@
jurjenhoekstra
2 thermostaten is de weg om te gaan, eigenlijk maak je dan van hybride systeem een bivalent systeem.
dit geeft 100% voorrang aan de warmtepomp, 0% aan gas.
(met de oude ecolutions was het altijd erg simpel.
je hebt niet eens een thermostaat nodig, gewoon de 2 draadjes die normaal naar de thermostaat gaan door verbinden met elkaar en hij gaat verwarmen, haal je ze los dan stop hij weer met verwarmen.
en op dit moment wil je eigenlijk dat hij 24x7 gewoon verwarmt.
ik heb zo de eerste 3 maanden gewerkt omdat het toch winter was, pas in de lente was het wat onzinnig en heb ik de thermostaat er aan gehangen.
ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat een MA dit ook zou moeten kunnen.
moet je testen of uit zoeken.

)
de maximum temperatuur van de ketel, die kun je net zo goed in stellen op 90 graden.
of eigenlijk die boeit gewoon helemaal niet, maakt eigenlijk niet uit waar je die op zet.
(voor 99% van de gasketels die modern zijn, er zijn uitzonderingen en soms is het wel handig om er een soort van maximum in te stellen als noodstop, maar dan is er iets anders fout in je huis.)
wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren.
dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water. (lager is nog beter, hoe lager de beter de condensatie van de uitlaat gassen van de gas ketel en de meeste energie die je er uit haalt per m3 gas.)
maar het kan per ketel net iets anders zijn, en andere aansturing is ander resultaat etc etc....
veel variabelen, maakt lastig verhaal.
(sommige intergas modellen kunnen het vermogen van de ketel ook verlagen.
maar die instelling is een beetje vreemd te noemen, dus of die wel echt werkt geen idee.
de waardes die instelbaar zijn zijn natuurkundig onmogelijk.

)
mijn ervaring is de ecolution combi 50, die moet je nooit de CV ketel laten aan en uit zetten.
dit is een totaal onzin geregeld systeem en geeft te veel voorrang aan gas.
de MA is anders, succes met proberen, maar ik verwacht ongeveer het zelfde.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)