Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Justevo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Dat vind ik gewoon een belediging voor de mensen zonde brede Tolkien kennis. Zo van; je hoeft het niet te weten, wij passen het verhaal wel aan voor je.
Dat vind ik een heel bijzondere kijk op het geheel. Ik kan me er in de verste verte ook geen voorstelling van maken. Brede Tolkien-kennis is niet noodzakelijk om te kunnen genieten van zijn boeken, andere kunst-/mediavormen die daar van zijn afgeleid.
Je denkt dat je het verhaal van Tolkien op je beeld krijgt maar het is gewoon iets anders.
Als je puur Tolkien wil, dan zijn er vier boeken, twee dichtbundels en wat korte verhalen. De andere grofweg 25 boeken zijn dat niet. Noch zijn alle afgeleiden dat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Alwayshappyz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:52:
Die laatste trailer was inderdaad wat minder. Vind het ook wat vaag dat Galadriel nu opeens een warrior is. Daar zie je in Hobbit en LOTR maar weinig tot niks van terug. Maar ik kijk alsnog heel erg uit naar de serie; waarschijnlijk moet ik de serie gewoon los gaan zien van de films.
Daar hebben ze op social media een hele afbeelding met citaten voor :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SZQy_WkWWT-t_oqnfdAKKTQpX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEUtYZ9QcF8VPRK70pIQVTaA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Alwayshappyz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:52:
Die laatste trailer was inderdaad wat minder. Vind het ook wat vaag dat Galadriel nu opeens een warrior is. Daar zie je in Hobbit en LOTR maar weinig tot niks van terug. Maar ik kijk alsnog heel erg uit naar de serie; waarschijnlijk moet ik de serie gewoon los gaan zien van de films.
Hobbit en LotR is in de Third Age.

Nu lijkt Galadriel in de Second Age ook niet echt veel te doen trouwens.
In de First Age doet ze ook niet veel.
Ze is wel lang en athletisch maar het enige waar Galadriel in wordt beschreven is het gevecht in Alquelondë tijdens de First Kinslaying.
Daarna lijkt ze geen gevechten meer te hebben en is ze voornamelijk bezig met sorcery: ze krijgt les van Melian en verzwijgt de Kinslaying voor Thingol en Melian.

Voor het eind van de First Age verhuist ze naar Eriador (weg uit Beleriand) omdat ze denkt dat de Eldar geen kans maken om Morgoth te verslaan.

Daarna is ze meer een politiek leider en alles wat er verder beschreven staat gaat weer over haar vaardigheid om mensen te lezen qua intenties etc.
Daarna alleen nog deelname aan het verdrijven van de Necromancer uit Dol Goldur (hobbit) en aan het eind van de oorlog aan het eind van de Third Age vernietigt ze Dol Goldur.

Ze kan in theorie een warrior zijn geweest in de First en Second Age (ze was toen ambitieuzer dan in de Third Age) maar of het aannemelijk is is de grote vraag. Het is in elk geval niet beschreven.
En zoals in een eerder geplaatst filmpje alhier werd aangegeven: er is in elk geval totaal niet beschreven dat Galadriel actief haar broer ging wreken en zijn functie/rol overnemen. Daar is niets over beschreven. Ze zat in Doriath bij Melian, en was verder helemaal geen warrior in de praktijk.

Niet dat ze dat nooit geweest is of zou kunnen zijn maar in al het andere is ze gewoon meer beschreven als een mage/sorcerer dan een warrior.

Het is overigens wel interessant om te kijken hoe Galadriel zal zijn als warrior, als in een soort 'multiverse'-variant waarin ze wel een warrior is, in tegenstelling tot de boeken in ons universum waarin ze dat niet is.
Als er een karakter een 'strong female character' is, dan is het Galadriel wel.
Al hebben de critici wel weer een punt: waarom denken de 'woke people' toch elke keer dat een 'strong female character' zich moet gedragen als een 'male warrior'? Dat is de valkuil van hedendaagse feministen: je moet je zo gedragen als mannen om een sterke vrouw te zijn. Terwijl Galadriel als mage gewoon de vloer aanveegt met de Aragorns en Boromirs van deze wereld _/-\o_

Tolkien heeft in elk geval nooit de warrior-rol geschreven voor Galadriel zoals RoP dat doet.
Vandaar de zorg op dat andere vlak: dat de niet-kenners van de boeken denken dat RoP een Tolkien-verhaal is (wat het niet is).
Ook bij de elfen waren de mannen de warriors en hadden vrouwen meer een soort healer-taak.
In z'n algemeenheid dan. Uitzonderingen zoals Eowyn daargelaten. En misschien Galadriel maar van Eowyn is het wel beschreven en van Galadriel niet (op Alquelondë na). In de Third Age was Galadriel dan eerder een battle-mage (vernietiging van Dol Goldur).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 12:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Justevo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Dat vind ik gewoon een belediging voor de mensen zonde brede Tolkien kennis. Zo van; je hoeft het niet te weten, wij passen het verhaal wel aan voor je.

Je denkt dat je het verhaal van Tolkien op je beeld krijgt maar het is gewoon iets anders.
Maar dit is precies wat ik wil!
Ik ben enorme fan van de Lord of the Rings films. De boeken heb ik nooit gelezen, want The Hobbit lezen vond ik al geen pretje. Ik hoef niet meer Tolkien te lezen, maar ben wel geïnteresseerd in zijn werelden en verhalen.

Ik wil de visie van iemand op de wereld van Tolkien. Een interpretatie. Het hoeft van mij niet 100% overeen te komen met wat er ooit geschreven is. Pas het verhaal maar aan zodat het beter werkt als tv-serie. Dit is een ander medium dan een boek, dus daar moet het aan aangepast worden. Wil ik weten wat Tolkien precies gemaakt heeft? Dan moet ik maar de boeken lezen.

Volgens mij weet de gemiddelde film- en tv-kijker echt wel dat een verfilming nooit hetzelfde is als het boek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
ferrywijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Ik ben enorme fan van de Lord of the Rings films. De boeken heb ik nooit gelezen, want The Hobbit lezen vond ik al geen pretje. Ik hoef niet meer Tolkien te lezen, maar ben wel geïnteresseerd in zijn werelden en verhalen.

Ik wil de visie van iemand op de wereld van Tolkien. Een interpretatie. Het hoeft van mij niet 100% overeen te komen met wat er ooit geschreven is. Pas het verhaal maar aan zodat het beter werkt als tv-serie. Dit is een ander medium dan een boek, dus daar moet het aan aangepast worden. Wil ik weten wat Tolkien precies gemaakt heeft? Dan moet ik maar de boeken lezen.

Volgens mij weet de gemiddelde film- en tv-kijker echt wel dat een verfilming nooit hetzelfde is als het boek.
Het hoeft ook allemaal niet accuraat te zijn, sommige dingen zijn op film nu eenmaal ook niet mogelijk. Het punt is dat je in de verre verste niet het verhaal van Tolkien krijgt.

https://www.youtube.com/w...LVA&ab_channel=TheOneRing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ferrywijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

je krijgt nu dus een filmserie met hoofdpersoon Galadriel die dingen doet die ze in de boeken nooit gedaan heeft. Eigenlijk is Galadriel niet echt een van de hoofdpersonen in de Second Age boeken van Tolkien. Meer een side-character die niet of nauwelijks een rol had anders dan dat ze ergens woonde, toen ergens anders ging wonen en uiteindelijk weer ergens anders ging wonen zonder verdere details... ze heeft geen rol met naam en toenaam die van belang is bij de gebeurtenissen in de Second Age.

Gaat niemand dood van, zolang je maar weet dat het in de verste verte geen boekverfilming is, zelfs niet eentje die is aangepast zodat het op het doek past. De storyline is echt verzonnen door Amazon en zal alleen op hoofdlijnen overeen komen met Tolkien's verhaal over de Second Age

Tolkien heeft het boek over de Second Age mogelijk bewust 'leeg' gehouden... denk bijv. aan de geschiedschrijving in onze eigen wereld over bijv. de 12e - 16e eeuw... we kennen wat veldslagen en een paar hoofdpersonen qua koningen en hertogen etc. maar meer ook niet, dus dat moet er allemaal bij verzonnen worden voor een dagelijks verhaal.
De First Age is veel uitgebreider beschreven. Second Age is een relatief beknopte geschiedschrijving.
RoP is daar geen verfilming van want dat kan niet zonder enorm veel zelf in te vullen qua dagelijkse storyline en interactie tussen personages.

En dan kan je je afvragen waarom de showrunners dan zeiden 'back to the book, back to the book, back to the book'.
Welk boek? Niet eentje die Tolkien geschreven heeft :X

Het verhaal van RoP speelt zich af in de Second Age en zal ongetwijfeld vele raakvlakken hebben met de door Tolkien geschreven oppervlakkige geschiedschrijving maar ik denk dat minstens 50% van de storyline (en sowieso 50% van de karakters) verzonnen zijn door de showrunners.

Disa, Bronwen, Arondir en Halbrand zijn verzonnen door de showrunners. Tar-Miriel heeft een ander uiterlijk en rol dan ze had in de boeken.
Deze verzonnen karakters zijn waarschijnlijk nodig om een verhaallijn te kunnen schrijven breder dan de karakters die eigen verhalen hadden in geografische locaties zonder elkaar te ontmoeten.
Bijv. Galadriel en Tar-Miriel hebben elkaar nooit ontmoet, althans niet aannemelijk. Toch gebeurt dat wel in de show.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

je krijgt nu dus een filmserie met hoofdpersoon Galadriel die dingen doet die ze in de boeken nooit gedaan heeft.
Gaat niemand dood van, zolang je maar weet dat het in de verste verte geen boekverfilming is.
En dan kan je je afvragen waarom de showrunners dan zeiden 'back to the book, back to the book, back to the book'.
Welk boek? Niet eentje die Tolkien geschreven heeft :X

Het verhaal van RoP speelt zich af in de Second Age en zal ongetwijfeld vele raakvlakken hebben maar ik denk dat minstens 50% van de storyline (en sowieso 50% van de karakters) verzonnen zijn door de showrunners.

Disa, Bronwen, Arondir en Halbrand zijn verzonnen door de showrunners. Tar-Miriel heeft een ander uiterlijk en rol dan ze had in de boeken.
Deze verzonnen karakters zijn waarschijnlijk nodig om een verhaallijn te kunnen schrijven breder dan de karakters die eigen verhalen hadden in geografische locaties zonder elkaar te ontmoeten.
Bijv. Galadriel en Tar-Miriel hebben elkaar nooit ontmoet, althans niet aannemelijk. Toch gebeurt dat wel in de show.
Je zit er overduidelijk meer in dan ik. Ik heb ook niet echt trailers of andere video's gekeken. Dus dat hele 'back to the book' hoor ik nu voor het eerst. Mijn gedachte was vrij simpel: joepie we gaan weer terug naar het Lord of the Rings-universum.

Ik heb begrepen dat het bronmateriaal zeer gefragmenteerd is. Hierdoor vind ik het niet zo erg dat een groot deel van het verhaal verzonnen is om er samenhang in te krijgen. Ik vind het zelf belangrijker dat een verhaal goed is dan dat zo veel mogelijk overeenkomt met de boeken.

Bijvoorbeeld: I Am Legend, de film week voor mijn gevoel heel erg af van het boek. Dat vond ik niet erg. Want het is een ander medium en de afwijkingen waren er voor nodig om er een goede film van te maken. Hierdoor heb ik zowel kunnen genieten van het boek als van de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferrywijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Mijn gedachte was vrij simpel: joepie we gaan weer terug naar het Lord of the Rings-universum.
dat is dan wel een feit ja, maar heel veel verder dan dat gaat het niet :P

Ja er zal een of andere elf een paar ringen maken (met hulp van sauron) en dan is er nog een eiland waar de voorouders van Aragorn woonden en waar het een en ander gebeurt en we brengen een bezoekje aan Khazad-Dum (later Moria genoemd waar die balrog rondliep) en daarmee heb je het wel zo'n beetje opgesomd. Al het extra wat je ziet is verzonnen door Amazon.

Vergelijk het met roodkapje:

- meisje gaat op weg naar schoonmoeder
- meisje komt in het bos een wolf tegen
- schoonmoeder en meisje worden opgegeten
- oh en er is nog een jager ofzo.

That's it.

Dat Roodkapje eigenlijk een blauwe muts met gele stippen droeg, hele boomhutten heeft gebouwd, een gezinnetje heeft gesticht met de zoon van de boswachter, oud geworden is en een tijdmachine heeft gebouwd om weer jong te worden om zich door de wolf te laten opeten is dan niet door Tolkien geschreven maar door Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

dat is dan wel een feit ja, maar heel veel verder dan dat gaat het niet :P

Ja er zal een of andere elf een paar ringen maken (met hulp van sauron) en dan is er nog een eiland waar de voorouders van Aragorn woonden en waar het een en ander gebeurt en we brengen een bezoekje aan Khazad-Dum (later Moria genoemd waar die balrog rondliep) en daarmee heb je het wel zo'n beetje opgesomd. Al het extra wat je ziet is verzonnen door Amazon.

Vergelijk het met roodkapje:

- meisje gaat op weg naar schoonmoeder
- meisje komt in het bos een wolf tegen
- schoonmoeder en meisje worden opgegeten
- oh en er is nog een jager ofzo.

That's it.

Dat Roodkapje eigenlijk een blauwe muts met gele stippen droeg, hele boomhutten heeft gebouwd, een gezinnetje heeft gesticht met de zoon van de boswachter, oud geworden is en een tijdmachine heeft gebouwd om weer jong te worden om zich door de wolf te laten opeten is dan niet door Tolkien geschreven maar door Amazon.
Haha, nou als het zo is gedaan vind ik het helemaal prima. De basis van het verhaal komt bij de bron vandaan. De inkleuring is door anderen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferrywijn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Haha, nou als het zo is gedaan vind ik het helemaal prima. De basis van het verhaal komt bij de bron vandaan. De inkleuring is door anderen gedaan.
ik ben dus best benieuwd welke storyline ze gaan doen.
De trailer en teasers laten vooral losse storylines zien en ook vooral Galadriel die op avontuurlijke veldtocht gaat. Dit terwijl ze in de boeken geen aandeel had in de Second Age.

Het is in de boeken voornamelijk een geschiedkundige beschrijving
- de Rings of Power worden gesmeed
- Sauron verovert een groot deel van Eriador en dringt de elfen terug tot aan de kust
- Numenor komt langs met hun leger en veegt de vloer aan met Sauron
- lange tijd later wordt Sauron weer sterker en provoceert Numenor.
- Numenor komt weer langs en Sauron wordt als gevangene meegenomen naar Numenor en werkt zich daar op tot adviseur van koning en veroorzaakt middels psychologische politieke oorlogvoering de val van Numenor

- met uiteindelijk een laatste oorlog tussen elfen/mensen en Sauron waarbij Sauron wordt verslagen en de Derde Era begint.
- Galadriel heeft geen aandeel anders dan een vermelding dat ze verschillende keren naar een ander bos verhuist met een handvol elfen maar is verder niet betrokken bij de wapenfeiten van de Second Age.
Hobbits Harfoots zijn al helemaal nergens genoemd.

Dat zijn de hoofdlijnen waar de showrunners het mee moeten doen.
Alle dagelijkse interactie is verzonnen, inclusief veel karakters die we zullen zien. Er is geen boek zoals Lord of the Rings waar ook zoveel dialogen en gebeurtenissen in staan waar je iets mee kan doen qua verfilming.
Is er in de Second Age gewoon niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
Ok, speciaal voor RoP ga ik Amazon Prime nemen.
Zou €2,99 per maand zijn. Is het dan niet zo dat je alsnog extra moet lappen voor de serie?
Naast de titels waartoe je toegang hebt met je Amazon Prime- of Prime Video-lidmaatschap, kun je bepaalde titels kopen of huren tegen een meerprijs. Aankopen in de Prime Video Store die niet zijn inbegrepen in je Prime-abonnement, worden automatisch in rekening gebracht via je betaalmethode voor 1-Click.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Nee, Rings of Power in inbegrepen bij Prime:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-gfbAzONqceWqgtAmIyp7kRV5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EGIofbjae5scCpnO3M5FqEUa.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door EDIT op 24-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 10:06
Vlassie1980 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:10:
Ok, speciaal voor RoP ga ik Amazon Prime nemen.
Zou €2,99 per maand zijn. Is het dan niet zo dat je alsnog extra moet lappen voor de serie?
Naast de titels waartoe je toegang hebt met je Amazon Prime- of Prime Video-lidmaatschap, kun je bepaalde titels kopen of huren tegen een meerprijs. Aankopen in de Prime Video Store die niet zijn inbegrepen in je Prime-abonnement, worden automatisch in rekening gebracht via je betaalmethode voor 1-Click.
In de app zie ik hem staan als "included with Prime" (er staan nog geen afleveringen alleen trailers). Tot nu toe zijn volgens mij alle Amazon Originals gewoon te kijken zonder bij te betalen. Het zijn meestal films die je kan huren of kopen. Ik verwacht niet dat je hier voor bij moet betalen want anders wordt dit denk ik de meest gedownloade serie in tijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Deze serie moet juist het lokkertje worden waarom mensen voor Prime Video kiezen in plaats van Netflix of HBO etc, dus het zou wel erg idioot zijn als je dan nog extra zou moeten betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
EDIT schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:22:
Deze serie moet juist het lokkertje worden waarom mensen voor Prime Video kiezen in plaats van Netflix of HBO etc, dus het zou wel erg idioot zijn als je dan nog extra zou moeten betalen :P
Dat klinkt allemaal erg logisch inderdaad :+
Dank voor de vlotte terugkoppeling en iedereen sterkte met het wachten tot 2 sept 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is de frequentie van episodes? 1x per week een nieuwe?
Da's drie euro per maand verspreid over 8 episodes.

Negen euro voor seizoen 1? Vind ik nog te doen, zeker als ik de episodes meermalen mag kijken.
heb volgens mij al prime, meer voor games, maar weet niet of dat ook direct video is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Op 2 september worden de eerste twee afleveringen gedropt, daarna 1x per week inderdaad. De laatste aflevering is dus op 14 oktober. Als je dus nu een abonnement neemt, kan je de hele serie kijken voor 6 euro, of je kan wachten tot 15 september en dan voor 3 euro de hele serie kijken.

Als je momenteel al Amazon Prime hebt voor de verzending etc, dan heb je ook al Prime Video, dat zit daarbij inbegrepen.
Koop je het speciaal voor Prime Video, dan krijg je dus Prime verzending bij Amazon inbegrepen (ze willen natuurlijk mensen ook naar hun winkel lokken, en gratis snellere verzending kan zeker mensen over de drempel helpen om bij hen te kopen).

Amazon Music en Audible zijn niet inbegrepen bij het Nederlandse Prime abonnement, voor die diensten is wel nog een apart abonnement vereist.

[ Voor 49% gewijzigd door EDIT op 24-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 10:09
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

ik ben dus best benieuwd welke storyline ze gaan doen.
De trailer en teasers laten vooral losse storylines zien en ook vooral Galadriel die op avontuurlijke veldtocht gaat. Dit terwijl ze in de boeken geen aandeel had in de Second Age.

Het is in de boeken voornamelijk een geschiedkundige beschrijving
- de Rings of Power worden gesmeed
- Sauron verovert een groot deel van Eriador en dringt de elfen terug tot aan de kust
- Numenor komt langs met hun leger en veegt de vloer aan met Sauron
- lange tijd later wordt Sauron weer sterker en provoceert Numenor.

- Numenor komt weer langs en Sauron wordt als gevangene meegenomen naar Numenor en werkt zich daar op tot adviseur van koning en veroorzaakt middels psychologische politieke oorlogvoering de val van Numenor

- met uiteindelijk een laatste oorlog tussen elfen/mensen en Sauron waarbij Sauron wordt verslagen en de Derde Era begint.
- Galadriel heeft geen aandeel anders dan een vermelding dat ze verschillende keren naar een ander bos verhuist met een handvol elfen maar is verder niet betrokken bij de wapenfeiten van de Second Age.
Hobbits Harfoots zijn al helemaal nergens genoemd.
De trailers lijken bloot te geven dat Amazon de doorgestreepte hoofdstukken totaal negeert of ons alleen laat gaan zien d.m.v. flashbacks.

Het begint volgens mij al met dat Sauron zich al in Numenor bevindt (verscholen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

De trailers lijken bloot te geven dat Amazon de doorgestreepte hoofdstukken totaal negeert of ons alleen laat gaan zien d.m.v. flashbacks.

Het begint volgens mij al met dat Sauron zich al in Numenor bevindt (verscholen)...
verscholen? of dat we als kijker niet weten wie het is?

Indien echt verscholen dan is dat weer een lorebreaking element. Sauron is verre van verscholen op Numenor maar een gevangene (en daarna middels zilver tongetje adviseur van de koning) :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ook de bekende Tolkien Professor is zowaar enthousiast over de eerste twee afleveringen:

Het meest negatieve commentaar dat ik heb gezien over de eerste twee afleveringen kwam van een journalist van de Sunday Times, die het 'underwhelming' vond:

De rest lijkt redelijk positief tot zeer positief te zijn. Ik ben benieuwd naar de werkelijke reviews en de reacties van de fan screenings. Die zouden de 31e uit moeten komen, als ik het goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
De laatste trailer staat in de startpost. Maar ik versta niet wat galadriel zegt als laatste zin. Iemand?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Zie de subtitles :P
"Without it, what am I to be?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

without it, what might be?

EDIT: ah yes dat zegt ze inderdaad (stom snel Welsh accent): without it, what am I to be?

Nou uhm... gewoon de elven mage zoals je in de Third Age bent?
De meest machtige van de Eldar ten oosten van Belegaer?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 18:03 ]

Verwijderd

echt he.... ze (de media) zoeken ook gewoon bewust ruzie met de fans met dit soort onzin:
But consider this: the hobbits — the regular people living at the margins of the big story —are the heroes and the whole point of The Lord of the Rings. Including the story of Gandalf and the harfoots is a good indication that the showrunners actually understand J.R.R. Tolkien. If it’s all just Galadriel and Gil-galad and Ar-Pharazôn and grand alliances and betrayals, then no matter how closely it follows Tolkien’s timeline, it’s not Lord of the Rings; it’s just Lord of the Rings-flavored.
https://www.theverge.com/...lf-rings-of-power-trailer

met een zielige disclaimer:
Update August 23, 2:25PM EST: Edited to clarify that this is pure speculation and that the raggedy dude is not officially confirmed to be Gandalf.
oh en niet te vergeten kritiek mag niet he want ik ken de lore maar weet het beter en vind Hobbits veel belangrijker, want:
I read The Silmarillion in high school and The Lord of the Rings in elementary school. The movies came out when I was a teen, which is prime “this is my personality” territory. I spent a substantial amount of time writing things in Tengwar. This is candy to me. But as cool as it’ll be to see more of the big stories of Middle-earth, I’m more excited for the small ones.
8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 18:43 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:40:
echt he.... ze (de media) zoeken ook gewoon bewust ruzie met de fans met dit soort onzin:

[...]

https://www.theverge.com/...lf-rings-of-power-trailer

met een zielige disclaimer:

[...]

oh en niet te vergeten kritiek mag niet he want ik ken de lore maar weet het beter en vind Hobbits veel belangrijker, want:

[...]

8)7
Je kunt ook je best doen om beledigd te geraken blijkt maar weer. Het is gewoon een stukje persoonlijke interpretatie, overduidelijk met een enorme knipoog geschreven.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Je kunt ook je best doen om beledigd te geraken blijkt maar weer. Het is gewoon een stukje persoonlijke interpretatie, overduidelijk met een enorme knipoog geschreven.
vandaar ook mijn opmerking dat ze alles uit de kast halen om de fans woest te krijgen.
Then again... die gast ziet er wel Gandalf-y uit. Kans is aanwezig dat de showrunners dat werkelijk zo hebben geschreven.
If so, dan is het een prachtig voorbeeld van lorebreaking, want de Istari kwamen pas in de Third Age. En niet per meteoor maar per boot....
maar goed, adaptatie natuurlijk |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

vandaar ook mijn opmerking dat ze alles uit de kast halen om de fans woest te krijgen.
Omdat er een stukje met een dikke knipoog geschreven verschijnt? En dat stukje is bedoeld
om fans van woest te krijgen? Ik zie hier eerder een parallel met het oeuvre van Toni Pagot dan met de werkelijkheid :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Als ik zie hoe pislink sommige fans kunnen worden om de meest pietluttige details dan zou ik het de makers amper kwalijk kunnen nemen als ze een keer gaan trollen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Verwijderd

als je zegt dat je een nieuwe Lord of the Rings gaat maken, en termen als 'back to the book' gaat hanteren dan moet je niet raar op kijken als er kritiek komt op zaken die niet stroken met de boeken.
Zo simpel is het.

Is dat van The Verge een knipoog ja?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 20:37 ]

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:41
Michael_OsGroot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:00:
Als ik zie hoe pislink sommige fans kunnen worden om de meest pietluttige details dan zou ik het de makers amper kwalijk kunnen nemen als ze een keer gaan trollen
Yup en dan Peter Jackson verafgoden. Dezelfde Peter die Glorfindel vervangen heeft met een vrouwelijke elf. Over woke gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:46
Russel88 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Yup en dan Peter Jackson verafgoden. Dezelfde Peter die Glorfindel vervangen heeft met een vrouwelijke elf. Over woke gesproken.
Peter Jackson, degene die ook The Hobbit heeft verneukt?

Slechter dan die films kan t niet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door P-Rock op 26-08-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P-Rock schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

Peter Jackson, degene die ook The Hobbit heeft verneukt?

Slechter dan die films kan t niet worden.
de star wars prequels waren ook verschrikkelijk.
Nu met de sequels zijn die prequels zo slecht nog niet.

Wie weet gaan we de hobbit films nog wel waarderen.

wat is er trouwens zo slecht aan de hobbit films? Tauriel?
Of de looney tunes momentjes? (je weet wel: een kinderboek).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Zo zie je maar weer dat kritiek van alle tijden is en dat (ondanks die kritiek) vaak grote groepen mensen genieten van die films/series.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:36:
Zo zie je maar weer dat kritiek van alle tijden is en dat (ondanks die kritiek) vaak grote groepen mensen genieten van die films/series.
Lijkt me vooral sneu voor de 'die-hards' die zo diep in de materie zitten dat ze niet meer gewoon kunnen genieten zonder elke spijker in het laagje water te willen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Lijkt me vooral sneu voor de 'die-hards' die zo diep in de materie zitten dat ze niet meer gewoon kunnen genieten zonder elke spijker in het laagje water te willen vinden.
het tegendeel lijkt waar te gaan zijn.
Er zit nu zoveel woede en haat bij de schreeuw-youtubers (ik ben inmiddels afgehaakt) dat het belangrijkste doel nu lijkt te zijn het voorkomen dat Amazon zodanige winst behaalt dat die 1B investering verdampt: dat zou het punt zijn: deze serie moet het maken want er is teveel geld in gestopt. Deze serie MOET slagen.
En dat proberen ze blijkbaar krampachtig met allerlei evenementjes waar ze critici/fans proberen om te kopen met goodies (althans dat is de bewoording van de youtube-filmpjes).
En alle initiele reacties op de sneak-peak vertoningen zouden dezelfde teksten bevatten.

Ja, ze zullen frame voor frame uitpluizen en affakkelen.
Voor wie? Hun eigen kijkers.

Toch zullen ze daarmee wel geld in het laadje stoppen want ze zullen het moeten bekijken 8)7
Ik weet nog steeds niet of ik ga kijken.
Misschien wacht ik de tomaten eerst af voordat ik een abo ga nemen. Kan ik direct meerdere episodes tegelijk kijken en niet alleen de eerste twee. De eerste twee zullen waarschijnlijk dan het beste zijn (bundelkorting) maar of het verhaal daarna goed blijft is de vraag.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Dat gevoel heb ik er ook bij. Maar dan nog. Ik heb zat boeken gelezen die verfilmd zijn (tot film of serie) en altijd is er wel iets op aan te merken. Een verfilming is hoe dan ook een kwestie van interpretatie én keuzes maken. Dat kan je nooit voor iedereen goed doen. Zo probeer ik ook altijd naar een film/serie afkomstig van een boekscenario te kijken, als een interpretatie van de makers. Ik zal dan ook nooit woedend worden als vanaf geweken wordt. Het is of geslaagd binnen de context van de film/serie of is dat niet. Hoogstens zou je kunnen opmerken dat er een verschil is met het boek en dat je de keuze om af te wijken (die niet goed heeft uitgepakt) niet begrijpt.
Ik vermoed overigens dat er vast en zeker ook verfilmingen zijn van een boek, waarbij de verhaallijn de inspiratie voor het script vormt, die beter dan het boek zelf. Een slecht boek goed verfilmen, lijkt mij ook makkelijker dan een goed boek goed verfilmen.

Daarnaast is er altijd een tijdsgeest waar je bij de verfilming rekening mee moet houden. Boeken die meer dan een halve of hele eeuw geleden zijn geschreven, brengen soms onderdelen met zich mee die in de huidige moraal niet meer zo opgenomen kunnen worden of zich ervoor lenen om aan te laten sluiten bij de huidige moraal. Juist dat maakt verfilmingen ook interessant, omdat het gemaakt is in een bepaalde tijd met bijbehorende tijdsgeest. Wat dat betreft interessant dat @Verwijderd de prequels van Star Wars noemt. Daar is gigantisch veel kritiek op geweest, omdat men (terecht of onterecht) stereotyperingen zag achter bepaalde intergalactische volkeren en karakters. Dat soort ophef voorkom je als producent ook liever, waardoor je nu ziet dat er eerder op (zogenoemde) 'woke'-sentimenten wordt ingespeeld. Wat ik er zelf ook van vind, ik vind het in ieder geval mooi hoe dat de huidige tijdsgeest weergeeft. Wat mij betreft kan ik er in ieder geval niet wakker van liggen, als het goed verwerkt is in de verhaallijn van de serie. Maar dat kan ik pas beoordelen als ik de serie gekeken heb.

[ Voor 0% gewijzigd door bazzemans op 29-08-2022 16:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
Ik weet nog steeds niet of ik ga kijken.
Misschien wacht ik de tomaten eerst af voordat ik een abo ga nemen. Kan ik direct meerdere episodes tegelijk kijken en niet alleen de eerste twee. De eerste twee zullen waarschijnlijk dan het beste zijn (bundelkorting) maar of het verhaal daarna goed blijft is de vraag.
Ho eens even, na maandenlang zo los te gaan in dit topic kun jij het absoluut niet maken om niet te gaan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Haha inderdaad @Verwijderd, daar heeft @Melkunie wel gelijk in. Ik ben nu juist ook wel benieuwd hoe je er straks over denkt (of ik het er nou mee eens ben of niet). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melkunie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Ho eens even, na maandenlang zo los te gaan in dit topic kun jij het absoluut niet maken om niet te gaan kijken ;)
na maanden te hebben gehyped zou je dat verwachten ja.
Maar met name de publiciteitsstunts (zoals die woke fans en de interviews met een aantal cast-leden) hebben die hype behoorlijk de nek om gedraaid.
bazzemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Dat gevoel heb ik er ook bij. Maar dan nog. Ik heb zat boeken gelezen die verfilmd zijn (tot film of serie) en altijd is er wel iets op aan te merken. Een verfilming is hoe dan ook een kwestie van interpretatie én keuzes maken. Dat kan je nooit voor iedereen goed doen. Zo probeer ik ook altijd naar een film/serie afkomstig van een boekscenario te kijken, als een interpretatie van de makers. Ik zal dan ook nooit woedend worden als vanaf geweken wordt. Het is of geslaagd binnen de context van de film/serie of is dat niet. Hoogstens zou je kunnen opmerken dat er een verschil is met het boek en dat je de keuze om af te wijken (die niet goed heeft uitgepakt) niet begrijpt.
Ik vermoed overigens dat er vast en zeker ook verfilmingen zijn van een boek, waarbij de verhaallijn de inspiratie voor het script vormt, die beter dan het boek zelf. Een slecht boek goed verfilmen, lijkt mij ook makkelijker dan een goed boek goed verfilmen.

Daarnaast is er altijd een tijdsgeest waar je bij de verfilming rekening mee moet houden. Boeken die meer dan een halve of hele eeuw geleden zijn geschreven, brengen soms onderdelen met zich mee die in de huidige moraal niet meer zo opgenomen kunnen worden of zich ervoor lenen om aan te laten sluiten bij de huidige moraal. Juist dat maakt verfilmingen ook interessant, omdat het gemaakt is in een bepaalde tijd met bijbehorende tijdsgeest. Wat dat betreft interessant dat @Verwijderd de prequels van Star Wars noemt. Daar is gigantisch veel kritiek op geweest, omdat men (terecht of onterecht) stereotyperingen zag achter bepaalde intergalactische volkeren en karakters. Dat soort ophef voorkom je als producent ook liever, waardoor je nu ziet dat er eerder op (zogenoemde) 'woke'-sentimenten wordt ingespeeld. Wat ik er zelf ook van vind, ik vind het in ieder geval mooi hoe dat de huidige tijdsgeest weergeeft. Wat mij betreft kan ik er in ieder geval niet wakker van liggen, als het goed verwerkt is in de verhaallijn van de serie. Maar dat kan ik pas beoordelen als ik de serie gekeken heb.
een tijdgeest verandert de volkjes en rassen niet die in een bepaalde wereld zijn beschreven.
In de hedendaagse wereld verandert de tijdgeest ook niet ineens uiterlijke kenmerken of samenstellingen van native volkjes in bijv. Afrika, Azië of Zuid-Amerika.
Er zijn misschien touristen, handelaars etc. maar het is niet ineens zo dat er ineens natives met andere uiterlijke kenmerken zijn. Dat doen hedendaagse filmmakers wel. Zie bijv. in the Witcher.
Maar dus ook in Middle Earth. Dat kan gewoon niet. Dat klopt niet.
De filmmakers hebben blijkbaar de vrijheid om dat wel te doen maar dat wil niet zeggen dat het klopt. En mijns inziens is een tijdgeest daarin geen argument.

En tijdcompressie is een gevaarlijk instrument, zo blijkt wel weer.
Je verandert ermee het verhaal in tal van facetten. Van klein tot groot.
In het klein bijv. Galadriel die nooit Tal-Miriel zal hebben ontmoet, maar Amazon vindt van wel.

Van de duizend en een zaken die ze kunnen en konden verfilmen (al dan niet met licentie... die ze hier ook niet van hebben) kiezen ze ervoor om iets te gaan verfilmen waar maar weinig materiaal over beschikbaar is. En van dat beschikbare materiaal gooien ze ook alles in een blender en doen er maar wat mee.
Alleen omdat ze zelf een eigen verhaal wilden schrijven, en ik blijf het herhalen, vanuit de arrogantie dat ze zelf een net zo'n goed meesterwerk kunnen schrijven als Tolkien zelf (maar die dat niet zelf gedaan heeft).

Of ik ga kijken is dus nog maar de vraag. Met name of ik direct op 2 september al ga kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
@Verwijderd, ik ga niet op elk punt van je post reageren. We hebben hier al gezien dat dit uitmondt in lappen tekst heen-en-weer.

Dat er, om filmografische redenen alsmede de huidige tijdsgeest, van het originele verhaal wordt afgeweken is een feit. Prima dat je dat als zodanig verkondigt. Je bent echter van mening dat dit bepalend is voor of het wel/niet een goede verfilming is. Wat jij blijft doen is die mening als een feit poneren. Terwijl dat voor een heel groot deel van de kijkers gewoon niet zal opgaan, omdat ze de door jouw genoemde achtergrond of niet kennen of de adaptaties kunnen accepteren.

Overigens respecteer ik je mening en ben ik ook best wel benieuwd naar de verschillen (die jij weet te benoemen). Zal ik het daardoor als serie minder interessant of leuk vinden? Neuh, daar twijfel ik geen moment aan.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 29-08-2022 18:39 . Reden: Typos en tekstfouten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:37:
Terwijl dat voor een heel groot deel van de kijkers gewoon niet zal opgaan, omdat ze de door jouw genoemde achtergrond of niet kennen of de adaptaties kunnen accepteren.
met andere woorden: Amazon past gewoon het verhaal aan en het publiek denkt dat dit is wat Tolkien geschreven heeft.

'Based on the works of Tolkien' is daar geen afdoende waarschuwing voor.

Zelfs als het een groot succes wordt onder de gemiddelde popcornkijker betekent dat nog steeds een middelvinger naar de wereld die Tolkien geschreven heeft want het is een FEIT inderdaad dat de insteek van de filmmakers en de cast niet is wat in de boeken staat.
En vind ik het een misleiding van de kijker. Het is namelijk geen werk van Tolkien. Het speelt zich slechts af in de wereld die Tolkien geschreven heeft en gebruikt een paar elementen daaruit maar verder wordt het naar verludi vooral een verhaal wat die twee onervaren totempalen ingehuurd door Amazon verzonnen lijken te hebben.

Ik ga er vanuit dat de eerste twee episodes prima te pruimen zijn. Ze hebben die combo niet voor niets laten zien aan een publiek wat lof van de daken moet schreeuwen (als tegengeluid op de kritiek van de elitaire fans).
Het gaat echter om de rest van het verhaal. Er zijn namelijk meer episodes :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:53:
[...]

'Based on the works of Tolkien' is daar geen afdoende waarschuwing voor.
Dit is dus jouw mening.
Zelfs als het een groot succes wordt onder de gemiddelde popcornkijker betekent dat nog steeds een middelvinger naar de wereld die Tolkien geschreven heeft [...]
Dit is ook jouw mening.
want het is een FEIT inderdaad dat de insteek van de filmmakers en de cast niet is wat in de boeken staat.
De insteek van een verfilming staat nooit ergens beschreven, anders was het wel een filmscript geweest en geen boek. De mate waarin de adaptatie je stoort is een mening.
En vind ik het een misleiding van de kijker. Het is namelijk geen werk van Tolkien. Het speelt zich slechts af in de wereld die Tolkien geschreven heeft en gebruikt een paar elementen daaruit maar verder wordt het naar verludi vooral een verhaal wat die twee onervaren totempalen ingehuurd door Amazon verzonnen lijken te hebben.
Precies, het is jouw mening. Geen feit.
Ik ga er vanuit dat de eerste twee episodes prima te pruimen zijn. Ze hebben die combo niet voor niets laten zien aan een publiek wat lof van de daken moet schreeuwen (als tegengeluid op de kritiek van de elitaire fans).
Het gaat echter om de rest van het verhaal. Er zijn namelijk meer episodes :)
Dat mag jij vinden :)

Nogmaals: het is prima om aan te geven waar de verfilming van de boeken afwijkt (graag zelfs, ik ben best geïnteresseerd). Laat iedereen voor zich bepalen of hij/zij daar een probleem mee heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door bazzemans op 29-08-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:56:
[...]

Dit is dus jouw mening.

[...]

Dit is ook jouw mening.

[...]

De insteek van een verfilming staat nooit ergens beschreven, anders was het wel een filmscript geweest en geen boek. De mate waarin de adaptatie je stoort is een mening.

[...]

Precies, het is jouw mening. Geen feit.

[...]

Dat mag jij vinden :)

Nogmaals: het is prima om aan te geven waar de verfilming van de boeken afwijkt (graag zelfs, ik ben best geïnteresseerd). Laat iedereen voor zich bepalen of hij/zij daar een probleem mee heeft.
ja het is een mening.

'Mata van adaptatie mij stoort'....

De schaal van afwijking van het script is mindboggling. Hoe groot die schaal is moeten we nog gaan zien maar wat we er nu al van weten had het net zo goed een compleet andere wereld kunnen zijn, zoveel is er aangepast om te voldoen aan de hedendaagse tijdgeest.
Nogmaals: het is prima om aan te geven waar de verfilming van de boeken afwijkt (graag zelfs, ik ben best geïnteresseerd).
En als je geinteresseerd bent had je dit al geweten. Je verwijst naar mijn 'lappen tekst'.
Als je die had geweten, inclusief de bijbehorende filmpjes (althans de posts die niet zijn verwijderd) dan had je al geweten hoe en waar het allemaal 'mis' gaat :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

En als je geinteresseerd bent had je dit al geweten. Je verwijst naar mijn 'lappen tekst'.
Als je die had geweten, inclusief de bijbehorende filmpjes (althans de posts die niet zijn verwijderd) dan had je al geweten hoe en waar het allemaal 'mis' gaat :)
Ik lees het wel, maar reageer er niet op ;). Ik interesseer mij voor de verschillen tussen boek(en) en verfilming, maar het beïnvloed mijn mening (die ik overigens nog moet vormen, want de serie is nog niet eens gestart) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazzemans schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Ik lees het wel, maar reageer er niet op ;). Ik interesseer mij voor de verschillen tussen boek(en) en verfilming, maar het beïnvloed mijn mening (die ik overigens nog moet vormen, want de serie is nog niet eens gestart) niet.
ook al is de serie nog niet eens gestart... we hebben toch al heel wat gezien of niet?
Qua keuzes van de makers, van de karakters, van het verhaal... wat het ook maar mag zijn voor de rest qua inhoud.

Je kan je nog geen beeld vormen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

ook al is de serie nog niet eens gestart... we hebben toch al heel wat gezien of niet?
Qua keuzes van de makers, van de karakters, van het verhaal... wat het ook maar mag zijn voor de rest qua inhoud.

Je kan je nog geen beeld vormen?
Een beeld wel, maar geen definitieve mening. Ik heb al een aantal keer aangegeven hier dat ik (ondanks kritieken die ik lees) ernaar uitkijk om deze serie te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05
Komen wel heel veel positieve reacties binnen nu, blijkbaar heeft een nieuwe groep mensen de eerste 2 afleveringen al kunnen zien en veel lof aan de twitter reacties etc te zien!

Schijnt wel echt groots qua scope te zijn enzo precies waar ik op hoopte.

https://www.gamespot.com/...ry-positive/1100-6506832/

Hypetrain is wel van start bij mij hoor:)

[ Voor 10% gewijzigd door Stylze op 29-08-2022 20:40 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:10
Er zullen deze week meer en meer positieve reacties binnen komen, Amazon organiseert enkele vertoningen in cinemazalen en hoopt dat kijkers enthousiast buiten lopen. Als je een ticket ben je op voorhand al gemotiveerd, daar rekent Amazon op.

Enkel een kleine fractie van de kijkers zal Silmarillion hebben gelezen dus dwergen met baarden of niet en Numenoreans met baard, dat zal hen worst wezen. Detaillistische kritiek zal ook geen grote zorg zijn voor Amazon (zelfs niet of het 6/10 is of 9/10), als ze ik zeg maar iets 100 miljoen kijkers in 1 week kunnen bereiken, dan is voor hen de buit binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ach, de eerste twee afleveringen vertonen op z'n minst meerdere minuten een soort flashback en de rest zal ook wel in orde zijn.
maar de rest van de episodes moet zich nog bewijzen.

Ik wacht nog wel even met hypen.

Op zich wel jammer want ze hebben van tijd tot tijd mooie plaatjes en mooie dingen om te tonen en te vertellen.
maar daarna verpesten ze het met hun woke identiteitspolitiek en aanverwante zaken.
In plaats van gewoon Tolkien's verhaal te vertellen, moeten ze zo nodig hedendaagse politiek erin stoppen terwijl het verhaal dat niet nodig had en niet nodig heeft om een succes te worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De reviewembargo voor de eerste twee afleveringen is opgeheven en de eerste reviews zien er overwegend positief uit.
Een greep uit wat reviews die ik online tegen kwam:

The Guardian: https://www.theguardian.c...f-the-dragon-look-amateur
"so astounding it makes House of the Dragon look amateur"
score 4/5

Van FilmLore een review van een scepticus die de eerste beelden en trailers zwaar tegen vond vallen: https://www.filmlore.no/2022/08/the-rings-of-power/
(score: 5/5)

Van Empire: https://www.empireonline....rings-the-rings-of-power/
"Lavish and sweeping, The Rings Of Power puts its money where its mouth is. It might take a second to get accustomed to these new characters, but the signs are that it will be worthwhile."
(score 4/5)

Van TV Guide: https://www.tvguide.com/n...azon-epic-series-tolkien/
"for those who've missed Middle Earth and its inhabitants, The Rings of Power should feel like a homecoming."
(score 8.1/10)

Van Lastly: https://www.latestly.com/...ly-exclusive-4144773.html
"The Lord of the Rings: The Rings of Power isn’t bad by any means. I would go so far to say that it even is a technical masterpiece, but what it lacks is any intimacy in its plot and an urgency to the threat of Sauron."
(score 2.5/5)

Decider: https://decider.com/2022/...power-review-prime-video/
"The Lord of the Rings: The Rings of Power starts off on an incredibly promising note. Whether or not the first season can continue to deliver on that promise is less clear."
(A-)

GeekVibesNation: https://geekvibesnation.c...he-rings-of-power-review/
"Fans new and old will definitely enjoy this show, so if you’re a fan of the original films and books, or just the fantasy genre in general, definitely check out this show."
{score 10/10)

Uiteraard zijn die gewone mediaoutlets en geen Tolkien-experts. Ik ben benieuwd naar hun reviews.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 31-08-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Nog een aanvulling:

Indiewire - "‘The Lord of the Rings: The Rings of Power’ Review: A Solid Return, If Not Quite Fit for a King. J.R.R. Tolkien's fantasies take blockbuster form once more in Amazon Prime Video's over-calculated yet cogent new series."

Sepinwall: The Lord of the Rings: The Rings of Power’ Is A Fantasy Series to Rule Them All

IGN - "The Lord of the Rings: The Rings of Power is telling its own story using the lore of Tolkien as a foundation, and the first two episodes make a solid case for why that story deserves to be told in such extravagance. While the first episode gets a little too caught up in exposition, the second is able to build on the characters and their relationships much more naturally, setting in motion a few intriguing subplots and a respectable amount of action. Through it all, it’s always well-acted by its ensemble cast and gorgeously shot and produced, with cinematography, effects, costumes, and original music that rival the biggest of big-budget movies."

7.1 op metacritic: https://www.metacritic.co...r/season-1/critic-reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Als we aanvullingen doen dan mag dit pareltje niet gemist worden :D

The Daily Mail: https://www.dailymail.co....rd-Rings-Rings-Power.html

"No turkey, however bloated and stupid, could ever be big enough to convey the mesmerising awfulness of Amazon's billion dollar Tolkien epic"
1/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Of deze:

The Guardian.com - Lord of the Rings: The Rings Of Power Review. "So astounding it makes House of the Dragon look amateur"

Vrij uiteenlopende reviews. Heel bijzonder haha.

[ Voor 16% gewijzigd door doobieters op 31-08-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Voor sommigen is het traagjes, anderen genieten van de visuals. Met enkel 2 episodes achter de kiezen voor een wereld die honderden pagina's telt, je kan moeilijk verwachten om meteen te knallen.

Mijn indruk is dat het toch redelijk positief uitvalt en de sceptici het voordeel van de twijfel gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:31

Vrijdag

De Zwarte

doobieters schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:39:

IGN - "The Lord of the Rings: The Rings of Power is telling its own story using the lore of Tolkien as a foundation, and the first two episodes make a solid case for why that story deserves to be told in such extravagance. While the first episode gets a little too caught up in exposition, the second is able to build on the characters and their relationships much more naturally, setting in motion a few intriguing subplots and a respectable amount of action. Through it all, it’s always well-acted by its ensemble cast and gorgeously shot and produced, with cinematography, effects, costumes, and original music that rival the biggest of big-budget movies."
En als de serie flopt of niet het succes was waarop men hoopte, komt IGN waarschijnlijk met het volgende:

"What everyone expected happened: Rings of Power failed to deliver! Here are the ten reasons we already told you why this would happen!"

:P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zal in elk geval niet floppen als het gaat om de visuals en de hoeveelheid geld die er tegenaan geknald is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT

Review van de Nerd of the Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FUCK! :(

Ok ik moet kijken. :P

Ik haat nog steeds de diversity-hires op plaatsen waar ze niet thuishoren, en de onzin uitgekraamd door sommige castleden.
Ik wantrouw nog steeds de geruchten rondom de storyline van Galadriel of Halbrand.
Celebrimbor ziet er niet uit als een Celebrimbor :X

Maar als Nerd of the Rings voorzichtig positief is kan er vast wel een zesje vanaf.
Hij geeft zelf een 8, en de meesten. Dat is geen 10/10 zoals hij LotR geeft of een 6'je voor de Hobbit.
Dat betekent dat er toch iets meer zit in RoP dan in de Hobbit, die ik wat dat soort punten betreft helemaal niet spuuglelijk vond.
Zolang het beter is dan de Hobbit trilogie belooft het wel wat.

EDIT: zit wat filmpjes te kijken met reviews.
Eentje praat over Galadriel zijnde een Mary Sue en een Karen.
Ok... een Mary Sue? Omdat ze alles kan? Duh... het is Galadriel, een van de Eldar geboren uit de huizen van de Noldor en Teleri. Geboren in Aman. Meest machtige elf in Middle Earth naast Feanor (en Feanor was een idioot).
Natuurlijk kan ze alles.
Dat is dus een drogreden, maar ja het is nu eenmaal een klassiek argument in hedendaagse filmkritiek die hier helaas niet op gaat want Galadriel is geen Mary Sue, ze kan alles want ze is Galadriel. In theorie beschouw ik iedereen die het Mary Sue argument serieus neemt als iemand die de lore niet kent..

Voor de rest vooral focus op wat er staat in de reviews en wat er werkelijk staat:
- it's not perfect, but it's great!
- it's a trumph, though it has its flaws
Uhm....
Dat kan ook betekenen dat het een clusterfuck is. Iets wat ik best durf te geloven gezien de trackrecord van de showrunners (of juist het gebrek daar aan).

Deze vond ik wel grappig:
- Galadriel spends the first hour telling everyone to worry about Sauron
- everyone tells Galadriel not to worry about Sauron
- that's one hour of the seven of this season
- feel the 1B dollars yet?

Klinkt tot nu toe als een fanfic storyline geschreven door een 9-jarig kind.
We gaan het zien :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:41:
Als we aanvullingen doen dan mag dit pareltje niet gemist worden :D

The Daily Mail: https://www.dailymail.co....rd-Rings-Rings-Power.html

"No turkey, however bloated and stupid, could ever be big enough to convey the mesmerising awfulness of Amazon's billion dollar Tolkien epic"
1/5
This is a disaster dragon – plucked, spatchcocked, with a tankerload of Paxo stuffed up its fundament, roasted and served with soggy sprouts.

The Lord Of The Rings: The Rings Of Power (Amazon Prime) is so staggeringly bad, it's hilarious. Everything about it is ill-judged to a spectacular extreme.

The cliche-laden script, the dire acting, the leaden pace, the sheer inconsistency and confusion as it lurches between styles – where do we start?

Yikes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja:

- it's a triump, but isn't perfect
- it's great! but flawed

Veel fast-paced actie voordat je de karakters een beetje leert kennen.
Een paar brakke dialoogjes maar ook wel weer goed spul.

De storyline maakt het of kraakt het.
Not all that glitters is gold.... ook niet als je er een miljard tegenaan gooit.

Belooft nog niet veel goeds. De reviews zijn positief, maar als je tussen de regels doorleest wat er echt staat, zijn er genoeg stokken te vinden om mee te slaan als je dat echt wil.

On september 3rd I will watch it at first light!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Justevo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

This is a disaster dragon – plucked, spatchcocked, with a tankerload of Paxo stuffed up its fundament, roasted and served with soggy sprouts.

The Lord Of The Rings: The Rings Of Power (Amazon Prime) is so staggeringly bad, it's hilarious. Everything about it is ill-judged to a spectacular extreme.

The cliche-laden script, the dire acting, the leaden pace, the sheer inconsistency and confusion as it lurches between styles – where do we start?

Yikes..
Ik mag toch hopen dat je een vod als The Daily Mail niet serieus neemt :X
Het was enkel geplaatst als vermaak, niet als een serieuze review. Hun reviews zijn hooguit goed genoeg om de kachel mee aan te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Ik mag toch hopen dat je een vod als The Daily Mail niet serieus neemt :X
Het was enkel geplaatst als vermaak, niet als een serieuze review. Hun reviews zijn hooguit goed genoeg om de kachel mee aan te maken :+
net zoals het script van RoP? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Vooral deze comment in een review is prachtig

VG - "For those who do not have a master's degree in Tolkien's work, and are able to realize that film and book are two very different things, The Lord of the Rings: The Rings of Power" is a successful retelling within J. R. R. Tolkien's framework. Sometimes you can even replace ‘successful’ with ‘spectacular’ and ‘fantastic’."

We moeten ook niet vergeten dat 95 % van de kijkers niet alle boeken 3 keer gelezen hebbe . Dit gaat gewoon genieten worden voor die 95 % in ieder geval:)

Playstation 5

Verwijderd

Stylze schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:36:
Vooral deze comment in een review is prachtig

VG - "For those who do not have a master's degree in Tolkien's work, and are able to realize that film and book are two very different things, The Lord of the Rings: The Rings of Power" is a successful retelling within J. R. R. Tolkien's framework. Sometimes you can even replace ‘successful’ with ‘spectacular’ and ‘fantastic’."

We moeten ook niet vergeten dat 95 % van de kijkers niet alle boeken 3 keer gelezen hebbe . Dit gaat gewoon genieten worden voor die 95 % in ieder geval:)
wat wordt er precies ge-'retelled' dan?
Die andere formulering is correct: 'within Tolkien's framework'.
Het is geen verhaal van Tolkien. Het is een zelfbedacht verhaal dat zich afspeelt binnen Tolkien's wereld met hevige tijdcompressie.
Ik zie vooral een verzonnen verhaal over een karakter die nauwelijks een door Tolkien geschreven aandeel had in de Second Age. Eigenlijk geen, anders dan dat er genoemd is waar ze heeft gewoond.
Vervolgens heul veul original characters (van de vier karakters zijn er drie een diversity hires die niet passen binnen de karakteristieken in de wereld van Tolkien, en uitgerekend de blanke is een 'bad guy'... tenminste zo lijkt het vooralsnog). Kan hoor, maar ik moet eerst zien of ze het waar kunnen maken.

Als het script faalt, krijg je 95% van de kijkers die denken 'wat een kutverhaal heeft Tolkien geschreven'.
En dan gaan ze verder zoeken en zien ze dat de 'fans' (dus niet die LGBTQ 'superfans' die Sauron 'hot' vinden en 'can change him') het vanaf het begin hebben doorzien als een flop.

Het is dan letterlijk parels voor de zwijnen. Mooie plaatjes, maar een kutverhaal met karakters die niet zijn hoe ze zijn (zelfs niet in de Second Age). Een publiek is niet dom, die prikt daar doorheen.

Ik ga pas kijken als het hele seizoen uit is en de eerste echte reviews binnen zijn ipv de door Amazon betaalde reviews. En dus niet alleen van de eerste twee episodes.
Mooie plaatjes maken kan iedereen, doen Tolkien fans al decennialang.
Maar of een stel secundaire sleutelhangers er ook een goed verhaal over kunnen schrijven moet nog blijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 07:46 ]

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik begin mij ernstig zorgen te maken

*ernstig met een korrel zout, het is maar een serie :9

[ Voor 24% gewijzigd door Uzuhl op 01-09-2022 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Waar mensen zich druk om maken. Het is maar een serie die nog niet eens is gestart. Wacht het gewoon af totdat we een paar eps hebben gezien.
Mij persoonlijk zou het een worst wezen of het iets afwijkt van de bron. Zo bekend ben ik er niet mee en ben allang blij dat we een 'Lotr' serie krijgen die ook nog qua stijl op de films lijkt.

Die hard fans, ongeacht franchise, hebben altijd wat te zeiken en die neem ik dus met een gigantische korrel zou. Het gaat mij om de serie wat ik te zien krijg en dat het me vermaakt.

Nog 1 dag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vertel, heb jij een hobby/interesse wat je een warm hart toedraagt?
Een favoriete film bijv.? Wat zou jij ervan vinden als er een remake komt die kotst over die originele favoriete film?
Dat zal je vast ook jammer vinden. Ja het is maar een film maar je hebt er vast een mening over. Omdat je er persoonlijk meer betrokken bent bij het concept.

Dit is geen generieke franchise maar een diepe wereld met die-hard fans in films, muziek, boeken, artwork.
En geen franchise van een paar jaar oud oid maar een van de oudste verhalen qua boeken en films, vele decennia terug.
Het is geen Marvel :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ja, sommige reviews zijn niet mals. Diegene die positief zijn, zijn ook weer niet heel positief. Beetje een zesje gemiddeld zou ik zeggen. Rotten tomatoes scoort 83% positief, wat weinig zegt aangezien een 6 ook al positief is daar.

Maar goed, het is Amazon, dus hoge verwachtingen zou ik sowieso niet hebben. Beetje zoals Disney, die je ook niet meer serieus kunt nemen in de filmwereld.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Hebben we compleet andere reviews gelezen? Veruit de meeste reviews zijn gewoon positief tot zeer positief. Ook de gewone mensen die de eerste twee afleveringen hebben gezien in de publieke bioscoopvertoningen zijn veruit positief. Een enkeling heeft wat nitpicks.

Maar goed, dat zullen ook allemaal wel Amazon shills zijn, want stel je voor dat reviews ook gewoon positief kunnen zijn 8)7

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
EDIT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:40:
Hebben we compleet andere reviews gelezen? Veruit de meeste reviews zijn gewoon positief tot zeer positief. Ook de gewone mensen die de eerste twee afleveringen hebben gezien in de publieke bioscoopvertoningen zijn veruit positief. Een enkeling heeft wat nitpicks.

Maar goed, dat zullen ook allemaal wel Amazon shills zijn, want stel je voor dat reviews ook gewoon positief kunnen zijn 8)7
Ze zouden die ratings moeten blokkeren tot gans het seizoen uitgezonden is.
Velen willen interessant doen door extreme hoge of lage scores toe te kennen.
Ik kijk gewoon zonder extreem hoge verwachtingen, als het mij niet aanstaat zet ik het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:40:

die positieve reviews hebben, zoals ik al schreef, vaak een boodschap onder water.
lees ze er maar eens op na:

- fantastisch, maar niet perfect
- cinematic masterpiece, but flawed

dat soort zaken.
En tja... de critici noemen ook andere reviews van bepaalde websites. Die in het verleden bij andere producties net zo lovend waren.. bijv. over de nieuwe Resident Evil, die was ook fantastisch. Now cancelled.
Dus als ze nu net zo positief zijn over RoP, hoe betrouwbaar is dat nog?
Net als de Tweakers review was voor BF2042. Was ook best positief, maar heeft toch in moeten binden.

De echte reviews komen van de werkelijke kijkers af vanaf 2 september. De rest krijgt er (soort van) voor betaald om vooraf lovende reviews te schrijven.
Als je mensen langs laat komen voor previews en de deur weer uitstuurt met goody bags etc. dan is de vraag hoe betrouwbaar de review zal zijn. Ook vanwege het embargo kunnen ze nauwelijks echt iets vertellen.

niet dat het uitmaakt volgens de haters want Amazon zal toch blijven zeggen dat de serie een groot succes is :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Ik vind wel mooi dat ik lees dat Rings of Power beter wordt ontvangen dan House of Dragons. Dat had ik toch niet verwacht!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 16:14
Deze reactie op een Youtube filmpje vind ik heerlijk:
The World has changed, I feel it in the water, I feel it in the Earth. I smell it in the air. It began with the forging of the great books. Ideas were given to J.R.R Tolkien, immortal, wisest and fairest of all beings. Film rights were granted to Jackson, great miner and craftsman of the mountain of lore. And nine, nine hours were gifted to the race of men, who above all else, desire quality and honesty. But they were all of them deceived, for another show was made. In the Land of Amazon, in the fires of Mount Prime, the Dark Lord Bezos forged in secret a massive flop. And into this show he poured his money, his malice and his will to dominate all shows. One show to ruin them all, one show to bind them, in the Land of Amazon where the shadows lie.
Als fan van de films maar geen grote kenner hoop ik er toch van te kunnen genieten...

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:02:
[...]

vertel, heb jij een hobby/interesse wat je een warm hart toedraagt?
Een favoriete film bijv.? Wat zou jij ervan vinden als er een remake komt die kotst over die originele favoriete film?
Dat zal je vast ook jammer vinden. Ja het is maar een film maar je hebt er vast een mening over. Omdat je er persoonlijk meer betrokken bent bij het concept.
Begrijp het wel.
Ik ben grote fan van de Alien films en die hebben ze ook kapot gemaakt met bepaalde films of verhaal lijnen. Maar ik ben nog altijd fan. Films zijn geweest en waren goed. Voor mij persoonlijk baal ik er niet zo van dat ze bepaalde zaken kapot hebben gemaakt want ik heb nog altijd de herinneringen aan de 1e twee en zelfs 3 ben ik over de tijd wat meer gaan waarderen.
Volgend jaar de serie! Mij gaat het erom dat ik terug wordt genomen in de wereld en mocht het niet goed zijn so be it. Ik kies er zelf voor om ze te kijken of niet. De 1e twee heb ik misschien al zeker 30+ keer gekeken en kan hem zo weer opzetten. De latere, slechtere, delen zal ik niet meer zo snel rewatchen.

Uiteindelijk kunnen wij er toch niet veel aan doen. Als de kijkcijfers of bioscoopkaarten slecht zijn dan zullen ze wel achter hun oren gaan krabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:27
Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:25:
En tja... de critici noemen ook andere reviews van bepaalde websites. Die in het verleden bij andere producties net zo lovend waren.. bijv. over de nieuwe Resident Evil, die was ook fantastisch. Now cancelled.
Dus als ze nu net zo positief zijn over RoP, hoe betrouwbaar is dat nog?
Net als de Tweakers review was voor BF2042. Was ook best positief, maar heeft toch in moeten binden.

De echte reviews komen van de werkelijke kijkers af vanaf 2 september. De rest krijgt er (soort van) voor betaald om vooraf lovende reviews te schrijven.
Als je mensen langs laat komen voor previews en de deur weer uitstuurt met goody bags etc. dan is de vraag hoe betrouwbaar de review zal zijn. Ook vanwege het embargo kunnen ze nauwelijks echt iets vertellen.
Ik weet nog niet hoe deze serie wordt, maar professionele reviews vertrouw ik inderdaad niet meer. Ze hebben er allemaal belang bij om een belangrijke nieuwe productie van een grote jongen als Amazon of Disney de hemel in te prijzen. Schrijf je negatieve dingen dan krijg je volgende keer iets niet vooraf te zien en heb je geen content meer om je site of YouTube kanaal mee te vullen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Maar als Nerd of the Rings voorzichtig positief is kan er vast wel een zesje vanaf.
Hij geeft zelf een 8, en de meesten. Dat is geen 10/10 zoals hij LotR geeft of een 6'je voor de Hobbit.
Vergeet niet, die 10 komt een jaar of 20 na de films. De films hebben in die jaren een welhaast mythische status bereikt, terwijl de kritiek van de Tolkien-taliban ook toen al niet mals was.
- it's not perfect, but it's great!
- it's a trumph, though it has its flaws
Uhm....
Dat kan ook betekenen dat het een clusterfuck is. Iets wat ik best durf te geloven gezien de trackrecord van de showrunners (of juist het gebrek daar aan).
Ehm, nee, dat kan niet betekenen dat het een clusterfuck is, vanuit het perspectief van de reviewer althans. Dat je zelf een andere mening hebt is prima, maar die hangt uberhaupt niet van andermans review af. Hoop ik dan.
Klinkt tot nu toe als een fanfic storyline geschreven door een 9-jarig kind.
We gaan het zien :P
Dat kan wellicht voor De Hobbit, maar de basis voor Rings of Power is bepaald geen kinderlectuur :+

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:49:
[...]

Dat kan wellicht voor De Hobbit, maar de basis voor Rings of Power is bepaald geen kinderlectuur :+
en ze zeggen dat het toegankelijk moet zijn voor alle doelgroepen, inclusief kinderen.
Nou begrijp ik echter dat Bronwen creatief doet met een orc dus zo heel PG13 is het ook weer niet als dat klopt.

Verwijderd

[YouTube: An Introduction to The Rings of Power]

[ Voor 206% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
De twee afleveringen waren idd visuele parels, hoewel er al 2 uur materiaal is staan we nog helemaal aan de start. Ik denk dat aflevering 3 evengoed setup is en het verhaal pas vooruit gaat vanaf de 4e aflevering.

Je ziet duidelijk dat ze geen cent hebben bespaard en iedere wens voor set of CGI is goed ingewilligd. Een betere indruk van het plot is pas na het hele seizoen mogelijk, visueel en qua sfeer zit het alleszins meteen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Alstublieft geen spoilers vandaag, ik ga de afleveringen vanavond kijken. Alhoewel ik wel heel benieuwd ben naar jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
hotymoty schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:16:
Alstublieft geen spoilers vandaag, ik ga de afleveringen vanavond kijken. Alhoewel ik wel heel benieuwd ben naar jullie meningen!
Gewoon dit topic vermijden totdat je het zelf ook hebt gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.inverse.com/e...wer-amazon-cast-interview

Ladies of the Rings.
Leuk bedacht (maar wat een foto's, en wat een teksten... het gaat wederom niet om het verhaal maar om het feit dat ze vrouw zijn etc. en dat diversiteit iets is wat 'moet' ipv gewoon een goed verhaal vertellen. Wederom verkeerde insteek).

De term is Lord of the Rings. Dat is in principe een negatieve lading.
Sauron is de Lord of the Rings.
Maar ok, 'Ladies of the Rings'. Waarvan slechts twee Tolkien-karakters zijn (de overige drie niet) en waarvan slechts 1 ook daadwerkelijk een van de Rings of Power heeft gedragen.
Het is dus Lady of the Ring, niet 'Ladies' of the Rings.

Maar in het kader van emancipatie en gelijkheid: is er ook een artikel met een titel als 'Lords of the Rings' met interviews met de mannelijke cast-members? Nee zeker :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aflevering 1 bekeken. De opzet is wat traag, maar dat heb je bij dit soort series eigenlijk altijd. Eerst moet de boel op poten gezet worden. Ik vind dat dat op zich wel op een goede manier gedaan wordt. Ik zou het nog niet gelijk een topcijfer geven, maar het is (voor mij) wel uitnodigend genoeg om echt elke vrijdagochtend de volgende aflevering in te zetten.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EDIT
@Verwijderd Kan je niet gewoon kappen met dat gezeur en gewoon de serie kijken?
Dan zie je vanzelf of het wat is, en als het niks is, dan kan je ook stoppen met kijken en de mensen die gewoon van de serie willen genieten lekker laten genieten. Dank :)

--

Ik heb net de eerste aflevering gekeken en buiten die allereerste scène met Galadriel en haar broer die wat geforceerd aanvoelde was het een werkelijk prachtige aflevering. Prachtige beelden en zelfs in die ene aflevering hebben ze mij al weten te boeien met de verhalen.
De Harfoots zijn, zoals al vele mensen al hebben gezegd, een mooie en welkome toevoeging.
De diverse verhaallijnen zijn boeiend en ik ben erg benieuwd waar het naar toe gaat.
Ik denk dat veel mensen deze aflevering als traag zouden beschouwen, maar voor mij was dit het perfecte tempo. Het neemt genoeg tijd voor de karakters, zonder saai te worden.
Nu maar eens de tweede aflevering kijken :9

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 02-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:00:
buiten die allereerste scène met Galadriel en haar broer die wat geforceerd aanvoelde
en dan moet ik kappen met zeuren over zaken die me niet aanstaan :P
Ieder z'n ding.

De harfoots een welkome toevoeging. In welk opzicht? voor de variatie?
Ik kan me ook voorstellen dat het dan weer teveel aanvoelt als Lord of the Rings.
Officieel komen Hobbits alleen in de Third Age voor... kan ook zijn dat het afdoet aan de andere karakters wiens verhaal van de eerdere era's eigenlijk centraal zouden moeten staan. Dat was hun tijd namelijk. Waarom niet hen prominent in beeld brengen? Het verhaal heeft niet perse hobbits nodig. Ze worden niet eens genoemd in de First en Second Age. Hebben er ook geen aandeel in.

Maar goed, voor het concept dachten ook de showrunners dat het niet zonder hobbits kon.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:26
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:02:
[...]

Ieder z'n ding.

De harfoots een welkome toevoeging. In welk opzicht? voor de variatie?
Ik kan me ook voorstellen dat het dan weer teveel aanvoelt als Lord of the Rings.
Officieel komen Hobbits alleen in de Third Age voor... kan ook zijn dat het afdoet aan de andere karakters wiens verhaal van de eerdere era's eigenlijk centraal zouden moeten staan. Dat was hun tijd namelijk. Waarom niet hen prominent in beeld brengen? Het verhaal heeft niet perse hobbits nodig. Ze worden niet eens genoemd in de First en Second Age. Hebben er ook geen aandeel in.

Maar goed, voor het concept dachten ook de showrunners dat het niet zonder hobbits kon.
Heb je het al gezien dan?

erutangiS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:02:
[...]

Ieder z'n ding.
Ik vind het nogal een verschil of iemand die de aflevering gezien heeft 1 specifieke scene benoemt die hij niet super vond, of dat er epistel na epistel al wekenlang voor er ook maar 1 aflevering is uitgezonden wordt gepost over hoe waardeloos deze serie is. Met een ondertoon over diversiteit die ik op zijn zachtst gezegd onconstructief vind.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Michael_OsGroot schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:33:
[...]

Ik vind het nogal een verschil of iemand die de aflevering gezien heeft 1 specifieke scene benoemt die hij niet super vond, of dat er epistel na epistel al wekenlang voor er ook maar 1 aflevering is uitgezonden wordt gepost over hoe waardeloos deze serie is. Met een ondertoon over diversiteit die ik op zijn zachtst gezegd onconstructief vind.
Nou ja, zijn laatste post met dat interview voor Inverse is wel echt tekenend voor de agenda die achter de serie zit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

oh ja we zijn nu in de fase beland dat mensen hun mond moeten houden omdat ze nog geen episode hebben gezien :)

Moet ik het gezien hebben om iets te vinden van de oorspronkelijke verhalen en de aandacht die daar op zou moeten zijn gericht ipv op karakters die er niet in voor komen? Ik ga er vanuit dat ik dat gewoon mag aanstippen. Ik vroeg dan ook in welk opzicht de hobbits een welkome toevoeging zijn. Alleen voor de herkenbaarheid, nostalgie van de LotR trilogie? Ik wist het wel als ik scriptschrijver was: volledig richten op de karakters en verhalen uit de era waar het in voor komt. Het is hun verhaal, geen hobbit-verhaal. De showrunners hebben er voor gekozen om er een harfoots-verhaal van te maken. (it's not a hobbit story, it's a harfoots-story). In plaats van een verhaal over het smeden van de Ringen en Numenor.

Ja, die diversiteit ondertoon van de cast vind ik storend. Waar het hart vol van is stroomt de mond van over namelijk en blijkbaar vinden ze dat soort zaken belangrijker dan acteren in een interessant verhaal
Epistel na epistel, simpelweg omdat er ook artikel na artikel verschijnt dat bol staat van juist dit soort zaken. Dat je niets wil verklappen over de inhoud van de serie voordat er ook maar 1 aflevering is uitgezonden snap ik, en dat is dan waarschijnlijk de reden dat er, voordat er ook maar 1 aflevering is uitgezonden, het nergens anders over kan gaan dan over inclusiviteit en andere randzaken die er helemaal niet toe doen.
Justevo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:
[...]

Nou ja, zijn laatste post met dat interview voor Inverse is wel echt tekenend voor de agenda die achter de serie zit natuurlijk.
dit bedoel ik. Willen ze een mooie TV-serie maken in de wereld van Tolkien, of zijn de checklists het belangrijkst? (Nomvete vindt het zo enorm belangrijk dat er meer vrouwen in de show zitten, om 'de fout van Tolkien te corrigeren', iets wat 'nodig is'.)
Ja, nog voordat er een aflevering was uitgezonden werden geinteresseerden doodgegooid met juist dit soort zaken, zaken waar we het in dit topic niet over mogen hebben. Over gender, over huidskleur.
Dat was 80% van de zaken waar het over ging, nog voordat er 1 episode uitgezonden was.

Ben overigens wel benieuwd of Halbrand ook z'n teen breekt, we moeten natuurlijk over 15 jaar wel weetjes hebben voor op verjaardagen :*)

Maar ok, de episodes zijn nu uit dus daar kan nu over gepraat worden en niet meer over de zotte voorgeschiedenis waaruit een bepaalde insteek is gebleken.
Ik ga er vanuit dat daar inhoudelijk in de serie niets over terug te zien is. d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:
oh ja we zijn nu in de fase beland dat mensen hun mond moeten houden omdat ze nog geen episode hebben gezien :)

Moet ik het gezien hebben om iets te vinden van de oorspronkelijke verhalen en de aandacht die daar op zou moeten zijn gericht ipv op karakters die er niet in voor komen? Ik ga er vanuit dat ik dat gewoon mag aanstippen. Ik vroeg dan ook in welk opzicht de hobbits een welkome toevoeging zijn. Alleen voor de herkenbaarheid, nostalgie van de LotR trilogie? Ik wist het wel als ik scriptschrijver was: volledig richten op de karakters en verhalen uit de era waar het in voor komt. Het is hun verhaal, geen hobbit-verhaal. De showrunners hebben er voor gekozen om er een harfoots-verhaal van te maken. (it's not a hobbit story, it's a harfoots-story). In plaats van een verhaal over het smeden van de Ringen en Numenor.

Ja, die diversiteit ondertoon van de cast vind ik storend. Waar het hart vol van is stroomt de mond van over namelijk en blijkbaar vinden ze dat soort zaken belangrijker dan acteren in een interessant verhaal
Epistel na epistel, simpelweg omdat er ook artikel na artikel verschijnt dat bol staat van juist dit soort zaken. Dat je niets wil verklappen over de inhoud van de serie voordat er ook maar 1 aflevering is uitgezonden snap ik, en dat is dan waarschijnlijk de reden dat er, voordat er ook maar 1 aflevering is uitgezonden, het nergens anders over kan gaan dan over inclusiviteit en andere randzaken die er helemaal niet toe doen.

[...]

dit bedoel ik. Willen ze een mooie TV-serie maken in de wereld van Tolkien, of zijn de checklists het belangrijkst? (Nomvete vindt het zo enorm belangrijk dat er meer vrouwen in de show zitten, om 'de fout van Tolkien te corrigeren', iets wat 'nodig is'.)
Ja, nog voordat er een aflevering was uitgezonden werden geinteresseerden doodgegooid met juist dit soort zaken, zaken waar we het in dit topic niet over mogen hebben. Over gender, over huidskleur.
Dat was 80% van de zaken waar het over ging, nog voordat er 1 episode uitgezonden was.

Ben overigens wel benieuwd of Halbrand ook z'n teen breekt, we moeten natuurlijk over 15 jaar wel weetjes hebben voor op verjaardagen :*)
Al wekenlang post je hier onbegrijpelijke onsamenhangende lappen tekst. Lord of the Rings is niet 'van' jou. De makers van The rings of power zijn aan jou geen verantwoording schuldig. Tip van Flip: al die tijd die je besteed aan reacties als deze waar niemand in dit topic op zit te wachten, kun je ook besteden aan het kijken van de serie. Wellicht valt het allemaal reuze mee en kun je er zelfs van genieten. Enjoy! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

o rey schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:58:
[...]

Al wekenlang post je hier onbegrijpelijke onsamenhangende lappen tekst. Lord of the Rings is niet 'van' jou. De makers van The rings of power zijn aan jou geen verantwoording schuldig. Tip van Flip: al die tijd die je besteed aan reacties als deze waar niemand in dit topic op zit te wachten, kun je ook besteden aan het kijken van de serie. Wellicht valt het allemaal reuze mee en kun je er zelfs van genieten. Enjoy! :)
misschien moet je dan begrijpend leren lezen, of is het zo dat je dat alleen zegt omdat je niet op die inhoud zit te wachten? kan ook nog he.

Ja, daar ging het de afgelopen weken over, omdat dat alles is waar over geschreven kon worden. Over artikelen die werden gepubliceerd mbt de serie. Teasers, trailers, artwork.
Dus ja, daar ging het over.
Maar wederom: omdat het je niet bevalt heb je er kritiek op.

Heb je zelf de episodes ook al gekeken? Moet haast wel he, want je reageert hier nu op mij. Dat kan uiteraard alleen als je het zelf al hebt gezien anders had je de tijd daar beter aan kunnen besteden.

Ik ga zeker genieten van de artwork die in de serie te zien zal zijn. De shots van bijv. Khazad-Dum, of Lindon en Numenor zijn zeker mooi. Maar als je had gelezen had je geweten dat ik daar geen kwaad woord over kan en zal zeggen, en ook niet gezegd hebt. Mijn kritiek richt zich op het feit dat de storyline vrijwel zeker voor 80% af zal wijken van alles wat Tolkien geschreven heeft, omdat het niet over de Rings of Power en de Second Age gaat maar over zelfverzonnen verhalen die zich zouden kunnen spelen in de Second Age. De verdere kritiek gaat over de overduidelijke identiteitspolitiek waar de interviews en artikelen bol van stonden de afgelopen weken, ook al mogen we het daar in dit topic niet over hebben ondanks dat dat wel datgene was waar het constant over ging.

Dat ik dat al vaak genoeg heb gezegd is een feit.
En ik zal het niet meer aanhalen, tenzij dat inhoudelijk in de serie ook terug te vinden is. Dat de castmembers dat zelf tot vervelens toe hebben uitgesproken waaruit blijkt dat ze dat wel heul belangrijk vinden is ook een feit.

Ik ga zeker genieten van een warrior-princess (als de storyline maar goed is en zaken logisch zijn, ook al heb ik in de trailer al dingen gezien die gewoonweg niet kloppen, met als resultaat dat de Galadriel in RoP niet de Galadriel geschreven door Tolkien is). Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe Celebrimbor zichzelf presenteert (want het uiterlijk zelf vind ik totaal niet bij een Celebrimbor passen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Inmiddels heb ik ook de tweede aflevering gezien en kan zeggen dat het tot nu toe een prachtige serie is. Ik geniet er in ieder geval van.
Tip voor degenen die nog niet eerder series op Prime hebben gezien: ze hebben bij de afleveringen vaak vele trivia en behind-the-scenes content die je in de X-Ray kan zien. Even de aflevering pauzeren en je kan bij de bonus content.
Leuk dat ze bij deze trivia ook precies zeggen uit welke Appendice of boek van Tolkien ze komen. Kan je mooi nog even nazoeken waar het ook alweer vandaan kwam :)

Als ik er een cijfer aan zou moeten geven, dan zou het een 9- zijn. Er zijn altijd wel dingetjes op aan te merken en het is niet perfect, maar het komt aardig dicht in de buurt van een mooie serie.

Edit: oh, en ik was Elrond en Durin helemaal vergeten te benoemen. Ook zeker een highlight :)

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 02-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:26
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:

Moet ik het gezien hebben om iets te vinden van de oorspronkelijke verhalen en de aandacht die daar op zou moeten zijn gericht ipv op karakters die er niet in voor komen? Ik ga er vanuit dat ik dat gewoon mag aanstippen. Ik vroeg dan ook in welk opzicht de hobbits een welkome toevoeging zijn. Alleen voor de herkenbaarheid, nostalgie van de LotR trilogie?
Je bent echt niet de enige die de boeken gelezen heeft, de hobbits worden niet genoemd in de second age waarschijnlijk puur omdat er enorm weinig materiaal over die age is. Maar ze zijn in de third age echt niet uit se lucht gevallen, die leefden gewoon ergens in de second age. Dat er niet over is geschreven betekent niet dat ze er niet waren. Ga het gewoon kijken en geniet ervan en kap met zeiken om het zeiken terwijl je het niet eens gezien hebt.

Het gedeelte wat ik gezien heb met hobbits was helemaal top. Ik ben nu al blij dat ze het hebben toegevoegd.

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stylze
Verwijderd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:09:
[...]

misschien moet je dan begrijpend leren lezen, of is het zo dat je dat alleen zegt omdat je niet op die inhoud zit te wachten? kan ook nog he.

Ja, daar ging het de afgelopen weken over, omdat dat alles is waar over geschreven kon worden. Over artikelen die werden gepubliceerd mbt de serie. Teasers, trailers, artwork.
Dus ja, daar ging het over.
Maar wederom: omdat het je niet bevalt heb je er kritiek op.

Heb je zelf de episodes ook al gekeken? Moet haast wel he, want je reageert hier nu op mij. Dat kan uiteraard alleen als je het zelf al hebt gezien anders had je de tijd daar beter aan kunnen besteden.

Ik ga zeker genieten van de artwork die in de serie te zien zal zijn. De shots van bijv. Khazad-Dum, of Lindon en Numenor zijn zeker mooi. Maar als je had gelezen had je geweten dat ik daar geen kwaad woord over kan en zal zeggen, en ook niet gezegd hebt. Mijn kritiek richt zich op het feit dat de storyline vrijwel zeker voor 80% af zal wijken van alles wat Tolkien geschreven heeft, omdat het niet over de Rings of Power en de Second Age gaat maar over zelfverzonnen verhalen die zich zouden kunnen spelen in de Second Age. De verdere kritiek gaat over de overduidelijke identiteitspolitiek waar de interviews en artikelen bol van stonden de afgelopen weken, ook al mogen we het daar in dit topic niet over hebben ondanks dat dat wel datgene was waar het constant over ging.

Dat ik dat al vaak genoeg heb gezegd is een feit.
En ik zal het niet meer aanhalen, tenzij dat inhoudelijk in de serie ook terug te vinden is. Dat de castmembers dat zelf tot vervelens toe hebben uitgesproken waaruit blijkt dat ze dat wel heul belangrijk vinden is ook een feit.

Ik ga zeker genieten van een warrior-princess (als de storyline maar goed is en zaken logisch zijn, ook al heb ik in de trailer al dingen gezien die gewoonweg niet kloppen, met als resultaat dat de Galadriel in RoP niet de Galadriel geschreven door Tolkien is). Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe Celebrimbor zichzelf presenteert (want het uiterlijk zelf vind ik totaal niet bij een Celebrimbor passen).
Beetje kritiek is prima maar veel mensen lijken wel een beetje klaar met al dat azijngezeik van je de hele tijd.
Mensen willen gewoon een beetje voor en nagenieten hier in dit topic van de serie. Natuurlijk mag er kritiek zijn, alleen constant die negativiteit doet dit topic geen goed lijkt mij, is er niet een boekentopic van de Lotr hier waar je terecht kan want de hele tijd de vergelijkingem met de boeken is ook irritant, dit is de tv serie en die mag prima afwijken van de boeken zoveel ze willen! Sterker nog vaak is dat nodig om het toffer te maken voor op tv.

Weer OT:

Eerste aflevering toch maar gekeken alvast vanochtend en wat is alles mooi in beeld gebracht. Niet normaal je kan wel zien dat er veel geld in gepompt is zeg. Het is nog wel wat traag maar dat is prima voor de eerste afleveringen lijkt me zo. Vanavond ga ik de afleveringen beiden kijken met mijn vriendin, erg benieuwd hoe het verder gaat!

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:48
Hoe is de HDR met deze serie? Dat is nogal hit or miss bij Prime. Zit te vaak tegen groene en roze vlekken aan te loeren. Hoop echt dat deze serie het niet heeft. The Boys zag er bijvoorbeeld wel goed uit!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
Justevo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:40:
[...]

Ja en nee.

Ja, omdat achter de sterke vrouwelijke karakters inderdaad ook een emancipatieverhaal zit. Amazon wil dat verhaal graag laten horen. Dat past ook in de huidige tijdsgeest. Het is ieder voor zich om te bepalen of dat je stoort. Mij totaal niet. Sterker nog, ik vind het meer dan prima.

Nee, omdat de "tirade" over "Ladies of the rings" spijkers op laagwater zoeken is. Het is niet meer dan een editoriaal stuk over de vrouwen die een (belangrijke) rol spelen in deze serie. Met een kwinkslag in de titel. Niet meer niet minder. Geenzins wordt ermee bedoeld dat die vrouwen de ring hebben gedragen en dus letterlijk als ladies of the ring(s) moet worden gezien. Ik verwacht ook totaal niet dat dit in de serie zal gebeuren.

Dat bij elkaar maakt het (voor mij) gezanik om niks, van notabene iemand die hoogstwaarschijnlijk nog niet eens heeft gekeken en hier louter zijn uitgebreide kennis van de lore op een hele zure manier tentoonstelt. Zonde.

[ Voor 0% gewijzigd door bazzemans op 02-09-2022 12:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Ontopic. Ik heb de eerste aflevering gezien. Werkelijk prachtig gemaakt en ik kijk ernaar uit om de rest te gaan bekijken.

Helaas is de app van Prime (zowel op mijn TV als op de Android-box) dusdanig matig dat ik zo nu en dan schokkend beeld heb en geluid en beeld niet altijd synchroon loopt (bij geen enkele andere videostream-app heb ik daar last van). Daar zou Amazon écht iets aan moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
MrOleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:
[...]

Je bent echt niet de enige die de boeken gelezen heeft, de hobbits worden niet genoemd in de second age waarschijnlijk puur omdat er enorm weinig materiaal over die age is. Maar ze zijn in de third age echt niet uit se lucht gevallen, die leefden gewoon ergens in de second age. Dat er niet over is geschreven betekent niet dat ze er niet waren. Ga het gewoon kijken en geniet ervan en kap met zeiken om het zeiken terwijl je het niet eens gezien hebt.

Het gedeelte wat ik gezien heb met hobbits was helemaal top. Ik ben nu al blij dat ze het hebben toegevoegd.
Precies en je zult nu eenmaal ook het verhaal moeten opvullen met karakters die niet in het boek staan of karakters aanpassen (of zelfs samenvoegen) om het filmografisch lopend te kunnen maken. Dat soort dingen zijn onvermijdelijk. Bronwen komt, als ik het goed heb begrepen, ook niet voor in het bronmateriaal. Ze zal zeer waarschijnlijk een rol hebben, gezien haar zoons reactie op een artifact in aflevering 1. Ik vermoed over de rol van de mensen i.r.t. de snode plannen van Sauron voor de ringen en zijn herrijzing. Je ontkomt er dan niet aan om dat verhaal aan te kleden, juist omdat in het bronmateriaal dit niet staan beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:48
bazzemans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:50:
Ontopic. Ik heb de eerste aflevering gezien. Werkelijk prachtig gemaakt en ik kijk ernaar uit om de rest te gaan bekijken.

Helaas is de app van Prime (zowel op mijn TV als op de Android-box) dusdanig matig dat ik zo nu en dan schokkend beeld heb en geluid en beeld niet altijd synchroon loopt (bij geen enkele andere videostream-app heb ik daar last van). Daar zou Amazon écht iets aan moeten doen.
Ben heel benieuwd. Van het weekend de eerste afleveringen denk ik even kijken. Op IMDB begint al een behoorlijke reviewbomb te ontstaan zo te zien.

De prime app is echt een ruk app in meerdere opzichten, helaas ook in beeldkwaliteit. Zelfs de app van Viaplay is stabieler.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hulleman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:49:
[...]

Ben heel benieuwd. Van het weekend de eerste afleveringen denk ik even kijken. Op IMDB begint al een behoorlijke reviewbomb te ontstaan zo te zien.
Arithmetic mean = 6,5 Median = 9

zegt weer genoeg (imho) :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie