Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03-2023
@Appie Heijn @beestemans @SpikeHome @xcode35 @miciel @migjes @Edwin-1978 Inmiddels weer een paar dagen verder met het tweaken van de warmtepomp, maar eigenlijk vooral de CV ketel. Aan de Inventum Modul-Air valt eigenlijk heel weinig te tweaken; je kunt alleen het warmtepompdebiet verhogen of verlagen. De rest regelt de MA zelf. Je kunt ook de ventilatiesnelheid bijstellen, als de warmtepomp uit staat gaat ie over naar de ingestelde ventilatiesnelheid. Als de warmtepomp 24/7 draait heeft dat bijstellen van die ventilatiestand niet zo veel zin, er wordt dan immers al permanent geventileerd door de warmtepomp.

In het begin van het andere topic 'Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp in Duurzame energie en installaties' https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309/4(2013-2015) heb ik veel gelezen over het aanpassen van het warmtepompdebiet. Er werd vooral aangegeven dat het verschil tussen inkomende en uitgaande lucht zo groot mogelijk zou moeten zijn. De echte reden hiervoor is mij nog niet duidelijk. Voor zover ik het heb kunnen waarnemen, gaat bij groter debiet de temperatuur over de verdamper omhoog en bij lager debiet de temperatuur over de verdamper omlaag. Het CV water gaat evenredig mee omhoog of omlaag. Om het verschil tussen inkomende en uitgaande nog groter te maken, kan ik het debiet verder verlagen, maar daarmee gaat mijns inziens de temperatuur over de verdamper en daarmee dus het CV water ook omlaag. EN moet de CV ketel dus meer bijstoken. Monenteel is het debiet nog steeds 150 m3/uur. Hoger wordt het geluid door de ventilatiebuizen onprettig in huis.

In het begin bediende een Honeywell Round Modulation thermostaat de MA. De Intergas 28/24 HRE CV ketel hangt via open therm aan de MA en de MA bepaald aan de hand van ingestelde temperatuur op de thermostaat of hij dat zelf kan leveren of dat de ketel moet bijstoken. Omdat ik meer inzicht wilde in wat er gebeurt met MA en ketel heb ik de Honeywell vervangen door een Remeha eTwist. Hiermee kon ik wel onderweg de temperatuur bijstellen en als de ketel brandde ook de keteltemperatuur zien, maar voor de rest niet echt veel inzicht. Afgelopen week de Remeha vervangen door de Plugwise Adam in combinatie met de Honeywell Round Modulation. Eerst veel gelezen in het topic Plugwise Adam https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1897304. Of het zou werken was een grote vraag, immers de Adam is in principe bedoeld voor alleen het aansturen 1 warmtebron, de CV ketel. Plugwise levert een extra software feature voor een Remeha en een Loria warmtepomp, dus niet voor Inventum.

Na het aansluiten van de Adam bleek dat de app alleen het gedrag van de CV ketel liet zien, dat was al goed en dat was ook waar ik het meest in geinteresseerd was. In de app kon ik zien dat de ketel de eerste paar uren brandde zoals eigenlijk verwacht. Echter de Adam is zelflerend en na verloop van tijd zag ik dat de ketel ging pendelen. Dat gedrag had ik eerder nog niet gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7etn4Yw4A_uWQGqLdntiuUoE9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNodotqOGhZLQaXgidT7Ie0h.jpg?f=fotoalbum_large

De zwarte lijn in de bovenste grafiek is de gevraagde temperatuur van de Adam. De rode lijn is de temperatuur van de ketel. In de onderste grafiek geeft de zwarte lijn het niveau van moduleren weer. Iedere keer 100 %. De 2e grijze lijn van onderen is 40 graden. Na bestudering van de handleiding van de Intergas 28/24 HRE ketel heb ik de antipendeltijd eerst terug gezet naar 10 minuten en een dag later op 15 minuten. Dit voorkomt inderdaad min of meer pendelen, maar als de ketel begint met bijstoken gaat ie ook vrij vlot weer uit. Hiermee krijg je de woning dus niet op temperatuur. In deze situatie had ik de maximale temperatuur van de ketel op 45 graden staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jbDHy3K2WM7wWjjm8xYnuqUs6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6wpU89cVFoh5NZS57U9UTk9e.jpg?f=user_large

De experts bij Plugwise wezen er op dat de Adam met maar 1 open therm warmtebron kan werken. Verder zeggen ze dat de ketel de gevraagde lage aanvoertemperatuur niet kan leveren, omdat de MA al circa 30-32 graden levert en dat het daardoor onmogelijk is voor de ketel om een paar graden bij te stoken en dat modulerend te doen. Daarnaast lijkt de warmteafgifte te laag en de doorstroming ook te weinig. ​Tevens staat de Adam op Eco stand.

Het advies van Plugwise: Zet de Adam op Comfort, hiermee zorg je ervoor dat de Adam (ook) wat hogere temperaturen gaat vragen waardoor je kans hebt dat de Ketel dat dan wel modulerend kan leveren.
Zorg voor meer doorstroming en beter afgifte (15gr), dan kan je ketel zijn vermogen ook beter kwijt,
Kijk goed of het vermogen van je ketel terug gezet is. Eventueel kan je op de Adam de regeling UIT zetten, wat betekent dat de Round Modulation regeling het weer over neemt (de logging van de Adam blijft wel mogelijk), je ziet dan het verschil in regelgedrag terug, en dat kan in jouw specifieke situatie misschien toch beter aansluiten.

Gisteren heb ik de Adam er tussen uit gehaald en dus is de aansturing weer met de Honeywell. Ook had ik de pompsnelheid van de ketel op de pomp zelf teruggezet van stand 3 naar stand 2. Ik had gezien op de MA dat bij stand 3 er klaarblijkelijk veel heet water, zodra de ketel opstart eerst door de MA ging, je zag de temperatuur dan in de MA hoog oplopen. Ook moest dan de pomp van MA op 78 % modulatie werken. Nu de pomp van de ketel op stand 2 staat, schiet de temperatuur in de MA niet meer omhoog zodra de ketel aan slaat. En de CV pomp van de MA begint nu met 68 % en gaat daarna vlot terug naar 42 %.

Wel heb ik enige twijfels over de manier van aanleggen van de installatie. In de aanvoer van de ketel moet volgens de Inventum installatiehandleiding een keerklep worden opgenomen om te voorkomen dat de MA het CV water richting de ketel pomp en mogelijk problemen/storing veroorzaakt. Omgekeerd is dat niet het geval, er is geen keerklep van ketel naar MA. De voetventielen van de convectoren zijn behoorlijk dicht gezet, zodat er een delta T is voor de MA van ca. 5 graden. Maar de leiding tussen ketel en MA staat wagenwijd open en fungeert dus eigenlijk als bypass, waardoor het retourwater dus zo weer bij de ketel is en deze mogelijk gaat pendelen. Ik overweeg ook een keerklep op te nemen tussen ketel en MA zodat het CV water van de ketel richting de convectoren wordt gedwongen en niet makkelijk terugkeert via de MA. Wat denken de forumleden?

Vandaag heb ik de maximale temperatuur van de ketel weer verhoogt naar 65 graden, dit om de ketel de mogelijkheid te geven om over een grotere bandbreedte te moduleren. Kijken of dat wat oplevert. Zie onderstaand plaatje van het eerste uur dat de Adam weer is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzQ9gV-IRFFzEdgZHP20Rf1c0vA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5pRSVsXlUaPfDqJjdumbdYx.jpg?f=user_large

De gehele tijd ben ik meer bezig met het tweaken van de CV ketel dan de warmtepomp. Het doel wat ik wil bereiken is immers, zo weinig mogelijk gas gebruiken. De eerste week lag het gasverbruik rond de 8 m3 per dag. Gisteren en eergisteren was het verbruik 4.5-5.5 m3 per dag. Of dat door de Adam of door het tweaken van de CV ketel komt is nog niet helemaal duidelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door jurjenhoekstra op 16-01-2022 14:37 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@migjes @Appie Heijn
wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren. dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water.
Ik ben het eens met het gestelde, echter ik heb allemaal convectoren. En verder moet volgens de installatiehandleiding en installateurscursus van Inventum de maximale keteltermperatuur en het vermogen op minimaal. En Inventum adviseert een delta T van 10 graden voor de ketel en delta T van 5 graden voor de MA.

De Intergas 28/24 HRE heeft nogal wat mogelijkheden, o.a. instellen begin temperatuur, maximum temperatuur, wachttijd voordat warmtevraag wordt beantwoord, antipendeltijd, starttoerental CV, maximaal vermogen en maximum capaciteit modulerende pomp. Verder nog veel instellingen gerelateerd aan tapwater. Naar mijn idee heb ik de nodige instellingen aangepast om het pendelen zo veel mogelijk te voorkomen, maar zal morgen toch de systemen eens splitsen en vooral kijken hoe het pendelen verder kan worden voorkomen. Ik heb begrepen dat er dan nog verder waterzijdig moet worden ingeregeld. Er valt aan de MA, behalve warmtepompdebiet verder niks aan te passen aan instellingen.

Ook vermoed ik, wat ik eerder stelde dat het aanbrengen van een keerklep van ketel naar MA er voor zal zorgen dat het aanvoerwater van de ketel richting de convectoren wordt gedwongen en kans heeft om af te koelen. Met de keerklep er tussen kan het dan niet meer via de warmtepomp snel retour.

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de MA zelfstandig zonder bijstoken van de ketel, tot ca. maximaal 32 graden komt. Zeker geen 50 of 60. Er is geen boiler voor tapwater aangekoppeld. Hij hoeft dus alleen te verwarmen.

Voorheen had ik voor de ketel een zoneregeling met het Honeywell Evohome via open therm. Dit kan ik zo weer aan koppelen. Hiermee realiseer ik ook de plaatselijke en tijdelijke verhoging van de temperatuur in de badkamer.

Nog even een screenshot toegevoegd van de laatste uren. Hij is weer gaan pendelen. Tegen 18.00 uur zie je dat de gevraagde temperatuur naar beneden gaat, omdat we aan het koken waren met een aantal pitten van het fornuis en de elektrische oven in gebruik. Ketel bleef echter pendelen, tot ca. 17.45, daarna is er geen warmtevraag meer omdat de temperatuur in de woonkamer/keuken was opgelopen tot 22.2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwg_9qUCveMsTDuZcNwx9DZxiek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQ6694UUTHQ5anwuBl0OvQm4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Vorige week afscheid genomen van de combi 50. De compressor was toch lek en heeft ruim 2 maanden nog goed gewerkt na het vullen. Maar nu is het echt einde verhaal.

Nu heb ik de Inventum Modul-Air via een faillissement op de kop weten te tikken en deze gisteren aangesloten. Helemaal nieuw. Ik moet zeggen een wereld van verschil. Helemaal qua geluid. Er trilde nog wat in het apparaat, dus dat heb ik nog even extra geïsoleerd. Daarnaast werken de CV en de warmtepomp niet samen en hebben ze allebei een eigen thermostaat. Net zoals de oude opstelling, waarbij de CV bijspringt, wanneer de warmtepomp het niet redt.

Het levert bij mij een verschil van aan en afvoer CV van bijna 5 graden met 120m3 luchtdebiet en 290W aan continu verbruik. Dat was bij de combi 50 3 graden. Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.

upgraden naar de laatste software ging ook prima en de hele aansturing is mooi verwerkt in een schermpje. Beter dan de oude combi 50. In mijn geval 10 jaar oud. parameters zijn zo goed als hetzelfde. Nu nog koppelen met een HA. Dat zou mooi zijn.

Nu vroeg ik mij af wat voor versies boilers er zijn. Max tank indirect en direct?

Wil dat zeggen indirect via de warmtepomp en direct met een elektrisch element van 2KW? Kun je een indirecte ook upgraden? en bestaat directe uit beide elementen? Zodat je eerst deze indirect kunt laten lopen en daarna met een electrisch element ernaast.

Dit is mij niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rfoG_0viAKy_LZHYf9oabgHigs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYGjgPgobP1aVl1vtt96TjYO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/911CWJOzfGnPOhZjDYxuVFXTWKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN1pDTBdeCdku0RjpBlhEmKy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEngNpQldQbouv3nCSX-ZXkkJrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rbpGZNmUtYnU66aTbYgKj8c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel78 op 08-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@Simpel78
Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.
Voor zover ik het begreep: als je bij de instellingen aangeeft dat er geen boiler gekoppeld is, wordt de driewegklep niet bediend. Wel moet je de niet gebruikte aansluitingen voor de boiler afdoppen, T-stuk niet nodig.

Waarom beslist een boiler? Gebruik je veel warmwater? Wij, gezin 4 volwassenen, gebruiken ca. 80 liter warm water 's ochtends om te douchen. Als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk, als de CV/warmtepomp niet draait, gebruiken we 0.6 m3 gas per dag voor koken en douchen. Dat kost zo weinig dat de aanschaf en installatie van een boiler hier niet tegen op weegt. Tenzij je bijvoorbeeld al zonnecollectoren op je dak hebt liggen die de boiler ook verwarmen.

Zie ook schema voor Modul-Air combi uit installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueV_G9FuEAzIV9VcVHrg_6rInU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUAIP6OpQEMRpfLByt5EnCAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Altijd leuk om even te delen.
Maandag een week geleden geïnstalleerd. Je ziet dat er steeds minder gas wordt gebruikt, ik heb een huis met 4 woonlagen allen met vloerverwarming. Vandaag voor het eerst een graadjes extra erbij. In plaats van het warm houden op temp. van de woning. Van 19 graden naar 20 graden. Vanaf 10 mrt wordt er geen gas meer gebruikt voor het verwarmen, alleen nog voor douchen. En ja we waren dit weekend weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdfPCy15zx0q9xWIY58tOh9wyu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSmfKnIBzpGaHsdXQSXlDkR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr00rFCicR8T3jyNiqtNJORFQYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsDDPVxLoc7qzXLE8k89mnbi.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel78
Wie heeft dit probleem ook met zijn Modul-Air? Als er maar een beetje lucht in het systeem zit gaat het apparaat in onderbreking voor een half uur en daarna weer aan. Probleem is dat het kan dat je dit niet merkt en achteraf kunt zien. Nu heb ik er een slimme stekker aan gehangen en kun je de onderbrekingen goed zien.

Ook ben ik op zoek naar een verklaring waarom er soms wat verschillen zijn in verbruik. Zoals tussen 06:00 en 13:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XJUo_YHcSzfsr2yyNooNlWanEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ9W3qyfvJNXv49QEqEdFEpT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het systeem in mijn installatiekast nog aanpassen, dan komt er nog een ontluchter/microbeller ontluchter bij. Wellicht dat dit dan is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
xcode35 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:33:
Ik heb een microbel ontluchter in het systeem en heb dit probleem niet. Ik weet niet of op basis daarvan al een conclusie getrokken kan worden. Bij mij zie ik ook die kleine variatie. Misschien dat de modul-air toch iets moduleert.
Het was het filter. Er stond nog een maand op de teller. Maar na het vervangen was het probleem over.
En ja het filter was erg smerig.(moeite met de airflow) Nu draait alles weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am9Cperrs9X_1P5c23SNMJf9mY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTLKfmKusJEeG9L1SAOrQsek.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Hier de Modul-Air All-E met de HSU unit. Deze doet het prima op de standaard modus. Maar gisteren werd het toch wat te koud. De CV ketel was overleden en heb toen de naverwarmer aangesloten op 3 fasen. Deze had ik nog niet eerder aangesloten. Maar gebruikte de standaard 1 fase van het apparaat. Hier de resultaten. links de temp sensoren van de Modul-Air All-E en rechts de temp sensoren va de HSU-unit. De Modul-Air All-E heeft de naverwarmer op 2 fasen draaien met een max temp van 40 graden. Deze kan op 3 fasen met een max temp van 80 graden. Ik heb 3000kwh over van de zonnepanelen die ik er per jaar in kan stoppen. Ik ben benieuwd hoe deze winter het zal vergaan. Het is een beetje experimenteren. Een kleine CV ketel kan er altijd nog naast gezet worden. Vorig jaar had ik nog 1800m3 aan verbruik. Maar toen had ik deze warmtepomp nog niet en was bezig met isoleren van het huis. Op dit moment is het gas verbruik nog 0. Voor warm water gebruik ik een standaard electrische boiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yLhrWnttOGCork1N30q3zuaqcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A5071klfSDf4sBF8s2Y3pHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 28-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-10 19:49
Hoi Tweakers,
Ik heb nu al een dag last van foutcode 71 op mijn module. Heb hem al een paar keer proberen te resetten door het knopje met een niet scherp voorwerp even op te drukken maar zonder succes.. weet iemand waar het hier mis gaat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvQlELBZF3dw5FvpmxvB0lguskQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uVNljn1uNYJAnqBDG88BwLk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-10 22:35
Simpel78 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:05:
Je zou het min van de pomp hoger kunnen zetten. De max temp van de elektrische element omlaag. Waar staat deze nu op? Heb je vloerverwarming met een pomp op de verdeler?
@Simpel78 Sorry voor de late reactie.

Wat is je advies mbt tot de pompsnelheid? Met het huidige weer schakel ik de doorstromer uit via het menu. Ik merk dat modul air dan minder vaak een foutcode geeft, tot vandaag. Toch blijft het mijn inziens raar dat hij dan de boiler niet gaat verwarmen.

Voor de begane grond heb ik vloerverwarming deze wordt aangestuurd door een Wilo para pomp. Zie foto, ik heb hem dan meestal op stand 3, omdat ik denk dat de modul air dan meer flow heeft en de warmte weg kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4Z3mv6FtoqyLZJTted3A6qKTwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKd7z5zGIKwjfkPHsl73Z68X.jpg?f=fotoalbum_large

Is de conclusie dat de foutcode geen delta over de verdamper is dat de modul air zijn wamte dan niet kwijt kan?

Misschien dat de andere kenners op dit forum nog tips hebben? 🙏 @beestemans @SpikeHome @Appie Heijn

Ik hoor het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Koen91 op 06-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-10 20:37
Ik gebruik inmiddels ruim twee jaar de Inventum Modul-Air All-E en ben recent bezig geweest om te kijken of het mogelijk is data uit de ventilatiewarmtepomp te halen via de communicatiepoorten, zodat ik wat automatiseringen kan implementeren in Home Assistant. In de warmtepomp bevinden zich twee communicatie-interfaces die ik heb getest:

1. USB COM PORT
De USB-B-connector kan rechtstreeks op een pc worden aangesloten. Na installatie van de Silicon Labs-seriële port-driver verschijnt er een COM-poort die je kunt benaderen met een baudrate van 57600.

2. COMPORT via RJ11 en UART
Als alternatief kun je rechtstreeks via de COMPORT en een RJ11-connector via UART met de warmtepomp communiceren. Ik gebruik deze methode momenteel, zodat een ESP8266 direct via de UART-peripheral kan communiceren. De baudrate bedraagt in dit geval 38400, en de pinout is gelijk aan die van oudere producten van Inventum (deze staat daar nog gespecificeerd). Van pin 1 naar pin 6: TX-GPIO-GND-12V-AnaloogIn-RX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOj_TvNcLXq2E-7XP152og266rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLDYVNFg5fnzCaLjkVN2oT1F.png?f=fotoalbum_large

Nadat je via het installateursmenu de COM-poort hebt ingeschakeld, kun je via deze poort de volgende commando’s sturen:
^csv header <keyword>
^csv values <keyword>

Elk commando moet worden afgesloten met een line feed (LF)-teken. De volgende keywords worden geaccepteerd (stuur ook niet de < > tekens):
  • device
  • dut
  • memory
  • sensor
  • vhp
  • dhw
  • flowheater
  • thermostat
  • opentherm
  • wtwd
  • heat_demand
  • power_pulse
  • sdp
  • system_check
  • fan_ctrl
  • flow_power
Met bijvoorbeeld het commando "^csv header device" reageert de MA met alle datavelden in een comma-separated string. Vervolgens krijg je met het commando "^csv values device" alle data die bij deze datavelden hoort.

Als je weet welke velden beschikbaar zijn, kun je deze direct lezen en schrijven met de volgende commando’s:
^get <keyword>.<header>
^set <keyword>.<header>=<value>

Bijvoorbeeld:
^get vhp.S_Pmp_MaxSpeed
^set vhp.S_Pmp_MaxSpeed=900
^set vhp.I_AirflowSetpoint=160
^set vhp.I_AirflowOverwrite=1

Ik heb een overzicht met alle beschikbare commando’s toegevoegd in een Excel-sheet https://bokmans.synology....N_SZ6vQqYwSfh-w7uA8sRH6gs, inclusief voorbeelden van de data die de MA teruggeeft. Ik heb geen WTWD-unit, dus deze voorbeeld data is niet representatief.

Uiteindelijk log ik elke ~2,5 minuut alle data vanuit de MA via een ESP8266 en MQTT naar Home Assistant. Via MQTT kan ik ook commando’s naar de MA sturen. Als iemand interesse heeft in de code, stuur me gerust een berichtje!

Voorbeelden van data in Home Assistant zijn te zien in onderstaande afbeeldingen. In de bovenste afbeelding staan diverse temperaturen gelogd door de MA; de labels spreken voor zich. In de onderste plot worden de temperaturen van de boiler boven en beneden weergegeven (hier zijn de unit en gain nog niet ingesteld).

Ik heb inmiddels redelijk wat data gelogd om een beter beeld te krijgen van de regeling. Bijvoorbeeld in de tweede afbeelding zie je bijvoorbeeld dat de MA de luchtstroom verhoogt tijdens het verwarmen, boven het ingestelde warmtepompdebiet. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de AirOut en Evaporator een te lage temperatuur bereiken (en een AP storing volgt). Mogelijk blijft de MA binnen de grens van het maximaal ingestelde debiet, maar dit heb ik nog niet getest.

Ik hoop dat andere Tweakers hier iets aan hebben en geïnspireerd raken om hun MA wat slimmer te maken. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro0B2ZYBoe5lCWWMd17nd8iDxhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogCRFA6H8tVsoEkXEgYxIAmj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCLmkxK0P-OiA71-mANLXSCfDuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSOxIksmLLgVBGmmHazBgN3d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gokhan66
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-10 14:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVg9kvBumKJ6lSQPSWIPw2DodSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSA5Ebgx50KWERuwLfmnyvjX.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie op de screenshot kunnen zien, heb ik mijn warmtepomp volledig werkend gekregen met een Raspberry Pi Zero 2W via de USB COM poort. Het script kan niet alleen data uitlezen maar ook commando's terugsturen naar de warmtepomp.
Wat kan het allemaal?

Volledige besturing van de warmtepomp:

Prioriteit tussen CV en boiler omschakelen
Aantal fases van de doorstroomverwarmer aanpassen
Warmtepomp in- en uitschakelen
Temperatuurinstellingen wijzigen

Monitoring van alle gegevens:

Temperaturen (aanvoer, retour, lucht in/uit)
Energieverbruik (real-time en cumulatief)
Status van alle componenten

Slimme integraties:

Automatische koppeling met Home Assistant via MQTT
Automatiseringen op basis van dynamische energieprijzen
Uitgebreide logging voor probleemanalyse

Technische details
Het script communiceert via de seriële poort met de warmtepomp, verwerkt de gegevens en publiceert ze via MQTT. Dit werkt betrouwbaar met de Raspberry Pi Zero 2W, maar niet met een ESP8266 via de COM logger poort (kon wel data lezen maar geen commando's terugsturen). Een andere tweaker had dit wel werkend gekregen, maar dit lukte mij niet. Volgens mij is er een revisie geweest op de warmtepomp waardoor de RJ11 poort alleen maar gebruikt kan worden om gegevens uit te lezen.
Ik heb nu ook al een aantal automatiseringen draaien die de warmtepomp in- of uitschakelen op basis van dynamische energieprijzen, wat zorgt voor extra besparingen.

[ Voor 4% gewijzigd door gokhan66 op 01-04-2025 12:27 . Reden: Extra info over COM logger poort ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel78
Ok het is mij ook gelukt. De parameters zijn eindeloos, dus ik ben nog wel even bezig alles uit te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMHNVgJJnWTuCxoT36kYevToEXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4Xdd1Ep8QdXHqtkIEVMGGvE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had een paar dingen waar ik tegen aan liep. Ik gebruik ook de code en een Raspberry Pi Zero 2W via USB

Ik kon de connectie niet maken met MQTT. Ik heb dit stukje veranderd, waardoor ik wel de connectie kon maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
def connect_mqtt():
    """Verbinding maken met de MQTT-broker"""
    userdata = {'serial_connection': None}
    client = mqtt.Client(userdata=userdata)

def on_connect(client, userdata, flags, reason_code, properties=None):
        if reason_code == 0:
            logger.info("Verbonden met MQTT-broker")
            client.subscribe(f"{MQTT_CONTROL_TOPIC}/#")
            logger.info(f"Geabonneerd op besturingsonderwerp: {MQTT_CONTROL_TOPIC}/#")
        else:
            logger.error(f"Verbinding met MQTT-broker mislukt met code {reason_code}")

client.on_connect = on_connect
    client.on_message = on_message

try:
        # Voor authenticatie indien nodig
        client.username_pw_set('mqtt-warmtepomp', 'warmtepomp')
        client.connect(MQTT_BROKER, MQTT_PORT, 60)
        client.loop_start()
        return client, userdata
    except Exception as e:
        logger.error(f"Kan niet verbinden met MQTT-broker: {e}")
        return None, None

Daarnaast had ik een probleem met de USB connectie van de warmtepomp. Bleek ik deze gewoon te moeten herstarten. Zodat deze gekoppeld kon worden met de Raspberry Pi. Toen kon het feest beginnen. Ik heb een mqtt_warmtepomp.yaml gemaakt, waar ik alle parameters in stop. Ik heb verder geen doorstroomverwarmer, maar bij mijn ouders wel. Dan kan ik deze mooi overzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 09-04-2025 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Dat werkt idd:

Voor de liefhebber: Ik heb 2 control command toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        # Airflow controls
    'airflow_override': {
        'command': '^set vhp.I_AirflowOverwrite={}',
        'valid_values': [0, 1],
        'description': 'Airflow regeling handmatig aan/uit'
    },
    'airflow_setpoint': {
    'command': '^set vhp.I_AirflowSetpoint={}',
    'valid_values': list(range(100, 351, 10)),  # 100–350 m³/h, stappen van 10
    'description': 'Luchtdebiet instellen in m³/h'
}
in de py file op de rasberry.pi

in de mqtt file :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      - name: "Airflow Modus"
        state: >
          {% if states('sensor.airflow_override_status') | int == 1 %}
            Handmatig
          {% else %}
            Automatisch
          {% endif %}
        icon: >
          {% if states('sensor.airflow_override_status') | int == 1 %}
            mdi:fan
          {% else %}
            mdi:fan-auto
          {% endif %}

en tot slot in de automations code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Nachtventilatie Instellen
triggers:
  - at: "23:00:00"
    trigger: time
  - at: "08:00:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "23:00:00"
            before: "08:00:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.warmtepomp_warmtepomp_airflow_regeling_handmatig_aan_uit
            action: switch.turn_on
            data: {}
          - data:
              entity_id: select.warmtepomp_warmtepomp_luchtdebiet_instellen_in_m3_h
              option: "350"
            action: select.select_option
      - conditions:
          - condition: time
            after: "08:00:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.warmtepomp_warmtepomp_airflow_regeling_handmatig_aan_uit
            action: switch.turn_off
            data: {}
          - data:
              entity_id: select.warmtepomp_warmtepomp_luchtdebiet_instellen_in_m3_h
              option: "100"
            action: select.select_option
mode: single
Dat kun je nog verder uitbreiden naar de wensen van temp binnen en buiten.

Heb trouwens het idee dat dit
code:
1
2
3
4
5
 'memory_dhw_mode': {
        'command': '^set memory.DHWMode={}',
        'valid_values': [0, 1, 2],
        'description': 'Temperatuur instelling (0=45°C, 1=55°C, 2=65°C)'
    },
niet werkt. ik kan het wel uitlezen via
code:
1
2
3
4
5
'memory_dhwecomode': {
    'command': '^get warmtepomp/memory/dhwecomode',  # Alleen uitlezen, geen set-commando
    'valid_values': [0, 1, 2],  # 0 = 45°C, 1 = 55°C, 2 = 65°C
    'description': 'Temperatuurinstelling voor DHW (0=45°C, 1=55°C, 2=65°C)'
}
tot slot de image tot nu toe: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yx1AXQlDvbY2mPknroY5LFipsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR75n7YKAEhN5d5WJx1b6wAc.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn ouders kan ik deze parameter niet uitlezen: warmtepomp/dut/d_airflow zou dan de sensor stuk zijn? De warmtepomp werkt wel gewoon. Hoe ziet zon sensor eruit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gokhan66
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-10 14:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjllDwfOJvEM3JHIRBrHQq5kviI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaV7G0iYw6tG1Z1iebIDpCbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn huidige dashboard, oude 4K laptop scherm gerecycled en hier een touch paneel aan toegevoegd :)
Pagina: 1