Bijna alsof je de platen op kleur en thema van de hoes gezocht hebt. Mooie vinyl wall zo.rda schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:22:
[Afbeelding]
Beetje onscherp zie ik, maar ik denk voldoende zichtbaar.
Ik verwacht een dezer dagen nog twee LP's. Daarna is het plan om even te wachten tot de aanstaande beurs in Zwolle.
Het blijkt oppassen dat ik nog wil lunchgeld overhoud.
Nu je het zegt..nachtnet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:33:
[...]
Bijna alsof je de platen op kleur en thema van de hoes gezocht hebt. Mooie vinyl wall zo.
Scherp. En balen. Nu kan ik niet anders dan dit zo lang mogelijk volhouden.
Dit is inderdaad zo bij mij. Dus ik speel nu met de kap openCap schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:42:
Let ook op statische lading: als de stofkap flink statisch geladen is dan kan deze de arm flink naar boven trekken, dat scheelt meer naalddruk dan je denkt. Een te lage naalddruk kan ook skippen veroorzaken. Een oplossing kan zijn de kap met een antistatische vloeistof te behandelen.

nou nee vind dat eigenlijk het meest klo.. lied van phil collins.teot schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Jee, meer mensen die vinden dat Sussudio op vinyl gedraaid moet worden
Ik weet niet zeker of je door hebt dat het een grap is. Voordat er misverstanden ontstaan, zie een paar posts eerder van mij over dat nummer op vinyl.ivo1969 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
[...]
nou nee vind dat eigenlijk het meest klo.. lied van phil collins.
En smaken verschillen, ik sta vrij neutraal tegenover dat nummer.
Probleem: cd-speler heeft te weinig oppervlakte om de 3 pootjes van de platenspeler op kwijt te kunnen
Nu zie ik drie oplossingen:
- Plank / draagbeugel aan de muur:
- Soort "monitor-riser" die op pootjes om de cd-speler staat:
- Meubelplaat (+/- 33x33cm) met rubbervoetjes bovenop de cd-speler
Update: Ik overweeg ook een IKEA Lack TV Meubel (zonder pootjes) (120x35x26cm)te gebruiken, dan heb ik gelijk iets dat netjes is afgewerkt
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y9QMe4o411bUDZOe2XmLEuIi.png?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Canis Lupus op 05-02-2024 17:11 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]
ps, wel over de cd speler heen, niet steunend erop...
[ Voor 17% gewijzigd door Habana op 05-02-2024 16:00 ]
Treed dat effect echt op?Cap schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:42:
Let ook op statische lading: als de stofkap flink statisch geladen is dan kan deze de arm flink naar boven trekken, dat scheelt meer naalddruk dan je denkt.
Heb je daar ooit iets van metingen naar gedaan?
Ik bedoel, als je een ballon statisch maakt kan deze zichzelf optillen aan een oppervlak (en een ballon weegt toch enkele grammen denk ik), wat in relatie tot naalddruk natuurlijk heel veel is. maar daarvoor zijn 2 parameters ook noodzakelijk: een groot oppervlak en een hele kleine afstand (de kracht neemt kwadratisch af met afstand).
Bij een arm ontbreken die beide parameters.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2024 02:38 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Ik zat hier nog over te denken, is dit echt een punt? Even gevoeld, maar de DCD-980 voelt (zeker aan de randen) stevig genoeg om een plank + platenspeler (5kg) op te laten rusten.Habana schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
ps, wel over de cd speler heen, niet steunend erop...
Of zou de cd speler schade kunnen oplopen?
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-02-2024 08:26 ]
Ik heb wel een paar keer een gebalanceerde arm naar een kap getrokken zien worden bij een flink statische kap (dan is de afstand van de arm tot de kap natuurlijk kleiner) en toen met de naalddruk zitten spelen om de invloed ervan te zien, ik kan je alleen niet voorzien van getallen. Maar de kap moet dan wel echt flink statisch zijn. Ik heb het ook gemerkt bij het electronisch instellen van de naalddruk op een Denon DP-57 met vers gepoetste kap. Ik zat te kalibreren op 1 en 2 gram, en daar klopte opeens weinig meer van, als in, meetbaar verschillend met gesloten kap tov geopende kap.mr_petit schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 02:34:
[...]
Treed dat effect echt op?
Heb je daar ooit iets van metingen naar gedaan?
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 06-02-2024 08:48 ]
Dank! Er zitten inderdaad geen ventilatiesleuven, dus dat gaat goed. En wilde voor stabiliteit en ruimte al iets van rubber dopjes eronder doen 👍.Cap schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:25:
Het kan qua gewicht natuurlijk met gemak, mits er geen ventilatiesleuven in de bovenkant van de behuizing zitten die je met de plank zou blokkeren. Ik zou van die transparante plaknopjes onder de plank aanbrengen ter hoogte van de hoeken van de speler, zodat er een paar mm ruimte onstaat. Krast ook niet, is stabieler want glijdt niet.
Ok, da's interessant om een keer goed te onderzoeken.Cap schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:32:
[...]
Ik heb wel een paar keer een gebalanceerde arm naar een kap getrokken zien worden bij een flink statische kap (dan is de afstand van de arm tot de kap natuurlijk kleiner) en toen met de naalddruk zitten spelen om de invloed ervan te zien, ik kan je alleen niet voorzien van getallen. Maar de kap moet dan wel echt flink statisch zijn. Ik heb het ook gemerkt bij het electronisch instellen van de naalddruk op een Denon DP-57 met vers gepoetste kap. Ik zat te kalibreren op 1 en 2 gram, en daar klopte opeens weinig meer van, als in, meetbaar verschillend met gesloten kap tov geopende kap.Het effect is er in ieder geval.
Overigens denk ik dat het effect van een statische kap minder is dan de andere olifant in de kamer, de statische plaat.
Zeker als je je platen niet wast, worden deze extreem statisch (zeker nieuwe platen) in vrijwel alle omstandigheden (maar zeker in de winter als de luchtvochtigheid laag is) en de arm zit doorgaans een stuk dichter bij de plaat dan bij de kap.
Statische elektrische tijd kan best " krachtig" zin, hier een kap keer gepolijst en die weer op de dual platenspeler gezet. Ik was vergeten de arm vast te zetten en die kwam toch mooi mee omhoog.mr_petit schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:59:
[...]
Ok, da's interessant om een keer goed te onderzoeken.
Overigens denk ik dat het effect van een statische kap minder is dan de andere olifant in de kamer, de statische plaat.
Zeker als je je platen niet wast, worden deze extreem statisch (zeker nieuwe platen) in vrijwel alle omstandigheden (maar zeker in de winter als de luchtvochtigheid laag is) en de arm zit doorgaans een stuk dichter bij de plaat dan bij de kap.
Ligt aan de constructie van de plint , maar een kap kan ook resonantie doorgeven , momenteel heb ik mijn 701 in een handgemaakte plint zitten en die heeft een losse kap, dus draai gewoon zonder kap en dat bevalt geod.
:strip_exif()/f/image/Xnrk1UhZDQkOGxNdum9AldUk.gif?f=fotoalbum_large)
De Gene Ammons is een heerlijk album dat ik al had in een redelijk knappe US re-issue uit de laten jaren '60, maar deze is door eindbaas Kevin Grey opnieuw gecut from the original analog masters voor een verse release van Analogue Productions. Deze slaat die andere versie wel van de tafel af hoor!
Uiteraard had ik Kind Of Blue al in de collectie (op CD en op een 80's NL Reissue) maar ik hoorde van deze 2013 Mono release van MOV en heb deze besteld bij de plaatselijke platenboer. En inderdaad, wat een heerlijke versie waarbij alle instrumenten echt goed tot hun recht komen. je wilt deze ook meteen luid spelen.
Aanrader, en dus nog voor gewone prijzen te krijgen.
MARQUEE MOON dan... een legendarisch album van de legendarische band Television. De OG's zijn schaars en in goede staat duuuur. En klinken best wel schel. Er is een redelijke reissue van Chris Bellman uit 2013, maar die valt in het niet (IMHO) bij deze nieuw gemasterde Rhino release van de hand van (weer) Kevin Gray. Nog nooit heb ik dit album zó goed horen klinken. Helaas alleen te krijgen in de USA Online Store van Rhino, maar gelukkig wel met redelijke verzendkosten (zeker als je meer items tegelijkertijd bestelt) en wat mij betreft elke dollar waard! Het is een limited release van 5.000 exemplaren en ze vliegen de deur uit. Dus als je interesse hebt: niet treuzelen.
De RAMONES had ik nog niet...dus die kon ik mooi meebestellen bij de Rhino shop. Mét een 7" single erbij. Nog niet geluisterd. Ik ben benieuwd
One! Two! Three! Four!
waar cd veel grotere dynamic range heeft maar juist zo gecompressed is dat lp’s juist betere dynamics oplevert is eigenlijk te bizar
maar ook dat creators wel moeten maximizen anders worden ze niet geslecteerd en worden ze nooit geluisterd door breed publiek
zijn remasters nou wel eigenlijk beter? zeker luider en zeker discutabel
radio gooit er nog weer eigen compressie over de compressie overheen..
als je bijv op radio oude tracks hoort hoor je background noise mee omhoog komen bij zachte stukken en de hihat op zichzelf klinkt even hard als de hele band samen
plat masteren heeft voor kleine speakers (waar erg veel mensen op luisteren) of simpele autoradio met al hoge achtergrond noiselevel als voordeel dat alles hoorbaar is.. het is een ‘blessing’ dus 😉 je geeft veel grotere groep mensen alle info mee
voorbeeld veel aangehaald is death magnetic van metallica. dat was voor mij ook bizar moment. niet alleen plat maken maar ook zo loud dat de recording al vervormd. wie bedenkt dat?
kwam er later nog een guitar hero leaked versie, die hadden de multiband masteropnames gekregen voor release die veel beter klonk (en dat bracht excuus dat opnames al te hard waren en niet in eindmix was gebeurd naar fabeltjesland)
maar ook dat loudness war op zijn eind is omdat streaming diensten (die de markt bepalen) toch weer normalizen met eigen filters…
misschien moeten we gewoon stoppen met compressie op compressie
maar het is ook al uit de oude doos. hits werden op buitenrand lp zo hard mogelijk opgenomen sinds begin lp’s, al is dat weer puur volume zoeken natuurlijk niet een compressie filter achteraf
https://www.facebook.com/...dZeTUQ8F/?mibextid=WC7FNe
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Ja natuurlijk, maar dat gaat niet gebeuren.Tonton schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:31:
Dat heeft niet met compressie te maken maar met het optimaal gebruik maken van het medium binnen zijn beperkingen, je behaalt een zo goed mogelijke SNR.maar het is ook al uit de oude doos. hits werden op buitenrand lp zo hard mogelijk opgenomen sinds begin lp’s, al is dat weer puur volume zoeken natuurlijk niet een compressie filter achteraf
https://www.facebook.com/...dZeTUQ8F/?mibextid=WC7FNe
Volgens mij heb ik de originele versie van Marquee Moon. Moet ook wel: gekocht eind jaren 70 van de vorige eeuw.Pavv schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:28:
MARQUEE MOON dan... een legendarisch album van de legendarische band Television. De OG's zijn schaars en in goede staat duuuur. En klinken best wel schel. Er is een redelijke reissue van Chris Bellman uit 2013, maar die valt in het niet (IMHO) bij deze nieuw gemasterde Rhino release van de hand van (weer) Kevin Gray. Nog nooit heb ik dit album zó goed horen klinken. Helaas alleen te krijgen in de USA Online Store van Rhino, maar gelukkig wel met redelijke verzendkosten (zeker als je meer items tegelijkertijd bestelt) en wat mij betreft elke dollar waard! Het is een limited release van 5.000 exemplaren en ze vliegen de deur uit. Dus als je interesse hebt: niet treuzelen.
![]() | ![]() | ![]() |
Later Marquee Moon op cd gekocht.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Ik heb bv. bijna alle studioalbums van Hall & Oates, voornamelijk de oorspronkelijke uitgaves die gebruikt of NOS zijn. En ook het best of-album dat geloof ik in 2016 is uitgekomen.
Misschien toch maar eens wat vergelijkende opnames maken van een aantal nummers
En ook dat zegt niets, geloof me...teot schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:55:
Dat vraag ik me wel af, wat het verschil is tussen de originele uitgaves in de jaren 70/80 en de latere reissues waar mogelijk een nieuwe mastering en dergelijke mee is gedaan. En welke dan beter zouden klinken.
Ik heb bv. bijna alle studioalbums van Hall & Oates, voornamelijk de oorspronkelijke uitgaves die gebruikt of NOS zijn. En ook het best of-album dat geloof ik in 2016 is uitgekomen.
Misschien toch maar eens wat vergelijkende opnames maken van een aantal nummers
Er zijn verschillende continenten / landen en per land kan er een verschil zijn in label (die vaak dan met het hoofdlabel van de artiest samenwerkt) en perserij die de platen moet persen. Zo zijn de hedendaagse Half Speed Master persingen van Creedence Clear Water Revival van zeer goede kwaliteit, maar bepaalde oorspronkelijke klonken gewoon minder. Echter kan het in die tijd ook gewoon goed zijn...
In Duitsland werden bijv. de LP's van CCR in de jaren '60 en '70 via Bellaphone uitgebracht en die klinken uitstekend (en dat is niet vreemd, want Bellaphone doet ook aan klassieke muziek en alle labels die ook aan klassiek doen in Duitsland gaan voor goud als het om de geluidskwaliteit gaat)...
Dus is het zaak als je er waarde aan hecht dat het goed klinkt je onderzoek moet doen om te achterhalen welke persingen goed klinken en welke niet (dat was toen al en dat is anno nu niet verandert, hedendaagse persingen klinken niet altijd beter)...
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 08-02-2024 12:58 ]
Die Bellaphons van CCR zijn mooi inderdaad. Wat minder schel dan andere persingen. Vooral het debuut heeft meer bas en klinkt daardoor veel uitgewogener dan mijn andere persing die nogal kaal klinkt. Ik mis Green River nog op Bellaphon.rcor schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:56:
[...]
In Duitsland werden bijv. de LP's van CCR in de jaren '60 en '70 via Bellaphone uitgebracht en die klinken uitstekend (en dat is niet vreemd, want Bellaphone doet ook aan klassieke muziek en alle labels die ook aan klassiek doen in Duitsland gaan voor goud als het om de geluidskwaliteit gaat)...
Nooit zo naar mijn lp's gekeken .Pavv schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:48:
Nice, wees er zuinig op. OG's zijn altijd gewild. Eind jaren 70 keek ik nog naar de Avro's kinderbios... toch andere Television.
Het wekt mijn nieuwsgierigheid naar de rest van de lp's.
Ik doe de lp's natuurlijk niet weg, toch stukje uit mijn leven.
Roxy Music: Viva!
Nummer: ILPS 9400.
Volgens Discogs: UK 1976.
Ook OG dus.
En 48 jaar oud ...
![]() | ![]() | ![]() |
LP's van Creedence Clear Water Revival had ik ook, maar bij mijn ouders achtergelaten toen ik uit huis ging.rcor schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:56:
[...]
En ook dat zegt niets, geloof me...
Er zijn verschillende continenten / landen en per land kan er een verschil zijn in label (die vaak dan met het hoofdlabel van de artiest samenwerkt) en perserij die de platen moet persen. Zo zijn de hedendaagse Half Speed Master persingen van Creedence Clear Water Revival van zeer goede kwaliteit, maar bepaalde oorspronkelijke klonken gewoon minder. Echter kan het in die tijd ook gewoon goed zijn...
Dus is het zaak als je er waarde aan hecht dat het goed klinkt je onderzoek moet doen om te achterhalen welke persingen goed klinken en welke niet (dat was toen al en dat is anno nu niet verandert, hedendaagse persingen klinken niet altijd beter)...
En Ome Willem, neem ik aan ..Pavv schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:48:
Nice, wees er zuinig op. OG's zijn altijd gewild. Eind jaren 70 keek ik nog naar de Avro's kinderbios... toch andere Television.
Nou, ik heb het eerste deel van een vergelijkend warenonderzoek gedaan vanavond. Vijf nummers opgenomen van compilatie- en studioalbums. Het is iets te laat om er heel geconcentreerd naar te luisteren, maar ik kon bijvoorbeeld al een slechtere persing horen doordat er best wel wat ruis in een lp zat. En daarnaast verbaast het me dat er best wat verschil in loudness zit.rcor schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:56:
[...]
En ook dat zegt niets, geloof me...
Meer informatie volgt.
Sidenote: bij de release van Thriller in 1982 moesten er echt een aantal nummers geschrapt worden om te zorgen dat de geluidskwaliteit van de LP niet in het geding zou komen. Met succes wat mij betreft want zowel de OG EU/NL (zonder MJ als producer genoemd op de achterzijde, tip!) als de OG JP versie klinken als een klok! Zó goed dat ik geen enkele behoefte voel om die MoFi OneStep versie te kopen.
Mocht je interresse hebben , wat je zoekt zijn LUFS waardes en 'mastered voor itunes'. Met aan dat laatste 'intern clipping' gekoppeld.Tonton schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:31:
[....... ]
maar ook dat loudness war op zijn eind is omdat streaming diensten (die de markt bepalen) toch weer normalizen met eigen filters…
maar het is ook al uit de oude doos. hits werden op buitenrand lp zo hard mogelijk opgenomen sinds begin lp’s, al is dat weer puur volume zoeken natuurlijk niet een compressie filter achteraf
[.. ]
LPs kunnen simpel niet 'harder' binnen bepaalde grenzen. Bijvoorbeeld een VG van boys boys boys kan nog aardig 'klinken' terwijl een oude VG van Nol Peters aanmerkelijk meer 'versleten' klinkt. Dus ook oudere met name singles werden al zo maximaal in 'oranje' geduwd om zo veel mogelijk 'sound' over te houden. Interessant kijkvoer is de wall of sound van phil (do ran ran ran da do ran ran bijv).
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Het is een duurdere speler, maar ook merkbaar degelijker. Een stuk MDF dat niet tordeert itt plastic. De toonarm kunnen fixeren als je de speler niet gebruikt. Zelf een goede interlink kunnen kiezen ipv vastzitten aan wat eraan vast zit. En omdat ik platen altijd eerst even borstel gebruikte ik de automaat toch eigenlijk nooit. Het is allemaal net wat degelijker, voelt een stuk meer als voor de lange termijn.
Tot nu toe gebruik ik het stock element nog, een Ortofon 2M Red. Ik heb mijn VM95ML nog liggen, maar gezien het weegschaalincident en het feit dat die dus aardig wat keren (20? 30?) harder is neergeploft dan de bedoeling was vraag ik me af hoe ik goed kan beoordelen wat de conditie van de naald is. Misschien ga ik eens proberen om met goed licht er een foto van te maken. In goed zonlicht lijkt alles iig netjes recht te staan, ik weet alleen niet onder wat voor hoek in de lengterichting normaal hoort te staan.
Ik heb iig een Thakker-headshell besteld om desgewenst gemakkelijk te kunnen wisselen. Dual lijkt voor mijn speler namelijk geen uitlijninstructies te verstrekken, dus zal ik een protractor moeten gebruiken. Verder heb ik een opbergkastje besteld met uitneembare tussenschotten. Met wat improviseren lukt het wel om mijn platen redelijk rechtop te bewaren, maar rekken met een stang aan de zijkanten vind ik ivm gelokaliseerde druk toch niet zo'n fijn idee.
[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 10-02-2024 10:26 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Een DP-300F is een mooie speler maar uiteindelijk als je serieus platen gaat draaien dan is een betere speler altijd een betere investering. En wat betreft het uitlijnen met een protractor, als je dat eenmaal doorhebt is het kinderspel al blijft het altijd een secuur klusje om te doen.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Nummer 2394138.
Volgens Discogs:
Canada 1974.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8acUdW7cKnZ3zl5rsxItM4y.jpg?f=user_large)
Ik heb nog veel meer OG.
De vermelding waard is de Nina Hagen Band, een picture disc.
P 83 136.
Volgens Discogs:
Germany 1978.
![]() | ![]() |
Zo, en nu naar muziek luisteren i.p.v. er naar muziek kijken.
Nog te vermelden: de meeste lp's kocht ik bij Boudisque in de Haringpakkerssteeg in Amsterdam.
Dat was in de jaren 70 en begin jaren 80 van de vorige eeuw the place to be wat betreft punk en new wave muziek.
Ik heb daar mijn Joy Division lp's gekocht.
Tegenover Boudisque zat een winkeltje waar je t-shirts en ander soort punk en new wave spullen kon kopen.
Daar heb ik een met de hand getypte songbook van Joy Division en New Order gekocht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIxrKOWFhfvejq5ciSTmy5Qu.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Xfile op 10-02-2024 12:38 ]
PjotrStroganov schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:43:
[Afbeelding]
SL1710 opgehaald uit Oost Groningen. Nog niets afgespeeld, maar hij draait en de automatische afslag werkt. Het is een dikke lompert.
:strip_exif()/f/image/o0dtG6GcZGNvBD6FpDD46DUR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag een 1219 uit Friesland opgehaald. Alles werkt.
En als kers op de taart zat er ook nog een Dual TVV46 onderin gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/HP2PIwPnjJmRDW8mGgsb0qqn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door BenEco op 10-02-2024 18:49 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ziet er goed uit! Heb hem zelf ook in zwart, maar ook de zilveren variant (SL-1700)... Zoals terug te lezen in dit forum sinds vorig jaar in bezit en echte speler uit Japan, maar dan ook gemaakt voor de Japanse markt... Ooit door Albepro geïmporteerd naar NL en speciaal voor mij omgebouwd naar 230 volt... Dat alleen is niet bijzonder, maar dat hij ook nog New Old Stock was wel... Ben er ook heel blij mee...PjotrStroganov schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:43:
[Afbeelding]
SL1710 opgehaald uit Oost Groningen. Nog niets afgespeeld, maar hij draait en de automatische afslag werkt. Het is een dikke lompert.
Overigens ben ik bezig met het overnemen van een Audio Technica AT-VM540ML van iemand op Marktplaats die 'm voor een heel net bedrag van de hand deed... Het prijsverschil was nihil met een nieuwe AT-VM95ML (en dan bedoel ik de nieuw prijs bij Thakker zoals die nu ten tijde van schrijven is, zo'n 135 euro)...
Gelukje voor mij: de persoon woont op de route naar Lochem, waar ik toevallig dinsdag heen mag om mijn Philips 22AF877 op te halen... Dus geen verzendkosten voor mij... Foto's volgen nog...
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 11-02-2024 08:50 ]
:strip_exif()/f/image/rT705Wk0olF8CgdpLYCkj0p4.jpg?f=fotoalbum_large)
SL-D2 met AT-VM95ML
SU-7200
SB-F1
De SL-20 vervangen door een SL-D2 met automatische afslag en direct drive natuurlijk, allemaal net even iets handiger.
Ongelukje gehad bij het testen van een receiver met storing, waardoor ik de (opgeblazen) SB-40 heb vervangen door de SB-F1 die toch ook wel lekker klinkt, zeker voor zijn formaat.
Het originele 270c element vervangen door de populaire AT-VM95ML.
Ik vind het kunststof van het naaldje wel echt poppenspul, afblijven dus!
Een aantal lp’s gehaald in de nieuwe HMV winkel in Antwerpen/Wijnegem, helaas had er eentje het figuur van een kom. Dus teruggegaan naar de winkel om deze om te ruilen en ter plekke het nieuwe exemplaar ook aangetroffen met deze fabrieksfout… toen maar mijn geld teruggekregen, omdat ze niet van plan waren om al deze albums te gaan openen.
Ik kwam er pas achter dat de lp krom was toen ik de B kant ging luisteren en de automatische afslag de toonarm over de plaat bewoog, waarbij de naald dwars tegen de plaat kraste en ik kippenvel kreeg van dat nare geluid.

Ik vind het heerlijk om nieuwe muziek te ontdekken. En dat is met deze stapel wel gelukt

Ps: de prijsstickertjes zitten op de beschermhoes en niet op de LP-hoes
Pps: de prijs die erop staat is niet de prijs die ik betaald heb
Helaas komt dat in mijn optiek te vaak voor. Gelukkig kan je met een nieuwe LP vaak terug naar de verkoper. Soms lukt dat bij Marktplaats ook, maar meestal is het gewoon een gevalletje 'helaas'. Als ik een LP binnen krijg, nieuw of 2e-hands, controleer ik eerst op krassen en op het vlak zijn van de LP. Ik realiseer me elke keer opnieuw dat lang niet iedereen op de hoogte is van alle zaken die de kwaliteit van een LP bepalen. Ik heb al zo vaak uit moeten leggen wat ik met 'minimaal VG+' bedoelWout r schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:08:
[Afbeelding]
[Knip]
Een aantal lp’s gehaald in de nieuwe HMV winkel in Antwerpen/Wijnegem, helaas had er eentje het figuur van een kom. Dus teruggegaan naar de winkel om deze om te ruilen en ter plekke het nieuwe exemplaar ook aangetroffen met deze fabrieksfout… toen maar mijn geld teruggekregen, omdat ze niet van plan waren om al deze albums te gaan openen.
Ik kwam er pas achter dat de lp krom was toen ik de B kant ging luisteren en de automatische afslag de toonarm over de plaat bewoog, waarbij de naald dwars tegen de plaat kraste en ik kippenvel kreeg van dat nare geluid.
Iets anders dat mij opvalt is dat bij sommige platen de spiraal van de groef niet goed gecentreerd lijkt te zijn ofzo. De arm beweegt dan zijwaarts heen en weer, en ook meer dan wat ik kan verklaren door eventuele speling bij het gaatje van de plaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Bananenplant op 12-02-2024 14:59 ]
Ik ben verre van een technicus en niet geheel thuis in de platenspelers/audio wereld, toch een set aangeschaft... maar ik wil bevrijd worden van de zoem die lijkt vanuit mijn versterker te komen (aardlus?).
Ik heb een Thorens TD1601 platenspeler deze heb ik verbonden met mijn Yamaha A-S1200 middels Audioquest Golden Gate kabels.
De zoem die ik hoor is monotoon, verandert niet bij opzetten van een plaat en lijkt op traditionele 'versterker zoem'. Hoe kan ik hier vanaf komen? Moet ik er een adapter voor kopen om er tussen te zetten (kwaliteitsverlies?) of is er een andere oplossing?
p.s. ik heb verder niets geaard... daar er ook geen aardingskabeltjes bij de kabel zitten.
Je moet hem wel aarden, zie ook de gebruiksaanwijzing figuur 13: https://www.handleidi.ng/thorens/td-1601/handleiding?p=35Bernor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:29:
Hallo allen, ik heb heel even een vraag... Ik hoop dat ik goed zit in dit topic.
Ik ben verre van een technicus en niet geheel thuis in de platenspelers/audio wereld, toch een set aangeschaft... maar ik wil bevrijd worden van de zoem die lijkt vanuit mijn versterker te komen (aardlus?).
Ik heb een Thorens TD1601 platenspeler deze heb ik verbonden met mijn Yamaha A-S1200 middels Audioquest Golden Gate kabels.
De zoem die ik hoor is monotoon, verandert niet bij opzetten van een plaat en lijkt op traditionele 'versterker zoem'. Hoe kan ik hier vanaf komen? Moet ik er een adapter voor kopen om er tussen te zetten (kwaliteitsverlies?) of is er een andere oplossing?
p.s. ik heb verder niets geaard... daar er ook geen aardingskabeltjes bij de kabel zitten.
Dat metalen pinnetje dat tussen de rca-inputs zit, is je aarde. Die moet naar de aarde naast je phono-ingang van je versterker.
Je hebt dan van die gecombineerde kabels zoals deze: https://www.onlinekabelsh...abel-met-aarde-draad.html
[ Voor 5% gewijzigd door teot op 13-02-2024 17:05 ]
Hey Teot, dank voor je reactie. Dacht ik goede kabels gekocht te hebben, moet ik nieuwe kabels kopen? Of is er ook een andere manier om te aarden?teot schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:03:
[...]
Je moet hem wel aarden, zie ook de gebruiksaanwijzing figuur 13: https://www.handleidi.ng/thorens/td-1601/handleiding?p=35
Dat metalen pinnetje dat tussen de rca-inputs zit, is je aarde. Die moet naar de aarde naast je phono-ingang van je versterker.
Je hebt dan van die gecombineerde kabels zoals deze: https://www.onlinekabelsh...abel-met-aarde-draad.html
Maar terug on-topic:
Mijn Philips is daar goed onderhanden genomen en het volgende is uitgevoerd:
- kromme bodem waar nodig rechtgemaakt zodat de anti-skating zijn werk weer kan doen
- Anti-skating gangbaar gemaakt
- Nieuwe snaar geplaatst
- Nieuwe ledjes geplaatst
- 22GP401 MKII element weer in de body vastgelijmd daar deze was los gekomen
Hij speelt nu weer de sterren van de hemel! Goed werk dus van Thomas.
Maar voor ik naar Lochem ging, ben ik daarin de buurt in Brummen geweest... Reden:
:strip_exif()/f/image/CODZ7xk0eXz7ttYT0Sr0tqtP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JZggHuA1L58BJwHCHVyQb1XQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor slechts 140 euro kon ik deze AT-VM540ML die ik op MP zag staan niet laten lopen, koopje!
Maar goed, eerst maar eens een geschikte headshell vinden om 'm in te monteren en wat schroefjes + moertjes... Vanuit daar kunnen we verder...
En het is natuurlijk een mooie reserve element voor mijn Philips platen speler, mocht de 22GP401 mkII element helemaal de geest geven...
Rcor is zeker weer happy!
Als je speler losse tulp aansluitingen en aarde draad heeft zou ik direct even verder neuzen en die losse tulp kabel niet gebruiken, tenzij je er zeker van bent dat deze een hele lage weerstand heeft... Dit kan een soms ook een goedkope drop veter zijn (zie de tests van @mr_petit uit het verleden met kabels), maar vaak voldoen die niet...Bernor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Hey Teot, dank voor je reactie. Dacht ik goede kabels gekocht te hebben, moet ik nieuwe kabels kopen? Of is er ook een andere manier om te aarden?
Ik zou dan iets meer investeren en voor deze kabel gaan:
https://www.thomann.de/nl..._hc_sinus_control_15m.htm
Deze kabel is 1,5M maar als korter kan, neem dan ook een kortere kabel... Liefst dubbel afgeschermd zoals deze, dan is minder interferentie van buiten af, wat het zwakke signaal ten goede komt...
Je kunt ook een losse aarde kabel kopen, zoals bijvoorbeeld https://www.hifistudio79....t-groundgoody-psc-copper/Bernor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Hey Teot, dank voor je reactie. Dacht ik goede kabels gekocht te hebben, moet ik nieuwe kabels kopen? Of is er ook een andere manier om te aarden?
Dat is toch om in je broek te pissen. Nog directioneel ook.Duclaasie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:54:
[...]
Je kunt ook een losse aarde kabel kopen, zoals bijvoorbeeld https://www.hifistudio79....t-groundgoody-psc-copper/
En ook nog een vertaling in de omschrijving om te huilen. Schoppen. Hahaha.
[ Voor 10% gewijzigd door nineball op 13-02-2024 19:43 ]
Het zal best een goede kabel zijn, maar wat ik mis is een opgaaf van de capaciteit van de kabel.rcor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Ik zou dan iets meer investeren en voor deze kabel gaan:
https://www.thomann.de/nl..._hc_sinus_control_15m.htm
Dat is waar het uiteindelijk om gaat, en de kabel van draaitafel naar phonopre is ook de enige kabel in een hifi keten waar dat belangrijk is.
Dus om dat er dan niet bij te vermelden is wel een beetje een misser.
Ik vond de kabel ook niet op hun site. Wel een losse kabel op rol met grotendeels dezelfde naam, maar of die precies hetzelfde is....dat is een gok.
Ik blijf het ook raar vinden dat veel fabrikanten 'van naam' specifieke kabels voor het aansluiten van draaitafels maken en dan de enige parameter die echt van invloed is niet benoemen, waardoor de aankoop een onzekerheid wordt. En het is echt een hele simpele parameter voor een fabrikant om te meten.
Ik zou gewoon een betaalbare interlink kopen waarvan de capaciteit opgegeven wordt, waarbij ik zou zoeken naar een kabel met een capaciteit onder de ~100pF/m en voor het aardedraadje gewoon een los draadje nemen. Of daar dan vorkstekkertjes aan moeten zitten, of banaanstekkertjes (passen soms ook) is dan van minder belang. Persoonlijke voorkeur.
Ik neem zelf altijd het goedkoopste draadje wat ik kan vinden en soms soldeer ik daar 2 vorkstekkertjes aan.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2024 20:09 ]
Ik moet bekennen dat ik even over het hoofd gezien heb dat de beste mede Tweaker al een een peper dure kabel heeft van Audioquest... Dan is het idd een dure oplossing die ik aanbied... Enfin, dan voldoet elk draadje inderdaad... Ik zou kijken of er nog ergens een lange FM-draad antenne of speaker draad (een dunne speakerdraad is al voldoende) thuis ligt die je daarvoor kunt gebruiken... Zou dan niet zomaar even iets bestellen online...mr_petit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:05:
[...]
Het zal best een goede kabel zijn, maar wat ik mis is een opgaaf van de capaciteit van de kabel.
Dat is waar het uiteindelijk om gaat, en de kabel van draaitafel naar phonopre is ook de enige kabel in een hifi keten waar dat belangrijk is.
Ik vond de kabel ook niet op hun site. Wel een losse kabel op rol met grotendeels dezelfde naam, maar of die precies hetzelfde is....dat is een gok.
Ik blijf het ook raar vinden dat veel fabrikanten 'van naam' specifieke kabels voor het aansluiten van draaitafels maken en dan de enige parameter die echt van invloed is niet benoemen.
Bijvoorbeeld staat er duidelijk bij. Hoeveel en waar iemand zijn geld aan uitgeeft moet een ieder lekker voor zichzelf uitmaken. Goed contact is ook voor aarde van groot belang, en aangezien vraagsteller aangeeft niet technisch te zijn is een kabel met de vorken er al aan dan wel handig.coinman63 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:56:
Dat is bezopen duur voor iets waar elk willekeurig draadje (mits geleidend) werkt. Er gaat geen audiosignaal door, dus kwaliteit is onbelangrijk.
Peperduur? Een AQ Golden Gate doet 7-8 tientjes als ik het zo bekijk. Dat is naar mijn idee niet bepaald peperduur. Over de zin en onzin zullen we het verder maar niet hebben, maar zoals @mr_petit al aangeeft is voor een interlink ingeval van een MM element de capaciteit van belang. Hoe lager, hoe beter aangezien je wel capaciteit kan toevoegen, maar niet kan wegnemen.rcor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Ik moet bekennen dat ik even over het hoofd gezien heb dat de beste mede Tweaker al een een peper dure kabel heeft van Audioquest... Dan is het idd een dure oplossing die ik aanbied... Enfin, dan voldoet elk draadje inderdaad... Ik zou kijken of er nog ergens een lange FM-draad antenne of speaker draad (een dunne speakerdraad is al voldoende) thuis ligt die je daarvoor kunt gebruiken... Zou dan niet zomaar even iets bestellen online...
In geval van een MC element doet dit er veel minder toe.
Specs van de kabel staan op de website van de fabrikant. https://shop.sommercable....nus-Control-320-0252.htmlmr_petit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:05:
[...]
Het zal best een goede kabel zijn, maar wat ik mis is een opgaaf van de capaciteit van de kabel.
Ik blijf het ook raar vinden dat veel fabrikanten 'van naam' specifieke kabels voor het aansluiten van draaitafels maken en dan de enige parameter die echt van invloed is niet benoemen, waardoor de aankoop een onzekerheid wordt. En het is echt een hele simpele parameter voor een fabrikant om te meten.
Ik zou gewoon een betaalbare interlink kopen waarvan de capaciteit opgegeven wordt, waarbij ik zou zoeken naar een kabel met een capaciteit onder de ~100pF/m en voor het aardedraadje gewoon een los draadje nemen. Of daar dan vorkstekkertjes aan moeten zitten, of banaanstekkertjes (passen soms ook) is dan van minder belang. Persoonlijke voorkeur.
Ik neem zelf altijd het goedkoopste draadje wat ik kan vinden en soms soldeer ik daar 2 vorkstekkertjes aan.
75pF van ader naar afscherming. Prima bruikbaar dus, zeker bij korte lengtes.
Da's niet dezelfde kabel, maar een kabel die er op lijkt. Zoals ik al schreef in mijn post.Duclaasie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:07:
[...]
Specs van de kabel staan op de website van de fabrikant. https://shop.sommercable....nus-Control-320-0252.html
75pF van ader naar afscherming. Prima bruikbaar dus, zeker bij korte lengtes.
De ene heet SC sinus control en is op rol, de ander heet HC sinus control.
Of die hetzelfde zijn, dat is een aanname, maar geen zekerheid.
Daarom vind ik het ontzettend vreemd dat een kabel die specifiek voor een draaitafel gemaakt is en verkocht wordt, deze spec niet wordt opgegeven en de consument er naar moet raden.
Bij een hogere prijs hoort imo namelijk ook een goede documentatie.
Trouwens, wat ook ontzettend onhandig is bij die kabel, is dat de aardedraad net zo lang is als de kabel zelf. (sterker nog, iets korter omdat de tulpstekkers langer zijn dan het vorkje, dus die lengte komt erbij)
De aarde aansluiting zit namelijk per definitie op een andere plek dan de tulpstekker (want het zijn 2 losse aansluitingen). In dat geval wil je dat de stekker met het meest flexibele draadje langer is. In je kabelroutering is het namelijk niet gezegd dat de dikste kabel de kortste route neemt. Als dat niet het geval is (als zo vaak) komt dat aardedraadje ongemakkelijk strak te staan, terwijl als dit dunne draadje langer is, dit nooit voor een probleem zorgt.
Als ik een kabel bouw, zorg ik dan ook altijd dat dit draadje ~5cm langer is aan beide kanten (als ik dit draadje opneem in het kabelpakket).
Een los draadje voorkomt al deze problemen trouwens, en kost maar een paar cent.
Je kan vrijwel elk draadje wat je hebt liggen en past hiervoor gebruiken.
Heb je niets liggen, koop dan wat dun luidsprekersnoer of tweelingsnoer, en trek 1 van de aders los.
Koop wel koperen kabel, en geen CCA (copper clad aluminium)
[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2024 22:26 ]
+1 voor deze oh-zo herkenbare kwestie en ergernis.mr_petit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Trouwens, wat ook ontzettend onhandig is bij die kabel, is dat de aardedraad net zo lang is als de kabel zelf. (sterker nog, iets korter omdat de tulpstekkers langer zijn dan het vorkje, dus die lengte komt erbij)
De aarde aansluiting zit namelijk per definitie op een andere plek dan de tulpstekker (want het zijn 2 losse aansluitingen). In dat geval wil je dat de stekker met het meest flexibele draadje langer is. In je kabelroutering is het namelijk niet gezegd dat de dikste kabel de kortste route neemt. Als dat niet het geval is (als zo vaak) komt dat aardedraadje ongemakkelijk strak te staan, terwijl als dit dunne draadje langer is, dit nooit voor een probleem zorgt.
Als ik een kabel bouw, zorg ik dan ook altijd dat dit draadje ~5cm langer is aan beide kanten (als ik dit draadje opneem in het kabelpakket).
De oude jukebox had het, en dat was opgelost met een aardedraadje tussen het linkerkanaal van de speler en de aardeaansluiting op de versterker.
Dit ziet er netjes uit! Ik heb m'n spul ook op een IKEA kast/meubel staan, maar ik vraag me af hoe jij de kabels zo hebt weggewerkt dat ze niet te zien zijn
Bedankt!Berretje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:40:
[...]
Dit ziet er netjes uit! Ik heb m'n spul ook op een IKEA kast/meubel staan, maar ik vraag me af hoe jij de kabels zo hebt weggewerkt dat ze niet te zien zijn
Er zitten plakzadeltjes met kabelbinders aan de achterkant en achter het rechtse deurtje zit een klein stekkerdoosje met de voedingskabel van de speler en versterker.
Blijkt dat twee lokale kramenwinkels een leuk aanbod hebben waarvan 1 elke week wordt aangevuld.

En de laatste platen die ik nieuw heb gekocht.

De SL1710 werkt trouwens perfect. De naald was echter wel kaduuk, maar na de headshell van de Sony gemonteerd te hebben, klonk het geweldig.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
https://www.marktplaats.n...iotracer-direct-drive-new
Het klinkt te mooi om waar te zijn, dus als je deze wil scoren: alleen ophalen zodat je zeker weet dat je niet bedot wordt, want hij vraagt wel veel geld voor deze speler...
Oh ja, voor mijn Audio Technica AT-VM540ML heb ik een (volgens de advertentie) originele Technics headshell gevonden op MP:
https://www.marktplaats.n...cs-1200-mk7-headshells-2x
Ik heb een bod geplaatst voor één headshell en de tweede is nog beschikbaar. Dus grijp je kans om goedkoop aan een originele headshell te komen (onder de prijs van 75 euro van Albepro).
[ Voor 35% gewijzigd door rcor op 17-02-2024 08:31 ]
Ik mis het metalen staafje wat aan het headshell gedeelte vast zit, waarmee je de arm op de plaat zet.
Zie foto hieronder (random foto van internet geplukt)

Hoe heet dit onderdeel en waar kan ik zoiets vinden? Het zwarte plaatje wat eronder/bij zit heb ik overigens nog wel.
hoi
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, staat ook op Ebay maar dan voor 2K. https://www.ebay.nl/itm/3...V6%7Ctkp%3ABk9SR9q8tuK2Ywrcor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:15:
Voor de liefhebbers die graag een gokje wagen en een NOS Sony Biotracer willen proberen:
Het klinkt te mooi om waar te zijn, dus als je deze wil scoren: alleen ophalen zodat je zeker weet dat je niet bedot wordt, want hij vraagt wel veel geld voor deze speler...
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
:strip_exif()/f/image/foVODRCGmJUo1bRDUThF8mWl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aW27HmpFnt50ShAKVa17ZMuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een nieuw op maat gemaakt meubel
Platenspeler is een Denon Dp-400.
Geluid gaat via een rca kabel van 12 meter naar m'n stereo installatie (marantz nr1508 en jbl studio 270 speakers).
De kabel is shielded en verguld dus geen last van verlies van signaal of iets dergelijks gelukkig. De denon heeft ook een geïntegreerde voorversterker.
Nog steeds een koopje vergeleken met wat deze gast voor z'n ps-x800 vraagt:rcor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:15:
alleen ophalen zodat je zeker weet dat je niet bedot wordt, want hij vraagt wel veel geld voor deze speler...
https://www.marktplaats.n...hure-cart-extra-headshell
Staat ook al lang te koop.....
Niet verkocht dus weer opnieuw aangeboden, nu vraagprijs 2400 met bieden vanaf 2K. Kennelijk was de respons toch niet heel groot.geldersscheepje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:21:
[...]
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, staat ook op Ebay maar dan voor 2K. https://www.ebay.nl/itm/3...V6%7Ctkp%3ABk9SR9q8tuK2Yw
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Wel indrukwekkend hoe stabiel de arm isrcor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:15:
Voor de liefhebbers die graag een gokje wagen en een NOS Sony Biotracer willen proberen:

Dat wordt binnenkort maar mijn VM95ML weer monteren, dat werkt tenminste een beetje gebruiksvriendelijk.
Die probeert ie pas een jaar of 7 te slijten op Ebay en Marktplaatsmr_petit schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:49:
[...]
Nog steeds een koopje vergeleken met wat deze gast voor z'n ps-x800 vraagt:
https://www.marktplaats.n...hure-cart-extra-headshell
Staat ook al lang te koop.....

Het is ook veel te duur. Ik verkocht er een paar jaar geleden een paar gereviseerd voor tussen de 600 en 800 euro.geldersscheepje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:04:
[...]
Niet verkocht dus weer opnieuw aangeboden, nu vraagprijs 2400 met bieden vanaf 2K. Kennelijk was de respons toch niet heel groot.
Dat is inderdaad een bijzonderheid, met zoiets is het echt lastig een prijs te bepalen en hij gokt op 'wat de gek ervoor geeft', want een verzamelaar kan hier echt naar op zoek zijn.rcor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:15:
Ik zou niet blind op de tekst van een verkoper vertrouwen, er zijn zoveel fake versies in omloop. Verkopers DENKEN vaak dat ze een originele hebben omdat er Technics op staat, of dat er een doosje op zit waar Technics op staat. Maar dat zegt dus helemaal niets. Side by side kan ik ze wel onderscheiden obv details in de SME connector, maar met deze foto's in zakje is het moeilijk. Wat alvast goed lijkt is dat de connectoren geen hoogglans hebben (zeker fake) maar een zijdglans alu uiterlijk.Oh ja, voor mijn Audio Technica AT-VM540ML heb ik een (volgens de advertentie) originele Technics headshell gevonden op MP:
https://www.marktplaats.n...cs-1200-mk7-headshells-2x
Oplossing: weeg het en je weet het. Een nepper weegt zeker boven de 8 gram, vaak ruim 10 gram. Een echte weegt 7.4 tot 7.9 gram. Dat is inclusief de bedrading, exclusief boutjes, moertjes en verpakking.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 18-02-2024 21:26 ]
Zoek op Thorens fingerlift en gij zult vinden.ReVision. schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:03:
Hoe heet dit onderdeel en waar kan ik zoiets vinden? Het zwarte plaatje wat eronder/bij zit heb ik overigens nog wel.
Bedankt maar dit is niet de correcte versie en past niet onder de arm/headshell van mijn speler.
Bedankt goed om te weten!
Een tweaker uit dit topic heeft mij overigens al aangeboden om er eentje op te sturen. Dus het gaat helemaal goed komen
hoi
- Technics SP10 MKII
- Technics SH-10E power supply met kabels
- Van Den Hul 'The Frog' element incl. gesigneerde doos met serienummer uit '98.
- Helius Orion 10 Tonearm
Hij speelt prachtig, is volledig compleet en hij komt oorspronkelijk uit een radio studio in Hilversum. Zit sinds de jaren 90 in de familie.
Omdat ik zelf al een andere Technics draaitafel heb overweeg ik om dit, toch wel unieke, object te verkopen. Voor mij is het echt overkill qua componenten namelijk
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik heb wel export dozen gevonden maar vind deze vrij aan de prijs voor eenmalig gebruik. Hebben de Tweakers onder ons nog tips voor het verhuizen van de collectie?

Nee, revisie (retip) moet je door de volgende eigenaar laten opknappen.stin00 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:35:
Het element is bijzonder, maar wel uit 1998. Ik verwacht dat deze zo'n 400 uur maximaal gespeeld heeft. Zou een revisie van het element dan verstandig zijn?
Retips zijn risky business, je weet nooit of de retip die je terugkrijgt echt goed uitgelijnd is etc.
Van elke retipper lees je goede en slechte verhalen. Maar vrijwel nooit goede metingen dus blijft het een beetje in het duister tasten.
Zelf zou ik zo'n combinatie niet verkopen. Tenzij je natuurlijk een nog mooiere technics hebt staan...
https://www.marktplaats.n...-the-frog-helius-orion-10
Dan heeft het ook niet zoveel nut meer om er over te posten of vragen over te stellen....
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2024 15:04 ]
Bananendozen van de supermarkt zijn sterk genoeg. Een volle doos is wel loeizwaar en je kunt ze niet stapelen (kan wel, maar zou ik niet doen omwille van je platen). Ik heb mijn collectie in zulke dozen verhuisd en helaas zitten ze er nog steeds in bij gebrek aan degelijke kastruimte.Bolko schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:38:
Binnenkort ga ik mijn verzameling van 250+ vinyl platen verhuizen naar een nieuwe woning. Nu weet ik van mijn vorige verhuizing dat een normale verhuisdoos niet lekker werkt. (Te zwaar voor een te slappe verhuisdoos).
Ik heb wel export dozen gevonden maar vind deze vrij aan de prijs voor eenmalig gebruik. Hebben de Tweakers onder ons nog tips voor het verhuizen van de collectie?

Ik was benieuwd wat het waard is, maar marktplaats is niet echt het juiste platform hiervoor. Hij staat op gereserveerd omdat ik de advertentie ga verwijderen. Kreeg vooral 'voor €500 haal ik hem vandaag op'. Zeer vermoeiendmr_petit schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:03:
Ik zie dat ie al een dag op marktplaats staat? En al onder voorbehoud verkocht is?(gereserveerd)
https://www.marktplaats.n...-the-frog-helius-orion-10
Dan heeft het ook niet zoveel nut meer om er over te posten of vragen over te stellen....
Wat het waard is, is wat de gek ervoor geeft.
En het is ook zeer afhankelijk waar je 'm te koop aanbied en onder welke voorwaarden.
Marktplaats geeft een ander resultaat dan een duitse advertentie op ebay.de met verzending voor jouw risico.
Als je dat soort ophalen voor 500 berichten niet wilt, dan moet je een minimumbod instellen en aangeven dat de speler alleen via bieden wordt verkocht.
Wat denk je zelf wat het waard is?
[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2024 16:00 ]
Het is ook echt niet zo dat je op marktplaats veel minder geboden krijgt dan op Ebay of Catawiki. Het grote verschil is wél dat de website of 'veilingmeester'
Wat je in ieder geval niet moet doen is de ooit ergens betaalde prijs voor de afzonderlijke componenten gaan googlen en deze vervolgens simpelweg bij elkaar optellen en min of meer verwachten dat dat is wat je er voor zult krijgen. Dat is niet realistisch. De prijs van het oude Frog element uit 1998 is sowieso eigenlijk niet te bepalen. Waar baseer je op dat deze 'max 400 uur' gespeeld heeft?
Wel een voorbeeldje om je te inspireren, deze is voorzien van een legendarische Dynavector arm.
https://www.ebay.nl/itm/2...65-11ee-acc7-396464396630
[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 19-02-2024 22:29 ]
De 400 uur van het element is gebaseerd op dat ik altijd in hetzelfde huis heb gewoond. De platenspeler stond maar zelden aan de afgelopen 25 jaar.
Nogmaals dank voor jullie mening
[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 19-02-2024 21:55 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-02-2024 22:13 ]
Ik heb ooit een keer een Pioneer pl88f opgelapt, ook zo’n lade ding. Die ‘zag’ met een oogje in de headshell inderdaad de gaps tussen de nummers en was te programmeren.Roderiktweaker schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:10:
@nineball Beetje onzinnig complex mechanisme om functionaliteiten toe te voegen van een CD speler. Je hebt ze ook waar de plaat ingelezen word waardoor je als een CD speler de nummers kunt kiezen. Gekke tijden de jaren 80. Zal wel kwaliteit zijn dit van Sony goede prijs ook.
Cool, deze heeft een biotracer arm, dus een stuk gecompliceerder dan de meesten denken.nineball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:40:
Voor 9 tientjes een goed werkende Sony ps-fl77 opgehaald. Altijd geinig die dingen met lade.