Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
@jurjenhoekstra
tja jouw situatie is gewoon anders als die van mij, dus lastig echt iets te zeggen.
(jij MA ik oude combi 50, en huizen en gewoontes die anders zijn, is gewoon groot verschil.)

maar algemeen:
1. de MA wil je eigenlijk op dit moment 24x7 laten werken, ik geef je 99,9% kans dat hij toch het huis niet kan verwarmen op dit moment voor de volle 100% van de tijd.
dit begrenzen op ongeveer 1(of 2 zoals ik nu doe) warmer als wat de gasketel zou doen is het beste wat ik ken aan systeem.
elk uur dat de MA niet werkt, dan ventileer je warmte naar buiten en dat wil je voorkomen.
en 1 a 2 graden warmer als wat je met gas zou doen, dat merk je niet, maar geeft je wel een buffer om overdag het huis warm te maken, zodat je een koudere nacht door komt zonder gas te gebruiken.
dit gaat gewoon het simpelste met 2 thermostaten, 1 voor de MA 1 voor de gasketel.

2. de intergas, tja veel mensen proberen de temperatuur van het CV water te verlagen op de ketel.
maar dat is eigenlijk dom, je wil het CV systeem op lage temperatuur krijgen zonder dat je de temperatuur op de ketel begrenst.
nu is elke ketel anders en doet het altijd net iets anders, maar grofweg algemeen gesteld:
als de thermostaat een delta 1, meet tussen ingestelde temperatuur en ruimte temperatuur.
dan gaat er een signaal naar de ketel, brand maar op laagste modulatie stand (en dat wil je).
je moet dan de pomp in de ketel zo instellen dat hij ongeveer water wat binnen komt en er weer uit gaat +/-15 graden verwarmt (max rendement stap 1).
nu is de MA waarschijnlijk dan al vele uren bezig geweest met verwarmen, en zal je water in al snel 30 graden zijn en dan moet je rekenen dat het uitgaande water van de gasketel al snel 45 graden is.
dan is het alleen nog zaak dat je er voor zorgt dat het water genoeg kan afkoelen in de radiatoren/vloerverwarming..... en zijn warmte kan afstaan in huis, zodat het weer koud genoeg bij de gasketel komt om weer 15 graden te verwarmen(max rendement stap 2).
en dan is het hopen dat je het voor elkaar krijgt om het uitgaande water van de gasketel onder de 45-50graden te houden. (hoogst mogelijke condensatie van de uitlaat gassen van de ketel, max rendement)

(ben je dan bezig om je gasketel te begrenzen op 45 graden uitgaand water, dan heb je heel het verhaal van efficiency verwarmen met gas niet begrepen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12
Waarom probeer je niet tijdelijk even met 2 thermostaten te werken, de modul air wil graag een compatible thermostaat welke de ruimtetemperatuur doorgeeft. Het vanuit de MA doorlussen naar de CV haal je er dan even tussenuit. De MA stel je bvb op 21,0 in en de thermostaat van de CV-Ketel stel je 0,5-1gr lager, je kan dan veel makkelijker de samenwerking tussen MA en ketel finetunen. Wanneer je dat qua watertemperaturen en debieten goed voor elkaar hebt dan ga je eens kijken of het met 1 thermostaat ook nog goed gaat. Je zit nu met te veel variabelen.
Ventilatiedebiet MA
Pompsnelheid MA
Pompsnelheid CV-ketel
Aanvoertemp CV-ketel
Max vermogen CV-ketel
Opentherm protocol wat erg lastig te doorgronden is, elke thermostaat en verwarmingstoestel heeft zijn eigen variabelen (lees afwijkingen)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03-2023
@migjes @Appie Heijn Met 2 thermostaten werken is inderdaad 1 van de dingen die ik ga uitproberen. Morgen de badkamerradiator nog vervangen voor een convector en dan ook die keerklep van ketel naar MA aanbrengen. Met 2 hermostaten werken, maakt het ook weer mogelijk om de badkamer 's ochtends om 6 uur even een poosje op aangename temperatuur te krijgen. Nu is de badkamer maximaal 19.5 tot 20 graden, voorheen liet ik hem van 06.00 tot 08.00 uur even tot 22 graden gaan, zodat we prettig konden douchen.
@migjes Door het verhogen van de maximale temperatuur van de ketel naar 65 graden heb ik volgens mij deels bereikt wat jij aangeeft qua moduleren van de ketel. Wellicht kan ik de temperatuur nog verder verhogen en dan zorgen dat de ketel als ie bijstookt het voldoende terug moduleert. Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Voor het testen en inregelen lekker 2 thermostaten idd.

In de toekomst kan je de MA evt de ketel ook aan/uit laten inschakelen, zet in die kabel een relais welke je d.m.v. een domoticaoplossing naar keuze ook handmatig (of via domotica interface) aan/uit kan zetten.
Lekker je MA continu op een comfortabele minimum temp instellen (maximaal aantal draaiuren=gunstig), haalt ie dat niet dan stuurt ie de ketel aan. Wil je om comfort redenen even een korte boost (bvb voor je badkamer in de ochtend) dan kun je handmatig of via tijdschema je ketel bijschakelen, helemaal los van je MA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jurjenhoekstra
2 thermostaten is de weg om te gaan, eigenlijk maak je dan van hybride systeem een bivalent systeem.
dit geeft 100% voorrang aan de warmtepomp, 0% aan gas. ;)
(met de oude ecolutions was het altijd erg simpel.
je hebt niet eens een thermostaat nodig, gewoon de 2 draadjes die normaal naar de thermostaat gaan door verbinden met elkaar en hij gaat verwarmen, haal je ze los dan stop hij weer met verwarmen.
en op dit moment wil je eigenlijk dat hij 24x7 gewoon verwarmt.
ik heb zo de eerste 3 maanden gewerkt omdat het toch winter was, pas in de lente was het wat onzinnig en heb ik de thermostaat er aan gehangen.
ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat een MA dit ook zou moeten kunnen. :?
moet je testen of uit zoeken. ;) )

de maximum temperatuur van de ketel, die kun je net zo goed in stellen op 90 graden.
of eigenlijk die boeit gewoon helemaal niet, maakt eigenlijk niet uit waar je die op zet. ;)
(voor 99% van de gasketels die modern zijn, er zijn uitzonderingen en soms is het wel handig om er een soort van maximum in te stellen als noodstop, maar dan is er iets anders fout in je huis.)

wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren.
dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water. (lager is nog beter, hoe lager de beter de condensatie van de uitlaat gassen van de gas ketel en de meeste energie die je er uit haalt per m3 gas.)
maar het kan per ketel net iets anders zijn, en andere aansturing is ander resultaat etc etc....
veel variabelen, maakt lastig verhaal. ;)

(sommige intergas modellen kunnen het vermogen van de ketel ook verlagen.
maar die instelling is een beetje vreemd te noemen, dus of die wel echt werkt geen idee.
de waardes die instelbaar zijn zijn natuurkundig onmogelijk. >:) )

mijn ervaring is de ecolution combi 50, die moet je nooit de CV ketel laten aan en uit zetten.
dit is een totaal onzin geregeld systeem en geeft te veel voorrang aan gas.
de MA is anders, succes met proberen, maar ik verwacht ongeveer het zelfde. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@migjes kleine aanvulling, de max temperatuur van de ketel is wel van belang wanneer je (zo lang mogelijk) in duo bedrijf wil blijven draaien, ik weet de max temperaturen niet van de MA, maar boven de 50-60 graden zal hij een keer uit gaan, die temperatuur kan je dus prima instellen op je ketel om het uitgaan van de MA tegen te gaan.

De CV ondersteuning wil je het liefst zo subtiel mogelijk houden, dus mocht je een maximum aantal KW in kunnen stellen dan zou ik het wel proberen. Hiermee voorkom je dat de CV als een malle een >20KW probeert af te geven.

Maar wat je zelf ook aangeeft, het verschilt nogal per afgiftesysteem, thermostaat en ketel. Eerst maar de waterzijdige kant correct inregelen/aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Appie Heijn
geen idee wat de max temperatuur is van de MA.
maar dat lage vermogen wat die afgeeft aan 6-8kW aan radiatoren die in een beetje normaal huis aanwezig zijn, maakt al dat hij nooit veel hoger kan komen als +/-32 graden (hoog geschat).
(of er is een dombo bezig met tado of ander regel systeem en die draait dan te veel radiatoren dicht.
tja tegen dommigheid is geen enkel systeem opgewassen, maakt niet uit of je gas gebruikt of warmtepomp. ;) )

in mijn huis, gebruik ik nog +/-100m3 aan gas voor verwarmen.
beetje grof gerekend, is dit +/-150uren aan verwarmen van de gasketel per winter.
(mijn ketel gebruikt +/-0,6m3 per uur)
en een winter heeft toch als snel 3000+uren voor de ecolution/MA.
dus ja, dan kunnen die 150uren fout gaan, maar boeit het verder niks op je gebruik, is een veel te klein percentage om je druk over te maken. ;)

(ben wel eens dat je de maximum temperatuur op de ketel moet verlagen.
maar houd hem hoog genoeg om niet te gaan pendelen, dan ben je nog verder van huis. ;
en maximum kW als je het kunt instellen ook graag omlaag (alleen bij intergas kun je hem lager instellen als wat de ketel minimaal kan, dus geloof niet te veel van de instelling)) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 20:25
Wat is er mis met pendelen van de gasketel? Zolang het niet koud genoeg is blijft dat het geval en dat zal altijd al het geval geweest zijn.
Modul Air aansturing is vrij makkelijk, die zet de gasketel aan zodra setpoint niet wordt gehaald minus 0,5 graden. De Modul Air zelf blijft altijd draaien. Tweede thermostaat is daardoor erg onzinnig, want die functie heeft de Modul Air al.
Qua temperatuur aanvoer wanneer je het warmtepomp debiet verlaagd, compenseert de gasketel niet bij hoger warmtepompdebiet? Dat zou namelijk de hogere aanvoertemperatuur verklaren, door hogere retourtemperatuur.
Zolang de warmtepomp niet uitvalt op antivriesbeveiliging, wordt er niet meer of minder warmte onttrokken uit de ventilatielucht. Meer ventileren levert niet meer vermogen op, hooguit meer afkoeling van je huis door koude lucht wat naar binnen wordt getrokken.

[ Voor 39% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:19 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@migjes @Appie Heijn
wat wel boeit is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, maar die krijg je alleen omlaag door het voldoende te laten afkoelen in je radiatoren(etc etc), zodat er voldoende ruimte is om hem weer te verwarmen als het weer de ketel in gaat, temperatuur instellen op de ketel is onzinnig en kan ook tegen je keren. dit verwarmen heb je het liefste van 35 ingaand water naar 50 graden uitgaand water.
Ik ben het eens met het gestelde, echter ik heb allemaal convectoren. En verder moet volgens de installatiehandleiding en installateurscursus van Inventum de maximale keteltermperatuur en het vermogen op minimaal. En Inventum adviseert een delta T van 10 graden voor de ketel en delta T van 5 graden voor de MA.

De Intergas 28/24 HRE heeft nogal wat mogelijkheden, o.a. instellen begin temperatuur, maximum temperatuur, wachttijd voordat warmtevraag wordt beantwoord, antipendeltijd, starttoerental CV, maximaal vermogen en maximum capaciteit modulerende pomp. Verder nog veel instellingen gerelateerd aan tapwater. Naar mijn idee heb ik de nodige instellingen aangepast om het pendelen zo veel mogelijk te voorkomen, maar zal morgen toch de systemen eens splitsen en vooral kijken hoe het pendelen verder kan worden voorkomen. Ik heb begrepen dat er dan nog verder waterzijdig moet worden ingeregeld. Er valt aan de MA, behalve warmtepompdebiet verder niks aan te passen aan instellingen.

Ook vermoed ik, wat ik eerder stelde dat het aanbrengen van een keerklep van ketel naar MA er voor zal zorgen dat het aanvoerwater van de ketel richting de convectoren wordt gedwongen en kans heeft om af te koelen. Met de keerklep er tussen kan het dan niet meer via de warmtepomp snel retour.

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de MA zelfstandig zonder bijstoken van de ketel, tot ca. maximaal 32 graden komt. Zeker geen 50 of 60. Er is geen boiler voor tapwater aangekoppeld. Hij hoeft dus alleen te verwarmen.

Voorheen had ik voor de ketel een zoneregeling met het Honeywell Evohome via open therm. Dit kan ik zo weer aan koppelen. Hiermee realiseer ik ook de plaatselijke en tijdelijke verhoging van de temperatuur in de badkamer.

Nog even een screenshot toegevoegd van de laatste uren. Hij is weer gaan pendelen. Tegen 18.00 uur zie je dat de gevraagde temperatuur naar beneden gaat, omdat we aan het koken waren met een aantal pitten van het fornuis en de elektrische oven in gebruik. Ketel bleef echter pendelen, tot ca. 17.45, daarna is er geen warmtevraag meer omdat de temperatuur in de woonkamer/keuken was opgelopen tot 22.2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwg_9qUCveMsTDuZcNwx9DZxiek=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQ6694UUTHQ5anwuBl0OvQm4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@beestemans
Wat is er mis met pendelen van de gasketel? Zolang het niet koud genoeg is blijft dat het geval en dat zal altijd al het geval geweest zijn.
Bedankt voor je reaktie. In een eerdere post stelde ik al dat het pendelen misschien relatief is. Immers door de antipendeltijd op 15 minuten te zetten, valt het pendelen wel mee. Ook blijft de ketel dan ca. 4 minuten branden. Dus het is niet zo dat ie continue aan en uit flikkert. Of dat altijd al zo geweest is, betwijfel ik, maar ja, ik zat ook niet continu in de CV ruimte. Nu breng ik daar vele uren in door.

De MA stuurt via open therm de ketel aan en op het oog gebeurt dat ook 'goed', met dien verstande dat ik minder pendelgedrag had verwacht, maar meer een langere periode van aan, gevolgd door leen angere periode van uit. En ik ben enigszins bevreesd voor mogelijke schadelijke gevolgen door het vele aan en uit schakelen van de ketel. Wat ik ook al eerder schreef, is dat ik de temperatuur van het CV water van de MA hoger had verwacht. Immers in de documentatie en op het internet wordt veelvuldig gesproken over temperaturen van 55 - 60 graden voor een warmtepomp. Dan is er geen noodzaak voor de ketel om bij te springen. Maar met een CV water temperatuur van de MA van ca. 30-32 graden is het te weinig om de woning op tempertuur te houden en springt logischerwijs de ketel bij.
Qua temperatuur aanvoer wanneer je het warmtepomp debiet verlaagd, compenseert de gasketel niet bij hoger warmtepompdebiet?
Ja, dat heb ik uitgeprobeerd, zie eerder in deze post. Had o.a. debiet al eens op 220 en 180 m3/uur. Bij 180 m3/uur is het CV water van de MA, ca. 33-35 graden. Nu bij 150 m3 is dat 30-32, door nog verder te verlagen zal dit nog meer dalen en zal logischerwijs de ketel meer moeten bijstoken. Ergens is er een optimum.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjenhoekstra op 16-01-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Wat denk je dat je ketel doet, wanneer je doucht of warm water tapt? Als er iets goed tegen pendelen kan, is het een CV ketel. En 15 minuten is mooi, dan heeft de CV ketel een goede/schone verbranding. Ik zou daar niet teveel aan tornen.
Die 32 graden is echt mooi, dat haalt de mijne niet. Maar mijn huis is geschikt om bij die temperatuur het op 21 graden te houden bij +5 graden.
Het is een andere manier van verwarmen met een warmtepomp. Veel lagere temperaturen en veel langere wachttijd. CV ketel reageert snel met hogere temperaturen en gaat daarna afremmen om rustig door te hobbelen.
Je badkamer zou ik overigens instellen op een constante afgifte. Daar worden zowel je warmtepomp en CV ketel beter van, meer rust en balans in je systeem.

[ Voor 52% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@beestemans
Wat denk je dat je ketel doet, wanneer je doucht of warm water tapt? Als er iets goed tegen pendelen kan, is het een CV ketel. En 15 minuten is mooi, dan heeft de CV ketel een goede/schone verbranding. Ik zou daar niet teveel aan tornen.
Die opmerking geeft me meer vertrouwen in de situatie. Wel is het zo dat gisteren mijn indruk was dat de maximale pendeltijd van 15 minuten er voor zorgde dat in die tijd er niet voldoende werd bijgestookt. De temperatuur in de woning was in de nacht ca. 0.5 - 1 graad gedaald. Mogelijk is het vermogen dan net iets te laag.

Ook heb ik mijn hoop gevestigd op die extra keerklep, zodat het CV water van de ketel beter richting de convectoren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Ik ben bang dat wat jij ziet in de warmtepomp temperatuur, al reeds wordt bijverwarmd door de gasketel. Staar jezelf niet blind op temperaturen van de CV, het gaat erom dat je huis op temperatuur blijft.
De keerklep zorgt er alleen voor dat je geen kortsluitroute hebt in je gasketel. Goede investering.

[ Voor 19% gewijzigd door beestemans op 16-01-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@Appie Heijn @beestemans @migjes @SpikeHome @xcode35 @miciel
De Inventum Modul-air warmtepomp heeft nu 2 maanden gedraaid. Bedankt voor jullie input over de afgelopen periode.

De stand van zaken:
handdoekradiator in badkamer vervangen door LT convector. Na een week handdoekradiator weer teruggezet, LT convector nam te veel ruimte in en de dames misten het kunnen drogen en voorverwarmen van de handdoeken. De CV heb ik teruggezet op een eigen thermostaat, de Evohome zoneregeling, die voorheen ook de CV aanstuurde. Doel was om met name de badkamer 's ochtends gedurende 3 uur lang op 21-22 graden te krijgen. Ik heb overigens geen verschil gemerkt in verbruik van de hoeveelheid gas nu beide een eigen thermostaat hebben. Thermostaat van warmtepomp staat permanent op 22.5 om te zorgen dat deze continue doordraait. Keerklep tussen CV en warmtepomp heb ik niet aangebracht.

Resultaten januari 2022 op basis van bijgehouden meterstanden:

.................................... Jan 20 en 21..... jan 22
Verbruik gas in m3........350....................223
Electriciteit in kWh:.......480....................752

Bij een huidige prijs van 0.81 per m3 en 0.25 per kWh is er dan 127 x 0.81 - 272 x 0.25 = 35 euro bespaard.
Volgens de leverancier is er in jnauari echter totaal 92 euro minder aan energie uitgegeven.

Resultaten februari 2022 op basis van bijgehouden meterstanden:

....................................Feb 20 en 21......feb 22
Verbruik gas in m3......375.....................190
Electriciteit in kWh:.....422......................670

Bij een huidige prijs van 0.81 per m3 en 0.25 per kWh is er dan 185 x 0.81 - 247 x 0.25 = 88 euro bespaard.
Volgens de leverancier is er in februari echter totaal 95 euro minder aan energie uitgegeven.

Conclusie:
Er is een besparing gerealiseerd, de meterstanden geven dit aan en ook de leverancier geeft duidelijk aan dat er minder is uitgegeven aan energie. Is dit dan volledig aan de installatie van de Inventum Modul-Air warmtepomp te danken? Nee, ik denk het niet. Doordat je je nu veel meer gaat focussen op het besparen van gas, ga je ook maatregelen nemen die je voorheen niet deed. Zo hebben we de temperatuur in onze slaapkamer teruggebracht van 18 naar 15 graden, de studeerkamer van mijn zoon was voorheen ook 21 graden op een vrij ruime tijd van de dag, nu is dat 19 en 19.5 gedurende de uren dat ie daadwerkelijk thuis is. De badkamer die voorheen gedurende 3 uur 's ochtends op 21 graden werd gehouden, is nu gedurende de hele dag 19 graden. Had ik dit gedaan zonder installatie van de warmtepomp, dan had ik waarschijnlijk ook al redelijk bespaard, hoeveel is nu niet vast te stellen. Maar warmtepomp helpt in ieder geval, ook zodat we nu na het douchen de ventilator extra hoog kunnen zetten en er nu weer optimaal geventileerd wordt in huis.

Wat wel duidelijk is geworden door het elke dag bijhouden van de meterstanden en de buitentemperatuur, is dat de wind de meeste invloed heeft op het verbruik. Bij een dag met veel wind, gebruik ik zomaar 3 m3 meer dan een dag zonder wind. Door de 2 slaap/studeerkamers met veel glas aan de westzijde van het huis gaat hierdoor dus nogal wat warmte verloren (beide voorzien van HR++ glas).

[ Voor 10% gewijzigd door jurjenhoekstra op 02-03-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:03
Vorige week afscheid genomen van de combi 50. De compressor was toch lek en heeft ruim 2 maanden nog goed gewerkt na het vullen. Maar nu is het echt einde verhaal.

Nu heb ik de Inventum Modul-Air via een faillissement op de kop weten te tikken en deze gisteren aangesloten. Helemaal nieuw. Ik moet zeggen een wereld van verschil. Helemaal qua geluid. Er trilde nog wat in het apparaat, dus dat heb ik nog even extra geïsoleerd. Daarnaast werken de CV en de warmtepomp niet samen en hebben ze allebei een eigen thermostaat. Net zoals de oude opstelling, waarbij de CV bijspringt, wanneer de warmtepomp het niet redt.

Het levert bij mij een verschil van aan en afvoer CV van bijna 5 graden met 120m3 luchtdebiet en 290W aan continu verbruik. Dat was bij de combi 50 3 graden. Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.

upgraden naar de laatste software ging ook prima en de hele aansturing is mooi verwerkt in een schermpje. Beter dan de oude combi 50. In mijn geval 10 jaar oud. parameters zijn zo goed als hetzelfde. Nu nog koppelen met een HA. Dat zou mooi zijn.

Nu vroeg ik mij af wat voor versies boilers er zijn. Max tank indirect en direct?

Wil dat zeggen indirect via de warmtepomp en direct met een elektrisch element van 2KW? Kun je een indirecte ook upgraden? en bestaat directe uit beide elementen? Zodat je eerst deze indirect kunt laten lopen en daarna met een electrisch element ernaast.

Dit is mij niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rfoG_0viAKy_LZHYf9oabgHigs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYGjgPgobP1aVl1vtt96TjYO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/911CWJOzfGnPOhZjDYxuVFXTWKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN1pDTBdeCdku0RjpBlhEmKy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEngNpQldQbouv3nCSX-ZXkkJrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rbpGZNmUtYnU66aTbYgKj8c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel78 op 08-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-06 18:54

Pat!

Dell is een lief meisje

Wat is de combinatie van het tekenpatroon voor het installateursmenu? Ik wil een update installeren maar weet de 'code' niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Pat! schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
Wat is de combinatie van het tekenpatroon voor het installateursmenu? Ik wil een update installeren maar weet de 'code' niet 8)7
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Pat! schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:32:
Updaten gaat super simpel.

Die code is helemaal niet spannend. Ik snap ook niet dat daar moeilijk over wordt gedaan. Veel opties zijn er niet om echt aan te passen. Bij de combi 50 kon je bijna alle parameters aanpassen, als je maar via de usb via putty in het systeem kan. Wellicht worden in de toekomst meer parameters vrijgegeven door software updates. Mooiste zou zijn wanneer je dit apparaat op je thuis netwerk kan aansluiten en via een website dit kan inregelen en uitlezen.

Hier legt Leon het even uit, hoe je moet updaten, krijg je gelijk de code erbij:

https://www.youtube.com/watch?v=OOmYEv3ntA0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenhoekstra
@Simpel78
Ik heb een modul-air combi versie, maar nog geen boiler. Dus moest even wat verzinnen voor deze aansluiting, T stuk ertussen, anders ging het bij het ontluchten fout ;) vanwege de 3-weg klep.
Voor zover ik het begreep: als je bij de instellingen aangeeft dat er geen boiler gekoppeld is, wordt de driewegklep niet bediend. Wel moet je de niet gebruikte aansluitingen voor de boiler afdoppen, T-stuk niet nodig.

Waarom beslist een boiler? Gebruik je veel warmwater? Wij, gezin 4 volwassenen, gebruiken ca. 80 liter warm water 's ochtends om te douchen. Als ik naar mijn verbruik in de zomer kijk, als de CV/warmtepomp niet draait, gebruiken we 0.6 m3 gas per dag voor koken en douchen. Dat kost zo weinig dat de aanschaf en installatie van een boiler hier niet tegen op weegt. Tenzij je bijvoorbeeld al zonnecollectoren op je dak hebt liggen die de boiler ook verwarmen.

Zie ook schema voor Modul-Air combi uit installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueV_G9FuEAzIV9VcVHrg_6rInU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUAIP6OpQEMRpfLByt5EnCAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
jurjenhoekstra schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:07:
@Simpel78
[...]

Voor zover ik het begreep: als je bij de instellingen aangeeft dat er geen boiler gekoppeld is, wordt de driewegklep niet bediend. Wel moet je de niet gebruikte aansluitingen voor de boiler afdoppen, T-stuk niet nodig.
Daar kom je vanzelf alleen achter wanneer je gaat ontluchten, wanneer je deze net hebt opgehangen. Een combi versie zonder boiler. Je kunt idd geen boiler opties kiezen. Deze wordt waarschijnlijk niet gedetecteerd.
Maar als je gaat ontluchten gaat ook de 3-weg klep open, wat betekent dat het cv water uit het systeem stroomt. Vandaar het T-stuk bypass, normaal loopt dat door je boiler heen. Waarna het ook met een T-stuk aan je CV zit.

Het is idd. niet interessant om een boiler aan te schaffen. Dat beetje gas wat gebruikt weegt niet op tegen het warm houden van de boiler. Ik laat het systeem dan ook zo. En wordt op termijn vervangen door een system die in de zomer ook kan koelen. Zoals een Vincent (ITHO) en toekomstige ventilatiewarmtepompen.

Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de boiler. In feite gebruik ik de warmtepomp alleen in de wintermaanden en voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Altijd leuk om even te delen.
Maandag een week geleden geïnstalleerd. Je ziet dat er steeds minder gas wordt gebruikt, ik heb een huis met 4 woonlagen allen met vloerverwarming. Vandaag voor het eerst een graadjes extra erbij. In plaats van het warm houden op temp. van de woning. Van 19 graden naar 20 graden. Vanaf 10 mrt wordt er geen gas meer gebruikt voor het verwarmen, alleen nog voor douchen. En ja we waren dit weekend weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdfPCy15zx0q9xWIY58tOh9wyu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSmfKnIBzpGaHsdXQSXlDkR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr00rFCicR8T3jyNiqtNJORFQYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsDDPVxLoc7qzXLE8k89mnbi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
Simpel78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Het is idd. niet interessant om een boiler aan te schaffen. Dat beetje gas wat gebruikt weegt niet op tegen het warm houden van de boiler. Ik laat het systeem dan ook zo. En wordt op termijn vervangen door een system die in de zomer ook kan koelen. Zoals een Vincent (ITHO) en toekomstige ventilatiewarmtepompen.

Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de boiler. In feite gebruik ik de warmtepomp alleen in de wintermaanden en voor ventilatie.
Voor de mensen die interesse hebben, ik heb een heel ander merk vat aan de combi gehangen. https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html En het systeem werkt perfect. Volgens de spec van het vat is het verlies 1,4 kWh/24h. Dat is dus ongeveer 0,6kWh/24h elektrisch. COP spec van de combi is 2,4 in slechtste geval bij warmwater opwarmen.

Ik heb in eerste instantie ook een elektrisch element aan de combi gehangen. Eigenlijk kan een elektrisch element alleen op de all-E omdat het elektrisch element gevoed wordt met fase 2, en die is standaard niet aanwezig op de combi. Achteraf heb ik daar spijt van, en heb ik alles weer los gehaald, want hij gebruikt het elektrisch element alleen als er gelijktijdig warmtevraag en warmwatervraag is. En bij een vloerverwarming kun je gerust warmwater vraag prio geven waardoor het elektrisch element helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:55
@Simpel78 Weet iemand ondertussen het minimum vermogen?
Energie van dT15C (20=>5C) bij 120m3/h = 645Wh(Th).
250L/h als minimum water debiet.
290Wh(E) als verbruik bij minimum en 620W bij maximum?
(645+290) => 935W(th) als productie. Dan is dT=3,2C bij 30C afhankelijk van warmteverlies?

Om 1,7kW (incl. 620W(e)) te halen moet luchtdebiet dan 225m3/h. spec zeg 250m3/h
De maxima kloppen dus wel, maar maakt die ook de minima waar van die 120m3/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Dapdodo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:
@Simpel78 Weet iemand ondertussen het minimum vermogen?
Energie van dT15C (20=>5C) bij 120m3/h = 645Wh(Th).
250L/h als minimum water debiet.
290Wh(E) als verbruik bij minimum en 620W bij maximum?
(645+290) => 935W(th) als productie. Dan is dT=3,2C bij 30C afhankelijk van warmteverlies?

Om 1,7kW (incl. 620W(e)) te halen moet luchtdebiet dan 225m3/h. spec zeg 250m3/h
De maxima kloppen dus wel, maar maakt die ook de minima waar van die 120m3/h?
Ik heb daar geen verstand van. Wanneer de afzuiging van de douche aan gaat vanwege de hoeveelheid vocht. Gaat de airflow op 175m3/h. Dan kan de aan en afvoer van de CV een verschil laten zien van 6 a 7 graden. Bij 120 m3/h en een pompflow van 30% is het bij mij rond de 5 graden. Zie foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Geldt deze code ook voor de Inventum Spaarpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
LecramR schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Geldt deze code ook voor de Inventum Spaarpomp?
Meen mij te herinneren van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Appie Heijn schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Meen mij te herinneren van niet
Ik ben er inmiddels achter: het is dezelfde code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Nu het weer bloedheet wordt...

Weet iemand of dit apparaat, automatische intensieve nachtventilatie heeft?

Dus wanneer de temp buiten lager is dan binnen, het apparaat op volle snelheid gaat ventileren en andersom.
Nu doe ik het met de hand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
Simpel78 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:17:
Nu het weer bloedheet wordt...

Weet iemand of dit apparaat, automatische intensieve nachtventilatie heeft?

Dus wanneer de temp buiten lager is dan binnen, het apparaat op volle snelheid gaat ventileren en andersom.
Nu doe ik het met de hand....
Ja, maar alleen in combinatie met greenconfort module (WTW variant) Zie https://www.inventum.com/...re-Modul-AIR-6-5-2021.zip Hoofdstuk 1.3 van Inlegvel handleiding zone-regeling .pdf in de zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39
Weet iemand toevallig hoe ik de CO2 sensoren van Inventum aan de RF ontvanger hoor te koppelen? Ik heb al diverse stappen geprobeerd maar tot zover geen succes.

Mijn warmtepomp had de 0-10V draden verkeerd om aangesloten zitten dus las de WP de hele tijd 0V en ging de ventilator niet harder draaien. Nu heb ik in het proces van debugging een sensor geunpaired van de RF ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Snamkob1994 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 06:55:
Weet iemand toevallig hoe ik de CO2 sensoren van Inventum aan de RF ontvanger hoor te koppelen? Ik heb al diverse stappen geprobeerd maar tot zover geen succes.

Mijn warmtepomp had de 0-10V draden verkeerd om aangesloten zitten dus las de WP de hele tijd 0V en ging de ventilator niet harder draaien. Nu heb ik in het proces van debugging een sensor geunpaired van de RF ontvanger.
Dat probleem had k ook. Je moet deze resetten en opnieuw proberen. uiteindelijk is het mij gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
xcode35 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Ja, maar alleen in combinatie met greenconfort module (WTW variant) Zie https://www.inventum.com/...re-Modul-AIR-6-5-2021.zip Hoofdstuk 1.3 van Inlegvel handleiding zone-regeling .pdf in de zip
Dat is jammer ik heb ventilatie C. Zou het graag ook op dit systeem zien met een buitentemp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Simpel78 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is jammer ik heb ventilatie C. Zou het graag ook op dit systeem zien met een buitentemp sensor.
Het is inmiddels gelukt de sensor te resetten. Alleen de handleiding van de sensor is bijna onmogelijk om te vinden.

Voor jouw feature zou je misschien kunnen bouwen met een ESP32 die de analoge spanning van de RF ontvanger inleest en met een DAC weer een 0-10V spanning gebereert. Mocht je dan een lagere buitentemperatuur meten terwijl het binnen warm is dan kan je de RF ontvanger bypassen en zelf de WP (maximaal) laten ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
xcode35 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Voor de mensen die interesse hebben, ik heb een heel ander merk vat aan de combi gehangen. https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html En het systeem werkt perfect. Volgens de spec van het vat is het verlies 1,4 kWh/24h. Dat is dus ongeveer 0,6kWh/24h elektrisch. COP spec van de combi is 2,4 in slechtste geval bij warmwater opwarmen.
Tot welke temp krijg de Modul-Air de boiler verwarmt? En moet je cv ketel deze dan nog na verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Simpel78 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:41:
[...]

Tot welke temp krijg de Modul-Air de boiler verwarmt? En moet je cv ketel deze dan nog na verwarmen?
Ik heb de instellingen staan op 45 graden. Dat is voor mij een prima temperatuur. Naar wens is de modul-air ook hoger in te stellen. 1x per week warmt mijn modul-air het vat automatisch op naar 65 graden (legionella preventie) Ik heb geen na verwarming eraan hangen, maar heel het gezin achter elkaar wassen gaat inderdaad niet. Dat is even een nieuwe mindset hebben dat er opwarm tijd tussen de wasbeurten nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Wil je met ons delen hoe je dit hebt gedaan of waar jij de handleiding voor de sensor hebt gevonden?

Tnx! _/-\o_
Snamkob1994 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Het is inmiddels gelukt de sensor te resetten. Alleen de handleiding van de sensor is bijna onmogelijk om te vinden.

Voor jouw feature zou je misschien kunnen bouwen met een ESP32 die de analoge spanning van de RF ontvanger inleest en met een DAC weer een 0-10V spanning gebereert. Mocht je dan een lagere buitentemperatuur meten terwijl het binnen warm is dan kan je de RF ontvanger bypassen en zelf de WP (maximaal) laten ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Pat! schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:44:
Wil je met ons delen hoe je dit hebt gedaan of waar jij de handleiding voor de sensor hebt gevonden?

Tnx! _/-\o_

[...]
Hierbij de handleiding van de CO2 sensor. Als je via de procedure beschreven onder 7.3 een fabrieksreset uitvoert kun je hem daarna opnieuw weer koppelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Snamkob1994 op 18-09-2022 15:44 ]

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Dank @Snamkob1994 Deze gaat in m'n mapje 👊🏼

Uiteindelijk bleek hier de RF-ontvanger verkeerd aangesloten door de installateur. Je gelooft het niet maar de plus en min waren omgedraaid 🙄

Inmiddels werk alles naar behoren 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshine84
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-03 19:14
Goedemiddag,

Mijn co2 kastje weergeeft al bijna een week een rood lampje. Te hoog co2 ?
Oke, zou kunnen maar zo lang ?
Ik heb al meerdere dagen nu langer dan normaal even de ramen open, deuren tegen elkaar open.
Niks helpt. Hij blijft maar rood aangeven.
Kastje al een keer ervan gehaald, waarbij hij opnieuw gaat opstarten maar niks lijkt te helpen.

Ook heb ik het instructie boekje al eens doorgenomen en de stappen doorgelopen om hem te resetten.

Hebben jullie nog wijze tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:17

ErikVers

e-Duurzaam

Hoe zijn hier de ervaringen en met de werkelijke COP? Vermogen toereikend voor een moderne tussenwoning in de winter?

Was oorspronkelijk helemaal klaar voor ITHO Vincent.

Maar de matige specs en de twee zeer grote buizen en bijbehorende dakdoorvoeren laten me hier toch vanaf zien.

@jurjenhoekstra

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
ErikVers schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:13:
Hoe zijn hier de ervaringen en met de werkelijke COP? Vermogen toereikend voor een moderne tussenwoning in de winter?

Was oorspronkelijk helemaal klaar voor ITHO Vincent.

Maar de matige specs en de twee zeer grote buizen en bijbehorende dakdoorvoeren laten me hier toch vanaf zien.
Ik ben zeer tevreden met het apparaat. Op pagina 2 staat een foto van met de waarden bij mij thuis. Deze zijn tot op heden nog steeds hetzelfde. Sinds de installatie in maart is er nog geen m3 gas gebruikt aan verwarming in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Sunshine84 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:10:
Goedemiddag,

Mijn co2 kastje weergeeft al bijna een week een rood lampje. Te hoog co2 ?
Oke, zou kunnen maar zo lang ?
Ik heb al meerdere dagen nu langer dan normaal even de ramen open, deuren tegen elkaar open.
Niks helpt. Hij blijft maar rood aangeven.
Kastje al een keer ervan gehaald, waarbij hij opnieuw gaat opstarten maar niks lijkt te helpen.

Ook heb ik het instructie boekje al eens doorgenomen en de stappen doorgelopen om hem te resetten.

Hebben jullie nog wijze tips ?
Ik herken dit wel. Lijkt wel alsof de CO2meter wat al te gevoelig staat afgesteld met als gevolg dat de ventilatie overdag altijd vrijwel op 100% staat te draaien. Alle roosters open zetten is op hele koude dagen niet prettig want er waait dan een koud windje over je heen als je op de bank zit.

...en ja, dan staat de CO2meter op groen 🤯🤧

De waarden schijnen aangepast te kunnen worden maar dat staat dermate ingewikkeld beschreven dat ik dat uiteindelijk heb opgegeven.

Is de omgeving rondom de meter overigens vrij? Soms kan een ansichtkaart die er boven hangt al andere waarden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Pat! herinner me over 2 weken eens aan dat ik dit uitleg. Mij is wel gelukt, maar heb nu even weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Zijn hier mensen met een Ecolution Modul-AIR ALL-E variant? En wat zijn de uitslagen van de temp CV aan/retour en het electra verbruik? Aansluiting 1,2,3 fasen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Ik heb geen all-e, maar volgens mij is die all-e 3 fase waarbij de warmtepomp, boilerheater en backup heater over de fases verdeeld zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Dapdodo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:45:
@Pat! herinner me over 2 weken eens aan dat ik dit uitleg. Mij is wel gelukt, maar heb nu even weinig tijd.
@Dapdodo Inmiddels bijna 3 maanden verder ben ik toch wel benieuwd 😏 Ding staat de hele dag te zuigen met alle roosters open en het waait bijna in huis 😮‍💨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:40
Hallo tweakers, zit er aan te denken om de Modul-AIR flex aan te schaffen voor het verwarmen van een tuinhuis. Nu heb ik begrepen dat bij te kleine oppervlaktes de Modul-AIR te veel lucht via het luchtrooster gaat afzuigen waardoor er een koude stroom gaat komen die onaangenaam is. Nu is het gebouw in 3 ruimtes verdeelt. Woonkamer, met ventilatierooster en type C ventilatie, sanitaire ruimte met type C ventilatie en een technische ruimte. De technische ruimte is zo'n 7.5 vierkante meter en wordt net als de rest van het gebouw verwarmt doormiddel van vloerverwarming. Er is op dit moment een Itho ventilatie box geplaatst om de lucht uit de woonkamer en sanitaire ruimte af te zuigen.

Nu dacht ik zelf stel ik laat die Ihto box hangen ik zet daar een t stuk op en die zou ik aan de Modul-AIR verbinden en ik plaats in de technische ruimte nog een extra 150mm ventilatierooster. Dan kan de Modul-AIR altijd voldoende lucht naar binnen zuigen zonder dat er een extreme koude golf in de woonkamer ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
swarthoofd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:02:
Hallo tweakers, zit er aan te denken om de Modul-AIR flex aan te schaffen voor het verwarmen van een tuinhuis. Nu heb ik begrepen dat bij te kleine oppervlaktes de Modul-AIR te veel lucht via het luchtrooster gaat afzuigen waardoor er een koude stroom gaat komen die onaangenaam is. Nu is het gebouw in 3 ruimtes verdeelt. Woonkamer, met ventilatierooster en type C ventilatie, sanitaire ruimte met type C ventilatie en een technische ruimte. De technische ruimte is zo'n 7.5 vierkante meter en wordt net als de rest van het gebouw verwarmt doormiddel van vloerverwarming. Er is op dit moment een Itho ventilatie box geplaatst om de lucht uit de woonkamer en sanitaire ruimte af te zuigen.

Nu dacht ik zelf stel ik laat die Ihto box hangen ik zet daar een t stuk op en die zou ik aan de Modul-AIR verbinden en ik plaats in de technische ruimte nog een extra 150mm ventilatierooster. Dan kan de Modul-AIR altijd voldoende lucht naar binnen zuigen zonder dat er een extreme koude golf in de woonkamer ontstaat.
Hoeveel lucht trekt die Itho weg? De Modul-AIR kan tot minimum van 125m3/u. Nog lager zonder WP activiteit.
Als de Itho net zoveel doet, kan je hem gewoon vervangen.
En standen regel je met RF module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@Dapdodo Die itho box heeft een ingebouwde vocht en co2 meter dat is zoizo wel handig. In de technische handleiding las ik:
Stand 1 Standaard 25 m3/u
Stand 2 Standaard 95 m3/u
Stand 3 Standaard 240 m3/u

Op dit moment zitten er twee aansluitingen aangesloten op de itho en hij staat standaard op standje 1 denk ik. Dus dan kom ik uit op 25 m3/u. Wat nu via de ventilatierooster in de woonkamer naar binnen wordt gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@swarthoofd Stand 1 is 25 en blijft 25 ook bij meerdere inlaten.
Dus je gaat 25m3 overventileren. Dan lijkt het me wel verstandig om in de technische ruimte een ventiel te plaatsen zodat woonkamer maar 25 doet.
Maar hoeveel tijd verwacht je dat die moet verwarmen? Want dan doet die 120m3, en overventileer je 4x.
Dan ga je al erg veel buitenlucht toevoegen en is daar de vloerverwarming in de tech. ruimte wel op berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@Dapdodo moet dus in eerste instantie uitzoeken of die ventilatie nou 25 doet of 95. Heb gewoon stekker in stopcontact gedaan dus ik denk misschien dat die op automatisch staat en dat zou dan stand 2 zijn. Misschien is er op een goedkope manier te meten hoeveel m3/u hij nu doet? Stel hij doet nu standaard 75 of iets dan hoeft hij nog maar 50 via de tech ruimte naar binnen te trekken, en misschien dat die dan weer voldoende opwarmt voor hij bij de machine is aangekomen?

• Simpel78
Wie heeft dit probleem ook met zijn Modul-Air? Als er maar een beetje lucht in het systeem zit gaat het apparaat in onderbreking voor een half uur en daarna weer aan. Probleem is dat het kan dat je dit niet merkt en achteraf kunt zien. Nu heb ik er een slimme stekker aan gehangen en kun je de onderbrekingen goed zien.

Ook ben ik op zoek naar een verklaring waarom er soms wat verschillen zijn in verbruik. Zoals tussen 06:00 en 13:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XJUo_YHcSzfsr2yyNooNlWanEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ9W3qyfvJNXv49QEqEdFEpT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het systeem in mijn installatiekast nog aanpassen, dan komt er nog een ontluchter/microbeller ontluchter bij. Wellicht dat dit dan is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Ik heb een microbel ontluchter in het systeem en heb dit probleem niet. Ik weet niet of op basis daarvan al een conclusie getrokken kan worden. Bij mij zie ik ook die kleine variatie. Misschien dat de modul-air toch iets moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Pat! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:25:
[...]

@Dapdodo Inmiddels bijna 3 maanden verder ben ik toch wel benieuwd 😏 Ding staat de hele dag te zuigen met alle roosters open en het waait bijna in huis 😮‍💨
Laten we even uit gaan van deze handleiding:
https://www.inventum.com/...81310-VMS-47C55-NL-V1.pdf
De statusled kan dus meerdere kleuren hebben. Bij opstart zie je waar in het bereik de gemeten CO2 zit. Zie hoofdstuk 4. Als je heel goed kijkt zie je dat ze met vier in een cirkel zitten. Voor half kleurenblinde als ik, is dat wel handig.
Hoe heb ik gemeten:
Door er een arduino aan te hangen die de 0-10V meet. De arduino kan maar 5V aan. Dus een spanningsdeler gebruikt van 2x 470kOhm. Eerst veel hoger maar dat blijkt niet helemaal te werken. Parasitaire zaken nemen dan de overhand.
Nu hoe lees je dat hoofdstuk 7?
Bij 7.1 stap 1 horen de standen van stap 1 in de tabel erboven.
Voorbeeld: Wil je de lage ventilatiestand instellen, dan zet je hem op "afwezig". De situatielampjes vertegenwoordigen nu dus de ventilatiestanden.
2. Je kan doorstappen door binnen 2 seconden de volgende te selecteren.
3. Daarna vasthouden totdat die wit begint te knipperen, dan kan je standen wijzigen.
4. toont nu status: In het voorbeeld "lage ventilatiestand" zou dus de statusled blauw/rood moeten knipperen
5. Dan kan je de instelling veranderen door afwezig te verzetten naar aanwezig t/m comfort. Binnen 10sec per keer.
Zetten we het ledje op het klokje, dan wordt de lage ventilatiestand 20%. Nu vertegenwoordigen de situatie lampjes de percentages of ppm waarden.
Als dit na stap 6 is opgeslagen zul je zien dat bij afwezigheid dan de ventilatie 20% wordt aangestuurd.
6. Wacht tot die de instellingen overneemt en dan lees ik de volt waarde van de arduino af.
Alleen die tabel ben ik kwijt......
Maar gaat best progressief. Verwacht niet echt mooie analoge grafieken.
Van 1,87V naar 4V, naar 7V en 9V. Daar heb ik mijn Modul-Air dan op afgesteld om de juiste waardes te krijgt.

Voor de RH meter:
https://www.inventum.com/...1320-VMS-47HB55-EN-V1.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 25-02-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
xcode35 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:33:
Ik heb een microbel ontluchter in het systeem en heb dit probleem niet. Ik weet niet of op basis daarvan al een conclusie getrokken kan worden. Bij mij zie ik ook die kleine variatie. Misschien dat de modul-air toch iets moduleert.
Het was het filter. Er stond nog een maand op de teller. Maar na het vervangen was het probleem over.
En ja het filter was erg smerig.(moeite met de airflow) Nu draait alles weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am9Cperrs9X_1P5c23SNMJf9mY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTLKfmKusJEeG9L1SAOrQsek.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:58
Zijn er nog nieuwe ervaringen te melden. Hoe bevalt deze unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Is er iemand die een Modul Air heeft geïnstalleerd in de omgeving van Arnhem?
Ik zou graag eens bij je willen kijken en luisteren hoe dat in de praktijk uitwerkt.

Met vriendelijke groet,
Otto Munters

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Wat kan ik zeggen, ik ben zeer tevreden over het apparaat. Ik heb zelf een combi en bij mijn ouders heb ik een all electric geinstalleerd. Enige minpuntje is de nachtventilatie in de zomer. Deze hebben ze er nog steeds niet goed erin geprogrammeerd. En wellicht de koppeling met bv home assistant via een wifi module. Ik heb nu zelf wat temp sensoren geïnstalleerd om het een beetje te volgen. Het apparaat geeft 5 graden temp verschil aan. Bij de combi 50 is dat 3 graden. Deze apparaten heb ik ook gehad. Bij mijn ouders geeft hij warmte af aan de hete lucht ventilator. (hete lucht verwarming thermoair HSU) En bij mij aan de vloerverwarming. Ze draaien allebei apart van de CV met een eigen thermostaat. Ik kan je er een laten zien in Delft of Wieringerwaard. Bij mijn ouders hangt hij op zolder. Deze hoor je niet. Bij mij in een kast met houten wanden, voorzien van een rubberen ophangsysteem met geluids isolatie. Deze is ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:58
Simpel78 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:57:
Wat kan ik zeggen, ik ben zeer tevreden over het apparaat. Ik heb zelf een combi en bij mijn ouders heb ik een all electric geinstalleerd. Enige minpuntje is de nachtventilatie in de zomer. Deze hebben ze er nog steeds niet goed erin geprogrammeerd. En wellicht de koppeling met bv home assistant via een wifi module. Ik heb nu zelf wat temp sensoren geïnstalleerd om het een beetje te volgen. Het apparaat geeft 5 graden temp verschil aan. Bij de combi 50 is dat 3 graden. Deze apparaten heb ik ook gehad. Bij mijn ouders geeft hij warmte af aan de hete lucht ventilator. (hete lucht verwarming thermoair HSU) En bij mij aan de vloerverwarming. Ze draaien allebei apart van de CV met een eigen thermostaat. Ik kan je er een laten zien in Delft of Wieringerwaard. Bij mijn ouders hangt hij op zolder. Deze hoor je niet. Bij mij in een kast met houten wanden, voorzien van een rubberen ophangsysteem met geluids isolatie. Deze is ook stil.
Misschien wat foto’s voor de beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Hier de Modul-Air All-E met de HSU unit. Deze doet het prima op de standaard modus. Maar gisteren werd het toch wat te koud. De CV ketel was overleden en heb toen de naverwarmer aangesloten op 3 fasen. Deze had ik nog niet eerder aangesloten. Maar gebruikte de standaard 1 fase van het apparaat. Hier de resultaten. links de temp sensoren van de Modul-Air All-E en rechts de temp sensoren va de HSU-unit. De Modul-Air All-E heeft de naverwarmer op 2 fasen draaien met een max temp van 40 graden. Deze kan op 3 fasen met een max temp van 80 graden. Ik heb 3000kwh over van de zonnepanelen die ik er per jaar in kan stoppen. Ik ben benieuwd hoe deze winter het zal vergaan. Het is een beetje experimenteren. Een kleine CV ketel kan er altijd nog naast gezet worden. Vorig jaar had ik nog 1800m3 aan verbruik. Maar toen had ik deze warmtepomp nog niet en was bezig met isoleren van het huis. Op dit moment is het gas verbruik nog 0. Voor warm water gebruik ik een standaard electrische boiler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yLhrWnttOGCork1N30q3zuaqcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A5071klfSDf4sBF8s2Y3pHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 28-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-02 02:21
Hoi Tweakers,
Ik heb nu al een dag last van foutcode 71 op mijn module. Heb hem al een paar keer proberen te resetten door het knopje met een niet scherp voorwerp even op te drukken maar zonder succes.. weet iemand waar het hier mis gaat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvQlELBZF3dw5FvpmxvB0lguskQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uVNljn1uNYJAnqBDG88BwLk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
heppe01 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:29:
Hoi Tweakers,
Ik heb nu al een dag last van foutcode 71 op mijn module. Heb hem al een paar keer proberen te resetten door het knopje met een niet scherp voorwerp even op te drukken maar zonder succes.. weet iemand waar het hier mis gaat? [Afbeelding]
dat is niet handig. het beste is de kap eraf te halen en dab het knopje in te drukken. Het is ook een beetje een gek knopje, meer een pinnetje.
Je kunt eventueel het rode kapje van de knop afhalen. eenmaal ingedrukt blijf deze ook ingedrukt. Het beste is dan even de stekker uit de warmtepomp te halen minuutje te wachten en weer opnieuw te laten opstarten. Dan kijk je gelijk of het knopje weer naar voren komt of niet. Waarschijnlijk niet. De code zal nog enige tijd blijven staan en verdwijnt dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-02 20:18
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Modul air all-e warmtepomp met een boilervat van 300 liter. Ik probeer een zo optimaal rendement te halen met zo min mogelijk stroomverbruik. ik gebruik hiervoor verschillende topics binnen Tweakers, waarvoor dank!

Nu loop ik tegen twee problemen aan.

Wanneer ik alle radiotoren op de 1e en 2e verdieping uit heb en alleen warmte vraag op de beneden verdieping waar vloerverwarming ligt, krijg ik regelmatig foutcode F81 (geen temperatuur verschil over de verdamper). Wil dit zeggen dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan aan de CV of is er bij deze foutcode geen verschil van temperatuur over de verdamper en uitgaande lucht?

Daarnaast heb ik het vermoeden dat wanneer er in bovenstaande situatie geen warmtevraag is de driewegklep niet overschakelt naar het verwarmen van de boiler. Huidige instelling is dat ik de CV voorrang geef. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Modul air slimmer schakelt om zijn warmte kwijt te kunnen. Ik heb boven Honeywell Home modulation thermostaat en beneden ook een Honeywell thermostaat die de vloerverwarming aanstuurt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Je zou kunnen kijken wat de pompsnelheid is. De min zou je wat hoger kunnen zetten.

Is er geen optie waarbij de temp in de boiler gemeten wordt? Je de temp wat hoger kunnen zetten voor het omzetten van de 3-weg klep.? Waarschijnlijk is de temp in de boiler voldoende en blijft het op CV staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
@Simpel78 De pompsnelheid staat op fabrieksinstellingen. Uit mijn hoofd tussen de 20 en 100.

De boiler staat ingesteld op eco +. Ik zou kunnen kiezen voor eco of comfort, alleen heb ik het idee dat wanneer de drieweg klep op boiiler zou kunnen de modul air toch voor cv kiest waardoor het elektrische element van 2 kw de boiler gaat verwarmen.

Wanneer ik de radiotor op zolder dicht draai en alleen de vloerverwarming vraagt, krijg ik herhaaldelijk foutcode 81 ( geen delta T over verdamper) en uiteindelijk een vergrendeling (foutcode 94).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Je zou het min van de pomp hoger kunnen zetten. De max temp van de elektrische element omlaag. Waar staat deze nu op? Heb je vloerverwarming met een pomp op de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
Simpel78 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:05:
Je zou het min van de pomp hoger kunnen zetten. De max temp van de elektrische element omlaag. Waar staat deze nu op? Heb je vloerverwarming met een pomp op de verdeler?
@Simpel78 Sorry voor de late reactie.

Wat is je advies mbt tot de pompsnelheid? Met het huidige weer schakel ik de doorstromer uit via het menu. Ik merk dat modul air dan minder vaak een foutcode geeft, tot vandaag. Toch blijft het mijn inziens raar dat hij dan de boiler niet gaat verwarmen.

Voor de begane grond heb ik vloerverwarming deze wordt aangestuurd door een Wilo para pomp. Zie foto, ik heb hem dan meestal op stand 3, omdat ik denk dat de modul air dan meer flow heeft en de warmte weg kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4Z3mv6FtoqyLZJTted3A6qKTwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKd7z5zGIKwjfkPHsl73Z68X.jpg?f=fotoalbum_large

Is de conclusie dat de foutcode geen delta over de verdamper is dat de modul air zijn wamte dan niet kwijt kan?

Misschien dat de andere kenners op dit forum nog tips hebben? 🙏 @beestemans @SpikeHome @Appie Heijn

Ik hoor het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Koen91 op 06-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Volgens mij klopt je aanname dat de unit zijn warmte niet kwijt kan. Echter kan de aanleiding heel anders zijn dan enkel genoeg pompsnelheid. Ik vermoed dat er wellicht lucht in je circuit zit waarbij de luchtbel zich ophoopt bij de warmtewisselaar naar je CV circuit toe, in ieder geval dat had ik laatst toen ik het systeem drukloos had gemaakt en nog moest ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie223
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-03 19:29
Simpel78 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:15:

Nu heb ik de Inventum Modul-Air via een faillissement op de kop weten te tikken en deze gisteren aangesloten. Helemaal nieuw. Ik moet zeggen een wereld van verschil. Helemaal qua geluid. Er trilde nog wat in het apparaat, dus dat heb ik nog even extra geïsoleerd. Daarnaast werken de CV en de warmtepomp niet samen en hebben ze allebei een eigen thermostaat. Net zoals de oude opstelling, waarbij de CV bijspringt, wanneer de warmtepomp het niet redt

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ha, wat laat in het reageren hierop misschien, maar kun je uitleggen wat er trilde in je modulair en hoe je dat hebt opgelost? Ik heb namelijk op dit moment een vergelijkbaar probleem zodra de cv pomp aanslaat. Trilling is niet dramatisch bij het apparaat zelf maar is door de houten wanden goed te horen beneden omdat de boel versterkt wordt daar.

@Simpel78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Geen idee. Het kan het alu afdekplaatje zijn geweest, of 2 flex leidingen in het apparaat. Ik heb er een stukje leiding isolatie tussen geduwd, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serry
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Simpel78 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Updaten gaat super simpel.

Die code is helemaal niet spannend. Ik snap ook niet dat daar moeilijk over wordt gedaan. Veel opties zijn er niet om echt aan te passen. Bij de combi 50 kon je bijna alle parameters aanpassen, als je maar via de usb via putty in het systeem kan. Wellicht worden in de toekomst meer parameters vrijgegeven door software updates. Mooiste zou zijn wanneer je dit apparaat op je thuis netwerk kan aansluiten en via een website dit kan inregelen en uitlezen.

Hier legt Leon het even uit, hoe je moet updaten, krijg je gelijk de code erbij:

https://www.youtube.com/watch?v=OOmYEv3ntA0
Is de code standaard zoals hierboven benoemd? De video is trouwens prive, is er een manier dat ik deze kan zien?
Ik heb ook een inventum modul air met green comfort. Als het goed is kan ik koude lucht hiermee mijn appartement inblazen. Weet iemand hoe ik dit kan instellen?

• Simpel78
serry schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Is de code standaard zoals hierboven benoemd? De video is trouwens prive, is er een manier dat ik deze kan zien?
Ik heb ook een inventum modul air met green comfort. Als het goed is kan ik koude lucht hiermee mijn appartement inblazen. Weet iemand hoe ik dit kan instellen?
Pincode warmtepomp:
Rechtsonder
Linksboven
Midden
Linksonder
Rechtsboven

• Simpel78
Ik zat eens na te denken: zou het niet mogelijk zijn om meer controle over de naverwarmer te krijgen? Ik heb namelijk geen duidelijk inzicht in wanneer deze precies aanspringt en waarom. Hoewel er instellingen mogelijk zijn, merk ik dat de naverwarmer vaak te snel ingeschakeld wordt, terwijl de compressor het werk ook nog prima alleen zou kunnen doen. Vooral in het voor- en najaar is een hoge aanvoertemperatuur vaak niet nodig.

Wat ik graag zou willen, is meer controle over de warmtepomp via Home Assistant. Bijvoorbeeld door de naverwarmer pas voluit te laten werken wanneer er voldoende stroom wordt opgewekt door de zonnepanelen. In het voor- en najaar zou ik de aanvoertemperatuur lager willen instellen om te voorkomen dat de naverwarmer onnodig aanslaat. In de winter zou ik deze juist iets hoger willen zetten, zodat de woning goed warm blijft. Hierdoor kan het huis bijvoorbeeld 1 graad extra worden verwarmd, waarna het 's nachts weer langzaam kan afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Bij de nieuwe update zit de mogelijkheid om de boiler alleen tussen een ingestelde tijd op te warmen. Wanneer je dit instelt wanneer de zon doorgaans zou moeten schijnen, kan het al best wat schelen. In de zomer dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Pat! schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:27:
Bij de nieuwe update zit de mogelijkheid om de boiler alleen tussen een ingestelde tijd op te warmen. Wanneer je dit instelt wanneer de zon doorgaans zou moeten schijnen, kan het al best wat schelen. In de zomer dan...
Is het ook mogelijk om de boiler alleen met het boiler element te verwarmen in plaats van de 3 weg klep? in de winter heb ik graag dat wanneer de zon schijnt de boiler wordt verwarmt met het boiler element. Een zonnestroom-boiler en deze bv wordt naverwarmt door de cv, indien nodig. Dat moet niet te koste gaan van het verwarmen van de woning. Dat ding kan 3 a 4 uur bezig zijn met je boiler te verwarmen. In de zomer wanneer de woning niet hoeft te worden verwarmt, zou je dan het tegenovergestelde willen. verwarmen met de warmtepomp. Is er al iemand die er mee bezig is geweest? Je hebt wel een soort insmart. Maar dat is volgens mij een storingsmodule op afstand, alleen met uitlezen en niet met aanpassen, voor de installateur.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel78 op 18-10-2024 16:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snamkob1994
Ik gebruik inmiddels ruim twee jaar de Inventum Modul-Air All-E en ben recent bezig geweest om te kijken of het mogelijk is data uit de ventilatiewarmtepomp te halen via de communicatiepoorten, zodat ik wat automatiseringen kan implementeren in Home Assistant. In de warmtepomp bevinden zich twee communicatie-interfaces die ik heb getest:

1. USB COM PORT
De USB-B-connector kan rechtstreeks op een pc worden aangesloten. Na installatie van de Silicon Labs-seriële port-driver verschijnt er een COM-poort die je kunt benaderen met een baudrate van 57600.

2. COMPORT via RJ11 en UART
Als alternatief kun je rechtstreeks via de COMPORT en een RJ11-connector via UART met de warmtepomp communiceren. Ik gebruik deze methode momenteel, zodat een ESP8266 direct via de UART-peripheral kan communiceren. De baudrate bedraagt in dit geval 38400, en de pinout is gelijk aan die van oudere producten van Inventum (deze staat daar nog gespecificeerd). Van pin 1 naar pin 6: TX-GPIO-GND-12V-AnaloogIn-RX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOj_TvNcLXq2E-7XP152og266rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLDYVNFg5fnzCaLjkVN2oT1F.png?f=fotoalbum_large

Nadat je via het installateursmenu de COM-poort hebt ingeschakeld, kun je via deze poort de volgende commando’s sturen:
^csv header <keyword>
^csv values <keyword>

Elk commando moet worden afgesloten met een line feed (LF)-teken. De volgende keywords worden geaccepteerd (stuur ook niet de < > tekens):
  • device
  • dut
  • memory
  • sensor
  • vhp
  • dhw
  • flowheater
  • thermostat
  • opentherm
  • wtwd
  • heat_demand
  • power_pulse
  • sdp
  • system_check
  • fan_ctrl
  • flow_power
Met bijvoorbeeld het commando "^csv header device" reageert de MA met alle datavelden in een comma-separated string. Vervolgens krijg je met het commando "^csv values device" alle data die bij deze datavelden hoort.

Als je weet welke velden beschikbaar zijn, kun je deze direct lezen en schrijven met de volgende commando’s:
^get <keyword>.<header>
^set <keyword>.<header>=<value>

Bijvoorbeeld:
^get vhp.S_Pmp_MaxSpeed
^set vhp.S_Pmp_MaxSpeed=900
^set vhp.I_AirflowSetpoint=160
^set vhp.I_AirflowOverwrite=1

Ik heb een overzicht met alle beschikbare commando’s toegevoegd in een Excel-sheet https://bokmans.synology....N_SZ6vQqYwSfh-w7uA8sRH6gs, inclusief voorbeelden van de data die de MA teruggeeft. Ik heb geen WTWD-unit, dus deze voorbeeld data is niet representatief.

Uiteindelijk log ik elke ~2,5 minuut alle data vanuit de MA via een ESP8266 en MQTT naar Home Assistant. Via MQTT kan ik ook commando’s naar de MA sturen. Als iemand interesse heeft in de code, stuur me gerust een berichtje!

Voorbeelden van data in Home Assistant zijn te zien in onderstaande afbeeldingen. In de bovenste afbeelding staan diverse temperaturen gelogd door de MA; de labels spreken voor zich. In de onderste plot worden de temperaturen van de boiler boven en beneden weergegeven (hier zijn de unit en gain nog niet ingesteld).

Ik heb inmiddels redelijk wat data gelogd om een beter beeld te krijgen van de regeling. Bijvoorbeeld in de tweede afbeelding zie je bijvoorbeeld dat de MA de luchtstroom verhoogt tijdens het verwarmen, boven het ingestelde warmtepompdebiet. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de AirOut en Evaporator een te lage temperatuur bereiken (en een AP storing volgt). Mogelijk blijft de MA binnen de grens van het maximaal ingestelde debiet, maar dit heb ik nog niet getest.

Ik hoop dat andere Tweakers hier iets aan hebben en geïnspireerd raken om hun MA wat slimmer te maken. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro0B2ZYBoe5lCWWMd17nd8iDxhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogCRFA6H8tVsoEkXEgYxIAmj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCLmkxK0P-OiA71-mANLXSCfDuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSOxIksmLLgVBGmmHazBgN3d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-06 19:57
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd heb ik een Inventum Spaarpomp in mijn woning (feitelijk een basic Module Air).
Op een dag als deze, met een buitentemperatuur van ca. 2 graden boven 0, is de Ta slechts 35 à 40 graden. De delta T ligt rond de 5 graden, waarmee Tr op 30 à 35 graden uitkomt.

Is er een manier om de Ta te verhogen? Er is mij verteld dat de warmtepomp 50 graden water kan maken. Heeft dit met het debiet aan lucht te maken? Deze staat nu namelijk op 120 m3/h .Ik hoop hiermee het aandeel gas te kunnen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

@Snamkob1994 Dat is zéker interessant die koppeling met HomeAssistant. Mócht je er een keer tijd voor hebben dan is het wellicht voor anderen ook interessant als je de code hier voor deelt 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snamkob1994
Ik had de code al met een aantal users gedeeld. Maar hierbij een publieke link, dit is het project dat ik gebruik voor het uitlezen van de MA met een ESP8266: https://bokmans.synology....6X8BV1I0okTYk-hbLgONZV7As

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Snamkob1994 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:10:
Ik had de code al met een aantal users gedeeld. Maar hierbij een publieke link, dit is het project dat ik gebruik voor het uitlezen van de MA met een ESP8266: https://bokmans.synology....6X8BV1I0okTYk-hbLgONZV7As
Ik wil via HA de temp en de fasen van de doorstroomverwarmer regelen. Is dat ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Jup, er zijn drie registers waarbij je elke fase van de doorstroomverwarmer kan aan en uitzetten (via het vermogen). Ook is er een optie waarbij je kan instellen tot welke (aanvoer) temperatuur de doorstroomverwarmer verwarmt. Maar ik weet niet zeker of je die ook kan overschrijven, denk het wel. Kan het binnenkort wel eens proberen

[ Voor 6% gewijzigd door Snamkob1994 op 01-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik vroeg me af: nu de zon lekker schijnt maar het toch koud is, kun je de compressor op CV zetten en de boiler verwarmen met het boilerelement. Dat doe ik nu gedeeltelijk, maar zodra de CV niet meer aan hoeft, wil ik de boiler verwarmen met de compressor.

Ik wil bijvoorbeeld de compressor 24 uur per dag laten draaien en het boilerelement alleen tussen 12:00 en 14:00 uur inschakelen. Is zoiets mogelijk? Kun je de compressor en het boilerelement onafhankelijk van elkaar laten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gokhan66
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 18:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVg9kvBumKJ6lSQPSWIPw2DodSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSA5Ebgx50KWERuwLfmnyvjX.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie op de screenshot kunnen zien, heb ik mijn warmtepomp volledig werkend gekregen met een Raspberry Pi Zero 2W via de USB COM poort. Het script kan niet alleen data uitlezen maar ook commando's terugsturen naar de warmtepomp.
Wat kan het allemaal?

Volledige besturing van de warmtepomp:

Prioriteit tussen CV en boiler omschakelen
Aantal fases van de doorstroomverwarmer aanpassen
Warmtepomp in- en uitschakelen
Temperatuurinstellingen wijzigen

Monitoring van alle gegevens:

Temperaturen (aanvoer, retour, lucht in/uit)
Energieverbruik (real-time en cumulatief)
Status van alle componenten

Slimme integraties:

Automatische koppeling met Home Assistant via MQTT
Automatiseringen op basis van dynamische energieprijzen
Uitgebreide logging voor probleemanalyse

Technische details
Het script communiceert via de seriële poort met de warmtepomp, verwerkt de gegevens en publiceert ze via MQTT. Dit werkt betrouwbaar met de Raspberry Pi Zero 2W, maar niet met een ESP8266 via de COM logger poort (kon wel data lezen maar geen commando's terugsturen). Een andere tweaker had dit wel werkend gekregen, maar dit lukte mij niet. Volgens mij is er een revisie geweest op de warmtepomp waardoor de RJ11 poort alleen maar gebruikt kan worden om gegevens uit te lezen.
Ik heb nu ook al een aantal automatiseringen draaien die de warmtepomp in- of uitschakelen op basis van dynamische energieprijzen, wat zorgt voor extra besparingen.

[ Voor 4% gewijzigd door gokhan66 op 01-04-2025 12:27 . Reden: Extra info over COM logger poort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
gokhan66 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:15:

Zoals jullie op de screenshot kunnen zien, heb ik mijn warmtepomp volledig werkend gekregen met een Raspberry Pi Zero 2W via de USB COM poort. Het script kan niet alleen data uitlezen maar ook commando's terugsturen naar de warmtepomp.
Wat kan het allemaal?

Dat ziet er erg mooi uit. Ik zelf werk ook met Home Assistant. En ben aan het kijken om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken. De parameters kunnen per maand verschillen. Zodat ik naar boven moet om deze te wijzigen in het installatie menu.

Ik meet momenteel alleen het verbruik van de warmtepomp en boiler en heb een 5-tal temp sensoren erin hangen. ook de temp van de boiler wordt gemeten. Een dag als vandaag wil je je huis lekker met zonnestroom verwarmen en s'avonds de warmtepomp uit zette op nachtstand. De boiler wordt bij mij ook alleen overdag opgeladen.

Is er ergens een howto te vinden? en welke thermostaat gebruik je? Heb je ook nachtkoeling erop zitten voor de zomer?

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel78 op 01-04-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Snamkob1994 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:10:
Heel erg bedankt hiervoor! 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

gokhan66 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:15:
[Afbeelding]

Wat kan het allemaal?

Monitoring van alle gegevens:

Temperaturen (aanvoer, retour, lucht in/uit)
Energieverbruik (real-time en cumulatief)
Status van alle componenten

Slimme integraties:

Automatische koppeling met Home Assistant via MQTT
Automatiseringen op basis van dynamische energieprijzen
Uitgebreide logging voor probleemanalyse

Technische details
Het script communiceert via de seriële poort met de warmtepomp, verwerkt de gegevens en publiceert ze via MQTT. Dit werkt betrouwbaar met de Raspberry Pi Zero 2W, maar niet met een ESP8266 via de COM logger poort (kon wel data lezen maar geen commando's terugsturen). Een andere tweaker had dit wel werkend gekregen, maar dit lukte mij niet. Volgens mij is er een revisie geweest op de warmtepomp waardoor de RJ11 poort alleen maar gebruikt kan worden om gegevens uit te lezen.
Ik heb nu ook al een aantal automatiseringen draaien die de warmtepomp in- of uitschakelen op basis van dynamische energieprijzen, wat zorgt voor extra besparingen.
Heb je de code van Snamkob1994 (hierboven) gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokhan66
Pat! schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je de code van Snamkob1994 (hierboven) gebruikt?
Ik heb de ESP8266-code niet direct gebruikt, maar wel veel van geleerd. Die code heeft me inzicht gegeven in het communicatieprotocol en de commando's van de warmtepomp. Daar ben ik de maker dankbaar voor!
De verschillen zitten vooral in:

Mijn code draait op Raspberry Pi Zero 2W via USB, niet op ESP
Python vs C++ (Arduino)
Complexere afhandeling met threading en prioriteitsbeheer
Volledige bidirectionele communicatie mogelijk

Uit mijn tests bleek dat de ESP32 wel kon lezen maar niet betrouwbaar schrijven via de COM logger poort. De Pi via USB kan dit wel probleemloos.
Beide oplossingen hebben hun plek - de ESP-versie is compacter en energiezuiniger, mijn Pi-versie biedt meer besturingsmogelijkheden. Ieder heeft zijn eigen toepassing.

Hier is een link naar mijn volledige code: https://nextcloud.gokhanc.net/s/5zkCQXoPRdiBT5b
Het script draait inmiddels al enkele weken zeer stabiel. Er zitten nog een paar kleine bugs in (zoals de timestamps van het legionella programma), maar verder werkt alles probleemloos. Mocht iemand verbeteringen of suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel78
Ok het is mij ook gelukt. De parameters zijn eindeloos, dus ik ben nog wel even bezig alles uit te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMHNVgJJnWTuCxoT36kYevToEXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4Xdd1Ep8QdXHqtkIEVMGGvE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had een paar dingen waar ik tegen aan liep. Ik gebruik ook de code en een Raspberry Pi Zero 2W via USB

Ik kon de connectie niet maken met MQTT. Ik heb dit stukje veranderd, waardoor ik wel de connectie kon maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
def connect_mqtt():
    """Verbinding maken met de MQTT-broker"""
    userdata = {'serial_connection': None}
    client = mqtt.Client(userdata=userdata)

def on_connect(client, userdata, flags, reason_code, properties=None):
        if reason_code == 0:
            logger.info("Verbonden met MQTT-broker")
            client.subscribe(f"{MQTT_CONTROL_TOPIC}/#")
            logger.info(f"Geabonneerd op besturingsonderwerp: {MQTT_CONTROL_TOPIC}/#")
        else:
            logger.error(f"Verbinding met MQTT-broker mislukt met code {reason_code}")

client.on_connect = on_connect
    client.on_message = on_message

try:
        # Voor authenticatie indien nodig
        client.username_pw_set('mqtt-warmtepomp', 'warmtepomp')
        client.connect(MQTT_BROKER, MQTT_PORT, 60)
        client.loop_start()
        return client, userdata
    except Exception as e:
        logger.error(f"Kan niet verbinden met MQTT-broker: {e}")
        return None, None

Daarnaast had ik een probleem met de USB connectie van de warmtepomp. Bleek ik deze gewoon te moeten herstarten. Zodat deze gekoppeld kon worden met de Raspberry Pi. Toen kon het feest beginnen. Ik heb een mqtt_warmtepomp.yaml gemaakt, waar ik alle parameters in stop. Ik heb verder geen doorstroomverwarmer, maar bij mijn ouders wel. Dan kan ik deze mooi overzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 09-04-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokhan66
Tof dat het uitlezen van je warmtepomp werkt! Om je verder op weg te helpen heb ik mijn warmtepomp materiaal bij elkaar gezocht. Let op, ik ben zelf nog aan het knutselen met de Home Assistant code, dus er kunnen nog wat foutjes in zitten:
Bekijk hier mijn warmtepomp verzameling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik vroeg mij af welke thermostaat je gebruikt. Daarnaast krijg ik de warmtepomp_dhw_status nog niet goed. Geeft deze wel de juiste info? Wat ik graag nog zou willen is de ventilator lager en hoger kunnen zetten via ha. bv door in de zomer deze s'nachts sneller te laten draaien.

Daarnaast heb ik twijfels of dit wel werkt:

2025-04-16 15:38:11,295 - warmtepomp - INFO - Besturingscommando uitvoeren: ^set memory.DHWMode=2
2025-04-16 15:38:11,647 - warmtepomp - INFO - Commando succesvol uitgevoerd. Reactie: ?[L22:E21]^set memory.DHWMode=2<0A>
2025-04-16 15:38:27,362 - warmtepomp - INFO - Verzenden van 50 datapunten voor categorie 'memory'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokhan66
Simpel78 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:39:
Ik vroeg mij af welke thermostaat je gebruikt. Daarnaast krijg ik de warmtepomp_dhw_status nog niet goed. Geeft deze wel de juiste info? Wat ik graag nog zou willen is de ventilator lager en hoger kunnen zetten via ha. bv door in de zomer deze s'nachts sneller te laten draaien.

2025-04-16 15:38:11,295 - warmtepomp - INFO - Besturingscommando uitvoeren: ^set memory.DHWMode=2
2025-04-16 15:38:11,647 - warmtepomp - INFO - Commando succesvol uitgevoerd. Reactie: ?[L22:E21]^set memory.DHWMode=2<0A>
2025-04-16 15:38:27,362 - warmtepomp - INFO - Verzenden van 50 datapunten voor categorie 'memory'
Ik heb Honeywell DT2M thermostaten. De DHW status doet volgens mij niet zoveel, ik maak er geen gebruik van in mijn dashboard in iedergeval. De DHWmode maak ik wel dagelijks gebruik van om mijn boiler te verwarmen wanneer de zon schijnt. Veranderd de mode nummer wel als je via mqttexplorer kijkt en je het met de hand veranderd op het schermpje van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Simpel78 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:39:

Voor het handmatig aansturen van de airflow doe ik zelf het volgende:
1. Set "^set vhp.I_AirflowOverwrite=1" sturen om de interne regeling te overrulen
2. Vervolgens kan je een flow setpoint sturen met "^set vhp.I_AirflowSetpoint=100" waar 100 de hoeveelheid airflow is in m3/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Dat werkt idd:

Voor de liefhebber: Ik heb 2 control command toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        # Airflow controls
    'airflow_override': {
        'command': '^set vhp.I_AirflowOverwrite={}',
        'valid_values': [0, 1],
        'description': 'Airflow regeling handmatig aan/uit'
    },
    'airflow_setpoint': {
    'command': '^set vhp.I_AirflowSetpoint={}',
    'valid_values': list(range(100, 351, 10)),  # 100–350 m³/h, stappen van 10
    'description': 'Luchtdebiet instellen in m³/h'
}
in de py file op de rasberry.pi

in de mqtt file :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      - name: "Airflow Modus"
        state: >
          {% if states('sensor.airflow_override_status') | int == 1 %}
            Handmatig
          {% else %}
            Automatisch
          {% endif %}
        icon: >
          {% if states('sensor.airflow_override_status') | int == 1 %}
            mdi:fan
          {% else %}
            mdi:fan-auto
          {% endif %}

en tot slot in de automations code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Nachtventilatie Instellen
triggers:
  - at: "23:00:00"
    trigger: time
  - at: "08:00:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "23:00:00"
            before: "08:00:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.warmtepomp_warmtepomp_airflow_regeling_handmatig_aan_uit
            action: switch.turn_on
            data: {}
          - data:
              entity_id: select.warmtepomp_warmtepomp_luchtdebiet_instellen_in_m3_h
              option: "350"
            action: select.select_option
      - conditions:
          - condition: time
            after: "08:00:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.warmtepomp_warmtepomp_airflow_regeling_handmatig_aan_uit
            action: switch.turn_off
            data: {}
          - data:
              entity_id: select.warmtepomp_warmtepomp_luchtdebiet_instellen_in_m3_h
              option: "100"
            action: select.select_option
mode: single
Dat kun je nog verder uitbreiden naar de wensen van temp binnen en buiten.

Heb trouwens het idee dat dit
code:
1
2
3
4
5
 'memory_dhw_mode': {
        'command': '^set memory.DHWMode={}',
        'valid_values': [0, 1, 2],
        'description': 'Temperatuur instelling (0=45°C, 1=55°C, 2=65°C)'
    },
niet werkt. ik kan het wel uitlezen via
code:
1
2
3
4
5
'memory_dhwecomode': {
    'command': '^get warmtepomp/memory/dhwecomode',  # Alleen uitlezen, geen set-commando
    'valid_values': [0, 1, 2],  # 0 = 45°C, 1 = 55°C, 2 = 65°C
    'description': 'Temperatuurinstelling voor DHW (0=45°C, 1=55°C, 2=65°C)'
}
tot slot de image tot nu toe: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yx1AXQlDvbY2mPknroY5LFipsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR75n7YKAEhN5d5WJx1b6wAc.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn ouders kan ik deze parameter niet uitlezen: warmtepomp/dut/d_airflow zou dan de sensor stuk zijn? De warmtepomp werkt wel gewoon. Hoe ziet zon sensor eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Ziet er goed uit. Wel zou ik adviseren om een extra fail-safe te maken op de handmatige regeling dat de airflow niet onder het minimum WP debiet komt als de compressor draait.

Normaliter, als je de analoge ingang gebruikt zoals bijvoorbeeld de CO2 sensor, dan pakt de WP zelf de maximale waarde van de 2 (externe sensor en zijn eigen regeling intern) airflows maar in de handmatige mode is dat niet zo. En als deze te laag staat kan de temperatuur van de verdamper te laag worden met bevriezen tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik hou het in de gaten. Voor nu werkt de nachtventilatie prima. ik kan het nu handmatig doen. Maar ik heb deze via een automatisering lopen in HA. Net ging de ventilator weer naar de standaard automatische stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 22:18
Dank voor het delen van de de scripts en ervaringen @gokhan66 en @Simpel78 :) Het was op deze manier vrij gemakkelijk om de boel aan elkaar te knopen en de waardes naar Home Assistant te krijgen!

Ik hoefde geen installateurs-menu te activeren, het opnieuw opstarten van de pomp was genoeg om de USB COM Port actief te maken. (Geen idee hoe de installateur het achtergelaten heeft, behalve dat ik een schroevendraaier onderin het apparaat tegenkwam toen ik de voorplaat losmaakte om de kabel te verbinden :') )

Ik wil verder alleen meten en voorlopig niet (aan)sturen, dus heb het script een beetje aangepast en alle sturing eruit gehaald om zo te voorkomen dat ik per ongeluk iets doe wat ik niet wil doen.

Wel een vraagje nog, wellicht dat iemand dit weet: ik zit hier in een huurwoning, de boel is geïnstalleerd met een RF CO2-sensor en ook de luchtvochtigheid is uit te lezen via de app van de Eva thermostaat. Alleen volgens mij gaan die metingen zelf niet terug de warmtepomp in, en wordt bijv. de CO2-meting in de RF-sensor alleen gebruikt om direct de ventilatie aan te sturen. Maar dat is een aanname. Ik heb verder nog niet gekeken of er nóg meer waardes zijn uit te lezen dan wat er in het script al aangeboden wordt, maar wellicht dat iemand dit toevallig al uitgezocht heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 22:18
Snamkob1994 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:51:
Elk commando moet worden afgesloten met een line feed (LF)-teken. De volgende keywords worden geaccepteerd (stuur ook niet de < > tekens):
  • device
  • dut
  • memory
  • sensor
  • vhp
  • dhw
  • flowheater
  • thermostat
  • opentherm
  • wtwd
  • heat_demand
  • power_pulse
  • sdp
  • system_check
  • fan_ctrl
  • flow_power
Met bijvoorbeeld het commando "^csv header device" reageert de MA met alle datavelden in een comma-separated string. Vervolgens krijg je met het commando "^csv values device" alle data die bij deze datavelden hoort.
Voor de liefhebber dit heb ik nog even verder bekeken om te kijken of er nog wat meer informatie uit te halen is. Via minicom een seriële verbinding totstandgebracht.

Met onderstaand commando krijg je een lijst terug van alle 'hoofd'-waardes die je kan uitlezen :)
code:
1
^sys components

Naast de hierboven genoemde had ik er twee extra: vent_cooling & vhp_pmpctrl (Die je dus weer op de ^csv header vent_cooling en ^csv values vent_cooling etc. kan uitlezen.)

Het enige wat ik nog niet heb is een duidelijke betekenis van bepaalde waardes. Een groot deel is af te leiden uit de naam. Maar in sdp komt bij mij bijvoorbeeld de header 'S_K' terug met een value van 4200. Maar nog geen idee wat het zou moeten betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-06 23:20
Even een vraag van een mede tweaker die probeert om de Modul-air aan HA te koppelen.
Ik heb heb het python script draaien op een RPI. deze maakt connectie naar de MQTT broker van HA. deze zou volgens de logs van de MQTT broker geaccepteerd worden, echter er is geen status data te zien binnen HA. deze blijft op unknown staan. Zie ik iets over het hoofd. Kunnen jullie helpen.

Alvast bedankt voor de input.

Update: Het werkt. weet niet waarom maar ineens kwam de data binnen Via mqtt-explorer te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakpat1 op 26-05-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-06 23:20
Toch nog even een vraag aan mede Modul-air gebruikers in de combi versie.

Bij een Modul-air combi variant, hoe werkt dan de wekelijkse legionella behandeling als de combi versie geen heater element ondersteund. Met andere woorden alleen de warmtepomp krijgt de temp. niet boven de 58 a 59 graden uit.
Of zijn er toch mogelijkheden om een heater element aan te sluiten en te laten werken.
Volgens de installateurs handleiding werkt een externe heater element alleen met een All-E variant.
Hoe hebben jullie dat opgelost.

Alvast bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Dat klopt. Maar volgens mij heb je bij een combi-ketel ook een cv-ketel nodig die het water verder verwarmt. Zelf heb ik mijn combi-ketel half all-electric gemaakt, met een verwarmingselement, zodat ik ‘m meer als een zonneboiler kan gebruiken. Dat werkt perfect. Het eerste deel wordt verwarmd door de compressor, en de laatste 10 graden (tot ongeveer 55-65 °C) gebeuren via het verwarmingselement, vooral in de zomer.

In het voor- en najaar, en in de winter, is het nog even zoeken wat de beste voorkeuren zijn. Voor de combi moet je de stekker wel op 3-fase aansluiten en er een werkschakelaar naast zetten. Ook moest ik mijn meterkast aanpassen, maar verder loopt alles prima.

Misschien komt er in de toekomst nog een doorstroomverwarmer bij, al denk ik dat die uiteindelijk weer vervangen wordt door een variant met extra buitenlucht.
Pagina: 1 2 Laatste