Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 33 ... 124 Laatste
Acties:

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:02:
Maar, ik bouw het nu zo verder af. dan kan deze versie er uit en kan er getest worden.

Dan is deze versie alleen voor mensen 'die nadenken' en weten wat ze doen. :)
Dan moet ik die helaas overslaan...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:00:
Ik pleit daarom eigenlijk wel voor een detectie van ... iemand zit met zijn dikke worstevingers aan de knop op de controller...

dan kunnen we er over nadenken welke zaken we dan zouden willen blokkeren.
Ik vind aan/uit wel een principieel ding. De rest is meer een kwestie van laatste instelling telt lijkt me.

Maargoed, heb sowieso een beetje mixed feelings over die aan/uit functie ook :P

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 17:03 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:02:
[...]

Explain please

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Aikon
  • Niet online
Nadenken en weten wat je doet ;) 1 van die vind ik al lastig...

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:01:
[...]

En je wordt uit het menu geschopt? :P
@edterbak heb je het nu wel of niet getest?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Maarten69
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:04:
[...]
//
Nadenken en weten wat je doet ;) 1 van die vind ik al lastig...
Ah, het was een grapje? :/

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten69 op 23-11-2022 17:08 ]

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:18
Ik wil ook wel even wachten .. niet een groot probleem. Moeten mensen alleen langer wachten :)

Kom maar op met de uitkomst van deze discussie dan.. :)

• Maarten69
  • Niet online
Ik zou multiplayer functionaliteit inbouwen @edterbak kunnen we straks elkaars warmtepompen bedienen. Cool!

• Maarten69
  • Niet online
Tevens is het pas software als het DOOM kan draaien...

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten69 op 23-11-2022 17:10 ]

• edterbak
Vraag is.
Wat te doen bij handmatig uitduwen.

optie 1: de "Block all MQTT" functie van Maarten treed in werking
optie 2: blokkeer slechts de rtc_on/off functie
optie 3: niks anders doen dan normaal.

zijn er nog meer opties?

schiet maar in

• Maarten69
  • Niet online
2(of 3) lijkt mij. Anders bij 1 doen de regelingen het ook meteen niet meer.
Maar misschien is dat voor sommigen wel fijn. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten69 op 23-11-2022 17:12 ]

• edterbak
Scenario1: je zit in service menu
Scenario2: je bent op vakantie hen hebt op UIT gedrukt.
Scenario3: ...

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:08:
Ik wil ook wel even wachten .. niet een groot probleem. Moeten mensen alleen langer wachten :)

Kom maar op met de uitkomst van deze discussie dan.. :)
Geen haast toch?
edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:10:
Vraag is.
Wat te doen bij handmatig uitduwen.

zijn er nog meer opties?
Met goede opties voorkomen dat handmatig uitduwen nodig is.
Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:10:
Tevens is het pas software als het DOOM kan draaien...
Toch geen grap he? ;) Want op zich moet de thermosstaat geschikt zijn, genoeg pixels en knoppen om daar prima DOOM op te spelen. Ik ben voor :)

• edterbak
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:13:
[...]

Met goede opties voorkomen dat handmatig uitduwen nodig is.
ik zeg: amputatie..
[quote]

• Aikon
  • Niet online
Dat zou erg onhandig zijn.

O god...

• Maarten69
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/162_TqOGsJbXGWs41BfJj8DpYk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dUXWSfkknPfO41hDmRoSptID.png?f=user_large
I will never surender, dan maar een koud huis.

• Aikon
  • Niet online
Level binnen de gestelde tijd uitspelen is 1kWh aan warmte. 100% secrets en kills krijg je er zelfs 2 _/-\o_

• Aikon
  • Niet online
Maarre ik denk dat als ik een override heb voor de setpoints met in te stellen eindtijd ik geholpen zou zijn.

En dan is de aan/uit knop gewoon dat: uit gaan en blijven, of aan gaan en de flow normaal vervolgen.

En dan druk ik virtueel de aan knop in onderweg naar huis na een vakantie, en is t huis en DHW warm als ik arriveer.

• Aikon
  • Niet online
Welke versie v doom is dat eigenlijk, zwarte gremlins?

• Maarten69
  • Niet online
Snap jij het @edterbak ?
Indien ongewenst aan uit door flow, moeten ze toch gewoon rtc on/off niet aanzetten?
De main RTC bijsturing blijft gewoon actief.

• Maarten69
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:23:
Kan niet meer controleren, heb de controller kapot geslagen toen ik maar af bleef gaan.

• edterbak
Ik ben even 2h eten en koken.. (en gamen)

De discussie stap ik zo weer in.

Als jullie er over nadenken ondertussen Lees ik straks het resultaat wel. :)

• edterbak
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:23:
Evil yoda. Hahaha

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:46:
[...]

Kan niet meer controleren, heb de controller kapot geslagen toen ik maar af bleef gaan.
iddqd ;)

• edterbak
Stelling 1:
Als iemand op de controller op UIT drukt, moet ook de flow volledig uit gaan.

Stelling 2:
Doom moet ook speelbaar worden op de controller

Graag motivering gevraagd voor stelling 1
Stelling 2 daar staat het antwoord al van vast; correct

• Maarten69
  • Niet online
1] flow volledig uit dus ook de WAR correcties...Ik zou alleen de RTC on/off uitschakelen.

Maar voeg mij bij de meerderheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Maarten69 op 23-11-2022 20:36 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:36:
1] flow volledig uit dus ook de WAR correcties...Ik zou alleen de RTC on/off uitschakelen.

Maar voeg mij bij de meerderheid.
Wat blijft er functioneel nog over dan?

Zal niet zoveel uit maken denk ik. Flow die loopt terwijl de WP niks doet voegt ook weinig toe.

Zou de simpelste implementatie kiezen :)

• edterbak
Scheduler kan ook een actie, pomp aan, sturen, of sterilisatie run.

Als je hem uit zet, moet de scheduler dan blijven werken?

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-11 13:48
Beste tweakers

Terwijl genoeg mensen de flow testen en becommentariëren ben ik de volgende filosofie aan het uitwerken.

Reden:
- na 3 jaar een hybride Elga en 2 jaar een LG 9kW en nu dan een 12kW TCAP j-serie heb ik nog steeds geen echt idee wat een optimale stooklijn is. Deels omdat bij hogere buitentemperaturen een lage stooklijn bij mij niet werkt en (althans bij de LG tussen +5 en -5) ook niet door de defrosts en we echt lage temperaturen de laatste jaren niet hebben gehad. De 3-punt stooklijn in de flow is al een verbetering, maar ik heb wel 4 momenten per dag dat ik een ander setpoint, hysterese On en hysterese off wil hebben. Met de RTC red je dat niet echt.

Mijn filosofie:
- WAR en RTC volledig loslaten
- 3 nieuwe functies toevoegen:
-> Softstart (heeft @edterbak al mooi geïmplementeerd.
-> To-MIN: met name bij hogere buitentemperatuur de warmtepomp op minimum laten draaien, zonder dat deze uitgaat. Deze functie noemde ik ooit OTC en heb ik gebaseerd op werk van @DeWit. In de praktijk krijg je lange runs en houdt dat de kamertemperatuur best wel stabiel.
-> To-SP: met name in de ochtend en avond, wanneer je wilt dat de kamertemperatuur rond setpoint moet zijn en blijven. Deze functie verhoogt/houdt stabiel/verlaagt op basis periodieke meting (RT_new - RT_old) aanvoertemperatuur. In de praktijk blijkt dit aardig te voldoen (zie grafiek).

NB: In de praktijk meet ik ook (Freq_new - Freq_old) periodiek om vast te stellen of de warmtepomp zijn (haar?) minimum heeft bereikt. Bij hogere buitentemperaturen blijkt dat 19/20 Hz te zijn , maar bij lagere temperaturen (afgelopen koudere dagen) 34/35Hz.

NB: ik heb het idee om Quiet Mode te gebruiken als extra softstart weer losgelaten. Deels omdat een van de tweakers mij erop wees dat dat de efficiency minder is en deels omdat (althans de TCAP j-serie) de warmtepomp zelf al een startbegrenzing blijkt te hebben bij een gegeven buitentemperatuur.

Graag jullie commentaar of mijn filosofie zinvol zou kunnen zijn voor optimale werking en comfort.

NB: voor de liefhebbers toch nog een T0-WAR?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpOwrEdaMcGnh4WpI5r2bJRqDjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqt85GjEvep7Vo1DmCvvduCT.png?f=fotoalbum_large

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:44:
Scheduler kan ook een actie, pomp aan, sturen, of sterilisatie run.

Als je hem uit zet, moet de scheduler dan blijven werken?
Ik vind van niet... :z

• Maarten69
  • Niet online
Ik voel fork aankomen..

• edterbak
Ik leun ook naar deze kant.

Overigens, als de pomp dan uit is. Moet de aan knop op het dashboard wel gewoon werken. Staat er los van

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JanAllElectric als je echt veel teveel minimum vermogen hebt, zou ik eens met de thermostaat regeling aan de slag gaan.

Ik kan de minimale 4kW van mijn 9kW tcap op zich wel kwijt. Maar een run van een hele dag zit er natuurlijk niet in.

Ik vind overigens wel dat ie heel fors opschaalt voor die paar tienden verhoging. Is het niet nuttiger om gewoon de hele middag op 20 te draaien?

Wat zou die hysterese moeten doen in de praktijk? Heb een beetje het idee dat je het moeilijker maakt dan nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 20:59 ]

• edterbak
Zal ik kijken of het programmeerbaar mogelijk is? Ergens het gedrag instellen van de uit knop op het thermostaat

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ik leun ook naar deze kant.

Overigens, als de pomp dan uit is. Moet de aan knop op het dashboard wel gewoon werken. Staat er los van
Een handmatige aan-actie vind ik ergens nog iets anders dan een onverwacht automatisme idd ;)

• edterbak
JanAllElectric schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:48:
Beste tweakers

Terwijl genoeg mensen de flow testen en becommentariëren ben ik de volgende filosofie aan het uitwerken.

Reden:
- na 3 jaar een hybride Elga en 2 jaar een LG 9kW en nu dan een 12kW TCAP j-serie heb ik nog steeds geen echt idee wat een optimale stooklijn is. Deels omdat bij hogere buitentemperaturen een lage stooklijn bij mij niet werkt en (althans bij de LG tussen +5 en -5) ook niet door de defrosts en we echt lage temperaturen de laatste jaren niet hebben gehad. De 3-punt stooklijn in de flow is al een verbetering, maar ik heb wel 4 momenten per dag dat ik een ander setpoint, hysterese On en hysterese off wil hebben. Met de RTC red je dat niet echt.

Mijn filosofie:
- WAR en RTC volledig loslaten
- 3 nieuwe functies toevoegen:
-> Softstart (heeft @edterbak al mooi geïmplementeerd.
-> To-MIN: met name bij hogere buitentemperatuur de warmtepomp op minimum laten draaien, zonder dat deze uitgaat. Deze functie noemde ik ooit OTC en heb ik gebaseerd op werk van @DeWit. In de praktijk krijg je lange runs en houdt dat de kamertemperatuur best wel stabiel.
-> To-SP: met name in de ochtend en avond, wanneer je wilt dat de kamertemperatuur rond setpoint moet zijn en blijven. Deze functie verhoogt/houdt stabiel/verlaagt op basis periodieke meting (RT_new - RT_old) aanvoertemperatuur. In de praktijk blijkt dit aardig te voldoen (zie grafiek).

NB: In de praktijk meet ik ook (Freq_new - Freq_old) periodiek om vast te stellen of de warmtepomp zijn (haar?) minimum heeft bereikt. Bij hogere buitentemperaturen blijkt dat 19/20 Hz te zijn , maar bij lagere temperaturen (afgelopen koudere dagen) 34/35Hz.

NB: ik heb het idee om Quiet Mode te gebruiken als extra softstart weer losgelaten. Deels omdat een van de tweakers mij erop wees dat dat de efficiency minder is en deels omdat (althans de TCAP j-serie) de warmtepomp zelf al een startbegrenzing blijkt te hebben bij een gegeven buitentemperatuur.

Graag jullie commentaar of mijn filosofie zinvol zou kunnen zijn voor optimale werking en comfort.

NB: voor de liefhebbers toch nog een T0-WAR?

[Afbeelding]
Minimum setpoint is instelbaar.

Ik ben ook al een tijdje aan het broeien op een sp instellen via scheduler.

• Maarten69
  • Niet online
Ik snap niet dat je dan de RTC aan/uit wilt gebruiken als je dat niet wenst.

• edterbak
Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:00:
Hoe bedoel je dat?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:00:
Ik snap niet dat je een softwarematig automatisme boven een handmatige aan/uitschakeling wilt laten gaan. :P

Das een beetje als je auto achter een andere parkeren en verwachten dat de adaptieve cruise control inschakelt als de auto voor je weggaat. :+

Het automatisme is ergens nog te begrijpen, maar niet na een handmatige override.

Je vroeg overigens om scenarios:
- systeem vullen ontluchten
- werk aan de buitenunit
- instellingen in service menu wijzigen
Dan wil je m.i. gewoon dat ie na een druk op de knop uit blijft, zonder eerst RTC uit te moeten zetten.

Maar boven alles, ik vind het principieel geen nette werking. Tevens: als je niet wilt dat ie uit blijft, moet je niet op de knop drukken :P

[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 21:12 ]

• Maarten69
  • Niet online
Was voor @MikeyMan zet die switch uit en de flow zal nooit de WP aan of uitzetten.
Die controller stuurt ook maar een signaaltje net zoals de Heishamon doet.
De ingebouwde pana scheduler kan dit toch ook, onbedoeld aanzetten.

• Maarten69
  • Niet online
Krijg het idee dat sommigen RTC correctie en on/off als zelfde zien. Zo niet snap ik het niet.

• JanAllElectric
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:54:
@JanAllElectric als je echt veel teveel minimum vermogen hebt, zou ik eens met de thermostaat regeling aan de slag gaan.

Ik kan de minimale 4kW van mijn 9kW tcap op zich wel kwijt. Maar een run van een hele dag zit er natuurlijk niet in.

Ik vind overigens wel dat ie heel fors opschaalt voor die paar tienden verhoging. Is het niet nuttiger om gewoon de hele middag op 20 te draaien?

Wat zou die hysterese moeten doen in de praktijk? Heb een beetje het idee dat je het moeilijker maakt dan nodig.
Gebruik ik ook. Anders gaat de warmtepomp niet uit op de door mij ingestelde waarden _/-\o_

Ik ben juist zeer tevreden. Met de 9kW kreeg ik het niet echt warm tijdens de defrotst periodes., maar dat is niet wat ik met mijn filosofie wilde zeggen.

Verder wil je toch zelf bepalen wanneer het setpoint behaald moet worden. Met WAR en RTC is het een beetje gokken. Fors opschalen (en dat kan zo'n TCAP _/-\o_ ) zorgt juist voor snelle opwarming en een juiste WAF-factor. Vroeger gebruikte ik daar de CV voor (in de Elga periode) of de pelletkachel (in de LG periode).

Verder blijkt een snelle opwarming, gevolgd door een lange stabiele periode best redelijk efficiënt te zijn. Ik doe dat ook na een nachtverlaging. In de nacht geen/weinig verbruik, s'morgens redelijk snel naar setpoint. Dat blijkt confortabeler en goedkoper te zijn dan de hele nacht doorstoken.

NB: mijn huis: kamer 90m2, isolatie 1991, vloerverwarming 1991, wel radiatoren vervangen door jaga's met boosterfans. Dat kan natuurlijkanders werken dan een goed geïsoleerd huis anno 2020 met alleen vloerverwarming.
NB: Een TCAP heeft natuurlijk een andere karakteristiek kan de meeste Panasonics op dit forum. Ik gebruik de voordelen ervan.

[ Voor 44% gewijzigd door JanAllElectric op 23-11-2022 21:52 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Maarten69
  • Niet online
Goed dus jij zet de wp aan op remote. Dan moet de flow niet bijregelen?

Bij werken aan wp hoor je de automaat/zekering/werkschaleraar uit te zetten.

Dan moet het toch voldoende zijn om alleen de aan/uit functie te disablen voor jou?

• JanAllElectric
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:54:

Hysterese is juist de oplossing voor jullie problemen met RTC. Ik heb een extra functie die de warmtepomp (soft) uitzet op ingestelde setpoint hysterese on en uitzet bij setpoint hysterese off.

Voorbeeld:
setpoint (kamertemperatuur) 20
hysterese on: -0.2
hysterse Off: + 0.2

==> warmtepomp aan bij 19,8 en uit bij 20.2. Werkt altijd.
==> ik heb wel een extra functie met het weekschema

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:32:
Goed dus jij zet de wp aan op remote. Dan moet de flow niet bijregelen?
Aan is iets wezenlijk anders dan uit
Bij werken aan wp hoor je de automaat/zekering/werkschaleraar uit te zetten.
Ligt er nogal aan wat je wilt doen. Maar ook als ik de automaten uit zet, wil ik eerst de WP uit zetten via het controlepaneel.
Zonder aan de flow te moeten rommelen.
Dan moet het toch voldoende zijn om alleen de aan/uit functie te disablen voor jou?
Beetje omslachtiger dan ff op de knop naast de WP rammen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanAllElectric schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:39:
[...]

Hysterese is juist de oplossing voor jullie problemen met RTC. Ik heb een extra functie die de warmtepomp (soft) uitzet op ingestelde setpoint hysterese on en uitzet bij setpoint hysterese off.

Voorbeeld:

Das toch precies dezelfde functionaliteit dan?

On/off kun je ook gewoon op 0.2 zetten.
Dan valt er alleen weinig meer te regelen dmv RTC. Sterkte daarvan is juist dat je temperatuur stabieler blijft.

• Maarten69
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:40:
[...]

Beetje omslachtiger dan ff op de knop naast de WP rammen.
Maar dan zet je die functie gewoon nooit aan. Wanneer wil je die functie dan wel actief hebben?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:44:
[...]

Maar dan zet je die functie gewoon nooit aan. Wanneer wil je die functie dan wel actief hebben?
Als ie buiten de RTC grenzen loopt.
In mijn geval, meer dan 0.7 boven setpoint mag ie helemaal uit.

Wat overigens nog interessant wordt als er gekoeld moet gaan worden :P

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 21:49 ]

• Maarten69
  • Niet online
Dus remote controller knopje uit. Flow mag niet meer inschakelen.
Best te regelen hoor.

• Maarten69
  • Niet online
Doet hij nu overigens met deze (mijn) versie exact zo.

• edterbak
@Maarten69

Mogelijkheid 1: "full off"
Knop op Controller uit:
De flow volledig uit, met uitzondering van de aan knop op het dashboard van Home. Maar verder alle flows uitgeschakeld, schedules, functies. alles geblocked. Dit kan nu technisch heel eenvoudig met jouw mqtt block functie :)

Knop op controller Aan:
Alle functionaliteit van de node red flow wordt weer 100% hersteld.

Mogelijkheid 2: "limited"
Knop op controller uit:
Alle functies zoals RTC correction, WAR en alles werkt.
Wat werkt niet: scheduled aan functie, en rtc_on functie

Knop op controller Aan:
Alle functionaliteit van de node red flow wordt weer 100% hersteld.

Mogelijkheid 3: "free"
Knop op controller uit:
Alle functies werken. Ook rtc_on en scheduled tasks. Pomp kan en zal dus weer aan gaan als een functie dit wil. Kan verwacht of onverwacht gebeuren.

Knop op controller Aan:
Valt niks te herstellen.

Ik denk dat mogelijkheid 1 en 2 goed zijn. Ik kan het zelfs programeerbaar maken, wat moet de knop "uit" voor resultaat moet opleveren.

• Maarten69
  • Niet online
Blijkmaar moeten we 3 opties aanbieden. Kan best gemaakt worden en dan is iedereen blij. Eens?

Optie 2 is beetje onzinnig idd.

[ Voor 15% gewijzigd door Maarten69 op 23-11-2022 21:54 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak optie 1 is het meest consistent.

Wat heeft een WAR of RTC correctie voor zin als de WP uit staat? ;)

Dat wordt toch bij optie 1 ook direct weer opgepakt door de flow bij aanschakelen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maarten69 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:51:
Blijkmaar moeten we 3 opties aanbieden. Kan best gemaakt worden en dan is iedereen blij. Eens?
Blijf dwarsliggen geloof ik, maar nee... Daar wordt het m.i. alleen maar onduidelijker van voor iemand die wil starten met de flow.

Als de consensus is dat de on/off functie belangrijker is, voeg ik me daarnaar. Ook als ik de argumentatie niet ondersteun. Tis niet mijn feestje :P

• Aikon
  • Niet online
Optie 1 wmb.

De scheduler dan uit, ik snap de vraag ook niet helemaal of scheduler dan moet werken, want als je dat wilt dan is daar de override optie voor toch?
JanAllElectric schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:39:
[...]

Voorbeeld:

Krijg je dan niet heel veel stops/starts zo? Zo ja, maakt je dat niet uit?

Je hebt vloerverwarming en radiatoren zeg je, als in: vloerverwarming beneden en radiatoren boven, of een combi in 1 ruimte?

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 23-11-2022 22:04 ]

• edterbak
Op zich heeft MikeyMan ook wel een punt.
Stel, we hebben mogelijkheid 2 (limited),
Je drukt op de knop uit, dan heeft geen enkele functie meer effect uiteindelijk. WAR/RTC correction.

De enige functies welke dus wat kunnen doen als de pomp uit staat, zijn:
1 - rtc on/off (de on acttie)
2 - scheduled tasks met override enabled
3 - solar functie zet ook de pomp aan als moet.

van deze 3 vind ik zelf functie 1 de meest vervelende. Als je de pomp uit zet via de knop, kan het zijn dat de pomp binnen 1 minuut weer aan staat.

Mijn voorstel is om alleen functie 1 echt tegen te houden als de knop ingedrukt wordt.
De overige functies kunnen ook toevallig wat doen, maar hier is de kans qua timing m.i. acceptabel laag.

Kunnen jullie je vinden in deze uitvoering?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:04:
Je drukt op de knop uit, dan heeft geen enkele functie meer effect uiteindelijk. WAR/RTC correction.

van deze 3 vind ik zelf functie 1 de meest vervelende. Als je de pomp uit zet via de knop, kan het zijn dat de pomp binnen 1 minuut weer aan staat.

Mijn voorstel is om alleen functie 1 echt tegen te houden als de knop ingedrukt wordt.
De overige functies kunnen ook toevallig wat doen, maar hier is de kans qua timing m.i. acceptabel laag.

Is dat niet een relatief lastige implementatie?
Solar vind ik ivm onvoorspelbaarheid ook een lastige.

Het omgekeerde van de argumentatie van @Maarten69 blijft ook gelden, als je het spul niet uit wilt hebben moet je niet op de knop drukken :P

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 22:07 ]

• edterbak
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:06:
[...]

Is dat niet een relatief lastige implementatie?
Solar vind ik ivm onvoorspelbaarheid ook een lastige.

Het omgekeerde van de argumentatie van @Maarten69 blijft ook gelden, als je het spul niet uit wilt hebben moet je niet op de knop drukken :P
Mwoa, nee hoor.
Alleen de rtc_on blokkeren is niet zo lastig. eigenlijk zo gedaan.

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:04:

Maar functie 2 en 3 van dit lijstje zijn toch juist functies die alleen spelen als 'ie uitstaat?

Wat betreft WAR/RTC, of die functies nou wel of niet doorlopen op achtergrond zal me worst wezen, als er maar geen MQTT commando's worden verstuurd, maar dat is al het geval. Wat je zegt dus eigenlijk, kom ik dus weer op optie 1 :)

• edterbak
Aikon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:10:
[...]

Maar functie 2 en 3 van dit lijstje zijn toch juist functies die alleen spelen als 'ie uitstaat?

Wat betreft WAR/RTC, of die functies nou wel of niet doorlopen op achtergrond zal me worst wezen, als er maar geen MQTT commando's worden verstuurd, maar dat is al het geval. Wat je zegt dus eigenlijk, kom ik dus weer op optie 1 :)
inderdaad. nu is al zo dat wanneer de pomp uit staat, er geen mqtt commando gestuurd wordt.
Uitgezonder;
1, rtc on. dit hangt af van room temperatuur. als deze te laag is, dan blijft deze het aan commando sturen als de pomp uit staat. (mits deze aan staat.

2: scheduled tasks. Er zijn een hoop acties mogelijk, ook de operating mode verandeirng met override enalbed.. dan zal de pomp dus aan gezet worden.

3: solar, deze zet ook de pomp aan als dat nodig is.

Als ik eerlijk ben, maak ik mij alleen zorgen om de rtc_on functie. de rest zal loslopen, omdat dat 1x per scheduled task kan gebeuren op een dag. Die kans is niet zo groot.

als ik focus op deze functie, dan kan iemand juist graag willen dat hij op de uit knop duwt, en dan verwacht dat de pomp vanzelf aan gaat. Dit is te programeren, maar heeft als neven effect dat de pomp aan kan gaan als je lekker in settings aan het grutten bent. Dan moet je dus even het dashboard in, en de rtc_on/off functie uit zetten.

Een ander persoon kan juist denken dat als je iets handmatig uit zet, dat je dan verwacht dat er niks meer automatisch gebeurt. Uit is uit. anders had je dat knopje niet in hoeven drukken.
Ook een zienswijze.

Als oplossing, denk ik dat het verstandig is om een programeerbaar stukje te maken wat de uitknop voor effect heeft.
Power-off button on controller
[x] block all functiones
[x] block all except RTC on/off function

• edterbak
@Maarten69
Ik heb al een stukje code geschreven. Op dit moment is de flow zich bewust van of de FLOW zelf de pomp uit heeft gezet, of dat het op de knop op de controller gedaan is. Dit word nu al prima in LOG weggeschreven.

Wat vinden jullie van deze oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdsPJFtm98Fmn4aVdUEQTyH3j-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m6OXdIdY6O22hSJnzlp9jmSs.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 24-11-2022 13:31 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:51
Ik draai nu flow 21.16Beta alweer een tijdje, maar jammer genoeg werkt de RTC off function nog steeds niet bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3JSjc4hdP6Y_Y49RnpiWzOIhUs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJORMMFOZihadIVWwlgYxVbR.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar geen warmtepomp die uitging (of heat off). F_RTC_ON_OFF2 (klopt die 2?) staat nu bij mij op 1.

[ Voor 5% gewijzigd door djoenez op 24-11-2022 12:40 ]

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-11 16:13
@djoenez, als het goed is zijn de heren hier volle bak mee bezig.
gaat zeker te weten goed komen !!!

• Aikon
  • Niet online
@djoenez gooi anders even 21.17 erop en doe een "Repair settings" bij System :)

• sjampeter
prullebakjes werken perfectos haha. thanks

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:51
Aikon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:37:
@djoenez gooi anders even 21.17 erop en doe een "Repair settings" bij System :)
Als ik tijd heb vanavond zal ik dat doen :) als het al opgelost is hoeft er ook niet naar gekeken worden natuurlijk :D

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:59:
@Maarten69
Ik heb al een stukje code geschreven. Op dit moment is de flow zich bewust van of de FLOW zelf de pomp uit heeft gezet, of dat het op de knop op de controller gedaan is. Dit word nu al prima in LOG weggeschreven.

Wat vinden jullie van deze oplossing?
[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Wat een gezeur van die gebruikers je zoal niet doet bedenken he :+

• Maarten69
  • Niet online
Ben sinds gister onverwachts druk met wat dringende familiezaken. Ik probeer snel weer mee te doen. Ziet er goed uit in ieder geval.

• edterbak
Maarten69 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:05:
Ben sinds gister onverwachts druk met wat dringende familiezaken. Ik probeer snel weer mee te doen. Ziet er goed uit in ieder geval.
Succes!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 14:24
MikeyMan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:58:
[...]

Ziet er goed uit!

Wat een gezeur van die gebruikers je zoal niet doet bedenken he :+
Je zou ook kunnen zeggen creatief meedenken, klink wat netter.
Er komt wel een prachtig stukje software te draaien, lees rustig mee, de Heishamon ligt klaar alleen nog wachten op de Panasonic 9, maar ik ben de enigste niet. Ben dus gewoon aan het droog oefenen. 8)
Petje af voor alle ontwikkelaars.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietjebel10 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:31:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen creatief meedenken, klink wat netter.
Er komt wel een prachtig stukje software te draaien, lees rustig mee, de Heishamon ligt klaar alleen nog wachten op de Panasonic 9, maar ik ben de enigste niet. Ben dus gewoon aan het droog oefenen. 8)
Petje af voor alle ontwikkelaars.
Ga er vanuit dat ze -zeker na de afgelopen dagen- doorhebben dat het vooral zelfspot is ;)

• Aikon
  • Niet online
Maarten69 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:05:
Ik hoop dat het niet van toepassing is, maar sterkte anders.

• Aikon
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
[b]24/11 15:28:26 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used
24/11 15:28:21 - SETUP - Sensors: Custom outside temperature sensor FOUND and used[/b]
24/11 15:28:21 - Function RTC: Correction change: From 0 to 3 °C
24/11 15:28:19 - MQTT Command - SetQuietMode: 3
24/11 15:28:19 - Function - SoftStart Quietmode: ON (Timer: 5 min, Restore level 0)
24/11 15:28:19 - Function - SoftStart: 1
24/11 15:28:19 - Function - RTC: 1
24/11 15:28:18 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 50
24/11 15:28:17 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
[b]24/11 15:28:17 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online[/b]
24/11 15:28:14 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: -2
[b]24/11 15:28:14 - Function - WAR: 0[/b]
24/11 15:28:14 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: null °C. New calculated T shift: -2 °C
[b]24/11 15:28:14 - Function WAR: RoomThermostat found or using Compensation curve. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled[/b]
24/11 15:28:14 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
24/11 15:28:13 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: NaN
24/11 15:28:12 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: NaN
24/11 15:28:12 - SYSTEM: WAR settings OK
24/11 15:28:11 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: NaN
24/11 15:28:11 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
[b]24/11 15:28:11 - Function - WAR: 1[/b]
24/11 15:28:11 - Function NightReduction: New correction: -12 °C
24/11 15:28:11 - Function SoftStart: Correction: n/a > -2 °C - (STARTUP) Freq: 35Hz, Tout: 32°C
24/11 15:28:11 - *DEFROSTING: Finished
24/11 15:28:11 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
24/11 15:28:11 - Function Solar: 0
24/11 15:28:11 - Function NightReduction: 0
24/11 15:28:11 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
24/11 15:28:11 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
24/11 15:28:10 - SYSTEM: Start---------------------------------------------------------------

Zojuist was, volgens NR althans, HeishaMon offline, blijkbaar heeft dat (uiteindelijk) als gevolg dat WAR wordt uitgezet? Helaas wordt dat niet meer aangezet als HeishaMon weer online is, wellicht nog een aandachtspuntje of is er een logica?

• sjampeter
Aikon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:29:

Zojuist was, volgens NR althans, HeishaMon offline, blijkbaar heeft dat (uiteindelijk) als gevolg dat WAR wordt uitgezet? Helaas wordt dat niet meer aangezet als HeishaMon weer online is, wellicht nog een aandachtspuntje of is er een logica?
hmm. sinds mijn update naar heishamon V3 ook geregeld offline, echter blijft alles gewoon ingesteld hoe het daarvoor was.

[ Voor 67% gewijzigd door sjampeter op 24-11-2022 19:17 ]

• Aikon
  • Niet online
Ja, maar hier was hij toevallig 'offline' tijdens de start van NR en hij kon zodoende de room sensor niet vinden. althans, dat lijkt mij de oorzaak.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb die reconnects ook vooral gehad met 2.0.
3.0 ging al veel beter. En de bèta die ik nu draai heeft in 1 week 1 reconnect gehad.

Room sensor zal bijwerken bij de eerste nieuwe waarde lijkt me toch? Dat duurt bij mij ook weleens even.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2022 19:28 ]

• sjampeter
beta een grote verbetering dan? is kijken. heb er nu op 3 dagen, 20 reconnects. kan me niet herinneren dat ik die met V2 ook had.

• sjampeter
zie geen beta staan in github. zal ondertussen main V3 zijn?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• sjampeter
vanacht een sww run gemaakt doormiddel van Schedule.
ingesteld op stand 4 Heat+DHW.
kamertemp was boven RTC off lijn.
onderstaand in log schakelt hij automatisch naar stand 3 DHW only.
logisch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5Itu67hyyjozPVNDwxlfypZ5j4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Hk0aeBUUCP9GcewBFE8rAba.png?f=user_large
draai 21.17

• Aikon
  • Niet online
Jup, want hij zet stiekem de Pana niet uit, maar haalt Heat uit de operation mode. Wat feitelijk betekend dat de pomp uit gaat als je alleen Heat hebt draaien.

• edterbak
klopt wat Aikon zegt.

• Maarten69
  • Niet online
Goedemorgen.
Heb een veiligheidsmaatregel gemaakt om te veel MQTT commando's tegen te houden.
Dit nadat ik een keer in een loop terecht kwam tussen aan/uit en er 1200 MQTT commando's verder verstuurd.
Dit kan het flash geheugen in de Pana schaden dus vandaar.

Ik hield het aantal MQTT commando's al bij dus dat was redelijk snel gemaakt.

Als er meer dan 100 commando's verstuurd worden zal de functie blokkeer MQTT commando's aangezet worden (schakelaar op System Check). Dit wordt dan ook in log vermeld.
code:
1
25/11 09:48:31 - [WARNING]: >100 MQTT-commands send today! *MQTT now BLOCKED*

Zodra @edterbak zijn laatste versie upload zal ik deze aanpassen daar in verwerken.
Tot later weer.

EDIT: Ik heb toch de flow op github gezet, daar stond toch nog de oude versie.
@edterbak Jij mag het ook meenemen in volgende beta. Alleen op WP Debug aanpassingen gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten69 op 25-11-2022 10:14 ]

• edterbak
Maarten69 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:00:
Goedemorgen.
Heb een veiligheidsmaatregel gemaakt om te veel MQTT commando's tegen te houden.
Dit nadat ik een keer in een loop terecht kwam tussen aan/uit en er 1200 MQTT commando's verder verstuurd.
Dit kan het flash geheugen in de Pana schaden dus vandaar.

Ik hield het aantal MQTT commando's al bij dus dat was redelijk snel gemaakt.

Als er meer dan 100 commando's verstuurd worden zal de functie blokkeer MQTT commando's aangezet worden (schakelaar op System Check). Dit wordt dan ook in log vermeld.
code:
1
25/11 09:48:31 - [WARNING]: >100 MQTT-commands send today! *MQTT now BLOCKED*

Zodra @edterbak zijn laatste versie upload zal ik deze aanpassen daar in verwerken.
Tot later weer.

EDIT: Ik heb toch de flow op github gezet, daar stond toch nog de oude versie.
@edterbak Jij mag het ook meenemen in volgende beta. Alleen op WP Debug aanpassingen gemaakt.
Maarten,
Ik ben nog bezig en had het niet geupload.
Zijn alle aanpassingen die je gedaan hebt, in debug tab?

antwoord: Ja
Alleen op WP Debug aanpassingen gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 25-11-2022 10:28 ]

• Maarten69
  • Niet online
@edterbak Ja ik had op WP Control nog wat aanpassingen gemaakt (verwijderen //node.warn('') etc.
maar dat was meer code nakijken en opruimen. Die hoef je niet over te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQF5ArNR3RG57peCCUHun84G60Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0epYWrQLbVTx6nRMNa0clyOL.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Maarten69 op 25-11-2022 10:33 ]

• Aikon
  • Niet online
@edterbak Nu heb ik het weer dat WAR wordt uitgezet, maar dus niet meer aangezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
25/11 16:06:34 - Function - WAR: 0
25/11 16:06:34 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: null °C. New calculated T shift: 0 °C
25/11 16:06:34 - Function WAR: RoomThermostat found or using Compensation curve. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled
25/11 16:06:35 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
25/11 16:06:34 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
25/11 16:06:32 - SYSTEM: WAR settings OK
25/11 16:06:31 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: NaN
25/11 16:06:31 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
25/11 16:06:31 - Function - WAR: 1
25/11 16:06:31 - Function NightReduction: New correction: -12 °C
25/11 16:06:31 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
25/11 16:06:31 - *DEFROSTING: Finished
25/11 16:06:31 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
25/11 16:06:31 - Function Solar: 0
25/11 16:06:31 - Function NightReduction: 0
25/11 16:06:31 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
25/11 16:06:31 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
25/11 16:06:30 - SYSTEM: Start--

Dat is sinds HeishaMon v3 zo lijkt het, die geeft wat meer disconnects bij mij.

Als snel komt ie online:
code:
1
25/11 16:06:46 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used

Wellicht kan je hier een soort check om WAR weer aan te zetten aan koppelen? Of iets meer tijd geven om de sensors te vinden?

Al geloof ik niet dat 'ie ook echt offline is, precies die paar seconden dat NR opstart, daar zit ook iets anders niet helemaal lekker ofzo. Ik heb zo te zien 30 disconnects in de afgelopen week gehad, dus het is niet erg realitisch dat dat nu precies 2x tijdens het opstarten is gebeurd :)

• edterbak
Heren.
Is dit iets waar we mee kunnen leven?
Het is nu nog niet functioneel, dit is mockup.

Zodra UIT op de controller geduwd wordt, komt in het dashboard dit voor.
Je kunt een default aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_4VbF0z5p7NaiZ8oV0Myu89K9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6tGnE5PZhWAUq71b4Tnwf6d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 26-11-2022 13:59 ]

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:17:
@edterbak Nu heb ik het weer dat WAR wordt uitgezet, maar dus niet meer aangezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
25/11 16:06:34 - Function - WAR: 0
25/11 16:06:34 - Function - Calculate new SP: New final T shift calculated: Current T shift: null °C. New calculated T shift: 0 °C
25/11 16:06:34 - Function WAR: RoomThermostat found or using Compensation curve. Using internal Panasonic WAR function. NodeRed WAR function is now disabled
25/11 16:06:35 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
25/11 16:06:34 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
25/11 16:06:32 - SYSTEM: WAR settings OK
25/11 16:06:31 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: NaN
25/11 16:06:31 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
25/11 16:06:31 - Function - WAR: 1
25/11 16:06:31 - Function NightReduction: New correction: -12 °C
25/11 16:06:31 - Function SoftStart: Compressor Inactive - Correction: 0
25/11 16:06:31 - *DEFROSTING: Finished
25/11 16:06:31 - SYSTEM: Heatpump is in DIRECT mode
25/11 16:06:31 - Function Solar: 0
25/11 16:06:31 - Function NightReduction: 0
25/11 16:06:31 - RTC: Room setpoint changed to: 19.5 °C
25/11 16:06:31 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
25/11 16:06:30 - SYSTEM: Start--

Dat is sinds HeishaMon v3 zo lijkt het, die geeft wat meer disconnects bij mij.

Als snel komt ie online:
code:
1
25/11 16:06:46 - SETUP - Sensors: Custom room temperature sensor FOUND and used

Wellicht kan je hier een soort check om WAR weer aan te zetten aan koppelen? Of iets meer tijd geven om de sensors te vinden?

Al geloof ik niet dat 'ie ook echt offline is, precies die paar seconden dat NR opstart, daar zit ook iets anders niet helemaal lekker ofzo. Ik heb zo te zien 30 disconnects in de afgelopen week gehad, dus het is niet erg realitisch dat dat nu precies 2x tijdens het opstarten is gebeurd :)

De flow ziet hier dat je OF een room thermostaat gebruikt, OF dat je de pomp hebt draaien met interne WAR regeling.
Dat is de reden dat hij uit gaat.
Het heeft geen zin om de WAR functie aan te hebben dan. Of is de situatie analyse niet juist?

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:11
edterbak schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:58:
Heren.

[Afbeelding]
Ziet Dr goed uit. Is het ook een setting die je kan terugvinden in de instellingen? Als je het later wilt aanpassen of gewoon niet altijd het dashboard open hebt mis je misschien de popup

• edterbak
lampy25 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:09:
[...]

Ziet Dr goed uit. Is het ook een setting die je kan terugvinden in de instellingen? Als je het later wilt aanpassen of gewoon niet altijd het dashboard open hebt mis je misschien de popup
Ja. Ook al bedacht. Zat al te zoeken naar een mooi plekje voor een knop om dit naar voren te laten komen.
Voor nu onder settings.
Straks onder de system tab ergens

• edterbak
Maar is dit functioneel een antwoord op de behoefte en situaties welke jullie hebben?
Dekt dit de lading?

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 26-11-2022 15:26 ]

• Maarten69
  • Niet online
Ja ik vind het een hele mooie oplossing.

• sjampeter
lijkt mij inderdaad een mooie oplossing!

• edterbak
Dan ga ik hem afbouwen.
Vanavond weinig tijd.
Hoop dat ik er wat aan kan doen.
Maar anders zondag een upload

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:21
Hi All,

Een n00b hier :) en hopelijk hier wat wijzer te worden van mijn setup in huis :-P

Situatie:

Panasonic split icm 300L boiler en buffervat(Liters weet ik niet) met losse Grundfos Magna3 pomp.

Omdat ik het idee heb dat de installateur van het hele zooitje er zelf ook niet echt verstand van heeft en maar wat "srandaard" instellingen heeft gebruikt, heb ik een Heishamon aangeschaft en die aan de WP gehangen.

Met HomeAssistant en de Node-red installatie nu een mooi overzicht wat er nou precies gebeurd allemaal.

Volgens mij staat de WP ingesteld op een stooklijn? (in NR staat: Heating mode
Compensation curve)

De Grundfos pomp gaat +- elke 20 minuten eventjes aan en pompt dan water door de vloer om temp te meten denk ik...

In de woonkamer hangt een thermostaat die middel Zwave is verbonden met een ander kastje die naast de WP hangt. Dat kastje is vervolgens aangesloten aan de WP. Vanaf de WP gaat er kabeltje naar de Grundfos.
De temp van de thermostaat zie ik nergens terug in de Heishamon en de Grundfos pomp status ook niet.

Waarom denk ik dat het systeem niet optimaal werkt?

- De grundfos lijkt los te staan van de WP en niet samen te werken.
- Moet er in de NR config nog iets aangepast worden omdat er een buffervat aanwezig is?
- Heb het idee dat de compressor erg aan het schommelen is in de HZ door de Grundfos pomp die steeds voor een paar minuten aan gaat en vervolgens weer uit. Moet er niet continu water door de vloer stromen?

Heb het idee dat de meeste van jullie niet een stooklijn gebruiken. Hoe haal ik de WP van de stooklijn of hoe pas ik die aan?

Om het misschien allemaal wat duidelijker te maken zet ik er wat screenshots bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaKIY2PR5Nr-IrFf5WYo5f0a1qI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Rp0qlNODkBIozdZFKVgxEPDQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdDp6LWM8-0rMhc4Upl7JwlA2TA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HhXD4Hmp2q804WqXEZ7NlrG1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4ph3C7cILbDKzTufkK4Ww6f_r0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zRqnfPERoS61EwrFQaVZ9sG7.png?f=fotoalbum_tile

Al met al een hoop vragen maar hoop hier uiteindelijk het Warmtepomp verhaal beter te begrijpen.

Ps. Als jullie vinden dat ik deze vraag beter eerst in een ander topic kan stellen, geen probleem :)

Gr Bas

• edterbak
Ik kan nu niet uitgebreid reageren.
Maar zorg er voor dat je niet node red flow (mijn dashboard) tegelijk aan hebt staan met Home Assistant.
2 sturende programmas voor 1 apparaat werkt niet.
Dat is een recept voor onverklaarbare problemen

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 26-11-2022 20:51 ]

• edterbak
En welkom bij de club @weert14 :) :P

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 26-11-2022 20:57 ]

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:21
Thanks!

De laatste afbeelding van de HA grafiek is alleen een sensor die ik uitlees. Verder doet HA niks. MQTT addon en NodeRed addon.

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:58:
Heren.

[Afbeelding]
Helemaal prima. Ik snap die 5 sec niet echt, want als je hem op de controller uitzet kijk je toch juist niet in de flow want dan kan je hem net zo goed daar uitzetten. Dan zou ik nog eerder een soort permanente popup geven: "handmatig uitgezet om xx:xx, optie 1/2/3 is nu actief" of iets in die trant. Die default optie vangt e.e.a. natuurlijk af, dus werking lijkt me goed, maar die 5 sec popup lijkt me niks toevoegen.
edterbak schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:06:
[...]

De flow ziet hier dat je OF een room thermostaat gebruikt, OF dat je de pomp hebt draaien met interne WAR regeling.
Dat is de reden dat hij uit gaat.
Het heeft geen zin om de WAR functie aan te hebben dan. Of is de situatie analyse niet juist?
Klopt sort of, hij ziet mn externe sensor niet omdat de HeishaMon zogenaamd offline is, en dus valt ie terug op room thermosstaat blijkbaar? Maar kort daarna ziet ie de externe sensor wel en wordt er niks meer rechtgetrokken en blijft WAR uit. Das niet handig.

Edit: een check of de Pana in direct modus staat zou al moet verraden dat ik geen room thermosstaat gebruik trouwens en dat er iets niet pluis is.

Maar de oorzaak lijkt te zitten in de foutieve constatering dat HeishaMon offline is. Hij ziet hem bij elke start v NR als offline, en dan al vrij snel issie online, maar dan is t al te laat.

-----

Ik heb nu 21.17 draaien, maar das nog nie helemaal lekker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
26/11 20:44:57 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
26/11 20:43:21 - Compressor: stopped
26/11 20:43:15 - [WARNING]: >100 MQTT-commands send today! *MQTT now BLOCKED*
26/11 20:43:15 - MQTT Command - SetZ1HeatRequestTemperature: 20
26/11 20:42:28 - Function NightReduction: 1
26/11 20:39:21 - Compressor: is running now
26/11 20:31:15 - Scheduler - NightReduction water temp: -12
26/11 20:30:15 - Scheduler - NightReduction water temp: -12
26/11 20:30:13 - RTC: Room setpoint changed to: 17 °C
26/11 20:30:12 - Scheduler - Nightreduction room setpoint: ON, Room setpoint: 17 °C

Wat ik denk dat er ongeveer gebeurd:
20:30 gaat setpoint omlaag én night reduction aan.
Setpoint staat idd laag bij RTC, maar bij Home stond de toggle niet op night reduction. Echter werd de -12 wel meegenomen in de final water temperature.

Helaas ging de Pana niet uit, wat zou moeten als setpoint lager wordt (kamer was 20'). Ik had na installatie 21.17 op repair settings gedrukt.

Vervolgens heb ik zelf de toggle van night reduction nog aangezet, waardoor de temp van 20 nog net als blijkbaar 100e commando vd dag verstuurd werd. Wel toevallig maar ok?

Waarna ik met de hand de Pana maar heb uitgezet, want ja, mqtt blocked :P

Ben benieuwd of die hem nog aanzet als de temp te laag wordt. Daar kom ik morgenochtend wel achter.

Hoop leuke nieuwe functies etc. maar loopt nog niet 100%, maar dat komt nog wel natuurlijk :)

• Maarten69
  • Niet online
@Aikon
Heb jij sinds update naar 21.17 werkelijk >100 MQTT commando's verstuurd?
Dan heeft de flow nu de schakelaar block MQTT aangezet en kan de flow geen enkel commando versturen.

Ik dacht met 100 ruim te zitten.

Pagina: 1 ... 33 ... 124 Laatste