2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Jij mag niet meer raden 👍
GerkeP
$10.000

Ok, deze versie met Turquoise Lettering is normaal al duur, maar dit slaat alles. Volgens mij klopt er iets niet als ik naar de labels kijk. Polydor
[ Voor 18% gewijzigd door Bestla op 07-03-2024 06:08 ]
Dan betaal je 10000 dollar voor een plaat en moet je ook nog even doodleuk 30 dollar shipping betalen... Maar even serieus, dit soort bedragen gaat wat mij betreft echt helemaal nergens meer over. En als ik het al zou willen uitgeven zou ik dat denk ik niet zomaar via discogs doen, maar bijvoorbeeld via een veiling waar de herkomst etc van de plaat gecheckt is en alles qua verzending goed geregeld en zo. Zo veel geld betalen zonder dat jij zelf, of een expert, die plaat heeft gezien en gecontroleerd is echt gestoord (maar dat zijn deze prijzen sowieso natuurlijk)Bestla schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:04:
https://www.discogs.com/sell/item/2953642741
$10.000![]()
![]()
![]()
Ok, deze versie met Turquoise Lettering is normaal al duur, maar dit slaat alles. Volgens mij klopt er iets niet als ik naar de labels kijk. Polydor
Ik ben vrij recentelijk begonnen met muziek op vinyl te kopen, ongeveer anderhalf jaartje geleden begonnen. Desontdanks dat het best een dure hobby kan zijn vind ik het gewoon hartstikke tof om muziek die ik leuk vind fysiek te hebben. Zelfde geld voor videogames en zo. Ik heb ook een redelijke verzameling aan cd's onderhand, maar ik koop die ook al wat langer
Ik zit nu alleen in het buitenland dus ik kan niet delen wat ik allemaal heb, maar ben over anderhalve week weer terug dus dan post ik wel even een foto'tje van mijn kleine verzameling.
Wat wel altijd vervelend is is dat er meerdere albums zijn die ik heel graag zou willen kopen maar die zijn gewoon zo moeilijk te vinden voor een beetje redelijke prijs (Vertigo van EDEN, Fujii Kaze albums, Persona 5 Royal soundtrack) en ik heb voorlopig meer dan genoeg veelste dure vinyls gekocht.
Daarnaast, ik vroeg mij af of mensen hier toevallig ervaring hebben met de Sony PS-LX310BT. Ik gebruik op dit moment de oude Technics SL-3110 met kapotte dust cover van m'n vader en ik dacht dat het misschien een idee is voor iets nieuws
Dus looks en defecten daar gelaten zou ik de de oude Technics zeker niet inruilen voor de nieuwe Sony.
Een nieuwe stofkap kan je bestellen bij Arti Into Vinyl of bij een plexiglasboer, zoals bijv de Vries in Schiedam.
Wil je toch iets nieuws dan moet je voor een kwaliteit als de Technics meer naar het aanbod met een in de prijsklasse richting de 500-1000 euro gaan kijken.
No brain breaker, lekker verder gaan met de Technics, eventueel nieuwe naald of compleet nieuw element met naald.Miyazono schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:29:
Ah kijk, dus hier zit het vinyl topic verstopt
Ik ben vrij recentelijk begonnen met muziek op vinyl te kopen, ongeveer anderhalf jaartje geleden begonnen. Desontdanks dat het best een dure hobby kan zijn vind ik het gewoon hartstikke tof om muziek die ik leuk vind fysiek te hebben. Zelfde geld voor videogames en zo. Ik heb ook een redelijke verzameling aan cd's onderhand, maar ik koop die ook al wat langerWellicht omdat ik nog net ben opgegroeid met fysieke media dat ik er toch wat meer waarde aan hecht of zo? Wie weet.
Ik zit nu alleen in het buitenland dus ik kan niet delen wat ik allemaal heb, maar ben over anderhalve week weer terug dus dan post ik wel even een foto'tje van mijn kleine verzameling.
Wat wel altijd vervelend is is dat er meerdere albums zijn die ik heel graag zou willen kopen maar die zijn gewoon zo moeilijk te vinden voor een beetje redelijke prijs (Vertigo van EDEN, Fujii Kaze albums, Persona 5 Royal soundtrack) en ik heb voorlopig meer dan genoeg veelste dure vinyls gekocht.
Daarnaast, ik vroeg mij af of mensen hier toevallig ervaring hebben met de Sony PS-LX310BT. Ik gebruik op dit moment de oude Technics SL-3110 met kapotte dust cover van m'n vader en ik dacht dat het misschien een idee is voor iets nieuws
Heb zelf o.a. meerdere technics platenspelers en die bevallen mij meer dan uitstekend
En hoewel ik nu met een 701 draai sta ik eigenlijk op het punt om de 5310 naar beneden te halen,
Mijn ervaring zelf is, dat de Vries uit schiedam mooiere kappen levert en toen ik ze bestelde voor mijn duals waren die ook mooierCap schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:50:
De Technics SL-3110 is van mooiere kwaliteit dan de Sony PS-LX310BT. Zowel de motor als de demping, hij weegt ook het dubbele omdat dempende materialen en een zwaar plateau zijn gebruikt. Ik durf ook te wedden dat de armlagering van de Sony kwalitatief minder is dan van jouw oude Technics.
Dus looks en defecten daar gelaten zou ik de de oude Technics zeker niet inruilen voor de nieuwe Sony.
Een nieuwe stofkap kan je bestellen bij Arti Into Vinyl of bij een plexiglasboer, zoals bijv de Vries in Schiedam.
Wil je toch iets nieuws dan moet je voor een kwaliteit als de Technics meer naar het aanbod met een in de prijsklasse richting de 500-1000 euro gaan kijken.
Klopt, en goedkoper. Hij maakt ze zelf en niet in China of zo.ivo1969 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Mijn ervaring zelf is, dat de Vries uit schiedam mooiere kappen levert en toen ik ze bestelde voor mijn duals waren die ook mooier
Makkelijke aan Arti is dat hij inmiddels een database heeft aangemaakt met kapmaten, dus goed op maat en niet zelf meer meten. Niet goed op maat, dan zijn verantwoordelijkheid ipv de jouwe.
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 07-03-2024 12:07 ]
De tip wat mij betreft is om in Discogs bij te gaan houden wat je allemaal hebt. Ik heb iets te vaak in de platenzaak of op een markt gestaan met twijfel of ik iets nou wel of niet al in de kast had staan voordat ik daarmee begon. Als je vanaf het begin alles bijhoudt, heb je altijd een mooi overzichtje. Zodra je iets nieuws koopt meteen toevoegen en het kost allemaal nauwelijks tijd.Miyazono schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:29:
Ah kijk, dus hier zit het vinyl topic verstopt
Ik ben vrij recentelijk begonnen met muziek op vinyl te kopen, ongeveer anderhalf jaartje geleden begonnen. Desontdanks dat het best een dure hobby kan zijn vind ik het gewoon hartstikke tof om muziek die ik leuk vind fysiek te hebben. Zelfde geld voor videogames en zo. Ik heb ook een redelijke verzameling aan cd's onderhand, maar ik koop die ook al wat langerWellicht omdat ik nog net ben opgegroeid met fysieke media dat ik er toch wat meer waarde aan hecht of zo? Wie weet.
Daarnaast heb ik ook altijd een aantal moeilijk verkrijgbare LP's op mijn wishlist staan in de app. Zo heb ik vorige maand nog een nieuwe White Lies LP die al jaren voor 70-80 euro gemiddeld gaat kunnen bestellen voor 38 bij een Duitse verkoper. Je krijgt dan gewoon meldingen als iets van je wishlist wordt aangeboden, en als jij het de prijs een keer waard vindt kun je meteen bestellen
Ik heb nu de app op mijn smartphone staan, sync elke dag en zoek dan daadwerkelijk eerst op artiest en albumnaam.
In het verleden vertrouwde ik iets teveel op het zoekveld, als ik dan invoerde en er stond geen groen boekje bij kocht ik het. Thuis kwam ik er dan toch achter dat ik hem al wel had, maar net een andere persing .....
GerkeP
Nu ben ik heel goed in onthouden welke albums ik heb enz. Niet dat ik alles kan opnoemen maar wel dat als ik iets zie dat ik meteen weet of ik het al heb of niet. Maar lijstje bijhouden op discogs is idd wel een idee ja. En zeker ook voor wishlist denk ik wel makkelijk ja. En ook altijd leuk om te zien dat er albums op staan voor 2x (of meer) de prijs dat je hem zelf gekocht hebt
Nu inmiddels 1500 lp's en 1200 maxisingels. Dus toch maar een app om zeker te zijn 😁
GerkeP
Instap model is groot wordt, het is een half automaat en in de 3000 serie had je ook volautomaten.Miyazono schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:55:
Interessant om te horen, had hier en daar gelezen dat de Technics SL-3110 toen die uit kwam al een instap model was, dus was dan toch wel in de veronderstelling dat een bijna 40 jaar nieuwere Sony van rond de 200 euro toch wellicht wat beter zou zijn. Maar als de Technics idd nog gewoon goed is dan maar gewoon blijven gebruiken. Dust cover werkt in princiepe nog wel, het is meer dat die is afgebroken dus telkens optillen en opzij leggen, maar dat kan ik vast wel fixen. Naald is voor zover ik weet ook nog in goede staat dus dan blijf ik gewoon lekker bij deze. Hoewel wat "modernere" features toch ook wel leuk klinken, zoals niet alles met de hand te hoeven doen en BT enz
Nu ben ik heel goed in onthouden welke albums ik heb enz. Niet dat ik alles kan opnoemen maar wel dat als ik iets zie dat ik meteen weet of ik het al heb of niet. Maar lijstje bijhouden op discogs is idd wel een idee ja. En zeker ook voor wishlist denk ik wel makkelijk ja. En ook altijd leuk om te zien dat er albums op staan voor 2x (of meer) de prijs dat je hem zelf gekocht hebt
Ik heb er paar verschillende technics al onderhanden gehad en waar ze allemaal last van krijgen is oud vet, dat goed verwijderd hebbende en weer netjes gevet gaan ze weer 40 jaar mee.
Electronisch zitten ze ook goed in elkaar.
En met m.b.t. de cover, er zijn van die setjes op internet waarmee nieuwe scharnieren maakt, je moet alleen met een dremel en boormachintje overweg kunnen
Kun je voorkomen. Gewoon even op tabblad Collection tikken onderaan en de artiest invoeren.GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:49:
Daarbij er wel om denken dat je ook in Discogs niet standaard ziet dat je een andere persing hebt 😉
Ik heb nu de app op mijn smartphone staan, sync elke dag en zoek dan daadwerkelijk eerst op artiest en albumnaam.
In het verleden vertrouwde ik iets teveel op het zoekveld, als ik dan invoerde en er stond geen groen boekje bij kocht ik het. Thuis kwam ik er dan toch achter dat ik hem al wel had, maar net een andere persing .....
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Mijn zelf ontworpen/gemaakte meubel. Het topblad ga ik nog vervangen door een eiken versie.

De SL1710 heeft overigens nog wel wat liefde nodig. Er moeten nog nieuwe scharnieren komen voor de kap. In de tussentijd 3d print ik wel een paar tijdelijke vervangers. Aanraken van de audiokabels resulteert in veel storing en het uitvallen van het linkerkanaal. Ik hoop dat het hersolderen of vervangen van de kabels de oplossing blijkt de zijn.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Albepro in Helmond helpt je graag met deze problemen en doen dat meteen ook goed. Kun je ook meteen het printplaatje goed laten onderhouden. Nieuwe condensators en pot meters doen vaak wonderen bij zo'n SL-1710.PjotrStroganov schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:55:
Hier ook maar even posten.
Mijn zelf ontworpen/gemaakte meubel. Het topblad ga ik nog vervangen door een eiken versie.
[Afbeelding]
De SL1710 heeft overigens nog wel wat liefde nodig. Er moeten nog nieuwe scharnieren komen voor de kap. In de tussentijd 3d print ik wel een paar tijdelijke vervangers. Aanraken van de audiokabels resulteert in veel storing en het uitvallen van het linkerkanaal. Ik hoop dat het hersolderen of vervangen van de kabels de oplossing blijkt de zijn.
Kost wat, maar dan heb je ook wat en wellicht kunnen ze je ook helpen aan originele scharnieren voor je stofkap. Heb je die laatste nog? Zo niet, hij is ook handig met een Dremel en maakt zo voor je een Technics SL-1200 stofkap passend... Dat ziet er dan ook nog eens mooier uit, met die doorzichtige stofkap...
Ondertussen ben ik langzaam maar zeker bezig als ik toch niets te doen heb, de (+3000 stuks) 7" singles inscannen in de Discogs app.evil_lemon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:06:
[...]
De tip wat mij betreft is om in Discogs bij te gaan houden wat je allemaal hebt. Ik heb iets te vaak in de platenzaak of op een markt gestaan met twijfel of ik iets nou wel of niet al in de kast had staan voordat ik daarmee begon. Als je vanaf het begin alles bijhoudt, heb je altijd een mooi overzichtje. Zodra je iets nieuws koopt meteen toevoegen en het kost allemaal nauwelijks tijd.
Daarnaast heb ik ook altijd een aantal moeilijk verkrijgbare LP's op mijn wishlist staan in de app. Zo heb ik vorige maand nog een nieuwe White Lies LP die al jaren voor 70-80 euro gemiddeld gaat kunnen bestellen voor 38 bij een Duitse verkoper. Je krijgt dan gewoon meldingen als iets van je wishlist wordt aangeboden, en als jij het de prijs een keer waard vindt kun je meteen bestellen
Vanuit de wishlist daarin ben ik ook gekomen aan een 7"singletje van Nona. Sleeptalking stond al een hele tijd op mijn wishlist, maar nu heb ik hem

Nieuwe audio kabels is niet zo lastig, laatst voor een 3510 gedaan.rcor schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Albepro in Helmond helpt je graag met deze problemen en doen dat meteen ook goed. Kun je ook meteen het printplaatje goed laten onderhouden. Nieuwe condensators en pot meters doen vaak wonderen bij zo'n SL-1710.
Kost wat, maar dan heb je ook wat en wellicht kunnen ze je ook helpen aan originele scharnieren voor je stofkap. Heb je die laatste nog? Zo niet, hij is ook handig met een Dremel en maakt zo voor je een Technics SL-1200 stofkap passend... Dat ziet er dan ook nog eens mooier uit, met die doorzichtige stofkap...
Potmeters reinigen idem, wel de echte contact spray gebruiken en geen goedje als wd40.
Stofkappen is gewoon goed aan te komen en de stofkap van reloop zijn met aanpassing ook te gebruiken
Of ja, heb er 11 kunnen toevoegen, de laatste die staat er helaas niet tussen en ik zie nou niet echt zo snel een manier om het zelf handmatig toe te voegen oid.
https://www.discogs.com/submissionsMiyazono schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:26:
Aangezien ik op dit moment nog maar 12 vinyls heb was het wel makkelijk om toe te voegen op Discogs
Of ja, heb er 11 kunnen toevoegen, de laatste die staat er helaas niet tussen en ik zie nou niet echt zo snel een manier om het zelf handmatig toe te voegen oid.
Is in het begin even wennen, maar de uitleg is prima bij Discogs
GerkeP
Ook dat is niet lastig:Miyazono schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:26:
Aangezien ik op dit moment nog maar 12 vinyls heb was het wel makkelijk om toe te voegen op Discogs
1. Open de Discogs website op je pc / laptop
2. Klik op je poppetje rechts boven in
3. Klik op "Submissions"
4. Gebruik de groene knop "add a release" rechts boven in.
5. Volg de uitleg van Discogs voor het invullen van de informatie
Edit: ik zie net dat Gerkep een directe link naar de submissions deelt.
Succes!
GerkeP schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:29:
[...]
https://www.discogs.com/submissions
Is in het begin even wennen, maar de uitleg is prima bij Discogs
Ah kijk, daar kan dat dus. Mijn account alleen zo te zien wel nog te nieuw om dit te kunnen doen, dus dat komt dan nog wel een keerrcor schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Ook dat is niet lastig:
1. Open de Discogs website op je pc / laptop
2. Klik op je poppetje rechts boven in
3. Klik op "Submissions"
4. Gebruik de groene knop "add a release" rechts boven in.
5. Volg de uitleg van Discogs voor het invullen van de informatie
Edit: ik zie net dat Gerkep een directe link naar de submissions deelt.
Succes!
Ik heb wel zo nu en dan eens wat toe gevoegd, maar daarvan wist ik gewoon dat het obscuur spul was (voornamelijk tapes of bootlegs), of echt gloednieuwe releases die ik op releasedag zelf in huis had. En vorige week had ik er nog een die in eerste instantie vreemd en uniek leek, maar achteraf gewoon de Franse uitgave in de Duitse hoes bleek te zijn
Daarnaast dan ook de codes op het label.
En kijk even naar de rechtenhouder bijvoorbeeld, Stemra is NL, Gema is Duits, BIEM Belgisch etc.
Heb je er een met een combinatie van die, dan is het altijd de Europese release, maar ook daar zijn soms meerderen van.
Dus inderdaad heel goed alles controleren voordat je iets toevoegt
Ook als je een album hebt met barcode, kan het best zijn dat de barcode niet goed is gekoppeld in de release, maar dat je de LP code invoert en alsnog het resultaat krijgt wat je zocht.
GerkeP
En ik draai ze voor de nostalgie en het ritueeltje van weer wat actiever met muziek bezig zijn, qua geluid zet ik liever een CD aan.ivo1969 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:11:
Het zal wel aan mij liggen en niet sarcastisch bedoelt, maar ik draai lp's voor de muziek, maar soms lijkt het wel of het voor sommige een soort van postzegel verzameling aan het worden is , maar goed ieder zijn of haar ding uiteraard.
Chacun à son gout. Linksom of rechtsom blijft het een mooie hobby
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dat kan ook uiteraard 🙃, draai zelf ook cd's, en ook nog cassettes, en heb nog bandrecorder banden, ( ampex),Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:17:
[...]
En ik draai ze voor de nostalgie en het ritueeltje van weer wat actiever met muziek bezig zijn, qua geluid zet ik liever een CD aan.
Chacun à son gout. Linksom of rechtsom blijft het een mooie hobby
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Tot verdriet van mijn vrouw, ben ik behalve muziekliefhebbert, ook verzamelaar en van de structuur. Ook verkoop ik af en toe een LP. Daarom wil ik elke keer de juiste versie kiezen. En gelukkig is iedereen er vrij inivo1969 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:11:
Het zal wel aan mij liggen en niet sarcastisch bedoelt, maar ik draai lp's voor de muziek, maar soms lijkt het wel of het voor sommige een soort van postzegel verzameling aan het worden is , maar goed ieder zijn of haar ding uiteraard.
Interessant blogje om met software het typische vinylgeluid terug te krijgen, natuurlijk draai ik liever een echte LP maar ik heb nog zat slecht klinkende CD's die ik wel eens een make-over zou willen geven. Binnenkort maar eens even mee experimenteren!
Grappig, ik heb dan weer precies het tegenovergestelde. Ik gebruik Discogs vooral om te weten wat ik in de kast heb staan aan albums, maar of ik de juiste versie in mijn account heb staan maakt me verder geen bal uit. Het gaat er bij mij vooral om dat als ik een album tegenkom voor een leuke prijs in een winkel/beurs/markt dat ik dan even snel kan opzoeken of ik hem al heb. Ik probeer altijd wel een beetje te kijken dat de versie die ik erin zet ongeveer klopt (bijvoorbeeld dat ik een oude mono versie niet als stereo remaster erin heb staan, of een versie die ik heb die 5 euro waard is erin heb staan als een zeldzame versie van 100 euro), maar echt serieus uitzoeken doe ik dat nooit.Vintage1967 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:48:
[...]
Tot verdriet van mijn vrouw, ben ik behalve muziekliefhebbert, ook verzamelaar en van de structuur. Ook verkoop ik af en toe een LP. Daarom wil ik elke keer de juiste versie kiezen. En gelukkig is iedereen er vrij in. Ik ben iig blij met Discogs en zal een ontbrekende versie dan ook altijd toevoegen.
Maar ik geef toe, soms zijn de verschillen echt minimaal, en zie ik ze niet eens. Ik pak dan meestal degene met de meeste exemplaren in collecties. Dat is de meest gebruikelijke versie en dus het meest waarschijnlijk.
Bij een van de lp's zat deze prachtig gedateerde binnenhoes:
:strip_exif()/f/image/U28iTwS3M9FBSBSwWKtwOsUj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wikipedia: Home Taping Is Killing Music
[ Voor 9% gewijzigd door Xfile op 10-03-2024 13:00 ]
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Afgelopen weekend 2 LP spelers gevonden/gekregen.
Een Dual CS503-1
En een Lenco L3866USB
Beide werkende en vrij nette staat.
Over beide heb ik een vraag,
De Dual staat al lang stil en is het aantal uren op de naald onbekend. Nu heb ik geen kennis van onderhoud. Ben redelijk handig maar vaak te bang om iets te breken. Het is ongetwijfeld verstandig om onderhoud te plegen, welk onderhoud raden jullie aan.
De Lenco is in vrijwel ongebruikte staat. Alleen bij hoog volume begint de Bass te hummen. Nou zou ik zelf het vermoeden leggen bij de afstelling van de naald. Maar als ik in de manual kijk lijkt het afstellen van de naald niet mogelijk. Graag lees ik ook hierover jullie adviesen.
Kort gezegd: dumpen, die Leno L3866USB platen speler... Die heeft niets van doen met het oude Lenco van de jaren '70 of daarvoor... Helaas is de eigenaar ziek geworden en heeft een economische crisis het bedrijf in 1977 de das omgedaan...Threllius schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:06:
Hallo iedereen,
Afgelopen weekend 2 LP spelers gevonden/gekregen.
Een Dual CS503-1
En een Lenco L3866USB
Beide werkende en vrij nette staat.
Over beide heb ik een vraag,
De Dual staat al lang stil en is het aantal uren op de naald onbekend. Nu heb ik geen kennis van onderhoud. Ben redelijk handig maar vaak te bang om iets te breken. Het is ongetwijfeld verstandig om onderhoud te plegen, welk onderhoud raden jullie aan.
De Lenco is in vrijwel ongebruikte staat. Alleen bij hoog volume begint de Bass te hummen. Nou zou ik zelf het vermoeden leggen bij de afstelling van de naald. Maar als ik in de manual kijk lijkt het afstellen van de naald niet mogelijk. Graag lees ik ook hierover jullie adviesen.
Bron: wikipedia
Alles wat sinds 1997 geproduceerd wordt onder het merknaampje Lenco komt veelal uit Honkong en zijn sommige producten (waaronder die L3866USB platen speler) van bedenkelijke kwaliteit... Dit wordt in Honkong trouwens gemaakt voor een Nederlands bedrijf die vroeger verkocht onder de naam Supertech (of was het nu Superpech?
Tegenwoordig behoort het merknaampje Lenco weer bij een andere maatschappij en de kwaliteit is weer wat beter geworden, maar zeker niet super en komt nog lang niet in de buurt van het echte Zwitserse Lenco van weleer...
Dus mijn tip: Ga lekker met die Dual spelen en laat het ding even onderhouden of pleeg het onderhoud zelf... Die Duals van deze generatie zijn volgens mij wat minder complex als de jaren '70 / '80 spelers van hun...
Vaak is een snaartje vervangen en wellicht een nieuwe naald al voldoende om 'm weer in basis op gang te krijgen...
De Lenco gaat snel de deur uit. Deze heb ik bij mijn vriendin laten staan omdat deze geen versterker nodig had. Inmiddels heb ik als het goed is al een versterker via een collega kunnen regelen. Die gaan we van het weekend dus even omwisselen.
Als ik het goed heb is de Dual CS-503-1 geproduceert in '87 t/m "89rcor schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:37:
[...]
Die Duals van deze generatie zijn volgens mij wat minder complex als de jaren '70 / '80 spelers van hun...
Eens kijken of er voor mijzelf dan nog iets leuks te koop staat voor een leuk prijsje.
Ik had een Sony PS-434 gezien en een Dual cs-505 2 beide redelijk in de buurt van mij.
Ben wel weg van de look van Zwarte Dual's.
Moet even kijken hoeveel ik ervoor over heb omdat ik een beetje wil kijken hoe leuk het is en hoelang het leuk blijft. Zou mezelf geen echte audiofiel noemen maar kan wel zeer erg genieten van goede kwaliteit.
Het is voor mij de sport om zo'n hoog mogelijk kwaliteit spul voor een leuk prijsje te vinden. (Versterker zal er wel nieuw komen).
De 503-1 ben ik zelf niet zo kapot van in de 5 serie, de 505-1 heeft nog altiid in de budget lijn mijn voorkeur.Threllius schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:53:
Top bedankt voor het snelle antwoord.
De Lenco gaat snel de deur uit. Deze heb ik bij mijn vriendin laten staan omdat deze geen versterker nodig had. Inmiddels heb ik als het goed is al een versterker via een collega kunnen regelen. Die gaan we van het weekend dus even omwisselen.
[...]
Als ik het goed heb is de Dual CS-503-1 geproduceert in '87 t/m "89
Eens kijken of er voor mijzelf dan nog iets leuks te koop staat voor een leuk prijsje.
Ik had een Sony PS-434 gezien en een Dual cs-505 2 beide redelijk in de buurt van mij.
Ben wel weg van de look van Zwarte Dual's.
Moet even kijken hoeveel ik ervoor over heb omdat ik een beetje wil kijken hoe leuk het is en hoelang het leuk blijft. Zou mezelf geen echte audiofiel noemen maar kan wel zeer erg genieten van goede kwaliteit.
Het is voor mij de sport om zo'n hoog mogelijk kwaliteit spul voor een leuk prijsje te vinden. (Versterker zal er wel nieuw komen).
Mocht je een automaat willen die eigenlijk het altijd blijft doen , dat is de 521 , die heb ik zelf hier staan en gaat nooit weg ,was van mijn ouders, snaar en steuerpimpel moeten vervangen.
Verder heb je de 621 zelfde looks als de 521 maar is een direct drive en 521 is snaar aangedreven.
Bij een 604 ga je weer stapke verder maar is een half automaat.
Ga je er helemaal voor dan een 701 of 721.
De 503-1 is een krijgertje en klinkt verrassend goed.ivo1969 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:03:
[...]
De 503-1 ben ik zelf niet zo kapot van in de 5 serie, de 505-1 heeft nog altiid in de budget lijn mijn voorkeur.
Mocht je een automaat willen die eigenlijk het altijd blijft doen , dat is de 521 , die heb ik zelf hier staan en gaat nooit weg ,was van mijn ouders, snaar en steuerpimpel moeten vervangen.
Verder heb je de 621 zelfde looks als de 521 maar is een direct drive en 521 is snaar aangedreven.
Bij een 604 ga je weer stapke verder maar is een half automaat.
Ga je er helemaal voor dan een 701 of 721.
De 505 en de 521 zijn nog een leuke prijs (wel iets boven wat ik in eerste instantie in gedachten had) om te kijken of het leuk is en leuk blijft. Ook redelijk waarde vast in geval van verkoop denk ik. Mocht het geen blijvende hobby blijven.
De 600 en 700 serie wordt al weer te gek voor nu. Misschien in de toekomst.
Automaat of halfautomaat maakt mij niet uit. Weet niet of er echt een groot voordeel zit aan direct drive of belt drive behalve het evt onderhoud welk voornamelijk bestaat uit het vervangen van de band welke of verslijt of uitdroogt.
Als de 503-1 goed voor je klinkt dan is dat toch prima?Threllius schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:09:
[...]
De 503-1 is een krijgertje en klinkt verrassend goed.
De 505 en de 521 zijn nog een leuke prijs (wel iets boven wat ik in eerste instantie in gedachten had) om te kijken of het leuk is en leuk blijft. Ook redelijk waarde vast in geval van verkoop denk ik. Mocht het geen blijvende hobby blijven.
De 600 en 700 serie wordt al weer te gek voor nu. Misschien in de toekomst.
Automaat of halfautomaat maakt mij niet uit. Weet niet of er echt een groot voordeel zit aan direct drive of belt drive behalve het evt onderhoud welk voornamelijk bestaat uit het vervangen van de band welke of verslijt of uitdroogt.
En goed om eerst maar eens te kijken of het een blijvende hobby is.
Ik heb al verschillende draaitafels hier zien vertrekken van budget tot hoger segment en meestal wilde men een duurdere draaitafel om er later achter te komen dat er niet vaak lp's werd gedraaid.
En mocht het een blijvende hobby blijven zou ik persoonlijk voor bijvoorbeeld de 521 gaan, goed gebouwd en is eigenlijk onverslijtbaar , met het orginele DMS 240E met dn 241 , ( lieverd de dn 242) dan heb je een klasse platenspeler.
De beide draaitafels zijn van mijn vriendin, Die heeft op het moment de Lenco staan, omdat de Dual eerst niet werkte. Probleem was zo opgelost, maar daardoor is deze bij mij blijven staan. Nu gaat de Dual naar mijn vriendin en de Lenco weg en zit ik zonder. Vandaar dat ik toch moet/wil kijken naar een leuke optie kwaliteit/prijs om de hobby te beproeven. Budget is zo rond de €80 a €100 maar €120/ €130 is ook nog te overzien.ivo1969 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Als de 503-1 goed voor je klinkt dan is dat toch prima?
En goed om eerst maar eens te kijken of het een blijvende hobby is.
Ik heb al verschillende draaitafels hier zien vertrekken van budget tot hoger segment en meestal wilde men een duurdere draaitafel om er later achter te komen dat er niet vaak lp's werd gedraaid.
En mocht het een blijvende hobby blijven zou ik persoonlijk voor bijvoorbeeld de 521 gaan, goed gebouwd en is eigenlijk onverslijtbaar , met het orginele DMS 240E met dn 241 , ( lieverd de dn 242) dan heb je een klasse platenspeler.
Op MP staat ook nog een Thorens TD-160 voor 175,- https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios Dat kan best een goeie deal zijn.
Td 160 met kunstof schotel? ( mk 2 kan trouwens wel kloppen die kunststof schotel) en vind persoonlijk die td 160 er beschadigd uitzienDuclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:48:
Binnen dat budget moet een dual 505 of bijvoorbeeld een Pioneer PL12D of 112D wel te doen zijn. Daar krijg je een hoop waar mee voor je geld.
Op MP staat ook nog een Thorens TD-160 voor 175,- https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios Dat kan best een goeie deal zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 12-03-2024 14:35 ]
Thorens had ik idd gezien, Weet alleen niet of er echt kwaliteitsverschil zit tussen de Mk I of Mk II. En is eigenlijk net te duur (staat op bieden, maar lijkt erop dat de eigenaar wel weet wat ie heeft) voor het beproeven van de hobby, al zal die ook wel redelijk goed weer verkoopbaar zijn mocht het anders uitpakken, maar dat is natuurlijk niet waar we voor gaan.Duclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:48:
Binnen dat budget moet een dual 505 of bijvoorbeeld een Pioneer PL12D of 112D wel te doen zijn. Daar krijg je een hoop waar mee voor je geld.
de lager pen, die is bij de 160-I 10 mm is en bij de II 7 mm.Threllius schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:32:
[...]
Thorens had ik idd gezien, Weet alleen niet of er echt kwaliteitsverschil zit tussen de Mk I of Mk II. En is eigenlijk net te duur (staat op bieden, maar lijkt erop dat de eigenaar wel weet wat ie heeft) voor het beproeven van de hobby, al zal die ook wel redelijk goed weer verkoopbaar zijn mocht het anders uitpakken, maar dat is natuurlijk niet waar we voor gaan.
Je bedoeld het subplateau? Dat is bij een snaar aangedreven Dual of een PL-12 ook uit kunststof. Daar naast hoeft kunststof, mits goed uitgevoerd, echt geen nadeel te zijn.ivo1969 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Td 160 met kunstof schotel? ( mk 2 kan trouwens wel kloppen die kunststof schotel) en vind persoonlijk die td 160 er beschadigd uitzien
Dat die DT niet in onberispelijk is, is gezien de prijs natuur ook niet vreemd. Je kun er echter wel jaren mee vooruit en houdt zou ook nog wat ruimte voor verbetering in de toekomst.
Ik snap de prijs verloop ook niet van de Thorens TD160, Er staan er meerdere tekoop, en kan niet echt een lijn vinden in de prijs/waarde. Staan erop voor €200, €220, €800 en €1000. Die van €800 is een andere plint scharnier werkt niet en geen element (volgend beschrijving) en die van €1000 zit er een heel duur element op. Maar wat ik terug vind is het element nieuw nog een stuk duurder dan de draaitafel.Duclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Je bedoeld het subplateau? Dat is bij een snaar aangedreven Dual of een PL-12 ook uit kunststof. Daar naast hoeft kunststof, mits goed uitgevoerd, echt geen nadeel te zijn.
Dat die DT niet in onberispelijk is, is gezien de prijs natuur ook niet vreemd. Je kun er echter wel jaren mee vooruit en houdt zou ook nog wat ruimte voor verbetering in de toekomst.
De td 160 was bedoeld voor de " arbeidersklasse". Gewoon erg overhypt.Duclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:18:
Een beetje knap element is natuurlijk al gauw net zo duur of duurder dan een TD-160. Dat wil echter niet zeggen dat de combinatie toch goed kan zijn. Dat er momenteel geen lijn in de prijzen zit was mij ook al opgevallen. Voor redelijk geld koop je ook een knappe TD-125 of een TD-320. Alleen die legendarische status van de 160 heeft blijkbaar toch een enorme aantrekkingskracht om sommigen.
De 160 met metalen sub plateau is vele malen beter dan die met de kunstof uitvoering. En ik zelf heb liever de td 150 als een 160 mk2
Niet onterecht naar mijn mening, want zo gauw je de arm in hoogte gaat verstellen verloop je automatische afslag ook ( bij de TD-145 mk2 althans) Daarnaast is de arm maar beperkt in hoogte verstelbaar, waardoor afstellen een crime is. Doe mij dan de simpeler opzet van de TD-150 en TD-160 maar.nineball schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:59:
Ik heb zelf nog een 145 op mp staan, dat is een 160 met automatische afslag. Die lijken minder gewild dan de 160.
Ik dacht dat alle td-160's een metalen subplateau hadden?ivo1969 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:20:
[...]
De td 160 was bedoeld voor de " arbeidersklasse". Gewoon erg overhypt.
De 160 met metalen sub plateau is vele malen beter dan die met de kunstof uitvoering. En ik zelf heb liever de td 150 als een 160 mk2
Bedoel je toevallig niet de td-166?
Dat was een goedkopere uitvoering van de TD-160, met plastic subplateau, dunnere lagerpin en een wat simpelere arm (geen magnetische antiskating maar een gewichtje)
Of de TD-105/110. Dat was de instapper.
Maar inderdaad prijzen van td-160's en td-166's gaan alle richtingen op.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 12-03-2024 19:54 ]
"man is not truly one, but truly two,"
TD-145 en 160 type 2 hebben kunststof subplateau en de dunne lagerpennen. En vaak ook de lichte TP-62 toonarm, die een effectieve massa van ca. 7,5 gram heeft. Arm doet het wel erg goed met bijvoorbeeld ATVM540ML…mr_petit schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Ik dacht dat alle td-160's een metalen subplateau hadden?
Bedoel je toevallig niet de td-166?
Dat was een goedkopere uitvoering van de TD-160, met plastic subplateau, dunnere lagerpin en een wat simpelere arm (geen magnetische antiskating maar een gewichtje)
Of de TD-105/110. Dat was de instapper.
Maar inderdaad prijzen van td-160's en td-166's gaan alle richtingen op.
Je bedoelt dat de afslag verloopt als je de arm verdraait tijdens het in de hoogte verstellen? Heb ik gelukkig niet hoeven doen.Duclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Niet onterecht naar mijn mening, want zo gauw je de arm in hoogte gaat verstellen verloop je automatische afslag ook ( bij de TD-145 mk2 althans) Daarnaast is de arm maar beperkt in hoogte verstelbaar, waardoor afstellen een crime is. Doe mij dan de simpeler opzet van de TD-150 en TD-160 maar.
Exact, dat is precies wat er gebeurt. Na het inbouwen van een VM540ML moest de arm omlaag. Om dat goed te krijgen en de afslag weer goed heeft mij uiteindelijk uren gekost.nineball schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:54:
[...]
Je bedoelt dat de afslag verloopt als je de arm verdraait tijdens het in de hoogte verstellen? Heb ik gelukkig niet hoeven doen.
Bij het kopen van een oude draaitafel is de staat van onderhoud wel belangrijk. Heb zelf behoorlijk wat neergelegd voor een volledig gereviseerde Dual 505-2 maar dat bevalt echt super, de speler loopt spat zuiver en werkt beter dan n nieuwe van 300 euro.
Ongereviseerd wel oppassen, er moeten 2 snaren vervangen worden, ook een voor de snelheidsregeling en volgensmij een Rifa condensator in de "voeding". Pioneer PL-12(D) is ook een goede budget optie en wel gemakkelijker gereviseerd te krijgen.
Als je de arm fixeert in de armsteun en dan de arm base losmaakt, dan zou er toch niks mogen verdraaien? Of denk ik te simpel?Duclaasie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:02:
[...]
Exact, dat is precies wat er gebeurt. Na het inbouwen van een VM540ML moest de arm omlaag. Om dat goed te krijgen en de afslag weer goed heeft mij uiteindelijk uren gekost.
Zit er nog wel aan te denken om de 503-1 van mn vriendin een service beurt te geven of te laten geven. Dan is ie zeker goed. Mijn vriendin heeft nog wel een versterker en mogelijk speakers nodig. Maar die wil er niet al te veel aan uitbesteden. Dus dat wordt een marktplaatsje of mensen in omgeving vragen.Roderiktweaker schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:04:
@Threllius Die Dual 503-1 kan best prima zijn als deze nog goed werkt, eventueel een nieuw snaartje kan nog wel de moeite zijn. Verder zou ik er niet al te veel in investeren. Heb je ook een versterker en luidsprekers nodig? Dan kan je daar eerst in investeren.
Bij het kopen van een oude draaitafel is de staat van onderhoud wel belangrijk. Heb zelf behoorlijk wat neergelegd voor een volledig gereviseerde Dual 505-2 maar dat bevalt echt super, de speler loopt spat zuiver en werkt beter dan n nieuwe van 300 euro.
Ongereviseerd wel oppassen, er moeten 2 snaren vervangen worden, ook een voor de snelheidsregeling en volgensmij een Rifa condensator in de "voeding". Pioneer PL-12(D) is ook een goede budget optie en wel gemakkelijker gereviseerd te krijgen.
Staat hier om de hoek bij mij een 521 te koop gereviseerd en al. Zelf zal ik wel nog investeren in een goede versterker. En nu zal ik wss vloeken in de kerk. Maar 1 waarbij er spotify connect en bluetooth mogelijkheden zijn. Speakers is ook nog een punt van discussie voor mijzelf wat ik nou wil. Maar dat heeft niks meer met de draaitafel te maken dus daar zal ik nu maar even een punt achter zetten op dit forum.
Overigens is het kunststof vs metalen subplateau en het 7 vs 10mm lager niet altijd een wetmatigheid voor een bepaald model, soms heeft een TD-145MK2 of TD165 of TD166 bijvoorbeeld gewoon een 10mm lager. En dit 10mm lager kan zowel voorkomen bij een metalen als bij een kunststof subplateau. Thorens gebruikte tot op zekere hoogte gewoon wat op dat moment 'in stock' was.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-03-2024 22:21 ]
Ik zit nog een beetje te kijken tussen de €80,- en €120,- automatisch kom ik eigenlijk uit bij de hogere kant €120/€130. Maar dan ben ik weer zo dom om ook te kijken naar rond de €150. Ik verlies een beetje het doel uit het oog. €150 is wel echt pushing it aan wat ik wil uitgeven.
Zal er op dit moment geen nieuwe arm of element op zetten, eigenlijk is plug en play voor nu gewenst. mogelijkheid tot upgraden is altijd fijn.
Ik ga toch weer om een lijstje of opsomming vragen, Ik weet dat er al vele zijn geweest.
Ik zal eerst mijn eigen lijstje opstellen waar ik heb gekeken:
Sony PS-434 €80,-
Dual 505-2 €120
Dual 521 €125 (2 tekoop zwart als bruin allebei mooi als de zwarte met de plaat van de bruine was had ik hem al.
Technics SL-D2 €125
Pioneer PL-510 €150
Het oog wil ook wat, Dus het liefst zwart of hout.
Graag hoor ik jullie mening en/of andere opties.
man man wat een problemenThrellius schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:12:
Ik merk ik val een beetje in een rabbit hole, Wat met vinyl al redelijk makkelijk gaat gezien de hoeveelheid keus in kwaliteit en prijs klasse er zijn.
Ik zit nog een beetje te kijken tussen de €80,- en €120,- automatisch kom ik eigenlijk uit bij de hogere kant €120/€130. Maar dan ben ik weer zo dom om ook te kijken naar rond de €150. Ik verlies een beetje het doel uit het oog. €150 is wel echt pushing it aan wat ik wil uitgeven.
Zal er op dit moment geen nieuwe arm of element op zetten, eigenlijk is plug en play voor nu gewenst. mogelijkheid tot upgraden is altijd fijn.
Ik ga toch weer om een lijstje of opsomming vragen, Ik weet dat er al vele zijn geweest.
Ik zal eerst mijn eigen lijstje opstellen waar ik heb gekeken:
Sony PS-434 €80,-
Dual 505-2 €120
Dual 521 €125 (2 tekoop zwart als bruin allebei mooi als de zwarte met de plaat van de bruine was had ik hem al.
Technics SL-D2 €125
Pioneer PL-510 €150
Het oog wil ook wat, Dus het liefst zwart of hout.
Graag hoor ik jullie mening en/of andere opties.
Wat je daar bij de 521 volg ik ff niet meer.
je wil bepaald budget ervoor uitgeven maar je veranderd steeds?
Ik zelf zou voor de 521 gaan of de Pl 510
Maar ook voor alle geldt , hoe is het onderhoud, staat van naald, welk element??
E=
Je moet ook niet al te veel naar die prijzen kijken. Iedere malloot met een internetverbinding kan iets online gooien tegenwoordig. En teveel mensen beschouwen willekeurige prijzen van willekeurige nietsweters als de waarheid. Veel te vaak hoor ik als beargumentatie voor vraagprijzen "maar voor dat staat het ook op marktplaats/ebay/whatever!". Zelfs kringlopen vallen daarvoor. Dat iets voor een bepaald bedrag te koop staat, wil niet zeggen dat het er ook voor verkocht gaat worden. En zelfs als het ooit voor die prijs verkocht is, wil het niet zeggen dat dat nog een keer gebeurt. Dat had iemand geweest kunnen zijn die jaarlijks een paar ton verdient. En door dat soort lui, die teveel betalen maar het niks boeit, zijn online prijzen overal door het dak aan het groeien.Threllius schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:07:
Ik snap de prijs verloop ook niet van de Thorens TD160, Er staan er meerdere tekoop, en kan niet echt een lijn vinden in de prijs/waarde. Staan erop voor €200, €220, €800 en €1000.
Er zit een heel scala aan personen online die iets hebben om te verkopen. Sommigen hebben de zolder van hun oma opgeruimd, vinden daar nog een oud apparaat uit de jaren 60 en denken er even mee binnen te kunnen lopen. Die kijken naar huidige online prijzen, nemen de duurste daarvan (ongeacht of de staat vergelijkbaar is) en doen er nog wat bovenop. Anderen moeten nodig hun huis opruimen, hebben geen zin om maandenlang te wachten tot er eindelijk eens iemand "dat oude ding" op wil komen halen, dus zetten m voor een prikkie neer. Die laatsten zie je niet zo snel, want die zijn vaak snel weg. Dus als je op een bepaald moment zoekt vind je voornamelijk de dure troep die niemand voor de vraagprijs wil.
Zoals altijd, je betaalt een bedrag voor een product wat je het waard vind. Als je iets de vraagprijs niet waard vind, koop je het niet.
Mooie kap, zo te zien. De kap van mijn 704 heeft een grote scheur bovenop en sluit niet goed (of blijft niet open staan
De anti skating heb ik hier o.a ooit gekocht: https://artofvinyl.nl/sho...-1229-anti-skating-wheel/Vintage1967 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:14:
@ivo1969 Netjes! Ik heb zelf een 704 en ben benieuwd naar de anti-skating. Is die dan van een donor Dual of kan je die nog kopen? En welk probleem heb je daarmee vervangen?
Mooie kap, zo te zien. De kap van mijn 704 heeft een grote scheur bovenop en sluit niet goed (of blijft niet open staan). Een bekend probleem, blijkbaar. Hoe is dat met die nieuwe kap?
Dat plastic onderdeel scheurt door midden en dan is je arm niet meer goed af te stellen.
De nieuwe kap had ik gekocht bij S. de vries uit Schiedam , nooit klachten mee gehad en de kap blijft netjes openstaan en past perfect.
Als jouw kap niet goed blijft openstaan , dan kan dat komen dan de scharnieren bij gedraaid moeten worden.
De reden dat ik nog platen draai is dat ik vroeger ook mixte, ik had 2 Technics SL1200mk2 tafels(waarvan ik er nog 1 voor in mijn hifi set heb behouden na mijn dj periode) en een 4 kanaals Numark mengtafeltje en ja ik kon en kan het behoorlijk goed en had ook een aantal mixed cd's gemaakt!!!
Al mijn 12" ep's en maxisingles heb ik nog bewaard en draai ik af en toe nog weleens. Voor mijn dance (verzamelnaam) platen gebruik ik een Tonar Banana element. Waar op een moderne hippe draaitafel van de Mediamarkt een plaat als Daft Punk - Get Lucky (die vind ik waanzinnig vet klinken qua geluid) hopeloos over skipt en dat zelfs nieteens met de anti-skating eruit te halen is, speelt mijn SL1200mk2 met een Tonar Banana ook de meest hard opgenomen platen moeiteloos af en een olifant kan naast de speler de samba gaan dansen en dan skipt de speler nog niet over en dat is zoals de dj het hebben wil
Maaaar, er is nog een andere reden dat ik nog volop oude lp's draai uit de jaren 60, 70 en 80 en dat is om een ergernis.
Een ergernis aan de mensen achter de knoppen van de geluidsstudio.
De cd speler is een fantastische uitvinding, high res audio een nog betere. Sterker nog, een high res audio bestand van dezelfde master is superieur aan de vinylplaat van dezelfde master. Voor nieuwe muziek prefereer ik dan ook een high res formaat(verzamelnaam).
Dat geldt voornamelijk voor nieuwe muziek, maar voor oude gaat die vlieger helaas niet altijd op. Heb talloze voorbeelden dat de cd oud, erg dun, doffig en veelal in mono is opgenomen, terwijl de originele grammofoonplaat vol, rijk in hifi stereo is opgenomen, het klinkt net alsof de muziek gisteren nog is gespeeld.
Zo heb ik een verzamel cd van The Bee Gees en de geluidskwaliteit is letterlijk om te huilen, alsof het op een jaren 50 mono recordertje is opgenomen, vooral bij het nummer ´Save by the bell´ springen de tranen in mijn ogen...., ja van verdriet. Zet ik de originele LP op dan wordt de kamer gevuld met die typisch zware Engelse Bee Gees sound in full hifi stereo en reist het kippenvel van genot over mijn lijf en trillen de kopjes in de kast, precies zoals ik de Bee Gees ken en zoals ik het wil horen !!!
Maar het ergst van alles is dat als ik die plaat opneem met mijn Philips CDR-880 cd recorder en ik de cd daarna afspeel, dat tie nog net zo vol en rijk klinkt als de originele lp!!!
Het kan dus wel, oude muziek goed digitaal laten klinken, maar het frustreert mij dat er van die hippe betweters werken in die cd studio's die van mening zijn dat het oud moet klinken, persoonlijk vind ik dit dus echt ronduit schandalig gezien je wel de hoofdprijs voor de cd betaald. Gelukkig bestaan er nog wel goede digitale heruitgaven van oude albums die wel goed geremasterd zijn. Een mooi voorbeeld is Hank Marvin's guitar syndicate - New Earth part 1 & 2 uit mijn geboortejaar 1977, uitgebracht op een lp van EMI. Hier was ik jaren naar op zoek geweest naar deze lp en inmiddels heb ik zowel de lp als de latere cd heruitgave. Van de lp krijg ik kippenvel en van de cd val ik stijl achterover, wat een goede remaster is dit, je hoort dat er een geluidsman met verstand van muziek achter de knoppen had gezeten.
Helaas is niet elke digitale versie goed en ben je genoodzaakt op terug te vallen op de langspeel grammofoonplaat, want jammer maar helaas zijn een hoop jaren 60 en 70 7" singletjes mono opgenomen, reden: Geoptimaliseerd voor de jukebox, vandaar ook het grote gat in het midden
Ben ik audiofiel, naja, het neigt er wel een beetje naar hoewel ik wel normaal probeer te blijven, ik hoor echter wel duidelijk het verschil tussen een goede opname en een slechte opname.
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.
Zo’n anti-skate wieltje heb ik ook wel eens hersteld met de superglue en bakpoeder truuk. Idem voor het onderdeeltje onder de lifthoogte versteller, die geeft ook vaak de geest.ivo1969 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:08:
[...]
De anti skating heb ik hier o.a ooit gekocht: https://artofvinyl.nl/sho...-1229-anti-skating-wheel/
Dat plastic onderdeel scheurt door midden en dan is je arm niet meer goed af te stellen.
De nieuwe kap had ik gekocht bij S. de vries uit Schiedam , nooit klachten mee gehad en de kap blijft netjes openstaan en past perfect.
Als jouw kap niet goed blijft openstaan , dan kan dat komen dan de scharnieren bij gedraaid moeten worden.
nineball schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:34:
[...]
Zo’n anti-skate wieltje heb ik ook wel eens hersteld met de superglue en bakpoeder truuk. Idem voor het onderdeeltje onder de lifthoogte versteller, die geeft ook vaak de geest maar is ook nieuw te krijgen.
https://artofvinyl.nl/shop/dual-rotation-bearing/
Dat zou ik ook eerst proberen. Je kan ook speciaal vulpoeder voor superlijm krijgen, maar bakpoeder is idd een veel gebruikt alternatief.nineball schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:34:
[...]
Zo’n anti-skate wieltje heb ik ook wel eens hersteld met de superglue en bakpoeder truuk.
Dat is helaas een bekend fenomeen. Overigens denk ik eerlijk gezegd dat de oorzaak vooral aan de commerciële kant ligt. Platenmaatschappijen willen dat hun plaat er uit springt op de radio, wat ze zeker de afgelopen jaren hebben gedaan door zodanig te comprimeren dat de complete dynamiek weg is. Zoek maar eens op loudness war, en er gaat een wereld voor je open.CB-Interactive schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:56:
Ik kom er voor uit dat ik naast dance, pop, rock, metal vooral ook van oude muziek hou.
De reden dat ik nog platen draai is dat ik vroeger ook mixte, ik had 2 Technics SL1200mk2 tafels(waarvan ik er nog 1 voor in mijn hifi set heb behouden na mijn dj periode) en een 4 kanaals Numark mengtafeltje en ja ik kon en kan het behoorlijk goed en had ook een aantal mixed cd's gemaakt!!!
Al mijn 12" ep's en maxisingles heb ik nog bewaard en draai ik af en toe nog weleens. Voor mijn dance (verzamelnaam) platen gebruik ik een Tonar Banana element. Waar op een moderne hippe draaitafel van de Mediamarkt een plaat als Daft Punk - Get Lucky (die vind ik waanzinnig vet klinken qua geluid) hopeloos over skipt en dat zelfs nieteens met de anti-skating eruit te halen is, speelt mijn SL1200mk2 met een Tonar Banana ook de meest hard opgenomen platen moeiteloos af en een olifant kan naast de speler de samba gaan dansen en dan skipt de speler nog niet over en dat is zoals de dj het hebben wilMet dergelijke platen is er ook nauwelijks volume verschil tov de cd speler. Voor normale LP's en singles heb ik een andere headshell met een AT95e element welke zeer lekker matcht met de phono pre-amp in mijn Yamaha receiver.
Maaaar, er is nog een andere reden dat ik nog volop oude lp's draai uit de jaren 60, 70 en 80 en dat is om een ergernis.
Een ergernis aan de mensen achter de knoppen van de geluidsstudio.
De cd speler is een fantastische uitvinding, high res audio een nog betere. Sterker nog, een high res audio bestand van dezelfde master is superieur aan de vinylplaat van dezelfde master. Voor nieuwe muziek prefereer ik dan ook een high res formaat(verzamelnaam).
Dat geldt voornamelijk voor nieuwe muziek, maar voor oude gaat die vlieger helaas niet altijd op. Heb talloze voorbeelden dat de cd oud, erg dun, doffig en veelal in mono is opgenomen, terwijl de originele grammofoonplaat vol, rijk in hifi stereo is opgenomen, het klinkt net alsof de muziek gisteren nog is gespeeld.
Zo heb ik een verzamel cd van The Bee Gees en de geluidskwaliteit is letterlijk om te huilen, alsof het op een jaren 50 mono recordertje is opgenomen, vooral bij het nummer ´Save by the bell´ springen de tranen in mijn ogen...., ja van verdriet. Zet ik de originele LP op dan wordt de kamer gevuld met die typisch zware Engelse Bee Gees sound in full hifi stereo en reist het kippenvel van genot over mijn lijf en trillen de kopjes in de kast, precies zoals ik de Bee Gees ken en zoals ik het wil horen !!!
Maar het ergst van alles is dat als ik die plaat opneem met mijn Philips CDR-880 cd recorder en ik de cd daarna afspeel, dat tie nog net zo vol en rijk klinkt als de originele lp!!!, je mist alleen het zien draaien van de plaat.
Het kan dus wel, oude muziek goed digitaal laten klinken, maar het frustreert mij dat er van die hippe betweters werken in die cd studio's die van mening zijn dat het oud moet klinken, persoonlijk vind ik dit dus echt ronduit schandalig gezien je wel de hoofdprijs voor de cd betaald. Gelukkig bestaan er nog wel goede digitale heruitgaven van oude albums die wel goed geremasterd zijn. Een mooi voorbeeld is Hank Marvin's guitar syndicate - New Earth part 1 & 2 uit mijn geboortejaar 1977, uitgebracht op een lp van EMI. Hier was ik jaren naar op zoek geweest naar deze lp en inmiddels heb ik zowel de lp als de latere cd heruitgave. Van de lp krijg ik kippenvel en van de cd val ik stijl achterover, wat een goede remaster is dit, je hoort dat er een geluidsman met verstand van muziek achter de knoppen had gezeten.
Helaas is niet elke digitale versie goed en ben je genoodzaakt op terug te vallen op de langspeel grammofoonplaat, want jammer maar helaas zijn een hoop jaren 60 en 70 7" singletjes mono opgenomen, reden: Geoptimaliseerd voor de jukebox, vandaar ook het grote gat in het midden.
Ben ik audiofiel, naja, het neigt er wel een beetje naar hoewel ik wel normaal probeer te blijven, ik hoor echter wel duidelijk het verschil tussen een goede opname en een slechte opname.
Je hebt gelijk en als ik dit lees springen de tranen dan ook weer in mijn ogen en is ook de reden dat ik de originele vinylplaten, al dan niet tweedehands(why not? als de plaat en kaft nog gaaf is...) ging kopen.Duclaasie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:41:
[...]
Dat is helaas een bekend fenomeen. Overigens denk ik eerlijk gezegd dat de oorzaak vooral aan de commerciële kant ligt. Platenmaatschappijen willen dat hun plaat er uit springt op de radio, wat ze zeker de afgelopen jaren hebben gedaan door zodanig te comprimeren dat de complete dynamiek weg is. Zoek maar eens op loudness war, en er gaat een wereld voor je open.
Juist een van de kenmerken van een goede muziekopname is dat het ook niks te kort komt aan dynamiek. Immers als muziek moet imponeren is het dynamiek daar een uitstekend instrument voor.
En juist daar ontbreekt het volledig aan bij sommige ´loudness war´ cd's en geeft het bij bepaalde muziek het gevoel dat je op de kermis rond dartelt.
Als set heb ik een Technics SL1200mk2 draaitafel, een Akai GX635d tapedeck, een Philips CDR-880 cd recorder(niet aangesloten) en de overige componenten zijn van Yamaha Natural Sound waaronder het hart van mijn set, een receiver uit 2000 en voor muziek gebruik ik 2 B&W frontspeakers dm603s2.
De reden waarom ik Yamaha heb gekozen was op basis van meerdere luistertests vooraf met mijn eigen muziek en mijn toenmalige Sennheiser HD600 koptelefoon had ik ook altijd bij me.
Uiteindelijk bleven er 3 modellen over waaronder een Pioneer, een Denon en een Yamaha. Ze klonken allemaal geweldig hoor, maar de Yamaha klonk het meest levendig, behoorlijk dynamisch en is de denkbeeldige plaatsing van de instrumenten uitstekend.
De Yamaha klonk alles behalve oppervlakkig en ik kon Yamaha al om zijn dynamiek, want in 1998 had ik al een Yamaha KX580 Special Edition cassettedeck aangeschaft. Ik zeg eerlijk, ik ben nog geen ander cassettedeck tegen gekomen dat er zo'n lage ruisvloer op na houdt met opnemen dan dit deck. Een signaal/ruisafstand van 80dB en een frequentiebereik van 20-20.000hz, geweldige rapportcijfers voor een cassettedeck.(dit model was ook What's hifi award winner en kreeg 5 sterren)
Die receiver(ook 5 sterren, een model hoger was What's hifi award winner) heeft ook heel veel dynamiek, maar ook zeer veel detailleerde lage tonen, de lage tonen klinken zeer strak en voel je ook in je buik zonder dat het gelijk boomerig klinkt. In plaats van weg te lopen voor de herrie blijf je geïnteresseerd luisteren, want naast het geweldige laag is de rest ook dik in orde met veel detail in het geluid.
Tot zoverre mijn geluidsinstallatie waarmee ik de muziek beluister.
Deze set is goed genoeg om de verschillen te laten horen, een slechte opname valt gelijk door de mand. Daarom is het des te frustrerender als je voor de hoofdprijs een cd koopt dat klinkt als een kermis terwijl de weergaveapparatuur in staat is om met dynamiek te imponeren.
Nu hebben platen weliswaar minder dynamiek dan een cd technisch theoretisch gezien. Maar een originele lp heeft nog wel dynamiek, een Loudness war cd nauwelijks. Geef me dan maar de originele lp
Dit is ook de reden waarom ik geen radio luister via mijn set, aan de tuner ligt het niet, dat hadden een aantal zendpiraten al bewezen en klinkt het geluid fantastisch zelfs. Maar de landelijke zenders, vooral de commerciële stations zijn helemaal plat gecomprimeerd, klinkt als een kermis, vooral Radio 538. Voor radio gebruik ik mijn soundbar wel, vind het geluid van de radio afbreuk doen op mijn set, erger nog, het geluid van televisie uitzendingen is stukken beter dan dat van digitale radio qua dynamiek. Beter gezegd als ik mijn tapedeck op de source monitor stand zet wapperen bij een tv uitzending de VU meters meer heen en weer als bij een radio uitzending.
Maar ff omgedacht is het ook wel weer zo dat een set die het onderste uit de kan kan halen dus ook frustraties met zich mee kan brengen en daar heb je met een modern Sonos boxie geen last van gezien alles praktisch hetzelfde klinkt, maar je mist dan wel wat bij een goede bron
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.
Maar wat kost die super lijm en opvulmiddel. Als je niet veel lijmt is denk ik nieuw plastic onderdeel goedkoper?mr_petit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:23:
[...]
Dat zou ik ook eerst proberen. Je kan ook speciaal vulpoeder voor superlijm krijgen, maar bakpoeder is idd een veel gebruikt alternatief.
Een fles van 25ml superlijm en een half kilo bakpoeder, daar kan je heel veel onderdelen mee lijmen
[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 17-03-2024 15:17 ]
Dan moet dat onderdeel wel leverbaar zijn. En dat is voor platenspelers uit de jaren '70 niet altijd het geval. Maar antwoord op je vraag is €8,00 voor 5 ml. Gewoon bij de Praxis. Bakpoeder (of zoiets) kost ook de wereld niet.ivo1969 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:10:
[...]
Maar wat kost die super lijm en opvulmiddel. Als je niet veel lijmt is denk ik nieuw plastic onderdeel goedkoper?
Superlijm koop je bij de action: 54 centVintage1967 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:17:
[...]
Maar antwoord op je vraag is €8,00 voor 5 ml. Gewoon bij de Praxis. Bakpoeder (of zoiets) kost ook de wereld niet.
https://www.action.com/nl-nl/p/41700/secondelijm/
(ze hebben ook merkspul voor een euro)
En bakpoeder kost 65 cent
https://www.ah.nl/producten/product/wi521091/ah-bakpoeder
Dus die beide producten zijn ècht goedkoop.
Echt vulmiddel is natuurlijk aanzienlijk duurder. Waarschijnlijk wel beter/sterker, maar dat is voor dit doel waarschijnlijk niet nodig. Er komt geen kracht op, en het is het opvullen van een ouderdomsscheurtje, geen scheurtje dat door overbelasting ontstaan is.
Ik denk alleen dat bakpoeder niet heel erg waterbestendig is, maar dat is hier niet echt een vereiste.
Ik denk dat je bijna elk kristallijn poeder kan gebruiken. Bakpoeder is natuurlijk als zo'n internethype ontstaan omdat iemand dat in z'n keukenkastje had staan, maar ik denk niet dat het een speciale chemische reactie aangaat, dus dat het per sé bakpoeder (of 1 van z'n bestandsdelen) hoeft te zijn.
Ik denk dat talkpoeder oid wellicht nog beter werkt.
[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 17-03-2024 15:37 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Duclaasie op 17-03-2024 16:53 . Reden: Aanvulling ]
Oke, maar hoe werkt het dan ?? Lijmen en dan bakpoeder er over, of van te voren mengen? Ik ken de truuk nietmr_petit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:25:
[...]
Superlijm koop je bij de action: 54 cent
https://www.action.com/nl-nl/p/41700/secondelijm/
(ze hebben ook merkspul voor een euro)
En bakpoeder kost 65 cent
https://www.ah.nl/producten/product/wi521091/ah-bakpoeder
Dus die beide producten zijn ècht goedkoop.
Echt vulmiddel is natuurlijk aanzienlijk duurder. Waarschijnlijk wel beter/sterker, maar dat is voor dit doel waarschijnlijk niet nodig. Er komt geen kracht op, en het is het opvullen van een ouderdomsscheurtje, geen scheurtje dat door overbelasting ontstaan is.
Ik denk alleen dat bakpoeder niet heel erg waterbestendig is, maar dat is hier niet echt een vereiste.
Ik denk dat je bijna elk kristallijn poeder kan gebruiken. Bakpoeder is natuurlijk als zo'n internethype ontstaan omdat iemand dat in z'n keukenkastje had staan, maar ik denk niet dat het een speciale chemische reactie aangaat, dus dat het per sé bakpoeder (of 1 van z'n bestandsdelen) hoeft te zijn.
Ik denk dat talkpoeder oid wellicht nog beter werkt.
https://www.youtube.com/r...ry=super+glue+baking+sodaivo1969 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Oke, maar hoe werkt het dan ?? Lijmen en dan bakpoeder er over, of van te voren mengen? Ik ken de truuk niet
Bij mij passen de m2.5 boutjes gewoon in de slots van de cartridgedrager.Vintage1967 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:37:
Vraagje. Ik heb nu een AT95E op mijn Dual 704. Daarvoor gebruik ik M2 boutjes. Nu zie ik dat de AT-VM95 reeks gebruik maakt van M2,6 boutjes. Is dat een kwestie van iets grotere gaatjes in de headshell, of verstier ik dan de boel voor de toekomst? Ik verwacht het niet, maar better safe than sorry.
De kleine nylon ringetjes passen er ook in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DFwP9eqhnY7kwB3Kr92yXm0H.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ii3T8cFkZtJd9ZLkXU4uvOkF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JuqpYd9EeLUn2x0LlUqMaWN5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/trBZsSrbV50ltbCny7KRSpzy.jpg?f=user_large)
De pop-up lampjes van de draaitafels zijn inmiddels overleden, maar daar laat ik t.z.t. toch LED vervangers in zetten. Maar het is allemaal wel weer een goede, waardoor het er niet van is gekomen. Het viel mij op dat de prijzen op Discogs echt enorm zijn gestegen voor tweedehands vinyl in dit genre. In mijn (kleine) verzameling zaten wel wat exemplaren die inmiddels gewild (en daardoor duur) zijn. Maar dat zijn nou niet per se de platen die ik zelf heel goed vind. Die heb ik nu op discogs gezet voor de nu geldende prijzen. Dan koop ik weer wat terug wat ik wel leuk vind om te draaien. Ik heb mijn vinyl niet om rijk van te willen worden, maar om af en toe muzikaal van te genieten. Maar stiekem schrok ik toch wel wat van de prijzen. Er zijn de afgelopen jaren wel wat labels bijgekomen die repressen en dat vind ik ook goed iets. Kun je toch nog aan gewilde of schaarse exemplaren komen.
https://www.discogs.com/user/DJ41
Beauty is in the eye of the beerholder
Helaas blijft het daar niet bij.
De arm beweegt niet uit zichzelf behalve op en naar. Als ik het goed heb uitgezocht komt dit door de steurpimpel. De rca aansluitingen zijn een beetje gecorrodeerd, en er zit een mechanische resonantie in de draaitafel die ook mee komt over de speakers als je hem aansluit.
Opzich ben ik handig zat om het een en ander zelf te doen, maar daar wil ik dan wel graag een voorbeeld of handleiding van hebben.
Mocht iemand weten waar ik dat kan vinden hoor ik het graag, en ander hoor ik graag een indicatie van wat jullie verwachten wat het gaat kosten om een reparatie te laten uitvoeren.
De tafel is qua uiterlijk in zeer goede staat.
Dan heb je wel erg veel voor de 521 betaald, maar goed steuerpimpel is zo vervangen , nieuwe plugjes ook. Mechanische resonantie mag je voor mij beter uitleggen. Voor dit soort reparatie reken ik zelf een 35 - 50 euro, maar goed tus van mijn kant ook maar een hobby om de dual s draaiende te houden.Threllius schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:16:
Nou nou, na wat wikken en wegen een dual 521 op de kop getikt. Voor wel een hele €70,-.
Helaas blijft het daar niet bij.
De arm beweegt niet uit zichzelf behalve op en naar. Als ik het goed heb uitgezocht komt dit door de steurpimpel. De rca aansluitingen zijn een beetje gecorrodeerd, en er zit een mechanische resonantie in de draaitafel die ook mee komt over de speakers als je hem aansluit.
Opzich ben ik handig zat om het een en ander zelf te doen, maar daar wil ik dan wel graag een voorbeeld of handleiding van hebben.
Mocht iemand weten waar ik dat kan vinden hoor ik het graag, en ander hoor ik graag een indicatie van wat jullie verwachten wat het gaat kosten om een reparatie te laten uitvoeren.
De tafel is qua uiterlijk in zeer goede staat.
Kan helaas op het moment geen account aanmaken gezien ze geen nieuwe aanmeldingen accepteren.Duclaasie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:22:
Op Vinylengine even een account aanmaken en er gaat een wereld voor je open.
Kan wel het forum lezen maar niks posten of beschrijvingen downloaden.
Veel voor de 521? Je bedoelt in de staat dat ie nu is neem ik aan. In werkende staat zie ik ze gaan vanaf €120,- Maar maakt me niet veel uit. Ik heb een net uitziende bruin uitgevoerde Dual.ivo1969 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:48:
[...]
Dan heb je wel erg veel voor de 521 betaald, maar goed steuerpimpel is zo vervangen , nieuwe plugjes ook. Mechanische resonantie mag je voor mij beter uitleggen. Voor dit soort reparatie reken ik zelf een 35 - 50 euro, maar goed tus van mijn kant ook maar een hobby om de dual s draaiende te houden.
Nu alleen nog goed werkende.
Ik zal even beter proberen uit te leggen hoe en wat gezien ik het vorige bericht nogal haastig en slaperig heb gemaakt.
Zoals gezegd de RCA kabel moet vervangen worden. (Is geen groot karwei en verwacht dit makkelijk zelf te kunnen als ik de tafel eenmaal open heb). Ik zal daarbij ook het aarde draad vervangen, gewoon een compleet nieuw setje aansluit kabels.
De tafel bezit het bekende kwaaltje dat de autofunctie niet werkt;
De start, stop hendel/knop gaat niet uit zichzelf terug naar de rust positie en bij start blijft de arm zichzelf alleen omhoog en omlaag bewegen. (Dat de arm alleen omhoog omlaag beweegt schijnt de steuerpimpel te zijn. Ik vermoed dat de start, stop rust daar ook aan hangt).
Als je handmatig de start/stop hendel/knop van stop naar rust brengt, en dat is net een mm te ver blijft de tafel starten en stoppen.
Het strobe lampje blijft niet altijd aan.
En de resonantie kwam een 2de keer niet meer over de speakers maar is heb nu het vermoeden is dat het een gevalletje van smering is. Dus van binnen gewoon helemaal schoonmaken en even opnieuw smeren.
Open maken draaitafel is schroeven tegen klok indraaien dat je ze kan bewegen. Dan naar voren of achteren bewegen en dan kan je gelijktijdig de platenspeler uit zijn plint halen. Het is dus een truukje. Nieuwe kabel kan , maar denk dan gelijk aan de kabel schoentjes. Verder koop een goede steuerpimpel en geen bij alie. Gebruik de juiste smeermiddel anders wordt het erger. Afstellen je moet weten hoe je dat moet doen .Threllius schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:25:
[...]
Kan helaas op het moment geen account aanmaken gezien ze geen nieuwe aanmeldingen accepteren.
[...]
Veel voor de 521? Je bedoelt in de staat dat ie nu is neem ik aan. In werkende staat zie ik ze gaan vanaf €120,- Maar maakt me niet veel uit. Ik heb een net uitziende bruin uitgevoerde Dual.
Nu alleen nog goed werkende.
Ik zal even beter proberen uit te leggen hoe en wat gezien ik het vorige bericht nogal haastig en slaperig heb gemaakt.
Zoals gezegd de RCA kabel moet vervangen worden. (Is geen groot karwei en verwacht dit makkelijk zelf te kunnen als ik de tafel eenmaal open heb). Ik zal daarbij ook het aarde draad vervangen, gewoon een compleet nieuw setje aansluit kabels.
De tafel bezit het bekende kwaaltje dat de autofunctie niet werkt;
De start, stop hendel/knop gaat niet uit zichzelf terug naar de rust positie en bij start blijft de arm zichzelf alleen omhoog en omlaag bewegen. (Dat de arm alleen omhoog omlaag beweegt schijnt de steuerpimpel te zijn. Ik vermoed dat de start, stop rust daar ook aan hangt).
Als je handmatig de start/stop hendel/knop van stop naar rust brengt, en dat is net een mm te ver blijft de tafel starten en stoppen.
Het strobe lampje blijft niet altijd aan.
En de resonantie kwam een 2de keer niet meer over de speakers maar is heb nu het vermoeden is dat het een gevalletje van smering is. Dus van binnen gewoon helemaal schoonmaken en even opnieuw smeren.
Denk gelijk aan de beruchte condensatoren , die preventief vervangen, eventueel de motor reviseren, pully schoonmaken.
Stroboscoop lampje eventueel omdraaien en contact punten schoonmaken met glasvezel borsteltje
[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 20-03-2024 10:44 ]
Op Vinyl Engine kan je inmiddels al jaren geen account meer aanmaken, helaas. De melding luidt nog steeds:Duclaasie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:22:
Op Vinylengine even een account aanmaken en er gaat een wereld voor je open.
/f/image/l8Vm4nJqBKnp4n3KRGDOk1tf.png?f=fotoalbum_large)
VinylEngine heeft een zonderlinge eigenaar met strenge regels en hij steekt oneindig veel energie in het beveiligen van de website tegen mensen die teveel downloaden, een 2e account aan proberen te maken, via een andere IP adres in proberen te loggen, mobiel inloggen, etc. Daarom ook veel bans. Maar omdat het nog steeds niet waterdicht is heeft de eigenaar het aanmaken van nieuwe accounts helemaal dicht gezet.
Gelukkig zijn de forumpagina's ook zonder account nog wel te lezen, manuals downloaden is er dan alleen niet bij. Jammer, want het zijn gewoon vrijwillge uploads van users waarmee de VE database gevoed wordt, ik heb er zelf ook veel geupload. Het grappige is dat ook allerlei manuals afkomstig van andere sites (met het brandmerk van die site dus, o.a. pickupnaald.nl) gewoon in de VE terecht komen, waarbij dan een VE voorblad wordt toegevoegd. Dus het protectionisme gaat alleen 1 kant op.
Veel mensen zijn verder gegaan op Audiokarma, waar het beleid een stuk vrijer is. Ook daar is veel info te vinden, en registreren kan gewoon.
JaS heeft ook wel gezegd dat hij erover nadenkt om de hele manuals sectie open te gooien, maar dat dat teveel bandbreedte kost en dat dat ook de reden is van zijn beleid.
Ik heb daar zelf ook diverse malen manuals geüpload, maar ik kan me wel enigzins voorstellen om dat met enige beperking te verspreiden. Veel spul wordt namelijk ook hernieuwd aangeboden tegen betaling, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Anderzijds toegang tot de uploads dicht te zetten voor liefhebbers is ook niet de bedoeling
In mijn ogen zou het beste beleid zijn om bijv. een account een actiefstatus te geven na bijv. 10 of 20 constructieve forumposts, bijvoorbeeld net zoiets als hier HK toegang.
De AK database gebruik ik eerlijk gezegd nooit. Ik vind het format ook minder fijn opgezet dan VE
Voor mensen die een VE account hebben is het wel zaak het forum zo nu en dan ingelogd te bezoeken.
Na 1 of 2 jaar inactiviteit (weet niet de exacte tijd) worden accounts op non actief gezet en geruimd.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2024 19:17 ]
als je mij even een dm schiet met je email adres dan stuur ik de Service Manual en de User manual voor de Dual 521 naar je toe... (ja ik heb wél een account op Vinyl EngineThrellius schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:25:
[...]
Kan helaas op het moment geen account aanmaken gezien ze geen nieuwe aanmeldingen accepteren.
[...]
Nieuwsgierigheid heeft gisteravond gewonnen.ivo1969 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Open maken draaitafel is schroeven tegen klok indraaien dat je ze kan bewegen. Dan naar voren of achteren bewegen en dan kan je gelijktijdig de platenspeler uit zijn plint halen. Het is dus een truukje. Nieuwe kabel kan , maar denk dan gelijk aan de kabel schoentjes. Verder koop een goede steuerpimpel en geen bij alie. Gebruik de juiste smeermiddel anders wordt het erger. Afstellen je moet weten hoe je dat moet doen .
Denk gelijk aan de beruchte condensatoren , die preventief vervangen, eventueel de motor reviseren, pully schoonmaken.
Stroboscoop lampje eventueel omdraaien en contact punten schoonmaken met glasvezel borsteltje
Heb de tafel opengemaakt en ben gaan ontdekken hoe deze werkt en wat ik kon zien dat er mis was.
De tafel ziet er van binnen verbazingwekkend schoon uit.
1. Steuerpimpel was inderdaad pleiten, Echte restaurateurs even de oren dicht, Gezien ik er niet 1 had liggen en toch wilde testen een o-ring gepakt van mooie diameter stukje afgesneden bol geschuurd gaatje erin en erop gezet.
En hij werkt.
2. De start stop functioneerde niet goed, hij ging niet terug naar de rust positie. Kwestie van smering.
Het vet was oud maar zat nog niet vast, desondanks schoongemaakt met alcohol, en opnieuw gesmeerd.
3. Strobe lampje ging uit en aan, In de schakelaar van het strobe lampje de contactjes schoongemaakt, en opgelost.
4. Condensatoren wel even gecheckt, niet vervangen. Deze heb ik ook niet liggen voor nu ze werken nog prima.
5. RCA kabel, helaas niet kunnen vervangen, Van de desbetreffende kabelschoentjes had ik alleen nog de mannelijke variant. die moet ik dus even halen.
Goed na alles checked/vervangen te hebben, tafel omgedraaid los in zijn bak gezet en stekker erin.
Niet op de versterker aangesloten want de RCA is zwaar gecorrodeerd.
Hadden nog een plaat met een kras dus die erop gelegd.
En ja hoor start stop werkt. de arm werkt ook perfect, hij beweegt goed naar de plaat,
Strobe lampje is niet meer uit geweest.
Dus afstellen van de arm. Tja, dat is geen rocket science, maar toch lukt het niet.
Ik heb geen weegschaaltje dus het is een beetje op gevoel.
Maar zelfs op zware naalddruk als op hele lichte naalddruk blijft de naald niet in de groef, Antiskating op max of niet (ik weet voor afstellen moet ie op 0). Misschien is dit pas te doen als de tafel weer goed in elkaar zit. Al stond de tafel wel zo goed als vlak.
De naald heeft nog wel een mooi puntje, (bekeken met 3x vergrootglas)
Arm afstellen is inderdaag geen rocket science, : anti skating inderdaad naar nul, stekker uit stop contact en dan arm naar lp.Threllius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Nieuwsgierigheid heeft gisteravond gewonnen.
Heb de tafel opengemaakt en ben gaan ontdekken hoe deze werkt en wat ik kon zien dat er mis was.
De tafel ziet er van binnen verbazingwekkend schoon uit.
1. Steuerpimpel was inderdaad pleiten, Echte restaurateurs even de oren dicht, Gezien ik er niet 1 had liggen en toch wilde testen een o-ring gepakt van mooie diameter stukje afgesneden bol geschuurd gaatje erin en erop gezet.
En hij werkt.
2. De start stop functioneerde niet goed, hij ging niet terug naar de rust positie. Kwestie van smering.
Het vet was oud maar zat nog niet vast, desondanks schoongemaakt met alcohol, en opnieuw gesmeerd.
3. Strobe lampje ging uit en aan, In de schakelaar van het strobe lampje de contactjes schoongemaakt, en opgelost.
4. Condensatoren wel even gecheckt, niet vervangen. Deze heb ik ook niet liggen voor nu ze werken nog prima.
5. RCA kabel, helaas niet kunnen vervangen, Van de desbetreffende kabelschoentjes had ik alleen nog de mannelijke variant. die moet ik dus even halen.
Goed na alles checked/vervangen te hebben, tafel omgedraaid los in zijn bak gezet en stekker erin.
Niet op de versterker aangesloten want de RCA is zwaar gecorrodeerd.
Hadden nog een plaat met een kras dus die erop gelegd.
En ja hoor start stop werkt. de arm werkt ook perfect, hij beweegt goed naar de plaat,
Strobe lampje is niet meer uit geweest.
Dus afstellen van de arm. Tja, dat is geen rocket science, maar toch lukt het niet.
Ik heb geen weegschaaltje dus het is een beetje op gevoel.
Maar zelfs op zware naalddruk als op hele lichte naalddruk blijft de naald niet in de groef, Antiskating op max of niet (ik weet voor afstellen moet ie op 0). Misschien is dit pas te doen als de tafel weer goed in elkaar zit. Al stond de tafel wel zo goed als vlak.
De naald heeft nog wel een mooi puntje, (bekeken met 3x vergrootglas)
Arm zo afstellen dat arm netjes horizontaal zweeft (eerst door het gewicht voor of naar achteren te schuiven) het fine tunen doe je met het draai gedeelte van het gewicht.
Ik weet niet welk element je hebt, maar dan het aantal gram instellen en daarna anti skating ( zelfde waarde als het aantal gram).
Als de naald echt goed is dan zou het zo goed moeten gaan.
Trouwens leuk weetje, als je het dual plaatje aan de rechterzijde iets omhoog doet en weg draait zit daar de afstelknop als ooit de naald niet goed op begin lp terecht komt.
[ Voor 3% gewijzigd door ivo1969 op 21-03-2024 10:48 ]
Als de naald namelijk zo ver weg is blijft hij natuurlijk zeker niet in de groef zitten.
Wil eerst de tafel werkend hebben, ik kan nu testen met een plaat waar geluid uit komt en een naald waarvan het me niet veel boeit wat ermee gebeurd. Als dat werkt koop ik wel een nieuwe naald.
Het verbaasde me wel hoe het gewicht van de arm afgesteld moest worden. Ik heb mij de meeste een gewicht gezien met schroefdraad. Bij de 521 gaat het met een stelschroef die je loshaalt en dan het gewicht zelf verschuiven. Dus hoe grof of fijn het kan en lukt ligt helemaal aan hoe lomp jezelf bent. Persoonlijk minder goed te controleren dan een gewichtje op schroefdraad.ivo1969 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Arm afstellen is inderdaag geen rocket science, : anti skating inderdaad naar nul, stekker uit stop contact en dan arm naar lp.
Arm zo afstellen dat arm netjes horizontaal zweeft (eerst door het gewicht voor of naar achteren te schuiven) het fine tunen doe je met het draai gedeelte van het gewicht.
Ik weet niet welk element je hebt, maar dan het aantal gram instellen en daarna anti skating ( zelfde waarde als het aantal gram).
Als de naald echt goed is dan zou het zo goed moeten gaan.
Element is origneel DMS242 (of het de 242e is moet ik je even schuldig blijven) Maar als ik het goed had 1,5 tracking weight.
Het element met naald vind ik persoonlijk het beste passen bij de 521, maar dat komt ook omdat mijn ouders eerst de 241 naald hadden, maar ik dacht als ik plaat achteruit draai dan hoor ik duivels teksten bij de beatlesThrellius schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Het verbaasde me wel hoe het gewicht van de arm afgesteld moest worden. Ik heb mij de meeste een gewicht gezien met schroefdraad. Bij de 521 gaat het met een stelschroef die je loshaalt en dan het gewicht zelf verschuiven. Dus hoe grof of fijn het kan en lukt ligt helemaal aan hoe lomp jezelf bent. Persoonlijk minder goed te controleren dan een gewichtje op schroefdraad.
Element is origneel DMS242 (of het de 242e is moet ik je even schuldig blijven) Maar als ik het goed had 1,5 tracking weight.
Als je een NOS 242 naald kan scoren, zou ik dat zefl zeker doen.
Het element en naald zijn trouwens van Audio Technica .
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 23-03-2024 16:34 ]