Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 21:03
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:45:
grappig filmpje met kritiek.

'You have not seen what I have seen'.
'I've seen my share'
You have not seen what I have seen.

Yes you did.
No you didn't.
Yes I did
No you didn't.

That is so Tolkienian.
Yes you did.
No I didn't.
I did.

It's terrible. And this is the dialogue they specifically picked out for the first trailer on their billion dollar &@#$@# show.

Elfen hebben hun bossen.
Dwergen hun grotten.
En mensen hun velden van graan.
maar de Harfoots hebben alleen maar zichzelf.
* here comes diversity*

'I feel safe'. Zegt een kleurling pre-hobbit.
OMG gelukkig hebben de Harfoots hun safe space gecreeërd in Middle Earth.
Wat fijn! Net een campus. welke universiteit?
Fijn dat ze zegt dat ze zich veilig voelt. Welck een representatie op het scherm. Dank!
Ook al ben ik wit, ik voel me veilig vanwege de representatie.

Waar de fuck GAAT dit over.
En dat is dus letterlijk de trailer zelf.
En sommige reacties op de trailer.

En dit zijn dus de zaken die worden gedeeld door Amazon.
En over wordt gepraat door fans en wannabe fans.

En dit gaat niet meer over de inhoud.

Ik snap niet waarom iemand als Jackson niet gewoon gevraagd is om een dikke vinger in de pap te hebben. Overduidelijk heeft zijn trilogie succes gebracht. Zijn insteek bracht geld in het laadje.
Dat was iets succesvols.
Kan je wel anderen iets laten proberen maar het is duidelijk dat er kritiek komt. Zware kritiek.
Het wordt niet gedragen door talloze fans.
Hoe moeilijk is het om ervan te leren. Over de eigen schaduw heen te stappen.
Maar men wil niet.
De producers dan.
Je verkondigt LOTR lore als geschiedenis en soort alternatieve waarheid ofzo. Het komt nogal labiel over om eerlijk te zijn. Fan zijn mag ben ik ook maar dit gedrag slaat kant nog wal.

Je praat ook veel in de wij als fans/talloze fans.
Houd de mening lekker bij jezelf. Wat ik tot nu toe heb gezien is oke-ish en eigenlijk ben ik wel gewoon hyped.

Misschien even relaxen op de bank en ontspannen zoveel stress is ook slecht voor je hart.

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Vork
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-02 10:06
Oke inhoudelijk nieuws dan;

Officieel bevestigd: Howard Shore schrijft de main theme en de OST wordt geschreven door Bear McCreary. Niet de minste dus.

Er zijn twee tracks gereleased op Amazon Music maar het is voor nu ook te vinden op:

Galadriel:

YouTube: Galadriel | Bear McCreary | Lord of the Rings: The Rings of Power So...

Sauron:

YouTube: Sauron | Bear McCreary | Lord of the Rings: The Rings of Power Sound...

Persoonlijke mening, ik vind de Galadriel theme echt gaaf. Het is echt awesome!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

AdmiraalTimbo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Je verkondigt LOTR lore als geschiedenis en soort alternatieve waarheid ofzo. Het komt nogal labiel over om eerlijk te zijn. Fan zijn mag ben ik ook maar dit gedrag slaat kant nog wal.

Je praat ook veel in de wij als fans/talloze fans.
Houd de mening lekker bij jezelf. Wat ik tot nu toe heb gezien is oke-ish en eigenlijk ben ik wel gewoon hyped.

Misschien even relaxen op de bank en ontspannen zoveel stress is ook slecht voor je hart.
logisch wat betreft het beschouwen als geschiedenis, want het Silmarillion en Lord of the Rings verhaal is bekend.
Het is geschreven.
Al tientallen jaren.
Niet in de maak.
maar allang gemaakt.

de Amazon serie is 'based on' het werk van Tolkien.
Lees: het is niet meer het werk van Tolkien.

“Now, therefore, I will sleep. I speak no comfort to you, for there is no comfort for such pain within the circles of the world. The uttermost choice is before you: to repent and go to the Havens and bear away into the West the memory of our days together that shall there be evergreen but never more than memory; or else to abide the Doom of Men."

Nay, dear lord," she said, "that choice is long over. There is now no ship that would bear me hence, and I must indeed abide the Doom of Men, whether I will or I nill: the loss and the silence. But I say to you, King of the Numenoreans, not till now have I understood the tale of your people and their fall. As wicked fools I scorned them, but I pity them at last. For if this is indeed, as the Eldar say, the gift of the One to Men, it is bitter to receive."

So it seems," he said. "But let us not be overthrown at the final test, who of old renounced the Shadow and the Ring. In sorrow we must go, but not in despair. Behold! we are not bound for ever to the circles of the world, and beyond them is more than memory.”

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:56
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:46:
[...]

BASED ON THE WORKS OF J.R.R. TOLKIEN.

Weten we dat ook weer.
Hadden we eerder moeten weten.
Dan was er niet zoveel kritiek geweest.
End of story.

Based on.

En meer niet.
#rollcreditts
#delete
Je realiseert je dat dit ook geldt voor de door jou eerder geprezen werken van Jackson die gebaseerd zijn op het werk van Tolkien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:35

Vrijdag

De Zwarte

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Dit is wel een beetje de categorie spijkers op laag water.
Mwah, vind ik niet. Voor een productie waarvan alleen al het eerste seizoen meer dan €450 miljoen kost én waarbij het karakter ook nog eens een ogenschijnlijk belangrijke rol speelt, verwacht ik toch wel wat meer dan een "ik ga voor het eerst naar een larp-weekend" outfit.

Je zou bij de main characters op zijn minst een scherp oog voor detail moeten hebben qua outfits en al helemaal als je daar foto's van gebruikt ter promotie. Dat de figuranten gebreide maliënkolders ofzo dragen snap ik wel maar niet voor een hoofdrolspeler.
Als ik de foto's van de orcs zie, zit daar veel meer detail en werk in de protheses. Dus waarom niet voor de koningin?

Natuurlijk zal het bij bewegende beelden veel minder of gewoon niet opvallen, maar toch, ik vind zoiets wel slordig.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vrijdag schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:13:
[...]
"ik ga voor het eerst naar een larp-weekend" outfit.
Even realistisch blijven, dat zien we hier ook niet. Extreem overdrijven maakt het argument niet bepaald sterker.

Dat is wel een beetje het issue hier, alles komt onder een extreem vergrootglas te liggen, en alles wat daar uit komt wordt extreem uitvergroot. Dan krijg je dit soort karikaturen van kritiek.

Lucht vast op, maar het is van generlei nut.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:35

Vrijdag

De Zwarte

FirePuma142 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Dat is wel een beetje het issue hier, alles komt onder een extreem vergrootglas te liggen, en alles wat daar uit komt wordt extreem uitvergroot.
Ja natuurlijk. Als ze zo prat gaan op hun gigantische budget en ze presenteren zich als een superieure Lord of the Rings/fantasy verfilming, dan komen ze onder een vergrootglas te liggen ja.

Dat is toch helemaal niet gek? In de Peter Jackson trilogie liet men ook graag zien dat er veel zorg werd besteed aan de settings, de aankleding, de props etc. En verder terug heb je films als Braveheart, Titanic en series als Band of Brothers. Dan is het voor een moderne en peperdure serie toch niet teveel gevraagd?

Nogmaals, vol in een actiescène kan het prima en is het ook begrijpelijk. Geverfd textiel is immers veel prettiger voor acteurs om te dragen dan loodzwaar pantser en door de bewegingen en camerashots zie je het toch niet.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vrijdag schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Ja natuurlijk. Als ze zo prat gaan op hun gigantische budget en ze presenteren zich als een superieure Lord of the Rings/fantasy verfilming, dan komen ze onder een vergrootglas te liggen ja.
Prat gaan, superieur? Dat is naar mijn idee je eigen interpretatie die je als expliciete boodschap van Amazon verkondigt. Amazon heeft het genoemde budget nergens verkondigd en nergens bevestigd. Ook heeft Amazon nergens geuit dat deze show superieur is aan het bronmateriaal of andere adaptaties.

Bijzonder dat aan de ene kant een zeer rigide conservatieve interpretatie wordt gehanteerd als het gaat om het universum, bij voorkeur als haast wetenschappelijk vastgestelde historie, maar zodra het om Amazon gaat gaat dat overboord en zijn feiten ernstig optioneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik lees hier ook al een tijdje mee en was ook nog niet zo hyped over de nieuwe serie (groot fan van de films hoewel ik er niet zo diep in zit zoals sommigen anderen hier, complimenten _/-\o_ )

Maar sinds een minuut of vijf ben ik (eindelijk!) hyped d:)b

Heerlijke trailer waar ik op de één of andere manier het juiste LOTR gevoel bij krijg (die Balrog, love it!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 14:26
Ik denk dat de trailer in algemene lijnen uitdrukt dat het kwade nabij is (ok, dat klinkt dertien in een dozijn als beschrijving). De sets zien er af uit.

Ik begreep dat de esthetiek niet die van de films mocht zijn (iets met rechten), maar het zit er in sommige scenes toch erg dichtbij. Ik denk dat het een succes wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

D-Ed schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:12:
Ik lees hier ook al een tijdje mee en was ook nog niet zo hyped over de nieuwe serie (groot fan van de films hoewel ik er niet zo diep in zit zoals sommigen anderen hier, complimenten _/-\o_ )

Maar sinds een minuut of vijf ben ik (eindelijk!) hyped d:)b

[YouTube: The Lord of the Rings: The Rings of Power - SDCC Trailer]

Heerlijke trailer waar ik op de één of andere manier het juiste LOTR gevoel bij krijg (die Balrog, love it!)
fuck it.
Dit is wel een interessante trailer.
Aan het begin met die stapel helmen? Nírnaeth Arnoediad?
En daarna de Siege of Angband waar de elfen dachten dat ze vrede hadden, direct gevolgd door de Bragollath?

En voor de rest een glimp van een storyline met tal van facetten waaronder een van de Palantiri. Dank u Amazon. Tipje, sluier. Prima.

Volgens mij is daar Annatar. Of een sub evil-eye creep.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
Ik zie dat de acteur gecast is als Sauron (of een vorm van hem tenminste, hij is nog niet de grote verschrikking van de films). Dus hij zit er al vroeger in dan velen speculeerden, ik dacht dat ze hem gingen houden tot volgend seizoen.

Hype is back on the menu boys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

algalid schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:36:
Ik zie dat de acteur gecast is als Sauron (of een vorm van hem tenminste, hij is nog niet de grote verschrikking van de films). Dus hij zit er al vroeger in dan velen speculeerden, ik dacht dat ze hem gingen houden tot volgend seizoen.

er zitten diverse zaken in de trailer die zich mogelijk in verschillende eeuwen afspelen.
Mijn eerste gedachten met die stapel helmen was de War of Unnumbered Tears. Maar daarna was er ineens hoop enzo.
En toen de Palantir-steen.
En evil-sight dude.

Laten we niet vergeten dat ze gebruik maken van tiijdcompressie. Dus wat is 'vroeg'.

Sauron is een flink deel van de Second Age actief.
Begint in jaar 500 van de Second Age.
En Tar-Miriel en Elendil worden pas actief ergens in 2500-3000.

Wil eerst Middle Earth veroveren. Doet dat praktisch en de elfen zijn verslagen, waarna Numenor langs komt en de boel even schoon veegt en Sauron meeneemt naar Numenor.
Door Sauron's toedoen valt Numenor. Zijn we al een flink deel van de Second Age verder.
er zit minstens 2500 jaar historie in de serie als ik het zo even bekijk.
En mogelijk zijn diverse fragmenten ook herinneringen van Galadriel.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Als ik zo meelees hier lijkt het mij goed om toch eens aan de boeken te beginnen...

Leuk en informatief topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

D-Ed schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:30:
Als ik zo meelees hier lijkt het mij goed om toch eens aan de boeken te beginnen...

Leuk en informatief topic!
waarschuwingen/opmerkingen/tips:

- de Silmarillion zijn meer een geschiedkundig relaas en totaal geen leesboek zoals Lord of the Rings (ook al word je daar misschien gek door de uitgebreide beschrijvingen van de kleuren groen van een bepaalde regio of de gedichtjes en liedjes)
- de eerste hoofdstukken worden door het gros van de lezers erg saai gevonden en erg moeilijk door te komen: details over muziek en goden met hun eigenschappen etc. Veel mensen haken af. Even doorheen bijten.
- but it gets better. Zodra je hoofdstuktitel 'Quenta Silmarillion' tegenkomt, begint het gaaf te worden.

Het boek begint met het maken van de wereld door de goden en de onenigheid tussen de goden.
Daarna verandert het verhaal richting elfen en alle keuzes die zij maken en wat ze meemaken
Oorlogen, migraties, kenmerken, historie, etc.

Na de climax van het boek (vind ik) belandt het boek bij de Second Age (Tweede Era) waar de serie Rings of Power over zal gaan (althans gebaseerd op met een heleboel zelf ingevuld want zo heel uitgebreid zijn de hoofdstukken over de Second Age niet).

Het verhaal over de Second Age heet de 'Akkalabeth' in het boek. Dus zodra je die term ziet staan weet je dat het tijdperk begint waar voornamelijk de serie over zou moeten gaan.
Maar ik ga er vanuit dat er flink veel flashbacks zullen zijn naar de eerdere era's (wat mij betreft de meest interessante delen van het boek en als je die goed kent kijk je ook ineens heel anders tegen Lord of the Rings aan. Je snapt ineens alles wat er daar gebeurt).

Afhankelijk van je voorkeur is een luisterboek misschien een tip.

Misschien dat het helpt om afzonderlijke boeken eerst te lezen:
- Fall of Gondolin
- Beren and Luthien
- Children of Hurin

Dit zijn losse boeken waarvan het gros van het verhaal beschreven wordt in Silmarillion zelf.
Ik heb zel zelf nooit gelezen maar staan wel op de plank (verzameling). Ik ga er vanuit dat het beter leesbare en iets uitgebreidere teksten zijn van wat er in Silmarillion gedrukt is.

Waarschuwing: boeken/teksten als Children of Hurin zijn geen lachebekjes. Dit zijn tragische verhalen zonder goed einde. Dus laat je niet depressief maken.

Ik ken onderstaand filmje nog niet maar misschien dat het helpt. 8 minuten van je tijd die misschien helpen om erger te voorkomen :)

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22-07-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat een ratten zijn het ook daar bij Amazon.
eerder dacht ik dat Miriel en Galadriel een persoonlijk gevecht hadden ofzo daar met die vuur/as galadriel.
Maar nu lijkt het net alsof ze met een balrog gevochten heeft.

Die teasers zijn all over the place :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en om nog meer die-hard te gaan.
nerd of the rings leesvolgorde van de boeken van Tolkien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en als je de lore kent, ook van de Silmarillion, dan zijn dit soort liedjes duizendmaal beter te begrijpen.
En vele malen emotioneler. Want er zit zoveel diepgang in. De hele geschiedenis van de elfen eindigend in dit soort liedjes. Het eind. Het doel. Opmerkingen van Galadriel over 'I passed the test' die de meeste reguliere kijkers niet begrijpen maar zoveel voorgeschiedenis hebben.
Dat korte fragment van een aantal figuren die hun zwaard heffen. Als je niet weet hoe en wat denk je van 'oh leuk, zwaarden'.
Maar de zware betekenis van die paar seconden is mindboggling. Het zijn letterlijk de seconden die de hele Silmarillion en Lord of the Rings mogelijk maken. Zonder dat was het er gewoonweg niet geweest.
En dat maakt het zo gaaf dat ze het tonen. Dat ze hebben gedacht om dit in scene te zetten. Dat geeft hoop .

Niet zomaar meer wat muziek voor de aftiteling. Maar werkelijk inhoudelijk een belangrijke boodschap en de kern en de emotie van het eind van de elfen in de Third Age.

Het is waarom fans zo gepassioneerd zijn. Waarom ze zo moeilijk doen. Waarom er zoveel kritiek is en commentaar is.
Omdat het niet zomaar een film is, of een serie. Of een verhaal.
De diepgang is enorm.

Volgens mij was dit het lied van of na de aftiteling van Return of the King.

Silver glass.
White shores.
Into the west.
Dat is de kern van de hele Second Age. En de reden van de Val van Numenor.

Zoals ook deze: niet te zien in de gewone bioscoop-versie van Lord of the Rings.
Hier zit zoveel kennis in. Zoveel 'lore'. Zoveel voorgeschiedenis. In termen. In namen.
Waarom ze daar lopen. En waarom ze het zingen. Dat begrijp je pas als je de Silmarillion echt kent.
Ja, ze zingen over Varda Elentari! <3 (ja ik ben zo'n elitaire klootzak die het bij Quenya houdt en weinig moet hebben van die Sindarin treehuggers met hun 'Elbereth Gilthoniel' _O- )

En dit is wat Amazon ook moet doen. Diepgang. Emotie. Geschiedenis.
Dit is wat tot nu toe opgebouwd is in de lore. Het is niet zomaar een film, of een verhaal.
het is meer dan dat.

Ze moeten het waarmaken. Ze kunnen het waarmaken.
Zullen ze het?

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 23-07-2022 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

algalid schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:36:

I see what you did there >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en voor de spoilers vwb de Second Age:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:53
Vette trailer. Ik mis wel een rol voor de mensheid/Numoreanen. Of ben ik dan te vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
Slechter dan The Hobbit kan het niet worden... Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:36
P-Rock schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:34:
Don't jinx it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor de mensen die meer wilen weten over Galadriel:

En het blijft gaaf.

Feanor vroeg Galadriel drie keer om een van haar haren, maar Galadriel weigerde.
Gimli vroeg Galadriel eenmaal om een enkele haar. En kreeg er drie.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 23-07-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 08:36
P-Rock schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:34:
Net de 3 minuten durende trailer op Prime gezien. Niet echt overtuigend. Ik vind het er nogal low budget uitzien. Special effects en CGI lijken prima, maar de gehele aankleding… ik weet niet. Dit moet in mijn hoofd de LOTR trilogie gaan overtreffen.

Hopelijk is de HDR niet helemaal naar de klote zoals bij andere prime titels. Vaak gehad dat er een groene/roze waas over heen hangt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:57
Stephen Colbert laat een clip zien:

Zonder context altijd lastig op waarde te schatten, maar dit is toch wel een mooie tekst:
Even stone cannot hide the mark of one whose very hand is flame unquenched
En ook mooi om te zien in die flash met vuur dat het wel een zelfde vibe heeft als "a great Eye, lidless, wreathed in flame.".

Wat ik nu links en rechts lees is dat de showrunners echte Tolkien nerds zijn. Zo is het dialoog van Galadriel in de trailer in Tolkien's favoriete stijl: https://twitter.com/tolkienprof/status/1550754231111495680

En hier een featurette met nog wat materiaal:

[ Voor 6% gewijzigd door Jogai op 05-08-2022 10:16 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
Jogai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:15:
[YouTube: "She's Pretty Cool" - Morfydd Clark On Her Character Galadriel In 'The Rings of Power']
Zonder context altijd lastig op waarde te schatten, maar dit is toch wel een mooie tekst:

[...]

En ook mooi om te zien in die flash met vuur dat het wel een zelfde vibe heeft als "a great Eye, lidless, wreathed in flame.".

Wat ik nu links en rechts lees is dat de showrunners echte Tolkien nerds zijn. Zo is het dialoog van Galadriel in de trailer in Tolkien's favoriete stijl: https://twitter.com/tolkienprof/status/1550754231111495680

[YouTube: Stories from the Legendarium Featurette | The Lord of the Rings: The Rings Of Power | Prime Video]
Ik ben hyped as shit voor deze serie, ook al is het maar half zo goed als de lord of the rings films vind ik het al dikke prima:)

Sowieso genieten komende maanden met zowel deze serie als House of dragons. Kan niet wachten _/-\o_

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jogai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:15:
[YouTube: "She's Pretty Cool" - Morfydd Clark On Her Character Galadriel In 'The Rings of Power']

[...]

[YouTube: Stories from the Legendarium Featurette | The Lord of the Rings: The Rings Of Power | Prime Video]
iets in mij kan en durft het gewoon niet te geloven.
Maar als de betrokken personen echt fans zijn en ervoor gaan, dan moet ik het toch gaan zien.
Welsh Galadriel lijkt me wel een leuk persoon, ook down to earth. Bijna te mooi om waar te zijn.

Het kan niet waar zijn. het kan gewoon niet.

Maar wat zou het gaaf zijn als het echt zo is 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 05-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Stylze schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ik ben hyped as shit voor deze serie, ook al is het maar half zo goed als de lord of the rings films vind ik het al dikke prima:)

Sowieso genieten komende maanden met zowel deze serie als House of dragons. Kan niet wachten _/-\o_
Dat is ook zo, tussen alle shite van tegenwoordig zou iets wat 50% in de buurt komt van de lotr-trilogy al ontzettend goed zijn.

En zoals @Anoniem: 421923 opmerkt, Galadriel is goed gecast, evenals Isildur en Gil-Galad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ken de acteur verder niet maar qua uiterlijk doet hij mij wel denken aan de versie van Mark Ferguson.
Net iets minder statig maar volgens mij hebben ze daar ook gewoon gekeken naar de herinnering van het karakter uit LotR. Net als met Galadriel. Een iets jongere versie maar nog steeds te herkennen als dezelfde persoon die we later als ouder en wijzer zien in LotR.
Deze actrice heeft een gezicht die er gewoon bij past.

Dat soort keuzes doen het goed bij mij :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 06-08-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:17:
ik ken de acteur verder niet maar qua uiterlijk doet hij mij wel denken aan de versie van Mark Ferguson.
Net iets minder statig maar volgens mij hebben ze daar ook gewoon gekeken naar de herinnering van het karakter uit LotR. Net als met Galadriel. Een iets jongere versie maar nog steeds te herkennen als dezelfde persoon die we later als ouder en wijzer zien in LotR.
Deze actrice heeft een gezicht die er gewoon bij past.

Dat soort keuzes doen het goed bij mij :)
Is deze ook volgens jou hetzelfde? of iets dat er gewoon past?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVvyl_LJBnHmzz9c8H2O4jLPJV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ALOKT1GY0N2YdHSX5vWs2RTz.webp?f=user_large

Peter Jackson heeft onlangs interview gehad/gegeven i.v.m. LOTR TV serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LadyVodka schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding]

tja we kunnen gaan discussieren over oude en nieuwe betekenissen van 'fair' enzo, maar ik kan er niets aan veranderen dat Amazon deze actrice heeft gekozen.
Misschien was er geen betere voor de rol. Of niemand anders die wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 17:49
LadyVodka schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding]

Heeft Tolkien die dame getekend? Of was het getekend in de boeken?

Is het echt zo'n groot probleem dat er zwarte acteurs/actrices een rol vervullen waarvan de originele karakter niet zwart is?

Bij Marvel vond ik het eerst raar dat Nick Fury en Heimdall zwart zijn. En in stripboeken is het beeld van een karakter al gedefinieerd. Maar na een tijdje merkte ik het niet meer, omdat de essentie van de karakter hetzelfde gebleven is.
Daar gaat het toch om lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Russel88 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Is het echt zo'n groot probleem dat er zwarte acteurs/actrices een rol vervullen waarvan de originele karakter niet zwart is?

Bij Marvel vond ik het eerst raar dat Nick Fury en Heimdall zwart zijn. En in stripboeken is het beeld van een karakter al gedefinieerd. Maar na een tijdje merkte ik het niet meer, omdat de essentie van de karakter hetzelfde gebleven is.
zoals je kan lezen is blijkbaar het uiterlijk een beetje omschreven.

Als ze Gollum ineens door een reus laten portrayen zou je ook zoiets hebben van 'ja maar dat is niet hoe het karakter is omschreven'.

Je kan inderdaad een compleet ander uiterlijk gaan gebruiken, dat kan. En dan wijk je af van hoe de auteur het geschreven heeft.

zoals iemand op internet ook al schreef: 'het hele diversiteitsgeneuzel heeft ervoor gezorgd dat elke keer als ik een zwarte acteur/actrice zie denk ik direct dat het een diversity keus is, zonder het oorspronkelijke verhaal te kennen om te weten of het daarmee overeen komt of niet'.

Het is gewoon een politieke keus continue en ik vind dat jammer.
Nee ik ga er niet dood van maar waarom is het nodig? Omdat het moet? Waarom 'moet' iets?
Is huidskleur zo belangrijk? Die laatste vraag gaat beide kanten op: is het erg als een blank geschreven karakter zwart wordt neergezet in een verfilming? Nee. Anderszijds: wat was er mis met de huidskleur dat het ineens anders moest? Waarom niet gewoon zo laten? Is toch ook prima om een blank karakter gewoon blank te laten? of toch niet....? En zo niet, waarom dan niet?

Nee, we mogen het hier in dit topic niet over hebben, over politiek geneuzel maar er is praktisch geen ontkomen aan deze discussie omdat het simpelweg iets is wat opvalt bij de inhoudelijke keuzes in de show.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 08-08-2022 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Russel88 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

De showrunners zeggen dat ze trouw aan Tolkien willen zijn, dus als ze afwijkingen introduceren dan moet daar wel een reden tegenover staan die trouw is aan het bronmateriaal. Het probleem is dus nog niet zo groot omdat we dat nog gaan zien waarschijnlijk.
De zorg is alleen dat die reden niet uit goed geschreven materiaal komt. Het is natuurlijk zo dat fairer than silver, ivory or pearl al meer dan een halve eeuw opgevat wordt als blank. Anders stond er logischerwijze fairer than opal, obsidian or a black pearl*. Ook worden andere personages wel beschreven met specifiek benamingen voor donkerdere kleuren, dus een omissie betekend niet direct dat alles mogelijk is imo. Als tijdens zijn leven de standaard interpretatie nooit is tegengesproken in zijn brieven dan moet de reden ervoor nu wel vrij urgent zijn omdat het nu nogal een anomaly lijkt te zijn binnen de canon.

Nick Fury was ini de comics al een tijden naar Samuel Jackson gemodelleeerd heb ik begrepen.

*ik ben geen schrijver natuurlijk, dus het is maar een voobeeld, Tolkien had het vast beter gekund. Punt is dat je ook richting zwart in overtreffende trap kan schrijven dat iets nog mooier/zwarter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:35
3 nieuwe foto's van steden.
Inclusief een paard aan een hijskraan :+
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GxPdjjwm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aRG7MmMm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vcPn4LBm.jpg
Klikken voor groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
Het zijn visuele parels, ik hoop dat ze nog meer beelden laten zien. De sfeer van Middle Earth zit er helemaal in.

Ik denk dat we heel veel panorama shots zullen zien in de serie zodat je in de wereld wordt getrokken.
https://www.aboutamazon.c...-the-rings-numenor-images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik hoop dat ze daar inderdaad een beetje op inzoomen: de sfeer in Middle Earth. Gewoon een kwartier lang shots van Minas Tirith oid, om de sfeer in zo'n stad te proeven: het geroezemoes op de markt. gesprekken van common folk op straat. Het zal wel niet maar ik hoop dat ze er wel aandacht aan besteden

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

afgelopen week verschillende youtube-filmpjes gezien die met name kritisch danwel negatief waren.
En ik zie er wel wat in.

Al die prachtige foto's zijn 1 ding. Het verhaal en de logica is een tweede.
De volkjes op de verschillende locaties dienen geloofwaardig te zijn. Ik zit te kijken naar die laatste foto, met dat paard, en krijg op basis van wat ik daar zie nog niet echt het idee dat het Numenor is.
Ik krijg meer een 'haven in Umbar' gevoel. Zou kunnen, met Numenoriaanse bebouwing, maar toch.
Het voelt weer meer als een Game of Thrones dan een heterogene Tolkien-wereld waarin de meeste volkjes op hun eigen plek blijven.
Umbar is de enige plek die dit gevoel zou kunnen geven.

Compressie van het verhaal werd ook genoemd als probleem in een van die filmpjes. Waar Tolkien zelf schijnbaar ook iets over had gezegd met negatieve lading voor de verfilming van LotR zelf.

Ook het gehamer van 'back to the books, back to the books' strookt niet met andere opmerkingen van bijv. acteurs die focus leggen op inclusion en representatie. 'The first black female dwarf'. Ja leuk, maar het verhaal dan? Wat mbt die andere opmerkingen over adaptatie en dat ze iets wilden schrijven wat beter is dan wat er tot nu toe is? en alleen nu gemaakt zou kunnen worden?
Adaptaties, compressies, hedendaagse keuzes erin verwerkt...dat heeft niets met 'back to the books' te maken maar met het herschrijven van andermans verhaal.
Het is geen Tolkien meer, nog niet eens een cover, maar een rip-off richting een eigen geschreven tijdlijn en script.

Mijn voorlopige conclusie is en blijft: heel veel ziet er nog enigsziens mooi uit maar het verhaal en de keuzes kunnen dat vervolgens ook breken.
Net als met games: mooie graphics zijn een mooie meevaller maar als de gameplay zuigt is het alsnog slecht.

Uiteraard zaten de fimpjes ook vol met drogredenen: bijvoorbeeld dat de vrouwelijke voiceovers allemaal waarschuwden voor Sauron, terwijl de mannelijke uitspraken weer voornamelijk zorgeloos klonken.
Dat is dan weer heel veel 'girlpower' vs 'domme mannen die het gevaar niet zien en vrouwen wel'.
Die actrice van de vrouwelijke dwerg die daar weer over zemelt: de eerste vrouwelijke zwarte dwerg en dat is zo gaaf blabla it's fantastic it's amazing inclusion yadayada.

Dat het zwaar ongeloofwaardig is dat Galadriel überhaupt ooit Tar-Miriel heeft ontmoet.
En is niet genoemd maar dacht ik wel: waarom heeft Tar-Miriel toegang tot een van de Palantiri en waarom zou Galadriel daar gebruik van mogen/kunnen maken als Al-Pharazon de baas is (Miriel gedwongen getrouwd met Al-Pharazon en deze heeft de troon geconfisqueerd) en niets van elfen wil weten?
Waarom zou Tar-Miriel in beeld komen als mogelijke commander van dat leger wat we zien? Waarom zit zij in armour op dat paard en niet Al-Pharazon? Wat is haar rol en is die logisch in het verhaal en de setting van de wereld?
Risico is dat ze het verhaal wijzigen zodat de logica er niet meer is. Ja, compressie is 1 ding, maar logica veranderen is een tweede concept.
Compressie kan en dan kan je nog steeds ervoor zorgen dat Galadriel nooit op Numenor komt oid. Is het nodig? Nee.
Kan het zijn dat Tar-Miriel daar op het paard zit in Middle Earth zelf in de oorlog tegen Sauron? Kan.
Welke palantir stone is het? En waar is die steen op dat moment?

Teveel vragen, te weinig verhaallijn en keuzes.
Mooie plaatjes, maar dat maakt het voor mij niet goed en er zijn teveel potentiele red flags tot nu toe zowel in de teasers als wat er buitenom gezegd wordt door diverse acteurs/schrijvers.

Ik ben nog steeds niet overtuigd.
Plaatjes zijn mooi, maar dat kan ook zonder een serie van 50 uur over de complete Second Age.
Ze hadden ook losse verhalen kunnen pakken, bijv. alleen Annatar in Eregion en de oorlog in Eregion en stichting van Imladris etc. Ben je 1 seizoen verder.
Ander seizoen over Elendil.
Ander seizoen of Galadriel.

Ik hoop dat ze dat zo doen en geen 50 uur gebruiken voor overkoepelend compressed aangepast verhaal. Ik ben bang voor het laatste en dan is het geen Second Age meer maar een Game of Thrones aftreksel van Akkalabeth met Galadriel als hoofdrolspeler en een paar 'het zijn geen hobbits maar we laten ze er wel als zodanig uit zien' harfoots als narrators.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 12-08-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:34:
Ik hoop dat ze daar inderdaad een beetje op inzoomen: de sfeer in Middle Earth. Gewoon een kwartier lang shots van Minas Tirith oid, om de sfeer in zo'n stad te proeven: het geroezemoes op de markt. gesprekken van common folk op straat. Het zal wel niet maar ik hoop dat ze er wel aandacht aan besteden
welke Minas Tirith? Diegene in Gondor gebouwd helemaal aan het eind van de Second Age?
Dan moet je dus wachten tot het laatste seizoen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De plaatjes zijn mooi, maar er zijn veel red flags vwb de karakters.

Maar dan zijn er de acteurs en actrices ook nog... en dat is ook niet allemaal even fantastisch wat die te zeggen hebben. Uiteraard worden voornamelijk de 'rotte appels' uitvergroot en aan de stoelpoten gezaagd, maar wel enigszins terecht.
Ik kan er niks anders van maken. Het is een opeenstapeling van zaken. En niet eens omdat ik het niet zou willen dat het een succes wordt of dat er teveel uitvergroot wordt op negatieve zaken.
Ze (Amazon/showrunners/acteurs) maken het wederom erg lastig om te hypen.

een voorbeeld van de acteurs en actrices die over het algemeen duidelijk laten weten geen snars te weten van Tolkien's wereld en vooral zichzelf promoten en zich niet inleven in de rol die ze spelen maar vooral zichzelf spelen in een wereld die niet die van hen is.

Disa is vooral een zwarte vrouw die zichzelf heel speciaal vindt en denkt dat het voorheen niet mogelijk was dat er zwarte vrouwelijke dwergen kunnen zijn. Tuurlijk kunnen die er zijn, meid, maar het is niet logisch, maar goed wat weet jij veel, jij denkt alleen maar aan de positie van 'people of colour' in Hollywood en weinig aan de wereld die Tolkien geschreven heeft.
Arondir praat over diversiteit binnen de elfenhuizen maar heeft blijkbaar nooit gehoord van Avari of Nandor. Hij weet niet eens wat voor elf hij is.
Bronwen speelt ook vooral zichzelf en geen karakter uit Middle Earth.
Miriel evenzo.

Disa over zichzelf als dwergenvrouw, wat de wereld ervan leert:
- that they exist

Ok... wisten we dat nog niet? Zelfs de original trilogy films noemt het: Aragorn en Gimli spreken erover. Dwergenvrouwen bestaan...
Maar blijkbaar wist Tolkien van niets.

Oh ja, het is ook 'necessary' dat er vrouwen en people of colour worden geintroduceerd in de wereld van Tolkien.
Alsof de Haradhrim geen 'people of colour' zijn, of geldt die term alleen voor mensen van zwarte Afrikaanse afkomst?

Subvert tradition... oh fuck here we go again...
subvert subvert subvert. Vertaling: wat er was kapot maken want de nieuwelingen weten het beter.

ah ze leren langzaam: the first ever female dwarf to be TRULY be seen.

Sorry mods, maar de showrunners doen het zelf. Dit is waar ze hun mond continue over open doen.
Weinig over de inhoud en storyline maar vooral over de politics... Het is gewoon niet te vermijden.
Dit is een politiek project en geen poging om er echt iets moois van te maken qua wereld van Tolkien op het doek.

we tell it in these times so we should represent it for these times.

Dit is geen Tolkien. Dit is geen Middle Earth.
Dit is identity politics die wederom een franchise verzwelgt en 'subvert' naar hedendaagse troep.
Ik ben er klaar mee.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 13-08-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I mean...
na al deze shit..... als Amazon echt iets goeds had, hadden ze een persconferentie gedaan en alles ontkracht met volledig bewijs. Ik zou het gedaan hebben. Als ik wist dat ik echt iets goeds had. En miljarden wilde verdienen aan de echte fans die hun klinkende dollars en euro's klaar hebben staan voor iets goeds.

want Tolkien is holy grail territory.. tenminste als je begrijpt dat dat het is.

Misschien begrijpt Amazon dat niet en doen ze dit.

Maar dit is 99% failure.

We zullen het uiteraard moeten gaan zien of het inderdaad zo is vanaf september... maar als Amazon weet dat het allemaal niet zo is... en ze willen een succes... waarom bewijzen ze dan niet dat het echt epic wordt?

Dus.. iemand met weerwoord? Ondanks al de ogenschijnlijk terechte kritiek?
Wie ontkracht dit?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 12-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:13
Je lijkt wel heel erg op zoek te zijn naar negatieve dingen. Wacht gewoon rustig af, kijk de serie als deze uitkomt en oordeel dan zelf.
Vind je het dan niks? Prima, niks aan de hand. De boeken zijn er nog altijd, veranderen niet en gaan ook niet opeens weg omdat deze serie bestaat.
Vind je het toch een mooie serie? Prima, ook niks aan de hand. Geniet van het seizoen en op naar volgende vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:52:
Je lijkt wel heel erg op zoek te zijn naar negatieve dingen. Wacht gewoon rustig af, kijk de serie als deze uitkomt en oordeel dan zelf.
Vind je het dan niks? Prima, niks aan de hand. De boeken zijn er nog altijd, veranderen niet en gaan ook niet opeens weg omdat deze serie bestaat.
Vind je het toch een mooie serie? Prima, ook niks aan de hand. Geniet van het seizoen en op naar volgende vier.
klopt.

Maar hoe verklaar je dan alles wat er gezegd en getoond is?
wat zoveel onrust veroorzaakt?
Negatieve dingen zijn makkelijk te vinden als ze bestaan.
Een billion dollar show heeft ook genoeg geld voor een degelijke ad-campaign en dit is wat we tot nu toe weten.

Als er zoveel negativiteit te vinden is, betekent dat dat het er is.

Als Amazon en haar acteurs en showwriters ervan overtuigd zijn dat ze iets tofs hebben, dan zijn ze er nog lang niet in geslaagd om het te bewijzen.

Laat ze het maar bewijzen.
Maar alles wat ze laten zien geeft teveel voer voor negativiteit.
Als ze echt goud hebben, is die negativiteit nit mogelijk, behalve als er geen goud is.
Dan tonen ze het verkeerde. Bewust.

Immers, alle teasers moet ons toch overhalen om te gaan kijken?
Als de teasers (en de acteurs) zoveel negativiteit opwekken, dan doen ze toch iets fout.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 12-08-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Je lijkt behoorlijk diep in een bubbel te zitten. Zoals ik al zei: wacht de serie af en oordeel dan pas, in plaats van te oordelen op basis van hysterische filmpjes op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:04:
Je lijkt behoorlijk diep in een bubbel te zitten. Zoals ik al zei: wacht de serie af en oordeel dan pas, in plaats van te oordelen op basis van hysterische filmpjes op YouTube.
klopt, ik zit in de bubble.
Want dit is wat amazon ons tot nu toe heeft laten zien.
Je weet wel, teasers, interviews.
Allemaal zaken om mensen over te halen om de serie te gaan kijken.

Dus dit is datgene waarmee ze mensen wilen overhalen om te gaan kijken.

Kunnen we concluderen dat ze erg veel fans niet hebben willen overhalen dan?
Kylo Ren : Let the past die. Kill it if you have to. It's the only way to become who you were meant to be.
Elendil: The past is dead. We either move forward or we die with it.
klinkt bekend?
Eerlijk gezegd vind ik het geen toeval.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 12-08-2022 22:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Dan kijk je toch niet als je niet overtuigd bent? Probleem opgelost.
Jemig, wat een overtrokken reacties de hele tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:10:
Dan kijk je toch niet als je niet overtuigd bent? Probleem opgelost.
Jemig, wat een overtrokken reacties de hele tijd 8)7
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk en constructief. Meta discussie kan in het feedback topic of via een topic report, maar niet hier.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 12-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:52:
De boeken zijn er nog altijd, veranderen niet en gaan ook niet opeens weg omdat deze serie bestaat.
heb je de filmpjes in mijn posts wel goed bekeken? Zo ja, dan weet je dat daarin naar voren komt dat de Rings of Power schrijvers schijt hebben aan de boeken en denken dat ze zelf een beter boek kunnen schrijven en verfilmen.

Laat ze gewoon iets nieuws schrijven zonder dat ze het in Tolkien's werld willen laten plaatsvinden. Prima.
Maar dat doen ze niet.

En ze laten met al hun teasers niet zien dat ze trouw wensen te zijn aan de boeken en de mindset van Tolkien.
Ze zeggen van wel. En tegelijkertijd zeggen ze van niet, en de acteurs evenmin in al hun onwetendheid.

Men doet alsof men een verhaal vertelt wat zich afspeelt in Tolkien's wereld, terwijl ze tegelijkertijd laten zien er geen fuck om te geven.
Dat is kristalhelder geworden tot nu toe.

En dan kan je geen mauwen over 'als je het niet leuk vindt' maar dat vind ik gewoon een dramatisch zwaktebod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:04:
Zoals ik al zei: wacht de serie af en oordeel dan pas, in plaats van te oordelen op basis van hysterische filmpjes op YouTube.
*knip* dit soort speculatie op de toekomst voegt weinig toe.

[ Voor 69% gewijzigd door defiant op 12-08-2022 23:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Uiteindelijk is het wel als de serie je niet bevalt dan houdt het op. Je kunt de makers niet dwingen de serie te maken zoals jij het graag wil zien.

Hopelijk heb ik de tijd, maar ik ga het gewoon proberen. Bevalt het niet en geeft me het niet het lord of the rings gevoel dan houdt het gewoon op.

Maar ik sta er dan ook iets anders in, voor mij hoeft het niet exact als hoe Jackson het verfilmde, dat is onderhand al 20 jaar geleden. Als het juiste gevoel / setting er maar is.

Heel bot gezegd: wil je echt zoals Tolkien het vertolkte? Blijf dan bij de boeken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 17:49
De Tolkien erfgenamen waren toch niet heel blij met Jackson's verfilming van de boeken?
Als ik de verhalen mag geloven wilden ze juist niet dat hj betrokken was bij de verfilming.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Het fijne is dat ik helemaal niks heb gelezen, oww misschien de hobbit in ene ver verleden. Ik laat het over me heenkomen en heb geen boeken bias net als de LOTR. Ik wist nog hoe thrilled ik was toen de elven aankwamen bij Helms Deep. Wist ik veel dat dit uit de dikke duim van Peter Jackson kwam.
Ik vond het gaaf en paste perfect bij de setting die de film geschapen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tweakduke schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:50:
Uiteindelijk is het wel als de serie je niet bevalt dan houdt het op. Je kunt de makers niet dwingen de serie te maken zoals jij het graag wil zien.

Hopelijk heb ik de tijd, maar ik ga het gewoon proberen. Bevalt het niet en geeft me het niet het lord of the rings gevoel dan houdt het gewoon op.

Maar ik sta er dan ook iets anders in, voor mij hoeft het niet exact als hoe Jackson het verfilmde, dat is onderhand al 20 jaar geleden. Als het juiste gevoel / setting er maar is.

Heel bot gezegd: wil je echt zoals Tolkien het vertolkte? Blijf dan bij de boeken.
Enerzijds zeggen ze 'back to the books' maar dat is gewoon een leugen want anderszijds zeggen ze dat ze zelf een nieuw verhaal willen maken.
En diverse acteurs en actrices laten ook duidelijk merken dat het ze niet om hun karakter gaat of om het verhaal maar vooral over hun eigen hedendaagse politieke ideeën terwijl die niets te maken hebben met het verhaal. Best wel jammer, dat dat blijkbaar belangrijker is dan het maken van een mooi product.

Je eigen houding daarin zou ook voor hen moeten gelden: als het je niet bevalt, maak dan een serie ergens anders over.

Als ze het verhaal van de Second Age op het doek willen brengen, dan moeten ze er ook moeite voor doen.
En als ze die moeite echt doen, dan is het net alsof ze expres de fans irriteren met hun politieke opmerkingen continue.
Wil je echt? blijf dan bij de boeken. En dat kunnen de showschrijvers ook doen. Jackson was niet perfect maar het is duidelijk dat het om het verhaal ging en hij heeft best goed werk afgeleverd.
Rings of Power staat tot nu toe bol van controverse.
En anderen alhier kunnen het dan hebben over 'hysterische flimpjes' maar wat er in die filmpjes besproken wordt betreft gewoon uitspraken van acteurs etc.
Je kan het blijven afdoen als 'hysterisch' en 'negatief' maar dan is het in elk geval duidelijk dat er geen inhoudelijk gesprek gevoerd kan worden over de serie.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 13-08-2022 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Enerzijds zeggen ze 'back to the books' maar dat is gewoon een leugen want anderszijds zeggen ze dat ze zelf een nieuw verhaal willen maken.
En diverse acteurs en actrices laten ook duidelijk merken dat het ze niet om hun karakter gaat of om het verhaal maar vooral over hun eigen hedendaagse politieke ideeën terwijl die niets te maken hebben met het verhaal. Best wel jammer, dat dat blijkbaar belangrijker is dan het maken van een mooi product.

Je eigen houding daarin zou ook voor hen moeten gelden: als het je niet bevalt, maak dan een serie ergens anders over.

Als ze het verhaal van de Second Age op het doek willen brengen, dan moeten ze er ook moeite voor doen.
En als ze die moeite echt doen, dan is het net alsof ze expres de fans irriteren met hun politieke opmerkingen continue.
Wil je echt? blijf dan bij de boeken. En dat kunnen de showschrijvers ook doen. Jackson was niet perfect maar het is duidelijk dat het om het verhaal ging en hij heeft best goed werk afgeleverd.
Rings of Power staat tot nu toe bol van controverse.
En anderen alhier kunnen het dan hebben over 'hysterische flimpjes' maar wat er in die filmpjes besproken wordt betreft gewoon uitspraken van acteurs etc.
Je kan het blijven afdoen als 'hysterisch' en 'negatief' maar dan is het in elk geval duidelijk dat er geen inhoudelijk gesprek gevoerd kan worden over de serie.
Tuurlijk kan de serie worden beoordeeld over het acteerwerk, verhaallijn en hoe het in elkaar zit. Daarna kun je als je dat wil, als purist de vergelijking maken naar de werken van Tolkien.

Op voorbaat de serie afmaken op controversen dat is iets waar de click-bait media graag over schrijft, maar ik negeer dat en ga dadelijk zelf kijken of het wat is of niet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Ik ben zeker geen purist of 'kenner' in deze wereld maar wel een liefhebber van de eerste drie films.. Als liefhebber maak ik mij ook wel zorgen over hoe de serie tot stand komt.. De interviews met de acteurs hebben een hoog: "How can I make this about me!" gehalte..

Dit heeft weinig met purisme te maken maar ze doen (IMHO) het tegenovergestelde dan wat ze moeten doen.. Een jaar of twee voordat de Hobbit in de bioscoop kwam was ik al hyped ivm de verschillende interviews en artikelen die ik las over de techniek die ze gingen gebruiken (48fps filmtechniek).. Ik was super hyped voordat de film uitkwam.. Daar kwam ik alleen van een koude kermis van thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
@tweakduke
Eventjes mijn beoordeling dan over het kostuum:
This is the mighty Dwarven skill of making armor. so thin that it looks like fabric. It's almost magic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyGmRZTD6qfpFMj3fTn05ykXJ6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PVcessLzq3FFM8IW7BcxlOY9.webp?f=fotoalbum_large

The Cost:
$58 million per episode for the first season which has eight episodes = $465 million total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja, lijkt op een T-shirt met armour print.
Denk dat het geld ergens anders naar toe is gegaan.

Maar de Numenoreans waren natuurlijk een behoorlijk advanced civilisation.
En die kennis voor armour-crafting is verloren gegaan :+

Hier wat achtergrondinformatie over Tar-Miriel.
En blijkbaar volgende week zaterdag een filmpje over Elendil.

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 14-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

LadyVodka schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:23:
@tweakduke
Eventjes mijn beoordeling dan over het kostuum:

[...]

[Afbeelding]

The Cost:
$58 million per episode for the first season which has eight episodes = $465 million total
Tja en wat zegt dit over hoe de serie zodadelijk in totaal gaat zijn? Valt dit dan überhaupt op of alleen omdat je het nu toevallig weet.

Het creëert alleen maar een negatieve bias vooraf wat tegenwoordig veel te veel gebeurd. Eerst kijken dan pas oordelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 77% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

LadyVodka schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:17:
@tweakduke Als de basis verkeerd is dan denk ik niet dat de rest zal oké zijn.
Misschien kunt je 5 items benoemen die LOTR series wel goed doet?
Het feit dat er iets nieuws wordt geproduceerd over de LOTR series en in dit geval de 2e era.

Sauron, lady Galadriel en Elrond, maar je hebt ook nog de dwergen en eventueel Thranduil en zijn vader.

Witch King of Angmar en de overige koningen die de ringen aannamen van Sauron en uiteindelijk de opmaat naar de grote slag wat Sauron (fysiek) versloeg.

Genoeg om naar uit te kijken lijkt mij, er valt nog veel meer te benoemen en uit te diepen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

het gerucht gaat dat de storyline al bekend is en dat 80% daarvan fan fiction is.
Op zich logisch, want er valt weinig te vinden in de boeken.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de presentatie van de zaken die ze ons laten zien.
Die ze ons bewust laten zien.
En wat er gezegd wordt door de showrunners en acteurs en actrices zelf.

En daaruit blijkt dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben. En dat ze gewoon aan het liegen zijn of op z'n minst zichzelf continu tegenspreken.

Men geeft aan dat de show geen modern-day politics gaan bevatten.
Misschien niet. Totdat de acteurs hun mond open doen en het er wel degeijk vanaf spat.

Ze zeggen dingen die nergens op slaan, die de controverse alleen maar aanwakkeren. Misschien is het een bewuste tactiek om de fans tegen zich in het harnas te jagen, onder het mom van negatieve publiciteit is ook publiciteit?

The first dwarves of colour? Is dat nou echt nodig? Is dat waar alles om draait? Is dat wat belangrijk is?
Met de arrogante toevoeging dat het hopelijk ervoor zorgt dat het verhaal voor het hele publiek toegankelijk wordt? Omdat mensen hun eigen huidskleur terugzien in karakters? In een verhaal wat al een van de meest vertaalde boeken ter wereld is? Huidskleur gaat het toegankelijk maken ja? Dus nu is het dat niet?
En een extra ego: in elk goed verhaal moeten vrouwen zitten, 'here I am'.
Oh, ze heeft gemist dat Galadriel ook vrouwelijk is? En Arwen? En Eowyn?
Alleen zij telt want zij is een zwarte vrouw en er zit nu eindelijk een zwarte vrouw in de Tolkien wereld? Is dat echt het belangrijkste ja? Wederom identiteitspolitiek: huidskleur, sekse, gender, ras... is allemaal heel belangrijk en belangrijker dan het verhaal.

En whoop whoop er zit ook een acteur in de show die disabled is oid. Weer een politiek-correct dingetje af kunnen vinken. Maar de enige die zoiets boeit zijn woke activists zelf. Het voegt niets toe aan het verhaal of de show zelf. Wat kan het de wereld schelen? Die wil vermaakt worden en als dat gebeurt met een goed verhaal en goede acteurs dan is dat prima.

Arondir die geen idee lijkt te hebben wat voor elf hij is. Wat mij wel uiterst belangrijk lijkt: hoe komt die elf aan die huidskleur? Wat doet hij daar überhaupt in het zuiden? Zijn er meer zoals hij? Hoe noemt hij zichzelf?
Hem werd gevraagd of hij Nandor of Avari is, waarop hij antwoordt 'don't do this to me'.
Had hij het geweten, dan had hij antwoord kunnen geven en ons fans kunnen verrassen met een hint naar een backstory, om het geloofwaardig te maken.
Had hij gezegd 'Avari' dan had ik dat een prachtige onthulling gevonden waar enige geloofwaardigheid in zit.
But he didn't.

Special voor Arondir: zeven minuten achtergrond over de verschillende elfen.
Zeven minuten van zijn leven had hij hieraan kunnen wijden (je weet wel: back to the book, back to the book, back to the book), maar blijkbaar interesseert het hem niet zo wat voor rol hij speelt. Hij had goede sier kunnen maken met een klein beetje kennis van de elfen, aangezien hij er zelf een speelt, maar helaas...

Er zijn geen hobbits in de show. Waarschijnlijk omdat ze daar de licentie niet voor hebben? Of omdat ze weten dat er niets over beschreven staat in de Second Age?
Maar vervolgens zeggen ze: het is geen verhaal over hobbits, maar over harfoots.
Ze lijken niet te weten wat harfoots ook hobbits zijn? Getuigt niet echt van kwalitatieve kennis van het verhaal.
En ook die Bronwen heeft haar mond vol over de legacy van Tolkien. Maar erg veel weten ze er niet van af.
het gaat meer om hen zelf: haar karakter is een activist net als zij zelf. Strijden voor vrouwenrechten in Iran.
Enige nut van haar karakter is dat het weer een item afvinkt op de Tolkien checklist voor zijn verhalen: controversiele relatie in het verhaal (Beren en Luthien, Aragorn en Arwen, Turin Turambar en Nienor waarvan die laatste een oopsie is).

Je hebt een punt als je zegt 'laten we nou eerst maar eens kijken en dan pas oordelen'.
Maar een goede showrunner maakt er geen teringbende van zoals nu gebeurt met RoP.
Wat men laat zien, wat men zegt en laat zeggen. Dat is niet hoopvol.
Ze roepen dat ze grote fans zijn (geworden) maar aan de vruchten herkent men de boom en die vruchten zijn wrang.
Net alsof ze niet beseffen hoe gevoelig het onderwerp ligt en hoe gefocused op details de fans zijn.
Als je dat weet, en je weet dat je een goede show hebt, dan laat je dat zien en gooi je er niet met de pet naar zoals nu.
Het getuigt van arrogantie en een totale afkeer richting de fans.

Je hebt gelijk: laten we eerst maar eens gaan kijken.
Het risico is dat dat alleen maar nieuwe munitie oplevert.
De vooraankondigingen zorgen er alleen maar voor dat de fans en contentmakers op youtube hun vergrootglazen gaan afstoffen om het compleet met de grond gelijk te gaan maken.

Voorkomen is beter dan genezen, en in geval van dat laatste valt er niets meer te genezen.
Dan eindigt RoP nog later op het kerkhof dan Rise of Skywalker.
Net als de sequals zal RoP niet bestaan. het is geen Tolkien-verhaal maar een fanfiction van een paar schrijvers die denken dat ze op hetzelfde niveau staan als Tolkien als het gaat om het schrijven van een kaskraker. Ze zeggen het zelf: een waardig verhaal op de plank naast Lord of the Rings en Silmarillion.

We gaan het inderdaad zien:
- CSI Galadriel
- Neo/TheOne Galadriel met bovennatuurlijke physics met draden en rennen door de lucht alsof ze Xena the Warrior princes is in plaats van een van de grootste sorcerers in middle earth. Zij heeft geen zwaard nodig. Zij hoeft geen warrior princes te zijn om een stoere vrouw te zijn of te worden. Wederom een gemiste kans.
Maar goed, we gaan het zien:

de koningin van Numenor die samen met warrior Galadriel samen op orc-jacht gaat die opereren onder de 'Hand van Sauron'.
Is dat de enige creativiteit die de showrunners konden bedenken? Hand of Saruman much?
En dat kan en mag allemaal gewoon? Usurped queen of numenor mag met een elfenvrouwtje zomaar op pad?

En Celeborn schijnt dood te zijn, ofzo. Tja.

Ben benieuwd wat ze nog meer overhoop gooien.

Voor context over Galadriel als vooruitblik op wat de Rings of Power er voor draai aan gaan geven.
Filmpje start vanaf het moment dat Galadriel (MET CELEBORN) naar Eriador gaan uit de scope van de First Age in Beleriand verdwijnen).
Het gerucht kan dus niet kloppen want Celeborn leeft en woont lange tijd in Eregion terwijl Galadriel verder reist. Dat is de enige optie om Celeborn enige tijd buiten beeld te houden, met misschien het gerucht dat Cirdan is gesneuveld tijdens de invasie van Eregion door Sauron, en uiteindelijk zal Galadriel dus Celeborn terug moeten vinden in Imladris.
Als er dus in de serie gezegd gaat worden dat Celeborn dood is (for the time being) dan kan dat alleen maar een gerucht zijn in de wereld zelf, dat men niet weet waar Celeborn is maar de kans bestaat dat ie dood is.
Celeborn kan en zal dan vermoedelijk pas in latere seizoenen terug gaan komen, ondanks tijdcompressie. Immers, Celeborn is een belangrijk personage ook al weten we weinig over hem anders dan dat ie de man van Galadriel was. Het feit dat ik nog geen acteur voor hem heb gezien kan betekenen dat ie pas in latere seizoenen geïntroduceerd zal moeten gaan worden. Zonder Celeborn geen Celebrian en Galadriel, of schrijven ze zowel Celebrian als Celeborn gewoon uit het verhaal omdat ze niet weten wat ze met hen aan moeten? Dat zou het veranderen van het verhaal zijn. Nou ja, veranderen. Het niet noemen van het hebben van een dochter (met daaruit volgend het bestaan van een vader) die later met Elrond trouwt (die wel in de show zit) met als later gevolg het bestaan van Arwen. Lijkt me toch wel nuttig om dat in het verhaal te stoppen. En dus is Celeborn ook vereist. Want hoe kan hij dood zijn? We zien hem immers in de Third Age in Lord of the Rings? En als hij al dood is, dan moet dat gebeurd zijn na de verwekking van Celebrian. Want zonder Celebrian geen Arwen of Elladan en Elrohir.
Dus als Celeborn dood is, dan moet hij weer tot leven gebracht worden. Als een soort Glorfindel, teruggestuurd vanuit de Halls of Mandos? Met welk doel? En waarom Celeborn? In de lore is hij helemaal niet dood.
Dus ofwel het gerucht is een leugen, of een dode Celeborn is lorebreaking.
Nerdrotic is dan slechts in dienst van Amazon om nog meer hype te creeëren: negatieve publiciteit is ook publiciteit.

En over het vermeende karakter van Sauron in RoP wel een mooi citaat ergens vandaan geplukt:
It 's impossible that Galadriël would be deceived by Sauron posing as a mere mortal human. These immortals reside on a spiritual plane as well as the material one. (The realm of the ring wraiths, where Frodo was transported into every time he put on the ring) So Sauron being able to hide his immortal status from a high elf makes no sense.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 14-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ben benieuwd of de showrunners ook op dit detail hebben gelet (vast wel, want 'back to the book'): Sauron draagt de One Ring in Numenor.
Vanaf 2 september... wie ziet de Ring het eerst?
Aan z'n vinger?

Of aan een touwtje om z'n nek?

[YouTube: Did Sauron take the Ring to Númenor? | Tolkien Questions & Answers]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWm63m7OQ0obbgRLtU8ztM8ww6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jiQhcY9NFusHhZcC2MkkvEwq.png?f=user_large

en daarom ontmoet Galadriel (de supreme ultra-elf) Tar-Miriel (de usurped queen) op Numenor (of in een Numenorean controlled location).
It almost makes sense. Almost. Until it doesn't.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 15-08-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

misschien is het al genoemd maar ik heb een nieuw idee voor meteor-man: het is Durin's Bane.
We kregen m te zien aan het eind van een van de laatste trailers.

Als meteor man niet Sauron is, wie dan wel?
Een van de Istari kan niet want die kwamen pas in de Third Age (en mogelijk allemaal per boot via Cirdan).

Sauron? Maar ik heb me laten vertellen (geen idee door wie) dat het niet Sauron is.
Dus wie is het dan?

Lorebreaken doet RoP al dus het kan natuurlijk alle kanten op: alsnog een van de Istari ofzo maar goed laten we er niet van uit gaan.

Er is affiniteit met vuur. Dat kan Sauron zijn, dat kan Gandalf zijn.
Maar het kan ook een vluchtende balrog zijn.
En gezien alles wat er te zien valt in de trailers alle karakters en rassen zijn die de meteor lijken te volgen in de lucht en er aan het eind een balrog te zien is.... en ook de dwergen een brokje zilver-achtig materiaal omhoog houden en het revolutionair noemen (moet haast wel mithril zijn) is mijn engie conclusie die niet lorebreakend is dat het de balrog moet zijn.

De 'hobbits' kwamen uit de Gladden Fields migreren richting de Shire. Dat betekent over de Misty Mountains.
Er is verder weinig tot geen storyline zichtbaar in de trailers anders dan dat het misgaat op Numenor en dat de Faithful de boot pakken.
En daarna de hobbits in Middle Earth.... eerst zien we Gil-Galad, en daarna de dwergen volgens mij.
Dus het pad van de meteor gaat via Lindon oostwaarts.

Gokje: de meteor komt neer ergens op het pad van de hobbits, misschien zelfs in de Gladden Fields, het dorpje van de hobbits vernielend, of Creepy Eminem komt later het dorp platbranden op zoek naar meteor man.
Meteorman gaat slapen onder Khazad Dum en wordt een dag later (timecompressie eh) gewekt door het gezang van de dwergen (Disa staat prominent zingend in beeld en de actrice heeft ook de muil open over het zingen wat haar doet denken aan de zang van onze gekleurde medemens met slavernij-achtergrond).

En de hobbits vluchten ervoor weg, richting Eriador.
En daar komen ze dan weer Eregion tegen waar Galadriel hoort te wonen en buitelen van de ene historisch incident in het andere (bijv. dat Sauron zo'n beetje heel Middle Earth verovert op de Grey Havens na, en de War of the Last Alliance) net zo lang tot ze in de Shire terecht komen waarschijnlijk helemaal aan het eind van de serie waar we een onontgonnen groen heuvellandschap zien, perfect als sneakpeak voor waar 'Concerning hobbits' begint in de LotR trilogie.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:53
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:53:
misschien is het al genoemd maar ik heb een nieuw idee voor meteor-man: het is Durin's Bane.
We kregen m te zien aan het eind van een van de laatste trailers.

Als meteor man niet Sauron is, wie dan wel?
Een van de Istari kan niet want die kwamen pas in de Third Age (en mogelijk allemaal per boot via Cirdan).
Correct me if i'm wrong. Durin's Bane komt toch ook alleen in de First Age en Third Age voor?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 13:55
Als iemand die totaal geen Tolkien purist is moet ik zeggen dat ik toch ook mijn twijfels heb over deze productie.
Mij lijkt het dat ze in de eerste plaats een politieke boodschap willen doorduwen onder de vlag van een wereldbekende franchise en niet dat ze in de eerste plaats een interessant verhaal proberen te vertellen.
Alles wat ik tot nu gezien heb, kan ik catalogiseren onder 2 noemers:
* oooh, mooi plaatje
* oooh, politiek correct en woke

Terwijl het mij geen flauwe jaap kan schelen of een personage groot, klein, M/V/wezen van de zee, blank, zwart, groen, rood, paars,... is. Zolang het maar een leuk of interessant personage is dat geloofwaardig handelt binnen de wetten van de wereld waarin het zich afspeelt.
En daar vrees ik wat voor. De plot en dialogen gaan zich plooien naar die personages ipv omgekeerd.
Hopelijk ben ik mis, maar als je kijkt naar cinema in het algemeen de afgelopen jaren, dan vrees ik er wat voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P-Rock
Wat een gezeur. Allemaal zogenaamde 'fans' die er blijkbaar een stijfje van krijgen om de serie neer te sabelen voordat deze goed en wel is uitgebracht. Dit uitermate vervelende gedrag zag je bij Cowboy bebop ook al.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 16:45
P-Rock schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:38:
Wat een gezeur. Allemaal zogenaamde 'fans' die er blijkbaar een stijfje van krijgen om de serie neer te sabelen voordat deze goed en wel is uitgebracht. Dit uitermate vervelende gedrag zag je bij Cowboy bebop ook al.
Hear hear. Laat de serie maar eerst uitkomen voordat we al onze gevoelens/pre-judgement op loslaten :Y

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Ietswat offtopic, maar is er ergens een goede, visuele documentaire/samenvatting te vinden op youtube dat in grote lijnen de gebeurtenissen van middle earth weergeeft? Liefst chronologisch. Ik heb de hobbit, LOTR en deels The Silmarilion. Daar kwam ik niet echt doorheen.

Ik ben bekend met het YT kanaal Nerd of the Rings, die echt zeer diepgaand alles behandelen. Maar ik vind daar geen alles omvattende globale samenvatting van alles.

Zonder zo'n samenvatting heb ik steeds het idee dat ik een stukje van de hele verhaallijn ken, maar niet echt kan plaatsen in het geheel.

Mocht iemand een goede samenvatting weten, liefst visueel, hoor ik dat graag :)

hotymoty schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Correct me if i'm wrong. Durin's Bane komt toch ook alleen in de First Age en Third Age voor?
de showschrijvers denken echter behoorlijk vaak 'als Tolkien er niet over geschreven heeft wil dat niet zeggen dat het niet kan, dus daar zien ze ruimte'.
klopt wel uiteraard, elke scheet die wordt gelaten door de show wordt onder de microscoop gelegd en kritisch bekeken. Maar dat krijg je als je duidelijk laat merken geen fuck te geven om de boeken van Tolkien en je eigen show wil schrijven, of het nou wel of niet klopt met de boeken.
BigF25 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Hear hear. Laat de serie maar eerst uitkomen voordat we al onze gevoelens/pre-judgement op loslaten :Y
dat gaat sowieso gebeuren. Er is echter genoeg kritiek te leveren op de zaken die getoond en gezegd worden, nog voor de serie uit is.

De messen worden geslepen, de pennen bijgevuld en de microscopen afgestoft om elke episode frame voor frame te bekijken op zoek naar stokken om mee te slaan.
Dit alles als gevolg van de arrogantie en identiteitspolitiek die de showrunners laten zien nog voordat de eerste episode uit is.
They woke the dragon.

• P-Rock
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:50:
klopt wel uiteraard, elke scheet die wordt gelaten door de show wordt onder de microscoop gelegd en kritisch bekeken. Maar dat krijg je als je duidelijk laat merken geen fuck te geven om de boeken van Tolkien en je eigen show wil schrijven, of het nou wel of niet klopt met de boeken.
Tja, de serie speelt zich duizenden jaren voor The Hobbit en LOTR af. Wat moeten ze dan: een herhaling van zetten? Dat heeft voor The Hobbit niet echt goed uitgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

segil schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:47:
Ietswat offtopic, maar is er ergens een goede, visuele documentaire/samenvatting te vinden op youtube dat in grote lijnen de gebeurtenissen van middle earth weergeeft? Liefst chronologisch. Ik heb de hobbit, LOTR en deels The Silmarilion. Daar kwam ik niet echt doorheen.

Ik ben bekend met het YT kanaal Nerd of the Rings, die echt zeer diepgaand alles behandelen. Maar ik vind daar geen alles omvattende globale samenvatting van alles.

Zonder zo'n samenvatting heb ik steeds het idee dat ik een stukje van de hele verhaallijn ken, maar niet echt kan plaatsen in het geheel.

Mocht iemand een goede samenvatting weten, liefst visueel, hoor ik dat graag :)
In Deep Geek heeft ook goede filmpjes.
Zowel van overkoepelende geschiedenis als focus op losse personen.

Ik ken dit fimpje volgens mij niet maar hier en daar wat skippend behandelt dit volgens mij al erg veel:

Complete tijdlijn:

En voor de rest In Deep Geek en ook Nerd of the Rings.
Sauron:

[YouTube: What did Sauron do in the Second Age?]

Of Galadriel:

[YouTube: What was Young Galadriel like?]

First Age:

Second Age:

Geschiedenis van Numenor

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 16:45
@Anoniem: 421923
Kan/mag prima, niemand houd iemand tegen wat dat betreft op het grote internet maar voor nu vrij onzinnig imo.
Trailers hebben vaak de neiging additionele zaken toe te voegen of juist zaken weg te laten en dan blijkt het het daadwerkelijk materiaal anders te zijn. We shall see.
Zodra de serie released is, mag iedereen zijn kritiek of lofzang over geven, dan baseren we het op the real stuff, maargoed those are just my 2 cents

rouchken11 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:55:
Als iemand die totaal geen Tolkien purist is moet ik zeggen dat ik toch ook mijn twijfels heb over deze productie.
Mij lijkt het dat ze in de eerste plaats een politieke boodschap willen doorduwen onder de vlag van een wereldbekende franchise en niet dat ze in de eerste plaats een interessant verhaal proberen te vertellen.
Alles wat ik tot nu gezien heb, kan ik catalogiseren onder 2 noemers:
* oooh, mooi plaatje
* oooh, politiek correct en woke

Terwijl het mij geen flauwe jaap kan schelen of een personage groot, klein, M/V/wezen van de zee, blank, zwart, groen, rood, paars,... is. Zolang het maar een leuk of interessant personage is dat geloofwaardig handelt binnen de wetten van de wereld waarin het zich afspeelt.
En daar vrees ik wat voor. De plot en dialogen gaan zich plooien naar die personages ipv omgekeerd.
Hopelijk ben ik mis, maar als je kijkt naar cinema in het algemeen de afgelopen jaren, dan vrees ik er wat voor.
dit is de spijker op de kop en ook precies wat veel fans voelen en zich boos over maken.

• EDIT
Trailers geven nooit een goed beeld van een serie. Zelfs (korte) dialogen en andere beelden in trailers worden vaak verknipt of zijn zelfs helemaal niet aanwezig in de serie, of enkel opgenomen voor de trailers.
Daarnaast zijn de beelden vaak van enkel de eerste of eerste twee afleveringen met hooguit een enkel beeld uit latere afleveringen.
En laten die eerste twee afleveringen nou net alleen maar de introductieafleveringen zijn bij RoP die in zekere zin losstaan van de rest van het verhaal. Ik kan dan ook niet verrast zijn dat het net die twee afleveringen zijn die meteen gereleased worden, zodat de introductie klaar is.
Aangezien Amazon alleen de rechten voor de Appendices heeft valt er, buiten de hoofdlijnen, ook weinig materiaal van Tolkien te gebruiken omdat het er gewoon niet is. Ze hebben bij hoge uitzondering voor die eerste twee afleveringen toestemming gekregen om enkele dingen te gebruiken uit ander materiaal, maar dat is het enige.

Oftewel: WAFO. Watch and find out wat het allemaal gaat worden. We gaan het allemaal zien.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 12:47 ]

P-Rock schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Tja, de serie speelt zich duizenden jaren voor The Hobbit en LOTR af. Wat moeten ze dan: een herhaling van zetten? Dat heeft voor The Hobbit niet echt goed uitgepakt.
ze hadden ook de First Age kunnen pakken.
Daar kan je zo tien seizoenen mee maken.
En nee, ze hebben de license ook niet voor Silmarillion en kunnen dus eigenlijk nauwelijks iets vertellen over de Second Age maar ze hebben ergens de appendices van.
Maar goed, als ze de rechten niet hebben maar alleen op hoofdlijnen iets kunnen doen zullen ze niet of nauwelijks het daadwerkelijke verhaal kunnen vertellen. Alleen met toestemming van de erven.
En heel veel met een eigen verhaal invullen. En dat eigen verhaal is wat de fans zorgen baart. Hoeveel daarvan zal passen binnen de wereld van Tolkien?
Beter het echte verhaal vertellen, en anders niet, verzin dan zelf een eigen wereld.

Ook de Second Age kan je prima behandelen in meerdere series of seizoenen.
Maar ze hebben besloten alles te behandelen en aan tijdcompressie te doen en andere keuzes te maken.
Zoals Galadriel die Tar-Miriel ontmoet, wat hoogst onwaarschijnlijk is.
En meer zaken.

Er worden keuzes gemaakt die wenkbrauwen doen fronsen, maar met name andere zaken vindt men erger:
- enerzijds zeggen de showrunners dat ze trouw willen blijven aan het boek, en anderszijds zeggen ze dat ze zelf een verhaal willen schrijven die Tolkien nooit geschreven heeft door zaken in te vullen die volgens hen 'kunnen' omdat Tolkien er niets over hebben gezegd.

De drijfveer om hobbits in het verhaal te hebben omdat ze denken dat een LotR verhaal niet zonder hobbits kan. Dit terwijl het een onbetekenend volkje is in de First en Second Age.
De Second Age is het tijdperk van Sauron's oorlogen tegen de Elfen en Numenor.
Hobbits speelden geen rol in de Second Age en dat is een van de redenen dat Tolkien er niet over heeft geschreven.
En dus doen de showrunners dat wel, 'want Tolkien heeft ook niet gezegd dat ze niet bestonden'.

En dan de houding en uitspraken van diverse acteurs die duidelijk laten merken dat ze bol staan van politieke diversiteit ipv hun liefde voor de boeken te tonen. Ze zeggen dat ze fan zijn maar laten dat niet zien.

En dat is het globale plaatje tot nu toe: men roept alsof ze liefhebbers van de boeken zijn maar laten dat niet zien.
De showrunners net zo: laten zich graag citeren als zijnde grote fans van de boeken vol met citaten klaar op hun telefoon maar ze laten het vervolgens niet zien. Geen voorbeelden.
Waardoor we denken dat ze eigenlijk helemaal geen fans van de boeken zijn.
Aan de vruchten herkent men de boom, maar de vruchten laten ze niet zien.
Wel zeggen dat ze vruchten hebben maar het bewijs leveren ze er niet voor.

En als je dan ook Shippy 'ontslaat', de eindbaas scholar, dan is er wel een gevalletje 'waar rook is, is vuur'.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 12:43 ]

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:32:
Trailers geven nooit een goed beeld van een serie. Zelfs (korte) dialogen en andere beelden in trailers worden vaak verknipt of zijn zelfs helemaal niet aanwezig in de serie, of enkel opgenomen voor de trailers.
Daarnaast zijn de beelden vaak van enkel de eerste of eerste twee afleveringen met hooguit een enkel beeld uit latere afleveringen.
En laten die eerste twee afleveringen nou net alleen maar de introductieafleveringen zijn bij RoP die in zekere zin losstaan van de rest van het verhaal. Ik kan dan ook niet verrast zijn dat het net die twee afleveringen zijn die meteen gereleased worden, zodat de introductie klaar is.
Aangezien Amazon alleen de rechten voor de Appendices heeft, valt er buiten de hoofdlijnen, ook weinig materiaal van Tolkien te gebruiken omdat het er gewoon niet is. Ze hebben bij hoge uitzondering voor die eerste twee afleveringen toestemming gekregen om enkele dingen te gebruiken uit ander materiaal, maar dat is het enige.

Oftewel: WAFO. Watch and find out wat het allemaal gaat worden. We gaan het allemaal zien.
juist omdat ze de rechten niet hebben maar toch heel veel zaken laten zien die erop wijzen dat ze wel degelijk iets mogen doen kan dat positief zijn. ziet er veelbelovend uit.
Maar de andere kant van de medaille is dat er ook genoeg signalen zijn die interpretabel zijn van een situatie waarin er niet wordt gemaakt wat zou moeten.

Er worden personages getoond of locaties/gebeurtenissen getoond waarvoor ze eigen de rechten niet zouden hebben.
En andere personages zoals meteorman zijn zodanig 'powerful' dat daar een in de boeken bekend personage achter moet zitten, maar is vooralsnog niet te plaatsen in de lore wie dat dan zou kunnen zijn.
En de antwoorden zijn vaag. Als het niet Sauron is, is de kans groot dat het lorebreakend is.
Misschien de balrog.
Maar zeer zeker geen Istari want die kwamen pas naar Middle Earth in de Third Age.
Dus wie is het wel?
En dat veroorzaakt o.a. het probleem waardoor er kritiek is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
En precies daarvoor zijn er trailers: zodat je geprikkeld wordt om de serie te kijken, niet om je antwoord te geven op de vragen die je hebt.
Dus ook daarvoor: WAFO.

Edit: oh en ga er maar vanuit dat je de antwoorden op de meest belangrijke vragen of grote gebeurtenissen pas op z'n vroegst in aflevering 6, en waarschijnlijk aflevering 7 gaat krijgen. Dat is nu eenmaal hoe TV series werken.

[ Voor 43% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 13:02 ]

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:54:
En precies daarvoor zijn er trailers: zodat je geprikkeld wordt om de serie te kijken, niet om je antwoord te geven op de vragen die je hebt.
Dus ook daarvoor: WAFO.

Edit: oh en ga er maar vanuit dat je de antwoorden op de meest belangrijke vragen of grote gebeurtenissen pas op z'n vroegst in aflevering 6, en waarschijnlijk aflevering 7 gaat krijgen. Dat is nu eenmaal hoe TV series werken.
klopt, naar verluid komt de onthulling van wie Sauron eigenlijk is zo ongeveer in episode 8.
En we zullen zien of Galadriel een love-affaire krijgt met dat karakter in eerdere episodes waarbij dus de onthulling dat het sauron is als een verrassing komt voor de kijkers.

Dat is uiteraard zwartkijkerij maar het zal me persoonlijk ook niets verbazen als dat het 'eigen verhaal' is wat door de showrunners gemaakt wordt.
Complete ontsporing van het oorspronkelijke verhaal.
Het feit alleen al dat het gerucht gaat dat Celeborn dood zou zijn (voorlopig) is al cringy-worthy. Celeborn is niet dood, dus als ze zoiets in de storyline stoppen 'omdat het kan' is gewoon cringefest-recipe en heeft totaal niets met Tolkien's wereld en zijn karakters te maken.

Uiteraard gaan we het zien. Dat gaan we zeker. Maar als er van tevoren al zoveel (op de teasers en media-content gebaseerde) kritiek is, is dat geen goed teken. Tenzij ze expres zitten te trollen voor extra aandacht.

Het punt is niet dat de teasers etc. de vragen niet beantwoorden. Het punt is dat de teasers (en de overige content) vragen oproepen die de serie aanklagen vwb legitimiteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-05 13:41
Ja want Cowboy Bebop heeft wel bewezen dat de fans er compleet naast zaten! Oh wacht... :')

Ironisch genoeg was de casting van Mustafa Shakir als Jet zo'n beetje de beste keuze die de makers hebben gemaakt en gingen ze juist elders de mist in.

Wat ik tot nu toe van RoP heb me zien vult me nog niet met vertrouwen. Misschien wordt het wel tof, wie weet. Ik ga zeker wat afleveringen kijken om er achter te komen, maar met de kennis die we nu hebben ziet het er niet rooskleurig uit.

Overigens - Hoe wil je überhaupt bepalen of iemand een echte fan of een zogenaamde fan is? Aanpassingen die voor jou onbelangrijk zijn kunnen het voor iemand anders compleet vergallen. Dat maakt nog niet dat één van jullie ineens geen echte fan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:21:
[...]
Tenzij ze expres zitten te trollen voor extra aandacht.
Natuurlijk doen de makers van die filmpjes dat. Hoe controversiëler een take op een serie is, hoe meer views je krijgt en dus hoe meer geld je binnenharkt. Hoe meer interactie er is onder een video vanwege de controverse, hoe sneller YouTube en andere social media platforms de filmpjes zullen 'aanbevelen'.
Denk je nu werkelijk dat ze dat soort filmpjes maken omdat het 'echte Tolkien fans' zijn? Kom nou toch, zo naïef kan je toch niet zijn? Het gaat alleen maar om geld dit en je ziet dit met élke TV serie en élke film.

ErikT738 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ja want Cowboy Bebop heeft wel bewezen dat de fans er compleet naast zaten! Oh wacht... :')

Ironisch genoeg was de casting van Mustafa Shakir als Jet zo'n beetje de beste keuze die de makers hebben gemaakt en gingen ze juist elders de mist in.

Wat ik tot nu toe van RoP heb me zien vult me nog niet met vertrouwen. Misschien wordt het wel tof, wie weet. Ik ga zeker wat afleveringen kijken om er achter te komen, maar met de kennis die we nu hebben ziet het er niet rooskleurig uit.

Overigens - Hoe wil je überhaupt bepalen of iemand een echte fan of een zogenaamde fan is? Aanpassingen die voor jou onbelangrijk zijn kunnen het voor iemand anders compleet vergallen. Dat maakt nog niet dat één van jullie ineens geen echte fan is.
met Star Wars net zo. Mijns inziens terechte kritiek op de sequel trilogy en ook Kenobi flopt zwaar.

Wheels of Time schijnt ook niet echt goed ontvangen te zijn. Ook een Amazon productie.
Nu ken ik Wheels of Time niet dus ik kan niet oordelen.

Maar Tolkien is de oerfantasy met een serieuze fanbase en groot publiek al decennialang. De impact van een clusterfuck is daar groter.
EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Natuurlijk doen ze dat. Hoe controversiëler een take op een serie is, hoe meer views je krijgt en dus hoe meer geld je binnenharkt. Hoe meer interactie er is onder een video vanwege de controverse, hoe sneller YouTube en andere social media platforms de filmpjes zullen 'aanbevelen'.
Denk je nu werkelijk dat ze dat soort filmpjes maken omdat het 'echte Tolkien fans' zijn? Kom nou toch, zo naïef kan je toch niet zijn? Het gaat alleen maar om geld dit en je ziet dit met élke TV serie en élke film.
dat is een factor ja. Maar goed, prima als dat het geval is.
In dat geval liegen ze dus hardop, en dat is iets wat al geconcludeerd is:

- ze zeggen dat ze de boeken trouw willen zijn maar uit alles blijkt dat dat niet of nauwelijks het geval is.

Dat is de consument voorliegen. Dat is de fanbase (die grof geld betaalt als je een goed product neerzet...) voorliegen en in het gezicht spugen.

Als franchises de nek om worden gedraaid, als de fans de vinger krijgen, dan zullen de inkomsten niet zo hoog zijn als de voorgangers.
Dat zie je bij Disney en ook bij Marvel. Als je te ver gaat, dan haken de kijkers af, niet alleen de diehard fans.

Ook al ben ik een fan, dan nog durf ik te zeggen dat je franchises als Marvel of zaken als Wheels of Time misschien de vinger kan geven... maar dingen als Star Wars moet je afblijven.
En Tolkien is al helemaal ingebakken, dat verkloten grenst aan heiligschennis. En dat zeg ik niet alleen omdat ik fan ben van de lore maar omdat ik zo inschat dat de 'legacy' en de 'magie' van de boeken van Tolkien groter zijn dan een paar strippboeken (die zelf overigens ook erg vele impact hebben op de cultuur).

Als Amazon RoP goed neerzet, zoveel mogelijk trouw blijft aan de lore (waarvan ze doen alsof ze dat doen) kunnen ze zwemmen in het geld straks.
Als bedrijven geld willen verdienen, is de beste manier om dat te doen door iets neer te zetten wat ook goed landt bij de oude fans.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Natuurlijk doen ze dat. Hoe controversiëler een take op een serie is, hoe meer views je krijgt en dus hoe meer geld je binnenharkt. Hoe meer interactie er is onder een video vanwege de controverse, hoe sneller YouTube en andere social media platforms de filmpjes zullen 'aanbevelen'.
Het probleem met deze strategie is dat het roofbouw is. Je beschadigt een IP permanent door een drol van een product uit te brengen. Maar goed, dat past dan weer perfect in het huidige kapitalisme. Alles voor de winst op de korte termijn.

ErikT738 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Het probleem met deze strategie is dat het roofbouw is. Je beschadigt een IP permanent door een drol van een product uit te brengen. Maar goed, dat past dan weer perfect in het huidige kapitalisme. Alles voor de winst op de korte termijn.
en dat terwijl ze van mij de rechten van Silmarillion mogen hebben als ze er maar minstens 10 ellenlange series van maken van goede kwaliteit omdat je dicht bij de boeken blijft. Dat is smullen voor de fans en cashen voor de maker.
maar als je roofbouw pleegt als doel (en dat weet je zelf) dan moet je inderdaad de tijdlijn compressen en alles in 5 seizoen zien te bakken zo goedkoop en snel mogelijk afraffelen en de buit binnen hebben voordat de boel zichzelf torpedeert.

Als je weet dat het je geen fuck interesseert en denkt een eigen verhaal te kunnen verzinnen, dan loop je risico dat het mis gaat.
En dat weten de twee showrunners denk ik. Ze hebben goedkeuring voor deze ene serie en hebben totaal geen plannen om het echt verder uit te melken dus doen ze de hele second age in 1 serie.

Als ze echt de zegen hebben van de Estate, en Amazon staat er achter, dan weten ze dat ze ook geld hebben voor de rest. En dan is compressie helemaal niet nodig.
De gewone kijker kent de verhalen immers niet, die ziet alles als een nieuw standalone verhaal.
De kans is op dat vlak wat mij betreft gemist: in plaats van meerdere seizoenen zonder compressie, 1 serie met compressie.

• EDIT
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

dat is een factor ja. Maar goed, prima als dat het geval is.
In dat geval liegen ze dus hardop, en dat is iets wat al geconcludeerd is:

- ze zeggen dat ze de boeken trouw willen zijn maar uit alles blijkt dat dat niet of nauwelijks het geval is.

Dat is de consument voorliegen. Dat is de fanbase (die grof geld betaalt als je een goed product neerzet...) voorliegen en in het gezicht spugen.
ErikT738 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Jullie beseffen dat mijn post gaat over de youtubefilmpjes rondom zogenaamde controverses en niet om de TV serie zelf?

[ Voor 38% gewijzigd door EDIT op 18-08-2022 13:57 ]

• ErikT738
EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

[...]

Jullie beseffen dat mijn post gaat over de youtubefilmpjes en niet om de TV serie zelf?
Ik dacht dat je daarmee ook doelde op officiële filmpjes die de serie promoten. Verder heb ik de meeste YouTube links in deze thread niet bekeken, wellicht dat ik je daarom verkeerd begreep.

• EDIT
Nee, voor mijn posts daarover, zie EDIT in "[Serie] The Rings of Power" en EDIT in "[Serie] The Rings of Power"
Een trailer is wat mij betreft niet meer dan dat (een prikkeling om de serie te gaan kijken) en zou wat mij betreft ook niet uit dat verband gehaald moeten worden. Ik kijk graag op 2 september en ga dan een keer een werkelijke mening vormen (die uiteraard gedurende de serie ook nog kan veranderen :P.

Overigens @Anoniem: 421923 voor wat betreft de Wheel of Time (hoewel enigszins offtopic hier): de TV serie is over het algemeen gewoon goed ontvangen. Het is geen topserie, maar ook niet slecht. De serie is ook goed bekeken met een hoge kijkersretentie, wat ook Amazon heeft doen besluiten om al drie seizoenen groen licht te geven, nog voor seizoen 2 überhaupt is uitgebracht.
Natuurlijk zijn er wijzigingen aangebracht in het verhaal. Dat is iets dat je bij elke adaptatie terug zult zien omdat boeken zich nu eenmaal niet 1 op 1 laten vertalen naar een interessante TV-serie.
Dat zal ook met RoP het geval zijn. Hoe dat uit gaat pakken (positief of negatief) zullen we met de serie zelf moeten gaan zien.

Het enige dat Wheel of Time overigens gemeen heeft met Rings of Power is dat het uitgebracht is op het Amazon platform. Ook is er één director van de Wheel of Time (Wayne Yip) die vier afleveringen voor de Rings of Power heeft gemaakt.
Om je direct ook gerust te stellen: de afleveringen die hij bij de Wheel of Time heeft gemaakt zijn door veel fans als beste beoordeeld. Volgens hen (en ik ben het daarmee eens) heeft hij de essentie van de Wheel of Time zeer goed begrepen en ik vind het jammer dat hij overgestapt is naar de Rings of Power. Ik had hem graag gezien als director in seizoen 2 van de Wheel of Time, maar helaas.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar zijn werk in de RoP.

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

[...]

Jullie beseffen dat mijn post gaat over de youtubefilmpjes rondom zogenaamde controverses en niet om de TV serie zelf?
nee had ik initieel niet door nee. Ik had het juist meer over de showrunners zelf die zelf bewust controverse veroorzaken en kritiek van de fans juist willen om de boel op te zwepen. Hoe meer mensen foeteren hoe beter want dan horen meer mensen over de show.
Ik heb binnen m'n eigen familie nog totaal geen opmerking gehoord over de show die in september komt.
Ze weten dat ik de Tolkien-lorenerd ben in de familie dus ik had al wel vragen/opmerkingen verwacht.
Of ze willen de draak niet wakker maken omdat ze weten dat er heel veel kritiek op is? :D

Ja het zal inderdaad ook wel meespelen ook voor de youtube-schreeuwers. Maar ik vermoed dat er wel degelijk kennis en fan-potentieel in zit.
Er zitten er echt wel tussen die kennis genoeg hebben van de Tolkien-lore en dit ook echt oprecht doen.
Niet allemaal en dat is vaak ook wel zichtbaar in de vorm en inhoud van de tirades.

Accounts als In Deek Geek, Nerdrotic en Nerd of the Rings heb ik hoger zitten op de ladder dan bijv. The One Ring, of Disparu.

En dan heb je nog RK Outpost.. tja. gemengde gevoelens. Volgens mij is dat meer een schreeuwlelijk die overal wel commentaar over heeft en geen pure Tolkien/fantasy critic is. Die schat ik eerder in als een youtube-verdiener/aandachtshoer :)

Ik vond deze van babyface trouwens zowel grappig als inhoudelijk sterk.
Het begint wat traag maar krijgt na verloop van tijd wel traction in z'n verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 14:33 ]

• D-Ed
  • Niet online
‘Don’t do this to me’ :+

D-Ed schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

‘Don’t do this to me’ :+
dat verbaasde me wel ja.
kan je op meerdere manieren opvatten:

- hij heeft geen zin om echt mee te gaan met de lorenerds
- hij weet echt niet waar het over gaat

Gezien de rest van zijn woorden en dat van z'n sidekick neig ik toch echt naar het laatste: ze hebben echt geen idee.

Van Bronwen (fake Bronwyn uit lotr much?) geloof ik nog wel dat er weinig bekend is maar als je een elf speelt in tolkien's wereld zit daar meer aan vast en vind ik dat je moet weten wie je bent. Tot op zekere hoogte.
En dan is een vraag Nandor of Avari helemaal geen vreemde vraag.
Als ze er op die manier mee om gaan, en de showrunners gaan zelf ook nauwelijks de diepte in met wat ze zeggen dan heb ik grote twijfels.
Ik zei het al eerder: ze roepen wel telkens 'back to the book' maar ik kan ze niet of nauwelijks betrappen op inhoudelijke citaten uit de lore.
Ze praten OVER het boek. Niet over wat er IN staat.
Zou me niks verbazen als ze zelf de oorspronkelijke scripts niet eens geschreven hebben maar dat bijv. Shippy de inhoudelijke kennis op papier heeft gezet.

Hebben de twee totempalen de boeken zelf eigenlijk wel gelezen? Iemand die dat weet?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 14:58 ]

• D-Ed
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

dat verbaasde me wel ja.
kan je op meerdere manieren opvatten:

- hij heeft geen zin om echt mee te gaan met de lorenerds
- hij weet echt niet waar het over gaat

Gezien de rest van zijn woorden en dat van z'n sidekick neig ik toch echt naar het laatste: ze hebben echt geen idee.

Van Bronwen (fake Bronwyn uit lotr much?) geloof ik nog wel dat er weinig bekend is maar als je een elf speelt in tolkien's wereld zit daar meer aan vast en vind ik dat je moet weten wie je bent. Tot op zekere hoogte.
En dan is een vraag Nandor of Avari helemaal geen vreemde vraag.
Als ze er op die manier mee om gaan, en de showrunners gaan zelf ook nauwelijks de diepte in met wat ze zeggen dan heb ik grote twijfels.
Ik zei het al eerder: ze roepen wel telkens 'back to the book' maar ik kan ze niet of nauwelijks betrappen op inhoudelijke citaten uit de lore.
Ze praten OVER het boek. Niet over wat er IN staat.
Zou me niks verbazen als ze zelf de oorspronkelijke scripts niet eens geschreven hebben maar dat bijv. Shippy de inhoudelijke kennis op papier heeft gezet.

Hebben de twee totempalen de boeken zelf eigenlijk wel gelezen? Iemand die dat weet?
Die quote viel me het meest op inderdaad (en het gezicht dat erbij getrokken werd.. “PANIEK!”) 😂

Afijn, ik ga er verder niet te diep op in en wacht geduldig af, kijk er wel gewoon naar uit maar met gereserveerde achterdocht ;)

(De Halo serie was ook zwaar teleurstellend en ik krijg hier dezelfde vibes van..)

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:13:
Nee, voor mijn posts daarover, zie EDIT in "[Serie] The Rings of Power" en EDIT in "[Serie] The Rings of Power"
Een trailer is wat mij betreft niet meer dan dat (een prikkeling om de serie te gaan kijken) en zou wat mij betreft ook niet uit dat verband gehaald moeten worden. Ik kijk graag op 2 september en ga dan een keer een werkelijke mening vormen (die uiteraard gedurende de serie ook nog kan veranderen :P.

Overigens @Anoniem: 421923 voor wat betreft de Wheel of Time (hoewel enigszins offtopic hier): de TV serie is over het algemeen gewoon goed ontvangen. Het is geen topserie, maar ook niet slecht. De serie is ook goed bekeken met een hoge kijkersretentie, wat ook Amazon heeft doen besluiten om al drie seizoenen groen licht te geven, nog voor seizoen 2 überhaupt is uitgebracht.
Natuurlijk zijn er wijzigingen aangebracht in het verhaal. Dat is iets dat je bij elke adaptatie terug zult zien omdat boeken zich nu eenmaal niet 1 op 1 laten vertalen naar een interessante TV-serie.
Dat zal ook met RoP het geval zijn. Hoe dat uit gaat pakken (positief of negatief) zullen we met de serie zelf moeten gaan zien.

Het enige dat Wheel of Time overigens gemeen heeft met Rings of Power is dat het uitgebracht is op het Amazon platform. Ook is er één director van de Wheel of Time (Wayne Yip) die vier afleveringen voor de Rings of Power heeft gemaakt.
Om je direct ook gerust te stellen: de afleveringen die hij bij de Wheel of Time heeft gemaakt zijn door veel fans als beste beoordeeld. Volgens hen (en ik ben het daarmee eens) heeft hij de essentie van de Wheel of Time zeer goed begrepen en ik vind het jammer dat hij overgestapt is naar de Rings of Power. Ik had hem graag gezien als director in seizoen 2 van de Wheel of Time, maar helaas.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar zijn werk in de RoP.
grote kans dat iemand als Wayne Yip dan inderdaad zorgt voor de mooie plaatjes die we tot nu toe gezien hebben. Dat is dan de enige hoop.

Van J. D. Payne and Patrick McKay heb ik geen hoop dat daar echt hart voor de zaak in zit.
Ze praten constant over het boek en eigenlijk nooit over de inhoud van het boek.

Hetzelfde bij diverse acteurs/actrices tijdens die interviews.
Ik heb bij Morfydd Clark nog de meeste hoop dat daar echte liefde en kennis zit van de boeken. Die lijkt door te laten schemeren het verhaal te kennen.

Disa weet ook helemaal niets anders dan dat ze een 'first female black dwarf' is. Khazad Dum? heeft ze die term überhaupt genoemd? Hebben ze een backstory laten doorschemeren wat verklaart waarom ze een zwarte huidskleur heeft? (en dat bedoel ik dan even serieus... mensen die onder de grond leven komen weinig in de zon, blekere huid is simpelweg logisch. Tenzij haar voorouders 24/7 aan het forgen waren en op die manier een donkere huidskleur hebben gekregen vanwege de forge glare! dat is gewoon een serieuze verklaring wat ze prima kunnen doen... maar helaas ze heeft het alleen over diversiteit en representatie in de echte wereld. Gemiste kans om de fans mee te krijgen en niet 100% afgedaan te kunnen worden als diversity hire. Een diversity hire is prima maar maak het geloofwaardig in de lore.

Bij Arondir haakt ie direct al af. Hij weet niet eens wat voor elf hij is waarschijnlijk. Kans is ook groot dat hij dit niet weet omdat zijn script hem dit niet verteld heeft. Al was het maar bij een summary helemaal bovenaan het script: 'je speelt een elf van dat en dat huis en dit of dat is de reden waarom je woont waar je karakter woont in het verhaal'.
Dat is dan ook een tekortkoming van de scriptschrijvers: niets mis met een diversity hire als je dat echt wil maar maak het dan wel geloofwaardig in de wereld waarin je zo iemand plaatst.
De makkelijkste manier is om dan een human karakter te gebruiken uit het zuiden of oosten van Middle Earth.
Harad, misschien Khand.
Maar geen elf. Tenzij je een goed verhaal hebt over een van de Avari wiens voorouders lang in het zuiden hebben rondgezworven. Maar dat werkt ook niet voor elfen met hun lifespan.

Immers: als je een franchise pakt zoals Lord of the Rings en je hoopt een kaskraker te maken dan weet je toch van tevoren zeker als je naar Comic Cons gaat dat je dan vragen krijgt over de karakters.
Als je daar totaal niet op voorbereid bent, dan laat je zien gewoon schijt te hebben aan het verhaal wat je naar het doek wil brengen. En dat geldt zowel voor de showrunners als de acteurs/actrices.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 10:54
@Anoniem: 421923 Honderden regels heb je hier ondertussen getikt, zelfs zonder reply, maar nog geen aflevering gezien. Hoe ver wil je op het spectrum zitten...

Misschien goed om eerst de serie te kijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ook bij de eerste LOTR films was er enorm veel wijfel en twijfel of het allemaal wel in orde zou zijn. Ook was er veel discussie over aanpassingen die zijn gedaan aan de boeken. Gek genoeg lijkt dat inmiddels allemaal met de mantel der liefde bedekt te zijn. De films en de boeken worden als één enkele waarheid gezien, terwijl er stapels met tegenstrijdigheden in zitten.

Op de een of andere manier komt het gros van de kritiek terug op gender en huidskleur, maar het ligt niet aan gender en huidskleur. Maar wel aan de woke-agenda. Maar ook weer niet, als het maar in de lore past is het geen enkel probleem. Maar toch weer wel, want woke-agenda en dat past niet in de wereld van Tolkien. De kleur en het gender zijn voor sommigen het probleem en daarmee de kapstok om stapels en stapels en stapels ongefundeerde kritiek te uiten, daar hoeven we met zijn allen niet omheen te draaien.

Valt me wel tegen moet ik zeggen. Ik had meer verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
@Anoniem: 421923 Dat acteurs geen inhoudelijke kennis hebben is heel normaal bij een film/serie. Acteurs worden over het algemeen niet ingehuurd voor hun kennis van het verhaal. Het is in dat opzicht gewoon een baan net als ieder ander. Ze doen een project, doen wat PR, en gaan weer naar het volgende project. Dat is dan ook een van de lastigste dingen aan een langlopende TV serie: hoe houdt je de acteurs geïnteresseerd genoeg in het project?
Dat soort logistiek is dan ook meteen een van de meest lastige dingen voor een verfilming van een boek. In een boek kan je rustig een bepaald karakter op laten treden voor een enkel hoofdstuk en daarna pas weer veel en veel later in het verhaal terug laten komen. In een TV serie kan je dat niet doen. De acteurs gaan niet hun hele agenda open houden omdat ze misschien in seizoen 3 een keer terug moeten komen.
Dat betekent ook dat verhaallijnen en vele andere dingen aangepast moeten worden als je een acteur in een verhaal wilt houden.
Voor dat soort dingen hebben ze dan ook speciale lore consultants. Zij zijn de echte specialisten die tot op de letter nauwkeurig alles weten van de wereld van Tolkien. Zij zullen dus bij wijzigingen/afwijkingen aan moeten geven wat de gevolgen ervan zijn en dan zal er uiteindelijk een afweging gemaakt moeten worden: zijn de gevolgen te overzien? Kunnen dingen gedaan worden omdat het beter is voor het format van een TV serie zonder problemen te creëren op een later moment?
Het betekent echter ook dat er soms out-of-the-box gedacht moet worden om tot een geloofwaardig genoeg en vooral een interessant genoeg script te komen dat de aandacht van de kijkers zal pakken en vasthouden.
Veelal zie je daarom dus in een writers room ook een gemêleerd gezelschap van zowel schrijvers met inhoudelijke kennis van de serie, als schrijvers zonder enige kennis. Die laatsten zijn misschien nog wel essentiëler voor het verhaal dan de mensen met de inhoudelijke kennis. Immers, het merendeel van de kijkers zal simpelweg geen binding of inhoudelijke kennis van het product hebben. Zij zullen dus ook aangeven wanneer een verhaal onbegrijpelijk of ontoegankelijk wordt voor de niet-kenners, of komen juist met oplossingen voor problemen in de scripts omdat ze niet de binding hebben met de lore die de andere schrijvers wel hebben en daardoor met dingen kunnen komen die anderen over het hoofd zien.
En ja, soms zal er een ingrijpende wijziging gemaakt moeten worden omdat de logistiek gewoon het niet toelaat dat het exact zoals in een boek verfilmd wordt. Dat kan zijn dat gewoon te weinig geld of te weinig tijd is. Ook al is de Rings of Power een enorme productie met een recordbudget, het geld is ook bij hen niet ongelimiteerd en je kan niet 5 jaar over élk seizoen gaan doen, omdat je dan de kijkers niet vasthoudt. Dat betekent ook dat er altijd keuzes gemaakt zullen moeten worden over wat je wel en niet kan doen, elke keuze heeft een rimpeling tot gevolg in het verhaal.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Funnyx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:37:
@Anoniem: 421923 Honderden regels heb je hier ondertussen getikt, zelfs zonder reply, maar nog geen aflevering gezien. Hoe ver wil je op het spectrum zitten...

Ik zet vast een alert. Nog 3 weken oid en dan is de 1e aflevering. Ik ben echt benieuwd wat voor inhoudelijke discussie er hier dan zal ontstaan

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Funnyx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:37:

wel teaser trailers gezien, en artikelen gelezen met interviews met de showrunners en interviews gezien met de cast.
Telt dat niet?
Je weet wel: teasers en interviews, wat moet helpen om de potentiele kijker over te halen om te gaan kijken...

teasers met hoge kwaliteit dialoog ook:
- you have not seen what I have seen (zegt Galadriel)
- I have seen my share (zegt Elrond, die wel de War of Wrath heeft meegemaakt en Galadriel niet)
- you have not seen what I have seen (zegt Galadriel)

Wellus! Nietus! Wellus! Nee echt puike dialoog voor een billion dollar show.

Sowieso, beetje raar om de Herald van Gil-Galad (en nog een half-elf ook nog) zo dwingend te laten zijn richting Galadriel (zo'n beetje de machtigste calaquendi in Middle Earth).
Galadriel ziet er ook maar wat 'gewoontjes' uit voor een high-ranking elf die het licht van de Trees heeft gezien en wat van haar af zou moeten stralen vergeleken met de anderen om haar heen.
Een beetje regisseur en kenner van de boeken zou dat weten en toepassen.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 17:38 ]

EDIT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:09:
@Anoniem: 421923 Dat acteurs geen inhoudelijke kennis hebben is heel normaal bij een film/serie. Acteurs worden over het algemeen niet ingehuurd voor hun kennis van het verhaal. Het is in dat opzicht gewoon een baan net als ieder ander. Ze doen een project, doen wat PR, en gaan weer naar het volgende project. Dat is dan ook een van de lastigste dingen aan een langlopende TV serie: hoe houdt je de acteurs geïnteresseerd genoeg in het project?
Dat soort logistiek is dan ook meteen een van de meest lastige dingen voor een verfilming van een boek. In een boek kan je rustig een bepaald karakter op laten treden voor een enkel hoofdstuk en daarna pas weer veel en veel later in het verhaal terug laten komen. In een TV serie kan je dat niet doen. De acteurs gaan niet hun hele agenda open houden omdat ze misschien in seizoen 3 een keer terug moeten komen.
Dat betekent ook dat verhaallijnen en vele andere dingen aangepast moeten worden als je een acteur in een verhaal wilt houden.
Voor dat soort dingen hebben ze dan ook speciale lore consultants. Zij zijn de echte specialisten die tot op de letter nauwkeurig alles weten van de wereld van Tolkien. Zij zullen dus bij wijzigingen/afwijkingen aan moeten geven wat de gevolgen ervan zijn en dan zal er uiteindelijk een afweging gemaakt moeten worden: zijn de gevolgen te overzien? Kunnen dingen gedaan worden omdat het beter is voor het format van een TV serie zonder problemen te creëren op een later moment?
Het betekent echter ook dat er soms out-of-the-box gedacht moet worden om tot een geloofwaardig genoeg en vooral een interessant genoeg script te komen dat de aandacht van de kijkers zal pakken en vasthouden.
Veelal zie je daarom dus in een writers room ook een gemêleerd gezelschap van zowel schrijvers met inhoudelijke kennis van de serie, als schrijvers zonder enige kennis. Die laatsten zijn misschien nog wel essentiëler voor het verhaal dan de mensen met de inhoudelijke kennis. Immers, het merendeel van de kijkers zal simpelweg geen binding of inhoudelijke kennis van het product hebben. Zij zullen dus ook aangeven wanneer een verhaal onbegrijpelijk of ontoegankelijk wordt voor de niet-kenners, of komen juist met oplossingen voor problemen in de scripts omdat ze niet de binding hebben met de lore die de andere schrijvers wel hebben en daardoor met dingen kunnen komen die anderen over het hoofd zien.
En ja, soms zal er een ingrijpende wijziging gemaakt moeten worden omdat de logistiek gewoon het niet toelaat dat het exact zoals in een boek verfilmd wordt. Dat kan zijn dat gewoon te weinig geld of te weinig tijd is. Ook al is de Rings of Power een enorme productie met een recordbudget, het geld is ook bij hen niet ongelimiteerd en je kan niet 5 jaar over élk seizoen gaan doen, omdat je dan de kijkers niet vasthoudt. Dat betekent ook dat er altijd keuzes gemaakt zullen moeten worden over wat je wel en niet kan doen, elke keuze heeft een rimpeling tot gevolg in het verhaal.
het gaat er niet om dat het exact gebeurt, dat is nauwelijks mogelijk tenzij een auteur letterlijk voor een film schrijft.

Het gaat hier om de mindset van de producers, wat er gezegd wordt, en ook om wat er niet gezegd wordt.

Acteurs hoeven niet perse de ins en outs te weten maar zoals ik al schreef is dat dan al een fout van de scriptschrijvers. Een acteur die een bepaalde rol speelt en dat goed doet, kan echt wel wat simpele vragen beantwoorden. Krijgen acteurs tegenwoordig geen 'summary' meer van het karakter die ze gaan spelen?

Ik heb geen recht op zulke antwoorden, dat zijn ze me niet verplicht, maar hier wordt een show gemaakt van een succesvolle verhaalfranchise. Mag ik op z'n minst verwachten dat ze hun best doen om recht te doen aan de boeken? En dan niet dat ze het alleen zeggen maar ook laten zien?
Nu is de voorlopige status dat ze 'ja' zeggen en 'nee' laten zien.
Ze hebben zelfs het lef om te stellen dat RoP geen 'woke circus' wordt, al blijkt uit heel veel zaken die ze ook zeggen (en de cast) dat het tegendeel wel eens waar zou kunnen zijn.
Als ze niet woke zouden willen over komen hadden ze de cast andere woorden in de mond gelegd tijdens interviews.
Of hadden ze zo'n lore-consultant op het podium erbij moeten zetten voor het beantwoorden van specifiekere vragen.

Hebben ze niet gedaan. Sterker nog: ze hebben een van de grote namen ofwel ontslagen of de betreffende persoon is uit zichzelf weggegaan. Niet echt hoopgevend, als niet de minste lore consultant niet meer betrokken is bij 'the novel that Tolkien never wrote' waarvan de showrunners wel zeggen 'back to the book'.

Al met al haken veel fans toch echt af. Die gaan al niet eens meer kijken (gemiste kans om die er toch bij te trekken met goede antwoorden en statements, maar die zijn uitgebleven).
Anderen gaan misschien 1 episode kijken om het water te testen.
En anderen weten nog niet of ze wel of niet gaan kijken.

De gemiddelde popcorn-kijker gaat zich niet helemaal suf kopen in de goodies en prullaria. Echte fans doen dat wel en dat is ook een flinke bron van inkomsten.
Als je die fanbase van tevoren al de vinger geeft, snijd je een gat in je eigen portomonnee.
Bezos hoeft het uiteraard niet voor het geld te doen, daar niet van.
Maar een succesvolle businessman ziet toch wel in dat je de melkkoe moet behouden?
Of nemen ze genoegen met een paar Prime Video subs en laten ze de merchandise links liggen?

Michael_OsGroot schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Ik zet vast een alert. Nog 3 weken oid en dan is de 1e aflevering. Ik ben echt benieuwd wat voor inhoudelijke discussie er hier dan zal ontstaan
ik hoop op een leuke discussie.
Sowieso zal er vast wel iets positiefs gezegd kunnen worden over de intro van 7-9 minuten. Die zal vast vol zitten met mooie plaatjes en teksten.
Maar ja... de rest van het verhaal, uit de duim gezogen door de showrunners (./insertarrogance: the novel that Tolkien never wrote)... nog maar even afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 18-08-2022 17:27 ]

FirePuma142 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:53:
Ook bij de eerste LOTR films was er enorm veel wijfel en twijfel of het allemaal wel in orde zou zijn. Ook was er veel discussie over aanpassingen die zijn gedaan aan de boeken. Gek genoeg lijkt dat inmiddels allemaal met de mantel der liefde bedekt te zijn. De films en de boeken worden als één enkele waarheid gezien, terwijl er stapels met tegenstrijdigheden in zitten.

Op de een of andere manier komt het gros van de kritiek terug op gender en huidskleur, maar het ligt niet aan gender en huidskleur. Maar wel aan de woke-agenda. Maar ook weer niet, als het maar in de lore past is het geen enkel probleem. Maar toch weer wel, want woke-agenda en dat past niet in de wereld van Tolkien. De kleur en het gender zijn voor sommigen het probleem en daarmee de kapstok om stapels en stapels en stapels ongefundeerde kritiek te uiten, daar hoeven we met zijn allen niet omheen te draaien.

Valt me wel tegen moet ik zeggen. Ik had meer verwacht.
als diverse cast-members het zelf ook alleen maar over hun eigen wokeness hebben is het geen verrassing dat daar over gesproken wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Heren, het is maar een serie....
Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie