Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:33
blobber schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Dan ga je ervan uit dat ze helemaal niet heeft meegekregen wat voor voorwerp dat dan was, dat kan natuurlijk,
Of het logisch is...maar goed ik ben zeker niet aan het mierenneuken, het viel me alleen op.
Toen Galadriel aan kwam rijden vroeg ze riep de donkere elf dat ze de leider niet mocht laten ontsnappen met het voorwerp. In beeld scene heeft hij niet gezegd wat de leider bij zich had.

Tenminste dat herinnerde ik me van de scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Russel88 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Toen Galadriel aan kwam rijden vroeg ze riep de donkere elf dat ze de leider niet mocht laten ontsnappen met het voorwerp. In beeld scene heeft hij niet gezegd wat de leider bij zich had.

Tenminste dat herinnerde ik me van de scene.
FF teruggekeken en inderdaad er wordt alleen gezegd dat hij niet met het item mag ontsnappen.
I stand corrected :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 17:18
Leuke serie om naar te kijken maar inderdaad jammer van de fouten en aanpassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 22:58
EDIT schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:50:

Maar los daarvan, als je op zo'n manier naar tv series of films gaat kijken, kijk je dan überhaupt wel eens met plezier ernaar? In werkelijk elk verhaal, of het nou een boek of een film/tv serie is, worden er wel van dat soort vrijheden genomen. Het is een verhaal, een vertelling. Geen realiteit.
Zie mijn eerdere bericht; ik kijk en lees veel fantasy met alle plezier. Alleen deze serie heeft gewoon teveel onvolmaaktheden dat het bijna onplezierig (voor mij) wordt om naar te kijken. Maar zoals gezegd geniet ik wel van de visuals en ben ik nieuwsgierig hoe het verhaal verder gaat. De serie is voor mij zeker geen onvoldoende, maar had met bekwame scripts zoveel potentie op meer gehad. En dat is gewoon jammer en zonde van de wereld die Tolkien gecreëerd heeft.

Hopelijk wordt seizoen 2 beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 21:22
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Hadden de villagers maar een prima verdedigbare locatie zoals een wachttoren benaderbaar via 1 toegangsweg.
Adar lijkt al te weten dat er niemand aanwezig is want hij loopt op z'n dooie akkertje zonder verdediging naar binnen. Geen archer die hem zal gaan deren.
En dan zitten ze dus vast daar. Zelfde als met Helms deep, geen ideale situatie dus. Ze hebben gekozen voor ene verrassingsaanval/guerilla warfare. Een prima optie als je weinig soldaten hebt.
Adar is hoogmoedig , helft is al overgelopen naar hem en dus verwacht hij weinig weerstand.
En de villagers zijn ineens geteleporteerd naar het dal. Hoe weet niemand. Dat vertelt het verhaal niet. Geen korte scene over een geheime vluchtroute en een plan om die te gebruiken en te laten zien dat de villagers daarheen wegtrekken. Nope, plotseling zijn ze in het dal. Dat is gebrek aan storytelling
Lopend naar beneden... Is dat interessant om te zien ? Niet echt, is het nodig ? (blijkbaar alleen als je dat zelf niet kan invullen).

Aan de een kant bekritiseerd je de show schrijvers ervan dat ze het publiek als dom behandelen en aan de andere kant wil je dat ze alles expliciet uitleggen.... Contradictie in je kritiek.
En hun strategie is dat de vijand alleen via de brug het dorp kan aanvallen.
Ja de meest logisch route en dus een meeste logisch plek voor een valstrik.
En toen kwam de tweede golf orcs inderdaad vanuit andere richtingen.
Als er 1 slecht verdedigbare locatie is dan is het zo'n dorpje wel. Maar het script bepaalt anders. Sterker nog: Arondir zegt het zelf: 'we have a strategic advantage'. Welke dat is weet niemand: een dorpje bestaand uit huizen voornamelijk van hout en stro (de tavern heeft nog een paar stenen muurtje) maar als ie die brug bedoelt dat is dat een erg mager strategisch dingetje. Tenzij de tegenstander netjes over de brug moet (wat niet hoeft) inderdaad wel.
De verassing is hun voordeel.

Ik vind het maar magere kritiek.

Terwijl er wel gewoon andere punten zijn waar je goede kritiek op kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

En dan zitten ze dus vast daar. Zelfde als met Helms deep, geen ideale situatie dus. Ze hebben gekozen voor ene verrassingsaanval/guerilla warfare. Een prima optie als je weinig soldaten hebt.
Adar is hoogmoedig , helft is al overgelopen naar hem en dus verwacht hij weinig weerstand.

[...]

Lopend naar beneden... Is dat interessant om te zien ? Niet echt, is het nodig ? (blijkbaar alleen als je dat zelf niet kan invullen).

Aan de een kant bekritiseerd je de show schrijvers ervan dat ze het publiek als dom behandelen en aan de andere kant wil je dat ze alles expliciet uitleggen.... Contradictie in je kritiek.

[...]

Ja de meest logisch route en dus een meeste logisch plek voor een valstrik.

[...]

De verassing is hun voordeel.

Ik vind het maar magere kritiek.

Terwijl er wel gewoon andere punten zijn waar je goede kritiek op kan hebben.
Dat het script Arondir laat zeggen dat ze een strategisch voordeel hebben maakt het nog niet waar.
Ok, verrassing is het voordeel, laten we het daar maar op houden.

In de keep zitten ze overduidelijk niet vast, want hoe kwamen ze anders beneden in de vallei?

let's agree to disagree.
De filmmakers hebben overduidelijk een andere manier van verhaal vertellen. ;)

Ik ben echt benieuwd hoe Galadriel het heeft overleefd, en de rest... dat dorpje moet weggevaagd zijn.
Ik kan maar 1 mogelijkheid verzinnen: magie. Iets of iemand moet ze beschermd hebben.

[ Voor 213% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 08:20 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:58:
[...]
En de villagers zijn ineens geteleporteerd naar het dal. Hoe weet niemand. Dat vertelt het verhaal niet. Geen korte scene over een geheime vluchtroute en een plan om die te gebruiken en te laten zien dat de villagers daarheen wegtrekken. Nope, plotseling zijn ze in het dal. Dat is gebrek aan storytelling.
In je kritiek op de serie benoem je geregeld het missen van verbindingsscenes als voorbeelden van slechte storytelling. Wat je daarbij mist is dat de schrijvers een spel spelen met verwachting en verrassing waarbij ze dit soort keuzes m.i. bewust maken en het toevoegen van dat soort scenes niet alleen onnodig is, maar ook afbreuk zou doen aan de spanningsboog. In dit geval zou er een scene moeten zijn waarin we de dorpeling de wachttoren zien verlaten. Allereerst is zo’n scene onnodig. We kennen inmiddels wel honderden voorbeelden van series en films waarin er naast de hoofdingang van een dergelijk fort er een 2e, kleinere, ingang / uitgang is, waardoor je ofwel kunt ontsnappen ofwel het fort binnendringen. Ten tweede is het overduidelijk de bedoeling van de schrijvers dat we, net als de orcs, verrast zijn dat de wachttoren leeg is. Dat ligt er duimendik bovenop en die spanningsboog wordt ook zorgvuldig opgebouwd. Dat hele verrassingselement is natuurlijk weg als je een verbindingsscene hebt waarin je de dorpeling ziet vertrekken.

Een tijdje terug vond je ook dat we hadden moeten zien hoe Arondir aan een boog kwam. Ook daar geldt weer een zelfde principe. Als je in een serie of film ziet dat er een wapen gepakt wordt (denk aan het iconische keukenmes) dan verwacht je als kijker dat daar iets mee gaat gebeuren. Het pakken van een wapen is een manier om de spanning op te bouwen. Dat is in sommige situaties erg effectief, maar in andere situaties werkt complete verrassing beter. Dat laatste is het geval bij Arondir. Als je ziet dat hij een wapen pakt en door de bossen richting het dorp loopt en je ziet vervolgens dat Theo in gevecht is met een orc, dan is het 1 + 1 wat er gaat gebeuren. De verrassende redding van Theo werkt beter door het pakken van een wapen niet te laten zien.

Ik ben van mening dat er best wel kritiek te leveren is op de schrijvers, maar de tussenscenes die jij voorstelt zouden de storytelling alleen maar slechter maken…

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Daar heb ik ook geen moeite mee idd. Na het instorten v.d. toren zie je dat er een pad is naar beneden waar dan nog een hoop orcs lopen. Blijkbaar hebben ze dat pad eerder al genomen. Als je alles laat zien wordt het nogal saai. De eerdere seizoenen van GoT gebruikten de tijd onder weg voor wat dialogen zodat je meer te weten kwam over de personages. Toen dat niet meer nodig was klaagde iedereen ook over teleportatie, maar dat was relatief gezien maar een klein probleem. Bij een visueel medium vindt ik het altijd wat lastiger om precies de verstreken tijd te volgen. In boeken is dat vaak wat explicieter. Dus dat er dan keuzes gemaakt worden die het verhaal iets beter laten lopen ten koste van wat onregelmatigheden qua tijdsverloop is wmb prima.

Wat ik wel heel storend vindt is 'TV-Logica'. Als Arondir achterblijft in de wachttoren dan heeft hij ruime kans om Adar vol pijlen te prikken, maar dan kiest hij voor wat 'red-shirts' neer te halen. En ja misschien is Adar immuun voor pijlen, maar dat weet ie niet. In helms deep koos Legolas toch ook om die kamikaze uruk-hai vol te prikken? En zo zitten er wel meer van die dingen in. Dat lijkt idd te komen omdat de schrijvers graag wat verassingen hebben zoals @klaaas ook aangeeft, maar zelf vindt ik het er allemaal niet beter van worden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:56:
Wat ik wel heel storend vindt is 'TV-Logica'. Als Arondir achterblijft in de wachttoren dan heeft hij ruime kans om Adar vol pijlen te prikken, maar dan kiest hij voor wat 'red-shirts' neer te halen.
Je zou kunnen tegenwerpen dat Adar geen directe bedreiging was, maar heel sterk is dat idd niet. Terwijl dit soort dingen juist heel makkelijk is op te lossen zonder de spanningsboog of verhaallijn aan te passen. Geef Arondir gewoon geen tijd om pijlen af te schieten of laat zien dat Adar ze op z'n elfs ontwijkt. Om maar wat te noemen.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Russel88
Tja... Maak je een serie om mensen te vermaken, of maak je het om alles logisch te kunnne verklaren.
Als je wilt kun je elke veldslag wel bashen vanwege onlogica.
Was het gevecht top gedaan? Nee. Was het heel wrg ongeloofwaardig? Nee.
Het feit dat die dame 1 van de leiders is, vind ik ongeloofwaardiger. Het is niet in beeld gebracht waarom al die dorpelingen naar haar zouden luisteren. Maar ach, ze ziet er leuk uit, dan vergeef ik het al gauw.
Laatst had ik met m'n dochter The fellowship bekeken. Ze vond het niks aan......
Maar ik merk dat ik House of Dragons en Rings of Power een stuk kritischer volg dan dat ik lotr keek.
Ik bedoel, er wordt hier geklaagd over het feit dat er te weinig water was om een uitbarsting te triggeren.
Maar dat Isildur en Elrond zo maar bij een vulkaan mond kunnen staan zonder dood te gaan is heel erg normaal. Dat Gandalf opeens z'n staf heeft nadat hij vluchtte van Saruman hebben we ook geaccepteerd.

Kortom persoonlijk vind ik dat Rings of Power idd niet absolute top is qua schrijfwerk. Maar het is meer dan vermakelijk en daar gaat het bij mij om.
Het mist nog een briljante acteur a la Sean Bean die LOTR en GOT naar een hoger niveau tilt.

Het is niet zo dramatisch als de laatste seizoenen van GOT. Maar ja GOT (eerste paar seizoenen uiteraard) heeft de lat zo hoog gelegd dat ik niet verwacht dat dat heel snel evenaart gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Het gaat om de balans. De LotR trilogy maakt zeker ook wat missers, maar is in zijn geheel wel beter. Nu is het inhoudelijk niet sterk, en komen de logische fouten er bovenop, dan krijg je dus middelmatige TV.

Een serie is niet gemaakt om dingen logisch te verklaren, maar een vertelling moet alsnog logisch zijn, en tenminste kloppend binnen het universum waar het zich af speelt. Deze quote heb ik al vaker aangehaald:
The moment disbelief arises, the spell is broken; the magic, or rather art, has failed.
- Tolkien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alleen in de film staan Elrond en Isildur bij Mount Doom. in de boeken is niet duidelijk of ze daar uberhaupt naar toe zijn gegaan.
Gandalf heeft de staf van Radagast gekregen geloof ik (niet zichtbaar in de films).
Russel88 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:21:

Het mist nog een briljante acteur a la Sean Bean die LOTR en GOT naar een hoger niveau tilt.
ik heb zomaar het gevoel dat Elendil nog wel een mooie stempel gaat drukken op de serie. Niet alleen als personage maar ook als acteur. Echter maakt het niet veel uit of je wel of geen zwaargewicht bent als acteur. Het zijn de schrijvers en de regisseurs die ervoor moeten zorgen dat acteurs opbloeien en iets moois neerzetten.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:41:
Deze quote heb ik al vaker aangehaald:
[...]
[...]

- Tolkien
Maar laten we wel wezen: tegen de mate van kritiek die we t.a.v. deze serie zien is geen 'art' opgewassen. Als je op voorhand je disbelief niet wil suspenden dan hoeft het niet aan de makers te liggen dat de spell gebroken wordt.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:26:
[...]

Het plot van seizoen had deze climax. Nog twee episodes te gaan voordat we weten dat Halbrand eigenlijk Sauron is. Hoewel, Adar zou ook de broer van Galadriel zijn maar dat lijkt ook van tafel. Wie weet.
spoiler:
Adar is niet de broer van Galadriel.
Wat me wel opviel is dat Adar claimt dat hij Sauron gedood heeft ("I slashed him in half"), wellicht dat dat ook een dingetje is wat gaat spelen, de makers hebben aangegeven dat Sauron op een 'verrassende/onverwachte manier' in beeld gaat komen.
Adar kan natuurlijk wel prima het idee hebben dat hij Sauron heeft gedood, maar dan wel de fysieke manifestatie op dat moment. Sauron is immers net als Gandalf een Maiar en onsterfelijk, en zal (in een andere vorm?) weer terugkeren.
Ik vind het wel mooi hoe de makers ermee spelen en in het midden houden of de 'stranger', danwel Halbrand de nieuwe vorm zijn van Sauron. Wellicht zijn ze het allebei, gezien Adar 'm in twee stukken heeft gehakt :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

spoiler:
Adar is niet de broer van Galadriel.
Wat me wel opviel is dat Adar claimt dat hij Sauron gedood heeft ("I slashed him in half"), wellicht dat dat ook een dingetje is wat gaat spelen, de makers hebben aangegeven dat Sauron op een 'verrassende/onverwachte manier' in beeld gaat komen.
Adar kan natuurlijk wel prima het idee hebben dat hij Sauron heeft gedood, maar dan wel de fysieke manifestatie op dat moment. Sauron is immers net als Gandalf een Maiar en onsterfelijk, en zal (in een andere vorm?) weer terugkeren.
Ik vind het wel mooi hoe de makers ermee spelen en in het midden houden of de 'stranger', danwel Halbrand de nieuwe vorm zijn van Sauron. Wellicht zijn ze het allebei, gezien Adar 'm in twee stukken heeft gehakt :P
exact!
spoiler:
Halbrand: 'do you remember me?'
waarop Adar zegt: 'no' met een ofwel verbaasde danwel verontwaardigde reactie van Halbrand.
Kan dus best zijn dat Adar Sauron's nieuwe vorm niet herkent.

Mijn voorlopige theorie: Sauron is al in de vorm van Annatar in Lindon en Eregion geweest en heeft de elfen wijsgemaakt dat ze het licht van mithril/silmaril nodig hebben. Tenminste, zoiets wazigs verzin je niet dus daar moet Annatar achter zitten inclusief de deadline dat de forge klaar moet zijn :P
Daarna issie naar het noorden gegaan waarschijnlijk en heeft Adar m te grazen genomen?

Maar zou wel een verrassing zijn als hij als Maiar dus twee personages bestuurt. Dat lijkt me lastig, maar misschien verklaart dat de initiële warrigheid van de Stranger.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Maar laten we wel wezen: tegen de mate van kritiek die we t.a.v. deze serie zien is geen 'art' opgewassen. Als je op voorhand je disbelief niet wil suspenden dan hoeft het niet aan de makers te liggen dat de spell gebroken wordt.
Dat is het hele punt toch? Als er veel kritiek is dan is de 'art' dus niet zo goed. En het hele ding van 'suspended disbelief' is dat het juist niet bewust zou moeten zijn, of zoals de hele quote aangeeft, het moet geloofwaardig zijn, en als je bewust je ongeloof moet onderdrukken dan is het, nogmaals, dus niet zo goed.

En wat betreft 'op voorhand'; Er is een groep haters en die krijgen meer aandacht dan gezond is, maar dat maakt nog niet dat iedereen vooringenomen zit te kijken. Een kwalitatieve serie is nu eenmaal meer uitzondering dan regel (Sturgeon's law), en helaas is dit een serie aan het worden die voor mij in de categorie 'typische TV troep'* valt.

Zelf heb ik vanaf een maand van te voren juist de publiciteit erover gemeden om er redelijk neutraal naar te kijken. Ik had nog wel enigsinds hoop, dus heb ik wel het topic gestart. HotD was ik sceptischer over na GoT-S8, maar verrassend genoeg waardeer ik die momenteel veel hoger. Dus ik was voor RoP meer bereid om mn disbelief te onderdrukken dan voor HotD, maar HotD maakt het nu wel makkelijk, en RoP juist niet zo.

* Dat is heel persoonlijk natuurlijk. En dit is misschien een wat scherpe benaming, maar grofweg zou ik zeggen iets wat ik waardeer met 1-5 stop ik mee, 6-8 is gemiddelde tv, en 8+ vindt ik goed, 9+ ben ik enthousiast over. 'typische TV troep' is een speciale categorie voor gemiddelde tv die zich ook nog eens bediend van onlogische acties zoals bv: Kwaadaardige baas loopt in beeld maar niemand schiet erop, of "Vlucht als je wil leven, vertrouw me" met wat getouwtrek terwijl de uitleg ook 2 seconden gegeven kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jogai op 03-10-2022 17:01 . Reden: Laatste zin 3e paragraaf toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
In hoeverre is het nodig / zeker dat we al dit seizoen weten wie Sauron is? Het grote gevaar, dat we tot nu toe gezien hebben, blijkt niet direct terug te herleiden op Sauron en gezien het verloop tot nu toe zou het me niets verbazen als we pas in de laatste aflevering van dit seizoen met een nieuwe dreiging te maken krijgen (die dan weer op Sauron wijst). Komende aflevering verwacht ik dat we vooral gaan zien of/hoe de dorpelingen en hun gezelschap de vulkaanexplosie overleefd hebben en dan blijft er nog maar 1 aflevering over voor de openbaring van Sauron. Daarmee zou deze m.i. veel te weinig gewicht hebben. Of is de verwachting dat de identiteit van Sauron wel voor de kijkers, maar niet voor de personages in het verhaal bekend wordt?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een gerucht dat in de youtube-haatcirkel de ronde gaat, vermeend afkomstig van een Amazon-insider.
Die stelt dat in episode 8 Sauron onthuld wordt.
Zou op zich best kunnen. Episode 7 voor inderdaad de aftermath, maar het concept is denk ik dat de Southlands geterraformed moet worden in Mordor voor de komst van Sauron.
Seizoen 1 heeft dat als plot: klaarmaken van terraforming Mordor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Dat is het hele punt toch? Als er veel kritiek is dan is de 'art' dus niet zo goed. En het hele ding van 'suspended disbelief' is dat het juist niet bewust zou moeten zijn, of zoals de hele quote aangeeft, het moet geloofwaardig zijn, en als je bewust je ongeloof moet onderdrukken dan is het, nogmaals, dus niet zo goed.

En wat betreft 'op voorhand'; Er is een groep haters en die krijgen meer aandacht dan gezond is, maar dat maakt nog niet dat iedereen vooringenomen zit te kijken.
Ik doelde met name op de kritiek op voorhand. De meer onafhankelijke reviews die ik zie zijn over het algemeen positief, dus of er 'veel kritiek' is zal afhangen van je bubble. En die bubble maakt onafhankelijke beoordeling erg lastig. Zeker als e.e.a. zo gepolariseerd wordt.
Zelf heb ik vanaf een maand van te voren juist de publiciteit erover gemeden om er redelijk neutraal naar te kijken. Ik had nog wel enigsinds hoop,
'Redelijk neutraal' en 'enigszins hoop' zijn nou niet echt termen die mij doen vermoeden dat iemand er heel open instaat.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:59

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:00:
het is een gerucht dat in de youtube-haatcirkel de ronde gaat, vermeend afkomstig van een Amazon-insider.
Zou me niets verbazen. Ep 8 wordt de seizoensfinale, dus een of andere schokkende gebeurtenis of onthulling als laatste scene zou niet verrassend zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:00:
Zou op zich best kunnen. Episode 7 voor inderdaad de aftermath, maar het concept is denk ik dat de Southlands geterraformed moet worden in Mordor voor de komst van Sauron.
Seizoen 1 heeft dat als plot: klaarmaken van terraforming Mordor.
Maar binnen de serie is de transformatie naar Mordor het werk van Adar en niet van Sauron. Of Adar moet liegen of hij weet niet dat hij eigenlijk voor Sauron werkt. Om dit kwaad toe te schrijven aan Sauron heb je m.i. meer dan 1 aflevering nodig en een ander groot kwaad hebben we nog niet gezien.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat we als kijkers iets te zien krijgen van een karakter waardoor wij weten dat hij Sauron is. Maar dan nog blijft de vraag wat dan de dreiging is die van hem uit moet gaan. Los van wat de karakters ons verteld hebben. Maar om een echte bad guy neer te zetten heb je toch wat meer nodig dan enkel word of mouth.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:09
Ik vind persoonlijk dat er wat meer mystery’s moeten worden verhuld. Wie is inderdaad Sauron, of the Stranger? Balrog? En wie zijn die monniken? Ik kan wel zo doorgaan, maar er zijn i.m.o. echt heel veel mysteryboxes in het verhaal. De showrunners moeten uitkijken dat ze de spanningsboog niet te ver oprekken, want dan kan het alleen maar anti-climaxes opleveren. “Was dit het?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Ik doelde met name op de kritiek op voorhand. De meer onafhankelijke reviews die ik zie zijn over het algemeen positief, dus of er 'veel kritiek' is zal afhangen van je bubble. En die bubble maakt onafhankelijke beoordeling erg lastig. Zeker als e.e.a. zo gepolariseerd wordt.
Ik vermijd het nog steeds, dus ik zie af en toe alleen wat headlines of memes. Maar helemaal eens dat het lastig is in de gepolariseerde cultuur van nu.
[...]
'Redelijk neutraal' en 'enigszins hoop' zijn nou niet echt termen die mij doen vermoeden dat iemand er heel open instaat.
Hoe bedoel je? Helemaal neutraal kan je nooit zijn, en hoop lijkt me een positieve term, dus hoezo zou ik er niet open instaan? Ik ben van negatief naar positief gegaan op basis van de toen beschikbare info (de tweede trailer was bv. ook veel beter dan de eerste). Omdat de serie nog niet gestart was kon ik nog geen oordeel vormen, dus vandaar 'enigszins hoop', of noem het 'voorlopig positief'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hotymoty schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:16:
Ik vind persoonlijk dat er wat meer mystery’s moeten worden verhuld.
Dat doen ze toch juist; verhullen?
Of bedoel je juist onthullen? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Maar binnen de serie is de transformatie naar Mordor het werk van Adar en niet van Sauron. Of Adar moet liegen of hij weet niet dat hij eigenlijk voor Sauron werkt. Om dit kwaad toe te schrijven aan Sauron heb je m.i. meer dan 1 aflevering nodig en een ander groot kwaad hebben we nog niet gezien.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat we als kijkers iets te zien krijgen van een karakter waardoor wij weten dat hij Sauron is. Maar dan nog blijft de vraag wat dan de dreiging is die van hem uit moet gaan. Los van wat de karakters ons verteld hebben. Maar om een echte bad guy neer te zetten heb je toch wat meer nodig dan enkel word of mouth.
Hij haalt "the one rings" uit zn zakje.. :+

Nee grapje, de ringen zijn nog niet gemaakt dus dat zou erg onlogisch zijn.

Wat ik verwacht is dat de show niet zomaar sauron neerzet als een 1 dimensionaal kwaadaardig wezen. Dit zal veel geleidelijker en genuaceerder gaan.

Net zoals er nu een soort sympathie stem (adar) wordt gekweekt voor de orcs zullen we waarschijnlijk ook een soort dualiteit in het personage van sauron gaan zien.

Dat is niet perse de scrhijvers die het werk van tolkien op zn kop willen zetten ("Sauron is puur kwaad ! zingen alle fans in koor") maar meer een mechaniek om het verhaal waarvan wij de conslusie al weten spannend/onvoorspelbaar te houden.

Een stuk uit het boek van Christopher Tolkiens "Morgoths rings":
Sauron was 'greater', effectively, in the Second Age than Morgoth at the end of the First. Why? Because, though he was far smaller by natural stature, he had not yet fallen so low. Eventually he also squandered his power (of being) in the endeavour to gain control of others. But he was not obliged to expend so much of himself. To gain domination over Arda, Morgoth had let most of his being pass into the physical constituents of the Earth - hence all things that were born on Earth and lived on and by it, beasts or plants or incarnate spirits, were liable to be 'stained'. Morgoth at the time of the War of the Jewels had become permanently 'incarnate': for this reason he was afraid, and waged the war almost entirely by means of devices, or of subordinates and dominated creatures.

Sauron, however, inherited the 'corruption' of Arda, and only spent his (much more limited) power on the Rings; for it was the creatures of earth, in their minds and wills, that he desired to dominate. In this way Sauron was also wiser than Melkor-Morgoth. Sauron was not a beginner of discord; and he probably knew more of the 'Music' than did Melkor, whose mind had always been filled with his own plans and devices, and gave little attention to other things. The time of Melkor's greatest power, therefore, was in the physical beginnings of the World; a vast demiurgic lust for power and the achievement of his own will and designs, on a great scale. And later after things had become more stable, Melkor was more interested in and capable of dealing with a volcanic eruption, for example, than with (say) a tree. It is indeed probable that he was simply unaware of the minor or more delicate productions of Yavanna: such as small flowers. *

Thus, as 'Morgoth', when Melkor was confronted by the existence of other inhabitants of Arda, with other wills and intelligences, he was enraged by the mere fact of their existence, and his only notion of dealing with them was by physical force, or the fear of it. His sole ultimate object was their destruction. Elves, and still more Men, he despised because of their 'weakness': that is their lack of physical force, or power over 'matter'; but he was also afraid of them. He was aware, at any rate originally when still capable of rational thought, that he could not 'annihilate'** them: that is, destroy their being; but their physical life', and incarnate form became increasingly to his mind the only thing that was worth considering. + Or he became so far advanced in Lying that he lied even to himself, and pretended that he could destroy them and rid Arda of them altogether. Hence his endeavour always to break wills and subordinate them to or absorb them into his own will and being, before destroying their bodies.

This was sheer nihilism, and negation its one ultimate object: Morgoth would no doubt, if he had been victorious, have ultimately destroyed even his own 'creatures', such as the Orcs, when they had served his sole purpose in using them: the destruction of Elves and Men. Melkor's final impotence and despair lay in this: that whereas the Valar (and in their degree Elves and Men) could still love 'Arda Marred', that is Arda with a Melkor-ingredient, and could still heal this or that hurt, or produce from its very marring, from its state as it was, things beautiful and lovely, Melkor could do nothing with Arda, which was not from his own mind and was interwoven with the work and thoughts of others: even left alone he could only have gone raging on till all was levelled again into a formless chaos. And yet even so he would have been defeated, because it would still have 'existed' independent of his own mind, and a world in potential.

Sauron had never reached this stage of nihilistic madness. He did not object to the existence of the world, so long as he could do what he liked with it. He still had the relics of positive purposes, that descended from the good of the nature in which he began: it had been his virtue (and therefore also the cause of his fall, and of his relapse) that he loved order and co-ordination, and disliked all confusion and wasteful friction.(It was the apparent will and power of Melkor to effect his designs quickly and masterfully that had first attracted Sauron to him.) Sauron had, in fact, been very like Saruman, and so still understood him quickly and could guess what he would be likely to think and do, even without the aid of palantiri or of spies; whereas Gandalf eluded and puzzled him. But like all minds of this cast, Sauron's love (originally) or (later) mere understanding of other individual intelligences was correspondingly weaker; and though the only real good in, or rational motive for, all this ordering and planning and organization was the good of all inhabitants of Arda (even admitting Sauron's right to be their supreme lord), his 'plans', the idea coming from his own isolated mind, became the sole object of his will, and an end, the End, in itself. *

Morgoth had no 'plan': unless destruction and reduction to nil of a world in which he had only a share can be called a 'plan'. But this is, of course, a simplification of the situation. Sauron had not served Morgoth, even in his last stages, without becoming infected by his lust for destruction, and his hatred of God (which must end in nihilism). Sauron could not, of course, be a 'sincere' atheist. Though one of the minor spirits created before the world, he knew Eru, according to his measure. He probably deluded himself with the notion that the Valar (including Melkor) having failed, Eru had simply abandoned Eä, or at any rate Arda, and would not concern himself with it any more. It would appear that he interpreted the 'change of the world' at the Downfall of Númenor, when Aman was removed from the physical world, in this sense: Valar (and Elves) were removed from effective control, and Men under God's curse and wrath. If he thought about the Istari, especially Saruman and Gandalf, he imagined them as emissaries from the Valar, seeking to establish their lost power again and 'colonize' Middle-earth, as a mere effort of defeated imperialists (without knowledge or sanction of Eru). His cynicism, which (sincerely) regarded the motives of Manwë as precisely the same as his own, seemed fully justified in Saruman. Gandalf he did not understand. But certainly he had already become evil, and therefore stupid, enough to imagine that his different behaviour was due simply to weaker intelligence and lack of firm masterful purpose. He was only a rather cleverer Radagast - cleverer, because it is more profitable (more productive of power) to become absorbed in the study of people than of animals.

Sauron was not a 'sincere' atheist, but he preached atheism, because it weakened resistance to himself (and he had ceased to fear God's action in Arda). As was seen in the case of Ar-Pharazôn. But there was seen the effect of Melkor upon Sauron: he spoke of Melkor in Melkor's own terms: as a god, or even as God.
This may have been the residue of a state which was in a sense a shadow of good: the ability once in Sauron at least to admire or admit the superiority of a being other than himself. Melkor, and still more Sauron himself afterwards, both profited by this darkened shadow of good and the services of 'worshippers'. But it may be doubted whether even such a shadow of good was still sincerely operative in Sauron by that time. His cunning motive is probably best expressed thus. To wean one of the God-fearing from their allegiance it is best to propound another unseen object of allegiance and another hope of benefits; propound to him a Lord who will sanction what he desires and not forbid it. Sauron, apparently a defeated rival for world-power, now a mere hostage, can hardly propound himself; but as the former servant and disciple of Melkor, the worship of Melkor will raise him from hostage to high priest. But though Sauron's whole true motive was the destruction of the Númenóreans, this was a particular matter of revenge upon Ar-Pharazôn, for humiliation. Sauron (unlike Morgoth) would have been content for the Númenóreans to exist, as his own subjects, and indeed he used a great many of them that he corrupted to his allegiance
Ook Sauron kan dus een interessant transformatie hebben en hoeft dus niet perse een 1 dimensionaal verhaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:09
ehtweak schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Dat doen ze toch juist; verhullen?
Of bedoel je juist onthullen? ;)
Onthullen inderdaad, scherp! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sauron is sowieso de ultimate villain. Met name in de 2nd age.
Daar kan je een knots van een verhaal mee maken.

spoiler:
en als het waar is dat Halbrand ook echt Sauron is, dan moet ik zeggen dat ze dat goed gedaan hebben.
Ik vind hem een interessant personage (interessanter dan drie Galadriels en 1000 harfoots bij elkaar, en 10 Isildurs. Heb meer respect voor Elendil.... en dat zegt wat over de storytelling... is het de bedoeling van de showrunners om meer sympathie te krijgen voor de villain dan voor de vermeende hoofdpersoon Galadriel?), ziet er mooi uit qua persoon, is charismatisch/welbespraakt/well-mannered.... voor een zogenaamde southlander... en sneakt zichzelf overal tussen en naar toe door anderen zodanig te bespelen dat hij het a) zelf overleeft, b) er zelf ook beter van wordt qua status en c) het vaak zo weet te spelen dat het dankzij anderen is dat hij ergens komt of iets krijgt en het niet lijkt alsof hij het zelf voor elkaar heeft gekregen.

En de show wil blijkbaar ook dat we medelijden krijgen met Adar, het slachtoffer van morgoth en sauron. En wat doet Galadriel? Die wil al zijn kinderen vermoorden en hem net zo lang in leven houden totdat dat klaar is, en daarna mag Adar zelf dood. Galadriel is hier het boosaardige personage. Totaal niet Galadriel, maar misschien zoals eerder genoemd een generalisatie van alle feanorean/noldorin elfen die orcs haten. Zeer zeker niet de persoon Galadriel.
The evil is hier Galadriel, niet Adar. Onderdeel van het 'subverting expectations'-concept? Generiek filmmaken omdraaien door dit soort zaken te doen? Doen alsof the good guys slecht zijn en sympathie kweken voor de bad guys? Orcs zijn lieve mensjes die niets fout gedaan hebben en ook maar gewoon huisje boompje beestje willen en daarvoor Mordor creeëren en een muistuin?

Nadeel in mijn geval: ik wist al dat het Halbrand was en heb dus alle fijne details gezien in zijn houding of uitspraken. Voor mij is het dus geen verrassing maar ben benieuwd hoe ze het gaan onthullen.
En het kan ook een sneaky truc zijn van de showrunners om net te doen alsof het Halbrand is via die details plus het lekken via een insider en het uiteindelijk toch niet Halbrand te laten zijn.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk dat er wat meer mystery’s moeten worden verhuld. Wie is inderdaad Sauron, of the Stranger? Balrog? En wie zijn die monniken? Ik kan wel zo doorgaan, maar er zijn i.m.o. echt heel veel mysteryboxes in het verhaal. De showrunners moeten uitkijken dat ze de spanningsboog niet te ver oprekken, want dan kan het alleen maar anti-climaxes opleveren. “Was dit het?”
onder leiding van de God of Mystery Boxes J.J. Abrams ben ik bang dat er heel veel mystery boxes zijn die gewoonweg niet geopend worden. Of slechts mcguffins blijken. In elk geval tegenvallen.
Het nut van Theo's 'key'? Waarschijnlijk alleen om de dam te openen. Het magische element wat er in zit? Die dark magic energy? Alleen om de sleutel compleet te maken. Voor de rest geen doel of achtergrond. Zal me niks verbazen als we die key nooit meer zien. Wie heeft m gemaakt? Zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Wie heeft dat muurrelief gemaakt? Boeit niet.

Die monniken? Kans is aanwezig dat we ze nooit verklaard zien.
De letterlijke mystery box in Khazad Dum? Die bevatte mithril maar dat wist iedereen al want het was al gespoiled in de teasers.

In Lord of Rings was er maar 1 mystery box: Sauron.
Je zag de Ring, als klein voorwerp, dat wel het complete verhaal beheerst. Maar nooit Sauron. Dat was de kracht achter Tolkien's LotR.
1 mystery box. Het ging altijd over de main villain maar die kreeg je nooit te zien.
Zou briljant zijn als RoP hetzelfde doet: we krijgen Sauron nooit zelf te zien _O-

De kracht van een goed verhaal zit m niet in de hoeveelheid mystery boxes maar wat je ermee doet.
Het idee van een mystery box is dat er een verrassing in zit maar als je er te lang op blijft teasen wordt het een anticlimax inderdaad, zoals ik dus had met Theo's key.
Het bleek echt een key te zijn en niet Sauron's zwaard dat met bloed van de Southlanders hersteld moest worden voordat Sauron terug kon komen oid.
De One Ring was geen mcguffin zoals die Sith dagger in de SW sequels, of mogelijk Theo's key, maar had daadwerkelijk krachten en was alles waar daadwerkelijk het verhaal om draaide.

Hoe langer en vaker scriptschrijvers aan het gooien zijn met mystery boxes, hoe minder het het publiek kan gaan boeien. Immers kan en is het te vaak een teleurstelling geworden, ook een tactiek van scriptschrijvers: subverting expectations (een term die met name met de Star Wars sequels een vlucht heeft genomen).
Ik houd daar niet van :)

Daarom heb ik vanaf het begin een alarmbel:
Filmmaker J.J. Abrams helped The Lord of the Rings: The Rings of Power showrunners Patrick McKay and JD Payne land their head creative roles in the upcoming fantasy series.
ze hanteren het kookboek van J.J. Abrams :'(
Al is dat nog steeds beter dan Rian Johnson *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:27:
[...]
Hoe bedoel je? Helemaal neutraal kan je nooit zijn, en hoop lijkt me een positieve term, dus hoezo zou ik er niet open instaan? Ik ben van negatief naar positief gegaan op basis van de toen beschikbare info (de tweede trailer was bv. ook veel beter dan de eerste). Omdat de serie nog niet gestart was kon ik nog geen oordeel vormen, dus vandaar 'enigszins hoop', of noem het 'voorlopig positief'.
Hoe neutraal jij er in staat kan ik niet beoordelen en dat lijkt me ook niet zo'n interessante discussie. Waar het om gaat is dat jij met een quote van Tolkien poneert dat het aan de schrijver is om de lezer/kijker mee te nemen in de magie van het verhaal. Dat klopt uiteraard, maar je kunt dat niet omkeren. Als de magie niet werkt voor een lezer/kijker dan is dat niet per definitie de schuld van de schrijver. De oorzaak daarvan kan ook liggen in de persoon zelf (maandenlang haatkanalen kijken op YT zal bv niet helpen). Ik kan daarom ook niet zoveel met algemene negatieve opmerkingen over de storytelling van deze serie. En wanneer het specifiek gemaakt wordt vind ik het weinig overtuigend. Vaak worden detailzaken opgeblazen alsof het om fatale fouten gaat. Nou kan ik me goed voorstellen dat de 1 daar meer of eerder door getriggerd wordt dan de ander, maar je moet de zaken m.i. wel in perspectief plaatsen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Het nut van Theo's 'key'? Waarschijnlijk alleen om de dam te openen

Wie heeft dat muurrelief gemaakt?

Die monniken?

De kracht van een goed verhaal zit m niet in de hoeveelheid mystery boxes maar wat je ermee doet.
Het nut is is dus al voltooid, dus geen misterie meer. en tja wie die dam heeft gebouwd en de sleutel lijkt mij vrij evident. Saurons plan voor de southlands is al centraal vanaf aflevering 1. De dam en de vulkaan is onderdeel van het plan. Sauron is de bedenker van het plan.
Daarom heb ik vanaf het begin een alarmbel:
Filmmaker J.J. Abrams helped The Lord of the Rings: The Rings of Power showrunners Patrick McKay and JD Payne land their head creative roles in the upcoming fantasy series.
Kan maar het kan ook een bias bij je aanbrengen. Het hele gedoe rondom JJ is dat hij juist mysteryboxes niet beantwoord. Terwijl inde show we een duidelijk antwoord krijgen op wat de het zwaard doet en wie zijn plan het is voor de southlands.

En tja die monniken en de stranger dat is voor nu een misterie inderdaad maar dat zegt niet dat we geen antwoorden krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
De vraag wie Sauron is of de Balrog komt niet uit de serie voort maar uit je eigen verwachtingen. De monniken zijn 1x kort in beeld geweest, daar zal echt tzt wel een vervolg op komen. Volgens mij valt het met de onbeantwoorde vragen die de serie zelf oproept best mee.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Het nut is is dus al voltooid, dus geen misterie meer. en tja wie die dam heeft gebouwd en de sleutel lijkt mij vrij evident. Saurons plan voor de southlands is al centraal vanaf aflevering 1. De dam en de vulkaan is onderdeel van het plan. Sauron is de bedenker van het plan.

[...]

Kan maar het kan ook een bias bij je aanbrengen. Het hele gedoe rondom JJ is dat hij juist mysteryboxes niet beantwoord. Terwijl inde show we een duidelijk antwoord krijgen op wat de het zwaard doet en wie zijn plan het is voor de southlands.
Het nut van de key is voltooid, maar niet het mystery. Wel het wat maar niet het wie en waarom.
de mystery box van de key is nog steeds: wie heeft die key gemaakt?
De key hoort bij en slot als onderdeel van de watchtower... onderdeel van de dam.
Door wie is de dam gemaakt? En de watchtower?
Door de elfen? Hebben die dan ook de dark magic key gemaakt? Adar? Sauron? Morgoth? Iemand anders?

De vraag blijft: wie heeft de key gemaakt en de rest er om heen en met welk doel?
De dam en de key werken blijkbaar niet op zichzelf om Orodruin te laten uitbarsten. Daar moet eerst een heel gangenstelsel voor worden gegraven.
Een dam wordt meestal gemaakt om iets met het water te doen. Het water van wat? De Anduin?
De Anduin komt langs de bergketen van Mordor, maar gaat niet de Morgul-pas over... wat wel zou moeten gezien de watchtower in Ostirith... of waar komt het water precies vandaan?
Of is de dam er niet speciaal voor gebouwd en is het gegraven kanaal een improvisatie voor een heel ander doel?
Zo ja, waarom dan een dark-magic key?

En als de elfen (of wie dan ook) de dam hebben gebouwd, vanwaar die dark magic key?

Zoveel vragen, maar omdat het een mcguffin is krijgen we daar geen antwoord op. Een goed verhaal geeft daar antwoord op of doet in elk geval een poging.

Rings of Power is echter van het niveau dat een elf de dark magic key uiteindelijk teruggeeft aan een knaapje dat er overduidelijk door in de ban is. Good parenting. En hij wilde een gezinnetje stichten met Bronwen en Theo? >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:48:
[...]
De key hoort bij en slot als onderdeel van de watchtower... onderdeel van de dam.
Door wie is de dam gemaakt? En de watchtower?
Door de elfen? Hebben die dan ook de dark magic key gemaakt? Adar? Sauron? Morgoth? Iemand anders?
1 van de leuke onderdelen van LOTR en deze serie vind ik dat er een hele laag aan geschiedenis inzit die de verhalen een verankering geven die andere werelden vaak missen. Dat daarbij niet alles te plaatsen is is m.i. niet perse een probleem maar eerder een feature. Tot op de dag van vandaag kennen we ook de geheimen van de piramides of Stonehenge niet.

Dat gezegd hebbend, is er volgens mij met wat logisch denkwerk wel wat te beantwoorden. Het doel van de hele constructie lijkt me duidelijk: zorgen dat de orcs, niet gehinderd door zonlicht, rond kunnen lopen. Daarmee vallen de elfen af als maker van de sleutel en de constructie er omheen. Ook het feit dat de elfen Ostirith gebruiken, maar dat er ergens een overwoekerd standbeeld staat duidt er op dat de elfen niet de bouwers zijn.

Adar lijkt een te nieuwe macht op het toneel te zijn om dit alles geconstrueerd te hebben. Hij zelf is wel oud, maar het ligt meer voor de hand dat hij de plannen kent en ze voor zijn eigen doelen wil gebruiken. Blijven dus over Sauron en Morgoth. Welke van de 2 is m.i. niet heel belangrijk, maar gezien de loop van het verhaal heeft Sauron de beste papieren. Adar voert uiteindelijk (onbedoeld) de plannen van Sauron uit.

Het ontstaan van de dam kan trouwens prima los staan van de constructie. Dammen worden o.a. gebruikt om het water van rivieren te reguleren. De dam in kwestie kan dus een gewoon civiel object zijn waarvan het ontstaan niet noodzakelijkerwijs gelinkt is aan het laten uitbarsten van een vulkaan. Dat kan wel, maar het kan goed zijn dat enkel gebruik gemaakt wordt van het feit dat de dam er is.

Ik weet het, dat zijn niet echt definitieve antwoorden, maar de grote lijnen zijn m.i. wel genoeg om het verhaal te laten werken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

1 van de leuke onderdelen van LOTR en deze serie vind ik dat er een hele laag aan geschiedenis inzit die de verhalen een verankering geven die andere werelden vaak missen. Dat daarbij niet alles te plaatsen is is m.i. niet perse een probleem maar eerder een feature. Tot op de dag van vandaag kennen we ook de geheimen van de piramides of Stonehenge niet.

Dat gezegd hebbend, is er volgens mij met wat logisch denkwerk wel wat te beantwoorden. Het doel van de hele constructie lijkt me duidelijk: zorgen dat de orcs, niet gehinderd door zonlicht, rond kunnen lopen. Daarmee vallen de elfen af als maker van de sleutel en de constructie er omheen. Ook het feit dat de elfen Ostirith gebruiken, maar dat er ergens een overwoekerd standbeeld staat duidt er op dat de elfen niet de bouwers zijn.

Adar lijkt een te nieuwe macht op het toneel te zijn om dit alles geconstrueerd te hebben. Hij zelf is wel oud, maar het ligt meer voor de hand dat hij de plannen kent en ze voor zijn eigen doelen wil gebruiken. Blijven dus over Sauron en Morgoth. Welke van de 2 is m.i. niet heel belangrijk, maar gezien de loop van het verhaal heeft Sauron de beste papieren. Adar voert uiteindelijk (onbedoeld) de plannen van Sauron uit.

Het ontstaan van de dam kan trouwens prima los staan van de constructie. Dammen worden o.a. gebruikt om het water van rivieren te reguleren. De dam in kwestie kan dus een gewoon civiel object zijn waarvan het ontstaan niet noodzakelijkerwijs gelinkt is aan het laten uitbarsten van een vulkaan. Dat kan wel, maar het kan goed zijn dat enkel gebruik gemaakt wordt van het feit dat de dam er is.

Ik weet het, dat zijn niet echt definitieve antwoorden, maar de grote lijnen zijn m.i. wel genoeg om het verhaal te laten werken.
je vergist je. Ik vind je antwoord zeer interessant.
Alleen al de referentie naar de pyramiden en stonehenge _/-\o_
Ik zie precies wat je hiermee bedoelt.

En ik heb liever jouw antwoord dan een mcguffin of mystery box van een handvol amateuristische filmschrijvers, I mean... in het licht van de dam en de key verwijzen naar bijv. stonehenge als concept vind ik veel interessanter dan generieke mystery boxes als plot/schrijfstijl an sich die wel of niet beantwoord worden, zuit veel meer diepgang en historische kennis in d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Hoe neutraal jij er in staat kan ik niet beoordelen en dat lijkt me ook niet zo'n interessante discussie.
Dat was vooral een reactie op jouw laatste zin hier: klaaas in "[Serie] The Rings of Power"
Misschien niet interresant, maar je begint er wel over. Verder discusseer ik liever inhoudelijk maar nu worden mensen met kritiek heel vlug (niet alleen hier maar ook op reddit etc.) weggezet als 'niet open minded'.
Waar het om gaat is dat jij met een quote van Tolkien poneert dat het aan de schrijver is om de lezer/kijker mee te nemen in de magie van het verhaal. Dat klopt uiteraard, maar je kunt dat niet omkeren. Als de magie niet werkt voor een lezer/kijker dan is dat niet per definitie de schuld van de schrijver. De oorzaak daarvan kan ook liggen in de persoon zelf (maandenlang haatkanalen kijken op YT zal bv niet helpen).
Helemaal eens, vandaar dat we een discussietopic hebben, omdat de waardering per persoon verschilt toch?
Ik kan daarom ook niet zoveel met algemene negatieve opmerkingen over de storytelling van deze serie. En wanneer het specifiek gemaakt wordt vind ik het weinig overtuigend.
Dan wordt het wel lastig discussiëren toch? Dus een generiek negatief commentaar is niet goed, maar concreet ook niet?
Vaak worden detailzaken opgeblazen alsof het om fatale fouten gaat.
Dat zal voor die persoon dan toch als fataal gezien worden? Zoals je vervolgt hier:
Nou kan ik me goed voorstellen dat de 1 daar meer of eerder door getriggerd wordt dan de ander, maar je moet de zaken m.i. wel in perspectief plaatsen.
Helemaal eens dat het in perspectief moet staan.

Ik ben me er van bewust dat ik maar een paar kleinere punten genoemd heb, maar dat is vooral omdat ik in het geheel niet echt een goed gevoel bij heb. Het is een beetje het topje van de ijsberg. Heb dan ook niet zoveel zin meer om een wat uitgebreidere review te schrijven. Misschien doe ik dat nog wel als de laatste afleveringen het seizoen nog redden, want de schrijvers leunen nogal op het verassingselement dus wie weet wat er nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:48:
[...]

Het nut van de key is voltooid, maar niet het mystery. Wel het wat maar niet het wie en waarom.
de mystery box van de key is nog steeds: wie heeft die key gemaakt?
Je vond het toch so goed dat Sauron niet in beeld al zijn snode plannen uitvoerd maar op de achtergrond zijn plannen al heeft gesmeed....

maar nu wil je juist dat hij in beeld de dam ontwerpt, de zwaard/sleutel smeed en de orcs de opdarcht geeft een geul te laten graven... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Je vond het toch so goed dat Sauron niet in beeld al zijn snode plannen uitvoerd maar op de achtergrond zijn plannen al heeft gesmeed....

maar nu wil je juist dat hij in beeld de dam ontwerpt, de zwaard/sleutel smeed en de orcs de opdarcht geeft een geul te laten graven... :X
nee, ik wil graag weten wie die key heeft gemaakt.
En de dam. En of het dezelfde designer is.

Ik hoef Sauron niet perse te zien.
Ik wil wel weten wie wat heeft gemaakt en waarom, als pseudo-historicus :)

Stel dat de elfen die dam hebben gemaakt en/of de watchtower.
En Sauron een aanpassing heeft gemaakt in de dam en de bijbehorende sleutel.
leuk om te weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

nee, ik wil graag weten wie die key heeft gemaakt.
En de dam. En of het dezelfde designer is.

Ik hoef Sauron niet perse te zien.
Ik wil wel weten wie wat heeft gemaakt en waarom, als pseudo-historicus :)
Sauron zijn plan dus dan zal hij die ook wel gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Sauron zijn plan dus dan zal hij die ook wel gemaakt hebben.
heb m'n post aangepast.
Wie zegt dat het Sauron z'n plan is?
Sauron wilde, aldus Adar, Middle Earth 'healen'.
wat als Sauron een happy camper was die vrolijke bloemetjes mooi vond om naar te kijken en daarom die dam heeft gemaakt oid om beter aan irrigatie te kunnen doen.
En Adar dacht dat Sauron een zwarte onvruchtbare scorched earth omgeving wilde?

8)7
Dus wie heeft wat precies gemaakt en met welk doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

heb m'n post aangepast.
Wie zegt dat het Sauron z'n plan is?
Sauron wilde, aldus Adar, Middle Earth 'healen'.
wat als Sauron een happy camper was die vrolijke bloemetjes mooi vond om naar te kijken en daarom die dam heeft gemaakt oid om beter aan irrigatie te kunnen doen.
En Adar dacht dat Sauron een zwarte onvruchtbare scorched earth omgeving wilde?

8)7
Dus wie heeft wat precies gemaakt en met welk doel :)
aflevering 1 galadriel vind sporen van sauron die iets heeft gesmeed met dark magic/unseen world.

het teken van het plan staat nog geimprint op het aambeeld.

1+1=2

Daar is de key gemaakt. De dam behoeft verder niet echt uitleg, kan een aanpassing zijn op een bestaande dam of de dam is ooit gebouwd door sauron. Het is in iedergeval onderdeel van het plan van Sauron om Mordor een thuisbasis maken voor duistere wezens zoals orcs.

Vrij simpel allemaal en geen misteriebox.

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 03-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

aflevering 1 galadriel vind sporen van sauron die iets heeft gesmeed met dark magic/unseen world.

1+1=2

Daar is de key gemaakt. De dam behoeft verder niet echt uitleg, kan een aanpassing zijn op een bestaande dam of de dam is ooit gebouwd door sauron. Het is in iedergeval onderdeel van het plan van Sauron om Mordor een thuisbasis maken voor duistere wezens zoals orcs.
is it?

telt niet, jij bent geen Tolkien nerd slash showrunner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

is it?

telt niet, jij bent geen Tolkien nerd slash showrunner :P
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben semi-serieus.
Is er een backstory-lore website waarin ze dit soort zaken uitkauwen zoals bijv. in de star wars community gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Dat was vooral een reactie op jouw laatste zin hier: klaaas in "[Serie] The Rings of Power"
Misschien niet interresant, maar je begint er wel over. Verder discusseer ik liever inhoudelijk maar nu worden mensen met kritiek heel vlug (niet alleen hier maar ook op reddit etc.) weggezet als 'niet open minded'.
Ik denk dat we onszelf (de mens in zijn algemeenheid dus) nogal snel te hoog inschatten qua neutraliteit en open staan voor.
Dan wordt het wel lastig discussiëren toch? Dus een generiek negatief commentaar is niet goed, maar concreet ook niet?

[...]

Dat zal voor die persoon dan toch als fataal gezien worden? Zoals je vervolgt hier:

[...]

Helemaal eens dat het in perspectief moet staan.

Ik ben me er van bewust dat ik maar een paar kleinere punten genoemd heb, maar dat is vooral omdat ik in het geheel niet echt een goed gevoel bij heb. Het is een beetje het topje van de ijsberg. Heb dan ook niet zoveel zin meer om een wat uitgebreidere review te schrijven. Misschien doe ik dat nog wel als de laatste afleveringen het seizoen nog redden, want de schrijvers leunen nogal op het verassingselement dus wie weet wat er nog komt.
Als je stelt dat de serie naar 'typische TV-troep' gaat, je enkel wat kleine zaken noemt en verder niet de behoefte hebt inhoudelijk dieper op zaken in te gaan, dan is het inderdaad lastig discussieren. M.i. is een topic als dit leuk als we verder komen dan persoonlijke smaak. Dat jij vanwege bepaalde zaken afhaakt en ik niet, dat kan een kwestie van smaak of gevoeligheden zijn. So be it. Maar als je gaat claimen dat iets slecht geschreven is, dan lijkt het me wel aardig om iets objectiever te proberen weer te geven waar dat dan in zit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Palindrome schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

1+1=2
Die link had ik nog niet gelegd. Blijkbaar ben ik slecht in rekenen ;)

Maar deze verklaring roept wel vragen op. De suggestie in de eerste aflevering is dat Sauron daar aan het werk geweest is terwijl hij zich schuil hield. Niet echt een logisch moment als het om een sleutel gaat die in een ouder beeld moet passen lijkt me. Het zou logischer zijn als beeld en sleutel tegelijkertijd gemaakt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 03-10-2022 22:55 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat we onszelf (de mens in zijn algemeenheid dus) nogal snel te hoog inschatten qua neutraliteit en open staan voor.

[...]

Als je stelt dat de serie naar 'typische TV-troep' gaat, je enkel wat kleine zaken noemt en verder niet de behoefte hebt inhoudelijk dieper op zaken in te gaan, dan is het inderdaad lastig discussieren. M.i. is een topic als dit leuk als we verder komen dan persoonlijke smaak. Dat jij vanwege bepaalde zaken afhaakt en ik niet, dat kan een kwestie van smaak of gevoeligheden zijn. So be it. Maar als je gaat claimen dat iets slecht geschreven is, dan lijkt het me wel aardig om iets objectiever te proberen weer te geven waar dat dan in zit.
ik denk dat dat gewoonweg niet mogelijk is.
Ik heb persoonlijk in dit topic al eens geprobeerd om aan te geven wat ik slecht vond, of minder vond aan de storytelling maar dat wordt door anderen gecountered met voor mij niet relevante drogredenen. Althans in mijn ogen drogredenen. Bijv. over het al dan niet strategisch voordeel van die verdediging in het dorp vs de keep.
En kan het wederzijds zijn.
Dus wat is 'objectief'?
Ik denk dat dat niet bestaat.

Er zijn genoeg kritieke filmpjes op te lepelen van critics op het grote boze interwebs die iets te vertellen hebben.

Ik kan er zo een paar oplepelen als simpel voorbeeld maar ze zijn geen van allen perfect en dus ook vast wel te ontkrachten of te relativeren.

YouTube: The Rings of Power: The Dumbest Plan Ever

YouTube: Rings of Power is a visual FAILURE | Rings of Power S1 Ep1 Review
Fun fact, ik zie het probleem met de lighting in Lindon niet echt, lichtbrons is in mijn ogen gewoon hetzelfde, ook al lijkt de youtuber het anders te vertellen. Iemand mee eens? If so, zou betekenen dat dit dus een drogreden is.

Gewoon twee kritische filmpjes, maar ze zijn uiteraard negatief qua taalgebruik.

Het gaat de fans van de serie niet overtuigen.
Dus uiteindelijk boeit het niet.
Vragen om objectieve kritiek gaat m niet worden.
Maar omdat ik als Tolkien fan wel geinteresseerd ben, wil ik dat de Amazon serie slaagt. Niet omdat het amazon is, maar omdat het thema me aan het hart gaat. Ik wil dat dit een masterpiece word. En ik kijk graag naar andere invalshoeken. Waarom het wel of niet fantastisch is. Ook al is het negatief, ik wil het wel weten.

Deze serie heeft een bepaalde manier van schrijven qua script en storytelling die bij de een wel aanslaat en de ander niet. Inclusief de choreographie.
Geef het maar een naampje.
De een vindt het fantastisch, 'masterprice writing' zelfs, terwijl de ander zoiets heeft van 'god awful'.
Persoonlijk vind ik de plaatjes mooi maar de dialogen zwaar ondermaats (en erg 'groep 8 sharespearean wannabe' gemixed met onnavolgbare scene-overgang zoals al besproken vandaag).
De een vindt de 'teleporting' niet meer dan normaal in een hedendaagse skilled storytelling en de ander vindt het zwaar slecht.
De een vindt het fantastisch hedendaagse storytelling, de ander vindt het gewoonweg slecht.

Daar is geen eer aan te behalen.
You love it, you hate it.

Een kwestie van Space Odyssey of Mulholland drive, of Sesamstraat. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

ik denk dat dat gewoonweg niet mogelijk is.
Ik heb persoonlijk in dit topic al eens geprobeerd om aan te geven wat ik slecht vond, of minder vond aan de storytelling maar dat wordt door anderen gecountered met voor mij niet relevante drogredenen. Althans in mijn ogen drogredenen. Bijv. over het al dan niet strategisch voordeel van die verdediging in het dorp vs de keep.
En kan het wederzijds zijn.
Dus wat is 'objectief'?
Ik denk dat dat niet bestaat.
Zo objectief als wiskunde wordt het natuurlijk nooit, maar je kunt toch wel van gedachten wisselen over vermeende goede en slechte zaken? En er zal toch ook wel een bepaalde common ground te vinden zijn als het gaat om betere en slechtere storytelling? Als storytelling uiteindelijk neerkomt op smaak dan hebben kwalificaties als goed en slecht ook weinig zin.

Laat ik jouw teleporting probleem als voorbeeld nemen. Waar we het over zouden kunnen hebben is waarom teleporting een probleem is en of dat in alle gevallen zo is. Maak het los van je persoonlijke smaak en probeer uit te leggen waarom een sprong in afstand verkeerd is. Als de overbrugde afstand niet overeenkomt met de benodigde tijd dan is het m.i. slechte storytelling. Komen afstand en tijd echter overeen dan hoeft het in de basis niet problematisch te zijn. Je zou ook naar series of films kunnen kijken waarvan de algemene consensus is dat ze goed zijn. Hoe komt dat specifieke aspect daarin naar voren?
Er zijn genoeg kritieke filmpjes op te lepelen van critics op het grote boze interwebs die iets te vertellen hebben.

Ik kan er zo een paar oplepelen als simpel voorbeeld maar ze zijn geen van allen perfect en dus ook vast wel te ontkrachten of te relativeren.
YouTube: The Rings of Power: The Dumbest Plan Ever

YouTube: Rings of Power is a visual FAILURE | Rings of Power S1 Ep1 Review

Gewoon twee kritische filmpjes, maar ze zijn uiteraard negatief qua taalgebruik.
Ik ken de reviewers niet en heb dus geen enkele context om hun mening te kunnen plaatsen (al zegt een titel als 'the dumbest plan ever' eigenlijk wel genoeg). Als ik vooraf wil weten hoe ik een serie of film een beetje moet inschatten dan wend ik me tot reviewers die ik ken en waarvan ik weet dat ze (over het algemeen) een doordachte en gebalanceerde mening hebben. En anders hebben we altijd nog de metascore als het gaat om enige consensus over goed en slecht.
Een kwestie van Space Odyssey of Mulholland drive, of Sesamstraat. 8)7
Wel grappig dat je die noemt, want ik ken eigenlijk niemand die deze zou noemen als voorbeelden van goede storytelling. Althans, niet in de traditionele zin.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

Wel grappig dat je die noemt, want ik ken eigenlijk niemand die deze zou noemen als voorbeelden van goede storytelling. Althans, niet in de traditionele zin.
ik noem ze dan ook als films waar mensen a) bij in slaap vallen vandaag de dag of b) compleet verward zullen zijn wtf er nou eigenlijk is gebeurd.

Voor de rest: ander voorbeeld is het vermeende dag-nacht verschil in episode uhm... we zitten in 6 toch?

De aanval op het dorp is 's nachts.
En op een gegeven moment hopt het tussen de cavalerie van Numenor en het dorp.
De paarden rijden in daglicht ('s ochtends).
Daar hiphopt het tussen dag en nacht.

Grootste deel van de scenes in het dorp is het pikdonker.
Maar Numenor rijdt in ochtendgloren. Daglicht.
Dat gaat niet samen.

Want:
a) ze worden geacht tussen de schepen en de Morgul-pass te rijden (zon gaat op het in oosten, dus richting Mordor, achter de bergen)
b) in het dorp zou het dan eerder daglicht moeten zijn.

Het zijn simpele dingen maar het viel mij daadwerkelijk op tijdens het kijken, en ik heb episodes 5 en 6 gekeken voordat ik critics filmpjes ben gaan kijken.
En dan kom ik natuurlijk weer met een cliche-opmerking: in een 1-miljard dollar show mogen dat soort zaken gewoon niet opvallen.
Iets of iemand moet naar deze edit gekeken hebben en gedacht hebben 'yo da's goed man'.

Ik herhaal iets wat ik eerder gezegd heb: het publiek is niet dom.

Nee er gaat niemand dood aan maar het is zo simpel om hier op te letten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

[...]

Nou ik dacht dat we het er over eens waren dat smaken verschillen en dat dat de reden is voor verschillende waarderingen. Ik begon vandaag met een punt wat ik storend vond (en niet storend overigens), dus mening. En het is zeker interessant om te analyseren waarom RoP voor mij niet werkt, maar dan nog zal dat met smaak te maken hebben. Zo kan ik SciFi & Fantasy waarderen, maar het boek 'Dune" dan weer niet, terwijl dat toch wel universeel als een goede klassieker wordt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

Zo objectief als wiskunde wordt het natuurlijk nooit, maar je kunt toch wel van gedachten wisselen over vermeende goede en slechte zaken? En er zal toch ook wel een bepaalde common ground te vinden zijn als het gaat om betere en slechtere storytelling? Als storytelling uiteindelijk neerkomt op smaak dan hebben kwalificaties als goed en slecht ook weinig zin.
Er zal wel 'common ground' te vinden zijn maar het verschilt toch wel per persoon welke dingen opvallen, en je daarmee uit het verhaal halen. Zo heeft @Verwijderd dat bij teleportatie, en ik meer als er tactische fouten worden gemaakt. Zoals @Verwijderd geloof ik aangaf was die brug ook zo'n tactische fout. Dat verwacht je gewoon niet van een elf die aan Theo uitlegt dat ie al decennia of eeuwen ervaring heeft.
[...]
Je zou ook naar series of films kunnen kijken waarvan de algemene consensus is dat ze goed zijn. Hoe komt dat specifieke aspect daarin naar voren?
[...]
Maar dan nog kan je ervaring anders zijn dan de algemene consensus. Zie mijn voorbeeld van 'Dune' dat ik niet kon waarderen waarvan de consensus wel is dat het een goed (geschreven) boek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

Er zal wel 'common ground' te vinden zijn maar het verschilt toch wel per persoon welke dingen opvallen, en je daarmee uit het verhaal halen. Zo heeft @Verwijderd dat bij teleportatie, en ik meer als er tactische fouten worden gemaakt. Zoals @Verwijderd geloof ik aangaf was die brug ook zo'n tactische fout. Dat verwacht je gewoon niet van een elf die aan Theo uitlegt dat ie al decennia of eeuwen ervaring heeft.

[...]

Maar dan nog kan je ervaring anders zijn dan de algemene consensus. Zie mijn voorbeeld van 'Dune' dat ik niet kon waarderen waarvan de consensus wel is dat het een goed (geschreven) boek is.
zowel teleportatie als cheesy shakespearean citaten vanuit het niets temidden van 'normale' dialoog.
Het probeert tof te zijn maar het voelt gewoon onnatuurlijk aan temidden van het geheel. En dat stoort.

Er mist een vloeiende storytelling en de dialoog voelt regelmatig geforceerd. Alsof scenes en dialogen niet op elkaar afgestemd zijn.
Het voelt als groep 8 theater. Zelfs Narnia is soms volwassener dan dit.
Ik vind dat gewoon jammer.
En ik kan dat natuurlijk duizend keer herhalen en andere mensen alhier kunnen daar weer op reageren met 'ga dan weg uit dit topic'.
maar dat heeft uiteraard geen zin.
Ik heb m'n zegje daarover gedaan en het is goed zo.

Ik ben oprecht meer benieuwd naar het vervolg.
Hoe gaan ze ons wijs maken hoe het kan dat de volledige cast die pyroclastic cloud heeft overleefd.
Vind ik wel een belangrijk issue om heel eerlijk te zijn....
Een pyroclastic cloud overleeft niemand, ook Galadriel niet.
We kennen uit de teasers de zogenaamde cheetos-Galadriel....
Maar ondanks al het voorgaande heb ik echt het vraagstuk: hoe dan.
En ik ben niet de enige.

They better have a decent explanation...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
En om af te sluiten, van een serie met zo'n budget en schrijvers die best wel nerd's zijn had ik gewoon andere verwachtingen. Of het nu objectief slecht is of niet, ik ben niet echt 'hooked'. En het argument dat de schrijvers weinig ervaring hebben snijdt ook geen hout, want Peter Jackson's LotR kwam ook onverwachte hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

ik noem ze dan ook als films waar mensen a) bij in slaap vallen vandaag de dag of b) compleet verward zullen zijn wtf er nou eigenlijk is gebeurd.
Dat laatste heb ik idd vooral met Sesamstraat ;)

Maar zonder gekheid: wat is precies de link met TROP? De storytelling in de serie is traditioneel dus dan moet je het toch ook daarop beoordelen?
Voor de rest: ander voorbeeld is het vermeende dag-nacht verschil in episode uhm... we zitten in 6 toch?

De aanval op het dorp is 's nachts.
En op een gegeven moment hopt het tussen de cavalerie van Numenor en het dorp.
De paarden rijden in daglicht ('s ochtends).
Daar hiphopt het tussen dag en nacht.

Grootste deel van de scenes in het dorp is het pikdonker.
Maar Numenor rijdt in ochtendgloren. Daglicht.
Dat gaat niet samen.

Want:
a) ze worden geacht tussen de schepen en de Morgul-pass te rijden (zon gaat op het in oosten, dus richting Mordor, achter de bergen)
b) in het dorp zou het dan eerder daglicht moeten zijn.
Verschil tussen dag en nacht viel mij ook op. Het valt deels te verklaren doordat de laatste scenes voor de aankomst van de cavalerie zich afspelen in een donkere herberg terwijl het buiten al licht wordt. Maar jouw punt van kritiek lijkt me terecht, want de beelden en de tekst in de aflevering spreken elkaar tegen. Elendil zegt dat het een dag rijden naar het oosten is vanaf waar ze aanmeren. In de eerste scene waarin we ze zien aankomen rijden ze naar het westen (opgaande zon achter zich).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Jogai schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:48:
[...]

En het is zeker interessant om te analyseren waarom RoP voor mij niet werkt, maar dan nog zal dat met smaak te maken hebben. Zo kan ik SciFi & Fantasy waarderen, maar het boek 'Dune" dan weer niet, terwijl dat toch wel universeel als een goede klassieker wordt ervaren.
Het gaat me er niet om te analyseren waarom TROP voor jou niet werkt. Waar het me om gaat is dat jijzelf volgens mij aangeeft dat dat komt door slecht schrijfwerk. Die claim lijkt me prima te bespreken. Dat je Dune niet waardeert kan zo zijn, maar bestempel je dat dan ook als scifi pulp?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:03:
[...]

Dat laatste heb ik idd vooral met Sesamstraat ;)

Maar zonder gekheid: wat is precies de link met TROP? De storytelling in de serie is traditioneel dus dan moet je het toch ook daarop beoordelen?
ik doel daar vooral op manieren van storytelling, weergave, etc. De techniek van dingen weergeven/laten zien of zichzelf laten vertellen.
Verschil tussen dag en nacht viel mij ook op. Het valt deels te verklaren doordat de laatste scenes voor de aankomst van de cavalerie zich afspelen in een donkere herberg terwijl het buiten al licht wordt. Maar jouw punt van kritiek lijkt me terecht, want de beelden en de tekst in de aflevering spreken elkaar tegen. Elendil zegt dat het een dag rijden naar het oosten is vanaf waar ze aanmeren. In de eerste scene waarin we ze zien aankomen rijden ze naar het westen (opgaande zon achter zich).
kan je nagaan, daar had ik niet eens op gelet. Dus als ze aan kunnen stuiven te paard is de zon achter ze?
Ok qua tijdstip zou dat dan zijn dat ze onderweg zijn VOORDAT de aanval op de keep begint. Zou betekenen dat ze de scene te laat hebben laten zien want de aanval op de keep was al begonnen.
Betekent ook dat ze de hele nacht hebben doorgereden danwel een nachtje hebben gerust in de Morgul-pass want ik ga er vanuit dat de paarden niet de hele dag in volle gallop hebben kunnen doorstuiven?
Had het laten zien. Dan had het geklopt.
Nu zorgt het slechts voor vraagtekens.
precies mijn punt qua storytelling.
Maar zoals eerder vandaag is aangegeven is dat hedendaagse niet meer gebrukelijk.
Min idee bij storytelling blijkt ouderwets te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
uitvoerige discussie over de stand van de zon in een tv show. 8)7

Ik snap het punt. Maar uiteindelijk vind ik het "nitpicking".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:06:
[...]

Het gaat me er niet om te analyseren waarom TROP voor jou niet werkt. Waar het me om gaat is dat jijzelf volgens mij aangeeft dat dat komt door slecht schrijfwerk. Die claim lijkt me prima te bespreken. Dat je Dune niet waardeert kan zo zijn, maar bestempel je dat dan ook als scifi pulp?
Ik dacht dat ik specifiek schrijfwerk niet genoemd heb. De serie trekt me niet zo naar binnen als anderen, of dat schrijfwerk is moet ik nog over nadenken, het kan ook ergens anders in zitten. Ik zeg niet dat Dune pulp is, maar wel dat mijn waardering er laag voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:18:

Ik snap het punt. Maar uiteindelijk vind ik het "nitpicking".
als de 1-miljard dollar schrijvers gewoon hun werk hadden gedaan was dit überhaupt niet genoemd geweest.
O-)

Dit is wat mij betreft gewoon aandacht voor generieke details in scenes.
Dit is waar regisseur zich mee bezig moeten houden met input van specialisten danwel final edit.

Nee, uiteindelijk boeit het niet maar als een show perfect is kunnen dit soort zaken gewoon als funny easter-eggs.
Als showrunners hun kont afvegen met de wereld waarin ze hun verhaal laten afspelen, dan wordt het anders en wordt er op gelet :P

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:07:
[...]

ik doel daar vooral op manieren van storytelling, weergave, etc. De techniek van dingen weergeven/laten zien of zichzelf laten vertellen.
Maar jouw voorbeelden wijken wat dat betreft zo af van TROP dat ik de relatie niet begrijp. Ik zou een vergelijking met de LOTR trilogie of een ander traditioneel avonturenverhaal logischer vinden.

[...]
kan je nagaan, daar had ik niet eens op gelet. Dus als ze aan kunnen stuiven te paard is de zon achter ze?
Ok qua tijdstip zou dat dan zijn dat ze onderweg zijn VOORDAT de aanval op de keep begint. Zou betekenen dat ze de scene te laat hebben laten zien want de aanval op de keep was al begonnen. Betekent ook dat ze de hele nacht hebben doorgereden danwel een nachtje hebben gerust in de Morgul-pass want ik ga er vanuit dat de paarden niet de hele dag in volle gallop hebben kunnen doorstuiven?
Qua beeld sluit de aankomst bij het dorp precies aan bij de eerdere scene dus ik denk niet dat dat de suggestie is. Ook zie je ze bij het dorp aankomen met Mt Doom achter zich terwijl volgens mij het grootste deel van Mordor ten oosten van Mt Doom ligt.
Had het laten zien. Dan had het geklopt.
Nu zorgt het slechts voor vraagtekens.
precies mijn punt qua storytelling.
Maar zoals eerder vandaag is aangegeven is dat hedendaagse niet meer gebrukelijk.
Min idee bij storytelling blijkt ouderwets te zijn.
Volgens mij laat het vooral zien dat 'technisch correct' niet het belangrijkste punt was bij de makers, terwijl dat voor veel mensen die diep in de lore zitten juist erg belangrijk is. Wat ik veel interessanter vind is of ze de thema's die Tolkien belangrijk vond hoog weten te houden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:21:
[...]

Maar jouw voorbeelden wijken wat dat betreft zo af van TROP dat ik de relatie niet begrijp. Ik zou een vergelijking met de LOTR trilogie of een ander traditioneel avonturenverhaal logischer vinden.

[...]

[...]

Qua beeld sluit de aankomst bij het dorp precies aan bij de eerdere scene dus ik denk niet dat dat de suggestie is. Ook zie je ze bij het dorp aankomen met Mt Doom achter zich terwijl volgens mij het grootste deel van Mordor ten oosten van Mt Doom ligt.

[...]

Volgens mij laat het vooral zien dat 'technisch correct' niet het belangrijkste punt was bij de makers, terwijl dat voor veel mensen die diep in de lore zitten juist erg belangrijk is. Wat ik veel interessanter vind is of ze de thema's die Tolkien belangrijk vond hoog weten te houden.
maar ja, wie bepaalt welke thema's Tolkien belangrijk vond en of dat belangrijk genoeg is voor deze serie is weer een compleet anderen discussie.

Het gaat om details die mijns inziens door mensen die doen alsof ze 'back to the books' gaan en vinden dat het een ode aan Tolkien is....
Soms zijn het simpele dingen waarmee je kan scoren. Door recht te doen aan simpele zaken.
Zoals de geography waarin men zich ophoudt.'
Zonlicht, reistijd, logica, verhouding.

Maar teleporting zorgt juist voor dergelijke fouten wat mij betreft.
De plaatjes zijn mooi. Maar dan verschuift de focus naar storytelling, dialogen, cineomatography.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Palindrome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:18:
Hey, het was Elendil zelf die erover begon... >:)

Ik ben het met je eens dat het nitpicking is, maar van de andere kant: waarom e.e.a. zo expliciet benoemen en dan het omgekeerde laten zien? Waren de beelden van het aanstormende leger tegen de zon in minder imposant?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:26:
[...]

mag ik dit even markeren voor het geval er kritiek komt op deze discussie?
gezeik over dag/nacht scenes qua logica graag opnemen met Elendil :)

Onderaan de streep heb ik in RoP nog nooit zo'n messed up episode gezien als episode 6.

Cheesy begin.
Wat geneuzel rondom character-building (Adar komt het beste uit de verf) en overige details.
Vervolgens tactisch/strategisch falen van de showschrijvers aangaande veldslag tussen orcs en villagers.
Al met al eindigend in een natuurramp waarbij geen van de aanwezige hoofdpersonen een kans maakt op overleven.
Het is overduidelijk 'fantasy' want er zit verder weinig logica in >:)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:26:
[...]

Ik ben het met je eens dat het nitpicking is, maar van de andere kant: waarom e.e.a. zo expliciet benoemen en dan het omgekeerde laten zien? Waren de beelden van het aanstormende leger tegen de zon in minder imposant?
Dat laatste lijkt mij evident.

Ergerde ik mij eraan tijdens het kijken van de aflevering nee, valt het mij nu ook op na een tweede keer kijken omdat anderen met een microscoop over de serie heengaan om alles af te zeiken het als speerpunt op het internet hebben gezet, ja.

De les is dus, niet teveel luisteren/lezen naar welke stok critici nu weer hebben gevonden. Je kan alleen maar je eigen kijkplezier er mee bederven.

Als ik nu ga opnoemen dat in de PJ lotr films in de scene met Boromir er 1 pijl in zn borst uitvalt en in het volgende shot de pijl wel weerop zijn plek zit of dat Gandalf opeens weer een staf heeft nadat die is afgepakt door saruman of dat het gek is dat een hobbit zo hard een steen kan gooien dat hij daarmee een uruk-hai uitschakeld of dat Pippin zijn handen al vrij zijn nadat hij bijna geplt wordt door een paard maar later in scene zien we hoe hij zijn vastgebonden handen los snijd...... dan ga je je daar wellicht ook aan ergeren als je morgen die films gaat bekijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:54:
[...]

Ergerde ik mij eraan tijdens het kijken van de aflevering nee, valt het mij nu ook op na een tweede keer kijken omdat anderen met een microscoop over de serie heengaan om alles af te zeiken het als speerpunt op het internet hebben gezet, ja.

De les is dus, niet teveel luisteren/lezen naar welke stok critici nu weer hebben gevonden. Je kan alleen maar je eigen kijkplezier er mee bederven.

Als ik nu ga opnoemen dat in de PJ lotr films in de scene met Boromir er 1 pijl in zn borst uitvalt en in het volgende shot de pijl wel weerop zijn plek zit of dat Gandalf opeens weer een staf heeft nadat die is afgepakt door saruman of dat het gek is dat een hobbit zo hard een steen kan gooien dat hij daarmee een uruk-hai uitschakeld of dat Pippin zijn handen al vrij zijn nadat hij bijna geplt wordt door een paard maar later in scene zien we hoe hij zijn vastgebonden handen los snijd...... dan ga je je daar wellicht ook aan ergeren als je morgen die films gaat bekijken :+
en als je dat gaat doen zou Bronwen sowieso 2 of 3 pijlen in haar lichaam moeten hebben gezien haar reacties op de pijl-impacts.
Laten we het minimaliseren naar 2.
maar toch is er maar 1 pijl uit te halen.
Die andere pijl moet in haar enkel zitten geloof ik, zoiets.
Bekijk de scene nog maar eens :P

Maar goed, terug naar de werkelijkheid.
Hoe heeft de cast die pyroclastic cloud overleefd?
Episode 7, ready, set, go.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
[...]

Dat ze vanuit de opkomende zon komen aanrijden viel me ook pas op bij het herkijken van de scenes. Wat me wel direct opviel is dat de tijdlijn niet helemaal lekker loopt. We krijgen eerst een scene met Arondir en Bronwyn waarin de laatste volgens mij letterlijk zegt dat de zon bijna ondergaat. Vervolgens is het wachten op de vijand en volgt de strijd. Gevoelsmatig volgt dat allemaal redelijk kort op elkaar; er is in ieder geval geen indicatie dat de aanval pas tegen het einde van de nacht plaatsvindt en ook geen indicatie dat het gevecht de hele nacht duurt. Dan wordt er opeens vanuit de nachtelijke scenes gesneden naar een scene waarin we de ruiters bij daglicht zien rijden. Dat vond ik wel wat verwarrend: liepen de tijdlijnen nou niet synchroon of moesten we er uit op maken dat de ruiters te laat aan zouden komen? Een logische verklaring wordt verder niet gegeven, dus ik denk dat het, naast dat het mooie beelden opleverde, vooral om de symboliek ging: de overwinning van het licht op de duisternis. Was dat nodig? Kwam dat de flow ten goede? Dat zijn volgens mij kritische vragen die je best mag stellen. Maar is het een probleem? Voor mij niet; hooguit een minor nuisance.

Mijn betoog is ook vooral dat dit soort kleinigheden wordt aangegrepen om te ‘bewijzen’ dat de schijvers er een potje van maken en dat de serie op z’n best middelmatig is. Ik denk dat de reviews van GoT alweer uit ons geheugen verdwenen zijn. Nagenoeg iedereen is het er over eens dat dat een erg goede serie was (het einde daargelaten). Je ziet in de reviews van nieuwe fantasyseries ook dat dat de norm is waar alles mee vergeleken wordt. Pak je echter de oorspronkelijke reviews erbij, dan zie je dat er best de nodige kritiek was op bepaalde zaken. Het (on)nodige bloot b.v. of de stroperige gang van zaken rond de training van Arya. Ook was er voldoende kritiek op individuele scenes, keuzes of acteerprestaties. Toch stond al dat soort kritiek een goede beoordeling niet in de weg. Nu hoor je mij niet zeggen dat TROP van hetzelfde niveau is als GoT, maar als 2 kritiekpunten per aflevering zouden betekenen dat een serie waardeloos is dan moeten we ook andere series maar eens op die manier gaan beoordelen. Of eigenlijk niet natuurlijk: gewoon de kritiek die er is in perspectief plaatsen en naar het grote plaatje kijken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
[...]

Als je wilt mieren neuken, dan kun je idd alles belachelijk maken. Rings of Power heeft een grote groep haters. En op YouTube iets afzeiken levert geld op, dus alles word ook kapot geanalyseerd.
Ga je met dezelfde modus LOTR analyseren, dan kun je ook filmpjes verwachten als "dumbest plot ever".

Ik bedoel, Frodo herstelt in Rivendell en als hij wakker word heeft Elrond Boromir, Legolas en Gimli opgeroepen. Hoe dan? Heeft hij ze een WhatsApp bericht gestuurd? Gasten pakken een uber naar Rivendell. En als ze naar Mordor moeten, duurt de reis maanden.......

Over het algemeen vind ik de story telling niet denderend. Is op zich logisch, mindere schrijvers moeten in een paar maanden een script opleveren. Waarbij de boekschrijver er jaren over doet over 1 boek.

Ik hoop dat Wheels of Time het een stuk beter doet in seizoen 2. Had het gevoel dat seizoen 1 afgeraffeld werd dankzij Covid.
Als fantasy liefhebbers hebben we echt niks te klagen. In 1 jaar tijd 3 grote producties. Hiervoor zat er 10 jaar tussen oid. Voor LOTR kan ik alleen Willow voor de geest halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boromir en Legolas etc. zijn allemaal op eigen gelegenheid naar Rivendell gekomen omdat ze nieuws hadden over eigen zaken in hun leefgebied waarbij ze de wijsheid van Elrond wilden weten.
Niet omdat Elrond ze gesummoned had.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:32
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
Boromir en Legolas etc. zijn allemaal op eigen gelegenheid naar Rivendell gekomen omdat ze nieuws hadden over eigen zaken in hun leefgebied waarbij ze de wijsheid van Elrond wilden weten.
Niet omdat Elrond ze gesummoned had.
Behalve het feit dat in de Extended Edition letterlijk door Denethor tegen Boromir gezegd wordt dat ze gesummoned zijn door Elrond voor een secret meeting? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Cheesy begin.
Wat geneuzel rondom character-building
Die scenes op de boot zaten er speciaal voor jou in. Om klachten over teleportatie tegen te gaan >:)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het is een fantasy serie, dus de hele analyse hoe realistisch of hoe logisch het in elkaar zit ontgaat me een beetje. Uiteindelijk moet het hele plaatje passen en dat doet de serie zover wel en soms moet je niet te ver door gaan denken, het is uiteindelijk ter vermaak :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakduke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:36:
Het is een fantasy serie, dus de hele analyse hoe realistisch of hoe logisch het in elkaar zit ontgaat me een beetje. Uiteindelijk moet het hele plaatje passen en dat doet de serie zover wel en soms moet je niet te ver door gaan denken, het is uiteindelijk ter vermaak :)
maar misschien klopt het alsnog O-)

De Numenoreans rijden via de Morgul vale de Southlands binnen. Ik weet even niet goed waar Ostirith oid precies ligt maar het zou prima kunnen dat ze daar op hoger gelegen terrein rijden (waar de zon al op komt sneaken en ze dus in ochtendlicht laat rijden terwijl het in het lager gelegen dorpje nog donker is).

Vervolgens moeten ze een draai maken in het landschap waardoor de zon in de rug komt zodat ze naar het westen rijden richting het dorp.

Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

zeer zeker niet, want we weten ook dat het larp-zwaard van Eomer uit de schede valt in een scene en daar zit ik dan telkens op te wachten.
Stond er niet een keer een Starbucks-beker op de set van GoT? :D

En heeft de wereld jou al duizendmaal verteld van het verhaal dat Aragorn zijn teen heeft gebroken toen hij tegen die helm schopte en ze dat in de film hebben laten zitten? :+

Achteraf zijn de easter eggs en bloopers een kwestie van genieten bij films en series die goed hebben gescoord. Dan is het ineens niet meer erg, maar tot die tijd wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
man man man wat een teleurstellende aflevering..

-mensen verslaan de orcs zo eventje, pats boem dat doen we ff, die toren zit daar ook ff stevig (not) een verbinding van touw ed houd het bij elkaar..? 1 brandend pijltje en het valt in elkaar als een kaarthuis.. vervolgens krijg je ook niets mee van hoe ze daar vandaan zijn geraakt, naar mijn weten is de brug de enige exit, gevalletje goed getimed alles?
-menselijk volk/strijders zijn allemaal oudjes en vrouwen?
-regie verloop, waarom zien we niets van de voorbereidingen/aanloop naar t dorp van de orcs, hoe zijn ze onder t puin vandaan gekomen? Laat wat zien aub
-hoezo zijn galadriel en co opeens met zn allen te paard? Dikke haast alsof ze al weten waar ze naar toe moeten, dafuq hebben ze satelliet beelden ofzo?? Hoe heeft dat allemaal gepast op die enkele boten uberhaupt? Waarom laat je de kijker niet de aanloop van zee naar land zien..? iets meer context/beelden zijn gewenst hierin, hoeven geen lange scenes te zijn maar alles overlaten aan de verbeelding van de kijker vind ik vreemd, beetje rare keuzes in t regie wat mij betreft
-die orcs zijn ook gevalletje waardeloos. Orcs hebben een handicap. De ene is mank de andere kan zijn arm amper optillen. Dat ze Legolas en Gimli niet kunnen doden begrijp ik. Maar als je een simpele boer en boerin niet kan doden dan ben je totaal nutteloos.

[ Voor 5% gewijzigd door BigF25 op 04-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:58:
[...]

zowel teleportatie als cheesy shakespearean citaten vanuit het niets temidden van 'normale' dialoog.
Het probeert tof te zijn maar het voelt gewoon onnatuurlijk aan temidden van het geheel. En dat stoort.

Er mist een vloeiende storytelling en de dialoog voelt regelmatig geforceerd. Alsof scenes en dialogen niet op elkaar afgestemd zijn.
Het voelt als groep 8 theater. Zelfs Narnia is soms volwassener dan dit.
Ik vind dat gewoon jammer.
En ik kan dat natuurlijk duizend keer herhalen en andere mensen alhier kunnen daar weer op reageren met 'ga dan weg uit dit topic'.
maar dat heeft uiteraard geen zin.
Ik heb m'n zegje daarover gedaan en het is goed zo.
Dat is ook zoal ik het ervaar. En ook vrienden van mij. Het gaat mij niet eens om of de gebeurtenissen overeenkomen met het verhaal dat Tolkien heeft verteld. Ik heb allang geacepteerd dat het zelf verzonnen is en enige vergelijkingen met de boeken geen nut hebben. Het gaat om matig schrijfwerk. Scenes die onlogisch in elkaar over lopen. Gebeurtenissen die van hak op tak springen, die je dan als kijker maar moet invullen hoe dat gebeurd is. Ja, dat komt ook voor bij andere (goede) series, maar bij ROP teveel imho. Verder vind ik het acteerwerk van meerdere personnages matig. Galadriel kan mij totaal niet overtuigen. Het enige dat ze doet is boos rondlopen en kijken met een blik alsof ze elk moment een zenuwinzinking kan krijgen. Verder zijn de afleveringen vermoeiend om te kijken, omdat teveel spanningsbogen, dramatische scenes en spannende opbouwende muziek wordt gebruikt. Een goede vertelling wisselt af tussen spanning en ontspanning. Drama en humor. Ik mis de ontspanning en humor in meerdere afleveringen. Het lijkt wel alsof de schrijvers elke scene een episch meesterwerk willen laten zijn.
En ik heb nog geen enkele connectie met de personnages. Mochten ze in de volgende aflevering allemaal dood zijn, I don't care. De enige personnages die ik wel redelijk goed vind, is Adar en Arondir.
Maar een Isildur? Die is nu gewoon een suffe flapdrol die nog niets nuttigs gedaan heeft. Behalve dan over een groepje mensen springen met z'n paard in de laatste aflevering, richting zijn vader.
Ook Elrond is nu afgeserveerd als een onbetrouwbaar persoon die blijkbaar geen probleem heeft om een serieuze belofte te breken. De hobbits gedragen zich egoïstisch, want het is ieder voor zich en als je achterblijft, mag je dood gaan. En de Numenor.... de meesters op zee. En dan hebben ze 5 (correctie, 3) boten en enkele sloepen om mee uit te varen. Is dat de complete vloot, is dat het machtige Numenor? Waarom niet gewoon een horizon vol schepen laten uitvaren? DAT maakt indruk.

Kortom, het schrijfwerk moet anders, editing moet anders, acteerwerk moet beter. Zeker voor een serie met het grootste budget ooit. Als je de fantastische cgi en het feit dat het gaat over middle earth, zou weglaten, dan is het eigenlijk gewoon een B serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:11

Bloodclot

Jawier!

Ik vind RoP vrij amateuristisch qua verhaal, van de hak op de tak. (even varen, met zijn allen op het paard GPS aan en standje turbo en net op tijd in random dorp arriveren).
Het ziet er mooi uit. En het enige waar ik benieuwd naar ben en wat dus mysterieus is, is wie is Sauron en wie is die ouwe verwarde gozert bij de Hobbits?

Ik hou van mysterie in een serie, zoals GoT ook was, de opbouw naar iets (winter is coming), wie is the prince that was promised (in RoP heb je nu de KING that was promised, letterlijk en is dus al bekend). De opbouw van de beweging van Danny naar Snow. (uiteindelijk is dit allemaal op niets uitgelopen, maar ik heb er wel van genoten).

RoP is dus opbouwend naar de clash naar Sauron, maar hoe het gebeurt, tja allemaal vrij makkelijk en zonder echt diepgang.

HotD vind ik qua personages/looks/GOT-feeling erg goed, maar mist de opbouw naar iets (serie lijkt geen doel te hebben), waar gaat dit naar toe? Enige mysterieuze wat ik heb gezien is het verhaal met de duizendpoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Waarom niet gewoon een horizon vol schepen laten uitvaren? DAT maakt indruk.
ik denk dat ze dat moeten bewaren tot later
spoiler:
bijvoorbeeld als de show besluit het boek te volgen en Ar-Pharazon met inderdaad een gigantische vloot naar Valinor laat varen, waarna Numenor vernietigd wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik lees herkenbare dingen hier...

TRoP trekt me niet binnen zoals de films dat deden met hun nu nog steeds niet gedateerde epische setting, muziek, acteurs, gevechten etc... Ik vind de films nog steeds een testament aan hoe iets dat degelijk geschreven is, mensen aantrekt die eigenlijk niks met het genre hebben.

Het heeft letterlijk een paar jaar geduurd nadat de films al op TV werden getoond, eer ik me voor m'n scherm heb gezet om voor het eerst naar The Fellowship of the Ring te kijken na aandringen van een paar vrienden, omdat ik dus niks, 0,0 interesse heb in elfen, tovenaars, draken, orks, dwergen etc... (ik ben nl. een Sci-fi junkie), en ik dus ook totaal geen zin had om 3 uur lang naar fantasy te zitten kijken.

Groot was dan ook m'n verbazing hoe zelfs de aanzet, de allereerste minuten van The Fellowship me meteen vloeibaar maakten en opslorpten... de 3 films staan sindsdien op m'n jaarlijkse "must binge-lijstje" en ik hou er zo van dat ik ook de soundtrack van de films heb gekocht en me verdiept heb in de lore. (en behalve voor LOTR nog steeds niks heb met fantasy op zich)

...en dan komt TRoP...
Ondanks dat ik de serie lichtjes beter vond dan wat ik had verwacht, puur op basis van... tja... m'n algemene verwachtingen van prequel-series en films tegenwoordig die maar al te vaak een weinig verhulde mellkkoe zijn waar alle diepgang van de eerste instalments verloren ging... hier gebeurt het ook wel, diepgang is niet echt een ding in de serie vind ik... al zijn andere dingen wel interessant genoeg -qua lore, en sommige personages- om verder te kijken... maar dan op m'n eigen tempo...

Ik kan niet zeggen dat ik het geheel teleurstellend vind, ik bedoel... ik kan echt tientallen voorbeelden geven van slechtere dingen maar het simpelste om m'n gevoel te delen is dit: ik zit al een aflevering of 2 achter en ik voel me 's avonds niet echt geroepen om dit in te halen...

Ook stel ik me wat vragen bij een aantal dingen... wat is Galadriel's "nut" in de serie behalve plot-drager? Het zou niet zo erg zijn dat ze het plot draagt moest ze het op z'n minst overtuigend doen, maar ze komt over als een actrice die haar baantje doet en hier en daar wat improvisatie doet om haar rol een eigen invulling te geven (schreeuwen uit onmacht, kwaad worden, mensen van stoere repliek voorzien, raar lachen op een paard)... Ze staat MIJLEN ver van de Galadriel uit de films, wiens "In place of a Dark Lord you would have a Queen! Not dark but beautiful and terrible as the Dawn! Treacherous as the Seas! Stronger than the foundations of the Earth!." monoloog me nog steeds kippenvel bezorgt maar ook bewondering van hoe dreigend dit fragment nog steeds overkomt, ondanks(!) de CGI in dit fragment.
In de serie nog niks tegengekomen dat ook maar hàlf zo overtuigend is, en dan te zeggen dat de films -i.m.h.o.- vol zaten met zulke momenten.

Frodo droeg ook het plot in de films (al waren er wel wat meer interessante sidestories). Frodo's struggle kwam heel overtuigend over, die van Galadriel lijkt me meer op een kleine mishap van een personage in een soap waarbij je op voorhand al weet van 'tja, dit komt wel weer goed hoor, ze draagt dr plot-armor" Ik vind het niet vergelijkbaar... Wat is Muriels nut in de serie behalve het invullen van de she-boss rol?

En natuurlijk droeg Frodo ook z'n plot-armor, op bepaald moment zelfs letterlijk, eentje gemaakt van Mithrill, het moet ook tenzij je snel van je protagonist af wil... maar om verschillende redenen was Frodo's strijd en opdracht er eentje waar je als kijker mee meevoelde, idem met Smeagol's verhaal, dit heb ik dus totaal niet met Galadriel uit de serie... tenzij het nog moet komen natuurlijk...

...de muziek doet het ook niet....

Jammer, want ik verwelkomde wel een cineastische verdieping in de lore van de franchise.

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 05-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

BigF25 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:51:
man man man wat een teleurstellende aflevering..

-hoezo zijn galadriel en co opeens met zn allen te paard? Dikke haast alsof ze al weten waar ze naar toe moeten, dafuq hebben ze satelliet beelden ofzo?? Hoe heeft dat allemaal gepast op die enkele boten uberhaupt? Waarom laat je de kijker niet de aanloop van zee naar land zien..? iets meer context/beelden zijn gewenst hierin, hoeven geen lange scenes te zijn maar alles overlaten aan de verbeelding van de kijker vind ik vreemd, beetje rare keuzes in t regie wat mij betreft
Met een _beetje_ opletten kom je ook al een heel eind in de serie. Er wordt eerder in de aflevering al gezegd dat de orcs naar dat "dorpje" gingen, er was zelfs een camera move dat ze het dorpje aanwezen op een kaart en dat de shot via de kaart naar het dorpje ging.
BigF25 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:51:
-die orcs zijn ook gevalletje waardeloos. Orcs hebben een handicap. De ene is mank de andere kan zijn arm amper optillen. Dat ze Legolas en Gimli niet kunnen doden begrijp ik. Maar als je een simpele boer en boerin niet kan doden dan ben je totaal nutteloos.
Grotendeel van het eerste "leger" van orcs waren geen orcs maar hun dorpelingen. Wellicht maakt dat al voor je uit? Dat had je kunnen zien als je de serie zat te kijken in plaats van notities te maken ;). Daar werden ze nogal verrast dus ging het voor de dorpelingen vrij goed af.

Daarna kwamen de orcs en toen vielen er wel behoorlijk wat slachtoffers.

Ik ben trouwens ook erg kritisch op media, dus het is een wat aparte waarneming dat ik Rings of Power wel (erg) leuk vind. Iemand hier maakte een opmerking dat Galadriel haar karakter ver van de boeken is (of iig de film) was verwijdered, is ook wel logisch toch? Er moet nog 2500 jaar aan geschiedenis gebeuren, en nu is ze ook al behoorlijk ver heen.

Ik stoor me niet echt aan de details zoals anderen hier dat doen. Een touw dat een toren bij elkaar houdt? Sure, wij gebruiken in Groningen toch ook steunbalken om de huizen staande te houden? Niet genoeg water in Mt. Doom om een uitbarsting te veroorzaken? I guess... weet ik veel. 500 paarden op een paar boten? Joh in AoE II kon je of 12 olifanten of 12 archers op een boot doen. Who cares. Ik niet. Zo lang die dingen geen/weinig effect hebben op het verhaal, zoals Danny die de "iron fleet" even vergat, vind ik het wel heilig.

Overigens zijn de actie scenes _erg_ goed gemaakt. Jullie zijn verbaasd dat Galadriel op een paard pijlen kan ontwijken? Heb je gezien wat Legolas kan?
Waarom laat je de kijker niet de aanloop van zee naar land zien
Bro, waarom zou ik willen zien hoe ze de boten uitladen?!

[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 05-10-2022 16:43 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
MrVegeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Met een _beetje_ opletten kom je ook al een heel eind in de serie. Er wordt eerder in de aflevering al gezegd dat de orcs naar dat "dorpje" gingen, er was zelfs een camera move dat ze het dorpje aanwezen op een kaart en dat de shot via de kaart naar het dorpje ging.

[...]

Grotendeel van het eerste "leger" van orcs waren geen orcs maar hun dorpelingen. Wellicht maakt dat al voor je uit? Dat had je kunnen zien als je de serie zat te kijken in plaats van notities te maken ;). Daar werden ze nogal verrast dus ging het voor de dorpelingen vrij goed af.

Daarna kwamen de orcs en toen vielen er wel behoorlijk wat slachtoffers.

Ik ben trouwens ook erg kritisch op media, dus het is een wat aparte waarneming dat ik Rings of Power wel (erg) leuk vind. Iemand hier maakte een opmerking dat Galadriel haar karakter ver van de boeken is (of iig de film) was verwijdered, is ook wel logisch toch? Er moet nog 2500 jaar aan geschiedenis gebeuren, en nu is ze ook al behoorlijk ver heen.

Ik stoor me niet echt aan de details zoals anderen hier dat doen. Een touw dat een toren bij elkaar houdt? Sure, wij gebruiken in Groningen toch ook steunbalken om de huizen staande te houden? Niet genoeg water in Mt. Doom om een uitbarsting te veroorzaken? I guess... weet ik veel. 500 paarden op een paar boten? Joh in AoE II kon je of 12 olifanten of 12 archers op een boot doen. Who cares. Ik niet. Zo lang die dingen geen/weinig effect hebben op het verhaal, zoals Danny die de "iron fleet" even vergat, vind ik het wel heilig.

Overigens zijn de actie scenes _erg_ goed gemaakt. Jullie zijn verbaasd dat Galadriel op een paard pijlen kan ontwijken? Heb je gezien wat Legolas kan?

[...]

Bro, waarom zou ik willen zien hoe ze de boten uitladen?!
Hahaha goede valide punten.
Ik hoef ook niet letterlijk te zien dat ze de boten uitladen, maar meer context/beelden/overgang van hoe of wat doet de kijker een plezier, in plaats daarvan besluiten ze van hot naar her te gaan, er is een te grote gap als het ware van ene scene naar andere. Die shot ook, typisch met slowmo ed..

Daarnaast gaat de queen met een bataljon van x honderd man mee, waarvan extreem veel groentjes, hoezo ga je de queen op die manier riskeren?

Wat betreft de eerste clash waar idd de eigen dorpelingen tussen zaten, zaten ook orcs tussen. En beetje krom natuurlijk dat geen enkele van hen even roept Heeeyy ik ben het, niet toeslaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien wil je de landing van Elendil en Isildur in Middle Earth zien? Lijkt me toch een iconisch moment.

spoiler:
tenzij ze nog teruggaan naar Numenor en laten vlak voor de val van Numenor ontsnappen met die schepen voor hun daadwerkelijke uiteindelijke landing in Middle Earth

Wat betreft dat eerste 'orc'-leger, goed punt.
Verklaart ook direct een aantal zaken:
- degenen die bleven in de watchtower waren ongetwijfeld goed gemotiveerd ook om te vechten (daarom bleven ze) terwijl de overlopers het niet zagen zitten om te vechten maar liever wilden blijven leven

- betekent ook dat de achterblijvers mogelijk sterker/fitter/moediger waren om te vechten (en dus zoals we hebben gezien de vloer aanveegden met de eerste wave), en de overlopers die mogelijk zelfs werden gedwongen om mee te doen aan de first wave helemaal niet wilden vechten

De tweede wave leek me voornamelijk archer-volleys (kan je makkelijk boogschieten met die lelijke Freddie Kruger worstvingers? ik kan daar nog steeds niet aan wennen bij de RoP orcs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:38:
misschien wil je de landing van Elendil en Isildur in Middle Earth zien? Lijkt me toch een iconisch moment.
Nee hoor.

Misschien is dit het voordeel van de lore en geschiedenis gewoon niet goed te kennen. Iets wat ik met Game of Thrones wel had. Overigens sinds ik ben gestopt met subreddits en dit soort topics geniet ik een stuk meer van series.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Nee hoor.

Misschien is dit het voordeel van de lore en geschiedenis gewoon niet goed te kennen. Iets wat ik met Game of Thrones wel had. Overigens sinds ik ben gestopt met subreddits en dit soort topics geniet ik een stuk meer van series.
dat kan :P
Ik zou het wel mooi vinden om te zien.
Het zijn toch wel eigenlijk de grondleggers van het latere Gondor en Arnor en steden als Minas Tirith/Osgiliath (bekend van LotR :P). Maar ik ben teveel lorenerd denk ik dat ik dat allemaal willen zien.

Annuniminas etc ook, en Fornost (inclusief Glorfindel's prophecy maar da's alweer in de Third Age).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Een mooi interview met de showrunners over RoP, een klein inkijkje in het filmen van seizoen 2 en hoe de showrunners de kritiek ter harte nemen.
Oh, en gruwel van de voorstellen van HBO en Netflix :X
https://www.hollywoodrepo...view-season-2-1235233124/

Seizoen 2 komt dus waarschijnlijk pas in 2024, als ik de uitspraak dat het over 'enkele jaren' komt.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 05-10-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In another meeting, McKay drew a map of Tolkien’s world, circled a small portion and told executives, “This is everything you’ve seen in The Lord of the Rings movies” and then started describing other places on the map. “There’s so much more story to tell!”
'circled a small portion'.
De LotR films zijn 'all over the map' geweest qua locatie. Wat willen ze doen, al het andere laten zien? Voegt dat wat toe? Eindeloze uren aan landschappen? Daarvoor heb ik National Geographic :P
Zo heel veel hebben we ook weer niet gezien in seizoen 1 tot nu toe.
Maar goed, knitpicking.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Ja, want zo'n uitspraak bedoelen ze letterlijk in plaats van figuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:39:
Ja, want zo'n uitspraak bedoelen ze letterlijk in plaats van figuurlijk 8)7
ik lees dat ie een kaart van Middle Earth heeft getekend en daar een paar cirkels op heeft getekend.
Of zou ie het gedroomd hebben?

Hij zal het figuurlijk bedoeling inderdaad, door andere locaties te gaan benoemen en te stellen dat zij nog veel meer zullen gaan laten zien. Of eigenlijk: verzinnen, want in de Second Age was er nauwelijks iets te doen in Middle Earth anders dan houthakken..... Elendil en zijn zonen hebben feitelijk gezorgd voor een forse toename aan noemenswaardige locaties en historie. In de Third Age.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
klaaas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:13:
Ik denk dat de reviews van GoT alweer uit ons geheugen verdwenen zijn. Nagenoeg iedereen is het er over eens dat dat een erg goede serie was (het einde daargelaten).
Volgens mij zijn mensen het er ook over eens dat GoT vanaf seizoen 6 minder werd en dat seizoen 8 drama was. Bij GoT was ook één van de commentaren dat er ineens geteleporteerd kon worden, mensen schoten van hot naar her zonder tijd. Terwijl dat in eerdere seizoenen van GoT erg goed op orde was.
Russel88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:14:
Ik bedoel, Frodo herstelt in Rivendell en als hij wakker word heeft Elrond Boromir, Legolas en Gimli opgeroepen. Hoe dan? Heeft hij ze een WhatsApp bericht gestuurd? Gasten pakken een uber naar Rivendell. En als ze naar Mordor moeten, duurt de reis maanden.......
Wat klopt daar niet aan dan?
Frodo is in april op pad gestuurd door Gandalf. Weathertop is begin oktober en Council of Elrondis eind oktober.
- Boromir is in juli op onderzoek uitgegaan na visioenen van zijn broertje. In de film krijgt hij opdracht van paps.
- Gimli en Gloin zijn in Rivendell omdat ze gestuurd zijn door Dain nadat er in Erebor en Dale is geïnformeerd naar de ring. Ze kwamen om Bilbo te waarschuwen en ook nog om daarna in Moria te kijken of ze Balin konden vinden.
- Legolas is door Thranduil gestuurd met de boodschap dat Gollum in juni is ontsnapt.

De fellowship vertrekt pas op 1e kerstdag, het splitsen is op 26 februari en op 25 maart ligt die ring in de lava. Dus de eerste film (zonder voorspel) dekt een véél langere periode dan de 2e en 3e, welke samen eigenlijk maar 1 maand dekken (zonder naspel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

ik lees dat ie een kaart van Middle Earth heeft getekend en daar een paar cirkels op heeft getekend.
Of zou ie het gedroomd hebben?

Hij zal het figuurlijk bedoeling inderdaad, door andere locaties te gaan benoemen en te stellen dat zij nog veel meer zullen gaan laten zien. Of eigenlijk: verzinnen, want in de Second Age was er nauwelijks iets te doen in Middle Earth anders dan houthakken..... Elendil en zijn zonen hebben feitelijk gezorgd voor een forse toename aan noemenswaardige locaties en historie. In de Third Age.
Lees het citaat in je eigen post eens goed. En dan specifiek 'so much more story to tell'. Het gaat niet om de locaties, het gaat erom dat ze een figuurlijke cirkel hebben getekend op een kaart om aan te geven hoe weinig van de geschiedenis van Midden-aarde er tot nu toe is verteld en dat er zoveel meer te vertellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:38:
Ik ga er vanuit dat dat nog komt.

spoiler:
Ik neem aan dat het verval en uiteindelijk het einde van Numenor veel uitgebreider in het verhaal gaat zitten en dat uiteindelijk de splitsing komt tussen de 2 stromen waarbij de ene stroom vertrekt naar het oosten en de ondergang en de andere naar het westen met een kiem van Nimloth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Lees het citaat in je eigen post eens goed. En dan specifiek 'so much more story to tell'. Het gaat niet om de locaties, het gaat erom dat ze een figuurlijke cirkel hebben getekend op een kaart om aan te geven hoe weinig van de geschiedenis van Midden-aarde er tot nu toe is verteld.
zonder volkjes geen taal, zo dacht Tolkien toen hij de talen had bedacht, waarna hij de volkjes ervoor bedacht.
Zonder volkjes geen historie. Zonder volkjes geen locaties. En dat heeft Tolkien allemaal bedacht.
In Middle Earth was in de Second Age weinig anders te doen dan houthakken. Er was weinig tot niets.
Welke 'story' valt er te vertellen in de Second Age? Anders dan een compleet zelfverzonnen verhaal, want voor Akkalabeth hebben ze blijkbaar geen rechten?
Op zich snap ik nu wel dat de Estate het prima vond: er viel niets te tainten aan Tolkien's werk >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Juist ja 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is echt zo. Eigenlijk alles wat tot nu toe gebeurd is, komt niet uit de boeken van Tolkien.
Alleen namen en locaties, en artwork is eigenlijk ook alleen maar herkenbaar omdat andere games en films er iets mee hebben gedaan.

Het hele verhaal tot nu toe is van A tot Z verzonnen.
Op zich slim gedaan. Maar mogelijk moeten ze dat ook wel want zoals gezegd zouden ze de rechten niet hebben op de Silmarillion.

- Galadriel als 'commander of the Northern Armies' die op zoek is naar Sauron en naar het noorden reist? Compleet nieuw, in alle facetten. Persoonlijk denk ik dat het indruist tegen de boeken maar het is niet beschreven dus nieuw.

- Elendil en Isildur die met Miriel naar Middle Earth gaat met Galadriel voor een quest richting de Southlands? Compleet nieuw

- alleen de samenwerking tussen Celebrimbor en de dwergen van Khazad-Dum is bekend, maar volgens mij is niet echt bekend dat bijv. de dwergen de elfen-forge hebben gemaakt voor Celebrimbor

Ik zal het bij deze drie punten laten maar alles is compleet nieuw bedacht. Binnen een framework.
Op zich vind ik dat interessant, en blijkbaar vond de Estate dat ook.
Mijn standpunten over de manier waarop ze het doen ken je inmiddels dus dat zal ik niet herhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
EDIT schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:03:
Een mooi interview met de showrunners over RoP, een klein inkijkje in het filmen van seizoen 2 en hoe de showrunners de kritiek ter harte nemen.
Oh, en gruwel van de voorstellen van HBO en Netflix :X
https://www.hollywoodrepo...view-season-2-1235233124/

Seizoen 2 komt dus waarschijnlijk pas in 2024, als ik de uitspraak dat het over 'enkele jaren' komt.
Leuk om te lezen dat de estate een vinger in de pap heeft. Blijkbaar vinden zij dus dat alles nog wel binnen de lore valt.
Niet onbelangrijk, zeker in acht nemend dat er best veel klagers zijn die vinden dat de makers Tolkien's werk aan het verkrachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt er maar net aan, wie weet vindt de Estate het wel prima dat het gebeurt :P

Op een paar details na qua groter concept van de Second Age etc. valt er niets te *knip* want er zijn weinig tot geen raakvlakken met de events (uit de boeken) van de Second Age tot nu toe.

[ Voor 108% gewijzigd door tweakduke op 06-10-2022 10:28 . Reden: Dergelijk taalgebruik is niet constructief. ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Wist je dat er een heel mooi topic is waar je eindeloos kan zeuren daarover?
[SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:20:
Wist je dat er een heel mooi topic is waar je eindeloos kan zeuren daarover?
[SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie
wist je dat de showrunners gezegd hebben dat ze de novel willen schrijven die Tolkien nooit geschreven heeft?
Stip ik aan dat in mijn optiek ze dat ook daadwerkelijk aan het doen zijn, is het weer niet goed.
'er valt niets te verkrachten' is mijns inziens een positieve opmerking richting de show en druist in tegen de kritiek er op.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
TheBrut3 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Volgens mij zijn mensen het er ook over eens dat GoT vanaf seizoen 6 minder werd en dat seizoen 8 drama was. Bij GoT was ook één van de commentaren dat er ineens geteleporteerd kon worden, mensen schoten van hot naar her zonder tijd. Terwijl dat in eerdere seizoenen van GoT erg goed op orde was.
Zeker, maar de punten die ik noemde waren ook in eerdere seizoenen al punten van kritiek. Echt niet alles was goed, maar de dingen die wel goed waren waren ook echt goed en wogen makkelijk op tegen de kritiekpunten. Ik denk dat dat een groot verschil is met TROP (tot nu toe): het goede is niet op een zodanig niveau dat schoonheidsfoutjes vergeven of vergeten worden.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:18:
Op een paar details na qua groter concept van de Second Age etc. valt er niets te *knip* want er zijn weinig tot geen raakvlakken met de events (uit de boeken) van de Second Age tot nu toe.
In het gelinkte artikel worden een paar belangrijke thema's van Tolkien benoemd. Je kunt ook zonder beschikbare feitjes prima dat soort thema's verkrachten. Dat de focus op een tech-site als deze op feitjes ligt kan ik me wel voorstellen, maar dat is niet waarop gedoeld wordt als het gaat om het verkrachten van Tolkiens legacy.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 06-10-2022 10:39 . Reden: Quote aangepast ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

In het gelinkte artikel worden een paar belangrijke thema's van Tolkien benoemd. Je kunt ook zonder beschikbare feitjes prima dat soort thema's verkrachten. Dat de focus op een tech-site als deze op feitjes ligt kan ik me wel voorstellen, maar dat is niet waarop gedoeld wordt als het gaat om het verkrachten van Tolkiens legacy.
dat zal zo zijn maar mensen houden niet van aanhoudende negativiteit. Dat moet het veld ruimen, moet maar gaan zeuren in een eigen topic.
Het gelinkte artikel geeft zelf ook een sneer naar de zogenaamde 'internet trolls' met hun 'review bombing'.
Probleem zou kunnen zijn dat ze geen zelfkritiek durven of willen hebben.
Ik heb vooralsnog geen zelfkritiek gezien, dat ze eens een stap terugnemen en kijken naar de review bombing en de toxic trolls naar wat die te zeggen hebben en of ze er misschien van willen leren. Wat dat betreft hebben ze een ruggegraat.

Ook vandaag nog zag ik een paar filmpjes die zaken noemden die anderen afgelopen dagen ook noemden.
Onderaan de streept boeit het eigenlijk niet meer wat men er van vindt.
Seizoen 1 is klaar en gaan we gewoon krijgen.
Seizoen 2 in 2023 blijkbaar.
De rest zou volgens het artikel ook al wel groen licht hebben gekregen initieel van de Estate.
misschien dat de producers nog iets gaan tweaken maar indien niet dan kunnen we tot seizoen 5 gaan klagen en knerpen wat we willen maar zoals Edit al schrijft: dat mag gewoon in een geisoleerd topic voor de klagers :)
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie