Mag wel, maar dan wel als ik zelf eerst heb gemerkt dat hij het niet trekt…wickydude schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:05:
Blokkeren is best hard. Van mij mag de bijverwarming wel mee gaan doen als het echt nodig is.
Je kunt fout codes hier vinden https://voorschrijvers.nibe.eu/storingscodeThe GUI schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:49:
Vanmorgen had ik foutcode 415 met mijn AMS 20-6 met SHB 20-6. Voordat ik de voordeur uitging heb ik de binnen unit aan- en uitgezet, maar bij thuiskomst was de melding er weer. Zojuist het alarm gereset en de compressor sprong gewoon aan.
De vorige keer met de nachtvorst hebben we dit ook al een keer gehad. Is er iets wat ik kan doen om het te voorkomen?
Lijkt te duidden op een sensorfout van bt15, los contact oid. Kijk in de installateur handleiding van de hbs20 en die vindt je hier https://professional.nibe...shandleiding/631878-2.pdf
Bt15 meet de temperatuur van de vloeistof leiding, waarschijnlijk een sensor op een leiding in de HBS20 (indoor). Ik zou controleren of de sensor goed is geplaatst, aangesloten en het snoertje niet beschadigd is.
[ Voor 5% gewijzigd door RedGolf op 19-01-2026 20:13 ]
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Op de SMO S40 in menu 3.1.9 El.bijverwarming bij ‘Satus’ . Indien daar ‘geblokkeerd ‘ staat wordt hij niet vrijgegeven indien een regeling erom vraagt. Bij mij staat daar ‘uit’ maar hij kan wel worden ingeschakeld.
Vervelend is dat het aansturen, instellen en vrijgeven op verschillende plaatsen in diverse menu’s zit. Echt even puzzelen.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Dan zet je hem nog lager, op -5 of -10 en ga je bijstellen als-tie het niet trekt, totdat ie goed staat 🙂helm71 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Mag wel, maar dan wel als ik zelf eerst heb gemerkt dat hij het niet trekt…
Bij mij staat ie op -5 dacht ik. Sensor zit wat beschut onder de carport. Sinds deze instelling heeft het elektrisch element niets meer gedaan voor verwarming
[ Voor 20% gewijzigd door theo66 op 19-01-2026 21:37 ]
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
In de shb kast zit print x100The GUI schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:49:
Vanmorgen had ik foutcode 415 met mijn AMS 20-6 met SHB 20-6. Voordat ik de voordeur uitging heb ik de binnen unit aan- en uitgezet, maar bij thuiskomst was de melding er weer. Zojuist het alarm gereset en de compressor sprong gewoon aan.
De vorige keer met de nachtvorst hebben we dit ook al een keer gehad. Is er iets wat ik kan doen om het te voorkomen?
Daar vind je klemmenstrook XJ15.
Mogelijk vind je daar iets verdachts.
De sensor zit aan de rechterkant, onderin de SHB.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Je zou de compressor curve kunnen verlagen, dan blijft hij langer draaien omdat de graadminuten niet weggewerkt kunnen worden. Ik heb de compressor curve op -3 en -10 staan. Dat betekend dat hij de frequentie (Hz) van de compressor tot -3 laag houd en vanaf -3 tot -10 langzaam word vrijgegeven om optoeren. Standaard staat de curve in menu 5.1.23 op 'auto', als je die uitvinkt kun je waarden in de grafiek invoeren.Dijkstraat schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:58:
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook eens in de instellingen van onze warmtepomp gedoken. Het gaat om een Nibe SHB 10 in een nieuwbouwwoning uit 2023. De stooklijn staat momenteel op 1 + 1, en daarmee wordt de gewenste ruimtetemperatuur netjes gehaald. Ben hier ook nog een beetje mee aan het spelen.
Wat mij opviel: de graadminuten schommelen constant tussen 0 en -60, wat resulteert in behoorlijk veel starts van de warmtepomp.
[Afbeelding]
Ik heb daarom de startwaarde voor de compressor aangepast naar -120. Daarmee zie ik eigenlijk hetzelfde gedrag, maar uiteraard met minder frequente starts:
[Afbeelding]
Is dit nu een warmtepomp die aan het ‘pendelen’ is? En zo ja: is dit normaal gedrag, of juist iets wat ik zou moeten proberen te verbeteren?
Ander voordeel is dat de warmtepomp stiller word omdat hij minder ver kan optoersn totdat het echt koud word.
Let wel op dat de bijverwarming niet word ingeschakeld, dus die eventueel blokkeren.
Ik vraag me af of dat verstandig is, je beperkt de compressor maar blokkeert ook de optie voor bijverwarmen als de WP niet aan de vraag kan voldoen, lijkt mij vragen om tekortenDIY schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 04:47:
[...]
Je zou de compressor curve kunnen verlagen, dan blijft hij langer draaien omdat de graadminuten niet weggewerkt kunnen worden. Ik heb de compressor curve op -3 en -10 staan. Dat betekend dat hij de frequentie (Hz) van de compressor tot -3 laag houd en vanaf -3 tot -10 langzaam word vrijgegeven om optoeren. Standaard staat de curve in menu 5.1.23 op 'auto', als je die uitvinkt kun je waarden in de grafiek invoeren.
Ander voordeel is dat de warmtepomp stiller word omdat hij minder ver kan optoersn totdat het echt koud word.
Let wel op dat de bijverwarming niet word ingeschakeld, dus die eventueel blokkeren.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Mijn advies is specifiek voor de oude niet S regelaars. de dT/DOT aanpassing bij de S40 doet min of meer hetzelfde en is in laatst pagina's een veel besproken oplossing.
Het tekort is voorspelbaar en het is dus zaak de compressor zo te beperken dat er voor jou situatie voldoende vermogen beschikbaar blijft. Er hoeft ook geen sprake te zijn van de bijverwarming volledig blokkeren, maar alleen toestaan onder en bepaalde temperatuur (bij mijn curve is dat dus ergens tussen de -10 en -3) of het aantal graadminuten waarbij de bijverwarming inkomt verlagen (van -400 naar lager).
note: Er is hier in het begin van het topic veel over gediscussieerd omdat de SMO20 en 40 toen de enige regeling was en we zochten naar een oplossing voor het stoplicht sprintjes gedrag. Zoek even op 'compressorcurve' om terug te lezen.
Het tekort is voorspelbaar en het is dus zaak de compressor zo te beperken dat er voor jou situatie voldoende vermogen beschikbaar blijft. Er hoeft ook geen sprake te zijn van de bijverwarming volledig blokkeren, maar alleen toestaan onder en bepaalde temperatuur (bij mijn curve is dat dus ergens tussen de -10 en -3) of het aantal graadminuten waarbij de bijverwarming inkomt verlagen (van -400 naar lager).
note: Er is hier in het begin van het topic veel over gediscussieerd omdat de SMO20 en 40 toen de enige regeling was en we zochten naar een oplossing voor het stoplicht sprintjes gedrag. Zoek even op 'compressorcurve' om terug te lezen.
Loop je niet het risico dat als het meerdere dagen mistig is en er dus meer defrosts zijn hij toch te beperkt wordt. Normaal kan hij dan de ELK inschakelen om het allemaal recht te trekken, maar die optie neem je weg tussend e pakweg 5 graden en -3 waar jij hem op zet.
Inderdaad, onder relatief droge omstandigheden blijft het aantal defrosts misschien beperkt tot 1x per uur, maar wanneer dit 2x per uur wordt, in totaal ca 25 minuten, raak je ongeveer 25/60 van je vermogen kwijt. Moet er ook nog een boiler bij verwarmt worden raak je erg veel vermogen kwijt, gedurende meerdere uren. Ik speel liever met de start waarden voor compressor en bijverwarming dan temperatuur. Zo wordt uiteindelijk toch de bijverwarming ingeschakeld zodra het systeem echt in de problemen komt onder dit soort vervelende omstandigheden als mist en sneeuw.HRV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:37:
Loop je niet het risico dat als het meerdere dagen mistig is en er dus meer defrosts zijn hij toch te beperkt wordt. Normaal kan hij dan de ELK inschakelen om het allemaal recht te trekken, maar die optie neem je weg tussend e pakweg 5 graden en -3 waar jij hem op zet.
Per situatie verschillend.HRV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:37:
Zelfs in goed geïsoleerde nieuwbouw kan het voorkomen dat de graadminuten zakken naar het punt dat de hulptroepen klaar staan. Omdat er meestal voldoende warmte in de massa zit, kan men die hulptroepen gewoon werkloos laten, het komt vaak de volgende dag wel weer goed.
22 graden wordt dan tijdelijk 21. Dat is niet zielig ofzo.
Het is een afweging.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ik pas momenteel ook de handmatige compressor curve toe in het systeem met de MHB05 en 300 liter buffervat en radiatoren en een 100 jaar oud huis zonder isolatie. Juist vanwege die stoplicht sprintjes.DIY schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:15:
Mijn advies is specifiek voor de oude niet S regelaars. de dT/DOT aanpassing bij de S40 doet min of meer hetzelfde en is in laatst pagina's een veel besproken oplossing.
De curve maakt er een vast iets van die passend moet zijn bij de gekozen stooklijn. Hij kan er iets omheen moduleren maar zaken als nachtverlaging zal mogelijk reguleren in GM 0.
Optimaal is het dus niet, maar komend uit de nachtverlaging treuzelt het niet en is het systeem sneller bij de les. Dat voorkomt dat de gasketel onnodig moet bijspringen.
Het blijft eeuwig zonde dat Nibe een fantastische regelng heeft gemaakt op basis van graadminuten (stamt waarschijnlijk uit het tijdperk dat de eerste grondgebonden warmtepompen toen alleen maar aan-uit konden worden gestuurd) maar tegelijkertijd een waardeloze en achterhaalde regeling om een frequentie gestuurde compressor gewoon naar het berekende setpoint toe te sturen.
Wat mij betreft slopen ze heel wat zaken uit de parameters en verzinnen ze iets simpels. We hebben een ruimtevoeler. De bewoner wil een temperatuur.
Pas machine learning toe en vogel het lekker uit.
DOT, dT, compressor curve, stooklijn...alles kan overboord.
Tijd voor KISS !
Het klopt niet wat je zegt. Je raakt geen 25/60 deel van het vermogen kwijt. Er wordt slechts korte tijd geen warmte toegevoegd. Maar zodra de temperatuur van de aanvoer hoger is dan de retour, wordt er warmte toegevoegd.RedGolf schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Inderdaad, onder relatief droge omstandigheden blijft het aantal defrosts misschien beperkt tot 1x per uur, maar wanneer dit 2x per uur wordt, in totaal ca 25 minuten, raak je ongeveer 25/60 van je vermogen kwijt. Moet er ook nog een boiler bij verwarmt worden raak je erg veel vermogen kwijt, gedurende meerdere uren. Ik speel liever met de start waarden voor compressor en bijverwarming dan temperatuur. Zo wordt uiteindelijk toch de bijverwarming ingeschakeld zodra het systeem echt in de problemen komt onder dit soort vervelende omstandigheden als mist en sneeuw.
Hooguit onvoldoende.
Om het behaaglijk te krijgen ben ik uitgekomen op:
> 7 graden - curve 3 + ML(voor offset)
7-2 graden - curve 4 + ML(voor offset)
< 2 graden - curve 5 + ML(voor offset)
Een gem. van deze drie in een eigen stooklijn zou heel dicht tegen de middelste komen en daarmee een mogelijke optie. Geen idee of ML dan ook werkt
Waar zouden jullie nog aan draaien om het stabieler te krijgen?
Ik zit nu aan een HA automation te denken die dit gaat doen met een marge naar voren van 12uur en eenmaal per dag rond het middaguur.
Een gem. van deze drie in een eigen stooklijn zou heel dicht tegen de middelste komen en daarmee een mogelijke optie. Geen idee of ML dan ook werkt
Ik zit nu aan een HA automation te denken die dit gaat doen met een marge naar voren van 12uur en eenmaal per dag rond het middaguur.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Dat verklaard het. Ik heb een smo 40, geen s40RedGolf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Op de SMO S40 in menu 3.1.9 El.bijverwarming bij ‘Satus’ . Indien daar ‘geblokkeerd ‘ staat wordt hij niet vrijgegeven indien een regeling erom vraagt. Bij mij staat daar ‘uit’ maar hij kan wel worden ingeschakeld.
Vervelend is dat het aansturen, instellen en vrijgeven op verschillende plaatsen in diverse menu’s zit. Echt even puzzelen.
@martius als je de RMU S40 gebruikt, en dus op ML stuurt, dan gebruik je toch geen stooklijn maar stuur je puur op ruimtetemperatuur of zie ik dat niet goed?martius schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:07:
NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar
Dat was inderdaad zo. Sinds de laatste update kun je wel weer een curve instellen. Of dat de bedoeling is geweest of dat de Nibe kabouters niet genoeg broodkruimels konden vinden en van het paadje zijn gegaan dat is de vraag.havisoft schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:59:
[...]
@martius als je de RMU S40 gebruikt, en dus op ML stuurt, dan gebruik je toch geen stooklijn maar stuur je puur op ruimtetemperatuur of zie ik dat niet goed?
Ik denk dat het zelfs nog erger is. Tijdens het isoleren van de leidingen gisteren was ik live getuige van een ontdooi cyclus. Ik heb een warmtemeter welke direct in de vloeistof de aanvoer en retour temperatuur meet en de flow (ultrasoon). Zodra cyclus begint gaat de flow richting 100% (ca 1900l/h) en de aanvoertemperatuur daalt ruim 3,5 graden onder de retour. Het aangeven vermogen schommelt maar haalt makkelijk -8.5kW (negatief dus). Dus ruim tien minuten wordt gemiddeld dit vermogen onttrokken uit de woning. In mijn geval vooral de 200 liter buffer die parallel staat. Je voelt ook dat de aanvoerleiding van deze buffer aan het einde van de cyclus koud aanvoelt, in tegenstelling tot de aanvoer van de woning welke weinig daalt. Uiteindelijk moet deze buffer ook weer opgewarmd worden, wat geleidelijk gebeurt nadat de cyclus voorbij is. Dus niet alleen de warmte aanvoer stopt ruim 10 minuten, maar er wordt ook 10 minuten vol vermogen onttrokken!Knowbody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Het klopt niet wat je zegt. Je raakt geen 25/60 deel van het vermogen kwijt. Er wordt slechts korte tijd geen warmte toegevoegd. Maar zodra de temperatuur van de aanvoer hoger is dan de retour, wordt er warmte toegevoegd.
Hooguit onvoldoende.
Dat is ook de reden dat de flow snelheid voor ontdooiing zo hoog is. Voor mij ook de reden voor een parallel buffer omdat ik deze flow nooit via de installatie kan halen (leidingen te dun).
Het is niet voor niets dat de comfort problemen vaak rondom het vriespunt ontstaan, het effectief afgeven vermogen is fors lager dan nominaal.
@havisoft RMU S40 is bij mij een BT50. Enige verschil IMO is dat ik naar de SMO S40 moet lopen of de app+abo moet gebruiken om de temp te veranderen. En die sturing op ruimtetemperatuur is echt bagger aangezien deze totaal niet in de buurt kwam bij de lagere temperaturen van de afgelopen periode. Alleen met de aanpassing van de Curve werd het behaaglijk (in mijn geval dan).havisoft schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:59:
[...]
@martius als je de RMU S40 gebruikt, en dus op ML stuurt, dan gebruik je toch geen stooklijn maar stuur je puur op ruimtetemperatuur of zie ik dat niet goed?
Release notes en/of een (geupdate) handleiding bevat volgens mijj geen duidelijke toelichting of de stooklijn al dan niet nog wordt gebruikt in combinatie met ML.
[Version: 4.0.10 | Release date: 2025-03-03] - Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Please note a good room sensor position is highly recommended.
[SMO S40 Installateurshandleiding] - "Smart Room Comfort wordt geactiveerd als er een ruimtesensor is aangesloten. Eén zone wordt geregeld door de weersverwachting en de binnentemperatuur.
Voorzichtig!
Een langzaam verwarmingssysteem, zoals bijvoorbeeld vloerverwarming, is mogelijk niet geschikt
voor regeling met behulp van ruimtesensoren.
Als er meerdere zones en/of klimaatsystemen zijn, worden de instellingen per zone/systeem verricht."\
Het blijft voor mij gissen hoe ML werkt.
@Knowbody Sinds de introductie van ML is in mijn HA de mogelijkheid om de offset te beinvloeden weggevallen number.heating_offset_climate_system_1_40031. De curve aanpassing (number.heating_curve_climate_system_1_40027) is de gehele tijd beschikbaar gebleven. Typisch van Nibe als die mogelijkheid bij jou dan weer weg zou zijn gevallen en nu er weer is. Blijft een bijzonder kabouter afdeling van Nibe die software ontwikkelaars.Knowbody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Dat was inderdaad zo. Sinds de laatste update kun je wel weer een curve instellen. Of dat de bedoeling is geweest of dat de Nibe kabouters niet genoeg broodkruimels konden vinden en van het paadje zijn gegaan dat is de vraag.
[ Voor 3% gewijzigd door martius op 21-01-2026 08:17 ]
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
RedGolf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Je kunt fout codes hier vinden https://voorschrijvers.nibe.eu/storingscode
Lijkt te duidden op een sensorfout van bt15, los contact oid. Kijk in de installateur handleiding van de hbs20 en die vindt je hier https://professional.nibe...shandleiding/631878-2.pdf
Bt15 meet de temperatuur van de vloeistof leiding, waarschijnlijk een sensor op een leiding in de HBS20 (indoor). Ik zou controleren of de sensor goed is geplaatst, aangesloten en het snoertje niet beschadigd is.
Dank voor jullie reacties. De warmtepomp is een half jaar oud en valt nog onder garantie dus ik ga er niet zomaar aanzitten. Vandaag de derde dag dat de fout optreedt na reset, maar nu binnen 15 minuten. Heb de installateur gebeld en vanmiddag komt er een monteur kijken. Ik zal het resultaat hier delen.Knowbody schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:01:
[...]
In de shb kast zit print x100
Daar vind je klemmenstrook XJ15.
Mogelijk vind je daar iets verdachts.
De sensor zit aan de rechterkant, onderin de SHB.
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Dit is niet mijn ervaring, met RMU-S40 is de kamertemp veel beter geregeld en regelbaar sinds die ML/SRC update van maartmartius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:15:
[...]
@havisoft RMU S40 is bij mij een BT50. Enige verschil IMO is dat ik naar de SMO S40 moet lopen of de app+abo moet gebruiken om de temp te veranderen. En die sturing op ruimtetemperatuur is echt bagger aangezien deze totaal niet in de buurt kwam bij de lagere temperaturen van de afgelopen periode. Alleen met de aanpassing van de Curve werd het behaaglijk (in mijn geval dan).
Release notes en/of een (geupdate) handleiding bevat volgens mijj geen duidelijke toelichting of de stooklijn al dan niet nog wordt gebruikt in combinatie met ML.
[Version: 4.0.10 | Release date: 2025-03-03] - Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Please note a good room sensor position is highly recommended.
[SMO S40 Installateurshandleiding] - "Smart Room Comfort wordt geactiveerd als er een ruimtesensor is aangesloten. Eén zone wordt geregeld door de weersverwachting en de binnentemperatuur.
Voorzichtig!
Een langzaam verwarmingssysteem, zoals bijvoorbeeld vloerverwarming, is mogelijk niet geschikt
Als er meerdere zones en/of klimaatsystemen zijn, worden de instellingen per zone/systeem verricht."\
De citaten die je plaatst staan chronologisch verkeerd, de installatiehandleiding is van vóór die update en is dus achterhaald
Overigens kan ik de stooklijn curve ook nog steeds aanpassen, ook al staat de Ruimtesensor als leidend aan, maar of het systeem daarop regelt weet ik niet zeker
Wel is het zo dat als ik eens kijk wat de berekende aanvoer zou moeten zijn volgens MyUplink, die redelijk overeenkomt met wat je ook op stooklijn zou verwachten
Het voordeel van de ML/SRC is dat ik gewoon zoals voorheen op gasstook de temperatuur op de thermostaat kan instellen
PS/NB: alleen radiatorensysteem, hogere temperaturen dan de vloerverwarmers hier, en veel sneller stijgen en dalen vd temp
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
In dit geval zou ik een eigen stooklijn maken. Ik zou geen zin hebben elke keer te moeten wisselen, ook al zou het met HA geautomatiseerd kunnen worden.martius schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:07:
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
@martius ik kan de stooklijn ook nog steeds aanpassen bij gebruik van de RMU S40 maar zodra ik naar het instelmenu 1.30.1 ga krijg ik onderstaande waarschuwing.martius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:15:
[...]
@havisoft RMU S40 is bij mij een BT50. Enige verschil IMO is dat ik naar de SMO S40 moet lopen of de app+abo moet gebruiken om de temp te veranderen. En die sturing op ruimtetemperatuur is echt bagger aangezien deze totaal niet in de buurt kwam bij de lagere temperaturen van de afgelopen periode. Alleen met de aanpassing van de Curve werd het behaaglijk (in mijn geval dan).
Voorzichtig!
Het blijft voor mij gissen hoe ML werkt.
[...]
@Knowbody Sinds de introductie van ML is in mijn HA de mogelijkheid om de offset te beinvloeden weggevallen number.heating_offset_climate_system_1_40031. De curve aanpassing (number.heating_curve_climate_system_1_40027) is de gehele tijd beschikbaar gebleven. Typisch van Nibe als die mogelijkheid bij jou dan weer weg zou zijn gevallen en nu er weer is. Blijft een bijzonder kabouter afdeling van Nibe die software ontwikkelaars.
Het kan goed bij mij heel anders zijn, maar na 3 jaar ervaring werkt mijn eigen stooklijn nu top. Heeft even geduurd per buiten temp welke instelling ik precies moest hebben maar het gaat deze winter al 100% goed. Binnen temperatuur altijd tussen de 21,4 en 22.wickydude schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:47:
[...]
In dit geval zou ik een eigen stooklijn maken. Ik zou geen zin hebben elke keer te moeten wisselen, ook al zou het met HA geautomatiseerd kunnen worden.
Enige wat ik merk doordat ik een groot vrijstaand huis in het buitengebied heb dat bij veel wind het iets meer afkoelt dan bij minder wind. Logische gebeurtenis maar hier lijkt de SMO S40 met Weerregeling geen rekening mee te houden, zou mooi zijn als het buiten harder waait hij dit ook meeneemt. Misschien doet hij dit wel maar daar lijkt het in mijn statistieken niet op.
HA zorgt nog wel steeds bij mij dat boven 7 graden SPA weer aangaat, en onder 7 graden SPA uit. Hierdoor draait het werkelijk 10x beter. Geen gekke defrosts of problemen meer met wegwerken omdat bij SPA dit gewoonweg teveel problemen geeft door de grote schommelingen per 15 minuten qua aanvoer.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Heeft iemand ooit getest of de warmte die de wtp uit het huis haalt bij een defrost afgetrokken wordt van de "heat produced" teller? Zeker bij de lange runs van de S2125-12 kan dit een heel verschil maken in de uiteindelijke warmteproductie. Ik weet dat het geschatte stroomverbruik van Nibe wat optimistisch is, maar ik ben benieuwd of ze dit stuk wel realistisch rapporteren.
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Sinds ik de Honeywell T6 als kamersensor gebruik, zien mijn grafieken er heel anders uit dan voorheen met de ROT10. Toen waren de grafieken mooie rechte lijnen, wat een rustige indruk gaf. Nu schommelen de grafieken van BT12 en BT3 voortdurend op en neer. Het huis blijft wel comfortabel op 21 C, maar ik vraag me af of dit nog wel optimaal is voor de efficiëntie.
[ Voor 30% gewijzigd door warsame op 21-01-2026 10:10 ]
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Ik kan dit wel uitzoeken via mijn Kamstrup deze heeft een telwerk voor verwarmen en koelen. Maar wat ik mij kan herinneren verrekent Nibe dit niet.cgms schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:14:
Heeft iemand ooit getest of de warmte die de wtp uit het huis haalt bij een defrost afgetrokken wordt van de "heat produced" teller? Zeker bij de lange runs van de S2125-12 kan dit een heel verschil maken in de uiteindelijke warmteproductie. Ik weet dat het geschatte stroomverbruik van Nibe wat optimistisch is, maar ik ben benieuwd of ze dit stuk wel realistisch rapporteren.
Om mezelf maar te quoten. Monteur is vanmiddag langs geweest en de BT15 sensor was defect. Hij gaf blijkbaar ook verkeerde waarden. Hij heeft contact gehad met Nibe want het nieuwe type sensor zat erin en hij vond dat gek. Nibe was ook in de veronderstelling dat het oude type sensor in deze unit moest zitten, dus hij heeft een nieuwe oude sensor geplaatst. Ofzo, want zoveel weet ik er niet vanaf. Maar het werkt weer, dat is het belangrijkste!The GUI schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:25:
[...]
[...]
Dank voor jullie reacties. De warmtepomp is een half jaar oud en valt nog onder garantie dus ik ga er niet zomaar aanzitten. Vandaag de derde dag dat de fout optreedt na reset, maar nu binnen 15 minuten. Heb de installateur gebeld en vanmiddag komt er een monteur kijken. Ik zal het resultaat hier delen.
De WP staat nu lekker 4,8 kW te verstoken om het huis weer op temperatuur en te krijgen en houden.
De kapotte sensor kan ook verklaren waarom we niet eens met een bad voor de kinderen (30cm water) en 2 douchebeurten uitkomen met een 270l boiler ernaast. En dan zit er 2 uur tussen het bad en de douchebeurten.
[ Voor 3% gewijzigd door The GUI op 21-01-2026 18:13 ]
Duidelijke oorzaak en goed dat het vrij snel opgelost is in tegenstelling tot de problemen (ventilator+print) van een ander forumlid.The GUI schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:12:
[...]
Om mezelf maar te quoten. Monteur is vanmiddag langs geweest en de BT15 sensor was defect. Hij gaf blijkbaar ook verkeerde waarden. Hij heeft contact gehad met Nibe want het nieuwe type sensor zat erin en hij vond dat gek. Nibe was ook in de veronderstelling dat het oude type sensor in deze unit moest zitten, dus hij heeft een nieuwe oude sensor geplaatst. Ofzo, want zoveel weet ik er niet vanaf. Maar het werkt weer, dat is het belangrijkste!
De WP staat nu lekker 4,8 kW te verstoken om het huis weer op temperatuur en te krijgen en houden.
De kapotte sensor kan ook verklaren waarom we niet eens met een bad voor de kinderen (30cm water) en 2 douchebeurten uitkomen met een 270l boiler ernaast. En dan zit er 2 uur tussen het bad en de douchebeurten.
Ik zou wel de boiler temperatuur even in de gaten houden dat deze de gewenste hoge temperatuur haalt.
Ja, de thermostaat geeft nu netjes 52C watertemperatuur aan. Dat lukte de afgelopen dagen dus niet eens. Max 50 en teruggelopen tot 42.RedGolf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Duidelijke oorzaak en goed dat het vrij snel opgelost is in tegenstelling tot de problemen (ventilator+print) van een ander forumlid.
Ik zou wel de boiler temperatuur even in de gaten houden dat deze de gewenste hoge temperatuur haalt.
Moet zeggen dat de compressor ook stukken stiller is dan hiervoor.
Dat laatste.... Hoe dan?The GUI schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Ja, de thermostaat geeft nu netjes 52C watertemperatuur aan. Dat lukte de afgelopen dagen dus niet eens. Max 50 en teruggelopen tot 42.
Moet zeggen dat de compressor ook stukken stiller is dan hiervoor.
Heeft de monteur meer gedaan dan alleen de sensor?
Zat er een transport beveiliging op de compressor misschien?
Vanwege de niet goed werkende sensor zal het apparaat veel op maximaal hebben gedraaid en mogelijk ook vaker hebben ontdooidKnowbody schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Dat laatste.... Hoe dan?
Heeft de monteur meer gedaan dan alleen de sensor?
Zat er een transport beveiliging op de compressor misschien?
Ik heb mijn WP zelf geïnstalleerd en ik kan mij niet herinneren dat er ergens een blokkering in zat zoals je dat bij wasmachines wel eens ziet.
Ik heb in mijn F2050 een paar sensoren die elke seconde wisselen van waarde.RedGolf schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Vanwege de niet goed werkende sensor zal het apparaat veel op maximaal hebben gedraaid en mogelijk ook vaker hebben ontdooid
Ik heb mijn WP zelf geïnstalleerd en ik kan mij niet herinneren dat er ergens een blokkering in zat zoals je dat bij wasmachines wel eens ziet.
Misschien zijn dat ook wel nieuwe. Het geeft eigenlijk ruis op de grafieken.
Ik zie dat wisselen op de SMO S40
Op de telefoon kan ik het ook zien in hetzelfde menu (3.1.8) als ik het scherm elke seconde ververs.
Een paar jaar geleden nog wel, maar tegenwoordig niet meer. Sinds vorig verwarmingsseizoen verreken ik dit door aftrek van 1.5kWh. Immers een defrost kost ongeveer 700W (varieert nogal helaas), en omdat hij dit optelt ipv aftrekt verreken ik het dubbele. Droge defrosts, die ook vaak gebeuren bij mij, verreken ik op dagen waar dat veel gebeurt (zoals met Kerst laatst) met een kwart hiervan.cgms schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:14:
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik heb de S2125-12. Ik vrees dat het nog wel wat meer is hier. Zie onderstaand plaatje. Het verschil tussen de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur is buiten de defrost periodes zo'n 20% meer dan het verschil tussen de berekende aanvoer temperatuur en de retour temperatuur (de berekende aanvoer temperatuur logging heeft een wat grote dode band, dus de lijn kan een beetje afwijken). Dit is uiteraard om de tijdens de defrost verloren graadminuten (en daarmee het ontrokken vermogen uit de vloer) te compenseren. Het geleverde vermogen was op dat moment rond de 5 kW, en de tijd tussen de defrosts ca. 70 minuten.LangeFries schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:28:
[...]
Een paar jaar geleden nog wel, maar tegenwoordig niet meer. Sinds vorig verwarmingsseizoen verreken ik dit door aftrek van 1.5kWh. Immers een defrost kost ongeveer 700W (varieert nogal helaas), en omdat hij dit optelt ipv aftrekt verreken ik het dubbele. Droge defrosts, die ook vaak gebeuren bij mij, verreken ik op dagen waar dat veel gebeurt (zoals met Kerst laatst) met een kwart hiervan.
Op een bierviltje: 20% * 5kW * 70 (minuten) * 60 (seconden) = 4200 kJ = 1,16 kWh ontrokken aan het huis bij een defrost. Maakt je COP tijdens defrosts wel een kwart slechter dan dat je zou schatten uit de getallen in MyUplink (waarvan al bekend is dat het gebruikte vermogen optimistisch is).
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Met dit weer werkte het hier prima met:
-de min aanvoertemperatuur op 27
-de max aanvoertemperatuur op 27
-GP12 op 38% (of bv 50%, verschil is weinig)
Ruimtesensor op 22.
Het enige wat de regeling nu kan is de compressor frequentie variëren. Deze loopt vooral op max.
Graadminuten:
-de min aanvoertemperatuur op 27
-de max aanvoertemperatuur op 27
-GP12 op 38% (of bv 50%, verschil is weinig)
Ruimtesensor op 22.
Het enige wat de regeling nu kan is de compressor frequentie variëren. Deze loopt vooral op max.
Graadminuten:
Ik zie dit ookKnowbody schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Ik heb in mijn F2050 een paar sensoren die elke seconde wisselen van waarde.
Misschien zijn dat ook wel nieuwe. Het geeft eigenlijk ruis op de grafieken.
Ik zie dat wisselen op de SMO S40
Op de telefoon kan ik het ook zien in hetzelfde menu (3.1.8) als ik het scherm elke seconde ververs.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Is ook mijn ervaring. Van moduleren komt vanaf het vriespunt niet veel meer terecht. Het is ontdooien en weer verder. Gelukkig loopt bij lagere temperaturen de ontdooi frequentie sterk terug richting eens per anderhalf uur ofzo.Knowbody schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:28:
Graadminuten:
[Afbeelding]
Mijn NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting is ietsje bij de tijd gebracht. Maar sinds maart 2025 volg ik dit topic niet meer zo. Mijn eigen warmtepomp draait in middels perfect
Voor de S en VMM S eigenaren heb ik iig even geroepen dat er de ML regeling is.
Misschien wel goed om eens te delen welke settings ik nu zelf wel heb aangepast aan mijn SMO40 na jaren op dit topic te hebben gezeten
Belangrijkste settings
Met name die DOT setting stond niet echt ergens lekker uitgelegd wat die doet.
Overige tuning
Misschien wel goed om eens te delen welke settings ik nu zelf wel heb aangepast aan mijn SMO40 na jaren op dit topic te hebben gezeten
Belangrijkste settings
- DOT naar -15 ipv de standaard -10. Compressor ging er bij mij anders te hard vandoor als het kouder werd. Afgiftesysteem op vloerverwarming, want ook lage dT met convectoren.
- Startcompressor: GM start -120. Bij -150 kreeg ik te grote binnen temperatuurschommelingen, als het buiten koud is. De standaard -60 geeft te korte runs bij mij
- Start diff.bijverwarming: Start bij 900GM. Want: anders gaat hij te vroeg verhoogd lopen, zeker na warmtapwater maken. Dan dus een flinke overshoot tov stooklijn, zo erg dat hij niet eens terug toert. GM dan in half uur naar 0. Ook bij 600-800 zelfs nog, daarom helemaal naar 900 gezet. Start. Verschil bijverw.stappen: 60. Anders gaat elektrisch element te snel op de 9kw.
Overige tuning
- ZLTV radiatoren, dus ruimtesensor invloed gewoon op 1.0. Wel eens hoger en lager geprobeerd, maar 1.0 blijft het beste werken bij mij.
- Minimum aanvoer temperatuur: 15 graden. Standaard min is 20. Maar mijn WP binnenunit staat in een koude garage. Daar vaak kouder dan 20 graden. Bij warm weer blijven dan de GM aflopen terwijl dat niet nodig is.
- Curve: 4 -1. Maar dit verschilt natuurlijk sterk per woning.
- Instelling modus auto: Stop verwarming 14 graden - filtertijd 20 uur. Is natuurlijk ook sterk woning afhankelijk. Maar de standaard 17 is wel erg hoog.
- Nachtverlaging: in begin geprobeerd. Maar als het kouder wordt werkt dit niet goed. Juist in de ochtend als het koud is moet hij dan te hard werken. In voorjaar / najaar werkt het wel prima. Maar geen zin steeds uit en aan te zetten. Doe nu geen nachtverlaging meer.
- Max.versch.aanvoertemp: Compressor: 25, bijverwarming: 24.Standaard waardes zijn te laag bij mij. Als de compressor wel een keer moet optoeren of na een warm water run dan schiet de systeem temperatuur ver door boven de berekende aanvoer temperatuur. Werk met vrij lage stooklijn waardoor de GM dan vaak in korte tijd naar 0 schiet (noodrem). Dit ruimer moeten zetten, want zie niet in waarom die noodrem nodig zou zijn.
- Laadpomp (GP12) Pomp bedrijfsstand auto met max 90%, wacht 10% en minimum 10%. Let op: standaard is intermitterend, maar moet auto zijn. Pomp max 90%, want 100% maakt wel veel lawaai op een aantal radiatoren bij mij. Minimum op 10%, paar keer wat raar gedrag gezien dat hij dan op 1% gaat draaien als de buitenunit aan staat, dan kan hij zijn warmte niet kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 23-01-2026 21:41 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
@Gerbenvl , super, dank! Ik heb de max. Verschil. Aanvoertemp. Juist naar beneden gebracht, naar 5 graden om de enorme reductie in graadminuten na een SWW run of zeker een legionella run te elimineren. De warmtepomp mag dan weer ongeveer van nul opnieuw beginnen :-). Aangezien ik maar een SWW run per dag heb is mij die extra start prima. Bij huidig weer en een manuele compressorcurve runs van meer dan 10 uur (tot SWW run). Heb een SMO40, geen S-serie. Maar iedere situatie is anders! Nogmaals dank voor de update !Gerbenvl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:27:
Mijn NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting is ietsje bij de tijd gebracht. Maar sinds maart 2025 volg ik dit topic niet meer zo. Mijn eigen warmtepomp draait in middels perfectVoor de S en VMM S eigenaren heb ik iig even geroepen dat er de ML regeling is.
Misschien wel goed om eens te delen welke settings ik nu zelf wel heb aangepast aan mijn SMO40 na jaren op dit topic te hebben gezeten![]()
Belangrijkste settingsIk startte met vrij korte runs. De combinatie van de lagere DOT, start GM en hogere relatieve GM heeft dat opgelost. Als Nibe nu beetje betere documentatie had rondom deze settings dan had ik niet al die uren op dit topic hoeven doorbrengen
- Startcompressor: GM start -120. Bij -150 kreeg ik te grote binnen temperatuurschommelingen, als het buiten koud is. De standaard -60 geeft te korte runs bij mij
- Start diff.bijverwarming: Start bij 900GM. Want: anders gaat hij te vroeg verhoogd lopen, zeker na warmtapwater maken. Dan dus een flinke overshoot tov stooklijn, zo erg dat hij niet eens terug toert. GM dan in half uur naar 0. Ook bij 600-800 zelfs nog, daarom helemaal naar 900 gezet. Start. Verschil bijverw.stappen: 60. Anders gaat elektrisch element te snel op de 9kw.
Met name die DOT setting stond niet echt ergens lekker uitgelegd wat die doet.
Overige tuningEdit: belangrijke systeem aanpassing is ook dat de hoofdleidingen zijn vervangen. Ik startte met 22mm staal van de oude CV installatie. Dat werkte niet top. Hoofdleidingen zijn nu naar 28mm. Plus ik had helemaal in het begin ook vrij weinig systeeminhoud (geen vloerverwarming). Dat is opgelost door een 100 liter serie buffer.
- ZLTV radiatoren, dus ruimtesensor invloed gewoon op 1.0. Wel eens hoger en lager geprobeerd, maar 1.0 blijft het beste werken bij mij.
- Minimum aanvoer temperatuur: 15 graden. Standaard min is 20. Maar mijn WP binnenunit staat in een koude garage. Daar vaak kouder dan 20 graden. Bij warm weer blijven dan de GM aflopen terwijl dat niet nodig is.
- Curve: 4 -1. Maar dit verschilt natuurlijk sterk per woning.
- Instelling modus auto: Stop verwarming 14 graden - filtertijd 20 uur. Is natuurlijk ook sterk woning afhankelijk. Maar de standaard 17 is wel erg hoog.
- Nachtverlaging: in begin geprobeerd. Maar als het kouder wordt werkt dit niet goed. Juist in de ochtend als het koud is moet hij dan te hard werken. In voorjaar / najaar werkt het wel prima. Maar geen zin steeds uit en aan te zetten. Doe nu geen nachtverlaging meer.
- Max.versch.aanvoertemp: Compressor: 25, bijverwarming: 24.Standaard waardes zijn te laag bij mij. Als de compressor wel een keer moet optoeren of na een warm water run dan schiet de systeem temperatuur ver door boven de berekende aanvoer temperatuur. Werk met vrij lage stooklijn waardoor de GM dan vaak in korte tijd naar 0 schiet (noodrem). Dit ruimer moeten zetten, want zie niet in waarom die noodrem nodig zou zijn.
- Laadpomp (GP12) Pomp bedrijfsstand auto met max 90%, wacht 10% en minimum 10%. Let op: standaard is intermitterend, maar moet auto zijn. Pomp max 90%, want 100% maakt wel veel lawaai op een aantal radiatoren bij mij. Minimum op 10%, paar keer wat raar gedrag gezien dat hij dan op 1% gaat draaien als de buitenunit aan staat, dan kan hij zijn warmte niet kwijt.
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Ok.
Ik had het niet bij de AMS / HBS05 split combinatie.
Uit mijn hoofd gaat het om 4 sensoren die allemaal op dezelfde print zijn aangesloten. Andere signalen vanuit de buitenunit zijn wel stabiel, waarmee ik de afscherming van de datakabel heb uitgesloten als oorzaak.
Er wordt onttrokken en het warmteverlies van de woning gaat door in die tijd. Samen doen ze die 20% minder. Voor de correctie op de berekening van de geleverde energie is natuurlijk alleen het eerste interressant. Voor de bepaling van het benodigde vermogen heb je beide nodig. De tijd dat de WP vol draait in de omgekeerde richting is maar een minuut of 3 (soms wat meer, bij een loze defrost maar 30sec.). Ik ga ervanuit dat hij dan maximaal opwekt ruim 9 kW (wss is het minder). Daarna is hij nog zeker een 6min bezig om het weer aan te vullen (5 min 45Hz opstart protocol). Veel meer dan 3/60*9 + 6/60*5 = 700W gaat het toch echt niet worden.cgms schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:23:
[...]
Ik heb de S2125-12. Ik vrees dat het nog wel wat meer is hier. Zie onderstaand plaatje. Het verschil tussen de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur is buiten de defrost periodes zo'n 20% meer dan het verschil tussen de berekende aanvoer temperatuur en de retour temperatuur (de berekende aanvoer temperatuur logging heeft een wat grote dode band, dus de lijn kan een beetje afwijken). Dit is uiteraard om de tijdens de defrost verloren graadminuten (en daarmee het ontrokken vermogen uit de vloer) te compenseren. Het geleverde vermogen was op dat moment rond de 5 kW, en de tijd tussen de defrosts ca. 70 minuten.
Op een bierviltje: 20% * 5kW * 70 (minuten) * 60 (seconden) = 4200 kJ = 1,16 kWh ontrokken aan het huis bij een defrost. Maakt je COP tijdens defrosts wel een kwart slechter dan dat je zou schatten uit de getallen in MyUplink (waarvan al bekend is dat het gebruikte vermogen optimistisch is).
[Afbeelding]
En hier tegen de Belgische grens is het vandaag (en gisteren) vriendelijk warmtepomp weer. Laatste defrost was gisteren 10.45u en afgelopen nacht en vanochtend vroeg is hij zelfs een paar uur (8 uur) uit geweest. Nu alweer een lange run, die zo na ruim 11 uur eindigt.
[ Voor 6% gewijzigd door LangeFries op 23-01-2026 20:36 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik zou nog terugkomen op de gemeten warmte energie die uit de woning onttrokken wordt tijdens ontdooien.RedGolf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Ik kan dit wel uitzoeken via mijn Kamstrup deze heeft een telwerk voor verwarmen en koelen. Maar wat ik mij kan herinneren verrekent Nibe dit niet.
Bij deze mijn werkelijke verbruikscijfers in vergelijking met de waarde die NIBE weergeeft via de MyUplink app onder ‘Totaal verbruik en Productie ‘.
De elektrische energie metingen zijn verkregen via ABB kWh meters welke in een verdeler zijn geplaatst vanwaaruit de warmtepomp, heater (ELK), SMO S40 (incl. GP10 en GP12) zijn aangesloten.
Er zijn twee warmtemeters E1 zit na de ELK9 en vóór QN10. Deze meet alle warmte energie welke door de warmtepomp afgegeven wordt minus het verlies in 10 meter geïsoleerde grondleiding. Voor de liefhebbers de flowmeting van de Kamstrup zit in de retour (standaard). Deze meter meet dus ook alle energie die uit de woning onttrokken wordt. Dit is niet alleen ontdooien, maar ook de eerste fase van het opwarmen van de boiler waarbij het eerste water wat uit de boilerspiraal naar de warmtepomp gaat, warmer is dan wat in eerste instantie uit de warmtepomp komt (10m relatief koele leiding).
De tweede warmtemeter (flowmeting) zit in het circuit achter QN10 en vóór de ingang van de boiler spiraal. De temperatuursensor zit in de retour richting warmtepomp. Voor de liefhebbers, dit is het omgekeerde schema en ook zo ingesteld op het instrument. Indien de boiler opwarmt staan de beide flowmeters van de warmte meters in serie (aanvoer en retour) en geven (echt waar) binnen ca 2-3 liter per uur dezelfde waarde aan. Idem de temperatuur sensoren schelen slechts honderdsten.
Anders gezegd ik twijfel niet aan de eigen meting, het betreft MID gecertificeerde meters. De warmtepomp is rond 15 september opgestart, draait nu dus 4 maanden volledig gasloos!
Verbruik (23-01-2026 ca 22.00)
Warmtepomp: 2211.29 kWh (totaal tarief 1 (CV) en tarief 2 (SWW)
Aandeel CV: 1785 kWh (tarief 1)
Aandeel SWW: 427 kWh (tarief 2, ingeschakeld zodra QN10 in SWW mode)
Heater: 102.8 kWh
SMO S40: 166.08 kWh (incl. GP10 en GP12, beiden Grundfos Alpha2Go)
Warmtemeter E1 (warmtepomp output)
T1: 8515 kWh (CV+SWW)
T3: -598 kWh (vooral ontdooien)
Warmtemeter E2 (Boiler)
T1: 954 kWh (gemiddelde temperatuur ca 52 grc)
T3: -290 kWh (hierboven uitgelegd)
NIBE MyUplink app
Verbruik: 2052 kWh
Productie: 9108 kWh
Je ziet dat het verbruik aardig overeenkomt komt met de gemeten waarde via kWh meters. De productie wordt ca 593kWh overschat.
Is dit verklaarbaar?
Deels wel, immers mijn warmtemeter meet niet het verlies in de grondleiding en de bronzen koppelingen (2x warmtepomp, 2x afsluiter, 2x knie naar binnen) die nog niet geïsoleerd zijn.
Afgaande op de documenten van Thermaflex bedraagt het warmteverlies in de grondleiding ca 12W/meter voor een duo leiding bij een delta T van 40 graden (omgeving- watertemperatuur). Met 10 meter is dat 120W. 4 maanden x 30 dagen x 24 uur x 0.12kW = 346kWh Daar komen de verliezen van de niet geïsoleerde en forse koppelingen nog bij.
Ik denk dat NIBE de output wel overschat, maar niet extreem. Ik ga er vanuit dat de SMO de ELK9 buiten beschouwing laat in het verbruik, maar dat heb ik niet onderzocht. Eigenlijk heeft de ELK9 maar weinig aan gestaan en deels ook nog verkeerd afgesteld. Hij komt in principe niet in actie voor de boiler, maar alleen om graadminuten weg te werken.
Grappig, hele andere aanpak inderdaad.MarcKeulers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:11:
[...]
@Gerbenvl , super, dank! Ik heb de max. Verschil. Aanvoertemp. Juist naar beneden gebracht, naar 5 graden om de enorme reductie in graadminuten na een SWW run of zeker een legionella run te elimineren. De warmtepomp mag dan weer ongeveer van nul opnieuw beginnen :-). Aangezien ik maar een SWW run per dag heb is mij die extra start prima. Bij huidig weer en een manuele compressorcurve runs van meer dan 10 uur (tot SWW run). Heb een SMO40, geen S-serie. Maar iedere situatie is anders! Nogmaals dank voor de update !
Bij een enorme reductie van graad minuten na SWW is het bij mij binnen ook wat koud. Wel alleen als het flink vriest. Bij terug wissel naar verwarmen zorgde max aanvoer verschil er dan soms (!) voor dat de GMs naar 0 schoten. Terwijl het wel nog wat fris was binnen. Dat vond ik zonde, daarom wat gerekt.
Hoe werkt dat bij jou dan? Als je deze setting erg strak zet dan klopt de graad minuten regeling eigenlijk niet meer omdat hij regelmatig naar 0 zal schieten?
Runs van 10 uur: ja gok dat dat komt door je eigen compressor curve en relatieve start bijverwarming dan heeeel erg laag? Ik doe geen eigen compressor curve. Op jaarbasis zit ik op een gemiddelde van runs van 70 mins nu. Meestal langere runs, maar defrosts en kortere runs in voor en naseizoen trekken het gemiddelde naar beneden.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerbenvl op 24-01-2026 07:57 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
@RedGolf
Mooie uitleg.
De ELK of andere bijverwarming wordt meegenomen in het verbruik. Per stap bijverwarming wordt in de software het aantal kW vermogen opgegeven, daar rekent hij dan mee.
Mooie uitleg.
De ELK of andere bijverwarming wordt meegenomen in het verbruik. Per stap bijverwarming wordt in de software het aantal kW vermogen opgegeven, daar rekent hij dan mee.
I.v.m. temperatuur schommelingen als gevolg van zon op de ramen of harde wind, wil ik graag dat de RMU S40 kamerthermostaat de weersafhankelijke regeling gaat beïnvloeden. Ik kan deze optie echter nergens in het menu van de binnenunit vinden.
Hier in dit topic heb ik kunnen terugvinden dat dit in menu 1.9.4. ingesteld zou moeten kunnen worden. Ik heb echter geen menu 1.9.4.
Is dit niet mogelijk met mijn systeem of moet ik ergens anders eerst iets activeren zodat menu 1.9.4. zichtbaar wordt?
Hier in dit topic heb ik kunnen terugvinden dat dit in menu 1.9.4. ingesteld zou moeten kunnen worden. Ik heb echter geen menu 1.9.4.
Is dit niet mogelijk met mijn systeem of moet ik ergens anders eerst iets activeren zodat menu 1.9.4. zichtbaar wordt?
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
@Gerbenvl , met een eigen compressorcurve ben ik heel strak aan het varen. Als ik geen SWWrun heb (meestal de dag na de legionella) zakken de graadminuten tot ongeveer 12 uur naar -500, waarna ze weer gaan stijgen om rond 4 of 5 weggewerkt te zijn OF weggewerkt te worden door de houtkachel die vanaf dan meehelpt door het verwarmingsvat te verwarmen. Tussen 17 en 23 meestal een of twee korte runs door de wp … dat is de status quo, die wordt negatief beïnvloed door sterke oosten wind en positief door sneeuwval ( en de bijbehorende isolatie :-)).Gerbenvl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:54:
[...]
Grappig, hele andere aanpak inderdaad.
Bij een enorme reductie van graad minuten na SWW is het bij mij binnen ook wat koud. Wel alleen als het flink vriest. Bij terug wissel naar verwarmen zorgde max aanvoer verschil er dan soms (!) voor dat de GMs naar 0 schoten. Terwijl het wel nog wat fris was binnen. Dat vond ik zonde, daarom wat gerekt.
Hoe werkt dat bij jou dan? Als je deze setting erg strak zet dan klopt de graad minuten regeling eigenlijk niet meer omdat hij regelmatig naar 0 zal schieten?
Runs van 10 uur: ja gok dat dat komt door je eigen compressor curve en relatieve start bijverwarming dan heeeel erg laag? Ik doe geen eigen compressor curve. Op jaarbasis zit ik op een gemiddelde van runs van 70 mins nu. Meestal langere runs, maar defrosts en kortere runs in voor en naseizoen trekken het gemiddelde naar beneden.
Heel die tijd is de gewenste temperatuur in huis gehaald, dus geen frisse momenten. Mijn P3 vat bevat 500 liter. Snap dat je die frisse momenten niet wilt!
Wat ik doe is ongeveer de warmte het huis binnen brengen die nodig is met de compressorcurve en de graadminuten de naregeling te laten doen… als die verder zakken ( onder 500) zie je de compressor weer opschalen …
Als je de BT 25 en de berekende temp ziet zijn die vaak nagenoeg aan elkaar gelijk, dus +/-2 graden verschil, als de compressor optoert gaat dat wellicht naar 4 graden, maar dan “ redden “ de defrost mij ;-) … en beginnen we weer van vooraf, wel met een hogere BT 71 … moet nog experimenteren met DOT en dT settings …
Waarom zo scherp varen ( of wellicht te scherp ?), hoe lager de compressor frequentie hoe langer het duurt voordat ik een defrost heb, dus als ik merk dat de graadminuten te hard dalen ( na een SWW run) en de compressor gaat optoeren, dan heb ik graag een reset ( 1 keer per dag) en mag de compressor weer “ normaal” draaien aangezien dat ook ongeveer de warmte binnen brengt die ik nodig denk te hebben … ik start al met GM -30 om die reden ….
Is dit ideaal? Weet het nog niet zeker, wellicht toch iets minder scherp varen, maar ben benieuwd naar de hogere temperaturen in de lente …
Settings:
Compressorcurve -20, 5
Start compressor -30
Start bijverwarming -850
Temp curve 4,1
SSW 11:15 tot 42 graden 500 liter
Legionella 11:00 tot 58 graden op zaterdag
Reset compressor 5 graden verschil.
DOT en dT -20 en vvw en radiatoren combinatie …
Na 7 jaar experimenteren, heb ik gemiddeld 1 start op 2 uur (over de hele periode, weet niet wat het de laatste tijd doet), bij mij worden de compressorstarts niet meegeteld overigens …
Ik ga nog wat door met experimenteren, om wat meer te leren … ieder systeem is anders ook al heb je dezelfde WP en aansturing, wellicht dat je in nieuwbouw met gelijke woningen iet wat meer kunt vergelijken … maar dit forum zetje lekker aan het denken en proberen :-) …
[ Voor 4% gewijzigd door MarcKeulers op 24-01-2026 09:58 ]
Oké, het zou inderdaad kunnen want bij de bijverwarming dien je de stapgrootte in te stellen en hij weet exact wat hij wanneer bijschakeld. Ik zie in de app wel tellers die het aantal uren bijhouden gesplitst naar CV of boiler verwarming, maar geen kWh.Knowbody schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:06:
@RedGolf
Mooie uitleg.
Zou ik ook wel willen weten, gisteren houtkachel aan (tja, ik doe het tochLuchtenburger schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:08:
I.v.m. temperatuur schommelingen als gevolg van zon op de ramen of harde wind, wil ik graag dat de RMU S40 kamerthermostaat de weersafhankelijke regeling gaat beïnvloeden. Ik kan deze optie echter nergens in het menu van de binnenunit vinden.
Dat zit allemaal in menu 1.3.3Skipperhenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Zou ik ook wel willen weten, gisteren houtkachel aan (tja, ik doe het toch) en dan stop te WP er ook mee terwijl ik dacht dat deze zo ingesteld staat: temp op de RMU S40 op 20,5 en dan houdt de WAR de boel in gang maar dat blijkt toch anders te zijn.
Heb je hier op '1' geklikt? Dan ga je een niveau dieper en kies je '3'. Zolang je rechts een '>' ziet verander je niets en ga je alleen een niveau dieper op onderzoek uit.
Succes!
Succes!
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Inderdaad even verder geweest, zie dan zone naam, vergrendelen eenheid en daaronder het verw. symbool wat je kunt aan of uitvinken.macbelly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:37:
Heb je hier op '1' geklikt? Dan ga je een niveau dieper en kies je '3'. Zolang je rechts een '>' ziet verander je niets en ga je alleen een niveau dieper op onderzoek uit.
Succes!
Als ik dit uitvink, dan regelt de sensor de verwarming niet meer maar de WAR of denk ik te simpel (ben geen techneut
Mooi maar ik geef je hier even over aan @Knowbody voor de volgende stap omdat ik een b/w wp hebt en jij een l/w wp (vermoed ik). Dit om te voorkomen om verkeerde/onbegrijpelijke instructies te geven … nog even volhouden.Skipperhenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:50:
[...]
Inderdaad even verder geweest, zie dan zone naam, vergrendelen eenheid en daaronder het verw. symbool wat je kunt aan of uitvinken.
Als ik dit uitvink, dan regelt de sensor de verwarming niet meer maar de WAR of denk ik te simpel (ben geen techneut)
macbelly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
[...]
Mooi maar ik geef je hier even over aan @Knowbody voor de volgende stap omdat ik een b/w wp hebt en jij een l/w wp (vermoed ik). Dit om te voorkomen om verkeerde/onbegrijpelijke instructies te geven … nog even volhouden.
Ik wacht de expertise af.
Ik kan dit bevestigen.Skipperhenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:44:
[...]
dank je wel, heb inderdaad een l/w wp. Ik draai inmiddels 2 jaar op deze manier en was overtuigd van een samenspel tussen een WAR en de RMU S40.
In menu 1.3.3 kun je aangeven dat de regeling op basis van de RMU S40 moet, maar dan wordt WAR uitgeschakeld.
Ik wil dus regelen op WAR met compensatie/bijsturing van RMU S40.
Hi @Luchtenburger , wat je wilt kan zeker met een zone regeling, dat betekent dat je je huidige systeem moet uitbreiden met een AXC unit met verdeler en eventueel een aparte pomp … je zone wordt dan geregeld met de RMU en de buffer ( die is absoluut noodzakelijk) en de rest van het huis draait op WAR. Wat je bereikt is dat de WAR de warmte je huis binnen brengt (in de buffer) en de zone zoveel vraagt als er op dat moment nodig is. Heb je bv een kachel aan, dan blijft de WAR warmte sturen, maar niet mee zoveel naar de zone daar die op dat moment minder vraagt, hetzelfde met zonneinstraling of een party in je kamer ;-) …Luchtenburger schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Ik kan dit bevestigen.
In menu 1.3.3 kun je aangeven dat de regeling op basis van de RMU S40 moet, maar dan wordt WAR uitgeschakeld.
Ik wil dus regelen op WAR met compensatie/bijsturing van RMU S40.
Of het kan zonder een zone weet ik niet bij de SMO S serie, ik draai op een SMO40 met drie zones … met houtkachel en veel zonneinstraling …
Hoop dit helpt en dat iemand met S serie kan aangeven of het kan wat je wilt zonder zone (dat is wel zo makkelijk en stuk goedkoper).
Voor de l/w pompen was die samenwerking er ook maar bijvoorbeeld niet icm met mijn S1255 b/w warmtepomp. Afgelopen jaar heeft Nibe echter Machine Learning* geïntroduceerd en dan wordt de WAR uitgezet zodra je ruimteregeling (RAR) met RMU S40 aanvinkt. Dat geldt in ieder geval voor mijn b/w pomp en ik dacht ook voor de l/w pompen.Skipperhenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:44:
[...]
dank je wel, heb inderdaad een l/w wp. Ik draai inmiddels 2 jaar op deze manier en was overtuigd van een samenspel tussen een WAR en de RMU S40.
*) Machine Learning is een AI methode waarmee de Nibe warmteregeling van je huis probeert te leren icm met de weersomstandigheden en warmtevraag. Gevolg is dat je daarna helemaal niet meer kunt achterhalen waarom je wp bepaalde acties uitvoert.
Bij de installatie van de warmtepomp is er ook zone regeling geïnstalleerd. Deze heb ik afgelopen jaar echter weer verwijderd, naar mijn mening liep dat niet goed samen. De flow door het systeem werd te laag (is nu trouwens nog steeds aan de lage kant) en door het openen en sluiten van de zones ontstonden relatief grote temperatuurwisselingen in het systeem waardoor de regeling ook in de war raakt.MarcKeulers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Hi @Luchtenburger , wat je wilt kan zeker met een zone regeling, dat betekent dat je je huidige systeem moet uitbreiden met een AXC unit met verdeler en eventueel een aparte pomp … je zone wordt dan geregeld met de RMU en de buffer ( die is absoluut noodzakelijk) en de rest van het huis draait op WAR. Wat je bereikt is dat de WAR de warmte je huis binnen brengt (in de buffer) en de zone zoveel vraagt als er op dat moment nodig is. Heb je bv een kachel aan, dan blijft de WAR warmte sturen, maar niet mee zoveel naar de zone daar die op dat moment minder vraagt, hetzelfde met zonneinstraling of een party in je kamer ;-) …
Of het kan zonder een zone weet ik niet bij de SMO S serie, ik draai op een SMO40 met drie zones … met houtkachel en veel zonneinstraling …
Hoop dit helpt en dat iemand met S serie kan aangeven of het kan wat je wilt zonder zone (dat is wel zo makkelijk en stuk goedkoper).
Is het “Smart room comfort “ wat je bedoelt?macbelly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
[...]
Voor de l/w pompen was die samenwerking er ook maar bijvoorbeeld niet icm met mijn S1255 b/w warmtepomp. Afgelopen jaar heeft Nibe echter Machine Learning* geïntroduceerd en dan wordt de WAR uitgezet zodra je ruimteregeling (RAR) met RMU S40 aanvinkt. Dat geldt in ieder geval voor mijn b/w pomp en ik dacht ook voor de l/w pompen.
*) Machine Learning is een AI methode waarmee de Nibe warmteregeling van je huis probeert te leren icm met de weersomstandigheden en warmtevraag. Gevolg is dat je daarna helemaal niet meer kunt achterhalen waarom je wp bepaalde acties uitvoert.
Veel is er niet over te vinden behalve dit https://www.nibe.eu/en-gb...ollers/smart-room-comfort
Het is inderdaad zo dat bij al deze slimmigheden je niet meer weet wat er (gaat) gebeuren.
Allen dank voor de antwoorden op het instellen van de WAR en/of icm de RMU-S40.
Dus er is wel degelijk iets in de sturing aangepast door een Nibe update waardoor de eerst ingestelde WAR kennelijk niet direct meer relevant is maar de RMU leading is.
Niet vreemd (voor mezelf dan) dat de WP uitschakeld bij het gebruiken van de houtkachel.
Ik ben gebruiker van het systeem maar de technische kennis om e.e.a. te gaan instellen zonder te weten wat er voor gevolgen aan vast zitten, laat ik het deze paar wintermaanden maar voor wat het is.
De installateur van het systeem wordt in het najaar weer uitgenodigd voor onderhoud en zal dan dit alles aan hem voorleggen.
Snel naar de warmere maanden.
Dus er is wel degelijk iets in de sturing aangepast door een Nibe update waardoor de eerst ingestelde WAR kennelijk niet direct meer relevant is maar de RMU leading is.
Niet vreemd (voor mezelf dan) dat de WP uitschakeld bij het gebruiken van de houtkachel.
Ik ben gebruiker van het systeem maar de technische kennis om e.e.a. te gaan instellen zonder te weten wat er voor gevolgen aan vast zitten, laat ik het deze paar wintermaanden maar voor wat het is.
De installateur van het systeem wordt in het najaar weer uitgenodigd voor onderhoud en zal dan dit alles aan hem voorleggen.
Snel naar de warmere maanden.
Vandaag constateer ik dat mijn warmtepomp om, een mij, onverklaarbare reden dusdanig laag in zijn graadminuten is gegaan dat de ELK is bijgesprongen zowel op 3KW bij (DM 760) als zelfs even op 6KW (DM 860) terwijl de buitentemperatuur niet echt veel anders is als de afgelopen perioden waar de ELK niet aangesproken werd (zie afbeeldingen hieronder) Ook vraag ik mij af waarom de berekende aanvoertemperatuur erg (te) hoog is.
(In de bijlage is overigens te zien dan ik de graadminuten om 9:30uur op 0 heb gezet om dat de binnentemperatuur goed is en ik het daarom onnodig vond om de ELK steeds te laten bijspringen.)
Ook is mijn indruk dat de warmtepomp niet optimaal functioneert. Wie kan hier iets zinnings over zeggen?
/f/image/NNWS8X9jaRuuF9yNxyedjJ5F.png?f=fotoalbum_large)
(In de bijlage is overigens te zien dan ik de graadminuten om 9:30uur op 0 heb gezet om dat de binnentemperatuur goed is en ik het daarom onnodig vond om de ELK steeds te laten bijspringen.)
Ook is mijn indruk dat de warmtepomp niet optimaal functioneert. Wie kan hier iets zinnings over zeggen?
/f/image/NNWS8X9jaRuuF9yNxyedjJ5F.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door havisoft op 25-01-2026 13:51 ]
Dat idd de officiële benaming van Nibe. Het is geïntroduceerd in firmware versie 4.0.10 uit maart 2025 en als volgt beschreven in de release notes (@Luchtenburger @Skipperhenk):RedGolf schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Is het “Smart room comfort “ wat je bedoelt?
Veel is er niet over te vinden behalve dit https://www.nibe.eu/en-gb...ollers/smart-room-comfort
Het is inderdaad zo dat bij al deze slimmigheden je niet meer weet wat er (gaat) gebeuren.
Voor regeling op basis van RMU S40 geldt dan volgens Nibe ook nog dat verwarmingssystemen die traag reageren (zoals vaak het geval is met vloerverwarming) minder geschikt zijn om met een RMU S40 geregeld te worden. Dit om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken.Machine learning AI functionality Smart Room Comfort to control indoor temperature. Functionality is automatic activated when a room sensor is set for controlling heating in menu 1.3.3. For users that using room sensor control, it will be migrated to Smart Room Comfort function after SW update. Please note a good room sensor position is highly recommended
Dank voor de info @macbelly (en ook @Skipperhenk en @RedGolf )
Wat ik wil, kan dus niet (meer) in met de instellingen van de warmtepomp zelf...
Afgelopen week heb ik dus blijkbaar "Smart room comfort" aangehad, maar dat werkt i.c.m. vloerverwarming (en zon op de ramen) niet echt lekker. In de middag gaat de warmtepomp een aantal uren uit, om daarna weer vol los te gaan. Ik zoek een wat meer gematigde reactie.
Wellicht moet ik proberen dit via Home Assistant op te lossen. Ik kan daar de offset aanpassen, ik moet dan alleen nog een automatisering maken die dit doet op basis van de kamertemperatuur.
Ik heb trouwens al in geen dagen foutcode 418 (doorstroming is laag) meer gehad, laatste melding is van 08-01. Ontdooien gaat nu ook telkens op de vloer, niet meer op SWW.
Het kan dus blijkbaar toch!
Ik draai nog op de één na laatste firmware versie (4.7.5)
Wat ik wil, kan dus niet (meer) in met de instellingen van de warmtepomp zelf...
Afgelopen week heb ik dus blijkbaar "Smart room comfort" aangehad, maar dat werkt i.c.m. vloerverwarming (en zon op de ramen) niet echt lekker. In de middag gaat de warmtepomp een aantal uren uit, om daarna weer vol los te gaan. Ik zoek een wat meer gematigde reactie.
Wellicht moet ik proberen dit via Home Assistant op te lossen. Ik kan daar de offset aanpassen, ik moet dan alleen nog een automatisering maken die dit doet op basis van de kamertemperatuur.
Ik heb trouwens al in geen dagen foutcode 418 (doorstroming is laag) meer gehad, laatste melding is van 08-01. Ontdooien gaat nu ook telkens op de vloer, niet meer op SWW.
Als ik de uitleg van Nibe (volg de link in de post van @RedGolf hierboven) lees zou Smart Room Control al jouw wensen moeten vervullen. Dan moet je woning en Nibe installatie wel aan de voorwaarden voldoen (RMU S40 per te regelen ruimte en op de goeie plek, juiste zones en wat dies meer zij). Maakt de hele installatie ook weer complexer en ingewikkelder om in te regelen.Luchtenburger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:44:
Dank voor de info @macbelly (en ook @Skipperhenk en @RedGolf )
Maar ja … dat is allemaal theorie.
Zelf regel ik mijn Nibe b/w warmtepomp en alleen vloerverwarming uitsluitend via WAR. Als we de houtkachel aanhebben nemen ik de tijdelijk temperatuurverhoging in de kamer (die tot 1,5C kan oplopen) voor lief.
[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 25-01-2026 15:49 ]
@Gerbenvl , hierbij drie plaatjes van vandaag tot 18 uur. De compressor frequentie , de graadminuten en de BT25.Gerbenvl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:54:
[...]
Grappig, hele andere aanpak inderdaad.
Op het eind zie je de BT 25 omhoog schieten dat is vanwege de warmte van de houtkachel (3 kW via warmtewisselaar), de graadminuten maken dan een sprong naar 0, prima op dat moment !
Op andere dagen heb ik “interferentie” van de SWW, dus niet zo’n mooie lange run van bijna 18 uur …
De BT 25 wijkt max 2 graden af van de setpoint van 31.5 ongeveer de hele zondag, totdat de kachel meedoet. Aan het eind van zaterdag zie je effect van de kachel tot een uur of 23:00.
Hoop dit maakt mijn huidige setting een beetje duidelijk … iedere situatie is anders, dit lijkt ok te werken voor mijn situatie … wellicht iets te krap ;-)
:strip_exif()/f/image/1oCnnXMguV8bcyeCyWHLsiT5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/liTf2eZxkhbD56fsGEEpkaNv.jpg?f=fotoalbum_large)
Omgekeerd… bij sneller reagerende systemen wèl geschikt… 🤗macbelly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Voor regeling op basis van RMU S40 geldt dan volgens Nibe ook nog dat verwarmingssystemen die traag reageren (zoals vaak het geval is met vloerverwarming) minder geschikt zijn om met een RMU S40 geregeld te worden. Dit om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken.
Bij mijn ‘alleen radiatoren-systeem’ werkt het prima, ook als de houtkachel aangaat blijft de WP de rest vh huis warmhouden, zij het iets koeler
De RMU-S40 hangt in de woonkamer plm.6mtr tegenover de houtkachel en wordt daar duidelijk door beïnvloed
De berekende temperatuur wordt lager waardoor de graadminuten niet helemaal weggewerkt worden, De graadminuten stijgen naar minder lage waarden maar niet nul, maar verwarming id rest vh huis is oké
Het lijkt er op dat je een hele lange SWW run hebt rond middernacht (2,5 uur) waardoor de graadminuten wegvallen. De wtp lijkt niet het vermogen te hebben om dat daarna weg te werken, in combinatie met de oplopende gevraagde aanvoertemperatuur, en de lange defrosts van de s2125-12. Draaide de warmtepomp op bijna vol vermogen na 3.00 uur? Zo niet, dan moeten misschieniets aangepast worden zodat die sneller optoert (DOT?). Verder vind ik er wel erg veel variatie in de gevraagde aanvoer temperatuur, maar dat kan ook er aan liggen dat in mijn systeem met alleen vloerverwarming de gevraagde temperatuur ook nooit hoog ligt ( ik kom niet boven de 27 graden).havisoft schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
Vandaag constateer ik dat mijn warmtepomp om, een mij, onverklaarbare reden dusdanig laag in zijn graadminuten is gegaan dat de ELK is bijgesprongen zowel op 3KW bij (DM 760) als zelfs even op 6KW (DM 860) terwijl de buitentemperatuur niet echt veel anders is als de afgelopen perioden waar de ELK niet aangesproken werd (zie afbeeldingen hieronder) Ook vraag ik mij af waarom de berekende aanvoertemperatuur erg (te) hoog is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@havisoft ,ik ben het met @cgms eens, een enorme variatie in de berekende aanvoer temperatuur voor pak m 3 graden buiten temperatuurverschil … welke temp curve volg je, of is dit ML ? Wat is de filtertijd die je hebt voor verwarmen ?havisoft schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoop dat dit helpt ..
Bedoel je dat in dit geval de S2125-12 lange defrosts heeft, of de S2125-12 in zijn algemeenheid lange defrosts heeft?cgms schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Het lijkt er op dat je een hele lange SWW run hebt rond middernacht (2,5 uur) waardoor de graadminuten wegvallen. De wtp lijkt niet het vermogen te hebben om dat daarna weg te werken, in combinatie met de oplopende gevraagde aanvoertemperatuur, en de lange defrosts van de s2125-12. Draaide de warmtepomp op bijna vol vermogen na 3.00 uur? Zo niet, dan moeten misschieniets aangepast worden zodat die sneller optoert (DOT?). Verder vind ik er wel erg veel variatie in de gevraagde aanvoer temperatuur, maar dat kan ook er aan liggen dat in mijn systeem met alleen vloerverwarming de gevraagde temperatuur ook nooit hoog ligt ( ik kom niet boven de 27 graden).
In mijn situatie zit het op zijn gunstigs op ca 8 minuten, maar vaker richting 10-12 minuten. En dat meet ik op basis van het defrost signaal (modbus 1805). Rond kerst heb ik 1 keer een foutmelding gehad (de enige tot nu) dat er teveel defrosts waren, ruim 2 per uur en dat was tijdens sneeuwval met abusievelijk een uitgeschakelde ELK.
In zijn algemeenheid. Bij mij zijn ze meestal tussen de 10 en 12 minuten, en dat is na een software update van enkele maanden terug. Vorige winter waren ze tussen de 15 en 25 minuten.RedGolf schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:01:
[...]
Bedoel je dat in dit geval de S2125-12 lange defrosts heeft, of de S2125-12 in zijn algemeenheid lange defrosts heeft?
In mijn situatie zit het op zijn gunstigs op ca 8 minuten, maar vaker richting 10-12 minuten. En dat meet ik op basis van het defrost signaal (modbus 1805). Rond kerst heb ik 1 keer een foutmelding gehad (de enige tot nu) dat er teveel defrosts waren, ruim 2 per uur en dat was tijdens sneeuwval met abusievelijk een uitgeschakelde ELK.
Hier ook tussen de 8 en 12 minuten. Afgelopen nacht was het bij ons erg koud met wat wind, dus kwamen ze om de 40 minuten. Draait verder perfect deze winter, geen enkel probleem gehad. Binnen temperatuur nog steeds 21,5 gemiddeld in de gehele woning. Verbruik gisteren 35kWh enkel WP zelf (gemeten met losse meter, dus niet via Nibe zelf want dit klopt niet).cgms schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:25:
[...]
In zijn algemeenheid. Bij mij zijn ze meestal tussen de 10 en 12 minuten, en dat is na een software update van enkele maanden terug. Vorige winter waren ze tussen de 15 en 25 minuten.
Twijfel wel nog om wat met DOT te gaan spelen door wat verhalen afgelopen dagen hier. Ik zelf heb hem op -10 staan en op 6kW. Maar ik ga weer dingen zoeken die waarschijnlijk niet eens nodig zijn, je wil op een of andere manier blijven verbeteren haha!
Mijn ELK staat ten alle tijd uit, nooit nodig gehad. Stroom staat er niet eens op. Installateur gaf aan dat deze er puur voor nood zit en in mijn geval niet nodig is en dat blijkt ook de afgelopen 3 jaar.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
De meest gunstige die ik ben tegengekomen was 6 minuten, maar meestal zit het inderdaad tussen die 10-12. En je hebt ook Passief maar die heb ik echt pas 1 of 2x gezien dit jaar.RedGolf schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:01:
[...]
Bedoel je dat in dit geval de S2125-12 lange defrosts heeft, of de S2125-12 in zijn algemeenheid lange defrosts heeft?
Version: 4.8.5
Release date: 2026-01-26
ADDED
• Functionality to present connected accessories via myUplink.
• Pool 2 information available as tile on myUplink.
• VVM S320/S325: Functionality for Smart start of addition. This functionality requires Auto mode to be
selected in menu 7.1.10.3.
• SMO S40: Soft output (AUX) with Modbus TCP/IP control.
- Modbus registers: X10 = 6009, X11 = 6010.
- Local REST API: X10 = 33094, X11 = 33095.
• Soft output (AUX) with Modbus TCP/IP control.
- Modbus register: 6011.
- Local REST API: 33096.
• S2125-8/12 updates to v3.2.3
- Improved defrost demand calculation when outdoor temperature is changing.
- S2125-12: Option to choose between high or low power defrost in menu 4.11.3 “Silent mode defrost”.
High power is default.
• SMO S40: Initial support for NIBE Flow, air handling units.
• RMU S40: New version 2.10.1
• VVM S500: Adjustment of menus and information for systems with two heatpumps
• S735: Added OEK S20 in accessory list in 7.2.1
CHANGES
• Updated languages: French, Dutch, Polish, Hungarian, Slovak, Czech, Romanian, Ukrainian, Bulgarian,
Turkish, Slovenian, Croatian, Russian, Italian, Spanish, Lithuanian, Estonian, and Latvian.
• Improved communication stability with GP1 pump.
• Updated history parameters on myUplink for ventilation accessories.
• Fixed an issue with cluster control of heat pumps in heating mode.
• Fixed an issue where alarm 218 was not cleared in myUplink when it was reset on the device.
• Fixed issue with alarm 327 not reset on myUplink
• VVM S500: Improved control during an active power limitation
Release date: 2026-01-26
ADDED
• Functionality to present connected accessories via myUplink.
• Pool 2 information available as tile on myUplink.
• VVM S320/S325: Functionality for Smart start of addition. This functionality requires Auto mode to be
selected in menu 7.1.10.3.
• SMO S40: Soft output (AUX) with Modbus TCP/IP control.
- Modbus registers: X10 = 6009, X11 = 6010.
- Local REST API: X10 = 33094, X11 = 33095.
• Soft output (AUX) with Modbus TCP/IP control.
- Modbus register: 6011.
- Local REST API: 33096.
- S2125-12: Option to choose between high or low power defrost in menu 4.11.3 “Silent mode defrost”.
High power is default.
• SMO S40: Initial support for NIBE Flow, air handling units.
• RMU S40: New version 2.10.1
• VVM S500: Adjustment of menus and information for systems with two heatpumps
• S735: Added OEK S20 in accessory list in 7.2.1
CHANGES
• Updated languages: French, Dutch, Polish, Hungarian, Slovak, Czech, Romanian, Ukrainian, Bulgarian,
Turkish, Slovenian, Croatian, Russian, Italian, Spanish, Lithuanian, Estonian, and Latvian.
• Improved communication stability with GP1 pump.
• Updated history parameters on myUplink for ventilation accessories.
• Fixed an issue with cluster control of heat pumps in heating mode.
• Fixed an issue where alarm 218 was not cleared in myUplink when it was reset on the device.
• Fixed issue with alarm 327 not reset on myUplink
• VVM S500: Improved control during an active power limitation
Nieuwe update NIBE, paar leuke voor de S2125-8/12 gebruikers:
High power is default.
High power is default.
@cgms en @MarcKeulers Ja de warmtepomp draaide op vol vermogen (120 Hz) zoals in de afbeelding hieronder te zien is de DOT staat op -10. Ik werk met curve 7(-1) en geen ML de filtertijd staat op 24 uur.cgms schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Het lijkt er op dat je een hele lange SWW run hebt rond middernacht (2,5 uur) waardoor de graadminuten wegvallen. De wtp lijkt niet het vermogen te hebben om dat daarna weg te werken, in combinatie met de oplopende gevraagde aanvoertemperatuur, en de lange defrosts van de s2125-12. Draaide de warmtepomp op bijna vol vermogen na 3.00 uur? Zo niet, dan moeten misschieniets aangepast worden zodat die sneller optoert (DOT?). Verder vind ik er wel erg veel variatie in de gevraagde aanvoer temperatuur, maar dat kan ook er aan liggen dat in mijn systeem met alleen vloerverwarming de gevraagde temperatuur ook nooit hoog ligt ( ik kom niet boven de 27 graden).
Wat zou ik nog kunnen optimaliseren?
Ter extra info:
Ik heb een vrijstaand huis uit 1986 (niet na geïsoleerd) en een VVM S320 met S2125-12 buitenunit. Op de begane grond zit een vloerverwarmingsverdeler met pomp en 8 groepen aangesloten. Op deze vloerverwarmingsverdeler zit een Grundfous ALPHA1 15-60 BP pomp die ingesteld staat op constante druk in de laagste stand. Daarnaast een thermosstaatkraan die op een temperatuur van 45⁰ ingesteld is en een mengventiel wat op een zo hoog mogelijke druk (0,5 bar) is ingesteld om menging aanvoer- en retourwater te voorkomen. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er boven niet te veel flow ontstaat wat negatieve gevolgen heeft voor de vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat.
(Ik weet dat een pomploze vloerverwarmingsverdeler beter zou zijn maar ik verwacht niet dat de besparing op energiekosten als gevolg van het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler op zal wegen tegen de kosten die de vervanging met zich meebrengt).
:strip_exif()/f/image/uCYlp4lDdjt7W8tZHmoS1VRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch denk ik dat je beter naar een passieve vloerverwarmingsverdeler gaat. Dus zonder pomp en zeker zonder bypass ventiel, deze gaan regelmatig lekken en laten dus te snel het retourwater opwarmen. Je huidige vloerverwarmingssituatie stamt nog uit de tijd van hoge temperatuur aanvoer vanuit een CV ketel. De WP is net het efficientst bij een zo laag mogelijke temperatuur, en een zo groot mogelijk afgifte systeem. Door de thermostaat, pomp en bypass weg te nemen kan je misschien nog een paar graden omlaag in je aanvoertemperatuur.(bovendien minder weerstand en een pomp minder, dus lager verbruik voor pompenergie). Is de vloerverwarming waterzijdig ingeregeld? Dus iedere groep ongeveer dezelfde retourtemperatuur? (heb je bv 1 korte groep er tussen zitten en is deze niet begrensd, dat gaat deze ook weer de retour temp te snel laten stijgen, waardoor je niet het volledige afgifterendement van je oppervlakte benut. Radiatoren boven ook gewoon meenemen op lagere temp, en permanent laten doorstromen.havisoft schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Ter extra info:
Ik heb een vrijstaand huis uit 1986 (niet na geïsoleerd) en een VVM S320 met S2125-12 buitenunit. Op de begane grond zit een vloerverwarmingsverdeler met pomp en 8 groepen aangesloten. Op deze vloerverwarmingsverdeler zit een Grundfous ALPHA1 15-60 BP pomp die ingesteld staat op constante druk in de laagste stand. Daarnaast een thermosstaatkraan die op een temperatuur van 45⁰ ingesteld is en een mengventiel wat op een zo hoog mogelijke druk (0,5 bar) is ingesteld om menging aanvoer- en retourwater te voorkomen. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er boven niet te veel flow ontstaat wat negatieve gevolgen heeft voor de vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat.
(Ik weet dat een pomploze vloerverwarmingsverdeler beter zou zijn maar ik verwacht niet dat de besparing op energiekosten als gevolg van het vervangen van de vloerverwarmingsverdeler op zal wegen tegen de kosten die de vervanging met zich meebrengt).
@havisoft Wat betreft de verdeler: De COP van een warmtepomp daalt geloof ik 2% per graad hogere aanvoer temperatuur, dus daar valt zeker wat te winnen. Als je een lagere aanvoer temperatuur hebt, dan worden ook de variaties in die temperatuur minder.
Dit lijkt me echter niet het hoofdprobleem wat je hebt. Dat is tweeledig:
1. De lange tijd die je warm water nodig heeft om op te warmen: Ter vergelijking: na een half bad (4 jarig zoontje) gisteren had mijn 200 l SWW vat ongeveer 70 minuten nodig om weer volledig op temperatuur te komen. Bodem van mijn vat was ook ~30 grC, en het midden was ~45 grC. Ik weet echter niet zeker of de systemen helemaal vergelijkbaar zijn. 2,5 uur is echter lang in vergelijking met mijn run, en dus ook 2,5 uur dat de graadminuten wegzakken (al lijken ze wel bevroren voor een deel van die run?). Ik kan de vinger echter niet op een oorzaak leggen.
2. Het heel snel oplopen van de gevraagde aanvoer temperatuur. In de grafieken dat het verschil in aanvoer en afvoer heel klein is als de gevraagde aanvoer daalt, en heel groot als deze stijgt. Een warmtepomp is ontworpen wordt uitgelegd voor een maximum constante warmte, maar heeft geen extra capaciteit om een woning snel op te warmen (met name die vloer heeft vele extra warmte nodig bij het schommelen van de aanvoer temperatuur, omdat deze helemaal mee verwarmd moet worden). Ik kan niet helemaal zien of dit samenhangt met de 7-curve en de schommelingen van de buitentemperatuur. Het 24-uurs filter doet hier voor zover ik weet niets mee. Dit is alleen om te bepalen of er verwarmd of gekoeld moet worden. De actuele gevraagde aanvoer temperatuur kijkt alleen naar de actuele buitentemperatuur, in combinatie met eventueel een correctie van de RMU (als dit aan staat) en/of een correctie voor de weersvoorspelling (als die aan staat). Controleer of het minimum en maximum van die gevraagde aanvoer curve overeenkomen met die 7, -1 curve. Zo niet, dan is er nog een extra invloed actief die je misschien uit moet zetten. Als er geen extra invloed actief is, moet je misschien kijken of er een andere manier is om de gevraagde aanvoer temperatuur stabiel te krijgen.
Dit lijkt me echter niet het hoofdprobleem wat je hebt. Dat is tweeledig:
1. De lange tijd die je warm water nodig heeft om op te warmen: Ter vergelijking: na een half bad (4 jarig zoontje) gisteren had mijn 200 l SWW vat ongeveer 70 minuten nodig om weer volledig op temperatuur te komen. Bodem van mijn vat was ook ~30 grC, en het midden was ~45 grC. Ik weet echter niet zeker of de systemen helemaal vergelijkbaar zijn. 2,5 uur is echter lang in vergelijking met mijn run, en dus ook 2,5 uur dat de graadminuten wegzakken (al lijken ze wel bevroren voor een deel van die run?). Ik kan de vinger echter niet op een oorzaak leggen.
2. Het heel snel oplopen van de gevraagde aanvoer temperatuur. In de grafieken dat het verschil in aanvoer en afvoer heel klein is als de gevraagde aanvoer daalt, en heel groot als deze stijgt. Een warmtepomp is ontworpen wordt uitgelegd voor een maximum constante warmte, maar heeft geen extra capaciteit om een woning snel op te warmen (met name die vloer heeft vele extra warmte nodig bij het schommelen van de aanvoer temperatuur, omdat deze helemaal mee verwarmd moet worden). Ik kan niet helemaal zien of dit samenhangt met de 7-curve en de schommelingen van de buitentemperatuur. Het 24-uurs filter doet hier voor zover ik weet niets mee. Dit is alleen om te bepalen of er verwarmd of gekoeld moet worden. De actuele gevraagde aanvoer temperatuur kijkt alleen naar de actuele buitentemperatuur, in combinatie met eventueel een correctie van de RMU (als dit aan staat) en/of een correctie voor de weersvoorspelling (als die aan staat). Controleer of het minimum en maximum van die gevraagde aanvoer curve overeenkomen met die 7, -1 curve. Zo niet, dan is er nog een extra invloed actief die je misschien uit moet zetten. Als er geen extra invloed actief is, moet je misschien kijken of er een andere manier is om de gevraagde aanvoer temperatuur stabiel te krijgen.
Update 2 weken later: opnieuw zelfde problemen met het display dat niet meer aanraakgevoelig is. Intussen heeft mijn installateur wel contact gehad met Nibe en, geloof het of niet, mijn installateur mag een display (met regelunit?) bij de groothandel kopen en declareren bij Nibe. Wie had dat gedacht? (maar ik ben er blij mee).macbelly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:26:
Vanochtend stopte het touch panel op mijn S1255 te reageren op aanraken (afgelopen zaterdag nog wel gebruikt). Het openingsscherm verschijnt wel en de juiste tijd blijft ook gewoon zichtbaar maar verder met geen mogelijkheid het menu te voorschijn te krijgen. Contact gehad met de installateur en uiteindelijk de warmtepomp 10 min spanningsloos gemaakt om te kijken of dat hielp. Jammer maar helaas.
@Hippe Lip Gelukkig had ik de 4.7.6 update nog achter de hand om die te starten vanaf mijn mobiel om zo een restart van de software te forceren. Helaas mocht dat ook niet baten.
@dvdhaar met mijn net 2 jaar oude Nibe warmtepomp ga ik nu ook vermoedelijk een onzeker traject van welles/nietes garantiediscussie in. We zullen zien en blijven elkaar moreel steunen!
Update 18u: het display ging ook niet meer vanzelf uit na verloop van tijd. Toen ik het met de aan/uit knop uit wilde zetten raakte ik per ongeluk het display aan en dat bleek toen weer wel te reageren. Kwestie van los/slecht contact? Wie het weet mag het zeggen.
Voorlopig de support aanvraag bij de installateur maar on hold gezet en komende dagen blijven monitoren. Het feit dat het display niet vanzelf uitgaat duidt wel op problemen wat mij betreft.
[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 26-01-2026 15:38 ]
@havisoft , ik ben geen expert in het type warmtepomp dat je hebt, weet ook niet of de SWW run te lang is, dat laat ik aan andere. Wat als je de curve een naar beneden haalt en de offset een omhoog, krijg je je huis dan nog warm? Trouwens goede tip van @cgms om te kijken of de temperaturen ook bij je curve horen … of er niet iets anders speelt .. meer kan ik nu niet toevoegen, sorry!havisoft schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:47:
[...]
@cgms en @MarcKeulers Ja de warmtepomp draaide op vol vermogen (120 Hz) zoals in de afbeelding hieronder te zien is de DOT staat op -10. Ik werk met curve 7(-1) en geen ML de filtertijd staat op 24 uur.
Ter extra info:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1) De VVM S320 heeft een 178 liter boiler toch? Deze verwarm je (bt6) van ca 35 naar 60 graden ofwel een dt van 25 graden. Daar is 18.656kJ voor nodig ofwel 5.2kWh. Zelfs wanneer de S2125-12 op half vermogen (4-5kW) draait zou deze klus in ruim een uur gedaan moeten zijn. Geen idee hoe de instellingen zijn maar in mijn SMOS40 heb ik de pompsnelheid op handmatig 70% gezet vanwege de zeer lage flow (gejutter van GP12) en traagheid. Kijk ook of hij op dt laden (en niet eindtemperatuur) staat dus de aanvoer temp ligt telkens ca 5 graden boven de actuele boiler temperatuur en komt uiteindelijk uit op c.a. 65 - 70 graden (wat fors is).havisoft schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:47:
[...]
@cgms en @MarcKeulers Ja de warmtepomp draaide op vol vermogen (120 Hz) zoals in de afbeelding hieronder te zien is de DOT staat op -10. Ik werk met curve 7(-1) en geen ML de filtertijd staat op 24 uur.
Ter extra info:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien moet je bt6 ook niet zover laten dalen. Ik ben een horizontale boiler gewent en daar liggen (om logische redenen) de waarden van Bt6 en Bt7 veel dichter bij elkaar, er wordt dus vaker bijgeladen.
2) Ik heb min of meer dezelfde uitdaging en heb wel de vloer unit vervangen door een zelf gebouwde unit (iets anders paste niet). Deze bestaat uit een pomp...jawel en een door de woonkamerthermostaat aangestuurde 3 wegklep (0-100%) welke de recirculatie regelt (0-100%). Bij gemiddelde buiten temperaturen staat deze klep op 100% en gaat het CV water direct de vloer in. Bij hogere temperaturen gaat (moet) hij gaan mengen omdat anders de vloer te heet zou worden. Immers om de badkamer comfortabel te houden is daar wel een behoorlijke aanvoer nodig van 40-45 graden idem in een kantoortje achter. OP zich werkt dit nu qua comfort en optimaal verbruik. Maar de verschillen in flow door het systeem zijn hoog waardoor diverse radiatorkranen stevig beginnen te ruisen zodra de vloer begint te smoren of zelfs dicht gaat, C.a. 2/3 tot 3/4 van de afname valt dan weg met hoge drukken (overflow in radiatoren) tot gevolg. Dit moet ik nu gaan oplossen door druk gecompenseerde radiator kranen. Truuks met proprotionele of AutoAdapt instellingen van de CV pomp (GP10) hebben niet het gewenste resultaat (in mijn geval).
Wat ik wil zegen is dat de aanpassingen die je misschien wil doorvoeren wel eens meer onvoorziene consequenties kan hebben dan wat rendement verbetering. Ik vind het leuk en zoek de grenzen op, maar de modificatie die ik nu mag doorvoeren gaat (alweer) c.a. 300,- kosten aan een paar radiator kranen en 2 onder blokken in een druk gecompenseerde (dus duurdere uitvoering) en dan voer ik het zelf uit.
Wat ik gedaan heb is het efficients maar niet eenvoudig en prijzig (kosten van de unit ca 1000,- aan een pomp, regelaar, pomploze verdeler en diverse onderdelen). Mogelijk zal een pomploze verdeler niet goed werken omdat deze niet kan begrenzen wanneer je radiatoren (badkamer) een paar graden meer nodig hebben. Je kunt dan je vloerverwarming verder smoren, maar dan stijgt je Dt en dus je aanvoer weer. Dus nog niets opgeschoten.
@Knowbody Weet je zeker dat je deze release notes wilde posten? Ze zijn van 2 releases geleden.
Ik heb in de kerstvakantie nog serieuze problemen met defrosts gehad: De S2125 bleef om de 10 minuten een korte defrost run doen, totdat deze totaal in storing viel. Dus dat heeft het toen niet opgelost.
dubbel
[ Voor 120% gewijzigd door aandegrift op 27-01-2026 10:50 ]
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
De juiste heb ik enkele berichten terug al gepost. Zijn wel weer wat verbeteringen in de nieuwe.macbelly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:59:
@Knowbody Weet je zeker dat je deze release notes wilde posten? Ze zijn van 2 releases geleden.
Ik heb nu al een paar weken de WAR aan staan (weersafhankelijke regeling menu 4.4 in de app). Ik merk daar niets van, er wordt ook niet geregeld op de RMU.
Nu zag ik gisteren voor het eerst in menu 3.1.11.36 een overzicht van de data welke hij gebruikt voor de regeling. Gisteren stond alles op 0 en nu na uit/aan toggle van de regeling zie ik dit
Nu zag ik gisteren voor het eerst in menu 3.1.11.36 een overzicht van de data welke hij gebruikt voor de regeling. Gisteren stond alles op 0 en nu na uit/aan toggle van de regeling zie ik dit
Door de vele reacties op mijn posts aandachtig door te nemen heb ik beter inzicht gekregen in de werking van mijn warmtepomp waarvoor dank!
Hieronder de huidige instellingen (met opmerkingen) van mijn warmtepomp.
- De regeling is ingesteld op WAR en niet op ML (ongewijzigd)
- DOT instelling -10 (ongewijzigd)
- De vloerverwarming was waterzijdig al wel goed ingeregeld (ongewijzigd)
- De RMU S40 corrigeert de ruimtetemperatuur niet (werkt volgens mij niet bij de S series) (ongewijzigd)
- De weerregeling staat op stand 5 (ongewijzigd)
- De stooklijn en curve 7(-1) (ongewijzigd)
- De instelling “Rad.+vloerverw.” gewijzigd in “Vloerverwarm” waardoor de flow aanzienlijk is verhoogd.
- De temperatuur van de stooklijn komt nu goed overeen met de berekende aanvoertemperatuur en er zit geen grote variatie meer in
De defrosts komen bij mij ongeveer om het uur en duren ca. 12 minuten (en zo te zien niet uit de boiler😉)
PS: Dat de SWW opwarming in de afbeelding van mijn eerdere post zo lang duurde kwam mede doordat dit een salmonella run was en er een hogere temperatuur bereikt moest worden
Ter illustratie een aantal afbeeldingen van de huidige instellingen van de afgelopen 12 uur.
/f/image/ItdiSzEJ1gChpC8AyMcSgQDc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AVLOrnOzidOITWrJsWNPTHsE.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de huidige instellingen (met opmerkingen) van mijn warmtepomp.
- De regeling is ingesteld op WAR en niet op ML (ongewijzigd)
- DOT instelling -10 (ongewijzigd)
- De vloerverwarming was waterzijdig al wel goed ingeregeld (ongewijzigd)
- De RMU S40 corrigeert de ruimtetemperatuur niet (werkt volgens mij niet bij de S series) (ongewijzigd)
- De weerregeling staat op stand 5 (ongewijzigd)
- De stooklijn en curve 7(-1) (ongewijzigd)
- De instelling “Rad.+vloerverw.” gewijzigd in “Vloerverwarm” waardoor de flow aanzienlijk is verhoogd.
- De temperatuur van de stooklijn komt nu goed overeen met de berekende aanvoertemperatuur en er zit geen grote variatie meer in
De defrosts komen bij mij ongeveer om het uur en duren ca. 12 minuten (en zo te zien niet uit de boiler😉)
PS: Dat de SWW opwarming in de afbeelding van mijn eerdere post zo lang duurde kwam mede doordat dit een salmonella run was en er een hogere temperatuur bereikt moest worden
Ter illustratie een aantal afbeeldingen van de huidige instellingen van de afgelopen 12 uur.
/f/image/ItdiSzEJ1gChpC8AyMcSgQDc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AVLOrnOzidOITWrJsWNPTHsE.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag mij nog steeds af of de instelling meer doet dan de eigen handmatige gegevens invoeren bij DOT. Bijvoorbeeld een dT van 10 bij -7.havisoft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/dt8peEG6TfXdhaL27rIWyvnX.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KFa2zAr9OEs9XNlP9sTHtRnu.png?f=fotoalbum_large)