Taro schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:23:
[...]
En dat is exact waarom nieuwe instappers vaker naar oudgedienden zouden moeten luisteren ipv met oogkleppen op 100k te verwachten omdat iemand een model hanteert of "This time it's different" roeptoetert. "Stel winst veilig", af en toe uitstappen en "heb ook een exit plan" moet men niet afdoen als panic sellers en weak hands.
Je kunt er op wachten dat bij de eerstvolgende >5k stijging heel veel mensen weer gaan afgeven en grappig doen op/over anderen die hiervoor waarschuwden. "Haha, weet je nog die mensen die riepen dat we naar de 28k zouden gaan?". Die krijgen dan veel plusjes en je ziet ze niet meer als 300 USD hoger de markt toch weer inzakt.
"This time it's different" -> Ja, vast wel, ooit. Maar er zal nooit een eeuwige bullrun zijn. Ja, vanaf 0,01 cent naar het huidige niveau gezien, maar er blijven market cycles komen. Nieuwe veelbelovende alts zullen weer in de vergetelheid geraken. Er zullen wederom bagholders zijn. En vanaf het huidige punt kan de bullrun natuurlijk ook prima weer gewoon doorzetten.
Iemand die hold zal vast over enige tijd weer in de plus staan en daar goed aan hebben gedaan.
Iedereen heeft zijn eigen strategie, dat moeten we respecteren en zoals je wel merkt kan ik persoonlijk heel slecht tegen "stemmingsmakerij". Ik hoop in ieder geval veel nieuwe instappers te kunnen behoeden voor de fouten die ik voorheen ook heb gemaakt, had ik maar eerder naar anderen geluisterd, dan had ik er veel meer voordeel uit kunnen halen

Uitstappen heeft helemaal niet altijd met weak-hands te maken inderdaad. Ik ben zelf vooral gewoon lui, ik ga mee met de dip omdat ik er vertrouwen in heb dat over 2 jaar BTC wel minimaal boven de ~50-60k staat. Dat houdt in dat elke euro die ik er nu in stop met DCA'en nog steeds meer dan goed rendeert. Ik heb hier-en-daar wat verschuivingen gedaan en wat plannen aangepast, zodoende sta ik nu 24.4% down op m'n portfolio. Is een hoop, maar had ook 50% kunnen zijn. Voor de volgende keer ga ik wel een 'plan' uitstippelen om te zorgen dat ik het nog verder kan terugdringen tot ~10%. Probeer een beetje balans te zoeken tussen weinig moeite & wel beperken van verliezen en slechte keuzes. Dat is natuurlijk al wel een proces van jaren
Maar ja dus, als je op 45k uitstapt en vanaf 36k gaandeweg t/m 32k weer plukjes terug inkoopt, ga jij er op vooruit als de koers weer op het oude niveau staat, terwijl de rest net weer quitte staat. Verkopen is niet altijd panic of weak hands, maar kan ook een strategische zet zijn om in een dalende markt elke dag met 5% uit te stappen, als je het gevoel hebt dat het een goed moment is om er weer terug in te stappen kan je het weer terug draaien.
Dat uitstappen moet je natuurlijk niet bij elke dip doen, maar in geval van dit keer waren er waarschuwingstekens genoeg om dit wel in te zetten. En als na die 5% exit het ineens terug bounced na één dag, tough luck, maar weinig verlies. Vanaf dag 2 kan je er al netto winst op draaien..
Ik denk ook dat we er nog steeds niet zijn, de dalende beurs is pas net ingezet, Amerika met verhoogde rentes moet nog komen, Amerika/Rusland/Oekraïne moet nog echt escaleren. Dus eigenlijk zou ik bovenstaande nu moeten doen, maarja, slecht voorbereid dit keer, nu dus gewoon oogkleppen op doen.

want alle acties die ik nu nog zou inzetten gaan me alleen maar verder schaden.
Kan ook zijn dat de hele ponzi geitenbende instort, zou jammer zijn, maar heb ik de rest van m'n leven geen 'had ik maar'. Dat is voor mij meer waard en zodoende kan ik het mentaal aan, zolang m'n vriendin maar niet weet om wat voor bedragen het gaat. (Plus ik ben 2018 niet vergeten, dan is dit nog een lachertje)
[
Voor 8% gewijzigd door
Valandin op 22-01-2022 16:54
]