Ik gebruik inmiddels ruim twee jaar de Inventum Modul-Air All-E en ben recent bezig geweest om te kijken of het mogelijk is data uit de ventilatiewarmtepomp te halen via de communicatiepoorten, zodat ik wat automatiseringen kan implementeren in Home Assistant. In de warmtepomp bevinden zich twee communicatie-interfaces die ik heb getest:
1. USB COM PORT
De USB-B-connector kan rechtstreeks op een pc worden aangesloten. Na installatie van de Silicon Labs-seriële port-driver verschijnt er een COM-poort die je kunt benaderen met een baudrate van 57600.
2. COMPORT via RJ11 en UART
Als alternatief kun je rechtstreeks via de COMPORT en een RJ11-connector via UART met de warmtepomp communiceren. Ik gebruik deze methode momenteel, zodat een ESP8266 direct via de UART-peripheral kan communiceren. De baudrate bedraagt in dit geval 38400, en de pinout is gelijk aan die van oudere producten van Inventum (deze staat daar nog gespecificeerd). Van pin 1 naar pin 6: TX-GPIO-GND-12V-AnaloogIn-RX.
Nadat je via het installateursmenu de COM-poort hebt ingeschakeld, kun je via deze poort de volgende commando’s sturen:
^csv header <keyword>
^csv values <keyword>
Elk commando moet worden afgesloten met een line feed (LF)-teken. De volgende keywords worden geaccepteerd (stuur ook niet de < > tekens):
- device
- dut
- memory
- sensor
- vhp
- dhw
- flowheater
- thermostat
- opentherm
- wtwd
- heat_demand
- power_pulse
- sdp
- system_check
- fan_ctrl
- flow_power
Met bijvoorbeeld het commando "^csv header device" reageert de MA met alle datavelden in een comma-separated string. Vervolgens krijg je met het commando "^csv values device" alle data die bij deze datavelden hoort.
Als je weet welke velden beschikbaar zijn, kun je deze direct lezen en schrijven met de volgende commando’s:
^get <keyword>.<header>
^set <keyword>.<header>=<value>
Bijvoorbeeld:
^get vhp.S_Pmp_MaxSpeed
^set vhp.S_Pmp_MaxSpeed=900
^set vhp.I_AirflowSetpoint=160
^set vhp.I_AirflowOverwrite=1
Ik heb een overzicht met alle beschikbare commando’s toegevoegd in een Excel-sheet
https://bokmans.synology....N_SZ6vQqYwSfh-w7uA8sRH6gs, inclusief voorbeelden van de data die de MA teruggeeft. Ik heb geen WTWD-unit, dus deze voorbeeld data is niet representatief.
Uiteindelijk log ik elke ~2,5 minuut alle data vanuit de MA via een ESP8266 en MQTT naar Home Assistant. Via MQTT kan ik ook commando’s naar de MA sturen. Als iemand interesse heeft in de code, stuur me gerust een berichtje!
Voorbeelden van data in Home Assistant zijn te zien in onderstaande afbeeldingen. In de bovenste afbeelding staan diverse temperaturen gelogd door de MA; de labels spreken voor zich. In de onderste plot worden de temperaturen van de boiler boven en beneden weergegeven (hier zijn de unit en gain nog niet ingesteld).
Ik heb inmiddels redelijk wat data gelogd om een beter beeld te krijgen van de regeling. Bijvoorbeeld in de tweede afbeelding zie je bijvoorbeeld dat de MA de luchtstroom verhoogt tijdens het verwarmen, boven het ingestelde warmtepompdebiet. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de AirOut en Evaporator een te lage temperatuur bereiken (en een AP storing volgt). Mogelijk blijft de MA binnen de grens van het maximaal ingestelde debiet, maar dit heb ik nog niet getest.
Ik hoop dat andere Tweakers hier iets aan hebben en geïnspireerd raken om hun MA wat slimmer te maken. 😊