Verwijderd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
Interessant onderwerp.
Zelf woon ik in een buitengebied en corona lijkt hier haast niet te bestaan, of zal dit komen door de schonere lucht waardoor de mensen hier sterkere longen hebben? Het is hier in ieder geval haast onmogelijk om Corona te krijgen.
Zelf ben ik gevaccineerd met 2x Pfizer, juist omdat dit een vaccin is dat meeste bescherming geeft.
Zelf vind ik ook het vaccinatie beleid raar.
Zo was destijds mogelijk voor gene die geen zin hadden in twee prikken voor de schijn het Jansen vaccin te halen. De kranten stond er ook destijds vol mee nadelen van het Jansen vaccin wegen niet op tegen de voordelen.
Toch zijn er vervolgens hele volksstammen hier mee gevaccineerd.
Nu komen ze met als oplossing het verhaal van het boosteren. Hier bij krijgen onder ander de mensen die met Jansen gevaccineerd zijn één prik van een ander vaccin waar eigenlijk twee pikken van nodig zijn
Op deze manier hou je in stand dat er groepen mensen zijn die slecht zijn gevaccineerd. En vervolgens moeten de mensen die wel goed en netjes gevaccineerd zijn alsnog een 3de prik halen waarbij ook al bekend is dat je straks maar een QR code krijg die maar 9 maanden houdbaar is.
Dit is mijn ogen niet houdbaar en gaat nergens mee over.
Tja, het is een afweging tussen effectiviteit en overtuigen.
Effectief wil je iedereen het beste geven. Uit mijn hoofd Pfizer. Ik ben wel even los van de 'houdbaarheid' - hoe lang die goed beschermd.
Maar dan komt het overtuigen. Moet ik nu echt twee keer gaan halen? ah, het kan ook in één keer, dan kom ik wel. 65% bescherming tegen 95% bescherming neem ik dan wel voor lief. (Percentages even uit het hoofd, je snapt het idee). En zo bereik je dat mensen i.i.g. een mate van bescherming hebben, in plaats van helemaal niet.
'Groepsimmuniteit' komt nu wel rap dichterbij. Waarmee ik bedoel dat de groep die het meest in het ziekenhuis dreigt te belanden, nu rap kleiner wordt. Hetzij door voldoende bescherming, hetzij doordat ze zijn uitgestorven.
Dus de noodzaak om het virus echt in te dammen, wordt nu rap kleiner, geholpen door de 'zegen' die Omikron heet. 'Zegen', omdat die veel milder is, doordat die veel hoger in het ademhalingsstelsel lijkt te nestelen. In de keel i.p.v. diep in de bronchiën. En ook die besmetting je een 'vaccinatie' geeft, maar dan via de natuurlijke weg.
De eerste ronde was vooral gericht op iedereen minstens bescherming te geven middels geheugencellen. Het bestrijden van de daadwerkelijke infectie.
Deze wederkerende rondes zijn meer gericht op het tegengaan van besmettingen, dus het tegengaan van besmettelijkheid. Dan heb je een hogere mate van effectiviteit nodig, omdat die percentages gaan over de afweercellen: die gaan een besmetting zelf tegen, waar de geheugencellen een daadwerkelijke infectie tegengaan.
Op den duur heeft iedereen wel geheugencellen, waardoor het boosteren hopelijk niet langer nodig zal zijn en we in een status quo met het virus komen: het zal nog steeds optreden, zoals de jaarlijkse griep/verkoudheid, maar in principe zullen alleen de echt verzwakten er nog aan onderdoor gaan. De rest heeft voldoende geheugencellen om een infectie te bestrijden, waardoor de noodzaak aan afweercellen en dus het boosteren zal vervallen.
Eén of andere ***mutatie daargelaten uiteraard, God behoede ons. Did I just jinxed ourselves?
Hoop dat mijn stukkie een beetje hout snijdt, vind het zelf enigszins wat warrig na een chaotische dag, inclusief prikje #3