Livi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:30:
[...]
Vooral om het idee dat je het samen doet in een relatie. Ik ken vrouwen die wel op de hypotheekakte staan en dus de volle financiële verantwoordelijkheid dragen, maar niet op de eigendomsakte staan van het huis waar ze al meer dan 10 jaar wonen en waar ze op hetzelfde moment als hun man ingetrokken zijn.
Daar zullen jullie vast een mooie draai aan kunnen geven, maar feit blijft dat mensen (vooral vrouwen) zich maar wat vaak in een afhankelijke en kwetsbare positie manoeuvreren. Dat dit bijna wordt verwacht in onze maatschappij is best iets om over na te denken.
Dat gebeurt zeker, hoe kwetsbaar je bent hangt van je persoonlijke situatie af. Als TS z'n vriendin in een sociale huurwoning zou wonen, of een woning welke echt enorm gunstig is, dan is het deels een ander verhaal dan dat ze nu 'markt conform' woont. Zelfde geld hoe ver je in de slappe was zit, is die 4,5x de huur bruto snel een probleem of kom je daar wel vrij makkelijk aan maakt uit hoe snel je een woning kan vinden maar waarschijnlijk ook voor hoe 'erg' het is om uit nood wat te veel te betalen.
Wat ik echter bij je mis is dat de deal niet enkel nadelen voor een van beide heeft, je doet het sterk voorkomen alsof het niet hoeven betalen van huur en daardoor amper/zeer beperkte woonlasten hebben geen enorm voordeel is. Dit kan, na verloop van tijd, die afhankelijkheid ombuigen in een voordeel.
Verder is bij het samen eigenaar zijn scenario, als de prijsexplosie zich voortzet, de kans groot dat beide anyhow moeten verhuizen tenzij één van beide wil afzien van z'n overwaarde.
Daarom stel ik ook steeds de vraag: zou jij (als man) zo handelen in deze situatie als je de vriendin van TS adviseert. Ik ken namelijk geen enkele man die zijn woning zomaar op zou geven, zonder dat hij ergens iets op papier heeft staan mbt de woning waarin hij gaat wonen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een potje opbouwen omdat je geen huur hoeft te betalen klinkt leuk, maar 1. Je kunt het huis deze nacht nog worden uitgezet als de ander genoeg van je geeft
Tja, eigen inschatting zullen we zeggen maar ik denk dat er andere zekerheden in te bouwen zijn dan maar gelijk in z'n hut stappen.
2. Je hebt niet zomaar weer een huis in deze woningmarkt.
Dat is een probleem van het samenwonen ansich, de eigendomssituatie maakt netto geen verschil. Hoogstens is het sturend in wie van de 2 de ongelukkige is.
3. Stel de relatie gaat na een half jaar uit, dan heb je niks aan dat potje van 6000 euro, je bent dan dakloos en moet maar zien hoe je het redt.
Tja en na 4 jaar heb je 50k in je tas terwijl de huizenmarkt ook gecrashed zou kunnen zijn.
4. Je zult altijd het gevoel houden dat je teert op de zak van je partner, hij betaalt immers de belangrijkste vaste lasten.
Dat is een persoonlijke insteek en niet noodzakelijk voor iedereen het geval.
5. Daarmee heeft je partner de beslissende stem over alles in en om het huis en dus ook over jou en hoe jij je leven inricht.
Ook dit is persoonlijk, niet overal en in alles geld een volledige variant van 'wie betaald bepaald'.
6 Dit alles zorgt voor een ongelijkwaardige relatie, waarin de ene vermogen opbouwt en de ander één ruzie verwijderd is van het leven onder een brug.
De ander bouwt ook vermogen op (en de bezitter van het huis misschien wel niet, de bomen groeiden in het verleden nooit tot de zon) en de andere helft van dit punt is punt 1 maar zit ook voor een deel in punt 2 en 3
Nu zeg ik niet dat niemand dit moet doen. Misschien vind je vriendin het totaal niet erg om op straat te leven en is het haar om het even, dat kan. Maar het lijkt me belangrijk hiervan doordrongen te zijn voordat je in een vlaag van verliefdheid je huis uit het raam dondert.
Mag toch hopen dat ze al een tijdje bij elkaar zijn en sort-of defacto samenwonen voordat dit plan in volle glorie gelanceerd wordt.
Livi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:39:
@
de Peer
@
GoldenSample
Ik ben in de war door jullie indeling van de generaties. Het lijkt alsof jullie iedereen van 35+ een boomer noemen? Terwijl boomers mensen zijn die nu rond de 70-80 jaar zijn.
En wat verstaan jullie onder millennials? Naar mijn weten is dat iedereen die nu tussen de 25 en 40 jaar is. Ik behoor dus zelf ook tot deze groep.
Wel handig om jullie interpretaties te kunnen volgen, want er wordt veel geroepen, maar ik zie weinig feitelijke onderbouwing, of bronnen die jullie uitspraken ondersteunen.
Waar spreek ik over generaties? Heb het gevoel dat je je erg aangevallen voelt, dat was echt niet mijn bedoeling.
Wat ik probeer te begrijpen is waarom je erg weinig waarde hecht aan het economisch voordeel terwijl je wel steeds over de (potentiële) vermogensopbouw via de woning begint. Je punt mbt afhankelijkheid en opgeven van de huidige woning begrijp ik zeer zeker wel, de impact van die afhankelijkheid is echter nogal persoonlijk. Dit hangt af van oa. je netwerk, eigen inkomsten, huidige woning, ontwikkeling van de woningnood maar ook hoe flexibel je bent. Zaken die erg persoonlijk zijn maar een enorme invloed hebben, daarom sowieso erg goed dat het me genomen wordt bij de keuze die TS en z'n vriendin maken.
[
Voor 5% gewijzigd door
GoldenSample op 30-12-2021 23:55
]