Livi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:30:
[...]...Daar zullen jullie vast een mooie draai aan kunnen geven, maar feit blijft dat mensen (vooral vrouwen) zich maar wat vaak in een afhankelijke en kwetsbare positie manoeuvreren. Dat dit bijna wordt verwacht in onze maatschappij is best iets om over na te denken....
Dan moeten die vrouwen dat dus niet doen. Net zoals mannen dat niet hoeven doen. Je gaat steeds vol op het man-vrouw orgel, maar wat ik in deze draad zie zijn het twee mensen die hun samenwonen op zo een manier willen vormgeven dat zich daar beiden fijn bij voelen. En zij lezen nota bene beiden deze draad.
Je geeft mij het gevoel alsof je je wilt opwerpen als hoeder van kwetsbare vrouwen die beschermd moeten worden tegen de kwade plannen van boze mannen. Als dat zo is, dan is dat niet feministisch te noemen. De aanpak van TS om met open vizier alle belangen en opties af te wegen is dat juist wel.
...Een potje opbouwen omdat je geen huur hoeft te betalen klinkt leuk, maar
1. Je kunt het huis deze nacht nog worden uitgezet als de ander genoeg van je geeft
2. Je hebt niet zomaar weer een huis in deze woningmarkt.
3. Stel de relatie gaat na een half jaar uit, dan heb je niks aan dat potje van 6000 euro, je bent dan dakloos en moet maar zien hoe je het redt.
4. Je zult altijd het gevoel houden dat je teert op de zak van je partner, hij betaalt immers de belangrijkste vaste lasten.
5. Daarmee heeft je partner de beslissende stem over alles in en om het huis en dus ook over jou en hoe jij je leven inricht.
6 Dit alles zorgt voor een ongelijkwaardige relatie, waarin de ene vermogen opbouwt en de ander één ruzie verwijderd is van het leven onder een brug.
Nu zeg ik niet dat niemand dit moet doen. Misschien vind je vriendin het totaal niet erg om op straat te leven en is het haar om het even, dat kan. Maar het lijkt me belangrijk hiervan doordrongen te zijn voordat je in een vlaag van verliefdheid je huis uit het raam dondert.
Laat ik je punten even puntsgewijs doornemen.
1. Je mag de vriendin van TS best krediet geven voor haar mensenkennis en daarnaast ook de TS voor zijn goede bedoelingen als je de draad leest. Als het toch niet werkt dan is het zaak om samen naar oplossingen te zoeken. En daar kun je nu ook al vast afspraken over maken hoe zaken bij een breuk concreet te regelen, zodat geen van beiden zonder huis komt te zitten. Denk bijvoorbeeld aan een ‘opzegtermijn’, financiële compensatie, combinatie daarvan, et cetera.
2. Dat ligt er aan wat voor huis, in welke eigendomsvorm en waar. Ook hangt het sterk af van de sociale kring van beiden en de professionele flexibiliteit. Veel variabelen. Het is een risico dat de vriendin neemt bij het geen eigenaar worden en daartegenover staan voordelen (geen verantwoordelijkheid hoeven dragen, inclusief het risico op waardedaling). Het is aan de vriendin (en TS) om de voors en tegens af te wegen en deze draad is een mooie manier om invalshoeken op te halen. De jouwe is er daar één van.
3. Dat potje is na een half jaar veel meer dan 6000 euro, eerder 9000. Reken maar op meer dan ~1500 euro per maand: 1200 huur + alle woonlasten huurwoning -/- helft van de woonlasten exclusief hypotheek(aflossing) voor het huis van TS. En belangrijker, dat potje is gegarandeerd. Ieder maand spaart zij dat uit. Een waardestijging van een huis is echter niet gegarandeerd. Wellicht wel voor de korte termijn, maar op de lange termijn kan de huizenmarkt altijd instorten.
4. Niet altijd dat gevoel, want later kunnen er andere afspraken gemaakt worden. Of misschien gaan zij over een aantal jaren wel verhuizen. Ook is dat hoe jij dat zou voelen, maar misschien heeft de vriendin daar wel geen problemen mee. Ten slotte teert zij niet op de zak van de TS, want de hypotheeklasten die hij betaalt komt ook rechtstreeks hemzelf toe. Is er winst dan heeft hij daar risico op gelopen en is er verlies dan is dat zijn verantwoordelijkheid geweest.
5. Zie voor een deel mijn punt 1. Daarnaast is het wellicht geen punt voor de vriendin. Dat is iets voor de TS om aan haar te vragen. Misschien is het kunnen inrichten van het huis wel voldoende om het huis ook haar plekje te laten zijn. Of de TS neemt alle toekomstige beslissingen rondom het huis in overleg met haar. Wat mij sowieso logisch lijkt. Ik neem aan dat de TS een keuken uitzoekt die zijn vriendin ook leuk vindt bijvoorbeeld. Daarnaast is de eigendomssituatie van het huis waarin iemand woont niet bepalend voor hoe iemand het leven inricht.
6. Dit is niet een apart punt van je, maar meer jouw conclusie die je trekt. Voor een uitgebreide reactie, zie bovenstaande punten. In het kort: vriendin bouwt ook vermogen op. Daarnaast maak je het wel heel dramatisch met dat leven onder een brug. Waarom dat doemdenken? Is dat jou overkomen? En zo ja, waarom denk je dat dit de ‘normale’ gang van zaken is? Of komt het door de vele mensen die je kent (en in deze draad noemt) waarmee het slecht af liep?
Babyboomers kun je zien als een term om een bepaald cohort met specifieke, al dan niet arbitraire, leeftijden aan te duiden, maar je kunt het ook gebruiken om eigenschappen van een bepaalde groep te omschrijven. Met andere woorden, een dertiger kan zich ook als een babyboomer gedragen.
Livi schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:43:
[...]
Het is dus de vraag of je zo'n ongelijke verhouding wil binnen je relatie. Dat de ene op wintersport kan en de ander thuisblijft om macaroni te eten. Dat de ene luxe tripjes maakt en in dure restaurants we, terwijl de ander het met een diepvriespizza op de bank zit. Dat de ene op z'n 50e met pensioen kan en de ander tot 67 door moet bikkelen in een dead-end job.
Mijn relatie zou het niet zijn. Ik verdien dubbel zoveel als mijn partner, maar het is nooit in me opgekomen om al het geld voor mezelf te houden en hem op een houtje te laten bijten. Of om zelf een huis te kopen, zonder hem, of een 25/75 verdeling voor te stellen. Ik vind dat daar weinig liefde uit spreekt.
Allereerst betwist ik dat het 'ongelijk' is. Dat is namelijk subjectief, want iedere keuze heeft voor- en nadelen op financieel en emotioneel vlak en ieder individu hecht een andere waarde aan die verschillende aspecten. De enige die daar in dit geval iets over kunnen zeggen zijn de TS en zijn vriendin. Want wat jij ongelijk vindt, is voor hen wellicht geen probleem. @
laue, aangezien je vriendin meeleest, misschien kan zij een stukje schrijven met hoe zij dingen ziet?
Daarnaast overdrijf je erg met je beeldspraak over macaroni en diepvriespizza. Als je dat nodig hebt om je punt te maken dan lijkt mij jouw argument aan de zwakke kant. Maar goed, hopelijk houdt de vriendin van Italiaans.
Voor jou is liefde in een relatie belangrijk aan je posting te zien en een ongelijke eigendomsverdeling vindt je daar een uiting van. Waar is die liefde en het vertrouwen dan gebleven die de vriendin aan de TS geeft? Liefde (en rekening houden met elkaar) moet van twee kanten komen.
Verder met @Verwijderd eens. Ga eerst lekker een half jaartje samenwonen en dan verder kijken.