Taro schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Persoonlijk ben ik van mening dat als je getrouwd bent of samenwoont dat je alles op 1 grote hoop moet gooien. Puur omdat je gewoon gelijkwaardig bent, onafhankelijk van wat je maandelijks inbrengt. Mijn maandelijkse inkomsten zijn een veelvoud van die van mijn vrouw, maar zij doet dan weer meer in het huishouden, voor de kinderen, etc. en wat mij betreft is dat 50/50. Als zij iets wil doen moet ze dat vooral doen, als ik iets wil kopen doe ik dat ook. En als ze mij daar niet mee vertrouwd dan hoor ik dat ook direct. Gelijkwaardigheid is erg belangrijk.
Ze weet dat ik de financiën op orde heb en daar zeer serieus mee omga. Dus ik kan gelukkig doen en laten wat ik wil ivm crypto. Sterker nog, de kids doen tegenwoordig al lekker mee met crypto, hebben ieder hun eigen Metamask

35, al eventjes getrouwd en 1 kind hier. Gelijkwaardigheid gaat bij ons nog één stapje verder naar alles wbt ons huishouden: we maken allebei een gelijk bedrag per maand over naar de gezamenlijke rekening waar we ruim de rekeningen en de boodschappen van kunnen betalen. We hebben daarnaast gezamenlijke spaardoelen waar we ook allebei een zelfde bedrag per maand automatisch naar over laten maken. Denk aan vakanties, grote huishoudelijke aankopen, auto etc.
De rest van wat wij binnenbrengen blijft op de eigen rekening. Zij is ondernemer, ik werk in loondienst maar zij verdient netto meer. Ik koop bijna niks, nagenoeg 95% van dit bedrag gaat bij mij in aandelen en crypto met als doel financieel onafhankelijk te worden. Mijn vrouw heeft een heel ander risico profiel, zij heeft onlangs 10% van haar spaarrekening in crypto gezet en ik ben daar heel trots op maar zij geeft wat meer uit aan kleren, een vette design item voor het huis etc. Zij geeft dus meer uit aan interieur, daar kan ik van meegenieten. Ik geef meer uit aan tech voor in huis, zorg dat de IT gerelateerde zaken voor haar bedrijf goed lopen, daar profiteert zij van mee.
Het zorgen voor ons zoontje is precies op de helft verdeeld, we werken allebei ~32u. Het huishouden is ook precies op de helft verdeeld: ik kook en doe de boodschappen, zij doet om de zoveel tijd een grote poets. Ez pz. Bedankt voor het delen van jullie verhalen btw.
Edit: wij weten dat dit grenst aan een haast dichtgetimmerd huwelijkscontract maar we zijn allebei pietjes precies en houden van de precieze gelijkwaardigheid terwijl we allebei veel waarde hechten aan onze financiële onafhankelijkheid maar we staan in voor elkaar als bij de één het aantal klussen tegenvalt, of ik zou werkeloos worden, want we weten dat we al die tijd al voor elkaar zorgen en de kosten delen. Ook al werken we allebei 32u, we kunnen relatief veel van ons inkomen voor eigen doelen inzetten omdat we juist zo efficiënt met onze inkomsten om gaan.
[
Voor 10% gewijzigd door
Blaim op 05-02-2022 23:45
]