• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben een dertiger en redelijk gezond. Tot nu toe altijd in 'team braaf', maar sinds deze week twijfel ik over de hoeveelheid boosters die we nog kunnen verwachten.

Persoonlijke COVID timeline:
- in de eerste golf twee weken flink ziek thuis gezeten (ademhalingsklachten)
- 2x Pfizer gehaald
- laatst was ik opnieuw besmet, dit keer heel lichte klachten

Dat laatste was voor mij bevestiging dat er behoorlijke immuniteit is ontwikkeld door die eerste drie momenten samen. So far so good. Een booster mag ik nog niet, want recent ziek geweest. Prima, geef maar aan een ander en ik haal er later eentje d:)b

Inmiddels houdt het kabinet rekening met zeker nog drie boosters tot COVID misschien voldoende endemisch is. Nu betrap ik mezelf dus op twijfels:
- Is dit nodig?
- Doen we dit vanaf de tweede of derde boosterronde niet vooral om ongevaccineerden te beschermen?
- Waarom zou ik hier aan meewerken?
- Waarom niet de rest van de wereld eerst volledig vaccineren?
- Ben ik een wappie aan het worden??

Hoe staan jullie hierin? Ik hoor graag waarom jullie vinden dat ik ongelijk heb :).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb 2x COVID gehad, de laatste keer in maart 2021. Ben dusdanig de l*l ermee dat ik nu sinds half november 3 dagen/week in een revalidatiekliniek doorbreng (daarvoor veel uren longfysiotherapie).
De eerste keer COVID viel best mee, vergeleken met de tweede keer.

Heb uiteindelijk beide prikken gehaald (de tweede was niet verplicht maar kan wel gedoe schelen in het buitenland) maar ga wel voor de booster. Waarom? Domweg omdat ik van alle maatregelen rond COVID af wil en de enige manier waarop we ons als maatschappij daardoorheen kunnen slaan is gewoon die prik halen.
Ik geloof wel dat mijn lichaam aardig wat antistoffen heeft voor de gewone COVID versie overigens :+

En tsja die ongevaccineerden... ik vind het heel vervelend dat de 'vrijheid' van 10% van de bevolking de beweegruimte van 90% van de anderen kost (nog even los van de impact op de zorg). Solidariteit is tot op zeker niveau prima, maar persoonlijk vind ik dit gewoon asociaal gedrag van de groep harde weigeraars.

Maw: ik ga die booster gewoon halen.

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 06-01-2022 11:36]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Of het nodig is, is nog niet bekend. Maar inmiddels weten we dat Nederland dat soort dingen niet echt snel kan organiseren en ook dat je achteraan staat als je iets nodig hebt en laat bestelt. Dus dat we er rekening mee houden heeft vooral een praktische achtergrond. Voor vaccins geldt; je zit er liever mee verlegen dan om verlegen.

Of we het vooral doen om ongevaccineerden te beschermen kan je tegen die tijd nalezen in het advies van de Gezondheidsraad. Die zetten de beweegredenen duidelijk uiteen.

Waarom je er aan meewerkt moet je zelf weten, en ook daarvoor kan je je tegen die tijd op het advies baseren. Voor jezelf, voor specifieke anderen, voor anderen in het algemeen of voor een CTB zijn allemaal prima redenen.

Waarom niet eerst de rest van de wereld vaccineren: dat zou beter zijn, maar daar heb je praktisch geen invloed op. In de praktijk is dat dus geen of/of vraag.

Je bent geen wappie aan het worden. Je hoeft het nu ook niet te besluiten :)

[Voor 9% gewijzigd door eamelink op 05-01-2022 23:29]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is vooral waarom je het niet zou doen? Het kost je, een beetje afhankelijk van de reistijd, een uurtje om gevaccineerd te worden. Wellicht nog wat brandstofkosten maar vaak ook op fiets goed te doen. Het kan in de weekenden, vroeg in de ochtend of in de avonduren. Het kost je dus vrijwel niks. In het ergste geval voel je je even niet lekker een dag na de vaccinatie.

Dan zou je het puur voor de bijwerkingen niet doen. Dat risico is naar ik begrepen heb dusdanig klein dat het voor mij geen reden is om de vaccinatie over te slaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Met 'twijfels' kun je weinig, maar met goed onderbouwde voor- en tegenargumenten voor jezelf wel.

In dat overzicht is het logisch om adviezen en overwegingen van experts te wegen en verschillende lagen van belangen (jezelf, de mensen die dichtbij je staan, kwetsbaren, onbewust ongevaccineerden, bewust ongevaccineerden, mensen in het algemeen).

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:20
- Is dit nodig?
Definieer 'nodig'. Als je zekerheden wilt, dan moet je niet bij gezondheidswetenschappen aankloppen. Net zoals er mensen zijn die roken als een ketter en toch 90 worden terwijl er kerngezonde mensen in hun slaap een hartaanval krijgen.
Ik vind dat boosters nodig zijn om gezond te zijn. Gezond, als in dat gezondheidsbevorderende en -remmende factoren in balans zijn. Door het immuunsysteem telkens een schop te geven blijft het actief en waakzaam, wat ook nodig is bij telkens verschillende varianten. Je koopt er geen gezondheid mee, je draagt er aan bij op een manier die zich niet op individuele schaal laat meten - enkel op een schaal van klachten per besmetting.
Doen we dit vanaf de tweede of derde boosterronde niet vooral om ongevaccineerden te beschermen?
Er is geen specifieke groep waarvoor we het 'een beetje extra' doen. 'We' doen het om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen het virus. Dan kun je gaan inzoomen op zwangere vrouwen, mensen met AIDS, niet gevaccineerden etc etc, zonder dat de zaak er nou echt duidelijker mee wordt. In tegendeel - bij globale gebeurtenissen (zoals een pandemie) is het raar om dat niet op de zelfde schaal te analyseren en beoordelen. Alsof je een auto koopt en dan een microscoop meeneemt. Ja, het levert informatie op, nee het is geen informatie waar je wat mee kan, en is dus nutteloos of zelfs verwarrend. Verward zijn is een kleine stap verwijderd van bang zijn, en is dan ook geen handige raadgever bij het nemen van dit soort beslissingen.
Waarom zou ik hier aan meewerken?
Om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen corona. Je houdt je immuunsysteem waakzaam door het te stimuleren. Net zoals je enkel spieren kan kweken door ze te trainen en prikkelen kan je je eigen immuunsysteem eigenlijk alleen trainen door het te prikkelen. Draai het anders eens voor de grap om - wat win je er mee door er niet aan mee te werken?
Waarom niet de rest van de wereld eerst volledig vaccineren?
Omdat jou keuze om je te laten vaccineren niet te maken heeft of percentage X in land Y wel/niet gevaccineerd is. Volledige vaccinatie bestaat niet meer, dat is een droom waar we afscheid van hebben moeten nemen. Net zoals je op je werk nooit uitgeleerd bent en evolutie altijd door zal gaan zal het coronavirus altijd blijven veranderen en moeten we ons daar op blijven aanpassen. Als je denkt dat er aan het begin van de pandemie valse hoop is gewekt door te blijven focussen op de toen 'magische' vaccinatie, dan ben ik het volledig met je eens. Het begrip 'volledig gevaccineerd' heeft hierdoor een onwetenschappelijke lading gekregen - het kreeg een politieke lading. En de politiek moet zich met dit soort zaken niet bemoeien maar gewoon de wetenschappers volgen.
Ben ik een wappie aan het worden??
https://tpo.nl/2021/11/10...complotwappies-gebruiken/

Doe de quiz en let us know!

Team anti-scalp

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:35
Je bent niet de enige. Toen vorig jaar mijn geboortejaar aan de beurt was voor een prik heb ik zonder aarzeling mijn prikjes ingepland. Zelfs mijn vrouw overgehaald om ze ook te nemen. :)

Over de derde prik twijfel ik echter. Het enige wat mij ervan weerhoudt is dat ik het gevoel heb is dat dit niet de eerste en laatste booster zal zijn... Ik zit er niet op te wachten om 2-3x per jaar een prik te halen. :O

In oktober 2020 ben ikzelf goed ziek geweest (3 maanden uit de running wegens aanhoudende vermoeidheid en hoofdpijn). Mijn schoonvader is overleden. Covid is voor mij geen ver-van-mijn-bed-show.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is aan iedereen zelf. Voor mij zou een mening van mede GoT'er er niet toe doen. Ik heb zelf het gevoel dat ze de oude nog even op moeten maken, en regeringen hier netjes aan meewerken. Je hoort zoveel verhalen, dat AZ niet goed zou zijn, dan weer Janssen, nu weer Pfizer. Het wordt voor iedereen erg onduidelijk. De zgn Booster is van Moderna boven de 45, en dat is .0.25ml. iets minder dan de 1e prik. (was bij mij Pfizer 0.3ml)
Het kan goed zijn dat het een opfrisser is. Kan me best voorstellen dat de 1e serie niet goed beschermt tegen huidige varianten, en dat de booster je nog even op kickt. mijn laatste vaccinatie was ook in mei.

In maart dit jaar zou een betere serie komen, die beter beschermt tegen huidige varianten. misschien kun je nog afwachten tot die beschikbaar zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:01
Mawlana schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:09:
Over de derde prik twijfel ik echter. Het enige wat mij ervan weerhoudt is dat ik het gevoel heb is dat dit niet de eerste en laatste booster zal zijn... Ik zit er niet op te wachten om 2-3x per jaar een prik te halen. :O
Waarom zit je daar niet op te wachten als ik vragen mag?
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen concluderen dat het vaccin veilig is ( https://ourworldindata.or...~GBR~CAN~FRA~ITA~OWID_WRL Zo'n 8 miljard prikken in totaal gezet in iets meer dan een jaar tijd wereldwijd zonder dat er (grote) incidenten zijn geweest).
Ook zien we dat de vaccins werken ( zie bijvoorbeeld deze slide van her rivm: alexbl69 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11" een onevenredig deel van de mensen in het ziekenhuis is ongevaccineerd)
Als je dan om de 4 maanden een prikje moet halen om er voor te zorgen dat alles open kan blijven en iedereen weer vrij en blij kan leven is dat dan echt zo erg?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:13

weebl

YARR!

Het is toch een beetje persoonlijk als je het mij vraagt. Iedereen heeft z'n eigen beweegredenen, hoewel die ook voor veel mensen hetzelfde zullen zijn.

Voor mij is het omdat ik in maart een weekje ga skieen in Frankrijk en het daar vanaf 15 januari voor alle volwassenen verplicht is als je de skilift/kroeg/restaurant in wil. Dit weegt voor mij het zwaarst, hoewel ik ook geen zin heb om flink ziek te worden. Al zal dat vermoedelijk wel meevallen omdat ik ook gewoon de eerste twee prikken (Pfizer) heb gehad.

Argument dat we door de prikken uit de crisis komen geloof ik niet zo meer. Dat zei men na de eerste reeks ook en nu hebben we het al over twee boosters per jaar. Hoe lang houden we ons zelf nog voor de gek dat het daarmee helemaal weg gaat...?

• TheZeroorez
  • Niet online
Thanks voor de reacties :) Ik heb er een paar hilights uit genomen waar ik nog op in wil gaan:
eamelink schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:26:
Of we het vooral doen om ongevaccineerden te beschermen kan je tegen die tijd nalezen in het advies van de Gezondheidsraad. Die zetten de beweegredenen duidelijk uiteen. (...) Je hoeft het nu ook niet te besluiten :)
Rukapul schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:38:
Met 'twijfels' kun je weinig, maar met goed onderbouwde voor- en tegenargumenten voor jezelf wel.
Ik denk dat dit het belangrijkste punt is. Het nieuwsbericht dat er zo'n 5 boosters verwacht kunnen worden is er wel, maar de precieze uitleg waarom dit nodig is, is nog niet zo goed gecommuniceerd. Ik denk dat we dit (vanuit de overheid en media) goed toegelicht moeten krijgen, want ik ben niet in staat zelf een gedegen vergelijkend literatuuronderzoek te doen.
Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:36:
De vraag is vooral waarom je het niet zou doen?
Hmm ja ik kijk hier toch andersom tegenaan. Je haalt vaccinaties om jezelf en anderen te beschermen, en er is een punt waarop dat voldoende is gebeurd. Na 3 prikken en 2 besmettingen, zie ik weinig voordelen. En dan maakt het me niet zo uit dat sommige mensen geen nadelen zien.
Hackus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:25:
In maart dit jaar zou een betere serie komen, die beter beschermt tegen huidige varianten. misschien kun je nog afwachten tot die beschikbaar zijn.
Dit is inderdaad mijn plan voor de huidige booster. Ik mag op z'n vroegst pas eind februari.
Maverick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Als je dan om de 4 maanden een prikje moet halen om er voor te zorgen dat alles open kan blijven en iedereen weer vrij en blij kan leven is dat dan echt zo erg?
Laten we zien hoe het er voor staat na 1 booster ronde zo rond de herfst. Zodra we wat de cijfers dan doen, en de maatregelen die volgen, is de keuze gemakkelijker te maken. Als de getallen omhoog kruipen en er maatregelen dreigen te komen is het duidelijk. Als dit niet gebeurt ook.

• Mawlana
Maverick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Waarom zit je daar niet op te wachten als ik vragen mag?
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen concluderen dat het vaccin veilig is ( https://ourworldindata.or...~GBR~CAN~FRA~ITA~OWID_WRL Zo'n 8 miljard prikken in totaal gezet in iets meer dan een jaar tijd wereldwijd zonder dat er (grote) incidenten zijn geweest).
Ook zien we dat de vaccins werken ( zie bijvoorbeeld deze slide van her rivm: alexbl69 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11" een onevenredig deel van de mensen in het ziekenhuis is ongevaccineerd)
Volgens mij heb ik geen enkele keer mijn twijfel geuit over de veiligheid van de vaccins. Ik geloof ook in de werking ervan.

Ik heb liever een vaccinatieplicht danwel 2G-beleid voor niet-essentiële activiteiten zodat iedereen zijn steentje bijdraagt dan dat de gevaccineerden om de 4 maanden een prikje moeten halen... 🤷‍♂️

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het is nogal eenvoudig , het vermindert het risico op ernstig verloop van een covid besmetting. De kansen zijn in het voordeel van vaccinatie. Zodra de kans op slecht verloop afneemt, neemt de kans de druk wegnemen van de ziekenhuizen toe. Prima odds dus.

Het feit dat veel mensen twijfelen heeft mijns inziens toch te maken met de hoeveelheid (des)informatie. Het is gewoon teveel om te verwerken. En daardoor ontstaat twijfel. Begrijpelijk ook. Maar het maakt het oplossen van deze crisis er wel een van de lange adem.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-02 10:52

Empathy

Extreme Audio

Je bent niet de enige. Toen vorig jaar mijn geboortejaar aan de beurt was voor een prik heb ik zonder aarzeling mijn prikjes ingepland. Zelfs mijn vrouw overgehaald om ze ook te nemen. :)

In oktober 2020 ben ikzelf goed ziek geweest (3 maanden uit de running wegens aanhoudende vermoeidheid en hoofdpijn). Mijn schoonvader is overleden. Covid is voor mij geen ver-van-mijn-bed-show.
Ik vind dit altijd zo'n rare redenatie.. Je hebt het gevoel dat dit niet de laatste booster zal zijn, dus je haalt 'm niet. Hoezo helpt dat ergens tegen? Of wordt het dan opeens een principekwestie?

Ik heb 'm overigens net een half uurtje geleden gehaald. Gewoon, omdat ik zo min mogelijk risico wil lopen op langdurige klachten, ik heb van dichtbij meegemaakt hoe lang iemand last kan hebben, daar heb ik écht geen trek in.En daarbij ben ik een brave burger en boeit het me totáál niet hoeveel boosters er nog in m'n arm komen. Iemand die er meer verstand van heeft dan ik zal er wel over hebben nagedacht.

[Voor 18% gewijzigd door Empathy op 06-01-2022 10:45]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 20:58
In het ergste geval voel je je even niet lekker een dag na de vaccinatie.
Dat is niet het ergste geval, dat zit dichter bij het beste geval ;)

Ik ben er 1x 1 dag ziek van geweest en 1x 2 dagen goed ziek van geweest. En dan kom ik er nog levend vanaf en zonder klachten aan hartspieren e.d. :)

En toch ga ik wel de boosterprik halen, omdat de kans op ernstige gevolgen van Covid-19 een stuk groter is.

[Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 06-01-2022 10:50]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 19:24

Cybje

First Post!

Als ik zo de symptomen zie lijk je inderdaad wappie te worden! Nee, grapje natuurlijk ;) Ik snap je argumenten en ik twijfelde zelf ook bij deze booster ronde. Wat bij mij ook meespeelt is dat de booster niet is aangepast op de Omicron variant en de aangepaste vaccins er mogelijk binnen enkele maanden wel zijn. Verder heb ik een grondige hekel aan naalden in m'n lijf (ik kan zelfs bijna flauwvallen van verdoving bij de tandarts).

Maar eigenlijk vond ik mijn redenen matig. Want de booster helpt hoogstwaarschijnlijk wel, ook tegen Omicron. En elk beetje bescherming is mooi meegenomen. Hoewel ik mezelf zeer veilig houd (ik werk echt vrijwel 100% thuis, boodschappen worden bezorgd, geen feestjes, etc.) is het risico met booster simpelweg groter dan zonder. En als je eenmaal Corona hebt kun je geluk hebben, of pech. Een paar dagen wat minder energiek zijn is geen ramp, maar als ik long COVID krijg, ga ik aardig wat spijt krijgen dat ik de booster niet had gehaald, die nota bene gratis is en de priklocatie zit hier op 5 minuten loopafstand.

Ik weet ook niet wat een Corona besmetting bij mij doet. Bij verkoudheden slaat het altijd flink op m'n luchtwegen, ik kan echt weken met hoestbuien zitten. Dus ik ben ook wel een beetje bang dat Corona niet een heel prettige uitwerking gaat hebben. Maar ben (voor zover bekend) nog nooit besmet geweest.

Dus vandaag ga ik voor de booster. Vooral omdat ik de voordelen ervan wel vind opwegen tegen de nadelen.

Wat ruist er door het struikgewas

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

We weten allemaal dat natuurlijke doorloop 1 jaar aan antistoffen geeft, waarom dan toch die prikken?

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-02 21:56
Ik zit zelf ook in dubio...
hier thuis hebben zowel mijn vrouw als ik in december 2020 corona gehad (gewoon ziek ervan, niets ernstigs. griepachtig zeg maar) we zijn 36 en 37 jaar.
Afgelopen juni onze shot gehaald (pfizer 1x) en nu dus gewoon een groen vinkje.

Nu zouden we dus moeten boosteren (voor mij ook nog een vraag, blijft onze enkele prik + besmetting tellen als 2 voor bijvoorbeeld Frankrijk, dit was afgelopen zomer wel zo)

Ik ben van mening dat boosteren weinig zin voor ons heeft, deze nieuwe variant is minder ziek makend en we hebben het al een keer goed doorstaan (zonder vaccinatie) ik heb er dus wel vertrouwen in, we hebben ook de betere natuurlijke antistoffen.
Maar je wordt dus gewoon "gedwongen" om mee te gaan in dit circus (1-2? keer per jaar) om je sociale vrijheid te behouden en op vakantie te kunnen. dit stuit mij tegen de borst, het is perspectiefloos. wat is het plan? hoe gaan we hieruit komen en wat gaan we aan beleid voeren? waarom bezuinigen we op de zorg? waarom hebben wij nog geen corona pillen aangeschaft?

Overigens is jezelf vaccineren om anderen te beschermen geen heel sterk argument, je bent praktisch net zo besmettelijk voor anderen als je klachten hebt en gevaccineerd bent. je neemt die prik voor jezelf en het voorkomen van mogelijke complicaties.

ik ben dus gewoon gevaccineerd en vind het vaccin veilig maar ik ben ook van mening dat ik het niet nodig heb en dat het voor een gezond en fit iemand na meerdere vaccinaties of doorstaan van een besmetting echt nauwelijks iets toevoegd.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-02 10:52

Empathy

Extreme Audio

KnuCha schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:54:

waarom hebben wij nog geen corona pillen aangeschaft?
Die hebben we, via Europa, wél aangeschaft.

[Voor 50% gewijzigd door Empathy op 06-01-2022 11:02]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30

ralpje

Deugpopje

En 'we' bezuinigen niet op de zorg. Er gaat wederom meer geld richting zorg in de begroting dan het jaar / de jaren ervoor.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:25:
Ik heb zelf het gevoel dat ze de oude nog even op moeten maken, en regeringen hier netjes aan meewerken. Je hoort zoveel verhalen, dat AZ niet goed zou zijn, dan weer Janssen, nu weer Pfizer. Het wordt voor iedereen erg onduidelijk.
Met een booster ben je beter beschermd tegen Omicron, dat blijkt keer op keer uit allerlei (onafhankelijke) onderzoeken. Hoe kom je er bij dat ze slechts de oude vaccins nog moeten opmaken? Een bijgewerkt vaccin zou mogelijk beter werken, maar die hebben we nog niet. Roeien met de riemen die je hebt, gelukkig werken de vaccins nog.
De zgn Booster is van Moderna boven de 45, en dat is .0.25ml. iets minder dan de 1e prik. (was bij mij Pfizer 0.3ml)
Moderna: 0,5 ml, 100 mcg werkzame stof. De booster is de helft, dus 0,25 ml / 50 mcg.
Pfizer: 0,3 ml, 30 mcg werkzame stof.

De Moderna booster (50 mcg) is dus nog steeds hoger gedoseerd dan Pfizer (30 mcg).

[Voor 5% gewijzigd door user109731 op 06-01-2022 11:11]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:42:
Het is nogal eenvoudig , het vermindert het risico op ernstig verloop van een covid besmetting. De kansen zijn in het voordeel van vaccinatie. Zodra de kans op slecht verloop afneemt, neemt de kans de druk wegnemen van de ziekenhuizen toe. Prima odds dus.

Het feit dat veel mensen twijfelen heeft mijns inziens toch te maken met de hoeveelheid (des)informatie. Het is gewoon teveel om te verwerken. En daardoor ontstaat twijfel. Begrijpelijk ook. Maar het maakt het oplossen van deze crisis er wel een van de lange adem.
Dat en dat veel mensen niet begrijpen dat geen 100% bescherming tegen infectie en ernstig verloop van de ziekte niet wil zeggen dat het geen krachtig wapen is in de bestrijding van de pandemie.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 19:24

Cybje

First Post!

ralpje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:00:
En 'we' bezuinigen niet op de zorg. Er gaat wederom meer geld richting zorg in de begroting dan het jaar / de jaren ervoor.
Precies. En anders moeten we gewoon nog meer geld naar de zorg sturen. Wie betaalt dat? De Nederlandse burger. En wie komt er in opstand bij belastingverhogingen of een hogere premie voor de zorgverzekering? Diezelfde Nederlandse burger.

Wat ruist er door het struikgewas

• Mawlana
Empathy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n rare redenatie.. Je hebt het gevoel dat dit niet de laatste booster zal zijn, dus je haalt 'm niet. Hoezo helpt dat ergens tegen? Of wordt het dan opeens een principekwestie?

Ik heb 'm overigens net een half uurtje geleden gehaald. Gewoon, omdat ik zo min mogelijk risico wil lopen op langdurige klachten, ik heb van dichtbij meegemaakt hoe lang iemand last kan hebben, daar heb ik écht geen trek in.En daarbij ben ik een brave burger en boeit het me totáál niet hoeveel boosters er nog in m'n arm komen. Iemand die er meer verstand van heeft dan ik zal er wel over hebben nagedacht.
Ik zal 'm uiteindelijk ook gewoon halen, maar dan meer om m'n groene vinkje te kunnen behouden. :+ De eerste twee prikjes heb ik wel gehaald om mezelf en anderen te beschermen, maar de booster zou puur voor behoud van dat vinkje zijn. Deze houding is vooral te danken aan de geweldige (not) langetermijnvisie van de overheden.

Mij boeit het wel hoeveel boosters er nog komen. Als men iedereen (ongeacht risico/geen risicogroep) wil blijven boosteren, dan houdt het wel een keer op.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• CornermanNL
  • Nu online
@KnuCha En hoeveel is je kans op een ernstiger ziekteverloop afgenomen door het doormaken van de ziekte ? Met een booster is de kans op een ernstig verloop kleiner. Ook als je al ziek bent geweest. En je bent nu gezond en jong (overigens geen garantie) en hebt waarschijnlijk geen onderliggende kwaal.

Het kan zo zijn dat je immuunsysteem op het moment dat je de vorige keer ziek was van de coronabesmetting prima was. Geen garantie voor de volgende keer. Wie weet ontwikkel je in de tussentijd een ziekte , merk je nu niets van maar is er een die bij een nieuwe besmetting wel voor ernstiger verloop kan zorgen.

Een booster verminderd je kans op een ernstig ziekteverloop. Dat is je winst. Iedereen kan in zijn leeftijdcategorie kijken en lezen dat de algemene kans op ernstig verloop laag is. Maar dat is met de kennis dat er verder niets aan de hand is en al die tijd dat ook zo blijft. Het is een moment opname met een bak aannames. Ik voel mij gezond, heb een 'goede conditie' en geen onderliggende kwaal (dat je weet) , geen overgewicht enzovoorts.

Het eenvoudigweg halen van de booster verlaagt de kans dat je mis zit in je eigen inschattingen. Je eigen perceptie van risico tegen het daadwerkelijk verlagen van risico. Over tijd. Gratis verzekeren. Prima toch ?

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-02 15:07
Laat ik voorop stellen, ik snap je zorgen en twijfels!
Voor mij is het redelijk eenvoudig, maar ik heb wat dat betreft misschien wat teveel kenmerken in het autisme spectrum :p

Ik heb laatst een betoog gelezen waar ik mij volledig bij aan sluit:
Mensenrechten..., je komt dit woord te pas en te onpas tegen. En niet onterecht, het is één van de belangrijkste fundamenten (het geheel van opvattingen) voor een harmonieuze en veilige samenleving. Wat mij opvalt is dat het woord "mens" als meervoud wordt benoemd; het is niet mensrechten maar mensenrechten. Ofwel, het gaat om het collectief dat binnen goede beschermende afspraken met elkaar kan leven. Als tegenhanger zou er een ander belangrijke afspraak moeten komen: Het Verdrag van de Mensenplichten... Misschien dat mensen dan pas echt bereid zijn om verder te kijken en naast het telkens wijzen op hun rechten (eigenbelang) ook eens te kijken naar de betekenis van hun rol als onderdeel (individu) van de samenleving. Appelleren aan je rechten is vandaag de dag helemaal "hot". Maar als je wordt gewezen op je plichten, dan is dat "not done" en snel opgevat als dwang. Mensenplichten..., het zou mogelijk een hoop problemen (en zinloze discussies) kunnen voorkomen.
Ik zie het dan ook als plicht om mezelf te laten vaccineren en het juiste te doen om uit deze ellende te komen.

Daarnaast maak ik ook van dichtbij mee de verhalen uit de ziekenhuizen aangezien ik veel vrienden en familie heb welke als arts of verpleegkundige werken. Het is schrijdend om te horen dat een jongeman van 26 die net arts is, moet gaan beslissen wie hij gaat helpen.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-02 21:42
Dat de overheid er rekening mee houdt dat er nog 3 boosters komen betekent niet dat ze daadwerkelijk nodig zijn natuurlijk. Beter nu alvast bestellen dan in mei in paniek. Regeren is vooruitzien. Ging in het begin niet soepel, nu proberen ze iets meer te anticiperen op het onbekende denk ik. Ik ben er zeker ook klaar mee, maar dat is geen reden om nu te stoppen met dat doen wat door alle experts nodig wordt geacht.

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:08
Ik heb om mij heen ook jonge mensen gezien die toch behoorlijk last hebben (gehad), eentje is zelfs na een half jaar nog niet helemaal de oude. En ja, dat waren jonge, gezonde en actieve mensen. Dat is voor mij reden om toch die prik maar weer te laten zetten. Eigen belang, maar het niet besmetten van (groot)ouders speelt uiteraard ook mee. Niet besmetten bedoel ik dan als: als het goed is minder vatbaar, of in elk geval een milder verloop met minder kans op verspreiding.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik mag tot de gelukkig groep horen die vrijwel geen last heeft gehad van zowel covid (half december 2020, 1 dag wat hoesten) als de vaccinatie (half juni 2021, pfizer, niets gemerkt). Ik ga volgende week voor mijn booster er zit dan telkens een half jaar tussen.

Ook ik heb zo mijn twijfels of het nodig is voor mijzelf maar omgekeerd kan ik ook niet stellen dat het niet nodig is. Ik zelf heb meer psychische klachten gehad van het hele gedoe en het vreemde is dat ik niet kan aangeven waarom. Mijn leven is niet noemenswaardig veranderd, de beperkingen hebben maar weinig invloed gehad maar blijkbaar toch net genoeg om er op een voor mij onbekende manier last van te hebben.

Ik heb dat nu een plaatsje kunnen geven maar ben nog steeds niet de oude en ook daarom blijf ik net zo lang regelmatig prikken tot we van al onze covid beperkingen af zijn én blijven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 19:47
Het is volgens mij niet anders dan met de griepprik. Die word jaarlijks aangepast aan de verwachte varianten van het griepvirus in die winter en de 4 meest voorkomende varianten worden erin meegenomen.
Van Covid zijn er ook meerdere varianten (mutaties) en ook daar zullen de vaccinaties op worden aangepast en zullen extra prikken noodzakelijk zijn. Iedereen dacht er met één vaccinatieronde klaar mee te zijn, maar dat blijkt nu anders en meer te lijken op de griepprik. Als we dat nu maar gewoon accepteren, hoef je niet meer bij elke (extra) prik te twijfelen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Mawlana
Mr_Blobby schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:
Het is volgens mij niet anders dan met de griepprik. Die word jaarlijks aangepast aan de verwachte varianten van het griepvirus in die winter en de 4 meest voorkomende varianten worden erin meegenomen.
Van Covid zijn er ook meerdere varianten (mutaties) en ook daar zullen de vaccinaties op worden aangepast en zullen extra prikken noodzakelijk zijn. Iedereen dacht er met één vaccinatieronde klaar mee te zijn, maar dat blijkt nu anders en meer te lijken op de griepprik. Als we dat nu maar gewoon accepteren, hoef je niet meer bij elke (extra) prik te twijfelen.
Met als grootste verschil dat de doelgroep van de griepprik een stuk beperkter is dan deze boosters.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-02 16:22
ik neem DEZE booster niet, er is nog niks aangepast om te werken tegen omicron en tevens nog te weinig informatie in hoe dit gaat lopen. Ik wacht en kijk wat de omicron variant gaat doen, als deze milde symptomen blijft geven ga ik geen booster nemen. Alleen als er een ergere variant komt EN de vaccinatie daarop is aangepast neem ik hem.

• user109731
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Met als grootste verschil dat de doelgroep van de griepprik een stuk beperkter is dan deze boosters.
Licht off-topic, maar het heeft me wel verbaasd hoe groot die gripprik-groep nog is. Volgens het RIVM worden elk jaar 6 miljoen mensen uitgenodigd. Dat is natuurlijk vooral 60+ en lang niet iedereen neemt 'm, maar ik hoor online ook regelmatig dat een heel gezin in die groep valt (dat kan natuurlijk prima met erfelijke aandoeningen ofzo).

• DukeBox

DukeBox

Mawlana schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:
Volgens RIVM niet. o.a. Leeftijd vanaf 60 jaar i.p.v. 70 en ook voor (pasgeboren) kinderen die in de risicogroep vallen.
https://www.rivm.nl/griep...rik/voor-wie-is-griepprik
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

@mugenmarco wat wel handig is om dan te weten wanneer je laatste vaccinatie is geweest om mede het nut te bepalen de booster wel/niet te nemen.

[Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2022 11:27]

• Laurensius88
DukeBox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Volgens RIVM niet. o.a. Leeftijd vanaf 60 jaar i.p.v. 70 en ook voor (pasgeboren) kinderen die in de risicogroep vallen.
Vergeet niet de groep die astma heeft, dat is ook een erg grote groep met veel jongeren.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@TheZeroorez ik begrijp heel goed dat je je zo voelt! Ik denk dat we met z'n allen aardig corona-moe beginnen te worden.
Zelf heb ik ook het gevoel van "ik hou me netjes aan de regels, ik haal die vaccins, en waar heeft het ons nou gebracht? Weer de zoveelste lockdown."

Corona-moe noem ik het dus, ik wil weer gewoon m'n gang kunnen gaan. Maar goed, ik ben niet eigenwijs en ga gewoon die booster halen zoals geadviseerd. Het kost me vrijwel geen moeite en dat is de grootste bijdrage die ik kan leveren.

Overigens ben ik nog niet besmet geraakt met corona, daardoor blijft het ook een ver-van-mijn-bed-show zoals sommigen het noemen.

Mijn advies: ga het gewoon halen en denk er niet teveel bij na. We zijn allemaal corona-moe -O-

Canon EOS R | Olympus OM-1

• DukeBox

DukeBox

@Laurensius88 Bij griep of covid ? Want bij griep doelde ik daar ook op met 'kinderen die in de risicogroep vallen'.

• mugenmarco
DukeBox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:24:
[...]

@mugenmarco wat wel handig is om dan te weten wanneer je laatste vaccinatie is geweest om mede het nut te bepalen de booster wel/niet te nemen.
Augustus 2e prik (pfizer)

• Laurensius88
DukeBox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:29:
@Laurensius88 Bij griep of covid ? Want bij griep doelde ik daar ook op met 'kinderen die in de risicogroep vallen'.
Ah, ik las hem inderdaad verkeerd.. We bedoelen hetzelfde ;) Idd voor de griep-prik.
Ik krijg hem ook jaarlijks.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Booster kan 3mnd na de laatste vaccinatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De vraag is vooral waarom je het niet zou doen? Het kost je, een beetje afhankelijk van de reistijd, een uurtje om gevaccineerd te worden. Wellicht nog wat brandstofkosten maar vaak ook op fiets goed te doen. Het kan in de weekenden, vroeg in de ochtend of in de avonduren. Het kost je dus vrijwel niks. In het ergste geval voel je je even niet lekker een dag na de vaccinatie.

Dan zou je het puur voor de bijwerkingen niet doen. Dat risico is naar ik begrepen heb dusdanig klein dat het voor mij geen reden is om de vaccinatie over te slaan.
Voor mij persoonlijk is het vooral de bijwerkingen, daarnaast is een vaccin niet ongevaarlijk, en hoe klein de kans ook, als ik er niets mee opschiet hoef ik het niet te nemen. Ik zie de vraag dan ook andersom, waarom zou je hem wel nemen?

• DukeBox

DukeBox

Dan zou ik zelf ook nog even wachten, voorheen was het zelfs minimaal 6 maanden dat er tussen moest zitten, dat is nu verkort naar 3 maar ik kan nergens terug vinden waarom dat zo is.

• Laurensius88
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Voor mij persoonlijk is het vooral de bijwerkingen, daarnaast is een vaccin niet ongevaarlijk, en hoe klein de kans ook, als ik er niets mee opschiet hoef ik het niet te nemen. Ik zie de vraag dan ook andersom, waarom zou je hem wel nemen?
Omdat je hier als samenleving uit wil komen is voor mij het antwoord.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Nou, daar steun je het grotere geheel mee. Lijkt me ook wel wat waard toch? :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

• de Peer
  • Laatst online: 10:06

de Peer

under peer review

mugenmarco schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:22:
ik neem DEZE booster niet, er is nog niks aangepast om te werken tegen omicron en tevens nog te weinig informatie in hoe dit gaat lopen. Ik wacht en kijk wat de omicron variant gaat doen, als deze milde symptomen blijft geven ga ik geen booster nemen. Alleen als er een ergere variant komt EN de vaccinatie daarop is aangepast neem ik hem.
Zucht. Dan heb je het niet begrepen. De booster werkt prima tegen Omikron, maar niet zo goed als tegen de Delta variant.
Over een tijdje zijn er misschien vaccins beschikbaar die geoptimaliseerd zijn voor Omikron en dat is op dat moment dan de betere keuze, maar tot die tijd ben je minder beschermd als je je niet laat boosteren.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• mugenmarco
Hackus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Booster kan 3mnd na de laatste vaccinatie
Maar ik neem de booster niet, nieuwe variant lijkt veel minder heftig te zijn. Ik ben iemand die de booster neemt als het niet anders kan (en op dit moment is het in mijn ogen niet nodig).

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:01
[...]

Ik geef je groot gelijk.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 22:25

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

TheZeroorez schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:21:
Dit is een goede vraag, en persoonlijk twijfel ik ook wel eens wanneer je doorschiet naar niveautje "wappie".

Natuurlijk is het goed om na te denken en daarom twijfels te hebben. Maar zodra je de gerenommeerde wetenschap volledig de rug toekeert en alternatieve bronnen voor waarheid aanneemt, schimmige websites met superveel banners en/of bedelverzoeken (of merchandise) als nieuwsbronnen gaat gebruiken om anderen te gaan overtuigen van je eigen gelijk dan ga je hard de kant op van "wappie".

Zolang je gewoon rekening houdt met mensen die een mindere weerstand hebben en dus gewoon een mondkapje opdoet als je ergens in het openbaar dicht bij mensen bent en thuisblijft bij klachten dan ben je wat mij betreft geen wappie als je twijfelt over je booster.

(en persoonlijk; ik mag straks een booster laten zetten)

[Voor 3% gewijzigd door De_Koele_Man op 06-01-2022 11:36]

Meh!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-02 17:31
Ik heb moderna gehaald en mijn laatste prik was in eind augustus.
Ik heb een redelijk "sheltered" leven op dit moment, weinig contact en dus weinig kans om covid op te lopen.

Ik ga zelf de huidige booster (nog) niet halen, ondanks dat ik een risico groep ben.
De reden? We zitten nu met een nieuwe variant, en de kansen dat we *weer* een nieuwe variant krijgen die meer bestand is tegen de huidige vaccinatie/booster is groot (bijna gegarandeerd), ik verwacht een nieuwe variant richting maart/april.

De nadelen van de eventuele booster prik (1e vaccinatie prik had ik nergens last van, 2e prik was minder fijn) vind ik groter dan de minuscule kans dat ik ooit covid zou gaan krijgen (2+ jaar in en nog geen 1x covid gehad, niet eens verkouden geweest)

Mocht er nu een nieuwe vaccinatie komen die je langer beschermt dan een maand, dan kan ik dat wel overwegen, maar een booster prik voor mij vind ik het gezien mijn levens stijl het niet erg waard voor de eventuele bijwerkingen die erbij komen (dan ga ik er even vanuit dat dit dezelfde zijn als die van de covid vaccin vorig jaar)

Mocht je nu een erg open levenstijl hebben (aka fuck de regels, afstand etc) dan zou ik de booster wel gehaald hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Een vaccin is wel ongevaarlijk. Anders zou je ook nooit meer in de auto moeten stappen, dat is veel gevaarlijker.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Brazos
  • Niet online
Laurensius88 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Omdat je hier als samenleving uit wil komen is voor mij het antwoord.
Dat zeiden ze de eerste keer ook, is helaas voor mij niet meer een geloofwaardig antwoord.

• mugenmarco
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Zucht. Dan heb je het niet begrepen. De booster werkt prima tegen Omikron, maar niet zo goed als tegen de Delta variant.
Over een tijdje zijn er misschien vaccins beschikbaar die geoptimaliseerd zijn voor Omikron en dat is op dat moment dan de betere keuze, maar tot die tijd ben je minder beschermd als je je niet laat boosteren.
Dat dus, over een tijdje is er een vaccinatie die wel volledig is bestemd tegen de Omikron variant en pas dan ga ik die booster nemen (wat volgens Hugo booster 4 is).

Tot die tijd hoef ik de booster niet en denk ik dat de symptomen wel mee zullen vallen :-)

• de Peer

de Peer

under peer review

mugenmarco schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Dat dus, over een tijdje is er een vaccinatie die wel volledig is bestemd tegen de Omikron variant en pas dan ga ik die booster nemen (wat volgens Hugo booster 4 is).

Tot die tijd hoef ik de booster niet en denk ik dat de symptomen wel mee zullen vallen :-)
Volledig beschermend zal dat nieuwe vaccin niet zijn, en ook die zal dan waarschijnlijk weer afnemen in de loop der maanden waardoor je een nieuwe booster nodig hebt. Maar die neem jij dan niet omdat je wacht op de volgende booster die geoptimaliseerd is voor de volgende variant. ;)

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 19:47

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• user109731
  • Niet online
Ik ben trouwens wel heel benieuwd of een bijgewerkt vaccin de komende maanden beter werkt na 3 prikken dan na 2. Het zou me niet verbazen als je nóg meer antistoffen aanmaakt na de Omicron-booster als je nu de prik haalt. Puur speculatie allemaal, maar dat is wel het patroon wat we nu zien (telkens meer en betere bescherming)?
Als je er inderdaad niets mee opschiet zou ik 'm ook niet nemen. Gelukkig schiet je er best wel wat mee op volgens de experts, en zijn de voordelen > risico's.

• Laurensius88
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Dat zeiden ze de eerste keer ook, is helaas voor mij niet meer een geloofwaardig antwoord.
Fair point, maar dan ben ik benieuwd wat voor jouw wel een geloofwaardig antwoord zou zijn?
We hebben bijvoorbeeld polio ook verslagen door masaal te gaan vaccineren. Helaas zie je dat de vaccinatiegraad nu terugloopt en het aantal meldingen weer toeneemt.

Je hebt te maken met een pandemie, en rustig achterover leunen en wachten tot het overgaat lijkt niet de oplossing te zijn. Je moet als samenleving dus iets doen.

• Brazos
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Een vaccin is wel ongevaarlijk. Anders zou je ook nooit meer in de auto moeten stappen, dat is veel gevaarlijker.
Een vaccin is niet ongevaarlijk. Dat is ook voor de corona vaccins inmiddels aangetoond, maar ook menig ander vaccin is niet ongevaarlijk. Als het risico van niet (meer) vaccineren groot is neem je dat voor lief, anders niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Een vaccin is niet ongevaarlijk. Dat is ook voor de corona vaccins inmiddels aangetoond, maar ook menig ander vaccin is niet ongevaarlijk. Als het risico van niet (meer) vaccineren groot is neem je dat voor lief, anders niet.
Hangt van je definitie af. In de auto stappen is een stuk dodelijker.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 22:25

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

[...]

Maar blijf je dan ook nog even weg uit publieke ruimtes (of doe je gewoon netjes een mondkapje op)? Want dat de symptonen BIJ JOU meevallen, betekend niet dat de dame die naast jou in de supermarkt in de perziken aan het knijpen is ook geen symptonen zal gaan hebben.

Meh!

• Joeri.Bijlsma
  • Laatst online: 07-02 17:31
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

0.000001% kans op bloedvaten complicaties kan ik nu niet bepaald gevaarlijk noemen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:56
[...]

Ik zit er exact zo in en toch haal ik de booster wel heb ik besloten: blijkbaar verklein ik de kans op doorgifte van covid als ik de booster neem, dus dan maar een booster.

Komt dit omicron patch/update? Doen we die ook. Tis allemaal wat, met die boosters. Maar eerlijk is waar: ik ben nog niet positief getest op covid, de inentingen deden nauwelijks pijn en heb 0 bijwerkingen. Tis niet alsof ik er last van heb en wil dan graag bijdragen aan 'hier uit komen' - want daar heb ik wel last van.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Inmiddels houdt het kabinet rekening met zeker nog drie boosters tot COVID misschien voldoende endemisch is. Nu betrap ik mezelf dus op twijfels:
- Is dit nodig?
- Doen we dit vanaf de tweede of derde boosterronde niet vooral om ongevaccineerden te beschermen?
Allereerst, twijfelen is heel menselijk, dus zeker geen wappie. Daar komen we pas als je je zorgen gaat maken over de 5G chips in de vaccins. :)

Voor wat betreft de booster, mijn advies is om hem te halen als de situatie nog is zoals hij nu is tegen de tijd dat je in aanmerking komt, want:
  • Je bent zelf beter af, want minder kans op besmetting en als je wel bemet raakt, minder kans op een ernstig verloop. En hoewel de kwetsbaren het grootste voordeel halen, is de risk/benefit ratio voor alle leeftijdsgroepen die geprikt worden positief, dat wil zeggen dat je statistisch beter af bent met prik.
  • Je omgeving is beter af, want omdat je minder kans hebt om besmet te raken, verklein je de kans dat je kwetsbaren in je omgeving (bijvoorbeeld je (groot)ouders) per ongeluk een besmetting bezorgt.
  • De maatschappij in zijn geheel is beter af, want minder besmettingen en transmissie betekent dat er meer kan. Minder maatregelen, minder uitgestelde zorg, etc.
Voor wat betreft het vaccineren van de minder rijke landen: helemaal mee eens dat we daar als rijke landen veel meer kunnen en moeten doen. Dat verkleint de kans op spannende nieuwe varianten waar ook wij weer last van hebben. Maar het niet nemen van de booster gaat daar weinig aan bijdragen ben ik bang; dan blijft hij waarschijnlijk in de vriezer liggen.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben een dertiger en redelijk gezond. Tot nu toe altijd in 'team braaf', maar sinds deze week twijfel ik over de hoeveelheid boosters die we nog kunnen verwachten.

Persoonlijke COVID timeline:
- in de eerste golf twee weken flink ziek thuis gezeten (ademhalingsklachten)
- 2x Pfizer gehaald
- laatst was ik opnieuw besmet, dit keer heel lichte klachten
Lichte klachten dankzij de vaccinaties. De combinatie is het sterkst, hoewel marginaal sterker dan alleen natuurlijker immuniteit:
  1. https://pubmed.ncbi.nlm.n...Dna%C3%AFve%20populations.
  2. https://www.medrxiv.org/c...101/2021.08.24.21262415v1
Dat laatste was voor mij bevestiging dat er behoorlijke immuniteit is ontwikkeld door die eerste drie momenten samen. So far so good. Een booster mag ik nog niet, want recent ziek geweest. Prima, geef maar aan een ander en ik haal er later eentje d:)b

- Is dit nodig?
Alle beetjes helpen. Je auto heeft ook meer dan alleen veiligheidsgodels.
Ja, en de meesten daarvan kunnen wat mij betreft dood neervallen. Maar er zijn ook ongevaccineerde mensen die het medische niet kunnen nemen. Mensen met een zwak immuunsysteem bijvoorbeeld, zoals mensen die behandeld worden tegen kanker.

Ook zwangere vrouwen hebben twijfels en ook voor die groep denk ik dat het nodig is dat wij, de "herd", voldoende immuniteit opbouwen.
Wat een rare redenering? :D Als iedereen op de rails blijft staan met een aanstormende trein, blijf jij dan staan "want laat eerst de rest maar wegspringen"?
Nog niet. Je bent pas op het niveau van 2 leestekens, een echte Wappie™ gebruikt minimaal 4 leestekens.
Hoe staan jullie hierin? Ik hoor graag waarom jullie vinden dat ik ongelijk heb :).
Wat is het probleem precies? Die boosters kosten je hooguit wat tijd en een zeer plekje op je arm. Op een gegeven moment krijg je een lichte kuch en denk je d'r niet bij na. Maar je weet niet wat het voorkomt.

We zitten nu met een besmettelijke variant van COVID die niet enorm dodelijk is, maar de volgende mutatie kan zowel besmettelijk zijn en daarnaast ook extreem dodelijk, zelfs voor mensen met een goede immuniteit.

We zitten in een crashende auto, autogordels zijn handig, airbags zijn tof, een goede kreukelzone is handig, hopelijk heb je een helm op omdat je goed bent voorbereid en je de crash al van verre zag aankomen, en met een beetje mazzel heeft je auto ook zo'n systeem die zijn vering verlaagt zodat de impact minder extreem is.

Dat zijn vaccins, boosters, afstand houden, etc. ook. Veiligheidsmaatregelen. Daardoor verspreidt het virus zich minder, minder snel, en kan de wereld weer open. Want mensen die hier niet aan meedoen verloochenen hun gemeenschappelijke plicht. Jouw vrijheid is niet belangrijker dan de vrijheid van iedere andere persoon die wel meedoet aan wetenschappelijk onderbouwde methodes.

Anoniem: 37334

Ik heb ernstig getwijfeld of ik de Booster ga halen. 2 prikjes gehad, (Nog) nergens last van gehad (ja, 2 dagen een beetje 'lame').

Maarja, er is maar 1 ding belangrijk: Dat IK niet blijvend ziek wordt. Ja, dit klinkt a-sociaal, maar is eigenlijk heel sociaal. Dus dan maar een Booster...

Ik ben overigens falikant tegen QR-code/App gezeik (ik ging toch nergens heen). Kortom, a.s. maandag ga ik een Boostertje halen. (al is het maar puur om te zeggen dat ik 'iets' gedaan heb). 2 jaar lang nergens heen gaan en alleen in je appartementje is dus ook al niet genoeg... :(

• Brazos
  • Niet online
Laurensius88 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Fair point, maar dan ben ik benieuwd wat voor jouw wel een geloofwaardig antwoord zou zijn?
We hebben bijvoorbeeld polio ook verslagen door masaal te gaan vaccineren. Helaas zie je dat de vaccinatiegraad nu terugloopt en het aantal meldingen weer toeneemt.

Je hebt te maken met een pandemie, en rustig achterover leunen en wachten tot het overgaat lijkt niet de oplossing te zijn. Je moet als samenleving dus iets doen.
Een geloofwaardig antwoord zie ik dus niet, vandaar dat ik ook twijfel over de booster.

• mugenmarco
De_Koele_Man schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Maar blijf je dan ook nog even weg uit publieke ruimtes (of doe je gewoon netjes een mondkapje op)? Want dat de symptonen BIJ JOU meevallen, betekend niet dat de dame die naast jou in de supermarkt in de perziken aan het knijpen is ook geen symptonen zal gaan hebben.
ik hou mij gewoon aan de maatregelingen.

• Brazos
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Hangt van je definitie af. In de auto stappen is een stuk dodelijker.
Klopt, maar een auto heb ik iets aan.

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:32
Gewoon doen :)

Ik ga zelfs volgende week op mijn verjaardag in de ochtend de booster halen, een beter kadootje bestaat niet.

Op werk en ook privé genoeg mensen mee gemaakt ermee en het is gewoon niet te doen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:45

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Klopt, maar een auto heb ik iets aan.
Ik vind weer naar de kapper kunnen ook wel erg prettig ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Brazos
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:38:
[...]

0.000001% kans op bloedvaten complicaties kan ik nu niet bepaald gevaarlijk noemen.
Gevaarlijk is in mijn optiek ook iets anders dan niet ongevaarlijk. Ik weet niet hoe groot de kans is op trombose, myocarditis of één van de andere mogelijke bijwerkingen, maar als het niet nodig is hoef ik dat risico niet te nemen.

Daarnaast was ik goed ziek van de prik, wat ook niet helpt.

Standeman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Ik ben zooo blij dat m'n moedertje dat nog kan doen bij mij _/-\o_

• Brazos
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Snap ik, alleen zie ik de relevantie niet helemaal. Met een booster mag jij ook niet naar de kapper, en als ik een booster neem kun jij ook niet naar de kapper.

En over een halfjaar kom jij vast weer met je kapper aanzetten als we een afspraak kunnen maken voor de 4e prik. Geloofwaardigheid is inmiddels 0 van dit soort uitspraken.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
Anoniem: 37334 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:40:
Maarja, er is maar 1 ding belangrijk: Dat IK niet blijvend ziek wordt. Ja, dit klinkt a-sociaal, maar is eigenlijk heel sociaal. Dus dan maar een Booster...
Ook fitte mensen kunnen met Corona omvallen, maar dat risico is nog te accepteren voor mezelf.
Maar als ik door het nemen van een Booster kan voorkomen dat mijn moeder het krijgt, dan is het dat al waard.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
De wetenschap acht het nodig, tenzij jij een PHD in epidemiologie hebt en anders kan bewijzen mag je er zeer zeker vanuit gaan dat de miljarden die hier in opgaan niet zomaar besteed worden
Zeker niet, ook gevaccineerden en jijzelf hebben profijt van een booster, en zelfs met booster is het risico verlaagd maar niet nul
Waarom niet?
Daar zijn ze ook mee bezig, maar het grootste probleem op dit moment is de mensen die er zonder medische reden voor kiezen om zich niet te laten vaccineren en/of geen boosters willen
Jazeker :)

• worldfastest
  • Laatst online: 10:36
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Gevaccineert en pas geleden Corona gehad (milde klachten). Ik mag pas eind Feb een booster omdat ik al Corona heb gehad.

Mijn bezwaren zijn:
* Laat eerst iedereen die niet gevacineerd is zich vaccineren. Hoeft niet verplicht maar voer iig 2G hier in zodat je alleen een sociaal leven kan hebben als je bent gevacineerd (Excl booster).
* Ik mis het lange termijn visie. Wat als dit virus nog 5-10 jaar bestaat. Gaan we elke winter in lockdown, gaan we elk jaar 2-3x prikken? Het houdt een keer op. je moet anders het virus rond laten gaan en een vaccinatie optioneel maken over 1 jaar. Reserveer 400 bedden voor Covid patienten en de rest is voor de normale zorg. Covid bedden vol.. dan triage.

You only live once, so enjoy the ride.

• user109731
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:46:
Gevaarlijk is in mijn optiek ook iets anders dan niet ongevaarlijk. Ik weet niet hoe groot de kans is op trombose, myocarditis of één van de andere mogelijke bijwerkingen, maar als het niet nodig is hoef ik dat risico niet te nemen.
Iets als myocarditis komt na een covid infectie vaker voor dan na vaccinatie, dus je neemt net zo goed (grotere) risico's door niet te boosteren.

Je vergelijkt nu telkens vaccinatie (kans op gevaarlijke bijwerkingen!) met niets doen (0 problemen!).

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
s3n schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Ook fitte mensen kunnen met Corona omvallen, maar dat risico is nog te accepteren voor mezelf.
Maar als ik door het nemen van een Booster kan voorkomen dat mijn moeder het krijgt, dan is het dat al waard.
alleen kun je dat met de booster niet voorkomen.

de vacinatie zou je puur en alleen voor jezelf nemen, dat jij niet ernstig ziek wordt.
neemt niet weg dat je alsnog het virus bij je hebt en verspreid.

• Mawlana
Laurensius88 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Je moet als samenleving dus iets doen.
Kom maar op met die vaccinatieplicht dan. ;) Er zijn nog genoeg mensen die géén enkele prik hebben gehaald, en die willen lekker profiteren van de bescherming van de rest (die de derde, vierde, vijfde etc prik gaan halen).

Zoals ik reeds heb aangegeven is de kans groot dat ik die derde prik uiteindelijk wel gewoon haal, want ik vind vaccins niet onveilig en ik geloof in de werking. Maar in tegenstelling tot bij de eerste twee prikjes sta ik niet vooraan in de rij om de prik te halen.

• worldfastest
[...]

Daar zijn ze ook mee bezig, maar het grootste probleem op dit moment is de mensen die er zonder medische reden voor kiezen om zich niet te laten vaccineren en/of geen boosters willen
Hij bedoelt de rest van de wereld.. niet de rest van NL. Aangezien alleen bij de westerse wereld veel wordt gevacineerd en ontwikkelingslanden achterlopen. Ik had ook liever gezien dat alle booster vaccins naar arme landen waren gegaan... Anders blijf je varianten krijgen van het virus.

• Brazos
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Iets als myocarditis komt na een covid infectie vaker voor dan na vaccinatie, dus je neemt net zo goed (grotere) risico's door niet te boosteren.

Je vergelijkt nu telkens vaccinatie (kans op gevaarlijke bijwerkingen!) met niets doen (0 problemen!).
Die kansen verschillen nogal wat of je wel/niet gevaccineerd bent en wel/niet al covid' hebt gehad, daarnaast moet je eerst nog covid' (opnieuw) krijgen om die kans te lopen.

Ik weet niet of die kans groter of kleiner is. Groter risico kan ik dus niet zeggen.

s3n schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Ja, de besmettelijkheid neemt iets af na vaccinatie (toch??), dat is een mooi pluspunt, maar ik neem aan dat je moeder een eigen verantwoordelijkheid heeft, en zelf ook gevaccineerd is (tenzij redenen uiteraard)?

Hiermee bedoel ik te zeggen: Ja, vaccineren doe ik écht voor mezelf. Ik ben niet (meer??) verantwoordelijk voor een ander, sorry. Te veel variabelen waar ik geen invloed op heb. Basismaatregelen? Natuurlijk!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:48
[...]
... daarnaast is een vaccin niet ongevaarlijk...
Dat is dus gewoon niet waar een verkeerde redenatie. Juist het niet nemen van het vaccin is gevaarlijker. Waarom zien we dit toch telkens als argument terugkomen?

[Voor 4% gewijzigd door psy op 06-01-2022 12:00. Reden: even iets beter geformuleerd]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 15:24
Afgelopen maandag heb ik prik #3 gehaald, Pfizer in mijn geval, mijn gedachtegang:
Pros:
* Kleiner risico op besmetting
* Grootste kans op een zo mild mogelijk ziekteverloop
* Ik heb mijn "mensenplicht" vervuld (zie hierboven), wie weet helpt het iemand of z'n moeder
* Minste reisbeperkingen
* Mijn vinkje blijft zo groen mogelijk in de Coronachecker

Cons:
* Kost tijd
* Zere arm
* 1 dag een wat lamlendig gevoel
* Het vaccin nemen is ook een risico, zeer klein gezien het aantal prikken dat al is gezet.

Gevoelsoverwegingen:
* In principe is het risico in mij geval na 2 prikken al nihil, dus welk risico probeer ik af te dekken?
* Is het niet een gebed zonder eind, verander ik niet langzaam in een prikkussen?
* Ik vind prikken ontvangen niet perse een prettige ervaring.

Ik denk dat deze dingen voor mij niet uniek zijn, maar de mate waarin dit belangrijk is voor iemand wel. Ik probeer een rationeel besluit te nemen omdat de gevoelsoverwegingen niet gestoeld zijn op feiten, maar gevoel en dus weinigzeggend zijn. Weeg ik dan de pros af tegen de cons, dan is het een eenvoudige keuze geweest dus.

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 15:24
psy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dat is dus gewoon niet waar. Juist het niet nemen van het vaccin is gevaarlijker. Waarom zien we dit toch telkens als argument terugkomen?
Het is wél waar, een vaccin is niet ongevaarlijk.
Maaarrrrrrr, de kans dat het voor een willekeurig persoon gevaarlijk is, is vele malen kleiner dan het doormaken van de ziekte.

• psy
Mijn boosterprik was ook geen fijne ervaring. Pfizer 2x stelde niets voor, maar Moderna als booster krijgen vond mijn lichaam dus helemaal niet fijn. Een dikke dag goed ziek van geweest.
Maar ik zie de voordelen er wel van, ook qua timing nu we nog vol in de winter zitten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Brazos
  • Niet online
psy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dat is dus gewoon niet waar een verkeerde redenatie. Juist het niet nemen van het vaccin is gevaarlijker. Waarom zien we dit toch telkens als argument terugkomen?
Je spreekt jezelf tegen, met 'gevaarlijker' geef je zelf ook al aan dat het vaccin niet zonder gevaren is. Iets wat inmiddels ook al lang en breed onderzocht en erkend is, heeft weinig zin om daar nog over te discussiëren. Daarnaast gaat het hier niet om het 'niet nemen' van het vaccin maar om het niet nemen van een booster.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:16
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:35:
[...]

En hoe was het afgelopen half jaar zonder vaccinaties geweest? Waarschijnlijk maanden lang code zwart in ziekenhuizen en al heel veel langer lockdowns. Immers redelijk makkelijk na te rekenen hoe hoog ziekenhuis besmettingen zouden zijn geweest zonder vaccinaties.

Als we overigens op 100% vaccinaties nu hadden gezeten was het allemaal ook een stuk leuker voor iedereen geweest.

[Voor 10% gewijzigd door Sissors op 06-01-2022 12:05]

• psy
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Je spreekt jezelf tegen, met 'gevaarlijker' geef je zelf ook al aan dat het vaccin niet zonder gevaren is. Iets wat inmiddels ook al lang en breed onderzocht en erkend is, heeft weinig zin om daar nog over te discussiëren. Daarnaast gaat het hier niet om het 'niet nemen' van het vaccin maar om het niet nemen van een booster.
Daarom heb ik mijn bericht ook aangepast?

Maar voor mij valt het echt in de categorie "autorijden is gevaarlijk, dus doe ik het maar niet". Absurd.

• Brazos
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:04:
[...]

En hoe was het afgelopen half jaar zonder vaccinaties geweest? Waarschijnlijk maanden lang code zwart in ziekenhuizen en al heel veel langer lockdowns. Immers redelijk makkelijk na te rekenen hoe hoog ziekenhuis besmettingen zouden zijn geweest zonder vaccinaties.

Als we overigens op 100% vaccinaties nu hadden gezeten was het allemaal ook een stuk leuker voor iedereen geweest.
Niet veel anders, dat hebben we in het najaar van 2020 al gezien.

Ik denk niet dat 100% vaccinatiegraad veel verschil had gemaakt.

• SMSfreakie
  • Niet online
ik twijfel ook. niet dat ik hem al halen mag.. maar ik ga toch inmiddels mijn vraagtekens wel zetten..

gelukkig heb ik nog ruim 1,5 maand om te bedenken of ik hem ga halen of niet..
en dus 1,5 maand om te evalueren bij anderen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Brazos
  • Niet online
psy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Daarom heb ik mijn bericht ook aangepast?

Maar voor mij valt het echt in de categorie "autorijden is gevaarlijk, dus doe ik het maar niet". Absurd.
Niet op tijd gelezen.

Zoals al eerder gezegd met autorijden schiet ik iets op, dat doe ik ook niet zonder reden en dan aanvaard ik dat risico.

• worldfastest
Vooral voor de mensen die al Corona hebben gehad (en niet echt ziek zijn geworden) vindt ik de booster grote onzin. Je lichaam heeft al bewezen dat je er niet echt ziek van wordt en je hebt natuurlijke anti-stoffen opgebouwd waardoor je de volgende keer zeeeer waarschijnlijk nog minder ziek wordt.

Dit doen we alleen maar om de niet gevaccineerden te beschermen. Wordt er echt heel moe van dat de grote groep steeds moet buigen voor een kleine groep. En al die zogenaamde experts maar zeggen dat we moeten zorgen geen 2 strijd te krijgen. We leven in een democratie.. meerderheid bepaald!!

• psy
Brazos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Niet veel anders, dat hebben we in het najaar van 2020 al gezien.

Ik denk niet dat 100% vaccinatiegraad veel verschil had gemaakt.
Oh kom op zeg. Toen hadden we nog geen delta variant. Totaal niet te vergelijken.

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:15
worldfastest schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:10:
Vooral voor de mensen die al Corona hebben gehad (en niet echt ziek zijn geworden) vindt ik de booster grote onzin. Je lichaam heeft al bewezen dat je er niet echt ziek van wordt en je hebt natuurlijke anti-stoffen opgebouwd waardoor je de volgende keer zeeeer waarschijnlijk nog minder ziek wordt.

Dit doen we alleen maar om de niet gevaccineerden te beschermen. Wordt er echt heel moe van dat de grote groep steeds moet buigen voor een kleine groep. En al die zogenaamde experts maar zeggen dat we moeten zorgen geen 2 strijd te krijgen. We leven in een democratie.. meerderheid bepaald!!
Waar te beginnen :)

Mensen kunnen bij meerdere besmetting meer of minder ziek worden. Het feit dat je er 1 keer niet ziek van wordt, is geen garantie voor een volgende keer.

We doen dit om de hele maatschappij te beschermen. Dat daar ook groepen bijzitten die we misschien stom vinden (ongevaccinneerden), is principieel wellicht jammer, maar praktisch niet.

In een democratie bepaalt de meerderheid niet. We hebben bepaalde grondrechten die altijd gelden.
Speciaal voor jou artikel 11:

https://www.denederlandse...onaantastbaarheid_lichaam

Wat me verder opvalt in de hele discussie is het verhaal over risico's/gevaren.

Vaccinaties zijn niet zonder gevaar, maar niet vaccineren is gevaarlijker. De rationele keuze is dus vaccineren, simpel zat.

En voor de mensen die zeggen dat het allemaal niet 100% zekerheid biedt, of dat er aan de horizon wellicht een betere optie zal verschijnen:

Wikipedia: Perfect is the enemy of good

• TheZeroorez
  • Niet online
Blue-eagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Wat een rare redenering? :D Als iedereen op de rails blijft staan met een aanstormende trein, blijf jij dan staan "want laat eerst de rest maar wegspringen"?
Haha, nee! Ik bedoel het gebrek aan vaccins op bepaalde plekken in de wereld. Zolang wij flink betalen voor booster na booster, gaat het vaccinatietempo op arme plaatsen niet snel opgekrikt worden op die plaatsen. Die mensen hebben ook recht op een virus (en we moeten de snelheid van mutaties daar inperken).
We zitten in een crashende auto, autogordels zijn handig, airbags zijn tof, een goede kreukelzone is handig, hopelijk heb je een helm op omdat je goed bent voorbereid en je de crash al van verre zag aankomen, en met een beetje mazzel heeft je auto ook zo'n systeem die zijn vering verlaagt zodat de impact minder extreem is.
Mmm. Qua case fatality ratio zitten we meer in een auto met oude banden. Alleen omdat iedereen die oude banden heeft, gebeuren er in totaal teveel ongelukken. Nou kun je die van mij natuurlijk na iedere rit gaan vervangen om altijd perfect nieuwe banden te hebben en zo het totaal aantal ongelukken te drukken, maar die banden van een paar maanden oud zijn echt het probleem niet.

• worldfastest
smurfinmark schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Waar te beginnen :)

Mensen kunnen bij meerdere besmetting meer of minder ziek worden. Het feit dat je er 1 keer niet ziek van wordt, is geen garantie voor een volgende keer.

We doen dit om de hele maatschappij te beschermen. Dat daar ook groepen bijzitten die we misschien stom vinden (ongevaccinneerden). Is principeel wellicht jammer, maar praktisch niet.

In een democratie bepaalt de meerderheid niet. We hebben bepaalde grondrechten die altijd gelden.
Sepciaal voor jou artikel 11:

https://www.denederlandse...onaantastbaarheid_lichaam

Wat me verder opvalt in de hele discussie is het verhaal over risico's/gevaren.

Vaccinaties zijn niet zonder gevaar, maar niet vaccineren is gevaarlijker. De rationele keuze is dus vaccineren, simpel zat.

En voor de mensen die zeggen dat het allemaal niet 100% zekerheid biedt, of dat er aan de horizon wellicht een betere optie zal verschijnen:

Wikipedia: Perfect is the enemy of good
ben met je eens dat vaccineren zeker zinvol is. Ben dan ook gevacineerd. Waar ik een enstige bijwerking door heb gehad (bevestigd door een arts) en de overheid geen enkele aansprakelijk wilt nemen en ik aan mijn lot over wordt gelaten... maar dat is een andere discussie.

Echter de maatschappij zijn we al 2 jaar aan het beschermen (de minderheid). Eerst de ouderen en mensen met zwakke gezondheid en nu de niet gevacineerden. Ik ben er wel klaar mee. Mijn ongezoute mening... we hadden dit virus direct rond moeten laten gaan zonder enige lockdown in de wereld. Als je niet ziek wilt worden blijf je maar thuis.. anders wordt je ziek en ga je eventueel dood.. hoort bij de cycle of life. Dit is de manier van de natuur om de maatschappij weer gezond te maken.. Maar zo sta ik in het leven.. niet iedereen kan/wil er zo over denken.. carpe diem :)

• CornermanNL
  • Nu online
Het leven is zo risicoloos geworden op dag tot dag basis dat rationele makkelijke keuzes als vaccinatie opeens een hot topic worden. Terwijl je eigenlijk heel dankbaar mag zijn dat je de mogelijkheid hebt om te vaccineren.

Gevoed door een overdosis informatie en veelal gestuurd door een misvatting van wat een risico inhoudt en gevoel (om het even welke kant het gevoel opgaat)

Met vaccinatie wordt het risico op ernstig ziekteverloop minder , dat alleen al is gunstig. Met bijvangst dat als straks veel minder zieken in het ziekenhuis komen we weer meer kunnen doen met onze vrije tijd.

Veel mensen hebben de luxe om recalcitrant te zijn, velen daarentegen niet en die worden al 2 jaar hard getroffen. Juist door alle discussies, twijfel uitstelgedrag enzovoort.

Zonde en tekent ook wel ons individualisme. Zo lang het mij niet ‘echt raakt’ doe ik niet mee. Maar het raakt simpelweg iedereen , doel van iedereen zou moeten zijn de snelste weg eruit , in plaats daarvan wordt gekozen voor langzaam bewust of onbewust.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-02 22:51
Ik heb recentelijk Covid gehad en wacht af op wat er gaat gebeuren en ook op de Omicron booster van Phizer, dat lijkt me nuttiger dan nog een keer Alpha. Hoor mensen ook over flinke bijwerkingen van Moderna, dus ook om die reden wacht ik liever op de Phizer booster.

De vaccinatie neem ik alleen als dat nodig is voor een QR code.

[Voor 17% gewijzigd door iamcj op 06-01-2022 12:39]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 09:19
worldfastest schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:29:
[...]
Echter de maatschappij zijn we al 2 jaar aan het beschermen (de minderheid). Eerst de ouderen en mensen met zwakke gezondheid en nu de niet gevacineerden. Ik ben er wel klaar mee. Mijn ongezoute mening... we hadden dit virus direct rond moeten laten gaan zonder enige lockdown in de wereld. Als je niet ziek wilt worden blijf je maar thuis.. anders wordt je ziek en ga je eventueel dood.. hoort bij de cycle of life.
Nee, dat hoort er zeker niet bij. Niemand die nu bestaat is product van natuur, onze bevolkingsdichtheden zijn veel te hoog daarvoor. We eten voedsel waar het gros van de stikstof uit fabrieken kwam. Hygienische regels zitten zo'n beetje in elke religie en cultuur omdat dat nu eenmaal een manier is om niet ziek te worden of dood te gaan. Vaccinaties zijn er al een eeuw, en zonder deze zou maar een fractie van ons hier nu op dit forum zitten.

Dat wil niet zeggen dat we nu geen vaccins hebben, en eigenlijk de weigeraars de hoofdmoot van het ziekenhuisbezoek vormen. Ons afvragen hoelang we die groep gaan beschermen vind ik geen slechte vraag, daar met het vaccin er nog maar weinig mensen doodziek worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CornermanNL
  • Nu online
worldfastest schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:29:
[...]

ben met je eens dat vaccineren zeker zinvol is. Ben dan ook gevacineerd. Waar ik een enstige bijwerking door heb gehad (bevestigd door een arts) en de overheid geen enkele aansprakelijk wilt nemen en ik aan mijn lot over wordt gelaten... maar dat is een andere discussie.

Echter de maatschappij zijn we al 2 jaar aan het beschermen (de minderheid). Eerst de ouderen en mensen met zwakke gezondheid en nu de niet gevacineerden. Ik ben er wel klaar mee. Mijn ongezoute mening... we hadden dit virus direct rond moeten laten gaan zonder enige lockdown in de wereld. Als je niet ziek wilt worden blijf je maar thuis.. anders wordt je ziek en ga je eventueel dood.. hoort bij de cycle of life. Dit is de manier van de natuur om de maatschappij weer gezond te maken.. Maar zo sta ik in het leven.. niet iedereen kan/wil er zo over denken.. carpe diem :)
Leuk maar dit kan het systeem dus niet aan , er ontstaat dan zoveel schade dat die amper meer te repareren is door toekomstige generaties. En tot die tijd is er voor de huidige samenleving geen kans op herstel. Ook hier weer risico en piekbelasting. Risico uitsmeren over tijd maakt het draagbaar en kan het systeem absorberen. Zware piekbelasting niet en dan breekt het definitief of voor een hele lange periode.

De factor tijd is hier cruciaal.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee