Verwijderd

Voor degenen die de boeken hebben gelezen en daar hart voor hebben is het niet zomaar een serie.
Nou ja, eigenlijk heb je kans om gelijk te hebben: als de doemscenario's uitkomen dan is RoP inderdaad maar een dertien in een dozijn serie die snel vergeten zal gaan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Voor degenen die de boeken hebben gelezen en daar hart voor hebben is het niet zomaar een serie.
Nou ja, eigenlijk heb je kans om gelijk te hebben: als de doemscenario's uitkomen dan is RoP inderdaad maar een dertien in een dozijn serie die snel vergeten zal gaan worden.
Het zijn ook maar boeken hè.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

als diverse cast-members het zelf ook alleen maar over hun eigen wokeness hebben is het geen verrassing dat daar over gesproken wordt.
Overdrijven sterkt je argumenten bepaald niet. Zeker als je de kern van de zaak verder negeert.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Overdrijven sterkt je argumenten bepaald niet. Zeker als je de kern van de zaak verder negeert.
ow, nou dan denk ik dat we niet dezelfde interviews hebben gezien met Disa en Bronwen en Arondir?

je weet wel: de karakters zijn gebaseerd op native-americans (en niet op o.a. de keltische mythologie zoals duidelijk is met de boeken).
En de eerste vrouwelijke dwerg van kleur, is nodig en fantastisch!
En oh ja, ze hebben vooral haar eigen hedendaagse real-world gedachten in het karakter door laten werken (Tar-Miriel) en Bronwen is een activiste net als de actrice die vecht voor vrouwenrechten in Iran.
Wat dat allemaal met de serie en het verhaal te maken heeft mag joost weten.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Of een vreselijke hit omdat het merendeel de boeken niet kent. The lucky ones

Verwijderd

MyHero schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Of een vreselijke hit omdat het merendeel de boeken niet kent. The lucky ones
die ineens niet meer lucky zijn als ze uit nieuwsgierigheid de boeken gaan lezen en erachter komen dat Rings of Power helemaal niet gaat over de Second Age zoals Tolkien die beschreven heeft :P

Zoveel karakters om te gebruiken maar alsnog original characters introduceren.
En bestaande karakters veranderen van persoonlijkheid zoals die bekend is in de boeken.

Ik zal de eerste zijn die enthousiast wordt na het eerste seizoen te hebben gezien.
Maar tot die tijd is het kritisch en negatief van wat ik tot nu toe heb gezien.
Grootste lichtpuntje zijn wat shots van locaties (Two Trees), Khazad Dum etc.
Maar mooie plaatjes maken nog geen goed verhaal.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 17:48 ]

• MyHero
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

die ineens niet meer lucky zijn als ze uit nieuwsgierigheid de boeken gaan lezen en erachter komen dat Rings of Power helemaal niet gaat over de Second Age zoals Tolkien die beschreven heeft :P
Nah, die twee die dat gaan doen mag je dan onder je vrienden scharen.. 8)

Verwijderd

MyHero schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Nah, die twee die dat gaan doen mag je dan onder je vrienden scharen.. 8)
wow, ik was met 1 al tevreden :D

• MyHero
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

wow, ik was met 1 al tevreden :D
Zelfs dat gaat je op deze manier niet lukken... >:)

Verwijderd

MyHero schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Zelfs dat gaat je op deze manier niet lukken... >:)
klopt maar dat ben ik al gewend.
Het is namelijk onmogelijk voor normale mensen om door de Silmarillion heen te komen. |:(

En mogelijk de showrunners ook niet, maar dat gaan we bevestigd zien als de serie uit is en we kunnen zien hoe Galadriel zich gedraagt. Of Elrond. Of Gil-Galad. En sowieso Celebrimbor. Die komt wat mij betreft helemaal niet over als Celebrimbor, laat staan een elf. Maar goed, artistic freedom....

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 18:07 ]

• MyHero
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Het is namelijk onmogelijk voor normale mensen om door de Silmarillion heen te komen. |:(
*knip*
Niet op de man aub.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2022 23:15 ]

Verwijderd

hoeveel 'normale' mensen ken jij die zonder problemen Ainulindale en Valaquenta hebben gelezen alvorens te kunnen genieten van Quenta Silmarillion? O-)

Persoonlijk wist ik niet dat het een probleem was voor veel mensen. Kwam ik pas later achter.
Maar ik ben nou eenmaal gewend om saaie historische narratives te lezen O-)

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2022 23:16 . Reden: Quote aangepast ]

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 12:55
[...]

En mogelijk de showrunners ook niet, maar dat gaan we bevestigd zien als de serie uit is en we kunnen zien hoe Galadriel zich gedraagt. Of Elrond. Of Gil-Galad. En sowieso Celebrimbor. Die komt wat mij betreft helemaal niet over als Celebrimbor, laat staan een elf. Maar goed, artistic freedom....
Ik ben ervan overtuigd dat ik normaal ben al is normaal nogal relatief. silmarillion was te doen ik heb pittigere boeken gelezen. Het verschil is denk ik dat het mij allemaal niet meer zoveel boeit alles gezien/gelezen en ben gewoon blij dat we iets nieuws krijgen. Mij part veranderen ze alles kunnen de boeken ook van de plank. Kerel let it go dat is beter voor je gezondheid man.

In the end we only regret the chances we didn't take

Verwijderd

AdmiraalTimbo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:20:
[...]

Ik ben ervan overtuigd dat ik normaal ben al is normaal nogal relatief. silmarillion was te doen ik heb pittigere boeken gelezen. Het verschil is denk ik dat het mij allemaal niet meer zoveel boeit alles gezien/gelezen en ben gewoon blij dat we iets nieuws krijgen. Mij part veranderen ze alles kunnen de boeken ook van de plank. Kerel let it go dat is beter voor je gezondheid man.
als ze alles veranderen is het geen Tolkien-verhaal meer. Zo simpel is het.
Dan proberen ze mee te liften op het succes van Tolkien en Jackson's serie maar is het gewoon een B-filmscript wat niets te maken heeft met het verhaal wat ze zeggen te vertellen.

Ik laat het pas gaan als ik de serie gezien en beoordeeld heb.

Tot die tijd is onderstaand filmpje een prachtige samenvatting en opsomming van een paar problemen die veel fans tot nu toe hebben met wat er is gepubliceerd over Rings of Power.

Korte samenvatting: er zitten mooie dingen in maar er zijn teveel aanwijzingen dat J.D. en Patrick eigenlijk geen degelijke kennis hebben van zowel de boeken als wat er in hun eigen serie gestopt wordt door de mensen die wel de kennis hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 19:20 ]

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:54
ErikT738 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ja want Cowboy Bebop heeft wel bewezen dat de fans er compleet naast zaten! Oh wacht... :')
Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/992/397/9c9.gif

[ Voor 17% gewijzigd door P-Rock op 18-08-2022 19:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:06
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:22:
[...]
Korte samenvatting: er zitten mooie dingen in maar er zijn teveel aanwijzingen dat J.D. en Patrick eigenlijk geen degelijke kennis hebben van zowel de boeken als wat er in hun eigen serie gestopt wordt door de mensen die wel de kennis hebben.
Top, duidelijke samenvatting, bedankt! Kun je dan nu onderhand eens stoppen? Letterlijk meer dan een kwart van de posts in dit topic zijn jouw ellenlange relazen. Elke andere discussie is hier ook compleet onmogelijk gemaakt. Het punt is duidelijk, geen enkele reden om het maar te blijven herhalen als het niets nieuws toevoegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Inmiddels is het wel een selffulfilling prophecy geworden. De blik op Rings of Power is voor sommigen door de hyperintensieve analyses en anti-woke-focus zo ontzettend vertroebeld geraakt dat het per definitie nooit meer een succes zal worden.

Daarmee hebben diegenen zichzelf van tevoren al de kans ontnomen op een mogelijk nieuwe positieve ervaring in het Tolkien-universum. Dat lijkt mij eeuwig zonde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]
Er stroomt wel /r/iamverysmart door je aderen geloof ik :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:08
Wow, ik dacht even te kijken of er wat leuks is geschreven over een aankomende serie.

Het enige wat er in dit topic gebeurt is miepen over of het een (notabene fictief) verhaal naar de letter volgt.

Het merendeel van de kijkers zullen denk ik de boeken nooit hebben gelezen en zullen wellicht alleen door de films zijn getriggerd. Als men dan een mooie serie neerzet met een redelijk tot goed verhaal is het commercieel gezien ongetwijfeld een succes.

Ik persoonlijk ben in ieder geval benieuwd naar de serie.

To dare is to do

Verwijderd

Melkunie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

Top, duidelijke samenvatting, bedankt! Kun je dan nu onderhand eens stoppen? Letterlijk meer dan een kwart van de posts in dit topic zijn jouw ellenlange relazen. Elke andere discussie is hier ook compleet onmogelijk gemaakt. Het punt is duidelijk, geen enkele reden om het maar te blijven herhalen als het niets nieuws toevoegt.
in elk geval ook duidelijk dat er geen degelijk weerwoord is.
Conclusie: niemand kan ontkrachten dat er iets aan de hand is met de serie, en niet in positieve zin.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:12:
Inmiddels is het wel een selffulfilling prophecy geworden. De blik op Rings of Power is voor sommigen door de hyperintensieve analyses en anti-woke-focus zo ontzettend vertroebeld geraakt dat het per definitie nooit meer een succes zal worden.

Daarmee hebben diegenen zichzelf van tevoren al de kans ontnomen op een mogelijk nieuwe positieve ervaring in het Tolkien-universum. Dat lijkt mij eeuwig zonde.
alleen de episodes zelf kunnen dat nog veranderen.
De marketing-campagne van Amazon heeft in elk geval behoorlijk gefaald om iets positiefs neer te zetten voor de fans, maar juist het tegenovergestelde bereikt.

Verwijderd

Slaapje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:14:
Wow, ik dacht even te kijken of er wat leuks is geschreven over een aankomende serie.

Het enige wat er in dit topic gebeurt is miepen over of het een (notabene fictief) verhaal naar de letter volgt.
stel je voor dat je het gaat hebben over de inhoud van de boeken waar de vermeende serie over zou moeten gaan en of er iets van terecht komt.
Is blijkbaar niet iets wat gewenst is op een forum waar wat meer diepgang verwacht wordt in tal van zaken.
Dit is geen facebook of wel?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

alleen de episodes zelf kunnen dat nog veranderen.
De marketing-campagne van Amazon heeft in elk geval behoorlijk gefaald om iets positiefs neer te zetten voor de fans, maar juist het tegenovergestelde bereikt.
Je schrijft hier met regelmaat lappen tekst, maar ik heb het idee dat je hetgeen waarop je reageert niet of nauwelijks leest. Je mist namelijk nagenoeg altijd de kern van het verhaal.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Je schrijft hier met regelmaat lappen tekst, maar ik heb het idee dat je hetgeen waarop je reageert niet of nauwelijks leest. Je mist namelijk nagenoeg altijd de kern van het verhaal.
dat heb je dan mis. Ik lees het wel, ben het er alleen niet altijd mee eens. Komt misschien over alsof ik het punt mis maar dat is dan wederzijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

stel je voor dat je het gaat hebben over de inhoud van de boeken waar de vermeende serie over zou moeten gaan en of er iets van terecht komt.
Is blijkbaar niet iets wat gewenst is op een forum waar wat meer diepgang verwacht wordt in tal van zaken.
Dit is geen facebook of wel?
Rustig aan, je jaagt mensen zo alleen maar tegen je in het harnas. Het is naar mijn idee allemaal wel erg hautain aan het worden. Not a good look.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Rustig aan, je jaagt mensen zo alleen maar tegen je in het harnas. Het is naar mijn idee allemaal wel erg hautain aan het worden. Not a good look.
mensen kunnen blijkbaar niet zo tegen kritiek.
Denk ook vaak mensen die het eigenlijk allemaal niet zo boeit waar het verhaal over gaat.
Ook extra handig als je de boeken niet gelezen hebt, dan merk je ook niet wat er allemaal aan rammelt.

Ignorance is bliss op dat vlak, ik wou dat ik dat hier nog kon maar helaas en dat jaagt mensen tegen mij in het harnas inderdaad :+

Maar ja, een passie wordt vaak als creepy gezien.
Zo ook hier. Is niet gewenst. Gewoon je muil houden en consumeren zonder kritiek is het beste, anders worden mensen geirriteerd.

The Lord of Amazon, the Cringe of Power.

Met een vleugje Tolkien, dat wel, want hobbits harfoots. Zodat we het logo erop kunnen plakken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

dat heb je dan mis. Ik lees het wel, ben het er alleen niet altijd mee eens. Komt misschien over alsof ik het punt mis maar dat is dan wederzijds.
Ik bedoel te zeggen dat je primaire argumenten voornamelijk bestaan uit ietwat warrig geschreven verhandelingen over Tolkien-historie en je eigen belevingswereld die daar aan vast hangt.

Of je interpretatie van artikelen of interviews die in jouw beleving uitsluitend één enkel onderwerp behandelen, en waarin je zonder uitzondering een bevestiging van je eigen gelijk ziet.

Het is denk ik een goed idee om je fanatisme proberen los te laten, want het wordt naar mijn idee bijna obsessief. Het komt op mij in ieder geval erg ongezond gemotiveerd over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Dit gaat nog leuk worden zo, de serie is nog niet eens begonnen. :')

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:41
Kez schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:24:
Nou, inderdaad. En het enige dat de discussie hier veroorzaakt is dat ik er minder naar uit kijk. Ach, misschien verhoogt dat dan weer de kans dat ik het tof vind.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:08
bazzemans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Nou, inderdaad. En het enige dat de discussie hier veroorzaakt is dat ik er minder naar uit kijk. Ach, misschien verhoogt dat dan weer de kans dat ik het tof vind.
Ieder nadeel heb zijn voordeel was het toch?O-)

To dare is to do

Verwijderd

Modbreak:Luister eens naar een ander en blijf niet doorgaan.

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2022 23:00 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kez schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:24:
Dat is wat de stroom aan negatieve input veroorzaakt, terwijl het inderdaad nog niet eens begonnen is.

Dus bij deze: laat elkaar in hun waarde en dring je verhaal, standpunt of mening niet op. Ook dat wordt op den duur verstorend en men wil hun eigen oordeel over de serie kunnen maken en geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een aantal posts heb ik nog verder opgeruimd.
We gingen elkaar goed bedoeld aanspreken wat ik met bovenstaande mbr bedoelde: Dring het verhaal niet op, een keer gaat dat irriteren. Laat uiteindelijk elkaar in hun waarde en weet wanneer je moet stoppen, men weet jouw punt.

Om vervolgens dan op de man te gaan spelen of een off-topic discussie te starten wat men irritant aan elkaar vindt, dat is evengoed niet de bedoeling. Daar is eventueel de DM voor.

Dus: de tolkien 'die-hard' zal de verhalen napluizen en dat exact naast de nieuwe serie willen gaan leggen, echter niet iedereen zit daarop te wachten. Er zijn ook mensen die meer speelruimte in de verhaallijn, personages bij voorbaat niet meteen een probleem vinden.

Dat botst hier nu, je kunt elkaar aanstippen wat anders loopt in de verhaallijn, maar hou het daar ook bij. We hoeven elkaar niet te overtuigen wat nu exact klopt, daar kom je dan niet over uit.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:34
FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:53:
Op de een of andere manier komt het gros van de kritiek terug op gender en huidskleur, maar het ligt niet aan gender en huidskleur. Maar wel aan de woke-agenda. Maar ook weer niet, als het maar in de lore past is het geen enkel probleem. Maar toch weer wel, want woke-agenda en dat past niet in de wereld van Tolkien.
Je snapt het wel maar trekt het wat in het belachelijke, ook maar flauw he :)
Welke gender of huidskleur een personage heeft, doet er an sich totaal niet toe...als dat op een geloofwaardige of natuurlijke manier gebracht wordt. Kijk naar stranger things bijvoorbeeld. quasi elke vrouw in die serie is badass in seizoen 4. En iedereen vind het prachtig.
Maar hier lijkt het gewoon weer op 1 van die politieke statements die enkel en alleen dáárvoor gemaakt zijn maar wij als "entertaintainment" door ons strot geduwd krijgen, de zoveelste in een lange serie van preken, en DAT is wat veel mensen gewoon kotsbeu zijn ondertussen, temeer omdat het hier om een populaire franchise gaat.
Kijk maar naar de ratings en kijkcijfers van soortgelijke vermomde misbaksels van series/films. Mensen kijken televisie om te ontspannen, niet om propaganda door hun strot geduwd te krijgen.

De industrie snapt precies nog niet dat je met een goed verhaal en goeie dialoog de rest (geslacht, huidskleur, leeftijd,...) eigenlijk niet uitmaakt.
"everything everywhere all at once" is zo'n beetje een zusterfilm van "dr strange in the multiverse" en krijgt aanzienlijk betere beoordelingen en ratings (met een middelbare, oosterse vrouw als hoofdrolspeelster nb). Niet omdat die de correcte politieke checkboxes aanvinkt, maar juist omdat het er in die film niet toe doet. Ze preken niet, ze duwen hun boodschap niet krampachtig in je strot, niet elke scene moet zich plooien naar De Boodschap,... En juist daardoor krijg je een leuk, geloofwaardig sterk, vrouwelijk, niet-blank hoofdpersonage. Prachtig toch ?

Maar bij RoP ligt het gepreek en de boodschap als een dikke saus over elk beeld of interview dat je nu al te zien krijgt, logisch toch dat de reacties hierop dan ook in die lijn liggen ? Je kan zo weer gaan voorspellen dat alle terechte kritiek onder de mat geveegd wordt, want "je bent gewoon een racist en je haat sterke vrouwelijke personages"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rouchken11 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:59:
[...]
politieke statements "entertaintainment" door ons strot geduwd krijgen, de zoveelste in een lange serie van preken, kotsbeu zijn ondertussen, vermomde misbaksels van series/films. propaganda door hun strot geduwd.
Het zit wel hoog geloof ik.
Maar bij RoP ligt het gepreek en de boodschap als een dikke saus over elk beeld of interview dat je nu al te zien krijgt, logisch toch dat de reacties hierop dan ook in die lijn liggen ?
Ik ervaar dat helemaal niet op deze manier.
Je kan zo weer gaan voorspellen dat alle terechte kritiek onder de mat geveegd wordt, want "je bent gewoon een racist en je haat sterke vrouwelijke personages"
Als ik naar het eerste gedeelte van je reactie kijk, van politieke statements tot propaganda, dan zit je wel iets behoorlijk dwars. Je mag zelf uitzoeken wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Waarschijnlijk oud nieuws voor de hardcore fans, maar het schijnt dat de Tolkien Estate wat nauwer betrokken is bij de productie:

https://screenrant.com/lo...estate-peter-jackson/amp/
Unlike Jackson's The Lord of the Rings movies, the Tolkien estate has been heavily involved in the production of The Rings of Power, with consultants reportedly present on set to ensure the faithfulness of the adaptation. Despite sharing the same source material and many of the same characters and locations, The Rings of Power already looks visually distinct from Jackson's movies, featuring a vastly different presentation of the familiar elements.

Although the new report doesn't include any concrete reasoning behind the Tolkien estate's desire to keep Jackson away from the project, the estate has been publicly critical of Jackson's The Lord of the Rings trilogy in the past. The late Christopher Tolkien, son of J. R. R., previously criticized Jackson's films for their heavy emphasis on battle scenes and apparent misinterpretation of the books' themes. Despite the T0lkien estate's reported desire to avoid any involvement with Jackson in The Lord of the Rings: The Rings of Power, the director's original The Lord of the Rings trilogy is still a beloved adaptation to many fans and it remains to be seen if the series will see the same level of acclaim.
Dit is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit, maar het lijkt er wel op dat de extra verzonnen verhalen/personages goedgekeurd is door de erfgenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 12:55
Toch maar eens inhaken op het hele woke-ish gebeuren. Ik ben zelf lid van de club als homoseksueel. Dit wil overigens niet zeggen dat ik meer spreek recht heb dan een ander natuurlijk.

Oprecht zou ik het vervelend vinden als ze een character homoseksueel maken gewoon om een punt te maken. Slaat werkelijk nergens op niemand zit er op te wachten. Zet de doelgroep alleen maar in een kwader daglicht imo.

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Vork
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-02 10:06
Voor de mensen die interesse hebben in de soundtrack, deze is vandaag gereleased op alle bekende platformen:

https://open.spotify.com/...si=tH4d5_58QeaU8kfuLQECHA

Natuurlijk pas op voor spoilers er zijn wel wat.
Maar voor degene die dat niks kan deren, het is imo echt geweldige muziek. Bear Mccreary heeft echt een geweldige sound afgeleverd. Ik ben echt benieuwd hoe het allemaal past straks met de visuals en het verhaal. Mocht het echt niks zijn dan is de muziek gelukkig nog steeds geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc Vork schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:38:
Voor de mensen die interesse hebben in de soundtrack, deze is vandaag gereleased op alle bekende platformen:

https://open.spotify.com/...si=tH4d5_58QeaU8kfuLQECHA

Natuurlijk pas op voor spoilers er zijn wel wat.
Maar voor degene die dat niks kan deren, het is imo echt geweldige muziek. Bear Mccreary heeft echt een geweldige sound afgeleverd. Ik ben echt benieuwd hoe het allemaal past straks met de visuals en het verhaal. Mocht het echt niks zijn dan is de muziek gelukkig nog steeds geweldig.
spoiler: je hebt een spotify-account nodig. :+
Which I have not.

Maar je hebt vast gelijk.
Plaatjes zijn over het algemeen goed.
Muziek vast ook wel. Moet wel, want Lord of the Rings. Hoort erbij. De LotR movie soundtrack is tijdloos briljant dus voor een goede serie moet je dat ook goed verzorgd hebben.

Maar Galadriel lijkt (aldus de teasers) een romance-tension te hebben met Halbrand (laat de geruchten niet waar zijn over Halbrand!)
Waar is Celeborn? :X

Nee, ik ben niet perse tegen een warrior-Galadriel, zoals veel criticaster-fimpjes. Zie genoemde tijdstip in onderstaand filmpje, en ik ben het er mee eens. Goed he :)

[YouTube: What was Young Galadriel like?]

Mogelijk hebben teveel fans danwel de critic-contentcreators deze van In Deep Geek niet gezien, danwel zijn het er niet mee eens danwel negeren het gemakshalve want het praat een deel van de RoP goed...
Toch was ik het ermee eens tijdje terug toen ik het zag.
Dus ik heb echt nog wel wat positiviteit ipv 100% azijnzeikerij :)

In een criticaster-filmpje die ik vanavond zat te kijken (YouTube: Feminist Galadriel Is Gonna Suck. (The Rings Of Power Promo)) (focus op feminisme) zag ik iets wat ik nog niet eerder had gezien en dat beviel wel.
Tot nu toe zat er alleen maar 'galadriel, commander of the armies of the north' in m'n brein en dat sloeg nergens op want zoiets is nergens beschreven.
Maar er zijn meer filmpjes uit.
En daar noemt ze zichzelf 'commander of the armies of Gil-Galad'.
Zit wat in. Ze heeft een tijdje in Lindon gewoond. En later laat ze mist vrij vanuit Lothlorien zodat de northmen ongemerkt zuidwaarts kunnen langs Dol Goldur.
Op zich meer 'noordwest', terwijl ik eerst meer aan de Rohirrim dacht, ook gezien de armour van de paarden in de teasers... rohirrim/northmen....
Maar het geeft een glimpje hoop op dat vlak qua lore-details.
commander of the armies of Gil-Galad.
Al denk ik: de leider van het leger van Gil-Galad... is Gil-Galad, en Elrond is z'n herald.
Want Galadriel swapt tussen Eregion en Lorinand en is helemaal niet beschreven als zijnde überhaupt militair-actief in de Second Age.

maar goed, is het al 2 september? O-)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Vork
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

spoiler: je hebt een spotify-account nodig. :+
Er is echt geen hoop voor jou of wel dan....

Hoe moeilijk kan het zijn.. Open een gratis spotify account of ga naar Apple of naar Deezer of naar Amazon ( Oh nee Evil!!! /S)

Nee maar eerst weer eens azijnpissen zo als altijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marc Vork schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Er is echt geen hoop voor jou of wel dan....

Hoe moeilijk kan het zijn.. Open een gratis spotify account of ga naar Apple of naar Deezer of naar Amazon ( Oh nee Evil!!! /S)

Nee maar eerst weer eens azijnpissen zo als altijd...
even refreshen. Heb m'n post bewerkt O-)
En nee, ik ga echt geen wazige accounts aanmaken voor iets wat gewoon op youtube moet staan. (die kale raketlanceerder heeft geld zat en ik heb alleen apple music). Alleen als de serie goed is ga ik de soundtrack kopen (je weet wel: 'win over the fans and get extra money').
Alsof het al niet genoeg is dat ik straks een Prime Video account moet hebben :(

Ik kan niet anders dan eerlijk zijn.
Dit is Galadriel. er had misschien wat meer glans in kunnen zitten als verwijzing naar de 'glow of the trees' die de calaquendi hadden... maar ik vind dit echt wel een gaaf plaatje en ik vind dat ondanks de negativiteit van afgelopen week dat ik daar best wat credit voor mag krijgen ter compensatie :D
Ik ben niet te beroerd om gewoon credit te geven 'where it's due'.

Enige gedachtengang die ik wel heb. Zeker als het gaat om Elrond.... wat is de 'lifetime' van een gemiddelde elf.
Galadriel kan nog maar Elrond ziet er erg jong uit. Ja hij is later in de First Age geboren en Galadriel duizenden jaren eerder.
En als ik naar Celebrimbor kijk had hij wat jonger mogen zijn. Hij begint op Cirdan te lijken namelijk :P
Voor die duizenden jaren dat de elfen leven... misschien is Morfydd Clark net iets te jong en had ze misschien beter gecast kunnen worden voor een First Age adaptatie van het verhaal."
Ik zou namelijk verwachten dat ze in de Second Age al iets ouder eruit zou hebben kunnen zien als tussenstap richting hoe ze er in de LotR films uit ziet.]
Maar dan nog steeds... goede casting keuze. Qua gezicht. Alles. Behalve dat ene shot waarin ze in het water zit.. daar is haar haar te bruin/brunette... terwijl haar haar het licht van de Two Trees moet reflecteren.
Enige kritiekpunt wat nog over blijft wat dat betreft. En blond zoals blond bedoeld moet zijn.
Morfydd Clark is een prima keus voor Galadriel qua uiterlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUf9YdOIA8t0kDEXKNqBsL4a6zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhboNIwXvGFiONYfzzR81j8q.png?f=fotoalbum_large

spoiler: als de geruchten waar zijn dan is het natuurlijk ook weer stom dat Halbrand het mogelijk nodig had om de pointy-ears van Galadriel te zien om haar te herkennen als een elf.
Dus ofwel het gerucht is incorrect of de showschrijvers hebben een kans gemist.

Linksom of rechtsom vind ik bovenstaand plaatje toch echt wel mooi.... zelfs zonder puntige oren denk ik aan Galadriel of tenminste ene elf danwel een celtic-lady. En dat heeft de show goed gedaan.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Vork
Ok fair game, mooi beeld van Galadriel, hier dan wat youtube links:

YouTube: The Lord of the Rings: The Rings of Power Main Title

YouTube: In the Beginning

YouTube: Númenor

YouTube: Galadriel

YouTube: Sauron

YouTube: Elrond Half-elven

YouTube: Nori Brandyfoot

YouTube: Khazad Dum Theme - Rings Of Power - The Lord Of The Rings The Rings ...

Moet wel zeggen dat toen ik 22 jaar geleden voor het eerst de OST voor de FotR hoorde dat het me niet meteen wat deed op een paar nummers na.

Dat gezegd te hebben heb ik nu al een beter gevoel qua muziek betreft dan toen. We zullen zien of de beelden en het verhaal het ook gaan redden, maar ben zelf positief aangelegd dus hoop het wel. 2 September zullen we het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marc Vork schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:24:
Ok fair game, mooi beeld van Galadriel, hier dan wat youtube links:

YouTube: The Lord of the Rings: The Rings of Power Main Title

YouTube: In the Beginning

YouTube: Númenor

YouTube: Galadriel

YouTube: Sauron

YouTube: Elrond Half-elven

YouTube: Nori Brandyfoot

YouTube: Khazad Dum Theme - Rings Of Power - The Lord Of The Rings The Rings ...

Moet wel zeggen dat toen ik 22 jaar geleden voor het eerst de OST voor de FotR hoorde dat het me niet meteen wat deed op een paar nummers na.

Dat gezegd te hebben heb ik nu al een beter gevoel qua muziek betreft dan toen. We zullen zien of de beelden en het verhaal het ook gaan redden, maar ben zelf positief aangelegd dus hoop het wel. 2 September zullen we het zien.
vele malen dank!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Vork
Ik ben blij om te horen dat je mijn post waardeert Tyrunar, snap je punten zeker wel. Heb zelf de boeken (Hobbit, Lotr, Silm, HoMe en anderen) ook gelezen en was zelf niet tevreden met de veranderingen die PJ erdoor kreeg voor LOTR.

Met de loop van de tijd heb ik me kunnen realiseren dat de PJ adaptatie anders is dan mijn visie op de boeken en daardoor de veranderingen kunnen accepteren. 20+ jaren later, is het niet anders dan wat Amazon doet voor Rings of Power. Het is "een" visie op wat ME kan zijn. Er zullen waarschijnlijk nog vele volgen en wat dan nog er zijn nog altijd de boeken!

hier nog wat andere links wat betreft de soundtrack: (Ja ik vindt de soundtrack echt geweldig...)

YouTube: White Leaves

YouTube: Sailing into the Dawn

YouTube: Elendil and Isildur

YouTube: Nobody Goes Off Trail

YouTube: The Lord of the Rings: The Rings of Power Season 1 OST - Original So...

Hopelijk kan je de muziek waarderen voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc Vork op 19-08-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geeft sterke herinneringen aan de LotR trilogie dus goede richting.

De tune van Galadriel landt niet erg goed bij mij. Had iets epischer verwacht in de zin van een duidelijk thema die je kan horen.
Zoiets als Revan's theme uit Star Wars.

Maar goed, ik moet altijd langere tijd wennen aan muziek voordat ik het kan waarderen.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soundtrack van Galadriel doet me dus sterk denken aan Bridge Too Far :P

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:34
FirePuma142 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Het zit wel hoog geloof ik.

[...]

Ik ervaar dat helemaal niet op deze manier.

[...]

Als ik naar het eerste gedeelte van je reactie kijk, van politieke statements tot propaganda, dan zit je wel iets behoorlijk dwars. Je mag zelf uitzoeken wat dat is.
Flauw hoor, stukjes reactie cherrypicken en de rest negeren 8)7
Dit gaat dan ook mijn laatste reactie zijn op je posts, in zo'n kinderlijk gedoe heb ik weinig zin.

Wat me dwars zit, heb ik al gezegd: er zijn bepaalde personen in hollywood die entertainment misbruiken om hun boodschap door te duwen. Ik heb an sich niets tegen die boodschap, ik ben wel allergisch aan het misbruiken van dat medium om éénder welke boodschap door te duwen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Prima voor jou dat jij dat niet zo ervaart, gezien de heisa die errond gekomen is zijn er wel genoeg mensen die dat wél zo ervaren. Ik hoop dat je kan genieten van de serie. Ik hoop dat iedereen er oprecht van geniet en dat die serie alle haters enorm ongelijk bewijst. Het zou prachtig zijn als het zo moest zijn. On verra zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rouchken11 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Flauw hoor, stukjes reactie cherrypicken en de rest negeren 8)7
Dit gaat dan ook mijn laatste reactie zijn op je posts, in zo'n kinderlijk gedoe heb ik weinig zin.
Ik vond het juist een uitstekende samenvatting.
Wat me dwars zit, heb ik al gezegd: er zijn bepaalde personen in hollywood die entertainment misbruiken om hun boodschap door te duwen. Ik heb an sich niets tegen die boodschap, ik ben wel allergisch aan het misbruiken van dat medium om éénder welke boodschap door te duwen. Schoenmaker blijf bij je leest.
Complottheorieën aanhalen of suggereren maakt niet bepaald een sterk argument. Kunst, en dus ook film, televisie, muziek, wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om boodschappen over te brengen. Ook als die soms onwelgevallig zijn voor sommigen. Daar zit, tenzij je (oorlogs)propaganda van overheidswege meetelt, geen overkoepeldende aansturende macht achter.
Prima voor jou dat jij dat niet zo ervaart, gezien de heisa die errond gekomen is zijn er wel genoeg mensen die dat wél zo ervaren. Ik hoop dat je kan genieten van de serie. Ik hoop dat iedereen er oprecht van geniet en dat die serie alle haters enorm ongelijk bewijst. Het zou prachtig zijn als het zo moest zijn. On verra zeker.
Tot nu toe is het gros van de haat gebaseerd op politieke of maatschappelijke kritiek, niet inhoudelijk op de serie zelf. Dat soort haters gaan nimmer tevreden worden gesteld. Dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 06:46:
[...]

Ik vond het juist een uitstekende samenvatting.

[...]

Complottheorieën aanhalen of suggereren maakt niet bepaald een sterk argument. Kunst, en dus ook film, televisie, muziek, wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om boodschappen over te brengen. Ook als die soms onwelgevallig zijn voor sommigen. Daar zit, tenzij je (oorlogs)propaganda van overheidswege niet meetelt, geen overkoepeldende aansturende macht achter.

[...]

Tot nu toe is het gros van de haat gebaseerd op politieke of maatschappelijke kritiek, niet inhoudelijk op de serie zelf. Dat soort haters gaan nimmer tevreden worden gesteld. Dat hoeft ook niet.
naast het feit dat Tolkien naar verluid een hekel had aan allegorie, is het niet meer dan voorspelbaar dat de 'haat' gebaseerd is op politieke en maatschappelijke kritiek. Simpelweg omdat de showrunners en delen van de cast al helemaal juist vooral over dat soort dingen praten in plaats van over de serie zelf.

Naast de mooie plaatjes is de boodschap naar buiten toe vooral eentje van 'the message' (inclusiviteit waar het niet perse nodig is aangezien het een wereld op zichzelf is die niet zo geschreven is).

Disa praat vooral over haar huidskleur en sekse. Nou interessant heur.
Bronwen, Tar-Miriel en Arondir zijn ook heel erg met zichzelf en hun activistische zaken bezig in plaats van de inhoudelijke show.

Vind je het gek dat daar op z'n minst vraagtekens bij worden gezet, zeker als het gaat om een beroemd literair werk en een voorgeschiedenis aan wokeness in eerdere films en series.
Geen wonder dat mensen vrezen dat het weer een cringefest wordt. En Amazon doet weinig moeite om de fans gerust te stellen. Integendeel, de zorg wordt extra aangewakkerd.

Al wordt het een fantastische serie en krijgen de critics ongelijk, dan nog is de aanloop naar deze serie een clusterfuck geworden met terechte kritiek:

- hobbits zijn helemaal niet nodig maar ja de showrunners hebben de macht... prima, de fans hoeven het niet te slikken als zoete koek
- hedendaagse politiek is een van de speerpunten al helemaal naar voren gebracht door de cast... dat is olie op het vuur en als je dat niet wil dan zorg je dat je cast daar niet over spreekt. Maar ja, de cast mag ook hun mening uit, prima maar de fans hoeven het niet te slikken als zoete koek.

De haters hoeven niet tevreden worden gesteld? misschien niet, maar het is een een groep waar geld aan verdiend kan worden. Al was het maar vanuit economisch perspectief is het toch raadzaam om die groep te cateren.

Is er al een officiele trailer uit of blijft het bij de huidige teasers?
nog twee weken te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 06:53:
[...]

naast het feit dat Tolkien naar verluid een hekel had aan allegorie, is het niet meer dan voorspelbaar dat de 'haat' gebaseerd is op politieke en maatschappelijke kritiek. Simpelweg omdat de showrunners en delen van de cast al helemaal juist vooral over dat soort dingen praten in plaats van over de serie zelf.
Ik blijf het maar zeggen, maar het beklijft op de een of andere manier niet: De Tolkien-estate heeft dit allemaal goed moeten keuren. Zij zijn van mening dat dit allemaal keurig past in het universum en de boodschap. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar het verzwakt het argument dat Tolkien het nooit zo gewild heeft wel enorm.
Naast de mooie plaatjes is de boodschap naar buiten toe vooral eentje van 'the message' (inclusiviteit waar het niet perse nodig is aangezien het een wereld op zichzelf is die niet zo geschreven is).

Disa praat vooral over haar huidskleur en sekse. Nou interessant heur.
Bronwen, Tar-Miriel en Arondir zijn ook heel erg met zichzelf en hun activistische zaken bezig in plaats van de inhoudelijke show.
Ik heb het eerder gezegd, maar ook dat beklijft niet: het is niet alleen maar. Dat maak je er zelf van. Daarnaast, een interview is geen ongestuurde monoloog, het is antwoord geven op vragen die worden gesteld.
Vind je het gek dat daar op z'n minst vraagtekens bij worden gezet, zeker als het gaat om een beroemd literair werk en een voorgeschiedenis aan wokeness in eerdere films en series.
Geen wonder dat mensen vrezen dat het weer een cringefest wordt. En Amazon doet weinig moeite om de fans gerust te stellen. Integendeel, de zorg wordt extra aangewakkerd.
Hier ontspoort het meteen weer in wokeness en cringefest. De ivoren toren krijgt zo langzamerhand een dubbele betekenis.
Al wordt het een fantastische serie en krijgen de critics ongelijk, dan nog is de aanloop naar deze serie een clusterfuck geworden met terechte kritiek:

- hobbits zijn helemaal niet nodig maar ja de showrunners hebben de macht... prima, de fans hoeven het niet te slikken als zoete koek
- hedendaagse politiek is een van de speerpunten al helemaal naar voren gebracht door de cast... dat is olie op het vuur en als je dat niet wil dan zorg je dat je cast daar niet over spreekt. Maar ja, de cast mag ook hun mening uit, prima maar de fans hoeven het niet te slikken als zoete koek.
Ook al heel vaak aangehaald, je eigen mening is geen feit, hoe graag je dat ook wenst en hoe zeer je dat ook doet voorkomen.
De haters hoeven niet tevreden worden gesteld? misschien niet, maar het is een een groep waar geld aan verdiend kan worden. Al was het maar vanuit economisch perspectief is het toch raadzaam om die groep te cateren.
Het is een klein vocaal hyperconservatief groepje waar op grote schaal geen droog brood aan te verdienen valt.
Is er al een officiele trailer uit of blijft het bij de huidige teasers?
nog twee weken te gaan.
Die is er al een tijdje volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je doet net alsof de Estate heilig is, maar dat is het niet.
Ze zijn niet JRR en ook niet Christopher.
Dat de Estate het in 2022 prima vindt, wil niet zeggen dat het 'Tolkienian' is.
We weten hoe strict Tolkien was over bepaalde zaken, en we weten hoe erg Christopher voor tal van zaken is gaan liggen.
Het feit dat het direct raak is met Amazon en de Estate terwijl Christopher amper warm begraven is, is ook veelzeggend.
Die nieuwe nazaat is wel een mikpunt van ridicule, al was het maar om z'n algemene verschijning.
Heel snugger komt ie niet over en het lijkt me niet moeilijk om met een paar veren en wat paaien je hem zo om hebt en kan doen wat je wilt. Even naar de mond praten en je komt een heel eind.

En ja je kan het blijven zeggen maar je kan gewoon niet ontkennen dat er heel veel wokeness aanwezig is. En dat is een keuze van Amazon, de showrunners en de cast om daar wel of geen aandacht aan te besteden.

Het is een simpele vraag: wat vinden ze belangrijk?
Het is duidelijk wat ze belangrijk vinden.
Ze zeggen 50% Tolkien maar vervolgens hebben ze het ook 50% over identiteitspolitiek.
Misschien 40-60, misschien 30-70.

Ze zeggen A maar doen tegelijkertijd B.
Tevens is ook duidelijk dat ze een eigen verhaal maken met hier en daar wat raakvlakken met wat Tolkien zelf geschreven heeft.

En dan kan je wel weer gaan sparren met 'je luistert niet' of 'je hebt het nog steeds niet begrepen'.
Maar we herhalen dan beiden onze eigen standpunten waar we overduidelijk niet van af zullen stappen.

We gaan het vanaf september wel allemaal gewoon ontleden wat er 'Tolkienian' is aan RoP, en of het allemaal wel meevalt met de identiteitspolitiek (maar tenminste drie belangrijke keuzes zijn overduidelijk diversity-hire en niet omdat het logisch is).
Het zal ongetwijfeld een kwestie van 'gemengde gevoelens' worden. Simpelweg omdat de plaatjes die we tot nu toe gezien hebben er best goed uit zien dus daar is het gewoon al een dikke win!
Het probleem zal eventueel de storyline worden en de keuzes die daar in gemaakt worden.
En dat is een kwestie van smaak.
Ik blijf hopen op een kaskraker maar ja er zijn al teveel mensen afgehaakt, die al niet eens meer gaan kijken en dat is eeuwig jammer.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:20:
je doet net alsof de Estate heilig is, maar dat is het niet.
Ze zijn niet JRR en ook niet Christopher.
Dat de Estate het in 2022 prima vindt, wil niet zeggen dat het 'Tolkienian' is.
We weten hoe strict Tolkien was over bepaalde zaken, en we weten hoe erg Christopher voor tal van zaken is gaan liggen.
Het feit dat het direct raak is met Amazon en de Estate terwijl Christopher amper warm begraven is, is ook veelzeggend.
Ook dit is je al eerder aangedragen, maar ook hier ben je ernstig selectief: Amazon kocht de rechten in 2017, van de Estate, waar op dat moment Christopher Tolkien de voorzitter was. Na afronding heeft hij afgezwaaid als voorzitter. Zijn vrouw maakt overigens nog steeds deel uit van het bestuur.
Die nieuwe nazaat is wel een mikpunt van ridicule, al was het maar om z'n algemene verschijning.
Heel snugger komt ie niet over en het lijkt me niet moeilijk om met een paar veren en wat paaien je hem zo om hebt en kan doen wat je wilt. Even naar de mond praten en je komt een heel eind.
Ik heb geen idee over welke nazaat je het hebt, maar ik vind het wel typisch dat diegene op uiterlijk wordt aangevallen. Die trend komt toch telkens terug. En niet alleen dat, je classificeert ook direct de intellectuele vermogens en neemt een loopje met de gevolgen er van.
En ja je kan het blijven zeggen maar je kan gewoon niet ontkennen dat er heel veel wokeness aanwezig is. En dat is een keuze van Amazon, de showrunners en de cast om daar wel of geen aandacht aan te besteden.
Ik noem dat geen wokeness. Ik noem dat een adaptatie naar huidige standaarden. Ook dat is je al eerder verteld overigens.
Het is een simpele vraag: wat vinden ze belangrijk?
Het is duidelijk wat ze belangrijk vinden.
Ze zeggen 50% Tolkien maar vervolgens hebben ze het ook 50% over identiteitspolitiek.
Misschien 40-60, misschien 30-70.

Ze zeggen A maar doen tegelijkertijd B.
Tevens is ook duidelijk dat ze een eigen verhaal maken met hier en daar wat raakvlakken met wat Tolkien zelf geschreven heeft.

En dan kan je wel weer gaan sparren met 'je luistert niet' of 'je hebt het nog steeds niet begrepen'.
Maar we herhalen dan beiden onze eigen standpunten waar we overduidelijk niet van af zullen stappen.
Ik vind het behoorlijk lastig om een normale discussie met je te voeren. Je tekstopmaak zorgt voor wat verwarring, en je doet enorme aannames over een geheel daar waar je tot nu toe slechts fragmenten tot je hebt kunnen nemen. Ik probeer je, tevergeefs, uit te leggen dat deze vooringenomenheid op verhaal, karakters, vermeende politieke statements, etcetera nimmer tot een plezierig eind zal leiden. Je hebt met die vooringenomenheid enige neutrale en open ontvangst van de nog te releasen serie voor jezelf al om zeep geholpen.
We gaan het vanaf september wel allemaal gewoon ontleden wat er 'Tolkienian' is aan RoP, en of het allemaal wel meevalt met de identiteitspolitiek (maar tenminste drie belangrijke keuzes zijn overduidelijk diversity-hire en niet omdat het logisch is).
Het zal ongetwijfeld een kwestie van 'gemengde gevoelens' worden. Simpelweg omdat de plaatjes die we tot nu toe gezien hebben er best goed uit zien dus daar is het gewoon al een dikke win!
Het probleem zal eventueel de storyline worden en de keuzes die daar in gemaakt worden.
En dat is een kwestie van smaak.
Ik blijf hopen op een kaskraker maar ja er zijn al teveel mensen afgehaakt, die al niet eens meer gaan kijken en dat is eeuwig jammer.
Ik denk dat het een goed idee is dat we ons focussen op de inhoud van de serie zelf. Eigen interpretaties over beweegredenen en identiteitspolitiek en meer van dat soort vertroebelt het topic alleen maar. Ik denk overigens dat de afhaak buiten de Tolkien-diehard-conservatief-gezindten-bubble minimaal is tot dusver.

Wellicht ten overvloede, ik laat je vanaf nu links liggen. Het heeft geen zin en het komt het topic niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:20:
Geloof best dat dit ook de reden is van de teruglopende kijkcijfers voor streamingdiensten (Netflix, Disney+) waar ik de afgelopen tijd wel eens van hoorde.

Ik schaar me ook onder de groep die al niet meer de moeite neemt te gaan kijken. Het hoeft al niet meer. Dat is jammer toch.

Deels komt dit ook wel door de 'bubbel' waarin ik zit, nu veel eerder dan tevoren krijg ik van allerhande youtube kanalen al filmpjes te zien van de Amazon LOTR 'superfans' waarbij het 'narratief' duidelijk lijkt. Confirmation bias ligt dan zo erg op de loer. Zie je wel! ' het is er weer 1!' en die schrap ik maar weer van het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Geloof best dat dit ook de reden is van de teruglopende kijkcijfers voor streamingdiensten (Netflix, Disney+) waar ik de afgelopen tijd wel eens van hoorde.

Ik schaar me ook onder de groep die al niet meer de moeite neemt te gaan kijken. Het hoeft al niet meer. Dat is jammer toch.

Deels komt dit ook wel door de 'bubbel' waarin ik zit, nu veel eerder dan tevoren krijg ik van allerhande youtube kanalen al filmpjes te zien van de Amazon LOTR 'superfans' waarbij het 'narratief' duidelijk lijkt. Confirmation bias ligt dan zo erg op de loer. Zie je wel! ' het is er weer 1!' en die schrap ik maar weer van het lijstje.
die 'superfans' waren inderdaad wel heel bijzonder ja _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat het een goed idee is dat we ons focussen op de inhoud van de serie zelf. Eigen interpretaties over beweegredenen en identiteitspolitiek en meer van dat soort vertroebelt het topic alleen maar. Ik denk overigens dat de afhaak buiten de Tolkien-diehard-conservatief-gezindten-bubble minimaal is tot dusver.

Wellicht ten overvloede, ik laat je vanaf nu links liggen. Het heeft geen zin en het komt het topic niet ten goede.
zolang je maar beseft dat het een behoorlijke focus was qua boodschap die ze brachten qua publiciteit.
Superfans, de activistische cast-leden etc. UItspraken her en der die ook lieten blijken dat de showrunners zelf eigenlijk geen idee hebben van de details van Tolkien.
Het is gewoon een zwaktebod.
De mond vol over 'we zijn fans' maar als puntjes bij paaltje komt komen ze tekort met hun kennis.
Het is een grote damage-control die gaande is tot nu toe.

'the first female dwarf ever on screen' veranderde naar 'the first black female dwarf ever on screen'.
zomaar een voorbeeld.

Een vraag over de ster op het kostuum van Galadriel wisten ze ook niet. Die andere vrouw moest er aan te pas komen met een halfbakken uitleg.

En de vraag blijft: waar is Celeborn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Pheeeewww, wat een gedoe-tje hier om de nieuwe serie ;) Wist helemaal niet dat het zoveel los maakte in de gemeenschap en vooral ook op YT bij de fans.

Als liefhebber van alleen de films (en dus zeker een n00b op loregebied) kijk ik wel degelijk uit naar deze serie en ga ik sowieso kijken. Ben heel benieuwd of ze de look&feeling van de films kunnen vasthouden. Schijnt deze week nog een final trailer te komen maar de vorige zagen er wel tof uit. Laat maar komen hoor! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:29
Het maakt helemaal niet zo heel veel los, alleen zijn er een paar fanatische mensen hier die clickbait filmpjes en artikelen als de waarheid beschouwen en menen dat alles een verborgen agenda heeft, en iedereen die wat tegengas daaraan geeft als Amazon shill bestempelen. Heel gezellig dus.
Oh en dat alles al bekend moet zijn voor de TV serie überhaupt begonnen zijn, want stel je voor dat je werkelijk moet gaan kijken om alle vragen beantwoord te krijgen.

Ik wacht nog steeds op dat jacht van Bezos en die miljoenen op mijn bankrekening ;(

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 23-08-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:16:
Het maakt helemaal niet zo heel veel los, alleen zijn er een paar fanatische mensen hier die clickbait filmpjes en artikelen als de waarheid beschouwen en menen dat alles een verborgen agenda heeft, en iedereen die wat tegengas daaraan geeft als Amazon shill bestempelen. Heel gezellig dus.
Oh en dat alles al bekend moet zijn voor de TV serie überhaupt begonnen zijn, want stel je voor dat je werkelijk moet gaan kijken om alle vragen beantwoord te krijgen.

Ik wacht nog steeds op dat jacht van Bezos en die miljoenen op mijn bankrekening ;(
het grappige is dat het geen verborgen agenda is maar ze het gewoon open en bloot zeggen.
Wat in die artikelen en filmpjes staat is gewoon wat men zegt en publiceert. Niks fanatisch aan.

Ik zou toch eerst een doorbetaalde plaspauze eisen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kraziey schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:09:
Pheeeewww, wat een gedoe-tje hier om de nieuwe serie ;) Wist helemaal niet dat het zoveel los maakte in de gemeenschap en vooral ook op YT bij de fans.

Als liefhebber van alleen de films (en dus zeker een n00b op loregebied) kijk ik wel degelijk uit naar deze serie en ga ik sowieso kijken. Ben heel benieuwd of ze de look&feeling van de films kunnen vasthouden. Schijnt deze week nog een final trailer te komen maar de vorige zagen er wel tof uit. Laat maar komen hoor! 8)
volgens mij is het idee dat ze echt 'met eigen benen op de grond' willen staan met deze serie. Dus het zal waarschijnlijk meer Game of Thrones-achtig worden dan dat het op Peter Jackson's stijl lijkt.
Op zich prima, misschien zefls beter.

Zou wel leuk zijn als ze verschillende stijlen kunnen maken. Peter Jackson's stijl wordt dan vereeuwigd als de Third Age stijl.
En deze serie krijgt dan de stijl van de 'Second Age'.

Nu wachten op de First Age, daar kan je tientallen seizoenen van maken, als je echt wilt.

Nog een trailer, ben benieuwd! Ik kijk liever naar de plaatjes van de serie zelf dan wat de acteurs te vertellen hebben. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:03
De enige graadmeter is het aantal kijkers van de eerste episodes. Er was ook veel gedoe voor die andere serie House of the Dragon dat er zwarte acteurs mee deden en iedereen GoT-moe was. En kijk, het was een waar record ondanks de YT video's die het een woke catastrofe noemden of dat iedereen meteen zou weg lopen en de TV uit zetten..

Dus ik wacht geduldig af tot we het kunnen zien en laat de afleveringen zelf "spreken". Ook de trailer die binnen enkele uren uit komt zal wss uren zeurmateriaal opleveren, maar een trailer is enkel een smaakmaker om je interesse te wekken, niet het finale product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrek
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:14
De title track is wel weer een keurige prestatie van Howard Shore hoor! Ik vroeg me even af hoe het volgende door jullie gezien wordt: Als je naar de track 'Valinor' luistert en daarna de track 'In the Beginning' (met hoofdletter B :) ), dan vraag ik me af of we misschien zelfs een flashback gaan krijgen naar de grote muziek van Eru! Muzikaal gezien zijn er namelijk grote overeenkomsten, en ik meen ook invloeden uit de muziek die je hoort op de track van 'Sauron' te herkennen. Dat zou mijn inziens wel vet zijn hoor! #hyped

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
De officiële trailer is zojuist uitgebracht:

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 23-08-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Ik heb hem net gekeken, en ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden. Het voelt voor mij niet als LOTR, komt misschien ook door de muziek (en de 'look' van Sauron)

EDIT : Blijkt (Gelukkig) dus niet Sauron te zijn 8)

[ Voor 5% gewijzigd door PEBKAC op 23-08-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Typische trailermuziek inderdaad, ook niet mijn eerste keuze.
Ik heb Sauron even gemist in de trailer denk ik, waar zie je die? @PEBKAC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shrek
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:14
@PEBKAC
Als je de persoon in het wit bedoelt, dat is niet Sauron. Executive producer Lindsey Weber heeft in een interview met Time.com gezegd dat dit niet Sauron is, maar een karakter uit het verre oosten gespeeld door Bridie Sisson: "We are enjoying all the speculation online and can tell you Bridie Sisson is an incredible actor,” Weber said. “We also thought fans might like to know that her character is traveling from far to the east—from the lands of Rhûn…”.

[ Voor 30% gewijzigd door Shrek op 23-08-2022 15:19 . Reden: User getagged, aangevuld met meer informatie over wie de auteur in het wit is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Shrek schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

@PEBKAC
Als je de persoon in het wit bedoelt, dat is niet Sauron. Executive producer Lindsey Weber heeft in een interview met Time.com gezegd dat dit niet Sauron is.
Dat dacht ik inderdaad, bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shrek schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

@PEBKAC
Als je de persoon in het wit bedoelt, dat is niet Sauron. Executive producer Lindsey Weber heeft in een interview met Time.com gezegd dat dit niet Sauron is.
klopt. Maar als het gerucht klopt is Sauron wel zichtbaar in de trailer 8)7

spoiler: title
but he's not the hero you seek

spoiler: title
en kijk eens wie er in beeld is als Galadriel's voiceover zegt 'ours is the work of something greater' met een haarlok om z'n rechteroog. Het ligt er haast zo dik bovenop dat het al bijna niet meer waar kan zijn

Disa heeft wel een interessante uitspraak. Is zij eigenlijk wel een dwergenkoningin? Het klinkt net alsof het eigendom van het koninkrijk wordt overgedragen op een 'reguliere' dwerg? interesting...

en Galadriel's zwaard blijft er mooi uit zien! (wat dus niet origineel galadriel's zwaard lijkt te zijn... misschien zelfs een zwaard gemaakt in Aman zelf! Dat zou epic zijn.)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41

PinusRigida

I put the p in pool.

Deze heeft me wel wat ongerustgesteld... (Het betreft de tweede quote)
YouTube: How To Alienate The Audience - Chris Gore

...als de makers zichzelf bij voorbaat al willen indekken... geen goed teken...

Maar goed: eerst afwachten en zélf kijken, is nog steeds de beste beoordelingsmanier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PinusRigida schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:42:
Deze heeft me wel wat ongerustgesteld... (Het betreft de tweede quote)
YouTube: How To Alienate The Audience - Chris Gore

...als de makers zichzelf bij voorbaat al willen indekken... geen goed teken...

Maar goed: eerst afwachten en zélf kijken, is nog steeds de beste beoordelingsmanier.
De titel van de video getuigt al niet bepaald van enige neutraliteit.

Hoe dan ook, wellicht is een beetje tekst en uitleg nodig, buiten de linkdump. Wat wordt er gezegd, en waarom vind je het bij voorbaat indekken en geen goed teken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

De titel van de video getuigt al niet bepaald van enige neutraliteit.

Hoe dan ook, wellicht is een beetje tekst en uitleg nodig, buiten de linkdump. Wat wordt er gezegd, en waarom vind je het bij voorbaat indekken en geen goed teken?
in z'n algemeenheid is het iets wat al in dit topic is besproken.
Jackson had een citaat waarin naar voren kwam dat hij zoveel mogelijk bij het verhaal wilde blijven en geen eigen inbreng wilde.
Het tweede citaat is van de huidige showrunners, waar ze aangeven dat ze het logisch vinden dat een 'adaptatie' ook gewoon reflecteert hoe de wereld eruit ziet (overigens is dat citaat meervoudig uit te leggen).

Maar goed, het filmpje bespreekt tal van zaken waarin een verschil naar voren komt in hoe de fans worden behandeld en wat de insteek is van de betreffende filmmakers.
Dat is hier allemaal al gezegd en ken je allemaal al.
Ik heb geen zin om het allemaal weer te gaan herhalen zodat we weer ruzie krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 19:28
Wat een dra-ma-ti-sche muziekkeuze. 0,0 LOTR gevoel.

Sommig acteerwerk / shots zijn ook tenenkrommend.

Goed, laten de eerste aflevering maar afwachten. Ik houd m'n hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justevo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

het is ook niet de bedoeling dat het op LotR lijkt.
De showrunners hebben duidelijk aangegeven dat ze de novel willen schrijven die Tolkien nooit geschreven heeft, en op eigen benen kan staan naast LotR en de Hobbit op de plank (en dan als film(serie).
Op zich dus ook niet heel vreemd dat ze bijv. voor de muziek een eigen weg kiezen.
Wel vonden ze dat een verhaal van Tolkien niet zonder hobbits kan dus hebben ze de harfoots erin gestopt.
Het is dus een mix van beide. Aan de ene kant moet men het LotR gevoel krijgen (want hobbits) en anderszijds willen ze echt hun eigen creatie maken. Enerzijds 'back to the book', anderszijds maken ze eigen hedendaagse keuzes.

Dat het echt een eigen ingeslagen richting is duidelijk: de Second Age gaat over Numenor en de oorlog van Sauron met de elfen (en Numenor) waarin Galadriel amper een rol speelt (althans Tolkien heeft er weinig tot niets over geschreven).
Zo afgaand op de trailer en teasers heeft Galadriel de hoofdrol, die samen met Tar-Miriel op zoek wil naar Sauron. Gil-Galad en zelfs Elendil lijken in elk geval afgaand op de trailer een mindere rol te hebben. Maar dat kan ook maar schijn zijn. In de serie kunnen ze natuurlijk meerdere verhaallijnen verspreiden over episodes.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Heb nog niet gekeken, maar van het acteerwerk moest de originele filmtrilogie het ook al niet hebben. Ik denk dat het de slechtste rol van Elijah Wood is bijvoorbeeld. Orlando Bloom heeft ook wel eens wat beters gedaan. Sean Astin is nu niet bepaald een wereldster. Liv Tyler was ver van briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 19:18
Wat een bizar misplaatste muziekkeuze bij de trailer. Hele Tolkiensfeertje in één klap verdwenen. De trailer is ook heel verwarrend in vergelijking met de eerste trailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Heb nog niet gekeken, maar van het acteerwerk moest de originele filmtrilogie het ook al niet hebben. Ik denk dat het de slechtste rol van Elijah Wood is bijvoorbeeld. Orlando Bloom heeft ook wel eens wat beters gedaan. Sean Astin is nu niet bepaald een wereldster. Liv Tyler was ver van briljant.
one does not simply play the stars in a Tolkien movie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:06

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Muziek leek wel wat je hoort bij elke generieke young adult film trailer. Dat slo-mo vrouwelijke zang met aanzwellende strijkers van een populair popnummer. Ik had serieus verwacht dat er op het einde een blauwe skybeam te zien was, begeleid met de "BWOOOAAAAAPPP" hoornblazers :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:22:
Wat een bizar misplaatste muziekkeuze bij de trailer. Hele Tolkiensfeertje in één klap verdwenen. De trailer is ook heel verwarrend in vergelijking met de eerste trailer.
naar verluid komt er in elk geval een 7-9 minuten durende proloog op z'n Galadriel's (met waarschijnlijk veel stukjes uit de teasers).

hoe men daarna de boel aan elkaar rijgt ben ik wel benieuwd naar.
Als ze jackson volgen (en dus het boek) krijgen we daarna iets te zien als 'Concerning Harfoots'.... they are a nomadic little folk living in carts and stealing the harvests of men.... and then a meteor fell...

Ook benieuwd hoe ze gaan verfilmen waarom er in de Third Age geen zwarte hobbits, elfen en dwergen meer zullen zijn #genocide >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
Slechte trailer, oogt nog altijd te clean, muziek.. sorry maar welke debielen laten ze de keuze maken :? 8)7

Ben met vakantie zodra de eerste episodes live gaan, wanneer ik terug ben meteen alles kijken en dan maar echt oordelen maar ben er bang voor.. (pls don't suck... p l s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Muziek is Breath van Ex Makina, vind hem niet misstaan. Had wel eerder iets van Shore of McCreary verwacht.

Qua stijl is het denk ik geen goed idee om te vergelijken met de eerdere trilogie, die zijn een dikke 20 jaar geleden opgenomen en inmiddels op veel vlakken wel flink gedateerd.

[ Voor 45% gewijzigd door FirePuma142 op 23-08-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:35:
Muziek is Breath van Ex Makina, vind hem niet misstaan. Had wel eerder iets van Shore of McCreary verwacht.

Qua stijl is het denk ik geen goed idee om te vergelijken met de eerdere trilogie, die zijn een dikke 20 jaar geleden opgenomen en inmiddels op veel vlakken wel flink gedateerd.
je bedoelt dat er minder CGI is gebruikt? oOo

check die eerdere teaser met aan het eind de Balrog.
Die zijn er praktisch hetzelfde zo niet identiek uit. Dus ofwel ze zaten op dat vlak 20 jaar geleden al op de top van CGI of ze hebben exacte dezelfde beelden hergebruikt.
Sowieso zit er verschil in CGI tussen eerdere Marvel films en de laatste.

Gedateerd in welk opzicht? Kan je wat voorbeelden noemen? zijn er in de tussentijd films geweest die meer oscars hebben gewonnen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:37
BigF25 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:34:
Slechte trailer, oogt nog altijd te clean, muziek.. sorry maar welke debielen laten ze de keuze maken :? 8)7

Ben met vakantie zodra de eerste episodes live gaan, wanneer ik terug ben meteen alles kijken en dan maar echt oordelen maar ben er bang voor.. (pls don't suck... p l s)
Mee eens. Shot alleen al waar die persoon tussen de orcs (?) staat, veel te clean, te veel licht. Leuk dat ze HDR gebruiken, maar sfeer is compleet weg.

Ja en de muziek keuze. Ik vind het niks.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
loekf2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Mee eens. Shot alleen al waar die persoon tussen de orcs (?) staat, veel te clean, te veel licht. Leuk dat ze HDR gebruiken, maar sfeer is compleet weg.

Ja en de muziek keuze. Ik vind het niks.
Dit gaat een groot probleem worden. Ook ik vind het veel te clean ogen en daardoor gaat een groot deel van de fantasie verloren. Nu is het net of ze allemaal splinternieuwe kleding aan hebben terwijl ze zich bijna constant buiten bevinden.

Daarnaast valt er weinig nieuws te vertellen en denk ik niet dat er ook maar enige vorm van spanning gaat zijn. Maar we zullen het meemaken zodra hij uit is.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sydney08 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Dit gaat een groot probleem worden. Ook ik vind het veel te clean ogen en daardoor gaat een groot deel van de fantasie verloren. Nu is het net of ze allemaal splinternieuwe kleding aan hebben terwijl ze zich bijna constant buiten bevinden.

Daarnaast valt er weinig nieuws te vertellen en denk ik niet dat er ook maar enige vorm van spanning gaat zijn. Maar we zullen het meemaken zodra hij uit is.
er is weinig nieuws te vertellen. Enerzijds waar (anderszijds is er een prima verhaal te vertellen, zeker als je aan tijdcompressie gaat doen en dat ook goed doet).
Anderszijds komen ze zelf met een verhaal dat niet door Tolkien is geschreven. Een eigen verhaal dat zich afspeelt in de tijdlijn van de Second Age.

Tja... de kleding, hoe clean het oogt.
met name de First Age moet sowieso enorm clean ogen. En Second Age op zich ook wel. Dat zijn namelijk de legendarische era. Het referentiekader is de Third Age, de 'hedendaagse' dag van Lord of the Rings zoals we dat kennen. In die tijd waren de verhalen over de Second- and First Age gewoon een vervlogen tijd. Legendarisch. Episch.
En in de epische heldensagen is alles schitterend en glanzend en pristine en superieur.
Op dat vlak kan ik het persoonlijk wel accepteren.

Ik wil gewoon dat ze de First Age ook gaan verfilmen. Bombastische veldslagen, dat worden blockbusters.

Vindt die harfoots wel heel erg arrogant, ook weer in deze trailer.

Eerst al in de teaser:
- the elves their forests
- dwarves their mines
- humans their fields
- but we have only each other

en in deze trailer ook weer:
- de harfoots zijn weer beter dan alle andere wezens in Middle Earth met elkaar helpen enzo.... hoezo? Staan veel andere rassen ook niet voor elkaar klaar door dik en dun? Wat een zelfingenomen hobbit 8)7
Maar goed, ze moeten ook een karaktertje hebben he.

Nee, de Second Age is de era van Numenor en de Elfen tegen Sauron.

De muziek boeit me niet zo. Wat me meer boeit is het verhaal, en de wereld waarin het plaats vindt.
Zoals verwacht beginnen de 'haters' hun filmpjes uit te spugen.
Een ervan is van The One Ring, op zich wel goeie punten. 12 minuten.

Korte samenvatting: het is een (zoals aangekondigd) zelfbedacht verhaal dat niet strookt met diverse zaken die wel bekend zijn over de Second Age en karakters daar in.

Many people don't know that when Galadriel spins her sword at 2:26 in the new trailer
it's actually a reference to J.R.R. Tolkien spinning in his grave.
That's what I call a masterclass in Cinematography.

Dus: nee het lijkt erop dat we een verhaal krijgen dat niet of nauwelijks echt fatsoenlijke connecties heeft met wat Tolkien geschreven heeft. Zo moet het dus ook niet beoordeeld worden.
Voor mij als Tolkien-fan is het wel jammer. Als het een losstaand verhaal was geweest was het misschien interessant geweest. Een nieuwe zelfverzonnen wereld. Maar ze doen alsof het plaatsvindt in de wereld van Tolkien, terwijl er genoeg gezegd kan worden over de legitimiteit van tal van dingen.

Zoals The One Ring zelf ook zegt: een review kan in tweevoud: eentje losstand van Tolkien en gewoon puur wat er in de show gebeurt, en eentje met de Tolkien in het achterhoofd en dan kijken wat er stand houdt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

het is ook niet de bedoeling dat het op LotR lijkt.
De showrunners hebben duidelijk aangegeven dat ze de novel willen schrijven die Tolkien nooit geschreven heeft, en op eigen benen kan staan naast LotR en de Hobbit op de plank (en dan als film(serie).
Op zich dus ook niet heel vreemd dat ze bijv. voor de muziek een eigen weg kiezen.
Wel vonden ze dat een verhaal van Tolkien niet zonder hobbits kan dus hebben ze de harfoots erin gestopt.
Het is dus een mix van beide. Aan de ene kant moet men het LotR gevoel krijgen (want hobbits) en anderszijds willen ze echt hun eigen creatie maken. Enerzijds 'back to the book', anderszijds maken ze eigen hedendaagse keuzes.

Dat het echt een eigen ingeslagen richting is duidelijk: de Second Age gaat over Numenor en de oorlog van Sauron met de elfen (en Numenor) waarin Galadriel amper een rol speelt (althans Tolkien heeft er weinig tot niets over geschreven).
Zo afgaand op de trailer en teasers heeft Galadriel de hoofdrol, die samen met Tar-Miriel op zoek wil naar Sauron. Gil-Galad en zelfs Elendil lijken in elk geval afgaand op de trailer een mindere rol te hebben. Maar dat kan ook maar schijn zijn. In de serie kunnen ze natuurlijk meerdere verhaallijnen verspreiden over episodes.
Howard Shore heeft toch de main theme geschreven. Beetje gek dat je dan tijdens de trailer hiervoor kiest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat er door sommigen enorm overschat wordt hoeveel mensen brede kennis van het Tolkien-universum hebben. Van de paar honderd miljoen mensen die iets van Tolkien hebben gelezen en gezien is dat echt maar een fractie.

En die fractie is niet de doelgroep van een serie bedoeld als massaentertainment. Net zo min als de films dat waren. De films die destijds door de puristen ook werden verguisd, en ook door Christopher Tolkien en de estate.

Dan is er nog een subset van die fractie die enorme moeite heeft met bepaalde vermoedde aspecten van de aankomende adaptatie. Daar is al heel veel over gezegd hier.

Als ik naar de teasers en trailers kijk, dan zie ik meteen waar ik ben. Onmiskenbaar Tolkien. De kostuums, de omgevingen, de architectuur, de wapens, de uiterlijke kenmerken. Je landt er direct. Dat vind ik heel belangrijk, ik denk niet dat ik in Malazan of Trantor of Westeros of Arbre ben beland.

Dat er dan een kleurtje niet klopt, een karakter mist, of een grotere rol of andere invulling heeft gekregen vind ik niet zo bijster interessant. Het gaat mij om de wereld en de kwaliteit van het verhaal in die wereld dat met respect voor die wereld wordt verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:55:
Ik denk dat er door sommigen enorm overschat wordt hoeveel mensen brede kennis van het Tolkien-universum hebben. Van de paar honderd miljoen mensen die iets van Tolkien hebben gelezen en gezien is dat echt maar een fractie.

En die fractie is niet de doelgroep van een serie bedoeld als massaentertainment. Net zo min als de films dat waren. De films die destijds door de puristen ook werden verguisd, en ook door Christopher Tolkien en de estate.

Dan is er nog een subset van die fractie die enorme moeite heeft met bepaalde vermoedde aspecten van de aankomende adaptatie. Daar is al heel veel over gezegd hier.

Als ik naar de teasers en trailers kijk, dan zie ik meteen waar ik ben. Onmiskenbaar Tolkien. De kostuums, de omgevingen, de architectuur, de wapens, de uiterlijke kenmerken. Je landt er direct. Dat vind ik heel belangrijk, ik denk niet dat ik in Malazan of Trantor of Westeros of Arbre ben beland.

Dat er dan een kleurtje niet klopt, een karakter mist, of een grotere rol of andere invulling heeft gekregen vind ik niet zo bijster interessant. Het gaat mij om de wereld en de kwaliteit van het verhaal in die wereld dat met respect voor die wereld wordt verteld.
de omgeving? misschien.
De architectuur? Zeer zeker!
de wapens? mwah valt mee... met name dat two-handed bakbeest van Galadriel is wat vreemd. Zoiets beschouw ik meer als First Age en dan vooral in de handen van de Edain oid. Volgens mij hadden de meeste elfenkoningen zelf ook gewoon een single-handed sword (wil nog steeds een replica van Ringil te pakken zien te krijgen!).

Maar de kostuums? Sommigen daarvan komen rechtstreeks uit een serie als 'Rome' ofzo :+
Met name in de teasers uit Numenor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik vind de quotes onder de YouTube: The Lord of the Rings: The Rings of Power - Official Trailer | Prime... trailer lezen leuker dan de hele serie denk ik.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Het is vooral sneu kleutergedrag. Als je de serie niks vind, prima, maar kijk het gewoon niet en ga anderen daar niet mee lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, als je met je vingers aan een beroemd literair werk gaat zitten met een achterban van gepassioneerde fans kan je enige backlash verwachten.
Als je dat niet wilt, had je ook zelf een eigen wereld kunnen verzinnen in plaats van je zelfbedachte verhaal te laten spelen in een wereld zonder al teveel logische raakvlakken.

Alles staat of valt hoe goed het zelfbedachte verhaal raakvlakken zal gaan hebben anders dan dat de vrouwelijke hoofdpersoon toevallig ook Galadriel heet :)

Niemand verplicht je trouwens om de comments te lezen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:48:
tja, als je met je vingers aan een beroemd literair werk gaat zitten met een achterban van gepassioneerde fans kan je enige backlash verwachten.
Als je dat niet wilt, had je ook zelf een eigen wereld kunnen verzinnen in plaats van je zelfbedachte verhaal te laten spelen in een wereld zonder al teveel logische raakvlakken.

Alles staat of valt hoe goed het zelfbedachte verhaal raakvlakken zal gaan hebben anders dan dat de vrouwelijke hoofdpersoon toevallig ook Galadriel heet :)

Niemand verplicht je trouwens om de comments te lezen >:)
De Tolkien estate zelf is gaan rondshoppen bij de grote streamingservices van deze wereld om een serie gebaseerd op de werken van Tolkien te gaan maken. Aangezien Tolkien zelf ooit een flink gedeelte van zijn rechten verkocht aan het toenmalige Tolkien Enterprises, zijn er wel enige beperkingen aan wat er mogelijk is te verfilmen. Alle rechten van The Hobbit en LOTR zijn off limits, The Silmarillion en The Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth zijn ook problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

in z'n algemeenheid is het iets wat al in dit topic is besproken.
Jackson had een citaat waarin naar voren kwam dat hij zoveel mogelijk bij het verhaal wilde blijven en geen eigen inbreng wilde.
Het tweede citaat is van de huidige showrunners, waar ze aangeven dat ze het logisch vinden dat een 'adaptatie' ook gewoon reflecteert hoe de wereld eruit ziet (overigens is dat citaat meervoudig uit te leggen).

Maar goed, het filmpje bespreekt tal van zaken waarin een verschil naar voren komt in hoe de fans worden behandeld en wat de insteek is van de betreffende filmmakers.
Dat is hier allemaal al gezegd en ken je allemaal al.
Ik heb geen zin om het allemaal weer te gaan herhalen zodat we weer ruzie krijgen :)
Thanx. ik heb niet de moeite gedaan om hier in het topic te kijken of het al voorbij was gekomen, had dat moeten doen, ruzie stoken is nooit het doel. :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Vannacht was in NYC een van de premières waarbij de mensen de eerste twee afleveringen hebben gezien en de eerste commentaren zijn veelbelovend.
Zomaar enkele berichten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Idd... de muziek gaf me meteen een Avatar-gevoel... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm Nerd of the Ring is voorzichtig positief? Dat geeft hoop!

*O*

maar om toch even negatief te doen: dat zijn natuurlijk de eerste twee episodes waarin ze mogelijk meer bezig zijn met het vestigen van het verhaal in de Tolkien wereld. Bijv. de proloog zal natuurlijk bol staan van de lore maar ja...

we gaan het zien! :9

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

EDIT schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:35:
Vannacht was in NYC een van de premières waarbij de mensen de eerste twee afleveringen hebben gezien en de eerste commentaren zijn veelbelovend.
Zomaar enkele berichten:

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
[Twitter]
Ik kan mij iets herinneren van dat alle Tweets zo'n beetje het zelfde zeiden. Dat gevoel heb ik hier ook een beetje. Can't wait for more :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 19:18
Ik had toch verwacht dat de "allesweters" redelijk kritisch zouden zijn, maar dit belooft wel echt veel goeds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
FirePuma142 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:55:

Dat vind ik gewoon een belediging voor de mensen zonde brede Tolkien kennis. Zo van; je hoeft het niet te weten, wij passen het verhaal wel aan voor je.

Je denkt dat je het verhaal van Tolkien op je beeld krijgt maar het is gewoon iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:29:
Ik had toch verwacht dat de "allesweters" redelijk kritisch zouden zijn, maar dit belooft wel echt veel goeds!
oh wees gerust, elke seconde van de episodes zullen worden ontleed en overheen gekotst als er ook maar iets aan commentaar op geleverd kan worden :P
Justevo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Dat vind ik gewoon een belediging voor de mensen zonde brede Tolkien kennis. Zo van; je hoeft het niet te weten, wij passen het verhaal wel aan voor je.

Je denkt dat je het verhaal van Tolkien op je beeld krijgt maar het is gewoon iets anders.
dit is inderdaad wel een 'gevaar'. Het publiek is niet dom, en het is eigenlijk een misleiding: men denkt dat het een werk van Tolkien is maar dat is het dus totaal niet.
Niet dat het uitmaakt, ze gaan er niet dood van, maar het kan wel frustratie opleveren bij de lorenerds in gesprek met reguliere filmkijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Die laatste trailer was inderdaad wat minder. Vind het ook wat vaag dat Galadriel nu opeens een warrior is. Daar zie je in Hobbit en LOTR maar weinig tot niks van terug. Maar ik kijk alsnog heel erg uit naar de serie; waarschijnlijk moet ik de serie gewoon los gaan zien van de films.
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie