Richh schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Haha, ik zie daar de lol eigenlijk wel van in
Overigens doe je de ook besproken macro economische ontwikkelingen in dit topic nogal tekort daarmee.
Ik ben heel benieuwd hoe het defi topic gaat uitpakken. Ik vind niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen een random TA of wat landelijke beslissingen, of dat nu een bepaalde swap weg je nu xx% aan rente geeft. In de basis gaat exact hetzelfde gebeuren als het mainstream wordt

Ja, maar wordt ook nog wel eens iets nuttigs gezegd over de wereld in het algemeen hier, al wordt dat ook wel weer eens afgekapt... en een echte BTC maxi rekent natuurlijk alleen maar in sats.
Dat een bepaalde swap xx% aan rente geeft is ook niet waar het op lange termijn om draait, maar op korte termijn weer wel. Ergens is dat inderdaad hetzelfde. Klopt, DeFi is namelijk onderdeel van crypto. Een gigantisch onderdeel zelfs. En crypto gaat winnen.
Wat ik interessanter vind, en waar onze meningen uiteenlopen, is wat de rol van BTC binnen crypto zal zijn over 1, 5 en 10 jaar. Dat kan 2 kanten op:
of de BTC maxi's hebben gelijk, BTC dominance gaat uiteindelijk richting de 90%, crypto is gewoon digitaal goud/geld, DeFi en alles wat op ETH e.d. gebouwd was blijkt een onzinnig experiment. Er zijn miljarden weggepist aan solidity developers, blockchains, stroom, etc , en uiteindelijk is het enige wat er is gebeurd dat een relatief klein aantal mensen er flink wat aan verdiend heeft.
of BTC maxi's zitten er volstrekt naast, BTC dominance gaat omlaag en BTC krijgt gewoon de rol van het goud/reserve currency van crypto, een veilige maar verder weinig interessante belegging. Prijscorrelatie tussen BTC en andere crypto wordt zwak tot amper bestaand.
CEXs worden de nieuwe banken, DeFi maakt de sprong naar de echte mainstream-wereld en dreigt TradFi te bedreigen, er komt regulering en synthese. NFTs blijken helemaal niet alleen leuke jpegs te zijn waar je niet zo goed niet voor kan betalen, maar een digitaal token van eigenaarschap van iets onderliggends te betekenen, waarmee het een oncensureerbare vorm van zowel eigenaarschap als identificatie kan zijn.
Volgens mij zitten we volaan in scenario 2.
En sowieso is er iets aan de hand met BTC als leidend voor de prijs van crypto in het algemeen. Ik zal niet ontkennen dat er best wat mee omlaag gaat als BTC naar beneden duikt, maar als ik kijk naar alle coins die ik minstens 6 maanden in bezit heb (gehad) en minstens 5% van mijn PF zijn, is BTC in dollars de slechtst presterende. Al mijn alts zijn dus meer waard geworden in Sats.
Ik begrijp die focus op 'leren' eigenlijk ook niet zo goed. Ik denk in de basis dat dingen waar je dagelijks voor moet leren, te complex zijn om een succes te worden

Je hoeft ook niet elke dag overal van te leren, maar deze stelling is wel heel boud. Het is nou niet zo dat mensen die niks geleerd hebben het meest succesvol zijn in de maatschappij. Als je echt niks kan of weet heb je zelfs een behoorlijk probleem, tenzij je toevallig DJ of BNer bent.