@
TheZeroorez Ik ga een verhaaltje vertellen die mijn visie representeert over welke dingen je je kunt bedenken bij de vraagstelling of je je moet laten vaccineren/boosteren.
Ja bij de overheid schort het alweer in een goeie informatiecampagne die zoveel mogelijk mensen bereikt en ik snap dat niet iedereen de informatie op dezelfde manier tot zich neemt. Taalgebruik kan écht zoveel beter, maar ze doen het gewoon niet. Visuele reclame, op de radio/geluidsfragmenten, filmpjes, briefpost, tekeningen...het mag allemaal een stuk beter.
De grootste schuldige is mijns inziens toch echt de overheid, maar wat je ook daarvan vindt/denkt, kijk ook hoe je zelf de juiste informatie kunt ophalen, en dan bedoel ik niet via facebook, willem engel of een viroloog gone rogue.
Kreten als "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" of eender welk ander desinformatiesmoesje als argument om je niet te laten vaccineren vervuilen de discussie enorm.
Er zijn gelukkig genoeg ongevaccineerden die oprecht de informatie niet tot zich kunnen nemen om tot een keuze te komen of nog teveel twijfelen, dan dat er wappies zijn. Dát zijn de mensen die open staan voor het opnemen van informatie, dus het is goed dat de TS hier zijn vraag stelt.
Ik snap het argument niet zo wanneer mensen zeggen "kep me 2x laten vaccineren en nu is het wel goed, want er komt maar geen einde aan" of "waarom zou ik nu moeten boosteren", of "ik vertrouw erop genoeg bescherming te hebben". Snap je dan eigenlijk wel waarom je je laat vaccineren?
Waarom is boosteren/vaccineren verstandig? Hier is mijn visie daarop: In 2020 was het allemaal nieuw en we zitten nu in het 2e jaar van de pandemie en elke week komt er nieuwe data binnen.
We kunnen nu gewoon nog niet alles weten en dit is allemaal een kwestie van voortschrijdend inzicht, wat betekent dat we nou eenmaal wel vaker de strategie/plannen moeten wijzigen om verder te komen. We weten nu door voortschrijdend inzicht dat na een dubbele vaccinatie je immuunsysteem na x-maanden niet meer helemaal op peil is. Gevolg: je eerste line-of-defence (antistoffen) zijn te weinig effectief en je second-line-of-defence weten we nu nog niet goed of die stand houdt wanneer je toch geinfecteerd en ziek wordt. We hebben ook gezien dat gevaccineerd-zijn helaas niet ervoor zorgt dat je anderen niet meer kunt besmetten; iets waarvan we van te voren hoopte dat dat niet het geval zou zijn, maar het is helaas anders gebleken. Dat is geen kwestie van onwil of onkunde van wetenschappers, het is ook geen kwestie van een belofte die een minister niet is nagekomen. Het is een kwestie van realiteit en voortschrijdend inzicht.
Dus een booster zorgt er dan voor dat het weer op peil gebracht wordt, zodat je niet/minder ziek wordt wanneer je besmet raakt.
Dus als je zo iemand bent die een beetje principieel is aangelegd en inderdaad een innerlijke terughoudendheid voelt met "wanneer houdt het eens op", probeer dan eens over bovenstaand na te denken en als eerste aan je eigen gezondheid te denken in plaats van loze minister-beloftes over wel/niet schrappen van maatregelen als key-driver voor vaccinatie te gebruiken (niet dat jij dit doet, maar ik gebruik dit even als veelgehoord voorbeeld

). We moeten gewoon leren omgaan met een bepaalde mate van onzekerheid, en dat is inderdaad niet fijn, want het brengt angst met zich mee. We willen immers allemaal dat de pandemie liever gister voorbij was dan vandaag, niemand wilt contactbeperkendemaatregelen, maar we moeten het doen met de informatie die we hebben. Dat wilt zeggen dat er komende tijd altijd een bepaalde mate van onzekerheid is; komen er meer lockdowns, moeten we nog meer prikken halen, kunnen we nog wel veilig reizen etc. Maar als je het vanuit je eigen gezondheid benadert, is het niet zo moeilijk om te begrijpen dat "ik vertrouw op mijn immuunsysteem" gewoon een loze kreet is, want de gezondste persoon ter wereld kan niet voorspellen hoe zijn/haar/hun immuunsysteem reageert. We hebben gezien dat het ziekteverloop één grote russisch roulette kan zijn; immers kan een 34 jarige, kerngezonde hardloper gewoon op de IC terecht komen en zelfs overlijden, waar iemand met flinke obesitas ook net zo goed een kuchje heeft en verder niks. We weten dat na x-maanden de werkzaamheid dusdanig verminderd is dat het risico op een slechter ziekteverloop flink oploopt, dus boosteren is voorlopig de enige manier om het op peil te houden.
Dat is ook de reden dat er (gelukkig) een strategie van meerdere boosters dit jaar en volgend jaar is opgezet, wat laat zien dát we iets doen met voortschrijdend inzicht. In de tussentijd zal steeds meer binnenstromende data ons leren wanneer en hoe we onze prik-strategie moeten aanpassen. Er zal nog een aangepast omikron-vaccin komen, boosters zullen ook daarop aangepast worden en over een half jaar hebben we weer meer data over hoe ons immuunsysteem dán reageert op het virus.
Dus tot de tijd dat er geen vaccin is die echt long-term duurt, moeten we het met deze informatie doen, namelijk accepteren dát er pakketten van maatregelen zullen zijn om verspreiding in te dammen, en dat er daarnaast prik-campagnes lopen waaraan het liefst zoveel mogelijk mensen mee moeten doen, zodát maatregelen niet altijd nodig zijn. Hiermee proberen we mee te gaan in voortschrijdend inzicht om ons immuunsysteem te helpen tegen niet ziekenhuis-ziek worden, totdat de pandemie uitdooft. Uitdoven kan betekenen dat er steeds minder schadelijke mutaties komen (zoals Omikron nu voorzichtig laat zien), zodat uiteindelijk onze 2nd line of defence allemaal dusdanig op orde is dat het ziektebeeld van corona bewezen gedegradeerd is geworden tot een griepje waardoor maatregelen voorgoed weg kunnen blijven. Tot die tijd moeten we het helaas doen met contactbeperkende maatregelen hier en daar om virusverspreiding zo goed als mogelijk in te dammen.
Dát is de informatie die er nu ligt en dáárom is boosteren zo belangrijk.
Focus dáárop en staar je niet teveel blind op de desinformatiekanalen, de media-aandacht die virusontkenners krijgen, de manieren waarop wetenschappers die het hun hele leven uitoefenen gelijk gesteld worden aan Willem Engel en vooral: vereenzelvig je niet zomaar met (ongefundeerde) principes/andermans principes of gedachten waarvan je denkt dat je daar een clevere anti-establishment bijdrage mee levert. Je bent niet één met je gedachtes; bedenk je immers dat het brein aan de lopende band gedachtes produceert die niet altijd feiten zijn en vaak voortkomen uit het survival-mechanisme om je veilig te houden. Het virus trekt zich er in ieder geval geen zak van aan en uiteindelijk heb je Rutte of De Jonge er niet mee door de kont tegen de crib te gooien. Je hebt uiteindelijk alleen jezelf ermee en in het verlengde ook anderen.
Zolang het virus rondwaart en wij zieker worden dan de griep en daarbij ook de zorg overbelasten, moeten we het helaas doen met virus-indammende maatregelen. Er is gewoon niks anders, en bedenk je dat je niet altijd met je eigen principes een andere uitkomst kunt uitonderhandelen dan dat de realiteit ons geeft. Het gaat zich om je eigen gezondheid en die van anderen.
Dat gezegd hebbende; dit is dus mijn visie erop. Ik ben zelf geen viroloog, ik weet niet hoe dat alles werkt, en ik stel ook hier en daar vraagtekens. Sommige krijg ik beantwoord door o.a. de positieve bijdrages die @
RoD en ook @
JvS leveren, en sommige door zelf e.e.a. op te zoeken. Sommige krijg ik ook helemaal niet beantwoord, maar ik accepteer daarbij dat I cannot (and I need not) solve the equation, because I don't have all the variables

. Ook weet ik dat ik desinformatiekanalen als facebook, twitter e.d. het beste kan mijden. Ik heb inmiddels genoeg filmpjes, interviews en wetenschappelijke stukken gezien (die laatste niet altijd even begrijpbaar, maar goed) om tot een voor mij gefundamenteerd genoege conclusie te komen dat vaccinatie gewoon de weg voorwaarts is, waarbij ik accepteer dat ik nooit 100% kan weten wat het vaccin eigenlijk is/doet, ook op de lange termijn. Wat ik wel weet is dat ik absoluut niet mijn smaak/reuk wil verliezen, laat staan op de IC terecht komen. Ik kan niks zeggen over hoe mijn immuunsysteem erop reageert, ookal ben ik verder echt nooit ziek. Conclusie: het risico om ziek te worden, iemand anders ziek te maken of mijn smaak/geur kwijt te raken wil ik niet en ik ben ook niet bereid om 10 jaar lang in isolatie te leven zodat ik de langetermijneffecten kan beoordelen, dus is vaccinatie voor mij een no brainer. FFP2 mondneusmaskers dragen, 1,5m afstandhouden en geen mega crowds op zoeken zijn voor mij weinig moeite kostende maatregelen alsmede een logisch gegeven waar ik niet over hoef na te denken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Deathchant op 06-01-2022 16:32
]