Volgens mij waren we het er 2 jaar geleden al over eens dat corona niet de griep wasOra et Labora schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Begin 30 en gezonde levensstijl zegt niet zoveel denk ik. Lees maar eens wat over de spaanse griep, juist de sterke en gezonde personen gingen dood.
Ik zit zelf overigens ook nog in dubio over een booster, nog geen afspraak gemaakt.
Natuurlijk zegt leeftijd en levensstijl wel iets. Dat zie je namelijk aan de cijfers van ziekenhuisopnames en overledenen aan corona.Ora et Labora schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Begin 30 en gezonde levensstijl zegt niet zoveel denk ik. Lees maar eens wat over de spaanse griep, juist de sterke en gezonde personen gingen dood.
Ik zit zelf overigens ook nog in dubio over een booster, nog geen afspraak gemaakt.
Een Spaanse griep van 100 jaar geleden was een heel ander beestje waarbij mensen de pech hadden dat hun immuunsysteem te heftig kon reageren, waardoor jonge en gezonde mensen juist heftiger ziek konden worden en zelfs overlijden.
Maar bij corona zie je dat niet zo vaak.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Maar heeft de TS nou een booster genomen of niet? @TheZeroorez
Ik denk dat een belangrijke vraag is, wat is er veranderd aan jouw reden van vaccinatie dat je nu twijfelt?
Overigens vind ik het wel heel zwart-wit om meteen te impliceren dat iedereen die niet gevaccineerd/geboosterd is, een "wappie" is.
Ik denk dat een belangrijke vraag is, wat is er veranderd aan jouw reden van vaccinatie dat je nu twijfelt?
Overigens vind ik het wel heel zwart-wit om meteen te impliceren dat iedereen die niet gevaccineerd/geboosterd is, een "wappie" is.
Voor mij is het meest essentiële verschil tot nu toe dat mijn reden voor vaccineren het voorkomen van ziekenhuisopname of zelfs erger was. Het was niet het voorkomen van een besmetting.Secsytime schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:23:
Ik denk dat een belangrijke vraag is, wat is er veranderd aan de reden van vaccinatie dat je nu twijfelt?
Voor mij is het altijd al een keuze tussen Corona Light (met vaccin) en Corona Extra (zonder vaccin) geweest. Ik heb nooit de illusie gehad dat je besmetting ermee kon voorkomen.
Door heel erg op de afnemende antistoffen van mensen te focussen focus je eigenlijk op de afnemende effectiviteit op het gebied van het voorkomen van een besmetting. Maar ja, bij corona kun je dan elke 3 maanden gaan boosteren en dat voelt voor mij ergens "zinloos".
Na vaccinatie heb ik (als het goed is) ook een T-cel reactie gehad die mij langduriger beschermt tegen een ernstig beloop. Dat vind ik genoeg.
My 2 cents iig.
Dat dus!!!Aganim schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:03:
[...]
En hoeveel van de besmettingsgevallen komt doodziek op de IC terecht? De vaccins hebben immers nooit als doel gehad om besmettingen volledig te voorkomen, maar voornamelijk om het aantal ziekenhuisopnames te verminderen.
Ik begrijp ook niet waarom iedereen maar blijft roepen dat je wel besmet kan raken ondanks een vaccinatie. Dat is nu denk ik bijna een jaar bekend dus zijn deze mensen zo slecht geïnformeerd dat algemeen bekend en maar denken dat anderen dat niet weten? Bij zowel de booster als vaccinatie gaat het erom dat je de druk op zorg laag blijft houden zodat mensen die het ECHT nodig hebben geholpen kan worden en het niet vol ligt met mensen die geen vaccinatie willen (om welke reden dan ook). Prettige bijkomstigheid is dat de kans dat je er ziek van wordt aanzienlijk kleiner dan zonder prik.
Het gaat dus om het grotere plaatje ipv jouw als individu.
Toch even een kleine correctie.Lethalis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:13:
[...]
Een vaccin kan tegen besmetting werken als je genoeg neutraliserende antistoffen hebt aangemaakt.
…
Infectie: meetbare reactie van het lichaam op binnendringen van een micro-organisme na een besmetting.
Infectieziekte: meetbare verschijnselen of waarneembare hinder door een gastheer na een infectie.
Ik denk dat de reguliere media daar ook wel een aandeel in heeft gehad door zo'n beetje dagelijks te blijven gooien met besmettingscijfers. Al snottert half Nederland, zolang de maatschappij en zorg blijven draaien zijn die cijfers uiteindelijk voor de doorsnee Nederlander niet echt relevant als je het mij vraagt.rikoos schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Dat dus!!!
Ik begrijp ook niet waarom iedereen maar blijft roepen dat je wel besmet kan raken ondanks een vaccinatie. Dat is nu denk ik bijna een jaar bekend dus zijn deze mensen zo slecht geïnformeerd dat algemeen bekend en maar denken dat anderen dat niet weten?
Ik mag nog niet, ben namelijk recent nog besmet geweest. Zodra ik mag, haal ik de eerste booster sowieso en dit was altijd al het plan.Secsytime schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:23:
Maar heeft de TS nou een booster genomen of niet? @TheZeroorez
Mijn twijfel ging over vierde, vijfde, zesde prik die hier mogelijk op volgen. Dit topic heeft zeker geholpen, maar het is nog geen gelopen wedstrijd.
Ik verwacht voor die tijd wel echt betere communicatie vanuit de overheid.
Daarin vind ik regionale GGD'en die voor hun beurt spreken trouwens extreem onstrategisch.
Dit topic gaat je ook niet helpen voor prik 4 en verder. We weten gewoon nog te weinig over hoe het in de toekomst gaat lopen, dus daar gaan we nu niet uit komen. Stellige uitspraken hierover hebben weinig zinTheZeroorez schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:30:
Mijn twijfel ging over vierde, vijfde, zesde prik die hier mogelijk op volgen. Dit topic heeft zeker geholpen, maar het is nog geen gelopen wedstrijd.
Ik verwacht voor die tijd wel echt betere communicatie vanuit de overheid.
Daarin vind ik regionale GGD'en die voor hun beurt spreken trouwens extreem onstrategisch.
De enige reden waarom ik twijfel aan de booster is gebrek aan midden- en lange termijn strategie. Zonder dat en met het huidige beleid blijven we weet ik veel hoe lang elke 9 maanden een booster halen. En uitzichtloos maar prikken blijven halen, sorry, daar heb ik dus hele sterke twijfels bij.
Het is voor sommige mensen idd erg moeilijk om te accepteren dat er dingen zijn die niet vast staan of we (nu nog) niet zeker weten.JeroenNietDoen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:35:
De enige reden waarom ik twijfel aan de booster is gebrek aan midden- en lange termijn strategie. Zonder dat en met het huidige beleid blijven we weet ik veel hoe lang elke 9 maanden een booster halen. En uitzichtloos maar prikken blijven halen, sorry, daar heb ik dus hele sterke twijfels bij.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Liever dus wellicht zieker er van worden dan noodzakelijk bij een of meerdere infecties in de 9 maanden ?JeroenNietDoen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:35:
Klinkt als een strategie met uitzicht en geeft zooooveel meer zekerheid !
Wij kennen elkaar (nog) niet. Hier N=2. Mijn vrouw en ik beiden na twee keer Pfizer (met nul klachten) geboosterd met Moderna en nul klachten.kraanwagen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
Eigenlijk van iedereen die ik ken die Moderna heeft gehad (de vaccinaties, niet de booster) hoor ik dat ze best veel klachten hadden.
Omdat Moderna klanten (jonger dan 45) meestal Pfizer als booster krijgen, zou ik er voor gaan.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Vooral als we gelijkertijd in lockdown(s) blijven zitten. Je gaat je dan toch afvragen hoe goed die vaccins hun werk doen. Genoeg gevaccineersen die alsnog een ziekehuisbed bezoeken immers. Ik ben er vooral zat van dat ik na 3 vaccinaties nog steeds niet een biertje kan doen in de kroeg of gewoon een winkel kan inlopen als ik daar zin in heb. En ik ben helemaal klaar met die persconferenties, wabberende maatregelen en noem maar op. Kortom ben ik gewoon erg klaar met alles dat met corona te maken heeft.JeroenNietDoen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:35:
Ik ben het dan ook wel met je eens dat het allemaal wat uitzichtloos is. Maar realistisch ben ik ook - wat is het alternatief? Wat win je bij die booster(s) niet nemen? Ik zit immers zelf niet te wachten op ziekenhuisopname, dus als ik die kans kan verkleinen doe ik dat maar. Dat schijnbaar we niet afdoende kunnen vertrouwen op die vaccinaties om de samenleving weer open te gooien is balen en voelt als een verbroken belofte van onze Rutte en De Jonge, maar het is niet anders. En hoewel ik uit frustratie iedereen de schuld wil geven slaat dat natuurlijk nergens op. Iedereen doet z'n best en ja het kan ook vast wel beter, veel veranderd dat allemaal niet aan de situatie.
Ik trek overigens wel de grens bij mijn (kleine) kinderen. Die laat ik in eerste instantie niet vaccineren. Alle onderzoeken wijzen immers uit dat kinderen niet of nauwelijks ziek worden van corona, en ik ga niet mijn kinderen puur en alleen vaccineren om anderen (niet gevaccineerden) te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoeven mijn kinderen niet te dragen, die behoort toe aan die mensen zelf.
[ Voor 17% gewijzigd door rodie83 op 10-01-2022 19:33 ]
Na enige twijfeling wordt de spuit bij mij volgende week maandag in mijn arm geramd, ik kijk er alvast niet naar uit , maar dat terzijde.
Ook fijn dat de priklocaties niet in de buurt liggen, dichtstbijzijnde is 15km bij mij vandaan.
Het bleef Zaandam Ijmuiden Velsen Purmerend of Haarlem, keer op keer opnieuw.
Had het liefst regio Alkmaar gehad, maar als ik de postcode van Alkmaar invulde kreeg ik bericht dat er helemaal geen priklocaties waren , heel apart.
Het is IJmuiden geworden, joehoe
Ook fijn dat de priklocaties niet in de buurt liggen, dichtstbijzijnde is 15km bij mij vandaan.
Het bleef Zaandam Ijmuiden Velsen Purmerend of Haarlem, keer op keer opnieuw.
Had het liefst regio Alkmaar gehad, maar als ik de postcode van Alkmaar invulde kreeg ik bericht dat er helemaal geen priklocaties waren , heel apart.
Het is IJmuiden geworden, joehoe
gekkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:06:
[...]
Liever dus wellicht zieker er van worden dan noodzakelijk bij een of meerdere infecties in de 9 maanden ?
Klinkt als een strategie met uitzicht en geeft zooooveel meer zekerheid !

Nee liever niet. Maar je kan mensen niet kwalijk nemen na 2 jaar steeds meer vraagtekens te zetten bij het (ontbrekende) beleid van de overheid. Als je wilt dat mensen boosters nemen zal je ook een strategie moeten hebben. Niet alleen nu, maar ook naar de langere termijn. Als je dat hebt zullen boosters langer gedragen worden. Alleen boosteren is geen strategie.
Als er toch iets is wat je geleerd zou moeten hebben de afgelopen 2 jaar, is dat het bijzonder lastig is om één lange termijn strategie te maken die dan ook nog ergens op gaat slaan bij het dan inmiddels een of meerdere keren veranderde virusbeeld.JeroenNietDoen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:13:
[...]
reageer gewoon netjes en niet op de man.
Nee liever niet. Maar je kan mensen niet kwalijk nemen na 2 jaar steeds meer vraagtekens te zetten bij het (ontbrekende) beleid van de overheid. Als je wilt dat mensen boosters nemen zal je ook een strategie moeten hebben. Niet alleen nu, maar ook naar de langere termijn. Als je dat hebt zullen boosters langer gedragen worden. Alleen boosteren is geen strategie.
Ik verwacht dat de meeste mensen die er met deze woorden naar verlangen, dat vooral lijken te willen zodat ze over een paar maanden wederom kunnen zeggen "ik ga me nergens meer aan houden en nergens meer aan mee doen, want hun hadden beloofd.". Het is een beetje een terugkerend thema.
Daarnaast is wat men doet niet alleen boosteren (, maar daar zul je dan ook weinig mee op hebben gok ik.)
gekkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:24:
[...]
zodat ze over een paar maanden wederom kunnen zeggen "ik ga me nergens meer aan houden en nergens meer aan mee doen, want hun hadden beloofd.".
[ Voor 52% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-01-2022 20:45 . Reden: man man man ]
Kan je alvast vertellen dat straks 1x Corona en 1x een prik in de toekomst niet voldoende meer gaat zijn.KnuCha schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:54:
Ik zit zelf ook in dubio...
hier thuis hebben zowel mijn vrouw als ik in december 2020 corona gehad (gewoon ziek ervan, niets ernstigs. griepachtig zeg maar) we zijn 36 en 37 jaar.
Afgelopen juni onze shot gehaald (pfizer 1x) en nu dus gewoon een groen vinkje.
Nu zouden we dus moeten boosteren (voor mij ook nog een vraag, blijft onze enkele prik + besmetting tellen als 2 voor bijvoorbeeld Frankrijk, dit was afgelopen zomer wel zo)
Ik ben van mening dat boosteren weinig zin voor ons heeft, deze nieuwe variant is minder ziek makend en we hebben het al een keer goed doorstaan (zonder vaccinatie) ik heb er dus wel vertrouwen in, we hebben ook de betere natuurlijke antistoffen.
Maar je wordt dus gewoon "gedwongen" om mee te gaan in dit circus (1-2? keer per jaar) om je sociale vrijheid te behouden en op vakantie te kunnen. dit stuit mij tegen de borst, het is perspectiefloos. wat is het plan? hoe gaan we hieruit komen en wat gaan we aan beleid voeren? waarom bezuinigen we op de zorg? waarom hebben wij nog geen corona pillen aangeschaft?
Overigens is jezelf vaccineren om anderen te beschermen geen heel sterk argument, je bent praktisch net zo besmettelijk voor anderen als je klachten hebt en gevaccineerd bent. je neemt die prik voor jezelf en het voorkomen van mogelijke complicaties.
ik ben dus gewoon gevaccineerd en vind het vaccin veilig maar ik ben ook van mening dat ik het niet nodig heb en dat het voor een gezond en fit iemand na meerdere vaccinaties of doorstaan van een besmetting echt nauwelijks iets toevoegd.
Daar hoef je geen geleerde voor te zijn om dat te voorspellen
Lekker belerend toontje wel. Ik snap prima dat mensen tot op het bot gefrustreerd zijn. Vaccineren was de weg uit de crisis, ondertussen is boosteren niet eens meer een geitenpaadje aan de rand van de crisis.gekkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:24:
[...]
Als er toch iets is wat je geleerd zou moeten hebben de afgelopen 2 jaar, is dat het bijzonder lastig is om één lange termijn strategie te maken die dan ook nog ergens op gaat slaan bij het dan inmiddels een of meerdere keren veranderde virusbeeld.
Ik verwacht dat de meeste mensen die er met deze woorden naar verlangen, dat vooral lijken te willen zodat ze over een paar maanden wederom kunnen zeggen "ik ga me nergens meer aan houden en nergens meer aan mee doen, want hun hadden beloofd.". Het is een beetje een terugkerend thema.
Daarnaast is wat men doet niet alleen boosteren (, maar daar zul je dan ook weinig mee op hebben gok ik.)
Er wordt en is continue van alles gezegd, beloofd en gedaan en telkens is het verhaal daarna anders en/of zijn er verkeerde keuzes gemaakt. Op basis van de afgelopen twee jaar is mij vooral duidelijk geworden dat je totaal niet hoeft te vertrouwen op Rutte, De Jonge en/of het OMT. Dat wil imo trouwens niet zeggen dat ze het expres doen of dat anderen het wel beter kunnen. Het laat vooral zien dat de mensen waarvan velen verwachten dat ze het weten het ook niet weten. En nogmaals, hoewel ze het niet expres zullen doen, hebben mensen ondertussen toch behoefte aan leiderschap die het beter doet. Ook al is dat misschien naïef/onrealistisch.
Probleem is gewoon als ze zeggen, luitjes we weten het niet en er kan van alles en we doen ons best.rodie83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Lekker belerend toontje wel. Ik snap prima dat mensen tot op het bot gefrustreerd zijn. Vaccineren was de weg uit de crisis, ondertussen is boosteren niet eens meer een geitenpaadje aan de rand van de crisis.
Er wordt en is continue van alles gezegd, beloofd en gedaan en telkens is het verhaal daarna anders en/of zijn er verkeerde keuzes gemaakt. Op basis van de afgelopen twee jaar is mij vooral duidelijk geworden dat je totaal niet hoeft te vertrouwen op Rutte, De Jonge en/of het OMT. Dat wil imo trouwens niet zeggen dat ze het expres doen of dat anderen het wel beter kunnen. Het laat vooral zien dat de mensen waarvan velen verwachten dat ze het weten het ook niet weten. En nogmaals, hoewel ze het niet expres zullen doen, hebben mensen ondertussen toch behoefte aan leiderschap die het beter doet. Ook al is dat misschien naïef/onrealistisch.
Dan staat de helft morgen buiten met hooivorken want “insert” anarchie.
We willen gewoon horen wat we willen horen en als schapen doen wat goed is.
Maar helaas is volgens mij de waarheid dat niemand het weet.
Wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten blijven, maar we weten inmiddels wel dat niets zeker is.
Waar het denk ik mis gaat is dat er nog een vorm van eigen verantwoordelijkheid wordt verwacht.JeroenNietDoen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:13:
[...]
reageer gewoon netjes en niet op de man.
Dat was toen de hoop en op zich oogde dat toen als een reële mogelijkheid.rodie83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Lekker belerend toontje wel. Ik snap prima dat mensen tot op het bot gefrustreerd zijn. Vaccineren was de weg uit de crisis, ondertussen is boosteren niet eens meer een geitenpaadje aan de rand van de crisis.
Het positieve perspectief waar zo naar gehunkerd werd om om geschreeuwd werd.
Osterhaus was een zwartkijkende pessimistische azijnzeiker met andere belangen, in retrospectief lijkt hij toch meer gelijk te krijgen met dat het nog verre van over hoeft te zijn, dan we allen hadden gewenst.
Boosteren is een volgende poging om hopelijk weer tot een meer leefbare verhouding met het virus te komen. Bovendien verstandig om er niet al te lang over na te denken met dien verstande dat voor de variant die nu heerst het ook vrij snel mosterd na de maaltijd kan zijn. Als het alleen ieders eigen probleem zou zijn zouden denk ik vele mensen er vrede mee hebben wat je er mee doet, maar dat is het dus net iets te vaak niet.
"De cursus 'Omgaan met teleurstellingen' gaat wederom niet door ", ik denk dat we met z'n alleen nog niet eens de bus uit het hotel van kamp van Koningsbrugge zouden hebben gehaald.Er wordt en is continue van alles gezegd, beloofd en gedaan en telkens is het verhaal daarna anders en/of zijn er verkeerde keuzes gemaakt. Op basis van de afgelopen twee jaar is mij vooral duidelijk geworden dat je totaal niet hoeft te vertrouwen op Rutte, De Jonge en/of het OMT. Dat wil imo trouwens niet zeggen dat ze het expres doen of dat anderen het wel beter kunnen. Het laat vooral zien dat de mensen waarvan velen verwachten dat ze het weten het ook niet weten. En nogmaals, hoewel ze het niet expres zullen doen, hebben mensen ondertussen toch behoefte aan leiderschap die het beter doet. Ook al is dat misschien naïef/onrealistisch.
Als ze het niet expres doen, anderen het niet beter zouden doen, waarom dan toch dat schoppen en zwelgen in het zelf medelijden en rationele beslissing met een voordeel voor jezelf niet nemen ?
Het zou immers z'n enige reden zijn, dus hij is overtuigd van nut en noodzaak, maar doet het niet omdat niemand precies weet en kan garanderen wat de toestand over 6 a 9 maanden is. Nou de range is vrij breed, van omicron en dat was het, YOLO, tot omicron was een erg snel tussengerechtje en maakt extra snel plaats voor een nieuwe variant, die naast besmettelijk nu ook nog eens goed dodelijk is, laten we voor de gein ook nog eens uitgaan voor specifiek de wat jongere medemens.
Nou leider, zeg het maar .. kom maar met een lange termijnstrategie waarbij die mensen je over 6-9 maanden nog als leider willen zien. Te veel is niet goed, te weinig ook niet. Wat je veel is en te weinig verschilt per persoon. Dus het enige wat je weet is dat je het nooit goed kan doen.
Overigens wil dat niet zeggen dat men wellicht wel kan kijken hoe de financiële pijn voor een hoop mensen en bedrijven wat beter te dempen is. Bijvb door zaken proberen te bevriezen voor bijvb natte horeca zodat daar het spaargeld niet nodeloos in verdwijnt en mensen tijdelijk ander werk kunnen doen zonder hun toko te hoeven op te doeken of daar eerst volledig op leeg te lopen. Nog steeds niet leuk, maar ik denk beter dan nu. Maar helaas ook geen sinecure, want er zijn toch iedere keer weer meer mensen die de handel weten te vernachelen door misbruik te gaan maken.
Maar dat staat wat mij betreft los van de keuze booster nemen of niet, dat is een keuze op zich, daar kun je alle nationale of internationale problematiek bij willen betrekken, maar doorgaans is dat vooral om de echte keuze niet te hoeven maken, daar hoef je immers niet aan toe te komen, want legio andere redenen, dat is wat mij betreft een zwakte, focus op de argumenten waar de keuze wel over gaat en betrekking op heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 10-01-2022 21:39 ]
In Oostenrijk is niet 100 procent gevaccineerd. Vandaar besmettingen. Bovendien: een vaccin zorgt er niet voor dat je geen Corona krijgt. Alleen de kans erop wordt lager.Kol Nedra schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:59:
[...]
onwaar, vakantie Oostenrijk is 100% gevaccineerd (2G regel) de besmettingen zijn torenhoog, zelfs hoger dan vorig jaar.
Ik zelf zou ook niet weten waarom je de booster niet zou nemen. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post zie ik dat ook als alles wat je in elk geval voor jezelf kan doen, ervan uitgaande dat je de kans dat je in het ziekenhuis beland zo klein mogelijk wil houden.gekkie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Dat was toen de hoop en op zich oogde dat toen als een reële mogelijkheid.
Het positieve perspectief waar zo naar gehunkerd werd om om geschreeuwd werd.
Osterhaus was een zwartkijkende pessimistische azijnzeiker met andere belangen, in retrospectief lijkt hij toch meer gelijk te krijgen met dat het nog verre van over hoeft te zijn, dan we allen hadden gewenst.
Boosteren is een volgende poging om hopelijk weer tot een meer leefbare verhouding met het virus te komen. Bovendien verstandig om er niet al te lang over na te denken met dien verstande dat voor de variant die nu heerst het ook vrij snel mosterd na de maaltijd kan zijn. Als het alleen ieders eigen probleem zou zijn zouden denk ik vele mensen er vrede mee hebben wat je er mee doet, maar dat is het dus net iets te vaak niet.
[...]
"De cursus 'Omgaan met teleurstellingen' gaat wederom niet door ", ik denk dat we met z'n alleen nog niet eens de bus uit het hotel van kamp van Koningsbrugge zouden hebben gehaald.
Als ze het niet expres doen, anderen het niet beter zouden doen, waarom dan toch dat schoppen en zwelgen in het zelf medelijden en rationele beslissing met een voordeel voor jezelf niet nemen ?
Het zou immers z'n enige reden zijn, dus hij is overtuigd van nut en noodzaak, maar doet het niet omdat niemand precies weet en kan garanderen wat de toestand over 6 a 9 maanden is. Nou de range is vrij breed, van omicron en dat was het, YOLO, tot omicron was een erg snel tussengerechtje en maakt extra snel plaats voor een nieuwe variant, die naast besmettelijk nu ook nog eens goed dodelijk is, laten we voor de gein ook nog eens uitgaan voor specifiek de wat jongere medemens.
Nou leider, zeg het maar .. kom maar met een lange termijnstrategie waarbij die mensen je over 6-9 maanden nog als leider willen zien. Te veel is niet goed, te weinig ook niet. Wat je veel is en te weinig verschilt per persoon. Dus het enige wat je weet is dat je het nooit goed kan doen.
Overigens wil dat niet zeggen dat men wellicht wel kan kijken hoe de financiële pijn voor een hoop mensen en bedrijven wat beter te dempen is. Bijvb door zaken proberen te bevriezen voor bijvb natte horeca zodat daar het spaargeld niet nodeloos in verdwijnt en mensen tijdelijk ander werk kunnen doen zonder hun toko te hoeven op te doeken of daar eerst volledig op leeg te lopen. Nog steeds niet leuk, maar ik denk beter dan nu. Maar helaas ook geen sinecure, want er zijn toch iedere keer weer meer mensen die de handel weten te vernachelen door misbruik te gaan maken.
Maar dat staat wat mij betreft los van de keuze booster nemen of niet, dat is een keuze op zich, daar kun je alle nationale of internationale problematiek bij willen betrekken, maar doorgaans is dat vooral om de echte keuze niet te hoeven maken, daar hoef je immers niet aan toe te komen, want legio andere redenen, dat is wat mij betreft een zwakte, focus op de argumenten waar de keuze wel over gaat en betrekking op heeft.
Maar weet je wat het is, mensen zijn mensen en mensen denken niet alleen maar rationeel. En als mensen zo dwingend geleid worden zoals in deze crisis (avondklok, boetes, noem maar op), dan wil je in elk geval wel goed geleid worden. En als men het al twee jaar niet zo heel best doet en zelfs niet duidelijk kan maken of zo'n avondklok bijvoorbeeld heeft geholpen of niet, waarom zouden die mensen die niet zo rationeel denken zoals jij nog mee gaan in het boosterverhaal? En ik heb sterk de indruk dat jij ontkent dat dat sentiment heerst of het danwel achterlijk vind. Kan je schoppen en schelden
Zou je zeggen, maar men mixt er dus graag allerlei andere zaken mee en het lijkt mij niet dat ze dat totaal zonder reden of doel doen.rodie83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Ik zelf zou ook niet weten waarom je de booster niet zou nemen. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post zie ik dat ook als alles wat je in elk geval voor jezelf kan doen, ervan uitgaande dat je de kans dat je in het ziekenhuis beland zo klein mogelijk wil houden.
Mwah niet goed, misschien niet het beste (smaken zullen verschillen) van wat mogelijk was geweest, maar echt slecht nou ook weer niet, nou ligt die lat ook wel erg laag met een Trump, Bolsonaro en de thans geloof ik weer bejubelde Johnson (het kan verkeren).Maar weet je wat het is, mensen zijn mensen en mensen denken niet alleen maar rationeel. En als mensen zo dwingend geleid worden zoals in deze crisis (avondklok, boetes, noem maar op), dan wil je in elk geval wel goed geleid worden.
Vandaar dat ik eens tegengas geef en wil laten zien dat men allerlei dingen mixt, die met de afweging zelf weinig te maken zouden moeten hebben. Iedereen heeft wel eens een zwak moment en er totaal de balen van, maar je zou toch af en toe ook wel eens een helder moment tussendoor mogen hebben waar je die afweging op wat rationelere gronden zou moeten kunnen maken.En als men het al twee jaar niet zo heel best doet en zelfs niet duidelijk kan maken of zo'n avondklok bijvoorbeeld heeft geholpen of niet, waarom zouden die mensen die niet zo rationeel denken zoals jij nog mee gaan in het boosterverhaal? En ik heb sterk de indruk dat jij ontkent dat dat sentiment heerst. Kan je schoppen en schelden- dat sentiment is er nou eenmaal net zo hard als dat de crisis er is.
Vandaar de kamp van Koningsbrugge opmerking, het zal je stijl van leiderschap wel niet zijn, maar je wou toch graag een leider hebben ?
Je ziet daar wel dat voor waar ze naar toe willen, alle maar dan ook echt alle randzaken over boord moeten, even als wrok, wraak, of zwelgen in teleurstelling. Wat dan ook maar weinigen vol weten te houden.
Nou hoeven we met z'n alleen niet dat niveau van doorzetten en zelf opoffering te halen, maar een tikkie meer dan de hier aangedragen argumentatie van "ik vind dat hunnie en hullie hadden beloofd", dat zou toch bij tijd en wijlen wel moeten kunnen ?
Interessant dat we allemaal om de olifant in de kamer heendraaien: het relatief grote aantal mensen dat zich bewust niet laat vaccineren, en daarmee de druk op de zorg hoog houdt. Zolang die groep groot genoeg blijft zal “de rest” moeten blijven vaccineren. Door alle mutaties zullen we nl ws ook niet op groepsimmuniteit komen. En de kosten van zorg zijn al zodanig hoog dat “we” vermoedelijk ook niet een verdubbeling van IC en ziekenhuis capaciteiten willen dragen, als dat logistiek al mogelijk is.
Nb ik ben gevaccineerd en geboosterd, en probeer me zo verstandig mogelijk te gedragen. Maar het feit dat die grote groep “freeloaders” de rest van de maatschappij effectief dwingt om maar te blijven vaccineren om te voorkomen dat je familie of jezelf straks niet meer adequaat geholpen kan worden in de reguliere of IC zorg, irriteert me mateloos. Dus ik moet mijn 11 jarige zoon, die met hoge waarschijnlijkheid niet ziek wordt van Corona, laten vaccineren zodat een anti vaxxer van 50 hopelijk niet besmet wordt en 2 weken een IC bed in beslag neemt. Tja.
Anyway, deze hele booster en vaccinatie discussie zal toch een keer de koe bij de horens moeten nemen: wat doen we met bewust ongevaccineerden als ze met Corona opgenomen moeten worden, en/of wie gaat dit allemaal betalen?
Nb een verandering in levensstijl, bv eten of roken, is een stuk complexer en kost veel meer tijd om te bewerkstelligen dan een spuit zetten.
Nb ik ben gevaccineerd en geboosterd, en probeer me zo verstandig mogelijk te gedragen. Maar het feit dat die grote groep “freeloaders” de rest van de maatschappij effectief dwingt om maar te blijven vaccineren om te voorkomen dat je familie of jezelf straks niet meer adequaat geholpen kan worden in de reguliere of IC zorg, irriteert me mateloos. Dus ik moet mijn 11 jarige zoon, die met hoge waarschijnlijkheid niet ziek wordt van Corona, laten vaccineren zodat een anti vaxxer van 50 hopelijk niet besmet wordt en 2 weken een IC bed in beslag neemt. Tja.
Anyway, deze hele booster en vaccinatie discussie zal toch een keer de koe bij de horens moeten nemen: wat doen we met bewust ongevaccineerden als ze met Corona opgenomen moeten worden, en/of wie gaat dit allemaal betalen?
Nb een verandering in levensstijl, bv eten of roken, is een stuk complexer en kost veel meer tijd om te bewerkstelligen dan een spuit zetten.
Het is een groep die momenteel voor de meeste problemen zorgt die voor een vrij groot deel vrij eenvoudig en tegen zeer lage kosten te voorkomen waren geweest, en dan met name de wat oudere generaties.olafmol schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:26:
Interessant dat we allemaal om de olifant in de kamer heendraaien: het relatief grote aantal mensen dat zich bewust niet laat vaccineren, en daarmee de druk op de zorg hoog houdt. Zolang die groep groot genoeg blijft zal “de rest” moeten blijven vaccineren.
Of dat zo blijft is koffiedik kijken, ik verwacht dat de kans het grootste is dat eventuele verdere mutaties toch weer een aardige kruisreactie hebben met onze huidige immuniteit, maar de kans dat het hele riedeltje zich nog vaker zal herhalen is er ook nog (ondanks de hosanna over Omicron als redding).
Met de IC en ziekenhuiscapaciteit is het vooral lastig is dat het om personele capaciteit gaat en het daarbij ook nog om mensen met een stevige opleiding gaat. Die kun je daarna ook niet duimen laten draaien of achteruit laten gaan in salaris, want sorry we hadden je even echt nodig, maar nu kun je vooral nog duimen draaien. We zaten niet al te ruim, maar heel ruim gaan zitten heeft ook geen zin. Het verschil daar tussen zal op onze mogelijkheden geen noemenswaardig verschil maken ben ik bang (en tegen de tijd dat ze opgeleid zouden zijn is het of voorbij, of zijn we nog wel wat golven en vaccinaties/boosters verder.Door alle mutaties zullen we nl ws ook niet op groepsimmuniteit komen. En de kosten van zorg zijn al zodanig hoog dat “we” vermoedelijk ook niet een verdubbeling van IC en ziekenhuis capaciteiten willen dragen, als dat logistiek al mogelijk is.
Ja en nee, het is ook voor een elfjarige ook op zich zelf niet onverstandig, zie het wetenschapstopic waar toch ook wel wat meer onderzoeken langskomen die op het "benefit-lijstje" kunnen.Nb ik ben gevaccineerd en geboosterd, en probeer me zo verstandig mogelijk te gedragen. Maar het feit dat die grote groep “freeloaders” de rest van de maatschappij effectief dwingt om maar te blijven vaccineren om te voorkomen dat je familie of jezelf straks niet meer adequaat geholpen kan worden in de reguliere of IC zorg, irriteert me mateloos. Dus ik moet mijn 11 jarige zoon, die met hoge waarschijnlijkheid niet ziek wordt van Corona, laten vaccineren zodat een anti vaxxer van 50 hopelijk niet besmet wordt en 2 weken een IC bed in beslag neemt. Tja.
Als bijwerking heeft het inderdaad een beperkte bijdrage voor het geheel, die bijdrage van een 40 a 50+ ongevaccineerden die zich uiteindelijk toch laat vaccineren zal vele malen groter zijn.
Een vaccinatieplicht klinkt aanlokkelijk, maar is voor een groot deel een papierentijger, al krijgt men wel de onevenredige last die men veroorzaakt enigszins verdisconteert terug op het bordje (al zal dat als je het financieel maakt voor bepaalde groepen ook weinig verschil maken omdat de kip te kaal is om serieus van te kunnen plukken). Het voornaamste wat het schept is duidelijkheid, tot nu toe kan een antivaxxer ook nog komen met "het is maar een advies en een keuze", als het verplicht is is die argumentatie weg. Maar goed een beetje antivaxxer verzint sneller z'n pseudo-argumentatie dan jij kunt rechtbreien.
Nou ging het hier oorspronkelijk over het twijfelen over boosters, wat dan verworden is tot een topic waarin alles er bij gesleept wordt wat los en vast zit als argumentatie om niet te boosteren, ipv het bespreken van in ieder geval nog enigszins rationele redenen die ook nog iets met het boosteren zelf te maken zouden hebben.Anyway, deze hele booster en vaccinatie discussie zal toch een keer de koe bij de horens moeten nemen: wat doen we met bewust ongevaccineerden als ze met Corona opgenomen moeten worden, en/of wie gaat dit allemaal betalen?
Hoe kom je daar nou bij?Kol Nedra schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:59:
[...]
onwaar, vakantie Oostenrijk is 100% gevaccineerd (2G regel) de besmettingen zijn torenhoog, zelfs hoger dan vorig jaar.
https://www.google.com/se...y&biw=1920&bih=1089&dpr=1
https://ourworldindata.or...inations?country=OWID_WRL
Als eerder vermeld: Meerdere vaccins kunnen elkaar versterken. Meerdere medicijnen idem; dat doet men juist vaker bij bestrijden van AIDS, Kanker en andere zware ziektes. Dit kan ook zo zijn corona vaccins.Kol Nedra schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:26:
[...]
wel raar dat je niet mag kiezen. mixen lijkt mij velen malen gevaarlijker dan dezelfde steeds pakken.
gewoon naar die priklocatie gaan en zeggen dat je Pfizer wilt en anders geen prik? lijkt mij dat ze dan er niet moeilijk over doen. het is tenslotte nog steeds je eigen lichaam en je eigen eigendom....
Combinaties met Valium-achtigen en alcohol zijn juist niet aan te raden
ik ben serieus benieuwd waar jij je nieuws vandaan haalt

If I agreed with you, we'd both be wrong.
Maar heb je dan ook cijfers? Hoeveel gevaccineerden 50 minners belanden in het ziekenhuis?rikoos schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Dat dus!!!
Ik begrijp ook niet waarom iedereen maar blijft roepen dat je wel besmet kan raken ondanks een vaccinatie. Dat is nu denk ik bijna een jaar bekend dus zijn deze mensen zo slecht geïnformeerd dat algemeen bekend en maar denken dat anderen dat niet weten? Bij zowel de booster als vaccinatie gaat het erom dat je de druk op zorg laag blijft houden zodat mensen die het ECHT nodig hebben geholpen kan worden en het niet vol ligt met mensen die geen vaccinatie willen (om welke reden dan ook). Prettige bijkomstigheid is dat de kans dat je er ziek van wordt aanzienlijk kleiner dan zonder prik.
Het gaat dus om het grotere plaatje ipv jouw als individu.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de aantallen met of zonder booster, of dit specifiek voor deze leeftijden uitmaakt.
Ik snap die worldindata niet zo.Loft schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:55:
[...]
Hoe kom je daar nou bij?
https://www.google.com/se...y&biw=1920&bih=1089&dpr=1
https://ourworldindata.or...inations?country=OWID_WRL
[...]
Als eerder vermeld: Meerdere vaccins kunnen elkaar versterken. Meerdere medicijnen idem; dat doet men juist vaker bij bestrijden van AIDS, Kanker en andere zware ziektes. Dit kan ook zo zijn corona vaccins.
Combinaties met Valium-achtigen en alcohol zijn juist niet aan te raden![]()
ik ben serieus benieuwd waar jij je nieuws vandaan haalt
Nederland heeft volgens die site ook maar 70% vaccinatiegraad, terwijl dit op het coronadashboard 90% is.
Volgens worldindata zit Nederland dus lager dan Oostenrijk.
NL: 70,3%
A: 73,7%
Zolang de olifant Afrika niet gevaccineerd wordt zal dit blijven. En des te meer een reden om de sportscholen te openen, en op zoek te gaan naar een alternatief voor vaccineren.olafmol schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:26:
Door alle mutaties zullen we nl ws ook niet op groepsimmuniteit komen.
…
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Zover ik weet / kan zien is dat het verschil te verklaren doordat NL (Corona dashboard) alleen meet van iedereen boven de 18 jaar en de worldindata rekent met % van de totale bevolking.Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:51:
[...]
Ik snap die worldindata niet zo.
Nederland heeft volgens die site ook maar 70% vaccinatiegraad, terwijl dit op het coronadashboard 90% is.
Volgens worldindata zit Nederland dus lager dan Oostenrijk.
NL: 70,3%
A: 73,7%
Als je wilt vergelijken maakt dat niet zoveel uit, zolang je maar dezelfde normen en regels hanteert. In alle gevallen is Oostenrijk niet 100% gevaccineerd wat de stelling was

Na zowel mijn tweede en boostershot Pfizer meerdere dagen ziek en futloos geweest, tevens na +/- 30-45 minuten na de shots forse benauwdheidsklachten gekregen. Desondanks zou ik nog steeds aanraden om hem gewoon te halen en misschien moet ik zelf maar staatsloten meenemen de volgende keer, gezien de kans op deze klachten.henkzelf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:09:
[...]
Wij kennen elkaar (nog) niet. Hier N=2. Mijn vrouw en ik beiden na twee keer Pfizer (met nul klachten) geboosterd met Moderna en nul klachten.
Omdat Moderna klanten (jonger dan 45) meestal Pfizer als booster krijgen, zou ik er voor gaan.
Hier ook 3 x Pfizer gehad, behalve een dagje een stijve arm nergens last van gehad.beezjeh schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:55:
Best wel interessant om te lezen dat veel mensen klachten hebben gehad.
1e prik had ik alleen spierpijn. (Pfizer)
2e prik geen klachten. (Pfizer)
3e prik geen klachten. (Pfizer)
En ik heb de vaccinaties en booster genomen om dat te doen wat in mijn macht ligt om de druk op de zorg te verminderen. Met als voorbeeld iemand die dicht bij mij stond die longproblemen had en daarvoor in het ziekenhuis heeft gelegen. Niet op de longafdeling, want daar lag het vol met corona patiënten, maar op de oncologie afdeling. Oftewel 2 weken een bed van de oncologie afdeling bezet gehouden omdat de long afdeling vol lag vanwege corona. Waardoor iemand met kanker dus 2 weken langer thuis heeft moeten zitten, wellicht met alle gevolgen van dien.
Ik snap de twijfel echt niet, de wereld bestaat uit meer dan alleen maar jezelf en je eigen twijfel.
@Tweak_ers
Het gaat niet alleen om ziekenhuisopnames, en zeker niet over de kans of je zelf met COVID in het ziekenhuis komt. Het gaat over uitgestelde zorg, waar je als mens ook onverwacht iets van kunt merken als je nu iets krijgt, het gaat over bescherming van je omgeving, het gaat over waarden en normen binnen een maatschappij, een maatschappij waar je behalve rechten ook plichten hebt. Heel veel mensen denken te veel alleen aan hun eigen gezondheid.
En wat eigen gezondheid betreft. Voor wie het gemist heeft. Een hele belangrijke bijkomende reden om je te vaccineren onder de 45 jaar is om long-COVID te voorkomen. Ik heb dat eerder hier met cijfers onderbouwd. De kans dat je langdurig klachten blijft houden is niet klein.
@olafmol
Vaccinatieplicht, als arts vind ik het geen rare gedachte. Iedereen in de gezondheidszorg met patiëntencontact is al verplicht gevaccineerd tegen hepatitis B. Natuurlijk, je mag het weigeren, maar dan mag je ook niet werken. Veel reisvaccinaties zijn ook verplicht, en veel landen kennen ook een vaccinatieplicht voor de ‘gewone’ vaccinaties voor hun burgers.
Ik denk dat je mensen goed moet informeren, maar zelf de keuze geven over ingewikkelde zaken, dat misschien niet. Vrijwel niemand hier heeft de kennis om een weloverwogen keuze te maken. Je ziet veel argumenten in de categorie‘ klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt’. Een vaccinatieplicht zou dit allemaal weg kunnen nemen. Zeker in een maatschappij waarin mensen denken het beter te weten, en er weinig vertrouwen is in de overheid.
Het gaat niet alleen om ziekenhuisopnames, en zeker niet over de kans of je zelf met COVID in het ziekenhuis komt. Het gaat over uitgestelde zorg, waar je als mens ook onverwacht iets van kunt merken als je nu iets krijgt, het gaat over bescherming van je omgeving, het gaat over waarden en normen binnen een maatschappij, een maatschappij waar je behalve rechten ook plichten hebt. Heel veel mensen denken te veel alleen aan hun eigen gezondheid.
En wat eigen gezondheid betreft. Voor wie het gemist heeft. Een hele belangrijke bijkomende reden om je te vaccineren onder de 45 jaar is om long-COVID te voorkomen. Ik heb dat eerder hier met cijfers onderbouwd. De kans dat je langdurig klachten blijft houden is niet klein.
@olafmol
Vaccinatieplicht, als arts vind ik het geen rare gedachte. Iedereen in de gezondheidszorg met patiëntencontact is al verplicht gevaccineerd tegen hepatitis B. Natuurlijk, je mag het weigeren, maar dan mag je ook niet werken. Veel reisvaccinaties zijn ook verplicht, en veel landen kennen ook een vaccinatieplicht voor de ‘gewone’ vaccinaties voor hun burgers.
Ik denk dat je mensen goed moet informeren, maar zelf de keuze geven over ingewikkelde zaken, dat misschien niet. Vrijwel niemand hier heeft de kennis om een weloverwogen keuze te maken. Je ziet veel argumenten in de categorie‘ klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt’. Een vaccinatieplicht zou dit allemaal weg kunnen nemen. Zeker in een maatschappij waarin mensen denken het beter te weten, en er weinig vertrouwen is in de overheid.
Die cijfers gaan over wel of niet vaccineren, ik ben gevaccineerd en ben niet van plan te boosteren. Dat is een wezenlijk verschil.honey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:31:
@Tweak_ers
@olafmol
Dus hoeveel gevaccineerden onder de 50 krijgen long COVID, tegenover hoeveel geboosterden onder de 50?
Uit de cijfers blijkt nergens dat je onder de 50 verhoogde kans hebt op ziekenhuisopname.
Nu nog niet in ieder geval. Maar onder de 50 is ook pas vanaf halverwege vorig jaar gevaccineerd, relatief kort geleden.
Je hebt het eerste deel gemist van mijn antwoord boven, het stukje dat niet alleen eigen belang belangrijk is.Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:55:
[...]
Die cijfers gaan over wel of niet vaccineren, ik ben gevaccineerd en ben niet van plan te boosteren. Dat is een wezenlijk verschil.
Dus hoeveel gevaccineerden onder de 50 krijgen long COVID, tegenover hoeveel geboosterden onder de 50?
Uit de cijfers blijkt nergens dat je onder de 50 verhoogde kans hebt op ziekenhuisopname.
Nu nog niet in ieder geval. Maar onder de 50 is ook pas vanaf halverwege vorig jaar gevaccineerd, relatief kort geleden.
Verder, wat betreft je vraag over long-COVID en boosteren, daar heb ik hier al antwoord op gegeven..
Je moet boosteren niet als een bijzonder iets zien. Het is gewoon een hervaccinatie om je immuniteit te verbeteren. Als je geen immuniteit meer hebt, heb je ook geen bescherming meer.
Ik geloof persoonlijk niet dat we in NL (en EU) tot vaccinatie plicht over zullen gaan. Dat gaat te lastig worden denk ik. Er is wettelijk wel veel te doen, als je bv open TBC hebt ben je nu ook al strafbaar als je daarmee de straat op gaat, zo zou je bv ook om kunnen gaan met niet gevaccineerden. Al is dat erg lastig om te monitoren natuurlijk.honey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:31:
@olafmol
Ik geloof zelf meer in de financiële prikkel: als je je bewust niet laat vaccineren dan moet je ook hogere premies betalen. Ik vermoed dat daarmee 80-90% van de anti vaxxers overtuigd kan worden. Als mensen al voor een mcdonalds bezoekje of een wintersport zich willen laten vaccineren, dan helpt het zeker als je ziektekosten premie x 2 gaat.
Natuurlijk moet de overheid ook nog beter Z’n best doen om mensen te bereiken en het makkelijk te maken om te vaccineren. Ideaal zou zijn om het gewoon mee te nemen in een jaarlijkse cocktail waar ook bv griep inzit.
Beetje meer on-topic: ik had zelf 2x Pfizer, booster Moderna. Moderna booster had ik meer last van, paar avonden rillerige episodes. Denk omdat ik meer sensitief ben geworden door vaccinaties.
Mijn vrouw had Pfizer en nu als booster weer Pfizer, die had eerst nergens last van maar van de booster is ze flink ziek geweest: pijn in haar oog, soort ontstekingsgevoel, grieperig gevoel, heftige hoofdpijn, erg duizelig. Na 2 dagen was het weer weg.
Idd erg irritant dat bij Corona opname cijfers vrijwel nooit wordt genoemd hoeveel gevaccineerden vs ongevaccineerden. Het valt me ook op dat mensen het lastig vinden om te begrijpen dat als >80% van de Corona ziekenhuis en IC opnames ongevaccineerd is, dat dus de gevaccineerden maar een heel klein percentage van de ziekenhuis opnames zijn. Dat argument blijft maar terugkomen “ja maar er liggen ook gevaccineerden op de IC” ja maar het scheelt nogal, 15M vs 2M / 20% vs 80%Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:48:
[...]
Maar heb je dan ook cijfers? Hoeveel gevaccineerden 50 minners belanden in het ziekenhuis?
Ik ben nog steeds benieuwd naar de aantallen met of zonder booster, of dit specifiek voor deze leeftijden uitmaakt.
Je mist denk ik nog steeds het punt van een boostertwijfelaar. Die zijn wel gevaccineerd, maar willen geen booster.olafmol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Idd erg irritant dat bij Corona opname cijfers vrijwel nooit wordt genoemd hoeveel gevaccineerden vs ongevaccineerden. Het valt me ook op dat mensen het lastig vinden om te begrijpen dat als >80% van de Corona ziekenhuis en IC opnames ongevaccineerd is, dat dus de gevaccineerden maar een heel klein percentage van de ziekenhuis opnames zijn. Dat argument blijft maar terugkomen “ja maar er liggen ook gevaccineerden op de IC” ja maar het scheelt nogal, 15M vs 2M / 20% vs 80%
Daar ging het mij specifiek om, die data is niet beschikbaar.
Klopt, die data is er niet. Maar wil je daar op wachten?Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Je mist denk ik nog steeds het punt van een boostertwijfelaar. Die zijn wel gevaccineerd, maar willen geen booster.
Nu kun je denken, ik wacht dat even af, maar als je net in die tijd wel COVID krijgt en langdurige klachten overhoudt, dan is het best jammer.
Je moet soms keuzes maken op basis van de beperkte informatie beschikbaar. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat boosteren schadelijk is. Misschien werkt het heel erg goed tegen COVID (en de gevolgen), misschien valt het tegen, dat weten we niet. Het is toch niet logisch om dan geen booster te nemen? Op zijn slechtst werkt het onvoldoende, dat zou jammer zijn, op zijn best red het je leven. Waar zit dan je twijfel?
welke "data" bedoel je precies? Een booster is "gewoon" een extra vaccinatie, daar is niks vreemds aan, ik heb zoveel vaccinaties gehad die na X maanden/jaren nog een booster vereisten voor extra effectiviteit. Of bedoel je dat niet?Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Je mist denk ik nog steeds het punt van een boostertwijfelaar. Die zijn wel gevaccineerd, maar willen geen booster.
[ Voor 22% gewijzigd door olafmol op 11-01-2022 14:48 ]
Goede vraag. Ik begrijp alleen de redenatie niet. Waarom zou het één niet willen (booster) en het ander wel (vaccinatie). Wat voor data heb je nodig om welke beslissing te nemen?Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Omdat de meeste mensen, o.a. ik, hadden gehoopt dat het met 2 prikken klaar was, maar dat het nu blijkt dat je ongeveer 6 boosterprikken per jaar nodig hebt om een kans te hebben dat je niet besmet wordt (en die kans is nog akelig klein).Loft schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:16:
[...]
Goede vraag. Ik begrijp alleen de redenatie niet. Waarom zou het één niet willen (booster) en het ander wel (vaccinatie). Wat voor data heb je nodig om welke beslissing te nemen?
5 maanden geleden “for the greater good” gevaccineerd.honey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:14:
[...]
Klopt, die data is er niet. Maar wil je daar op wachten?
Nu kun je denken, ik wacht dat even af, maar als je net in die tijd wel COVID krijgt en langdurige klachten overhoudt, dan is het best jammer.
Je moet soms keuzes maken op basis van de beperkte informatie beschikbaar. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat boosteren schadelijk is. Misschien werkt het heel erg goed tegen COVID (en de gevolgen), misschien valt het tegen, dat weten we niet. Het is toch niet logisch om dan geen booster te nemen? Op zijn slechtst werkt het onvoldoende, dat zou jammer zijn, op zijn best red het je leven. Waar zit dan je twijfel?
Ik ga niet iedere 5 maanden boosteren.
Best wel wat last van vaccinatie gehad, lympfenklieren en gewrichten. Ik ben nog relatief jong als dertiger. Dus ik geloof het wel eigenlijk.
Waarom niet? Waarom wel?
Daarnaast begin ik wat aversie tegen beleid te ontwikkelen, wat resulteert in het niet meer mee willen doen aan deze gang van zaken.
Ondanks dat ik mee heb gedaan, ging alles weer op slot. Dat was niet de “afspraak”.
Leven kent nu eenmaal de kans om te overlijden. Ik stap ook nog steeds iedere dag de auto in. Vanaf mijn vijftigste wil ik best ieder jaar een vaccin gaan halen, maar nu nog niet.
We hebben risicogroepen die ongeveer vanaf 12 maanden geleden gevaccineerd zijn.Loft schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:16:
Goede vraag. Ik begrijp alleen de redenatie niet. Waarom zou het één niet willen (booster) en het ander wel (vaccinatie). Wat voor data heb je nodig om welke beslissing te nemen?
Ik ben zelf ruim 5 maanden geleden pas gevaccineerd door mijn leeftijd (geen risicogroep).
Ik geloof niet dat mijn vaccinatie nu al niet meer werkzaam is persoonlijk. Dus dat zou ik wel eens met data bewezen willen zien.
In maart komt Pfizer met de Omicron vaccinatie, ik zie nog wel gebeuren dat landen die verplicht gaan stellen.
Nogmaals, best last gehad van vage klachten na vaccinatie. Als ik die kan beperken, graag.
Daarnaast hebben de laatste tijd echt heel veel vrienden en kennissen een besmetting meegemaakt. Allemaal 20-40 jaar oud in de kennissenkring. Allemaal weinig tot geen klachten.
Dus de noodzaak voor een booster begint mij te ontgaan.
Ik neem het risico wel!
Van de zomer kijken we eens wat er nodig is voor welk vakantieland.
Ik twijfel nog enigszins aangezien voor mij de vaccineffictiviteit tegen eind april nog op 81% zou liggen (Moderna) (heb geen studies gevonden enkel informatie rijksoverheid en laatste nieuws). Aangezien ik de laatste 2 jaar niet eens een verkoudheid heb gehad en nu zeker t/m de lente kan thuiswerken zie ik niet direct een noodzaak.
Het enige waar ik op dit moment mee zit is een stukje timing en grilligheid van de wetenschap maar ook het beruchte groene vinkje, want ja, stel dat mijn 2 vaccinaties niet meer geldig zijn in mei/juni dan ben ik natuurlijk de Sjaak en mag je 'm alsnog gaan halen terwijl de effectiviteit in de zomer volgens mij bijna 0 is en dan mag je in het najaar wellicht alsnog voor een 4e. Kan je zeggen, doe niet zo moeilijk maar het punt is dus dat alles over 1 kam lijkt geschoren te worden.
Het enige waar ik op dit moment mee zit is een stukje timing en grilligheid van de wetenschap maar ook het beruchte groene vinkje, want ja, stel dat mijn 2 vaccinaties niet meer geldig zijn in mei/juni dan ben ik natuurlijk de Sjaak en mag je 'm alsnog gaan halen terwijl de effectiviteit in de zomer volgens mij bijna 0 is en dan mag je in het najaar wellicht alsnog voor een 4e. Kan je zeggen, doe niet zo moeilijk maar het punt is dus dat alles over 1 kam lijkt geschoren te worden.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
besmet word je altijd. gevaccineerd of niet.Rub3s schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Omdat de meeste mensen, o.a. ik, hadden gehoopt dat het met 2 prikken klaar was, maar dat het nu blijkt dat je ongeveer 6 boosterprikken per jaar nodig hebt om een kans te hebben dat je niet besmet wordt (en die kans is nog akelig klein).
Het gaat erom dat vaccins ervoor zorgen dat je niet ervan ziek word.
Die 6 per jaar lijkt me beetje overdreven.
Waar komt dat getal vandaan? Dit jaar (nouja 2021 bedoel ik dan) zitten we op 3 en leek toch goed te gaan?
Trouwtweakmember schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:34:
[...]
besmet word je altijd. gevaccineerd of niet.
Het gaat erom dat vaccins ervoor zorgen dat je niet ervan ziek word.
Die 6 per jaar lijkt me beetje overdreven.
Waar komt dat getal vandaan? Dit jaar (nouja 2021 bedoel ik dan) zitten we op 3 en leek toch goed te gaan?
bd.nl
Dat waren de bronnen die ik even snel kon vinden. Na 10 weken is de effectiviteit van 60% naar 40% gedaald. Dus ja, dan kan je elke 8 weken wel gaan boosteren. En sowieso maximaal 60% bescherming tegen symptomatische besmetting: Daar wordt je toch niet vrolijk van
En Israël heeft in 2021 niet genoeg gehad aan 3 prikken, gezien de besmettingen daar.
Als iets laat zien deze crisis dan is het wel dat het morele kompas compleet weg is bij velen vooral gevaccineerden.olafmol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:24:
[...]
Er is wettelijk wel veel te doen, als je bv open TBC hebt ben je nu ook al strafbaar als je daarmee de straat op gaat, zo zou je bv ook om kunnen gaan met niet gevaccineerden. Al is dat erg lastig om te monitoren natuurlijk.
Als je open TBC hebt dan ben je ziek , als je niet gevaccineerd bent dan wilt dat alleen zeggen dat je je prik niet gehaald hebt meer niet.
hoi
Zoals het nu lijkt is deze variant gewoon een soort van griep (milder zelfs nog, als we de berichtgeving mogen geloven). Zie niet echt in waarom ze dan nog zo moeten pushen op vaccinatie, behalve dan voor de risicogroepen die sowieso al jaarlijks een uitnodiging kregen voor de griepprik.Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]
In maart komt Pfizer met de Omicron vaccinatie, ik zie nog wel gebeuren dat landen die verplicht gaan stellen.
Beetje hetzelfde als (sommige) gevaccineerden die opeens niet meer willen dat ongevaccineerden in hun huis komen. Het is irreële angst dat ze is aangepraat door de media. Niet meer, niet minder.Kr44nVogel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:41:
[...]
Als iets laat zien deze crisis dan is het wel dat het morele kompas compleet weg is bij velen vooral gevaccineerden.
Als je open TBC hebt dan ben je ziek , als je niet gevaccineerd bent dan wilt dat alleen zeggen dat je je prik niet gehaald hebt meer niet.
Ongevaccineerd is geen synoniem voor ziek. En dat lijken sommige mensen een beetje te vergeten
Dit is echt totaal ongefundeerd. Omicron is nog altijd geen griep, ook als het minder ziekmakend is. Er zijn nog geen precieze cijfers over in hoeverre het minder ziekmakend is, maar als we het gemiddelde van de onderzoeken nemen zou het grofweg een derde kunnen zijn. Dat betekent dat er nog altijd heel veel mensen in het ziekenhuis belanden, en we weten dat het overgrote deel van de ziekenhuisopnames door vaccinatie (via booster, maar ook zonder) worden voorkomen.Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Zoals het nu lijkt is deze variant gewoon een soort van griep (milder zelfs nog, als we de berichtgeving mogen geloven). Zie niet echt in waarom ze dan nog zo moeten pushen op vaccinatie, behalve dan voor de risicogroepen die sowieso al jaarlijks een uitnodiging kregen voor de griepprik.
Vaccinatie houdt dus gewoon mensen uit het ziekenhuis en voorkomt dat mensen doodgaan. Ik hoop dat je begrijpt dat dat relevant is.
trouw heeft het over symptomatische klachten. niet over dat na 10 weken vaccin je niet meer beschermt tegen ziekenhuis opname.Rub3s schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Trouw
bd.nl
Dat waren de bronnen die ik even snel kon vinden. Na 10 weken is de effectiviteit van 60% naar 40% gedaald. Dus ja, dan kan je elke 8 weken wel gaan boosteren. En sowieso maximaal 60% bescherming tegen symptomatische besmetting: Daar wordt je toch niet vrolijk vanBijna fifty-fifty: Of je wordt wel ziek, of je wordt niet ziek.
En Israël heeft in 2021 niet genoeg gehad aan 3 prikken, gezien de besmettingen daar.
ik mis een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Maarja wat zijn symptomatische klachten, beetje koorts en lichte verhoging ofzo?
ik word er niet veel wijzer van.
Zal binnenkort wel meer over horen.
Misschien @RoD wat meer duidelijkheid kan brengen
Je schrijft in je antwoord, dat best heel invoelbaar is, veel redenen waarom ik een voorstander ben van vaccinatieplicht. Mensen zijn niet in staat objectief beslissingen te nemen over complexe zaken, waardoor emotie en geloof bepalend zijn.Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]
5 maanden geleden “for the greater good” gevaccineerd.
Ik ga niet iedere 5 maanden boosteren.
Best wel wat last van vaccinatie gehad, lympfenklieren en gewrichten. Ik ben nog relatief jong als dertiger. Dus ik geloof het wel eigenlijk.
Waarom niet? Waarom wel?
Daarnaast begin ik wat aversie tegen beleid te ontwikkelen, wat resulteert in het niet meer mee willen doen aan deze gang van zaken.
Ondanks dat ik mee heb gedaan, ging alles weer op slot. Dat was niet de “afspraak”.
Leven kent nu eenmaal de kans om te overlijden. Ik stap ook nog steeds iedere dag de auto in. Vanaf mijn vijftigste wil ik best ieder jaar een vaccin gaan halen, maar nu nog niet.
[...]
We hebben risicogroepen die ongeveer vanaf 12 maanden geleden gevaccineerd zijn.
Ik ben zelf ruim 5 maanden geleden pas gevaccineerd door mijn leeftijd (geen risicogroep).
Ik geloof niet dat mijn vaccinatie nu al niet meer werkzaam is persoonlijk. Dus dat zou ik wel eens met data bewezen willen zien.
Nogmaals, best last gehad van vage klachten na vaccinatie. Als ik die kan beperken, graag.
Daarnaast hebben de laatste tijd echt heel veel vrienden en kennissen een besmetting meegemaakt. Allemaal 20-40 jaar oud in de kennissenkring. Allemaal weinig tot geen klachten.
Ik neem het risico wel!
Als arts geloof ik best in ‘shared decision making’, maar heel vaak snappen patiënten niet waar het over gaat en uiteindelijk maak je voor de patiënt de beste keuze.
Het klopt wel dat van de booster verwacht wordt dat de werking relatief korter aanhoudt. Ik vermoed dat dat vooral met omicron te maken heeft. Slechts een klein deel van de training die het immuunsysteem krijgt is namelijk toepasbaar op Omicron.tweakmember schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]
trouw heeft het over symptomatische klachten. niet over dat na 10 weken vaccin je niet meer beschermt tegen ziekenhuis opname.
ik mis een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Maarja wat zijn symptomatische klachten, beetje koorts en lichte verhoging ofzo?
ik word er niet veel wijzer van.
Zal binnenkort wel meer over horen.
Misschien @RoD wat meer duidelijkheid kan brengen
Aan de andere kant, als die derde prik al afneemt na verloop van tijd, bedenk je dan eens wat twee prikken doet: nog veel minder. En inderdaad, de werking op ziekenhuisopnames blijft langer geconserveerd dan die op besmetting. Daar maak ik me wat minder zorgen om.
We moeten het verder ook nog even afwachten. We weten dat een booster op dit moment goed beschermd, dus daar kun je je voordeel mee doen. Maar inderdaad, dat de effectiviteit terugloopt is niet echt een positief signaal. Ik vermoed dat een Omicron-specifiek vaccin weer voor langere beschermingsduur gaat zorgen, maar dat is momenteel natuurlijk niet meer dan speculatie.
Persoonlijk wacht ik om die reden op Janssen. Daarvan is aangetoond dat de bescherming van die ene prik mooi op peil blijft, en dat een booster met Janssen een forse toename geeft van niet alleen antilichamen, maar ook T-cellen. En dat doet het in grotere mate dan een mRNA booster. Ik verwacht daar dus een langere werking op redelijk niveau van, maar er is nog geen advies over naar buiten gekomen.
Ik twijfel ook nog over de boosterprik.
Toen ik mij vorig jaar volledig heb laten vaccineren twijfelde ik ook. Het argument was toen dat het vaccin duidelijk werkt om het aantal ziekenhuisopnames te verlagen. Dat was voor mij dan ook de enige reden dat ik dat ik het niet erg vond om mijzelf te laten vaccineren. Ik deed dat dus niet voor mijzelf, maar voor een ander. (Ik heb sindsdien 4x mijn QR-code voor een toegang moeten tonen. Als ik geen QR-code had, vond ik het ook helemaal niet erg om niet naar die locaties te gaan.)
Nu bijna een half jaar later sta ik voor de zelfde keuze. Ik vraag mij echt af waarom ik nog een boostervaccin zou nemen.
Voor die grote groep in het ziekenhuis die zelf geen enkele coronavaccin willen hebben? Daar doe ik het niet meer voor. Ik heb de eerste twee vaccins al voor hun genomen (en doordat veel mensen dit hebben gedaan is de druk op de zorg afgenomen), en nu zijn hun eerst aan zet.
De drukte voor de zorgmedewerkers en mensen die uitgestelde operaties hebben? Er heerst overal een personeelstekort en overal is het te druk. Ik zit er echt niet meer over in dat zorgmedewerkers uitgeteld thuis komen.
Met die mensen die uitgestelde operaties hebben staan zit ik wel mee. Maar ik verwacht niet dat we met vaccineren van de gevaccineerden zoveel minder ziekenhuisopnames zullen hebben. (Gemiddeld nieuwe opnames ligt op 127 terwijl ze minder dan 40 willen hebben, dat is een factor 3 lager!) bron
De nieuwe variant? Er komen steeds weer nieuwe varianten bij, en voorlopig blijft dat wel even zo. Pas als die ziekenhuisopnames flink stijgen met ook al reeds gevaccineerde mensen, wil ik het nog wel weer overwegen. (Na die vaccins had/heb ik antistoffen die langzamerhand verdwijnen. Het heeft daarom ook weinig zin om weer een extra vaccin te nemen waarvan de antistoffen ook snel verdwijnen.)
QR-code voor toegang? Zoals eerder aangegeven vond ik het niet echt nodig om naar locaties te gaan dat een QR-code vereiste. Als straks meer locaties een QR-code vereisen, denk ik er dan opnieuw wel over na, of ik blijf gewoon vaker thuis.
Kortom, geef mijn boostervaccin maar aan iemand anders die er heel erg graag op zit te wachten.
Toen ik mij vorig jaar volledig heb laten vaccineren twijfelde ik ook. Het argument was toen dat het vaccin duidelijk werkt om het aantal ziekenhuisopnames te verlagen. Dat was voor mij dan ook de enige reden dat ik dat ik het niet erg vond om mijzelf te laten vaccineren. Ik deed dat dus niet voor mijzelf, maar voor een ander. (Ik heb sindsdien 4x mijn QR-code voor een toegang moeten tonen. Als ik geen QR-code had, vond ik het ook helemaal niet erg om niet naar die locaties te gaan.)
Nu bijna een half jaar later sta ik voor de zelfde keuze. Ik vraag mij echt af waarom ik nog een boostervaccin zou nemen.
Voor die grote groep in het ziekenhuis die zelf geen enkele coronavaccin willen hebben? Daar doe ik het niet meer voor. Ik heb de eerste twee vaccins al voor hun genomen (en doordat veel mensen dit hebben gedaan is de druk op de zorg afgenomen), en nu zijn hun eerst aan zet.
De drukte voor de zorgmedewerkers en mensen die uitgestelde operaties hebben? Er heerst overal een personeelstekort en overal is het te druk. Ik zit er echt niet meer over in dat zorgmedewerkers uitgeteld thuis komen.
Met die mensen die uitgestelde operaties hebben staan zit ik wel mee. Maar ik verwacht niet dat we met vaccineren van de gevaccineerden zoveel minder ziekenhuisopnames zullen hebben. (Gemiddeld nieuwe opnames ligt op 127 terwijl ze minder dan 40 willen hebben, dat is een factor 3 lager!) bron
De nieuwe variant? Er komen steeds weer nieuwe varianten bij, en voorlopig blijft dat wel even zo. Pas als die ziekenhuisopnames flink stijgen met ook al reeds gevaccineerde mensen, wil ik het nog wel weer overwegen. (Na die vaccins had/heb ik antistoffen die langzamerhand verdwijnen. Het heeft daarom ook weinig zin om weer een extra vaccin te nemen waarvan de antistoffen ook snel verdwijnen.)
QR-code voor toegang? Zoals eerder aangegeven vond ik het niet echt nodig om naar locaties te gaan dat een QR-code vereiste. Als straks meer locaties een QR-code vereisen, denk ik er dan opnieuw wel over na, of ik blijf gewoon vaker thuis.
Kortom, geef mijn boostervaccin maar aan iemand anders die er heel erg graag op zit te wachten.
Speel ook Balls Connect en Repeat
De verlaging op kans tot ziekenhuisopname was voor jezelf?Onbekend schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:41:
Ik twijfel ook nog over de boosterprik.
Toen ik mij vorig jaar volledig heb laten vaccineren twijfelde ik ook. Het argument was toen dat het vaccin duidelijk werkt om het aantal ziekenhuisopnames te verlagen. Dat was voor mij dan ook de enige reden dat ik dat ik het niet erg vond om mijzelf te laten vaccineren. Ik deed dat dus niet voor mijzelf, maar voor een ander.
PSN
Fair enough. Als ik de symptomen van de meeste gevallen bekijk (van wat er bekend is in de media), dan leek het mij echt een stuk milder dan de vorige varianten. Ook veel meer asymptomatische gevallen waar mensen echt per toeval achter een besmetting komen.RoD schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]
Dit is echt totaal ongefundeerd. Omicron is nog altijd geen griep, ook als het minder ziekmakend is. Er zijn nog geen precieze cijfers over in hoeverre het minder ziekmakend is, maar als we het gemiddelde van de onderzoeken nemen zou het grofweg een derde kunnen zijn. Dat betekent dat er nog altijd heel veel mensen in het ziekenhuis belanden, en we weten dat het overgrote deel van de ziekenhuisopnames door vaccinatie (via booster, maar ook zonder) worden voorkomen.
Vaccinatie houdt dus gewoon mensen uit het ziekenhuis en voorkomt dat mensen doodgaan. Ik hoop dat je begrijpt dat dat relevant is.
Maar goed, dan is het blijkbaar toch niet zo "mild" als ik dacht. My bad!
ik snap er niks meer van.RoD schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:21:
[...]
Het klopt wel dat van de booster verwacht wordt dat de werking relatief korter aanhoudt. Ik vermoed dat dat vooral met omicron te maken heeft. Slechts een klein deel van de training die het immuunsysteem krijgt is namelijk toepasbaar op Omicron.
Aan de andere kant, als die derde prik al afneemt na verloop van tijd, bedenk je dan eens wat twee prikken doet: nog veel minder. En inderdaad, de werking op ziekenhuisopnames blijft langer geconserveerd dan die op besmetting. Daar maak ik me wat minder zorgen om.
We moeten het verder ook nog even afwachten. We weten dat een booster op dit moment goed beschermd, dus daar kun je je voordeel mee doen. Maar inderdaad, dat de effectiviteit terugloopt is niet echt een positief signaal. Ik vermoed dat een Omicron-specifiek vaccin weer voor langere beschermingsduur gaat zorgen, maar dat is momenteel natuurlijk niet meer dan speculatie.
Persoonlijk wacht ik om die reden op Janssen. Daarvan is aangetoond dat de bescherming van die ene prik mooi op peil blijft, en dat een booster met Janssen een forse toename geeft van niet alleen antilichamen, maar ook T-cellen. En dat doet het in grotere mate dan een mRNA booster. Ik verwacht daar dus een langere werking op redelijk niveau van, maar er is nog geen advies over naar buiten gekomen.
Dat de werking van vaccins na 10 weken afneemt is alleen bij omnicron het geval en niet delta?
En wachten op Jansen? We hebben toch helemaal geen keus in wat voor vaccin we krijgen?
En jansen had toch ernstigere bijwerkingen (trombose) en minder goede werking?
of haal ik nou Astrazeneca en Jansen door de war...
[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 12-01-2022 00:26 ]
Dat kun je proberen en ik zal dan zeker meedoen, mijn mijn aversie tegen de “samen”leving stijgt dan gigantisch. En dat geldt voor mij als gevaccineerde, denk dat de ongevaccineerden massaal stoppen met meedoen.honey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:13:
[...]
Je schrijft in je antwoord, dat best heel invoelbaar is, veel redenen waarom ik een voorstander ben van vaccinatieplicht. Mensen zijn niet in staat objectief beslissingen te nemen over complexe zaken, waardoor emotie en geloof bepalend zijn.
Als arts geloof ik best in ‘shared decision making’, maar heel vaak snappen patiënten niet waar het over gaat en uiteindelijk maak je voor de patiënt de beste keuze.
Ik zal daar heel individualistisch van worden. Zorg voor mijn eigen schaapjes, de rest zoekt het maar uit.
Omdat ik er principieel tegen ben.
*knip* geen whataboutism graag, zie ook het beleid
[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 07:44 ]
@Tweak_ers Hebben we het eerder over gehad. Roken is niet in die mate besmettelijk dat het maatschappij ontwrichtend is. Dus totaal niet vergelijkbaar.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Klopt, het ging mij specifiek om druk op de zorg, jammer dat het weer wordt weggemofdereerd.CurlyMo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:44:
@Tweak_ers Hebben we het eerder over gehad. Roken is niet in die mate besmettelijk dat het maatschappij ontwrichtend is. Dus totaal niet vergelijkbaar.
Het gaat mij niet om het punt dat Corona minder erg zou zijn dan roken. Het gaat mij om druk op de zorg wat we op bepaalde gebieden als normaal zijn gaan beschouwen. Het is de standaard en de zorg is er op ingericht.
Dit is bij COVID (nog) niet het geval, maar uiteindelijk onontkomelijk.
Of geloven we hier nog steeds in een wereld zonder COVID als we boosteren?
Hoe vaak dan?
Om de 2 maanden? Om het half jaar? Om het jaar?
We hebben het allemaal over wetenschappers en onderzoek.
Nou ik blijf bij mijn stelling dat ik eerst eens bewijs wil zien dat ik als gezonder, gevaccineerde, dertiger, 5 maanden na mijn volledige vaccinatie, meer risico loop op ziekenhuisopname zonder booster dan met booster.
De stelling dat ik een booster nodig zou hebben, mag ook best eerst bewezen worden.
Voor anderen is een bewijs dat het geen kwaad kan voldoende.
Persoonlijk wil ik eerst bewijs van de noodzaak.
Hoe lang blijf ik als dertiger beschermd tegen ziekenhuisopname?
@Tweak_ers Vergeleken met corona is roken een druppel op een gloeiende plaat. Daarom vind ik je vergelijking nog steeds niet opgaan. Roken is een vraagstuk om te besparen op onnodige zorg. Corona een vraagstuk van voorkomen van totale ontwrichting. Dat zijn toch twee verschillende grootheden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is mijn hypothese, ja. Dat komt omdat het vaccin is gemaakt tegen het originele virus en omicron wijkt daar behoorlijk vanaf. Er zijn nog wel onderdelen van het virus die gelijk zijn, maar dat zijn er dus minder dan bij delta, en het aantal specifieke antilichamen en T-cellen die je aanmaakt die ook werken voor omicron, zijn dus minder. Zonder booster heb je nauwelijks nog antilichamen die zich kunnen vastgrijpen op omicron, en met de booster kun je dat weer behoorlijk ophogen. Maar, en dat is dus mijn vermoeden, omdat slechts een klein deel van de opgebouwde "training" door het vaccin relevant is voor omicron, ben je het ook weer sneller kwijt. Maar nogmaals, dat is een hypothese die ik heb bij de berichten over de sneller afnemende werking die wordt gerapporteerd.tweakmember schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:22:
[...]
ik snap er niks meer van.
Dat de werking van vaccins na 10 weken afneemt is alleen bij omnicron het geval en niet delta?
Klopt, we hebben geen keus. Ik baseer mij vooral op een recent onderzoek van J&J waarin ze laten zien dat hun booster goed werkt, en sterk op de T-celresponse leunt. Ik hoop dus dat men daar binnenkort naar gaat kijken en daar een advies over uitbrengt.En wachten op Jansen? We hebben toch helemaal geen keus in wat voor vaccin we krijgen?
En jansen had toch ernstigere bijwerkingen (trombose) en minder goede werking?
of haal ik nou Astrazeneca en Jansen door de war...
En ja Janssen heeft een hoger tromboserisico, maar dat is peanuts.
Als gezonde dertiger zul je een hele kleine kans hebben om opgenomen te moeten worden in een ziekenhuis. Hoewel ook jongeren wel worden opgenomen. Ongevaccineerden lopen veel meer kans om opgenomen te worden, dat is al veel langer bekend en blijkt uit alle statistiek, dat is wel bewezen.Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:05:
[...]
We hebben het allemaal over wetenschappers en onderzoek.
Nou ik blijf bij mijn stelling dat ik eerst eens bewijs wil zien dat ik als gezonder, gevaccineerde, dertiger, 5 maanden na mijn volledige vaccinatie, meer risico loop op ziekenhuisopname zonder booster dan met booster.
De stelling dat ik een booster nodig zou hebben, mag ook best eerst bewezen worden.
Voor anderen is een bewijs dat het geen kwaad kan voldoende.
Persoonlijk wil ik eerst bewijs van de noodzaak.
Hoe lang blijf ik als dertiger beschermd tegen ziekenhuisopname?
Jongeren vertel ik altijd dat de kans op long-COVID ook meegewogen moet worden, daar maak ik me persoonlijk meer ongerust over, omdat ik de gevolgen heb gezien. Daarnaast vind ik dat ik ook een verantwoordelijkheid heb om mijn omgeving zo goed mogelijk te beschermen, denk aan partners, ouders, kinderen of een zwangere collega.
Hoe lang blijf je beschermd? Bescherming zal afnemen in loop van de tijd. Dat is typisch voor luchtweginfecties. Mogelijk zullen we ons regelmatig moeten laten vaccineren. Het zal een kosten-baten analyse moeten zijn.
Dit is vaak het probleem, om de een of andere reden lijken mensen niet overtuigd totdat ze toevallig zelf er mee in aanraking komen. Anders is het een ver van mijn bed show, niet een reëel risico.honey schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Als gezonde dertiger zul je een hele kleine kans hebben om opgenomen te moeten worden in een ziekenhuis. Hoewel ook jongeren wel worden opgenomen. Ongevaccineerden lopen veel meer kans om opgenomen te worden, dat is al veel langer bekend en blijkt uit alle statistiek, dat is wel bewezen.
Jongeren vertel ik altijd dat de kans op long-COVID ook meegewogen moet worden, daar maak ik me persoonlijk meer ongerust over, omdat ik de gevolgen heb gezien. Daarnaast vind ik dat ik ook een verantwoordelijkheid heb om mijn omgeving zo goed mogelijk te beschermen, denk aan partners, ouders, kinderen of een zwangere collega.
Heel jammer dat veel mensen pas overtuigd zijn als het vaak al te laat is. Dit zie je bij veel meer zaken.
Neem een mooi voorbeeld: de slechtste chauffeur van nederland:
Leuk concept als programma, waar mensen geconfronteerd worden met de gevolgen die hun rijgedrag kunnen hebben, óók voor anderen. Pas als er écht iets mis gaat of ze in contact komen met iemand die een dierbare heeft verloren door roekeloos gedrag lijkt het kwartje te vallen.
Gordel om doen? Nee, dat is te veel moeite en Shaniqua zei dat je je arm kan breken als je een gordel draagt!
Een kleine moeite om een groot risico (niet grote kans, maar wel grote gevolgen) te mitigeren. Zo zie ik de vaccinaties ook.
Ik heb maandag mijn booster gehad. 1 dag koorts gisteren, maar voel me nu weer een stuk beter. Ook mentaal een goed gevoel dat ik bij kan dragen aan de mogelijke bescherming van anderen.
Een kleine moeite, mogelijk grote gevolgen, ondanks dat ik die gevolgen zelf misschien nooit te zien krijg (ver van mijn bed!)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Vaccinaties zijn dan ook onderdeel van de zorg en deel van de inrichting van de zorg en kunnen erg bepalend zijn voor de benodigde hoeveelheid te leveren overige zorg. Kortom geprefereerde weg is preventie (minste schade, goedkoopste optie) door vaccinaties.Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:05:
Het gaat mij niet om het punt dat Corona minder erg zou zijn dan roken. Het gaat mij om druk op de zorg wat we op bepaalde gebieden als normaal zijn gaan beschouwen. Het is de standaard en de zorg is er op ingericht.
Dit is bij COVID (nog) niet het geval, maar uiteindelijk onontkomelijk.
vanmorgen 3e shotje Pfizer gehad. wederom geen klachten.
ik vond het wel wat gek om in de wachtrij opgesplitst te worden op Pfizer vs. Moderna gebaseerd op leeftijd.
Omdat de eerste 2 shots Pfizer waren zonder klachten heb ik logischerwijs die voorkeur.
Kan mij herinneren dat als je 1e shot Pfizer was, het 2e shot dat ook MOEST zijn.
ik vond het wel wat gek om in de wachtrij opgesplitst te worden op Pfizer vs. Moderna gebaseerd op leeftijd.
Omdat de eerste 2 shots Pfizer waren zonder klachten heb ik logischerwijs die voorkeur.
Kan mij herinneren dat als je 1e shot Pfizer was, het 2e shot dat ook MOEST zijn.
d:)b
de 1e en 2e moesten toen hetzelfde zijn omdat er nog niet genoeg onderzoek was naar (eventuele risico's van) gemixt vaccineren.JJ Le Funk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:57:
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2022 13:09 ]
PSN
Nog steeds geen mogelijkheid om Pfizer te kiezen bij de GGD, ondertussen rommelt het flink in mijn hoofd, en neig ik steeds verder naar 'oké, dan niet'.
Is er al meer bekend over waarom de ene persoon heftiger reageert (griep, koorts etc van krijgt) op een vaccin en de ander totaal niet?
ik vind dit wel erg interessant maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden behalve een hoop theorieën.
ik vind dit wel erg interessant maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden behalve een hoop theorieën.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 12-01-2022 14:05 ]
Je kunt even wachten. Sinds gisteren wordt Moderna niet meer geleverd aan de GGD'en, op dit moment is het opmaken van de restanten. Straks is er geen keuze meer en is alles Pfizer.zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
Nog steeds geen mogelijkheid om Pfizer te kiezen bij de GGD, ondertussen rommelt het flink in mijn hoofd, en neig ik steeds verder naar 'oké, dan niet'.
Nee, dat is nog onbekend. Wel lijken erfelijke factoren een rol te spelen waarom sommige mensen zo heftig reageren op COVID en anderen niet. Het UMCG doet daar onderzoek naar via hun lifelines programma.tweakmember schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:03:
Is er al meer bekend over waarom de ene persoon heftiger reageert (griep, koorts etc van krijgt) op een vaccin en de ander totaal niet?
Je hebt deze zin uit mijn antwoord vet gemaakt en onderstreept: "omdat ik de gevolgen heb gezien", dat zeg ik zowel privé als ook professioneel als arts. Het lijkt soms alsof zorgprofessionals, met name experts op het gebied van COVID, in een andere parallelle wereld leven. Het zou goed zijn als mensen de gevolgen van COVID konden aanschouwen. Als ik een foto zie van uitgebreide fibrosering in de longen van een voorheen gezonde man, dan schrik ik toch elke keer weer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat mensen angst hebben voor een vaccinatie, maar wel het risico willen nemen om levenslang de gevolgen van COVID te dragen.dragonhaertt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
[...]
Dit is vaak het probleem, om de een of andere reden lijken mensen niet overtuigd totdat ze toevallig zelf er mee in aanraking komen. Anders is het een ver van mijn bed show, niet een reëel risico.
Heel jammer dat veel mensen pas overtuigd zijn als het vaak al te laat is. Dit zie je bij veel meer zaken.
Neem een mooi voorbeeld: de slechtste chauffeur van nederland:
Leuk concept als programma, waar mensen geconfronteerd worden met de gevolgen die hun rijgedrag kunnen hebben, óók voor anderen. Pas als er écht iets mis gaat of ze in contact komen met iemand die een dierbare heeft verloren door roekeloos gedrag lijkt het kwartje te vallen.
Gordel om doen? Nee, dat is te veel moeite en Shaniqua zei dat je je arm kan breken als je een gordel draagt!
Een kleine moeite om een groot risico (niet grote kans, maar wel grote gevolgen) te mitigeren. Zo zie ik de vaccinaties ook.
Ik heb maandag mijn booster gehad. 1 dag koorts gisteren, maar voel me nu weer een stuk beter. Ook mentaal een goed gevoel dat ik bij kan dragen aan de mogelijke bescherming van anderen.
Een kleine moeite, mogelijk grote gevolgen, ondanks dat ik die gevolgen zelf misschien nooit te zien krijg (ver van mijn bed!)
[ Voor 13% gewijzigd door honey op 12-01-2022 14:53 ]
Ach ik ben altijd al zo geweest en ook zo opgevoed. Mijn vader zei altijd: eerst komt jouw familie, dan jij, daarna een grote hoop stront en dan pas de rest van de wereld.Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:38:
[...]
Ik zal daar heel individualistisch van worden. Zorg voor mijn eigen schaapjes, de rest zoekt het maar uit.
Ik heb mij laten vaccineren voor mezelf, niet voor iemand anders. Het enige sociale aspect is de ziekenhuis capaciteit. Als teveel mensen met covid in het ziekenhuis liggen vind ik het vervelend als ik of iemand waar ik wel om geef niet terecht kan. Dat is ongeveer zo ver als ik ga qua solidariteit, omdat ik er dan zelf last van heb.
Mensen vinden mij dan een eikel als ik dit soort dingen zeg, maar ik heb altijd het idee dat veel mensen nogal hypocriet zijn. Alles voor de bühne, maar in de tussentijd denken ze ook alleen zichzelf.
Ik ben er tenminste eerlijk over.
Zolang ik niet zeker weet dat ik corona heb gehad, ben ik op zekere hoogte te overtuigen. De eerste 2 prikken heb ik na lang twijfelen laten zetten. De voordelen waren op individueel niveau groter dan de nadelen.
Nu kijk ik het even aan. Ik zeg niet dat ik het absoluut niet zou doen. Maar met de rappe verspreiding van Omikron ga ik er wel van uit dat ik binnen een paar maanden of iig dit jaar wel een keer corona heb opgelopen.
En dan is het daarna wat mij betreft echt klaar mensen. Ik ga me niet vaccineren tegen een ziekte die ik al gehad heb. Daar trek ik wel een harde grens.
Ik vind het maar een rare wereld waarin we beland zijn en ik hoop dat we binnen afzienbare tijd weer terug naar "het oude normaal" gaan. Op een gegeven moment hebben we genoeg weerbaarheid tegen dit virus opgebouwd met z'n allen, door zowel vaccinatie als besmetting.
En dan hoop ik dat alle discussies over vaccinatie plicht, QR codes, en weet ik wat simpelweg verdwijnen en we ons weer met andere (hopelijk leukere) onderwerpen bezighouden.
Long story short: ik heb de eerste twee prikken laten zetten omdat ik er klaar mee was en weer verder wou met mijn leven. Niet om het gevoel te hebben dat ik in een soort Groundhog Day film zit waarin zich alles steeds herhaalt ("er is een nieuwe variant!"

Maar hoe vaak zie je dat bij iemand die eerder al gevaccineerd was?honey schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Als ik een foto zie van uitgebreide fibrosering in de longen van een voorheen gezonde man, dan schrik ik toch elke keer weer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat mensen angst hebben voor een vaccinatie, maar wel het risico willen nemen om levenslang de gevolgen van COVID te dragen.
Want we hebben het hier in principe over wel of niet boosteren. De eerste discussie over wel of niet vaccineren hebben we immers al gehad, gezien we prik 1 en 2 al er op hebben zitten.
Het heeft niet zo veel te maken met vaccinatiestatus, maar meer met immunologische weerbaarheid. Na 2 basisimmunisaties (de twee prikken) heb je een betere weerstand tegen ernstige ziekte. Helaas zakt deze weerbaarheid in loop van de tijd. Een boostervaccinatie verhoogt je immunologische weerbaarheid. Als je COVID-19 krijgt zal je minder ziek worden als je immunologische weerbaarheid beter is.Lethalis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Maar hoe vaak zie je dat bij iemand die eerder al gevaccineerd was?
Want we hebben het hier in principe over wel of niet boosteren. De eerste discussie over wel of niet vaccineren hebben we immers al gehad, gezien we prik 1 en 2 al er op hebben zitten.
Dus, mensen met een goede weerbaarheid zullen niet snel in het ziekenhuis komen en schade door het virus zal minder snel plaatsvinden. Helaas spelen meer factoren een rol dan alleen vaccinatiestatus. Denk aan onderliggende ziekten, gebruik van immunosupressiva, erfelijkheid, e.d. Sommige mensen worden zieker dan anderen, terwijl kenmerken hetzelfde lijken.
De uiteindelijke keuze is aan eenieder in NL.Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
We hebben risicogroepen die ongeveer vanaf 12 maanden geleden gevaccineerd zijn.
Ik neem het risico wel!
Of het wel/niet werkt (een booster) is echter geen kwestie van geloof. Dat is al onderzocht en de deskundigen vinden dat het helpt. Als zijn er ook wel andere geluiden, de meerderheid van de deskundigen meet een afname in antistoffen en boosteren helpt.
Toch wel bijzonder dat 'men' last heeft van een vaccin, maar geen last van corona zelf.
Succes met de klachten
Oh de hele boost er discussie is voor ons uitgesteld. Mijn vrouw test net positief met een zelftest. Ik helaas nog niet. Dus hoop een dezer dagen ook naar de GGD te mogen 😅
Dan is de booster-vraag voorlopig uitgesteld.
Ik ben gisteren langs gegaan voor de booster en werd tot mijn genoegen gewoon ingedeeld in de Pfizer groepzacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
Tot nu toe overigens ook geen bijwerkingen
Onder de leeftijd van 45 krijg je toch sowieso Pfizer? De Moderna-groep is (zolang de voorraad strekt) alleen voor personen >45 volgens mij.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dit zal een eeuwige discussie worden ben ik bang. Er zullen altijd mensen zijn die hem niet nemen en wel nemen. Persoonlijk neem ik hem gewoon en respecteer ik iedereen die hem wel of niet wil nemen.
Waar ik alleen niet tegen kan is tegen mensen die hem niet nemen omdat ze denken dat de regering je onder de duim wil krijgen, ze een chip injecteren of andere complot theorie denkers. Zulke mensen sporen gewoon echt niet.
Waar ik alleen niet tegen kan is tegen mensen die hem niet nemen omdat ze denken dat de regering je onder de duim wil krijgen, ze een chip injecteren of andere complot theorie denkers. Zulke mensen sporen gewoon echt niet.
Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire
Ik heb weinig respect voor mensen die hem niet willen nemen met als enige argument dat het gedoe is.dennis112 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:27:
Dit zal een eeuwige discussie worden ben ik bang. Er zullen altijd mensen zijn die hem niet nemen en wel nemen. Persoonlijk neem ik hem gewoon en respecteer ik iedereen die hem wel of niet wil nemen.
Dat zie je hier ook in het topic "Ik ben <30 dus geen risico, fuck de rest, ik ga niet boosteren want het is lastig"
Dat moet ik respecteren? De tering...
blup
Zal ik het anders formuleren dan. Ik respecteer iedereen die een geldige reden heeft en ook een goede reden. Wat jij aanhaalt heb ik ook geen respect voorBezulba schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:28:
[...]
Ik heb weinig respect voor mensen die hem niet willen nemen met als enige argument dat het gedoe is.
Dat zie je hier ook in het topic "Ik ben <30 dus geen risico, fuck de rest, ik ga niet boosteren want het is lastig"
Dat moet ik respecteren? De tering...
Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire
Je zegt precies wat ik ook vind. Ik haal hem om anderen en mijzelf. Ik wil nu ook mijn speciaalbiertje kunnen drinken wanneer ik dat wil. Ik heb me als " brave burger " gedragen door alle 3 de prikken te nemen.rodie83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Vooral als we gelijkertijd in lockdown(s) blijven zitten. Je gaat je dan toch afvragen hoe goed die vaccins hun werk doen. Genoeg gevaccineersen die alsnog een ziekehuisbed bezoeken immers. Ik ben er vooral zat van dat ik na 3 vaccinaties nog steeds niet een biertje kan doen in de kroeg of gewoon een winkel kan inlopen als ik daar zin in heb. En ik ben helemaal klaar met die persconferenties, wabberende maatregelen en noem maar op. Kortom ben ik gewoon erg klaar met alles dat met corona te maken heeft.
Ik ben het dan ook wel met je eens dat het allemaal wat uitzichtloos is. Maar realistisch ben ik ook - wat is het alternatief? Wat win je bij die booster(s) niet nemen? Ik zit immers zelf niet te wachten op ziekenhuisopname, dus als ik die kans kan verkleinen doe ik dat maar. Dat schijnbaar we niet afdoende kunnen vertrouwen op die vaccinaties om de samenleving weer open te gooien is balen en voelt als een verbroken belofte van onze Rutte en De Jonge, maar het is niet anders. En hoewel ik uit frustratie iedereen de schuld wil geven slaat dat natuurlijk nergens op. Iedereen doet z'n best en ja het kan ook vast wel beter, veel veranderd dat allemaal niet aan de situatie.
Ik trek overigens wel de grens bij mijn (kleine) kinderen. Die laat ik in eerste instantie niet vaccineren. Alle onderzoeken wijzen immers uit dat kinderen niet of nauwelijks ziek worden van corona, en ik ga niet mijn kinderen puur en alleen vaccineren om anderen (niet gevaccineerden) te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoeven mijn kinderen niet te dragen, die behoort toe aan die mensen zelf.
Als dit zo doorgaat dan komen de twijfels steeds meer voor de opkomende prikken eventueel. Vooral omdat we nu na 3 prikken nog steeds bijna evenveel kunnen als ongevaccineerden.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En sommige locaties hebben/krijgen alleen maar Pfizer, dus ook de 45+ krijgt op die locaties Pfizer.ralpje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:22:
Onder de leeftijd van 45 krijg je toch sowieso Pfizer? De Moderna-groep is (zolang de voorraad strekt) alleen voor personen >45 volgens mij.
PSN
Dat is dan weer het andere uiterste... hopen dat je corona hebtTweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:46:
Oh de hele boost er discussie is voor ons uitgesteld. Mijn vrouw test net positief met een zelftest. Ik helaas nog niet. Dus hoop een dezer dagen ook naar de GGD te mogen 😅

Ik zoek het liever niet op, maar als het gebeurt dan gebeurt het.
Volgens de EMA en zelfs het RIVM is immunologisch gezien overigens de voorkeur om pas na 6 maanden te boosteren. Om het al na 3 maanden te doen vanuit een "public health perspective" voelt wat dat betreft een beetje wrang.
Ik zou voor mezelf dan iig de 6 maanden kunnen aanhouden als ik het dan toch al doe. Dat zou dan eind maart zijn in mijn geval.
Aan de andere kant vind ik het logischer om gewoon voor het "griepseizoen" te vaccineren. Dat heb ik nu ook met prik 1 en 2 gedaan. Ik heb mij in september laten vaccineren, zodat ik klaar was voor de winter zeg maar. Dan lijkt het ergens logisch om dan - net zoals bij een griepprik - ook dit jaar in september weer eens een prikje te halen.
Maar uiteraard ook alleen maar als ik in de tussentijd geen corona heb gehad.
Wat overigens een lastige vraag blijft, omdat ik een luie donder ben en blijf. Ik ben niet iemand die zich bij de eerste beste snotneus meteen gaat testen. Misschien heb ik inmiddels al 2 keer corona gehad en weet ik het gewoon niet
Elke keer denk ik weer "de volgende keer ga ik wel testen!" maar uiteindelijk doe ik het gewoon niet

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 13-01-2022 11:05 ]
Mijn vrouw lijkt besmet, dan zoeken we het toch niet op?Lethalis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dat is dan weer het andere uiterste... hopen dat je corona hebt![]()
Volgens de EMA en zelfs het RIVM is immunologisch gezien overigens de voorkeur om pas na 6 maanden te boosteren. Om het al na 3 maanden te doen vanuit een "public health perspective" voelt wat dat betreft een beetje wrang.
Ik zou voor mezelf dan iig de 6 maanden kunnen aanhouden als ik het dan toch al doe. Dat zou dan eind maart zijn in mijn geval.
Aan de andere kant vind ik het logischer om gewoon voor het "griepseizoen" te vaccineren. Dat heb ik nu ook met prik 1 en 2 gedaan. Ik heb mij in september laten vaccineren, zodat ik klaar was voor de winter zeg maar. Dan lijkt het ergens logisch om dan - net zoals bij een griepprik - ook dit jaar in september weer eens een prikje te halen.
Maar uiteraard ook alleen maar als ik in de tussentijd geen corona heb gehad.
Wat overigens een lastige vraag blijft, omdat ik een luie donder ben en blijf. Ik ben niet iemand die zich bij de eerste beste snotneus meteen gaat testen. Misschien heb ik inmiddels al 2 keer corona gehad en weet ik het gewoon niet(eerste keer toen mijn vrouw het had in 2020, en nu rond de jaarwisseling heb ik een dagje koorts gehad en was ik de dagen erna niet lekker met vooral slijm in mijn keel en 's avonds hoestbuien... maar ja, zelftest was negatief en ik ben dan dus te lamlendig om naar een teststraat te gaan voor een serieuze test).
Elke keer denk ik weer "de volgende keer ga ik wel testen!" maar uiteindelijk doe ik het gewoon niet
Ze test iedere werkdag (3 maal per week) thuis. Ze werkt op een school en daar was 2 keer per week testen het advies. Doordat ze geen booster wilde, pakt ze een extra dag erbij.
Maar als het nu toch binnen het huishouden zit, laten we dan allemaal besmet raken en GGD testen. Dat is de snelste uitweg.
Als we nu afzondering proberen is de kans groot met Omicron dat we uitstel van executie krijgen. Daarnaast willen onze (jonge) kinderen niet 10 dagen zonder mama. Begrijpelijk.
gister geboosterd en klachten vrij. Ook mooi: vandaag al de Coronacheck-app kunnen bijwerken met nieuw certificaat.
vorige prik was juni vorig jaar, prima gat van 6 maanden.
vorige prik was juni vorig jaar, prima gat van 6 maanden.
[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-01-2022 11:59 ]
d:)b
Niet aan jou gericht, maar omdat je erover begint haak ik er even op in... bewust corona krijgen of het niet ontwijken is echt het stomste wat je kan doen. Het virus is bewezen ziekmakend en zelfs als je niet in het ziekenhuis komt kun je er langdurige gevolgen van hebben. Het kan zo'n beetje alle organen in het lichaam aantasten en je kwaliteit van leven ernstig beïnvloeden, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de echte langetermijneffecten (meerdere jaren). In tegenstelling tot het vaccin blijven de effecten van het virus namelijk wel langer hangen.Lethalis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dat is dan weer het andere uiterste... hopen dat je corona hebt![]()
Geen vaccin halen en maar hopen dat je via de natuurlijke weg geïmmuniseerd wordt is medisch gezien gewoon dom.
Die zes maanden is alleen omdat er mee getest is in de klinische onderzoeken naar de booster. Dat betekent nadrukkelijk niet dat andere intervallen niet zouden werken. Daar zijn geen indicaties voor.Volgens de EMA en zelfs het RIVM is immunologisch gezien overigens de voorkeur om pas na 6 maanden te boosteren. Om het al na 3 maanden te doen vanuit een "public health perspective" voelt wat dat betreft een beetje wrang.
Het was een reactie op mij.RoD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Geen vaccin halen en maar hopen dat je via de natuurlijke weg geïmmuniseerd wordt is medisch gezien gewoon dom.
[...]
Mijn vrouw is besmet en daardoor hoop ik nu zo snel mogelijk ook positief te testen. Dat is de snelste weg uit quarantaine.
Ik ben gevaccineerd, alleen niet geboosterd.
Inmiddels is onze dochter ook positief getest.
Het isoleren binnen een huishouden is gewoon enorm lastig. Alle praktische bezwaren wegen zwaar genoeg om dat niet te doen.
Je omgeving is ook heel vaak een groep die allemaal hetzelfde vaccin als booster krijgen. Dus krijg je dit:
55-jarige: "Ik hoor in mijn omgeving alleen maar klachten over Moderna boosters, ik wil Pfizer want daar hoor ik nul problemen over"
25-jatige: "Ik hoor in mijn omheging alleen maar klachten over Pfizer boosters, ik wil Moderna want daar hoor ik nul problemen over"
55-jarige: "Ik hoor in mijn omgeving alleen maar klachten over Moderna boosters, ik wil Pfizer want daar hoor ik nul problemen over"
25-jatige: "Ik hoor in mijn omheging alleen maar klachten over Pfizer boosters, ik wil Moderna want daar hoor ik nul problemen over"
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik krijg wel het beeld op een populatie van 100 collega’s met een goede mix tussen jong en oud dat Moderna bij ouderen bij de booster heftiger is dan Pfizer bij de jongeren. Geen idee of het aan jong/oud ligt of aan de verschillende vaccins.IJzerlijm schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:00:
Je omgeving is ook heel vaak een groep die allemaal hetzelfde vaccin als booster krijgen. Dus krijg je dit:
25-jatige: "Ik hoor in mijn omheging alleen maak klachten over Pfizer boosters, ik wil Moderna want daar hoor ik nul problemen over"
Wel interessant dat de Moderna booster een halve dosis is ten opzichte van prik 1 en 2. Pfizer niet.
Met de aantekening dat een halve dosis Moderna nog steeds meer werkzame stof bevat dan een hele dosis Pfizer (50 vs 30 microgram).PLAE schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Ik krijg wel het beeld op een populatie van 100 collega’s met een goede mix tussen jong en oud dat Moderna bij ouderen bij de booster heftiger is dan Pfizer bij de jongeren. Geen idee of het aan jong/oud ligt of aan de verschillende vaccins.
Wel interessant dat de Moderna booster een halve dosis is ten opzichte van prik 1 en 2. Pfizer niet.
De quarantaineregels voor mensen die hun booster hebben gehad zijn versoepeld. Je hoeft niet meer in quarantaine als je in contact bent geweest met een besmet persoon. Kijk bij uitzonderingen op https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/nl/jouw-situatie
A'dam PVOutput
Klopt. Bij de RAI (Amsterdam) krijg je alleen Pfizer. Tenminste de dag dat ik ging prikten ze alleen Pfizer zeiden ze.YakuzA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:54:
[...]
En sommige locaties hebben/krijgen alleen maar Pfizer, dus ook de 45+ krijgt op die locaties Pfizer.
Vanaf morgen (zondag) kun je daar ook zonder afspraak binnenlopen.
Verwijderd
Je hebt je laten vaccineren, en nu twijfel je over de boosters. Okay . .ze verdienen geen schoonheidsprijs, maar waarom niet ? Voor de griepprik moet je jaarlijks opdraven, voor de booster .. niet zo mooi . .6 maandelijks. Ik zou aldoor kiezen voor maximale bescherming . .ze boosteren maar een eind weg.
Dit topic is gesloten.