Dit topic is hard gegaan zie ik. Daarom niet alles gelezen, dus misschien benoem ik iets dat al genoemd is.
Je wilt inderdaad voorkomen dat het huis verkocht moet worden bij een relatiebreuk. Wanneer is dat zo? In het geval er twee personen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hypotheek en dat moet weer teruggebracht worden naar één persoon. Stel dat jij wilt blijven wonen, maar het gaat qua werk even wat minder... kom je dan nog wel door de inkomenstoets heen? Wat mij betreft is dit net zo'n groot risico als de zekerheid die vriendin opgeeft met haar huurwoning. Wanneer jij de enige hypotheekgever blijft heb je dit risico niet.
Begrijpelijk dat vriendin niet die zekerheid zomaar wil opgeven. Misschien kan ze tijdelijk een vriend/familielid in haar woning laten wonen?
Dat je nette afspraken vooraf maakt lijkt me heel verstandig. Echter hoeft niet alles per se via de hypotheek of notaris te lopen. Jullie kunnen bijv. best afspraken maken over het delen van een waardestijging of daling op basis van WOZ waarde of taxatie.
De waarde is nu 500, dus zou zij zich nu mogen inkopen voor 250 als jullie die weg willen behandelen. Het oorspronkelijke bedrag moet je sowieso loslaten. Dat was toen, nu is nu. Waarom zou je dat immers cadeau doen?
Als vriendin vermogen op wil bouwen kan ze dat toch prima doen buiten jouw woning? Bijv. beleggen in een ETF, REIT's, of desnoods zelf een pand aanschaffen voor de verhuur als ze per se een pand wil bezitten. In alle gevallen meer opbouw dan wat ze nu kan met haar huurwoning (en meer risico).
Bij eventueel partnerschap, trouwen of kinderen kun je de boel nog eens opnieuw tegen het licht houden, maar ik zou simpel en met weinig risico voor mezelf willen starten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Phony op 28-12-2021 00:51
]