het liefst een met CGI gecreëerde Tolkien die voordraagt uit zijn eigen weken :+.
Het lijkt er op dat negatieve reacties niet mogen bestaan hier. Jouw reacties vind ik elke keer behoorlijk op de man en ook heel vervelend om te lezen.

Ieder een eigen mening toch? Als jij het goed vindt prima, maar laat mij en anderen ook onze eigen mening kunnen geven zonder direct aangevallen te hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb de intro bekeken van de Lotr 1 - Fellowship of the ring en die sluit prima aan op de serie. Ik vind het tot nu toe een leuke serie, waarin soms wel hapsnap momenten zitten qua overgangen. Dat stoort mij nog het meest als ik dan toch een minpuntje moet noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik vind het een vermakelijke serie afgezien van het feit dat geen enkele acteur echt uitstraling heeft. Het voelt als een intro van lotr1 inderdaad. Nou, leuk!

Ik heb er geen last van als dingen “niet kloppen” ik snap ook niet goed waarom mensen daar zo’n last van hebben. Wees blij dat dit überhaupt gemaakt wordt.

Verheug mij op het volgende seizoen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
AequitasII schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Het lijkt er op dat negatieve reacties niet mogen bestaan hier. Jouw reacties vind ik elke keer behoorlijk op de man en ook heel vervelend om te lezen.

Ieder een eigen mening toch? Als jij het goed vindt prima, maar laat mij en anderen ook onze eigen mening kunnen geven zonder direct aangevallen te hoeven worden.
Dan zal ik proberen daar nog beter op te letten, want volgen mij geef ik geregeld in mijn berichten aan dat het ik het prima vind om het oneens te zijn (zet er zelfs disclaimers bij), begrip heb voor iemands mening en vooral nieuwsgierig ben naar waarom degenen die het slecht vinden dat dan vinden. Dat ik benieuwd ben naar de verschillen met de canon, zonder dat het (voor mij) mijn oordeel over de serie al te veel beïnvloed. Blijkbaar (getuige jouw bericht aan mij) komt dat anders over, dat is jammer. Ik verbaas mij dan ook over dat ik "op de man" zou reageren. Ik stel vooral vragen en ja dan stel ik vragen aan degene die iets stelt. In mijn beleving is dat niet op de man spelen. Desalniettemin is het jouw beleving en kan ik niet anders dan dit mij aantrekken en erop letten hoe ik mijn reacties verwoord.

(Ow en ik maak één -overduidelijk- grapje, niet voor niets een :+ erbij, over puristen. Blijkbaar ligt het te gevoelig om dat te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 18:41
bazzemans schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Dan zal ik proberen daar nog beter op te letten, want volgen mij geef ik geregeld in mijn berichten aan dat het ik het prima vind om het oneens te zijn (zet er zelfs disclaimers bij), begrip heb voor iemands mening en vooral nieuwsgierig ben naar waarom degenen die het slecht vinden dat dan vinden. Dat ik benieuwd ben naar de verschillen met de canon, zonder dat het (voor mij) mijn oordeel over de serie al te veel beïnvloed. Blijkbaar (getuige jouw bericht aan mij) komt dat anders over, dat is jammer. Ik verbaas mij dan ook over dat ik "op de man" zou reageren. Ik stel vooral vragen en ja dan stel ik vragen aan degene die iets stelt. In mijn beleving is dat niet op de man spelen. Desalniettemin is het jouw beleving en kan ik niet anders dan dit mij aantrekken en erop letten hoe ik mijn reacties verwoord.

(Ow en ik maak één -overduidelijk- grapje, niet voor niets een :+ erbij, over puristen. Blijkbaar ligt het te gevoelig om dat te kunnen doen.
Ok topreactie, laten we rekening met elkaar houden. De 'negatieve puristen' hoeven niet na elke aflevering hun gal te spuien en de positivo's moeten maar over een aantal negatieve reacties heenlezen of zoals jij nu doet reageren. Dan gaat het helemaal goed komen met dit topic ;)

Ik vond de laatste aflevering de beste tot nu toe. Vooral Galadriel oog in oog met Halbrand op het vlot was erg vet gedaan. Het laatste shot met Halbrand in Mordor had van mij niet gehoeven. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in seizoen 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Voor de 'puristen' ( ;) ) wellicht wel goed nieuws in dit interview: https://www.hollywoodrepo...season-2-lotr-1235240809/
“Season one opens with: Who is Galadriel? Where did she come from? What did she suffer? Why is she driven?” says Payne. “We’re doing the same thing with Sauron in season two. We’ll fill in all the missing pieces.”
“Sauron can now just be Sauron,” McKay adds. “Like Tony Soprano or Walter White. He’s evil, but complexly evil. We felt like if we did that in season one, he’d overshadow everything else. So the first season is like Batman Begins, and the The Dark Knight is the next movie, with Sauron maneuvering out in the open. We’re really excited. Season two has a canonical story. There may well be viewers who are like, ‘This is the story we were hoping to get in season one!’ In season two, we’re giving it to them.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Het hele maken van de ringen , de infiltratie van Sauron, de komst van de andere istari. Speelt zich allemaal vele jaren hinderden jaren na elkaar af en zit nu (begrijpelijk) in een seizoen.

Ik vond de start Nice. Het midden erg moah / slecht / saai en de laatste aflevering was weer cool!
De serie heeft inderaad keuzes gemaakt over hoe dat te verfilmen, daarin delen van de tijdlijn gecomprimeerd en verhaallijnen aangepast om ze passend te maken. Dat is (helaas) een gegeven en noodzaak voor het verfilmen van een boek. Het is immers in basis geen filmscript. Ik begrijp heel goed dat sommigen dat vervelend vinden en dichter bij het origineel zouden willen blijven.

Als ik het goed begrijp, is in de canon door Tolkien heel veel ook niet gedetailleerd uitgewerkt. Klopt dat? Als dat zo is dan biedt dat veel ruimte voor interpretatie. Zoals ik het zie, hebben de schrijvers gekeken naar het grotere plaatje van de grote events die Tolkien beschrijft en gezocht naar een manier (soms geslaagd, soms niet) om dat in een filmisch script voor een TV-serie te gieten. Daarbij zit dus inderdaad ook een grote mate van compressie. Voor mij zijn ze erin geslaagd daar een serie van te maken waarmee ik mij vermaak, in de Tolkiensetting.

Onderstaande vragen (aangevuld met eigen mening) zijn geen weerwoord maar oprechte vragen.

Is het maken van de eerste drie ringen in detail uitgewerkt door Tolkien? In hoeverre is de infiltratie van Sauron uitgewerkt door Tolkien? In de serie is dat op een zekere manier verwerkt. Acceptabel wat mij betreft, maar niet heel sterk voor een persoon die de grootste op macht beluste Maia. Ik had daar graag meer verdieping in gezien.
Je schrijft ook dat het allemaal vele honderden jaren na elkaar afspeelt. Bedoel je dan de infiltratie van Sauron bij de elfensmeden? Ik zit na te denken over hoe je dit dan zou moeten verfilmen. Je zou hoogstens kunnen laten zien dat Sauron (in enige vorm of wellicht verschillende vormen) zich al geïnfiltreerd had in de elfenwereld. Alleen hoe vertel je eeuwen in een aantal afleveringen? Dat is nog wel een uitdaging. Ik kan (voor nu) dan wel vrede hebben met waarvoor is gekozen.

Je noemt de komst van de andere istari. Bedoel je daar dan andere Istari mee dan Gandalf, die nog veel later (heb ik begrepen) komt? Wat ik begrijp zijn de Istari gestuurd met een taak om tegenwicht tegen Sauron te bieden. Bedoel je dan dat in dat licht, het heel vreemd is dat de Istari al komt nog voordat Sauron als power weer heel zichtbaar is? Dat vind ik dan namelijk wel hele terechte kritiek. Tenzij ze ergens in het verhaal verwerken dat de Valar die dreiging van Sauron al zagen aankomen na de val van Morgoth en daarom besloten de Istari te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik bedoel allemaal niets :P. Ik ben er vrij neutraal in. Mij doet het er niet zoveel toe in hoeverre ze het bronmateriaal goed volgen. Dus wat mij betreft is dit seizoen in de basis qua verhaal prima (ontstaan 1e ringen, ontstaan mordor, opkomst Sauron, Opkomst istari (idd Gandalf lijkt me, maar kan misschien ook een van de andere wizards zijn)

Ik vind het veel belangrijker dat het me in de wereld zuigt, dat het verhaal me pakt, dat ik sterke gevoelens heb bij de karakters en ik ze tot zekere hoogte (al dan niet met terugwerkende kracht) kan begrijpen en me betrokken voel. :) Dit had ik bij aflevering 1 en 2 zeer zeker. Maar bij aflevering 3 - 8 ging het me meer en meer tegenstaan. Met name Gadriel en Numinorplot vond ik maar meh.

Deze episode was Numinor ook niet het meest interessante, maar de rest was helemaal prima wat mij betreft! Lekker weird, magie (vuurballen, toverstaffen, alles), mooie uitkomst van diverse plots. Deze ep heeft het seizoen gered voor mij (niet tot niveau geniaal, maar ga volgende seizoen nu zeker wel kijken).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
Ik heb nu ook alle afleveringen gekeken en ben nog steeds kritisch zoals ik eerder heb gepost. Imho moet het acteerwerk, schrijfwerk, regie en editing gewoon veel beter kunnen. Voor een duurste-serie-aller-tijden mag je toch meer verwachten dan dit. Nu na 8 afleveringen heb ik nog steeds geen enkele binding met een karakter. LOTR had sterke acteurs, zoals Ian McKellen, Viggo Mortensen, Sean Bean en John Rhys-Davies. Zulke mensen weten een goed karakter neer te zetten, waar je gelijk toe kunt verhouden. Ook in GoT S01 waren gelijk meerdere sterke personnages aanwezig.

Ik hoop voor het volgende seizoen dat er andere regisseurs komen en wellicht een paar nieuwe acteurs/actrices. Zoals voor Galadriel.

En wie weet word ik dan ook fan.

Wat ik mij verder afvraag is of deze verzonnen verhalen uiteindelijk onderdeel gaan worden van de Tolkien canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 22:03
EDIT schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:21:
Voor de 'puristen' ( ;) ) wellicht wel goed nieuws in dit interview: https://www.hollywoodrepo...season-2-lotr-1235240809/
Ik ben licht optimistisch maar denk dat de kans groot is dat we uiteindelijk toch een show only verhaal gaan zien. Aangezien ze al beginnen met filmen staat het script in een finale versie, dus denk dat het eerder editing en wat schrappen/toevoegen van details zal worden.

Dat brengt me bij de Harfoots waar Tolkien weinig materiaal over heeft. Die komen ook terug en daar kan ik me moeilijk voorstellen dat er een canon verhaal is.

Nu is het wachten tot 2024, hoewel het grote publiek wss niet elke dag aan het aftellen is. Zo spannend is het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Zo. Serie bekeken en erg genoten! Goede opbouw en verhaallijn met onverwachte wendingen. Mooie details. Jammer dat het alweer gestopt is.
Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie