Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Jogai schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:30:
Oftewel, ze hebben zich ingekocht in het Tolkien universum omdat er dan juist al een grote fanbase bij zit. Maar dan moet je die ook respecteren. Zoals gezegd deed Peter Jackson dat genoeg, al wijken de films ook af van de boeken. Nu denk ik wel dat PJ een voorsprong had omdat hij de fans aan het lezen bracht ipv andersom, en als je boeken na een film leest zijn de films onbewust automatisch 'canon'.
Maar er is een groot verschil in de fanbase natuurlijk. Van fans van de films tot absolute Tolkien goeroes en alles daar tussen. Mensen die de films mooi vonden, die zullen ook wel aangetrokken zijn tot de serie en de naam van de serie trekt sowieso veel mensen ook al zijn het niet per se fans. De die hard fans is over het algemeen maar een klein deel, welke zichzelf heel groot vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
TheBrut3 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:49:
[...]

De die hard fans is over het algemeen maar een klein deel, welke zichzelf heel groot vindt.
Ja, er is een brede range van fans, maar trek nu niet de 'vocal minority' kaart. Dat is 'damage control' van studios, en dat zie je steeds weer. Hieronder is al gelinkt naar de reactie van Henry Cavill, wat een juiste benadering is van het probleem. Als ik het zo inschat kan hij beter voor de fans spreken dan de studio bazen. Sterker nog, de woke/sjw beweging is aantoonbaar de 'vocal minority' die het verpest voor de verschillende fandoms, waardoor deze issues steeds een grotere polariserende werking hebben.

Edit: overigens is de laatste teaser wel een stuk beter ontvangen, dus laten we discussie ook weer niet te negatief inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Jogai op 18-07-2022 10:35 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

segil schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Nee, die groep is best groot, aangezien (mijn vermoeden) dat ongeveer de grootste fanbase groep wereldwijd is op gebied van fantasy. Wil je die echt voor het hoofd stoten?
En waarom zou een verhaal en visuals in de lijn van Tolkien ineens duurder moeten worden? Het is een ander verhaal met wellicht andere acteurs. Ik zou niet inzien waarom dit duurder moet zijn.
En als ze het correct doen, halen ze het er juist uit: Enig idee hoeveel verdiend wordt aan alle merch rondom LOTR, ST, SW? Als Amazon iets goeds neerzet waar de fans dol op zijn, kunnen ze jaaaaaren lang geld binnenharken met merch. Want dat wordt vooral gekocht door de fans, niet de mainstream kijker. Nog een reden om een verhaal te zetten voor de fans.
Dat zal toch echt D&D zijn lijkt me.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Dat zal toch echt D&D zijn lijkt me.
wat niet of nauwelijks zou hebben bestaan zonder Tolkien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vrijdag schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:23:
[...]
Dat heet passie. Ergens helemaal in verdiepen en het in je identiteit verweven. En als er dan iemand voorbij komt en beweert dat het niet goed is omdat die "zichzelf er niet in kan herkennen", dan krijgt zo iemand ook gewoon keihard tegengas van de gevestigde fanbase. En ik vindt dat ook niet meer dan terecht.
Buiten dat ik het ook belachelijk egoïstisch en narcistisch vind dat iemand zich in een rol of acteur moet herkennen omdat het anders niet goed is.
Ik vind dat je hier wel een beetje kort door de bocht gaat eerlijk gezegd. Natuurlijk kun je je vereenzelvigen met een boek, game, film of wat dan ook. En natuurlijk heb je dan een mening over dat wat het onderwerp van je passie raakt.

Wat je echter niet hebt als fan, is het recht op verandering of het recht op interpretatie. En daar zit voor mij de overschrijding van de lijn naar toxisch. Prima dat je ergens gepassioneerd over bent, maar je hebt net zoveel recht op nieuwe media naar je eigen standaarden als een ander: nul komma nul. Als de maker dan een andere interpretatie heeft, dan is daar naar mijn idee niet zo veel mis mee.

Toen de LOTR-reeks uit kwam was er overigens ook veel rumoer bij Tolkien-fans, maar was de wereld nog een stuk groter (lees: social media veel kleiner).
Het "jij bent gewoon (een) toxic (fan)!" roepen als iemand het niet met je eens is, is feitelijk gewoon de nieuwe Godwin.
Leg je nu met een Godwin uit, wat de nieuwe Godwin is? Verkeerde film, het is geen Inception :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Ik vind dat je hier wel een beetje kort door de bocht gaat eerlijk gezegd. Natuurlijk kun je je vereenzelvigen met een boek, game, film of wat dan ook. En natuurlijk heb je dan een mening over dat wat het onderwerp van je passie raakt.

Wat je echter niet hebt als fan, is het recht op verandering of het recht op interpretatie. En daar zit voor mij de overschrijding van de lijn naar toxisch. Prima dat je ergens gepassioneerd over bent, maar je hebt net zoveel recht op nieuwe media naar je eigen standaarden als een ander: nul komma nul. Als de maker dan een andere interpretatie heeft, dan is daar naar mijn idee niet zo veel mis mee.

Toen de LOTR-reeks uit kwam was er overigens ook veel rumoer bij Tolkien-fans, maar was de wereld nog een stuk groter (lees: social media veel kleiner).

[...]

Leg je nu met een Godwin uit, wat de nieuwe Godwin is? Verkeerde film, het is geen Inception :+
toch vind ik er wel wat voor te zeggen.
(EDIT: Star Wars opmerkingen verwijderd)

Als men commentaar heeft (constructief en terecht) dan werd het te snel afgedaan met 'toxic fanbase' en 'vrouwenhaters/misogeny'. Ik schreef het in een ander topic ook al een keer: kritiek mag niet en moet zo snel mogelijk de mond gesnoerd worden als het gaat om iets waar identititeitspolitiek zich in probeert te mengen om 'alles wat was te verdraaien en te wijzigen in iets nieuws'.
Het letterlijke citaat zit in de trailer voor de Rings of Power. En ik denk niet dat het toeval is en dat het een politieke uitspraak is: alle oude fans en producties zijn stom en ouderwets en moeten kapot gemaakt worden. Nieuwe karakters zijn koel en tof en is niks op aan te merken en de oude verhalen en karakters moeten eigenlijk afbroken en geridiculiseerd worden.
Het is een grijs gebied en men weet blijkbaar precies hoe men het moet spelen.
Elrond de wijze is mannelijk en eigenlijk weet ie niet waar ie over praat want Galadriel heeft meer meegemaakt dan hij. Klopt inderdaad, maar de manier waarop het gezegd en getoond wordt druipt weer van de hedendaagse identiteitspolitiek: de vrouw is verstandiger en sterker en toffer dan de man.
Het is net alsof ze niet door hebben wat ze aan het doen zijn, want in de Third Age is Galadriel verworden tot wie ze is, en tegen die tijd zijn ook al die gekleurde tinten die je in de RoP teasers zitten blijkbaar verdwenen. Wat is er met ze gebeurd? Hebben ze daar goed over nagedacht?

Ik snap gewoon niet waarom dat soort zaken perse nodig zijn, maar blijkbaar is het de trend: het verleden is dood en de toekomst is tof, en als je kritiek hebt ben je toxic.
Ik heb het idee dat de generieke community het inmidddels zo zat is dat men bij een Tolkien-productie de lijn in het zand getrokken heeft.

En tegelijkertijd weten ze ons wel te lokken met de mooie plaatjes. De Two Trees, de architectuur van Numenor etc. Dus ze weten wel hoe ze het mooi moeten laten zien, maar de verhaallijnen en karakters kloppen van geen kant met betrekking tot de wereld waarin het zich moet afspelen (met de bijbehorende regels binnen die wereld) maar blijkbaar vinden hedendaagse producers dat ze niet dienen te opereren binnen een bestaand framework.
Je ziet het met bepaalde personages (ja toch weer die huidskleur van de dwergen en die ene elf.... leuk geprobeerd en niks mis met huidskleur maar het past alleen daar waar het logisch is... bijv in Harad... hebben ze een dwergenkoningin uit Harad gestrikt om te trouwen met een dwerg uit Khazad Dum?
Die getinte elf moet misschien een van de Avari voorstellen? Een soort echo van Eol the dark elf?
het is maar de vraag of ze werkelijk begrepen hebben hoe de verschillende elfenhuizen en hun geschiedenis in elkaar steken.

Het is leuk bedacht maar de schrijvers hebben niet nagedacht over het feit dat het de wereld waarin het verhaal zich afspeelt ontwricht en al het voorgaande overbodig maakt. Details zijn belangrijk. De wereld waarvoor je nieuwe verhalen schrijft hebben wetten en regels, kaders en richtlijnen waarbinnen je moet blijven opereren, anders is het niet meer de wereld die al bestond.
Je kunt proberen een nieuw verhaal te schrijven, maar je moet verdomd goed opletten dat je niet de natuurwetten van die wereld overtreedt.

Zodra je in de legendarium gaat spitten kom je mijns inziens behoorlijk wat zeer gedetailleerde zaken tegen qua backstory maar ook qua filosofie waar je mee op moet passen en ik betwijfel ten zeerste of een club als Amazon of die zogenaamde 'Tolkien scholars' danwel die hippe tieners uit dat filmpje wel beseffen wat voor diepgang er in zit waar je niet zomaar lichtvaardig mee kan omgaan.
Want reken maar dat die man in die vuurbal een flinke lorebreaker kan gaan zijn. Alles staat of valt met wie dat personage is.

Na de War of Wrath keerden bijv. de Vanyar nooit meer naar Middle Earth terug. Geen een. Glorfindel telt niet, en was een Noldo.
Manwë en Varda durfden het totaal niet meer aan (zeker in de Third Age niet meer na de Val van Numenor) om iets of iemand te sturen. De Istari en Glorfindel waren zeer zeker de enigen en de laatsten.
Als blijkt dat fireballman een van de Ainur is of wat voor extra toevoeging dan ook van enige macht en betekenis dan zal Amazon een ijzersterk verhaal moeten neerzetten waaruit blijkt dat het niet lorebreakend is om zo'n karakter even te introduceren. Want als het een personage van macht is dan had die beschreven moeten zijn en moeten we al weten wie het betreft als het niet Sauron is.

Het is een kwestie van maken of breken en in geval van Tolkien's levenswerk til ik daar duizend maal zwaarder aan dan bijv. een Marvel universe met de artistieke vrijheid die je er in hebt.
Ja, bijna heiligschennis is waar dit in de buurt gaan komen als ze het verknallen.

Toxic fanbase? Nee eerder een cult. Passie met een hoofdletter.
Als iemand zich wil wagen om de legendarium in te duiken.... tread carefully, very carefully.
Iets met een Doom of Mandos.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:33:
[...]

toch vind ik er wel wat voor te zeggen.
Je zag het met o.a. de nieuwe Star Wars trilogy ook.

Als men commentaar had (constructief en terecht) dan werd het te snel afgedaan met 'toxic fanbase' en 'vrouwenhaters/misogeny'. Ik schreef het in een ander topic ook al een keer: kritiek mag niet en moet zo snel mogelijk de mond gesnoerd worden als het gaat om iets waar identititeitspolitiek zich in probeert te mengen om 'alles wat oud is dood en kapot te maken'.
De Critical Drinker noemde het ook al: die letterlijke quotes zitten zowel in de nieuwe Star Wars als in de trailers voor de Rings of Power. En ik denk niet dat het toeval is en dat het een politieke uitspraak is: alle oude fans en producties zijn stom en ouderwets en moeten kapot gemaakt worden. Nieuwe karakters zijn koel en tof en is niks op aan te merken en de oude verhalen en karakters moeten eigenlijk afbroken en geridiculiseerd worden.
Het is een grijs gebied en men weet blijkbaar precies hoe men het moet spelen.
Elrond de wijze is mannelijk en eigenlijk weet ie niet waar ie over praat want Galadriel heeft meer meegemaakt dan hij. Klopt inderdaad, maar de manier waarop het gezegd en getoond wordt druipt weer van de hedendaagse identiteitspolitiek: de vrouw is verstandiger en sterker en toffer dan de man.
Het is net alsof ze niet door hebben wat ze aan het doen zijn, want in de Third Age is Galadriel verworden tot wie ze is, en tegen die tijd zijn ook al die gekleurde tinten die je in de RoP teasers zitten blijkbaar verdwenen.

Met Star Wars net zo. Alle oude karakters (behalve de vrouwelijke) worden afgeserveerd terwijl ze geridiculiseerd worden. Luke de seniele oude man en Rey die het allemaal wel even beter kan zonder training.

Ik snap gewoon niet waarom dat soort zaken perse nodig zijn, maar blijkbaar is het de trend: het verleden is dood en de toekomst is tof, en als je kritiek hebt ben je toxic.
Ik heb het idee dat de generieke community het inmidddels zo zat is dat men bij een Tolkien-productie de lijn in het zand getrokken heeft. Star Wars was de rode lijn overschreden en met Tolkien gaat men er vol tegenin.

En tegelijkertijd weten ze ons wel te lokken met de mooie plaatjes. De Two Trees, de architectuur van Numenor etc. Dus ze weten wel hoe ze het mooi moeten laten zien, maar de verhaallijnen en karakters kloppen van geen kant met betrekking tot de wereld waarin het zich moet afspelen (met de bijbehorende regels binnen die wereld) maar blijkbaar vinden hedendaagse producers dat ze niet dienen te opereren binnen een bestaand framework.
Je ziet het met bepaalde personages (ja toch weer die huidskleur van de dwergen en die ene elf.... leuk geprobeerd en niks mis met huidskleur maar het past alleen daar waar het logisch is... bijv in Harad... hebben ze een dwergenkoningin uit Harad gestrikt om te trouwen met een dwerg uit Khazad Dum?
Die getinte elf moet een Alvari voorstellen? Een soort echo van Eol the dark elf?
het is maar de vraag of ze werkelijk begrepen hebben hoe de verschillende elfenhuizen en hun geschiedenis in elkaar steken.
Zodra je in de legendarium gaat spitten kom je mijns inziens behoorlijk wat zeer gedetailleerde zaken tegen qua backstory maar ook qua filosofie waar je mee op moet passen en ik betwijfel ten zeerste of een club als Amazon of die zogenaamde 'Tolkien scholars' danwel die hippe tieners uit dat filmpje wel beseffen wat voor diepgang er in zit waar je niet zomaar lichtvaardig mee kan omgaan.

Het is een kwestie van maken of breken en in geval van Tolkien's levenswerk til ik daar duizend maal zwaarder aan dan bijv. een Marvel universe met de artistieke vrijheid die je er in hebt.
Ja, bijna heiligschennis is waar dit in de buurt gaan komen als ze het verknallen.

Toxic fanbase? Nee eerder een cult. Passie met een hoofdletter.
Als iemand zich wil wagen om de legendarium in te duiken.... tread carefully, very carefully.
Iets met een Doom of Mandos.
Netjes hoe je het verwoord en ook 100% spot on. Voor mij was het een reden om Disney en Amazon direct op te zeggen. 2 bedrijven die geen respect tonen en ten koste van alles en iedereen een politiek standpunt proberen door te drukken.

De beelden mogen dan mooi zijn, de rest eromheen is leeg en heeft geen hart.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sydney08 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Netjes hoe je het verwoord en ook 100% spot on. Voor mij was het een reden om Disney en Amazon direct op te zeggen. 2 bedrijven die geen respect tonen en ten koste van alles en iedereen een politiek standpunt proberen door te drukken.

De beelden mogen dan mooi zijn, de rest eromheen is leeg en heeft geen hart.
dank. Heb m'n post aangepast/uitgebreid met voorbeelden maar de strekking is hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:33:
[...]

En ik denk niet dat het toeval is en dat het een politieke uitspraak is: alle oude fans en producties zijn stom en ouderwets en moeten kapot gemaakt worden. Nieuwe karakters zijn koel en tof en is niks op aan te merken en de oude verhalen en karakters moeten eigenlijk afbroken en geridiculiseerd worden.
Dit vind ik dus wel een brug of wat te ver en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Het heeft naar mijn idee ook geen enkele basis in de realiteit. Het is een naar mijn idee zeer naargeestige interpretatie. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om dit onder toxisch gedrag te scharen.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje conservatief gemopper :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Dit vind ik dus wel een brug of wat te ver en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Het heeft naar mijn idee ook geen enkele basis in de realiteit. Het is een naar mijn idee zeer naargeestige interpretatie. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om dit onder toxisch gedrag te scharen.

ik hoop het voor je.
Natuurlijk zijn er stokken te vinden om mee te slaan ook al zijn ze daar niet voor gemaakt.

Het valt me gewoon op:

'The past is dead. We either move forward or we die with it.'
Klopt helemaal maar het is nogal ironisch als je het bekijkt in het licht van het hele Tolkien legendarium net alsof ze het verhaal niet eens kennen en maar wat oneliners in een teaser knallen die vandaag de dag kek klinken:

Het verleden is niet dood. Het dicteert het heden en de toekomst. Alles wat gebeurt bepaalt de toekomst.
- de Valar bemoeiden zich met Arda en de Children of Iluvatar met alle gevolgen van dien, alle ellende wat de Elfen aangaat, en het lot van de mensen
- de Silmarils zijn een centraal element dat de gehele First Age veroorzaakt, de Doom of Mandos en het bezegelde lot van de Feanorians en de rest van de elfen die aan het eind van de War of Wrath niet naar Valinor wilden komen.
- Galadriel weet dit als geen ander.... 'I passed the test...' welke test? Oh wacht, vanwege het verleden. Nee toch, the past is dead... nope, it's not. En alle elfen wisten het, tot in hun diepste fea.
- de Second Age staat in het teken van de Numenoreans die de toegang tot Valinor ontzegd wordt met alle gevolgen van dien
- de Third Age staat in het teken van de luitenant van Morgoth die op zijn manier de wereld wil overheersen met alle gevolgen van dien

De elfen zullen naar Valinor gaan of vervagen. Dat is het lot en dat lot staat vast. Er is geen 'moving forward or we die with it'. They will die with it.

Zo'n zinnetje in een teaser-trailer staat haaks op heel Tolkien's werk. Het kan een onschuldig zinnetje zijn maar ze zeggen het wel en dat past ie allerlei leuke zelfverzonnen films en series en verhalen maar niet hier. Het staat er haaks op en het is net alsof ze de rode draad niet begrepen hebben.

Misschien dat omdat mogelijk een Numenorean het zei in het licht van de val van Numenor... Elendil bijv. weet niet wie het zei in de teaser, dat ze dus boten moeten pakken en naar Middle Earth varen...

maar toch een mooie stok om mee te slaan. Dit is wat we krijgen, dit is wat we hebben gezien. Hier moeten we het mee doen. En dat is een citaat uit een teaser-trailer, wat vaak bedoeld zou moeten zijn als een overkoepelend mantra voor waar de serie of film over gaat. Niet perse een detail uit de verhaallijn maar een grotere betekenis die het grotere raamwerk alvast neerzet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Dit :)

Ik vind de hobbit films maar niks, maar vind het best dat ze bestaan, al zal ik ze niet zomaar nog eens kijken. Iedereen die er lolan beleeft: top, have fun.

Bij het uitkomen van de films was ik sceptisch, maar het was een prima trilogie, ook met de aanpassingen. Vond ik die nodig? Toen niet. Vond ik het storend? Eerste keer kijken wel, daarna niet meer.

Deze serie, net als de films, zijn niet alleen "based on", maar ook een productie uit deze eeuw, ipv de jaren veertig van de vorige eeuw. Daarnaast is het een vertaling van tekst naar een visueel medium.

Tijden veranderen, mainstream cultuur verandert. Drie films met 2 vrouwen die elk maar kort in beeld zijn, is geen wenselijke situatie in deze eeuw. In de jaren 40 van de vorige was een trilogie boeken met vrijwel alleen kerels geen enkel probleem. Het aanspreken van een breed publiek vergt representatie, dus karakters met een kleurtje en meer vrouwen met een rol van betekenis. Niet zoals geschreven, maar voor mij acceptabele aanpassingen die weinig af deden aan het totale resultaat.

Zo ga ik er ook in bij deze serie. Het zal een productie "gebaseerd op" worden, maar door een hedendaagse lens beschouwd. Of ik aanpassingen storend ga vinden, geen idee. Eerst maar kijken, dan een mening vormen. Maar Ik verwacht meer dan 1 elf met een kleur, dus daar zal ik me alvast niet aan ergeren.

Oh en ik denk dat het helpt dat ik dit (en nieuwe Star Wars) zie als uitbreiding van, niet als poging tot vervanging van. De werken van Tolkien Sr en Jr worden niet anders met het uitkomen van de films en deze serie. Er issimpelweg iets bijgekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Tijden veranderen, mainstream cultuur verandert. Drie films met 2 vrouwen die elk maar kort in beeld zijn, is geen wenselijke situatie in deze eeuw. In de jaren 40 van de vorige was een trilogie boeken met vrijwel alleen kerels geen enkel probleem.
dan verzinnen ze zelf maar een eigen wereld als ze het zo nodig willen.
Als de redenatie is dat het verhaal te weinig vrouwen volgt dan vraag ik me dus af waar de prioriteit ligt van de schrijvers: een goed verhaal schrijven of een diversiteits-checklist hanteren. Snap je wat ik bedoel?

Je kan krampachtig vrouwen gaan toevoegen bij de verfilming van een boek waar er gewoon niet meer in worden beschreven als hoofdpersonen of noemenswaardige personen. Als je dat niet wil, dan moet je die verfilming niet maken maar iets anders kiezen of zelf bedenken als filmmaker.

Overigens zijn er een heleboel vrouwen te zien in Lord of the Rings.
Ja hij is ontzettend flauw maar onderstaande scene bevat voor zover ik weet maar vier mannen: Eomer, Aragorn, Gimli en Legolas.
De rest zijn vrouwen _/-\o_

Alle gekheid op een stokje: het verhaal is het verhaal. En de vrouwen die er in voor komen hebben hun rol, hun betekenis en die waren zeer zeker belangrijke toevoegingen aan het verhaal.
Als de hele redenatie is dat er te weinig vrouwen in zitten voor de norm van vandaag, dan wil je dus het verhaal niet verfilmen maar gewoon hedendaagse identiteitspolitiek toevoegen.
Tolkien's legendarium zit vol met vrouwen en daar kan de Rings of Power ook uit putten.
Wat ze ook doen: vrouwen aan het hof in Numenor. Galadriel.
Je kan iets met die catlady doen: Berúthiel de Zwarte Numenorean. Ik hoop dat die ook gewoon in de serie zit en briljant neergezet wordt.

Maar nogmaals: het hele idee dat je er over begint, jaren 40, te weinig vrouwen, blabla. Als dat de drijfveer is, laat men dan zelf een nieuw verhaal verzinnen in plaats van de bedoeling en de wereld herschrijven van een schrijver die alles zo bedoeld heeft zoals het bedoeld is. Een mythisch verhaal. Ja dat is ouderwets, in het licht van de vele eeuwen geleden waar Tolkien zijn legendes ook op baseert. En in de tijd van Tolkien zelf. En in de prioriteit die Tolkien zelf gaf aan de personages in zijn verhaal.

Er zitten te weinig vrouwen in en dat is niet meer van deze tijd dus we moeten er meer vrouwen in schrijven is dan een kwestie van kwantiteit en niet van kwaliteit.
Goede verhalen bezitten kwaliteit, en juist zo weinig mogelijk kwantiteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
[...]

Ja duh, we verdedigen het standpunt dat het tolkien-universum Tolkienesque moet blijven natuurlijk is dat 'behoudend'.

En dan kan je zeggen dat een andere tijd is, of een andere lens om ernaar te kijken, maar de conservatieven hebben genoten van de wereld zoals die was, en dat willen we weer. Ik hou van fantasy omdat het ver van ons af staat. Anders volg ik het nieuws wel. Ik hoef dan even niet herinnert te worden aan de sociale problemen (en andere) die hier spelen, ik wil even ontsnappen. Met Tolkien ben je even verheven boven het aardse, ik ben bang met Bezos iets minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Ja duh, we verdedigen het standpunt dat het tolkien-universum Tolkienesque moet blijven natuurlijk is dat 'behoudend'.

En dan kan je zeggen dat een andere tijd is, of een andere lens om ernaar te kijken, maar de conservatieven hebben genoten van de wereld zoals die was, en dat willen we weer. Ik hou van fantasy omdat het ver van ons af staat. Anders volg ik het nieuws wel. Ik hoef dan even niet herrindert te worden aan de sociale problemen (en andere) die hier spelen, ik wil even ontsnappen. Met Tolkien ben je even verheven boven het aardse, ik ben bang met Bezos iets minder..
dit dus. Fantasy is een wereld waarin je even kan wegvluchten van de hedendaagse zaken. Jezelf verliezen in een wereld die dat eventueel niet heeft.

Ik heb geen behoefte om een film te kijken waarin bijna geen verschil te zien is met een regulier nieuwskanaal op de TV :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sydney08
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Als de redenatie is dat het verhaal te weinig vrouwen volgt dan vraag ik me dus af waar de prioriteit ligt van de schrijvers: een goed verhaal schrijven of een diversiteits-checklist hanteren. Snap je wat ik bedoel?

Overigens zijn er een heleboel vrouwen te zien in Lord of the Rings.
Ja hij is ontzettend flauw maar onderstaande scene bevat voor zover ik weet maar vier mannen: Eomer, Aragorn, Gimli en Legolas.
De rest zijn vrouwen _/-\o_

[YouTube: The Lord of the Rings - The Riders of Rohan (HD)]

Alle gekheid op een stokje: het verhaal is het verhaal. En de vrouwen die er in voor komen hebben hun rol, hun betekenis en die waren zeer zeker belangrijke toevoegingen aan het verhaal.
Als de hele redenatie is dat er te weinig vrouwen in zitten voor de norm van vandaag, dan wil je dus het verhaal niet verfilmen maar gewoon hedendaagse identiteitspolitiek toevoegen.
Tolkien's legendarium zit vol met vrouwen en daar kan de Rings of Power ook uit putten.
Wat ze ook doen: vrouwen aan het hof in Numenor. Galadriel.
Je kan iets met die catlady doen: Berúthiel de Zwarte Numenorean. Ik hoop dat die ook gewoon in de serie zit en briljant neergezet wordt.

Maar nogmaals: het hele idee dat je er over begint, jaren 40, te weinig vrouwen, blabla. Als dat de drijfveer is, laat men dan zelf een nieuw verhaal verzinnen in plaats van de bedoeling en de wereld herschrijven van een schrijver die alles zo bedoeld heeft zoals het bedoeld is. Een mythisch verhaal. Ja dat is ouderwets, in het licht van de vele eeuwen geleden waar Tolkien zijn legendes ook op baseert. En in de tijd van Tolkien zelf. En in de prioriteit die Tolkien zelf gaf aan de personages in zijn verhaal.

Er zitten te weinig vrouwen in en dat is niet meer van deze tijd dus we moeten er meer vrouwen in schrijven is dan een kwestie van kwantiteit en niet van kwaliteit.
Goede verhalen bezitten kwaliteit, en juist zo weinig mogelijk kwantiteit.
Voor mensen die graag meer vrouwen willen in films is er Eternals. Een goed voorbeeld van een film die compleet mislukt is en waar de focus verkeerd ligt. Net zoals je nu ziet bij deze serie en zo zijn er nog een legio voorbeelden. Het draait inderdaad niet meer om kwaliteit en dat gaat weer ten koste van ons kijkers. Snap dan ook niet dat er nog mensen zijn die dit omarmen. Je snijdt jezelf er alleen maar mee in de vingers.

Originele films en series draag ik een warm hart toe, net als mensen die het originele werk waarderen. Mensen die vinden dat alles anders moet (naar hun maatstaven), zijn in mijn ogen juist alleen maar respectloos en egoïstisch.

Wil je diversiteit, begin dan bij jezelf en kom met iets origineels. Van daaruit kun je dan mooi verder bouwen en spreek je ook de mensen aan die daar op zit te wachten.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sydney08 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Voor mensen die graag meer vrouwen willen in films is er Eternals. Een goed voorbeeld van een film die compleet mislukt is en waar de focus verkeerd ligt. Net zoals je nu ziet bij deze serie en zo zijn er nog een legio voorbeelden. Het draait inderdaad niet meer om kwaliteit en dat gaat weer ten koste van ons kijkers. Snap dan ook niet dat er nog mensen zijn die dit omarmen. Je snijdt jezelf er alleen maar mee in de vingers.

Originele films en series draag ik een warm hart toe, net als mensen die het originele werk waarderen. Mensen die vinden dat alles anders moet (naar hun maatstaven), zijn in mijn ogen juist alleen maar respectloos en egoïstisch.

Wil je diversiteit, begin dan bij jezelf en kom met iets origineels. Van daaruit kun je dan mooi verder bouwen en spreek je ook de mensen aan die daar op zit te wachten.
en dat terwijl Tolkien's wereld al vol zit met diversiteit.
Vele volkjes van allerlei kleuren, soorten en maten. Met logica. Net als bijv. Game of Thrones waar de verschillende volkjes met hun kenmerken logisch zijn neergezet in de wereld waarin ze leven. wat wil je nog meer?
iets zoals The Witcher? Waar je een hele ratjetoe aan mensen ziet rondlopen in een wereld wat gebaseerd is op een een Oost-Europees Middeleeuwse wereld? Daar zit geen natuurlijke logica in.
Net alsof niets meer samenhangend mag zijn, zonder logica maar alles in chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Dat is blijkbaar niet nodig, want de Tolkien Estate en de Trust zijn aan boord. Daarnaast: fans zijn niet de eigenaar van de rechten, hebben niet het alleenrecht op een "correcte interpretatie", maar hebben wel het recht om medianiet te consumeren en ineen mening te hebben/uiten.

"Ze" hoeven geen eigen wereld te verzinnen, jij hoeft het niet leuk te vinden.
Ik snap jou, jij mij misschien niet. Het verschil zit 'm in het heden versus 80 jaar geleden. Dit is een productie van deze tijd, dus met invloeden van nu. Dit is geen rechttoe rechtaan hervertelling, maar een werk dat is gebaseerd op. Een mix van de bron én van wat tegenwoordig wordt geaccepteerd / gewenst / goed verkoopt. En dat mag blijkbaar van de rechthebbenden.

Zoals het Tolkien vrij stond zijn verhalen te schrijven, het jou en mij vrij staat onze meningen te verwoorden, zo mogen de makers hun serie maken. Ze zijn ons niets verschuldigd wat betreft inhoud of kwaliteit. Zint het ons niet, dan is het op onze beurt weer prima omdat te vinden en verkondigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Dat is blijkbaar niet nodig, want de Tolkien Estate en de Trust zijn aan boord. Daarnaast: fans zijn niet de eigenaar van de rechten, hebben niet het alleenrecht op een "correcte interpretatie", maar hebben wel het recht om medianiet te consumeren en ineen mening te hebben/uiten.

"Ze" hoeven geen eigen wereld te verzinnen, jij hoeft het niet leuk te vinden.

[...]

Ik snap jou, jij mij misschien niet. Het verschil zit 'm in het heden versus 80 jaar geleden. Dit is een productie van deze tijd, dus met invloeden van nu. Dit is geen rechttoe rechtaan hervertelling, maar een werk dat is gebaseerd op. Een mix van de bron én van wat tegenwoordig wordt geaccepteerd / gewenst / goed verkoopt. En dat mag blijkbaar van de rechthebbenden.

Zoals het Tolkien vrij stond zijn verhalen te schrijven, het jou en mij vrij staat onze meningen te verwoorden, zo mogen de makers hun serie maken. Ze zijn ons niets verschuldigd wat betreft inhoud of kwaliteit. Zint het ons niet, dan is het op onze beurt weer prima omdat te vinden en verkondigen :)
ik ben oprecht benieuwd welke invloeden uit de jaren 2000 er in de drie iconische films van LotR zit verwerkt. Flippo's? Hoverboards a la Back to the Future? oh shit... Legolas op z'n schild de trap af... daar heb je me beet... 8)7

Maar je begrijpt vast mijn punt wel. Wat voor dialogen, bedoelingen zitten er in die te maken hebben met hedendaagse invloeden? Of was het gewoon behoorlijk trouw aan de geest van de boeken?

Waarom heeft de Silmarillion hedendaagse invloeden nodig? Het speelt zich niet af in de hedendaagse tijd.
het is fantasy in een fantasy wereld die niet de onze is.

Gewoon lekker verfilmen zoals de wereld is beschreven. Tolkien's legendarium is briljant genoeg om al dat nieuwerwetse nodig te hebben om een succes te kunnen worden in 2022.
Game of Thrones had het ook niet nodig, heeft het niet nodig.
En Numenor is een baas van een onderwerp om een Game of Thrones kaskraker mee te maken.

Ze zijn ons niets verschuldigd, maar wel Tolkien. Het was Tolkien zelf die erg behoudend en streng en strict is geweest vwb verfilming etc.
Ook zijn zoon Christopher was er duidelijk over: over zijn lijk!

Maar goed, dan kunnen we, als Amazon het verknalt, concluderen dat de Erven het meesterwerk van hun grootvader hebben verkwanseld teun gunste van... ja van wat eigenlijk?
Ik mag hopen van niet, maar we gaan het meemaken vanaf september.

WAAR. IS. CELEBORN!
Ja Amazon, waar is Celeborn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:09:
[...]

[...]
Ik snap jou, jij mij misschien niet.
[...]
Zint het ons niet, dan is het op onze beurt weer prima omdat te vinden en verkondigen :)
Dat doen we hier dan toch ook allemaal? @Verwijderd is het niet met je eens, maar dat betekent niet dat hij je niet snapt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Even snel: grotere rol voor Arwen dan in de tekst. Meer slapstick met de hobbits (zeker aan het begin in de Shire) en Gimli (not the beard!). Geen Tom Bombadil met z'n liedjes. Oog met spotlight op Barad-dûr. Allemaal zaken die verguisd werden door fans bij het uitkomen.

EnThe Silmarillion speelt zich niet af in deze tijd, maar het grote publiek leeft daar wel in :)

@Jogai sure, maar de zwaar negatieve pleidooien komen op mij over als "het zal wel kut worden dus het is kut" , aangezien we alleen een trailer en een teaser hebben gezien. Iemand gaf aan dat de beelden mooi zijn, maar de rest er omheen leeg is en geen hart heeft. Knappe conclusie voordat de eerste aflevering uit is...

[ Voor 30% gewijzigd door Bundin op 18-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:21:
Even snel: grotere rol voor Arwen dan in de tekst. Meer slapstick met de hobbits (zeker aan het begin in de Shire) en Gimli (not the beard!). Geen Tom Bombadil met z'n liedjes. Oog met spotlight op Barad-dûr. Allemaal zaken die verguisd werden door fans bij het uitkomen.
en in welk opzicht zijn dat invloeden van iets van vandaag de dag?

Gilm: not the beard! En wat betreft die dwergenvrouw zonder baard? Of is het geen dwerg, dat kan ook nog een verrassing zijn he: they got us good!

Tom Bombadil met zijn liedjes... geen Idols? geen musicals? Da's toch prima voor deze tijd?

Oog van Barad Dur. All Seeing Eye? Illuminati? Ik noem maar wat.
Ik zie niet echt iets van vandaag de dag wat daarmee de films moderner hebben gemaakt qua verhaal dan de boeken echt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:21:
Iemand gaf aan dat de beelden mooi zijn, maar de rest er omheen leeg is en geen hart heeft. Knappe conclusie voordat de eerste aflevering uit is...
Klopt, dat was ik ;)
Die conclusie is misschien te snel getrokken, maar ik spreek uit ervaring. Denk aan bijvoorbeeld de eerder aangehaalde Eternals, Wheel of Time, The Matrix Resurrection en nu ook weer Lightyear. Allemaal hebben ze hetzelfde doel. Een kleine groep mensen plezieren door te laten zien hoe woke ze zijn. Aangezien 99% van de mensen films en series kijken om vermaakt te worden en de films hierboven zich richten op politiek, dan zie je al snel dat een film slecht beoordeeld wordt. Mensen willen lachen, huilen etc en in een film getrokken worden. Films met een politieke agenda halen je uit de film en falen daarmee. Vandaar dat die films allemaal geflopt zijn en dat is terecht natuurlijk.

Hetzelfde zal naar alle waarschijnlijkheid ook hier gebeuren. De focus ligt al verkeerd, dus kleine kans dat de serie een hart gaat hebben en niet leeg aanvoelt. Jammer, want de wereld is zeer interessant.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sydney08 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Klopt, dat was ik ;)
Die conclusie is misschien te snel getrokken, maar ik spreek uit ervaring. Denk aan bijvoorbeeld de eerder aangehaalde Eternals, Wheel of Time, The Matrix Resurrection en nu ook weer Lightyear. Allemaal hebben ze hetzelfde doel. Een kleine groep mensen plezieren door te laten zien hoe woke ze zijn. Aangezien 99% van de mensen films en series kijken om vermaakt te worden en de films hierboven zich richten op politiek, dan zie je al snel dat een film slecht beoordeeld wordt. Mensen willen lachen, huilen etc en in een film getrokken worden. Films met een politieke agenda halen je uit de film en falen daarmee. Vandaar dat die films allemaal geflopt zijn en dat is terecht natuurlijk.

Hetzelfde zal naar alle waarschijnlijkheid ook hier gebeuren. De focus ligt al verkeerd, dus kleine kans dat de serie een hart gaat hebben en niet leeg aanvoelt. Jammer, want de wereld is zeer interessant.
je kan een taart er prachtig uit laten zien maar als ie niet lekker is of geen vulling heeft is het ook zo'n teleurstelling.

Ik zal de eerste zijn na september om mijn ongelijk toe te geven.
Laten we hopen dat we het mis hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:35:
[...]

ik hoop het voor je.
Natuurlijk zijn er stokken te vinden om mee te slaan ook al zijn ze daar niet voor gemaakt.

Het valt me gewoon op:

De elfen zullen naar Valinor gaan of vervagen. Dat is het lot en dat lot staat vast. Er is geen 'moving forward or we die with it'. They will die with it.
Je plaatst hier één zin uit een teaser in de context van het lot van een geheel volk, terwijl de context en dus de quote waarschijnlijker een veel kleinere gebeurtenis beslaat. Het is allemaal wel heel ernstig in extremis getrokken.

Het proeft alsof je de verwachting hebt dat er door een gevoeld verwantschap een bepaald recht is ontstaan op het verdere lot van. Dat recht is er niet en dat recht zal ook nooit gaan bestaan.

De eerdere films zijn ook een reflectie van hun tijd en bevatten ook stapels met wijzigingen ten opzichte van de boeken. Ik zag Tom Bombadil al genoemd. Maar Arwen is ook totaal anders, er zit een niet-bestaande Uruk-Hai in, en zo is er nog wel genoeg te vinden.

Prima als je een Tolkien-purist bent, maar realiseer je dan wel dat je ten tijde van de films en nu de doelgroep niet bent. Het zijn en waren massaproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Je plaatst hier één zin uit een teaser in de context van het lot van een geheel volk, terwijl de context en dus de quote waarschijnlijker een veel kleinere gebeurtenis beslaat. Het is allemaal wel heel ernstig in extremis getrokken.

Het proeft alsof je de verwachting hebt dat er door een gevoeld verwantschap een bepaald recht is ontstaan op het verdere lot van. Dat recht is er niet en dat recht zal ook nooit gaan bestaan.

De eerdere films zijn ook een reflectie van hun tijd en bevatten ook stapels met wijzigingen ten opzichte van de boeken. Ik zag Tom Bombadil al genoemd. Maar Arwen is ook totaal anders, er zit een niet-bestaande Uruk-Hai in, en zo is er nog wel genoeg te vinden.

Prima als je een Tolkien-purist bent, maar realiseer je dan wel dat je ten tijde van de films en nu de doelgroep niet bent. Het zijn en waren massaproducten.
natuurlijk heb je gelijk. Maar het is wel een zin uit de teaser :P
En het blijft weer oppervlakkig en ja het teast... maar wel de verkeerde kant op.
Als ze willen hypen, dan moeten ze iets beter hun best doen.

Een niet-bestaande Uruk-Hai? De Uruk-Hai waren er gewoon. Het is niet alsof het een ander type orc was naast de Uruk-Hai. Dus op die manier kan het prima. Een beetje extra diepgang bij een paar momenten.
Zolang het in de wereld kan passen is dat alleen maar toe te juichen.

Arwen is weinig anders. Enige is dat zij de specifieke rol van Glorfy op dat moment op zich nam. Kon ook prima.

Prima, ik zit teveel in de klaagmodus.
Dus doe nog maar een trailer.
Het is al halverwege juli he :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:39:
[...]

je kan een taart er prachtig uit laten zien maar als ie niet lekker is of geen vulling heeft is het ook zo'n teleurstelling.

Ik zal de eerste zijn na september om mijn ongelijk toe te geven.
Laten we hopen dat we het mis hebben :)
We gaan het niet mis hebben en ik waag me er ook niet aan. Als ik een zaakwaarnemer was van een sporter en deze sporter richt zich niet op de sport zelf maar alleen op randzaken, dan haak ik af en focus op mij op een andere sporter die wel de discipline heeft en serieus met zijn sport omgaat. Je wil goed werk afleveren en niet alleen maar wat doen.

Mijn focus zal dus bij een andere serie of film liggen die wel een verhaal wil vertellen zonder een politieke agenda.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Eens dat de films ook afwijkend zijn tov bronmateriaal. Jullie noemen wat dingen, maar die analyse kan je ook dieper maken. Maar punt is dat de afwijking niet politiek gedreven zijn, dus niet echt vergelijkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:55:
Eens dat de films ook afwijkend zijn tov bronmateriaal. Jullie noemen wat dingen, maar die analyse kan je ook dieper maken. Maar punt is dat de afwijking niet politiek gedreven zijn, dus niet echt vergelijkbaar.
Mja, ik vraag me ernstig af of het politiek gedreven is (een "woke politieke agenda" oid) of simpelweg commerciële motieven heeft (diversiteit is op dit moment een onderwerp, ze willen een groot publiek en dus goede recensies, dus conformeren ze, want bottom line levert dat meer op).

Ik vind optie 2 een stuk makkelijker te vereenzelvigen met een groot bedrijf als Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bundin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Mja, ik vraag me ernstig af of het politiek gedreven is (een "woke politieke agenda" oid) of simpelweg commerciële motieven heeft (diversiteit is op dit moment een onderwerp, ze willen een groot publiek en dus goede recensies, dus conformeren ze, want bottom line levert dat meer op).

Ik vind optie 2 een stuk makkelijker te vereenzelvigen met een groot bedrijf als Amazon.
eens, en nu sla ik even om als een blaad aan een boom:

- het enige wat ik gezien heb aan 'wokeness' in de trailers is een zwarte dwergenvrouw zonder baard, en een Noord Afrikaanse elf.
Die Harfoots zullen allemaal wel, early hobbits zijn legit en kunnen as such ingevuld worden.

Men kan haten op Galadriel maar ik kan me er vooralsnog niet echt in vinden.

Anyway, voor degenen die m nog niet gezien hebben, graag jezelf hier eens in:

klein detail over de dwergen en die 'beams of light'.
Ik weet nog uit de mmorpg Lord of the Rings Online dat je in Moria ook moet aanrommelen met spiegels om het licht verder te brengen in de diepte. Allemaal gave details die er toe doen!

Vooralsnog ben ik het 100% eens met Nerd of the Rings.
Er zitten een heleboel gave dingen in maar het is niet allemaal goud wat er blinkt maar als het verhaal en de dialogen net zo goed zijn als de eye-candy dan is het toch hoopvol.

Met als tegenhanger onderstaand filmpje die inderdaad aangeeft dat we allemaal hele mooie plaatjes te zien krijgen maar nog steeds geen idee hebben waar het verhaal over gaat? Kijk, als die-hard fans kunnen we al wel vanalles inschatten, maar de gewone kijker die Silma nooit gelezen heeft? Die ziet mooie plaatjes, hoort niets van een verhaallijn en heeft zoiets van 'meh zal wel, next'.

Waar is de main plot? Anders dan 'yo doe es chillen Galadriel' vs 'ja maar de vijand is er nog steeds'.
En de Harfoots als narrators worden ook interessant uitgelegd: hoe weten zij de dingen die ze niet kunnen weten?
gewoon simpele details... hebben de makers van deze serie überhaupt opgelet?

er is geen samenhang. Deze serie lijkt 'all over the place' zonder een rode draad.

De ultieme mixed feelings blijven: het ziet er prachtig uit, maar we weten nog steeds niet waar het over gaat. En dat is geen goed voorteken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2022 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:35:
[...]

een andere insteek, en dit keer een positieve:

het is volgens mij Elendil die dit zegt. En in het verhaal kan dit kloppen.
Het bewind van Al-Pharazon druist in tegen de voorheen gevestigde norm en status van Numenor en de Elfen.
En Elendil weet dit. Hij ziet dat het mis zal gaan, en dat er geen mogelijkheid is om het te repareren.
Dan is de enige mogelijkheid voorwaarts, want het verleden is niet meer te repareren en ze zullen omkomen als ze niet maken dat ze weg komen.

'we either sail to Middle Earth or we drown with Numenor'.

De plaatjes zien er goed uit. Er zijn cosmetische zaken om over te klagen, maar al met al lijkt er tijd gestoken te zijn in hoe dingen eruit zien en het is goed, bijna perfect!
Ik ga Amazon haten als ze het verhaal opschroeven. Maak er dan een soort historische documentaire van als een soort van anekdotische concept art (wat eigenlijk is wat we nu hebben met de teaser: concept art maar geen verhaal), maar het is een TV-show dus er zal een verhaaltje verteld moeten worden.

En met compressed tijdlijnen dus dat zal nog even wennen worden.

Maar toch: hulde aan de plaatjes! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:30

Vrijdag

De Zwarte

FirePuma142 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Het gaat niet zozeer over het recht op verandering/interpretatie van de fan. Die is immers fan vanwege hoe de setting al is, met alle regels en wetten van dat universum. Dingen zijn daar zoals ze zijn. En in het geval van Lord of the Rings, omdat één iemand daar een heel gedetailleerd beeld van heeft geschept. Het hele doel van dergelijke werelden is dat ze juist níet lijken op onze huidige maatschappij. Laat onverlet dat er natuurlijk wel raakvlakken zijn.
Als er dan een studio/regisseur/wat dan ook voorbij komt met "we gaan heel die wereld omgooien zodat het de huidige samenleving voorstelt en jullie oude fans gaan zich daar enorm aan ergeren, lekker puh", dan gaan daar mensen hele stevige meningen over hebben.
Zeker als dingen als hedendaagse diversiteit in huidskleur in een wereld van Tolkien (wat ik er van weet, ik ben net zelf begonnen met de boeken :$ ) ook prima is toe te passen op een organische wijze.

Met comics ligt het wellicht wat makkelijker om nieuwe dingen te introduceren. Zeker gezien de hoeveelheid aan multiversums in veel series. Maar ook alternatieve tijdslijnen en de bekende one-shots/miniseries/crossovers maken het makkelijker om wat vrijer met het bronmateriaal om te gaan.
Een Palantir in een spiegelkamer :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amazon zei:
"It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien's work would reflect what the world actually looks like." - Lindsey Weber, E.P. Amazon's LOTR Series, Vanity Fair (Feb. 2022)
Verzin dan zelf een eigen fantasywereld, Amazon...

Nee, dan het uitgangspunt van de maker van de meest succesvolle trilogie aller tijden:
Peter Jackson, interview GreenCine (Dec. 2002) - "There are certainly themes Tolkien felt were important. We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, were trying to make these films for him, not for ourselves."

Zo had de Amazon-trailer kunnen zijn:

Maar helaas. Chaotische fragmenten zonder samenhang is wat we kregen.
Had dat vuur in het hout met water bewaard voor de episode-intro, zoals de Game of Thrones intro.
Had de zaken in volgorde gezet.
Nu krijgen we flarden van een onsamenhangend iets waarvan we niet weten wat de verbanden zijn, wat de richting is, waar het verhaal over gaat.

Het enige wat we weten is:

- een blonde vrouw vecht tegen monsters
- blijkbaar is een of andere onbekende man in een vuurbal een ding
- er bestaan elfen, dwergen en mensen en blijkbaar personen die de trailer harfoots noemt
- en blijkbaar is er een gevaar voor allemaal? mogelijk die man in die vuurbal, geen idee
- en er lopen ook lelijke wezens rond die misschien het gevaar vormen?

Maar ik zie als reguliere kijker zonder kennis van Silma geen rode draad.
Geen richting.
Geen verhaal.

Amazon had beter een paar fans kunnen vragen om een trailer in elkaar te flansen, dan waren mensen enthousiaster geworden tijdens en na het kijken van die trailer. Nu zit iedereen een beetje verdwaasd te kijken: ja, mooie beelden maar waar keek ik naar? Hoe is het verhaal? Wat moet de toeschouwer overhalen om de serie te gaan kijken?

Het zijn letterlijk teasers in de zin van:
'kijk eens wat een mooie CGI-beelden we kunnen maken!'
in plaats van
'kijk eens wat voor een verhaal we jullie gaan vertellen'.

ter vergelijking: de eerste trailer van Fellowship of the Ring.

Dit is hoe je een trailer maakt en mensen nieuwsgierig maakt:

Deze trailer liet de kijker al weten:

- er is een gevaarlijke ring, gemaakt door een duistere heerser en die is er naar op zoek
- de ring moet vernietigd worden
- diverse personages gaan op avontuur om dit voor elkaar te krijgen

Dat is al een duiding. Een verhaal. Een richting. Een glimp.
De Amazon-trailers laten zo'n rode draad niet zien.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2022 19:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Sorry hoor, maar wat een geneuzel. Klagen dat een trailer de verhaallijn niet spoilert......
Serie heet rings of Power, het gaat om een voorloper van LOTR. De meeste mensen weten dan al waar de serie om draait.
Er wordt geklaagd dat je uit de trailer niet meer info kan halen om de serie nog meer te bashen.
Ik ben hardstikke blij dat een trailer niet een samenvatting van de film/serie is. Laat je verrassen, is het niks, brand het dan af.
Nu word het afgebrand, omdat een dame te lang in een trailer voorkomt en je wezens ziet met een donker getint uiterlijk. Woke dit, woke dat.
Zelfde geklaag toen het bekend werd dat Liv Tyler scenes van Glorfindel zou vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
De trailer voor fotr laat ook niet alles in de juiste volgorde zien, en ik denk dat we alles van de film-trilogie nu ook wel een beetje door een roze bril zien. Bovendien hebben we vooralsnog teasers gehad, geen echte trailers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:49:
Sorry hoor, maar wat een geneuzel. Klagen dat een trailer de verhaallijn niet spoilert......
Serie heet rings of Power, het gaat om een voorloper van LOTR. De meeste mensen weten dan al waar de serie om draait.
gezien het feit dat er mensen waren die dachten dat de Hobbit-trilogie een slappe rip-off of een sequel was van Lord of the Rings, gecombineerd met het feit dat de meeste mensen nog nooit gehoord hebben van Silma (of nooit door Ainulindalë en Valaquenta hebben weten te kauwen) denk ik niet dat de meeste mensen weten waar de serie om draait. 'iets met Lord of the Rings'... ja duh... maar meer ook niet.

Wij weten waar het om draait, maar het grote publiek niet.
En die ga je echt niet trekken met deze vage trailers.
het ziet er prachtig uit en ik zit te hypen om de plaatjes van de Feanorian oath en de Two Trees maar dat kan je ook alleen maar doen omdat je herkent wat het is.

welke dame komt te lang in een trailer voor? Galadriel? Ik heb geen probleem met Galadriel, hoe meer hoe beter. Dat liever dan een handjevol narrator-harfoots.

Ja, ik brand het af. Omdat het perfect moet zijn. Want het is de Silmarillion en dat is de 'sacred text' O-)
De plaatjes zijn goed, bijna perfect.
Maar de rest ontbreekt. En dan is de zorg werkelijkheid. Waarom laat Amazon niets zien behalve die mooie plaatjes? omdat ze het lekker geheim willen houden? Of omdat ze weten dat ze eigenlijk niks te bieden hebben anders dan eye-candy? Je kan heel veel met Silma maar je moet wel een verhaallijn hebben.
Enige wat we zien is dat Elrond vindt dat Galadriel moet stoppen met vechten. En oh, iets met Elendil die zich op de toekomst wil richten. En blijkbaar is er een gevaar.
Dat is geen verhaallijn, dat zijn losse flodders die iedereen kan narraten in een cheap-ass trailer.

Ik zie het bij mijzelf: ik heb negen boeken geschreven (in mijn hoofd zit het verhaal) maar ik kan geen dialogen schrijven en dus kan je er niks mee en is het meer een soort geschiedkundig verhaal.
Voor een serie heb je dialogen nodig. En een verhaallijn die interessant en geloofwaardig is.
We kunnen klagen over Amazon en die kale rijke stinkerd als CEO en dat Amazon alleen maar geld wil verdienen.
Maar dan denk ik: als ze de serie van de eeuw in de maak hebben zou ik het aan de grote klok hangen in plaats van tot twee maand van tevoren alleen nog teasers te laten zien.
Als ze weten dat ze goud hebben en daar grof geld mee kunnen verdienen, laat dat zien dan! :P

Als ze echt bruin brood hebben in plaats van brak water, waarom laten ze dat dan niet zien?
Het kan zo mooi worden. Ik wil dat het mooi wordt, maar ik zie vooralsnog alleen maar een paar wallpapers en drie zinnetjes dialoog.

En nee, los van de mooie plaatjes heb ik weinig hoop. Als dat eerdere citaat waar is, dat ze liever een adapatie willen maken met invloed van de real world in plaats van trouw blijven aan de bron, dan wordt het een slap aftreksel van wat het had kunnen zijn. Ik vind dat zo'n gemiste kans.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:14:
De trailer voor fotr laat ook niet alles in de juiste volgorde zien, en ik denk dat we alles van de film-trilogie nu ook wel een beetje door een roze bril zien. Bovendien hebben we vooralsnog teasers gehad, geen echte trailers.
dan mag Amazon wel opschieten.
Nog twee maand te gaan.

Mensen gaan nu op vakantie en missen straks de aankondiging dat in september er een toffe serie start.
En missen de boot :P

Die main trailer had vorige maand uit moeten zijn.
gaan ze teasen met wallpapers tot de dag van de release? Gewoon geen fatsoenlijke trailer?
Tja dat zal de trend vandaag de dag zijn: we zeggen niks en de klant moet maar gaan kijken.

Ik ben echt bang voor een serie geschreven door een kleuter qua verhaallijn en dialoog. En dat kan je proberen aan elkaar te plakken met wat mooie plaatjes maar dan flopt het alsnog.
Zoals met games: je kan mooie graphics hebben maar als je geen goed verhaal hebt en gameplay flopt de game alsnog en is het een mooie sandbox en verder niets.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:44
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:22:
[...]

gezien het feit dat er mensen waren die dachten dat de Hobbit-trilogie een slappe rip-off of een sequel was van Lord of the Rings, gecombineerd met het feit dat de meeste mensen nog nooit gehoord hebben van Silma (of nooit door Ainulindalë en Valaquenta hebben weten te kauwen) denk ik niet dat de meeste mensen weten waar de serie om draait. 'iets met Lord of the Rings'... ja duh... maar meer ook niet.
De Hobbit-trilogie was niet best nee, maar dat had vooral te maken met het willen uitmelken van wat in de basis een vrij kort verhaal is. Mensen hoeven ook nog niet precies te weten waar de serie om draait, dat komt vanzelf wel als de serie begint. Zeker als het verhaal zo complex is als de die hard fans verwachten is dat niet iets wat je even snel in een trailer kunt uitleggen. Dan kun je mensen beter enthousiasmeren door mooie beelden. Game of Thrones had in zijn eerste seizoenen ook nog niet de enorme schare fans die ze later wel kregen door mond tot mond reclame, en het voordeel van streaming is dat je de boot niet mist als je pas een paar weken later Amazon Prime aanslingert. :)
Wij weten waar het om draait, maar het grote publiek niet.
En die ga je echt niet trekken met deze vage trailers.
het ziet er prachtig uit en ik zit te hypen om de plaatjes van de Feanorian oath en de Two Trees maar dat kan je ook alleen maar doen omdat je herkent wat het is.
Eerlijk gezegd vond ik de fan made trailer die je linkte nog een stuk slechter. Voor de helft herhaling van LoTR scenes, met daarna dialoogloze shots uit de teasers voor RoP. Mensen zouden dan alleen maar gaan denken dat er weer een nieuwe versie van LoTR uitkomt, een soort "extended extended edition" ofzo. Het doel van de teasers is teasen en dat lukt vrij aardig volgens mij, gezien de enorme discussie die al is losgebarsten over wat welk shot betekent en waar dingen naar verwijzen.
Ja, ik brand het af. Omdat het perfect moet zijn. Want het is de Silmarillion en dat is de 'sacred text' O-)
Met alle respect: jij bent niet de doelgroep van deze serie. De serie richt zich niet op mensen die de Silmarillion hebben gelezen, maar op mainstream publiek dat LoTR en/of de Hobbit films tof vond en best nog meer wil zien van die wereld. Bij LoTR was er destijds ook gedoe over ontbrekende personages zoals Tom Bombadil en dat Arwen opeens een stuk meer te doen had dan in de boeken. De artistieke vrijheid van toen gaan ze met deze serie ook nemen en dat is 1) omdat boeken vaak niet letterlijk te vertalen zijn naar beeld en 2) omdat de tijdsgeest ook verandert en je daar gewoonweg niet onderuit komt. Een heleboel zaken zullen worden weggelaten, versimpeld, of verschillende personages worden samengevoegd en tijdslijnen ingekort, puur omdat kijkers tegenwoordig andere eisen stellen dan in de tijd dat die boeken werden geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:48:
Amazon zei:

[...]

Verzin dan zelf een eigen fantasywereld, Amazon...
Dat hoeft niet, want het kan en past prima in de wereld van Tolkien.
Nee, dan het uitgangspunt van de maker van de meest succesvolle trilogie aller tijden:

[...]
Volgens mij vond Tolkien inclusiviteit en verbinding tussen volkeren een 80 jaar geleden al een groot goed. Dat past prima in deze uitspraak van Jackson, we brengen geen eigen thema's of meningen, maar wel dat wat Tolkien al ondersteunde. Nogmaals, dat past volgens mij prima.

Sterker nog, als je een issue hebt met elven met een kleurtje, dwergen met een kleurtje, dan heb je van een van de primaire boodschappen van het hele oeuvre van Tolkien helemaal niets begrepen.
Liever niet, amateuristische rommel. Even serieus, dit knip-en-plak-broddelwerkje is toch niet waar iemand op zit te wachten?
Trailers
Vergelijk je nu niet de teasertrailers met de official? Die dienen namelijk een ander doel.

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 20-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die fanmade knip en plak heeft inderdaad met name ook aan het eind teveel de herhaling, maar de fragmenten uit de Amazon-trailers vind ik wel beter in volgorde gezet.
De fragmenten in de Amazon-teasers zijn 'all over the place'.

Maar goed, jullie zullen wel gelijk hebben.
Dan wacht ik wel op de officiele release-trailer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
FirePuma142 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Sterker nog, als je een issue hebt met elven met een kleurtje, dwergen met een kleurtje, dan heb je van een van de primaire boodschappen van het hele oeuvre van Tolkien helemaal niets begrepen.

[...]
Als je denkt dat de fans een issue met huidskleur hebben dan heb je van hun boodschap niets begrepen. ;)

Maar even serieus, iedereen houdt zijn hart vast omdat de kans nu eenmaal groot is dat het verhaal nu eenmaal niet zo sterk is. De kleur van cast is zeker niet het enige probleem. Als we kwaliteit krijgen met een gekleurde cast zou ik al blij zijn. Daar is vast een theorie voor die het plausibel maakt, en anders verzint iemand dat wel. Verder wil ik er niet over uitweiden omdat het imo het minst belangrijke issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jogai schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Als je denkt dat de fans een issue met huidskleur hebben dan heb je van hun boodschap niets begrepen. ;)
Het is een van de meest voorkomende kritiekpunten. Te woke en te politiek. Nergens voor nodig, want diversiteit en saamhorigheid passen uitstekend bij Tolkien en zijn wereld.

Het is ook nog eens een heel logisch gevolg van een adaptatie die 80 jaar na het schrijven wordt gemaakte. Ook één waar de Tolkien Estate blijkbaar geen enkele moeite mee heeft.
De kleur van cast is zeker niet het enige probleem.
Check. En yikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:20:
[...]

Het is een van de meest voorkomende kritiekpunten. Te woke en te politiek. Nergens voor nodig, want diversiteit en saamhorigheid passen uitstekend bij Tolkien en zijn wereld.
precies. Mensen met een getinte huidskleur komen bijv. uit Harad.
Dwergen leven onder de grond en hebben derhalve een blekere huidskleur. Die zwarte dwergenkoningin (en dan ook nog ZONDER baard...?????) is dus een raadsel. Kan ik voorzichtig concluderen dat dat karakter dus geen dwarf is. Dus we horen wel van Amazon wie/wat zij is. Mag ik 'zij' zeggen? Of moeten we eerst wachten tot zij haar pronouns aan ons bekend maakt? :+

Het is een middeleeuws opgezette wereld. Daar leven overwegend homogene volkjes in hun geografische locaties. Divers contact is vindbaar in trading hubs.
Gemengde samenleving zie je niet in Numenor. Misschien wel op de kust van Umbar. Tot op zekere hoogte. Niet native, maar als handelaars. In Bree. In Tharbad.
Misschien bij de poort van Khazad-Dum. In Dale. Misschien Minas Tirith. Misschien Edoras.
Maar niet in Numenor. Niet in Hobbiton.

Huidskleur is historisch gekomen zoals het is. Alleen in grote tradehubs zal je misschien een mix vinden maar niet native. De huidige westerse samenleving (met name in hoofdsteden van westerse landen) is echt een uitzondering wat dat betreft. Kan positief zijn maar het is gewoon iets wat van nature komt zoals het komt. En niet omdat het geforceerd wordt.

Huidskleur is niet het probleem. Het probleem is waarom het er in zit. En de reden waarom het er in zit is omdat bepaalde machten en krachten in de hedendaagse wereld vinden dat het overal in moet komen te zitten, niet gehinderd door geografie, klimaat, historie.
Dus nee, huidskleur is niet het probleem. Het probleem is de reden waarom het erin wordt gestopt.
Nergens voor nodig inderdaad.
Het is ook nog eens een heel logisch gevolg van een adaptatie die 80 jaar na het schrijven wordt gemaakte. Ook één waar de Tolkien Estate blijkbaar geen enkele moeite mee heeft.
een logisch gevolg van de adaptatie. Ja, in de huidige wereld.
Maar is het logisch na 80 jaar in de wereld van Tolkien? We hebben het namelijk niet over onze eigen real life wereld, maar over de wereld van Tolkien met de volkjes die daar in wonen.
Misschien dat er meer vermenging zou gaan plaatsvinden tijdens het bewind van koning Elessar of Eldarion. Maar dat is niet zeker.
Snap je wat ik bedoel? Het betreft hier Middle Earth. Niet onze eigen wereld.
En het speelt zich af in de Second Age. Daarin zijn de volkjes, de locaties, de betrekkingen en de geschiedenis bekend. Dat pas je niet aan omdat je het nodig vindt in de hedendaagse wereld. Doe je dat wel, dan loop je risico een wereld te creeëren die Tolkien niet geschreven heeft.

Had dan een eigen fantasywereld gemaakt. Of het laten afspelen in de Fourth Age bijv. na de dood van Eldarion. Dan heb je meer speelruimte om te doen wat je wil. Omdat daar minder van bekend is.
Maar van de Second Age is genoeg bekend. Daar heb je niet de luxe (of het recht) om daar een 'adaptatie' op te doen. Want dat kan betekenen dat het zich niet meer afspeelt in de Second Age in Middle Earth zoals beschreven door Tolkien.
.
FirePuma142 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:19:
[...]

ja, verbindingen tussen volkeren. Dat is logisch.
Maar vertel, welke primaire boodschappen van Tolkien hebben we niet begrepen? Welke van die boodschappen heeft zwarte elfen beschreven? Of zwarte dwergen? (nee de svartalfur uit de mythologie tellen niet :P)
Of Haradhrim met het uiterlijk van een Noldo elf of een inwoner van Forodwaith?
Ziet een Southron er hetzelfde uit als iemand uit Bree? Duland vs Dale?
Volkjes hebben ook in de wereld van Tolkien een plaats, een geschiedenis, en ook (uiterlijke) kenmerken.
Net zoals in onze eigen wereld.

Bree was een backwater trading hub, en die Southrons waren er niet erg welkom.
Laat staan die enge Rangers of the North. Die vielen daar ook wel op.
Dwergen reisden wel door de Shire. Waren geen onbekenden in Michel Delving, maar bleven het voorbijgangers. Net zoals de elfen onderweg naar de Tower Hills.

Adaptatie is een mooi woord maar we hebben hier te maken met een wereld die beschreven is, bekend is en waar volkjes hun plaats hebben.
Pas dat aan, en het is niet meer de wereld van Tolkien maar een parallel universum.

Dat de Tolkien Estate het misschien prima vindt doet daar niets aan af. Soms worden erfenissen nu eenmaal verkwanseld.
Qoine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Met alle respect: jij bent niet de doelgroep van deze serie.
ik was ook niet de doelgroep van de Lord of the Rings trilogie. Toch is daar een mooi product neergezet. Het kan dus wel. Dus dat hoeft geen argument te zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
[...]

[...]
Nee, de kritiek is "Te woke en te politiek" en dat is dus niet de huidslkleur. Dat is een uitvloeisel van de woke-ness. De kritiek wordt dan als racistisch gezien, maar dat is onterecht, want de kritiek is breder. Helaas lijk je daar aan mee te doen door het kortste zinnetje uit mijn post te quoten met een 'yikes' erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Nee, de kritiek is "Te woke en te politiek" en dat is dus niet de huidslkleur. Dat is een uitvloeisel van de woke-ness. De kritiek wordt dan als racistisch gezien, maar dat is onterecht, want de kritiek is breder. Helaas lijk je daar aan mee te doen door het kortste zinnetje uit mijn post te quoten met een 'yikes' erbij.
Het is dan ook een knetterracistisch zinnetje, maar daar wordt vrij gemakkelijk overheen gestapt.

De kritiek is niet slechts te woke en te politiek, daarmee probeer je naar mijn idee de kritiek naar een abstractieniveau te tillen om de de praktische kritiek niet te hoeven te bespreken. Ik vind het vrij bijzonder om de veronderstelde oorzaak wel te willen bespreken, maar wanneer dat tot onwelgevallige gevolgen leidt, die gevolgen te bagatelliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Gelukkig heb ik je dan goed begrepen. Ja, 'out of context'* kan het racistisch overkomen, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Racistisch is gedefinieerd als dat je een bepaalde groep meer kwaliteiten, rechten etc toekent. Dat wil ik niet doen. Maar als bijvoorbeeld Black Panther door een witte acteur zou gespeeld worden zou ik ook zeggen dat de casting verkeerd was. Bij bijvoorbeeld Heimdall/Nick fury maakt het dan weer niet zoveel uit voor zover ik kon zien (ik ken de comics niet, maar blijkbaar waren ze daarin wit).

Maar misschien heb je wel gelijk en is mijn argumentatie nivo te abstract. Maar goed daar hebben we @Verwijderd voor om het concreet te maken >:)

* Vandaar dat ik het opvolgde met "Als we kwaliteit krijgen met een gekleurde cast zou ik al blij zijn." En dan is selectief quoten toch een beetje jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door Jogai op 21-07-2022 09:38 . Reden: * toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:32:
Gelukkig heb ik je dan goed begrepen. Ja, 'out of context'* kan het racistisch overkomen, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Racistisch is gedefinieerd als dat je een bepaalde groep meer kwaliteiten, rechten etc toekent. Dat wil ik niet doen. Maar als bijvoorbeeld Black Panther door een witte acteur zou gespeeld worden zou ik ook zeggen dat de casting verkeerd was. Bij bijvoorbeeld Heimdall/Nick fury maakt het dan weer niet zoveel uit voor zover ik kon zien (ik ken de comics niet, maar blijkbaar waren ze daarin wit).

Maar misschien heb je wel gelijk en is mijn argumentatie nivo te abstract. Maar goed daar hebben we @Verwijderd voor om het concreet te maken >:)

* Vandaar dat ik het opvolgde met "Als we kwaliteit krijgen met een gekleurde cast zou ik al blij zijn." En dan is selectief quoten toch een beetje jammer.
en dat waren comics, geschreven door dezelfde mensen (Stan Lee?) die ook hebben ingestemd met de films.
Kan je van Tolkien niet meer zeggen.

Ik kan me overigens geen andere Nick Fury meer voorstellen dan Samuel L. Jackson 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:05

Waarom maakt het voor een Noorse god niet uit welke kleur hij heeft, maar voor een elf of dwerg wel?
Het klinkt een beetje alsof je je er niet overheen wil zetten dat het er anders uit gaat zien zoals jij het je ooit voorstelde.
Ik had een beetje hetzelfde met de orcs in LotR, omdat ze niet zo groen zijn als in de vroegere Warcraft games. Die games hebben mijn eerdere voorstelling van de Orcs van Tolkien behoorlijk beinvloed, maar uiteindelijk maakt het niet uit welke kleur ze hebben. Als het voor Heimdall kan, kan het ook voor een elf.

Als ze in de serie een discussie starten over de huidskleur van de elven en hoe zwarte elven achtergesteld worden, ben ik het met je eens dat het te woke wordt. ;) Maar als sommige elven wit zijn en sommige elven zwart, maakt het verder niet uit. Ja, het is anders dan ik me ooit voorstelde, maar het heeft verder geen echte invloed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:05
Het is ook nog eens een heel logisch gevolg van een adaptatie die 80 jaar na het schrijven wordt gemaakte.
Waarom precies? Ik heb daar nog nooit een goed antwoord op gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:23:
[...]

Had dan een eigen fantasywereld gemaakt. Of het laten afspelen in de Fourth Age bijv. na de dood van Eldarion. Dan heb je meer speelruimte om te doen wat je wil. Omdat daar minder van bekend is.
Maar van de Second Age is genoeg bekend. Daar heb je niet de luxe (of het recht) om daar een 'adaptatie' op te doen. Want dat kan betekenen dat het zich niet meer afspeelt in de Second Age in Middle Earth zoals beschreven door Tolkien.
En hier ga je de mist in. Ze hebben ALLE luxe en alle recht om een adaptatie te maken en de serie plaats te laten vinden waar ie plaatsvindt. Die rechten zijn ze verleend door de Tolkien Estate en Foundatio, dus de erfgenamen van Tolkien die nu de keuzes mogen maken (want Christopher was gemandateerd door zijn vader, deze club door hem).

Dat het product niet lijkt te worden wat jij wil zien is echt alleen maar heel jammer voor jou, maar dat doet niets af aan wat de schrijvers en producenten allemaal mogen. Ja, ze mogen afwijken van de tekst, van de intentie, van alles waar ze van af willen wijken.

Gelukkig mag je er wel een mening over hebben. Je mag vinden dat wijzigingen een gevolg zijn van wat dan ook (wokism, commercie, politiek, iets anders). Daar mag je het fundamenteel mee oneens zijn. Dat mag je hier ook posten, herhaaldelijk zelfs.

Maar dat doet er uiteindelijk niets aan af dat zij dit gewoon mogen en dat ze jou en andere fans precies niets verschuldigd zijn wat betreft invulling van het project. Zint het je niet: kijk niet, zeg prime op, schrijf een opiniestuk/blog/vlog/... en geef je mening.

Maar @allemaal: zullen we proberen niet in cirkels te gaan en te blijven herhalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spookelo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Waarom maakt het voor een Noorse god niet uit welke kleur hij heeft, maar voor een elf of dwerg wel?
Het klinkt een beetje alsof je je er niet overheen wil zetten dat het er anders uit gaat zien zoals jij het je ooit voorstelde.
Ik had een beetje hetzelfde met de orcs in LotR, omdat ze niet zo groen zijn als in de vroegere Warcraft games. Die games hebben mijn eerdere voorstelling van de Orcs van Tolkien behoorlijk beinvloed, maar uiteindelijk maakt het niet uit welke kleur ze hebben. Als het voor Heimdall kan, kan het ook voor een elf.

Als ze in de serie een discussie starten over de huidskleur van de elven en hoe zwarte elven achtergesteld worden, ben ik het met je eens dat het te woke wordt. ;) Maar als sommige elven wit zijn en sommige elven zwart, maakt het verder niet uit. Ja, het is anders dan ik me ooit voorstelde, maar het heeft verder geen echte invloed.
met het verschil dat er een verschil is tussen de Noordse mythologie en de Marvel universe.
In de mythologie was Heimdall 'de witste der goden'. Dat heeft wel wat vragen opgeleverd ja.
Neemt niet weg dat Idris Elba een prima Heimdall heeft neergezet.

De elfen worden beschreven als 'fair-skinned'. Daar heb je dan weer een oud-engelse term te pakken. Dat zou dan blank/wit zijn.
Maar ja, iets wat er 'mooi' uit ziet (fair?) kan ook prima zwart zijn.
Maar het is niet beschreven. De elfen-puntoren ook niet.
Tolkien's verhaal is volgens mij ouder dan Warcraft.
Tolkien is een van de grondleggers van de hedendaagse fantasy inclusief elfen en dwergen en orcs.

Tevens weten we haarkleur etc. van de elfen. Nu zijn die vanzelfsprekend niet perse vergelijkbaar met de hedendaagse wereld.
Er is welgeteld slechts 1 'dark elf' genoemd: Eol.
En dat slaat mogelijk niet op zijn huidskleur.

Huidskleur is het probleem niet, in die zin dat niemand het uitmaakt dat er getinte karakters rondlopen. Wat uitmaakt is of het realistisch is.
De koningen van Numenor zijn de koningen van Numenor.
Als je dan ineens een Tar-Miriel met getinte huidskeur hebt rondlopen in de lijn der koningen (de vader is blank?) terwijl Elrond (broer van Elros) ook prima blank is. Dat is willekeur, dat is afwijkend en niet logisch.
Tar-Miriel is een mooie vrouw, de actrice, zeker geen straf om naar te kijken. Niks mis met haar huidskleur maar in de lijn van de afstamming... is het logisch als er in een Numenorean bloedlijn ineens een andere huidskleur oppopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Spookelo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Lees even mijn hele reactie eerst hier: Jogai in "[Serie] The Rings of Power"

MCU kijk ik als spektakel en ik ben geen kenner van de comics, dus dan maakt het mij minder uit. Verder maakt het kleurtje me op zich niet zo uit, maar hoop ik dat ze een goed verhaal brengen, en ook een goede verklaring hebben voor keuzes die niet in lijn liggen met het geschreven materiaal. Heb dan nog liever dat ze zeggen "we colorswappen wat personages omdat we dat belangrijk vinden", dan is het gewoon duidelijk en kunnen we verder (of niet voor de mensen die daar niet overeen kunnen stappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:44
Bij bijvoorbeeld Heimdall/Nick fury maakt het dan weer niet zoveel uit voor zover ik kon zien (ik ken de comics niet, maar blijkbaar waren ze daarin wit).
In 2002 hebben ze in de comics een versie van Nick Fury gecreëerd naar het evenbeeld van Samuel L. Jackson. Een paar jaar later hebben ze Jackson gecast voor die rol in de Marvel films. Dus als mensen daar durven te zeuren over de casting keuze zijn ze een beetje bijzonder. :P

Ik vind zelf de huidskleur van acteurs/actrices totaal niet relevant, al valt het wel op als het niet consistent is. Zo zat ik een keer bij een voorstelling waar de twee acte zich jaren later afspeelde en de kindacteur van voor de pauze een volwassene was geworden na de pauze, maar wel met een donkere huidskleur. Cast dan ook een kind met een donkere huidskleur denk ik dan. Maar zelfs in die situatie ben je er binnen een paar minuten aan gewend wie het moet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bundin schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:31:
[...]

En hier ga je de mist in. Ze hebben ALLE luxe en alle recht om een adaptatie te maken en de serie plaats te laten vinden waar ie plaatsvindt. Die rechten zijn ze verleend door de Tolkien Estate en Foundatio, dus de erfgenamen van Tolkien die nu de keuzes mogen maken (want Christopher was gemandateerd door zijn vader, deze club door hem).

Dat het product niet lijkt te worden wat jij wil zien is echt alleen maar heel jammer voor jou, maar dat doet niets af aan wat de schrijvers en producenten allemaal mogen. Ja, ze mogen afwijken van de tekst, van de intentie, van alles waar ze van af willen wijken.

Gelukkig mag je er wel een mening over hebben. Je mag vinden dat wijzigingen een gevolg zijn van wat dan ook (wokism, commercie, politiek, iets anders). Daar mag je het fundamenteel mee oneens zijn. Dat mag je hier ook posten, herhaaldelijk zelfs.

Maar dat doet er uiteindelijk niets aan af dat zij dit gewoon mogen en dat ze jou en andere fans precies niets verschuldigd zijn wat betreft invulling van het project. Zint het je niet: kijk niet, zeg prime op, schrijf een opiniestuk/blog/vlog/... en geef je mening.

Maar @allemaal: zullen we proberen niet in cirkels te gaan en te blijven herhalen? :)
dat is dan een feit: als ze de rechten hebben dan hebben ze die luxe om te verneuken wat hun grootvader heeft bedacht.
Die luxe hebben ze inderdaad als ze die rechten hebben.

Maar ik begin steeds meer te begrijpen dat Christopher tot aan zijn dood hardnekkig weigerde om de rechten voor Silma te verlenen aan film/tv-studio's. Destijds baalde ik ervan want ik wilde graag Silmarillion verfilmd zien en in games.
Ik had gehoopt dat de erven dezelfde lijn zouden doorzetten maar blijkbaar dan niet.

Ja, ze hebben de vrijheid om alles aan te passen en plaats te laten vinden waar ze het plaats willen laten vinden. Maar is het dan nog Middle Earth? Natuurlijk heeft Tolkien zelf ook flink wat aangepast. Zo was Beren oorspronkelijk een Noldo elf en is later aangepast naar mens. Forse wijziging maar wel binnen de wereld zonder dat er verder veel veranderde. En dat was Tolkien zelf. De bedenker, de grondlegger.
De erven kunnen het ook aanpassen maar er komt een moment dat het dan niet meer Middle Earth is. Dan is het Arda niet meer. En dan moeten ze het wat mij betreft ook gewoon aanpassen: 'based on but not the same world'. This is no longer Middle Earth.

Neemt niet weg dat de Two Trees en Tirion err fantastisch uit zien.
Cirkels is niet meer nodig nee, tenzij er weer een trailer uit komt waar kritiek op te leveren valt >:)

Als het verhaal en de karakters net zo goed zijn als de plaatjes in de teasers, dan wordt dit de serie van de eeuw. One can only hope.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:04:
[...]

MCU kijk ik als spektakel en ik ben geen kenner van de comics, dus dan maakt het mij minder uit. Verder maakt het kleurtje me op zich niet zo uit, maar hoop ik dat ze een goed verhaal brengen, en ook een goede verklaring hebben voor keuzes die niet in lijn liggen met het geschreven materiaal. Heb dan nog liever dat ze zeggen "we colorswappen wat personages omdat we dat belangrijk vinden", dan is het gewoon duidelijk en kunnen we verder (of niet voor de mensen die daar niet overeen kunnen stappen).
colourswappen kan prima als het in het verhaal past (lees: er geen logische restricties te bedenken zijn) en bijv. de betreffende acteur gewoon prima werk levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:58:
[...]

met het verschil dat er een verschil is tussen de Noordse mythologie en de Marvel universe.
In de mythologie was Heimdall 'de witste der goden'. Dat heeft wel wat vragen opgeleverd ja.
Neemt niet weg dat Idris Elba een prima Heimdall heeft neergezet.
Natuurlijk is er verschil, maar hij is nog steeds neergezet als Noorse god. Punt is als het daar kan, kan het hier ook.
De elfen worden beschreven als 'fair-skinned'. Daar heb je dan weer een oud-engelse term te pakken. Dat zou dan blank/wit zijn.
Maar ja, iets wat er 'mooi' uit ziet (fair?) kan ook prima zwart zijn.
Maar het is niet beschreven. De elfen-puntoren ook niet.
Precies. Het is niet beschreven dus kan het.
Tolkien's verhaal is volgens mij ouder dan Warcraft.
Tolkien is een van de grondleggers van de hedendaagse fantasy inclusief elfen en dwergen en orcs.
Klopt. Ik heb toevallig de games eerder gespeeld dan LotR gelezen, vandaar die invloed op mij.
Huidskleur is het probleem niet, in die zin dat niemand het uitmaakt dat er getinte karakters rondlopen. Wat uitmaakt is of het realistisch is.
Het blijft wel fantasy ;)
De koningen van Numenor zijn de koningen van Numenor.
Als je dan ineens een Tar-Miriel met getinte huidskeur hebt rondlopen in de lijn der koningen (de vader is blank?) terwijl Elrond (broer van Elros) ook prima blank is. Dat is willekeur, dat is afwijkend en niet logisch.
Tar-Miriel is een mooie vrouw, de actrice, zeker geen straf om naar te kijken. Niks mis met haar huidskleur maar in de lijn van de afstamming... is het logisch als er in een Numenorean bloedlijn ineens een andere huidskleur oppopt?
Misschien niet per se logisch, maar het kan wel. Bij echte mensen hebben broers en zussen soms ook een heel andere huidskleur als de ouders allebei een andere huidskleur hebben.
Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb je reactie eerder al gelezen. Het gevoel wat ik bij jouw reacties krijg is dat je aan het zoeken bent naar argumenten om het niet goed te vinden, omdat het niet aansluit bij jouw nostalgische gevoelens. Die nostalgie is heel begrijpelijk, maar daar moet je je vind ik overheen zetten. Wijzigingen zijn nu eenmaal noodzakelijk. Bij de LotR en Hobbit films waren er tenslotte ook een boel wijzigingen ten opzichte van de boeken.

Hoe het verhaal gaat zijn in de serie weten we domweg nog niet. Maar dat er dingen anders moeten is gewoon een feit. In deze tijd kun je simpelweg niet meer met een cast van enkel witte mensen aan komen zetten. Daarvoor is sinds de Hobbit films, zeker in de VS, gewoon teveel gebeurd. Persoonlijk heb ik liever dat er gewoon karakters een andere huidskleur hebben, dan dat ze er heel erg de nadruk op leggen en er dingen over gaan zeggen.

Neemt niet weg dat het allemaal heel slecht gedaan kan zijn en de serie volkomen ruk is, maar dat gaan we zien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

het is niet perse nostalgie maar ook gecombineerd met het feit dat ook Tolkien zijn werk heeft gebaseerd op Europese mythologieën (en de volkjes).
niet op Afrikaanse mythologie of Aziatische mythologie.
Black Panther zat (terecht) vol met Afrikaanse invloeden qua kleding/patronen etc.
Ik ben groot voorstander van het zoveel mogelijk in stand houden van eigen culturele kenmerken. Of geldt dat alleen voor niet-Europese culturen?

Dingen die niet specifiek beschreven zijn hoeven dan niet perse free for all te zijn.
Haarkleur is bijv. wel beschreven. Zoals gezegd zijn elfen natuurlijk geen mensen dus hoeven niet exact hetzelfde te werken qua DNA als mensen, maar haarkleuren als als blond, rood etc. komen voornamelijk voor bij blanke mensen. Slechts uitzonderingen in Azië en Afrika hebben blond en/of rood haar.
Oogkleur net zo. Dat is ook beschreven. Noldo-elfen hebben vaak blauw/grijze ogen. Zomaar een voorbeeld.
Als je dan gaat letten op details, verwacht ik dat ook Gil-Galad blauwgrijze ogen heeft.
Gaat Benjamin Walker blauwe lezen in doen? Want volgens mij heeft hij bruine ogen.

En ja dan kan je zeggen 'ja maar wat maakt het uit?'.
Waarom zou het hier niet uitmaken om op details te letten? Men kijkt met de architectuur en harnas/uitrusting toch ook naar typerende stijlen? Verschil tussen elfen en dwergen is mijlenver te zien.

Dus lekker op de details letten voor een prachtige serie.

Maar als het toch allemaal niet uitmaakt:
- laten we elfen gewoon de dwergen-architectuur gebruiken
- dwergen de elfen-stijl
- de Numenoreans zien eruit als orcs
- orcs zijn ents (de wandelende bomen)
- Sauron is een hobbit

Want ze kunnen immers alles doen wat ze willen? Ze hebben de rechten >:)
Dat je het kan betekent niet dat je het ook moet doen.
Waarom zou je?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Spookelo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:45:
[...]
Maar dat er dingen anders moeten is gewoon een feit. In deze tijd kun je simpelweg niet meer met een cast van enkel witte mensen aan komen zetten. Daarvoor is sinds de Hobbit films, zeker in de VS, gewoon teveel gebeurd.
waarom 'moet' dat?
wat heeft Tolkien te maken met de VS?
Wat heeft Middle Earth te maken met de VS?
Wat heeft Middle Earth überhaupt te maken met de echte wereld?

Een cast van enkel witte mensen? Waarom niet? Is er iets mis met witte mensen?
Een meerderheid van de westerse bevolking is wit. Is daar op tegen?
Mensen in Forodwaith/Forochel zijn niet zwart. Die zijn wit.
Mensen in het zuiden, in Harad etc. hebben een getinte huidskleur.
Dat is niet meer dan logisch, aangezien dat gebruikelijk is bij volken die al duizenden jaren in een bepaalde geografische locatie wonen met invloed van de zon etc.

Of gaan we de bevolking van Harad er op aan kijken dat ze een donkerder huidskleur hebben want daarvoor is er teveel gebeurd in Gondor?
Of is het eenrichtingsverkeer?

Juist door te focusen op huidskleur in plaats van het te laten zoals het is, is men racistisch bezig.

'In deze tijd kun je simpelweg niet meer met een cast van enkel witte mensen aan komen zetten' is op zichzelf al een racistische opmerking, waarvoor hulde _/-\o_

Black Panther: een film met een volledig zwarte cast kan echt niet meer hoor. Vond er veel te weinig blanken in zitten! Niet divers genoeg! Of... past het daar ook minder en was het dus prima omdat het logischer is?

Gewoon voor de logische opties de juiste keuzes maken.

Het is heel eenvoudig om in Rings of Power geen volledig witte cast te hebben. Gewoon de Haradhrim en Easterlings een rol laten spelen in plaats van alleen elfen en mensen uit het noorden te tonen. Probleem opgelost.

Stel je wil een film maken maar de karakters zijn overwegend wit. Ja maar. Je kan er ook voor kiezen om de film NIET te maken als het echt niet meer kan sinds er whatever is gebeurd in de VS. Scheelt weer.
Een film over Eisenhower vereist een blanke acteur voor Eisenhower. Ja maar.
Maak dan een film over die zwarte divisie. Of over die Navajo- radiocodeurs. Daar past het.
Gebruik de logica. Wil je andere huidskleuren in een Tolkien-film? gebruik dan Haradhrim en Easterlings. Die hebben geen roomblanke kenmerken.
Of verfilm iets anders dan dit. Keus genoeg of verzin zelf iets. Is de creativiteit in Hollywood op dat men zelf niets meer kan verzinnen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:44
Dit is zo'n dooddoener. Fantasy kan ook gewoon een realistische wereld neer proberen te zetten. Daarmee zeg ik niet dat er geen mensen met een kleurtje rond mogen lopen, maar wel dat het niet normaal is dat mensen met allerlei huidskleuren op dezelfde plek leven. Zoiets is misschien geloofwaardig in een grote handelsstad maar niet in kleine middeleeuwse dorpjes (uiteraard heeft Middle-Earth niet onze middeleeuwen).

Het maakt me overigens ook geen bal uit of iedereen zwart of iedereen Aziatisch is, zolang de mensen die in een bepaald gebied wonen maar enigszins op elkaar lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Spookelo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb je reactie eerder al gelezen. Het gevoel wat ik bij jouw reacties krijg is dat je aan het zoeken bent naar argumenten om het niet goed te vinden, omdat het niet aansluit bij jouw nostalgische gevoelens. Die nostalgie is heel begrijpelijk, maar daar moet je je vind ik overheen zetten. Wijzigingen zijn nu eenmaal noodzakelijk. Bij de LotR en Hobbit films waren er tenslotte ook een boel wijzigingen ten opzichte van de boeken.
Dat is niet mijn intentie. Ik probeer alleen alleen duidelijk te krijgen dat het de discussie niet verder helpt als alle kritiek op 1 hoop geveegd wordt met racisme.

In het topic wordt nu best gefocust op wat anders is, maar als ik dit zie dan hou ik nog wel de hoop dat er iets echt tolkienesque uit gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:45
Verder gaat het goed?
Op basis waarvan voel jij je eigenaar van het verhaal, de context en alle het andere?
Omdat je ooit een boek heb gekocht?

Bekijk het gewoon met een frisse blik, als een verhaal wat zich afspeelt in een bepaald universum.
Vind je het niks, kijk dan niet verder, maar blijf niet hangen dat het niet is zoals jij vindt dat het moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
ArnoutV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Verder gaat het goed?
Op basis waarvan voel jij je eigenaar van het verhaal, de context en alle het andere?

Bekijk het gewoon met een frisse blik, als een verhaal wat zich afspeelt in een bepaald universum.
Vind je het niks, kijk dan niet verder, maar blijf niet hangen dat het niet is zoals jij vindt dat het moet zijn.
Wat een kolder. We zitten hier op een discussieforum onze mening te geven over onderwerpen. Dat doet hij, en in mijn ogen met prima argumenten erbij. Waarom zou je dat niet mogen zeggen? Omdat jij het er niet mee eens bent?

Ik heb om precies dezelfde reden Marvel films afgezet. Vrouwen moeten fysiek per sé net zo sterk zijn als mannen, en dat ligt er inmiddels zo bovenop dat je er als kijker doorheen ziet. Dan is ineens alle immersie en geloofwaardigheid weg voor mij.

Heeft geen drol te maken met anti-vrouwen of emancipatie, het is gewoon de voorkeur van de studio en regisseur die er dermate doorheen sijpelt dat de film geen vermaak meer biedt.

Als je zo erg betrokken bent bij een bepaalde verhaallijn, als het ware de wereld in je hoofd gerecreëerd hebt, en vervolgens worden er keuzes op basis van "woke" gemaakt die ervoor zorgen dat die verhaallijn voor jou niet meer klopt enkel en alleen vanwege het doordrukken van gelijkheid en emancipatie, dan kan ik me prima voorstellen dat die wereld niet meer interessant is. Daar mag je toch kritiek op hebben? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Ja dat mag zeker. Mmaar het post na post blijven herhalen en steeds meer worden gebruiken om zijn argumenten kracht bij te zetten, terwijl het ook maar gewoon zijn mening is, wordt een beetje drammerig.

En overal maar woke bijhalen als je het niet eens met de met de verhaallijn invulling of keuzes van de regiseur.. Je hoeft niet kijken

[ Voor 25% gewijzigd door ArnoutV op 21-07-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Even iets anders, en hopelijk wat inhoudelijker bij het zien van onderstaande foto. Is dit tijdens een overleg of gevecht?
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/2hl27tlusz691.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:29:
[...]

dat is dan een feit: als ze de rechten hebben dan hebben ze die luxe om te verneuken wat hun grootvader heeft bedacht.
Die luxe hebben ze inderdaad als ze die rechten hebben.
Dit is wel van een stuitende arrogantie die ik zeer zelden heb gezien. Christopher is vlak voor de communicatie over de rechtenaanschaf door Amazon vertrokken. Het is een absolute zekerheid dat hij de eindverantwoordelijkheid over deze deal droeg, aangezien dit soort procedures zeer veel tijd in beslag nemen.

De hele rant over het verkwanselen van hetgeen hun grootvader bedacht heeft raakt als gevolg daarvan kant noch wal. Dat deed het overigens al niet, want jezelf tot cultuurbewaker van Tolkiens universum benoemen boven de familie en de Tolkien Estate is hilarisch en treurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Justevo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Waarom precies? Ik heb daar nog nooit een goed antwoord op gezien.
Omdat kunst en media een reflectie van hun tijd zijn. Altijd al geweest. Ook als ze een fictioneel universum behandelen. Batman bijvoorbeeld, Superman, James Bond, Kuifje, Jungle Book, de lijst is enorm.

LOTR is geschreven 20 jaar voordat homoseksuele handelingen legaal werden in de UK om de tijdgeest in perspectief te plaatsen. Als je je realiseert hoe enorm de wereld veranderd is als het gaat om gelijkheidsbeginselen in de breedste zin van het woord, dan kan ik de weerstand op geen enkele manier begrijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:05
FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Omdat kunst en media een reflectie van hun tijd zijn. Altijd al geweest. Ook als ze een fictioneel universum behandelen. Batman bijvoorbeeld, Superman, James Bond, Kuifje, Jungle Book, de lijst is enorm.

LOTR is geschreven 20 jaar voordat homoseksuele handelingen legaal werden in de UK om de tijdgeest in perspectief te plaatsen. Als je je realiseert hoe enorm de wereld veranderd is als het gaat om gelijkheidsbeginselen in de breedste zin van het woord, dan kan ik de weerstand op geen enkele manier begrijpen.
Ik snap wat je zegt maar dat is dan toch geen antwoord op waarom dat dan nodig is? Ik vind het juist een vrij egoistische benadering van de makers door te zeggen "bedankt voor het schrijven, maar ik ga het toch echt anders doen". Wat heeft het voor doel om personages anders te gaan benaderen? Er is geen enkele andere reden dan dat de mensen bij Amazon andere ideeen hebben dan Tolkien en die liever zien. Dan denk ik bij mezelf, dat is prima en dat mag, maar ga dan zelf een mooi boek schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:29:
Even iets anders, en hopelijk wat inhoudelijker bij het zien van onderstaande foto. Is dit tijdens een overleg of gevecht?
[Afbeelding]
Ik denk een gevecht tijdens een overleg :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sydney08
[...]

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Je komt enorm arrogant over en denkt dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan jou. Wat is dit voor onzin? Wil je perse een lord of the rings die helemaal aangepast is aan jouw smaak, schrijf dan zelf die boeken. De huidige boeken zijn zo niet geschreven. Je gaat een geschiedenisboek toch ook niet aanpassen of wel? Lord of the rings is nu eenmaal zo geschreven en dat hoor je te respecteren!

Kan er zo moe van worden dat een klein percentage aan mensen de hele wereld willen veranderen zodat het in hun straatje past. Wat een arrogantie en egoïsme!

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArnoutV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Verder gaat het goed?

we kunnen het een verhaal noemen, maar in het licht van de gigantische wereld die Tolkien bedacht heeft, en zijn achtergrond als taalkundige (philologie etc.) en de mythologieën waar hij gebruik van gemaakt heeft... is de wereld die hij geschreven heeft niet meer slechts 'een verhaal wat zich afspeelt in een bepaald universum' wat nazaten even kunnen veranderen.
Het is meer dan een verhaal geworden. Het is een geschiedenis op zich.
En geschiedenis herschrijf je niet.
Dat universum is zoals het is.

Het begon allemaal met de creatie van de talen, maar een taal wordt gesproken door mensen en die mensen hebben een geschiedenis.
Vanuit daar is het verhaal ontstaan.

En als ik even door mag draven met fictieve backstory:

in de 10e/11e eeuw is de persoon Aelfwine westwaarts gevaren vanuit Engeland en is per ongeluk op de 'Straight Road' terecht gekomen en is daarbij in Tol Eressea terecht gekomen.
Daar heeft hij inzage gehad in het Red Book of the Westmarch en dit mee terug genomen naar onze wereld, waarop The Lord of the Rings en de Silmarillion weer op gebaseerd zijn.
Dus het is geen verhaal, maar historie :D

En historie herschrijf je niet als het je uit komt.
Dus nee, het is niet zomaar een 'verhaal wat ze afspeelt in een bepaald universum'.
Het ligt vast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

en ik kan geen homosexueel fenomeen ontdekken in de boeken. Ook geen anti-homosexueel fenomeen.
Is het nodig om het vandaag de dag erin te bakken? 'want dat moet'?
Wat is er mis met het verhaal gewoon zo laten zoals het is? Het verhaal schendt geen enkele tijdgeest van vandaag de dag. Er zitten alleen geen zaken in die vandaag de dag 'normaal' zijn, maar ook niet iets wat daar tegen indruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:29:
[Afbeelding]
kan allebei. Orcs zijn altijd woest, of ze nou rustig aan het praten zijn of niet.
Grote kans dat dit een conversatie is dus die extra-verzonnen broer van Galadriel ofzo of wie het ook was die zich aansluit bij een handvol orcs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sydney08 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:33:
[...]

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Je komt enorm arrogant over en denkt dat alles en iedereen zich moet aanpassen aan jou.
Ik vrees dat je er compleet naast zit. Ik pleit er nergens voor dat iedereen zich aan mij of mijn wereldbeeld moet aanpassen. Het enige dat ik ter discussie stel is dat verandering een heel logisch gevolg kan zijn, omdat media en kunst nu eenmaal met de maatschappij mee, of er zelfs vooruit, evolueert. Er is geen moeten bij, maar een logisch gevolg dat je naar mijn idee niet met man en macht moet blokkeren.
Wat is dit voor onzin? Wil je perse een lord of the rings die helemaal aangepast is aan jouw smaak, schrijf dan zelf die boeken. De huidige boeken zijn zo niet geschreven. Je gaat een geschiedenisboek toch ook niet aanpassen of wel? Lord of the rings is nu eenmaal zo geschreven en dat hoor je te respecteren!
Ik heb geen idee waarom je zo boos doet. Prima dat je er wat betreft adaptatie van het Tolkienwerk er zeer conservatief in staat, maar maak dat dan op een andere manier duidelijk. Wat een niveau zeg.

Verder, je begrijpt ook wel dat als je anderen poogt te tot respect te commanderen, dat dat een totaal averechts effect heeft.
Kan er zo moe van worden dat een klein percentage aan mensen de hele wereld willen veranderen zodat het in hun straatje past. Wat een arrogantie en egoïsme!
Ik hoef en wil helemaal niets aanpassen. Het gaat er juist om dat aanpassen tot de mogelijkheden behoort. Het is geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Dit is wel van een stuitende arrogantie die ik zeer zelden heb gezien. Christopher is vlak voor de communicatie over de rechtenaanschaf door Amazon vertrokken. Het is een absolute zekerheid dat hij de eindverantwoordelijkheid over deze deal droeg, aangezien dit soort procedures zeer veel tijd in beslag nemen.

De hele rant over het verkwanselen van hetgeen hun grootvader bedacht heeft raakt als gevolg daarvan kant noch wal. Dat deed het overigens al niet, want jezelf tot cultuurbewaker van Tolkiens universum benoemen boven de familie en de Tolkien Estate is hilarisch en treurig.
het is inderdaad treurig dat dan mogelijk de familie en estate het levenswerk zo verkwanselt.
Heeft ie daarom zo z'n best gedaan.
Heeft Christopher daarvoor zo z'n best gedaan om een zoveel mogelijk kloppende compilatie te maken van de teksten in de zolderkamer.
Tolkien zelf en Christopher hebben het dan voor niets al die tijd zoveel beschermd.
Maar goed, ze zijn dood, dus gooi de parels maar voor de zwijnen.
Prima.

Cultuurbewaker, tja, wat een eer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:26:
[...]

Ik hoef en wil helemaal niets aanpassen. Het gaat er juist om dat aanpassen tot de mogelijkheden behoort. Het is geen verplichting.
precies, dus gewoon lekker zo laten zoals het is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:23:
[...]

en ik kan geen homosexueel fenomeen ontdekken in de boeken. Ook geen anti-homosexueel fenomeen.
Is het nodig om het vandaag de dag erin te bakken? 'want dat moet'?
Wat is er mis met het verhaal gewoon zo laten zoals het is? Het verhaal schendt geen enkele tijdgeest van vandaag de dag. Er zitten alleen geen zaken in die vandaag de dag 'normaal' zijn, maar ook niet iets wat daar tegen indruist.
Ik ook niet. Het hoeft ook niet, maar het kan. Vergis je niet, een adaptatie kan simpelweg voortborduren op, of aanpassingen maken aan.

Dat is nu precies het verschil met geschiedenis, je kunt een bestaand fictief universum juist laten evolueren. Daar hoeft geen slot op. Liever niet, het kan alleen maar meer content opleveren die zich in dat universum afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:26:
[...]

precies, dus gewoon lekker zo laten zoals het is :P
Of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je, ik zit nog even racistisch na te denken, als Amazon-basher.

Deze serie was de uitgelezen kans om een actress of colour Galadriel te laten spelen.
Je weet wel: de wijze elf, vrouwelijke elf. Die tot in de Derde Era iconisch leeft en daarna afreist naar Valinor.
Uitgerekend Galadriel laten ze weer spelen door een blanke blonde vrouw.
Dit was toch een fantastisch moment om een zwarte vrouw die rol te laten spelen?
Immers, het is fantasy. Fuck it. Kan allemaal. Diversiteit. Een rolmodel voor zwarte meisjes!

Gemiste kans.
Weet je wat ze nu dus gedaan hebben? Een zwarte vrouw gepakt om die Tar-Miriel te spelen.

!!!!!SPOILER ALERT!!!

Tar-Miriel, die bij de Val van Numenor probeert om de berg Meneltalma te beklimmen om te ontsnappen aan de watersnoodramp.
Maar helaas. Ze verdrinkt alsnog.
Dus ze hebben weer een zwart karakter gepakt om een rol te spelen die het niet overleeft.
Het is weer net zo'n cliche als horrorfilms. Altijd 1 zwart karakter, en die is dan weer de eerste die doodgaat.
Krijgen we daar vanaf 'de andere kant' straks weer een shitstorm over: racistisch! Ze laten de zwarte actrice doodgaan! >:)

Of waren ze bang voor een ultra-backlash als ze een zwarte actrice kozen voor Galadriel? Was dat toch echt een stap te ver? :+
Of wijzigen ze het verhaal en verdrinkt Tar-Miriel niet? Kan ook nog natuurlijk, want het is fantasy. Gewoon lekker aanpassen naar believen O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
Al het geforceerde zit niemand op te wachten. Een Brokeback Mountain en Transamerica, dat zijn originele films met een thema. Daar ligt de focus niet op het door je strot duwen, maar om daadwerkelijk een krachtig verhaal te vertellen. Daar kan ik enorm van genieten en die films krijgen van mij een zeer hoge rating en zou ik mensen direct aanraden.

Had Amazon die insteek ook gehad, dan keek ik ook uit naar deze serie. Nu kan deze bij voorbaat de prullenbak in.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Ik ook niet. Het hoeft ook niet, maar het kan. Vergis je niet, een adaptatie kan simpelweg voortborduren op, of aanpassingen maken aan.

Dat is nu precies het verschil met geschiedenis, je kunt een bestaand fictief universum juist laten evolueren. Daar hoeft geen slot op. Liever niet, het kan alleen maar meer content opleveren die zich in dat universum afspeelt.
dat is dus de misvatting, door het niet te beschouwen als geschiedenis.
Second Age speelt af voor de Third Age (duh) waarin Lord of the Rings zich afspeelt.
Dat is dus historie.
Het ligt vast.

Je kunt extra karakters etc. verzinnen naast de bestaande historie zolang het maar niet indruist of frictie oplevert.
Extra fillers. Prima. Maar dan wel in de setting zodat het logisch blijft.

Een extra broer voor Galadriel (als het waar is) zou bijzonder zijn. Hebben we nooit eerder van gehoord.
Had een andere elf gepakt, uit een familie die niet besproken is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:45:
[...]

dat is dus de misvatting, door het niet te beschouwen als geschiedenis.
Second Age speelt af voor de Third Age (duh) waarin Lord of the Rings zich afspeelt.
Dat is dus historie.
Het ligt vast.
Dat is wat mij betreft geen misvatting. Het is fictie. Dat ligt nimmer vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Of wijzigen ze het verhaal en verdrinkt Tar-Miriel niet? Kan ook nog natuurlijk, want het is fantasy. Gewoon lekker aanpassen naar believen O-)
Plotseling verschijnt daar een Hobbit genaamd Hansje Brinker uit de Lowlands, stopt zijn vinger in de dijk, voorkomt een verdere overstroming en redt Tar Miriel van de verdrinkingsdood.

Hatseflats, weerspiegeling van de echte wereld.

/sorrynietsorry :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:54:
[...]

Plotseling verschijnt daar een Hobbit genaamd Hansje Brinker uit de Lowlands, stopt zijn vinger in de dijk, voorkomt een verdere overstroming en redt Tar Miriel van de verdrinkingsdood.

Hatseflats, weerspiegeling van de echte wereld.

/sorrynietsorry :+
en het kan, want het is immers allemaal fictie en niets ligt vast.
FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Dat is wat mij betreft geen misvatting. Het is fictie. Dat ligt nimmer vast.
ik verwacht dat er weinig schrijvers zijn die zoiets hebben van 'ja joh mijn boek is fictie pas maar aan naar believen als ik dood ben'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:55:
[...]

en het kan, want het is immers allemaal fictie en niets ligt vast.

[...]

ik verwacht dat er weinig schrijvers zijn die zoiets hebben van 'ja joh mijn boek is fictie pas maar aan naar believen als ik dood ben'.
Dat is wel het extreme uiterste. Het gaat normaliter met beleid en met inachtneming van dat wat er bestaat, maar niet elke letter geschreven door Tolkien is een onwrikbaar feit. Zo bouw je een enorm canon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sydney08 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:38:
Al het geforceerde zit niemand op te wachten. Een Brokeback Mountain en Transamerica, dat zijn originele films met een thema. Daar ligt de focus niet op het door je strot duwen, maar om daadwerkelijk een krachtig verhaal te vertellen. Daar kan ik enorm van genieten en die films krijgen van mij een zeer hoge rating en zou ik mensen direct aanraden.

Had Amazon die insteek ook gehad, dan keek ik ook uit naar deze serie. Nu kan deze bij voorbaat de prullenbak in.
Wat wordt er in die paar minuten trailer nu in hemelsnaam door je strot geduwd? Naar mijn idee ben je schromelijk aan het overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Wat wordt er in die paar minuten trailer nu in hemelsnaam door je strot geduwd? Naar mijn idee ben je schromelijk aan het overdrijven.
Tja, als je dat al niet ziet dan wordt het lastig discussiëren. Amazon had hun verdediging al klaar staan voordat de teaser trailer gelanceerd werd. Waarom zou dit toch zijn :+

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Even iets meer serieus dan maar ;)

Op de site van Entertainment Weekly staat een promotiefoto van Miriel. Niet zozeer vanwege de afkomst van de actrice, maar vooral van wat ze draagt, zorgt dat ik wat "meningen" er over heb.

Artikel: https://ew.com/tv/lord-of...power-numenor-first-look/

Voor een serie die meer dan een biljoen miljard(!) dollar kost, is het nogal een cheap ass oplossing voor haar pantser van schalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIjLr_o4D1MWd9D4Y5G3q2ragoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7RNrO6voQq6hbdUfP9KZjCx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ3XkC1bF9ZmtqsF14Bm7Tjbwt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxZ1W18HcML7Fzc0gejflnOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Een truitje met een printje er op. Op je promotiefoto :X :F

[ Voor 0% gewijzigd door Vrijdag op 21-07-2022 19:28 . Reden: I stand corrected :P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
Vrijdag schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:18:

Op de site van Entertainment Weekly staat een promotiefoto van Miriel. Niet zozeer vanwege de afkomst van de actrice, maar vooral van wat ze draagt, zorgt dat ik wat "meningen" er over heb.

Voor een serie die meer dan een biljoen(!) dollar kost, is het nogal een cheap ass oplossing voor haar pantser van schalen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een biljoen? Je zult vast een miljard bedoelen. Wat al veel weggegooid geld is. ;)

Edit, ik zie de dollar nu staan. Beetje verwarrend aangezien je het Nederlandse woord biljoen gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sydney08 op 21-07-2022 19:24 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een serie die meer dan een biljoen(!) dollar kost, is het nogal een cheap ass oplossing voor haar pantser van schalen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dat, of CGI. Groen pakje en plak er maar op wat je wilt.

Maar dat is natuurlijk wel erg jammer zo.
Anderszijds... Eomer's zwaard was ook een gewoon een LARP-zwaard, die tijdens de scene uit z'n schede viel. Je ziet m naar beneden kijken en het verder negeren. :D

Ik denk dan maar zo: laat er alsjeblieft ook leuke bloopers/foutjes/weetjes in de RoP serie gaan zitten waar we later met veel vermaak op terug kunnen kijken.

#wistjetrouwensdataragornzijnteenheeftgebrokentijdensdiescene?? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sydney08 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Tja, als je dat al niet ziet dan wordt het lastig discussiëren. Amazon had hun verdediging al klaar staan voordat de teaser trailer gelanceerd werd. Waarom zou dit toch zijn :+
Ik kan het wel voor je invullen, maar het is beter om dat niet te doen. Vandaar dat ik het vraag, ik was niet van plan je woorden in de mond te leggen.

Dus nogmaals, ik hoor graag wat er door je strot geduwd wordt in enkele minuten footage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor een serie die meer dan een biljoen miljard(!) dollar kost, is het nogal een cheap ass oplossing voor haar pantser van schalen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is wel een beetje de categorie spijkers op laag water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Dit is wel een beetje de categorie spijkers op laag water.
tja, waarom zou je in haar investeren. Ze gaat toch dood.
Waarschijnlijk heeft ze op andere momenten een beter harnas aan die nog op de veilig voor een leuk bedrag verkocht kan worden.
Dus al het mindere kan inderdaad gewoon met een T-shirt.
Waarom zou je ook moeite doen om er iets moois van te maken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:04:
[...]

tja, waarom zou je in haar investeren. Ze gaat toch dood.
Waarschijnlijk heeft ze op andere momenten een beter harnas aan die nog op de veilig voor een leuk bedrag verkocht kan worden.
Dus al het mindere kan inderdaad gewoon met een T-shirt.
Waarom zou je ook moeite doen om er iets moois van te maken.
Waarom moet het direct weer ultra cynisch?

Rings of Power gebruikt Weta Digital en Weta Workshop voor digitale en praktische ontwerpen en effecten. Dat zijn de gold standards met heel veel ervaring in dit universum. Maar laat vooral drie kreukeltjes onder een oksel in een still bepalen of er kwaliteit geleverd wordt.

Zelden zo’n wereldvreemd topic als dit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:34:
[...]

Waarom moet het direct weer ultra cynisch?

Rings of Power gebruikt Weta Digital en Weta Workshop voor digitale en praktische ontwerpen en effecten. Dat zijn de gold standards met heel veel ervaring in dit universum. Maar laat vooral drie kreukeltjes onder een oksel in een still bepalen of er kwaliteit geleverd wordt.

Zelden zo’n wereldvreemd topic als dit meegemaakt.
haha tja then don't mess with Tolkien fans.
Ik denk dat we de meest conservatieve community ooit zijn.
het is geen fictie. Het is geschiedenis.

Persoonlijk ben ik zelf bij voorkeur cynisch dus dat ligt niet aan de community, dat ben ik zelf :P

Ik denk dat men een stok zoekt om mee te slaan, zoiets als dit vindt en vervolgens 'cry wolf'.

Zal ik eens wat zeggen? Fuck Amazon en hun Second Age.
Ik wil de First Age zien en het boeit me niet heel veel als ze woke gaan. Ik wil de First Age zien.
Met alle locaties. Alle oorlogen.
Mogen ze best een paar karakters woke maken. Trans-elf. Huidskleur.
Ik wil de geschiedenis zien!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 22:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:55
Toch maar eens mee bemoeien dan. Ik zo ongeveer gelezen wat er een beetje te lezen valt over LOTR meer als eens. Ik heb de films gezien genoeg om ze bijna niet meer leuk te vinden. Ik heb de meeste YouTube content ook wel gehad. Ik spreek wat Elf. Al heb ik dat geleerd voor een D&D campagne.

Hoe deze serie ook gaat zijn. Ik ben gewoon blij dat eer nieuwe content komt in deze mooie fictieve wereld.

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdmiraalTimbo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:17:
Toch maar eens mee bemoeien dan. Ik zo ongeveer gelezen wat er een beetje te lezen valt over LOTR meer als eens. Ik heb de films gezien genoeg om ze bijna niet meer leuk te vinden. Ik heb de meeste YouTube content ook wel gehad. Ik spreek wat Elf. Al heb ik dat geleerd voor een D&D campagne.

Hoe deze serie ook gaat zijn. Ik ben gewoon blij dat eer nieuwe content komt in deze mooie fictieve wereld.
niet zo doen!
Ja we zijn blij dat er meer Lotro content komt. Maar Amazon?
Waarom niet gewoon weer Jackson? The trusted boy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wordt er nog iets met de Topic waarschuwing gedaan? Ik lees alleen maar het gezeur waar expliciet tegen gewaarschuwd wordt

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:21:
Wordt er nog iets met de Topic waarschuwing gedaan? Ik lees alleen maar het gezeur waar expliciet tegen gewaarschuwd wordt
als de makers van de serie zelf al blaten over danwel keuzes maken mbt de topics waar het forum voor waarschuwt, wordt het natuurlijk lastig.

De plaatjes zijn mooi, maar er zijn ook heel veel red flags.

Het wachten is op officiele launch trailers en evt. reviews van eerste episodes.

Tot die tijd is er heel veel passie bij fans.
En het gebrek aan passie bij anderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
@Verwijderd Je moet het zelf weten, maar ik zou even stoppen met posten en morgen je eigen posts even nalezen.
Nu kom je over als een 6 jarig kindje dat z'n zin niet krijgt en z'n adem inhoudt om alsnog z'n wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig filmpje met kritiek.

'You have not seen what I have seen'.
'I've seen my share'
You have not seen what I have seen.

Yes you did.
No you didn't.
Yes I did
No you didn't.

That is so Tolkienian.
Yes you did.
No I didn't.
I did.

It's terrible. And this is the dialogue they specifically picked out for the first trailer on their billion dollar &@#$@# show.

Elfen hebben hun bossen.
Dwergen hun grotten.
En mensen hun velden van graan.
maar de Harfoots hebben alleen maar zichzelf.
* here comes diversity*

'I feel safe'. Zegt een kleurling pre-hobbit.
OMG gelukkig hebben de Harfoots hun safe space gecreeërd in Middle Earth.
Wat fijn! Net een campus. welke universiteit?
Fijn dat ze zegt dat ze zich veilig voelt. Welck een representatie op het scherm. Dank!
Ook al ben ik wit, ik voel me veilig vanwege de representatie.

Waar de fuck GAAT dit over.
En dat is dus letterlijk de trailer zelf.
En sommige reacties op de trailer.

En dit zijn dus de zaken die worden gedeeld door Amazon.
En over wordt gepraat door fans en wannabe fans.

En dit gaat niet meer over de inhoud.

Ik snap niet waarom iemand als Jackson niet gewoon gevraagd is om een dikke vinger in de pap te hebben. Overduidelijk heeft zijn trilogie succes gebracht. Zijn insteek bracht geld in het laadje.
Dat was iets succesvols.
Kan je wel anderen iets laten proberen maar het is duidelijk dat er kritiek komt. Zware kritiek.
Het wordt niet gedragen door talloze fans.
Hoe moeilijk is het om ervan te leren. Over de eigen schaduw heen te stappen.
Maar men wil niet.
De producers dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:39:
@Verwijderd Je moet het zelf weten, maar ik zou even stoppen met posten en morgen je eigen posts even nalezen.
Nu kom je over als een 6 jarig kindje dat z'n zin niet krijgt en z'n adem inhoudt om alsnog z'n wilt krijgen.
en dat is jouw mening.
Misschien ook even luisteren naar de talloze fans. Hoeft niet, mag wel. Kan nooit kwaad. Misschien zou Amazon dat eens moeten doen. Krijgen ze misschien goede ideeën. Krijgen ze zowel fans als mainstream mensen mee. Win-win. Extra geld.
De reacties op zo'n beetje alles wat tot nu toe is uitgebracht.

Je kan zoiets flikken bij minder succesvolle franchises.
Maar niet bij kaskrakers als Tolkien.

De posts heb ik zelf geschreven. Waarom zou ik ze teruglezen?
Immers, jij leest ze en vindt er iets van. Jouw mening is jouw mening en dat is niet de mijne. Er verandert dus niet veel als ik ze terug lees.

Het heeft niet heel veel te maken met een zin krijgen, eerder met een mening.
Amazon brengt toch wel uit wat ze willen uitbrengen.
Zoals New World. Ziet er mooi uit. Heb er inmiddels vele uren in zitten. Maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.
Als ze Rings of Power net zo behandelen als New World krijgen we mooie plaatjes te zien maar een middelmatige gameplay en endgame.

Dan ben ik misschien een 6-jarig kindje maar misschien dat een 6-jarig kindje halfbakken meuk leuk vindt. Een 6-jarig kind kijkt naar Spongebob. Niet naar Lord of the Rings. En dat is een belediging voor Spongebob.

Maar weet je.
ik zal je een plezier doen.
De teaser trailer zegt de waarheid:

BASED ON THE WORKS OF J.R.R. TOLKIEN.

Weten we dat ook weer.
Hadden we eerder moeten weten.
Dan was er niet zoveel kritiek geweest.
End of story.

Based on.

En meer niet.
#rollcreditts
#delete

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 23:04 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste

Let op:
We houden het hier op de serie zelf, niet over maatschappelijke issues welke huidskleur en gender personages hebben.

Verdieping, achtergronden en daarmee spoilers mogen in: [SPOILERS]Rings of Power - Verdieping: de boeken en de serie