Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Zoals het nu lijkt is deze variant gewoon een soort van griep (milder zelfs nog, als we de berichtgeving mogen geloven). Zie niet echt in waarom ze dan nog zo moeten pushen op vaccinatie, behalve dan voor de risicogroepen die sowieso al jaarlijks een uitnodiging kregen voor de griepprik.
Dit is echt totaal ongefundeerd. Omicron is nog altijd geen griep, ook als het minder ziekmakend is. Er zijn nog geen precieze cijfers over in hoeverre het minder ziekmakend is, maar als we het gemiddelde van de onderzoeken nemen zou het grofweg een derde kunnen zijn. Dat betekent dat er nog altijd heel veel mensen in het ziekenhuis belanden, en we weten dat het overgrote deel van de ziekenhuisopnames door vaccinatie (via booster, maar ook zonder) worden voorkomen.

Vaccinatie houdt dus gewoon mensen uit het ziekenhuis en voorkomt dat mensen doodgaan. Ik hoop dat je begrijpt dat dat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Rub3s schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Trouw
bd.nl

Dat waren de bronnen die ik even snel kon vinden. Na 10 weken is de effectiviteit van 60% naar 40% gedaald. Dus ja, dan kan je elke 8 weken wel gaan boosteren. En sowieso maximaal 60% bescherming tegen symptomatische besmetting: Daar wordt je toch niet vrolijk van :| Bijna fifty-fifty: Of je wordt wel ziek, of je wordt niet ziek.

En Israël heeft in 2021 niet genoeg gehad aan 3 prikken, gezien de besmettingen daar.
trouw heeft het over symptomatische klachten. niet over dat na 10 weken vaccin je niet meer beschermt tegen ziekenhuis opname.
ik mis een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Maarja wat zijn symptomatische klachten, beetje koorts en lichte verhoging ofzo?
ik word er niet veel wijzer van.
Zal binnenkort wel meer over horen.
Misschien @RoD wat meer duidelijkheid kan brengen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]

5 maanden geleden “for the greater good” gevaccineerd.

Ik ga niet iedere 5 maanden boosteren.

Best wel wat last van vaccinatie gehad, lympfenklieren en gewrichten. Ik ben nog relatief jong als dertiger. Dus ik geloof het wel eigenlijk.

Waarom niet? Waarom wel?

Daarnaast begin ik wat aversie tegen beleid te ontwikkelen, wat resulteert in het niet meer mee willen doen aan deze gang van zaken.

Ondanks dat ik mee heb gedaan, ging alles weer op slot. Dat was niet de “afspraak”.

Leven kent nu eenmaal de kans om te overlijden. Ik stap ook nog steeds iedere dag de auto in. Vanaf mijn vijftigste wil ik best ieder jaar een vaccin gaan halen, maar nu nog niet.

[...]

We hebben risicogroepen die ongeveer vanaf 12 maanden geleden gevaccineerd zijn.
Ik ben zelf ruim 5 maanden geleden pas gevaccineerd door mijn leeftijd (geen risicogroep).

Ik geloof niet dat mijn vaccinatie nu al niet meer werkzaam is persoonlijk. Dus dat zou ik wel eens met data bewezen willen zien.

In maart komt Pfizer met de Omicron vaccinatie, ik zie nog wel gebeuren dat landen die verplicht gaan stellen.

Nogmaals, best last gehad van vage klachten na vaccinatie. Als ik die kan beperken, graag.

Daarnaast hebben de laatste tijd echt heel veel vrienden en kennissen een besmetting meegemaakt. Allemaal 20-40 jaar oud in de kennissenkring. Allemaal weinig tot geen klachten.

Dus de noodzaak voor een booster begint mij te ontgaan.

Ik neem het risico wel!
Van de zomer kijken we eens wat er nodig is voor welk vakantieland.
Je schrijft in je antwoord, dat best heel invoelbaar is, veel redenen waarom ik een voorstander ben van vaccinatieplicht. Mensen zijn niet in staat objectief beslissingen te nemen over complexe zaken, waardoor emotie en geloof bepalend zijn.
Als arts geloof ik best in ‘shared decision making’, maar heel vaak snappen patiënten niet waar het over gaat en uiteindelijk maak je voor de patiënt de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tweakmember schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]

trouw heeft het over symptomatische klachten. niet over dat na 10 weken vaccin je niet meer beschermt tegen ziekenhuis opname.
ik mis een duidelijk onderscheid tussen deze 2.
Maarja wat zijn symptomatische klachten, beetje koorts en lichte verhoging ofzo?
ik word er niet veel wijzer van.
Zal binnenkort wel meer over horen.
Misschien @RoD wat meer duidelijkheid kan brengen
Het klopt wel dat van de booster verwacht wordt dat de werking relatief korter aanhoudt. Ik vermoed dat dat vooral met omicron te maken heeft. Slechts een klein deel van de training die het immuunsysteem krijgt is namelijk toepasbaar op Omicron.

Aan de andere kant, als die derde prik al afneemt na verloop van tijd, bedenk je dan eens wat twee prikken doet: nog veel minder. En inderdaad, de werking op ziekenhuisopnames blijft langer geconserveerd dan die op besmetting. Daar maak ik me wat minder zorgen om.

We moeten het verder ook nog even afwachten. We weten dat een booster op dit moment goed beschermd, dus daar kun je je voordeel mee doen. Maar inderdaad, dat de effectiviteit terugloopt is niet echt een positief signaal. Ik vermoed dat een Omicron-specifiek vaccin weer voor langere beschermingsduur gaat zorgen, maar dat is momenteel natuurlijk niet meer dan speculatie.

Persoonlijk wacht ik om die reden op Janssen. Daarvan is aangetoond dat de bescherming van die ene prik mooi op peil blijft, en dat een booster met Janssen een forse toename geeft van niet alleen antilichamen, maar ook T-cellen. En dat doet het in grotere mate dan een mRNA booster. Ik verwacht daar dus een langere werking op redelijk niveau van, maar er is nog geen advies over naar buiten gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Ik twijfel ook nog over de boosterprik.

Toen ik mij vorig jaar volledig heb laten vaccineren twijfelde ik ook. Het argument was toen dat het vaccin duidelijk werkt om het aantal ziekenhuisopnames te verlagen. Dat was voor mij dan ook de enige reden dat ik dat ik het niet erg vond om mijzelf te laten vaccineren. Ik deed dat dus niet voor mijzelf, maar voor een ander. (Ik heb sindsdien 4x mijn QR-code voor een toegang moeten tonen. Als ik geen QR-code had, vond ik het ook helemaal niet erg om niet naar die locaties te gaan.)

Nu bijna een half jaar later sta ik voor de zelfde keuze. Ik vraag mij echt af waarom ik nog een boostervaccin zou nemen.

Voor die grote groep in het ziekenhuis die zelf geen enkele coronavaccin willen hebben? Daar doe ik het niet meer voor. Ik heb de eerste twee vaccins al voor hun genomen (en doordat veel mensen dit hebben gedaan is de druk op de zorg afgenomen), en nu zijn hun eerst aan zet.

De drukte voor de zorgmedewerkers en mensen die uitgestelde operaties hebben? Er heerst overal een personeelstekort en overal is het te druk. Ik zit er echt niet meer over in dat zorgmedewerkers uitgeteld thuis komen.
Met die mensen die uitgestelde operaties hebben staan zit ik wel mee. Maar ik verwacht niet dat we met vaccineren van de gevaccineerden zoveel minder ziekenhuisopnames zullen hebben. (Gemiddeld nieuwe opnames ligt op 127 terwijl ze minder dan 40 willen hebben, dat is een factor 3 lager!) bron

De nieuwe variant? Er komen steeds weer nieuwe varianten bij, en voorlopig blijft dat wel even zo. Pas als die ziekenhuisopnames flink stijgen met ook al reeds gevaccineerde mensen, wil ik het nog wel weer overwegen. (Na die vaccins had/heb ik antistoffen die langzamerhand verdwijnen. Het heeft daarom ook weinig zin om weer een extra vaccin te nemen waarvan de antistoffen ook snel verdwijnen.)

QR-code voor toegang? Zoals eerder aangegeven vond ik het niet echt nodig om naar locaties te gaan dat een QR-code vereiste. Als straks meer locaties een QR-code vereisen, denk ik er dan opnieuw wel over na, of ik blijf gewoon vaker thuis. :)

Kortom, geef mijn boostervaccin maar aan iemand anders die er heel erg graag op zit te wachten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Onbekend schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:41:
Ik twijfel ook nog over de boosterprik.

Toen ik mij vorig jaar volledig heb laten vaccineren twijfelde ik ook. Het argument was toen dat het vaccin duidelijk werkt om het aantal ziekenhuisopnames te verlagen. Dat was voor mij dan ook de enige reden dat ik dat ik het niet erg vond om mijzelf te laten vaccineren. Ik deed dat dus niet voor mijzelf, maar voor een ander.
De verlaging op kans tot ziekenhuisopname was voor jezelf?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

RoD schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Dit is echt totaal ongefundeerd. Omicron is nog altijd geen griep, ook als het minder ziekmakend is. Er zijn nog geen precieze cijfers over in hoeverre het minder ziekmakend is, maar als we het gemiddelde van de onderzoeken nemen zou het grofweg een derde kunnen zijn. Dat betekent dat er nog altijd heel veel mensen in het ziekenhuis belanden, en we weten dat het overgrote deel van de ziekenhuisopnames door vaccinatie (via booster, maar ook zonder) worden voorkomen.

Vaccinatie houdt dus gewoon mensen uit het ziekenhuis en voorkomt dat mensen doodgaan. Ik hoop dat je begrijpt dat dat relevant is.
Fair enough. Als ik de symptomen van de meeste gevallen bekijk (van wat er bekend is in de media), dan leek het mij echt een stuk milder dan de vorige varianten. Ook veel meer asymptomatische gevallen waar mensen echt per toeval achter een besmetting komen.

Maar goed, dan is het blijkbaar toch niet zo "mild" als ik dacht. My bad!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
RoD schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:21:
[...]

Het klopt wel dat van de booster verwacht wordt dat de werking relatief korter aanhoudt. Ik vermoed dat dat vooral met omicron te maken heeft. Slechts een klein deel van de training die het immuunsysteem krijgt is namelijk toepasbaar op Omicron.

Aan de andere kant, als die derde prik al afneemt na verloop van tijd, bedenk je dan eens wat twee prikken doet: nog veel minder. En inderdaad, de werking op ziekenhuisopnames blijft langer geconserveerd dan die op besmetting. Daar maak ik me wat minder zorgen om.

We moeten het verder ook nog even afwachten. We weten dat een booster op dit moment goed beschermd, dus daar kun je je voordeel mee doen. Maar inderdaad, dat de effectiviteit terugloopt is niet echt een positief signaal. Ik vermoed dat een Omicron-specifiek vaccin weer voor langere beschermingsduur gaat zorgen, maar dat is momenteel natuurlijk niet meer dan speculatie.

Persoonlijk wacht ik om die reden op Janssen. Daarvan is aangetoond dat de bescherming van die ene prik mooi op peil blijft, en dat een booster met Janssen een forse toename geeft van niet alleen antilichamen, maar ook T-cellen. En dat doet het in grotere mate dan een mRNA booster. Ik verwacht daar dus een langere werking op redelijk niveau van, maar er is nog geen advies over naar buiten gekomen.
ik snap er niks meer van.
Dat de werking van vaccins na 10 weken afneemt is alleen bij omnicron het geval en niet delta?
En wachten op Jansen? We hebben toch helemaal geen keus in wat voor vaccin we krijgen?
En jansen had toch ernstigere bijwerkingen (trombose) en minder goede werking?
of haal ik nou Astrazeneca en Jansen door de war...

[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 12-01-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:50
honey schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:13:
[...]

Je schrijft in je antwoord, dat best heel invoelbaar is, veel redenen waarom ik een voorstander ben van vaccinatieplicht. Mensen zijn niet in staat objectief beslissingen te nemen over complexe zaken, waardoor emotie en geloof bepalend zijn.
Als arts geloof ik best in ‘shared decision making’, maar heel vaak snappen patiënten niet waar het over gaat en uiteindelijk maak je voor de patiënt de beste keuze.
Dat kun je proberen en ik zal dan zeker meedoen, mijn mijn aversie tegen de “samen”leving stijgt dan gigantisch. En dat geldt voor mij als gevaccineerde, denk dat de ongevaccineerden massaal stoppen met meedoen.
Ik zal daar heel individualistisch van worden. Zorg voor mijn eigen schaapjes, de rest zoekt het maar uit.

Omdat ik er principieel tegen ben.

*knip* geen whataboutism graag, zie ook het beleid

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 12-01-2022 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
@Tweak_ers Hebben we het eerder over gehad. Roken is niet in die mate besmettelijk dat het maatschappij ontwrichtend is. Dus totaal niet vergelijkbaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
CurlyMo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:44:
@Tweak_ers Hebben we het eerder over gehad. Roken is niet in die mate besmettelijk dat het maatschappij ontwrichtend is. Dus totaal niet vergelijkbaar.
Klopt, het ging mij specifiek om druk op de zorg, jammer dat het weer wordt weggemofdereerd.

Het gaat mij niet om het punt dat Corona minder erg zou zijn dan roken. Het gaat mij om druk op de zorg wat we op bepaalde gebieden als normaal zijn gaan beschouwen. Het is de standaard en de zorg is er op ingericht.

Dit is bij COVID (nog) niet het geval, maar uiteindelijk onontkomelijk.

Of geloven we hier nog steeds in een wereld zonder COVID als we boosteren?

Hoe vaak dan?
Om de 2 maanden? Om het half jaar? Om het jaar?

We hebben het allemaal over wetenschappers en onderzoek.

Nou ik blijf bij mijn stelling dat ik eerst eens bewijs wil zien dat ik als gezonder, gevaccineerde, dertiger, 5 maanden na mijn volledige vaccinatie, meer risico loop op ziekenhuisopname zonder booster dan met booster.

De stelling dat ik een booster nodig zou hebben, mag ook best eerst bewezen worden.

Voor anderen is een bewijs dat het geen kwaad kan voldoende.
Persoonlijk wil ik eerst bewijs van de noodzaak.

Hoe lang blijf ik als dertiger beschermd tegen ziekenhuisopname?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:01
@Tweak_ers Vergeleken met corona is roken een druppel op een gloeiende plaat. Daarom vind ik je vergelijking nog steeds niet opgaan. Roken is een vraagstuk om te besparen op onnodige zorg. Corona een vraagstuk van voorkomen van totale ontwrichting. Dat zijn toch twee verschillende grootheden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tweakmember schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:22:
[...]

ik snap er niks meer van.
Dat de werking van vaccins na 10 weken afneemt is alleen bij omnicron het geval en niet delta?
Dat is mijn hypothese, ja. Dat komt omdat het vaccin is gemaakt tegen het originele virus en omicron wijkt daar behoorlijk vanaf. Er zijn nog wel onderdelen van het virus die gelijk zijn, maar dat zijn er dus minder dan bij delta, en het aantal specifieke antilichamen en T-cellen die je aanmaakt die ook werken voor omicron, zijn dus minder. Zonder booster heb je nauwelijks nog antilichamen die zich kunnen vastgrijpen op omicron, en met de booster kun je dat weer behoorlijk ophogen. Maar, en dat is dus mijn vermoeden, omdat slechts een klein deel van de opgebouwde "training" door het vaccin relevant is voor omicron, ben je het ook weer sneller kwijt. Maar nogmaals, dat is een hypothese die ik heb bij de berichten over de sneller afnemende werking die wordt gerapporteerd.
En wachten op Jansen? We hebben toch helemaal geen keus in wat voor vaccin we krijgen?
En jansen had toch ernstigere bijwerkingen (trombose) en minder goede werking?
of haal ik nou Astrazeneca en Jansen door de war...
Klopt, we hebben geen keus. Ik baseer mij vooral op een recent onderzoek van J&J waarin ze laten zien dat hun booster goed werkt, en sterk op de T-celresponse leunt. Ik hoop dus dat men daar binnenkort naar gaat kijken en daar een advies over uitbrengt.

En ja Janssen heeft een hoger tromboserisico, maar dat is peanuts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:05:
[...]

We hebben het allemaal over wetenschappers en onderzoek.

Nou ik blijf bij mijn stelling dat ik eerst eens bewijs wil zien dat ik als gezonder, gevaccineerde, dertiger, 5 maanden na mijn volledige vaccinatie, meer risico loop op ziekenhuisopname zonder booster dan met booster.

De stelling dat ik een booster nodig zou hebben, mag ook best eerst bewezen worden.

Voor anderen is een bewijs dat het geen kwaad kan voldoende.
Persoonlijk wil ik eerst bewijs van de noodzaak.

Hoe lang blijf ik als dertiger beschermd tegen ziekenhuisopname?
Als gezonde dertiger zul je een hele kleine kans hebben om opgenomen te moeten worden in een ziekenhuis. Hoewel ook jongeren wel worden opgenomen. Ongevaccineerden lopen veel meer kans om opgenomen te worden, dat is al veel langer bekend en blijkt uit alle statistiek, dat is wel bewezen.
Jongeren vertel ik altijd dat de kans op long-COVID ook meegewogen moet worden, daar maak ik me persoonlijk meer ongerust over, omdat ik de gevolgen heb gezien. Daarnaast vind ik dat ik ook een verantwoordelijkheid heb om mijn omgeving zo goed mogelijk te beschermen, denk aan partners, ouders, kinderen of een zwangere collega.

Hoe lang blijf je beschermd? Bescherming zal afnemen in loop van de tijd. Dat is typisch voor luchtweginfecties. Mogelijk zullen we ons regelmatig moeten laten vaccineren. Het zal een kosten-baten analyse moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

honey schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Als gezonde dertiger zul je een hele kleine kans hebben om opgenomen te moeten worden in een ziekenhuis. Hoewel ook jongeren wel worden opgenomen. Ongevaccineerden lopen veel meer kans om opgenomen te worden, dat is al veel langer bekend en blijkt uit alle statistiek, dat is wel bewezen.
Jongeren vertel ik altijd dat de kans op long-COVID ook meegewogen moet worden, daar maak ik me persoonlijk meer ongerust over, omdat ik de gevolgen heb gezien. Daarnaast vind ik dat ik ook een verantwoordelijkheid heb om mijn omgeving zo goed mogelijk te beschermen, denk aan partners, ouders, kinderen of een zwangere collega.
Dit is vaak het probleem, om de een of andere reden lijken mensen niet overtuigd totdat ze toevallig zelf er mee in aanraking komen. Anders is het een ver van mijn bed show, niet een reëel risico.

Heel jammer dat veel mensen pas overtuigd zijn als het vaak al te laat is. Dit zie je bij veel meer zaken.
Neem een mooi voorbeeld: de slechtste chauffeur van nederland:

Leuk concept als programma, waar mensen geconfronteerd worden met de gevolgen die hun rijgedrag kunnen hebben, óók voor anderen. Pas als er écht iets mis gaat of ze in contact komen met iemand die een dierbare heeft verloren door roekeloos gedrag lijkt het kwartje te vallen.
Gordel om doen? Nee, dat is te veel moeite en Shaniqua zei dat je je arm kan breken als je een gordel draagt!
Een kleine moeite om een groot risico (niet grote kans, maar wel grote gevolgen) te mitigeren. Zo zie ik de vaccinaties ook.

Ik heb maandag mijn booster gehad. 1 dag koorts gisteren, maar voel me nu weer een stuk beter. Ook mentaal een goed gevoel dat ik bij kan dragen aan de mogelijke bescherming van anderen.

Een kleine moeite, mogelijk grote gevolgen, ondanks dat ik die gevolgen zelf misschien nooit te zien krijg (ver van mijn bed!)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:05:
Het gaat mij niet om het punt dat Corona minder erg zou zijn dan roken. Het gaat mij om druk op de zorg wat we op bepaalde gebieden als normaal zijn gaan beschouwen. Het is de standaard en de zorg is er op ingericht.

Dit is bij COVID (nog) niet het geval, maar uiteindelijk onontkomelijk.
Vaccinaties zijn dan ook onderdeel van de zorg en deel van de inrichting van de zorg en kunnen erg bepalend zijn voor de benodigde hoeveelheid te leveren overige zorg. Kortom geprefereerde weg is preventie (minste schade, goedkoopste optie) door vaccinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vanmorgen 3e shotje Pfizer gehad. wederom geen klachten.

ik vond het wel wat gek om in de wachtrij opgesplitst te worden op Pfizer vs. Moderna gebaseerd op leeftijd.
Omdat de eerste 2 shots Pfizer waren zonder klachten heb ik logischerwijs die voorkeur.
Kan mij herinneren dat als je 1e shot Pfizer was, het 2e shot dat ook MOEST zijn.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JJ Le Funk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:57:
Kan mij herinneren dat als je 1e shot Pfizer was, het 2e shot dat ook MOEST zijn.
de 1e en 2e moesten toen hetzelfde zijn omdat er nog niet genoeg onderzoek was naar (eventuele risico's van) gemixt vaccineren.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2022 13:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nog steeds geen mogelijkheid om Pfizer te kiezen bij de GGD, ondertussen rommelt het flink in mijn hoofd, en neig ik steeds verder naar 'oké, dan niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Is er al meer bekend over waarom de ene persoon heftiger reageert (griep, koorts etc van krijgt) op een vaccin en de ander totaal niet?
ik vind dit wel erg interessant maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden behalve een hoop theorieën.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 12-01-2022 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey
zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
Nog steeds geen mogelijkheid om Pfizer te kiezen bij de GGD, ondertussen rommelt het flink in mijn hoofd, en neig ik steeds verder naar 'oké, dan niet'.
Je kunt even wachten. Sinds gisteren wordt Moderna niet meer geleverd aan de GGD'en, op dit moment is het opmaken van de restanten. Straks is er geen keuze meer en is alles Pfizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
tweakmember schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:03:
Is er al meer bekend over waarom de ene persoon heftiger reageert (griep, koorts etc van krijgt) op een vaccin en de ander totaal niet?
ik vind dit wel erg interessant maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden behalve een hoop theorieën.
Nee, dat is nog onbekend. Wel lijken erfelijke factoren een rol te spelen waarom sommige mensen zo heftig reageren op COVID en anderen niet. Het UMCG doet daar onderzoek naar via hun lifelines programma.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• honey
dragonhaertt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Dit is vaak het probleem, om de een of andere reden lijken mensen niet overtuigd totdat ze toevallig zelf er mee in aanraking komen. Anders is het een ver van mijn bed show, niet een reëel risico.

Heel jammer dat veel mensen pas overtuigd zijn als het vaak al te laat is. Dit zie je bij veel meer zaken.
Neem een mooi voorbeeld: de slechtste chauffeur van nederland:

Leuk concept als programma, waar mensen geconfronteerd worden met de gevolgen die hun rijgedrag kunnen hebben, óók voor anderen. Pas als er écht iets mis gaat of ze in contact komen met iemand die een dierbare heeft verloren door roekeloos gedrag lijkt het kwartje te vallen.
Gordel om doen? Nee, dat is te veel moeite en Shaniqua zei dat je je arm kan breken als je een gordel draagt!
Een kleine moeite om een groot risico (niet grote kans, maar wel grote gevolgen) te mitigeren. Zo zie ik de vaccinaties ook.

Ik heb maandag mijn booster gehad. 1 dag koorts gisteren, maar voel me nu weer een stuk beter. Ook mentaal een goed gevoel dat ik bij kan dragen aan de mogelijke bescherming van anderen.

Een kleine moeite, mogelijk grote gevolgen, ondanks dat ik die gevolgen zelf misschien nooit te zien krijg (ver van mijn bed!)
Je hebt deze zin uit mijn antwoord vet gemaakt en onderstreept: "omdat ik de gevolgen heb gezien", dat zeg ik zowel privé als ook professioneel als arts. Het lijkt soms alsof zorgprofessionals, met name experts op het gebied van COVID, in een andere parallelle wereld leven. Het zou goed zijn als mensen de gevolgen van COVID konden aanschouwen. Als ik een foto zie van uitgebreide fibrosering in de longen van een voorheen gezonde man, dan schrik ik toch elke keer weer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat mensen angst hebben voor een vaccinatie, maar wel het risico willen nemen om levenslang de gevolgen van COVID te dragen.

[ Voor 13% gewijzigd door honey op 12-01-2022 14:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tweak_ers schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:38:
[...]
Ik zal daar heel individualistisch van worden. Zorg voor mijn eigen schaapjes, de rest zoekt het maar uit.
Ach ik ben altijd al zo geweest en ook zo opgevoed. Mijn vader zei altijd: eerst komt jouw familie, dan jij, daarna een grote hoop stront en dan pas de rest van de wereld.

Ik heb mij laten vaccineren voor mezelf, niet voor iemand anders. Het enige sociale aspect is de ziekenhuis capaciteit. Als teveel mensen met covid in het ziekenhuis liggen vind ik het vervelend als ik of iemand waar ik wel om geef niet terecht kan. Dat is ongeveer zo ver als ik ga qua solidariteit, omdat ik er dan zelf last van heb.

Mensen vinden mij dan een eikel als ik dit soort dingen zeg, maar ik heb altijd het idee dat veel mensen nogal hypocriet zijn. Alles voor de bühne, maar in de tussentijd denken ze ook alleen zichzelf.

Ik ben er tenminste eerlijk over.

Zolang ik niet zeker weet dat ik corona heb gehad, ben ik op zekere hoogte te overtuigen. De eerste 2 prikken heb ik na lang twijfelen laten zetten. De voordelen waren op individueel niveau groter dan de nadelen.

Nu kijk ik het even aan. Ik zeg niet dat ik het absoluut niet zou doen. Maar met de rappe verspreiding van Omikron ga ik er wel van uit dat ik binnen een paar maanden of iig dit jaar wel een keer corona heb opgelopen.

En dan is het daarna wat mij betreft echt klaar mensen. Ik ga me niet vaccineren tegen een ziekte die ik al gehad heb. Daar trek ik wel een harde grens.

Ik vind het maar een rare wereld waarin we beland zijn en ik hoop dat we binnen afzienbare tijd weer terug naar "het oude normaal" gaan. Op een gegeven moment hebben we genoeg weerbaarheid tegen dit virus opgebouwd met z'n allen, door zowel vaccinatie als besmetting.

En dan hoop ik dat alle discussies over vaccinatie plicht, QR codes, en weet ik wat simpelweg verdwijnen en we ons weer met andere (hopelijk leukere) onderwerpen bezighouden.

Long story short: ik heb de eerste twee prikken laten zetten omdat ik er klaar mee was en weer verder wou met mijn leven. Niet om het gevoel te hebben dat ik in een soort Groundhog Day film zit waarin zich alles steeds herhaalt ("er is een nieuwe variant!" 8)7 ).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
honey schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Als ik een foto zie van uitgebreide fibrosering in de longen van een voorheen gezonde man, dan schrik ik toch elke keer weer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat mensen angst hebben voor een vaccinatie, maar wel het risico willen nemen om levenslang de gevolgen van COVID te dragen.
Maar hoe vaak zie je dat bij iemand die eerder al gevaccineerd was?

Want we hebben het hier in principe over wel of niet boosteren. De eerste discussie over wel of niet vaccineren hebben we immers al gehad, gezien we prik 1 en 2 al er op hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
honey schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Toch even een kleine correctie. ;)
Mja ik vrees dat ik "besmetting" en "infectie" bij elkaar heb gegooid. Sorry :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• honey
Lethalis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Maar hoe vaak zie je dat bij iemand die eerder al gevaccineerd was?

Want we hebben het hier in principe over wel of niet boosteren. De eerste discussie over wel of niet vaccineren hebben we immers al gehad, gezien we prik 1 en 2 al er op hebben zitten.
Het heeft niet zo veel te maken met vaccinatiestatus, maar meer met immunologische weerbaarheid. Na 2 basisimmunisaties (de twee prikken) heb je een betere weerstand tegen ernstige ziekte. Helaas zakt deze weerbaarheid in loop van de tijd. Een boostervaccinatie verhoogt je immunologische weerbaarheid. Als je COVID-19 krijgt zal je minder ziek worden als je immunologische weerbaarheid beter is.

Dus, mensen met een goede weerbaarheid zullen niet snel in het ziekenhuis komen en schade door het virus zal minder snel plaatsvinden. Helaas spelen meer factoren een rol dan alleen vaccinatiestatus. Denk aan onderliggende ziekten, gebruik van immunosupressiva, erfelijkheid, e.d. Sommige mensen worden zieker dan anderen, terwijl kenmerken hetzelfde lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:24
Tweak_ers schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
We hebben risicogroepen die ongeveer vanaf 12 maanden geleden gevaccineerd zijn.
Ik ben zelf ruim 5 maanden geleden pas gevaccineerd door mijn leeftijd (geen risicogroep).

Ik geloof niet dat mijn vaccinatie nu al niet meer werkzaam is persoonlijk. Dus dat zou ik wel eens met data bewezen willen zien.

In maart komt Pfizer met de Omicron vaccinatie, ik zie nog wel gebeuren dat landen die verplicht gaan stellen.

Nogmaals, best last gehad van vage klachten na vaccinatie. Als ik die kan beperken, graag.

Daarnaast hebben de laatste tijd echt heel veel vrienden en kennissen een besmetting meegemaakt. Allemaal 20-40 jaar oud in de kennissenkring. Allemaal weinig tot geen klachten.

Dus de noodzaak voor een booster begint mij te ontgaan.

Ik neem het risico wel!
Van de zomer kijken we eens wat er nodig is voor welk vakantieland.
De uiteindelijke keuze is aan eenieder in NL.
Of het wel/niet werkt (een booster) is echter geen kwestie van geloof. Dat is al onderzocht en de deskundigen vinden dat het helpt. Als zijn er ook wel andere geluiden, de meerderheid van de deskundigen meet een afname in antistoffen en boosteren helpt.

Toch wel bijzonder dat 'men' last heeft van een vaccin, maar geen last van corona zelf.
Succes met de klachten

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:45
Heb m'n booster gehaald. Nog minder last dan de vorige twee prikken. Ik kan er weer even tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oh de hele boost er discussie is voor ons uitgesteld. Mijn vrouw test net positief met een zelftest. Ik helaas nog niet. Dus hoop een dezer dagen ook naar de GGD te mogen 😅

Dan is de booster-vraag voorlopig uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:15
zacht schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
Ik ben gisteren langs gegaan voor de booster en werd tot mijn genoegen gewoon ingedeeld in de Pfizer groep :) Ik ben 32 jaar, dus grote kans dat als je zelf ook rond die leeftijd zit je ook automatisch in de Pfizer groep komt. En anders kun je altijd weglopen lijkt mij.

Tot nu toe overigens ook geen bijwerkingen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

ralpje

Deugpopje

Onder de leeftijd van 45 krijg je toch sowieso Pfizer? De Moderna-groep is (zolang de voorraad strekt) alleen voor personen >45 volgens mij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Dit zal een eeuwige discussie worden ben ik bang. Er zullen altijd mensen zijn die hem niet nemen en wel nemen. Persoonlijk neem ik hem gewoon en respecteer ik iedereen die hem wel of niet wil nemen.

Waar ik alleen niet tegen kan is tegen mensen die hem niet nemen omdat ze denken dat de regering je onder de duim wil krijgen, ze een chip injecteren of andere complot theorie denkers. Zulke mensen sporen gewoon echt niet.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 12:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

dennis112 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:27:
Dit zal een eeuwige discussie worden ben ik bang. Er zullen altijd mensen zijn die hem niet nemen en wel nemen. Persoonlijk neem ik hem gewoon en respecteer ik iedereen die hem wel of niet wil nemen.

Waar ik alleen niet tegen kan is tegen mensen die hem niet nemen omdat ze denken dat de regering je onder de duim wil krijgen, ze een chip injecteren of andere complot theorie denkers. Zulke mensen sporen gewoon echt niet.
Ik heb weinig respect voor mensen die hem niet willen nemen met als enige argument dat het gedoe is.

Dat zie je hier ook in het topic "Ik ben <30 dus geen risico, fuck de rest, ik ga niet boosteren want het is lastig"

Dat moet ik respecteren? De tering...

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Bezulba schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb weinig respect voor mensen die hem niet willen nemen met als enige argument dat het gedoe is.

Dat zie je hier ook in het topic "Ik ben <30 dus geen risico, fuck de rest, ik ga niet boosteren want het is lastig"

Dat moet ik respecteren? De tering...
Zal ik het anders formuleren dan. Ik respecteer iedereen die een geldige reden heeft en ook een goede reden. Wat jij aanhaalt heb ik ook geen respect voor ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54

Agent47

I always close my contracts.

rodie83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Vooral als we gelijkertijd in lockdown(s) blijven zitten. Je gaat je dan toch afvragen hoe goed die vaccins hun werk doen. Genoeg gevaccineersen die alsnog een ziekehuisbed bezoeken immers. Ik ben er vooral zat van dat ik na 3 vaccinaties nog steeds niet een biertje kan doen in de kroeg of gewoon een winkel kan inlopen als ik daar zin in heb. En ik ben helemaal klaar met die persconferenties, wabberende maatregelen en noem maar op. Kortom ben ik gewoon erg klaar met alles dat met corona te maken heeft.

Ik ben het dan ook wel met je eens dat het allemaal wat uitzichtloos is. Maar realistisch ben ik ook - wat is het alternatief? Wat win je bij die booster(s) niet nemen? Ik zit immers zelf niet te wachten op ziekenhuisopname, dus als ik die kans kan verkleinen doe ik dat maar. Dat schijnbaar we niet afdoende kunnen vertrouwen op die vaccinaties om de samenleving weer open te gooien is balen en voelt als een verbroken belofte van onze Rutte en De Jonge, maar het is niet anders. En hoewel ik uit frustratie iedereen de schuld wil geven slaat dat natuurlijk nergens op. Iedereen doet z'n best en ja het kan ook vast wel beter, veel veranderd dat allemaal niet aan de situatie.

Ik trek overigens wel de grens bij mijn (kleine) kinderen. Die laat ik in eerste instantie niet vaccineren. Alle onderzoeken wijzen immers uit dat kinderen niet of nauwelijks ziek worden van corona, en ik ga niet mijn kinderen puur en alleen vaccineren om anderen (niet gevaccineerden) te beschermen. Die verantwoordelijkheid hoeven mijn kinderen niet te dragen, die behoort toe aan die mensen zelf.
Je zegt precies wat ik ook vind. Ik haal hem om anderen en mijzelf. Ik wil nu ook mijn speciaalbiertje kunnen drinken wanneer ik dat wil. Ik heb me als " brave burger " gedragen door alle 3 de prikken te nemen.

Als dit zo doorgaat dan komen de twijfels steeds meer voor de opkomende prikken eventueel. Vooral omdat we nu na 3 prikken nog steeds bijna evenveel kunnen als ongevaccineerden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ralpje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:22:
Onder de leeftijd van 45 krijg je toch sowieso Pfizer? De Moderna-groep is (zolang de voorraad strekt) alleen voor personen >45 volgens mij.
En sommige locaties hebben/krijgen alleen maar Pfizer, dus ook de 45+ krijgt op die locaties Pfizer.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:46:
Oh de hele boost er discussie is voor ons uitgesteld. Mijn vrouw test net positief met een zelftest. Ik helaas nog niet. Dus hoop een dezer dagen ook naar de GGD te mogen 😅

Dan is de booster-vraag voorlopig uitgesteld.
Dat is dan weer het andere uiterste... hopen dat je corona hebt _O-

Ik zoek het liever niet op, maar als het gebeurt dan gebeurt het.

Volgens de EMA en zelfs het RIVM is immunologisch gezien overigens de voorkeur om pas na 6 maanden te boosteren. Om het al na 3 maanden te doen vanuit een "public health perspective" voelt wat dat betreft een beetje wrang.

Ik zou voor mezelf dan iig de 6 maanden kunnen aanhouden als ik het dan toch al doe. Dat zou dan eind maart zijn in mijn geval.

Aan de andere kant vind ik het logischer om gewoon voor het "griepseizoen" te vaccineren. Dat heb ik nu ook met prik 1 en 2 gedaan. Ik heb mij in september laten vaccineren, zodat ik klaar was voor de winter zeg maar. Dan lijkt het ergens logisch om dan - net zoals bij een griepprik - ook dit jaar in september weer eens een prikje te halen.

Maar uiteraard ook alleen maar als ik in de tussentijd geen corona heb gehad.

Wat overigens een lastige vraag blijft, omdat ik een luie donder ben en blijf. Ik ben niet iemand die zich bij de eerste beste snotneus meteen gaat testen. Misschien heb ik inmiddels al 2 keer corona gehad en weet ik het gewoon niet :P (eerste keer toen mijn vrouw het had in 2020, en nu rond de jaarwisseling heb ik een dagje koorts gehad en was ik de dagen erna niet lekker met vooral slijm in mijn keel en 's avonds hoestbuien... maar ja, zelftest was negatief en ik ben dan dus te lamlendig om naar een teststraat te gaan voor een serieuze test).

Elke keer denk ik weer "de volgende keer ga ik wel testen!" maar uiteindelijk doe ik het gewoon niet ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 13-01-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Lethalis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Volgens de EMA en zelfs het RIVM is immunologisch gezien overigens de voorkeur om pas na 6 maanden te boosteren. Om het al na 3 maanden te doen vanuit een "public health perspective" voelt wat dat betreft een beetje wrang.

Ik zou voor mezelf dan iig de 6 maanden kunnen aanhouden als ik het dan toch al doe. Dat zou dan eind maart zijn in mijn geval.

Aan de andere kant vind ik het logischer om gewoon voor het "griepseizoen" te vaccineren. Dat heb ik nu ook met prik 1 en 2 gedaan. Ik heb mij in september laten vaccineren, zodat ik klaar was voor de winter zeg maar. Dan lijkt het ergens logisch om dan - net zoals bij een griepprik - ook dit jaar in september weer eens een prikje te halen.

Maar uiteraard ook alleen maar als ik in de tussentijd geen corona heb gehad.

Wat overigens een lastige vraag blijft, omdat ik een luie donder ben en blijf. Ik ben niet iemand die zich bij de eerste beste snotneus meteen gaat testen. Misschien heb ik inmiddels al 2 keer corona gehad en weet ik het gewoon niet :P (eerste keer toen mijn vrouw het had in 2020, en nu rond de jaarwisseling heb ik een dagje koorts gehad en was ik de dagen erna niet lekker met vooral slijm in mijn keel en 's avonds hoestbuien... maar ja, zelftest was negatief en ik ben dan dus te lamlendig om naar een teststraat te gaan voor een serieuze test).

Elke keer denk ik weer "de volgende keer ga ik wel testen!" maar uiteindelijk doe ik het gewoon niet ;w
Mijn vrouw lijkt besmet, dan zoeken we het toch niet op?

Ze test iedere werkdag (3 maal per week) thuis. Ze werkt op een school en daar was 2 keer per week testen het advies. Doordat ze geen booster wilde, pakt ze een extra dag erbij.

Maar als het nu toch binnen het huishouden zit, laten we dan allemaal besmet raken en GGD testen. Dat is de snelste uitweg.

Als we nu afzondering proberen is de kans groot met Omicron dat we uitstel van executie krijgen. Daarnaast willen onze (jonge) kinderen niet 10 dagen zonder mama. Begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

gister geboosterd en klachten vrij. Ook mooi: vandaag al de Coronacheck-app kunnen bijwerken met nieuw certificaat.

vorige prik was juni vorig jaar, prima gat van 6 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-01-2022 11:59 ]

d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lethalis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Niet aan jou gericht, maar omdat je erover begint haak ik er even op in... bewust corona krijgen of het niet ontwijken is echt het stomste wat je kan doen. Het virus is bewezen ziekmakend en zelfs als je niet in het ziekenhuis komt kun je er langdurige gevolgen van hebben. Het kan zo'n beetje alle organen in het lichaam aantasten en je kwaliteit van leven ernstig beïnvloeden, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de echte langetermijneffecten (meerdere jaren). In tegenstelling tot het vaccin blijven de effecten van het virus namelijk wel langer hangen.

Geen vaccin halen en maar hopen dat je via de natuurlijke weg geïmmuniseerd wordt is medisch gezien gewoon dom.

Die zes maanden is alleen omdat er mee getest is in de klinische onderzoeken naar de booster. Dat betekent nadrukkelijk niet dat andere intervallen niet zouden werken. Daar zijn geen indicaties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RoD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Geen vaccin halen en maar hopen dat je via de natuurlijke weg geïmmuniseerd wordt is medisch gezien gewoon dom.

[...]
Het was een reactie op mij.
Mijn vrouw is besmet en daardoor hoop ik nu zo snel mogelijk ook positief te testen. Dat is de snelste weg uit quarantaine.

Ik ben gevaccineerd, alleen niet geboosterd.

Inmiddels is onze dochter ook positief getest.

Het isoleren binnen een huishouden is gewoon enorm lastig. Alle praktische bezwaren wegen zwaar genoeg om dat niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Je omgeving is ook heel vaak een groep die allemaal hetzelfde vaccin als booster krijgen. Dus krijg je dit:

55-jarige: "Ik hoor in mijn omgeving alleen maar klachten over Moderna boosters, ik wil Pfizer want daar hoor ik nul problemen over"
25-jatige: "Ik hoor in mijn omheging alleen maar klachten over Pfizer boosters, ik wil Moderna want daar hoor ik nul problemen over"

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
IJzerlijm schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:00:
Je omgeving is ook heel vaak een groep die allemaal hetzelfde vaccin als booster krijgen. Dus krijg je dit:

55-jarige: "Ik hoor in mijn omgeving alleen maar klachten over Moderna boosters, ik wil Pfizer want daar hoor ik nul problemen over"
25-jatige: "Ik hoor in mijn omheging alleen maak klachten over Pfizer boosters, ik wil Moderna want daar hoor ik nul problemen over"
Ik krijg wel het beeld op een populatie van 100 collega’s met een goede mix tussen jong en oud dat Moderna bij ouderen bij de booster heftiger is dan Pfizer bij de jongeren. Geen idee of het aan jong/oud ligt of aan de verschillende vaccins.

Wel interessant dat de Moderna booster een halve dosis is ten opzichte van prik 1 en 2. Pfizer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
PLAE schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Ik krijg wel het beeld op een populatie van 100 collega’s met een goede mix tussen jong en oud dat Moderna bij ouderen bij de booster heftiger is dan Pfizer bij de jongeren. Geen idee of het aan jong/oud ligt of aan de verschillende vaccins.

Wel interessant dat de Moderna booster een halve dosis is ten opzichte van prik 1 en 2. Pfizer niet.
Met de aantekening dat een halve dosis Moderna nog steeds meer werkzame stof bevat dan een hele dosis Pfizer (50 vs 30 microgram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

De quarantaineregels voor mensen die hun booster hebben gehad zijn versoepeld. Je hoeft niet meer in quarantaine als je in contact bent geweest met een besmet persoon. Kijk bij uitzonderingen op https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/nl/jouw-situatie

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 14:18
YakuzA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:54:
[...]

En sommige locaties hebben/krijgen alleen maar Pfizer, dus ook de 45+ krijgt op die locaties Pfizer.
Klopt. Bij de RAI (Amsterdam) krijg je alleen Pfizer. Tenminste de dag dat ik ging prikten ze alleen Pfizer zeiden ze.
Vanaf morgen (zondag) kun je daar ook zonder afspraak binnenlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt je laten vaccineren, en nu twijfel je over de boosters. Okay . .ze verdienen geen schoonheidsprijs, maar waarom niet ? Voor de griepprik moet je jaarlijks opdraven, voor de booster .. niet zo mooi . .6 maandelijks. Ik zou aldoor kiezen voor maximale bescherming . .ze boosteren maar een eind weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed topic even opgeruimd. We gaan hier geen invectimine aanbevelen of andere desinformatie verspreiden rondom de vaccins.

Onderhand heeft het topic geen meerwaarde meer. Bespreek je persoonlijke afweging om te vaccineren / boosteren in De Covid kroeg en de algemene discussie houden we in Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12

Zie voor meer informatie onder andere ook:
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dan gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.