Toon posts:

Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• jurjenhoekstra
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03 14:14
Recentelijk heb ik een een Inventum Modul-air warmtepomp geinstalleerd in mijn woning. Tussenwoning van 2004 met HR++ glas, tevens alle radiatoren vervangen door Jaga lage temperatuur convectoren. De warmtepomp is een All-Electric type, maar momenteel aangesloten als Solo hybride (gekoppeld via open therm aan de CV, zonder warmwaterboiler en zonder gebruik van de ingebouwde doorstroomverwarmer). Op termijn overweeg ik wel de andere opties te gebruiken. In het topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweaker...nd/poster/555993/messages heb ik hier ook al wat vragen over gesteld. Onder andere over het gebruik van Evohome zoneregeling (werd niet aanbevolen), gebruik van een buffervat (volgens fabrikant niet nodig), etc.

Voor de installatie heb ik de online installateurs cursus van de Inventum Modul-Air gevolgd. Toch heb ik nog wel wat opmerkingen en/of vragen. Mogelijk kunnen de forumleden die in het andere topic hebben gereageerd ook nu weer een bijdrage leveren: @xcode35, @migjes, @SpikeHome, @miciel, @beestemans, @Appie Heijn en @Edwin-1978 , waarvan ik geloof een aantal ook een Inventum Modul-Air hebben.

1) Vreemd gedrag Honeywell Round Modulation thermostaat. De Inventum Modul-Air kan volgens de fabrikant alleen met specifieke open therm thermostaten werken, waaronder de Honeywell Round Modulation. Deze had ik enkele dagen aangesloten, maar zag o.a. dat als de ingestelde temperatuur 20.5 graden was en de gemeten temperatuur 21, dat er dan toch warmtevraag ontstond en de warmtepomp aan ging. Pas als de ingestelde temperatuur naar 20 graden werd gezet, ging de warmtepomp uit. Ook bij een ingestelde temperatuur van 21 graden en een gemeten temperatuur van 21 graden was er warmtevraag en ging ook in dit geval de CV mee draaien. Dit is in beide gevallen onverwacht gedrag waar ik zelf geen verklaring voor heb. Iemand? Vandaag heb ik de Honeywell vervangen door een Remeha Etwist (RF), die ook op de lijst van de fabrikant stond als een goedgekeurde thermostaat. Met de Etwist heb ik iets meer inzicht in het gedrag van de Modul-Air.

2) De Intergas HRE 28/24 CV is gekoppeld via open therm met de warmtepomp. Tijdens de online cursus werd geadviseerd de CV ketel op maximale aanvoertemperatuur en maximaal vermogen te zetten en het pomptoerental op minimum. De inbedrijfsstellingshandleiding van de Modul-air zegt het volgende: 'De regelthermostaat van de cv-ketel moet zo laag mogelijk worden afgesteld. De Modul-AIR kan tot maximaal 60 °C cv-water maken. Door de ketel zo laag mogelijk in te stellen kan de Modul-AIR maximaal mee blijven draaien en kan de ketel een hoog rendement draaien.' en 'Het vermogen van de cv-ketel moet zo laag mogelijk worden afgesteld om pendelgedrag en te snel aanwarmen te voorkomen.' Dit is dus in tegenspraak met de online cursus. Ik ben benieuwd hoe andere forumleden de eventuele gekoppelde CV hebben ingesteld of wat hun mening is. Zelf heb ik de maximum temperatuur van de CV op 65 graden en het vermogen op 50 % ingesteld.

3) Instelling warmtepompdebiet. In de installatiehandleiding staat een tabel die aangeeft hoeveel het warmtepompdebiet moet zijn afhankelijk van de nuttige vloeroppervlak van de woning. Hier ben ik in twijfel, de woning heeft een vrij grote hal en trappenhuis (4 verdiepingen), reken je dit mee als nuttige vloeroppervlakte of niet? Zonder hal/trappenhuis ga ik uit van 135 m2 en derhalve warmtepompdebiet van ca. 170 m3/uur. Met hal/trappenhuis 195 m2 en dus 245 m3/uur. In eerste instantie heb ik de warmtepomp ingesteld op 200 m3/uur, later nog eens verhoogd naar 250 m3/uur, maar boven de 200 m3/uur wordt de ventilatielucht in de woning te luid. Momenteel heb ik het debiet ingesteld op 150 m3/uur. Hierbij zie ik ten opzichte van de 200 m3/uur dat de temperatuur van de verdamper stijgt en de temperatuur van de uitgaande lucht daalt. Hoe regel je dat aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp omhoog gaat? Door een lager of hoger debiet? Hoe denken de forumleden over het warmtepompdebiet en welke instelling gebruiken zij?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
jurjenhoekstra schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:43:
Recentelijk heb ik een een Inventum Modul-air warmtepomp geinstalleerd in mijn woning. Tussenwoning van 2004 met HR++ glas, tevens alle radiatoren vervangen door Jaga lage temperatuur convectoren. De warmtepomp is een All-Electric type, maar momenteel aangesloten als Solo hybride (gekoppeld via open therm aan de CV, zonder warmwaterboiler en zonder gebruik van de ingebouwde doorstroomverwarmer). Op termijn overweeg ik wel de andere opties te gebruiken. In het topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweaker...nd/poster/555993/messages heb ik hier ook al wat vragen over gesteld. Onder andere over het gebruik van Evohome zoneregeling (werd niet aanbevolen), gebruik van een buffervat (volgens fabrikant niet nodig), etc.

Voor de installatie heb ik de online installateurs cursus van de Inventum Modul-Air gevolgd. Toch heb ik nog wel wat opmerkingen en/of vragen. Mogelijk kunnen de forumleden die in het andere topic hebben gereageerd ook nu weer een bijdrage leveren: @xcode35, @migjes, @SpikeHome, @miciel, @beestemans, @Appie Heijn en @Edwin-1978 , waarvan ik geloof een aantal ook een Inventum Modul-Air hebben.

1) Vreemd gedrag Honeywell Round Modulation thermostaat. De Inventum Modul-Air kan volgens de fabrikant alleen met specifieke open therm thermostaten werken, waaronder de Honeywell Round Modulation. Deze had ik enkele dagen aangesloten, maar zag o.a. dat als de ingestelde temperatuur 20.5 graden was en de gemeten temperatuur 21, dat er dan toch warmtevraag ontstond en de warmtepomp aan ging. Pas als de ingestelde temperatuur naar 20 graden werd gezet, ging de warmtepomp uit. Ook bij een ingestelde temperatuur van 21 graden en een gemeten temperatuur van 21 graden was er warmtevraag en ging ook in dit geval de CV mee draaien. Dit is in beide gevallen onverwacht gedrag waar ik zelf geen verklaring voor heb. Iemand? Vandaag heb ik de Honeywell vervangen door een Remeha Etwist (RF), die ook op de lijst van de fabrikant stond als een goedgekeurde thermostaat. Met de Etwist heb ik iets meer inzicht in het gedrag van de Modul-Air.

2) De Intergas HRE 28/24 CV is gekoppeld via open therm met de warmtepomp. Tijdens de online cursus werd geadviseerd de CV ketel op maximale aanvoertemperatuur en maximaal vermogen te zetten en het pomptoerental op minimum. De inbedrijfsstellingshandleiding van de Modul-air zegt het volgende: 'De regelthermostaat van de cv-ketel moet zo laag mogelijk worden afgesteld. De Modul-AIR kan tot maximaal 60 °C cv-water maken. Door de ketel zo laag mogelijk in te stellen kan de Modul-AIR maximaal mee blijven draaien en kan de ketel een hoog rendement draaien.' en 'Het vermogen van de cv-ketel moet zo laag mogelijk worden afgesteld om pendelgedrag en te snel aanwarmen te voorkomen.' Dit is dus in tegenspraak met de online cursus. Ik ben benieuwd hoe andere forumleden de eventuele gekoppelde CV hebben ingesteld of wat hun mening is. Zelf heb ik de maximum temperatuur van de CV op 65 graden en het vermogen op 50 % ingesteld.

3) Instelling warmtepompdebiet. In de installatiehandleiding staat een tabel die aangeeft hoeveel het warmtepompdebiet moet zijn afhankelijk van de nuttige vloeroppervlak van de woning. Hier ben ik in twijfel, de woning heeft een vrij grote hal en trappenhuis (4 verdiepingen), reken je dit mee als nuttige vloeroppervlakte of niet? Zonder hal/trappenhuis ga ik uit van 135 m2 en derhalve warmtepompdebiet van ca. 170 m3/uur. Met hal/trappenhuis 195 m2 en dus 245 m3/uur. In eerste instantie heb ik de warmtepomp ingesteld op 200 m3/uur, later nog eens verhoogd naar 250 m3/uur, maar boven de 200 m3/uur wordt de ventilatielucht in de woning te luid. Momenteel heb ik het debiet ingesteld op 150 m3/uur. Hierbij zie ik ten opzichte van de 200 m3/uur dat de temperatuur van de verdamper stijgt en de temperatuur van de uitgaande lucht daalt. Hoe regel je dat aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp omhoog gaat? Door een lager of hoger debiet? Hoe denken de forumleden over het warmtepompdebiet en welke instelling gebruiken zij?
Ik heb hem zelf nog niet in gebruik, maar bij punt 1 lees ik geen afwijkingen. Er zit een hysterese in van een voor mij niet parate waarde, kan een halve graad zijn maar ook een hele graad.
Als ik mij niet vergis heeft jou thermostaat een weergave/instelling per halve graad, je thermostaat geeft volgens mij wel alle tussenliggende waarden door via opentherm aan de modul-air (MA) dus bvb gemeten temp is 20,3 echter op het display staat 20,5 dat kan voor het wel/niet draaien van de MA een vertekend beeld opleveren.
Bij een groter verschil tussen gemeten en gewenst, gaat op een bepaald moment de ketel meehelpen, dit is volgens mij in het menu wel ergens in te stellen.

Punt 2 is niet van toepassing bij mij omdat ik een L/W warmtepomp heb en mijn aanvoer maar tussen de 26-35 graden ligt, het enige waar ik naar ga kijken is de pompsnelheid omdat ik nu 1200-1300L/uur verpomp, fors hoger dan de MA, evt heb ik hier nog een buffervat van 80L liggen wanneer ik in de problemen kom met te grote verschillen qua circulatie.
Voor jou specifiek, ketel qua aanvoer zo laag mogelijk instellen qua aanvoer, evt max vermogen terugschroeven naar 50-60% of nog minder, een goede ketel zal langzaam zijn vermogen opbouwen bij een start, echter kom ik ze af en toe ook tegen die volgas aan het werk gaan.

Punt 3, even snelle kopieer plak actie hieronder,
Ik heb de afvoer berekend a.d.h.v. de documentatie van Inventum, kleine nuance dat ik ook de WTW-D module heb, dus verwarmt de MA ook de inkomende lucht, inblaas is doorgaans beter te horen dan afzuig daar heb ik met de kanalen en openingen dan ook rekening gehouden. Ik heb een redelijk aantal CO2 meters, hier ga ik uiteindelijk de boel mee finetunen om niet over te ventileren. Ik reken alleen met de vervuilende ruimten, de aanvoer zal ongeveer hetzelfde moeten zijn ivm over/onderdruk, bij jou gebeurt dat door roosters? Indien dit het geval is, zeker niet over ventileren, niet leuk voor het geluid, en alles wat je te warm naar buiten blaast is verlies. Ik heb het als volgt benaderd
1. ventilatiedebiet moet sowieso in werkgebied passen van de MA, dat was bij mij een JA,
2 daar het aantal ventielen per vertrek op aangepast, afvoer max 75m3/u en aanvoer 50m3/u, daar zit ik zelfs nog onder.
3. (dit moet nog gebeuren, wanneer ik alles aangesloten heb) met een luchtmeter alles inregelen bij de ventielen (bij mij extra belangrijk ivm wtw-d,
4. tijdje monitoren en vervolgens finetunen a.d.h.v. mijn netatmo kamer sensoren, die meten luchtvochtigheid en co2,

m2 h M3 Afzuig Aanvoer
Woonkamer 25 2,5 63 75 45
Woonkeuken 50 2,5 125 75 45
Bijkeuken 6 2,5 15 50 50
Badkamer 7 2,3 16 50
Hal 11 5 53 25
SlaapkamerH 15 2,3 34 35
SlaapkamerL 7 2,3 17 25
SlaapkamerS 8 2,3 18 25
Toilet 1 2,5 3

Totaal 130 343 250 250

Ik verwacht zelf de installatie deze maand af te ronden. Heeft lang geduurd, had ook geen hoge prioriteit. Alle nieuwe kozijnen hebben een tochtstand op het draaiende deel, dit werkt erg goed, in de badkamer gebruiken we de kiepstand een half uurtje en daarna op tochtstand. Gezien de waarden in netatmo werkt dat ook prima. De L/W warmtepomp houdt het prima warm :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 12:52
@jurjenhoekstra iedere opstelling is wat anders dus lastig te vergelijken.

Mijn combi50 werkt met eigen thermostaat die ik dmv domotica regel.
De Nefit c.v. Heeft de easy die ook in mijn domotica zit.
De c.v. Heb ik vermogen minimaal staan en pomp maximaal omdat deze anders ging pendelen dus warmte van c.v. Snel afvoeren systeem in waardoor je hr ketel ook met lagere water temperaturen werkt.
Ook heb ik de Nefit easy op buitenregeling gezet waardoor deze continue water op temperatuur houd en als de warmtepomp zoals de laatste dagen het alleen aan kan werkt alleen de warmtepomp deze laat ik 24/7 zoveel mogelijk draaien en was het afgelopen dagen 22c+ in huis.
Beter is dan om zoals @migjes het doet een boiler laten verwarmen en daar met meerdere spiralen je c.v. En warm water te onttrekken dat zou denk ik een betere constante temperatuur opleveren en een warmtepomp die zoveel mogelijk draait.

Ventilatie staat bij mij Max op 15 oftewel 150m3 maar vaak staat deze op 120m3 alleen bij kouder weer jaag ik er meer lucht doorheen ivm ap meldingen de lucht komt dan voornamelijk via de frisse slaapkamers.

Vorig jaar is er een airco geplaatst waarmee ik ook warmte in de woonkamer stop deze heeft bij -7 nog en cop van bijna 4, die warmte kan de inventum weer gebruiken om de c.v. Extra te helpen en geen ap meldingen te genereren, de airco wordt ook door domotica gestuurd.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:34
jurjenhoekstra schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:43:

ik heb geen goed beeld hoe de modul-air het precies doet met de modulatie.
zo ver ik begrijp: stuurt de thermostaat modulatie stand 1 (laagste stand voor gasketel) dan alleen de modul-air, geeft die stand 2 dan modul-air + gas.
maar altijd lastig te schatten wanneer een thermostaat stand 1 stuurt of stand 2.
grofweg komt het soms neer op: is de delta T tussen thermostaat en ruimte 1 graad, dan stand 1, anders stand 2.
en is na x tijd met stand 1 de temperatuur ingesteld niet bereikt dan stand 2.

maar doordat dit allemaal vreemd gedrag geeft, is het gewoon beter om dit soort warmtepompen gewoon hun eigen thermostaat te geven, en zo meer voorrang te hebben op de warmtepomp best wel een goed idee.
(dit kan anders zijn met de modul-air, maar ik vermoed van niet.
het voordeel van 2 thermostaten is eigenlijk: de warmtepomp kan 24x7 doordraaien ook als je niet thuis bent en ja dit is effectief. en gas alleen gebruiken als je thuis bent en het toch te koud is. )
dit is natuurlijk maximaal problemen voorkomen, ten nadelen van het gebruik aan gas.
experimenteren en wel juist doen, dan kom je er wel.
dit is moeilijk en erg persoonlijk.
je hebt 2 instellingen, 1. ventilatie 2. warmtepomp.
warmtepomp heeft nu eenmaal een minimum lucht stroom nodig om te kunnen werken.
die van mij staat hoger als die van @SpikeHome , dit kan komen door dat mijn buizen dunner zijn of meer bochten hebben, of of of ........
ventilatie, die van mij staan ook hoger als die van @SpikeHome , dit komt waarschijnlijk dat ik een lastigere badkamer heb, daar is gewoon een behoorlijke ventilatie nodig anders heb ik schimmel.

beste tip: experimenteer en vind jouw waardes, gaat je vast lukken als ik dit zo lees. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-03 21:13
@jurjenhoekstra
1) De Inventum Modul Air werkt met een hysterese van 0,5 graad. Oftewel als de thermostaat op 20,5 °C staat ingesteld en de gemeten temperatuur is 21 °C dan pas gaat hij na X tijd uit (X is volgens mij 60 minuten, maar weet ik niet zeker). Ik heb zelf ook een Honeywell Round Modulation hangen, als de temperatuur zakkende is zie je een brandertje in het scherm verschijnen. Dat is voor mij indicatie genoeg om te weten dat de warmtepomp iets dient te doen.
2) Ook ik heb een Intergas HRE hangen (die nu is losgekoppeld), wel een type groter. 1 jaar in hybride opstelling gedraait, om erachter te komen dat de ketel alleen bijkwam als het rond het vriespunt was. Ik heb niks gewijzigd aan de ketel ten opzichte van originele installatie. Aanvoertemperatuur had ik zelfs op 50 °C staan. De Intergas start langzaam en zal afhankelijk van het ingegeven signaal zijn vermogen gaan afleveren. Niet al teveel aanzitten zou ik zeggen. Eerder kijken naar het pompdebiet van de Modul Air, in jouw geval met radiatoren zou ik redelijk hoog gaan zitten om flow te behouden. De Modul Air regelt zijn afgifte door middel van pompsnelheid. Waarbij een CV ketel dit doet door middel van pompsnelheid en temperatuur te regelen.
De ketel wordt overigens heel makkelijk aangestuurd vanuit de Modul Air, als het setpunt niet wordt bereikt na x tijd en/of temperatuur meer 0,5 °C afwijkt zal de ketel worden aangestuurd. De warmtepomp blijft altijd draaien en zal niet worden uitgezet.
3) Warmtepomp debiet heb ik veel met zitten te spelen. Het makkelijkste is om op een koude dag te bepalen wat de uitgaandelucht en verdamper temperatuur is en die op minimaal 6 °C af te regelen. Als deze onder de 5 °C komt zal die in vorstbeveiliging vallen. Ik heb een huis met +/- 190 m2 vloeroppervlakte en ik heb een debiet van 170 m3/uur ingesteld. In de herfst/lente is 120 m3/uur (minimum instelling) voldoende.
Dit is overigens een echte verbetering voor Inventum, de verdamper en uitgaande lucht temperatuur te koppelen aan het luchtdebiet. Dan wordt er nooit over geventileerd, vooral niet in combinatie met CO2 en vochtigheidssensoren.

[Voor 6% gewijzigd door beestemans op 03-01-2022 11:46]

• jurjenhoekstra
@Appie Heijn @beestemans @migjes @SpikeHome @xcode35 @miciel
Bedankt voor jullie gedachtes.
De Inventum Modul-Air warmteopmp draait nu een week. Luchtdebiet ingesteld op 170 m3/uur. CV ketel had ik op max 65 graden en ondertussen vermogen van 50 op 60 % gezet. Wat ik merk is dat de thermostaat in het midden van de woonkamer 21 graden aan geeft, maar dat de temperatuur net nog niet aangenaam is. Bij het raam in de keuken en de woonkamer wordt 19.5 graden gemeten. Door de thermostaat te verhogen naar 21.5 graad, wordt het langzaam voldoende warm (dat is als de vrouw niet klaagt dat ze koud is).

Zolang ik de thermostaat op 21 graden houdt, springt de CV ketel niet zo vaak bij. De aanvoer temperatuur op de warmtepomp is dan over het algeheel 32 graden. Dit is minder dan verwacht. Op basis van wat ik had gelezen over de warmtepompen had ik een hogere temperatuur verwacht. De installatiehandleiding en de installateurscursus geven aan dat de warmtepomp met 60 graden kan werken. Hoe die dat moet bereiken is mij een raadsel.

Als ik de thermostaat op 21.5 graden zet springt de CV ketel vaker bij en gaat hij met ca. 45 of soms 51 graden branden. Aanvoer temperatuur van de warmtepomp loopt dan mee op. Dan kun je ook merkbaar voelen dat er meer warmte van de convectoren af komt. In 1 kamer heb ik een convector die dubbel zo hoog is en die kamer is ook aangenaam warm. Alle overige convectoren zijn enkel en dan is het ook minder warm. Om de capaciteit van de convectoren in de woonkamer te verhogen heb ik daar inmiddels Speedcomfort ventilatoren op aangebracht. Daarbij heb ik niet de indruk dat ze veel helpen.

De warmtepomp draait 24 uur per dag en vebruikt dan ca. 375 - 400 W. Ik ben toch benieuwd hoe ik de aanvoertemperatuur van de warmtepomp omhoog krijg, zonder dat de CV bij springt. Iemand suggesties?

• Appie Heijn
@jurjenhoekstra dan lijkt alles in de basis goed te werken. Dat je aanvoer niet omhoog gaat is ook verklaarbaar, simpelweg omdat je afgiftevermogen (convectoren) waarschijnlijk ruim meer is dan het 1,5kW thermisch vermogen van je MA, wat je kan testen is om een aantal convectoren dicht te zetten, wanneer je 1-2 convectoren open houdt dan zou je aanvoer langzaam op moeten lopen. Uiteraard is dat voor je normale gebruik geen optie maar je zou het eens kunnen testen.

Vergeet niet dat je thermostaat vaak ook wel een afwijking heeft. Ik heb mijn vorige Tado en nu ook de Toon thermostaat een halve graad naar beneden gecompenseerd, 21 op de thermostaat is ook 21 op mijn netatmo binnenstations.

• jurjenhoekstra
@beestemans
3) Warmtepomp debiet heb ik veel met zitten te spelen. Het makkelijkste is om op een koude dag te bepalen wat de uitgaande lucht en verdamper temperatuur is en die op minimaal 6 °C af te regelen. Als deze onder de 5 °C komt zal die in vorstbeveiliging vallen.
Waarom moet de temperatuur van de verdamper minimaal op 6 graden afgeregeld zijn? Bij een debiet van 150 m3/uur schommelt de temperatuur van de verdamper tussen 10.7 en 11.5 graden. Lager lijkt me niet haalbaar.

@Appie Heijn
Vergeet niet dat je thermostaat vaak ook wel een afwijking heeft.
De Remeha eTwist lijkt ook een afwijking te hebben en heb deze inmiddels bijgesteld met 1 graad.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 12:52
@jurjenhoekstra bij mij verbruikte de combi 50 een 300w maar heb een aanvoer van 25c daarmee blijft mijn huis 21c
C.v. Op buiten regeling gezet en helpt de temperatuur op niveau te houden nu,
Gisteren 1,3m3 gas gebruikt en 12kw all in dan dus koken douchen etc.

• Appie Heijn
jurjenhoekstra schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:28:
@beestemans
[...]

Waarom moet de temperatuur van de verdamper minimaal op 6 graden afgeregeld zijn? Bij een debiet van 150 m3/uur schommelt de temperatuur van de verdamper tussen 10.7 en 11.5 graden. Lager lijkt me niet haalbaar.

@Appie Heijn
[...]

De Remeha eTwist lijkt ook een afwijking te hebben en heb deze inmiddels bijgesteld met 1 graad.
Wat je wil voorkomen is dat je MA dichtvriest, dit kan gebeuren bij een uitblaas lager dan 6 graden. wat je ook wil voorkomen is dat je over-ventileert, alles wat je al (dan niet deels gerecupereerd) moet bijgestookt worden je temperatuur in de woning te handhaven.

Kortom meten, desnoods vertrek voor vertrek, met een CO2 meter en een anemometer is dit prima te doen. Kost even tijd maar je hebt er jaren plezier (comfort) en efficiëntie van. Ik heb zelf de badkamer, keuken (niet de afzuiging aan zich!) en de bijkeuken als afvoerpunten.
Ik blaas met mijn Modul-Air ook in, ik monitor de CO2 per slaapkamer (inblaasventielen afregelen), aan de hand hier van bepaal ik mijn minimum debiet, de CO2 sensor(gekoppeld aan de MA) in de woonkamer zal een hoger debiet vragen wanneer er bijvoorbeeld visite is, daarnaast zal de luchtvochtigheidsensor (gekoppeld aan de MA) hetzelfde doen wanneer er ge-douched wordt.

• beestemans
jurjenhoekstra schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:28:
@beestemans
[...]

@Appie Heijn
[...]

Mijn ervaring is dat deze schommelt met de luchtvochtigheid. Je regelt hem af met behulp van de minimale warmtepomp luchtdebiet. Dus als jij nu bij 150 m3/uur op +10 °C zit is dat meer dan prima! Theoretisch zou je met minder warmtepompdebiet kunnen werken en daardoor minder overventileren.
Ik vind de temperatuur best hoog, weet je zeker dat het verdamper is en niet uitgaande lucht temperatuur?

• jurjenhoekstra
@beestemans
Dus als jij nu bij 150 m3/uur op +10 °C zit is dat meer dan prima! Theoretisch zou je met minder warmtepompdebiet kunnen werken en daardoor minder overventileren.
Ik vind de temperatuur best hoog, weet je zeker dat het verdamper is en niet uitgaande lucht temperatuur?
Ja, is de temperatuur over de verdamper. Ik heb het luchtdebiet van de Modul-Air een aantal keren veranderd. Eerst op 170 gehad, daarna 220, daarna 180 en nu dus terug op 150. Mogelijk zou het debiet nog verder terug kunnen, het minimum volgens Inventum is 120. Echter naar mijn mening gaat dan het gasverbruik evenredig mee omhoog of omlaag. Zo meende ik bij debiet van ca. 180 dat de CV temperatuur zo rond de 35 graden was, bij het debiet van 150 ging dat naar 33 graden. Dan gaat er dus minder warmte naar de convectoren en zal de ketel meer moeten bijstoken.

Ik las in het begin van het andere topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309/6 dat Inventum had geadviseerd om het verschil tussen uitgaande en inkomende lucht zo groot mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld het debiet naar 130 of 120 te brengen wordt dat misschien wel bereikt, maar zal ik dus waarschijnlijk meer moeten bijstoken met de ketel. Wat denken de forumleden?

• Appie Heijn
jurjenhoekstra schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:34:
@beestemans
[...]
Ik las in het begin van het andere topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309/6 dat Inventum had geadviseerd om het verschil tussen uitgaande en inkomende lucht zo groot mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld het debiet naar 130 of 120 te brengen wordt dat misschien wel bereikt, maar zal ik dus waarschijnlijk meer moeten bijstoken met de ketel. Wat denken de forumleden?
Wat daarmee bedoeld wordt is dat het verschil tussen je aangezogen lucht en de afvoer naar de buitenlucht zo groot mogelijk moet zijn.

• jurjenhoekstra
@Appie Heijn @beestemans @SpikeHome @xcode35 @miciel @migjes @Edwin-1978 Inmiddels weer een paar dagen verder met het tweaken van de warmtepomp, maar eigenlijk vooral de CV ketel. Aan de Inventum Modul-Air valt eigenlijk heel weinig te tweaken; je kunt alleen het warmtepompdebiet verhogen of verlagen. De rest regelt de MA zelf. Je kunt ook de ventilatiesnelheid bijstellen, als de warmtepomp uit staat gaat ie over naar de ingestelde ventilatiesnelheid. Als de warmtepomp 24/7 draait heeft dat bijstellen van die ventilatiestand niet zo veel zin, er wordt dan immers al permanent geventileerd door de warmtepomp.

In het begin van het andere topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309/4(2013-2015) heb ik veel gelezen over het aanpassen van het warmtepompdebiet. Er werd vooral aangegeven dat het verschil tussen inkomende en uitgaande lucht zo groot mogelijk zou moeten zijn. De echte reden hiervoor is mij nog niet duidelijk. Voor zover ik het heb kunnen waarnemen, gaat bij groter debiet de temperatuur over de verdamper omhoog en bij lager debiet de temperatuur over de verdamper omlaag. Het CV water gaat evenredig mee omhoog of omlaag. Om het verschil tussen inkomende en uitgaande nog groter te maken, kan ik het debiet verder verlagen, maar daarmee gaat mijns inziens de temperatuur over de verdamper en daarmee dus het CV water ook omlaag. EN moet de CV ketel dus meer bijstoken. Monenteel is het debiet nog steeds 150 m3/uur. Hoger wordt het geluid door de ventilatiebuizen onprettig in huis.

In het begin bediende een Honeywell Round Modulation thermostaat de MA. De Intergas 28/24 HRE CV ketel hangt via open therm aan de MA en de MA bepaald aan de hand van ingestelde temperatuur op de thermostaat of hij dat zelf kan leveren of dat de ketel moet bijstoken. Omdat ik meer inzicht wilde in wat er gebeurt met MA en ketel heb ik de Honeywell vervangen door een Remeha eTwist. Hiermee kon ik wel onderweg de temperatuur bijstellen en als de ketel brandde ook de keteltemperatuur zien, maar voor de rest niet echt veel inzicht. Afgelopen week de Remeha vervangen door de Plugwise Adam in combinatie met de Honeywell Round Modulation. Eerst veel gelezen in het topic Plugwise Adam https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1897304. Of het zou werken was een grote vraag, immers de Adam is in principe bedoeld voor alleen het aansturen 1 warmtebron, de CV ketel. Plugwise levert een extra software feature voor een Remeha en een Loria warmtepomp, dus niet voor Inventum.

Na het aansluiten van de Adam bleek dat de app alleen het gedrag van de CV ketel liet zien, dat was al goed en dat was ook waar ik het meest in geinteresseerd was. In de app kon ik zien dat de ketel de eerste paar uren brandde zoals eigenlijk verwacht. Echter de Adam is zelflerend en na verloop van tijd zag ik dat de ketel ging pendelen. Dat gedrag had ik eerder nog niet gezien.

De zwarte lijn in de bovenste grafiek is de gevraagde temperatuur van de Adam. De rode lijn is de temperatuur van de ketel. In de onderste grafiek geeft de zwarte lijn het niveau van moduleren weer. Iedere keer 100 %. De 2e grijze lijn van onderen is 40 graden. Na bestudering van de handleiding van de Intergas 28/24 HRE ketel heb ik de antipendeltijd eerst terug gezet naar 10 minuten en een dag later op 15 minuten. Dit voorkomt inderdaad min of meer pendelen, maar als de ketel begint met bijstoken gaat ie ook vrij vlot weer uit. Hiermee krijg je de woning dus niet op temperatuur. In deze situatie had ik de maximale temperatuur van de ketel op 45 graden staan.

De experts bij Plugwise wezen er op dat de Adam met maar 1 open therm warmtebron kan werken. Verder zeggen ze dat de ketel de gevraagde lage aanvoertemperatuur niet kan leveren, omdat de MA al circa 30-32 graden levert en dat het daardoor onmogelijk is voor de ketel om een paar graden bij te stoken en dat modulerend te doen. Daarnaast lijkt de warmteafgifte te laag en de doorstroming ook te weinig. ​Tevens staat de Adam op Eco stand.

Het advies van Plugwise: Zet de Adam op Comfort, hiermee zorg je ervoor dat de Adam (ook) wat hogere temperaturen gaat vragen waardoor je kans hebt dat de Ketel dat dan wel modulerend kan leveren.
Zorg voor meer doorstroming en beter afgifte (15gr), dan kan je ketel zijn vermogen ook beter kwijt,
Kijk goed of het vermogen van je ketel terug gezet is. Eventueel kan je op de Adam de regeling UIT zetten, wat betekent dat de Round Modulation regeling het weer over neemt (de logging van de Adam blijft wel mogelijk), je ziet dan het verschil in regelgedrag terug, en dat kan in jouw specifieke situatie misschien toch beter aansluiten.

Gisteren heb ik de Adam er tussen uit gehaald en dus is de aansturing weer met de Honeywell. Ook had ik de pompsnelheid van de ketel op de pomp zelf teruggezet van stand 3 naar stand 2. Ik had gezien op de MA dat bij stand 3 er klaarblijkelijk veel heet water, zodra de ketel opstart eerst door de MA ging, je zag de temperatuur dan in de MA hoog oplopen. Ook moest dan de pomp van MA op 78 % modulatie werken. Nu de pomp van de ketel op stand 2 staat, schiet de temperatuur in de MA niet meer omhoog zodra de ketel aan slaat. En de CV pomp van de MA begint nu met 68 % en gaat daarna vlot terug naar 42 %.

Wel heb ik enige twijfels over de manier van aanleggen van de installatie. In de aanvoer van de ketel moet volgens de Inventum installatiehandleiding een keerklep worden opgenomen om te voorkomen dat de MA het CV water richting de ketel pomp en mogelijk problemen/storing veroorzaakt. Omgekeerd is dat niet het geval, er is geen keerklep van ketel naar MA. De voetventielen van de convectoren zijn behoorlijk dicht gezet, zodat er een delta T is voor de MA van ca. 5 graden. Maar de leiding tussen ketel en MA staat wagenwijd open en fungeert dus eigenlijk als bypass, waardoor het retourwater dus zo weer bij de ketel is en deze mogelijk gaat pendelen. Ik overweeg ook een keerklep op te nemen tussen ketel en MA zodat het CV water van de ketel richting de convectoren wordt gedwongen en niet makkelijk terugkeert via de MA. Wat denken de forumleden?

Vandaag heb ik de maximale temperatuur van de ketel weer verhoogt naar 65 graden, dit om de ketel de mogelijkheid te geven om over een grotere bandbreedte te moduleren. Kijken of dat wat oplevert. Zie onderstaand plaatje van het eerste uur dat de Adam weer is aangesloten:

De gehele tijd ben ik meer bezig met het tweaken van de CV ketel dan de warmtepomp. Het doel wat ik wil bereiken is immers, zo weinig mogelijk gas gebruiken. De eerste week lag het gasverbruik rond de 8 m3 per dag. Gisteren en eergisteren was het verbruik 4.5-5.5 m3 per dag. Of dat door de Adam of door het tweaken van de CV ketel komt is nog niet helemaal duidelijk.

[Voor 2% gewijzigd door jurjenhoekstra op 16-01-2022 14:37. Reden: grammatica]

• migjes
@jurjenhoekstra
tja jouw situatie is gewoon anders als die van mij, dus lastig echt iets te zeggen.
(jij MA ik oude combi 50, en huizen en gewoontes die anders zijn, is gewoon groot verschil.)

maar algemeen:
1. de MA wil je eigenlijk op dit moment 24x7 laten werken, ik geef je 99,9% kans dat hij toch het huis niet kan verwarmen op dit moment voor de volle 100% van de tijd.
dit begrenzen op ongeveer 1(of 2 zoals ik nu doe) warmer als wat de gasketel zou doen is het beste wat ik ken aan systeem.
elk uur dat de MA niet werkt, dan ventileer je warmte naar buiten en dat wil je voorkomen.
en 1 a 2 graden warmer als wat je met gas zou doen, dat merk je niet, maar geeft je wel een buffer om overdag het huis warm te maken, zodat je een koudere nacht door komt zonder gas te gebruiken.
dit gaat gewoon het simpelste met 2 thermostaten, 1 voor de MA 1 voor de gasketel.

2. de intergas, tja veel mensen proberen de temperatuur van het CV water te verlagen op de ketel.
maar dat is eigenlijk dom, je wil het CV systeem op lage temperatuur krijgen zonder dat je de temperatuur op de ketel begrenst.
nu is elke ketel anders en doet het altijd net iets anders, maar grofweg algemeen gesteld:
als de thermostaat een delta 1, meet tussen ingestelde temperatuur en ruimte temperatuur.
dan gaat er een signaal naar de ketel, brand maar op laagste modulatie stand (en dat wil je).
je moet dan de pomp in de ketel zo instellen dat hij ongeveer water wat binnen komt en er weer uit gaat +/-15 graden verwarmt (max rendement stap 1).
nu is de MA waarschijnlijk dan al vele uren bezig geweest met verwarmen, en zal je water in al snel 30 graden zijn en dan moet je rekenen dat het uitgaande water van de gasketel al snel 45 graden is.
dan is het alleen nog zaak dat je er voor zorgt dat het water genoeg kan afkoelen in de radiatoren/vloerverwarming..... en zijn warmte kan afstaan in huis, zodat het weer koud genoeg bij de gasketel komt om weer 15 graden te verwarmen(max rendement stap 2).
en dan is het hopen dat je het voor elkaar krijgt om het uitgaande water van de gasketel onder de 45-50graden te houden. (hoogst mogelijke condensatie van de uitlaat gassen van de ketel, max rendement)

(ben je dan bezig om je gasketel te begrenzen op 45 graden uitgaand water, dan heb je heel het verhaal van efficiency verwarmen met gas niet begrepen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Appie Heijn
Waarom probeer je niet tijdelijk even met 2 thermostaten te werken, de modul air wil graag een compatible thermostaat welke de ruimtetemperatuur doorgeeft. Het vanuit de MA doorlussen naar de CV haal je er dan even tussenuit. De MA stel je bvb op 21,0 in en de thermostaat van de CV-Ketel stel je 0,5-1gr lager, je kan dan veel makkelijker de samenwerking tussen MA en ketel finetunen. Wanneer je dat qua watertemperaturen en debieten goed voor elkaar hebt dan ga je eens kijken of het met 1 thermostaat ook nog goed gaat. Je zit nu met te veel variabelen.
Ventilatiedebiet MA
Pompsnelheid MA
Pompsnelheid CV-ketel
Aanvoertemp CV-ketel
Max vermogen CV-ketel
Opentherm protocol wat erg lastig te doorgronden is, elke thermostaat en verwarmingstoestel heeft zijn eigen variabelen (lees afwijkingen)

• jurjenhoekstra
@migjes @Appie Heijn Met 2 thermostaten werken is inderdaad 1 van de dingen die ik ga uitproberen. Morgen de badkamerradiator nog vervangen voor een convector en dan ook die keerklep van ketel naar MA aanbrengen. Met 2 hermostaten werken, maakt het ook weer mogelijk om de badkamer 's ochtends om 6 uur even een poosje op aangename temperatuur te krijgen. Nu is de badkamer maximaal 19.5 tot 20 graden, voorheen liet ik hem van 06.00 tot 08.00 uur even tot 22 graden gaan, zodat we prettig konden douchen.
@migjes Door het verhogen van de maximale temperatuur van de ketel naar 65 graden heb ik volgens mij deels bereikt wat jij aangeeft qua moduleren van de ketel. Wellicht kan ik de temperatuur nog verder verhogen en dan zorgen dat de ketel als ie bijstookt het voldoende terug moduleert. Ga ik proberen.

• Appie Heijn
Voor het testen en inregelen lekker 2 thermostaten idd.

In de toekomst kan je de MA evt de ketel ook aan/uit laten inschakelen, zet in die kabel een relais welke je d.m.v. een domoticaoplossing naar keuze ook handmatig (of via domotica interface) aan/uit kan zetten.
Lekker je MA continu op een comfortabele minimum temp instellen (maximaal aantal draaiuren=gunstig), haalt ie dat niet dan stuurt ie de ketel aan. Wil je om comfort redenen even een korte boost (bvb voor je badkamer in de ochtend) dan kun je handmatig of via tijdschema je ketel bijschakelen, helemaal los van je MA.

• migjes
@jurjenhoekstra
2 thermostaten is de weg om te gaan, eigenlijk maak je dan van hybride systeem een bivalent systeem.
dit geeft 100% voorrang aan de warmtepomp, 0% aan gas. ;)
(met de oude ecolutions was het altijd erg simpel.
je hebt niet eens een thermostaat nodig, gewoon de 2 draadjes die normaal naar de thermostaat gaan door verbinden met elkaar en hij gaat verwarmen, haal je ze los dan stop hij weer met verwarmen.
en op dit moment wil je eigenlijk dat hij 24x7 gewoon verwarmt.
ik heb zo de eerste 3 maanden gewerkt omdat het toch winter was, pas in de lente was het wat onzinnig en heb ik de thermostaat er aan gehangen.
ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat een MA dit ook zou moeten kunnen. :?
moet je testen of uit zoeken. ;) )

de maximum temperatuur van de ketel, die kun je net zo goed in stellen op 90 graden.
of eigenlijk die boeit gewoon helemaal niet, maakt eigenlijk niet uit waar je die op zet. ;)
(voor 99% van de gasketels die modern zijn, er zijn uitzonderingen en soms is het wel handig om er een soort van maximum in te stellen als noodstop, maar dan is er iets anders fout in je huis.)

wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren.
dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water. (lager is nog beter, hoe lager de beter de condensatie van de uitlaat gassen van de gas ketel en de meeste energie die je er uit haalt per m3 gas.)
maar het kan per ketel net iets anders zijn, en andere aansturing is ander resultaat etc etc....
veel variabelen, maakt lastig verhaal. ;)

(sommige intergas modellen kunnen het vermogen van de ketel ook verlagen.
maar die instelling is een beetje vreemd te noemen, dus of die wel echt werkt geen idee.
de waardes die instelbaar zijn zijn natuurkundig onmogelijk. >:) )

mijn ervaring is de ecolution combi 50, die moet je nooit de CV ketel laten aan en uit zetten.
dit is een totaal onzin geregeld systeem en geeft te veel voorrang aan gas.
de MA is anders, succes met proberen, maar ik verwacht ongeveer het zelfde. ;)

• Appie Heijn
@migjes kleine aanvulling, de max temperatuur van de ketel is wel van belang wanneer je (zo lang mogelijk) in duo bedrijf wil blijven draaien, ik weet de max temperaturen niet van de MA, maar boven de 50-60 graden zal hij een keer uit gaan, die temperatuur kan je dus prima instellen op je ketel om het uitgaan van de MA tegen te gaan.

De CV ondersteuning wil je het liefst zo subtiel mogelijk houden, dus mocht je een maximum aantal KW in kunnen stellen dan zou ik het wel proberen. Hiermee voorkom je dat de CV als een malle een >20KW probeert af te geven.

Maar wat je zelf ook aangeeft, het verschilt nogal per afgiftesysteem, thermostaat en ketel. Eerst maar de waterzijdige kant correct inregelen/aansluiten.

• migjes
@Appie Heijn
geen idee wat de max temperatuur is van de MA.
maar dat lage vermogen wat die afgeeft aan 6-8kW aan radiatoren die in een beetje normaal huis aanwezig zijn, maakt al dat hij nooit veel hoger kan komen als +/-32 graden (hoog geschat).
(of er is een dombo bezig met tado of ander regel systeem en die draait dan te veel radiatoren dicht.
tja tegen dommigheid is geen enkel systeem opgewassen, maakt niet uit of je gas gebruikt of warmtepomp. ;) )

in mijn huis, gebruik ik nog +/-100m3 aan gas voor verwarmen.
beetje grof gerekend, is dit +/-150uren aan verwarmen van de gasketel per winter.
(mijn ketel gebruikt +/-0,6m3 per uur)
en een winter heeft toch als snel 3000+uren voor de ecolution/MA.
dus ja, dan kunnen die 150uren fout gaan, maar boeit het verder niks op je gebruik, is een veel te klein percentage om je druk over te maken. ;)

(ben wel eens dat je de maximum temperatuur op de ketel moet verlagen.
maar houd hem hoog genoeg om niet te gaan pendelen, dan ben je nog verder van huis. ;
en maximum kW als je het kunt instellen ook graag omlaag (alleen bij intergas kun je hem lager instellen als wat de ketel minimaal kan, dus geloof niet te veel van de instelling)) )

• beestemans
Wat is er mis met pendelen van de gasketel? Zolang het niet koud genoeg is blijft dat het geval en dat zal altijd al het geval geweest zijn.
Modul Air aansturing is vrij makkelijk, die zet de gasketel aan zodra setpoint niet wordt gehaald minus 0,5 graden. De Modul Air zelf blijft altijd draaien. Tweede thermostaat is daardoor erg onzinnig, want die functie heeft de Modul Air al.
Qua temperatuur aanvoer wanneer je het warmtepomp debiet verlaagd, compenseert de gasketel niet bij hoger warmtepompdebiet? Dat zou namelijk de hogere aanvoertemperatuur verklaren, door hogere retourtemperatuur.
Zolang de warmtepomp niet uitvalt op antivriesbeveiliging, wordt er niet meer of minder warmte onttrokken uit de ventilatielucht. Meer ventileren levert niet meer vermogen op, hooguit meer afkoeling van je huis door koude lucht wat naar binnen wordt getrokken.

[Voor 39% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:19]

• jurjenhoekstra
@migjes @Appie Heijn
wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren. dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water.
Ik ben het eens met het gestelde, echter ik heb allemaal convectoren. En verder moet volgens de installatiehandleiding en installateurscursus van Inventum de maximale keteltermperatuur en het vermogen op minimaal. En Inventum adviseert een delta T van 10 graden voor de ketel en delta T van 5 graden voor de MA.

De Intergas 28/24 HRE heeft nogal wat mogelijkheden, o.a. instellen begin temperatuur, maximum temperatuur, wachttijd voordat warmtevraag wordt beantwoord, antipendeltijd, starttoerental CV, maximaal vermogen en maximum capaciteit modulerende pomp. Verder nog veel instellingen gerelateerd aan tapwater. Naar mijn idee heb ik de nodige instellingen aangepast om het pendelen zo veel mogelijk te voorkomen, maar zal morgen toch de systemen eens splitsen en vooral kijken hoe het pendelen verder kan worden voorkomen. Ik heb begrepen dat er dan nog verder waterzijdig moet worden ingeregeld. Er valt aan de MA, behalve warmtepompdebiet verder niks aan te passen aan instellingen.

Ook vermoed ik, wat ik eerder stelde dat het aanbrengen van een keerklep van ketel naar MA er voor zal zorgen dat het aanvoerwater van de ketel richting de convectoren wordt gedwongen en kans heeft om af te koelen. Met de keerklep er tussen kan het dan niet meer via de warmtepomp snel retour.

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de MA zelfstandig zonder bijstoken van de ketel, tot ca. maximaal 32 graden komt. Zeker geen 50 of 60. Er is geen boiler voor tapwater aangekoppeld. Hij hoeft dus alleen te verwarmen.

Voorheen had ik voor de ketel een zoneregeling met het Honeywell Evohome via open therm. Dit kan ik zo weer aan koppelen. Hiermee realiseer ik ook de plaatselijke en tijdelijke verhoging van de temperatuur in de badkamer.

Nog even een screenshot toegevoegd van de laatste uren. Hij is weer gaan pendelen. Tegen 18.00 uur zie je dat de gevraagde temperatuur naar beneden gaat, omdat we aan het koken waren met een aantal pitten van het fornuis en de elektrische oven in gebruik. Ketel bleef echter pendelen, tot ca. 17.45, daarna is er geen warmtevraag meer omdat de temperatuur in de woonkamer/keuken was opgelopen tot 22.2 graden.

• jurjenhoekstra
@beestemans
Wat is er mis met pendelen van de gasketel? Zolang het niet koud genoeg is blijft dat het geval en dat zal altijd al het geval geweest zijn.
Bedankt voor je reaktie. In een eerdere post stelde ik al dat het pendelen misschien relatief is. Immers door de antipendeltijd op 15 minuten te zetten, valt het pendelen wel mee. Ook blijft de ketel dan ca. 4 minuten branden. Dus het is niet zo dat ie continue aan en uit flikkert. Of dat altijd al zo geweest is, betwijfel ik, maar ja, ik zat ook niet continu in de CV ruimte. Nu breng ik daar vele uren in door.

De MA stuurt via open therm de ketel aan en op het oog gebeurt dat ook 'goed', met dien verstande dat ik minder pendelgedrag had verwacht, maar meer een langere periode van aan, gevolgd door leen angere periode van uit. En ik ben enigszins bevreesd voor mogelijke schadelijke gevolgen door het vele aan en uit schakelen van de ketel. Wat ik ook al eerder schreef, is dat ik de temperatuur van het CV water van de MA hoger had verwacht. Immers in de documentatie en op het internet wordt veelvuldig gesproken over temperaturen van 55 - 60 graden voor een warmtepomp. Dan is er geen noodzaak voor de ketel om bij te springen. Maar met een CV water temperatuur van de MA van ca. 30-32 graden is het te weinig om de woning op tempertuur te houden en springt logischerwijs de ketel bij.
Qua temperatuur aanvoer wanneer je het warmtepomp debiet verlaagd, compenseert de gasketel niet bij hoger warmtepompdebiet?
Ja, dat heb ik uitgeprobeerd, zie eerder in deze post. Had o.a. debiet al eens op 220 en 180 m3/uur. Bij 180 m3/uur is het CV water van de MA, ca. 33-35 graden. Nu bij 150 m3 is dat 30-32, door nog verder te verlagen zal dit nog meer dalen en zal logischerwijs de ketel meer moeten bijstoken. Ergens is er een optimum.

[Voor 14% gewijzigd door jurjenhoekstra op 16-01-2022 20:24]

• beestemans
Wat denk je dat je ketel doet, wanneer je doucht of warm water tapt? Als er iets goed tegen pendelen kan, is het een CV ketel. En 15 minuten is mooi, dan heeft de CV ketel een goede/schone verbranding. Ik zou daar niet teveel aan tornen.
Die 32 graden is echt mooi, dat haalt de mijne niet. Maar mijn huis is geschikt om bij die temperatuur het op 21 graden te houden bij +5 graden.
Het is een andere manier van verwarmen met een warmtepomp. Veel lagere temperaturen en veel langere wachttijd. CV ketel reageert snel met hogere temperaturen en gaat daarna afremmen om rustig door te hobbelen.
Je badkamer zou ik overigens instellen op een constante afgifte. Daar worden zowel je warmtepomp en CV ketel beter van, meer rust en balans in je systeem.

[Voor 52% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:30]

• jurjenhoekstra
@beestemans
Wat denk je dat je ketel doet, wanneer je doucht of warm water tapt? Als er iets goed tegen pendelen kan, is het een CV ketel. En 15 minuten is mooi, dan heeft de CV ketel een goede/schone verbranding. Ik zou daar niet teveel aan tornen.
Die opmerking geeft me meer vertrouwen in de situatie. Wel is het zo dat gisteren mijn indruk was dat de maximale pendeltijd van 15 minuten er voor zorgde dat in die tijd er niet voldoende werd bijgestookt. De temperatuur in de woning was in de nacht ca. 0.5 - 1 graad gedaald. Mogelijk is het vermogen dan net iets te laag.

Ook heb ik mijn hoop gevestigd op die extra keerklep, zodat het CV water van de ketel beter richting de convectoren gaat.

• beestemans
Ik ben bang dat wat jij ziet in de warmtepomp temperatuur, al reeds wordt bijverwarmd door de gasketel. Staar jezelf niet blind op temperaturen van de CV, het gaat erom dat je huis op temperatuur blijft.
De keerklep zorgt er alleen voor dat je geen kortsluitroute hebt in je gasketel. Goede investering.

[Voor 19% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@Appie Heijn @beestemans @migjes @SpikeHome @xcode35 @miciel
De Inventum Modul-air warmtepomp heeft nu 2 maanden gedraaid. Bedankt voor jullie input over de afgelopen periode.

De stand van zaken:
handdoekradiator in badkamer vervangen door LT convector. Na een week handdoekradiator weer teruggezet, LT convector nam te veel ruimte in en de dames misten het kunnen drogen en voorverwarmen van de handdoeken. De CV heb ik teruggezet op een eigen thermostaat, de Evohome zoneregeling, die voorheen ook de CV aanstuurde. Doel was om met name de badkamer 's ochtends gedurende 3 uur lang op 21-22 graden te krijgen. Ik heb overigens geen verschil gemerkt in verbruik van de hoeveelheid gas nu beide een eigen thermostaat hebben. Thermostaat van warmtepomp staat permanent op 22.5 om te zorgen dat deze continue doordraait. Keerklep tussen CV en warmtepomp heb ik niet aangebracht.

Resultaten januari 2022 op basis van bijgehouden meterstanden:

.................................... Jan 20 en 21..... jan 22
Verbruik gas in m3........350....................223
Electriciteit in kWh:.......480....................752

Bij een huidige prijs van 0.81 per m3 en 0.25 per kWh is er dan 127 x 0.81 - 272 x 0.25 = 35 euro bespaard.
Volgens de leverancier is er in jnauari echter totaal 92 euro minder aan energie uitgegeven.

Resultaten februari 2022 op basis van bijgehouden meterstanden:

....................................Feb 20 en 21......feb 22
Verbruik gas in m3......375.....................190
Electriciteit in kWh:.....422......................670

Bij een huidige prijs van 0.81 per m3 en 0.25 per kWh is er dan 185 x 0.81 - 247 x 0.25 = 88 euro bespaard.
Volgens de leverancier is er in februari echter totaal 95 euro minder aan energie uitgegeven.

Conclusie:
Er is een besparing gerealiseerd, de meterstanden geven dit aan en ook de leverancier geeft duidelijk aan dat er minder is uitgegeven aan energie. Is dit dan volledig aan de installatie van de Inventum Modul-Air warmtepomp te danken? Nee, ik denk het niet. Doordat je je nu veel meer gaat focussen op het besparen van gas, ga je ook maatregelen nemen die je voorheen niet deed. Zo hebben we de temperatuur in onze slaapkamer teruggebracht van 18 naar 15 graden, de studeerkamer van mijn zoon was voorheen ook 21 graden op een vrij ruime tijd van de dag, nu is dat 19 en 19.5 gedurende de uren dat ie daadwerkelijk thuis is. De badkamer die voorheen gedurende 3 uur 's ochtends op 21 graden werd gehouden, is nu gedurende de hele dag 19 graden. Had ik dit gedaan zonder installatie van de warmtepomp, dan had ik waarschijnlijk ook al redelijk bespaard, hoeveel is nu niet vast te stellen. Maar warmtepomp helpt in ieder geval, ook zodat we nu na het douchen de ventilator extra hoog kunnen zetten en er nu weer optimaal geventileerd wordt in huis.

Wat wel duidelijk is geworden door het elke dag bijhouden van de meterstanden en de buitentemperatuur, is dat de wind de meeste invloed heeft op het verbruik. Bij een dag met veel wind, gebruik ik zomaar 3 m3 meer dan een dag zonder wind. Door de 2 slaap/studeerkamers met veel glas aan de westzijde van het huis gaat hierdoor dus nogal wat warmte verloren (beide voorzien van HR++ glas).

[Voor 10% gewijzigd door jurjenhoekstra op 02-03-2022 12:55]

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-03 08:46
Vorige week afscheid genomen van de combi 50. De compressor was toch lek en heeft ruim 2 maanden nog goed gewerkt na het vullen. Maar nu is het echt einde verhaal.

Nu heb ik de Inventum Modul-Air via een faillissement op de kop weten te tikken en deze gisteren aangesloten. Helemaal nieuw. Ik moet zeggen een wereld van verschil. Helemaal qua geluid. Er trilde nog wat in het apparaat, dus dat heb ik nog even extra geïsoleerd. Daarnaast werken de CV en de warmtepomp niet samen en hebben ze allebei een eigen thermostaat. Net zoals de oude opstelling, waarbij de CV bijspringt, wanneer de warmtepomp het niet redt.

Het levert bij mij een verschil van aan en afvoer CV van bijna 5 graden met 120m3 luchtdebiet en 290W aan continu verbruik. Dat was bij de combi 50 3 graden. Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.

upgraden naar de laatste software ging ook prima en de hele aansturing is mooi verwerkt in een schermpje. Beter dan de oude combi 50. In mijn geval 10 jaar oud. parameters zijn zo goed als hetzelfde. Nu nog koppelen met een HA. Dat zou mooi zijn.

Nu vroeg ik mij af wat voor versies boilers er zijn. Max tank indirect en direct?

Wil dat zeggen indirect via de warmtepomp en direct met een elektrisch element van 2KW? Kun je een indirecte ook upgraden? en bestaat directe uit beide elementen? Zodat je eerst deze indirect kunt laten lopen en daarna met een electrisch element ernaast.

Dit is mij niet duidelijk.

[Voor 3% gewijzigd door Simpel78 op 08-03-2022 17:22]

• Pat!
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-03 16:09

Pat!

Dell is een lief meisje

Wat is de combinatie van het tekenpatroon voor het installateursmenu? Ik wil een update installeren maar weet de 'code' niet 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
Pat! schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
Wat is de combinatie van het tekenpatroon voor het installateursmenu? Ik wil een update installeren maar weet de 'code' niet 8)7
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Simpel78
Pat! schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
Updaten gaat super simpel.

Die code is helemaal niet spannend. Ik snap ook niet dat daar moeilijk over wordt gedaan. Veel opties zijn er niet om echt aan te passen. Bij de combi 50 kon je bijna alle parameters aanpassen, als je maar via de usb via putty in het systeem kan. Wellicht worden in de toekomst meer parameters vrijgegeven door software updates. Mooiste zou zijn wanneer je dit apparaat op je thuis netwerk kan aansluiten en via een website dit kan inregelen en uitlezen.

Hier legt Leon het even uit, hoe je moet updaten, krijg je gelijk de code erbij:

https://www.youtube.com/watch?v=OOmYEv3ntA0

• jurjenhoekstra
@Simpel78
Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.
Voor zover ik het begreep: als je bij de instellingen aangeeft dat er geen boiler gekoppeld is, wordt de driewegklep niet bediend. Wel moet je de niet gebruikte aansluitingen voor de boiler afdoppen, T-stuk niet nodig.

Waarom beslist een boiler? Gebruik je veel warmwater? Wij, gezin 4 volwassenen, gebruiken ca. 80 liter warm water 's ochtends om te douchen. Als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk, als de CV/warmtepomp niet draait, gebruiken we 0.6 m3 gas per dag voor koken en douchen. Dat kost zo weinig dat de aanschaf en installatie van een boiler hier niet tegen op weegt. Tenzij je bijvoorbeeld al zonnecollectoren op je dak hebt liggen die de boiler ook verwarmen.

Zie ook schema voor Modul-Air combi uit installatiehandleiding:

• Simpel78
jurjenhoekstra schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:07:
@Simpel78
[...]

Voor zover ik het begreep: als je bij de instellingen aangeeft dat er geen boiler gekoppeld is, wordt de driewegklep niet bediend. Wel moet je de niet gebruikte aansluitingen voor de boiler afdoppen, T-stuk niet nodig.
Daar kom je vanzelf alleen achter wanneer je gaat ontluchten, wanneer je deze net hebt opgehangen. Een combi versie zonder boiler. Je kunt idd geen boiler opties kiezen. Deze wordt waarschijnlijk niet gedetecteerd.
Maar als je gaat ontluchten gaat ook de 3-weg klep open, wat betekent dat het cv water uit het systeem stroomt. Vandaar het T-stuk bypass, normaal loopt dat door je boiler heen. Waarna het ook met een T-stuk aan je CV zit.

Het is idd. niet interessant om een boiler aan te schaffen. Dat beetje gas wat gebruikt weegt niet op tegen het warm houden van de boiler. Ik laat het systeem dan ook zo. En wordt op termijn vervangen door een system die in de zomer ook kan koelen. Zoals een Vincent (ITHO) en toekomstige ventilatiewarmtepompen.

Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de boiler. In feite gebruik ik de warmtepomp alleen in de wintermaanden en voor ventilatie.

• Simpel78
Altijd leuk om even te delen.
Maandag een week geleden geïnstalleerd. Je ziet dat er steeds minder gas wordt gebruikt, ik heb een huis met 4 woonlagen allen met vloerverwarming. Vandaag voor het eerst een graadjes extra erbij. In plaats van het warm houden op temp. van de woning. Van 19 graden naar 20 graden. Vanaf 10 mrt wordt er geen gas meer gebruikt voor het verwarmen, alleen nog voor douchen. En ja we waren dit weekend weg.

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 00:06
Simpel78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Het is idd. niet interessant om een boiler aan te schaffen. Dat beetje gas wat gebruikt weegt niet op tegen het warm houden van de boiler. Ik laat het systeem dan ook zo. En wordt op termijn vervangen door een system die in de zomer ook kan koelen. Zoals een Vincent (ITHO) en toekomstige ventilatiewarmtepompen.

Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de boiler. In feite gebruik ik de warmtepomp alleen in de wintermaanden en voor ventilatie.
Voor de mensen die interesse hebben, ik heb een heel ander merk vat aan de combi gehangen. https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html En het systeem werkt perfect. Volgens de spec van het vat is het verlies 1,4 kWh/24h. Dat is dus ongeveer 0,6kWh/24h elektrisch. COP spec van de combi is 2,4 in slechtste geval bij warmwater opwarmen.

Ik heb in eerste instantie ook een elektrisch element aan de combi gehangen. Eigenlijk kan een elektrisch element alleen op de all-E omdat het elektrisch element gevoed wordt met fase 2, en die is standaard niet aanwezig op de combi. Achteraf heb ik daar spijt van, en heb ik alles weer los gehaald, want hij gebruikt het elektrisch element alleen als er gelijktijdig warmtevraag en warmwatervraag is. En bij een vloerverwarming kun je gerust warmwater vraag prio geven waardoor het elektrisch element helemaal niet nodig is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:21
@Simpel78 Weet iemand ondertussen het minimum vermogen?
Energie van dT15C (20=>5C) bij 120m3/h = 645Wh(Th).
250L/h als minimum water debiet.
290Wh(E) als verbruik bij minimum en 620W bij maximum?
(645+290) => 935W(th) als productie. Dan is dT=3,2C bij 30C afhankelijk van warmteverlies?

Om 1,7kW (incl. 620W(e)) te halen moet luchtdebiet dan 225m3/h. spec zeg 250m3/h
De maxima kloppen dus wel, maar maakt die ook de minima waar van die 120m3/h?

• Simpel78
Dapdodo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:
@Simpel78 Weet iemand ondertussen het minimum vermogen?
Energie van dT15C (20=>5C) bij 120m3/h = 645Wh(Th).
250L/h als minimum water debiet.
290Wh(E) als verbruik bij minimum en 620W bij maximum?
(645+290) => 935W(th) als productie. Dan is dT=3,2C bij 30C afhankelijk van warmteverlies?

Om 1,7kW (incl. 620W(e)) te halen moet luchtdebiet dan 225m3/h. spec zeg 250m3/h
De maxima kloppen dus wel, maar maakt die ook de minima waar van die 120m3/h?
Ik heb daar geen verstand van. Wanneer de afzuiging van de douche aan gaat vanwege de hoeveelheid vocht. Gaat de airflow op 175m3/h. Dan kan de aan en afvoer van de CV een verschil laten zien van 6 a 7 graden. Bij 120 m3/h en een pompflow van 30% is het bij mij rond de 5 graden. Zie foto

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:44
Geldt deze code ook voor de Inventum Spaarpomp?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
LecramR schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Geldt deze code ook voor de Inventum Spaarpomp?
Meen mij te herinneren van niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:44
Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Meen mij te herinneren van niet
Ik ben er inmiddels achter: het is dezelfde code

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simpel78
Nu het weer bloedheet wordt...

Weet iemand of dit apparaat, automatische intensieve nachtventilatie heeft?

Dus wanneer de temp buiten lager is dan binnen, het apparaat op volle snelheid gaat ventileren en andersom.
Nu doe ik het met de hand....

• xcode35
Simpel78 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:17:
Nu het weer bloedheet wordt...

Weet iemand of dit apparaat, automatische intensieve nachtventilatie heeft?

Dus wanneer de temp buiten lager is dan binnen, het apparaat op volle snelheid gaat ventileren en andersom.
Nu doe ik het met de hand....
Ja, maar alleen in combinatie met greenconfort module (WTW variant) Zie https://www.inventum.com/...re-Modul-AIR-6-5-2021.zip Hoofdstuk 1.3 van Inlegvel handleiding zone-regeling .pdf in de zip

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 14:11
Weet iemand toevallig hoe ik de CO2 sensoren van Inventum aan de RF ontvanger hoor te koppelen? Ik heb al diverse stappen geprobeerd maar tot zover geen succes.

Mijn warmtepomp had de 0-10V draden verkeerd om aangesloten zitten dus las de WP de hele tijd 0V en ging de ventilator niet harder draaien. Nu heb ik in het proces van debugging een sensor geunpaired van de RF ontvanger.

• Simpel78
Snamkob1994 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 06:55:
Weet iemand toevallig hoe ik de CO2 sensoren van Inventum aan de RF ontvanger hoor te koppelen? Ik heb al diverse stappen geprobeerd maar tot zover geen succes.

Mijn warmtepomp had de 0-10V draden verkeerd om aangesloten zitten dus las de WP de hele tijd 0V en ging de ventilator niet harder draaien. Nu heb ik in het proces van debugging een sensor geunpaired van de RF ontvanger.
Dat probleem had k ook. Je moet deze resetten en opnieuw proberen. uiteindelijk is het mij gelukt.

• Simpel78
xcode35 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Ja, maar alleen in combinatie met greenconfort module (WTW variant) Zie https://www.inventum.com/...re-Modul-AIR-6-5-2021.zip Hoofdstuk 1.3 van Inlegvel handleiding zone-regeling .pdf in de zip
Dat is jammer ik heb ventilatie C. Zou het graag ook op dit systeem zien met een buitentemp sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snamkob1994
Simpel78 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is jammer ik heb ventilatie C. Zou het graag ook op dit systeem zien met een buitentemp sensor.
Het is inmiddels gelukt de sensor te resetten. Alleen de handleiding van de sensor is bijna onmogelijk om te vinden.

Voor jouw feature zou je misschien kunnen bouwen met een ESP32 die de analoge spanning van de RF ontvanger inleest en met een DAC weer een 0-10V spanning gebereert. Mocht je dan een lagere buitentemperatuur meten terwijl het binnen warm is dan kan je de RF ontvanger bypassen en zelf de WP (maximaal) laten ventileren

• Simpel78
xcode35 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Voor de mensen die interesse hebben, ik heb een heel ander merk vat aan de combi gehangen. https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html En het systeem werkt perfect. Volgens de spec van het vat is het verlies 1,4 kWh/24h. Dat is dus ongeveer 0,6kWh/24h elektrisch. COP spec van de combi is 2,4 in slechtste geval bij warmwater opwarmen.
Tot welke temp krijg de Modul-Air de boiler verwarmt? En moet je cv ketel deze dan nog na verwarmen?

• xcode35
Simpel78 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:41:
[...]

Tot welke temp krijg de Modul-Air de boiler verwarmt? En moet je cv ketel deze dan nog na verwarmen?
Ik heb de instellingen staan op 45 graden. Dat is voor mij een prima temperatuur. Naar wens is de modul-air ook hoger in te stellen. 1x per week warmt mijn modul-air het vat automatisch op naar 65 graden (legionella preventie) Ik heb geen na verwarming eraan hangen, maar heel het gezin achter elkaar wassen gaat inderdaad niet. Dat is even een nieuwe mindset hebben dat er opwarm tijd tussen de wasbeurten nodig is.

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Wil je met ons delen hoe je dit hebt gedaan of waar jij de handleiding voor de sensor hebt gevonden?

Tnx! _/-\o_
Snamkob1994 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Het is inmiddels gelukt de sensor te resetten. Alleen de handleiding van de sensor is bijna onmogelijk om te vinden.

Voor jouw feature zou je misschien kunnen bouwen met een ESP32 die de analoge spanning van de RF ontvanger inleest en met een DAC weer een 0-10V spanning gebereert. Mocht je dan een lagere buitentemperatuur meten terwijl het binnen warm is dan kan je de RF ontvanger bypassen en zelf de WP (maximaal) laten ventileren

• Snamkob1994
Pat! schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:44:
Wil je met ons delen hoe je dit hebt gedaan of waar jij de handleiding voor de sensor hebt gevonden?

Tnx! _/-\o_

[...]
Hierbij de handleiding van de CO2 sensor. Als je via de procedure beschreven onder 7.3 een fabrieksreset uitvoert kun je hem daarna opnieuw weer koppelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 13% gewijzigd door Snamkob1994 op 18-09-2022 15:44]

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Dank @Snamkob1994 Deze gaat in m'n mapje 👊🏼

Uiteindelijk bleek hier de RF-ontvanger verkeerd aangesloten door de installateur. Je gelooft het niet maar de plus en min waren omgedraaid 🙄

Inmiddels werk alles naar behoren 😏

• Sunshine84
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 18:26
Goedemiddag,

Mijn co2 kastje weergeeft al bijna een week een rood lampje. Te hoog co2 ?
Oke, zou kunnen maar zo lang ?
Ik heb al meerdere dagen nu langer dan normaal even de ramen open, deuren tegen elkaar open.
Niks helpt. Hij blijft maar rood aangeven.
Kastje al een keer ervan gehaald, waarbij hij opnieuw gaat opstarten maar niks lijkt te helpen.

Ook heb ik het instructie boekje al eens doorgenomen en de stappen doorgelopen om hem te resetten.

Hebben jullie nog wijze tips ?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:41

ErikVers

Duurzaam

Hoe zijn hier de ervaringen en met de werkelijke COP? Vermogen toereikend voor een moderne tussenwoning in de winter?

Was oorspronkelijk helemaal klaar voor ITHO Vincent.

Maar de matige specs en de twee zeer grote buizen en bijbehorende dakdoorvoeren laten me hier toch vanaf zien.

@jurjenhoekstra

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• Simpel78
ErikVers schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:13:
Hoe zijn hier de ervaringen en met de werkelijke COP? Vermogen toereikend voor een moderne tussenwoning in de winter?

Was oorspronkelijk helemaal klaar voor ITHO Vincent.

Maar de matige specs en de twee zeer grote buizen en bijbehorende dakdoorvoeren laten me hier toch vanaf zien.
Ik ben zeer tevreden met het apparaat. Op pagina 2 staat een foto van met de waarden bij mij thuis. Deze zijn tot op heden nog steeds hetzelfde. Sinds de installatie in maart is er nog geen m3 gas gebruikt aan verwarming in mijn huis.

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Sunshine84 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:10:
Goedemiddag,

Mijn co2 kastje weergeeft al bijna een week een rood lampje. Te hoog co2 ?
Oke, zou kunnen maar zo lang ?
Ik heb al meerdere dagen nu langer dan normaal even de ramen open, deuren tegen elkaar open.
Niks helpt. Hij blijft maar rood aangeven.
Kastje al een keer ervan gehaald, waarbij hij opnieuw gaat opstarten maar niks lijkt te helpen.

Ook heb ik het instructie boekje al eens doorgenomen en de stappen doorgelopen om hem te resetten.

Hebben jullie nog wijze tips ?
Ik herken dit wel. Lijkt wel alsof de CO2meter wat al te gevoelig staat afgesteld met als gevolg dat de ventilatie overdag altijd vrijwel op 100% staat te draaien. Alle roosters open zetten is op hele koude dagen niet prettig want er waait dan een koud windje over je heen als je op de bank zit.

...en ja, dan staat de CO2meter op groen 🤯🤧

De waarden schijnen aangepast te kunnen worden maar dat staat dermate ingewikkeld beschreven dat ik dat uiteindelijk heb opgegeven.

Is de omgeving rondom de meter overigens vrij? Soms kan een ansichtkaart die er boven hangt al andere waarden geven.

• Dapdodo
@Pat! herinner me over 2 weken eens aan dat ik dit uitleg. Mij is wel gelukt, maar heb nu even weinig tijd.

• Simpel78
Zijn hier mensen met een Ecolution Modul-AIR ALL-E variant? En wat zijn de uitslagen van de temp CV aan/retour en het electra verbruik? Aansluiting 1,2,3 fasen etc.

• xcode35
Ik heb geen all-e, maar volgens mij is die all-e 3 fase waarbij de warmtepomp, boilerheater en backup heater over de fases verdeeld zit.

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Dapdodo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:45:
@Pat! herinner me over 2 weken eens aan dat ik dit uitleg. Mij is wel gelukt, maar heb nu even weinig tijd.
@Dapdodo Inmiddels bijna 3 maanden verder ben ik toch wel benieuwd 😏 Ding staat de hele dag te zuigen met alle roosters open en het waait bijna in huis 😮‍💨

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:18
Hallo tweakers, zit er aan te denken om de Modul-AIR flex aan te schaffen voor het verwarmen van een tuinhuis. Nu heb ik begrepen dat bij te kleine oppervlaktes de Modul-AIR te veel lucht via het luchtrooster gaat afzuigen waardoor er een koude stroom gaat komen die onaangenaam is. Nu is het gebouw in 3 ruimtes verdeelt. Woonkamer, met ventilatierooster en type C ventilatie, sanitaire ruimte met type C ventilatie en een technische ruimte. De technische ruimte is zo'n 7.5 vierkante meter en wordt net als de rest van het gebouw verwarmt doormiddel van vloerverwarming. Er is op dit moment een Itho ventilatie box geplaatst om de lucht uit de woonkamer en sanitaire ruimte af te zuigen.

Nu dacht ik zelf stel ik laat die Ihto box hangen ik zet daar een t stuk op en die zou ik aan de Modul-AIR verbinden en ik plaats in de technische ruimte nog een extra 150mm ventilatierooster. Dan kan de Modul-AIR altijd voldoende lucht naar binnen zuigen zonder dat er een extreme koude golf in de woonkamer ontstaat.

• Dapdodo
swarthoofd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:02:
Hallo tweakers, zit er aan te denken om de Modul-AIR flex aan te schaffen voor het verwarmen van een tuinhuis. Nu heb ik begrepen dat bij te kleine oppervlaktes de Modul-AIR te veel lucht via het luchtrooster gaat afzuigen waardoor er een koude stroom gaat komen die onaangenaam is. Nu is het gebouw in 3 ruimtes verdeelt. Woonkamer, met ventilatierooster en type C ventilatie, sanitaire ruimte met type C ventilatie en een technische ruimte. De technische ruimte is zo'n 7.5 vierkante meter en wordt net als de rest van het gebouw verwarmt doormiddel van vloerverwarming. Er is op dit moment een Itho ventilatie box geplaatst om de lucht uit de woonkamer en sanitaire ruimte af te zuigen.

Nu dacht ik zelf stel ik laat die Ihto box hangen ik zet daar een t stuk op en die zou ik aan de Modul-AIR verbinden en ik plaats in de technische ruimte nog een extra 150mm ventilatierooster. Dan kan de Modul-AIR altijd voldoende lucht naar binnen zuigen zonder dat er een extreme koude golf in de woonkamer ontstaat.
Hoeveel lucht trekt die Itho weg? De Modul-AIR kan tot minimum van 125m3/u. Nog lager zonder WP activiteit.
Als de Itho net zoveel doet, kan je hem gewoon vervangen.
En standen regel je met RF module.

• swarthoofd
@Dapdodo Die itho box heeft een ingebouwde vocht en co2 meter dat is zoizo wel handig. In de technische handleiding las ik:
Stand 1 Standaard 25 m3/u
Stand 2 Standaard 95 m3/u
Stand 3 Standaard 240 m3/u

Op dit moment zitten er twee aansluitingen aangesloten op de itho en hij staat standaard op standje 1 denk ik. Dus dan kom ik uit op 25 m3/u. Wat nu via de ventilatierooster in de woonkamer naar binnen wordt gezogen.

• Dapdodo
@swarthoofd Stand 1 is 25 en blijft 25 ook bij meerdere inlaten.
Dus je gaat 25m3 overventileren. Dan lijkt het me wel verstandig om in de technische ruimte een ventiel te plaatsen zodat woonkamer maar 25 doet.
Maar hoeveel tijd verwacht je dat die moet verwarmen? Want dan doet die 120m3, en overventileer je 4x.
Dan ga je al erg veel buitenlucht toevoegen en is daar de vloerverwarming in de tech. ruimte wel op berekend?

• swarthoofd
@Dapdodo moet dus in eerste instantie uitzoeken of die ventilatie nou 25 doet of 95. Heb gewoon stekker in stopcontact gedaan dus ik denk misschien dat die op automatisch staat en dat zou dan stand 2 zijn. Misschien is er op een goedkope manier te meten hoeveel m3/u hij nu doet? Stel hij doet nu standaard 75 of iets dan hoeft hij nog maar 50 via de tech ruimte naar binnen te trekken, en misschien dat die dan weer voldoende opwarmt voor hij bij de machine is aangekomen?

• Simpel78
Wie heeft dit probleem ook met zijn Modul-Air? Als er maar een beetje lucht in het systeem zit gaat het apparaat in onderbreking voor een half uur en daarna weer aan. Probleem is dat het kan dat je dit niet merkt en achteraf kunt zien. Nu heb ik er een slimme stekker aan gehangen en kun je de onderbrekingen goed zien.

Ook ben ik op zoek naar een verklaring waarom er soms wat verschillen zijn in verbruik. Zoals tussen 06:00 en 13:30.

Ik ga het systeem in mijn installatiekast nog aanpassen, dan komt er nog een ontluchter/microbeller ontluchter bij. Wellicht dat dit dan is opgelost.

• xcode35
Ik heb een microbel ontluchter in het systeem en heb dit probleem niet. Ik weet niet of op basis daarvan al een conclusie getrokken kan worden. Bij mij zie ik ook die kleine variatie. Misschien dat de modul-air toch iets moduleert.

• Dapdodo
Pat! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:25:
[...]

@Dapdodo Inmiddels bijna 3 maanden verder ben ik toch wel benieuwd 😏 Ding staat de hele dag te zuigen met alle roosters open en het waait bijna in huis 😮‍💨
Laten we even uit gaan van deze handleiding:
https://www.inventum.com/...81310-VMS-47C55-NL-V1.pdf
De statusled kan dus meerdere kleuren hebben. Bij opstart zie je waar in het bereik de gemeten CO2 zit. Zie hoofdstuk 4. Als je heel goed kijkt zie je dat ze met vier in een cirkel zitten. Voor half kleurenblinde als ik, is dat wel handig.
Hoe heb ik gemeten:
Door er een arduino aan te hangen die de 0-10V meet. De arduino kan maar 5V aan. Dus een spanningsdeler gebruikt van 2x 470kOhm. Eerst veel hoger maar dat blijkt niet helemaal te werken. Parasitaire zaken nemen dan de overhand.
Nu hoe lees je dat hoofdstuk 7?
Bij 7.1 stap 1 horen de standen van stap 1 in de tabel erboven.
Voorbeeld: Wil je de lage ventilatiestand instellen, dan zet je hem op "afwezig". De situatielampjes vertegenwoordigen nu dus de ventilatiestanden.
2. Je kan doorstappen door binnen 2 seconden de volgende te selecteren.
3. Daarna vasthouden totdat die wit begint te knipperen, dan kan je standen wijzigen.
4. toont nu status: In het voorbeeld "lage ventilatiestand" zou dus de statusled blauw/rood moeten knipperen
5. Dan kan je de instelling veranderen door afwezig te verzetten naar aanwezig t/m comfort. Binnen 10sec per keer.
Zetten we het ledje op het klokje, dan wordt de lage ventilatiestand 20%. Nu vertegenwoordigen de situatie lampjes de percentages of ppm waarden.
Als dit na stap 6 is opgeslagen zul je zien dat bij afwezigheid dan de ventilatie 20% wordt aangestuurd.
6. Wacht tot die de instellingen overneemt en dan lees ik de volt waarde van de arduino af.
Alleen die tabel ben ik kwijt......
Maar gaat best progressief. Verwacht niet echt mooie analoge grafieken.
Van 1,87V naar 4V, naar 7V en 9V. Daar heb ik mijn Modul-Air dan op afgesteld om de juiste waardes te krijgt.

Voor de RH meter:
https://www.inventum.com/...1320-VMS-47HB55-EN-V1.pdf

[Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 25-02-2023 22:34]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee