Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:
[...]
Want los van mijn eigen gezondheid: hoeveel invloed heeft mijn keuze op de verdere verloop van de pandemie? Met de besmettelijkheid van omicron?
Als hier iedereen zou zeggen niet te twijfelen zou dat een ander effect hebben op @TheZeroorez dan wanneer er vele dat beeld bevestigen. Dat is toch logisch. En iedereen die die twijfel bevestigd sterkt de andere twijfelaars in hun twijfels. Dat is hoe groepsdynamiek werkt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 18:08
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Hoe dan precies, wat zou je ze dan hierdoor precies beletten (aangezien je het toch al niet zo met de overheid op lijkt te hebben) ?
Wat ze zal beletten is wat ze altijd al belet en dat is niet dit.

[...]

Het is de totale bijdrage van jou en je medegenoten, die het groepje in stand weet te houden met het blijven verkondigen van deze in mijn ogen dus vrij ongegronde twijfels. Het gaat dus om iets meer dan jou als eenling.
Het is stand houden van wat? Maatregelen? :?
Dat zijn eerder mensen die geen vaccinaties hebben en kwetsbaar zijn door gezondheid of leeftijd.

De kans dat ik iets ernstigs overhoud aan covid is nihil. Ook heb ik nog geen duidelijke aanwijzingen of bewijs gezien van dat een booster de verspreiding van omicron fatsoenlijk tegenhoudt. Dit virus is extreem besmettelijk. Of dit wordt bijzonder slecht gecommuniceerd. Als jij me kan aantonen dat ik het fout heb: graag. Absoluut een reden om nog sneller een booster te halen.

De situatie vind ik totaal niet te vergelijken met een jaar geleden óf met de delta-variant. Je kan daarover verontwaardigd zijn, maar mijn keuze heeft volgens mij weinig impact op het verloop van de pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rub3s schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Dat is volgens mij geen waar. De geheugencellen (T-cellen) van je afweersysteem kennen nog steeds het virus dankzij de eerste vaccinatieronde. Je zal zonder actieve antilichamen vast besmet kunnen worden, maar dankzij die T-cellen er toch weer snel bovenop komen.

Dat is in ieder geval zoals ik het begrijp :D
De T-cellen zijn geen onafhankelijke component van het immuunsysteem, alles werkt met elkaar samen. Het klopt dat het T-celcomponent van de afweer nog in grotere mate bescherming biedt tegen omicron (daarom werkt Janssen ook relatief goed), maar alles tezamen genomen is je bescherming tegen omicron, onafhankelijk van de leeftijd, behoorlijk afgenomen. Een booster versterkt de afweer dan weer. Alhoewel dus niet duidelijk is voor hoe lang, de eerste schattingen vallen wat tegen (waarschijnlijk omdat er nog geen omicron-specifiek vaccin is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:32:
[...]
De situatie vind ik totaal niet te vergelijken met een jaar geleden óf met de delta-variant. Je kan daarover verontwaardigd zijn, maar mijn keuze heeft volgens mij weinig impact op het verloop van de pandemie.
Het enige wat er wordt gezegd is dat zowel klagen over de maatregelen én vaccinaties een beetje contraproductief is. De modellen van het RIVM nemen de vaccinatiegraad gewoon mee in hun afwegingen. Bij een bepaalde vaccinatiegraad worden andere maatregelen voorgesteld dan bij weer een andere graad. Dus klagen dat er strenge maatregelen zijn, maar ook geen booster willen halen is dat zelf versterkende effect.

Dat de regering een zwalkend beleid voert helpt ook niet, maar we doen het niet voor de regering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Nee hoor, dit is weer zo'n klassieke twijfelzaaier. Er is voldoende zekerheid dat dit lange termijn effect er niet is.

Kom er maar weer eens in @RoD
U vraagt, wij draaien :P Ik verwijs altijd graag naar deze post: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Als je bang bent voor lange-termijneffecten, neem dan vooral een vaccin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik begrijp dat het simpelweg onduidelijk is en een stuk vooruit kijken is. Het zou al helpen als dit vanuit de overheid/media duidelijker communiceert wordt. Het idee dat we per jaar 3-4 boosters nodig hebben schrikt mensen (terecht) af. Al helemaal als het elke keer moet voor een groen vinkje. Dat schiet in het verkeerde keelgat, al helemaal als de noodzaak niet duidelijk is voor sommige groepen. Ondanks het medisch misschien het meest verstandig is. :)
Maar we weten ook gewoon nog niet of dat medisch gezien verstandig is, dat is echt nog niet te zeggen. Nog los even van de praktische bezwaren om de hele wereld 3-4x per jaar te vaccineren. Dat is sowieso al niet te doen.

Als ik zelf een gok zou mogen wagen, zou ik zeggen dat we naar een griep-prik-achtige patroon gaan, met een jaarlijkse prik voor risicogroepen en voor wie wil, wellicht zelfs gecombineerd in hetzelfde vaccin.

Maar nogmaals, we weten het gewoon niet. Wat we nu wel weten, is dat we zonder booster niet goed beschermd zijn tegen omicron. Dat is de keuze waar we nu voor staan. Overigens heb ik zelf met een Janssen-prik en een al doorgemaakte covid-besmetting zelf ook geen haast. Ik zit zelf eigenlijk een beetje te azen op nog een tweede Janssen-prik, vanweg de vermoedelijke langere werking en het feit dat me die prik eigenlijk qua bijwerkingen goed bevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Klopt inderdaad. Maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is bij voedsel wat eenvoudiger dan bij vaccin's.
Klopt, bij die vaccin's kun je er veel makkelijker van op aan omdat de eisen zoveel strenger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Het is stand houden van wat? Maatregelen? :?
Dat zijn eerder mensen die geen vaccinaties hebben en kwetsbaar zijn door gezondheid of leeftijd.
Die leveren een dubbele bonus, maar die kunnen ook geïnfecteerd raken door jouw vermeende argumenten die vooral twijfel zaaien. Ik zie nergens door jou geuit dat diezelfde vermeende argumenten niet voor ouderen zouden gelden.
De kans dat ik iets ernstigs overhoud aan covid is nihil. Ook heb ik nog geen duidelijke aanwijzingen of bewijs gezien van dat een booster de verspreiding van omicron fatsoenlijk tegenhoudt.
Je bent al meerdere malen besmet geweest zonder ernstige bijwerkingen op korte en middellange termijn begrijp ik ? Of hoe weet je dan dat jij daar als individu niets aan over gaat houden ?
Die meneer van herstel-nl had zich ook keurig in de verkeerde groep voor z'n eigen plan weten te plaatsen (wat dan ook één van de gebreken aan dat hele plan was).
Dit virus is extreem besmettelijk. Of dit wordt bijzonder slecht gecommuniceerd. Als jij me kan aantonen dat ik het fout heb: graag. Absoluut een reden om nog sneller een booster te halen.
Deze variant zeker, waarbij het me derhalve nog meer verbaast dat je denkt dat een booster uitstellen nuttig gaat zijn. De kans dat je voordien geïnfecteerd raakt is niet bepaald afgenomen of wel ?
Kortom de keuze lijkt steeds meer te worden of je de komende zeg 2 maanden geïnfecteerd gaat raken terwijl je zo optimaal mogelijk gevaccineerd bent, of niet (door wel of niet gevaccineerd en wel of geen booster).
Hmmm vandaag maar stoppen met belasting betalen dan als eenling en alle eenlingen oproepen dat ook te doen, want elke eenling maakt immers totaal geen impact. Vervolgens mag jij gaan kijken of er nog enige overheidsdienst functioneert over enige tijd. Zo werkt je eenling schap dus niet helemaal, zeker niet bij zoiets besmettelijks als een ziekte of helaas ook desinformatie.

Vooral de omgang met risico's voor het geheel en voor het individu vindt ik je apart.
Dat de gemiddelde kans laag is voor jouw cohort lijkt er toe te leiden dat je de impact voor het individu dat in jouw cohort wel de pineut is, wat te onderschatten en die zijn er, want de kans is niet geheel nihil zoals je stelt. Anderzijds doe je de impact die je als eenling en als groep eenlingen die elkaar stimuleert , levert ook weer te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Het enige wat er wordt gezegd is dat zowel klagen over de maatregelen én vaccinaties een beetje contraproductief is. De modellen van het RIVM nemen de vaccinatiegraad gewoon mee in hun afwegingen. Bij een bepaalde vaccinatiegraad worden andere maatregelen voorgesteld dan bij weer een andere graad. Dus klagen dat er strenge maatregelen zijn, maar ook geen booster willen halen is dat zelf versterkende effect.

Dat de regering een zwalkend beleid voert helpt ook niet, maar we doen het niet voor de regering.
Ik klaag niet over maatregelen. Wél over bepaald beleid (gedaan), maar dat staat compleet los van vaccineren. Het is even kort door de bocht: maar ik heb óók mijn steentje bijgedragen door te vaccineren én mezelf structureel vaak te testen. Het is niet dat ik denk: fuck it.

Ik zeg gewoon met de huidige kennis te wachten. Ik ben niet anti-booster of iets. Als uit een studie blijkt dat een booster 90% verspreiding verhelpt, dan haal ik de booster echt wel sneller. Want FYI: ik verwacht hem sowieso wel te halen uiteindelijk. In de huidige situatie heb ik geen (wetenschappelijk) bewijs gezien wat de meerwaarde is tegen verspreiding. Dan kan er wel geroepen worden dat het eigenwijs of contraproductief is, maar júist dát is meer gebaseerd op gevoel dan feiten. En zoals ik al zei: laat me vooral zien als ik het fout heb betreft het besmettelijkheid-booster verhaal.

(En ja, het is medisch gezien nog stééds het verstandigste om wél te boosteren!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Tuurlijk kan je dat wel en die zekerheid is er ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. En die mate van zekerheid kunnen wetenschappers geven door enkel en alleen al de techniek die wordt gebruikt goed te kennen. Een techniek die simpelweg niet in staat lange termijn effecten te sorteren.
[...]
Ja dat is allemaal hele mooie techniek maar die had niet voorspeld dat er bij een klein aantal vrouwen menstruatie problemen zouden verschijnen. Ook de bloedpropjes waren van te voren niet bekend. Dus wat ik zeg je kan er hooguit een bepaalde verwachting mee creëren maar geen zekerheid.
Die had ik gelezen.

Ik vind het opvallend hoe de scherpte van je reacties toenemen naarmate er meer uitwisseling in dit topic plaatsvind.
Uit je antwoord leek het alsof je een andere post als reden in gedachten had. Vandaar nog even de quote.

Het was niet narrig bedoelt maar je hebt gelijk als ik het teruglees kan het scherp overkomen. Had het beter kunnen verwoorden.
[...]

Waarom denk je dat?
Omdat ingrediënten van voedsel veel vaker al voor allerlei andere recepten e.d. worden gebruikt, ook in combianties. Deze "type" vaccins zijn relatief nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Ja dat is allemaal hele mooie techniek maar die had niet voorspeld dat er bij een klein aantal vrouwen menstruatie problemen zouden verschijnen.
Waarvan niet met zekerheid is vastgesteld dat dit aan de vaccinaties ligt.
Ook de bloedpropjes waren van te voren niet bekend. Dus wat ik zeg je kan er hooguit een bepaalde verwachting mee creëren maar geen zekerheid.
Beide zijn geen lange termijn effecten, maar directe bijwerkingen van de vaccins. Aangezien we nu al een jaar ervaring hebben met 6 miljard prikken zijn de directe bijwerkingen inderdaad aardig bekend. Overigens nog steeds zeer zeldzame bijwerkingen.
Omdat ingrediënten van voedsel veel vaker al voor allerlei andere recepten e.d. worden gebruikt, ook in combianties. Deze "type" vaccins zijn relatief nieuw.
Punt is nu juist dat het omgekeerde waar is. Van alle ingrediënten van een vaccin is uitgebreid bekend wat het doet in je lichaam en is uitgebreid empirisch getest op werking en schadelijkheid. Voor Covid vaccins geldt dat helemaal omdat er enorm veel proefpersonen beschikbaar waren wereldwijd. Dat is ook niet gangbaar bij nieuwe vaccins. Dat soort onderzoek kan bij voedsel jammer genoeg niet, want je kan er geen zuiver dubbel blind experiment mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:38
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Ja dat is allemaal hele mooie techniek maar die had niet voorspeld dat er bij een klein aantal vrouwen menstruatie problemen zouden verschijnen. Ook de bloedpropjes waren van te voren niet bekend. Dus wat ik zeg je kan er hooguit een bepaalde verwachting mee creëren maar geen zekerheid.
Buiten dat dit twee zaken zijn die door corona komen en niet door het vaccin op zich is dit iets heel anders. Niemand voorspelt dat er geen bijwerkingen zijn.

Maar lange termijn effecten zijn gewoon ze goed als onmogelijk aangezien de techniek die gebruikt wordt er voor zorgt dat de stoffen vrijwel direct weer uit je lichaam zijn.

Daar kan je dus met veel meer zekerheid iets over zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51

Deathchant

Don't intend. Do!

Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik begrijp dat het simpelweg onduidelijk is en een stuk vooruit kijken is. Het zou al helpen als dit vanuit de overheid/media duidelijker communiceert wordt. Het idee dat we per jaar 3-4 boosters nodig hebben schrikt mensen (terecht) af. Al helemaal als het elke keer moet voor een groen vinkje. Dat schiet in het verkeerde keelgat, al helemaal als de noodzaak niet duidelijk is voor sommige groepen. Ondanks het medisch misschien het meest verstandig is. :)
Dat is kort samengevat wat ik in mijn eerste post ook al zei :)

Maar stel, je hebt geen prikangst, je hebt geen ernstige gevolgen van een prik ondervonden, je snapt dat het voor je eigen gezondheid is (je weet immers nooit hoe je immuunsysteem reageert), je snapt dat er nog steeds onzekere factoren zijn komende tijd (waardoor je niet in staat bent om een eindsituatie te overzien), waarom zou dit afschrikken?

3 boosters per jaar....dat je dat liever niet wilt voor de rest van je leven, daar kan ik in komen, maar stel je zou dat 2 of 3 jaar moeten doen (dus tijdelijke situatie), wat is daar exact het probleem als het je ook nog gratis aangeboden wordt?

Is het het logistieke ongemak, ookal is dat maar 3x/jaar? Is het omdat je de onzekerheid zat bent (waar je helemaal niks over kunt uitonderhandelen, want het is wat het is)? Is het luiheid/geen zin hebben? Is het niet stiekem toch een persoonlijk principe die zegt "de minister had beloofd dat....." wat niet nagekomen is?Wat is precies de afschrikkende drempel?

Is een oprechte vraag, want ik begrijp het namelijk niet :) Met de feiten en ook de onzekerheden die er nu liggen, ben ik juist blij met de booster-strategie, want in mijn ogen zorgt dat ervoor dat het immuunsysteem op peil blijft en ik dus weinig risico loop op ernstig ziekteverloop bij besmetting. Dáár gaat het mij om.
Het hele groene-vinkje-gebeuren zie ik als iets wat "erbij" komt, omdat mijn hoofddrijfveer is dat ik het doe voor mijn gezondheid. Dus dan is dat groene-vinkjes-gedoe niet zo'n punt voor me. Echter ben ik het ook echt niet eens met een 2G beleid, maar ik zie dat heel even los van de hoofdreden dat ik me wil laten vaccineren. Wat ik wil zeggen is, dat het heel wat headspace scheelt als je het doet om de reden waarvoor het bedoeld is en daarbij andere principes wat meer los laat, dan is de rest namelijk "slechts" de politiek eromheen wat je makkelijker van een afstandje kunt bekijken.
Ik heb dan makkelijk lullen, want doordát ik gevaccineerd ben, heb ik ook (nog) geen last van de gevolgen van die groenevinkjespolitiek.
Zoals ik al zei; ik gebruik de app echt niet. Ik log in, download de QR code als PDF en die print ik uit op papier, en ik maak een screenshot op mijn telefoon. Zolang dat gewoon kan, niks aan de hand. Zodra ze de app gaan verplichten, dan wordt het een ander verhaal waar ik dán wel weer mee deal.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Waarvan niet met zekerheid is vastgesteld dat dit aan de vaccinaties ligt.
Nee dat klopt, maar toeval bestaat niet heb ik me wel eens laten vertellen. Maar goed ik kan me wel goed voorstellen dat hierdoor vrouwen met nog een kinderwijs wel gaan twijfelen.
Beide zijn geen lange termijn effecten, maar directe bijwerkingen van de vaccins. Aangezien we nu al een jaar ervaring hebben met 6 miljard prikken zijn de directe bijwerkingen inderdaad aardig bekend. Overigens nog steeds zeer zeldzame bijwerkingen.
Nee klopt ook, maar wilde ermee zeggen dat je ook niet blind op alle technieken kan vertrouwen. Natuurlijk zijn deze mooi en goed. Maar daar komt ook niet alles mee boven water.
[...]

Punt is nu juist dat het omgekeerde waar is. Van alle ingrediënten van een vaccin is uitgebreid bekend wat het doet in je lichaam en is uitgebreid empirisch getest op werking en schadelijkheid. Voor Covid vaccins geldt dat helemaal omdat er enorm veel proefpersonen beschikbaar waren wereldwijd. Dat is ook niet gangbaar bij nieuwe vaccins. Dat soort onderzoek kan bij voedsel jammer genoeg niet, want je kan er geen zuiver dubbel blind experiment mee doen.
Ben ik helemaal mee eens. Inderdaad van de losse ingrediënten is genoeg bekend. Maar de combinatie als Covid vaccin valt het kennelijk tegen omdat er toch dingen gebeuren die niet voorzien waren. Maar goed dan kom je eigenlijk op hetzelfde punt terug waarvan volgens mij de conclusie is dat jij blind op de voorafgaande testen en proeven vertrouwd en ik minder.

Maar zoals gezegd is dat niet mijn hoofdreden om geen prikkie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Hoi Fuujii! Grootste deel van 't verhaal ben ik met je eens, QR-maatschappij is schijnveiligheid o.a. Wellicht helpt deze post over antistoffen je nog wel qua inzicht, kwam van een huisarts. brothermaynard in "Help, ik ben boostertwijfelaar"

Zelf hoef ik ook geen 4 boosters per jaar, die van gisteren heb ik laten zetten vanwege de bijzonder snelle opmars van Omikron en daar wil ik goed op voorbereid zijn, omdat ik ervan uit ga het wel te gaan krijgen door mijn werk en collega's in de buurt. Rond de lente gaan de temperaturen een stuk omhoog, dan gaat de kans op transmissie daardoor en door mogelijk betere maatregelen op 't gebied van ventilatie ook omlaag en geloof ik het wel verder.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Nee dat klopt, maar toeval bestaat niet heb ik me wel eens laten vertellen. Maar goed ik kan me wel goed voorstellen dat hierdoor vrouwen met nog een kinderwijs wel gaan twijfelen.
Je begint nu langzaam allerlei desinformatie te gebruiken in je antwoorden, waarvan ook nog maar de vraag is of @RoD het laat staan, omdat het zo'n grote onzin is. Dat is wat ik eerder aangaf wat me verbaasd. Dat hoe langer we hier discussiëren, hoe meer er naar desinformatie wordt gegrepen. Desinformatie die met één simpele zoekopdracht genoeg betrouwbare informatie oplevert.

Ik snap die vrouwen dus niet, want juist vrouwen met een kinderwens zijn er bij gebaat om gevaccineerd te zijn. Het vaccin heeft geen invloed op je vruchtbaarheid, maar Corona kan wél hele ernstige gevolgen hebben voor je een zwangerschap en daarmee ongeboren kind. Tot aan vroeggeboorte terwijl je zelf in coma ligt:
https://ggdgm.nl/uitgeleg...tbaarheid-en-zwangerschap
https://www.volkskrant.nl...zich-vaccineren~ba2129a9/
Nee klopt ook, maar wilde ermee zeggen dat je ook niet blind op alle technieken kan vertrouwen. Natuurlijk zijn deze mooi en goed. Maar daar komt ook niet alles mee boven water.
Dat kan je dus wel en dat bewijzen de corona vaccinaties ook. Er zijn 6 miljard prikken gezet en maar een handvol milde bijwerkingen gemeld. In zeer zeldzame gevallen leidt dat tot de dood, maar waar nu behandelingen voor zijn.
Ben ik helemaal mee eens. Inderdaad van de losse ingrediënten is genoeg bekend. Maar de combinatie als Covid vaccin valt het kennelijk tegen omdat er toch dingen gebeuren die niet voorzien waren.
Dat valt helemaal niet tegen. Zie mijn vorige punt. Na 6 miljard zijn er nauwelijks serieuze bijwerkingen gemeld en is de effectiviteit hoger dan men ooit had durven dromen: 99.9% bescherming tegen ziekenhuisopname en ernstige ziekte. Dat komt niet vaak voor in de medische wetenschap. Alleen jammer van die mutaties.
Maar goed dan kom je eigenlijk op hetzelfde punt terug waarvan volgens mij de conclusie is dat jij blind op de voorafgaande testen en proeven vertrouwd en ik minder.
Ja ook, want anders had je niet alle Rijksvaccinatieprogramma vaccins genomen. Nogmaals, het is exact dezelfde wetenschap, procedures, check & balances die deze vaccins hebben doorlopen, waarbij deze vaccins ook nog eens in de periode tot toelating de mogelijkheid hebben gehad tot vele malen grotere en diversere populatie en proefpersonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Vanwaar dat je zo absoluut alleen in empirisch bewijs lijkt te geloven ?

Terwijl Ik toch mag aannemen dat je in de rest van je leven toch wat meer doet met je opvoeding en opleiding en daarbij volop gebruikt hebt leren maken van redeneren en kennisoverdracht waardoor je een hoop onheil bespaard zal blijven in vergelijking met puur empirisch rondwandelen ?
Ja dit stoot me btj tegen de borst. Jij gaat van ene naar andere uiterste. Het is trouwens ook offtopic.

Ik geloof daar niet absoluut alleen in. Alleen bij deze vaccin vind ik het wel grotere waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 16:45

dragonhaertt

@_'.'

Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Nee dat klopt, maar toeval bestaat niet heb ik me wel eens laten vertellen.
Mensen zijn alleen inherent bijzonder slecht in het inschatten van de toeval.
Als je 90% van de bevolking een medicijn geeft, dan krijg je geheid alle klachten die ze daarna ervaren te horen, onafhankelijk van correlatie of causatief.
[...]

[...]

Ben ik helemaal mee eens. Inderdaad van de losse ingrediënten is genoeg bekend. Maar de combinatie als Covid vaccin valt het kennelijk tegen omdat er toch dingen gebeuren die niet voorzien waren. Maar goed dan kom je eigenlijk op hetzelfde punt terug waarvan volgens mij de conclusie is dat jij blind op de voorafgaande testen en proeven vertrouwd en ik minder.

Maar zoals gezegd is dat niet mijn hoofdreden om geen prikkie te halen.
Ik snap dat dat niet jouw hoofdreden is, maar voor veel mensen is dit wél een sterk argument om het niet te halen.
Helaas is het lastig om dergelijke slecht onderbouwde redenen de wereld uit te helpen, hoeveel experts je er ook naar laat kijken.

De werking van het vaccin is bekend, ook in deze combinatie van ingrediënten. Niet alleen is het grondig onderzocht, we hebben onderhand zo'n grote testgroep dat het waarschijnlijk het meest geteste individuele vaccin ooit is.

Dit is een schuine helling naar "alle vaccins zijn gevaarlijk" terwijl ook die vaccins emperisch bewezen zijn en een groot deel van verwoestende en besmettelijke ziektes helpen voorkomen (of zelfs volledig hebben uitgeroeid)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Je begint nu langzaam allerlei desinformatie te gebruiken in je antwoorden, waarvan ook nog maar de vraag is of @RoD het laat staan, omdat het zo'n grote onzin is. Dat is wat ik eerder aangaf wat me verbaasd. Dat hoe langer we hier discussiëren, hoe meer er naar desinformatie wordt gegrepen. Desinformatie die met één simpele zoekopdracht genoeg betrouwbare informatie oplevert.

Ik snap die vrouwen dus niet, want juist vrouwen met een kinderwens zijn er bij gebaat om gevaccineerd te zijn. Het vaccin heeft geen invloed op je vruchtbaarheid, maar Corona kan wél hele ernstige gevolgen hebben voor je een zwangerschap en daarmee ongeboren kind. Tot aan vroeggeboorte terwijl je zelf in coma ligt:

[...]

Dat kan je dus wel en dat bewijzen de corona vaccinaties ook. Er zijn 6 miljard prikken gezet en maar een handvol milde bijwerkingen gemeld. In zeer zeldzame gevallen leidt dat tot de dood.

[...]

Dat valt helemaal niet tegen. Zie mijn vorige punt. Na 6 miljard zijn er nauwelijks serieuze bijwerkingen gemeld en is de effectiviteit hoger dan men ooit had durven dromen: 99.9% bescherming tegen ziekenhuisopname en ernstige ziekte. Dat komt niet vaak voor in de medische wetenschap. Alleen jammer van die mutaties.

[...]

Ja ook, want anders had je niet alle Rijksvaccinatieprogramma vaccins genomen. Nogmaals, het is exact dezelfde wetenschap, procedures, check & balances die deze vaccins hebben doorlopen, waarbij deze vaccins ook nog eens in de periode tot toelating de mogelijkheid hebben gehad tot vele malen grotere en diversere populatie en proefpersonen.
Hmm, het is toch wel typisch, want ook mensen in mijn directe omgeving (vrouwelijke collega's) gaven in gesprekken aan dat er wel ièts is veranderd na de vaccinaties die ze kregen. En dit zijn wel de serieuze types die niet naar vage websites grijpen voor hun info, maar ook GGD-powered zijn. N=1 gaat helaas niet op in dit geval, er zouden toch dingen om zijn geslagen in de cycli. Op die manier kan ik mij zeker voorstellen dat vrouwen met een kinderwens toch wel oppassen, hoewel het ironisch genoeg inderdaad goed is voor het kind dat de moeder gevaccineerd is, gezien er forse schade ontstaat aan de placenta en bloedvaten, hoewel dat proces ook nog niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
Is er al wat bekend over overdracht van bescherming van moeder op kind? Maakt vaccinatie tijdens zwangerschap dat het kind 'ingeënt' geboren wordt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:06:
Is er al wat bekend over overdracht van bescherming van moeder op kind? Maakt vaccinatie tijdens zwangerschap dat het kind 'ingeënt' geboren wordt?
Ja, de antilichamen gaan over de placenta heen naar het kind. Zijn een aantal studies van verschenen. Hier een samenvattinkje van Reuters van een van de studies: https://www.reuters.com/b...bodies-babies-2021-09-24/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:02:
[...]
Ja dit stoot me btj tegen de borst. Jij gaat van ene naar andere uiterste. Het is trouwens ook offtopic.

Ik geloof daar niet absoluut alleen in. Alleen bij deze vaccin vind ik het wel grotere waarde hebben.
Het lijkt mij dat jouw post:
Dit is klinkbare onzin. Want als een vaccin pas een jaar bestaat kan je niet zeggen wat die over 5jaar, 10 jaar, 25jaar doet. Je kan idd wat onderzoeken doen en op basis daarvan een verwachting creëren. Maar er is 0 zekerheid.
betrekkelijk absoluut is in het afwijzen van de opgedane kennis rond de techniek en de wijze waarop deze werkt en als afgeleide daarvan de waarschijnlijkheid van het optreden van bijwerkingen op de lange termijn (in tegenstelling tot bijwerkingen op de kortere termijn).

Alle zekerheid die je wilt lijkt te moeten komen uit empirisch onderzoek wat alleen kan geschieden na de perioden die je stelt. Waarbij je dus min of meer stelt dat je nooit een vaccin zou kunnen nemen omdat er altijd nog onzekerheid is omdat er altijd nog een langere periode te stellen is waarover je zekerheid zou willen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Racing_Reporter schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Hmm, het is toch wel typisch, want ook mensen in mijn directe omgeving (vrouwelijke collega's) gaven in gesprekken aan dat er wel ièts is veranderd na de vaccinaties die ze kregen. En dit zijn wel de serieuze types die niet naar vage websites grijpen voor hun info, maar ook GGD-powered zijn. N=1 gaat helaas niet op in dit geval, er zouden toch dingen om zijn geslagen in de cycli. Op die manier kan ik mij zeker voorstellen dat vrouwen met een kinderwens toch wel oppassen, hoewel het ironisch genoeg inderdaad goed is voor het kind dat de moeder gevaccineerd is, gezien er forse schade ontstaat aan de placenta en bloedvaten, hoewel dat proces ook nog niet helemaal duidelijk is.
Je hoort inderdaad geregeld klachten over veranderende menstruatie-cycli na vaccinatie. Het is nog niet vastgesteld dat het aan het vaccin ligt, maar het zou best wel eens kunnen. Er zijn behoorlijk wat rapporten, ook van vrouwen die normaal een stabiele cyclus hebben (er is nogal wat variatie in de cycli dus er zit ook veel "ruis" tussen de rapporten). Daarnaast is het bekend dat je van vaccinaties een tijdelijk verstoorde cyclus kan krijgen. Dat komt omdat activatie van het immuunsysteem de cyclus tijdelijk in de war kan schoppen.

Dat is verder ook niet zo erg. Bij een verkoudheid maken we ons er ook niet druk om, bijvoorbeeld. En bovendien valt het dan minder op. Met vruchtbaarheid en schade aan een ongeboren kind heeft dat dan weer niets te maken. Maar ik snap ook dat het voor vrouwen gevoelsmatig dicht bij elkaar ligt. Echter, dat is gewoon goed uitgezocht. En we weten dat vrouwen die zwanger zijn veel risico lopen op ernstige Covid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Antilichamen (als gevolg van een MRNA vaccin) worden erg goed doorgegeven door de placenta en borstmelk.
Dit geeft een goede tijdelijke bescherming voor een baby, maar is maar een deel van de bescherming.

Voor het opbouwen van B-geheugen cellen is een vaccinatie op de leeftijd van 6 maanden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

RoD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Je hoort inderdaad geregeld klachten over veranderende menstruatie-cycli na vaccinatie. Het is nog niet vastgesteld dat het aan het vaccin ligt, maar het zou best wel eens kunnen. Er zijn behoorlijk wat rapporten, ook van vrouwen die normaal een stabiele cyclus hebben (er is nogal wat variatie in de cycli dus er zit ook veel "ruis" tussen de rapporten). Daarnaast is het bekend dat je van vaccinaties een tijdelijk verstoorde cyclus kan krijgen. Dat komt omdat activatie van het immuunsysteem de cyclus tijdelijk in de war kan schoppen.

Dat is verder ook niet zo erg. Bij een verkoudheid maken we ons er ook niet druk om, bijvoorbeeld. En bovendien valt het dan minder op. Met vruchtbaarheid en schade aan een ongeboren kind heeft dat dan weer niets te maken. Maar ik snap ook dat het voor vrouwen gevoelsmatig dicht bij elkaar ligt. Echter, dat is gewoon goed uitgezocht. En we weten dat vrouwen die zwanger zijn veel risico lopen op ernstige Covid.
Goed gebalanceerde post, +1. Extra toevoeging: voor vrouwen die net zwanger zijn, eerste/tweede trimester, is covid meer bijzaak. Pas als ze verderop in de pregnancy zitten, neemt het risico op een ernstiger beloop significanter toe. Heeft ook met de druk op organen etc te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tominatie
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik twijfel ook. Ben 2x geprikt maar ik heb geen behoefte aan ieder jaar een prikkie eigenlijk. Doe dat maar bij de 50+ die dat eventueel willen.
Ik hoorde ook van een andere 2x gevaccineerde dat hij zich heeft laten testen op antistof tegen covid en dat het gewoon niet meer aanwezig was. Dus al vrij snel na vaccineren heb je d'r al geen reet meer aan.

Daarnaast zie ik van dichtbij mensen die "opeens" allergisch zijn voor het derde prikje. Die krijgen hele nare klachten als benauwd(dikke keel) en tong, pijn op de borst, etc.
Mijn moeder bijvoorbeeld ook, die is daardoor echt angstig geworden en het was geen pretje.

Daardoor voel ik ook enige angst richting het derde prikje. Ook omdat het voor mijn idee niet perséé nodig is voor een jonge gezonde gast. Zeker nu omicron nauwelijks ernstig ziekmakend is.

Twijfels twijfels. Ergens heb ik veel vertrouwen in de wetenschap, maar ik vind het lastig om mij te motiveren voor een derde prik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

psy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:03:
Mijn boosterprik was ook geen fijne ervaring. Pfizer 2x stelde niets voor, maar Moderna als booster krijgen vond mijn lichaam dus helemaal niet fijn. Een dikke dag goed ziek van geweest.
Maar ik zie de voordelen er wel van, ook qua timing nu we nog vol in de winter zitten.
Zondag de Moderna Booster gehad en maandag lichte griep qua bijwerkingen. Was redelijk ziek en pas dinsdag werd het weer beter.

Zit ik te wachten op meer boosters in de toekomst? Niet echt. Ga ik ze nemen? Zeker. In mijn ogen, de enige wijze om uit deze pandemie te komen met zijn allen. Niets doen is geen optie, net als alles open gooien en net doen alsof het niet meer bestaat. Lastig? Zeker. Handig? Nee, zeer zeker niet. Worden er fouten gemaakt qua beleid? Ja zeker. Kan ik het beter doen? Zeker niet. Achteraf is het altijd makkelijk oordelen, zou niet graag in de schoenen van de huidige beleidsmakers staan. Vaak wordt vergeten dat de laatste grote viruspandemie al 100 jaar geleden was. En de wereld is heel erg veranderd sinds die tijd qua reizen en vermenging van bevolkingsgroepen.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben, zijn eigen overtuiging hebben waarom wel of niet halen. Ik probeer zoveel mogelijk afstand te houden, mijd grotere bijeenkomsten en doe voor de rest gewoon mijn ding. Ik "zondig" soms ook wel eens, maar probeer mij zoveel mogelijk aan de regels te houden. Ik heb mogelijk corona gehad in de eerste maanden van 2020. Geen positieve test, maar wel alle symptomen, waaronder een dikke maand geen reuk en smaak. Vorig jaar zomer Janssen vaccinatie gehad, volgende dag lichte klachten. Nu een kleine 2 dagen ziek geweest.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tominatie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:30:
[...]
Ik hoorde ook van een andere 2x gevaccineerde dat hij zich heeft laten testen op antistof tegen covid en dat het gewoon niet meer aanwezig was. Dus al vrij snel na vaccineren heb je d'r al geen reet meer aan.
Antistoffen zijn niet de enige vorm van immuniteit die je opbouwt. Juist het aanmaken van B-geheugen cellen zorgen voor langdurige bescherming.
Stop alstublieft met dit fabeltje verspreiden, dit is gewoonweg aantoonbaar niet waar.
Daarnaast zie ik van dichtbij mensen die "opeens" allergisch zijn voor het derde prikje. Die krijgen hele nare klachten als benauwd(dikke keel) en tong, pijn op de borst, etc.
Mijn moeder bijvoorbeeld ook, die is daardoor echt angstig geworden en het was geen pretje.
Een hevigere reactie is juist een bewijs van dat je immuunsysteem reageert op de prik. Of in andere woorden, dat een eerdere blootstelling/vaccinatie heeft geholpen in het bouwen van weerstand.

(disclaimer, pijn op de borst/hartspier is wel degelijk een bekende slechte bijwerking. Als je dit hebt na een vaccinatie moet je contact opnemen met de huisarts)
Daardoor voel ik ook enige angst richting het derde prikje. Ook omdat het voor mijn idee niet perséé nodig is voor een jonge gezonde gast. Zeker nu omicron nauwelijks ernstig ziekmakend is.

Twijfels twijfels. Ergens heb ik veel vertrouwen in de wetenschap, maar ik vind het lastig om mij te motiveren voor een derde prik.
Dat mag natuurlijk, gebrek aan vertrouwen hebben, maar als je dat zo slecht hebt onderbouwd dan hoop ik dat je die overtuiging niet probeert te delen met iedereen die je kent.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 07-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Wat staat er aan desinformatie in dan? Ik zeg enkel dat ik me voor kan stellen dat vrouwen eraan twijfelen. Feit is dat er er klachten over zijn. https://www.lareb.nl/news...ornissen-na-coronavaccins Zijn raar als het verwijdert zou worden.

[...]

Dat kan je dus wel en dat bewijzen de corona vaccinaties ook. Er zijn 6 miljard prikken gezet en maar een handvol milde bijwerkingen gemeld. In zeer zeldzame gevallen leidt dat tot de dood, maar waar nu behandelingen voor zijn.
Dus kan het niet.
Mooie cijfers idd, maar dat is tot op heden.
Die zijn dus al empirisch bewezen.

Maar 't wordt weer druk op werk. Dus ik stop de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tominatie
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Antistoffen zijn niet de enige vorm van immuniteit die je opbouwt. Juist het aanmaken van B-geheugen cellen zorgen voor langdurige bescherming.
Stop alstublieft met dit fabeltje verspreiden, dit is gewoonweg aantoonbaar niet waar.

[...]

Een hevigere reactie is juist een bewijs van dat je immuunsysteem reageert op de prik. Of in andere woorden, dat een eerdere blootstelling/vaccinatie heeft geholpen in het bouwen van weerstand.

(disclaimer, pijn op de borst/hartspier is wel degelijk een bekende slechte bijwerking. Als je dit hebt na een vaccinatie moet je contact opnemen met de huisarts)

[...]

Dat mag natuurlijk, gebrek aan vertrouwen hebben, maar als je dat zo slecht hebt onderbouwd dan hoop ik dat je die overtuiging niet probeert te delen met iedereen die je kent.
Interessant wat je zegt. Maar wat vindt jij van dit soort dergelijke studies dan bijv.

"Risk of Myocarditis Following Sequential Covid-19 Vaccinations

A huge study from the University of Oxford finds the risk of myocarditis doubles with each vaccine dose in men under 40 - and is sharply higher than the risk from the coronavirus infection itself.

"In an updated self-controlled case series analysis of 42,200,614 people aged 13 years or more, we evaluate the association between COVID-19 vaccination and myocarditis, stratified by age and sex, including 10,978,507 people receiving a third vaccine dose. Myocarditis risk was increased during 1-28 days following a third dose of BNT162b2 (IRR 2.02, 95%CI 1.40, 2.91). Associations were strongest in males younger than 40 years for all vaccine types with an additional 3 (95%CI 1, 5) and 12 (95% CI 1,17) events per million estimated in the 1-28 days following a first dose of BNT162b2 and mRNA-1273, respectively"

"Een hevigere reactie is juist een bewijs van dat je immuunsysteem reageert op de prik. Of in andere woorden, dat een eerdere blootstelling/vaccinatie heeft geholpen in het bouwen van weerstand.

(disclaimer, pijn op de borst/hartspier is wel degelijk een bekende slechte bijwerking. Als je dit hebt na een vaccinatie moet je contact opnemen met de huisarts)"

Hmm ik snap dat je lichaam kan reageren op een vaccin maar dat lijkt mij dan eerder met koorts toch? Ik heb er verder weinig verstand van. Ja de arts werd gecontacteerd en die gaf aan dat ze allergisch was. Bij de eerste twee had ze geen klachten maar dat kan dus opeens wel gebeuren. Het was iig geen fijne ervaring.

"Dat mag natuurlijk, gebrek aan vertrouwen hebben, maar als je dat zo slecht hebt onderbouwd dan hoop ik dat je die overtuiging niet probeert te delen met iedereen die je kent."

Ik deel hier slechts twijfels naar aanleiding van een aantal dingen. Het is toch aantoonbaar zeker dat omicron een stuk minder enrnstig ziekmakend is, waarvoor dan nog een prikje?
Of ben jij het daar niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15:02
Tominatie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...] Het is toch aantoonbaar zeker dat omicron een stuk minder enrnstig ziekmakend is, waarvoor dan nog een prikje?
Hij is wel een stuk besmettelijker, en de vaccinatiegraad is nog te laag om verspreiden vanzelf te laten uitdoven. Er is en blijft een kleine groep die geen vaccinaties kan krijgen, en die wil je ook bescherming van de besmettelijkste variant tot nu toe.

Ik ben het ermee eens dat naarmate het vooral de antivaxxers zijn die in het ziekenhuis komen, we ons mogen afvragen of we daar nu zoveel moeite voor moeten doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tominatie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Interessant wat je zegt. Maar wat vindt jij van dit soort dergelijke studies dan bijv.

"Risk of Myocarditis Following Sequential Covid-19 Vaccinations

A huge study from the University of Oxford finds the risk of myocarditis doubles with each vaccine dose in men under 40 - and is sharply higher than the risk from the coronavirus infection itself.

"In an updated self-controlled case series analysis of 42,200,614 people aged 13 years or more, we evaluate the association between COVID-19 vaccination and myocarditis, stratified by age and sex, including 10,978,507 people receiving a third vaccine dose. Myocarditis risk was increased during 1-28 days following a third dose of BNT162b2 (IRR 2.02, 95%CI 1.40, 2.91). Associations were strongest in males younger than 40 years for all vaccine types with an additional 3 (95%CI 1, 5) and 12 (95% CI 1,17) events per million estimated in the 1-28 days following a first dose of BNT162b2 and mRNA-1273, respectively"
Interresant onderzoek en zulke informatie vind ik inderdaad wel wat waard.
Echter, dit is een niet-peer-reviewed onderzoek. Ik vind in een paar minuten al wat artikelen die twijfelen aan de methodiek en conclusies en ik heb zelf niet de expertise om dit inhoudelijk te analyseren.

Indien de conclusie waar is, kan dat zeker zorgelijk zijn. óf de conclusie waar is laat ik liever over aan experts die veel meer ervaring hebben in dit onderzoeksveld dan ik. Zolang die blijven aangeven dat een booster beter is voor het individu én de samenleving hecht ik daar meer waarde aan dan één (niet peer-reviewed) onderzoek.
"Een hevigere reactie is juist een bewijs van dat je immuunsysteem reageert op de prik. Of in andere woorden, dat een eerdere blootstelling/vaccinatie heeft geholpen in het bouwen van weerstand.

(disclaimer, pijn op de borst/hartspier is wel degelijk een bekende slechte bijwerking. Als je dit hebt na een vaccinatie moet je contact opnemen met de huisarts)"

Hmm ik snap dat je lichaam kan reageren op een vaccin maar dat lijkt mij dan eerder met koorts toch? Ik heb er verder weinig verstand van. Ja de arts werd gecontacteerd en die gaf aan dat ze allergisch was. Bij de eerste twee had ze geen klachten maar dat kan dus opeens wel gebeuren. Het was iig geen fijne ervaring.
Begrijpelijk en zeer vervelend. Een allergische reactie bij een latere prik die niet voorkwam bij een eerdere prik is eigenlijk statistisch onmogelijk. In ieder geval is zo'n persoonlijke ervaring (N=1) géén reden om bij voorhand te zeggen dat je die derde prik niet wil.
Dit is iets wat veel mensen doen, afgaan op dat ene geval wat ze kennen, in plaats van afgaan op de statistiek.
Voor elk medicijn is er wel een uitzondering en een grensgeval te bedenken (al dan niet zonder causatie) maar dat weerhoudt niemand om paracetamol of ibuprofen te gebruiken (welke statistisch gezien ergere blijvende bijwerkingen hebben dan het vaccin)
"Dat mag natuurlijk, gebrek aan vertrouwen hebben, maar als je dat zo slecht hebt onderbouwd dan hoop ik dat je die overtuiging niet probeert te delen met iedereen die je kent."

Ik deel hier slechts twijfels naar aanleiding van een aantal dingen. Het is toch aantoonbaar zeker dat omicron een stuk minder enrnstig ziekmakend is, waarvoor dan nog een prikje?
Of ben jij het daar niet mee eens.
Ik begrijp deze reden beter dan andere argumenten. Ik kan het standpunt om Omicron verder te laten verspreiden ook beter accepteren gezien de mildere klachten.
Dat neemt helaas niet weg dat een snellere verspreiding ook meer mutaties, hogere belasting op het zorgstelsel en andere door mij onvoorziene effecten heeft.

Een vaccin neem ik voor de samenleving, niet alleen voor mezelf. Ik loop bijzonder weinig risico als sportieve twintiger, maar mijn moeder is wél kwetsbaar.
Daarmee wil ik met N=1 aantonen dat mensen in contact komen met kwetsbare medemensen. Als ik het risico voor anderen kan beperken dan vind ik een vaccin een kleine moeite.

Als we kijken naar bijvoorbeeld een land die ik wat nauwer volg qua verloop; Roemenië, dan zien we dat daar erg veel mensen overleden zijn in de laatste golf (grotendeels omicron). Dit komt door een minder goed georganiseerd zorgstelsel.
Juist door onze maatregelen kunnen we de belasting op de zorg relatief laag houden en daarmee het sterftecijfer drukken.

Helaas is dit een zichzelf tegenwerkend systeem bij de bevolking.
Als je veel maatregelen hebt en het gaat goed, zal een grote groep mensen zeggen "we beperken te veel"
Als je weinig maatregelen hebt (of een slecht zorgstelsel) en er gaan veel mensen dood zal een grote groep mensen zeggen "onze overheid doet te weinig"

Omdat mensen die het ergens níet mee eens zijn vaak harder roepen dan mensen die het er wel mee eens zijn, zal je een gigantisch tegengeluid horen onafhankelijk van welke keuzes en maatregelen er genomen worden.

PS: ik stel op prijs dat je werkelijk inhoudelijk reageert en zoekt naar antwoorden op je vragen. Ik zal niet actief proberen je over te halen wél een vaccin te nemen (dat is niet mijn intentie) maar ik ben wel bereid uit te leggen wat mijn meningen en beweegredenen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tominatie
  • Niet online
Thx voor de moeite @dragonhaertt
Ik ben slechts student die na twee vaccinaties twijfelt of het nog nut heeft. Dit wordt ook nog enigszins gevoed door angst ivm dat soort dergelijke onderzoeken. Het is echt een enorme hoeveelheid informatie, verschillende onderzoeken, verdeeldheid, meningen etc.

Ik vind het maar een lastige situatie. Ook omdat ik dan denk, straks neem ik de derde en staat de vierde alweer klaar. Maar dan lees je ook weer verhalen van mensen die covid hebben doorgemaakt en nu flink lang moeten revalideren etc.

Ik nam het vaccin in eerste instantie toentertijd ook voor mijn kwetsbare moeder inderdaad. Nouja hopen dat de situatie zichzelf oplost door een virus wat steeds minder ziekmakend wordt. Omicron is in dat geval een mooie stap lijkt het, ondanks de besmettelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tominatie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:22:
Thx voor de moeite @dragonhaertt
Ik ben slechts student die na twee vaccinaties twijfelt of het nog nut heeft. Dit wordt ook nog enigszins gevoed door angst ivm dat soort dergelijke onderzoeken. Het is echt een enorme hoeveelheid informatie, verschillende onderzoeken, verdeeldheid, meningen etc.

Ik vind het maar een lastige situatie. Ook omdat ik dan denk, straks neem ik de derde en staat de vierde alweer klaar.
Dat zit er inderdaad dik in. (imho) grote kans dat we nog lang niet van Covid en alle mutaties af zijn, en dat we in de toekomst elk jaar een vaccin zullen krijgen. Voor mij is dat overigens geen reden om geen booster te nemen. Een 15e booster of 1e vaccin maakt voor mij geen verschil zolang de afweging hetzelfde blijft: Grotere kans op (blijvende) klachten bij ziekte dan bij vaccin. (naast het risico om het te verspreiden)
Maar dan lees je ook weer verhalen van mensen die covid hebben doorgemaakt en nu flink lang moeten revalideren etc.
Ik ken er zelf al een aantal die ouders aan Covid hebben verloren, maar ik probeer me niet te veel te laten beïnvloeden door persoonlijke ervaringen. Ik kijk liever naar het grotere gemiddelde, en wat mensen die hier jaren voor gestudeerd hebben aanraden.
Ik nam het vaccin in eerste instantie toentertijd ook voor mijn kwetsbare moeder inderdaad. Nouja hopen dat de situatie zichzelf oplost door een virus wat steeds minder ziekmakend wordt. Omicron is in dat geval een mooie stap lijkt het, ondanks de besmettelijkheid.
Helaas betekent Omicron lang niet altijd een lager sterftecijfer al lijkt het ziektebeeld gemiddeld wel milder. Ook een ziekte die 50% minder mensen het ziekenhuis in brengt kan voor een hogere ziekenhuisbezetting zorgen als hij meer dan 2x zo veel mensen (per tijdseenheid) besmet.

Vandaar dat ik het voorbeel van Roemenië er bij haalde. Dit is misschien wel een interessante grafiek (en website) om een keer naar getallen van andere landen te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 07-01-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
gekkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Die leveren een dubbele bonus, maar die kunnen ook geïnfecteerd raken door jouw vermeende argumenten die vooral twijfel zaaien. Ik zie nergens door jou geuit dat diezelfde vermeende argumenten niet voor ouderen zouden gelden.

[...]

Je bent al meerdere malen besmet geweest zonder ernstige bijwerkingen op korte en middellange termijn begrijp ik ? Of hoe weet je dan dat jij daar als individu niets aan over gaat houden ?
Die meneer van herstel-nl had zich ook keurig in de verkeerde groep voor z'n eigen plan weten te plaatsen (wat dan ook één van de gebreken aan dat hele plan was).

[...]

Deze variant zeker, waarbij het me derhalve nog meer verbaast dat je denkt dat een booster uitstellen nuttig gaat zijn. De kans dat je voordien geïnfecteerd raakt is niet bepaald afgenomen of wel ?
Kortom de keuze lijkt steeds meer te worden of je de komende zeg 2 maanden geïnfecteerd gaat raken terwijl je zo optimaal mogelijk gevaccineerd bent, of niet (door wel of niet gevaccineerd en wel of geen booster).

[...]

Hmmm vandaag maar stoppen met belasting betalen dan als eenling en alle eenlingen oproepen dat ook te doen, want elke eenling maakt immers totaal geen impact. Vervolgens mag jij gaan kijken of er nog enige overheidsdienst functioneert over enige tijd. Zo werkt je eenling schap dus niet helemaal, zeker niet bij zoiets besmettelijks als een ziekte of helaas ook desinformatie.

Vooral de omgang met risico's voor het geheel en voor het individu vindt ik je apart.
Dat de gemiddelde kans laag is voor jouw cohort lijkt er toe te leiden dat je de impact voor het individu dat in jouw cohort wel de pineut is, wat te onderschatten en die zijn er, want de kans is niet geheel nihil zoals je stelt. Anderzijds doe je de impact die je als eenling en als groep eenlingen die elkaar stimuleert , levert ook weer te kort.
Ik heb geen behoefte om een eindeloze discussie te houden waarom wel-niet. Jouw beeld met wat moet strookt niet met die van mij blijkbaar. Dat heeft niets te maken met mijn kont tegen de krib gooien of puur op onderbuikgevoel handelen. In mijn eerdere post heb ik uitgelicht hoe ik er in sta en dat ik niemand probeer te overtuigen.

Dus tenzij jij een duidelijk - wetenschappelijk onderbouwde - bron kan leveren waarin sta hoe mijn keuze significante invloed heeft op het besmetten van anderen (nog steeds niet gezien namelijk), wil ik het hierbij graag laten. Zo wel, dan sta ik er open voor en ben ik zeker bereid om te overwegen om het proces te versnellen.

Edit: kijk naar de besmettingen van vandaag... Niets houdt deze besmettelijkheid van omicron tegen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoewel ik geen bedenkingen heb bij het halen van mijn booster (gepland voor volgende week, eerste mogelijkheid voor mijn leeftijdsgroep en op <5km afstand) vind ik het wel bezwarend dat ik wederom opgetrommeld wordt voor een booster terwijl er geen echt einde in zicht is.

Waarom ik het zelf nog zou doen is om ook met de CTB naar binnen te kunnen bij bepaalde locaties of evenementen én beduidend minder risico te vormen voor mijn ouders en directe naasten (inkomensderving vriendin bij covid bij mij bijv.). Maar als ik zie dat het toepassen van een CTB eigenlijk een wassen neus is; mijn stamkroeg die na de eerste week niet meer controleerde, diverse uitbaters die mensen niet wijzen op hun mondkapjes, controle van de app zonder controle legitimatiebewijs, clandestiene apps, CTB die verstrekt worden door GGD-medewerkers om hun eigen zakken te vullen e.d. scenario's kan ik mij ook niet prettig voelen in een omgeving waar een CTB benodigd is.

Waarom zou ik dan blijven meewerken aan een systeem waarop in mijn ogen te weinig controle is en de pakkans te laag is (puur ingaand op het CTB-argument)? Straks gaan we weer gedeeltelijk open, mag ik weer naar de pubquiz en zitten er her en der groepjes quizzers in hetzelfde café die géén CTB hebben. Maar dit is voor mij niet bezwarend genoeg geen booster te nemen. Toch doet het mij meer twijfelen dan ik zou willen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:25:
Ik heb 2x COVID gehad, de laatste keer in maart 2021. Ben dusdanig de l*l ermee dat ik nu sinds half november 3 dagen/week in een revalidatiekliniek doorbreng (daarvoor veel uren longfysiotherapie).
De eerste keer COVID viel best mee, vergeleken met de tweede keer.

Heb uiteindelijk beide prikken gehaald (de tweede was niet verplicht maar kan wel gedoe schelen in het buitenland) maar ga wel voor de booster. Waarom? Domweg omdat ik van alle maatregelen rond COVID af wil en de enige manier waarop we ons als maatschappij daardoorheen kunnen slaan is gewoon die prik halen.
Ik geloof wel dat mijn lichaam aardig wat antistoffen heeft voor de gewone COVID versie overigens :+

En tsja die ongevaccineerden... ik vind het heel vervelend dat de 'vrijheid' van 10% van de bevolking de beweegruimte van 90% van de anderen kost (nog even los van de impact op de zorg). Solidariteit is tot op zeker niveau prima, maar persoonlijk vind ik dit gewoon asociaal gedrag van de groep harde weigeraars.

Maw: ik ga die booster gewoon halen.
Voor mij is het vooral: waar en/of wanneer houdt het op? Er worden constant dingen gezegd dat bepaalde zaken niet gaan komen, uiteindelijk komen die toch. Bij de booster was het een 'misschien', nu is die er, maar praat men ook al over een tweede of derde booster blijkbaar... Het geeft mij een gevoel alsof het hek van de dam is en we hier simpelweg nooit meer van af komen. Ik vraag mij serieus (hardop) af, ik echt hieraan wil meewerken en deze manier van werken in stand wil houden door 'braaf' te luisteren naar wat de overheid wil, terwijl de overheid zelf eigenlijk ook gigantisch wispelturig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CH4OS schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Voor mij is het vooral: waar en/of wanneer houdt het op? Er worden constant dingen gezegd dat bepaalde zaken niet gaan komen, uiteindelijk komen die toch. Bij de booster was het een 'misschien', nu is die er, maar praat men ook al over een tweede of derde booster blijkbaar... Het geeft mij een gevoel alsof het hek van de dam is en we hier simpelweg nooit meer van af komen. Ik vraag mij serieus (hardop) af, ik echt hieraan wil meewerken en deze manier van werken in stand wil houden door 'braaf' te luisteren naar wat de overheid wil, terwijl de overheid zelf eigenlijk ook gigantisch wispelturig is.
Ja dat snap ik helemaal. Punt is wel dat de overheid ook aan voortschrijdend inzicht doet en zeker ook dingen niet goed doet. Alleen is het voor mijn gevoel wel de beste kans die we hebben om uit deze malaise te komen. Ik heb dan het meeste fiducie in de overheid waar een groep wetenschappers achter zit.

En voor mij heiligt dat doel momenteel de boostermiddelen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:44:
[...]
Wat staat er aan desinformatie in dan? Ik zeg enkel dat ik me voor kan stellen dat vrouwen eraan twijfelen. Feit is dat er er klachten over zijn. https://www.lareb.nl/news...ornissen-na-coronavaccins
In het huidige maatschappelijke discours zijn suggesties niet neutraal. Zeggen dat je je kan voorstellen dat groep X het vaccin beter niet neemt om ongefundeerd effect Y is genoeg om hele volksstammen onhandige dingen te laten doen. Dat je geen stelling zegt te nemen doet er dan niet meer toe.

Die suggestiviteit volgt in dit topic het bekende patroon van desinformatie. Die begint bij simpelweg twijfelen, maar eindigt dadelijk weer bij Bill Gates en chips.

- vaccineren t.o.v. levensstijl
- korte en lange termijn effecten vaccins
- de ernst van corona t.o.v. griep of andere ziektes
- vaccins en vruchtbaarheid
- etc

Na vruchtbaarheid is het bij complotdenkers vaak een kleine stap naar dingen als The Great Reset of Homeopathische verdunning.

Misschien bedoel je dat oprecht niet zo, maar dat is jammer genoeg hoe tegenwoordig dit soort debatten vanzelf ontsporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@CH4OS Dus eigenlijk bevestig je wat velen zullen ervaren, waaronder ikzelf; het gebrek aan mentale veerkracht om met crises om te gaan. Juist omdat vrijwel niemand hier een crisis van deze omvang heeft meegemaakt.

Hoe lang gaat dit zo door? Niemand die het dus weet. Beloftes die worden gebroken geeft de onmacht van ook onze beleidsmakers weer. Omdat ze deels onkundig zijn, maar opnieuw omdat de laatste crisis van deze omvang meer dan 75 jaar geleden was. Hoeveel medicijnen / vaccins we nog voorgeschoteld krijgen? Ook weer niemand die het weet. Je kan er wel van op aan dat de keuzes daartoe door de beste mensen in het land worden gemaakt en de hele wereld keihard werkt om ons uit deze crisis te krijgen. Je kan daar maar beter op vertrouwen, want er is niks beters voor handen.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Brent schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:07:
Ik ben het ermee eens dat naarmate het vooral de antivaxxers zijn die in het ziekenhuis komen, we ons mogen afvragen of we daar nu zoveel moeite voor moeten doen.
En ze moesten eens weten met wat voor rommel je dan wordt volgestopt. Zullen ze dat dan ook weigeren? En vertrouwen op hun natuurlijke systemen? Gewoon de natuurlijke selectie dan zijn werk laten doen bij diegene die compleet vertrouwen op die natuur.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Ik heb geen behoefte om een eindeloze discussie te houden waarom wel-niet. Jouw beeld met wat moet strookt niet met die van mij blijkbaar. Dat heeft niets te maken met mijn kont tegen de krib gooien of puur op onderbuikgevoel handelen. In mijn eerdere post heb ik uitgelicht hoe ik er in sta en dat ik niemand probeer te overtuigen.

Dus tenzij jij een duidelijk - wetenschappelijk onderbouwde - bron kan leveren waarin sta hoe mijn keuze significante invloed heeft op het besmetten van anderen (nog steeds niet gezien namelijk), wil ik het hierbij graag laten. Zo wel, dan sta ik er open voor en ben ik zeker bereid om te overwegen om het proces te versnellen.

Edit: kijk naar de besmettingen van vandaag... Niets houdt deze besmettelijkheid van omicron tegen. 8)7
Van basale logica zul je weinig wetenschappelijke bronnen vinden ben ik bang.
Maar goed succes dan met het doormaken van de omicron-infectie die toch zoals je zelf aangeeft vrij moeilijk te ontlopen zal zijn en ook vrij spoedig zal komen, met wat je nu wel of niet al aan vaccinaties of infecties hebt gehad. Een booster over 2 maanden lijkt me gezien de snelheid waarmee omicron zich nu verspreid een beetje als mosterd na de maaltijd, maar ook daar kunnen mensen natuurlijk voor kiezen en daar zal inderdaad nog geen wetenschappelijk rapport over geschreven zijn, dus je zult ongetwijfeld wetenschappelijk gezien geheel het gelijk aan je kant hebben :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]
1 antwoord: MEN WEET HET NIET ;) Ook de experts hebben geen glazenbol. Dat probeerde ik ook al de hele tijd te zeggen: waarom toch die constante focus op "wanneer houdt het op" of "er is beloofd dat bepaalde zaken niet kwamen en uiteindelijk komen die toch". We weten het gewoon niet, omdat er niet genoeg bewezen data is; we hebben dit al 100 jaar niet meer meegemaakt.

Het hek-van-de-dam-gevoel sta je echt niet alleen in, iedereen voelt dat, iedereen voelt diezelfde onzekerheid, en ik volg je ook nog in dat je het gevoel krijgt er nooit meer vanaf te komen. Maar dát is wel voedingsbodem voor je brein om principes als "ik ga niet braaf volgen" o.i.d. te creëeren.

Je kunt het niemand kwalijk nemen dat het brein evolutionair gezien gemaakt is om gedachtes en principes te produceren om uit te kunnen onderhandelen dat je niet met onzekerheid en (vaak ongefundamenteerde) angsten hoeft te dealen. Dat is het survivalmechanisme die op zoek is naar veiligheid, en dat heeft iedereen. Men dient zich van tijd tot tijd te beseffen dat je als mens niet versmolten bent met je (onfeitelijke) gedachtes. M.a.w. je kunt altijd voor ander gedrag kiezen waar je brein je helemaal gek maakt van onzekerheid. In ieder geval kun je er niet voor zorgen dat de onzekerheid/angst weggaat door de spreekwoordelijke hakken in het zand te zetten en de booster niet te halen. De onzekerheid/angst wordt verdraagzamer wanneer het er mag zijn.
Your brain gave you information, it gave you calculations, but now your gut has to make a choice. De vergelijking kan en hoef je nu niet op te lossen, want er zijn niet genoeg variabelen ;) Dus het beste wat je kunt doen is je gevoel volgen, de rest weet je al (namelijk dat er onzekerheid is en blijft).

Nogmaals, je doet het niet voor een belofte van een overheid, je doet het voor je jezelf en je eigen gezondheid.

EDIT: @CurlyMo was me voor ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ik vraag me dan bij zo'n stellingname af of je dan ook boos bent op "moedernatuur" of een andere entiteit omdat het anders moeilijk boos worden is (of is de enige entiteit waarop je boos wil worden "de overheid", of dat je denkt dat die wispelturigheid niet voort zou komen uit de ontwikkeling van het virus waar we mee te maken hebben ?

En als je wel de notie hebt dat (een groot deel van) de wispelturig vanuit de ontwikkeling van het virus komt, of je dan nog die bovenstaande conclusie wilt trekken, of dat de overheid grotendeels ook maar te reageren heeft op die ontwikkelingen die het niet kan sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 07-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:27
Deathchant schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:01:
[...]
Nogmaals, je doet het niet voor een belofte van een overheid, je doet het voor je jezelf en je eigen gezondheid.

EDIT: @CurlyMo was me voor ;)
So I'll take my chances, 2 keer vaccin gehad en vindt het genoeg geweest.
Ik ben voor survival of the fittest, het darwinisme en een inklinking van tenminste 30% van de totale mensheid omdat onze natuurlijke grondstoffen opraken en de wereld het mondiaal gezien zwaar heeft.

We zijn met te veel, we consumeren te veel, de allermakkelijkste CO2 reductie, en het dichten van de tekorten in de pensioenfondsen is proberen niet meer iedereen te redden die corona heeft.

Ja triage is kut, en ja het leger zal wel nodig zijn om de mensen te beschermen die dit gaan bepalen, maar laten we stoppen met deze onzinnige maatregelen.

Ik kan bepaalde dingen niet los van elkaar zien, waaronder deze baude statements:
- gommers gaat uit het OMT en laat ineens andere geluiden horen, waaronder een paar statements uit context (oa. tegen de jeugd 'corona is peanuts, waar hebben we het over'), zijn eigen twijfel om een booster te halen maar toch overstag is gegaan nadat ie zich had laten testen op resterende antistoffen, dat vind ik vreemd en niet pleiten voor dit beleid
- 2G sowieso totale onzin
- De man van Vonderleyen die in de pharma zit
- 'The pharmaceutical industry does not create cures they create customers'
- mrna aldus bright videos die uitleggen dat er een recept aan je afweersysteem wordt toegevoegd, waarom dit blijven herhalen?
- waarom booster halen op basis van covid-19 terwijl er nu onmikron en ihu zijn vastgesteld, ja omdat het alsnog voor 60 tot 80 procent werkt voor 2 maandjes...
- omt die met hun berekeningen goochelen...

Maar maak jullie niet druk om mij, ik zal netjes aanschuiven in het rijtje testen voor toegang. Dus je zult me niet horen klagen. Ik ervaar de consequenties die hieraan verbonden zijn, zowel qua wet en regelgeving als mijn persoonlijke gezondheid.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ja, de antilichamen gaan over de placenta heen naar het kind. Zijn een aantal studies van verschenen. Hier een samenvattinkje van Reuters van een van de studies: https://www.reuters.com/b...bodies-babies-2021-09-24/
Krijgt het kind dan ook automatisch een QR code, of moet het daarvoor wel nogmaals gevaccineerd worden na de geboorte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
loewie1984 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Maar maak jullie niet druk om mij, ik zal netjes aanschuiven in het rijtje testen voor toegang. Dus je zult me niet horen klagen. Ik ervaar de consequenties die hieraan verbonden zijn, zowel qua wet en regelgeving als mijn persoonlijke gezondheid.
Probleem van vele darwinisten is dat als ze eenmaal ziek worden hun rationaliteit niet meer zo leidend is als ze dachten. Je zou een uitzondering kunnen zijn.
[...]
Ik kan bepaalde dingen niet los van elkaar zien, waaronder deze baude statements:
De complotdenkers zijn een stuk creatiever:
De letters van corona vormen de getallen 3 + 15 + 18 + 15 + 14 + 1 = 66 en heeft 6 letters = 666.
https://visie.eo.nl/artik...coronavirus-en-bill-gates
Google eens Microsoft patent genaamd WO2020060606 waar dus toevallig 666 in terug te vinden is.
https://www.pthu.nl/bijbe...-openbaring-van-johannes/
Het kan nog gekker. Volgens sommige mensen kun je aan de naam van Joe Biden zien dat hij een vermomming van de duivel is. Zet de o aan de linkerkant tegen de J: een omgekeerde zes. Daarna komt de e, dat is natuurlijk ook een omgekeerde zes. En de B van Biden hadden we hierboven al behandeld, dat is vanzelfsprekend ook een verborgen zes. Kortom Joe Biden = 666-iden en iden staat voor identiteit. Er is werkelijk geen speld tussen te krijgen.
[...]
Zo rekende iemand schertsend uit dat Bill Gates III optelt tot 666 als je de letters omzet naar ASCII-waarden. Je kunt eigenlijk elke naam wel op de een of andere manier naar dat getal rekenen. Ionica Smeets? Zet de letters om naar cijfers zoals in het eerste corona-voorbeeld en tel ze bij elkaar op. Dan krijg je 132, waarvan de losse cijfers tot zes optellen. Ionica en Smeets hebben allebei zes letters: daar zijn de drie zessen alweer.
https://www.volkskrant.nl...e-zessen-alweer~b177f91e/

Niet voor niks zegt de wetenschap dat als je maar goed genoeg zoekt, je overal correlaties kan vinden. Dit voorbeeld blijft me vooral aanspreken:
Afbeeldingslocatie: https://i.gzn.jp/img/2017/04/03/correlation-causation/00.png
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Dat is precies de reden dat een wetenschapper zijn hypothese moet stellen voordat die data gaat verzamelen, omdat de omgekeerde volgorde eigenlijk altijd tot succes leidt. Oftewel, als je lang genoeg zoekt zul je vast meer verdachte patronen zien. Een paar van die uitschieters heb ik hierboven geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2022 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Kol Nedra schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:44:
De keuze is aan jou of je de booster haalt of niet, luister naar je hart en gevoel.
Mensen die dit zeggen luisteren vooral naar angst die ze zichzelf aanpraten en hebben moeite met logisch nadenken.
Er is maar 1 reden om niet te vaccineren en dat is als je er allergisch voor bent.
De rest is kul.

Wat is de logica om nu ineens geen booster nemen.. je hebt de vorige 2 toch ook overleefd.
En straks weer huilie huilie doen en de regering de schuld geven over dat ze je vrijheid afpakken terwijl je dat toch echt zelf gedaan hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakmember op 07-01-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoewel ik echt nooit last heb gehad van gewone griep, in het ergste geval zweet ik het er in een nachtje uit maar komt zelden voor, heb ik me wel laten vaccineren tegen Corona en vandaag de booster gehad. En als er later weer een of meerdere prikken nodig blijken ga ik die ook halen. Better safe than sorry. Ik ken mensen die Corona gehad hebben en daar nog steeds wel last van hebben. Inmiddels hoor je ook van steeds meer mensen dat er iemand uit de directe omgeving aan is overleden. Bijna een jaar geleden is een oom van mij overleden aan Corona. Ff prikkie halen is een kleine moeite.
Ik doe het voor mijzelf maar hoop door vaccinatie een bijdrage te leveren aan het groter goed, en ik ben er wel van overtuigd dat Corona echt nasty is en geen complot van de overheid om de burger te zieken.
Je mag best wat vinden hoe dit door de regering wordt aangevlogen maar de kont tegen de krib aangooien is sowieso niet productief.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]
Als je je gewoon eraan houdt, afstand houdt, niet zeurt over mondkapjes en je idd qua wet/regelgeving/fatsoen/respect houdt aan de regels zodat je anderen niet onderdeel maakt van jouw gedrag, zou ik zeggen helemaal prima, laat die booster lekker zitten ;)
Op je eerste zinnen over darwinism en bevolkingsinklinking ga ik niet in. Neigt een beetje naar FvD-retoriek, maar is daarnaast volledig offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Brazos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Krijgt het kind dan ook automatisch een QR code, of moet het daarvoor wel nogmaals gevaccineerd worden na de geboorte?
Haha :P Helaas is het kind passief geimmuniseerd, dus het immuunsysteem is niet daadwerkelijk getraind. Het is vergelijkbaar met geïnjecteerd worden met een antilichamencocktail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
- gommers gaat uit het OMT en laat ineens andere geluiden horen, waaronder een paar statements uit context (oa. tegen de jeugd 'corona is peanuts, waar hebben we het over'), zijn eigen twijfel om een booster te halen maar toch overstag is gegaan nadat ie zich had laten testen op resterende antistoffen, dat vind ik vreemd en niet pleiten voor dit beleid
Waarom wil je die uitspraken uit de context laten, terwijl ze binnen de context eerder het tegenover gestelde aangeven van wat jij er uit denkt te halen ?
Gommers zelf was over dat uit de context halen ook niet bepaald content.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 07-01-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:07
TheZeroorez schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:21:
Ik ben een dertiger en redelijk gezond. Tot nu toe altijd in 'team braaf', maar sinds deze week twijfel ik over de hoeveelheid boosters die we nog kunnen verwachten.

Persoonlijke COVID timeline:
- in de eerste golf twee weken flink ziek thuis gezeten (ademhalingsklachten)
- 2x Pfizer gehaald
- laatst was ik opnieuw besmet, dit keer heel lichte klachten

Dat laatste was voor mij bevestiging dat er behoorlijke immuniteit is ontwikkeld door die eerste drie momenten samen. So far so good. Een booster mag ik nog niet, want recent ziek geweest. Prima, geef maar aan een ander en ik haal er later eentje d:)b

Inmiddels houdt het kabinet rekening met zeker nog drie boosters tot COVID misschien voldoende endemisch is. Nu betrap ik mezelf dus op twijfels:
- Is dit nodig?
- Doen we dit vanaf de tweede of derde boosterronde niet vooral om ongevaccineerden te beschermen?
- Waarom zou ik hier aan meewerken?
- Waarom niet de rest van de wereld eerst volledig vaccineren?
- Ben ik een wappie aan het worden??

Hoe staan jullie hierin? Ik hoor graag waarom jullie vinden dat ik ongelijk heb :).
Ik zit in hetzelfde “schuitje”, maar als dertiger heb je toch pas in juli je tweede prik gehad?

Dan kun je nog maanden verder op je vaccinatie. Antistoffen nemen pas na 9 tot 12 maanden af, maar beschermen dan nog steeds tegen ziekenhuisopname.

Men wil de QR code 9 maanden geldigheid geven, gaat die in vanaf moment volledig gevaccineerd?

Ik heb 17 juli een tweede prik gehad, dus vanaf 31 juli was ik volledig gevaccineerd.
Gaan dan de 9 maanden vanaf dan lopen?

Dat zou betekenen dat mijn QR geldig blijft tot 1 mei 2022.

Ik verwacht tegen die tijd wel een specifieke Omicron booster overigens. Zijn we mooi op tijd voor vakantie in de zomer.

Al is een besmetting met het huidig aantal besmettingen ook niet ondenkbaar, dan is een QR 12 maanden geldig, alleen internationaal 6 maanden.

Het liefst haal ik helemaal geen booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 11:15

killercow

eth0

Fuujii schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Fair enough. Ik hoop daarmee te voorkomen dat ik straks structureel (eerder) moet boosteren om een groen vinkje te behouden, los van wat principiële punten (die absoluut minder zwaar wegen). Zie hiervoor mijn eerdere post.

Want los van mijn eigen gezondheid: hoeveel invloed heeft mijn keuze op de verdere verloop van de pandemie? Met de besmettelijkheid van omicron?
Het is prima uit te rekenen (als de besmettelijkheidscijfers eenmaal bekend zijn), hoeveel procent van de bevolking gevaccineerd moet zijn bij een bepaalde 'verspreidings-remmende' werking van vaccins.
Bij delta was die helaas lager dan bij Omicron. (althans zo lijkt het uit alle cijfers die we zien, maar het kan met een kleine kans nog andersom zijn natuurlijk)

Dit wil niet zeggen dat omicron daarmee even gevaarlijk moet zijn. Een minder gevaarlijke variant, met een hogere verspreiding, of een verspreiding die meer boven een R1 uitkomt is nog steeds een probleem als er daarmee voldoende mensen opgenomen moeten worden. (dan is de golv wellicht wel sneller over, maar dat maakt geen klap uit als er 1000 mensen niet behandeld kunnen worden omdat je simpelweg de capactieit niet hebt.

Uiteraard is de oplossing meer capaciteit, maar hoeveel capaciteit gaan we reserveren voor die 1 keer per 100 jaar dat we een daadwerkelijk kwadratisch verspreidend virus ontdekken (of dat dat virus *ons* ontdekt) , Je kunt immers een kwadratische verspreiding beter afremmen, want half nederland opleiden en standby houden tot IC-arts just to be sure is toch echt duurder dan 2 jaartjes de boel wat remmen met maatregelen en men overtuigen het gewoon beschikbare vaccin te nemen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Brent schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Hij is wel een stuk besmettelijker, en de vaccinatiegraad is nog te laag om verspreiden vanzelf te laten uitdoven. Er is en blijft een kleine groep die geen vaccinaties kan krijgen, en die wil je ook bescherming van de besmettelijkste variant tot nu toe.

De enige definitieve uitweg is juist een ultra besmettelijke variant die niet meer ziekmakend is. Zo stopt uiteindelijk iedere pandemie.

Overigens zeg ik niet dat Omicron die variant al is. Er zijn wat signalen, dat het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
dragonhaertt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Echter, dit is een niet-peer-reviewed onderzoek. Ik vind in een paar minuten al wat artikelen die twijfelen aan de methodiek en conclusies en ik heb zelf niet de expertise om dit inhoudelijk te analyseren.

Indien de conclusie waar is, kan dat zeker zorgelijk zijn. óf de conclusie waar is laat ik liever over aan experts die veel meer ervaring hebben in dit onderzoeksveld dan ik. Zolang die blijven aangeven dat een booster beter is voor het individu én de samenleving hecht ik daar meer waarde aan dan één (niet peer-reviewed) onderzoek.

[...]

Begrijpelijk en zeer vervelend. Een allergische reactie bij een latere prik die niet voorkwam bij een eerdere prik is eigenlijk statistisch onmogelijk. In ieder geval is zo'n persoonlijke ervaring (N=1) géén reden om bij voorhand te zeggen dat je die derde prik niet wil.
Dit is iets wat veel mensen doen, afgaan op dat ene geval wat ze kennen, in plaats van afgaan op de statistiek.
Voor elk medicijn is er wel een uitzondering en een grensgeval te bedenken (al dan niet zonder causatie) maar dat weerhoudt niemand om paracetamol of ibuprofen te gebruiken (welke statistisch gezien ergere blijvende bijwerkingen hebben dan het vaccin)

[...]

Ik begrijp deze reden beter dan andere argumenten. Ik kan het standpunt om Omicron verder te laten verspreiden ook beter accepteren gezien de mildere klachten.
Dat neemt helaas niet weg dat een snellere verspreiding ook meer mutaties, hogere belasting op het zorgstelsel en andere door mij onvoorziene effecten heeft.

Een vaccin neem ik voor de samenleving, niet alleen voor mezelf. Ik loop bijzonder weinig risico als sportieve twintiger, maar mijn moeder is wél kwetsbaar.
Daarmee wil ik met N=1 aantonen dat mensen in contact komen met kwetsbare medemensen. Als ik het risico voor anderen kan beperken dan vind ik een vaccin een kleine moeite.

Als we kijken naar bijvoorbeeld een land die ik wat nauwer volg qua verloop; Roemenië, dan zien we dat daar erg veel mensen overleden zijn in de laatste golf (grotendeels omicron). Dit komt door een minder goed georganiseerd zorgstelsel.
Juist door onze maatregelen kunnen we de belasting op de zorg relatief laag houden en daarmee het sterftecijfer drukken.

Helaas is dit een zichzelf tegenwerkend systeem bij de bevolking.
Als je veel maatregelen hebt en het gaat goed, zal een grote groep mensen zeggen "we beperken te veel"
Als je weinig maatregelen hebt (of een slecht zorgstelsel) en er gaan veel mensen dood zal een grote groep mensen zeggen "onze overheid doet te weinig"

Omdat mensen die het ergens níet mee eens zijn vaak harder roepen dan mensen die het er wel mee eens zijn, zal je een gigantisch tegengeluid horen onafhankelijk van welke keuzes en maatregelen er genomen worden.

PS: ik stel op prijs dat je werkelijk inhoudelijk reageert en zoekt naar antwoorden op je vragen. Ik zal niet actief proberen je over te halen wél een vaccin te nemen (dat is niet mijn intentie) maar ik ben wel bereid uit te leggen wat mijn meningen en beweegredenen zijn.
Maar juist die statistiek zegt dat jongeren weinig kans hebben in een ziekenhuis terecht te komen na vaccinatie.

We zien dat bij ouderen de antistoffen afnemen, bij jongeren resulteert dit nog niet in extra opnames toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:47
True schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:16:
Hoewel ik geen bedenkingen heb bij het halen van mijn booster (gepland voor volgende week, eerste mogelijkheid voor mijn leeftijdsgroep en op <5km afstand) vind ik het wel bezwarend dat ik wederom opgetrommeld wordt voor een booster terwijl er geen echt einde in zicht is.

Waarom ik het zelf nog zou doen is om ook met de CTB naar binnen te kunnen bij bepaalde locaties of evenementen én beduidend minder risico te vormen voor mijn ouders en directe naasten (inkomensderving vriendin bij covid bij mij bijv.). Maar als ik zie dat het toepassen van een CTB eigenlijk een wassen neus is; mijn stamkroeg die na de eerste week niet meer controleerde, diverse uitbaters die mensen niet wijzen op hun mondkapjes, controle van de app zonder controle legitimatiebewijs, clandestiene apps, CTB die verstrekt worden door GGD-medewerkers om hun eigen zakken te vullen e.d. scenario's kan ik mij ook niet prettig voelen in een omgeving waar een CTB benodigd is.

Waarom zou ik dan blijven meewerken aan een systeem waarop in mijn ogen te weinig controle is en de pakkans te laag is (puur ingaand op het CTB-argument)? Straks gaan we weer gedeeltelijk open, mag ik weer naar de pubquiz en zitten er her en der groepjes quizzers in hetzelfde café die géén CTB hebben. Maar dit is voor mij niet bezwarend genoeg geen booster te nemen. Toch doet het mij meer twijfelen dan ik zou willen.
Juist omdat ook mijn sportschool CTB niet correct hanteerde, heb ik zo snel mogelijk mijn booster gehaald. Want ik heb daar kans om te sporten tussen mensen die op basis van een eenmalige test hun groene vinkje hebben laten zien. Terwijl mijn groene vinkje gebaseerd was op twee prikken. En na die kort durende heropening werd alleen bij je eerste bezoek gecheckt.
Daar kan ik niks aan veranderen maar ik kan wel mezelf zo maximaal mogelijk beschermen. Afstand houden en desinfecteren gebeurde daar sowieso (en de boel ging al weer snel op slot, net voor mijn boosterdag :( ).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

dragonhaertt schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Wat Oxford doet is doorgaans wel degelijk, maar er zijn inherente limitaties die in het design van de studie zitten. Kunnen de onderzoekers niets aan doen, maar je moet het opvatten als een signaal, en niet als harde feiten.

Maar, los daarvan, zelfs als dit klopt is er weinig aan de hand. Kijk eens naar het aantal extra events per miljoen vaccinaties. De kans op myocarditis of andere ellende, zelfs als je gezond bent, door Covid, is veel groter. Dit is, om het even plat te zeggen, gelul in de marge.

Als je hier druk om maakt, is het zinvoller om niet met de auto naar de vaccinatielocatie te rijden, want de kans op een ernstig auto-ongeluk is nog véél hoger dan het extra risico op myocarditis. Los van het feit dat je natuurlijk uberhaubt binnen moet blijven, want als je je om dit soort risico's druk maakt, moet je uberhaubt geen corona krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:36:
[...]

In het huidige maatschappelijke discours zijn suggesties niet neutraal. Zeggen dat je je kan voorstellen dat groep X het vaccin beter niet neemt om ongefundeerd effect Y is genoeg om hele volksstammen onhandige dingen te laten doen. Dat je geen stelling zegt te nemen doet er dan niet meer toe.
Oké, dus we moeten ons totaal maar niet meer inleven hoe andere mensen denken want dat is het desinformatie? Wat jij onhandig vindt is dat voor een ander niet. Die vind jou weer onhandig. Daarbij zeg ik niet dat het beter is dat mensen het niet nemen.

Ik krijg hier ernstig het idee dat jij zo pro vaccinatie bent dat je soort van boos bent op mensen die er anders over denken.
Die suggestiviteit volgt in dit topic het bekende patroon van desinformatie. Die begint bij simpelweg twijfelen, maar eindigt dadelijk weer bij Bill Gates en chips.

- etc

Na vruchtbaarheid is het bij complotdenkers vaak een kleine stap naar dingen als The Great Reset of Homeopathische verdunning.

Misschien bedoel je dat oprecht niet zo, maar dat is jammer genoeg hoe tegenwoordig dit soort debatten vanzelf ontsporen.
Net als ik hierboven zeg, je bent soort boos of geïrriteerd op mensen die anders denken, hier zit je me duidelijk in de "complot hoek" te drukken. Ergens over twijfelen is op zich zelf geen desinformatie he. Jij vind dat het debat ontspoort omdat iemand net iets anders denkt dan jij. Ik zie ook in je reactie eronder dat je er mentaal moeite mee hebt wat ook laat zien dat je hier wellicht (te) zwaar aan trekt.

Maar goed laten we dit afronden. We zitten hier niet op dezelfde lijn en dat hoeft wat mij betreft ook niet.

Ik wens je iig een goed weekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Ik begin me onderhand af te vragen of dit topic onderhand nog wat wil bijdragen.
De TS is na z'n initiële post niet meer op een reactie te betrappen.
Verder lijkt het vooral een opsomming en constante stroom van alle meningen te worden om geen booster te willen nemen (met daarop dan tegen argumenten), waarvan een groot deel niet medisch is.
En omdat het meningen zijn kun je er verder ook niet zo veel mee en ligt het niveau eigenlijk nog onder de kroeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
Arvado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Oké, dus we moeten ons totaal maar niet meer inleven hoe andere mensen denken want dat is het desinformatie? Wat jij onhandig vindt is dat voor een ander niet. Die vind jou weer onhandig. Daarbij zeg ik niet dat het beter is dat mensen het niet nemen.
Ik leef me prima in, maar ik verbaas me erover hoe dingen die toch al lang en breed duidelijk zijn toch blijvend in twijfel getrokken worden.
Ik krijg hier ernstig het idee dat jij zo pro vaccinatie bent dat je soort van boos bent op mensen die er anders over denken.
Iedereen moet voor zichzelf weten of die zich laat vaccineren. Ik heb ook vrienden die zich niet willen laten vaccineren. Waar ik geïrriteerd over raak is wanneer feiten die al lang en breed goed onderbouwd beschikbaar zijn toch weer worden aangedragen als argumenten voor twijfel. Als je die feiten niet vertrouwd dan heeft een verder gesprek geen zin, want dan baseer je je uiteindelijk op irrationele ideeën. Ook dat mag overigens. Vaststellen dat je op een andere frequentie zit helpt een gesprek heel erg.
Net als ik hierboven zeg, je bent soort boos of geïrriteerd op mensen die anders denken, hier zit je me duidelijk in de "complot hoek" te drukken
Nee hoor, dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat hoe in het huidige maatschappelijke discours mensen radicaliseren richting complotten. Letterlijk aan de lijn van twijfel die je zelf aandraagt. Omdat ik al wist dat mijn eigen woorden teruggekoppeld zouden worden op deze manier, excuseerde ik me al op voorhand voor de mogelijke indruk dat ik je als complotdenker zou neerzetten. Want dat is mijn punt juist niet.
Ergens over twijfelen is op zich zelf geen desinformatie he. Jij vind dat het debat ontspoort omdat iemand net iets anders denkt dan jij.
Ik pak alleen maar de lijn uit jouw eigen reacties:
- Hier suggereer je dat mRNA minder bewezen zijn dan de in jouw woorden reguliere vaccins.
Arvado in "Help, ik ben boostertwijfelaar"
- Hier trek je de zekerheid over het ontbreken van de lange termijn effecten in twijfel
- Hier suggereer je dat voedsel veiliger is dan vaccins of dat men niet weet wat de ingrediënten in vaccins (in combinatie) doen
- Hier suggereer je dat vaccins iets met vruchtbaarheid zou kunnen doen

In geef daarbij enkel aan dat dat heel vaak leidt tot complot denken. Omdat op alle punten die je hier aandraagt al lang en breed het bewijs is geleverd dat de problemen er niet zijn of zeer onwaarschijnlijk zijn.

Inderdaad, als iemand anders denkt en daarbij een beroep doet op informatie die veelal lang en breed helder is, dan heb ik daar moeite mee. Want als we het niet eens kunnen worden over een gedeelde werkelijkheid, dan is een goed gesprek vrijwel onmogelijk. Dat zie je nu ook wel in Amerika als het gaat over de verkiezingen.

Maar als jij bijv. met volle overtuiging aangeeft dat je vertrouwd op God of Allah en je daarom niet laat vaccineren. Prima. Dan is tenminste duidelijk in welke werkelijkheden we beide verkeren en dat de jouwe in dat geval niet de mijne is.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Ik leef me prima in, maar ik verbaas me erover hoe dingen die toch al lang en breed duidelijk zijn toch blijvend in twijfel getrokken worden.

[...]

Iedereen moet voor zichzelf weten of die zich laat vaccineren. Ik heb ook vrienden die zich niet willen laten vaccineren. Waar ik geïrriteerd over raak is wanneer feiten die al lang en breed goed onderbouwd beschikbaar zijn toch weer worden aangedragen als argumenten voor twijfel. Als je die feiten niet vertrouwd dan heeft een verder gesprek geen zin, want dan baseer je je uiteindelijk op irrationele ideeën. Ook dat mag overigens. Vaststellen dat je op een andere frequentie zit helpt een gesprek heel erg.

[...]

Nee hoor, dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat hoe in het huidige maatschappelijke discours mensen radicaliseren richting complotten. Letterlijk aan de lijn van twijfel die je zelf aandraagt. Omdat ik al wist dat mijn eigen woorden teruggekoppeld zouden worden op deze manier, excuseerde ik me al op voorhand een mogelijke indruk dat ik je als complotdenker zou neerzetten. Want dat is mijn punt juist niet.

[...]

Ik pak alleen maar de lijn uit jouw eigen reacties:
- Hier suggereer je dat mRNA minder bewezen zijn dan de in jouw woorden reguliere vaccins.
- Hier trek je de zekerheid over het ontbreken van de lange termijn effecten in twijfel
- Hier suggereer je dat voedsel veiliger is dan vaccins of dat men niet weet wat de ingrediënten in vaccins (in combinatie) doen
- Hier suggereer je dat vaccins iets met vruchtbaarheid zou kunnen doen

In geef daarbij enkel aan dat dat heel vaak leidt tot complot denken. Omdat op alle punten die je hier aandraagt al lang en breed het bewijs is geleverd dat de problemen er niet zijn of zeer onwaarschijnlijk niet zijn.

Inderdaad, als iemand anders denkt en daarbij een beroep doet op informatie die veelal lang en breed helder is, dan heb ik daar moeite mee. Want als we het niet eens kunnen worden over een gedeelde werkelijkheid, dan is een goed gesprek vrijwel onmogelijk. Dat zie je nu ook wel in Amerika als het gaat over de verkiezingen.

Maar als jij bijv. met volle overtuiging aangeeft dat je vertrouwd op God of Allah en je daarom niet laat vaccineren. Prima. Dan is tenminste duidelijk in welke werkelijkheden we beide verkeren en dat de jouwe in dat geval niet de mijne is.
Waarom moet er altijd iets achter zitten?

Ken genoeg mensen die het gewoon wel even prima vinden nu.

Meegedaan met vaccineren, maar geen zin om iedere paar maanden te boosteren.

Zo zit ik er ook in. Geen reden, maar we gaan ons leven niet in het teken van booster na booster inrichten.

Zelfde als testen, zelftest prima, maar als die positief is, ga ik niet naar een GGD. Gewoon thuisblijven tot klachtenvrij en weer door.

Alles weer open, als dat code zwart tot gevolg heeft, ook prima.

Na de afgelopen 2 jaar is het meer: genoeg is genoeg. Geen nieuwe normaal, gewoon oude normaal!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Tweak_ers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Waarom moet er altijd iets achter zitten?
Dat is precies mijn punt. Als je er geen hele rationele reden voor hebt die anderen wel hebben zoals prikangst, medische problemen (auto-immuun, allergie), geloofsovertuiging (al vind ik geloof ook niet heel rationeel) etc. kom dan niet met allerlei misinformatie aanzetten om je de reden niet te prikken kracht bij te zetten.
Na de afgelopen 2 jaar is het meer: genoeg is genoeg. Geen nieuwe normaal, gewoon oude normaal!
Ik denk dat dat oude normaal niet meer terugkomt. Niet voor niks wordt er al nagedacht over langere kerstvakantie i.p.v. langere zomervakantie op scholen, carnaval naar de zomer e.d. En wat eerder ook al werd gezegd. Het oude normaal komt sneller terug als meer mensen de voorgestelde vaccinaties volgen. Je draagt door niet mee te doen aan de vaccinaties dus bij aan de status quo van het nieuwe normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 16:50
Ben ik de enige die het juist goed vind alsensen zelf ook nadenken?
Natuurlijk moeten ze zich wel juist inlezen, je gaat ook niet op Facebook lezen hoe je het beste de backhaul van een ICT systeem opzet.

Start met een plek als pubmed, hier is redelijk wat achtergrond te vinden, niet alleen over corona.
Als dit toch net te hoog niveau is, is RIVM.nl (en dan juist ook andere onderwerpen) en de website van de EMA iets.
En anders de huisarts. Die zorgt al heel je leven voor je, en als het goed is heeft deze je vertrouwen. Zoniet, zoek een ander. Maar de huisarts heeft altijd tijd om even met je te bespreken wat de voor en nadelen zijn. Dan kan je daarna zelf beslissen.

Want ja, er zijn niet alleen voordelen. En nee, er zijn ook niet enkel nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Maar als jij bijv. met volle overtuiging aangeeft dat je vertrouwd op God of Allah en je daarom niet laat vaccineren. Prima. Dan is tenminste duidelijk in welke werkelijkheden werelden we beide verkeren en dat de jouwe in dat geval niet de mijne is.
Hersteld :9
Religie is geen werkelijkheid maar een fantasie ;)
En precies hierom kan Religie en wetenschap ook nooit samengaan dus geen wonder hij er niet erin geloofd.
Dus hem overtuigen met feiten... al liggen ze voor zijn neus net als nu dat miljoenen mensen wereldwijd bewijst dat het vaccin werkt..... hij zal er nooit in geloven.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakmember op 07-01-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
99ruud99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:39:
Ben ik de enige die het juist goed vind als mensen zelf ook nadenken?
Natuurlijk moeten ze zich wel juist inlezen ...
Daarmee lijk je te suggereren alsof anderen dan niet zouden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Er lijkt soort tweedeling te komen, terwijl e juist ook een middenweg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
99ruud99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:34:
Er lijkt soort tweedeling te komen, terwijl e juist ook een middenweg is...
Die tweedeling ontstaat door de wens die je hieronder uitspreekt.
99ruud99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:39:
Als dit toch net te hoog niveau is, is RIVM.nl (en dan juist ook andere onderwerpen) en de website van de EMA iets.
En anders de huisarts. Die zorgt al heel je leven voor je, en als het goed is heeft deze je vertrouwen. Zoniet, zoek een ander. Maar de huisarts heeft altijd tijd om even met je te bespreken wat de voor en nadelen zijn. Dan kan je daarna zelf beslissen.
Veel van de info die ik in mijn laatste reacties heb geplaatst is via allerlei goed toegankelijke media te vinden zoals kranten, nieuwssites, overheidsorganisaties. Als er dan nog altijd met informatie wordt geschermd die allang met feiten is weerlegd, wat moet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:39:
[...]

Die tweedeling ontstaat door de wens die je hieronder uitspreekt.

[...]

Veel van de info die ik in mijn laatste reacties heb geplaatst is via allerlei goed toegankelijke media te vinden zoals kranten, nieuwssites, overheidsorganisaties. Als er dan nog altijd met informatie wordt geschermd die allang met feiten is weerlegd, wat moet je dan?
Naar de originele onderzoeken gaan kijken, waarom is de EMA overtuigd dat dit gaat werken? Dat is niet (enkel) omdat ze aan vriendjespolitiek doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 22:45

3DDude

I void warranty's

Vrienden van mij wachten op de booster tegen omicron.
Die zeggen ik blijf niet bezig, ben geen prikpop.

De mensen die hier heel hard roepen trust the science die booster werkt echt waar die zeiden dat ook van de eerste en tweede prik.
Ga je ook lopen miepen als iemand dadelijk zegt ik sla de 5e booster over want de 4e viel niet zo goed?
Want de 5e booster ja die werkt zeker, weer trust the science.

The science van vroeger is niet meer die van nu alles wat tegen is word kapot gecensureerd en gedemoniseerd. Alles wat voor is word bij wijze van de hemel in geprezen.
Enige objectiviteit hier ontbreekt.

Ik vind dat het prima is een stapje achteruit te doen en een booster over te slaan.
Je moet niks immers.
Ik kom wel weer kijken bij de 5e of 6e prik ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 08-01-2022 00:35 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:47
Ik heb echt soms opeens last van de plek waar vanochtend geprikt is.. voor de rest ben ik in orde

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Deathchant schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:01:
[...]

1 antwoord: MEN WEET HET NIET ;) Ook de experts hebben geen glazenbol. Dat probeerde ik ook al de hele tijd te zeggen: waarom toch die constante focus op "wanneer houdt het op" of "er is beloofd dat bepaalde zaken niet kwamen en uiteindelijk komen die toch". We weten het gewoon niet, omdat er niet genoeg bewezen data is; we hebben dit al 100 jaar niet meer meegemaakt.
Het gaat mij er vooral om dat het A zeggen, B doen, bij mij inmiddels ervoor gezorgd heeft dat ik gewoon geen vertrouwen (meer) heb en het gewoon moeilijk vind om het allemaal te geloven. Als nu al over een mogelijke 2e of 3e "booster" wordt gesproken, denk ik bij mijzelf ook: en over een paar maanden wordt er gesproken over 4, 5 en 6... Het hek is van de dam, terwijl de cijfers ook nog niet echt veel aantonen. Dat geeft mij weer het gevoel dat we maar wat doen, als een kip zonder kop. En dat is gewoon jammer, ik zie liever dat men echt gericht bezig is, in plaats van maar "iets" doet.
Het hek-van-de-dam-gevoel sta je echt niet alleen in, iedereen voelt dat, iedereen voelt diezelfde onzekerheid, en ik volg je ook nog in dat je het gevoel krijgt er nooit meer vanaf te komen. Maar dát is wel voedingsbodem voor je brein om principes als "ik ga niet braaf volgen" o.i.d. te creëeren.
Ik weet dat ik daar niet alleen in ben en al zou ik dat wel zijn, zou ik daar ook niet eens mee zitten. Ik zit vooral in de twijfelzone, eigenlijk.
Tja, uiteindelijk doet alles en iedereen in het beste belang handelen, dat ben ik mij ook zeker wel bewust, maar mijn gevoel zegt me dat we nu niet goed bezig zijn, maar omdat ik ook niet weet wat dan wel een goede of betere aanpak is, weet ik ook niet wat wijsheid is. Dan kan je ergens zeggen "Iets is beter dan niets", maar als blijkt dat het niet werkt, is zo'n booster niet alleen verspilde moeite/tijd, maar ook geld, terwijl in dat opzicht COVID eigenlijk al een boel kost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het wel gedaan, zolang ik nog geen covid gekopt heb blijf ik lekker doorboosteren.

Als ik een covid besmetting krijg neem ik geen booster.

Daarnaast ga ik voor de gratis pizza.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEJQF3TXZXK8rVdVmHdZyTxIMDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvGOSoJR89nfIgISBBGmHCLV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:13:
Ik heb het wel gedaan, zolang ik nog geen covid gekopt heb blijf ik lekker doorboosteren.

Als ik een covid besmetting krijg neem ik geen booster.

Daarnaast ga ik voor de gratis pizza.

[Afbeelding]
Ik wil ook zo'n spaarkaart. Heerlijk op het eind een gratis Pizza :P

Nog steeds last van mijn bovenarm waar geprikt is en in Nederland en België waren iemand die 10 keer waren geprikt voor elke keer €150,- per keer, zodat iemand QR-code kreeg. Die zal het kaartje al vol hebben gehad :)

Verder hoe meer antistoffen aanwezig in je lichaam hoe beter dit is.

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 08-01-2022 01:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CH4OS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:04:
[...]
Het gaat mij er vooral om dat het A zeggen, B doen, bij mij inmiddels ervoor gezorgd heeft dat ik gewoon geen vertrouwen (meer) heb en het gewoon moeilijk vind om het allemaal te geloven. Als nu al over een mogelijke 2e of 3e "booster" wordt gesproken, denk ik bij mijzelf ook: en over een paar maanden wordt er gesproken over 4, 5 en 6... Het hek is van de dam, terwijl de cijfers ook nog niet echt veel aantonen. Dat geeft mij weer het gevoel dat we maar wat doen, als een kip zonder kop. En dat is gewoon jammer, ik zie liever dat men echt gericht bezig is, in plaats van maar "iets" doet.
Heb je dan de indruk dat men bij de huidige booster eerder is begonnen dan zinvol is gebleken ?
Ik denk dat de meesten het met je oneens zouden zijn, er is bij ons juist gewacht tot vrij duidelijk werd dat het nodig was en dat zorgt er voor dat het uiteindelijk door omstandigheden van een snel dominant wordende variant nog vrij krap aan is geworden.
Verder wordt er vooral gesproken over wat mogelijk is en wat ingekocht is, niet wat er noodzakelijk gaat blijken te zijn, wanneer en voor wie. Kortom het hek staat nog steeds op de dam en de kip scharrelt nog rond inclusief kop.
Het hek-van-de-dam-gevoel sta je echt niet alleen in, iedereen voelt dat, iedereen voelt diezelfde onzekerheid, en ik volg je ook nog in dat je het gevoel krijgt er nooit meer vanaf te komen. Maar dát is wel voedingsbodem voor je brein om principes als "ik ga niet braaf volgen" o.i.d. te creëeren.[/}Ik weet dat ik daar niet alleen in ben en al zou ik dat wel zijn, zou ik daar ook niet eens mee zitten. Ik zit vooral in de twijfelzone, eigenlijk.
Met m'n n=1 kan ik je al aangeven dat niet iedereen dat voelt.
Tja, uiteindelijk doet alles en iedereen in het beste belang handelen, dat ben ik mij ook zeker wel bewust, maar mijn gevoel zegt me dat we nu niet goed bezig zijn, maar omdat ik ook niet weet wat dan wel een goede of betere aanpak is, weet ik ook niet wat wijsheid is. Dan kan je ergens zeggen "Iets is beter dan niets", maar als blijkt dat het niet werkt, is zo'n booster niet alleen verspilde moeite/tijd, maar ook geld, terwijl in dat opzicht COVID eigenlijk al een boel kost.
Het is niet zomaar "iets" er is over nagedacht er is mee gewacht tot ook cijfers uit NL begonnen aan te geven dat het nodig zou zijn, te beginnen met de oudere en eerder geprikte generaties. Vervolgens kwam daar een vervelende mutatie overheen die nog tot een versnelling noopte en die is inmiddels van de grond gekomen.

Wat voornamelijk verspilde moeite is, is dat mensen dat kennelijk niet willen zien, gaan uitstellen en met enige waarschijnlijkheid met in de komende 1 a 1 1/2 maand een infectie zullen krijgen, met een inmiddels nog wat beperkte bate van eerdere vaccinaties, of geen als ze nog steeds totaal niet gevaccineerd zijn.
Dus als je die tijd nog wilt wachten met je booster, dan is dat denk ik voorlopig afstel, omdat je dan in het huidige tempo van besmettingen, je infectie al wel hebt gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Boudewijn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:25:
Ik heb 2x COVID gehad, de laatste keer in maart 2021. Ben dusdanig de l*l ermee dat ik nu sinds half november 3 dagen/week in een revalidatiekliniek doorbreng (daarvoor veel uren longfysiotherapie).
De eerste keer COVID viel best mee, vergeleken met de tweede keer.

Heb uiteindelijk beide prikken gehaald (de tweede was niet verplicht maar kan wel gedoe schelen in het buitenland) maar ga wel voor de booster. Waarom? Domweg omdat ik van alle maatregelen rond COVID af wil en de enige manier waarop we ons als maatschappij daardoorheen kunnen slaan is gewoon die prik halen.
Ik geloof wel dat mijn lichaam aardig wat antistoffen heeft voor de gewone COVID versie overigens :+

En tsja die ongevaccineerden... ik vind het heel vervelend dat de 'vrijheid' van 10% van de bevolking de beweegruimte van 90% van de anderen kost (nog even los van de impact op de zorg). Solidariteit is tot op zeker niveau prima, maar persoonlijk vind ik dit gewoon asociaal gedrag van de groep harde weigeraars.

Maw: ik ga die booster gewoon halen.
Dit vind ik vooral een interessante. Ik vroeg me al langer af of een lichte eerste infectie betekent dat je niet zo vatbaar bent. Hee, je hebt al bewezen dat je immuunsysteem gewoon goed werkt, niet te overdreven waardoor het zichzelf stuk maakt, maar ook niet te slecht. Dus tweede wordt vast ook licht? Blijkbaar werkt het dus niet zo.

Ik heb zelf nu ook de booster, want ja, er is niet echt een reden om niet te doen. Ik heb deze keer niet eens een zere arm gehad. De andere twee keren was dat alsnog het enige. Cons van een booster: eventjes armpijn, in zeer zeldzame gevallen iets van een reactie. Pro, van een booster, elk potentieel probleem van een infectie daalt met 70% of zo en je vertraagt een pandemie die vooral nu nogal eens flink kan pieken. Pro van corona krijgen: letterlijk geen. Con van corona krijgen, letterlijk alle risico's. In een kosten-baten tabelletje is zo'n booster gewoon objectief een logische keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Amanoo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:27:
[...]

Dit vind ik vooral een interessante. Ik vroeg me al langer af of een lichte eerste infectie betekent dat je niet zo vatbaar bent. Hee, je hebt al bewezen dat je immuunsysteem gewoon goed werkt, niet te overdreven waardoor het zichzelf stuk maakt, maar ook niet te slecht. Dus tweede wordt vast ook licht? Blijkbaar werkt het dus niet zo.

Ik heb zelf nu ook de booster, want ja, er is niet echt een reden om niet te doen. Ik heb deze keer niet eens een zere arm gehad. De andere twee keren was dat alsnog het enige. Cons van een booster: eventjes armpijn, in zeer zeldzame gevallen iets van een reactie. Pro, van een booster, elk potentieel probleem van een infectie daalt met 70% of zo en je vertraagt een pandemie die vooral nu nogal eens flink kan pieken. Pro van corona krijgen: letterlijk geen. Con van corona krijgen, letterlijk alle risico's. In een kosten-baten tabelletje is zo'n booster gewoon objectief een logische keuze.
Dat dus. Ik zit nu sinds 5 maart thuis door COVID. Naast het feit dat het voor mij echt geen grapje is kost het de maatschappij ook serieus geld. Die prik in je arm is even tot 10 tellen en wellicht een stijve arm. Goeie deal als je het mij vraagt.

offtopic:
Ik was gezien mijn leeftijd pas in juni en augustus (oid) pas aan de beurt voor mijn 1e resp 2e prik.

Ik ben iets van 6 weken uit de running geweest (contactberoep, infectie eind maart 2020... dus weinig echt goede plannen) en dat was al niet leuk , maar daarna was ik wel wat minder bang voor een tweede infectie.
De 2e infectie: ik ga na een aantal uur kliniek gewoon slapen als ik thuis kom. Omdat ik kapot ben van een uurtje OV word ik elke dag gehaald en gebracht met een taxi (60km). Supermooi dat het kan, maar ook heel jammer dat het dus noodzakelijk is voor mij.

offtopic:
Sorry voor de rant ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 08-01-2022 01:48 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van der Berg schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:18:
[...]

Ik wil ook zo'n spaarkaart. Heerlijk op het eind een gratis Pizza :P

Nog steeds last van mijn bovenarm waar geprikt is en in Nederland en België waren iemand die 10 keer waren geprikt voor elke keer €150,- per keer, zodat iemand QR-code kreeg. Die zal het kaartje al vol hebben gehad :)

Daarom, ik booster dus maar gewoon verder.

Uiteindelijk zal iedereen wel een besmetting te pakken krijgen vroeg of laat, en dan moet je gewoon geluk hebben hoe je lichaam er op reageert.

Je kan het geluk een handje helpen door de aanmaak van antistoffen te bevorderen, dus dat doe ik maar gewoon.

Je moet toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Verwijderd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:52:
[...]

Daarom, ik booster dus maar gewoon verder.

Uiteindelijk zal iedereen wel een besmetting te pakken krijgen vroeg of laat, en dan moet je gewoon geluk hebben hoe je lichaam er op reageert.

Je kan het geluk een handje helpen door de aanmaak van antistoffen te bevorderen, dus dat doe ik maar gewoon.

Je moet toch wat.
Ik zie het andersom.

Inmiddels moet je als gevaccineerde wel heel erg veel ongeluk hebben, wil je in het ziekenhuis belanden.

De eerste keer, I took one for the team.

Dat is niet iets wat ik van plan ben te blijven doen.

Mede ook omdat de reactie op vaccinatie bij zowel mijzelf als mijn vrouw vrij heftig was en werkelijk iedereen de we kennen -in onze leeftijdscategorie- milde tot geen klachten heeft bij besmetting.

Op één na, die was twee weken moe, zwak en hoesterig. Maar dat heeft waarschijnlijk mede te maken met een antibiotica kuur de week ervoor.

Uiteindelijk schetst je eigen leefomgeving een beeld van de situatie.

Maar tegelijkertijd houd ik van cijfers en ben ik wel heel benieuwd naar de volgende vraag:
Hoeveel gevaccineerde 50 minners belanden er nu in het ziekenhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Boudewijn schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:41:
[...]

Dat dus. Ik zit nu sinds 5 maart thuis door COVID. Naast het feit dat het voor mij echt geen grapje is kost het de maatschappij ook serieus geld. Die prik in je arm is even tot 10 tellen en wellicht een stijve arm. Goeie deal als je het mij vraagt.

offtopic:
Ik was gezien mijn leeftijd pas in juni en augustus (oid) pas aan de beurt voor mijn 1e resp 2e prik.

Ik ben iets van 6 weken uit de running geweest (contactberoep, infectie eind maart 2020... dus weinig echt goede plannen) en dat was al niet leuk , maar daarna was ik wel wat minder bang voor een tweede infectie.
De 2e infectie: ik ga na een aantal uur kliniek gewoon slapen als ik thuis kom. Omdat ik kapot ben van een uurtje OV word ik elke dag gehaald en gebracht met een taxi (60km). Supermooi dat het kan, maar ook heel jammer dat het dus noodzakelijk is voor mij.

offtopic:
Sorry voor de rant ;)
Serieus vervelend hè!
Maar dit heeft dus niets met wel of geen booster te maken, jouw situatie slaat op de vraag of je je moet laten vaccineren.

Wij zijn gevaccineerd, maar twijfelen aan de booster.

Onderzoek laat zien dat mensen met een zwak immuunsysteem (ouderen) en een jaar nadat ze geprikt zijn, de antistoffen dermate afnemen, dat ze weer in het ziekenhuis belanden.

Echter zit hier ook een groep bij, waarbij het immuunsysteem dermate minder actief is geworden, dat een vaccin of booster überhaupt niet meer helpt tegen ziekenhuisopname.

Voor de “jongeren” ligt dat heel anders. Die hebben nog een heel actief immuunsysteem. Tevens zijn die pas in juli/augustus volledig gevaccineerd.

Tegelijkertijd geeft Pfizer aan in maart een vaccin/booster tegen Omicron klaar te hebben:
https://scientias.nl/pfiz...on-in-maart-klaar-hebben/

Daarnaast trek ik dit soort berichten zeer slecht:
https://www.hartvannederl...van-12-tot-18-jaar-advies

“ De Jonge heeft daarom ook gevraagd of er eventueel al begonnen kan en moet worden met het boosteren van de jongeren zonder zo'n goedkeuring, of dat een specifiek voor het boosteren goedgekeurd middel afgewacht moet worden.”

Voor de Jonge begint het gewoon een doel op zich te worden. Hij overweegt om een goedkeuring niet af te wachten en kinderen te boosteren.

Als de goedkeuring er niet eens is, zal onderzoek tot de noodzaak ervan er helemaal nog niet zijn.

Dit is een groep die pas in het najaar gevaccineerd is…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
Een heel belangrijk argument om wel te vaccineren is long-covid. Als arts ken ik ook veel jongeren die al lang ernstig beperkt zijn. Ik heb me in november weer kunnen laten boosteren. Persoonlijk heb ik best veel vrees voor long-covid. Ik ben fit, sportief en heb een leuk sociaal leven. Dat wil ik graag behouden. Mijn gezondheid is mij dierbaar.

Hoe vaak komt long-covid voor?

Een behoorlijke groep. Na 12 weken heeft 30.7% [95% CI = 21.1–40.9%] na een milde COVID-19 nog klachten; en 63.8% [95% CI = 54.8–71.5%] na een matige infectie. Na 12 maanden heeft 16.4% (95% CI = 8.5–26.5%) die een milde infectie hebben doorgemaakt nog klachten.

Bron: Clinical Infectious Diseases, ciab759, 
https://doi.org/10.1093/cid/ciab759 
Published: 02 September 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Van der Berg schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:18:
[...]

Volgens mij is het niet zo dat meer vaccinaties per definitie beter is, zoek maar eens op "original antigenic sin". Voor zover ik kan bepalen is dat geen "wappie theorie" maar een serieus - theoretisch - nadeel van te vaak boosteren, vooral met een vaccin dat nog een oude variant target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweak_ers schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Ik zie het andersom.

Inmiddels moet je als gevaccineerde wel heel erg veel ongeluk hebben, wil je in het ziekenhuis belanden.

De eerste keer, I took one for the team.

Dat is niet iets wat ik van plan ben te blijven doen.

Mede ook omdat de reactie op vaccinatie bij zowel mijzelf als mijn vrouw vrij heftig was en werkelijk iedereen de we kennen -in onze leeftijdscategorie- milde tot geen klachten heeft bij besmetting.

Op één na, die was twee weken moe, zwak en hoesterig. Maar dat heeft waarschijnlijk mede te maken met een antibiotica kuur de week ervoor.

Uiteindelijk schetst je eigen leefomgeving een beeld van de situatie.

Maar tegelijkertijd houd ik van cijfers en ben ik wel heel benieuwd naar de volgende vraag:
Blijft een lastig iets. Ik ben zelf 38 en ondanks een niet echt gezonde levensstijl toch 'gezond' (voor zover ik weet).

In mijn omgeving hebben aardig wat mensen de afgelopen 3 maanden een besmetting te pakken gekregen, allemaal milde klachten. Ook de ongevaccineerde van hen.

Geen van die mensen was 60+, enkele wel 50+.

Degene die het ziekste is geworden was een ongevaccineerde meneer van in de 50, die is 3 weken behoorlijk ziek geweest, inlusief benauwd, geen ziekenhuis opname maar het scheelde niet alles.

Hier overigens nooit last gehad na vaccinaties, op de stijve arm na. (2x Pfizer)

Nu met de booster (Pfizer) ook nergens last van behalve een ietwat stijve/beurse plek op de arm.

Een maand of 3 geleden zat ik op een avond bij een vriend, waar we gedroogde Carolina Reapers gingen vermalen tot poeder. We hebben toen de hele kamer bij elkaar gehoest en geniest. Maakten daar zelfs nog grappen over dat het wel een corona feestje leek. Hij was op dat moment ietwat verkouden. Ook gevaccineerd.

2 dagen later bleek hij positief via een officiële test. Ik dacht: moet wel erg bijzonder zijn als ik het nu niet krijg. Een aanzienlijk besmettelijk virus, en gezien de omstandigheden die avond...

5 dagen nergens geweest en toen een officiële test volgens de richtlijnen, die was negafief, geen klachten, verder ook nooit besmet geraakt.

Ik ben zelf dan ook zeker niet bang voor een besmetting maar heb wel het gevoel dat die vaccinaties ook overdraagbaarheid enigsinds afremmen.

Maargoed wat weet ik er verder van. Ik doe maar gewoon wat mij het beste lijkt met boerenverstand, meer kun je niet doen.

Ik ben altijd nog van mening dat iedereen vrij moet zijn in de keuze van wel of niet vaccineren of boosteren. Het 2G beleid vind ik ook onterecht.

Het blijven vreemde tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
honey schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:20:
Een heel belangrijk argument om wel te vaccineren is long-covid. Als arts ken ik ook veel jongeren die al lang ernstig beperkt zijn. Ik heb me in november weer kunnen laten boosteren. Persoonlijk heb ik best veel vrees voor long-covid. Ik ben fit, sportief en heb een leuk sociaal leven. Dat wil ik graag behouden. Mijn gezondheid is mij dierbaar.

Een behoorlijke groep. Na 12 weken heeft 30.7% [95% CI = 21.1–40.9%] na een milde COVID-19 nog klachten; en 63.8% [95% CI = 54.8–71.5%] na een matige infectie. Na 12 maanden heeft 16.4% (95% CI = 8.5–26.5%) die een milde infectie hebben doorgemaakt nog klachten.

30% van welke groep mensen?
Niet van de besmettingen gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Lees eerst voordat je, net zoals in het andere topic, weer je mening als feit probeert te verkondigen.

Zowel via de GGD als ziekenhuizen.
Participants aged ≥18 years were enrolled following severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) diagnosis via the local public health service and from hospitals

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

nuveo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Volgens mij is het niet zo dat meer vaccinaties per definitie beter is, zoek maar eens op "original antigenic sin". Voor zover ik kan bepalen is dat geen "wappie theorie" maar een serieus - theoretisch - nadeel van te vaak boosteren, vooral met een vaccin dat nog een oude variant target.
Met nadruk op theoretisch risico. We weten nog helemaal niet of dit uberhaubt ooit gaat gebeuren. Wat we wel weten, is dat een booster helpt.

Original antigenic sin is geen wappietheorie inderdaad, maar wie (en daarmee bedoel ik dus niet jou, maar in het algemeen) dit aanhaalt als argument tegen de prik komt al wel aardig in wappiesferen terecht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Vaccinatie-status naar leeftijd bij IC- en ziekenhuisopnames zijn inderdaad erg interessant. Ik zou ze ook graag zien, en dan het liefst wat recente cijfers. Er wordt genoeg met vingers gewezen om het geven van die cijfers te rechtvaardigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
RoD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Met nadruk op theoretisch risico. We weten nog helemaal niet of dit uberhaubt ooit gaat gebeuren. Wat we wel weten, is dat een booster helpt.

Original antigenic sin is geen wappietheorie inderdaad, maar wie (en daarmee bedoel ik dus niet jou, maar in het algemeen) dit aanhaalt als argument tegen de prik komt al wel aardig in wappiesferen terecht.
Ik krijg inderdaad ook niet de indruk dat dit effect bij de 3e prik nu al heel zwaar lijkt te wegen, ik bedoel maar dat er wel degelijk argumenten tegen "hoe meer boosters hoe beter" zijn. Als je dan kijkt naar Israel waar ze al bezig zijn met de vierde prik en Pfizer die trots aankondigt dat het Omicron-specifieke vaccin opnieuw uit drie prikken zal bestaan dan wordt dit op termijn wellicht wel degelijk een factor.

De fixatie van Europa op vaccinaties (2G, verloopdatum QR code, weigeren serologische tests) helpt ook niet echt mee voor het vertrouwen. En dan uiteraard nog het argument dat een vaccin momenteel zóveel nuttiger is als 1e prik in een arm land aan de andere kant van de wereld dan als booster in een gezonde jongere in Nederland...

Dus ik sla 'm voorlopig ook nog even over. Ik ben jong en gezond, dus het risico op ernstige ziekte was voor mij al zeer klein en is na de 2 prikken helemaal nihil. Kom eerst maar eens met een langetermijnplan, stop met de vaccinatiedwang/drang, dan praten we verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
Tweak_ers schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:16:
[...]

30% van welke groep mensen?
Niet van de besmettingen gelukkig.
Staat gewoon in de tekst. Details kun je nalezen in het artikel, zie link naar het artikel onder mijn comment. En zie reactie @Vorkie

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 08-01-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
zacht schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Vaccinatie-status naar leeftijd bij IC- en ziekenhuisopnames zijn inderdaad erg interessant. Ik zou ze ook graag zien, en dan het liefst wat recente cijfers. Er wordt genoeg met vingers gewezen om het geven van die cijfers te rechtvaardigen.
Zeker! Kom maar op met die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
nuveo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Ik krijg inderdaad ook niet de indruk dat dit effect bij de 3e prik nu al heel zwaar lijkt te wegen, ik bedoel maar dat er wel degelijk argumenten tegen "hoe meer boosters hoe beter" zijn. Als je dan kijkt naar Israel waar ze al bezig zijn met de vierde prik en Pfizer die trots aankondigt dat het Omicron-specifieke vaccin opnieuw uit drie prikken zal bestaan dan wordt dit op termijn wellicht wel degelijk een factor.

De fixatie van Europa op vaccinaties (2G, verloopdatum QR code, weigeren serologische tests) helpt ook niet echt mee voor het vertrouwen. En dan uiteraard nog het argument dat een vaccin momenteel zóveel nuttiger is als 1e prik in een arm land aan de andere kant van de wereld dan als booster in een gezonde jongere in Nederland...

Dus ik sla 'm voorlopig ook nog even over. Ik ben jong en gezond, dus het risico op ernstige ziekte was voor mij al zeer klein en is na de 2 prikken helemaal nihil. Kom eerst maar eens met een langetermijnplan, stop met de vaccinatiedwang/drang, dan praten we verder :)
Volmondig mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
honey schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:20:
Een heel belangrijk argument om wel te vaccineren is long-covid. [...]

Alleen gaat het niet over vaccineren, maar boosteren. Dus voor de stap "gevaccineerd -> weer extra gevaccineerd".
Gezien de periode van het onderzoek (en omdat het niet benoemd wordt) ging het alleen om de ongevaccineerden die covid kregen. Maar hoe gaat het wanneer je wél gevaccineerd bent (alleen een half jaar geleden)? Heb je dan nog steeds dezelfde impact of liggen die cijfers compleet anders en in welke mate?
Als het enkel blijft bij griepklachten en een hoger nummertje in de statistieken, dan is deze paniek nergens voor nodig.

Dus ik sluit me aan bij @zacht en @Tweak_ers: show me the new and updated data.
Toon dat het écht nodig is en niet alleen om de besmettingcijfers te verlagen.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
SPee schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Heb je dan nog steeds dezelfde impact of liggen die cijfers compleet anders en in welke mate?
Als het enkel blijft bij griepklachten en een hoger nummertje in de statistieken, dan is deze paniek nergens voor nodig.
Ja, dat zijn de interessante vragen.

Medisch gezien is er geen verschil tussen vaccineren en boosteren. Het boosteren is onderdeel van vaccineren. Het vaccin is ook hetzelfde. Het doel is om een hogere titer van antistoffen te krijgen en om geheugen op te bouwen indien relevant. Uit onderzoek blijkt dat neutraliserende antistoffen dalen in loop van de tijd. Zonder boostering zul je weer vatbaar worden.

Op dit moment is het onbekend of de kans op long-COVID klein is na alleen een basisvaccinatie en of een booster veel voordeel biedt. Het probleem is dat je pas achteraf dat zeker weet. Nu kun je denken, ik wacht dat even af, maar als je net in die tijd wel COVID krijgt en langdurige klachten overhoudt, dan is het best jammer.
Persoonlijk neem ik liever het zekere voor het onzekere. Daarom dat ik me wel heb laten boosteren. Het vaccin lijkt veilig en de lange termijn effecten van COVID zijn ook nog lang niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
SPee schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Alleen gaat het niet over vaccineren, maar boosteren. Dus voor de stap "gevaccineerd -> weer extra gevaccineerd".
Booster is gewoon een hip woord wat nu verzonnen is voor het herhalingsvaccin tegen Covid-19. Bij de griepprik heb je ook elk jaar een herhalingsprik. Die zou je ook een booster kunnen noemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
De jonkvrouw ligt hier inmiddels al weer twee dagen in de lappenmand dankzij de dosis Pfizer :+

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
LordSinclair schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Booster is gewoon een hip woord wat nu verzonnen is voor het herhalingsvaccin tegen Covid-19. Bij de griepprik heb je ook elk jaar een herhalingsprik. Die zou je ook een booster kunnen noemen.
*knip* ontopic blijven, zie modbreak

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 11:19

BroWohsEdis

George Orwell was right.

CurlyMo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:36:
[...]

- etc

*knip* offtopic

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 08-01-2022 19:52 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:27
LordSinclair schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Zover ik weet is de samenstelling vd griepprik elk jaar anders. Dat ie er elk jaar is wil niet zeggen dat ie elk jaar hetzelfde is volgens mij.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:44
loewie1984 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:15:
[...]

Zover ik weet is de samenstelling vd griepprik elk jaar anders. Dat ie er elk jaar is wil niet zeggen dat ie elk jaar hetzelfde is volgens mij.
Precies. De jaarlijkse griepprik vergelijken met het boosteren zoals men dat nu voor ogen lijkt te hebben vind ik net zo verkeerd als het vergelijken van covid met een griepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
loewie1984 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:15:
[...]

en @Mawlana
Op zich is het geen rare vergelijking en alle opmerkingen zijn meer een semantische discussie. Alle vaccinaties, of je ze nu booster wilt noemen of niet, met dezelfde samenstelling of net even wat anders; ze hebben allemaal één en hetzelfde doel, namelijk antistoffen opwekken tegen een pathogeen.

Nu is het zo dat het huidige vaccin niet optimaal werkt tegen de Omicron variant. Dat is jammer. Niet optimaal wil alleen niet zeggen dat het niks doet. Antistoffen hebben een verminderde affiniteit tegen het Spike-eiwit, maar kunnen nog steeds virussen neutraliseren. Een stukje extra bescherming kan het verschil betekenen tussen weinig problemen of veel problemen.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.