Fuujii schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:51:
Hoi! Noob vraag.
Ik wil beginnen met periodiek een klein bedrag (50~ euro p/m max.) in crypto te investeren.
Nu heb ik veel goeds gehoord over Bitvavo (Nederlands en relatief lage kosten). Wat me alleen niet helemaal duidelijk is: tot hoever is je geld beschermd bij bijvoorbeeld een faillissement? Ik lees namelijk dat crypto's niet onder het depositogarantiestelsel vallen, maar Bitvavo meldt zelf dat de
wallets tot honderdmiljoenen verzekerd zijn. Geldt dit dan enkel voor zaken als diefstal?
In principe is Bitvavo best oke: Nederlandse exchange, duidelijke site, Nederlandse helpdesk. Ze zijn niet de goedkoopste, maar an sich snap ik best dat je ze kiest als eerste exchange. Uiteindelijk zit je er waarschijnlijk in voor de lange termijn en wacht je op een grote koersstijging; dan maakt die paar cent aan fee's ook niet noemenswaardig veel uit. Wat dat betreft, als je je bewust bent van de risico's van crypto's en let op je wachtwoorden / 2FA: gewoon doen

Je kan altijd nog een andere exchange kiezen over een paar maanden.
Maar wat ik je vooral wil meegeven: ondanks mooie beloftes, garanties en verzekeringen, als de poep écht de ventilator raakt kan je enkel duimen. Dat geldt echt voor iedere exchange, groot of klein
Overigens zou het ook niet heel nuttig zijn als crypto's onder het depositogarantiestelsel vallen; juist 1 van de redenen dat crypto's bestaan en nuttig zijn ís precies de zwakke plek van dat depositogarantiestelsel. 
is het niet verstandiger om in crypto te investeren via (bijvoorbeeld) Binance?
Ik denk dat het in de praktijk niet bijzonder veel uitmaakt. Binance kan in theorie ook gewoon stuk.
Hoe dan ook: Er vanuit gaande dat je dit langere tijd gaat doen en je over een paar jaar een serieus vermogen hebt opgespaard:
not your keys, not your coins 
Als je je twijfels hebt bij een exchange, overweeg dan om een hardware wallet te kopen en kijk eens naar
Bitonic's Bits.