Cyberpope schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:26:
[...]
Kortom; verwachtingen en beelden. Over een samen zijn in de toekomst. Beelden over gezamenlijk investeren. Dat is de basis van wederzijdse uitspraken die er gedaan zijn.
Nu wil zij hem houden aan uitspraken over een toekomst die zij eenzijdig besloten heeft niet na te komen. En dat moet hij zijn uitspraken op dat punt wel nakomen?
Precies dit. De gezamenlijke verwachting is geweest dat de aflossingen van beiden opnieuw geïnvesteerd zouden worden. Daarbij zou de ex van TS mede-eigenaar worden van de nieuwe woning en daarbij 25% van de overwaarde krijgen.
Dat TS die toezegging niet nakomt is wat mij betreft volledig terecht, dus nee, hij hoeft zijn toezeggingen niet na te komen. Die zijn gedaan in op basis van de verwachting van een gezamenlijke toekomst.
Wel vind ik het terecht dat TS het door de ex opgebouwde kapitaal terugbetaalt, ik ga er vanuit dat de ex ook lange tijd de intentie heeft gehad een duurzame relatie aan te gaan met TS en heeft op basis van die verwachting meebetaald aan de aflossing van de hypotheek.
Het wordt ex nu verweten dat zij de relatie heeft beëindigd. Daarom mag zij volgens sommigen geen aanspraak meer maken op het geld dat zij heeft ingelegd. Maar we hebben geen idee wat haar motivatie daarvoor is, en het doet er eigenlijk ook niet toe.
Op basis van de intentie het opgebouwde kapitaal te delen vind ik het niet meer dan redelijk dat zij het stukje kapitaal dat zij heeft opgebouwd ook weer terugkrijgt.
Pardon? Hij had het huis al. Dus waarom had hij anders gehuurd?
Dat had hij niet, maar zij heeft wel al die tijd de helft van de rente en onderhoud betaald die TS dus niet heeft hoeven betalen.
En als zij nou niet had gehuurd en zelf iets had gekocht? Dan had ze toch ook afgelost? De vergelijking met huren gaat schreef. Ze huurde niet een deel van de woning van TS. Ze betaalde de helft van de hypotheekkosten.
Was dat verstandig zonder verdere afspraken, nee. Van beiden niet. Maar het is nu tijd voor een nette oplossing die recht doet aan de situatie zoals die was en aan de verwachtingen die er waren over wat er met het opgebouwde kapitaal zou gebeuren.
De ex gaat nu ook een huis kopen en het zou toch netjes zijn dat zij het door haar opgebouwde spaarpotje daarvoor kan inzetten.
[
Voor 20% gewijzigd door
Glewellyn op 06-12-2021 22:50
]