Tominatie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...]
Interessant wat je zegt. Maar wat vindt jij van dit soort dergelijke studies dan bijv.
"Risk of Myocarditis Following Sequential Covid-19 Vaccinations
A huge study from the University of Oxford finds the risk of myocarditis doubles with each vaccine dose in men under 40 - and is sharply higher than the risk from the coronavirus infection itself.
"In an updated self-controlled case series analysis of 42,200,614 people aged 13 years or more, we evaluate the association between COVID-19 vaccination and myocarditis, stratified by age and sex, including 10,978,507 people receiving a third vaccine dose. Myocarditis risk was increased during 1-28 days following a third dose of BNT162b2 (IRR 2.02, 95%CI 1.40, 2.91). Associations were strongest in males younger than 40 years for all vaccine types with an additional 3 (95%CI 1, 5) and 12 (95% CI 1,17) events per million estimated in the 1-28 days following a first dose of BNT162b2 and mRNA-1273, respectively"
Interresant onderzoek en zulke informatie vind ik inderdaad wel wat waard.
Echter, dit is een niet-peer-reviewed onderzoek. Ik vind in een paar minuten al wat artikelen die twijfelen aan de methodiek en conclusies en ik heb zelf niet de expertise om dit inhoudelijk te analyseren.
Indien de conclusie waar is, kan dat zeker zorgelijk zijn. óf de conclusie waar is laat ik liever over aan experts die veel meer ervaring hebben in dit onderzoeksveld dan ik. Zolang die blijven aangeven dat een booster beter is voor het individu én de samenleving hecht ik daar meer waarde aan dan één (niet peer-reviewed) onderzoek.
"Een hevigere reactie is juist een bewijs van dat je immuunsysteem reageert op de prik. Of in andere woorden, dat een eerdere blootstelling/vaccinatie heeft geholpen in het bouwen van weerstand.
(disclaimer, pijn op de borst/hartspier is wel degelijk een bekende slechte bijwerking. Als je dit hebt na een vaccinatie moet je contact opnemen met de huisarts)"
Hmm ik snap dat je lichaam kan reageren op een vaccin maar dat lijkt mij dan eerder met koorts toch? Ik heb er verder weinig verstand van. Ja de arts werd gecontacteerd en die gaf aan dat ze allergisch was. Bij de eerste twee had ze geen klachten maar dat kan dus opeens wel gebeuren. Het was iig geen fijne ervaring.
Begrijpelijk en zeer vervelend. Een allergische reactie bij een latere prik die niet voorkwam bij een eerdere prik is eigenlijk statistisch onmogelijk. In ieder geval is zo'n persoonlijke ervaring (N=1) géén reden om bij voorhand te zeggen dat je die derde prik niet wil.
Dit is iets wat veel mensen doen, afgaan op dat ene geval wat ze kennen, in plaats van afgaan op de statistiek.
Voor elk medicijn is er wel een uitzondering en een grensgeval te bedenken (al dan niet zonder causatie) maar dat weerhoudt niemand om paracetamol of ibuprofen te gebruiken (welke statistisch gezien ergere blijvende bijwerkingen hebben dan het vaccin)
"Dat mag natuurlijk, gebrek aan vertrouwen hebben, maar als je dat zo slecht hebt onderbouwd dan hoop ik dat je die overtuiging niet probeert te delen met iedereen die je kent."
Ik deel hier slechts twijfels naar aanleiding van een aantal dingen. Het is toch aantoonbaar zeker dat omicron een stuk minder enrnstig ziekmakend is, waarvoor dan nog een prikje?
Of ben jij het daar niet mee eens.
Ik begrijp deze reden beter dan andere argumenten. Ik kan het standpunt om Omicron verder te laten verspreiden ook beter accepteren gezien de mildere klachten.
Dat neemt helaas niet weg dat een snellere verspreiding ook meer mutaties, hogere belasting op het zorgstelsel en andere door mij onvoorziene effecten heeft.
Een vaccin neem ik voor de samenleving, niet alleen voor mezelf. Ik loop bijzonder weinig risico als sportieve twintiger, maar mijn moeder is wél kwetsbaar.
Daarmee wil ik met N=1 aantonen dat mensen in contact komen met kwetsbare medemensen. Als ik het risico voor anderen kan beperken dan vind ik een vaccin een kleine moeite.
Als we kijken naar bijvoorbeeld een land die ik wat nauwer volg qua verloop; Roemenië, dan zien we dat daar erg veel mensen overleden zijn in de laatste golf (grotendeels omicron). Dit komt door een minder goed georganiseerd zorgstelsel.
Juist door onze maatregelen kunnen we de belasting op de zorg relatief laag houden en daarmee het sterftecijfer drukken.
Helaas is dit een zichzelf tegenwerkend systeem bij de bevolking.
Als je veel maatregelen hebt en het gaat goed, zal een grote groep mensen zeggen "we beperken te veel"
Als je weinig maatregelen hebt (of een slecht zorgstelsel) en er gaan veel mensen dood zal een grote groep mensen zeggen "onze overheid doet te weinig"
Omdat mensen die het ergens níet mee eens zijn vaak harder roepen dan mensen die het er wel mee eens zijn, zal je een gigantisch tegengeluid horen onafhankelijk van welke keuzes en maatregelen er genomen worden.
PS: ik stel op prijs dat je werkelijk inhoudelijk reageert en zoekt naar antwoorden op je vragen. Ik zal niet actief proberen je over te halen wél een vaccin te nemen (dat is niet mijn intentie) maar ik ben wel bereid uit te leggen wat mijn meningen en beweegredenen zijn.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.