Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

TheDudez schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Je doet precies het zelfde op mensen die geen prikkie willen halen. Ik veroordeel mensen niet omdat ze dik zijn maar veroordeel dan ook geen mensen die geen prikkie willen halen.
Ik veroordeel ongevaccineerden wanneer zij zich schuldig maken aan desinformatieverspreiding wat erg ondermijnend gedrag is voor de publieke opinie, grotendeels geholpen door alle media-aandacht en social media platforms die als echokamers dienen, dus ja, dat veroordeel ik inderdaad, en dit gedrag moet je mijns inziens niet tolereren.
Ongevaccineerden die oprecht twijfelen, en door de bomen het bos niet meer zien, zoals de topicstarter, veroordeel ik helemaal niet en probeer ik juist in dit topic redenen te geven om het wel te doen. Als ze dan toch besluiten het niet te doen, fine by me.

Gelukkig ken ik hoofdzakelijk ongevaccineerde mensen in mijn directe kennissenkring die niet aan desinformatieverspreiding doen en wél de ernst van de situatie inzien, maar gewoon twijfels hebben bij de vaccinatie en langetermijneffecten. Zij houden zich verder gewoon aan de 1,5m, maken geen heisa over de mondkapjes, en accepteren dat ze straks niet zomaar een restaurant in kunnen. Geen noodzaak om dat te veroordelen, helemaal prima zou ik zeggen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Rub3s schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:54:
[...]
En de booster prik nemen om een ander te beschermen vind ik zo'n kul, die ander wordt toch wel besmet nu het virus zo besmettelijk is.
Totdat jij kanker krijgt en het ziekenhuis vol ligt met Covid patiënten. Zoals nu eigenlijk al realiteit is.
[...]

Geen idee, maar zijn dat ook virussen die vaak muteren? Bij de griep stopt het uiteindelijk ook niet na 5 prikken.
Mazelen heeft een mortaliteit van 1 à 2 op de 10.000 en een besmettelijkheid (R) tussen de 16 en 18. Als een bevolking dus niet of nauwelijks gevaccineerd is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Geen idee, maar zijn dat ook virussen die vaak muteren? Bij de griep stopt het uiteindelijk ook niet na 5 prikken.

Met de huidige vaccins kun je elk jaar wel 5 prikken nemen. Ik heb daar toch betrekkelijk weinig behoefte naar. Ben jong en val niet in een risicogroep. Heb uiteraard wel de eerste twee prikken zonder twijfel genomen.

En de booster prik nemen om een ander te beschermen vind ik zo'n kul, die ander wordt toch wel besmet nu het virus zo besmettelijk is.
Ik snap die beslissing van Frankrijk ook niet. De fransen die trekken om het minste geringste hun gele vestjes aan en mij lijkt dat zo het draagvlak bij een groot deel van de bevolking in een keer weg is.

Maak er dan een advies van ofzo, maar maak de geldigheid een beetje normaal. Het lijkt me nog steeds beter dat mensen zich een keer per jaar laten vacineren dan niet? En dan zouden ze dat voor de winterperiode kunnen doen, zoals bij de griep.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:20
Inmiddels houdt het kabinet rekening met zeker nog drie boosters tot COVID misschien voldoende endemisch is.
Even een algemene quote van gemaakt, want ik zie deze opmerking/vraag wel vaker voorbij komen.
Maar wat is er erg aan dat je weet dat er mogelijk nog meerdere vaccinaties/boosters komen? Even een paar vraagstukken daarop:
- Wat als jij wat ouder bent of in een risicogroep valt waardoor je jaarlijks je griepprik 'moet' halen? Neem je het dan ook niet, omdat je weet dat er meerdere volgen?
- Als je een antibioticakuur krijgt/neemt, en je moet 14 dagen 3 pillen nemen. Stop je dan ook na dag 3 omdat je weet dat er nog meer volgen? Of stop je na dag 9 omdat je klachten voorbij zijn? Of blijf je doorgaan met de kuur zodat je zeker bent dat het probleem weg is?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 15:11
Ik haal geen prikkies. Maar verspreid ook geen desinformatie. Dus dan ben ik nog wel lief toch? :)

Ik heb corona gehad en was wel even ziek maar niks ernstigs. De kans is heel klein dat bij een 2e keer corona je ernstigere klachten krijg dan de eerste keer. Dus voor mij geen reden om een prikkie te halen. Vakanties, kroegen e.d. de reden waarom de meeste mensen een prikkie halen kunnen we gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:04:
Ik haal geen prikkies. Maar verspreid ook geen desinformatie. Dus dan ben ik nog wel lief toch? :)
Hoe kijk je dan aan tegen het reguliere rijksvaccinatieprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Heb ook even getwijfeld, want ik denk dat op individueel niveau het vaccin effectiever is als er meer tijd tussen de laatste vaccinatie en de booster zit. Maar uiteindelijk doe je het niet alleen voor jezelf, maar ook voor de maatschappij. En daarvoor is het van belang dat iedereen zo snel mogelijk de booster neemt. Dus heb ik hem toch maar snel genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 15:18

Rub3s

+3 , omdat het kan

CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Totdat jij kanker krijgt en het ziekenhuis vol ligt met Covid patiënten. Zoals nu eigenlijk al realiteit is.
[...]
Als je de booster niet neemt ben je nog steeds heel goed beschermd tegen ziekenhuisopname. Het is dus meer de schuld van de mensen die helemaal geen prik neemt.
Mazelen heeft een mortaliteit van 1 à 2 op de 10.000 en een besmettelijkheid (R) tussen de 16 en 18. Als een bevolking dus niet of nauwelijks gevaccineerd is.
Mijn punt ging niet over de mazelen. Mijn punt ging meer over dat ik denk dat vaccinaties bij die ziekten meer nut hebben omdat die minder vaak muteren. Maar ik stelde het als vraag omdat ik niet zeker weet of dat inderdaad zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-09 17:58
Zelf ben ik ook twijfelaar mede omdat ik op de natuurlijke wijze al Covid heb gehad alvorens ik gevaccineerd ben, voor mij was het niet meer dan de griep.

Mede doordat Omicron milder verloopt kwa ziektebeeld twijfel ik helemaal.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Ik zie veel reacties met "waarom niet", het kost je inplannen, wat reistijd, mwah.
Zelf heb ik vrij heftige belonephobia.
Angst voor naalden. Ik heb voor jansen gekozen zodat ik er maar 1 hoefde te halen. Erg paniekerig geweest al dagen vantevoren. Tijdens/na de vaccinatie bijna flauwgevallen.
Ik was erg trots dat ik hem gehaald had. Dat dat in elk geval voorbij was. Als ik dan zie dat er nog 3 boosters op de planning staan, dan zie ik mezelf die niet meer halen.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kraanwagen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:11:
Heb ook even getwijfeld, want ik denk dat op individueel niveau het vaccin effectiever is als er meer tijd tussen de laatste vaccinatie en de booster zit.
Heb je jouw twijfels ook gepubliceerd in een van de vakbladen? :+
Rub3s schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Als je de booster niet neemt ben je nog steeds heel goed beschermd tegen ziekenhuisopname. Het is dus meer de schuld van de mensen die helemaal geen prik neemt.
In een pandemie als deze heb je simpelweg niet de luxe om de afwegingen te maken zoals je die in deze zin schrijft.
Mijn punt ging niet over de mazelen. Mijn punt ging meer over dat ik denk dat vaccinaties bij die ziekten meer nut hebben omdat die minder vaak muteren. Maar ik stelde het als vraag omdat ik niet zeker weet of dat inderdaad zo is.
Jij vroeg in zijn algemeenheid iets over de ziektes waarvoor de huidige vaccinaties beschermen.

Influenza is een van de infecties die regelmatig muteert en waar jaarlijks grote groepen mensen een vaccinatie voor krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Arvado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:04:

Ik heb corona gehad en was wel even ziek maar niks ernstigs. De kans is heel klein dat bij een 2e keer corona je ernstigere klachten krijg dan de eerste keer. Dus voor mij geen reden om een prikkie te halen. Vakanties, kroegen e.d. de reden waarom de meeste mensen een prikkie halen kunnen we gestolen worden.
Als je je gewoon aan de maatregelen houdt en dan niet in de bubbel van anderen gaat roeren, of moeilijk gaat lopen doen over mondkapjes of plekken waar je niet ongevaccineerd/ongetest naar binnenmag, zou ik niet weten waarom je niet liev zou zijn :)
offtopic:
Overigens, als je gewoon negatief getest bent, zie ik niet in waarom je als ongevaccineerde niet naar een restaurant zou mogen en gevaccineerden wel, zij kunnen het immers ook gewoon verspreiden, maar goed, dat is een andere discussie.

Over de vetgedrukte woorden ben ik dan erg nieuwsgierig naar waarom je denkt dat jij geen ernstigere klachten zou kunnen krijgen. Dit is min of meer een afgeleide van "ik vertrouw op mijn immuunsysteem, want ik heb het al gehad"-argument, waarbij eigenlijk enkel vastgesteld is dat het russisch roulette is; de één krijgt niks, de ander komt op de IC of sterft.
Ik heb zelfs een ongevaccineerde kennis die in januari 2021 besmet is geraakt (volgens toch nog de alfa variant), relatief weinig klachten had (3 dagen hoesten en een half dagje wat rillerig), en nu afgelopen oktober voor de 2e keer corona kreeg en thuis aan de zuurstof moest, bijna richting ziekenhuis. Inmiddels heeft hij zijn smaak grotendeels terug, maar niet helemaal. Ik weet, dit is dan een enkel geval, maar het is maar om aan te geven dat je theorie niet altijd opgaat, en daarom benadruk ik het: het is iemands eigen theorie, niet bekrachtigd door de wetenschap of anderszins onderbouwd ;) Maar goed, zoals je al zelf zei, dat is je eigen ding, zolang je je aan de regels houdt, andermans gezondheid respecteert en niet aan desinformatie-verspreiding doet, vind ik er in ieder geval niks mis mee.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben geen twijfelaar, maar wel een beleidstwijfelaar. Ben dubbel Pfizer geprikt, en wil graag volgens de aanbeveling van Pfizer zelf 6 maanden na mijn tweede prik een Pfizer-booster, dat zou vanaf 19 januari zijn.
Dagelijks aan de telefoon met de GGD, maar ik mag nog steeds niet kiezen voor Pfizer. Dan houdt het even op. Morgen hang ik weer aan de lijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:30
zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:18:
Ik ben geen twijfelaar, maar wel een beleidstwijfelaar. Ben dubbel Pfizer geprikt, en wil graag volgens de aanbeveling van Pfizer zelf 6 maanden na mijn tweede prik een Pfizer-booster, dat zou vanaf 19 januari zijn.
Dagelijks aan de telefoon met de GGD, maar ik mag nog steeds niet kiezen voor Pfizer. Dan houdt het even op. Morgen hang ik weer aan de lijn.
Natuurlijk zal een fabrikant aanraden dat je hun product gebruikt. Maar waarom geloof je dat wel en de rest van de wetenschappers die zeggen dat Moderns als booster ook goed is niet?

Waarom de GGD daar dagelijks mee belasten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Deathchant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Overigens, als je gewoon negatief getest bent, zie ik niet in waarom je als ongevaccineerde niet naar een restaurant zou mogen en gevaccineerden wel, zij kunnen het immers ook gewoon verspreiden, maar goed, dat is een andere discussie.
Voor wat ik begrepen heb is het punt hierbij niet dat de ongevaccineerde iemand kan besmetten, maar dat de ongevaccineerde besmet kan raken. Net als de gevaccineerden overigens, maar voor hun is de kans op een ernstig ziektebeeld kleiner.

Dus dingen als horeca en andere accommodaties met veel verschillende mensen van verschillende bubbels (dus relatief grote kans op transmissie) zijn alleen toegankelijk voor mensen met kleine kans op gevolgen uit die transmissie.

Los van het feit of het terecht is, dat is hoe ik de achterliggende gedachte heb begrepen.

Je kan natuurlijk nog zeggen dat een geteste gevaccineerde nog beter is om de risico's omlaag te brengen, maar dat is net waar je de grens wil trekken. en die is blijkbaar bij gevaccineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
hexta schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
Ik zie veel reacties met "waarom niet", het kost je inplannen, wat reistijd, mwah.
Angst voor naalden. Ik heb voor jansen gekozen zodat ik er maar 1 hoefde te halen. Erg paniekerig geweest al dagen vantevoren. Tijdens/na de vaccinatie bijna flauwgevallen.
Ik was erg trots dat ik hem gehaald had. Dat dat in elk geval voorbij was. Als ik dan zie dat er nog 3 boosters op de planning staan, dan zie ik mezelf die niet meer halen.
Terechte reactie voor jou. Als je er dusdanig veel last van hebt kan je die afweging prima maken.

Advies gaat hier voornamelijk naar de groep die hier geen last van heeft maar alsnog twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
[...]
In een pandemie als deze heb je simpelweg niet de luxe om de afwegingen te maken zoals je die in deze zin schrijft.
Waarom niet? Het boosteren moet wel nut hebben, en niet maar voor een paar weken. Ik ga niet elke maand een booster halen als het betrekkelijk weinig nut heeft aangezien de risico's voor mij zo klein zijn, ik ben gekke henkie nie.

Kijk als m'n qr code gaat vervallen ga ik misschien wel een booster nemen, ik ben praktisch ingesteld :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik was ook twijfelaar, inmiddels heb ik de booster in me. Ik heb hem uiteindelijk gehaald omdat ik de medische nut en noodzaak ervan snap.

Ik merk ook in mijn directe omgeving dat er best wel wat mensen zijn die wel de eerste (2) vaccinaties hebben gehaald, maar nu ook twijfelen aan de booster.

Waarom ik hem bijna niet gehaald heb is vanwege de wijze waarop deze opgedrongen is, je hoeft hem niet, maar dan mag je ook niets meer en kijk maar uit, als je de booster niet neemt zal vadertje staat je straffen door je QR in te trekken en gaan we naar 2G en misschien ook wel voor de winkels...

Uiteindelijk heb ik dat 'probleem' opgelost door gewoon de QR app van mijn telefoon te halen, dan maar niet naar de bios strakjes. Ik wens niet overgehaald te worden met dreigementen en beloningen. Maar dat is het recalcitrante in me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Teckna schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:26:
Ik was ook twijfelaar, inmiddels heb ik de booster in me. Ik heb hem uiteindelijk gehaald omdat ik de medische nut en noodzaak ervan snap.

Ik merk ook in mijn directe omgeving dat er best wel wat mensen zijn die wel de eerste (2) vaccinaties hebben gehaald, maar nu ook twijfelen aan de booster.

Waarom ik hem bijna niet gehaald heb is vanwege de wijze waarop deze opgedrongen is, je hoeft hem niet, maar dan mag je ook niets meer, en kijk maar uit als je de booster niet neemt zal vadertje staat je straffen door je QR in te trekken en gaan we naar 2G en misschien ook wel voor de winkels...

Uiteindelijk heb ik dat 'probleem' opgelost door gewoon de QR app van mijn telefoon te halen, dan maar niet naar de bios strakjes. Ik wens niet overgehaald te worden met dreigementen en beloningen. Maar dat is het recalcitrante in me.
Deze gedachtegang snap ik wel, ikzelf ben ook principieel tegen de QR-app en die gebruik ik dan ook niet. Ik ga wel naar de website van de rijksoverheid en download daar mijn QR-code als PDF, die druk ik af en neem ik mee. Ik maak ook op mijn telefoon een screenshot van de QR-code. Mocht dat alles niet werken met scannen o.i.d., dan log ik ter plekke wel in op de rijksoverheid website via Firefox en dan probeer ik het opnieuw.

Wel goed dat je dan toch die prikken gehaald hebt, want je gezondheid komt idd voorop. Het heeft niet zoveel zin vast te houden aan je principes als dat een groot risico voor je gezondheid zou vormen. Dan is het inderdaad beter om te kijken naar welk eindresultaat je wilt bereiken voordat je handelt uit principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Natuurlijk zal een fabrikant aanraden dat je hun product gebruikt. Maar waarom geloof je dat wel en de rest van de wetenschappers die zeggen dat Moderns als booster ook goed is niet?

Waarom de GGD daar dagelijks mee belasten?
Het is niet 'de rest van de wetenschappers'. Gezondheidsraad: 6 maanden na tweede prik. RIVM en kabinet: 3 maanden, België: 4 maanden. USA: 6 maanden. EMA: 3 maanden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nul ziektedagen dagen dit jaar, ik werk op een kdv/BSO. Nauwelijks klachten van de eerste twee prikken. Al mijn leeftijdsgenoten zijn een paar dagen ziek geweest van Moderna na Pfizer (koorts, griepachtig).
Ik ga niet mee met de plotselinge prikwoede van het kabinet. Ik geloof in de werking van vaccins, maar wel op mijn voorwaarden. Daar mag iedereen nhet mee oneens zijn, dit is wat ik wil.
Qua GGD-belasting heb je een punt. Ik heb nog een kleine twee weken tot de 19e, ik ga ze eens een paar dagen niet bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Het is niet 'de rest van de wetenschappers'. Gezondheidsraad: 6 maanden na tweede prik. RIVM en kabinet: 3 maanden, België: 4 maanden. USA: 6 maanden. EMA: 3 maanden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nul ziektedagen dagen dit jaar, ik werk op een kdv/BSO. Nauwelijks klachten van de eerste twee prikken. Al mijn leeftijdsgenoten zijn een paar dagen ziek geweest van Moderna na Pfizer (koorts, griepachtig).
Ik ga niet mee met de plotselinge prikwoede van het kabinet. Ik geloof in de werking van vaccins, maar wel op mijn voorwaarden. Daar mag iedereen nhet mee oneens zijn, dit is wat ik wil.
Qua GGD-belasting heb je een punt. Ik heb nog een kleine twee weken tot de 19e, ik ga ze eens een paar dagen niet bellen.
Anekdotisch bewijs is niet betrouwbaar. Zijn namelijk genoeg tegenvoorbeelden.

Wat betreft die 6 maanden heb je een punt maar dat heeft helemaal niets te maken met welk vaccin je wil. Alleen met wanneer dus geen idee waarom je dat er bij haalt.

Dus als het voor jou. 6 maanden geleden is dan is er geen enkele logische reden om dat andere bacon te kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
J8S schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Maar er wordt wel gedaan alsof er maar één weg uit deze crisis is. Dus terwijl beide goed is, wordt maar één van beide 'beloond'. (Laat ik het krijgen van een vinkje etc. maar even zo noemen)

Volgens mij is het noodzakelijk dat er een veel diversere en meer persoonlijke aanpak komt om uit deze crisis te komen.
Vaccins werken veel sneller dan een leefstijlaanpassing. Ook is het simpeler om te bereiken: probeer maar eens 1 miljoen mensen te overtuigen om gezonder te gaan leven. Gaat niet lukken, en zeker niet binnen 2 of 3 weken.

Voor een algehele verbetering van de gezondheidssituatie in dit land ben ik helemaal voor campagnes om mensen gezonder te laten leven. Maatwerk, iedereen een persoonlijk advies, prima! Maar voor het beschikbaar houden van ziekenhuisbedjes werkt een grootschalige vaccinatiecampagne gewoon veel efficienter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Dus als het voor jou. 6 maanden geleden is dan is er geen enkele logische reden om dat andere bacon te kiezen.
Off topic: Autocorrect rules _O- :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rub3s schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Waarom niet? Het boosteren moet wel nut hebben, en niet maar voor een paar weken. Ik ga niet elke maand een booster halen als het betrekkelijk weinig nut heeft aangezien de risico's voor mij zo klein zijn, ik ben gekke henkie nie.
Je kan een paar dingen concluderen aan het eventueel vaak moeten herhalen van een vaccinatie.
1. De vaccinaties werken niet (goed genoeg).
2. De ziekte is nog steeds vrij onbekend.
3. De ziekte is toch een stuk erger dan gedacht.

Jij lijkt enkel 1 als conclusie te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Rub3s schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Kijk als m'n qr code gaat vervallen ga ik misschien wel een booster nemen, ik ben praktisch ingesteld :+
Het gaat er niet om dat jij zelf ziek wordt ofzo. Maar of er genoeg ziekenhuisbedjes beschikbaar zijn. De capaciteit is al lager op dit moment vanwege personeelsgebrek.

Het gaat dus om het voorkomen van code zwart situaties. Dat is alles. Je boosterprik helpt het collectief.

Dus voor jou als praktisch ingesteld persoon: wil je geholpen worden in het ziekenhuis als je een verkeersongeluk hebt gehad? Zo ja, neem de booster. Supernuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Anekdotisch bewijs is niet betrouwbaar. Zijn namelijk genoeg tegenvoorbeelden.

Wat betreft die 6 maanden heb je een punt maar dat heeft helemaal niets te maken met welk vaccin je wil. Alleen met wanneer dus geen idee waarom je dat er bij haalt.

Er is ook geen enkele reden om mij géén Pfizer te geven, sterker nog, we hebben veel en veel meer Pfizer dan Moderne op voorraad. De overheid wil graag iedereen boosteren. Ik doe mee, na de 19e, Pfizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Teckna schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:26:

Waarom ik hem bijna niet gehaald heb is vanwege de wijze waarop deze opgedrongen is, je hoeft hem niet, maar dan mag je ook niets meer en kijk maar uit, als je de booster niet neemt zal vadertje staat je straffen door je QR in te trekken en gaan we naar 2G en misschien ook wel voor de winkels...
De manier van communiceren vanuit het kabinet werkt inderdaad soms averechts. Tijd voor een goede SIRE campagne oid die mensen helpt begrijpen dat ze die vaccinatie vooral voor zichzelf halen, voor hun vrienden en familie, voor het toegankelijk houden van de zorg en omdat we als maatschappij een sociaal contract met elkaar hebben dat we het collectief soms boven individuen stellen. Die prik haal je niet voor Hugo de Jonge of Mark Rutte.

Ik vind de persconferenties echt tenenkrommend, de organisatie van het prikken een logistieke aanfluiting, en sommige van de maatregelen belachelijk. Maar dat is niet de schuld van die booster, die helpt mij, mijn vrienden en familie, de zorg, en de maatschappij. Dus daarom zit die er gewoon in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Er is ook geen enkele reden om mij géén Pfizer te geven, sterker nog, we hebben veel en veel meer Pfizer dan Moderne op voorraad. De overheid wil graag iedereen boosteren. Ik doe mee, na de 19e, Pfizer.
Laten we iedereen vooral een voorkeursbehandeling geven. Dat gaat opschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik zie nog steeds geen enkel rationeel argument om niet Moderna te nemen als dat nu aangeboden wordt.

Maar ben in ieder geval blij dat je wel een keer dat prikje gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Laten we iedereen vooral een voorkeursbehandeling geven. Dat gaat opschieten.
Dat hoeft niet hoor, dan doen we het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Ik zie nog steeds geen enkel rationeel argument om niet Moderna te nemen als dat nu aangeboden wordt.

Maar ben in ieder geval blij dat je wel een keer dat prikje gaat halen.
Ik zie dan weer geen rationeel argument om mij geen Pfizer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Je kan een paar dingen concluderen aan het eventueel vaak moeten herhalen van een vaccinatie.
1. De vaccinaties werken niet (goed genoeg).
2. De ziekte is nog steeds vrij onbekend.
3. De ziekte is toch een stuk erger dan gedacht.

Jij lijkt enkel 1 als conclusie te trekken.
2: De ziekte is bekend genoeg dat ze nu bezig zijn met het maken van een vaccin speciaal voor Omicron.
3: Als de 'ergte' van een ziekte bepalend zou zijn, waarom krijgen we niet wekelijks een Polio vaccin?

Dus inderdaad punt 1: Een combinatie van vaccins die minder goed beschermen tegen besmetting en een virus die vaak muteert, net als griep waar ook slecht tegen te vaccineren valt.

Uiteraard ben ik nog steeds voorstander van vaccineren, maar het boosteren? Daar zie ik voor mezelf op dit moment nog niet het nut van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

zacht schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Ik zie dan weer geen rationeel argument om mij geen Pfizer te geven.
Mensen boven een bepaalde leeftijd die eerder Pfizer hebben gehad, willen ze nu Moderna geven vermoed ik. Het idee erachter is dat mixen van vaccins een betere weerstand tegen het virus lijkt te geven.

Moderna geeft iets meer bijwerkingen, maar geeft ook betere bescherming. Dus als je wilt boosteren, dan zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rub3s Omdat polio in de westerse wereld nagenoeg niet meer voorkomt en de vaccins voldoende beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:23:
@Rub3s Omdat polio in de westerse wereld nagenoeg niet meer voorkomt en de vaccins voldoende beschermen.
En misschien ook omdat dat virus niet als een malle muteert, wat de griep en het coronavirus wel doen :+

Maar goed, het zou ook aan de vaccins kunnen liggen, maar waarom hebben we dan geen betere vaccins voor die twee laatste ziektes :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
De voornaamste redenen om te twijfelen zijn wat mij betreft:
- Omicron besmet veel minder via de longen en veel meer via de neus/keel. De eerste vooruitzichten zijn dat deze variant een stuk milder is.
- *knip* aub niet dit soort suggestieve, totaal niet bewezen, beweringen uit complothoeken plaatsen

-Als je naar de lareb bijwerkingen kijkt dan zie je dat je bij elke prik omgeveer de zelfse orde van grootte hebt op bijwerkingen, dus baker prikken is ook meer kans hierop.

De kans op(ersntige) bijwerkingen is wel veel kleiner dan bij het cornavirus (van omicron is dit nog niet geheel bekend). Het is lastig inschatten wat nu precies het gezondheidsrisico is bij corona voor een specifiek persoon, maar de risico's zijn het kan er zeker hard inhakken.

Diverse medische onderzoeken hebben ook aangetoond dat vitamine D icm zink het risico met ca. een factor 10 kunnen verminderen, maar dit wordt niet breed gedragen in de medische wereld. In het algemeen wordt in de medische wereld heel negatief gereageerd op de invloed van voedingssupplementen op de gezondheid.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@fastedje Hoe bedoel je 20 procent hoger? Ten opzichte van wanneer? De Coronaperiode voor de vaccinaties? Van voor de coronaperiode?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Hoe kijk je dan aan tegen het reguliere rijksvaccinatieprogramma?
Met regulier bedoel je de vaccins die je als kind krijg? Tegen polio e.d.? Of bedoel je de prikkies die geen booster zijn?
Deathchant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Als je je gewoon aan de maatregelen houdt en dan niet in de bubbel van anderen gaat roeren, of moeilijk gaat lopen doen over mondkapjes of plekken waar je niet ongevaccineerd/ongetest naar binnenmag, zou ik niet weten waarom je niet liev zou zijn :)

offtopic:

Over de vetgedrukte woorden ben ik dan erg nieuwsgierig naar waarom je denkt dat jij geen ernstigere klachten zou kunnen krijgen. Dit is min of meer een afgeleide van "ik vertrouw op mijn immuunsysteem, want ik heb het al gehad"-argument, waarbij eigenlijk enkel vastgesteld is dat het russisch roulette is; de één krijgt niks, de ander komt op de IC of sterft.
Ik heb zelfs een ongevaccineerde kennis die in januari 2021 besmet is geraakt (volgens toch nog de alfa variant), relatief weinig klachten had (3 dagen hoesten en een half dagje wat rillerig), en nu afgelopen oktober voor de 2e keer corona kreeg en thuis aan de zuurstof moest, bijna richting ziekenhuis. Inmiddels heeft hij zijn smaak grotendeels terug, maar niet helemaal. Ik weet, dit is dan een enkel geval, maar het is maar om aan te geven dat je theorie niet altijd opgaat, en daarom benadruk ik het: het is iemands eigen theorie, niet bekrachtigd door de wetenschap of anderszins onderbouwd ;) Maar goed, zoals je al zelf zei, dat is je eigen ding, zolang je je aan de regels houdt, andermans gezondheid respecteert en niet aan desinformatie-verspreiding doet, vind ik er in ieder geval niks mis mee.
Nee ik hou me netjes aan de regels. Ook al ben ik het niet met alles eens doe ik gewoon afstand houden en mondkapjes op e.d.

Ik zeg ook niet dat ik het niet krijg maar dat die kans heel klein is. Ik ken veel mensen die corona hebben gehad. Ook meerdere keren. Maar niemand die zegt de tweede keer was erger (ze zullen er zeker wel zijn zoals je aangeeft). Integendeel bijna altijd juist minder. Daarnaast een vaccin geeft mij ook geen garantie dat ik niet ernstig ziek wordt. Daarnaast hoor ik om me heen best wel wat mensen die echt ziek van het vaccin zelf zijn.

Daarnaast is inmiddels wel gebleken dat er van immuniteit bij het vaccin totaal geen sprake is. Ik geloof zeker dat het beschermd tegen ernstige klachten maar het bied zeker geen immuniteit, door voor anderen hoef ik het ook niet te doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
fastedje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:38:

-Als je naar de lareb bijwerkingen kijkt dan zie je dat je bij elke prik omgeveer de zelfse orde van grootte hebt op bijwerkingen, dus baker prikken is ook meer kans hierop.
Data van het Lareb kan je niet gebruiken om de kans op bijwerkingen in te schatten. Full stop.
Diverse medische onderzoeken hebben ook aangetoond dat vitamine D icm zink het risico met ca. een factor 10 kunnen verminderen, maar dit wordt niet breed gedragen in de medische wereld. In het algemeen wordt in de medische wereld heel negatief gereageerd op de invloed van voedingssupplementen op de gezondheid.
Nee, dit is onzin. Dit artikel vat het mooi samen: https://www.health.harvar...ten-healing-2021040522310

In samenvatting: als je observeert dat een tekort aan vitamine D / zink gerelateerd is aan ernstige Covid-symptomen, betekent niet dat behandeling (suppletie) daarmee ook helpt.

En ja op kwakzalverij wordt in de medische wereld doorgaans negatief gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant onderwerp.
Zelf woon ik in een buitengebied en corona lijkt hier haast niet te bestaan, of zal dit komen door de schonere lucht waardoor de mensen hier sterkere longen hebben? Het is hier in ieder geval haast onmogelijk om Corona te krijgen.
Zelf ben ik gevaccineerd met 2x Pfizer, juist omdat dit een vaccin is dat meeste bescherming geeft.

Zelf vind ik ook het vaccinatie beleid raar.
Zo was destijds mogelijk voor gene die geen zin hadden in twee prikken voor de schijn het Jansen vaccin te halen. De kranten stond er ook destijds vol mee nadelen van het Jansen vaccin wegen niet op tegen de voordelen.
Toch zijn er vervolgens hele volksstammen hier mee gevaccineerd.
Nu komen ze met als oplossing het verhaal van het boosteren. Hier bij krijgen onder ander de mensen die met Jansen gevaccineerd zijn één prik van een ander vaccin waar eigenlijk twee pikken van nodig zijn 8)7

Op deze manier hou je in stand dat er groepen mensen zijn die slecht zijn gevaccineerd. En vervolgens moeten de mensen die wel goed en netjes gevaccineerd zijn alsnog een 3de prik halen waarbij ook al bekend is dat je straks maar een QR code krijg die maar 9 maanden houdbaar is.
Dit is mijn ogen niet houdbaar en gaat nergens mee over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Met regulier bedoel je de vaccins die je als kind krijg? Tegen polio e.d.? Of bedoel je de prikkies die geen booster zijn?
Alleen al het labelen van die vaccins als regulier vind ik boeiend. Maar inderdaad, die kindervaccins ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 11:53

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Verwijderd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
Interessant onderwerp.
Zelf woon ik in een buitengebied en corona lijkt hier haast niet te bestaan, of zal dit komen door de schonere lucht waardoor de mensen hier sterkere longen hebben? Het is hier in ieder geval haast onmogelijk om Corona te krijgen.
Zelf ben ik gevaccineerd met 2x Pfizer, juist omdat dit een vaccin is dat meeste bescherming geeft.

Zelf vind ik ook het vaccinatie beleid raar.
Zo was destijds mogelijk voor gene die geen zin hadden in twee prikken voor de schijn het Jansen vaccin te halen. De kranten stond er ook destijds vol mee nadelen van het Jansen vaccin wegen niet op tegen de voordelen.
Toch zijn er vervolgens hele volksstammen hier mee gevaccineerd.
Nu komen ze met als oplossing het verhaal van het boosteren. Hier bij krijgen onder ander de mensen die met Jansen gevaccineerd zijn één prik van een ander vaccin waar eigenlijk twee pikken van nodig zijn 8)7

Op deze manier hou je in stand dat er groepen mensen zijn die slecht zijn gevaccineerd. En vervolgens moeten de mensen die wel goed en netjes gevaccineerd zijn alsnog een 3de prik halen waarbij ook al bekend is dat je straks maar een QR code krijg die maar 9 maanden houdbaar is.
Dit is mijn ogen niet houdbaar en gaat nergens mee over.
Tja, het is een afweging tussen effectiviteit en overtuigen.
Effectief wil je iedereen het beste geven. Uit mijn hoofd Pfizer. Ik ben wel even los van de 'houdbaarheid' - hoe lang die goed beschermd.
Maar dan komt het overtuigen. Moet ik nu echt twee keer gaan halen? ah, het kan ook in één keer, dan kom ik wel. 65% bescherming tegen 95% bescherming neem ik dan wel voor lief. (Percentages even uit het hoofd, je snapt het idee). En zo bereik je dat mensen i.i.g. een mate van bescherming hebben, in plaats van helemaal niet.

'Groepsimmuniteit' komt nu wel rap dichterbij. Waarmee ik bedoel dat de groep die het meest in het ziekenhuis dreigt te belanden, nu rap kleiner wordt. Hetzij door voldoende bescherming, hetzij doordat ze zijn uitgestorven.

Dus de noodzaak om het virus echt in te dammen, wordt nu rap kleiner, geholpen door de 'zegen' die Omikron heet. 'Zegen', omdat die veel milder is, doordat die veel hoger in het ademhalingsstelsel lijkt te nestelen. In de keel i.p.v. diep in de bronchiën. En ook die besmetting je een 'vaccinatie' geeft, maar dan via de natuurlijke weg.

De eerste ronde was vooral gericht op iedereen minstens bescherming te geven middels geheugencellen. Het bestrijden van de daadwerkelijke infectie.
Deze wederkerende rondes zijn meer gericht op het tegengaan van besmettingen, dus het tegengaan van besmettelijkheid. Dan heb je een hogere mate van effectiviteit nodig, omdat die percentages gaan over de afweercellen: die gaan een besmetting zelf tegen, waar de geheugencellen een daadwerkelijke infectie tegengaan.

Op den duur heeft iedereen wel geheugencellen, waardoor het boosteren hopelijk niet langer nodig zal zijn en we in een status quo met het virus komen: het zal nog steeds optreden, zoals de jaarlijkse griep/verkoudheid, maar in principe zullen alleen de echt verzwakten er nog aan onderdoor gaan. De rest heeft voldoende geheugencellen om een infectie te bestrijden, waardoor de noodzaak aan afweercellen en dus het boosteren zal vervallen.

Eén of andere ***mutatie daargelaten uiteraard, God behoede ons. Did I just jinxed ourselves? 8)7
Hoop dat mijn stukkie een beetje hout snijdt, vind het zelf enigszins wat warrig na een chaotische dag, inclusief prikje #3 ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 23:18
Als huisarts reagerend:
1. Bijwerkingen prikken zijn inherent aan de werking (spierpijn, koorts, moet etc) OF zeer zeldzaam
2. Vaccinatie is hiermee veilig en voor zo’n beetje iedereen een positieve risk-benefit verhouding.
3. Risico op ernstige Covid , besmetting en verspreiding nemen ( helaas niet steriliserend) af

Voor mij speelt daarnaast nog mee dat buiten mijn eigen belang ( minder kans op ziekte ven schade ), ook een bedrijfsmatig belang ( als ik niet ziek wordt, kan ik de praktijk blijven uitoefenen) EN een dubbel maatschappelijk belang (a. Als ik als zorgverlener niet uitval dan heeft de maatschappij daar profijt van en B. Ik loop minder risico om naar mijn kwetsbare patiënten ongewenst als vector te gaan fungeren)
Er zijn een paar redenen waarom ik niet extra zou vaccineren:
1. Mijn spuit gaat daardoor naar een 3e wereld land/iemand anders in Nederland die hem harder nodig heeft
2. Als er belangrijke gezondheidsredenen om het niet NU te doen ( een van mijn assistentes was zwanger en had al 2x Covid gehad, dan ‘snap’ ik dat je de vaccinatie uitstelt) of als je gezondheid te zwak is om de vaccinatie te doorstaan (zelden)
3. Allergie voor het vaccin ( neem een ander, dit is zeer zeer zelden(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil die booster wel, maar was eigenlijk pas van plan om hem in september te nemen. M.n. in de hoop dat ik dan een 'versie 2' krijg van de booster die mogelijk beter beschermd dan 'v1'.
Als ze weer in dit dorp komen met een priklocatie bied ik mijn arm wel weer aan, maar om speciaal naar 'de stad' te gaan vind ik dan tóch een beetje te ver gaan (zolang het nog geen september is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Remy!!!! schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Even een algemene quote van gemaakt, want ik zie deze opmerking/vraag wel vaker voorbij komen.
Maar wat is er erg aan dat je weet dat er mogelijk nog meerdere vaccinaties/boosters komen? Even een paar vraagstukken daarop:
- Wat als jij wat ouder bent of in een risicogroep valt waardoor je jaarlijks je griepprik 'moet' halen? Neem je het dan ook niet, omdat je weet dat er meerdere volgen?
En wat als je je griepprik nu 4x per jaar moet gaan halen?
- Als je een antibioticakuur krijgt/neemt, en je moet 14 dagen 3 pillen nemen. Stop je dan ook na dag 3 omdat je weet dat er nog meer volgen? Of stop je na dag 9 omdat je klachten voorbij zijn? Of blijf je doorgaan met de kuur zodat je zeker bent dat het probleem weg is?
Correcte vergelijking zou eerder zijn dat je arts die kuur na die 14 dagen maar blijft verlengen. Want als je maar meer blijft geven werkt het weer wel. Kan het mis hebben, maar meende toch dat dat niet altijd heel gezond is om eindeloos pillen te blijven slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:20
jip_86 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:32:
[...]

En wat als je je griepprik nu 4x per jaar moet gaan halen?
Dan zou ik er alsnog geen problemen mee hebben.
[...]

Correcte vergelijking zou eerder zijn dat je arts die kuur na die 14 dagen maar blijft verlengen. Want als je maar meer blijft geven werkt het weer wel. Kan het mis hebben, maar meende toch dat dat niet altijd heel gezond is om eindeloos pillen te blijven slikken.
Ik heb helaas door wat andere oorzaken jarenlang medicijnen moeten slikken, of het op langere termijn goed is voor je lever/nieren e.d. geen idee eerlijk gezegd, maar het was of medicatie of weer in het ziekenhuis. Dan is voor mij de keuze erg makkelijk.
Datzelfde geldt (voor mij) ook voor de boosters/vaccinaties. Ik heb gelukkig nog geen corona gehad, en middels de boosters/vaccinaties hoop ik het ook niet (of in een lichtere vorm) te krijgen. En op die manier hoop ik ook dat ik voorkom dat andere mensen ziek worden.
Want waar ik en mijn vriendin wel rekening mee houden, is dat m'n vriendin in het ziekenhuis werkt, en regelmatig op de corona afdeling werkt. Dus mocht zij een paar dagen/weken/maanden wegvallen door corona zou het de werkdruk voor haar collega's nog meer verhogen. Dus als ik op deze manier indirect haar kan helpen, geen probleem!

Waar ik zelf een beetje moeite mee heb is dat men soms het coronabeleid/overheid niet los kan zien van corona zelf. Had de overheid andere/eerder maatregelen moeten treffen? Naar mijn idee wel. Maar ik hoor/zie helaas genoeg mensen om mij heen die niet gaan vaccineren omdat de overheid zo traag/en onduidelijk is met hun beleid.
Tuurlijk had de overheid het beter kunnen doen, maar wij als mens kunnen ook onze eigen keuze/verantwoordelijkheid pakken om (hopelijk) eerder/sneller weer naar het 'oude normaal' te gaan.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Remy!!!! schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:42:

[...]

Ik heb helaas door wat andere oorzaken jarenlang medicijnen moeten slikken, of het op langere termijn goed is voor je lever/nieren e.d. geen idee eerlijk gezegd, maar het was of medicatie of weer in het ziekenhuis. Dan is voor mij de keuze erg makkelijk.
Datzelfde geldt (voor mij) ook voor de boosters/vaccinaties. Ik heb gelukkig nog geen corona gehad, en middels de boosters/vaccinaties hoop ik het ook niet (of in een lichtere vorm) te krijgen. En op die manier hoop ik ook dat ik voorkom dat andere mensen ziek worden.
Want waar ik en mijn vriendin wel rekening mee houden, is dat m'n vriendin in het ziekenhuis werkt, en regelmatig op de corona afdeling werkt. Dus mocht zij een paar dagen/weken/maanden wegvallen door corona zou het de werkdruk voor haar collega's nog meer verhogen. Dus als ik op deze manier indirect haar kan helpen, geen probleem!

Waar ik zelf een beetje moeite mee heb is dat men soms het coronabeleid/overheid niet los kan zien van corona zelf. Had de overheid andere/eerder maatregelen moeten treffen? Naar mijn idee wel. Maar ik hoor/zie helaas genoeg mensen om mij heen die niet gaan vaccineren omdat de overheid zo traag/en onduidelijk is met hun beleid.
Tuurlijk had de overheid het beter kunnen doen, maar wij als mens kunnen ook onze eigen keuze/verantwoordelijkheid pakken om (hopelijk) eerder/sneller weer naar het 'oude normaal' te gaan.
Tuurlijk bepaalde medicatie kan je niet zonder, dan ben je ook heel blij dat ze er zijn :). Maar heb zelf ook wel medicatie gehad waar ze streng mijn lever in de gaten hielden. Mocht ook zeker niet te lang gebruikt worden. Bij het antibioticavoorbeeld word je uiteindelijk gewoon resistent.
Verder qua wel niet doen vind ik persoonlijk dat ieder het voor zichzelf af moet wegen. Als jij of je partner in de zorg werkt snap ik dat je een andere afweging maakt dan een alleenstaande die grotendeels thuis werkt en in het weekend ook weinig contacten heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 13:54
Waar ik bij de eerste twee prikken nog wel enthousiast was merk ik dat ik in mijn hoofd ook wel tegen die derde prik opkijk met de wetenschap dat die waarschijnlijk ook weer slechts drie a vier maanden voldoende gaat zijn volgens onze experts van het RIVM. Ik heb al veel vaccinaties gehad in mijn leven, want ik hou erg van reizen en dan heb je regelmatig weer een nieuwe spuit nodig tegen een exotische ziekte. Maar het verschil daarmee is dat het een eigen keuze is en de werking ervan vaak veel langer is. Nu begint het toch te voelen alsof je een verplicht spuit-abonnement moet nemen om volwaardig deel te blijven van de maatschappij. En dat voelt niet lekker. Zeker niet met de gedachte dat er op het begin nog werd gezegd dat het er twee zouden zijn en meer niet. Dat heeft bij mij toch ook wel het vertrouwen een beetje geschaad in onze experts.

Desondanks toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week om die derde prik te laten zetten. Vooral omdat ik geen wappie wil zijn en volwaardig deel wil blijven van de maatschappij. Niet omdat ik bang voor corona ben, want tot op de dag van vandaag ken ik nog steeds geen enkel ernstig corona geval in mijn kringen. Daar ben ik uiteraard heel blij mee en ik besef me ook dat dit voor anderen heel anders zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Michael_OsGroot schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Ik vind het lastig met dit soort indicaties dat iedereen viroloog is. Niets ten nadele van jou hoor, het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt. Maar het is voor mij als leek echt niet te doen om dit soort signalen op waarde te schatten.

Er was laatst dat onderzoek van een israeli's universiteit dat stelde dat natuurlijke infecties betere bescherming zou geven dan een vaccin. Dat onderzoek heb ik gelezen en leek in mijn ogen wel solide. Toch was er iemand (kan zn naam even niet vinden) die in het Coronatopic hier heel precies aangaf waarom dat onderzoek onvolledig was.

Zelfde over de signalen dat Omicron milder zou zijn nalv de situatie in Z-Afrika. Maar ik sprak laatst een Neuroloog in opleiding en die zei weer dat dáár weer de kanttekening geplaatst moet worden dat er hogere HIV besmettingen in Z-Afrika zijn (wat iets doet met het immuunsysteem en hoe je op de vaccins reageert), dat de bevolking jonger is, dat daar veel meer van de kwetsbaren reeds overleden zijn. En zo zullen er altijd tig van randvoorwaarden zijn die op het totaalplaatje invloed hebben. Ik kan dat allemaal niet overzien of op waarde schatten. Verder niet echt de diepte in gegaan want het bij elke bijeenkomst weer over Corona hebben begint ook te vermoeien :+

Dat is ook de reden dat ik de booster haal, kennelijk is de consensus van de experts nu dat die booster halen de beste optie is. Ook gezien de onzekerheid. Niets wat ik zelf op kan zoeken zou als leek voldoende zijn om dat onderbouwd te weerleggen.

Ik baal er van dat de booster nodig is, had liever gezien dat het niet nodig was, maar het is niet anders. Ik haal ' m later vandaag
Dit is precies de reden waarom ik tegen mensen vertel van: als je het niet begrijpt, probeer het dan niet te begrijpen want het gaat je toch niet lukken. wetenschap begrijpen is maar voor een klein groep mensen weggelegd.
Hup prikken en ga leven ipv je tijd te verdoen met het proberen te begrijpen.
Krijg je alleen maar rare theorieën van in je hoofd waarvan je denkt dat logisch is maar in werkelijkheid van geen kant deugt omdat je er onvoldoende kennis over beschikt.
En tadaa, een complot theorie is geboren.

Gedoe allemaal...

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 07-01-2022 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:31
De keuze is aan jou of je de booster haalt of niet, luister naar je hart en gevoel.
Voel je er goed bij dan doe je het, als je twijfelt wacht even en denk er goed over na.
Als je twijfelt ga onderzoek doen waarom je twijfelt.
succes!

nothing stops this train

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:25
Ik ben vandaag aan de beurt voor mijn boosterprik. Ik krijg waarschijnlijk Pfizer (leeftijd 38). Ik doe het voor de veiligheid, reizen en dat mijn QR-Code straks niet komt te vervallen op 1 februari 2022. Ik had al op 15 juni 2021 mijn eerste Pfizer en op 21 juli 2021 mijn tweede vaccinatie met Pfizer. Ik heb niet veel getwijfeld omdat ik niet bang ben voor de gevolgen en ik wil niet beperkt worden. Helaas zijn we wel in een lockdown. Afgelopen zomer met vakantie geweest en was erg gemakkelijk via Schiphol en het land van herkomst van mijn vrouw kon ik zonder PCR naar toe vliegen.

De 4e ronde komt er al aan hoor ik, in het voorjaar de eerste 4e vaccinaties en nog een ronde einde 2022, Minister de Jonge heeft tot 2023 genoeg vaccinaties ingekocht heb ik gelezen op nu.nl

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 07-01-2022 08:40 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:21
Empathy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Is die vent wel een beetje betrouwbaar? https://www.vrt.be/vrtnws...immune-escape-door-coron/

En dat blckbx is toch ook een beetje complotterig met die schreeuwerige koppen? Of ben ik dan te kort door de bocht?
Tsja, bekijk de video en oordeel zelf. Ik vind dat hetgeen hij zegt wel hout snijdt. Al die fact-check sites slaan sowieso nergens op. Feiten check je vooraf, niet achteraf. Kennen we deze nog? That didn't age well zullen we maar zeggen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4DD8B1IRoVw2rJc7pHsqT66s8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/waCANGze24YcRJM0pRQtiX7w.jpg?f=user_large

Daarnaast wordt al gauw alles dat tegen het officiële narratief ingaat als 'complot' weggezet, terwijl keer op keer bewezen is dat een groot deel wel waar bleek. Bekijk gewoon eens wat videos van BLCKBX. De presentator komt over als iemand die echt niet alles voor zoete koek slikt en ook kritische vragen stelt, waar veelal een goed onderbouwde reactie op komt.

Ik vertrouw dit soort artsen meer dan Hugo "Je weet ook niet wat er in een frikandel zit" de Jonge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

sapphire

Die-hard pruts0r

TheZeroorez schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:21:
Ik ben een dertiger en redelijk gezond. Tot nu toe altijd in 'team braaf', maar sinds deze week twijfel ik over de hoeveelheid boosters die we nog kunnen verwachten.

Persoonlijke COVID timeline:
- in de eerste golf twee weken flink ziek thuis gezeten (ademhalingsklachten)
- 2x Pfizer gehaald
- laatst was ik opnieuw besmet, dit keer heel lichte klachten

Dat laatste was voor mij bevestiging dat er behoorlijke immuniteit is ontwikkeld door die eerste drie momenten samen. So far so good. Een booster mag ik nog niet, want recent ziek geweest. Prima, geef maar aan een ander en ik haal er later eentje d:)b

Inmiddels houdt het kabinet rekening met zeker nog drie boosters tot COVID misschien voldoende endemisch is. Nu betrap ik mezelf dus op twijfels:
- Is dit nodig?
- Doen we dit vanaf de tweede of derde boosterronde niet vooral om ongevaccineerden te beschermen?
- Waarom zou ik hier aan meewerken?
- Waarom niet de rest van de wereld eerst volledig vaccineren?
- Ben ik een wappie aan het worden??

Hoe staan jullie hierin? Ik hoor graag waarom jullie vinden dat ik ongelijk heb :).
Hier ook een dertiger die twijfelt.

Ik heb eind 2020 corona gehad vrijwel zonder klachten, alsin volgens de GGD waren mijn klachten moeheid en spierpijn. Ik heb kleine kinderen dus standaard wel ergens spierpijn en moe van gebroken nachten dus mij was het niet eens opgevallen.
Daarna 2x gevaccineerd ondanks dat 1x werd aangeraden.

Sinds ongeveer die periode is mijn migraine op mysterieuze wijze geëxplodeerd. Nu ben ik bezig oorzaken weg te nemen die voor die toename van de migraine zouden kunnen zorgen en wil ik even geen nieuwe factoren introduceren.

Wat ik begrepen heb via de (para)medici op mijn werk is dat zelfs met booster ik nog besmettelijk ben en het virus kan overdragen dus daarin veranderd er niets.

Dus zou ik het puur voor mijzelf doen, mja ik geloof het wel maar sowieso voorlopig niet.

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 11:15

killercow

eth0

sapphire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Ik heb eind 2020 corona gehad vrijwel zonder klachten, alsin volgens de GGD waren mijn klachten moeheid en spierpijn. Ik heb kleine kinderen dus standaard wel ergens spierpijn en moe van gebroken nachten dus mij was het niet eens opgevallen.
Daarna 2x gevaccineerd ondanks dat 1x werd aangeraden.

Sinds ongeveer die periode is mijn migraine op mysterieuze wijze geëxplodeerd. Nu ben ik bezig oorzaken weg te nemen die voor die toename van de migraine zouden kunnen zorgen en wil ik even geen nieuwe factoren introduceren.
Je hebt kleine kinderen, met naar eigen zeggen altijd wel vermoeid en hebt regelmatig spierpijn... maar het zou zomaar aan het vaccin kunnen liggen. Yup, dat klinkt als een logische redenatie.

Voor wat betreft paramedici. Tjah, ik luister graag naar daadwerkelijke wetenschappers, en hoewel we nog heel veel niet weten, weten we wel dat men na boosteren *minder* ziek, en een *minder* hoge viral load hebben waarmee ze ook *minder* besmettelijk zijn.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DedSec85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Tsja, bekijk de video en oordeel zelf. Ik vind dat hetgeen hij zegt wel hout snijdt. Al die fact-check sites slaan sowieso nergens op. Feiten check je vooraf, niet achteraf. Kennen we deze nog? That didn't age well zullen we maar zeggen :+

[Afbeelding]

Daarnaast wordt al gauw alles dat tegen het officiële narratief ingaat als 'complot' weggezet, terwijl keer op keer bewezen is dat een groot deel wel waar bleek. Bekijk gewoon eens wat videos van BLCKBX. De presentator komt over als iemand die echt niet alles voor zoete koek slikt en ook kritische vragen stelt, waar veelal een goed onderbouwde reactie op komt.

Ik vertrouw dit soort artsen meer dan Hugo "Je weet ook niet wat er in een frikandel zit" de Jonge.
Zucht ; dit is precies zo'n rookgordijn die gebruikt wordt om alles maar in twijfel te trekken.
Update: Dit bericht beschrijft de situatie op 1 september 2020. Sinds begin 2021 pleiten een aantal EU-lidstaten voor een Europees vaccinatiepaspoort. Of dat er ook gaat komen en hoe dat er dan uit komt te zien, is onduidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Vorkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:44:
[...]

Zucht ; dit is precies zo'n rookgordijn die gebruikt wordt om alles maar in twijfel te trekken.

[...]
Precies. Iets als een complot aanmerken betekent niet dat het niet waar kan zijn maar dat er geen gegronde of rationele reden voor is om erin te geloven.

Achteraf is mooi wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Daarnaast wordt al gauw alles dat tegen het officiële narratief ingaat als 'complot' weggezet, terwijl keer op keer bewezen is dat een groot deel wel waar bleek.
Er staat hier duidelijk ongefundeerd, niet complot. Dat is nogal een verschil. Als jij beargumenteerd dat de aarde rond is omdat je dat ingefluisterd kreeg door geesten en het voelde aan je chakra's, dan is dat geen complot, maar ondanks dat je gelijk hebt, wel ongefundeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
sapphire schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Wat ik begrepen heb via de (para)medici op mijn werk is dat zelfs met booster ik nog besmettelijk ben en het virus kan overdragen dus daarin veranderd er niets.

Dus zou ik het puur voor mijzelf doen, mja ik geloof het wel maar sowieso voorlopig niet.
Natuurlijk levert een booster geen garantie op dat je niet meer besmettelijk zou zijn. Maar de kans om besmet te raken en het door te geven en de eventuele ziekteverschijnselen worden wel lager. Dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving zou ik gewoon de booster zo snel mogelijk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Alleen al het labelen van die vaccins als regulier vind ik boeiend. Maar inderdaad, die kindervaccins ja.
In dit geval was mijn vraag wat jij als regulier beschouwd.

Maar antwoord op je vraag, die heb ik allemaal en mijn kinderen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:15:
[...]

In dit geval was mijn vraag wat jij als regulier beschouwd.

Maar antwoord op je vraag, die heb ik allemaal en mijn kinderen ook.
Waarom zijn die vaccins dan anders?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 18:08
Goed topic!

Ik heb ervoor gekozen om de booster (voorlopig) nog niet te halen. In alle eerlijkheid zie ik weinig meerwaarde op dit moment. Ik ben jong, vrij fit en 2 keer gevaccineerd. Mijn meest recente prik was ~ 4 maanden geleden. Een booster zal vast iets helpen, maar volgens mij is de meerwaarde (op dit moment) niet groot voor mij. Of het wordt onwijs slecht gecommuniceerd. Bijkomend is dat de huidige boosters niet eens voor omicron ontwikkeld zijn.

Meerdere boosters
Een booster halen is toch niet zo erg? Klopt, alleen ben ik bang dat er meer ‘verplichte’ boosters komen dit jaar. Ik zie het niet zo zitten om 3 tot 4 booster te halen alleen al dit jaar. Ik word nu als het ware gedwongen om een booster te halen straks, anders verlies ik over een paar maanden mijn groene vinkje. Dat voelt wrang voor iets wat weinig meerwaarde heeft bij het verloop van de pandemie. Daarom wacht ik het liefst een paar maanden, zodat ik langer “profiteer” van mijn huidige prik. Dat betekent minder snel opnieuw boosteren.

QR
Ik ben tegen een 2G-systeem. Waar een booster voor nodig gaat zijn. De QR-pas lijkt een opstap extra versnelling te zijn naar een Digital ID. Ik heb sowieso mijn twijfels hoe een 2G-systeem gaat helpen. Al helemaal met omicron, die onwijs besmettelijk is, zelfs bij gevaccineerden. Het argument ‘je haalt een vaccin ook voor de ander’ vervalt aardig daarmee.

Tot slot kijken zijn we hier al bezig met de vierde en vijfde booster, terwijl ze in sommige landen niet eens de eerste hebben. Nee, mijn booster gaat niet opeens naar Zimbabwe als ik hem weiger. Toch voelt het enorm krom dat we ons suf staren op boosters. En de selectieve verontwaardiging voor als je hem niét haalt. Ook loop ik niet warm van hoe 'afhankelijk' we worden van farmaceutische bedrijven. Die zullen vast blij zijn met het nieuws van alle boosters.

Gevoel
Ik realiseer me dat mijn argumenten voor een deel op gevoel zitten, maar daardoor voel ik me wel minder comfortabel bij het halen. Echter vind ik de pro-booster argumenten ook niet zo sterk. Wat mij betreft is dit een compleet andere situatie dan de eerste 2 vaccinaties. Er is een grote kans dat ik het vaccin wel haal uiteindelijk: als de effectiviteit van mijn huidige vaccins meer is uitgewerkt, als er een betere booster tegen omicron beschikbaar is óf wanneer ik mijn groene vinkje verlies.

Communicatie
Wat mij stoort aan de hele booster discussie is: de warrige communicatie vanuit de overheid: waarom zijn er 3 tot 4 boosters nodig? En hoeveel helpt een booster daadwerkelijk? Ik kan niet eens makkelijk cijfers vinden. En er wordt constant gedraaid. Eerst zou je groene vinkje niet vervallen. Laat ik het zo zeggen: dat maakt de motivatie niet groter om te boosteren.

Het is niet mijn doel om iemand te overtuigen met deze post. Voor veel mensen is het denk ik zeer raadzaam om wel een booster te halen op dit moment. Het is puur een uiteenzetting over hoe ik het zie. Volgens mij ook (deels) de reden waarom de boostercampagne tegenvalt.

Grote kans dat ik de booster wel rond maart heb. Waarschijnlijk start de discussie dan opnieuw voor de tweede booster. Waarschijnlijk zal de motivatie en noodzaak zien nog minder zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 07-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb net mijn spuitje gehad en inderdaad Pfizer voelde niks en nu moet ik een kwartier wachten. Ik heb geen spijt

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 07-01-2022 09:43 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23

MsG

Forumzwerver

Hier geen nanoseconde twijfel gehad, en de booster laten zetten zodra het kon. Ik had ook alleen Jansen, die een relatieve lage bescherming kende, dus ik wilde sowieso al een tweede vaccin, zodra het kon. De tegenargumenten die ik lees en hoor zijn ook veelal de gebruikelijke en m.i. weinig steekhoudend, behalve hele specifieke bezwaren als prikangst of flauw vallen van naalden.

Wat ik zelf ook nog wel een argument vond voor vaccinatie/booster is dat je in potentie het virus minder laat rondgaan, en daarbij dus de mutatiekans enigszins indamt. Dat ik als persoon niet per definitie halfdood zou gaan op de IC, vind ik weinig relevant, immers wat is de inspanning nou. Het is een beetje alsof men moedwillig geen gordel wil dragen, omdat dat ook in heel veel gevallen gewoon goed kan gaan.

Ik had bij de spuit bijna het idee alsof er helemaal niks in zat. De naald is ook ontzettend dun. Bloedprikken voel je meer dan dit.

[ Voor 17% gewijzigd door MsG op 07-01-2022 09:49 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
MsG schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:46:
Ik had ook alleen Jansen, die een relatieve lage bescherming kende
Ik lees alleen maar dat andere vaccins in bescherming afnemen, en Janssen alleen maar beter wordt. Hoe/waar/of die beschermgraad dan kruist kan ik echter niets over vinden.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:27

NMH

Moderator General Chat
hexta schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
offtopic:
Los van of je al dan niet een booster gaat halen, respect dat je ondanks je fobie toch je basisprik gehaald hebt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23

MsG

Forumzwerver

hexta schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik lees alleen maar dat andere vaccins in bescherming afnemen, en Janssen alleen maar beter wordt. Hoe/waar/of die beschermgraad dan kruist kan ik echter niets over vinden.
Ja dat las ik later ook meer, maar volgens mij was de initiële dekking, voor zover je dat exact kunt vaststellen (oprechte vraag), flink lager.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Waarom zijn die vaccins dan anders?
Zijn zover ik weet geen rdna vaccins. En die hebben zich ook al tientallen jaren bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
Ik ga vanavond gewoon mijn booster halen. Kleine moeite. Ik heb dan ook geen problemen om m'n eigen prioriteiten even opzij te zetten in het kader van een groter belang. Zeker niet omdat ik er sterk in geloof dat dit tijdelijk is (en ja, een tijdspanne van 2-5 jaar vind ik ook nog tijdelijk) om een moeilijke situatie het hoofd te bieden.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1tUMBvNWq_HYxhz-5ffcHYXwwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cq8tFt6pxG56946mwqAxDcBG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
[...]

[Afbeelding]

Oké, dus BLCKBX moeten we een eerlijke kans geven, maar "al die fact-check sites slaan sowieso nergens op". Helder. En het slaat allemaal sowieso nergens op want NU.nl vond het op dat moment ongefundeerd dat er een coronapaspoort zou komen. Wat ook gewoon feitelijk 100% klopte op dat moment omdat er geen enkel concrete aanwijzing voor was. Wat had NU.nl op dat moment dan moeten oordelen? Dat het een feit was? Het was toch gewoon ongefundeerd op dat moment? Waarom wordt nota bene dit 100% kloppende voorbeeld telkens door alle wappies aangehaald?

Ik heb BLCKBX overigens weleens bekeken. Ik heb weinig ervaring met immunologie, dus daar durf ik mij niet over uit te spreken. Wel baart het me zorgen dat bewezen charlatan Maurice de Hond telkens als belangrijke bron en spreker wordt aangehaald. En t.a.v. de juridische onderlegging (waar ik wel veel van weet) kan ik in alle oprechtheid zeggen dat BLCKBX een grote verzameling pijnlijk onjuiste nonsens is van mensen met 0 verstand van de inrichting van de rechtstaat, de ruimte van de rechter en de betekenis van grondrechten. Het juridische gepraat bij BLCKBX bestaat vooral uit wensdenken van mensen die onrecht ervaren met een ranzig sausje van just asking questions. Echt totaal niet serieus te nemen als juridische bron. Helaas zullen de meeste kijkers dat niet door hebben.

Dus BLCKBX betrouwbaar en alle fact-check-sites niet? Dat heet dus confirmation bias.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vizzie
  • Laatst online: 23-09 08:47
Kol Nedra schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:44:
De keuze is aan jou of je de booster haalt of niet, luister naar je hart en gevoel.
Voel je er goed bij dan doe je het, als je twijfelt wacht even en denk er goed over na.
Als je twijfelt ga onderzoek doen waarom je twijfelt.
succes!
Vriendelijk bericht, maar mijn advies is luister naar je ratio en de wetenschap.

Er zijn letterlijk boeken volgeschreven waarom het meestal geen goed idee is om naar je hart en je gevoel te luisteren voor dit soort beslissingen. Thinking fast and slow is een van de meest bekende en toegankelijke voorbeelden, begin daar eens.

Naar je hart en je gevoel luisteren is een goed idee bij gevoelszaken, in de meeste andere gevallen bewijs je jezelf een grotere dienst door redelijk na te denken en te kijken wat de wetenschap ergens over te zeggen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

sapphire

Die-hard pruts0r

killercow schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Je hebt kleine kinderen, met naar eigen zeggen altijd wel vermoeid en hebt regelmatig spierpijn... maar het zou zomaar aan het vaccin kunnen liggen. Yup, dat klinkt als een logische redenatie.

Voor wat betreft paramedici. Tjah, ik luister graag naar daadwerkelijke wetenschappers, en hoewel we nog heel veel niet weten, weten we wel dat men na boosteren *minder* ziek, en een *minder* hoge viral load hebben waarmee ze ook *minder* besmettelijk zijn.
Lezen is moeilijk ;)

Ik had corona en de klachten waren vermoeidheid en spierpijn volgens de GGD.

In de periode dat ik gevaccineerd ben zijn er een aantal dingen veranderd en sinds die periode is de frequentie van mijn migraine exposief gestegen (van 1x per 1~2 maanden naar 1~2x per week).
Die mogelijke oorzaken ben ik aan het uitsluiten dus is het niet verstandig om dan weer een nieuwe factor (booster) te introduceren want dan kan ik weer overnieuw beginnen.
kraanwagen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Natuurlijk levert een booster geen garantie op dat je niet meer besmettelijk zou zijn. Maar de kans om besmet te raken en het door te geven en de eventuele ziekteverschijnselen worden wel lager. Dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving zou ik gewoon de booster zo snel mogelijk halen.
Tja daar ga je dus alweer, de één zegt dat je minder besmettelijk bent, de ander dat dit weinig verschil maakt.
Maargoed ik heb nog even om na te denken zoals ik al zei :)

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 07-01-2022 10:22 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Wat ik persoonlijk lastiger vond is dat wij hier thuis bij de eerste ronde specifiek voor Janssen hadden gekozen omdat dat geen mRNA vaccin is. Bij deze booster gister konden wij niets kiezen en hebben we Pfizer gekregen. Niet dat ik dan denk dat ik morgen licht ga geven, maar het voelt ergens toch licht onprettig dat het een onvrijwillige keuze was.
Verder voel ik me wel gewoon prima en is de eerste reactie minder erg als bij Janssen. Ik hoop vooral maar gewoon dat we met deze nieuwe prik voorlopig weer een hele tijd vooruit kunnen en dat het niet echt een strippenkaart word straks. Als wij niet op vakantie wilden deze maand naar Oostenrijk dan had ik het denk ik ook niet zo snel gedaan zolang hier in Nederland je QR code nog werkt zonder booster.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
Vizzie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Vriendelijk bericht, maar mijn advies is luister naar je ratio en de wetenschap.

Er zijn letterlijk boeken volgeschreven waarom het meestal geen goed idee is om naar je hart en je gevoel te luisteren voor dit soort beslissingen. Thinking fast and slow is een van de meest bekende en toegankelijke voorbeelden, begin daar eens.

Naar je hart en je gevoel luisteren is een goed idee bij gevoelszaken, in de meeste andere gevallen bewijs je jezelf een grotere dienst door redelijk na te denken en te kijken wat de wetenschap ergens over te zeggen heeft.
We zitten in een stadium waar het niet zo zwart-wit meer is. De meerwaarde en effectiviteit van je wel/niet laten boosteren zijn per persoon verschillend en totaal niet te vergelijken met een jaar geleden vaccineren. Is het vanuit medisch perspectief het verstandigste? Ja. Ik heb echter geen (wetenschappelijk?) bewijs gezien waarom een 20-jarige zo veel baat heeft bij een booster.

Dus om daarmee te zeggen dat alle argumenten gebaseerd op gevoel nergens op slaan, terwijl er bij een grote groep geen grote noodzaak is voor een booster, is echt te kort door de bocht. Het heeft weinig verloop op de verspreiding van het virus. We zijn tenslotte geen robots. Niet voor niets dat er zo veel reglieuzen zijn. Ook 0,0 gebaseerd op wetenschap.

Je mag je mening erover hebben en anderen goed informeren is absoluut belangrijk. Uiteindelijk blijft het een eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 30-09 15:58

OmeJoyo

This is me

Ik twijfel ook, maar mijn reden zie ik nog niet vaak voorbij komen. Na de 1e prik ben ik een week ziek geweest, na de 2e 1,5 week. Koorts, hoofdpijn, buikklachten, moeheid, algeheel klote voelen.

Ik heb daarna 2 maanden terug Corona gehad en dit voelde als een verkoudheid niet meer als dat. Nu zal dit ook komen door de vaccinaties, dat snap ik, maar ik ben dus erg bang dat ik weer een week ziek wordt van de booster. Terwijl ik wss dus wel een behoorlijke hoeveelheid antistoffen heb opgebouwd,

Ik heb overigens 2x Pfizer gehad, laatste keer dus eind juli. Momenteel wordt er bij ons in de omgeving Moderna geprikt en van de 15 die ik ken die het hebben gehad zijn er 10 stuks 2 tot 5 dagen ziek geweest. Ik vind het dus lastig om nu te kiezen uit 2 "kwaden".

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:31:
De QR-pas lijkt een opstap te zijn naar een Digital ID.
Je haalt hier correlatie en causaliteit door elkaar. Over een digitale identiteit wordt al heel lang nagedacht. Steekwoorden zijn bijv.: Self-sovereign identity, IRMA

Al in 2017 vind je de eerste aanzet voor een digitale identiteit gebaseerd op blockchain: https://sovrin.org/wp-con...lf-Sovereign-Identity.pdf

Hier zie je ook SSI in 2017 al genoemd worden in documenten van ons eigen ICTU:
https://www.ictu.nl/sites...ecosysteem_Definitief.pdf

Het is dus echt niet zo dat door corona de digitale identiteit opeens in de gedachten vorming is gekomen. Dat een digitale identiteit helpt bij corona is evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:31:
Goed topic!

Ik heb ervoor gekozen om de booster (voorlopig) nog niet te halen. In alle eerlijkheid zie ik weinig meerwaarde op dit moment. Ik ben jong, vrij fit en 2 keer gevaccineerd. Mijn meest recente prik was ~ 4 maanden geleden. Een booster zal vast iets helpen, maar volgens mij is de meerwaarde (op dit moment) niet groot voor mij. Of het wordt onwijs slecht gecommuniceerd. Bijkomend is dat de huidige boosters niet eens voor omicron ontwikkeld zijn.

Meerdere boosters
Een booster halen is toch niet zo erg? Klopt, alleen ben ik bang dat er meer ‘verplichte’ boosters komen dit jaar. Ik zie het niet zo zitten om 3 tot 4 booster te halen alleen al dit jaar. Ik word nu als het ware gedwongen om een booster te halen straks, anders verlies ik over een paar maanden mijn groene vinkje. Dat voelt wrang voor iets wat weinig meerwaarde heeft bij het verloop van de pandemie. Daarom wacht ik het liefst een paar maanden, zodat ik langer “profiteer” van mijn huidige prik. Dat betekent minder snel opnieuw boosteren.

QR
Ik ben tegen een 2G-systeem. Waar een booster voor nodig gaat zijn. De QR-pas lijkt een opstap te zijn naar een Digital ID. Ik heb sowieso mijn twijfels hoe een 2G-systeem gaat helpen. Al helemaal met omicron, die onwijs besmettelijk is, zelfs bij gevaccineerden. Het argument ‘je haalt een vaccin ook voor de ander’ vervalt aardig daarmee.

Tot slot kijken zijn we hier al bezig met de vierde en vijfde booster, terwijl ze in sommige landen niet eens de eerste hebben. Nee, mijn booster gaat niet opeens naar Zimbabwe als ik hem weiger. Toch voelt het enorm krom dat we ons suf staren op boosters. En de selectieve verontwaardiging voor als je hem niét haalt. Ook loop ik niet warm van hoe 'afhankelijk' we worden van farmaceutische bedrijven. Die zullen vast blij zijn met het nieuws van alle boosters.

Gevoel
Ik realiseer me dat mijn argumenten voor een deel op gevoel zitten, maar daardoor voel ik me wel minder comfortabel bij het halen. Echter vind ik de pro-booster argumenten ook niet zo sterk. Wat mij betreft is dit een compleet andere situatie dan de eerste 2 vaccinaties. Er is een grote kans dat ik het vaccin wel haal uiteindelijk: als de effectiviteit van mijn huidige vaccins meer is uitgewerkt, als er een betere booster tegen omicron beschikbaar is óf wanneer ik mijn groene vinkje verlies.

Communicatie
Wat mij stoort aan de hele booster discussie is: de warrige communicatie vanuit de overheid: waarom zijn er 3 tot 4 boosters nodig? En hoeveel helpt een booster daadwerkelijk? Ik kan niet eens makkelijk cijfers vinden. En er wordt constant gedraaid. Eerst zou je groene vinkje niet vervallen. Laat ik het zo zeggen: dat maakt de motivatie niet groter om te boosteren.

Het is niet mijn doel om iemand te overtuigen met deze post. Voor veel mensen is het denk ik zeer raadzaam om wel een booster te halen op dit moment. Het is puur een uiteenzetting over hoe ik het zie. Volgens mij ook (deels) de reden waarom de boostercampagne tegenvalt.

Grote kans dat ik de booster wel rond maart heb. Waarschijnlijk start de discussie dan opnieuw voor de tweede booster. Waarschijnlijk zal de motivatie en noodzaak zien nog minder zijn.
Ik kan je in principe vrij goed volgen. Waar ik wel denk dat het een beetje scheef loopt is het aantal prikken dat nodig is. Het is simpelweg nu onduidelijk. Ten eerste omdat we niet weten hoe het met de effectiviteit zit op de wat langere termijn, en ook omdat de situatie zich constant ontwikkelt. Waar we eerst dachten dat we met twee prikken de pandemie zouden verslaan, kwamen er toen allerlei varianten. Eerst delta die gedeeltelijk het immuunsysteem omzeilt en veel besmettelijker is, en nu omicron, die weer een heel ander soort virus is. Het is dus echt afwachten, en je kan niet veel meer doen dan op dit moment de beslissing maken tussen wel/niet boosteren. De rest is koffiedik kijken, al weten we ook dat de kans groot is dat het niet de laatste prik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Zijn zover ik weet geen rdna vaccins. En die hebben zich ook al tientallen jaren bewezen.
Dan neem je toch Novavax. Dat is gewoon een regulier eiwit vaccins zoals we die al jaren kennen.

En het is ook niet zo dat mRNA heel nieuw is. In vaccins misschien. Maar er wordt al sinds 1960 onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:56:
[...]

We zitten in een stadium waar het niet zo zwart-wit meer is. De meerwaarde en effectiviteit van je wel/niet laten boosteren zijn per persoon verschillend en totaal niet te vergelijken met een jaar geleden vaccineren. Is het vanuit medisch perspectief het verstandigste? Ja. Ik heb echter geen (wetenschappelijk?) bewijs gezien waarom een 20-jarige zo veel baat heeft bij een booster.

Dus om daarmee te zeggen dat alle argumenten gebaseerd op gevoel nergens op slaan, terwijl er bij een grote groep geen grote noodzaak is voor een booster, is echt te kort door de bocht. Het heeft weinig verloop op de verspreiding van het virus. We zijn tenslotte geen robots. Niet voor niets dat er zo veel reglieuzen zijn. Ook 0,0 gebaseerd op wetenschap.

Je mag je mening erover hebben en anderen goed informeren is absoluut belangrijk. Uiteindelijk blijft het een eigen keuze.
Er is geen reden om aan te nemen dat een 20-jarige geen baat bij een boost heeft, of minder dan andere groepen. Ook voor 20'ers geldt dat het vaccin nauwelijks nog neutraliserende antilichamen biedt tegen omicron, en dat een booster hier behoorlijk verandering in brengt. Dus er is qua reden om te vaccineren niets verandert ten opzichte van de eerste vaccinatieronde: voor ouderen is het erg belangrijk, en voor jongeren verklein je een klein risico nog aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Dan neem je toch Novavax. Dat is gewoon een regulier eiwit vaccins zoals we die al jaren kennen.

En het is ook niet zo dat mRNA heel nieuw is. In vaccins misschien. Maar er wordt al sinds 1960 onderzoek naar gedaan.
Nee want ik hoef geen Covid vaccin door eerder genoemde redenen in andere post.

Klopt maar hoe dit werkt op lange termijn is gewoon onzeker. Men neemt ze nu maar in een poging van Covid af te komen. De Vaccins zijn er namelijk pas een jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Arvado op 07-01-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:30:
Die keuzevrijheid is er momenteel niet. Als je nu een afspraak maakt via de website of via de telefoon kun je niet voor Novavax kiezen. Met het risico dat je dus niet op reis kunt tot Novavax wel beschikbaar is.
Volgens: https://www.rijksoverheid...heid-coronavaccin/novavax is het vaccin pas op zijn vroegst in maart beschikbaar; om maar een voorbeeld te noemen. Het is jammer genoeg niet zo dat je zelf naar de apotheek kunt en je kan laten inspuiten met het vaccin naar wens.

[ Voor 15% gewijzigd door zzzzz op 07-01-2022 11:39 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
Moderna is halve dosering, dus wellicht dat de eventuele bijwerkingen dan ook minder zijn. Ik heb weinig last gehad van mijn Moderna-booster (en best veel last van de twee eerdere vaccinaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Klopt maar hoe dit werkt op lange termijn is gewoon onzeker.
Nee hoor, dit is weer zo'n klassieke twijfelzaaier. Er is voldoende zekerheid dat dit lange termijn effect er niet is.

Kom er maar weer eens in @RoD
Nee want ik hoef geen Covid vaccin door eerder genoemde redenen in andere post.
Daar zit dan weinig rationaliteit achter, want blijkbaar vertrouw je op basis van precies dezelfde procedures en check en balances de andere in jouw woorden reguliere vaccins wel.
zzzzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Die keuzevrijheid is er momenteel niet. Als je nu een afspraak maakt via de website of via de telefoon kun je niet voor Novavax kiezen. Met het risico dat je dus niet op reis kunt tot Novavax wel beschikbaar is.
Volgens: https://www.rijksoverheid...heid-coronavaccin/novavax is het vaccin pas op zijn vroegst in maart beschikbaar; om maar een voorbeeld te noemen. Het is jammer genoeg niet zo dat je zelf naar de apotheek kunt en je kan laten inspuiten met het vaccin naar wens.
Het is al aangegeven dat die keuze er gaat komen. Nu is de bulk gewoon het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

RoD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Er is geen reden om aan te nemen dat een 20-jarige geen baat bij een boost heeft, of minder dan andere groepen. Ook voor 20'ers geldt dat het vaccin nauwelijks nog neutraliserende antilichamen biedt tegen omicron, en dat een booster hier behoorlijk verandering in brengt. Dus er is qua reden om te vaccineren niets verandert ten opzichte van de eerste vaccinatieronde: voor ouderen is het erg belangrijk, en voor jongeren verklein je een klein risico nog aanzienlijk.
Dat is volgens mij geen waar. De geheugencellen (T-cellen) van je afweersysteem kennen nog steeds het virus dankzij de eerste vaccinatieronde. Je zal zonder actieve antilichamen vast besmet kunnen worden, maar dankzij die T-cellen er toch weer snel bovenop komen.

Dat is in ieder geval zoals ik het begrijp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
RoD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Ik kan je in principe vrij goed volgen. Waar ik wel denk dat het een beetje scheef loopt is het aantal prikken dat nodig is. Het is simpelweg nu onduidelijk. Ten eerste omdat we niet weten hoe het met de effectiviteit zit op de wat langere termijn, en ook omdat de situatie zich constant ontwikkelt. Waar we eerst dachten dat we met twee prikken de pandemie zouden verslaan, kwamen er toen allerlei varianten. Eerst delta die gedeeltelijk het immuunsysteem omzeilt en veel besmettelijker is, en nu omicron, die weer een heel ander soort virus is. Het is dus echt afwachten, en je kan niet veel meer doen dan op dit moment de beslissing maken tussen wel/niet boosteren. De rest is koffiedik kijken, al weten we ook dat de kans groot is dat het niet de laatste prik is.
Ik begrijp dat het simpelweg onduidelijk is en een stuk vooruit kijken is. Het zou al helpen als dit vanuit de overheid/media duidelijker communiceert wordt. Het idee dat we per jaar 3-4 boosters nodig hebben schrikt mensen (terecht) af. Al helemaal als het elke keer moet voor een groen vinkje. Dat schiet in het verkeerde keelgat, al helemaal als de noodzaak niet duidelijk is voor sommige groepen. Ondanks het medisch misschien het meest verstandig is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
zzzzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Aangezien Novavax ook nog niet daadwerkelijk (aan Nederland) geleverd heeft, lijkt me dat ook verre van verwonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Ik begrijp dat het simpelweg onduidelijk is en een stuk vooruit kijken is. Het zou al helpen als dit vanuit de overheid/media duidelijker communiceert wordt. Het idee dat we per jaar 3-4 boosters nodig hebben schrikt mensen (terecht) af. Al helemaal als het elke keer moet voor een groen vinkje. Dat schiet in het verkeerde keelgat, al helemaal als de noodzaak niet duidelijk is voor sommige groepen. Ondanks het medisch misschien het meest logisch is. :)
Wat doet je vermoeden dat dat niet een worst case scenario is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Nee hoor, dit is weer zo'n klassieke twijfelzaaier. Er is voldoende zekerheid dat dit lange termijn effect er niet is.
Dit is klinkbare onzin. Want als een vaccin pas een jaar bestaat kan je niet zeggen wat die over 5jaar, 10 jaar, 25jaar doet. Je kan idd wat onderzoeken doen en op basis daarvan een verwachting creëren. Maar er is 0 zekerheid.
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Daar zit dan weinig rationaliteit achter, want blijkbaar vertrouw je op basis van precies dezelfde procedures en check en balances de andere in jouw woorden reguliere vaccins wel.
Je kijkt naar verkeerde eerdere post.

Dit is niet reden dat ik geen vaccin neem. Misschien even teruglezen.
Arvado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:35:

Ik zeg ook niet dat ik het niet krijg maar dat die kans heel klein is. Ik ken veel mensen die corona hebben gehad. Ook meerdere keren. Maar niemand die zegt de tweede keer was erger (ze zullen er zeker wel zijn zoals je aangeeft). Integendeel bijna altijd juist minder. Daarnaast een vaccin geeft mij ook geen garantie dat ik niet ernstig ziek wordt. Daarnaast hoor ik om me heen best wel wat mensen die echt ziek van het vaccin zelf zijn.

Daarnaast is inmiddels wel gebleken dat er van immuniteit bij het vaccin totaal geen sprake is. Ik geloof zeker dat het beschermd tegen ernstige klachten maar het bied zeker geen immuniteit, door voor anderen hoef ik het ook niet te doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Arvado op 07-01-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Je haalt hier correlatie en causaliteit door elkaar. Over een digitale identiteit wordt al heel lang nagedacht. Steekwoorden zijn bijv.: Self-sovereign identity, IRMA

Al in 2017 vind je de eerste aanzet voor een digitale identiteit gebaseerd op blockchain: https://sovrin.org/wp-con...lf-Sovereign-Identity.pdf

Hier zie je ook SSI in 2017 al genoemd worden in documenten van ons eigen ICTU:
https://www.ictu.nl/sites...ecosysteem_Definitief.pdf

Het is dus echt niet zo dat door corona de digitale identiteit opeens in de gedachten vorming is gekomen. Dat een digitale identiteit helpt bij corona is evident.
Goed punt. Ik had het beter kunnen verwoorden. Bedankt voor de toevoeging. Dat dit gebruikt wordt als opstapje of middel om het te versnellen, daar word ik niet enthousiast van. Net als überhaupt een 2G-systeem (los van de Digital ID). Al helemaal met de besmettelijkheid van omicron.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Wat doet je vermoeden dat dat niet een worst case scenario is ?
Ik kan het ook omdraaien: wat doet je vermoeden dat dit niet een best case scenario is ?
Je weet het inderdaad niet zeker.

Opgesomd:
  • De Jonge roept zelf: meerdere boosters.
  • De booster lijkt relatief snel werking te verliezen
  • De booster is niet geoptimaliseerd voor omicron.
  • Het feit dat het geroepen wordt dat opeens toch blijkt dat een booster nodig is voor een groen vinkje (eerst werd geroepen van niet). Hiermee bedoel ik dat ik ook de verwachting heb dat een tweede booster uiteindelijk 'moet'.
Dat wekt geen vertrouwen dat het bij 1 blijft. Daarom maak ik het liefst nog zo lang mogelijk gebruik van mijn groene vinkje. Over ~ 2 maanden (misschien ook wel eerder) komt dan waarschijnlijk de booster. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Fuujii op 07-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Ik kan het ook omdraaien: wat doet je vermoeden dat dit niet een best case scenario is ?
Je weet het inderdaad niet zeker.
Best case is de vraag, mocht nog vaker nodig blijken, dan hebben we ze niet ingekocht.
Maar die kans is uiteraard bijzonder klein.
Opgesomd:
  • De Jonge roept zelf: meerdere boosters.
  • Het feit dat het geroepen wordt dat opeens toch blijkt dat een booster nodig is voor een groen vinkje (eerst werd geroepen van niet).
  • De booster lijkt relatief snel werking te verliezen
  • De booster is niet geoptimaliseerd voor omicron.
Dat wekt geen vertrouwen dat het bij 1 blijft. Daarom maak ik het liefst nog zo lang mogelijk gebruik van mijn groene vinkje. Over ~ 2 maanden (misschien ook wel eerder) komt dan waarschijnlijk de booster. :)
De Jonge geeft aan wat hij heeft ingekocht, niet dat die nodig gaan zijn.
Dat boosters nodig zijn voor een groen vinkje heeft bitter weinig te maken met hoeveel boosters er uiteindelijk gezet gaan worden.
Dat bericht dat ze maar 10 weken zouden gaan werken is vrij prematuur en als het al zo zou zijn dan zitten we al richting de zomer, waarbij in het huidige tempo en besmettelijkheid waarschijnlijk iedereen nog wel een keer geinfecteerd is, vaccineert en geboosterd of niet. En aangezien we gedurende de zomer tot nu toe een duidelijke vermindering hebben gezien, is het duidelijk de vraag wat dan op voorhand boosteren daar voor zin heeft, tenzij de Omikron variant of een nieuwe variant ook hier duidelijk andere karakteristieken heeft.
Dat de huidige booster nog niet geoptimaliseerd is zou kunnen meespelen in een afweging, maar gezien het vorige punt is het nog sterk de vraag of dat veel gaat uitmaken.

Pak dan de recente historie erbij, NL is zowel bij de initiele vaccinaties niet bepaald de eerste geweest in de wereld of het snelste begonnen in de EU met de uitrol. Hetzelfde geldt voor de booster, dus met bovenstaande punten in het achterhoofd valt eerder te hopen dat ze deze keer iets meer op tijd zullen zijn.

Dus nee welke kant je het ook op probeert te draaien, ik zie je vrij stellige punt dat zoveel prikken zo vroeg mogelijk toedienen, te weten alles wat ingekocht is, het best mogelijke scenario is vanuit de overheid bezien, terwijl dat wellicht niet noodzakelijk zou zijn, veel hout snijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 07-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Dit is klinkbare onzin. Want als een vaccin pas een jaar bestaat kan je niet zeggen wat die over 5jaar, 10 jaar, 25jaar doet. Je kan idd wat onderzoeken doen en op basis daarvan een verwachting creëren. Maar er is 0 zekerheid.
Hangt ook wel een beetje van je definitie van zekerheid af. Volgens de strikte definitie van zekerheid heb je natuurlijk gelijk, maar als mens handel je in wezen altijd naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Als je zo zeker wil zijn dan moet je bijvoorbeeld ook bepaalde zaken als eten en drinken die in de afgelopen 25 jaar zijn geïntroduceerd of van receptuur zijn veranderd nuttigen omdat je pas over 25 jaar weet of je daar bijvoorbeeld kanker van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Best case is de vraag, mocht nog vaker nodig blijken, dan hebben we ze niet ingekocht.
Maar die kans is uiteraard bijzonder klein.

[...]

De Jonge geeft aan wat hij heeft ingekocht, niet dat die nodig gaan zijn.
Dat boosters nodig zijn voor een groen vinkje heeft bitter weinig te maken met hoeveel boosters er uiteindelijk gezet gaan worden.
Dat bericht dat ze maar 10 weken zouden gaan werken is vrij prematuur en als het al zo zou zijn dan zitten we al richting de zomer, waarbij in het huidige tempo en besmettelijkheid waarschijnlijk iedereen nog wel een keer geinfecteerd is, vaccineert en geboosterd of niet. En aangezien we gedurende de zomer tot nu toe een duidelijke vermindering hebben gezien, is het duidelijk de vraag wat dan op voorhand boosteren daar voor zin heeft, tenzij de Omikron variant of een nieuwe variant ook hier duidelijk andere karakteristieken heeft.
Dat de huidige booster nog niet geoptimaliseerd is zou kunnen meespelen in een afweging, maar gezien het vorige punt is het nog sterk de vraag of dat veel gaat uitmaken.

Pak dan de recente historie erbij, NL is zowel bij de initiele vaccinaties niet bepaald de eerste geweest in de wereld of het snelste begonnen in de EU met de uitrol. Hetzelfde geldt voor de booster, dus met bovenstaande punten in het achterhoofd valt eerder te hopen dat ze deze keer iets meer op tijd zullen zijn.
De tijd zal het leren. Misschien zit ik er compleet naast en heb je inderdaad gelijk (ik hoop het).
Voor mij op dit moment genoeg reden/aanwijzingen om minder haast te hebben met het boosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Patriot schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Hangt ook wel een beetje van je definitie van zekerheid af. Volgens de strikte definitie van zekerheid heb je natuurlijk gelijk, maar als mens handel je in wezen altijd naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Als je zo zeker wil zijn dan moet je bijvoorbeeld ook bepaalde zaken als eten en drinken die in de afgelopen 25 jaar zijn geïntroduceerd of van receptuur zijn veranderd nuttigen omdat je pas over 25 jaar weet of je daar bijvoorbeeld kanker van krijgt.
Klopt inderdaad. Maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is bij voedsel wat eenvoudiger dan bij vaccin's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Tuurlijk kan je dat wel en die zekerheid is er ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. En die mate van zekerheid kunnen wetenschappers geven door enkel en alleen al de techniek die wordt gebruikt goed te kennen. Een techniek die simpelweg niet in staat lange termijn effecten te sorteren. Hier een prima filmpje waarin dat duidelijk wordt uitgelegd door Marjolein van Egment, Immunoloog aan het Amsterdam UMC. Er zijn simpelweg nog nooit lange termijn effecten geweest van vaccinaties.
Je kijkt naar verkeerde eerdere post.

Dit is niet reden dat ik geen vaccin neem. Misschien even teruglezen.
Die had ik gelezen.

Ik vind het opvallend hoe de scherpte van je reacties toenemen naarmate er meer uitwisseling in dit topic plaatsvind.
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Klopt inderdaad. Maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is bij voedsel wat eenvoudiger dan bij vaccin's.
Waarom denk je dat?

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizzie
  • Laatst online: 23-09 08:47
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Je kan misschien best op rationele gronden kiezen wel of geen booster te halen, en niet iedereen zal dezelfde zaken hetzelfde gewicht toekennen (de ene 20-er kan kiezen te boosteren voor de eigen veiligheid, de ander omdat hij op skivakantie wil, de volgende omdat ze gewoon haar steentje bij wil dragen, die daarna omdat hij voor de klas staat en de 20-er daarna kiest ervoor niet te boosteren omdat hij iets onder de leden heeft waardoor het vaccin schadelijk voor hem is etc.). Daar kan ik helemaal in meegaan.

Waar ik helemaal niets mee kan en op tegen ben is mensen die zeggen ik doe x want dat voelt goed of ik doe y want m'n hart zegt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Vanwaar dat je zo absoluut alleen in empirisch bewijs lijkt te geloven ?

Terwijl Ik toch mag aannemen dat je in de rest van je leven toch wat meer doet met je opvoeding en opleiding en daarbij volop gebruikt hebt leren maken van redeneren en kennisoverdracht waardoor je een hoop onheil bespaard zal blijven in vergelijking met puur empirisch rondwandelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]
De tijd zal het leren. Misschien zit ik er compleet naast en heb je inderdaad gelijk (ik hoop het).
Voor mij op dit moment genoeg reden/aanwijzingen om minder haast te hebben met het boosteren.
Tsja ik snap niet helemaal dat je daar mee denk te bewerkstelligen.

De kans dat het de situatie in z'n totaliteit verbeterd is vrij nihil, de kans dat de overheid (afhankelijk van het verdere verloop) met meer dwang maatregelen zal komen lijkt me er juist door toenemen.

Kortom je bent met je medegenoten in mijn ogen vooral bezig weer eens een self fulfilling prophecy op te tuigen, door je kont tegen de krib te gooien, met niet meer substantiële redenen dan die ten grondslag liggen aan die prophecy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Tsja ik snap niet helemaal dat je daar mee denk te bewerkstelligen.

De kans dat het de situatie in z'n totaliteit verbeterd is vrij nihil, de kans dat de overheid (afhankelijk van het verdere verloop) met meer dwang maatregelen zal komen lijkt me er juist door toenemen.

Kortom je bent met je medegenoten in mijn ogen voor bezig weer eens een self fulfilling prophecy op te tuigen, door je kont tegen de krib te gooien, met niet meer substantiële redenen dan die ten grondslag liggen aan die prophecy.
Fair enough. Ik hoop daarmee te voorkomen dat ik straks structureel (eerder) moet boosteren om een groen vinkje te behouden, los van wat principiële punten (die absoluut minder zwaar wegen). Zie hiervoor mijn eerdere post.

Want los van mijn eigen gezondheid: hoeveel invloed heeft mijn keuze op de verdere verloop van de pandemie? Met de besmettelijkheid van omicron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:
[...]
Fair enough. Ik hoop daarmee te voorkomen dat ik straks structureel (eerder) moet boosteren om een groen vinkje te behouden, los van wat principiële punten (die absoluut minder zwaar wegen). Zie hiervoor mijn eerdere post.
Hoe dan precies, wat zou je ze dan hierdoor precies beletten (aangezien je het toch al niet zo met de overheid op lijkt te hebben) ?
Wat ze zal beletten is wat ze altijd al belet en dat is niet dit.
Want los van mijn eigen gezondheid: hoeveel invloed heeft mijn keuze op de verdere verloop van de pandemie? Met de besmettelijkheid van omicron? Mijn keuze heeft in die zin toch geen invloed op jou?
Het is de totale bijdrage van jou en je medegenoten, die het groepje in stand weet te houden met het blijven verkondigen van deze in mijn ogen dus vrij ongegronde twijfels. Het gaat dus om iets meer dan jou als eenling.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.