Altijd een haat/liefde verhouding gehad met platenspelers. Aan elk tikje en onvolkomenheid stoorde ik me mateloos. Zeker als je kleine kinderen met vlugge vingertjes krijgt wordt het helemaal lastig dus opbergen die handel. Tientallen jaren gedacht dat als die kinderen groot zijn haal ik het wel weer tevoorschijn. Nou, ze zijn groot inmiddels en alle LP's en singles heb ik aan mijn zoon gegeven, die gelukkig grotendeels dezelfde muzieksmaak heeft. Ik ben wel altijd bezig gebleven met audio en heb door de jaren heen diverse leuke componenten aangeschaft. Het zal in dit forum wel vloeken zijn maar ik was helemaal om toen de eerste CD-spelers op de markt kwamen, toen nog vrijgezel, een Philips CD303 gekocht voor 1493 guldentjes (bonnetje net weer gevonden:-) CD-speler helaas nog niet) De platenspeler heb ik gelukkig bewaard en is nog in nieuwstaat met alle handleidingen, doosjes van de accessoires, rekening van 2176 florijn en garantiebewijs. Die laatste is denk ik niet meer geldig i.v.m. de aanschafdatum van 23-08-1979. En hoewel ik geen enkele grammofoonplaat meer heb zal het me toch moeite kosten om in de toekomst afscheid te nemen van mijn Micro Seiki DD-40 met Stax UA-7CF arm en Stanton 881S element. Dit is overigens geen advertentie, als het ooit zo ver komt zal ik een V&A link plaatsen als dat mag.
Vraagje dat in me opkomt: waarom die DD-40 niet ook aan je zoon gegeven toen je de platen naar hem overdeed? 
Verder leuk verhaal, vanwaar deze bijdrage als je toch geen platen meer gaat spelen?
En CD'tjes draaien is ook helemaal prima hoor.
Verder leuk verhaal, vanwaar deze bijdrage als je toch geen platen meer gaat spelen?
En CD'tjes draaien is ook helemaal prima hoor.
[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 23-01-2024 21:15 ]
Ik stoor me zelf niet aan een beetje haardvuur geluid/tikjes. Wel valt het me op dat de kwaliteit variabel kan zijn, sommige platen klinken super andere weer niet. En het laatste nummer aan de binnenkant kan wat vervormd klinken. Allicht is dit met betere apparatuur wel minder.
Maar ja de CD is ook een mooie uitvinding en super knap van Philips en later ook Sony. Moet eigenlijk wel weer een CD speler aansluiten, de tweedehands CD's zijn nu voor 1 euro te verkrijgen totdat de CD een comeback gaat krijgen.
Maar ja de CD is ook een mooie uitvinding en super knap van Philips en later ook Sony. Moet eigenlijk wel weer een CD speler aansluiten, de tweedehands CD's zijn nu voor 1 euro te verkrijgen totdat de CD een comeback gaat krijgen.
Voor mijn zoon heb ik in de loop der tijd van alles verzameld waarvan ik dacht dat hij het leuk zou vinden. Een Harman Kardon set met CD wisselaar, Jamo 5.1 speakers, Philips FP146 platenspeler. Hij is ook geen audio liefhebber bij uitstek, het gaat meer om de muziek en het VOLUME. Hij is er ook niet mee opgegroeid, hij legt nu een plaat in de platenspeler, kapje dicht en spelen maar. Metallica, Guns 'n Roses en AC/DC, is de muzieksmaak die ik niet met hem deel. Maar bij o.a Pink Floyd, Fleetwood Mac, The Police etc. kunnen we het samen prima vinden. Hij speelt zelf ook gitaar en we hebben samen een mooie verzameling opgebouwd waarbij wat hem betreft het zwaartepunt ligt.
Ik heb trouwens ook nog een dochter, toen ze de deur uit ging wilde ze mijn Mission 776/777 graag hebben omdat ze die zo mooi vond. Toen ik vroeg of ze wist wat dat voor dingen waren moest ze het antwoord schuldig blijven. Inmiddels woont ze weer thuis en kan ze er nog steeds graag naar kijken.
Waarom mijn bijdrage? Ik lees hier altijd met grote belangstelling mee en was door omstandigheden in een bepaalde stemming (verder niet belangrijk) waardoor het me aardig leek om mijn ervaringen te delen.
Ik heb trouwens ook nog een dochter, toen ze de deur uit ging wilde ze mijn Mission 776/777 graag hebben omdat ze die zo mooi vond. Toen ik vroeg of ze wist wat dat voor dingen waren moest ze het antwoord schuldig blijven. Inmiddels woont ze weer thuis en kan ze er nog steeds graag naar kijken.
Waarom mijn bijdrage? Ik lees hier altijd met grote belangstelling mee en was door omstandigheden in een bepaalde stemming (verder niet belangrijk) waardoor het me aardig leek om mijn ervaringen te delen.
Haha, dank @nineball en @ivo1969, was geen bewuste 'werkspot' advertentie maar bedankt voor meedenken
(ik kom uit omgeving Rotterdam)
@mr_petit Ik vind die witte versie ook wel gaaf.
Ik ga eens kijken in welke staat hij is, wellicht wat kleine reparaties laten doen dan en misschien zelf wit spuiten als ik dit zo zie
@mr_petit Ik vind die witte versie ook wel gaaf.
Ik ga eens kijken in welke staat hij is, wellicht wat kleine reparaties laten doen dan en misschien zelf wit spuiten als ik dit zo zie
Toevallig toch niet deze?Tonger schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:41:
mijn Micro Seiki DD-40 met Stax UA-7CF arm
https://www.marktplaats.n...5011084-micro-seiki-dd-40
Volgens mij toevallig met exact dezelfde arm.
"man is not truly one, but truly two,"
Goed gespot. Die staat al vele maanden te koop en is zo te zien met een Technics EPC-270c element, dus geen Stanton 881S.
Dat is niet die van mij, headshell is ook niet origineel zo te zien.
Voorgaand heel goed advies gekregen, waarvan nog steeds veel plezier. Dus hierbij een nieuwe uitdaging/vraag.
Ik heb een Dual 505-4, AT-VM95ML, filten mat van 2,5-3mm dik. Het filt vind ik hierbij niet ideal, niet statisch (hoorbaar) maar wel dat het stoffiger word. Hierbij ben ik op zoek naar een nieuwe (slip)mat, keuze genoeg zou je zeggen. Maar ik zoek er een in het wit, want dat vindt ik mooier met een transparant gekleurde plaat erop en staat ook wel mooi op een witte kast. De dikte van de mat, als ik naar de VTA kijk, moeilijk te zien maar ik heb het idee dat deze iets deze iets dikker mag zijn. Ook met de huidige AT-VM in vergelijking met de OM10, lijkt de totale hoogte hiervan minder hoog te zijn. Voor het materiaal bedacht ik eerst leer, maar in het wit blijkt nogal moeilijk te vinden, daarnaast zijn deze over het algemeen veel dunner. Acryl is wel te vinden in het wit, hierbij nog geen idee of dat een goed idee is, maar zo kom ik weer producten tegen waarvan de dikte wordt tegengesproken.
Ik zoek dus een (niet) slipmat in de kleur wit, met een dikte van 3-3,5 mm, van een materiaal dat geen filt is.
Iemand een goed idee om aan te raden,
Ik heb een Dual 505-4, AT-VM95ML, filten mat van 2,5-3mm dik. Het filt vind ik hierbij niet ideal, niet statisch (hoorbaar) maar wel dat het stoffiger word. Hierbij ben ik op zoek naar een nieuwe (slip)mat, keuze genoeg zou je zeggen. Maar ik zoek er een in het wit, want dat vindt ik mooier met een transparant gekleurde plaat erop en staat ook wel mooi op een witte kast. De dikte van de mat, als ik naar de VTA kijk, moeilijk te zien maar ik heb het idee dat deze iets deze iets dikker mag zijn. Ook met de huidige AT-VM in vergelijking met de OM10, lijkt de totale hoogte hiervan minder hoog te zijn. Voor het materiaal bedacht ik eerst leer, maar in het wit blijkt nogal moeilijk te vinden, daarnaast zijn deze over het algemeen veel dunner. Acryl is wel te vinden in het wit, hierbij nog geen idee of dat een goed idee is, maar zo kom ik weer producten tegen waarvan de dikte wordt tegengesproken.
Ik zoek dus een (niet) slipmat in de kleur wit, met een dikte van 3-3,5 mm, van een materiaal dat geen filt is.
Iemand een goed idee om aan te raden,
@zekerpixels witte acryl mat
https://www.walvisproduct...ka-acrylic-turntable-mat/
https://www.amazon.nl/Sch...r_1_52?crid=3H0OCRRUO9WON
Meerdere Amazon links, ook Aliexpress, etc etc.
Ietsje dunner dan 3mm, sommigen quoten 2.5mm, sommigen 2.7mm, anderen 3mm, terwijl ik denk dat dit allemaal dezelfde matten zijn.
https://www.walvisproduct...ka-acrylic-turntable-mat/
https://www.amazon.nl/Sch...r_1_52?crid=3H0OCRRUO9WON
Meerdere Amazon links, ook Aliexpress, etc etc.
Ietsje dunner dan 3mm, sommigen quoten 2.5mm, sommigen 2.7mm, anderen 3mm, terwijl ik denk dat dit allemaal dezelfde matten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 24-01-2024 19:42 ]
Als je een nieuwe platenspeler hebt, dan moet je die uiteraard vergelijken met je oude speler.
Oude SL-1401: https://www.dropbox.com/s...s6phwz1oldprrrrefsir&dl=0
Nieuwe QL-Y55F: https://www.dropbox.com/s...4shwa8o2vnz5tzmalrt2&dl=0
Zelfde element etc. Wel genormaliseerd en loudness genormaliseerd omdat er nogal wat tijd tussen het monteren ed van het element zat tussen de spelers waardoor het volumeniveau niet helemaal klopt tussen de twee opnames.
En Sussudio omdat dit nummer echt op vinyl afgespeeld moet worden
https://getyarn.io/yarn-c...4e-4dac-9b6a-50b521ee3347
Oude SL-1401: https://www.dropbox.com/s...s6phwz1oldprrrrefsir&dl=0
Nieuwe QL-Y55F: https://www.dropbox.com/s...4shwa8o2vnz5tzmalrt2&dl=0
Zelfde element etc. Wel genormaliseerd en loudness genormaliseerd omdat er nogal wat tijd tussen het monteren ed van het element zat tussen de spelers waardoor het volumeniveau niet helemaal klopt tussen de twee opnames.
spoiler:
Helaas hoor ik geen verschil tussen de spelers. Anderen wel? Daar ging het me niet per se om, want het ging vooral om de verticale demping van de JVC
En Sussudio omdat dit nummer echt op vinyl afgespeeld moet worden
https://getyarn.io/yarn-c...4e-4dac-9b6a-50b521ee3347
Ik heb even heel aandachtig en blind geluisterd.teot schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
Anderen wel?
spoiler:
Dit was het resultaat wat ik absoluut niet verwacht had:

Ik hoor dus weldegelijk een statistisch verantwoord verschil!
(dit programmatje is overigens gratis. Ik gebruik het wel vaker)
Je kan zien in het scherm dat ik een fragment/positie op ca 40sec in het nummer heb gekozen.
In audacity zag ik dat er in het begin 1à2 tikjes zaten die wel in de ene en niet in de andere zaten. Voorts heb ik ook beide elementen exact gelijk laten lopen (vandaar andere filename), dus een kwart seconde oid van de 1401 sample afgeknipt.
In audacity luisterend leek het mij dat bij de ql-y55 de stem in de hogere regionen iets meer op de voorgrond zat (vandaar ook die positie). Maar het verschil is zó klein, dat het voelde dat elke stem die ik uitbracht als een dikke gok voelde. Maar het bleek toch accuraat, slechts 1 van de 6 stemmen fout.
Omdat ik in audacity al voelde dat het een miniem verschil betrof, waarvan ik niet kon verantwoorden of het tussen mijn oren zat of niet, en er ook niet echt iets significants in de spectraalweergave te zien was, ben ik dus blind gaan testen.
In het laag kon ik voor mijn gevoel geen verschil horen terwijl ik daar het meeste verschil verwachtte. De electronische demping doet z'n werk in het sublaag. Maar of het verschil in stemmen komt doordat sublaag dat frequentiegebied verstoort, of dat er in de armbuis andere resonanties zitten, of dat het een effect is van de digitalisering of.... of.... of....
De electronische demping doet wel z'n werk, de ~7Hz resonantie is op de QL-Y55 ongeveer 15dB zachter. Da's een hoop.
Oh ja, welke ik beter vind klinken....geen idee. Dat de stem wat meer op de voorgrond treed en minder in de instrumenten verdwijnt is denk ik een voordeel, maar aangezien mijn stem elke keer als een gok voelde zegt mij wel dat het verschil niet echt significant is. Verschillen tussen elementen zijn veel groter
Omdat dit blind testen best wel lang duurt (het verschil is zo klein dat je wel 100x tussen de 2 files en de 'X' file aan het schakelen bent per stem), ga ik het niet nog een keer doen om te kijken of het wel echt zo is met een andere sample oid

Ik hoor dus weldegelijk een statistisch verantwoord verschil!
(dit programmatje is overigens gratis. Ik gebruik het wel vaker)
Je kan zien in het scherm dat ik een fragment/positie op ca 40sec in het nummer heb gekozen.
In audacity zag ik dat er in het begin 1à2 tikjes zaten die wel in de ene en niet in de andere zaten. Voorts heb ik ook beide elementen exact gelijk laten lopen (vandaar andere filename), dus een kwart seconde oid van de 1401 sample afgeknipt.
In audacity luisterend leek het mij dat bij de ql-y55 de stem in de hogere regionen iets meer op de voorgrond zat (vandaar ook die positie). Maar het verschil is zó klein, dat het voelde dat elke stem die ik uitbracht als een dikke gok voelde. Maar het bleek toch accuraat, slechts 1 van de 6 stemmen fout.
Omdat ik in audacity al voelde dat het een miniem verschil betrof, waarvan ik niet kon verantwoorden of het tussen mijn oren zat of niet, en er ook niet echt iets significants in de spectraalweergave te zien was, ben ik dus blind gaan testen.
In het laag kon ik voor mijn gevoel geen verschil horen terwijl ik daar het meeste verschil verwachtte. De electronische demping doet z'n werk in het sublaag. Maar of het verschil in stemmen komt doordat sublaag dat frequentiegebied verstoort, of dat er in de armbuis andere resonanties zitten, of dat het een effect is van de digitalisering of.... of.... of....
De electronische demping doet wel z'n werk, de ~7Hz resonantie is op de QL-Y55 ongeveer 15dB zachter. Da's een hoop.
Oh ja, welke ik beter vind klinken....geen idee. Dat de stem wat meer op de voorgrond treed en minder in de instrumenten verdwijnt is denk ik een voordeel, maar aangezien mijn stem elke keer als een gok voelde zegt mij wel dat het verschil niet echt significant is. Verschillen tussen elementen zijn veel groter
Omdat dit blind testen best wel lang duurt (het verschil is zo klein dat je wel 100x tussen de 2 files en de 'X' file aan het schakelen bent per stem), ga ik het niet nog een keer doen om te kijken of het wel echt zo is met een andere sample oid
Mooie speler die ql-y55f
Die technics ook natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2024 12:42 ]
spoiler:
Heel knap @mr_petit dat je die verschillen kan onderscheiden!
Edit: ik was vooraf ook niet van plan om meerdere opnames te maken, te veel gedoe met wisselen van elementen.
En deze twee opnames tonen aan dat het zonde van de tijd is gezien het minieme verschil.
Edit: ik was vooraf ook niet van plan om meerdere opnames te maken, te veel gedoe met wisselen van elementen.
Het zijn allebei inderdaad mooie spelers, hoewel ik de QL-Y55F een stuk mooier vind op dit moment.
[ Voor 36% gewijzigd door teot op 25-01-2024 18:58 ]
Ik ben bang dat ik een nieuwe hobby heb. Het bevalt me wel, die platen.
Ik ben op een hele andere manier met muziek bezig en het zoeken naar iets nieuws geeft meer voldoening dan eenvoudig scrollen op spotify (wat ik natuurlijk wel gewoon blijf doen). Mijn doel om weer meer gevarieerd te gaan luisteren is nu al behaald.
Wat een absurde prijzen. Dat wel.
Ik ben op een hele andere manier met muziek bezig en het zoeken naar iets nieuws geeft meer voldoening dan eenvoudig scrollen op spotify (wat ik natuurlijk wel gewoon blijf doen). Mijn doel om weer meer gevarieerd te gaan luisteren is nu al behaald.
Wat een absurde prijzen. Dat wel.
Ik heb een platencollectie. Maar ik merk dat de lol er een beetje af is sinds de prijs nogal bizar omhoog gegaan is.
Ik heb nieuwe drukken en oude drukken. Ik ben ook de persoon die het echt als gebruiksobject ziet, sommige LP's heb ik inmiddels flink beschadigd. Vroeger vond ik het leuk om op zoek te gaan naar albums op markten, maar laatste jaren is de lol daar wel van af. Nieuwe muziek is qua prijs ook niet grappig. Ik denk niet dat snel nog iets koop met de huidige prijs, tenzij het Nick Cave is.
Ik heb nieuwe drukken en oude drukken. Ik ben ook de persoon die het echt als gebruiksobject ziet, sommige LP's heb ik inmiddels flink beschadigd. Vroeger vond ik het leuk om op zoek te gaan naar albums op markten, maar laatste jaren is de lol daar wel van af. Nieuwe muziek is qua prijs ook niet grappig. Ik denk niet dat snel nog iets koop met de huidige prijs, tenzij het Nick Cave is.
@PrimusIP Dat gevoel ken ik wel. Ook hier werd er platenbeurs na platenbeurs afgelopen, en niet alleen in die hype periode, maar we doen het al heel lang.
Voor corona werd dat al minder. De prijzen schoten toen al omhoog, en verkopers dachten vaak goud in handen te hebben met dito bedragen die ze vroegen. Nu koop ik alleen muziek die ik echt zal draaien, en niet meer voor de 'heb' die ik nooit zal draaien. Zoals de eerste persing met turquoise letters van het eerste album van Led Zeppelin.
Voor corona werd dat al minder. De prijzen schoten toen al omhoog, en verkopers dachten vaak goud in handen te hebben met dito bedragen die ze vroegen. Nu koop ik alleen muziek die ik echt zal draaien, en niet meer voor de 'heb' die ik nooit zal draaien. Zoals de eerste persing met turquoise letters van het eerste album van Led Zeppelin.
Ik heb altijd veel CDs gekocht maar de laatste tien jaar wel steeds minder. Tot een jaar of twee terug; CDs zitten nu op het punt waar LPs begin jaren 90 zaten. Massaal dumpen voor kwartjes; in Nederland zijn de prijzen van tweedehands CDs nog relatief hoog al koop ik hier ook zat voor 1-2 euro het stuk, maar in de UK waar ik nogal eens ben koop je in thrift stores en 2nd hand shops gewoon een hele stapel voor een pond. Het laatste jaar heb ik meer CDs gekocht dan in enig ander jaar sinds ik de eerste kocht in 1992. En die was duurder dan die hele stapel van dit jaar bij elkaarRoderiktweaker schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:13:
Ik stoor me zelf niet aan een beetje haardvuur geluid/tikjes. Wel valt het me op dat de kwaliteit variabel kan zijn, sommige platen klinken super andere weer niet. En het laatste nummer aan de binnenkant kan wat vervormd klinken. Allicht is dit met betere apparatuur wel minder.
Zelf koop ik nu zo nu en dan wat oude LPs (nieuw vind ik ze veel te duur) maar tegenwoordig betaal je alweer minimaal 5 euro voor iets interessants. En in veel gevallen een veelvoud daarvan. En dat zijn platen die 20 jaar terug ook voor een kwartje op de rommelmarkt te krijgen waren.
Dus, ik heb de boot gemist met de grote LP dump maar ik mis hem mooi niet met de grote CD dump
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-01-2024 09:31 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Over die nieuwprijzen van vinyl: Die zijn over het algemeen wel gestegen ja. Maar ik zie dat voornamelijk bij mainstream artiesten. 40 of 50 euro voor een LP is daar niet vreemd. Maar ook in andere circuits is 25 euro voor een LP in 'simpele' uitvoering eerder regel dan uitzondering.
Maar het kan nog wel. 18 euro + 6 euro verzendkosten voor een nieuwe plaat (black/brown marbled uitvoering).
Geen idee waar Soulseller zit, maar als je 'm daar voor 18 euro kan halen is dat bizar goedkoop vandaag de dag.
Ik doe zelf ook rustig aan met de aankopen. Hoge prijs, en vooral: De regelmatig erbarmelijk slechte kwaliteit van nieuwe platen
Maar het kan nog wel. 18 euro + 6 euro verzendkosten voor een nieuwe plaat (black/brown marbled uitvoering).
Geen idee waar Soulseller zit, maar als je 'm daar voor 18 euro kan halen is dat bizar goedkoop vandaag de dag.
Ik doe zelf ook rustig aan met de aankopen. Hoge prijs, en vooral: De regelmatig erbarmelijk slechte kwaliteit van nieuwe platen
Niet alleen mainstream artiesten. Ook hele simpele re-releases van jaren 80 albums.Nyarlathotep schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:27:
Maar ik zie dat voornamelijk bij mainstream artiesten. 40 of 50 euro voor een LP is daar niet vreemd.
Zo zag ik de re-release van Easy pieces (Lloyd Cole And The Commotions) een jaar geleden uitkomen, en die kostte ook gewoon €38. En gewoon exact dezelfde enkele LP, geeneens een dubbel LP van gemaakt. Ook geen speciale hoes oid, gewoon de normale enkele sleeve.
Dus een album waarvan de opnamekosten etc allang terugverdiend zijn 40 jaar geleden gewoon weer de volle mep vragen. Gelukkig heb ik het origineel. 15 jaar oid geleden gekocht voor 50 cent oid.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2024 16:53 ]
Ik vraag me wel eens af in hoeverre de gemiddelde audiofiel echt verschil hoort tussen uitersten van spelers.teot schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:14:
Het zijn allebei inderdaad mooie spelers, hoewel ik de QL-Y55F een stuk mooier vind op dit moment.
Dus een sample opnemen met bijv een Denon DP-300F, maar wel met een heel goed element erop, goede phonopre, interlink, en dan ook heel goed afgesteld, en dezelfde sample opnemen met hetzelfde element, interlink en phonopre, maar dan op een hele exotische tafel en arm. Een hele dure Transrotor met SME V arm bijvoorbeeld.
Ik denk dat heel veel mensen door de mand vallen.
Als je überhaupt mensen kan vinden die willen participeren.
De meeste mensen zijn namelijk 'bang' om nat te gaan.
Dat merk je ook wel aan discussies op forums. Als je daar samples plaatst om iets duidelijk te maken...de meeste mensen gaan geeneens luisteren. Maar wel hun punt blijven doordrammen. Want dat is belangrijk
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf/voor mezelf ook nog nooit zo'n vergelijk gemaakt (ik heb ook geen hele goedkope en hele dure audiofiele speler).
Maar bij luistersamples doe ik eigenlijk altijd wel mee, bijna ongeacht wat de persoon probeert duidelijk te maken. Vooral omdat het zo leerzaam is.
In dit geval hoor ik ook geen verschil tussen beide tafels door naar de muziek te luisteren. Ik hoor verschil doordat ik klankanalyse doe. Dus ik speel een heel klein stukje van de sample (een halve seconde oid) een aantal keer achter elkaar af, en dan gelijk hetzelfde sample een aantal keer van de andere tafel.
Alleen zo kan je dit soort superkleine nuances onderscheiden. (je akoestisch geheugen is heel kort)
Maar zo luister je natuurlijk niet naar muziek
ik kon in dit geval het verschil ook niet horen door simpel te A/B switchen (en dat de muziek dus doorspeelt).
Dus ik gebruik wel een speciale techniek om in dit geval het verschil te horen, die niet erg representatief is voor het aspect van luisteren naar muziek.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2024 17:22 ]
@mr_petit ik ben ook gevoelig voor het onderdeel uiterlijk van hifi-apparatuur. Heb bv. mijn versterker vervangen voor één met vu-meters omdat die zo leuk zijn om naar te kijken. Toevoeging aan gehoor is onbekend, maar ook niet boeiend.
In dit geval met de JVC QL-Y55F speelde andere functionaliteit mee, maar zeker het uiterlijk. Misschien dat ik ooit wel een MC-element ga halen gezien de toonarm, maar ben nu al zeer tevreden met het huidige element.
Denk dat het niet erg is om geld uit te geven aan dingen die je wilt. Het is misschien voor sommigen dat ze van een hele koude kermis thuiskomen als ze erachter komen dat er geen verschil zit tussen hun superdeluxe dure speler vs een speler van pak hem beet €100.
In het algemeen is hoe duurder iets wordt, hoe minder de relatieve verbeteringen zijn. En hifi-spullen zijn vanaf een bepaald prijspunt vrij extreem daarin.
In dit geval met de JVC QL-Y55F speelde andere functionaliteit mee, maar zeker het uiterlijk. Misschien dat ik ooit wel een MC-element ga halen gezien de toonarm, maar ben nu al zeer tevreden met het huidige element.
Denk dat het niet erg is om geld uit te geven aan dingen die je wilt. Het is misschien voor sommigen dat ze van een hele koude kermis thuiskomen als ze erachter komen dat er geen verschil zit tussen hun superdeluxe dure speler vs een speler van pak hem beet €100.
In het algemeen is hoe duurder iets wordt, hoe minder de relatieve verbeteringen zijn. En hifi-spullen zijn vanaf een bepaald prijspunt vrij extreem daarin.
Vraag ik mij, als Denon DP-300F bezitter, ook wel eens af. Er zit een Ortofon 2M Blue op, voorversterker Phono Box S2, receiver Yamaha RX-V479 en luidsprekers Dali Oberon 5. Als ik op de bank zit, mooie LP erop, verwonder ik me soms echt nog hoe al dat geluid uit zo'n miniem groefje kan komen, alle fijne details en zo. Als ik dat allemaal zo beluister, denk ik, ik ben heel tevreden met mijn volautomaatje, hoe mooi ook de spelers zijn die hier in dit topic regelmatig voorbij komen.mr_petit schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Ik vraag me wel eens af in hoeverre de gemiddelde audiofiel echt verschil hoort tussen uitersten van spelers.
Dus een sample opnemen met bijv een Denon DP-300F, maar wel met een heel goed element erop, goede phonopre, interlink, en dan ook heel goed afgesteld, en dezelfde sample opnemen met hetzelfde element, interlink en phonopre, maar dan op een hele exotische tafel en arm. Een hele dure Transrotor met SME V arm bijvoorbeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Rens1967 op 26-01-2024 17:25 ]
Daar is ook helemaal niets mis mee. Zeker niet bij een draaitafel, omdat deze altijd een zeer opvallende plek in de woonkamer (of luisterkamer) inneemt. Niets staat zo erg in het zicht als een draaitafel.teot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
@mr_petit ik ben ook gevoelig voor het onderdeel uiterlijk van hifi-apparatuur.
En met een draaitafel worden ook nog eens de meeste handelingen uitgevoerd. Dus het is doorgaans ook het apparaat in de hifi keten waarmee de meeste fysieke interactie is.
Dus look&feel zijn heel belangrijk. Niet alleen hoe makkelijk het apparaat te bedienen danwel af te stellen is, maar doordat je eraan zit, is het gevoel van de gebruikte materialen ook heel belangrijk.
Dat is de wet van de verminderde meeropbrengst. Ik speel met een vrij dure platenspeler en element en ja, je maakt elke keer wel stapjes tot een bepaald prijspunt. De vraag die je je moet stellen of het de meerprijs waard vind. Ik kan zelf ook genieten van iets wat goed ontworpen en innovatief is gemaakt. Dit weeg ik dus ook in mijn keuze mee, maar daarmee gaat het niet 50% beter klinken. Waar het verschil tot een bepaalde prijsstelling vooral in klank zit, ga je daarboven vooral verschillen horen in ruisvloer, stereobeeld en scheiding van instrumenten. Vooral die laatste twee zijn ook sterk gebonden aan de kwaliteit van je set, de opstelling en de akoestiek. De vraag is dan ook of een ieder dat nastreeft.teot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
@mr_petit ik ben ook gevoelig voor het onderdeel uiterlijk van hifi-apparatuur. Heb bv. mijn versterker vervangen voor één met vu-meters omdat die zo leuk zijn om naar te kijken. Toevoeging aan gehoor is onbekend, maar ook niet boeiend.
In dit geval met de JVC QL-Y55F speelde andere functionaliteit mee, maar zeker het uiterlijk. Misschien dat ik ooit wel een MC-element ga halen gezien de toonarm, maar ben nu al zeer tevreden met het huidige element.![]()
Daarbij is mijn overtuiging dat in veel gevallen een investering in akoestische aanpassing veel effectiever is dan een nieuwe versterker, luidspreker of bron. Pas als je ruimte op orde is kun je de verschillen echt goed horen.
Al die luistertests waar ik dus klankanalyse doe, doe ik met een koptelefoon.Duclaasie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:10:
[...]
Pas als je ruimte op orde is kun je de verschillen echt goed horen.
Ik denk dat het op luidsprekers nog moeilijker is, en heel irritant voor omwonenden
Als je echt een luisterruimte hebt, dan is dat over het algemeen ook makkelijker om te doen. Ik ben onder de indruk van wat mensen in het akoestiek-topic doen en meten, in hun specifieke luisterruimte en hun woonkamer.Duclaasie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:10:
[...]
Waar het verschil tot een bepaalde prijsstelling vooral in klank zit, ga je daarboven vooral verschillen horen in ruisvloer, stereobeeld en scheiding van instrumenten. Vooral die laatste twee zijn ook sterk gebonden aan de kwaliteit van je set, de opstelling en de akoestiek. De vraag is dan ook of een ieder dat nastreeft.
Voor mij staat alles in de woonkamer en is stereo meer dan genoeg. Dan is het een compromis voor geluidskwaliteit en dat accepteer ik.
En om on-topic te blijven
[ Voor 7% gewijzigd door teot op 26-01-2024 18:41 ]
Exact, dan heb je de factor akoestiek al volledig uitgesloten. Alleen zoals jij weet heeft ook een koptelefoon zijn beperkingen en kleur. Uiteindelijk blijft het altijd een compromis waar iedereen de vorm pakt die hem of haar het beste past.mr_petit schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Al die luistertests waar ik dus klankanalyse doe, doe ik met een koptelefoon.
Ik denk dat het op luidsprekers nog moeilijker is, en heel irritant voor omwonenden
Op zolder heb ik mijn Philips 777 aan een Marantz versterker hangen en die hangt weer aan een Denon surround versterker. Daarnaast 4 B&W luidsprekers. Het fijnste geluid is toch echt om de LPs via Dolby Prologic II, goed afgesteld, af te spelen over de 4 luidsprekers. Ik vind het zelf het mooist klinken, ook al wordt er van stereo kunstmatig surround gemaakt.
Not done?
P.S. op oude slaapkamer dochter heb ik een Denon 300 aan een Pioneer versterker hangen en 2 Wharfdale luidsprekers. Ik ben nog aan het kloojen met van alles. Maar tot nu toe, op zolder klinkt het hoe dan ook beter.
Not done?
P.S. op oude slaapkamer dochter heb ik een Denon 300 aan een Pioneer versterker hangen en 2 Wharfdale luidsprekers. Ik ben nog aan het kloojen met van alles. Maar tot nu toe, op zolder klinkt het hoe dan ook beter.
Dat valt mij ook op, de kwaliteit is vaak niet best. Zoals laatst dat album van James Brown - Motherlode. Op kant A zaten 4 bultjes waar als je goed keek, je kon zien dat de groef gewoon over dat bultje doorliep. Ondanks de zware 'tik' sloeg de plaat gek genoeg niet over.Nyarlathotep schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:27:
Ik heb hem wel terugestuurd.
€53,00 terugekregen, en voor €43,00 bij een ander een nieuwe besteld, die wel vlekkeloos is.
Het ding met het proberen te bereiken van “perfect geluid” is, het is nooit af. Ieder component, hoe goed dan ook, heeft z’n imperfecties, ook de hele dure versies. Ik doe daar dan ook niet aan. Voor mij klinkt het goed, of niet goed. En ik ben tevreden met m’n simpele Lenco L300 met OM10. Ik heb sowieso de beperkingen van de woonkamer, met alle spullen daar die de akoestiek beïnvloeden.
Ik denk ook dat een hoop te maken heeft met het soort muziek waar je naar luistert. Ik speel voornamelijk EDM, rock, latin, hiphop en andere soorten “herrie”. Mijn smaak begint ergens eind jaren 70, begin jaren 80. Ik heb niks met klassiek, jazz, blues, jaren 50/60 spul, 78’s, etc, en heb dus ook geen boodschap aan mensen die bepaalde elementen of naaldvormen omschrijven als “meer detail”, want zoveel detail zit er niet in de gemiddelde muziek die ik draai. Ik kan me voorstellen dat het anders is voor mensen met een smaak die het tegenovergestelde is van mijne.
Bovendien heb je altijd te maken met de beperkingen van het medium zelf. Vinyl heeft altijd een ruisvloer, en de tikken krijg je ook nooit 100% weg. Dus hoeveel je ook tweakt, perfect krijg je het nooit. Zelfs niet met een theoretische perfecte naaldvorm, draaitafel, afstelling, versterker en speakers/hoofdtelefoon. Dus na een tijdje moet je er gewoon mee stoppen, anders wordt je langzaam gek
Ik denk ook dat een hoop te maken heeft met het soort muziek waar je naar luistert. Ik speel voornamelijk EDM, rock, latin, hiphop en andere soorten “herrie”. Mijn smaak begint ergens eind jaren 70, begin jaren 80. Ik heb niks met klassiek, jazz, blues, jaren 50/60 spul, 78’s, etc, en heb dus ook geen boodschap aan mensen die bepaalde elementen of naaldvormen omschrijven als “meer detail”, want zoveel detail zit er niet in de gemiddelde muziek die ik draai. Ik kan me voorstellen dat het anders is voor mensen met een smaak die het tegenovergestelde is van mijne.
Bovendien heb je altijd te maken met de beperkingen van het medium zelf. Vinyl heeft altijd een ruisvloer, en de tikken krijg je ook nooit 100% weg. Dus hoeveel je ook tweakt, perfect krijg je het nooit. Zelfs niet met een theoretische perfecte naaldvorm, draaitafel, afstelling, versterker en speakers/hoofdtelefoon. Dus na een tijdje moet je er gewoon mee stoppen, anders wordt je langzaam gek
Ik zit erover te denken om garantie te claimen voor mijn speler. De reden is dat het te vaak mis gaat met het starten van een plaat, dat de boel naar binnen skipt en ik daardoor de eerste paar seconden van het eerste nummer mis. De automaat is sowieso niet bruikbaar, maar ook bij het zelf laten zakken van de arm gaat het te vaak mis. Ik dacht eerst van "misschien moet ik er wat handigheid in krijgen" waarna het soms weer een paar keer goed ging, maar ik geloof nu niet meer dat het aan mij ligt.
Meh, niet leuk
.
Meh, niet leuk

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Het klinkt banaal maar weet je zeker dat je naalddruk en eventuele anti skating wel goed staan?
You don't need eyes to see, you need vision
Ja, en de naalddruk heb ik ook met een weegschaal gecheckt. De boel staat ook netjes waterpas.Yalopa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:12:
Het klinkt banaal maar weet je zeker dat je naalddruk en eventuele anti skating wel goed staan?
Om wat voor platenspeler gaat het?Bananenplant schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:18:
Ik zit erover te denken om garantie te claimen voor mijn speler. De reden is dat het te vaak mis gaat met het starten van een plaat, dat de boel naar binnen skipt en ik daardoor de eerste paar seconden van het eerste nummer mis. De automaat is sowieso niet bruikbaar, maar ook bij het zelf laten zakken van de arm gaat het te vaak mis. Ik dacht eerst van "misschien moet ik er wat handigheid in krijgen" waarna het soms weer een paar keer goed ging, maar ik geloof nu niet meer dat het aan mij ligt.
Meh, niet leuk.
Denon DP-300F.
Dit schreef je een eerdere post, dus de vraag blijft heb je de naald gecontroleerd.Bananenplant schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:41:
Toch maar even vragen: ik ben bij het afstellen van de naalddruk met een weegschaal een keer vergeten de arm met het hendeltje omhoog te doen voordat ik de druk aanpaste. De naald schoof daarbij een stukje over de weegschaal heen. Bij het draaien aan het contragewicht zal wat extra kracht aan de kant van het contragewicht hebben gezet, dus niet op de naald.
Heb ik nu mijn naald verprutst of zal het wel loslopen? Bij het luisteren valt me niets abnormaals op. Stereo klinkt okay, bekkens aan de binnenkant van een plaat klinken ook niet vervormd.
Ik zie er niets vreemds aan. Ik had het probleem overigens ook al bij het stock element, maar ik schreef dat initieel toe aan er nog wat handiger ermee moeten worden.Habana schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Dit schreef je een eerdere post, dus de vraag blijft heb je de naald gecontroleerd.
Met de kennis van nu had ik al nattigheid moeten voelen dat het met de automaat niet goed werkte (ook een stukje skippen) toen ik de speler net had.
Een maandagmorgen-exemplaar? Ik heb er geen problemen mee, en heb de speler al een jaar of 4-5. Ik heb alleen 1 keer nieuw siliconenspul op de armliftdemper (of hoe dat ook heet) moeten doen, omdat de arm te snel zakte.
Intussen ook mijn conclusieRens1967 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:10:
Een maandagmorgen-exemplaar?
Morgen beginnen met de 3000+ singletjes in te pakken. Ze zijn voorlopig toch niet nodig aangezien ze voorraad voor de jukebox zijn. Dan kan die kast waarin ze staan weg, en kunnen er verhuisdozen staan.
Ik had ook een maandag morgen exemplaar van de DP-300F... Gewoon inleveren voor garantie, mijn exemplaar was redelijk goed gemaakt door Audio service in Elst. Alleen ontstond daarna weer een defect... Laat ze ook even de snelheid afregelen als deze te langzaam of the snel is.
Er gaat een gerucht dat de oudere 300F's een betere bouwkwaliteit hadden in een andere fabriek. Verder natuurlijk wel een mooie speler maar het zou fijn zijn als ze de bouwkwaliteit beter waarborgen.
[ Voor 22% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-01-2024 17:26 ]
Dat lijkt me geen vooruitgang…Bestla schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:07:
Morgen beginnen met de 3000+ singletjes in te pakken. Ze zijn voorlopig toch niet nodig aangezien ze voorraad voor de jukebox zijn. Dan kan die kast waarin ze staan weg, en kunnen er verhuisdozen staan.
Dat duidt toch op òf een veel te lage naalddruk, òf een beschadigde naald. (of beide)Bananenplant schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:18:
Ik zit erover te denken om garantie te claimen voor mijn speler. De reden is dat het te vaak mis gaat met het starten van een plaat, dat de boel naar binnen skipt en ik daardoor de eerste paar seconden van het eerste nummer mis.
En je antiskating staat waarschijnlijk te laag.
Een veel te lichte naalddruk kan de automatiek overigens ook in de war brengen.
Dus ik ben niet overtuigd dat het in dit geval aan de speler ligt.
Eens, nader onderzoek is nodig. Als de arm op zich rustig daalt dan moet je verder kijken waar het aan ligt. De buitenste rand van de LP staat omhoog. Zet je de naald zonder anti-skating ver aan de buitenkant dan wordt ie naar binnen geduwd.
Wat gebeurt er als je midden in een muziekstuk of tussen 2 muziekstukken in de naald rustig laat dalen? Springt ie dan ook over? Zo nee, dan is de kans klein dat het aan de arm ligt.
Wat gebeurt er als je midden in een muziekstuk of tussen 2 muziekstukken in de naald rustig laat dalen? Springt ie dan ook over? Zo nee, dan is de kans klein dat het aan de arm ligt.
Nee, maar het moet maar. De huidige kast gaat niet mee namelijk. In Noorwegen maak ik een nieuwe kast waar de lp's en singletjes bij elkaar staan.
[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 28-01-2024 05:48 ]
Dan ga ik de antiskating eens proberen, want ik heb dit probleem met twee verschillende elementen gehad. Blijkbaar klopt de waarde op het wieltje dan niet ofzo...mr_petit schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Dat duidt toch op òf een veel te lage naalddruk, òf een beschadigde naald. (of beide)
En je antiskating staat waarschijnlijk te laag.
Hm, het is me wel opgevallen dat het vaker misgaat als ik verder naar buiten probeer te beginnen 🤔 .Cap schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:07:
Eens, nader onderzoek is nodig. Als de arm op zich rustig daalt dan moet je verder kijken waar het aan ligt. De buitenste rand van de LP staat omhoog. Zet je de naald zonder anti-skating ver aan de buitenkant dan wordt ie naar binnen geduwd.
Je moet je eerst richten op de naalddruk. Daarvan moet je zeker weten dat die goed staat en dat er geen rare dingen zijn gebeurd.Bananenplant schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:31:
[...]
Dan ga ik de antiskating eens proberen, want ik heb dit probleem met twee verschillende elementen gehad. Blijkbaar klopt de waarde op het wieltje dan niet ofzo...
Dus instellen volgens het boekje:
-zet de antiskating op 0
-armlift naar beneden (naaldbeschermer op de naald!)
-arm laten balanceren door het contragewicht in/of uit te draaien.
-naalddrukring op 0 zetten zonder dat het contragewicht draait
-contragewicht met naalddrukring naar binnen draaien totdat de juiste waarde behaald is (dit is voor jouw element 2 gram volgens de gebruiksaanwijzing)
-armlift weer omhoog
-zet de antiskating weer op 2
Als je het wilt nameten met een naalddrukwegertje, verwijder dan de mat van de platter. (naalddrukwegers zijn iets dikker dan een plaat, als je de mat verwijdert, staat deze beter op hoogte).
En antiskating op 0 zetten voordat je de naald op het weegplateau laat rusten.
Gezien dit al een keer fout is gegaan, is het wellicht verstandig de naaldbescherming tijdens dit proces ook naar beneden te houden. Dan rust het element wel met de naaldbescherming op het weegplateau, waarbij de arm iets hoger staat, maar zou niet significant iets moeten uitmaken in jouw geval.
Ook is het verstandig om even heel goed naar de armlift te kijken.
Deze moet niet te snel, maar ook niet te langzaam dalen. Daaltijd moet (ik schat) ongeveer 2 seconden zijn. Als dit 5 of 10 seconden is, is dit te lang.
Ook moet je even heel goed kijken naar of de lift wel voldoende daalt. Als deze niet voldoende daalt, dan blijft deze deels de arm ondersteunen en kan je ook hele rare effecten krijgen.
Je moet dus kunnen zien dat het het gebogen armliftje (wat de arm ondersteunt, met die rubberen insert) niet de arm raakt als deze een plaat speelt.
Als de armlift niet goed is, is dit uiteraard iets voor de garantie.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2024 08:47 ]
En Wang chung! (van vóór Dance Hall Days) ...en Everything But The Girl.
Ook leuk!
Ook leuk!
[ Voor 6% gewijzigd door Pavv op 28-01-2024 15:43 ]
Ja...en weather report, en chaka khan.
Ook toppers.
Voor een kringloop is dit echt een wereldscore.
Ook toppers.
Voor een kringloop is dit echt een wereldscore.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2024 16:00 ]
Vast wel, zijn dat alle titels? Al mijn lp's zijn orginele, meestal 40 tot 50 jaar oud, perfect voor mijn ouderwetse muziek smaak. Hoe zal de kwaliteit van deze nieuwe zijn? Geremasterd klink niet altijd beter het ziet er naar uit dat dit verzamel "greatest hits" zijn.Pazienza schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
Vanaf volgende week bij Lidl. Zijn live albums, zit er iets leuks tussen?
[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-01-2024 18:07 ]
Heb er een keer met de kerst een gekocht. Kwaliteit is redelijk, maar verwacht er niet teveel van. Zijn vaak kopieën van bootlegs of oude radio opnames. Maar daar is de prijs ook naar.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ze klinken hopeloos slecht, Live opnamen klinken altijd wel wat minder, maar die van Live Legends zijn gewoon belabberd... Zelf die van Creedence Clear Water Revival gehad, binnen één week weer weggedaan... Zo slecht klonk het... Ik heb deze nog liggen van hun en die klinken best goed voor een Live album:Pazienza schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
- Portrait / Live In Europe
- Live At Woodstock
Maar het kan ook echt goed klinken en deze Craft Recordings persing is dan ook nog eens Half Speed Master en mastered bij Abby Road Studio's:
- Live At The Royal Alber Hall
Dus die laatste is een echte aanrader, mits je de Craft Recordings persing uit de US weet te scoren (ik vond deze ooit in de bakken van Sounds in Venlo)!
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 28-01-2024 19:09 ]
Ik heb van het weekend weer eens aan mijn dual 721 zitten meten, naar aanleiding van een discussie op een ander forum waar iemand problemen had met antiskating op een AT-LP120.
Hierbij was er vrijwel geen antiskating kracht op de buitenste groeven en teveel op de binnenste groeven.
Deze speler heeft een raar ontworpen systeem (wel op basis van een veer), wat kennelijk zeer slecht presteert.
De antiskating moet natuurlijk qua kracht constant zijn over het bereik van de arm over de plaat.
Naar mate een veertje uitrekt, wordt de kracht die de veer trekt natuurlijk groter. Er zijn wel geometrische truukjes om dat tegen te gaan.
Dus ik ben het eens gaan nameten hoe dat exact bij mijn dual 721 zit. Ik heb wel meer aan het antiskating systeem van de 721 gemeten en ben daar erg tevreden over, maar nog nooit echt precies de buitenste groef en binnenste groef met elkaar vergeleken.
Voor dit soort dingen heb ik in het verleden een meetapparaatje gemaakt (een electronische weegschaal waar ik de sensor uit gehaald heb en zijdelings heb gemonteerd waartegen ik de arm kan laten rusten).
(Ik richt de sensor als verlengde van de armbuis)
En eigenlijk net als alle andere metingen die ik aan een 721 doe, stond ik weer versteld aan hoe goed deze speler eigenlijk wel niet is:
Buitenste groef: antiskating staat op stand 2; gemeten antiskating kracht: 302mg

Binnenste groef, antiskating staat nog steeds op 2; gemeten antiskating kracht: 306mg, oftewel binnen ~1% gelijk (waarschijnlijk nauwkeuriger dan mijn geknutselde apparaatje
):

Bijna alles aan deze speler is eigenlijk van topkwaliteit (al is geen enkele speler natuurlijk perfect)
Hierbij was er vrijwel geen antiskating kracht op de buitenste groeven en teveel op de binnenste groeven.
Deze speler heeft een raar ontworpen systeem (wel op basis van een veer), wat kennelijk zeer slecht presteert.
De antiskating moet natuurlijk qua kracht constant zijn over het bereik van de arm over de plaat.
Naar mate een veertje uitrekt, wordt de kracht die de veer trekt natuurlijk groter. Er zijn wel geometrische truukjes om dat tegen te gaan.
Dus ik ben het eens gaan nameten hoe dat exact bij mijn dual 721 zit. Ik heb wel meer aan het antiskating systeem van de 721 gemeten en ben daar erg tevreden over, maar nog nooit echt precies de buitenste groef en binnenste groef met elkaar vergeleken.
Voor dit soort dingen heb ik in het verleden een meetapparaatje gemaakt (een electronische weegschaal waar ik de sensor uit gehaald heb en zijdelings heb gemonteerd waartegen ik de arm kan laten rusten).
(Ik richt de sensor als verlengde van de armbuis)
En eigenlijk net als alle andere metingen die ik aan een 721 doe, stond ik weer versteld aan hoe goed deze speler eigenlijk wel niet is:
Buitenste groef: antiskating staat op stand 2; gemeten antiskating kracht: 302mg

Binnenste groef, antiskating staat nog steeds op 2; gemeten antiskating kracht: 306mg, oftewel binnen ~1% gelijk (waarschijnlijk nauwkeuriger dan mijn geknutselde apparaatje

Bijna alles aan deze speler is eigenlijk van topkwaliteit (al is geen enkele speler natuurlijk perfect)
@rcor Thanks, dan hoef ik volgende week niet naar de Lidl.
Ik heb één van mijn Pioneer PL-L1000’s voor een zacht prijsje overgedaan aan een vriend die me er ook nog een op het oog afgeleefde Thorens TD145 mk2 voor teruggaf, uit de collectie van Nico en Tine. Na een avondje poetsen en polijsten is ie flink opgeknapt. Ik heb een nieuwe snaar en naald besteld. Het is een versie met een zilverkleurige plint.
:strip_exif()/f/image/GjF6IiEGXdhKmo1krYgHHEzR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraagje, wie weet wat deze zin betekent: "Users of wide range equipment should adjust their controls for RIAA curve"... achterop de gister aangeschafte 2023 reissue van een opname uit 1959 (!) op Blue Note. Fantastische plaat, met dank aan Waaghals Arnhem.
Weet wel wat over RIAA maar wat is nu 'wide range equipment' en waarom zou met dan moeten klooien met hoog/laag? Of bedoelen ze iets anders?
:strip_exif()/f/image/V1PaqbBjLnnNCcXixO5CpjXj.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet wel wat over RIAA maar wat is nu 'wide range equipment' en waarom zou met dan moeten klooien met hoog/laag? Of bedoelen ze iets anders?
:strip_exif()/f/image/V1PaqbBjLnnNCcXixO5CpjXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tYi58QtdcrGtcpYp6cJOeDET.jpg?f=fotoalbum_large)
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Waarschijnlijk bedoelen ze dat je bij een phono voorversterker waar je verschillende equalisatie curves kan gebruiken je voor RIAA moet kiezen. Sommigen phono voorversterkers kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor Decca, Columbia en wat al niet meer.
Goedemorgen iedereen!
Ik heb een micro seiki bl-71 die ik al jaren met veel liefde laat draaien. Vorige week paste we op een kat en stond de plaatsen speler (met de kap open) aan. Mijn vriendin vertelde me dat de kat er naast zat en met zijn pootjes de plaatsen speler aanraakte.
Nu weet ik niet wat dat beest in gods naam heeft gedaan, maar de RPM is te snel... Ook als ik de fine tuner in de tweede foto zo ver mogelijk naar beneden draai, is 45 & 33 RPM nog net de snel afgesteld.
Ik neem aan dat ik wat met de stroboscoop moet doen, maar ik weet niet hoe ik zorg dat de platenspeler trager draait dan wanneer de fine tuner op zijn laagst staat....
HELP! Ik hoop niet dat ik met de binnenkant moet knoeien, want ik ben geen technisch wonder....
Bij voorbaat enorm veel dank
:strip_exif()/f/image/AOQ2y2atkKBYU9kRtPWiaS6j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZW2FGX6iquk1gSZJROY2Z6B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een micro seiki bl-71 die ik al jaren met veel liefde laat draaien. Vorige week paste we op een kat en stond de plaatsen speler (met de kap open) aan. Mijn vriendin vertelde me dat de kat er naast zat en met zijn pootjes de plaatsen speler aanraakte.
Nu weet ik niet wat dat beest in gods naam heeft gedaan, maar de RPM is te snel... Ook als ik de fine tuner in de tweede foto zo ver mogelijk naar beneden draai, is 45 & 33 RPM nog net de snel afgesteld.
Ik neem aan dat ik wat met de stroboscoop moet doen, maar ik weet niet hoe ik zorg dat de platenspeler trager draait dan wanneer de fine tuner op zijn laagst staat....
HELP! Ik hoop niet dat ik met de binnenkant moet knoeien, want ik ben geen technisch wonder....
Bij voorbaat enorm veel dank
:strip_exif()/f/image/AOQ2y2atkKBYU9kRtPWiaS6j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZW2FGX6iquk1gSZJROY2Z6B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MNiSOx2uNri0mG3wFoLtiMy7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt het wat uit als de arm (te) langzaam daalt?mr_petit schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Deze moet niet te snel, maar ook niet te langzaam dalen. Daaltijd moet (ik schat) ongeveer 2 seconden zijn. Als dit 5 of 10 seconden is, is dit te lang.
Vorig jaar heb ik nieuwe siliconenolie in de armlift gedaan, maar nu daalt de arm in 4-5 seconden (zo uit mijn hoofd). Ik had deze besteld, https://www.ebay.de/itm/143544106128 , en de 500000 gebruikt.
Ik vermoed dat ze gewoon de complete tekst van het originele album hebben overgenomen zoals het in 1959 is uitgegeven. Hier is nog iemand met dezelfde vraag: https://forums.stevehoffm...e-equipment-should.71896/Laurens85 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:48:
Vraagje, wie weet wat deze zin betekent: "Users of wide range equipment should adjust their controls for RIAA curve"... achterop de gister aangeschafte 2023 reissue van een opname uit 1959 (!) op Blue Note. Fantastische plaat, met dank aan Waaghals Arnhem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je krijgt een langer moment dat de naald de plaat raakt maar met een hele lichte naalddruk. (dat is het moment dat de arm zowel door de naald als door de lift wordt ondersteunt)Rens1967 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:39:
[...]
Maakt het wat uit als de arm (te) langzaam daalt?
En tijdens dat moment wordt de arm ook min of meer vastgehouden door de lift.
En de kans is ook groot dat dat moment zelf veel langer gaat duren.
De armlift daalt doorgaans doordat er een veertje onder zit die de lift omlaag drukt. Dat wordt natuurlijk ook versneld door het gewicht van de arm zelf.
Op het moment dat de naald een deel van die kracht overneemt, daalt de lift (met arm) nog langzamer.
Het hangt helemaal van de situatie af of dat een probleem veroorzaakt. Maar als er een probleem is, dan is dit aspect wel iets om naar te kijken of het de oorzaak (danwel mede oorzaak) is van het probleem.
Verwacht geen top kwaliteit , ooit soort gelijks gekocht , maar vroeger klonken mijn cassettebandjes beterPazienza schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
Geen moeite aan verspillen aan die bootlegs. Voor €14,95 koop je bij de gemiddelde platenzaak vele malen betere en originele platen. Al dan tweedehands, maar toch is dan nog een Near Mint plaat vinden geen moeite.
[ Voor 23% gewijzigd door Toshirou op 29-01-2024 12:19 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Heeft die kat zitten scratchen?Thijsvdw schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:50:
Hier is de handleiding van je speler: https://www.manualslib.co...-Bl-71.html?page=6#manual
Je speler heeft geen ingebouwd licht om op de stroboscoop (dat ding op je derde foto) te schijnen, maar genoeg apps voor je telefoonflitser die je kunt gebruiken. Even zoeken op 'stroboscope' in je appstore.
Er staat daarnaast in de handleiding dat je de snaar eens per jaar moet vervangen, hoe lang gebruik je die al?
Dat vermoeden had ik al.ivo1969 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:26:
[...]
Verwacht geen top kwaliteit , ooit soort gelijks gekocht , maar vroeger klonken mijn cassettebandjes beter
Ik laat het lekker aan me voorbij gaan, koop ik liever wat fatsoenlijks een keer.
In Nijmegen score ik bij 2e hands winkels soms nog wel leuke lp's , de waaghals in nijmegen kan ik ook regelmatig slagen , die verkopen nieuwe en oude lp'sPazienza schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:46:
[...]
Dat vermoeden had ik al.
Ik laat het lekker aan me voorbij gaan, koop ik liever wat fatsoenlijks een keer.
Ik heb de druk opnieuw ingesteld, zonder resultaat. De arm daalt in ongeveer een seconde, dus dat lijkt me dan toch de oorzaak (zeker als je bedenkt dat ik het probleem ook met het oude element al had). Dus garantie dan maar.mr_petit schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Ook is het verstandig om even heel goed naar de armlift te kijken.
Hopelijk heeft dit alles de levensduur van mijn nieuwe naald niet teveel ingekort

Edit: ik moet de speler gaan crediteren bij de winkel omdat ze niet op voorraad zijn. Dan kan ik gelijk bedenken of ik hetzelfde model wel weer wil. Want bijvoorbeeld die aangegoten dropveterkabels vond ik toch best een misser. Misschien een DP-400, hoewel ik niet zeker ben van die stofkap en stofjes die tijdens het afspelen op de plaat kunnen waaien.
[ Voor 20% gewijzigd door Bananenplant op 01-02-2024 16:48 ]
Als het persé een automaat moet zijn misschien eens kijken naar een Pro-Ject A1?Bananenplant schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Edit: ik moet de speler gaan crediteren bij de winkel omdat ze niet op voorraad zijn. Dan kan ik gelijk bedenken of ik hetzelfde model wel weer wil. Want bijvoorbeeld die aangegoten dropveterkabels vond ik toch best een misser. Misschien een DP-400, hoewel ik niet zeker ben van die stofkap en stofjes die tijdens het afspelen op de plaat kunnen waaien.
https://projectaudio.nl/c...cB&variant=43239945470185
https://www.bol.com/nl/nl...lL5A.2_47.48.ProductTitle
[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 01-02-2024 17:01 ]
Automaat hoeft niet per se. Ik laat een plaat toch eerst draaien om te borstelen. Iets als een riem moeten omleggen om van toeren te wisselen vind ik een minder idee alleen.
Misschien zoiets:
Ortofon 2M red element er standaard op.
En gewoon met een knop de snelheid selecteren.
https://www.smitsarnhem.nl/cs-418
https://hifi.nl/artikel/2...eelklare-draaitafels.html
https://www.whathifi.com/reviews/dual-cs-418
Ortofon 2M red element er standaard op.
En gewoon met een knop de snelheid selecteren.
https://www.smitsarnhem.nl/cs-418
https://hifi.nl/artikel/2...eelklare-draaitafels.html
https://www.whathifi.com/reviews/dual-cs-418
[ Voor 33% gewijzigd door RobbieT op 01-02-2024 17:21 ]
Juist platenspelers zijn (van oudsher) vaak uitgevoerd met vaste kabels ipv pluggen, omdat:Bananenplant schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Edit: ik moet de speler gaan crediteren bij de winkel omdat ze niet op voorraad zijn. Dan kan ik gelijk bedenken of ik hetzelfde model wel weer wil. Want bijvoorbeeld die aangegoten dropveterkabels vond ik toch best een misser.
a. de lengte van de kabel max 1,5 meter mag zijn ivm de capaciteit van de kabel en invloed daarvan op de weergave van het element
b. de kans op storing (slechte contacten) of gebruik van een verkeerde kabel te verminderen. De signaalniveau's van MM elementen zijn een factor van meerdere honderden kleiner dan een normaal lijnniveau signaal (vergelijk 4mV vs 2V), bij een MC element zelfs een factor van meerdere duizenden (0,3 mV vs 2 V).
Uitgevoerd met cinch pluggen kan wel, maar de lengte, capaciteit en type kabel moeten in orde zijn, evenals de kwaliteit van de pluggen.
Sommige mensen zweren bij spelen zonder stofkap want geen trillingen van de muziek die door de kap doorgegeven worden. Ik zweer bij spelen met stofkap want... stofjes.Bananenplant schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Misschien een DP-400. hoewel ik niet zeker ben van die stofkap en stofjes die tijdens het afspelen op de plaat kunnen waaien.
[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 01-02-2024 21:31 ]
Het is weer eens wat anders, zo'n speciale met dode vliegen gevulde lp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mCIxvNst3RYQVa5UAh1dFM3k.png?f=user_large)
Al kan het altijd nog een graadje erger...
:fill(white):strip_exif()/f/image/mCIxvNst3RYQVa5UAh1dFM3k.png?f=user_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rbHlrMYqKJxbFIPdiCqAgz50.webp?f=user_large)
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Dan is de demping niet goed, had ik ook.Bananenplant schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Ik heb de druk opnieuw ingesteld, zonder resultaat. De arm daalt in ongeveer een seconde, dus dat lijkt me dan toch de oorzaak (zeker als je bedenkt dat ik het probleem ook met het oude element al had). Dus garantie dan maar.
....Misschien een DP-400, hoewel ik niet zeker ben van die stofkap en stofjes die tijdens het afspelen op de plaat kunnen waaien.....
Ik heb de DP-400 bij de zoon van mijn vriendin gezien, ben er geen fan van. Die kap moet je er echt ook nog afhalen. Als stofjes altijd recht van boven naar beneden vallen zou de stofkap goed werken, maar ja, dat doen ze niet
[ Voor 31% gewijzigd door Rens1967 op 02-02-2024 11:31 ]
Correct, de siliconenolie- of veerdemping van de armlift. Hoewel 1 seconde echt nog niet desastreus slecht is, het kan veel erger. Op zich is het bij spelers met een hendeltje naast de armlift vrij eenvoudig 'op te lossen' door het armlift hendeltje niet in 1x naar beneden te knallen maar met een rustige beweging (ca 2 sec ;-)) naar beneden te brengen. Ik wed dat een heleboel vintage platenspelers bezitters niet beter weten dan dat ze dit altijd doen.
Hoewel het met goede demping dus mogelijk is om de armlift altijd op de goede snelheid te laten zakken. Een beetje siliconenolie (c.a. 300.000 cst) op de juiste plek doet wonderen...
Er zijn overigens ook platenspelers met een motorische armlift: bijvoorbeeld een systeem van magneet en spoel bij verschillende vintage Denons, of een axiaal motortje zoals bij een Sony PS-X70. Vooral die elektromagnetische versies zonder overbrenging werken heel erg mooi.
[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 02-02-2024 11:56 ]
Ik ben nu op een punt dat ik het troubleshooten van een nieuw gekocht product wel beu ben en gewoon ontspannen plaatjes wil draaien.
Die Dual CS-418 lijkt best interessant. Of ik ga kijken waar deze Denon wel voor een redelijke prijs op voorraad is.
Die Dual CS-418 lijkt best interessant. Of ik ga kijken waar deze Denon wel voor een redelijke prijs op voorraad is.
Afrader eerste klas: geen anti-skating en dat is een DOODZONDE... Absolute vereiste bij een platen speler water mij betreft...RobbieT schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:00:
[...]
Als het persé een automaat moet zijn misschien eens kijken naar een Pro-Ject A1?
https://projectaudio.nl/c...cB&variant=43239945470185
https://www.bol.com/nl/nl...lL5A.2_47.48.ProductTitle
Geen instelbare anti-skating, en ook geen instelbaar toonarmgewicht.rcor schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Afrader eerste klas: geen anti-skating en dat is een DOODZONDE... Absolute vereiste bij een platen speler water mij betreft...
Dat is iets anders dan geen anti-skating.
Dit is gewoon een speler bedoelt om uit de doos te trekken en te gebruiken as is.
En daar zijn er wel meer van.
Vrijwel al die goedkope automaten zijn zo.
Bij een bepaald budget heb je bepaalde beperkingen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Klopt, maar dan zou ik toch liever iets anders uitzoeken... Genoeg te vinden, wellicht niet nieuw, maar wel tweedehands en dan technisch gezien velen malen mooier opgebouwd...RobbieT schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:36:
[...]
Geen instelbare anti-skating, en ook geen instelbaar toonarmgewicht.
Dat is iets anders dan geen anti-skating.
Dit is gewoon een speler bedoelt om uit de doos te trekken en te gebruiken as is.
En daar zijn er wel meer van.
Vrijwel al die goedkope automaten zijn zo.
Bij een bepaald budget heb je bepaalde beperkingen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Edit: Ietsjes nieuwer, maar dan van Dual (eigenlijk een luxere Denon DP300F, want hij is optisch bijna het zelfde. Heeft een MDF bodem als grote verschil): Klik voor meer info
[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 02-02-2024 15:22 ]
Zonder stofkap komt er toch altijd meer stof op de plaat terecht?Rens1967 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Dan is de demping niet goed, had ik ook.
Ik heb de DP-400 bij de zoon van mijn vriendin gezien, ben er geen fan van. Die kap moet je er echt ook nog afhalen. Als stofjes altijd recht van boven naar beneden vallen zou de stofkap goed werken, maar ja, dat doen ze niet
Daarom altijd op 78 toeren draaien, dan blijft het stof er niet op liggen.VHS schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:21:
[...]
Zonder stofkap komt er toch altijd meer stof op de plaat terecht?
Goeie vangst!nineball schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:41:
Avondje poetsen, niet slecht voor 6 tientjes.
[Afbeelding]
antiskate gewichtje, Jawel ik zie hem .....Pavv schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Goeie vangst!Alleen al de Headshell is meer waard dan dat. Maar zie ik nu geen antiskate gewichtje?
Ik heb ook ergens een bloedplaat liggen. Van een niet zo officiele remix van window licker door trentemoller.D_V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:11:
Het is weer eens wat anders, zo'n speciale met dode vliegen gevulde lp.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.discogs.com/r...Run-Jeremys-Window-Licker.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ik zal later eens een foto plaatsen van mijn eerste paar platen, maar ik vroeg me af of jullie ideeën hebben over hoe het kan dat ik hier regelmatig vastlopers heb die opgelost zijn wanneer ik de kap omhoog laat staan. Ook bij volledig nieuwe platen.
Welke platenspeler? En met vastloper bedoel je dat ie overslaat en blijft hangen?rda schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:29:
Ik zal later eens een foto plaatsen van mijn eerste paar platen, maar ik vroeg me af of jullie ideeën hebben over hoe het kan dat ik hier regelmatig vastlopers heb die opgelost zijn wanneer ik de kap omhoog laat staan. Ook bij volledig nieuwe platen.
Thorens TD 320nineball schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Welke platenspeler? En met vastloper bedoel je dat ie overslaat en blijft hangen?
Ik bedoel daarmee dat het nummer dat gedraaid wordt blijft hangen bij een fragment van 1-2 seconden en deze steeds herhaald wordt.
Met de kap open gebeurt dit niet en bij het openen van de kap wordt iets dat is blijven hangen ook opgelost.
Wellicht een krasje of een vuiltje in je plaat?
You don't need eyes to see, you need vision
Is het bij meer platen
Is het steeds op hetzelfde punt
Staat je speler perfect waterpas
Als je antiskating op nul zet gebeurt het dan nog steeds
Verandert het open staan van de kap iets aan het waterpas staan(gewicht van de kap)
Is het een kap die halverwege open kan blijven staan of moet hij helemaal open zoals bij oudere Thorensen
Is het steeds op hetzelfde punt
Staat je speler perfect waterpas
Als je antiskating op nul zet gebeurt het dan nog steeds
Verandert het open staan van de kap iets aan het waterpas staan(gewicht van de kap)
Is het een kap die halverwege open kan blijven staan of moet hij helemaal open zoals bij oudere Thorensen
Komt (een klein deel van) de arm tegen de stofkap aan?rda schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:48:
[...]
Thorens TD 320
Ik bedoel daarmee dat het nummer dat gedraaid wordt blijft hangen bij een fragment van 1-2 seconden en deze steeds herhaald wordt.
Met de kap open gebeurt dit niet en bij het openen van de kap wordt iets dat is blijven hangen ook opgelost.
Ik denk dat dit het probleem was.Wout r schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Komt (een klein deel van) de arm tegen de stofkap aan?
Vanavond kan ik controleren of het wat uitmaakt voor het wel/niet blijven hangen, maar de arm kwam inderdaad tegen de stofkap aan.
Bedankt voor alle suggesties!
Let ook op statische lading: als de stofkap flink statisch geladen is dan kan deze de arm flink naar boven trekken, dat scheelt meer naalddruk dan je denkt. Een te lage naalddruk kan ook skippen veroorzaken. Een oplossing kan zijn de kap met een antistatische vloeistof te behandelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 04-02-2024 16:52 ]