NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:11
MarcKeulers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:30:
[...]
Mijn systeem is traag door de grote buffer (500liter) en drie aparte zones, dus als de wp uit staat gaat de dm hard naar beneden en voordat die redelijk gestabiliseerd is ben je een uur verder ( of langer) tel op daarbij nog eens de ontdooitijden en het niet agressief afstellen van de compressorcurve en je pendelen is niet meer van toepassing.
Wat bedoel je met compressor curve?
Wat mij nu vanavond (zondag 28-12, zeer vochtig en ca 1.5 graden vorst) opvalt, is de aanzienlijke impact van defrosts. Ik zie dat de defrosts momenteel ca 10 minuten inbeslag nemen, maar dat het daarna nog zeker 12-15 minuten duurt voordat de dm curve weer omhoog gaat. En dit met een buffer van 200 liter (ca 35graden) veel meer dan wat voor een S2125-12 geadviseerd wordt. De ELK9 is nog niet aangesproken maar dat gaat nu waarschijnlijk wel gebeuren.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:43
Afgelopen nacht defrost mania gehad. Graadminuten waren door sww run gisteravond opgelopen. Compressor frequentie liep daardoor op, en met het mistige koude weer ging het hard. Soms na 30 minuten alweer een defrost. En allemaal langer dan 10 minuten.
Niet meer nodig: Modbus entiteit gevonden waarmee dit ook kan.

[ Voor 75% gewijzigd door cgms op 29-12-2025 11:31 ]

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:45
Ik heb een probleem met de ML functie van mijn S2125-12 met VVM S320. HIj gaat met de berekende temperatuur steeds naar de maximale aanvoertemperatuur toe en blijft ook bijna constant met de compressor op 115 Hz draaien. Daardoor hele hoge aanvoer temperaturen en een deltaT van 12 graden, veel defrosts en een erg hoog energieverbruik. Kortom de ML regeling funtioneerd compleet niet meer. . Ik ben nu maar weer overgeschakeld naar WAR. ChatGPT geeft aan dat ML niet echt geschikt is voor mijn installatie en WAR veel beter functioneerd. Zijn er meerdere mensen hier die dit herkennen en zo ja hebben jullie daarvoor een oplossing gevonden?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Pocketware

MarcKeulers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:04:
[...]

In de SMO40 is dit menu 5.1.1, de per. verhoging, bij mij 58 graden. Ik had problemen deze temperatuur te bereiken bij koude buiten temperaturen, teveel verlies over de 23 meter tussen de binnen unit en de buiten unit, en mijn ELK was te klein (3 kW) dus een element in de SWW tank geplaatst, nu alles prima. Zie foto.

wat staat er bij jou voor per. Verhoging ?[Afbeelding]
5.1.1 staat op 65 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-jl9DrWGh2cX8Vonim8zyc3Lvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kzn12t4uEmimPaloQ7fMf9Mu.jpg?f=fotoalbum_large

Komt dus overeen met register 47046.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyg4DAFKIfv3Bq5xObbFpMMHUXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4a4NofOdLmCPUKYg5x6A4g32.png?f=user_large

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:08
havisoft schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:13:
Ik heb een probleem met de ML functie van mijn S2125-12 met VVM S320. HIj gaat met de berekende temperatuur steeds naar de maximale aanvoertemperatuur toe en blijft ook bijna constant met de compressor op 115 Hz draaien. Daardoor hele hoge aanvoer temperaturen en een deltaT van 12 graden, veel defrosts en een erg hoog energieverbruik. Kortom de ML regeling funtioneerd compleet niet meer. . Ik ben nu maar weer overgeschakeld naar WAR. ChatGPT geeft aan dat ML niet echt geschikt is voor mijn installatie en WAR veel beter functioneerd. Zijn er meerdere mensen hier die dit herkennen en zo ja hebben jullie daarvoor een oplossing gevonden?
@havisoft DeltaT van 12 °C is misschien hoog. Wat voor systeem heb je, wat voor type woning en welke afgiftesystemen gebruik je? En waarom zou jouw systeem niet geschikt zijn voor machine learning? In mijn geval is de DeltaT juist laag, soms zelfs rond de 2 °C, misschien wel te laag. Ik lees dat een DeltaT van ongeveer 4–5 °C vaak als sweet spot wordt gezien, maar ik weet niet of dat vooral geldt voor vloerverwarming of juist voor radiatoren. Ik mis juist machine learning sinds ik een en ander heb laten wijzigen aan mijn setup.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
MarcKeulers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:04:
[...]

In de SMO40 is dit menu 5.1.1, de per. verhoging, bij mij 58 graden. Ik had problemen deze temperatuur te bereiken bij koude buiten temperaturen, teveel verlies over de 23 meter tussen de binnen unit en de buiten unit, en mijn ELK was te klein (3 kW) dus een element in de SWW tank geplaatst, nu alles prima. Zie foto.

wat staat er bij jou voor per. Verhoging ?[Afbeelding]
Volgens mij gebeurd er qua legionella bestrijding niets want dan moet je toch hoger dan 58 graden gaan zitten? Volgens mij op 65 graden.

Daarnaast vraag ik mij af of dit bij dit soort systemen thuis echt nodig is? Maar dat antwoord laat ik graag aan een kenner over.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:58
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]

Volgens mij gebeurd er qua legionella bestrijding niets want dan moet je toch hoger dan 58 graden gaan zitten? Volgens mij op 65 graden.

Daarnaast vraag ik mij af of dit bij dit soort systemen thuis echt nodig is? Maar dat antwoord laat ik graag aan een kenner over.
Ok dan geef ik je geen antwoord.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Sunri5e
Knowbody schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:33:
[...]

Haha. Wat dan? :D Volgens mij ben jij bij uitstek diegene die er een antwoord op kan geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Sunri5e op 29-12-2025 15:34 ]

• Knowbody
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:34:
[...]

Haha. Wat dan? :D Volgens mij ben jij bij uitstek diegene die er een antwoord op kan geven.
Ik ben geen kenner. De antwoord van de kenner kun je raden.
Die kenners reageren vaak heel aangebrand als het hier om gaat (zagen aan stoelpoten?).

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:27
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]

Daar is wel wat discussie over, vlgs.Knowbody is het helemaal niet nodig, anderen menen dat het wel moet
Vlgs.mij zegt het RIVM dat het in huishoudelijke systemen met geregelde doorstroming inderdaad niet nodig is
Heb je echter een tweede badkamer die weinig gebruikt wordt dan zijn er delen in het huishouden die weinig spoelen en dan zou het toch zinvol zijn
Mijn systeem haaldde ook de 60’ niet wat bleek te berusten op een niet goed geactiveerde ELK
De NIBE-helpdesk vond 58’ desgevraagd wel voldoende in 2023, sinds de ELK wel werkt gaat het prima, maar ik doe die legionellarun maar 1x/4wk, WP verwarmt tot 58’, ELK de laatste 2 graden
Daarnaast spoel ik de kranen van de 2e badkamer dan ook door

Als je Legionella-patiënten hebt meegemaakt motiveert dat wel

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• Knowbody
havisoft schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:13:
ML werkt in de zin van de gevraagde temperatuur aardig op peil houden.
Of het daarbij ook het meest efficiënt gaat, vraag ik mij af.

Sinds mijn nieuwe WP had ik op WAR stabiele resultaten, en ML deed het ook niet onaardig.
Momenteel zijn de vinkjes bij de ruimtesensor sinds zojuist uitgezet.

• Sunri5e
AnJaJoRe schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:44:
[...]

Daar is wel wat discussie over, vlgs.Knowbody is het helemaal niet nodig, anderen menen dat het wel moet
Vlgs.mij zegt het RIVM dat het in huishoudelijke systemen met geregelde doorstroming inderdaad niet nodig is
Heb je echter een tweede badkamer die weinig gebruikt wordt dan zijn er delen in het huishouden die weinig spoelen en dan zou het toch zinvol zijn
Mijn systeem haaldde ook de 60’ niet wat bleek te berusten op een niet goed geactiveerde ELK
De NIBE-helpdesk vond 58’ desgevraagd wel voldoende in 2023, sinds de ELK wel werkt gaat het prima, maar ik doe die legionellarun maar 1x/4wk, WP verwarmt tot 58’, ELK de laatste 2 graden
Daarnaast spoel ik de kranen van de 2e badkamer dan ook door

Als je Legionella-patiënten hebt meegemaakt motiveert dat wel
Ik probeer even logisch na te denken (en ik ben geen kenner), maar een tweede badkamer die je weinig gebruikt help je met zo'n run toch niet van mogelijk legionella af? Die run lijkt mij toch alleen het vat op temperatuur te brengen en niet de leidingen. Dus het lijkt me dat als er iets in de leidingen vanaf de WP naar de badkamer hebt zitten dat er helemaal niets gebeurd qua bestrijding in die leidingen. Ik is dit te simpel gedacht?

• Knowbody
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
[...]

Ik probeer even logisch na te denken (en ik ben geen kenner), maar een tweede badkamer die je weinig gebruikt help je met zo'n run toch niet van mogelijk legionella af? Die run lijkt mij toch alleen het vat op temperatuur te brengen en niet de leidingen. Dus het lijkt me dat als er iets in de leidingen vanaf de WP naar de badkamer hebt zitten dat er helemaal niets gebeurd qua bestrijding in die leidingen. Ik is dit te simpel gedacht?
Nee hoor dat is nuchter gedacht.

Legionella bestaat. De veteranenziekte ook.
Deze ziekte wordt nauwelijks in thuissituaties opgelopen. De bacterie zit vaker in koudwater leidingen dan in boiler vaten.

Waar het mij om gaat is de situatie.
Ik weet dat in mijn situatie geen dode leidingen zijn en alles goed gebruikt wordt.

Mocht je de periodieke verhoging willen doen doe het dan goed.
Hoog genoeg
Lang genoeg
Leidingen lang doorspoelen
Met name de douche slangen (in de badkuip)

Je raadt het al, het wordt vaak maar half half gedaan, voor de good feeling.

• warsame
[...]

Waarom niet? Ik lees de antwoorden en inzichten van behulpzame kenners juist graag ;)

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• AnJaJoRe
Knowbody schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:55:
[...]

Nee hoor dat is nuchter gedacht.

Legionella bestaat. De veteranenziekte ook.
Deze ziekte wordt nauwelijks in thuissituaties opgelopen. De bacterie zit vaker in koudwater leidingen dan in boiler vaten.

Waar het mij om gaat is de situatie.
Ik weet dat in mijn situatie geen dode leidingen zijn en alles goed gebruikt wordt.

Mocht je de periodieke verhoging willen doen doe het dan goed.
Hoog genoeg
Lang genoeg
Leidingen lang doorspoelen
Met name de douche slangen (in de badkuip)

Je raadt het al, het wordt vaak maar half half gedaan, voor de good feeling.
https://www.rivm.nl/legionella#preventie

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• warsame
Knowbody schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:49:
[...]

ML werkt in de zin van de gevraagde temperatuur aardig op peil houden.
Of het daarbij ook het meest efficiënt gaat, vraag ik mij af.

Sinds mijn nieuwe WP had ik op WAR stabiele resultaten, en ML deed het ook niet onaardig.
Momenteel zijn de vinkjes bij de ruimtesensor sinds zojuist uitgezet.
Ik heb een tijdje geleden WAR geprobeerd, maar toen kreeg ik de temperatuur juist niet stabiel op 20,5 °C.
Heb jij een combinatie van radiatoren en vloerverwarming, of maak je gebruik van één van beide?

• Sunri5e
Tsja, het RIVM....

Kijk eens wat ze adviseren:

Heeft u (bijna) de pensioenleeftijd en/of heeft u onderliggend lijden? Dan is het verstandig om elke twee à drie jaar de doucheslang en douchekop te vervangen en de thermostatische mengkraan (als u die heeft) te laten reinigen.

Dit doet toch echt helemaal niemand?

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:24
[...]

Maar echt, hoe denk jij dan over een legionella-run @Knowbody ?

O wacht, je hebt al geantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door martius op 29-12-2025 16:15 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• AnJaJoRe
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:11:
[...]

Tsja, het RIVM....

Kijk eens wat ze adviseren:

Heeft u (bijna) de pensioenleeftijd en/of heeft u onderliggend lijden? Dan is het verstandig om elke twee à drie jaar de doucheslang en douchekop te vervangen en de thermostatische mengkraan (als u die heeft) te laten reinigen.

Dit doet toch echt helemaal niemand?
Je kunt ook overdrijven dat is zo, als je geen aanrijding wil moet je niet gaan rijden…
Het stuk gaat ook over die temperatuur en relativering van legionellapreventie in woonhuizen

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:45
warsame schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:04:
[...]

@havisoft DeltaT van 12 °C is misschien hoog. Wat voor systeem heb je, wat voor type woning en welke afgiftesystemen gebruik je? En waarom zou jouw systeem niet geschikt zijn voor machine learning? In mijn geval is de DeltaT juist laag, soms zelfs rond de 2 °C, misschien wel te laag. Ik lees dat een DeltaT van ongeveer 4–5 °C vaak als sweet spot wordt gezien, maar ik weet niet of dat vooral geldt voor vloerverwarming of juist voor radiatoren. Ik mis juist machine learning sinds ik een en ander heb laten wijzigen aan mijn setup.
@warsame @Knowbody en andere lezers Ik heb in mijn vrijstaande woning uit 1986 zonder na-isolatie een Nibe VVM S320 met S2125-12 buitenunit en RMU S40. Op de begane grond 8 groepen vloerverwarming voor 80 m2 vloeroppervlak. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er niet te veel flow ontstaat. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat. Tot 25-12 draaide het systeem goed op de ML mode en stond de maximale aanvoertemperatuur ingesteld op 35 graden. Omdat de temperatuur in de kamer toen zakte naar 18,5 graden (waarschijnlijk als gevolg van de buitentemperatuur van -6 graden) heb ik de maximale aanvoertemperatuur verhoogd naar 40 graden in de veronderstelling dat dit tot gevolg zou hebben dat de kamertemperatuur weer zou stijgen dat was inderdaad het geval maar sindsdien stijgt de berekende aanvoertemperatuur naar 40 graden en blijft daarop staan, krijg ik aanvoertemperaturen van meer dan 40 graden en blijft de compressor op 120 Hz draaien (muv de defrosts) ondanks dat de gewenste binnentemperatuur van 21 graden bereikt en zelfs hoger wordt. Schakel ik vervolgens over naar de WAR dan komt de berekende aanvoertemperatuur weer op “normale waarden” ca. 35 graden en functioneert alles weer naar behoren. Waarom de ML mode niet meer goed functioneert na 25-12 is voor mij dan ook een groot raadsel. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:43
Pocketware schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:38:
[...]

5.1.1 staat op 65 graden
[Afbeelding]

Komt dus overeen met register 47046.
[Afbeelding]
Dank, dat verklaard je lange legionella run, je systeem heeft die 65 graden op die dag niet gehaald … waarom, dan zouden we een legionella run met hogere buitentemperaturen moeten bekijken, ik gok erop dat de verliezen over de leidingen niet opwogen tegen het geproduceerde vermogen. Mijn legionella run is elke week op 58 graden, anderen doen hem op 60 graden, weer anderen doen er geen :-), keuze aan jou, ik raad je aan je temperatuur te verlagen OF een extra elektrisch element in je SWW tank te plaatsen en zo veel makkelijker 65 aan te tikken OF ermee te kunnen leven dat bij lage buiten temperaturen de legionella run kan mislukken of erg lang duurt en dan veel kWh kost … aan jou de keuze ..
Ik heb dit een keer meegemaakt en toen voor een extra element in mijn SWW tank gekozen, zo kan ik in de zomer extra zonne energie afvoeren op het SWW vat als bijvangst. Mijn buitenunit staat 23 meter van mijn huis af, dus best wat verliezen helaas …
Hoop dit helpt, succes!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• RedGolf
MarcKeulers schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:25:
[...]
Dank, dat verklaard je lange legionella run, je systeem heeft die 65 graden op die dag niet gehaald … waarom, dan zouden we een legionella run met hogere buitentemperaturen moeten bekijken, ik gok erop dat de verliezen over de leidingen niet opwogen tegen het geproduceerde vermogen. Mijn legionella run is elke week op 58 graden, anderen doen hem op 60 graden, weer anderen doen er geen :-), keuze aan jou, ik raad je aan je temperatuur te verlagen OF een extra elektrisch element in je SWW tank te plaatsen en zo veel makkelijker 65 aan te tikken OF ermee te kunnen leven dat bij lage buiten temperaturen de legionella run kan mislukken of erg lang duurt en dan veel kWh kost … aan jou de keuze ..
Ik heb dit een keer meegemaakt en toen voor een extra element in mijn SWW tank gekozen, zo kan ik in de zomer extra zonne energie afvoeren op het SWW vat als bijvangst.
Hoop dit helpt, succes!
Boven de 45 graden remt de groeicurve tot nul bij ca 50 graden. Vanaf ca 55 graden begint het echte afsterven. Indien je boiler temperatuur boven de 50 graden ligt hoef je je over legionella eigenlijk al geen zorgen meer te maken en kun je voor de zekerheid een desinfectie programma instellen, vooral wanneer je ook gebruik maakt van adaptieve modi om energie en kosten te besparen. Je min/max temperatuur heb je dan niet strak meer in de hand.
Mijn buitenunit staat 23 meter van mijn huis af, dus best wat verliezen helaas …
Wat voor leiding heb je daarvoor gebruikt?

Ik heb een Thermaflex Flexalen 600 duo leiding gebruikt. Zowel in de grond als tegen de gevel.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online

hrv

Ik haak ook even aan op het gebruik van SWW voor defrosts.

Ook al is het ruim beneden de 5 graden geweest, mijn ELK is dit seizoen alleen ingeschakeld voor de legionella run en ook ik zie af en toe dat SWW gebruikt wordt voor defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G-0CHqpWBqk-Yv7eB8WbXZjX60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgvifKpQLwirCLg9mbu6xFc3.png?f=fotoalbum_large

Tijdens de gele periodes zijn we niet aan het douchen, maar gaat het om de-frosts.
Zoals je ziet wordt de ELK bijna niet ingeschakeld.

Wat ik vreemd vind zijn de kleine puntjes waar de ELK toch even ingeschakeld is.
Zou de gedachte van Nibe zijn dat het goedkoper is om SWW te gebruiken dan de ELK? ELK heeft een COP van 1, SWW echter niet. Zou dat de redenering zijn?

Het is natuurlijk geen probleem als je er geen koude douche aan over houdt.

• MarcKeulers
RedGolf schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:42:
[...]

Boven de 45 graden remt de groeicurve tot nul bij ca 50 graden. Vanaf ca 55 graden begint het echte afsterven. Indien je boiler temperatuur boven de 50 graden ligt hoef je je over legionella eigenlijk al geen zorgen meer te maken en kun je voor de zekerheid een desinfectie programma instellen, vooral wanneer je ook gebruik maakt van adaptieve modi om energie en kosten te besparen. Je min/max temperatuur heb je dan niet strak meer in de hand.

[...]

Wat voor leiding heb je daarvoor gebruikt?

Ik heb een Thermaflex Flexalen 600 duo leiding gebruikt. Zowel in de grond als tegen de gevel.
@RedGolf , oef daar vraag je wat, 7 jaar geleden door de installateur gedaan ,speciaal uit Duitsland laten komen, maar wat het precies is moet ik je schuldig blijven, sorry!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
hrv schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:05:
Ik haak ook even aan op het gebruik van SWW voor defrosts.

Ook al is het ruim beneden de 5 graden geweest, mijn ELK is dit seizoen alleen ingeschakeld voor de legionella run en ook ik zie af en toe dat SWW gebruikt wordt voor defrosts.

[Afbeelding]

Tijdens de gele periodes zijn we niet aan het douchen, maar gaat het om de-frosts.
Zoals je ziet wordt de ELK bijna niet ingeschakeld.

Wat ik vreemd vind zijn de kleine puntjes waar de ELK toch even ingeschakeld is.
Zou de gedachte van Nibe zijn dat het goedkoper is om SWW te gebruiken dan de ELK? ELK heeft een COP van 1, SWW echter niet. Zou dat de redenering zijn?

Het is natuurlijk geen probleem als je er geen koude douche aan over houdt.
Heeft volgens mij ermee te maken dat met al warm water de defrost zo kort mogelijk duurt. De ELK is inderdaad ook minder efficient, zeker ook een reden, maar hij heeft ook tijd nodig om warmte in het water te stoppen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• MarcKeulers
havisoft schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:59:
[...]

@warsame @Knowbody en andere lezers Ik heb in mijn vrijstaande woning uit 1986 zonder na-isolatie een Nibe VVM S320 met S2125-12 buitenunit en RMU S40. Op de begane grond 8 groepen vloerverwarming voor 80 m2 vloeroppervlak. Op de verdieping zijn er nog een 4-tal “normale ”plaatradiatoren aangesloten die er alleen maar voor moeten zorgen dat het niet “te koud” wordt boven. Deze radiatoren staan bijna dicht (kranen 2 slagen opengedraaid) zodat er niet te veel flow ontstaat. Daarnaast nog een badkamer radiator waarbij de kraan wel volledig open staat. Tot 25-12 draaide het systeem goed op de ML mode en stond de maximale aanvoertemperatuur ingesteld op 35 graden. Omdat de temperatuur in de kamer toen zakte naar 18,5 graden (waarschijnlijk als gevolg van de buitentemperatuur van -6 graden) heb ik de maximale aanvoertemperatuur verhoogd naar 40 graden in de veronderstelling dat dit tot gevolg zou hebben dat de kamertemperatuur weer zou stijgen dat was inderdaad het geval maar sindsdien stijgt de berekende aanvoertemperatuur naar 40 graden en blijft daarop staan, krijg ik aanvoertemperaturen van meer dan 40 graden en blijft de compressor op 120 Hz draaien (muv de defrosts) ondanks dat de gewenste binnentemperatuur van 21 graden bereikt en zelfs hoger wordt. Schakel ik vervolgens over naar de WAR dan komt de berekende aanvoertemperatuur weer op “normale waarden” ca. 35 graden en functioneert alles weer naar behoren. Waarom de ML mode niet meer goed functioneert na 25-12 is voor mij dan ook een groot raadsel. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
@havisoft , ML ( machine learning) moet je systeem leren kennen en begrijpen door de data ( ik neem aan dat NIBE geen fysieke modellen gebruikt) zodra je iets veranderd en er andere afwijkende waardes komen gebruikt ML de kennis uit het verleden en kom je dan tot verklaarbare maar voor jou foute waardes. Hoe ontleer je de ML? Wellicht door het langere tijd uit te zetten of te resetten, als dat kan …. Ik heb geen s-versie dus kan het niet testen. Zoals @Knowbody al memoreerde, eerst een stabiel systeem en dan de ML aan voor de fine tuning ( als ik het goed interpreteer) …

• Sunri5e
Wellicht een "domme" vraag maar ik denk als leek redelijk te begrijpen wat het betekend als de graadminuten in de min gaan. Maar wat is er aan de hand als de graadminuten in de plus zitten?

• walterst
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:35
Teveel warmte geproduceerd? Zie het regelmatig, zit ik 30 in de plus, compressor is al gestopt, maar ik denk dat er nog warmte uit de pomp kom.

• walterst
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGgtfoYGVjMUonkP2g1K9ywluYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pqslkHwDFcAHBCbvayHNoUt.jpg?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
RedGolf schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:42:
[...]

Wat bedoel je met compressor curve?
Wat mij nu vanavond (zondag 28-12, zeer vochtig en ca 1.5 graden vorst) opvalt, is de aanzienlijke impact van defrosts. Ik zie dat de defrosts momenteel ca 10 minuten inbeslag nemen, maar dat het daarna nog zeker 12-15 minuten duurt voordat de dm curve weer omhoog gaat. En dit met een buffer van 200 liter (ca 35graden) veel meer dan wat voor een S2125-12 geadviseerd wordt. De ELK9 is nog niet aangesproken maar dat gaat nu waarschijnlijk wel gebeuren.
Hi @RedGolf , bij de SMO40 heb je menu 5.1.23 waar je de compressorcurve van automatisch op handmatig kunt instellen met twee parameters, de eerste temperatuur voor maximale compressor frequentie en een tweede voor minimale compressor frequentie, bij mij nu -20 en 6 graden… daartussen een lineaire lijn … de automatische curve staat meestal veel agressiever, de eerste bv op -7 … en als ik het mag geloven verschuift deze … maar dat weet ik niet zeker.
Welk menu 7.x.x dat is bij de s-serie weet ik niet, even in de installatiehandleiding kijken.
Wat je krijgt bij de SMO40 met handmatige curve is een vrijwel vlakke vermogens grafiek, bv 1300 watt gedurende 6 uur .. en je dm wordt niet snel weggewerkt … dat ben ik nu aan het tweaken :-), nogmaals ik zeg niet dat het beter of efficiënter etc is, ik ben aan het tweaken …

• MarcKeulers
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:44:
Wellicht een "domme" vraag maar ik denk als leek redelijk te begrijpen wat het betekend als de graadminuten in de min gaan. Maar wat is er aan de hand als de graadminuten in de plus zitten?
Goede vraag .. dan staat het systeem stil, je compressor staat dan uit, geen warmteproductie. Let op je pomp kan aanstaan en de warmte die in de buitenunit zit, maar steeds minder wordt, dan nog steeds naar binnen pompen… je graadminuten kunnen blijven oplopen.
Hoop dit helpt!

• MarcKeulers
walterst schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
Teveel warmte geproduceerd? Zie het regelmatig, zit ik 30 in de plus, compressor is al gestopt, maar ik denk dat er nog warmte uit de pomp kom.
Klopt, je buitenunit bevat nog restwarmte die je pomp oppikt. Hoe hoog of laag staat je pomp bij geen compressor? Daar kun je mee spelen …

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-12 22:58
Sunri5e schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:44:
Ik heb dat heel vaak. De hele nacht is het koud en wordt de vloerverwaming opgewarmd naar de setpoint temperatuur volgens de stookcurve (of ML/AI).

In de ochtend loopt de buitentemperatuur vlot op, de setpoint temperatuur daalt dus snel. Sneller dan dat de vloer afkoelt door de grote thermische massa van die vloer. De setpoint is dan hoger dan de actuele temperatuur en het aantal graadminuten stijgt. Bij nul graadminuten gaat de WP uit, maar de vloertemperatuur is nog steeds hoger dan de setpoint (dan kan een aantal uur duren bij mij). Dus blijven de graadminuten doorstijgen (tot de grens van 100 graadminuten.)

Dit is dus een gevolg van een thermisch traag afgiftesysteem. Niet een probleem met de pomp.

• wickydude
Oftewel de graadminuten lopen omhoog (in positieve richting) zolang de aanvoer temperatuur hoger is dan de berekende aanvoer temperatuur. Verder zie boven.

• Pocketware

Pocketware

MarcKeulers schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:25:
[...]

Ik heb dit een keer meegemaakt en toen voor een extra element in mijn SWW tank gekozen, zo kan ik in de zomer extra zonne energie afvoeren op het SWW vat als bijvangst. Mijn buitenunit staat 23 meter van mijn huis af, dus best wat verliezen helaas …
Hoop dit helpt, succes!
Dit is met alleen het elektrische element in de VVM320... als ik die uitzet komt het bij lange niet in de buurt en krijg ik errors dat de temperatuur niet gehaald kan worden.

Vreemd is dat het element eerst een tijdje met 4kW aan het verwarmen is, dan een hele lange tijd op 2kW met soms ook even geen verbruik. Als de temperatuur niet gehaald zou worden verwacht ik continue 4kW verbruik.

In de onderstaande grafiek zie je ook duidelijk dat alleen de binnenunit (VVM320) stroom verbruikt. De F2120 doet tijdens de run niets...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQVTIP9Q-xHiseF4NwlzdsUA-zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFFmX50LXTP2z5mpGpciBJEA.png?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
Pocketware schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:32:
[...]

Dit is met alleen het elektrische element in de VVM320... als ik die uitzet komt het bij lange niet in de buurt en krijg ik errors dat de temperatuur niet gehaald kan worden.

Vreemd is dat het element eerst een tijdje met 4kW aan het verwarmen is, dan een hele lange tijd op 2kW met soms ook even geen verbruik. Als de temperatuur niet gehaald zou worden verwacht ik continue 4kW verbruik.

In de onderstaande grafiek zie je ook duidelijk dat alleen de binnenunit (VVM320) stroom verbruikt. De F2120 doet tijdens de run niets...
[Afbeelding]
Hmm, je hebt gelijk dat het vreemd is dat van 4 naar 2 schakelen als hij het niet haalt. Is het altijd zo dat je legionella run zo lang duurt of alleen deze keer?
Bij mij haalde hij 58 niet met een ELK van 3 bij koude omstandigheden ( ergens rond -2).
Dat de F2120 niets doet klopt, die gaat niet zo hoog, bij mij niet hoger dan 52. Je doet het met de ELK.

• Pocketware

Pocketware

MarcKeulers schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:31:
[...]

Hmm, je hebt gelijk dat het vreemd is dat van 4 naar 2 schakelen als hij het niet haalt. Is het altijd zo dat je legionella run zo lang duurt of alleen deze keer?
Bij mij haalde hij 58 niet met een ELK van 3 bij koude omstandigheden ( ergens rond -2).
Dat de F2120 niets doet klopt, die gaat niet zo hoog, bij mij niet hoger dan 52. Je doet het met de ELK.
Na disable en enable van de periodieke verhoging ging die meteen verhde run draaien; vergelijkbaar beeld.
Nu net de temperatuur naar 60 graden gezet; kijken wat dat oplevert met een kleine twee weken.

• wickydude
Bij mij kostte de laatste legionellarun van 46 graden (bt6) tot 60gr stoptemperatuur 6.8kWh op het element voor een 300l boiler. Dat element doet dan het stukje van ca. 52 tot 60.
10kWh voor een l-run naar 65 graden klinkt dan niet zo heel vreemd.

• MarcKeulers
wickydude schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:38:
Bij mij kostte de laatste legionellarun van 46 graden (bt6) tot 60gr stoptemperatuur 6.8kWh op het element voor een 300l boiler. Dat element doet dan het stukje van ca. 52 tot 60.
Klopt, maar 5 uur lang ? Dat heb ik alleen gezien als de legionella temperatuur niet gehaald wordt, dan kapt het systeem het na verloop van tijd af ..
mijn systeem ter vergelijking, 500 liter legionella run bij geen defrost gedurende de verwarming kost ongeveer 6 kw, 4 KWh voor de F2120 van 32 naar 52 en dan 2 kWh voor de elektrische elementen van 52 naar 58, ongeveer…
Ik zal eens een l-run tot 60 doen, kijken wat de extra warmte kost door de elementen.

• wickydude
Hmm, kan zijn dat er wat vervuiling in de data zat, zie ik net. Zaterdag is er weer eentje gepland, zal eens kijken.
Maar energie is energie he. Er moet energie in om het water te verwarmen, met 9kW ELK gaat het 4,5x sneller dan met een 2kW vermogen, maar de totale hoeveelheid energie (kWh) is hetzelfde.
2 kWh lijkt me eerlijk gezegd vrij weinig om 500l water van 52 naar 58 te krijgen.

• AnJaJoRe
In mijn systeem wordt de boiler 272ltr dagelijks opgewarmd tussen 14.00u en max 15.30u maar meestal klaar na 45min, temp dan tot 50’ BT7 47’ BT6
Eenmaal in de 4 weken legionellarun
Die start om 14.30 als de WP al een half uur bezig is met de SWW van die dag
Boiler wordt dan doorgewarmd tot plm.58’ door de WP, de laatste twee graden tot 60’ door de ELK plm 20min
Geschat verbruik voor de ‘gewone’ opwarming 2,5Kwh, en nog eens 2,5Kwh door de ELK, maar die is dus maar 1x/4wk actief en in het zeldzame geval dat de graadminuten te laag worden, in 2025 maar 4x

[ Voor 10% gewijzigd door AnJaJoRe op 30-12-2025 10:22 ]

• RedGolf
AnJaJoRe schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
Geschat verbruik voor de ‘gewone’ opwarming 2,5Kwh, en nog eens 2,5Kwh door de ELK
Kan wel kloppen. Mijn S2125-12 doet het zelfstandig en warmt op tot ca 55 graden (bt7) rekening houdend met mijn dynamische contract. De SMO S40 neemt dus enige vrijheid qua tijd en temperatuur. Ik stuur de tarief selectie van een kWh meter aan via de aansturing van QN10 (Drieweg klep). Mijn horizontale Nexus 300 liter boiler verbruikt dan ca 3kwh per dag. Moet nog uitzoeken hoeveel koud water er dan doorheen gaat. De zolder waarde boiler staat is ca 19.5 graden op moment van schrijven.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:00
RedGolf schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:16:
[...]

Kan wel kloppen. Mijn S2125-12 doet het zelfstandig en warmt op tot ca 55 graden (bt7) rekening houdend met mijn dynamische contract. De SMO S40 neemt dus enige vrijheid qua tijd en temperatuur. Ik stuur de tarief selectie van een kWh meter aan via de aansturing van QN10 (Drieweg klep). Mijn horizontale Nexus 300 liter boiler verbruikt dan ca 3kwh per dag. Moet nog uitzoeken hoeveel koud water er dan doorheen gaat. De zolder waarde boiler staat is ca 19.5 graden op moment van schrijven.
Hier gaat ie standaard naar 58 graden elke woensdagnacht, volledig zonder elektrisch element, want die zit er niet in. Normaliter staat tapwater op zuinig ingesteld. (48 gr)

[ Voor 3% gewijzigd door zwollie op 30-12-2025 07:00 ]

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Sunri5e
MarcKeulers schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:08:
[...]

Goede vraag .. dan staat het systeem stil, je compressor staat dan uit, geen warmteproductie. Let op je pomp kan aanstaan en de warmte die in de buitenunit zit, maar steeds minder wordt, dan nog steeds naar binnen pompen… je graadminuten kunnen blijven oplopen.
Hoop dit helpt!
Oke. Ik denk het nu te begrijpen met die graadminuten. Nu probeer ik het systeem wat te finetunen. Nu zie ik deze ochtend het volgende gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx2SlGiMXXQ12uM4-oxaFyzdPcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8nfl9GOI4AHX1ZbJrh1e8fFb.png?f=fotoalbum_large

Hij zakt langdurig weg onder de -400 GM terwijl het elektrisch element bij moet springen vanaf 400 GM. Zo staat het ingesteld. Echter als ik nu in de status van het het systeem kijk zijn dit de getallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wL3u9jr3voVUSJ9UdgDNU-4jX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mh0lKVG27y0TUNWdrMc0EHzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROXXV4PPjKYgEjw4D03HX4P9KC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e0XqW2AQUJUDgRnzAB0hhMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d19p6KNFLga5UVb_EBLs3XyqYQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEGWCECD3VgRsPogWl0QLAxV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShYg_xhRZzzwp10M-ajlm9WVmgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsNKHS5SPB9y9u8Pm5zS0Ggk.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt de bijverwarming nou wel of niet? En ze ja, moet ik hem eerder bij laten springen? Bijvoorbeeld of 350 of 380 GM? Of zijn er andere knoppen waar ik aan moet draaien?

• Sunri5e
Edit:

Hij lijkt vannacht wel bijverwarming te hebben gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6MJPOed2ycHBtAsNblnLDMYrpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f0VTFYIYo99ZdYGWC4piwJsk.png?f=fotoalbum_large

Blijft nog steeds de vraag staan of dat ik het bijspringen van het element eerder moet zetten of dat ik een andere instelling moet aanpassen?

[ Voor 15% gewijzigd door Sunri5e op 30-12-2025 07:20 ]

• wickydude
Diff gm bijverwarming op 400 betekent dat de bijverwarming bij moet komen vanaf -460 als je compressor start bij -60gm. Dus dat ie het dan niet doet bij -458gm klopt.
De vraag is nu of je huis warm blijft. Ik neem aan dat de vorige bewoner er aan heeft gewijzigd im het huis warm te krijgen?
Je kunt de bijverwarming vervroegen, maar dat kost je wel extra stroom.

Je zigzag grafiek van gm laat overigens zien dat de bijverwarming meedoet. Bij -460 komt ie in, gm lopen op en bijverwarming gaat weer uit. En herhaalt dat steeds. Zoals bedoeld door Nibe.
Lijkt er op dat de wp aan de kleine kant is, hij krijgt zelfstandig de gm niet hoger bij lage buitentemperatuur.
Hij zal waarschijnlijk vol vermogen draaien op zo’n moment. Dan kun je er niet heel veel meer aan doen.

[ Voor 35% gewijzigd door wickydude op 30-12-2025 09:10 ]

• MarcKeulers
wickydude schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:01:
Hmm, kan zijn dat er wat vervuiling in de data zat, zie ik net. Zaterdag is er weer eentje gepland, zal eens kijken.
Maar energie is energie he. Er moet energie in om het water te verwarmen, met 9kW ELK gaat het 4,5x sneller dan met een 2kW vermogen, maar de totale hoeveelheid energie (kWh) is hetzelfde.
2 kWh lijkt me eerlijk gezegd vrij weinig om 500l water van 52 naar 58 te krijgen.
@wickydude , het geheim achter mijn lage energieverbruik is een spiraal van 4,5 kW in de SWW boiler … dit jaar 101 kW voor wekelijkse legionella run voor het laatste beetje warmte ( dus niet door de wp) ik ben data gedreven en meet sinds september 2023 appart het verbruik van ELK en de spiraal in de SWW samen. Per eind december 2023 heb ik de spiraal ook laten inzetten voor l-runs. In 2023 zie je veel meer energieverbruik voor l-runs, dus de spiraal werkt efficiënter voor het opwarmen van de SWW ketel dan de ELK, wat logisch is, directe verwarming ipv contact warmte met stroming verliezen over de buitenunit. Het blijft veel efficiënter de wp in te zetten tot 52 graden natuurlijk … hoop dit helpt als uitleg, het is echt gemeten!
Bovenste plaatje is dit jaar per l-run het verbruik, daaronder de maandelijkse cumulatieve verbruiken. In November 2024 bevroor mijn buitenunit door te lage temp curve en werd mijn SWW tank volledig leeg getrokken en weer verwarmd door de spiraal … uitzondering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwNRLiWwkbYqBl_eqxIn80jOKDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iof7r6OmMDTmXXFDpwrihDmG.jpg?f=fotoalbum_large

• Sunri5e
wickydude schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:05:
Diff gm bijverwarming op 400 betekent dat de bijverwarming bij moet komen vanaf -460 als je compressor start bij -60gm. Dus dat ie het dan niet doet bij -458gm klopt.
De vraag is nu of je huis warm blijft. Ik neem aan dat de vorige bewoner er aan heeft gewijzigd im het huis warm te krijgen?
Je kunt de bijverwarming vervroegen, maar dat kost je wel extra stroom.

Je zigzag grafiek van gm laat overigens zien dat de bijverwarming meedoet. Bij -460 komt ie in, gm lopen op en bijverwarming gaat weer uit. En herhaalt dat steeds. Zoals bedoeld door Nibe.
Lijkt er op dat de wp aan de kleine kant is, hij krijgt zelfstandig de gm niet hoger bij lage buitentemperatuur.
Hij zal waarschijnlijk vol vermogen draaien op zo’n moment. Dan kun je er niet heel veel meer aan doen.
Het huis blijft wel op temperatuur. Af en toe en kleine schommeling van een halve graad. Maar dat trek dan vaak weer bij. De WP is idd klein bemeten. Dit met het idee dat er maar weinig van dit soort dagen zijn en dat hij dan de rest van het jaar zuinig draait.

Wat is je advies? Het in laten springen van de bijverwarming iets verhogen?

• wickydude
Als het huis warm genoeg is zou ik er niets aan doen

• MarcKeulers
Sunri5e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:09:
[...]

Oke. Ik denk het nu te begrijpen met die graadminuten. Nu probeer ik het systeem wat te finetunen. Nu zie ik deze ochtend het volgende gebeuren:

[Afbeelding]

Hij zakt langdurig weg onder de -400 GM terwijl het elektrisch element bij moet springen vanaf 400 GM. Zo staat het ingesteld. Echter als ik nu in de status van het het systeem kijk zijn dit de getallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt de bijverwarming nou wel of niet? En ze ja, moet ik hem eerder bij laten springen? Bijvoorbeeld of 350 of 380 GM? Of zijn er andere knoppen waar ik aan moet draaien?
@Sunri5e , als jouw huis warm is en blijft onafhankelijk van de graadminuten stand is het prima, volledig met @wickydude eens. Je bijverwarming werkt, zoals je zelf al constateerde … wat is de frequentie van je compressor bij deze stand van de graadminuten ? Als je nog ruimte hebt kun je de compressor nog laten optoeren, de wp verwarmd altijd efficiënter dan welke bijverwarming dan ook.
De graadminuten in NIBE ‘s systeem lopen tot -3000 als ik mij niet vergis … je hebt nog speling :-) … laat je niet afschrikken door de stand, kijk eerder of je systeem aan zijn limiet zit …hoop dit helpt bij tweaken en succes!

• Sunri5e
MarcKeulers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:22:
[...]

@Sunri5e , als jouw huis warm is en blijft onafhankelijk van de graadminuten stand is het prima, volledig met @wickydude eens. Je bijverwarming werkt, zoals je zelf al constateerde … wat is de frequentie van je compressor bij deze stand van de graadminuten ? Als je nog ruimte hebt kun je de compressor nog laten optoeren, de wp verwarmd altijd efficiënter dan welke bijverwarming dan ook.
De graadminuten in NIBE ‘s systeem lopen tot -3000 als ik mij niet vergis … je hebt nog speling :-) … laat je niet afschrikken door de stand, kijk eerder of je systeem aan zijn limiet zit …hoop dit helpt bij tweaken en succes!
Dit is de frequentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEYeZ1aylYWa-XDOOYf-5MvV99U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VHHDwXEbXsSWfnbdKxxJk5JV.png?f=fotoalbum_large

Kan ik hier nog wat aan aanpassen?

• zwollie
Sunri5e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:41:
[...]

Dit is de frequentie:

[Afbeelding]

heb je een ams10 of een f2040-6 staan? (monoblock of split-unit)?

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Sunri5e
zwollie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:11:
[...]

heb je een ams10 of een f2040-6 staan? (monoblock of split-unit)?
Een AMS10.

• MarcKeulers
Sunri5e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:41:
[...]

Dit is de frequentie:

[Afbeelding]

Je buitenunit draait op zijn max. Hier kun je niets aan aanpassen, je huis is warm, zou het zo laten, de vorige bewoner heeft kennelijk best goed afgesteld. We hebben in Nederland niet meer zo veel koude dagen meer …

• Knowbody
MarcKeulers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:18:
[...]

Je buitenunit draait op zijn max. Hier kun je niets aan aanpassen, je huis is warm, zou het zo laten, de vorige bewoner heeft kennelijk best goed afgesteld. We hebben in Nederland niet meer zo veel koude dagen meer …
Klopt.

Prima machine hoor. Als het kouder wordt draait ie zelf beter. De dip in de vermogens curve zit rond het vriespunt (vanwege de defrosts).

Gewoon laten gaan inderdaad.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:33
Afgelopen week met de koude nachten heb ik mijn nachtverlaging uitgeschakeld, ofwel de programmering van de verwarming uitgeschakeld. Nu viel het mij op dat de woonkamer in de ochtenden enigzins fris blijft en afgelopen weekend zag ik in de homewizard app dat de warmtepomp alsnog het uitgeschakelde tijdprogramma blijft volgen, erg raar. Er is niks veranderd, enkel eind oktober overgestapt op de nieuwe software. Eergisteren heb ik de smo40 enkele minuten uitgeschakeld en opnieuw opgestart, gisteren de werkschakelaar 10 minuten uitgeschakeld en zo alles geheel spanningsloos gemaakt. Alsnog blijft de warmtepomp het uitgeschakelde klokprogramma volgen. Iemand een idee wat ik nog kan doen?

• wickydude
Misschien programma aanpassen zodat de hele dag dezelfde temperatuur gevraagd wordt?

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:23
Ik heb een nibe f1145 pc. Het viel me op dat mijn verbruik de laatste weken 70-90kwh is. Nu las ik ook ergens dat de WP zelf optimaal kan bepalen wanneer aan/uit te gaan op basis van energieprijzen. Echter kan ik dat menu nergens vinden.

Ik heb de laatste firmware geïnstalleerd, maar in menu 4.1 vind ik alleen 4.1.8 maar niets dat lijkt op internet connectivity oid. Een niet de smart pricing settings. Wat mis ik?

• G-addict
wickydude schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:57:
Misschien programma aanpassen zodat de hele dag dezelfde temperatuur gevraagd wordt?
Dat is idd een mooie work around maar geen oorzaak en oplossing ;-)

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:48:
Afgelopen week met de koude nachten heb ik mijn nachtverlaging uitgeschakeld, ofwel de programmering van de verwarming uitgeschakeld. Nu viel het mij op dat de woonkamer in de ochtenden enigzins fris blijft en afgelopen weekend zag ik in de homewizard app dat de warmtepomp alsnog het uitgeschakelde tijdprogramma blijft volgen, erg raar. Er is niks veranderd, enkel eind oktober overgestapt op de nieuwe software. Eergisteren heb ik de smo40 enkele minuten uitgeschakeld en opnieuw opgestart, gisteren de werkschakelaar 10 minuten uitgeschakeld en zo alles geheel spanningsloos gemaakt. Alsnog blijft de warmtepomp het uitgeschakelde klokprogramma volgen. Iemand een idee wat ik nog kan doen?
Externe invloed via AUX ?

• G-addict
Nee, niks aangesloten.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-12 22:58
n00bCoder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:49:
Ik heb een nibe f1145 pc. Het viel me op dat mijn verbruik de laatste weken 70-90kwh is. Nu las ik ook ergens dat de WP zelf optimaal kan bepalen wanneer aan/uit te gaan op basis van energieprijzen. Echter kan ik dat menu nergens vinden.

Ik heb de laatste firmware geïnstalleerd, maar in menu 4.1 vind ik alleen 4.1.8 maar niets dat lijkt op internet connectivity oid. Een niet de smart pricing settings. Wat mis ik?
Heb je de stappen in dit document gevolgd (f-serie staat vanaf pagina 4):?
https://www.nibe.eu/downl...ice%20Adaption%202025.pdf

Heeft de warmtepomp wel verbinding met myUplink?

• n00bCoder
Nee - kan dat hele 4.1.3 menu niet vinden… dus kan ook geen wifi instellen en my uplink activeren.

• RedGolf
n00bCoder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:31:
Nee - kan dat hele 4.1.3 menu niet vinden… dus kan ook geen wifi instellen en my uplink activeren.
Hoe heb je dan de firmware geüpdate?
Kun je via een app de installatie instellen of monitoren ?

Er zitten wel connectivity verschillen tussen de SMO toestellen, ik heb de dure SMO S40 welke bekabeld op ethernet is aangesloten.

Hier vind je installateurs handleidingen, in dit geval SMO 40
https://professional.nibe...iding/731360-1.pdf#page35

• zwollie
n00bCoder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:31:
Update gedaan dmv usb-stick en smo40 en niet uitbedraad naar de router met een cat-kabel? Voor zover ik weet heeft de smo40 geen mogelijkheid tot wifi-connection en zal deze uitbedraad dienen te worden.

Maar 90 kWh per dag is aan de hoge kant. Als ik uit ga van de aan/uit machine van 10 kw dan zou deze per dag maximaal 60kwh mogen gebruiken (als ik uitga van een gem COP van 4). Sta je misschien elektrisch bij te verwarmen met het elektrisch element?

[ Voor 23% gewijzigd door zwollie op 31-12-2025 07:31 ]

• wickydude
n00bCoder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:49:

Ff voor de zekerheid, die 70-90kWh, is dat per dag?

• MarcKeulers
G-addict schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:50:
[...]

Dat is idd een mooie work around maar geen oorzaak en oplossing ;-)
@G-addict , het spanningsloos maken van je systeem zal niet helpen, de code is er “hard” ingebakken, anders dan bij een programma op je pc. @wickydude heeft gelijk, overschrijf je vorige settings met nieuwe (je gewenste), als dat niet helpt zou ik je installateur inschakelen, dan heb je wellicht een groter probleem denk ik …
Wat ik niet weet of kan testen is het uitlezen van je parameters, ik gebruik uplink hiervoor en heb een NIBE Modbus module voor schrijven. Het kan ook zijn dat wat je ziet niet is wat de SMO40 intern heeft, dus een probleem met het uitlezen van je systeem.

Hoop dit helpt! Succes.

• n00bCoder
wickydude schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:13:
[...]

Ff voor de zekerheid, die 70-90kWh, is dat per dag?
Ja… 3000kwh per maand in nov/dec. Het is ook wel een groot huis… maar dan nog..

• wickydude
Da’s wel veel. Hier max 43kWh op 1 dag met een l/w wp.
Zonder meer info is er alleen weinig van te zeggen, grafieken helpen veel om te zien wat er gebeurt.
Heb je de mogelijkheid om een netwerkkabel aan te sluiten naar je router? Dan zou je via MyUplink data moeten kunnen verzamelen.

• G-addict
MarcKeulers schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:10:
[...]

@G-addict , het spanningsloos maken van je systeem zal niet helpen, de code is er “hard” ingebakken, anders dan bij een programma op je pc. @wickydude heeft gelijk, overschrijf je vorige settings met nieuwe (je gewenste), als dat niet helpt zou ik je installateur inschakelen, dan heb je wellicht een groter probleem denk ik …
Wat ik niet weet of kan testen is het uitlezen van je parameters, ik gebruik uplink hiervoor en heb een NIBE Modbus module voor schrijven. Het kan ook zijn dat wat je ziet niet is wat de SMO40 intern heeft, dus een probleem met het uitlezen van je systeem.

Hoop dit helpt! Succes.
Uiteindelijk viel het mee. Bedacht me gisteren avond laat nog dat de 2e circulatiepomp op een schakelklok is aangesloten deze volgt de programmering van de wp. Nadat de schakelklok ertussenuit is blijft er flow langs bt25, zakt de gemeten temperatuur en dalen de graadminuten zodat de warmtepomp weer inschakelt.

• G-addict
Dus toch een soort van verstorende invloed van een "externe" AUX :-)

• G-addict
n00bCoder schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:48:
[...]

Ook een groot huis hoeft niet zoveel te verbruiken mits isolatie, kierdichting en afgifte op orde is. 3000 kWh verbruikt mijn warmtepomp nog niet in 3 jaar voor verwarmen, koelen en warm water. Ik heb dan ook geen groot huis met maar 85m² verwarmde oppervlakte, maar even voor het idee.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18
Overweeg nibegw of nibepi om de smo40 uit te lezen. Ik heb nibegw icm home assistant uitgelezen. Dat kan dan ook via wifi.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb een F2040-6 met SMO20 in een goed geïsoleerde hoekwoning uit 2020. De kamertemperatuur schommelt rond de 19.5 graden wat prima is. Ik laat de SWW runs enkel overdag draaien tussen 12.00 en 16.00 wanneer de buitentemperatuur het hoogst is. Het water is daarmee nog warm genoeg voor douchen de volgende ochtend.

Daarmee zit ik in de maand december op een max dagverbruik van tussen de 25 en 30 kWh, lijken me prima waardes als ik dit zo teruglees hier? Meestal nog lager omdat ik een thuisbatterij (ZP Nexus) heb die ondersteund. De Smart Price Adaption staat aan om zoveel mogelijk te verwarmen tijdens de goedkoopste uurtjes. De energiefactuur zit voor deze maand rond de 25 EUR.

Het enige waarvan ik me afvraag of het nu een voordeel of een nadeel is, is dat er een flink buffervat staat van 500L, een UKV-500. Geplaatst door de vorige eigenaar, ik denk omdat die een ligbad hadden en daar veel gebruik van maakte. Dat bad is er intussen uitgehaald, dus eigenlijk is dat grote vat wat overkil. Aan de andere kant vraag ik me af of het juist niet een voordeel is omdat het langer het water op temperatuur kan houden, het fungeert zelf als een soort batterij?

Zou het rendabel zijn om een kleiner vat te laten plaatsen, of lekker zo laten?

• wickydude
Een buffervat is niet hetzelfde als een boiler die je voor het bad wilt. Buffer is lage temperatuur om de wp langere runs te kunnen laten maken in systemen met weinig afgifte.
Helpt ook bij defrosts. Meer warmte in het systeem aanwezig.
Weghalen of vervangen kost geld maar levert zo goed als niets op qua energiebesparing. Zou hem lekker laten staan als je er geen last van hebt.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03
[...]

Dat is wel heel fors, hier ook groot huis (+/- 280m2 woonoppervlakte, enkel vloerverwarming) en zit iedere dag afgelopen 14 dagen tussen de 33 kWh en 45kWh (Geen SWW). Totaal verbruik WP December zit nu op 694kWh. Hij draait erg goed naar mijn mening, geen enkele problemen gehad deze winter. Defrosts blijven ook nu met het wat vochtiger weer perfect lopen en de graadminuten blijven tussen de -90 en -180 met heel soms een uitschieter richting -240. ELK niet in gebruik verder (groep staat zelfs uit). Binnen temp 21,5+

Kan het niet zijn dat je ELK te snel bijspringt? Dit is natuurlijk 1/1 qua verbruik en warmte wat het geeft.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• G-addict
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:27:
Ik heb een F2040-6 met SMO20 in een goed geïsoleerde hoekwoning uit 2020. De kamertemperatuur schommelt rond de 19.5 graden wat prima is. Ik laat de SWW runs enkel overdag draaien tussen 12.00 en 16.00 wanneer de buitentemperatuur het hoogst is. Het water is daarmee nog warm genoeg voor douchen de volgende ochtend.

Daarmee zit ik in de maand december op een max dagverbruik van tussen de 25 en 30 kWh, lijken me prima waardes als ik dit zo teruglees hier? Meestal nog lager omdat ik een thuisbatterij (ZP Nexus) heb die ondersteund. De Smart Price Adaption staat aan om zoveel mogelijk te verwarmen tijdens de goedkoopste uurtjes. De energiefactuur zit voor deze maand rond de 25 EUR.

Het enige waarvan ik me afvraag of het nu een voordeel of een nadeel is, is dat er een flink buffervat staat van 500L, een UKV-500. Geplaatst door de vorige eigenaar, ik denk omdat die een ligbad hadden en daar veel gebruik van maakte. Dat bad is er intussen uitgehaald, dus eigenlijk is dat grote vat wat overkil. Aan de andere kant vraag ik me af of het juist niet een voordeel is omdat het langer het water op temperatuur kan houden, het fungeert zelf als een soort batterij?

Het vat vervangen kost veel en levert weinig op. Wat je wel kan doen is stapje voor stapje de temperatuur van je warm tapwater verlagen.
Ik verwarm dagelijks om 15.00 ons vat van 180L tot 41⁰C en icm een waterbesparende douchekop is dat voor ons voldoende voor 24 uur warm water.
Met dat 500L vat hoef je naar mijn idee echt niet dagelijks naar 45 of 50⁰C.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

G-addict schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:12:
[...]

Het vat vervangen kost veel en levert weinig op. Wat je wel kan doen is stapje voor stapje de temperatuur van je warm tapwater verlagen.
Ik verwarm dagelijks om 15.00 ons vat van 180L tot 41⁰C en icm een waterbesparende douchekop is dat voor ons voldoende voor 24 uur warm water.
Met dat 500L vat hoef je naar mijn idee echt niet dagelijks naar 45 of 50⁰C.
Oh dat is een goed idee ja. Op dit moment is het 500L vat rond 15.00 's middag rond de 48 graden en de volgende ochtend is dat gezakt naar zo'n 45 graden. Kan wellicht nog wel een paar graadjes vanaf inderdaad.

• n00bCoder
MvRtje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is wel heel fors, hier ook groot huis (+/- 280m2 woonoppervlakte, enkel vloerverwarming) en zit iedere dag afgelopen 14 dagen tussen de 33 kWh en 45kWh (Geen SWW). Totaal verbruik WP December zit nu op 694kWh. Hij draait erg goed naar mijn mening, geen enkele problemen gehad deze winter. Defrosts blijven ook nu met het wat vochtiger weer perfect lopen en de graadminuten blijven tussen de -90 en -180 met heel soms een uitschieter richting -240. ELK niet in gebruik verder (groep staat zelfs uit). Binnen temp 21,5+

Kan het niet zijn dat je ELK te snel bijspringt? Dit is natuurlijk 1/1 qua verbruik en warmte wat het geeft.
Het is meer dan 600m2, maar we verwarmen de helft niet. Eigenlijk alleen beneden… ook ongeveer 250m2 denk ik.

Ik heb die handleiding van de smo bekeken en dat ding open geschroefd. Er zit helemaal geen utp aansluiting op dat display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U83HDo2Tt9piVBOoR2jlS_nug0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4gH2rVrlC4v1hRGwQn0pSCx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIPdz65Z3MQRjtkX3iObJbtl5vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tmc6EjVgx9sa31MpNnuoN6K.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik ook een sigen 36kw… zijn er ook manieren om do slim samen te laten werken?

• wickydude
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:
[...]

Oh dat is een goed idee ja. Op dit moment is het 500L vat rond 15.00 's middag rond de 48 graden en de volgende ochtend is dat gezakt naar zo'n 45 graden. Kan wellicht nog wel een paar graadjes vanaf inderdaad.
Is het een UKV dus buffervat zoals je eerder aangaf of is het een boilervat?
Een UKV heeft geen aansluitingen voor tapwater.

• wickydude
@n00bCoder volgens de installatiehandleiding https://assetstore.nibe.s...rage/ODk2OTA4LzAvbWFzdGVy zou er een kabeltje naar buiten moeten komen. PAgina 10-11.
Zo niet dan misschien installateur vragen die het ding geïnstalleerd heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door wickydude op 31-12-2025 11:50 ]

• n00bCoder
wickydude schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:49:
@n00bCoder volgens de installatiehandleiding https://assetstore.nibe.s...rage/ODk2OTA4LzAvbWFzdGVy zou er een kabeltje naar buiten moeten komen. PAgina 10-11.
Zo niet dan misschien installateur vragen die het ding geïnstalleerd heeft?
Helaas.. mss eens kijken of ik een nieuwe erop kan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kg-311TNkknIjICfQS1hQiWEZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3bioH8wPVXdJc47GfezfDim.jpg?f=fotoalbum_large

• G-addict
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:
[...]

Hier vernietig je momenteel best veel energie.

- Door het grotere temperatuur verschil tussen het boilerwater en de omgeving heb je veel meer verlies.
- Omdat je wp veel harder moet werken om het water tot deze hoge temperatuur te verwarmen verbruik je veel meer elektriciteit dan nodig is.

Persoonlijk douche ik nog comfortabel onder water van 38⁰C, maar wellicht beleef jij dat anders. Kwestie van uitproberen wat voor jullie werkt.

• G-addict
n00bCoder schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]
Dat naast de usb poort lijkt mij een rj45 aansluiting?

• n00bCoder
Nee… usb.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:28
wickydude schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:02:
Da’s wel veel. Hier max 43kWh op 1 dag met een l/w wp.
Zonder meer info is er alleen weinig van te zeggen, grafieken helpen veel om te zien wat er gebeurt.
Heb je de mogelijkheid om een netwerkkabel aan te sluiten naar je router? Dan zou je via MyUplink data moeten kunnen verzamelen.
Het uitlezen van de data kan ook via een usb-stick. Je heb hiervoor geen netwerkkabel nodig

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• zwollie

ukv is een ordinair stalen buffervat, geen tapwaterboiler voor douchewater.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

wickydude schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:45:
[...]

Is het een UKV dus buffervat zoals je eerder aangaf of is het een boilervat?
Een UKV heeft geen aansluitingen voor tapwater.
zwollie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:02:
[...]

ukv is een ordinair stalen buffervat, geen tapwaterboiler voor douchewater.
Ja, dat het een UKV vat zou zijn is slechts een aanname van mij omdat hij er qua afmetingen en uiterlijk op lijkt als ik de plaatjes zie op de Nibe site. Het zal dus een boiler vat zijn met een andere naam, ik kan echter echt nergens een naam of typenummer ontdekken op het ding.

Plaatje, iemand die weet welk model dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tayf4adhOqNPLtR-voqL44IwDLA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ji7TMdJYhFN4SIaPraJmVpZO.gif?f=fotoalbum_large

• zwollie
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:27:
[...]

[...]

Ja, dat het een UKV vat zou zijn is slechts een aanname van mij omdat hij er qua afmetingen en uiterlijk op lijkt als ik de plaatjes zie op de Nibe site. Het zal dus een boiler vat zijn met een andere naam, ik kan echter echt nergens een naam of typenummer ontdekken op het ding.

[Afbeelding]
de meest rechtse vat op onderstaand plaatje is een UKV20-220. Lijkt er inderdaad wel aardig op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KUdd45HWxBKW8LsD0vTri9KVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f10hrz7UxEcxls7WvQ1RK0lH.jpg?f=fotoalbum_large

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
[...]

[Afbeelding]
Ik lees mijn SMO40 uit middels nibeGW en home assistant. Dit bordje werkt met wifi, dus is het geen probleem dat er geen netwerkkabel is.
Bijkomend voordeel is dat je ook nog parameters op afstand aan kan passen zonder te betalen voor MyUplink.

Zie: Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Als je een RMU hebt, dan zit deze op dezelfde plek aangesloten op de AA3-X4. Je kunt de NIBEGW gewoon erbij prikken.

• wickydude
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:27:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Serienummerplaatje zit als het goed is bij een van de onderste aansluitingen, de retour naar de wp.

• wickydude
Als het een boilervat is zijn er twee dikke leidingen 28 of 32mm vanaf de wp en nog twee dunnere leidingen extra, waarschijnlijk 15mm, voor koud water in en warm water uit. Die zie ik niet zo gauw.
Een buffer is met twee of met vier dikkere leidingen aangesloten, afhankelijk van de inrichting van het systeem.
Als het een buffervat is kun je niets aan de temperatuur instellen.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18
[...]

[Afbeelding]
Bij mijn SMO40 zit er een ethernet aansluiting op. Deze staat te koop vanwege overstap op een SMO S40. Ik heb ethernet nooit gebruikt omdat ik nibegw met home assistant gebruikte. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez9wA5mqcF1NOMO44FjCMAq7FBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt7Y4ET3RFkIzY4XLWAZaVaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WPGIbOqltIx4LDzypgVWMjEFzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sK1yWFf3HRR5TupOzRA6st1O.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• wickydude
wickydude schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:38:
Vandaag 3.3kWh voor het stukje 52 tot 60gr. Beter.

• Knowbody
@kazuka velen hier tekenen ervoor, als je energiekosten deze maand 25 euro zijn geweest.

Niets veranderen !!

• RedGolf
Deze begrijp ik niet. Bij Zonneplan heb ik deze maand €0,25 betaald per kWh. Dat zou betekenen dat je ca 100kWh hebt verbruikt?!? ruim 3kWh per dag. Dat verbruik ik per dag alleen aan warmwater? Het bruto verbruik van mijn warmtepomp (S2125-12, gemeten met kWh meter) deze maand ligt op 625kWh in een na geïsoleerde 2/1 kap woning uit 1966 met aanbouw.

Mijn 300liter boiler hou ik op 55 graden omdat ik een bad heb waar zeker 200 liter water in gaat.

Mijn bruto verbruik van de woning als geheel bedraagt 850kWh volgens Zonneplan en daar betaal ik ca €206,- voor. Zonder mijn zonnepanelen zou dat 100kWh meer zijn geweest.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:07
[...]

Of steek er een USB stick in en zet logging aan. Dan krijg je een CSV met alle variabelen. Er zit ook ergens een kolom in voor de heater.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

RedGolf schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:13:
[...]

Deze begrijp ik niet. Bij Zonneplan heb ik deze maand €0,25 betaald per kWh. Dat zou betekenen dat je ca 100kWh hebt verbruikt?!? ruim 3kWh per dag. Dat verbruik ik per dag alleen aan warmwater? Het bruto verbruik van mijn warmtepomp (S2125-12, gemeten met kWh meter) deze maand ligt op 625kWh in een na geïsoleerde 2/1 kap woning uit 1966 met aanbouw.

Mijn 300liter boiler hou ik op 55 graden omdat ik een bad heb waar zeker 200 liter water in gaat.

Mijn bruto verbruik van de woning als geheel bedraagt 850kWh volgens Zonneplan en daar betaal ik ca €206,- voor. Zonder mijn zonnepanelen zou dat 100kWh meer zijn geweest.
De Nexus batterij dekt het verbruik van de WP voor een stevig gedeelte af. En gezien de Nexus oplaad tegen goedkopere onbalans tarieven en niet epex tarieven kom ik deze maand uit op dat bedrag.

• RedGolf
kazuka schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:26:
[...]
De Nexus batterij dekt het verbruik van de WP voor een stevig gedeelte af. En gezien de Nexus oplaad tegen goedkopere onbalans tarieven en niet epex tarieven kom ik deze maand uit op dat bedrag.
Dan is hij lekker bezig geweest! Wat is de capaciteit van de batterij?
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste