Pusherman_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:42:
Ik heb een vraag waarvan ik denk dat (sommigen van) jullie hier vast al wel eens over hebben nagedacht.
Stel je bent ZZP-er.
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie.
Het lijkt me makkelijk geld verdienen zo...
Met die rente die je verdient kun je bv weer verder investeren in Crypto, bv DCA-en in BTC waarmee je je winst nog meer vergroot.
[/list]
Ga maar eens praten met een fiscalist.
En lees je in over ondernemingsvermogen, privé vermogen, terbeschikkingstelling van privé geld aan de onderneming en onttrekking van geld uit je onderneming naar privé. Want dat is wat je dan eigenlijk doet.
Je zou wel een oudedagreserve kunnen aanleggen of andere fiscale reserves waarover je niet hoeft af te rekenen met de belastingdienst. En dan het geld wat in staking staat als zodanig aanmerken. Maar bij het stoppen van je eigen bedrijf mag je dan in 1x afrekenen met de belastingdienst over de zogenaamde stakingswinst (pun not intended) Ofwel alle belastingvrije opgebouwde reserves in je bedrijf komen vrij en je mag dan nog steeds een deel afdragen naar de belastingdienst.
Er zijn al genoeg zaken gevoerd wat precies onder ondernemingsvermogen valt en wat niet. Genoeg ondernemers die jou voor waren met creatieve ideeën maar de fiscus is niet gek om in zulke gevallen een proefproces te beginnen en te laten toetsen of wat de ondernemer in kwestie doet wel strookt met de box 1 inkomstenbelasting regels.
En nee stakingswinst is niet het compounding effect over je coins die staan te staken voor de belastingdienst maar simpelweg je staakt je bedrijf. Alle fiscale aangelegde reserves komen vrij waarover je niks aan belasting hebt afgedragen tot dat moment. En dus komt de fiscus nog even langs en innen wat je zonder het aanleggen van die reserves al had moeten betalen aan inkomstenbelasting. Dat is namelijk al die tijd je 'winst' geweest dat je zolang je bezig met ondernemen je geld belastingvrij kunt oppotten. Voor de oude dag, voor herinvesteren en zoiets als de egalisatiereserve. Hoge periodieke uitgaves spreidt je dan uit over meerdere boekjaren.
[
Voor 18% gewijzigd door
Joosie200 op 21-04-2022 10:14
]