Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:26:
[...]

Precies en je zult nu eenmaal ook het verhaal moeten opvullen met karakters die niet in het boek staan of karakters aanpassen (of zelfs samenvoegen) om het filmografisch lopend te kunnen maken. Dat soort dingen zijn onvermijdelijk. Bronwen komt, als ik het goed heb begrepen, ook niet voor in het bronmateriaal. Ze zal zeer waarschijnlijk een rol hebben, gezien haar zoons reactie op een artifact in aflevering 1. Ik vermoed over de rol van de mensen i.r.t. de snode plannen van Sauron voor de ringen en zijn herrijzing. Je ontkomt er dan niet aan om dat verhaal aan te kleden, juist omdat in het bronmateriaal dit niet staan beschreven.
grote kans dat het geïnspireerd is door het zwarte zwaard Anglachel/Gurthang uit de First Age, maar aangezien ze daar de rechten niet voor hebben noemen ze het vast anders, en als de erven dat prima vinden boeien de rechten helemaal niet meer en kunnen ze een gigantisch verhaal maken :P

De vraag is natuurlijk hoe ze dat gaan spinnen. Waarom mensen in de Second Age daar überhaupt kennis van zouden hebben. Dat zijn veel interessantere onderwerpen dan de huidskleur of sekse van een acteur. :(
bazzemans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:47:
[...]

van notabene iemand die hoogstwaarschijnlijk nog niet eens heeft gekeken en hier louter zijn uitgebreide kennis van de lore op een hele zure manier tentoonstelt. Zonde.
ik had er al voor gewaarschuwd maar je trapt er nog steeds in: de drogreden 'je hebt waarschijnlijk niet eens gekeken'.
en als ik wel al gekeken heb, wat dan? Nee, dat doet dus niet ter zake.

Terug naar de details: er is zoveel te zien in de serie van gebouwen tot voorwerpen zoals dit zwaard, alsmede bepaalde citaten... waar ze niet de rechten voor hebben maar waar ze met een omzeiling het toch gewoon over kunnen hebben en verwerken in een verhaal. Daarin zijn ze niet eens gelimiteerd.
Wat mij betreft pakken ze ook gewoon de First Age erbij. De graphics zijn zodanig legendarisch en scherp en prachtig dat dit gewoon uitgebreid moet worden met de First Age.
De geest is uit de fles sinds Christopher dood is en Tolkien draait zich om in z'n graf... de filmserie uitbrengen op de sterfdag van Tolkien is wel erg ironisch, maar goed laat het maar gebeuren.

Ik zeg: First Age. Doen. Nog een miljard erbij!

Ja dat meen ik! De graphics zijn er goed genoeg voor. Eerst even afwachten of de scriptschrijvers vaardig genoeg blijken het komende seizoen. Aan het uiterlijke aankleding ligt het namelijk niet. Wel de storyline/dialogen. En dat kan hier en daar toch echt wel een stukje beter, maar goed misschien moeten ze nog even opwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Hulleman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:49:
[...]

Ben heel benieuwd. Van het weekend de eerste afleveringen denk ik even kijken. Op IMDB begint al een behoorlijke reviewbomb te ontstaan zo te zien.

De prime app is echt een ruk app in meerdere opzichten, helaas ook in beeldkwaliteit. Zelfs de app van Viaplay is stabieler.
IMDB kun je niet serieus nemen. Zo'n 10.000 votes tot nu toe waarvan 3990 die een 10 geven en 2700 een 1.

Goed, ik vond de dialogen ontzettend koud en kil overkomen. Gebrek aan emotie en over done. Met Arondir slaan ze ook echt de plank mis, zijn hele vibe komt bij mij verkeerd over. Geeft mij af en toe het gevoel alsof de acteur niet weet dat hij in een Tolkien verhaal/wereld speelt. Vragen over de lore kon hij ook niet beantwoorden tijdens interviews, maar oke.

De voice over van Galadriel, de wereldkaart overviews..komen wel erg overheen met wat Jackson deed.

[ Voor 31% gewijzigd door Justevo op 02-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Justevo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:35:
[...]

IMDB kun je niet serieus nemen. Zo'n 10.000 votes tot nu toe waarvan 3990 die een 10 geven en 2700 een 1.
zeker aangezien er al maanden een campagne is waarbij elk youtube-filmpje (trailer/teaser) stelselmatig naar de bodem wordt gedisliked.
Als die trend zich ook vanaf dag 1 van de release wordt doorgezet op IMDB of Rotten Tomatoes dan is het geen werkelijke waardering maar nog steeds dezelfde afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje, ik heb geen Prime maar overweeg dit te nemen i.v.m. deze serie. LotR vond ik geweldig qua verhaal, personages en wereld. Nu lees ik e.e.a. op het web en de meningen zijn erg verdeeld over deze serie.
Op bijvoorbeeld IMDB geeft 38% de serie een 10, maar ook 28% een cijfer 1.
Kortom, is deze serie de moeite waard? Of kan het niet op tegen de klassieke LotR films.
En ja, ik weet dat het persoonlijk is. Maar toch graag jullie mening !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:36
In de openingspost staat dat aflevering 1 vandaag online zou komen, maar er staan er nu al 2 online zie ik? Komt er vanaf nu elke week een nieuwe aflevering? Of elke week 2? Oftewel tot wanneer moet ik wachten totdat ik kan gaan bingen?

Heb paar pagina's teruggelezen in dit topic (nog steeds dezelfde discussies over diversiteit en afwijken van de boeken als toen ik 2 weken terug op vakantie ging :)) maar kon dit even zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:02:
Even een vraagje, ik heb geen Prime maar overweeg dit te nemen i.v.m. deze serie. LotR vond ik geweldig qua verhaal, personages en wereld. Nu lees ik e.e.a. op het web en de meningen zijn erg verdeeld over deze serie.
Kortom, is deze serie de moeite waard? Of kan het niet op tegen de klassieke LotR films.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSIXv0EtgvXoLacQyG8jb43qChY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/m7SLcz9OJO59KVZmE3XTj2fL.gif?f=user_large

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
bazzemans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:50:
Ontopic. Ik heb de eerste aflevering gezien. Werkelijk prachtig gemaakt en ik kijk ernaar uit om de rest te gaan bekijken.

Helaas is de app van Prime (zowel op mijn TV als op de Android-box) dusdanig matig dat ik zo nu en dan schokkend beeld heb en geluid en beeld niet altijd synchroon loopt (bij geen enkele andere videostream-app heb ik daar last van). Daar zou Amazon écht iets aan moeten doen.
Oh echt, dat is jammer, ik heb nog nooit problemen gehad met de app qua kwaliteit, o.a. expanse, boys, motherland, man in high castle, etc. Wel met de oude onzalige menustructuur of dat je een error krijgt als je wil afspelen, maar dat lost zich met opnieuw laden meestal op. Vanochtend vroeg alleen een korte disconnect, maar beeld loopt top. Samsung tv-app.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:36
Je kunt ook wachten totdat het hele seizoen online staat en dan een proefabonnement nemen. Sowieso kost een abonnement maar € 3/maand dus zelfs als vind je de serie niks dan kost het niet heel veel geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Niets kan op tegen de originele PJ Trilogy. Als je allergisch bent voor woke/pc. Dan gaat deze serie het niet worden. Heb je bijvoorbeeld the Witcher gezien en trek je dat ? Dan komt dit ook wel goed. Ben je daar afgehaakt vanwege de casting van de meeste sorceresses dan haak je hier ook af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

als je geen Silmarillion-purist bent en de hedendaagse identiteitspolitiek je niet de keel uit hangt is de serie zeker de moeite waard. Of het verhaal goed wordt is nog niet bekend maar de visuals zien er prima uit.
De architectuur en stijlen van de verschillende rassen ziet er fenomenaal uit en het heeft wel de LotR-sfeer.

Het heeft een van de dikste budgetten ooit en dat is te zien.
Dus ja, zeker de moeite waard. Gewoon de review-getallen negeren want die zijn mogelijk ook beïnvloed door haatcampagnes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Prime kost geen drol, zet het aan, vind je het niks, zet je het weer uit en kijk je de komende maand even naar the boys en the expanse, beide zijn die paar euros in hun uppie waard.

Het is een prima serie voor iemand die van lotr universusm houdt, niks is perfect, maar dit is gewoon goed entertainment. Imdb: iedere review wat een 1, een 2 of een 10 geeft lekker negeren, geldt voor alle series en films. Dat zijn geen serieuze cijfers. Alleen iemand die er een dwars vast heeft zitten geeft dit een onvoldoende.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het zou zo fijn zijn als een aantal hier kappen met hun onnodige gezever over "identiteitsproblematiek". Welkom in 2022, als het je niet aanstaat dan kijk je niet. Val anderen dan niet lastig met je toetsenbordverzet. Het staat notabene in de topicwarning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:25:
Het zou zo fijn zijn als een aantal hier kappen met hun onnodige gezever over "identiteitsproblematiek". Welkom in 2022, als het je niet aanstaat dan kijk je niet. Val anderen dan niet lastig met je toetsenbordverzet. Het staat notabene in de topicwarning.
ik vind het zo vervelend voor je dat dat nou eenmaal onlosmakelijk verbonden is geweest met de serie in de aanloop naar de release.
Vertel het de cast anders ook even dat je het onnodig gezever vindt. Ze hielden er namelijk niet over op (en de media zelf ook niet).
Dat het 2022 is doet er niet toe.

die topicwarning is waarschijnlijk geschreven voordat de mods wisten dat de artikelen er bol van stonden. Valt gewoon niet te negeren.

Je reageert er overigens zelf ook weer op dus je hebt zelf een aandeel in de frustratie.

Onderaan de streep vraagt een 'reguliere filmkijker' of de serie wel de moeite waard is, gezien de reviews. Aangezien de meeste negatieve kritiek op de serie precies die twee genoemde zaken zijn (lore-breaking en identiteitspolitiek) is dat nu eenmaal de pivoting point: als die twee zaken geen probleem vormen, dan is er niets op tegen om lekker te gaan kijken. Daar kan je dan misschien moeite mee hebben maar dat zijn de twee kernpunten van de negatieve kritiek nu eenmaal.
Opmerkelijk detail: mensen worden sneller boos op de kritiek op de identiteitspolitiek dan op kritiek over lore-breaking. Interesting...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:20
Raar als ik prime video open dat er totaal geen banner is voor de series. Kan hem ook niet vinden in tv series.
Moest de show zelf zoeken en typen om het te vinden.
Had de show ook even gepauzeerd en hij komt ook niet onder "verder kijken" te staan. Alsof ze vergeten zijn een een vinkje aan te klikken dat de show nu uit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
@lHybridl Ik denk dat je app nog de "oude" frontpage toont tenzij je die forceert om terug te laden, bij mij stond hij prominent bovenaan. En nogmaals in "originals" en ook al in de top 10 zelfs.

Morgen zal het bij velen spontaan boven komen denk ik, de zoekfunctie helpt ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:52
Prime kost je even veel als een ijsje, dus ik zou zeggen haal even 2 maanden een ijsje minder en neem prime om het te checken:)

Als je de IMDB reviews even leest zie je dat ze veelal de vergelijking maken met de tolkien lore en dat het zo schandalig is dat het wat afwijkt daarvan. Ik vind het echt bizar dat er tegenwoordig zulke extreme haatcampaignes tegen films/games etc worden gehouden door bepaalde bijna sekte achtige groepen, hebben mensen werkelijk waar niks beters te doen? Je ziet namelijk wel dat ze er flink wat tijd in stoppen met reviews van soms meerdere a4tjes lang iets helemaal de grond in te trappen.

Zou dus vooral gewoon lekker gaan kijken en dan zie je wel of het wat voor je is en mocht het niet je ding zijn heeft het je 3 of 4 euro gekost thats it. Zelfs dan kan je ook nog een andere serie van prime kijken, staat nog genoeg goede content op zoals the boys en man in the high castle bijv,dus dan heb je zelfs die paar eurotjes er wel uit gehaald:)

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Vanavond aflevering 1 kijken onder het genot van een speciaalbiertje :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:56
Vlassie1980 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:23:
Vanavond aflevering 1 kijken onder het genot van een speciaalbiertje :9B
En aflevering 2 ga je doorbrengen met een frisje? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:56
Stylze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:01:
[...]

Prime kost je even veel als een ijsje, dus ik zou zeggen haal even 2 maanden een ijsje minder en neem prime om het te checken:)

Als je de IMDB reviews even leest zie je dat ze veelal de vergelijking maken met de tolkien lore en dat het zo schandalig is dat het wat afwijkt daarvan. Ik vind het echt bizar dat er tegenwoordig zulke extreme haatcampaignes tegen films/games etc worden gehouden door bepaalde bijna sekte achtige groepen, hebben mensen werkelijk waar niks beters te doen? Je ziet namelijk wel dat ze er flink wat tijd in stoppen met reviews van soms meerdere a4tjes lang iets helemaal de grond in te trappen.

Zou dus vooral gewoon lekker gaan kijken en dan zie je wel of het wat voor je is en mocht het niet je ding zijn heeft het je 3 of 4 euro gekost thats it. Zelfs dan kan je ook nog een andere serie van prime kijken, staat nog genoeg goede content op zoals the boys en man in the high castle bijv,dus dan heb je zelfs die paar eurotjes er wel uit gehaald:)
Ik heb ook (vooraf de serie) de pijnpunten gelezen van de echte diehard tolkien fans, en ik snapte de pijnpunten volkomen. Ik ben zelf ook zo'n type die graag wilt dat dingen authentiek blijven en worden gemaakt zoals zij bedoeld zijn.

Echter was ik het na 1 minuut kijken al helemaal vergeten en heb ik aflevering 1 en 2 met heel veel plezier gekeken. Zoals jijzelf ook al zegt heeft er veel werk ingezeten en dat zie je gewoon. Dit is echt een top productie.

Vooraf was is sceptisch, onder andere door alle aanpassingen waar vele over vallen, maar het lord of the rings gevoel had ik zeker. Meer dan dat ik had bij the hobbit.

Natuurlijk heb ik nog maar 2 afleveringen gezien, maar op basis van deze twee afleveringen heeft het meer dan mijn verwachtingen waar gemaakt, en kan dit zomaar voor mij de beste serie ooit worden.

Niet voor niets de trilogie al meer dan 20x gezien (en dit is niet overdreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
algalid schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:38:
@lHybridl Ik denk dat je app nog de "oude" frontpage toont tenzij je die forceert om terug te laden, bij mij stond hij prominent bovenaan. En nogmaals in "originals" en ook al in de top 10 zelfs.

Morgen zal het bij velen spontaan boven komen denk ik, de zoekfunctie helpt ondertussen.
Het rare is. Als ik mij afmeld op de app op mijn TV. Dan kan je nog steeds browsen en dan zie ik wel banners staan etc. En ook onlangs toegevoegde shows etc. Ik heb de app al een keer opnieuw gedownload.
Maar als ik gewoon op mijn PC kijk en prime video check is het hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stylze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:01:
[...]

Ahh ik wist niet dat Prime zo'n goedkope streamdienst was. Dacht al snel aan zo'n 15 euro/maand. Slecht onderzoek gedaan.
Reviews trek ik mij over het algemeen niet veel van aan, maar het geeft wel een indicatie. We zetten hier liever een film op van een 7 dan een 4.
Identiteitspolitiek kan ik wel mee leven, mijn vrouw iets minder. We wachten nog even 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Mooraalkikker schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:59:
[...]

Ik heb ook (vooraf de serie) de pijnpunten gelezen van de echte diehard tolkien fans, en ik snapte de pijnpunten volkomen. Ik ben zelf ook zo'n type die graag wilt dat dingen authentiek blijven en worden gemaakt zoals zij bedoeld zijn.

Echter was ik het na 1 minuut kijken al helemaal vergeten en heb ik aflevering 1 en 2 met heel veel plezier gekeken. Zoals jijzelf ook al zegt heeft er veel werk ingezeten en dat zie je gewoon. Dit is echt een top productie.

Vooraf was is sceptisch, onder andere door alle aanpassingen waar vele over vallen, maar het lord of the rings gevoel had ik zeker. Meer dan dat ik had bij the hobbit.

Natuurlijk heb ik nog maar 2 afleveringen gezien, maar op basis van deze twee afleveringen heeft het meer dan mijn verwachtingen waar gemaakt, en kan dit zomaar voor mij de beste serie ooit worden.

Niet voor niets de trilogie al meer dan 20x gezien (en dit is niet overdreven).
Mooi om te horen en herkenbaar allemaal:) zelf de films en dan vooral deel 2 en 3 ook vaak gezien maar de 20 heb ik niet gehaald.
Alleen nog de 1e aflevering gezien van de serie vandaag en vond hem echt top, vanavond beide episodes kijken, heel veel zin in en hopelijk gaat dit ons nog vele jaren bezighouden met meerdere seizoenen.

Mooie tijden nu met ook nog house of dragons wat niet het GoT niveau haalt maar alsnog wel heel tof is.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:27:
[...]

ik vind het zo vervelend voor je dat dat nou eenmaal onlosmakelijk verbonden is geweest met de serie in de aanloop naar de release.
Vertel het de cast anders ook even dat je het onnodig gezever vindt. Ze hielden er namelijk niet over op (en de media zelf ook niet).
Dat het 2022 is doet er niet toe.

die topicwarning is waarschijnlijk geschreven voordat de mods wisten dat de artikelen er bol van stonden. Valt gewoon niet te negeren.
Het is haast alsof media en youtubers van tegenwoordig vooral bezig zijn met clicks en controverse dus graag aanwakkeren. (en de cast met elke vorm van aandacht kweken). ;)
:O

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lHybridl
Super eerste twee afleveringen. Mag wat kosten. Maar dat zie je wel. Is gewoon film kwaliteit voor een tv show. Mooie tijden leven we in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:15
Wat een geweldige serie gaat dit worden. Ik ben echt vanaf minuut 1 echt in Middle Earth gezogen. Wat een muzikaal hoogstandje ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Eerste 5 min, ziet er zoveel beter uit dan HotD!
Ben erg benieuwd!

Fijne avond alle 😎

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Aflevering 1 achter de rug. Ik zat er gelijk redelijk in, maar niet zover dat ik nog een aflevering er achteraan plakte. Die komt morgen wel. Maar die sfeer / graphics, dat was mooi. Moet wel zeggen dat ik zelf niet zo van de liefdesverhalen ben. Dat tussen die elf en de healer, mwah, voor mij hoeft het niet. Vond ik bij Suits ook een afknapper in seizoen 4 oid, dat het meer ging om Jessica, Harvey en Mike/Rachel dan echt de rechtszaken. Maar het is een show die een breed publiek aan wilt spreken dus dan krijg je dit er vaak bij :+

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:31
Tsja, wat zal ik er van zeggen... Het is ze gelukt om bagger er goed uit te laten zien. Gelukkig hebben we Hot D nog, die lijkt wel te lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:57

Moofnor

King of my castle

hotymoty schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:01:
Wat een geweldige serie gaat dit worden. Ik ben echt vanaf minuut 1 echt in Middle Earth gezogen. Wat een muzikaal hoogstandje ook!
Genieten inderdaad. Maar ik krijg bij de muziek geen LotR/Hobbit vibe. Misschien een rechtending, maar waar de honderden afgeleiden van Star Wars in een noot te herkennen zijn, zou dit naar mijn idee ook de muziek van een willekeurige andere fantasy serie (met erg goede muziek) kunnen zijn.

Edit: na aflevering 2 toch een correctie nodig. De muziek bij de dwergen is kippenvel, precies goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Moofnor op 02-09-2022 21:31 ]

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
De acteurs vallen mij tot nu toe enorm tegen. Vooral die blonde dame (Galadriel) die totaal geen emotie in haar gezicht krijgt. Hoop niet dat zij de hoofdrol heeft, want dat belooft dan weinig goeds. Gelukkig was haar broer wel direct dood en zien we die in ieder geval niet terug.

Kom aflevering 1 nog niet goed door, ondanks dat mijn verwachtingen al wat laag waren.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:59
Eerste aflevering gezien, enorm van genoten. Visueel is het enorm mooi, muziek is fantastisch. Vergeleken met house of the dragons vond ik dit om eerlijk te zijn epischer.

Nu nog aflevering 2 kijken.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Sydney08 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:27:
De acteurs vallen mij tot nu toe enorm tegen. Vooral die blonde dame (Galadriel) die totaal geen emotie in haar gezicht krijgt. Hoop niet dat zij de hoofdrol heeft, want dat belooft dan weinig goeds. Gelukkig was haar broer wel direct dood en zien we die in ieder geval niet terug.

Kom aflevering 1 nog niet goed door, ondanks dat mijn verwachtingen al wat laag waren.
Ik weet niet precies hoe of waarom, maar ze doet me enorm denken aan Faramir in de trilogie. Mimiek, voorkomen, ik weet het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50
Beide afleveringen gezien. Vond het wel aardig, maar het grootste probleem vind ik de traagheid. Tijdens de tweede aflevering heb ik maar wat stukjes vooruit gespoeld. Vreemd genoeg kreeg HotD ook die kritiek maar dat had ik geen behoefte om te spoelen.

Verder vind ik de CGI beduidend beter dan in HotD. Over het algemeen zit dat er erg goed uit. Vreemd genoeg zijn sommige geluidseffecten dan weer bizar slecht. Met een koptelefoon op vond ik dat soms heel erg opvallen.

Verder nemen zowel HotD als tRoP (is dat de afkorting?) de kijker niet heel erg serieus. Letterlijk alles moet via dialoog uitgelegd worden terwijl het vaak vanuit de context perfect duidelijk is wat er aan de hand is.

De woke-klachten snap ik verder totaal niet. Gaat het echt puur om de huidskleur van sommige personages? Ik vind dat 0 invloed hebben op de afleveringen die ik gezien heb. Het lijkt er op dat de huidskleur er in de serie er totaal niet te doe doet, net zo min als haarkleur dat bijvoorbeeld doet. Wat eigenlijk een redelijk anti-woke standpunt is...

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

spoiler:
Als ik gewoonweg vergeet dat dit überhaupt in de wereld van Tolkien plaats zou moeten vinden s het prima te pruimen. Misschien zou het beter zijn als ik het kijk vanuit de gedacht dat het niets met de wereld van Tolkien te maken heeft maar het blijft moeilijk voor me.

Mooie plaatjes, maar de dialogen zijn nogal wennen. Beetje gaap. Ze proberen teveel archaisch en filosofisch te zijn.
Filmtechnisch prima. Muziek is prima.
spoiler:
Als het stempel van Lord of the Rings er niet op zitten zou ik het opzuigen als een prachtige nieuwe wereld. Ziet er prachtig uit. Ze doen pogingen om de karakters weer te geven, de culturen, de omgangsvormen etc.

Storyline is compleet buiten de bestaande wereld van Tolkien geplaatst.

Ik vertel onderstaand een klein stukje waarom.
.
Natuurlijk moet ik gewoon m'n bek houden, als het me niet zint hoef ik het niet te kijken he... maar ik heb dat recht. Er staat het logo van 'Lord of the Rings' op. Het pretendeert plaats te vinden in Middle Earth.

spoiler:
Sowieso vernietigt episode 1 voordat deze op de helft is al de complete originele storyline van Galadriel zoals we die kennen uit de boeken en hoe en wat ze in de Third Age is.
Dit is een compleet andere Galadriel van in Lord of the Rings. Misschien niet eens qua persoon zoals ze qua karakter misschien was in de Second Age maar letterlijk haar complete storyline is in gruzelementen. Haar hele drijfveer om naar Middle Earth te gaan is doorgestreept. Haar hele optreden met haar Mirror of Galadriel in bijzijn van Frodo is compleet onmogelijk geworden binnen een halve episode.

Noem het een compleet andere wereld, een eigen verzonnen wereld, hernoem de karakters, en het is een leuk verhaal. Maar het is totaal niet meer Lord of the Rings. Dat is technisch gezien onmogelijk geworden.

De jeugd van Galadriel is leuk geprobeerd maar waar is het verhaal over de wijze Galadriel en Feanor en de Silmarils? Daar waar de verwijzing vandaan komt in de LotR trilogie met de drie haren die ze aan Gimli schenkt.... dat verwijst terug naar de First Age. Wat hier nu compleet onmogelijk is gemaakt, alsof het niet gebeurd is. In ruil voor de oorspronkelijke lore krijgen we een substandaard 'pestgeschiedenisje'. Ondermijnt haar hele karakter wat mij betreft. Niets van wat haar Galadriel maakt is overgebleven.
Hoezo gaat ook Galadriel met de boot? Waar is de hele Helcaraxe gebleven? De Kinslaying van Alquelondë? De doom of the Noldor waar ook Galadriel onder valt?
Waar is Beleriand gebleven? Vanuit Valinor gaat de kaart direct naar Middle Earth van na zelfs de val van Numenor... waar is Numenor? Waar is Beleriand?...
Nee, ze hebben de rechten niet waarschijnlijk maar zoals ze het nu doen hebben ze in de toekomst toch echt een probleem als ze toch de rechten voor de First Age krijgen. Hoe gaan ze dat rechtbreien?

Hoezo is er vijandschap onder de elfen en komen ze in opstand tegen Galadriel?
Sterker nog: wie geeft Gil-Galad het recht om Galadriel terug te kunnen sturen naar Valinor? Daar gaat hij niet over, maar de Valar. Galadriel is de toegang ontzegd na de War of Wrath. En ze heeft zelf gezegd dat ze niet wil. Ze wil over een eigen realm heersen in Middle Earth.
Ze heeft helemaal geen 'wraak-missie' overgenomen van haar broer.
'this is the Gift of your King'???? nee, beste showrunners... dat is het niet. Je herschrijft de complete oorspronkelijke lore. Dit is niet hoe het werkt.
Dit is niet meer een 'wijziging' zoals 'Arwen gebruiken in plaats van Glorfindel' of 'de Haradhrim aanwezig laten zijn Helm's Deep'. Dit is het grondig herschrijven van de basisregels van de First Age, de Noldor, Galadriel, de Doom of the Noldor, alles.

'No one in history has ever refused the call'.... behalve dan *drumroll* galadriel.
Dit is gewoon glashard liegen en de lore in de prullenbak gooien.
Enerzijds hebben de Valar letterlijk Galadriel de toegang tot Valinor ontzegd, anderszijds heeft ze in haar trots aangegeven het niet te willen. Pas in de Third Age wordt dat anders.
Het is het compleet herschrijven van de werkelijkheid van Galadriel's storyline. Het is echt mindblowing wat er gebeurt in de eerste episode.
Praktisch bij Valinor overboord springen en helemaal terugzwemmen? Naar Lindon? Let wel: de afstand is nog groter want er is geen Beleriand meer....

Hoezo moet ze een 'audientie' vragen bij Gil-Galad? Ze is machtiger, ouder, wijzer dan alle elfen op dat tijdstip. In principe 'outranks' ze iedereen. Ze hoeft helemaal niets. Hoezo krijgt ze 'straf'?
WTF? Ik dacht dat het over Galadriel ging, en niet over een meer substandaard elf met eigen ambities maar nog steeds lager op de ladder. Dat ze sterker en machtiger is wordt wel duidelijk bij die snowtroll maar het ziet er nogal 'menselijk' uit allemaal. Een beetje meer 'statigheid' en 'licht' had wat mij betreft wel gemogen.
Misschien waren het Silvan elfen en dus minder sturdy dan Galadriel maar dan had er wel wat meer uiterlijk verschil mogen zijn tussen de sidekicks en Galadriel.

Ik schreef al: dit heeft niets met het karakter van Galadriel te maken. Dit is een compleet ander karakter, een complete andere storyline. In een compleet andere wereld.
Het voelt nauwelijks 'elvish' aan maar het zijn meer menselijke karakters.

De verhoudingen tussen elfen en mensen zijn ook compleet anders. Alsof je naar GoT zit te kijken, en soort van Night's Watch maar dan anders.

Korte samenvatting: het karakter heeft toevallig dezelfde naam als de Galadriel uit de boeken, maar daar is verder alles mee gezegd.

Dit is gewoon fucked up. Dit herschrijft de complete Silmarillion.
En dat op de sterfdag van Tolkien, het gore lef om het dan uit te brengen, een 1 miljard dollar kostende fanfiction gouden drol. Van goud, want filmtechnisch ziet het er gewoon prima uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Nou dit is gewoon prima kijkvoer! Niet zo goed als De Trilogie, maar ik vermaak me er prima mee. De muziek is ook best goed en de visual effects weten bijna overal te overtuigen.
Zin in de aflevering van volgende week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ook ik vond het lekker weg kijken. Zit er al meteen in en beiden episodes achter elkaar gekeken. Ken gelukkig de boeken niet, dus zie dit gewoon als een leuke serie in Lotr style. Ik stoor me niet aan de dialogen en visueel vind ik het prachtig. Voor mij tot nu toe een goede 8.

spoiler:
Ben wel benieuwd wie de man is die uit de lucht komt vallen is. Gandalf? Radagast? Sauron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferra schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:41:
Ook ik vond het lekker weg kijken. Zit er al meteen in en beiden episodes achter elkaar gekeken. Ken gelukkig de boeken niet, dus zie dit gewoon als een leuke serie in Lotr style. Ik stoor me niet aan de dialogen en visueel vind ik het prachtig. Voor mij tot nu toe een goede 8.

spoiler:
Ben wel benieuwd wie de man is die uit de lucht komt vallen is. Gandalf? Radagast? Sauron?
spoiler:
ik zou denken Gandalf, hij ziet eruit als een soort proto-Gandalf.
Maar dat kan technisch niet want die komt pas in de Third Age. Per boot in de Grey Havens.
Maar goed, alles wordt herschreven in deze serie lijkt het wel dus alles is mogelijk.
is het Sauron die 'terugkomt' in Middle Earth vanuit de First Age Beleriand (die niet getoond wordt?
Vandaag las ik een andere theorie: het is Tom Bombadil.

Onderaan de streep is alles nu mogelijk want de hele lore wordt herschreven met Rings of Power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
pingkiller schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:03:
Beide afleveringen gezien. Vond het wel aardig, maar het grootste probleem vind ik de traagheid. Tijdens de tweede aflevering heb ik maar wat stukjes vooruit gespoeld. Vreemd genoeg kreeg HotD ook die kritiek maar dat had ik geen behoefte om te spoelen.

Verder vind ik de CGI beduidend beter dan in HotD. Over het algemeen zit dat er erg goed uit. Vreemd genoeg zijn sommige geluidseffecten dan weer bizar slecht. Met een koptelefoon op vond ik dat soms heel erg opvallen.

Verder hebben nemen zowel HotD als tRoP (is dat de afkorting?) de kijker niet heel erg serieus. Letterlijk alles moet via dialoog uitgelegd worden terwijl het vaak vanuit de context perfect duidelijk is wat er aan de hand is.

De woke-klachten snap ik verder totaal niet. Gaat het echt puur om de huidskleur van sommige personages? Ik vind dat 0 invloed hebben op de afleveringen die ik gezien heb. Het lijkt er op de huidskleur er in de serie totaal niet te doe doet, net zo min als haarkleur dat doet. Wat eigenlijk een redelijk anti-woke standpunt is...
Van mij mag het allemaal een stuk trager, dubbel aantal episodes, meer details, etc. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:08:
Als ik gewoonweg vergeet dat dit überhaupt in de wereld van Tolkien plaats zou moeten vinden s het prima te pruimen. Misschien zou het beter zijn als ik het kijk vanuit de gedacht dat het niets met de wereld van Tolkien te maken heeft maar het blijft moeilijk voor me.
Mooie plaatjes, maar de dialogen zijn nogal wennen. Beetje gaap. Ze proberen teveel archaisch en filosofisch te zijn.
Filmtechnisch prima. Muziek is prima. Als het stempel van Lord of the Rings er niet op zitten zou ik het opzuigen als een prachtige nieuwe wereld. Ziet er prachtig uit. Ze doen pogingen om de karakters weer te geven, de culturen, de omgangsvormen etc.

Storyline is compleet buiten de bestaande wereld van Tolkien geplaatst.

Ik vertel onderstaand een klein stukje waarom. Natuurlijk moet ik gewoon m'n bek houden, als het me niet zint hoef ik het niet te kijken he... maar ik heb dat recht. Er staat het logo van 'Lord of the Rings' op. Het pretendeert plaats te vinden in Middle Earth.
Tja, zo zie je maar hoe moeilijk het is om aan het boek te houden, je zit er zelf namelijk ook erg vaak naast, net zoals ik hieronder ook vast wat fouten zal hebben staan. Zelfs Tolkien was niet altijd consistent, de family tree van de Noldor is bijv. nogal eens veranderd.
spoiler:
Ze vertellen even 4000 jaar in 3 minuten als stagesetting en je klaagt dat ze hier en daar een stukje detail weglaten, het maakt niet uit dat men in verschillende manieren wegging uit Valinor, dat er nog een stuk land aan het westen van Middle-Earth vast zat, de grote lijnen is waar het om gaat en die wil men overbrengen zonder het te overcompliceren met details voor de niet-boek lezers. Wij boeklezers weten wel hoe het in detail ging, dat is niet belangrijk voor de setting van deze serie, als men daar in geinteresseerd is kan men een wiki of de boeken lezen.

Er is niks onmogelijk gemaakt over die 3 haren, dat ze er niet over vertellen betekent niet dat het niet gebeurt is. Dit verhaal gaat over de Second Age, niet over de First Age of the Years of the Trees.

Galadriel valt niet geheel onder de doom van de Noldor, ze deed niet mee aan de kinslaying, maar vertrok uiteindelijk wel tegen de wil van de Valar en dat is ook de reden dat ze na de val van Morgoth is vergeven en gewoon naar Valinor mocht terugkeren, maar er voor koos om te blijven.

Gil-Galad is rechtstreeks afstammeling van een oudere broer van Galadriel, ze zijn vrijwel even oud, scheelt honderd jaar ofzo? (of de rechtstreekse afstammeling van de oudere broer van de vader van Galadriel) En als rechtstreekse mannelijke afstammeling van een ouder mannelijk familielid staat hij in troonsopvolging hoger dan Galadriel en hij is ook in de boeken de hoge koning van de Noldor. Dus ze zit lager op de ladder. Ze is niet machtiger, ouder, wijzer dan alle elfen. Eerste die bij mij opkomt is Cirdan, die is een stukje ouder.

Galadriel regeert met haar man in Lindon een deel van de elven onder Gil-Galad. Ze zou prima af en toe expedities kunnen hebben gedaan op jacht naar orcs of ander evil in die tijd. Dat Tolkien dat niet heeft verteld betekent niet dat het niet mogelijk is.

Als koning zou Gil-Galad best een bepaalde zeggenschap kunnen hebben over wie er naar het westen varen. Uiteindelijk kan niet iedereen zomaar daarheen gaan, als teveel van de verkeerde mensen vertrekken zou je maatschappij behoorlijk beschadigd kunnen raken, dan is het handig dat men bijv. eerst opvolgers opleidt en aanstelt voor iemand mag vertrekken.

[quote]
Ik schreef al: dit heeft niets met het karakter van Galadriel te maken. Dit is een compleet ander karakter, een complete andere storyline. In een compleet andere wereld.
[/quote]
Nee het is een licht veranderd karakter, tot nu toe, in een wat spannender storyline (want tv ipv boek, mensen vinden het nu al traag. ;) ) in 95+% dezelfde wereld als Tolkien beschreef.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Ferra schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:41:

spoiler:
Episode 2 spoiler:
spoiler:
Tja in het begin gedraagt hij zich volgens instinct en dat is wel erg vol van schaduw/dood zo donker en eng het wordt met die bomen als hij Nori de 2e keer ontmoet. Dan zou ik zeggen dat het Annatar (Sauron) is. Het zou ook een van de blue wizards kunnen zijn. Maar qua tijdslijn is het een beetje moeilijk in te schatten waar we precies zitten.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:51:
[...]

Van mij mag het allemaal een stuk trager, dubbel aantal episodes, meer details, etc. :)

[...]

Tja, zo zie je maar hoe moeilijk het is om aan het boek te houden, je zit er zelf namelijk ook erg vaak naast, net zoals ik hieronder ook vast wat fouten zal hebben staan. Zelfs Tolkien was niet altijd consistent, de family tree van de Noldor is bijv. nogal eens veranderd.
spoiler:
Ze vertellen even 4000 jaar in 3 minuten als stagesetting en je klaagt dat ze hier en daar een stukje detail weglaten, het maakt niet uit dat men in verschillende manieren wegging uit Valinor, dat er nog een stuk land aan het westen van Middle-Earth vast zat, de grote lijnen is waar het om gaat en die wil men overbrengen zonder het te overcompliceren met details voor de niet-boek lezers. Wij boeklezers weten wel hoe het in detail ging, dat is niet belangrijk voor de setting van deze serie, als men daar in geinteresseerd is kan men een wiki of de boeken lezen.

Er is niks onmogelijk gemaakt over die 3 haren, dat ze er niet over vertellen betekent niet dat het niet gebeurt is. Dit verhaal gaat over de Second Age, niet over de First Age of the Years of the Trees.

Galadriel valt niet geheel onder de doom van de Noldor, ze deed niet mee aan de kinslaying, maar vertrok uiteindelijk wel tegen de wil van de Valar en dat is ook de reden dat ze na de val van Morgoth is vergeven en gewoon naar Valinor mocht terugkeren, maar er voor koos om te blijven.

Gil-Galad is rechtstreeks afstammeling van een oudere broer van Galadriel, ze zijn vrijwel even oud, scheelt honderd jaar ofzo? (of de rechtstreekse afstammeling van de oudere broer van de vader van Galadriel) En als rechtstreekse mannelijke afstammeling van een ouder mannelijk familielid staat hij in troonsopvolging hoger dan Galadriel en hij is ook in de boeken de hoge koning van de Noldor. Dus ze zit lager op de ladder. Ze is niet machtiger, ouder, wijzer dan alle elfen. Eerste die bij mij opkomt is Cirdan, die is een stukje ouder.

Galadriel regeert met haar man in Lindon een deel van de elven onder Gil-Galad. Ze zou prima af en toe expedities kunnen hebben gedaan op jacht naar orcs of ander evil in die tijd. Dat Tolkien dat niet heeft verteld betekent niet dat het niet mogelijk is.

Als koning zou Gil-Galad best een bepaalde zeggenschap kunnen hebben over wie er naar het westen varen. Uiteindelijk kan niet iedereen zomaar daarheen gaan, als teveel van de verkeerde mensen vertrekken zou je maatschappij behoorlijk beschadigd kunnen raken, dan is het handig dat men bijv. eerst opvolgers opleidt en aanstelt voor iemand mag vertrekken.

[quote]
[/quote]
Nee het is een licht veranderd karakter, tot nu toe, in een wat spannender storyline (want tv ipv boek, mensen vinden het nu al traag. ;) ) in 95+% dezelfde wereld als Tolkien beschreef.
spoiler:
natuurlijk was Gil-Galad de last High King of the Noldor. In Middle Earth. In Valinor is dat Finarfin nog steeds.
Maar los daarvan gaat het over 'galadriel'. Zoals ze het portrayen is het net een soort middeleeuws kasteeldrama waarbij zij een lower servant is met toevallig gevechtstraining.
Door al die 'details' te vergeten, veranderen ze het karakter compleet. Je hebt minstens een episode nodig om dat allemaal weer te corrigeren ter verduidelijking hoe het eigenlijk echt zat in de boeken. Je kan het probleren te bagatelliseren maar ik durf te geloven dat je ook wel weet dat het gewoon herschreven wordt.

Nee, de wijze waarop ze spreken over de tocht van Valinor naar MIddle Earth (en dat tonen) wist gewoonweg geheel Beleriand uit, de hele Helcaraxe en de Kinslaying.
De kinslaying deed Galadriel overigens wel degelijk aan mee, al probeerde ze het lang te verzwijgen voor Melian in Doriath.
Ze vocht aan de kant van de Teleri tegen Feanor...]
wat betreft die haren heb je gelijk. Het kan in latere episodes nog als flashback rechtgezet worden.

Maar de werkelijkheid van de uitspraken en storyline kloppen gewoon echt niet.
Galadriel gaat met Celeborn vanuit de First Age naar Middle Earth en ontloopt verder alle oorlogen. Niets wijst op een jacht op Sauron. Helemaal niets. Ze ontwijkt altijd alles, zelfs Eregion.

En nee, Gil-Galad gaat er niet over wie naar het westen mag. Alleen de Valar.
Komt nog bij dat het wordt uitgebeeld alsof het een soort beloning is voor gedane diensten, dat ze naar Valinor mogen.
Iets wat gewoonweg niet waar is. De summons zijn er gewoon, behalve voor sowieso Galadriel. Zij wordt geweigerd en ze weigert zelf. Niet omdat ze een missie heeft om Sauron te vinden om haar broer te wreken.

Je ziet haar ook ondanks haar eerdere weigering richting Elrond alsnog gewoon op het schip staan. Met een gezicht alsof ze daar helemaal zielig tegen haar wil in staat, gedwongen door het commando van Gil-Galad. Klopt gewoon helemaal geen ene fuck van. Zo werkt de wereld van de elfen niet. Zo werkt sowieso de wereld van Galadriel niet want haar is simpelweg de toegang tot Valinor ontzegd. Hoe simpeler kan ik het maken? En ze wilde zelf niet. Ze ging vanuit Lindon naar lake Nenuial, en daarna naar Eregion en daarna over de Misty Mountains naar Lorien.
Alles wat de episode beschrijft druist daar tegenin. Het vult niet eens gaten die het kan vullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:57:
[...]

Episode 2 spoiler:
spoiler:
Tja in het begin gedraagt hij zich volgens instinct en dat is wel erg vol van schaduw/dood zo donker en eng het wordt met die bomen als hij Nori de 2e keer ontmoet. Dan zou ik zeggen dat het Annatar (Sauron) is. Het zou ook een van de blue wizards kunnen zijn. Maar qua tijdslijn is het een beetje moeilijk in te schatten waar we precies zitten.
de second age lijkt me dus he 8)7
spoiler:
En ja zoals de boel gebracht is, lijkt het erop dat het Sauron is als Meteor-man, sterker nog, rechtstreeks uit Valinor....als een soort van ontsnapt op het moment dat de 'poort' open werd gezet om het schip met daarop Galadriel binnen te laten. Dat maakt het automatisch mogelijk onmogelijk dat Halbrand Sauron is...?
Alleen al de soundtrack bij de meteorman zijn hetzelfde als die van Sauron.... en dat was een heftige verrassing om te horen na alle theorieën etc. Sterker nog, ik durf te stellen dat ik het woord 'burzum' zelfs hoorde... en laat dat nou net het woord zijn wat Galadriel's broer tegen Galadriel zei op het laatst en in haar herinnering vlak voordat ze terugging, terwijl de meteoor over geheel Middle Earth vloog... Het ligt er dik bovenop dat meteorman op z'n minst een connectie met Mordor zou moeten hebben.

Also.... Nori in episode 2: 'it's not hot'.
Gandalf: 'it's quite cold'.
Confirmed.

Sowieso is episode 2 een compleet ander beest :P
Niet alleen qua episode maar ook hoe de Meteorman wordt weergegeven. Misschien toch meer als een soort Maia met geheugenverlies

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Ik ben verder niet geinteresseerd in discussieren om het discussieren en laat het hier verder bij, te druk met nagenieten van de serie. :P Daarnaast heb je ook echt wel een punt dat men iets te veel afwijkt van het verhaal van Galadriel. Maar letterlijk elke serie met een boek als bronmateriaal wijkt af van het bronmateriaal en ik stoor ik me daar gewoon niet veel aan. Ik vraag me dan alleen nog af hoe slecht je de filmtrilogie vond, gezien de vele afwijkingen van het verhaal die men ook daar maakte?
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:58:
[...]

Welke van de +-3000 jaar? ;)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:16:
[...]

Ik ben verder niet geinteresseerd in discussieren om het discussieren en laat het hier verder bij, te druk met nagenieten van de serie. :P Daarnaast heb je ook echt wel een punt dat men iets te veel afwijkt van het verhaal van Galadriel. Maar letterlijk elke serie met een boek als bronmateriaal wijkt af van het bronmateriaal en ik stoor ik me daar gewoon niet veel aan. Ik vraag me dan alleen nog af hoe slecht je de filmtrilogie vond, gezien de vele afwijkingen van het verhaal die men ook daar maakte?

[...]

Welke van de +-3000 jaar? ;)
Geen van de 3000 jaar want de Istari kwamen pas in de Third Age. Niet in de Second Age,
Gil-Galad heeft Gandalf nooit ontmoet... Gandalf kreeg de Ring van Gil-Galad van Cirdan.
ik schreef al: vergeleken met wijzigingen als 'Arwen in plaats van Glorfindel sturen naar Weathertop' vind ik de wijzigingen hier daadwerkelijk grondig herschrijvend. Alleen wat de feiten betreft al, en ook de algemene sfeer tussen Galadriel en de rest van de elfen. Het is daadwerkelijk alsof je naar een middeleeuws drama zit te kijken met een kasteelheer en lagere jonkvrouwen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 23:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Mooie serie, het gekrakeel van de hardcore Tolkien achterban kan me gestolen worden.
Ik houd wel wat reserve ,maar vooralsnog ziet het er solide uit.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blobber schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:27:
Mooie serie, het gekrakeel van de hardcore Tolkien achterban kan me gestolen worden.
Ik houd wel wat reserve ,maar vooralsnog ziet het er solide uit.
dat gekrakeel klaagt steen en been, en terecht. Maar dat gekrakeel ziet ook daadwerkelijk zaken die er wel degelijk toe doen.

Episode 2 is een compleet ander beest dan episode 1 en omg zitten daar dingen in die er toe doen.
Maar ja, dat ziet alleen de hardcore Tolkien achterban :D

Episode 1 is een dikke middelvinger richting alles waar de naam Tolkien bij staat en verziekt de complete LotR trilogie. Deze episode bestaat niet. Punt uit.
Episode 2 is geheel anders en trekt daadwerkelijk mijn positieve aandacht. Niet echt mbt Galadriel maar de rest wel. Khazad-Dum is praktisch foutloos. En dat zwaard met Sauron-logo in Sauron-territory heeft potentieel *O*

Dus waar episode 1 om van te kotsen is, is episode 2 geheel anders.
Dat geeft hoop voor nieuwere episodes. Laat ze zichzelf maar bewijzen.
Maar goed, waar episode 1 faalt, zo kan episode 3 natuurlijk ook falen, maar we gaan het meemaken. Het is in elk geval duidelijk dat we Numenor te zien krijgen. En gezien de trailers... zullen Galadriel en Halbrand zich moeten verantwoorden voor wie ze zijn en waarom ze daar zijn.
Interesting.

spoiler:
in episode 2 gedraagt de meteorman zich compleet anders. Veel meer richting proto-Istari. De Mordor-soundtrack uit episode 1 is verdwenen en het lijkt meer op een soort Radagast. Die rune is wel interessant. Een constellation.
Maar ik denk dat ik m zie aan komen. Het is een ruwe kaart van Mordor.
De streep met de twee zijstrepen is gekanteld de noordkant met de zijstrepen naar het zuiden:

Zijn meteor landt bij de harfoots. Ik gok dat dat weer een verwijzing is naar de hobbits die leefden in de Gladden Fields in de Third Age. Tenminste oostwaarts van de Misty Mounts. Betekent dat de harfoots straks over de Misty Mountains moeten trekken. En tegen de tijd dat ze daar zijn heeft meteorman ongetwijfeld z'n geheugen terug en verwordt ie tot Annatar en belandt ie bij Celebrimbror in Eregion.
\Maar aangezien episode 1 er een onrepareerbare bende van heeft gemaakt is niets zeker qua logische volgorde van zaken

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/91fpWvMoaHL.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 01:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

*knip* maak een topic report aan als je vind dat een post niet voldoet aan de regels, maar dit voegt niets toe.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 03-09-2022 14:48 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

en wat dat betreft zal deze serie ongetwijfeld een succes worden.
De popcorn-generatie die zich nauwelijks de vorige actie-scene kan herinneren van een film, laat staan een generieke verhaallijn.

Op dat vlak kan ook deze serie een succes worden. Een publiek wat geen vragen stelt qua logica en verhaallijn. Alweer vergeten is waar de vorige episode over ging en zich meer druk maakt over de prijs van de popcorn-box in de bioscoop.

Misschien is Bezos toch die briljante zakenman. Wie weet.
*knip* op z'n manier iemand aanspreken is ongewenst en escaleert de discussie.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 03-09-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:18:
[...]

Geen van de 3000 jaar want de Istari kwamen pas in de Third Age. Niet in de Second Age,
Gil-Galad heeft Gandalf nooit ontmoet... Gandalf kreeg de Ring van Gil-Galad van Cirdan.
ik schreef al: vergeleken met wijzigingen als 'Arwen in plaats van Glorfindel sturen naar Weathertop' vind ik de wijzigingen hier daadwerkelijk grondig herschrijvend. Alleen wat de feiten betreft al, en ook de algemene sfeer tussen Galadriel en de rest van de elfen. Het is daadwerkelijk alsof je naar een middeleeuws drama zit te kijken met een kasteelheer en lagere jonkvrouwen etc.
Arwen vs Glorfindel is een van de weinige logische veranderingen, men heeft beperkte tijd 3x3 uur en wil Arwen introduceren, dat is een makkelijke manier. Er zijn zoveel karakterveranderingen en overdramatiseringen in die films welke voor een purist onacceptabel zouden moeten zijn mijns inziens. :)

Kijk het is een tv-serie, eerst 8 afleveringen, daarna geen idee, maar men heeft dus een uur of 8 a 12. De events in de second age in de boektijdlijn zijn 2000 jaar (de eerste 1000 negerend), LotR was een paar jaar. In een boek, zeker een boek als de silmarillion, wat vooral een opsomming van gebeurtenissen is, kan je makkelijk switchen van de ene mensenkoning naar de ander en de ene dwergenkoning naar de ander. In een tv-serie, grotendeels voor een publiek wat gewoon een goede show wil zien kan dat gewoon niet. Dus is het logisch dat ze de events samen combineren in een tijdlijn tot een wat ander verhaal en sommige karakters een wat andere rol geven. Dat ze er een eigen draai aan geven maakt het ook leuk, want minder voorspelbaar en het verhaal is toch buiten wat hoofdlijnen matig beschreven in het boek, dat dit ook prima kan wat mij betreft.

Waarom je over Gandalf begint heb ik geen idee van, ik zie geen Gandalf genoemd in de cast en wat betreft de Istari in de silmarillion kwamen die inderdaad in TA, maar het is Tolkien zelf die dit voor de blue wizards in latere literatuur aanpaste naar halverweg SA. Literatuur die ik niet gelezen heb, dus moet me hier baseren op de wiki. Dus zo vast ligt het allemaal niet.

spoiler:
Arondir verhaallijn lijkt mij ± 1000 SA, Eregion/Khazad-Dum zit rond ± 1500 SA en ik zie dat Isildur meedoet wat ± 3000SA is.

Maar ik stop hier verder met boek vergelijkingen, het is teveel vervuiling voor het topic wat mij betreft, zeker als je met dit soort dingen aankomt, wat volslagen onzinnig is:
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:18:
[...]
Maar ja, dat ziet alleen de hardcore Tolkien achterban :D

Episode 1 is een dikke middelvinger richting alles waar de naam Tolkien bij staat en verziekt de complete LotR trilogie. Deze episode bestaat niet. Punt uit.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:58:
[...]

spoiler:
En ja zoals de boel gebracht is, lijkt het erop dat het Sauron is als Meteor-man, sterker nog, rechtstreeks uit Valinor....als een soort van ontsnapt op het moment dat de 'poort' open werd gezet om het schip met daarop Galadriel binnen te laten. Dat maakt het automatisch mogelijk onmogelijk dat Halbrand Sauron is...?
Alleen al de soundtrack bij de meteorman zijn hetzelfde als die van Sauron.... en dat was een heftige verrassing om te horen na alle theorieën etc. Sterker nog, ik durf te stellen dat ik het woord 'burzum' zelfs hoorde... en laat dat nou net het woord zijn wat Galadriel's broer tegen Galadriel zei op het laatst en in haar herinnering vlak voordat ze terugging, terwijl de meteoor over geheel Middle Earth vloog... Het ligt er dik bovenop dat meteorman op z'n minst een connectie met Mordor zou moeten hebben.

Also.... Nori in episode 2: 'it's not hot'.
Gandalf: 'it's quite cold'.
Confirmed.

Sowieso is episode 2 een compleet ander beest :P
Niet alleen qua episode maar ook hoe de Meteorman wordt weergegeven. Misschien toch meer als een soort Maia met geheugenverlies

[YouTube: The Lord of the Rings - Mordor/Sauron's Theme]
spoiler:
Waarom zou het Sauron zijn? En hoezo is hij dan "gevlucht" naar Valinor (na verhaal Morgoth in intro ep1) en schieten ze hem met een meteoor weer terug naar middle earth waar hij de boel aan het verzieken was? Heb de boeken niet gelezen, maar klinkt onlogisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
@MrOleo Over het terugkeren van Galadriel naar Valinor gesproken... zover ik weet werd het haar pas aan het einde van the 3rd age toegestaan door de Valar om te mogen terugkeren naar Valinor. Namelijk toen ze de test doorstond door niet de one ring aan te nemen van Frodo. Dus zover ik weet had ze niet eens in E01 kunnen terugkeren. Dat stoorde mij wel een beetje aan E01. Afgezien nog van dat ineens bijna alle effen kort haar hebben. Ieeeuwww... Ik bedoel, in de trailers was al wat te zien, maar ik hoopte nog op een mix van. Nu lijkt het wel dat kort haar de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
segil schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:45:
@MrOleo Over het terugkeren van Galadriel naar Valinor gesproken... zover ik weet werd het haar pas aan het einde van the 3rd age toegestaan door de Valar om te mogen terugkeren naar Valinor. Namelijk toen ze de test doorstond door niet de one ring aan te nemen van Frodo. Dus zover ik weet had ze niet eens in E01 kunnen terugkeren. Dat stoorde mij wel een beetje aan E01. Afgezien nog van dat ineens bijna alle effen kort haar hebben. Ieeeuwww... Ik bedoel, in de trailers was al wat te zien, maar ik hoopte nog op een mix van. Nu lijkt het wel dat kort haar de standaard is.
Het is al iets te lang sinds ik het verhaal heb gelezen, (binnenkort maar eens zoeken naar een e book :)) ik meen me te herinneren dat de elven werden vergeven na de val van morgoth en beleriand, maar de herinnering is niet exact, ik baseerde me voor dat detail voornamelijk op:

https://lotr.fandom.com/wiki/Galadriel
She had no role in the major wars of the First Age, believing that defeating Morgoth was beyond the power of the Eldar; when Morgoth was defeated by the coming of the Valar out of the West she, having played no part in the earlier Kinslaying, was offered safe return to Valinor. However, she chose not to leave Middle-earth, and was the only leader of the Ñoldor exiles to remain after the First Age.[8]
Welke een referentie naar het boek geefet

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 01:04:
[...]

Misschien is Bezos toch die briljante zakenman. Wie weet.
*knip*
*knip* maak in het vervolgt s.v.p. een topic report aan voor dit soort berichten.

Ik vond het een paar weken geleden wel leuk om wat meer in te lezen hier maar op zo'n manier je punt proberen te maken zorgt ervoor dat ik een afkeer krijg van 'de Tolkien fan'.. Man man wat een onplezierige manier van je punt maken heb je.. Maak je niet zo druk joh..

Aan de rest van de lezers:
Nu, de eerste twee afleveringen gezien. Het ziet er mooi uit maar ik krijg niet echt het epische gevoel dat ze op willen roepen met de beelden en de muziek. Ik voel niet echt een spanningsboog..

Wellicht heeft het te maken met dat ze zich niet houden aan de Tolkien opbouw ofzo maar zo diep zit ik er dus niet in om dat allemaal te begrijpen. Heb daar (nu) ook geen zin om alles te gaan fact checken. De serie ga ik zeker verder kijken maar 'het pakt nog niet' om het maar eens casual te zeggen :+

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 03-09-2022 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Lol... IMDB, wat van Amazon is, heeft alle reviews onder de 6 verwijderd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:47:
Nog een goede reden om Amazon niet af te sluiten en deze serie gewoon te downloaden mocht je nog geïnteresseerd zijn in deze serie. Wat ze hier doen is enorm slecht en als ik ze de deur al niet gewezen had, dan had ik dat bij deze direct gedaan.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Logisch, waarom zou je azijnpissers die massaal onzinreviews geven een podium geven. Je hebt hier een prachtig vormgegeven serie, met mooie afwisseling van humor, drama, spanning, prachtige beelden, etc. Je kan het verhaal niks vinden, bepaalde details of acteurs kunnen je niet bevallen, maar alles onder de 6 is gewoon onrealistisch negatief om het negatief zijn. Reviews moeten er zijn zodat mensen goede info over een serie krijgen niet om je negativiteit te uiten, omdat de showmakers andere keuzes maken dan een klein luidruchtig deel van de kijkers die vooral hun eigen mening belangrijk vinden.
Sydney08 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:10:
[...]

Nog een goede reden om Amazon niet af te sluiten en deze serie gewoon te downloaden mocht je nog geïnteresseerd zijn in deze serie. Wat ze hier doen is enorm slecht en als ik ze de deur al niet gewezen had, dan had ik dat bij deze direct gedaan.
Kijk het dan gewoon niet? :?

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

De eerste aflevering was erg vermakelijk, als ze zo doorgaan kan het een leuke serie worden. Gelukkig gaat het verhaal en alles traag en niet dat er 100 verschillende dingen in een scene moeten gebeuren, met erg mooie muziek.

[ Voor 41% gewijzigd door G_Dragon op 03-09-2022 11:16 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:12:
Logisch, waarom zou je azijnpissers die massaal onzinreviews geven een podium geven.
Omdat een negatieve review ook een review is. Daarbij zijn mensen die een 4 of 5 geven waarschijnlijk geen azijnpissers.
Je hebt hier een prachtig vormgegeven serie, met mooie afwisseling van humor, drama, spanning, prachtige beelden, etc.
Dat het daarvoor voor kinderen al een voldoende is snap ik. Sommige mensen vrinden meer diepgang en een kloppende lore wel belangrijk voor een goede serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
[...]

Logisch, waarom zou je azijnpissers die massaal onzinreviews geven een podium geven. Je hebt hier een prachtig vormgegeven serie, met mooie afwisseling van humor, drama, spanning, prachtige beelden, etc. Je kan het verhaal niks vinden, bepaalde details of acteurs kunnen je niet bevallen, maar alles onder de 6 is gewoon onrealistisch negatief om het negatief zijn. Reviews moeten er zijn zodat mensen goede info over een serie krijgen niet om je negativiteit te uiten, omdat de showmakers andere keuzes maken dan een klein luidruchtig deel van de kijkers die vooral hun eigen mening belangrijk vinden.

[...]

Kijk het dan gewoon niet? :?
Dat is jouw mening, dat het spannend is en grappig etc. Niet iedereen wordt zo makkelijk vermaakt. Als iemand het gewoon niet interessant vindt, omdat de uitvoering ondermaats is, dan is dat geen azijnpisser, maar iemand die misschien de lat hoger legt dan jou.

En ik kijk de serie gewoon, omdat het mijn interesse wel heeft. Ik hoop op meer dan wat het nu doet, maar kijk het gewoon op de manier wat het beste is voor mij en niet voor jou :)

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Justevo
Het is nog waar ook.. Nog nooit gezien dat ze dat doen. Dit is wel echt next level de boel flessen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Justevo
[...]
maar alles onder de 6 is gewoon onrealistisch negatief om het negatief zijn.
Dat is echt een bizarre redenatie. Ik mag de serie volgens jouw mening dus geen 5 geven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:58

Twee faire breakdowns van de eerste twee afleveringen. Hij geeft goed aan wat er wel en niet klopt en waarom sommige keuzes gemaakt moesten worden, o.a. in verband met de rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:05
Naar mijn mening zouden de cijfers een stuk geloofwaardiger worden als alle reviews met een 1 en 10 weggefilterd kunnen worden. Dat zijn de reviews van de huidige generatie. Geen enkele nuance meer. Alles is 100% goed of 100% slecht.

Blijft wel slecht dat Amazon reviews verwijderd. Dat wel.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:15:
[...]

Omdat een negatieve review ook een review is. Daarbij zijn mensen die een 4 of 5 geven waarschijnlijk geen azijnpissers.
[...]

Dat het daarvoor voor kinderen al een voldoende is snap ik. Sommige mensen vrinden meer diepgang en een kloppende lore wel belangrijk voor een goede serie.
Justevo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:32:
[...]

Dat is echt een bizarre redenatie. Ik mag de serie volgens jouw mening dus geen 5 geven?
Jezus Christus, ja een 5 kan ook nog wel, tuurlijk een 4 ook nog wel, neem niet alles zo letterlijk en gefocused op detail in plaats van te reageren op het argument.

Vergelijk deze serie met andere series en objectief is het beter/gelijkwaardig op vrijwel alle fronten, muziek, beelden, acteerwerk, etc.etc. House of the Dragon bijv. is op al deze fronten duidelijk minderwaardig en ja ja dat is mijn mening geen feit. De een staat op 8.8, de ander op 6,2, ik zou ze rond de 7 en 8,5 ofzo geven denk ik, maar andersom kan ik ook begrijpen meningen verschillen, maar 6,2 vs 8,8 slaat nergens op. Dan gaat er gewoon iets mis door azijnpissers en om die azijnpissers te blokkeren blok je tijdelijk reviews tot dat volk een andere onderwerp heeft gevonden om hun azijn over uit te pissen. Een 1, 2 of 3 is gewoon bullshit (een tien ook, er zijn altijd verbeterpunten), de productiekwaliteit is daar veel te goed voor.
Sydney08 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:21:
Niet iedereen wordt zo makkelijk vermaakt.
Grapjas ;w
Het helpt als je er niet negatief, maar openminded ingaat.
EDIT schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:47:
Twee faire breakdowns van de eerste twee afleveringen. Hij geeft goed aan wat er wel en niet klopt en waarom sommige keuzes gemaakt moesten worden, o.a. in verband met de rechten.
Yep geen fan van dit soort youtube videos, maar na de eerste te hebben gekeken, dit is redelijk realistisch gereviewed. En voor de casual kijker goed inzicht dat niet elke Tolkien-fan azijnpisser is. :+

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:58:
[...]
Yep geen fan van dit soort youtube videos, maar na de eerste te hebben gekeken, dit is redelijk realistisch gereviewed. En voor de casual kijker goed inzicht dat niet elke Tolkien-fan azijnpisser is. :+
Daarom post ik het ook. Het is prima mogelijk om dingen die je niet leuk vind aan een serie aan de kaak te stellen, zonder meteen in een negatieve flamewar terecht te komen. Ik ben het niet overal met hem eens en dat hoeft ook helemaal niet, maar hij geeft goed aan wat er volgens hem aan schort en waarom.
Dat dingen niet kloppen aan de lore betekent ook niet dat daarmee alles aan een serie of film meteen een 1 is, dat is natuurlijk gewoon flauwekul.

Amazon heeft overigens de negatieve reviews niet verwijderd, maar houdt ze drie dagen achter om de trolls er tussenuit te halen.
https://variety.com/2022/...n-prime-video-1235358724/
Alle ratings, inclusief de ratingbombing, zijn gewoon nog zichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 03-09-2022 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Filteren ze die trollen er uit om later een rol in de show te geven? ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:58:
[...]

[...]

Jezus Christus, ja een 5 kan ook nog wel, tuurlijk een 4 ook nog wel, neem niet alles zo letterlijk en gefocused op detail in plaats van te reageren op het argument.
Ik neem het wel letterlijk want blijkbaar heeft IMDB de grens getrokken bij 6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stylze
Genoten van 2e aflevering ook zeg, je merkt aan allea dat ze opbouwen naar wat groots. Ook echt prachtig dat je in 1 aflevering zoveel verschillende mooie locaties voorbij ziet komen.

2 minpunten vind ik wel dat alles wel iets te netjes is qua aankleding etc, had wel een stuk rauwer gemogen.
En de hobbits lijken nu een soort elfjes achtige gnoompjes, net alsof je in de droomvlucht in de efteling zit. Vind dat persoonlijk heel jammer, de hobbits in de trilogie vind ik veel leuker gedaan. Vooral hoofdpersonage van de hobbits die vrouw ben even de naam kwijt ,maar kan het bijna niet aankijken hoe irritant ze over komt.

Puur mijn mening trouwens he ik zit totaal niet zo diep in de lore als vele andere hier dus het gaat er mij ook niet om of het allemaal wel recht doet aan tolkien etc. Daar geef ik niet zoveel om, als ze maar een toffe serie neerzetten.

Voor de rest heel tof allemaal en erg benieuwd wie die wizard achtige dude is. Leek wel een soort jezus op het begin haha. Maar lijkt nu toch meer een gandalf achtig figuur? Maar zou ook nog wel een duister iemand kunnen zijn I guess

[ Voor 15% gewijzigd door Stylze op 03-09-2022 13:14 ]

Playstation 5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stylze schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:03:
Vooral hoofdpersonage van de hobbits die vrouw ben even de naam kwijt ,maar kan het bijna niet aankijken hoe irritant ze over komt.
Je bedoelt Nori? Ik vind haar juist geweldig. :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:15
ArthurMorgan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:28:
[...]

Ik ook. Echt wel een goede toevoeging voor de balans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

D-Ed schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:41:
[...]

*knip*

Ik vond het een paar weken geleden wel leuk om wat meer in te lezen hier maar op zo'n manier je punt proberen te maken zorgt ervoor dat ik een afkeer krijg van 'de Tolkien fan'.. Man man wat een onplezierige manier van je punt maken heb je.. Maak je niet zo druk joh..

Aan de rest van de lezers:
Nu, de eerste twee afleveringen gezien. Het ziet er mooi uit maar ik krijg niet echt het epische gevoel dat ze op willen roepen met de beelden en de muziek. Ik voel niet echt een spanningsboog..

Wellicht heeft het te maken met dat ze zich niet houden aan de Tolkien opbouw ofzo maar zo diep zit ik er dus niet in om dat allemaal te begrijpen. Heb daar (nu) ook geen zin om alles te gaan fact checken. De serie ga ik zeker verder kijken maar 'het pakt nog niet' om het maar eens casual te zeggen :+
dank voor de feedback. Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling en ik bied mijn excuses aan als ik zelf te fel of agressief reageer.
Ik zal daar op letten.

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 03-09-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferra schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:19:
[...]

spoiler:
Waarom zou het Sauron zijn? En hoezo is hij dan "gevlucht" naar Valinor (na verhaal Morgoth in intro ep1) en schieten ze hem met een meteoor weer terug naar middle earth waar hij de boel aan het verzieken was? Heb de boeken niet gelezen, maar klinkt onlogisch
spoiler:
waarom het Sauron zou zijn? Omdat er een combinatie is van vuur (sauron is een vuur-maia) en de soundtrack die je hoort sterk lijkt op de soundtrack van Mordor/Barad-dur)
En als Nori dichterbij komt in het vuur zegt ze volgens mij 'it's not hot'. Dat deed me direct denken aan Gandalf die zegt 'it's quite cold' als ie de One Ring uit het vuur haalt en aan Frodo geeft.
Dat is voor mij een hint richting Sauron: dat vuur is dus waarschijnlijk geen regulier vuur en dus niet warm.

dat maakt het dan ook lastig om vanuit boekperspectief te analyseren wat wat is. Het is overduidelijk dat ze op heel aantal vlakken de boeken los hebben gelaten. Misschien omdat ze de rechten niet hebben maar zelfs als ze de rechten niet hebben zou ik denken dat ze er voor zouden kiezen om dan toch zoveel mogelijk bij de lore te blijven door dan maar zaken niet te vertellen, maar dat doen ze wel.
In episode 1 zijn bepaalde 'basisregels' voor bijv. de geschiedenis van de elfen (en met name Galadriel als persoon) het raam uit gegaan.

Episode 2 is daarin stukken beter, al is het lore-technisch onmogelijk om twee Durin's tegelijk te laten leven maar ook daar hebben ze dan mogelijk het raamwerk laten vallen en is alles mogelijk.
Wie dus wie is qua belangrijke of bijzondere figuren in Middle Earth is niet meer te plaatsen vanuit boekperspectief.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:33:
[...]

Ik ook. Echt wel een goede toevoeging voor de balans!
het is niet eens balans in mijn ogen. Het is de proto-Baggins wat dat betreft.
Zonder Nori geen vooruitgang. Als overduidelijke drijfveer.
Stilstand is achteruitgang. Zonder Nori geen hobbits, en de combinatie tussen die 'zwarte boekenlezer' (weet de naam even niet) en Nori gaat een gouden combinatie worden, dat is duidelijk te zien d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:09:
[...]

Het is al iets te lang sinds ik het verhaal heb gelezen, (binnenkort maar eens zoeken naar een e book :)) ik meen me te herinneren dat de elven werden vergeven na de val van morgoth en beleriand, maar de herinnering is niet exact, ik baseerde me voor dat detail voornamelijk op:

https://lotr.fandom.com/wiki/Galadriel

[...]

Welke een referentie naar het boek geefet
Na de dood van Finwë (en de Two Trees) gingen de Noldor achter Morgoth aan.
Feanor ging per schip naar Beleriand en verbrandde daar de schepen.
Galadriel ging met FIngolfin via de Helcaraxe naar Beleriand, achter Feanor aan maar ook omdat ze de wereld wilde zien en een eigen rijk voor zichzelf wilde hebben.
Na de val van Morgoth (en de vernietiging van Beleriand) gingen de meeste elfen naar Valinor, maar bleef o.a. Galadriel en Gal-Galad in Middle Earth (ze was al in Lindon/Nenuial en had inderdaad geen verder aandeel in de oorlogen in de First Age).
Ze bleef in Middle Earth maar vanwege haar drijfveer mocht ze ook niet terugkeren.
Ze wilde niet, en daarom mocht ze niet. Eerst haar trots en drijfveer overwinnen, en dat lukte haar pas in de Third Age.

spoiler:
episode 1 spreekt er echter over dat Galadriel ook per schip naar Middle Earth kwam, en de kaart toont Beleriand niet eens maar rechtstreeks naar Lindon... op zich wel raar want het woord 'Beleriand' wordt gewoon genoemd in de LotR trilogie dus waarom niet gewoon tonen danwel benoemen?

Episode 1 vertelt vervolgens over oorlogen tegen Sauron... welke oorlogen eigenlijk en waar vonden die plaats in Middle Earth als de kaart Beleriand niet eens toont? Ze hebben heel veel geschiedenis geskipt en de gewone kijker zal het niet zien maar misschien wijden de komende episodes daar nog wat over uit).

De elfen gingen achter Morgoth aan, achter Feanor aan. Niet om wraak te nemen op Sauron.
En Galadriel was helemaal niet op wraakactie voor haar broer. In de serie wel, maar daarmee hebben de showrunners dus een compleet andere Galadriel gemaakt).
Een interessante richting waarmee je inderdaad dan wel een filmserie kan maken maar het wijkt dus duidelijk af van de boeken. Zolang ze maar rekening houden met het feit dat datgene wat ze doen vastgeknoopt moet kunnen worden aan de LotR-trilogie in de Third Age. Tenzij zelfs dat ze niet eens meer interesseert.

Het is veel te vroeg dag om er verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Episode 2 toont aan dat alles alle kanten op kan gaan en dat er een groter plaatje wordt gebouwd. Episode 1 vanuit elfen perspectief klopt niet maar dat hoeft ook niet omdat duidelijk is dat ze zwaar afwijken van de boeken. Zelfs voor de boekennerds is het dan interessant om te zien waar ze naar toe werken want ook voor 'ons' is het nu onbekend terrein.

ik ben over m'n eerste shock van episode 1 heen (ik ben te diep 'invested' in de elfen van Tolkien).
Laat die nieuwe episodes maar komen oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
ArthurMorgan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:28:
[...]

Nori ja! Misschien moet ik gewoon nog even aan haar wennen. Galadriel vind ik dan weer heel goed gecast, terwijl ik daar veel negatiefs over lees:)

Zo te lezen hier heb ik nog genoeg detals gemist dus ik ga ze morgen nog maar een keer kijken, geen straf overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door Stylze op 03-09-2022 15:29 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
Stylze schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:26:
[...]

Nori ja! Misschien moet ik gewoon nog even aan haar wennen. Galadriel vind ik dan weer heel goed gecast, terwijl ik daar veel negatiefs over lees:)

Zo te lezen hier heb ik nog genoeg detals gemist dus ik ga ze morgen nog maar een keer kijken, geen straf overigens.
Wat vind je goed aan die actrice die Galadriel speelt? Ik heb telkens het idee dat ze door de botox niet met een gezichtsuitdrukking kan komen. En dit terwijl ze volgens mij geen eens botox heeft :|
Maar misschien moet ik juist weer aan haar wennen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:39
Justevo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:32:
[...]

De serie is goed in elkaar gezet, daar is nu eenmaal weinig op aan te merken. Je kunt wat karakters minder leuk vinden / irritant vinden of het verhaal saai vinden en dan misschien nog wel een keer op een 5 of 6 uitkomen. Maar veel lager dan dat en op basis van alleen 2 afleveringen zou lager eigenlijk niet moeten kunnen nee.

[ Voor 29% gewijzigd door Nopheros op 03-09-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sydney08 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:23:
[...]

Wat vind je goed aan die actrice die Galadriel speelt? Ik heb telkens het idee dat ze door de botox niet met een gezichtsuitdrukking kan komen. En dit terwijl ze volgens mij geen eens botox heeft :|
Maar misschien moet ik juist weer aan haar wennen.
ik vind haar helaas onderwhelming in de eerste episode.
Ze wordt ervan beschuldigd een 'Mary Sue' te zijn.
Ik vind dat misplaatst.
Galadriel is een van de Eldar geboren in Valinor met het licht van de Bomen nog op hun gezicht. Hiervan is echter weinig te zien. Ze ziet er net zo grauw en inspiratieloos uit als haar teammates qua uiterlijk.
Dat trucje met die sword-jump wordt ook belachelijk gemaakt maar ach. De elfen uit Aman hebben oorlogen gevochten in de First Age en weten prima hoe oorlog te voeren. Ze zijn oud en wijs en skilled genoeg.
Ze hoeven niet vergeleken te worden met een menselijke Mary Sue die alles kan zonder logica.
De elfen staan hoger dan de mensen en kunnen nou eenmaal gewoon veel meer zaken.

Het probleem wat ik heb met Galadriel is a) haar originele storyline is het raam uit en b) ze is me nog niet badass genoeg.

spoiler:
Er straalt te weinig Valinor uit haar verleken met de elfen om haar heen.
Ze hoeft wat mij betreft geen audientie te vragen om Gil-galad te spreken. Ze is geen lower servant in een middeleeuws kasteeldrama. Ze is de broer van Orodreth, de vader van Gil-Galad.
Sterker nog: Gil-Galad is de High King of the Noldor in Middle Earth, maar de vader van Galadriel is Finarfin, de High King of the Noldor in Valinor. Ze is letterlijk een generatie ouder. Gil-Galad is haar neefje.
Waarom zou een familielid van zulke hoge afkomst zich moeten gedragen als lager in rang? Ik snap dat echt niet. Het verwijt is dat ze resources misbruikt voor haar imaginary quest. Maar audientie moeten vragen en afgewezen worden? Vaag hoor.

Wat mij betreft mag het nog wel een tandje extra. Meer licht, meer macht, meer status. Dat verdient Galadriel. Ook in de Second Age.
Of is dit ook het raam uit en zullen we het met minder moeten doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 18:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 20:29
Nou, ging er lekker voor zitten als een liefhebber van de LOTR films.

Mijn cijfer na 2 afleveringen: 2/10

Tenenkrommend slecht, echt jammer. Ik ga de volgende afleveringen ook niet bekijken.

Ieder zijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Nopheros schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:32:
[...]

De serie is goed in elkaar gezet, daar is nu eenmaal weinig op aan te merken. Je kunt wat karakters minder leuk vinden / irritant vinden of het verhaal saai vinden en dan misschien nog wel een keer op een 5 of 6 uitkomen. Maar veel lager dan dat en op basis van alleen 2 afleveringen zou lager eigenlijk niet moeten kunnen nee.
Ik geef het ook geen laag cijfer hoor, zit zo rond een 6,5 na aflevering 2. Maar ik vind dat als iemand het een 1 waard vindt diegene dat gewoon moet kunnen uiten. Wat IMDB/Amazon doet is gewoon reinste censuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Justevo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:21:
[...]

Ik geef het ook geen laag cijfer hoor, zit zo rond een 6,5 na aflevering 2. Maar ik vind dat als iemand het een 1 waard vindt diegene dat gewoon moet kunnen uiten. Wat IMDB/Amazon doet is gewoon reinste censuur.
ligt er maar net aan.
De manier waarop episode 1 de elfen en hun hele geschiedenis neerzet vind ik tenenkrommend, maar als ik alleen daar naar kijk is het 1/10 ja. Maar er is meer.
Bijvoorbeeld de mooie beelden. Dat moet op zichzelf al 4/10 geven, zelfs als je bepaalde inhoudelijke zaken niet leuk vindt.

Stel dat ik het zwaar herschrijven van de lore een boete geef van 2 punten, en brakke dialogen en wat cinematic keuzes ook twee strafpunten dan kom ik uit op 6/10 en lager kan gewoon niet want alle kritiek is al geweest.

Stelselmatig minder dan 4 geven komt gewoonweg voort uit chagrijn en doelbewuste haatactie en is geen degelijke review.
Dat reviewbombing heeft zichzelf als doel en niet als eerlijke review wat je nou eigenlijk echt van vindt.
Dat is dan minder een kwestie van censuur maar meer een kwestie van onconstructieve demonstranten naar huis sturen. Een goede review kijkt naar het totaalplaatje en niet alleen naar datgene wat ze niet leuk vinden en dat het complete eindcijfer laten bepalen.
Slechte reviews haal je weg. Een goede review kan een laag cijfer geven maar alles lager dan een 3 of een 4 is gewoon niet realistisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 18:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sydney08
Mee eens, deze show verdient geen 4 of lager. Daarvoor is er genoeg wat goed gedaan wordt. De muziek en de beelden zijn mooi en voor een serie gewoon top. Het script en de acteurs zijn dan weer erg matig wat het voor mij dan wat doet tegenvallen allemaal. Tevens laat de uitvoering soms te wensen over. Er werd hierboven al verteld over die sprong via het zwaard en dat was nogal ongemakkelijk om aan te kijken. En dan ook hoe Galadriel stoer moest overkomen maar dat totaal niet was. Dat soort fouten of goedkope trucs moeten ze gewoon achterwege laten. Dat haalt je uit het verhaal en dat is jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door Sydney08 op 03-09-2022 21:25 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Justevo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:21:
[...]

Probleem is dat het geen fluit te maken heeft met reviewen. Dan ben je gewoon aan het azijnpissen.
Een 1/10 betekent gewoon dat alles, maar dan ook alles slechter is dan je ooit gezien hebt in een andere serie. Want uiteindelijk is alles gewoon relatief t.o.v. andere series/films. En deze serie is op geen enkel gebied zo dramatisch (nou ja galadriels verhaallijn misschien :P). Het heeft prima kwaliteit muziek, het kan niet je smaak zijn, maar de kwaliteit is goed. Het heeft prachtige scenery, je kan het niet vinden passen, je kan het niet mooi vinden, maar t.o.v. andere series is het kwalitatief gewoon goed. Special effects zijn prima, kan het beter? vast wel, maar het is niet 1-waardig. Het heeft een goed, vlot lopende verhaallijn, misschien niet de beste, maar zeker niet de slechtste. De acteurs doen goed genoeg werk (en het is een stuk moeilijker om een elf of dwerg te spelen dan een mens.) dat ze echt niet de slechtste acteurs te wereld zijn. etc. etc. etc.

Een 1 of 2 betekent waarschijnlijk dat je een ander beeld voor je had van hoe zulk een serie in de wereld van Tolkien er zou moeten uitzien en dat je teleurgesteld bent hoe de evil Amazon er wat anders van maakt en je wil ze laten voelen hoe oneens je het er wel niet mee bent. Terwijl realistisch je een 6 of 7 (vooruit of een 4 of 5) zou moeten geven, want de kwaliteit is er echt wel.

Edit: Hmm, vreemd dat ik niet zag dat er al 2 antwoorden waren gegeven, die vergelijkbaar antwoorden... 8)7
Sydney08 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:23:
Mee eens, deze show verdient geen 4 of lager. Daarvoor is er genoeg wat goed gedaan wordt. De muziek en de beelden zijn mooi en voor een serie gewoon top. Het script en de acteurs zijn dan weer erg matig wat het voor mij dan wat doet tegenvallen allemaal. Tevens laat de uitvoering soms te wensen over. Er werd hierboven al verteld over die sprong via het zwaard en dat was nogal ongemakkelijk om aan te kijken. En dan ook hoe Galadriel stoer moest overkomen maar dat totaal niet was. Dat soort fouten of goedkope trucs moeten ze gewoon achterwege laten. Dat haalt je uit het verhaal en dat is jammer.
Tja ik vond het ook niet de beste keus, maar die toon is toch gewoon gezet in deze wereld met bijv. het schildglijden in film 2 en de olifant (mag je dat monster olifant noemen?) in film 3 van LotR of dat vreemde over de shieldwall jumpen van de elven in de hobbit film 3? Ik had dan meer moeite dat die andere elvenstrijders zich zo makkelijk door die troll in elkaar lieten meppen. :)

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:17:
[...]

Ik had dan meer moeite dat die andere elvenstrijders zich zo makkelijk door die troll in elkaar lieten meppen. :)
dit was voor mij ook een cringe. Nog minder dan dat Galadriel de boel vakkundig afmaakte.
Zo hadden ze allemaal moeten zijn. Het is mogelijk bedoeld om het karakter van Galadriel beter uit de verf te laten komen als warrior dan haar ondergeschikten.
Tja, guyladriel... maar ze werd niet voor niets Nerwen (man-maiden) genoemd in Valinor :P
De sword-jump is wat mij betreft gewoon een standaard techniek die de elfen prima kunnen beheersen. Met name de Noldor worden geacht uitstekende strijders te zijn geworden tijdens de First Age. En ze zijn licht (zie ook Legolas die minder last had van het sneeuwpak dan de rest). Zo'n sword-jump is dan gewoon routine voor infanterie om een troll uit te schakelen. Niks mis mee.

Het acteerwerk vind ik overigens globaal gezien erg matig.
Dialogen zien er over het algemeen houterig uit.
En je zegt het wel, dat het moeilijk is om bijv. een elf of een dwerg te spelen, maar ik zag dat ze in Khazad-Dum daar totaal geen probleem mee hadden. Zodra de intro naar Khazad-Dum begon met de bijbehorende muziek was het een opleving in kwaliteit. Alles was tot in de puntjes praktisch perfect: acteerwerk, het uiterlijk van de dwergen en Khazad-Dum zelf. Zelfs Disa was voor mij een welkome verrassing qua gedrag.
Ook in de southlands ziet het er allemaal geloofwaardiger uit qua acteerwerk. Ik vind het makkelijker om de storyline van Bronwen te bekijken dan het krampachtige van de elfen.

Terug naar de elfen... ze hebben niet dezelfde elegantie als in Jackson's trilogie. En dan kunnen we natuurlijk zeggen dat deze serie niet 'Jacksonite' wil zijn, maar elfen zijn nou eenmaal elfen. En zeker de Noldor. Als ze geen puntoren hadden, hadden ze in elke willekeurige semi-middeleeuwse show kunnen acteren. Ze worden geacht elfen te zijn. Niet zozeer Silvan elfen (ik vond Arondir goed overkomen vooralsnog), maar Noldor.
Daar verwacht ik toch echt wel elegantie etc. van en dat ontbrak vergeleken met de Jackson-films.
Vergeleken met Cate Blanchett's voiceovers in de Jackson-movies zijn de voiceovers van Morfydd maar zeer matig. Minder intonatie, minder diepgang, minder fantasy. Nori heeft meer hart voor de zaak dan Galadriel qua performance en toongebruik :)
Voor een productie van een miljard had ik daar meer kwaliteit in verwacht. Het is allemaal nogal middelmatig.
Alles is middelmatig, behalve de filmshots zelf, de scenery en aankleding van alles. De muziek vind ik op zich ook niet geheel fantastisch maar is zeker niet slecht.
Sommige scenes bij de Harfoots zijn goed gedaan (Nori en Sadoc zijn vaak leuke scenes) maar bij vlagen ook meh.
Bij de elfen net zo. Bij vlagen een paar goede scenes maar ook veel 'meh'-momenten. Ik denk dat Celebrimbor beter uit de verf komt als Noldo dan Gil-Galad, hoewel Celebrimbor er minder uit ziet dan een Noldo-elf dan Gil-Galad.

Er zitten overigens wel heel wat details in de film, zowel qua zaken die gezegd worden als wat er te zien is als je goed oplet. laat ik het easter-eggs noemen. Tal van dingen zichtbaar die diepgang tonen in wat we te zien krijgen. Zaken die in je ooghoek te zien zijn en als je niet beter weet niet ziet maar als je er op focust je zaken ziet die teruggrijpen naar de First Age. Zoals een van die carved trees met personen. Een ervan houdt een drakenhelm vast. Dat alleen al is prachtig om te zien dat dat soort zaken erin zitten. Directe links naar de First Age.
Toch wel een zesje waard, maar zeker geen 8 of 9. Dat zesje is vooral vanwege de visuele kwaliteit. Maar misschien gaat het met toekomstige episodes beter worden.
Tot nu toe ziet het er prachtig uit maar het script en de dialogen zijn middelmatig en underwhelming.
Ik hoop dat dat beter gaat worden, als de karakters misschien meer zelfverzekerd worden, meer ervaring hebben, meer op elkaar ingespeeld. Nu lijken de meesten vooralsnog niet zichzelf te spelen maar meer op hun plaats te stappen en hun zinnetjes op te lepelen. As if on cue... Netjes wachten tot de ander klaar is en dan je eigen tekst zeggen. Zo komt het op mij over. Het komt bij mij vooralsnog teveel over als een toneelstuk op de basisschool.

En ik vind het altijd interessant om andere invalshoeken te beluisteren vanuit andere professies:

Dit was me uiteraard zelf niet opgevallen maar onbewust natuurlijk wel. Nu deze gast het zo belicht (pun intended) heb ik een 'oh ja inderdaad'-gevoel.
Dit soort zaken moeten beter kunnen! Ook zeker voor een show van 1 miljard. Waar is dat geld naar toe gegaan? Naar de props? Blijkbaar niet naar ervaren cameramensen. Het ziet er mooi uit, te mooi, en daardoor komt het minder kwalitatief over. Misschien verklaart dat onbewust ook m'n 'meh-gevoel' aangaande de dialogen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2022 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:08
Ik zal de serie niet tegenover de boeken zetten net zoals ik dat niet deed met de films, ze kunnen allemaal niet tippen aan de boeken zelf (welke adaptie heeft dat ooit gekund?), op zichzelf staande vind ik het een sterk begin. Vooral de cast is goed. We zullen zien hoe ze doorpakken na de opbouwende fase. Voor nu 7.5/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
MrOleo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:17:
[...]

Tja ik vond het ook niet de beste keus, maar die toon is toch gewoon gezet in deze wereld met bijv. het schildglijden in film 2 en de olifant (mag je dat monster olifant noemen?) in film 3 van LotR of dat vreemde over de shieldwall jumpen van de elven in de hobbit film 3? Ik had dan meer moeite dat die andere elvenstrijders zich zo makkelijk door die troll in elkaar lieten meppen. :)
Klopt, in de films vond ik dat ook een enorm minpunt. Uiteraard is het een fantasiefilm, maar je kunt soms ook overdrijven.

Sowieso is een eerste seizoen vaak niet de beste. Hopelijk luisteren ze naar de kritiekpunten en pakken ze dat gewoon aan. De editing van deze serie kan soms gewoon beter, en dan zul je zien dat de actiescenes realistischer overkomen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
Oeps, verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door Sydney08 op 04-09-2022 10:27 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannickdeb
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-09 09:47
Gisteravond beide afleveringen gezien. Zag er prima uit en verhaal was gewoon goed. Ook grappig en de muziek en visuals trokken me goed in de sfeer. Ik heb ooit is Tolkiens boeken gelezen en leek me wel beetje te kloppen, en die vrouwelijke dwergen met minimale baard hebben ze gedaan voor de kijker wat volkomen te begrijpen is.

Beste was nog dat mijn broertje na het kijken zijn mening moest bijstellen van "super slecht en woke, trash" naar "Niet slecht maar ook niet supergoed."

Zelf zou ik de eerste aflevering een 7,5 geven en de 2e een 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 91% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Hele discussie daarover gemist of wil je gewoon graag een linkdrop doen van een of andere vage streamer?

Zoals al werd aangegeven worden de negatieve reviews tijdelijk vastgehouden zodat ze de trollen eruit kunnen filteren. De ratings zijn wel gewoon zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Hulleman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:02:
Hoe is de HDR met deze serie? Dat is nogal hit or miss bij Prime. Zit te vaak tegen groene en roze vlekken aan te loeren. Hoop echt dat deze serie het niet heeft. The Boys zag er bijvoorbeeld wel goed uit!
Hier loopt het in Dolby Vision, prachtig om te zien op de OLED854 eigen TV app.
Ook gelijk een betere geluidstrack, mits je die kan afspelen, ofwel in Dolby Atmos.
Echt genoten van de mooie beelden, prachtige natuur vergezichten en retescherpe details.

Trouwens las dat er op de Apple TV 4K er slechts HDR beschikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
dinandus schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:38:
[...]

Hier loopt het in Dolby Vision, prachtig om te zien op de OLED854 eigen TV app.
Ook gelijk een betere geluidstrack, mits je die kan afspelen, ofwel in Dolby Atmos.
Echt genoten van de mooie beelden, prachtige natuur vergezichten en retescherpe details.

Trouwens las dat er op de Apple TV 4K er slechts HDR beschikbaar zou zijn.
Ok, klinkt goed. Ik heb een shield 2017, dus kijk meestal in HDR. Dat is meestal prima, maar bij Prime zijn de kleuren soms helemaal kapot.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iekue
  • Laatst online: 21-02 12:07
EDIT schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:21:
Hele discussie daarover gemist of wil je gewoon graag een linkdrop doen van een of andere vage streamer?

Zoals al werd aangegeven worden de negatieve reviews tijdelijk vastgehouden zodat ze de trollen eruit kunnen filteren. De ratings zijn wel gewoon zichtbaar.
Yea nog nie genoeg trollen in de serie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
Hulleman schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:59:
[...]

Ok, klinkt goed. Ik heb een shield 2017, dus kijk meestal in HDR. Dat is meestal prima, maar bij Prime zijn de kleuren soms helemaal kapot.
Om even op mezelf te reageren. Ff eerste paar minuten gecheckt. Ziet er strak uit in HDR en geen gekke kleuren oid d:)b

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 68% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

imdb verwijderde al langer te hoge en te lage waarderingen. Maar reviews onder een 6 zijn sowieso niet serieus te nemen. Zelf kijken en een oordeel vellen is nog altijd het beste. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
Tweede aflevering gezien en die vond ik echt matig. Allereerst het verhaal tussen Gandalf en een Hobbit puber. Jeetje, wat een hoog disney gehalte. Bijvoorbeeld dat ze die kar lieten rollen. Kreeg echt een slapstick gevoel daarbij.Gaan we echt een maia die naar midden-aardige is gestuurd helpen de wereld te begrijpen m.b.v. een puber?
Vervolgens de zwem/boottocht-storyline van Galadriel. Waar ging dat in hemelsnaam over? Een hele aflevering zwemmen en op een wrak dobberen, om vervolgens ineens bijna te verdrinken en gered te worden door een mens? Wat dachten de schrijvers: we hebben een heldenmomentje nodig, laten we Galadriel onnodig op een wrak zitten, zodat ze gered kan worden door een held-die-eerst-een-beetje-afstandelijk-doet-maar-toch-niet-zo-erg-is? Laat me raden: in de volgende aflevering gaat 'ie vertellen over z'n familie en dat 'ie z'n vrouw is verloren door een ork aanval.
En dan die scenes in dat hobbit dorp. Constant maar weer spanningsbogen, schrikmomenten, losse scenes die onduidelijk zijn. Zoals bijna op het einde: die knul vind dat stuk zwaard, die gaat oplichten. En het volgende moment loopt die knul de deur uit. Lekkere editing dan. Maar dat is niet de enige scene die gewoon onlogisch opgebouwd is. Het lijkt wel een aaneensluiting van onsamenhangende scenes, zonder een goede verbinding. En constant maar de focus op spanning opbouwen, schrikmomenten, ontladingen, lachtmomenten. Ik dacht: dit is wel zo ontzettend Hollywood-achtig, gewoon alle vakjes worden afgevinkt waar volgens de Hollywood regels aan voldaan moet worden. Toen bekeek ik eens wie de producers zijn... juist ja, Amerikanen, daar ga je al. Maar ook nog eens gewerkt aan b.v. Star Trek - Into Darkness. Juist, dat zegt al genoeg vrees ik.

Eén voordeel aan deze serie: Je gaat nogmaals waarderen hoe ontzettend goed LOTR van Peter Jackson is gemaakt. Met een veel, veel, veel lager budget, zoveel beter.

ps: dit is dus een inhoudelijke review, zonder dat ik überhaupt aanstip wat afwijkt van de boeken. Voor geval iemand dit wilt beoordelen als Tolkien fandom kritiek. Dit is gewoon een review over de kwaliteit van de aflevering als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
Ondertussen zijn er al 80.000 ratings op IMDB. Gekoppeld met de aankondiging dat er al 25 miljoen wereldwijd hebben gekeken denk ik dat de cijfers van aantal kijkers goed zitten om richting vijf seizoenen te gaan. Of er 0, 1 0f 10 wordt gegeven, kijkers zijn kijkers en denk dat ze toch een heel aantal nieuwe Prime abonnementen hebben. Dat is hun belangrijkste doel.

Aangezien het filmen van het tweede seizoen pas volgende maand zou beginnen kan er hier en daar rekening gehouden worden met elementen die werkten of niet in het eerste seizoen, denk dat ze weten dat visuals bvb een hit waren en ze deze lijn mogen door trekken. En wie weet, toch meer lang haar voor de Elfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:27:
[...]
Dit soort zaken moeten beter kunnen! Ook zeker voor een show van 1 miljard.
Seizoen 1 schijnt 250 miljoen Dollar gekost te hebben. De serie moet 5 seizoenen duren wat ik begrepen heb.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

tja Galadriel kan natuurlijk niet het hele stuk zwemmen dus hebben ze een plotdevice nodig. Et voila uit het niets een vlot, en we zijn ook vrij snel de andere personen op het grotere vlot weer kwijt. Er gebeuren tal van rare dingen (ze accepteert de hand van de man niet, maar die van de vrouw wel, en later is zij degene die Halbrand de hand reikt.

Halbrand zegt uit het niets allerlei rare dingen, die afwijken van de rest. Het is bijna een anime-scene waarbij je direct verschil kan zien tussen de belangrijke karakters en de achtergrondkarakters. Zo ook hier.
En we zijn die andere mensen ook direct weer vergeten.
Die storm komt ook precies na de juiste dialoog. Heel convenient. In sommige scenes gaan de zaken heel snel, andere scenes zijn tergend traag, zonder dat het overigens impact heeft of iets blijvends geeft.

Theo vindt dat zwaard maar prachtig, het zwaard vliegt in de fik door gebruik van z'n eigen bloed, totally normal behaviour. En inmderdaad het volgende moment loopt ie de deur uit alsof er niets gebeurd is. Waarschijnlijk is dat normaal in dorpjes die Morgoth aanbidden, dat is waar.

Bronwen die vanuit het niets meegaat met Arondir naar een ander dorp? Waarom dan? En ze laat haar zoontje gewoon achter. Ze is een herbalist. Geen burgerwacht. Maar ja het is ook duidelijk dat zij de uitzondering is in het dorp. Ze draagt als enige andere type kleren. Ook daar weer anime-gehalte: de karakters gaan niet op in de omgeving maar springen eruit.

Het is hak op de tak, vol met teleport-momenten. Te snel geflitst van locaties van karakters, en er zijn genoeg momenten dat ik denk 'wat is er nou eigenlijk gebeurd en waar draagt het aan bij?'.
Daar staat Celebrimbor dan, buiten de poort. En nu? Moet ie gewoon teruglopen? Slaapt ie bij de poort tot Elrond terug is? Hoe werkt dat precies, Amazon?

De elfen zien eruit als gewone mensen, op de puntoren na.
En ze gooien de ene bumpersticker-quote na de ander eruit.
(Ja ik de heb de reviews van Disparu gezien maar ik vind dat hij hier en daar een punt heeft).
Er is nauwelijks een goed lopende dialoog maar teveel een rijtje citaten die afgewerkt moeten worden zodat de volgende scene aan de beurt is.

Het is warrig. Belangrijkste element van de serie is hoe goed dingen eruit zien. Van de dialogen en storyline/plot hoeven we het nog niet te hebben.
Zit op het moment nog op een oordeel van 6/10 maar neig hoe langer hoe meer naar een 5.
Alles staat of valt met de rest van de episodes. Hoe het verhaal zich ontwikkelt.
De Galadriel-storyline boeit me al niet eens meer. Ik zie geen elfen, maar gewone mensen met puntoren.
Puntenoren, meer hebben ze nauwelijks gedaan om de kijker het idee te geven dat het hogere wezens zijn dan mensen.
Wil wel eens zien of ze iets zien te maken van de Theo/Bronwen storyline.
En belangrijker nog: het totstand komen van de samenwerking tussen Khazad-Dum en Eregion.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Verwijderd schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:52:
tja Galadriel kan natuurlijk niet het hele stuk zwemmen dus hebben ze een plotdevice nodig. Et voila uit het niets een vlot, en we zijn ook vrij snel de andere personen op het grotere vlot weer kwijt. Er gebeuren tal van rare dingen (ze accepteert de hand van de man niet, maar die van de vrouw wel, en later is zij degene die Halbrand de hand reikt.

Halbrand zegt uit het niets allerlei rare dingen, die afwijken van de rest. Het is bijna een anime-scene waarbij je direct verschil kan zien tussen de belangrijke karakters en de achtergrondkarakters. Zo ook hier.
En we zijn die andere mensen ook direct weer vergeten.
Die storm komt ook precies na de juiste dialoog. Heel convenient. In sommige scenes gaan de zaken heel snel, andere scenes zijn tergend traag, zonder dat het overigens impact heeft of iets blijvends geeft.

Theo vindt dat zwaard maar prachtig, het zwaard vliegt in de fik door gebruik van z'n eigen bloed, totally normal behaviour. En inmderdaad het volgende moment loopt ie de deur uit alsof er niets gebeurd is. Waarschijnlijk is dat normaal in dorpjes die Morgoth aanbidden, dat is waar.

Bronwen die vanuit het niets meegaat met Arondir naar een ander dorp? Waarom dan? En ze laat haar zoontje gewoon achter. Ze is een herbalist. Geen burgerwacht. Maar ja het is ook duidelijk dat zij de uitzondering is in het dorp. Ze draagt als enige andere type kleren. Ook daar weer anime-gehalte: de karakters gaan niet op in de omgeving maar springen eruit.

Het is hak op de tak, vol met teleport-momenten. Te snel geflitst van locaties van karakters, en er zijn genoeg momenten dat ik denk 'wat is er nou eigenlijk gebeurd en waar draagt het aan bij?'.
Daar staat Celebrimbor dan, buiten de poort. En nu? Moet ie gewoon teruglopen? Slaapt ie bij de poort tot Elrond terug is? Hoe werkt dat precies, Amazon?

De elfen zien eruit als gewone mensen, op de puntoren na.
En ze gooien de ene bumpersticker-quote na de ander eruit.
(Ja ik de heb de reviews van Disparu gezien maar ik vind dat hij hier en daar een punt heeft).
Er is nauwelijks een goed lopende dialoog maar teveel een rijtje citaten die afgewerkt moeten worden zodat de volgende scene aan de beurt is.

Het is warrig. Belangrijkste element van de serie is hoe goed dingen eruit zien. Van de dialogen en storyline/plot hoeven we het nog niet te hebben.
Zit op het moment nog op een oordeel van 6/10 maar neig hoe langer hoe meer naar een 5.
Alles staat of valt met de rest van de episodes. Hoe het verhaal zich ontwikkelt.
De Galadriel-storyline boeit me al niet eens meer. Ik zie geen elfen, maar gewone mensen met puntoren.
Puntenoren, meer hebben ze nauwelijks gedaan om de kijker het idee te geven dat het hogere wezens zijn dan mensen.
Wil wel eens zien of ze iets zien te maken van de Theo/Bronwen storyline.
En belangrijker nog: het totstand komen van de samenwerking tussen Khazad-Dum en Eregion.
Dankjewel Tyrunar voor deze analyse ; ik hoef niet meer te kijken - alleen naar mooie plaatjes kijken is niet genoeg.

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Pagina: 1 ... 7 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie