NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-05 09:49
Knowbody schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Dit is normaal gedrag. Het wordt dan defrost genoemd maar dat is het niet. Bij een continue run doet de regeling in de buitenunit ook een 'defrost' elke 2,5 a 3 uur. Dat heeft te maken met het smeermiddel dat in het koelgas zit.
In de firmware is een flow diagram ingebakken waarmee het defrosten wordt bepaald.
Ah dat wist ik niet, leek mij zo kort dat die dan de eerste keer maar 40-45 minuten draait. Die 'defrost' na 2,5 á 3 uur zie ik ook regelmatig :) .
MarcKeulers schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Hoi @thijsbov , zoals @Knowbody beschreven heeft is dit normaal gedrag (geen defrost). Ik zie het bij mij ook, in de lente als mijn systeem nog actief is vul ik mijn verwarmingsvat (500 liter) met warm water door de GM op -60 te zetten en elke 5 minuten te verversen (Modbus). Het vat wordt dan tot 48 graden verwarmd gedurende 6 uur of zo en vaak heb ik in het midden even een smeermiddel pauze van 15 minuten max. Daarna gaat de unit weer rustig verder …. Vandaag met het “ koudere weer “ is mijn unit weer actief, een run van 6 uur gehad en twee keer de smeermiddel pauze te zien in de bt16 grafiek :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoop dit helpt, heel normaal gedrag …
Dankjewel! Dus hoef er in principe niet wat mee te doen. :)

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-05 21:32
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:03:
Begin Juni moet ik mijn binnen installatie afbreken vanwege een verbouwing in de ruimte waar nu alles hangt. Er gaan namelijk nieuwe kasten en verdeling van deze ruimte komen waardoor ik eerst alles dien weg te halen en daarna opnieuw dien op te bouwen (doet de installateur natuurlijk).

Ik ben erg in overweging om mijn UKV100 weg te halen en er geen buffer meer tussen te zetten. Grootste reden is de ruimte die ik goed kan gebruiken maar ook omdat het vaak werd aangegeven deze niet perse nodig is bij voldoende buffer in de vloer.
Enige waar je wel even op moet letten, is dat de flow en temperatuur zonder buffer voldoende is om te ontdooien, anders gaat hij op het SWW ontdooien. Dan moet daarna het SWW weer opgewarmt en voor je het weet draait hij zichzelf vast. Bij de S-types lijkt er ook nog een random bug bij te zitten. Dat heb ik bij mij nog niet meegemaakt. Met een buffer heb je die ellenden minder snel.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:38

HRV

MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Ja verwacht je hier wel meer problemen zonder buffer?
Geen problemen, maar het kan zijn dat je bij koelen wel voordeel hebt van de extra capaciteit van het vat.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:22
MarcKeulers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:07:
[...]

@Knowbody ,

Allereerst dank voor de challenge, zo leer ik weer meer, ook meer over waarom ik dingen doe (die ik soms als gegeven aanneem ...)

Ik heb de run met de BT6 op de midden positie gedaan. Hierbij heb ik de luxe setting genomen die had ik zelf op 17 april gedaan met de onderste positie.
Onderste positie
BT7 -56 graden, BT5 - 54 graden BT6 - 52 graden
Middelste positie (nu BT5 onderin)
BT7 - 54 graden BT6 - 52 graden BT5 - 46 graden

Verder een dag BT6 op de midden positie gelaten  ... voor mij met een 500 liter NIBE vat levert dit op dat de BT6 en BT7 nagenoeg gelijk zijn (2 graden verschil) en je ziet dat BT5 (onderin) naar beneden gaat in temperatuur. Grafiek bijgesloten (start is wanneer ik de sensoren omgewisseld heb).
[Afbeelding]
In deze positie van BT6 ga je er dus vanuit dat de helft van je vat (tot een zekere temperatuur) genoeg warmte heeft (die je zelf bepaald, bijvoorbeeld 38 graden). Dit kan zeker werken ...

Voor mijn situatie zie ik niet in dat BT6 op de midden positie (veel) efficiënter werkt dan op de onderste positie. Ik zet veel tussen haakjes daar ik het niet gemeten heb en dit over een maand zou moeten uitproberen met vergelijkbare settings zoals ik die nu heb.

In mijn situatie is het douchen niet de doorslaggevende maatstaf voor de warmte die boven in het vat (BT7) hoort te zitten gedurende een dag, dat is de afwas :-( ... Helaas heb ik een 12 meter leiding van het vat naar mijn afwas punt door de kruipruimte ... ga ik lager zitten dan 40 graden op BT7 krijg ik commentaar tijdens de afwas...over douchen nooit klachten gehad ;-), de douche is 2 meter verderop van het vat ...

Ik heb de temperatuur waarbij BT6 de SWW moet laten aanspringen op 33 graden staan, dan is BT7 rond de 40~42 graden. Die run wordt in de winter (november-februari) rond 01:00 uur gedaan en de rest van het seizoen rond 12 uur 's middags (zonne/batterijkracht). Ik verwarm tot 42 graden BT6, dan is BT7 48. Dit kost mij ~2kwh. Er is een Legionella run en normaal ~4 SWW runs (legionella run telt voor 2 dagen en een dag niet afwassen is ook twee dagen). Gedurende de verdere tijd geen mogelijkheid om via de buitenunit warm water te maken.

Waarom doe ik dit? Voornamelijk door de winter gedreven. De koudste periode hier is van 4 tot 10 uur 's ochtends in de winter, dan wil ik geen SWW run hebben die de verwarmings run onderbreekt (SWW heeft prio). Onderbreking van de verwarmingsrun leidt tot lagere DM wat vaak dan tot hoger verbruik van de buitenunit leidt ...Verder wil ik de SWW run zo kort mogelijk, dus als hij de verwarmingsrun om 01:00 onderbreekt dan graag zo kort mogelijk (nu ~40 minuten). Doordat ik 500 liter heb kan ik een dag doorkomen met de huidige temperatuur settings en een keer verwarmen. Heb ik meer warmte nodig omdat bezoek overblijft dan ergens in de middag een temporary luxe initiëren en we hebben 10 graden erbij (52 onderin). Die situatie gebeurt 2-3 keer per jaar ...

Ik ben ervan overtuigd dat ik dit geheel ook met BT6 in het midden kan bereiken met andere parameters, maar vooralsnog zie ik daar niet het voordeel van in daar ik nu de controle heb over het hele vat en bij het midden alleen over de bovenste gedeelte.

Als er 10 liter warm water uit een vat van 500 liter gaat en er komt 10 liter 10 graden water bij heeft dat minder temperatuurverlaging tot gevolg dan bij een 120, 180 of 300 liter vat. Dat effect , zie ik zeker in, kan bij de kleinere vaten tot onwenselijke situaties leiden (je kunt nog douchen maar er wordt al weer warm water aangemaakt) afhankelijk van je instellingen.

Al met al weer een leuke leerzame oefening waarbij blijkt dat NIBE wel een heel uitgebreid systeem heeft waarbij vele smaken tot zijn recht komen ... hopelijk kunnen anderen hier ook van profiteren ...
Top!

De essentie zit in de laatste alinea. Mooi dat het dan inderdaad prima voor je werkt (door oa het kiezen van de juiste getallen voor BT6 en BT7) en je hebt dat goed onderbouwd en goed werkend.

SWW kan inderdaad behoorlijk de graadminuten verpesten in de winter (GM's al geplaagd door defrosten) met nog meer nadelige gevolgen. Met behulp van schema's en andere truukjes proberen we het zo in te richten dat het comfort goed blijft en de efficiëntie van het totale systeem zo goed mogelijk blijft.

Zomers is het een no-brainer dan is er toch teveel PV stroom dus mag het vat z'n 'gang gaan'.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Klopt maar dit gaat in de nieuwe kast weer net zo netjes terug komen enkel dan waarschijnlijk zonder UVK. Ik ben gewoon bang dat als ik deze weghaal het niet meer zo top draait als het nu sinds deze winter gegaan is, maar volgens mij hoef ik daar niet bang voor te zijn.
Ok! Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 10-05-2026 23:03 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:48
LangeFries schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Enige waar je wel even op moet letten, is dat de flow en temperatuur zonder buffer voldoende is om te ontdooien, anders gaat hij op het SWW ontdooien. Dan moet daarna het SWW weer opgewarmt en voor je het weet draait hij zichzelf vast. Bij de S-types lijkt er ook nog een random bug bij te zitten. Dat heb ik bij mij nog niet meegemaakt. Met een buffer heb je die ellenden minder snel.
Ik heb (nog) geen SWW via mijn WP. Dit gaat in de toekomst wel toegepast worden maar dit kan goed nog 5 jaar duren voordat we de gehele beneden badkamer aanpassen en het circuit kunnen omdraaien (CV hangt nog op de zolder die het warmwater voor nu nog doet). Dus stel dit gebeurt dan zou hij mijn ELK moeten inschakelen, al moet ik zeggen dat ik die al 3 jaar lang uit heb staan dus nog nooit nodig gehad.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• MvRtje
HRV schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Geen problemen, maar het kan zijn dat je bij koelen wel voordeel hebt van de extra capaciteit van het vat.
In koelmodus gaan mijn zones op de verdieping ook allemaal open, dan komt er ongeveer 90m2 extra bij.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• MvRtje
Zeker!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 12:23
MarcKeulers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:18:
[...]

@warsame , mooi zo’n element, ik heb er ook een en krijg de boiler van 500 liter met moeite boven de 65 graden door dat er bijna geen menging behalve warmte menging is, en die laatste is traag (warmte menging). Probeer eens uit tot welke temperatuur je kunt gaan op een mooie zonnige dag … je boiler kan tot de temperatuur die in de handleiding staat. Je leidingen zijn een ander “probleem”, indien van koper, dan geen probleem, kunststof, even navragen wat de max of veilige temp is, vaak kunnen ze even heel warm water hebben maar niet voor langere periodes. Mengkranen, ook hier weer handleiding, oude zijn vaak robuust … hoop dat het helpt … ik dacht het probleem ook te hebben totdat ik zag dat mijn 4,5 Kw element zichzelf uit zette …

Ook een goede is te kijken op het zonneboiler forum, die installaties bereiken over het algemeen heel hoge temperaturen …
@MarcKeulers Element is net klaar met verwarmen van het buffervat. Starttemperatuur was ongeveer 50 graden en het is opgewarmd tot ergens tussen 60 en 70 graden. De draaiknop van het element heeft geen exacte schaal, dus het blijft een schatting.
Starttijd was 08:40, eindtijd 11:40, totaal verbruik 3,8 kWh. Dit verwarmen is volledig gedaan met zonne‑overschot.

Wat me opviel: ondanks dat het elektrische element het buffervat tot ongeveer 70 graden heeft opgewarmd, laat de NIBE‑app geen hogere warmwatertemperatuur zien. De app blijft rond de 50 graden aangeven.

Wellicht is dit normaal bij een verswaterbuffervat. De NIBE meet waarschijnlijk alleen de tapwater‑temperatuur (via de platenwisselaar), niet de temperatuur van het buffervat zelf. De instelling voor tapwater in de SMO staat op 55 graden voor SWW, dus de app toont nooit de hogere buffervat‑temperatuur. Het buffervat is cv‑water en wordt niet weergegeven als warmwater in de app denk ik.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• warsame
wickydude schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:19:
Mijn zonneboiler in mijn oude huis ging tot 82 graden. Maar daar zat een mengventiel achter zodat er ongeveer 60gr water door de leidingen liep.

Dat zou ik eerder doen dan water van 80+ door de leidingen en kranen jagen.
Mijn verswatersysteem maakt het tapwater via de platenwisselaar. Ik ga ervan uit dat daar al een regeling op zit die de taptemperatuur begrenst tot ongeveer 50–55 graden. Voor de zekerheid heb ik de temperatuur van het elektrische element zelf ingesteld tussen ongeveer 60 en 70 graden, zodat het buffervat warmer kan worden zonder dat er te heet water richting de tappunten gaat.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:00
warsame schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
[...]

@MarcKeulers Element is net klaar met verwarmen van het buffervat. Starttemperatuur was ongeveer 50 graden en het is opgewarmd tot ergens tussen 60 en 70 graden. De draaiknop van het element heeft geen exacte schaal, dus het blijft een schatting.
Starttijd was 08:40, eindtijd 11:40, totaal verbruik 3,8 kWh. Dit verwarmen is volledig gedaan met zonne‑overschot.

Wat me opviel: ondanks dat het elektrische element het buffervat tot ongeveer 70 graden heeft opgewarmd, laat de NIBE‑app geen hogere warmwatertemperatuur zien. De app blijft rond de 50 graden aangeven.

Wellicht is dit normaal bij een verswaterbuffervat. De NIBE meet waarschijnlijk alleen de tapwater‑temperatuur (via de platenwisselaar), niet de temperatuur van het buffervat zelf. De instelling voor tapwater in de SMO staat op 55 graden voor SWW, dus de app toont nooit de hogere buffervat‑temperatuur. Het buffervat is cv‑water en wordt niet weergegeven als warmwater in de app denk ik.
@warsame , super, je schrijft dat de starttemperatuur ~50 was, hoe meet je die? Jouw voordeel met het hygiene vat is dat je zowel het warmwater voor de verwarming als de SWW verwarmt, dubbele plezier! Als je verwarming nu aanstaat kun je ook kijken wat je bt25 en/of BT71 doen, je zou daar een sprong in temperatuur in moeten zien… door de verwarming waterstroom krijg je ook een betere menging, super!

Ik heb je installatieschema niet meer voor ogen, kan zijn dat ik ergens mis ben … sorry!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
warsame schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Dat klopt. Nibe geeft alleen de temperaturen van de SWW boiler als die is aangesloten. Als je buffervat voor verwarming warmer gestookt is, zou je dat kunnen zien aan BT71 BT3 BT12 en BT63, mits de GP12 laadpomp draait.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• warsame
MarcKeulers schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:01:
[...]

@warsame , super, je schrijft dat de starttemperatuur ~50 was, hoe meet je die? Jouw voordeel met het hygiene vat is dat je zowel het warmwater voor de verwarming als de SWW verwarmt, dubbele plezier! Als je verwarming nu aanstaat kun je ook kijken wat je bt25 en/of BT71 doen, je zou daar een sprong in temperatuur in moeten zien… door de verwarming waterstroom krijg je ook een betere menging, super!

Ik heb je installatieschema niet meer voor ogen, kan zijn dat ik ergens mis ben … sorry!
@MarcKeulers Geeft niks. Voordat de ELK begon met verwarmen met het zonne‑overschot gaf de NIBE app een warmwatertemperatuur van 50 graden aan. Zowel BT25 als BT71 laten geen sprong zien wanneer ik terugkijk naar het moment dat het element het buffervat heeft opgewarmd.

• warsame
wickydude schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Dat klopt. Nibe geeft alleen de temperaturen van de SWW boiler als die is aangesloten. Als je buffervat voor verwarming warmer gestookt is, zou je dat kunnen zien aan BT71 BT3 BT12 en BT63, mits de GP12 laadpomp draait.
Ok dat verklaart. Bedankt

• yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:06
Mijn Nibe vvm-s320 met F2040 buitenunit is nu 3 jaar oud en de buitenunit is nog nooit schoongemaakt, hij ziet er wel netjes uit nog maar ik begreep dat dit eigenlijk elk jaar even moet.

Maar hoe zet ik de buitenunit uit? Niet direct met de hoofdschakelaar neem ik aan, is er een manier om het systeem netjes down te brengen? Of gewoon de binnenunit uitzetten via de gui/menu en dan daarna de buitenunit schakelaar hard om?

En is het nodig om de buitenpanelen er af te halen voor het schoonmaken? Ik heb een spuitbus gekocht met foam voor condensors.

• LangeFries
Het is goed als de ventilatorbladen ook schoongemaakt worden. Daarvoor moet je inderdaad de panelen loshalen en weer voorzichtig vastschroeven na afloop

• yajwacc
Dat zal wel lukken denk ik, ik maak me meer zorgen over hoe ik de buitenunit afschakel. Ik neem aan eerst de binnenbunit netjes uitzetten, even wachten en dan gewoon de buitenunit met de buitenschakelaar ook uit?

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:17
@yajwacc

Druk éénmaal lang op de Aan/Uit-knop van je binnenunit.

Een keuzemenu verschijnt met o.a: Uitschakelen. (i.i.g. bij de SMO S40 binnenunit)

Daarna de werkschakelaar van de buitenunit.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• yajwacc
Top, thanks!

Van binnen zag alles er gezien vanaf de bovenkant keurig uit, ik heb de zijpanelen er dan ook niet afgehaald. Alleen de lamellen ingespoten met een foam voor condensors en wat spinrag weggehaald, en de buitenkant en de fan zelf een licht sopje. We zijn hiet al sinds eind oktober met de tuin bezig, ophogen, veel zand en veel wind, ik had verwacht dat het apparaat redelijk vol met zand gewaaid zou zijn, maar dat viel dus allemaal reuze mee.

Maar afgezien van DHZ schoonmaak zoals dit, is er daarnaast nog speciaal onderhoud nodig van een installateur? Ook voor de binnenunit?

[ Voor 96% gewijzigd door yajwacc op 16-05-2026 11:22 ]

• LangeFries
@yajwacc Je kunt het vuilfilter nog even schoonmaken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Als de COP nog goed is dan is er verder niks te doen. Je kunt even de draaiuren e.d. opschrijven, zodat je eventuele afwijkingen later beter kunt zien.

[ Voor 45% gewijzigd door LangeFries op 17-05-2026 21:19 ]

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 11:33
macbelly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Door het verschil tussen start verwarmen en start koelen groter dan 2C te maken voorkom je ook snelle wisselingen tussen verwarmen en koelen. Voor een nieuw huis met energielabel A+++ lijkt me een start verwarmen temperatuur van 13C een mooi begin om mee te experimenteren.

In mijn S1255 b/w wp kan ik verschillende filtertijden voor verwarmen (15C/24u) en koelen (20C/2u) kiezen. Hiermee kun je ook voorkomen dat de modi te snel wisselen. Die optie is er bij jou niet?

Mijn ervaring is ook dat het in het voor- en naseizoen lastig is om alles automatisch te laten verlopen en toch geen comfort-irritaties te krijgen (net te warm of te kil). Blijven experimenteren en af en toe een beetje handmatig bijregelen.

Tot slot ... als je echt volop zon hebt op een groot raam dan is het maar de vraag of je w/w wp het kan bolwerken in de zomer. Zonwering buiten houdt dan de warmte effectiever tegen terwijl je in de winter wel het voordeel houdt van zoninval. Het overmatig opwarmen van moderne optimaal geïsoleerde huizen is geen nieuw verschijnsel meer.
Staan de instellingen zo goed, voor een koele huis? Komend weekend wordt het 28 graden dus ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik twijfel of ik de RMU als sensor moet gebruiken voor het koelen, of alleen de buitentemperatuur (dus gemiddeld over 2 uur 19 graden) dat hij koelt op basis van buiten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tJvC6l1jI4cc9PGGDlYXLwvdrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dqOZOTv3DyeVkKBnxUEjXyML.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0QlLY_aS6zCtoxpmqvkqG2ndTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1GDECrCjVczfWP5TjRuq3vB1.png?f=user_large

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kayano55 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Staan de instellingen zo goed, voor een koele huis? Komend weekend wordt het 28 graden dus ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik twijfel of ik de RMU als sensor moet gebruiken voor het koelen, of alleen de buitentemperatuur (dus gemiddeld over 2 uur 19 graden) dat hij koelt op basis van buiten temperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me een goede start.

Zelf gebruik ik de binnenthermostaat (BT50) alleen voor luchtvochtigheid. De aanvoertemperatuur die uit de warmtepomp komt wordt enkel en alleen bepaald door de buitentemperatuur (BT1). Mijn vloerverwarming is te traag om met een binnenthermostaat te werken (Nibe geeft dat zelf ook aan dat een binnenthermostaat mogelijk niet geschikt is voor het regelen van je temperatuur als je vloerverwarming hebt).

Ik heb geen ervaring met de Machine Learning/AI van de RMU S40 als ik de binnenthermostaat wel inschakel voor het regelen van de temperatuur.

Succes/sterkte komend weekend!

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00
Firmware 4.11.5 voor NIBE S-series is sinds 19-05-2026 beschikbaar:

ADDED
• Support for SunSpec 700 series PV inverters.
• S735C: A menu selection in menu 7.1.7.6 for maximum extract air temperature.
• Modbus TCP/IP register (6064) for hot water charging method.(menu 7.1.1.2)
• S735/S735C: BP9 and BP8 dew values to myUplink PRO history.
• SMO S40: Manual hot water charge power control for connected heat pumps.
• Possibility of wifi password up to 45 characters when connecting to router
• S735: DEW S43 and DWS are now available in accessory menu

CHANGES
• Optimized communication with external accessories.
• Improved information for units blocked by power limitation.
• Improved communication with Solar PV inverters via Modbus TCP/IP.
• The row for external adjustment has been removed in menu 3.1.3 if external adjustment is not used.
• Fixed an issue where several Modbus TCP/IP registers missing from export of registers in menu 7.5.9.
• With ground source slave: Fixed an issue where an incorrect version number was shown on myUplink for connected ground source heat pumps.
• AWHP: Fixed an issue where Silent mode could be missing from Mode settings.
• S1155-25: Fixed an issue where BP8 dew temperature showed an incorrect temperature in menu 3.1.7.
• ERS S10/20/30: Fixed an issue in the ERS accessory with the bypass valve in cooling recovery mode.
• Fixed issue where the display crashed when a language with Cyrillic letters was selected.
• Fixed issue causing low brine out alarm with HPAC accessory in Hotwater mode
• S735: Fixed an issue where SAM fan speed was not working correctly when OEK is installed.
• S735: Improved functionality for preheating compressor to avoid alarm due to long run time (562)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Biggles
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:38
Net deze update geïnstalleerd en wat me opvalt is dat het vermogen van de zonnepanelen nu op hetbthuisscherm op 0,0 blijven staan. In menu 3.1.11.8 PV zonlicht staat geproduceerd vermogen ook op 0 en capaciteit geeft wel na een refresh de juiste waarde van dat moment. Heb de solaredge via de mod/tcp lopen en deed het prima. Net gecontroleerd in de smo s40 en daar staat alles nog netjes zoals het zou moeten. Ook RMU geeft nu 0 aan.

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05 13:37
Ik heb gisteren de laatste firmware geïnstalleerd op mijn SMO S40 en er zijn mij een paar dingetjes opgevallen: toen ik mijn systeem wilde forceren sprong de noodverwarming aan om extra warmwater te maken. Dit kun je makkelijk in de app uitzetten. Daarnaast geeft het uitlezen van een aantal parameters via Modbus problemen o.a. pompsnelheid en graadminuten. Ik heb me er nog niet in verdiept.

Dus check even de juiste werking van e.a.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Knowbody
Koeling is aangesproken.

LP alarm. Settings bekeken filtertijd koeling stond nog op 0 ipv 24. Start koeling bij buitentemperatuur 25 gr.

De GP12 snelheid op automatisch (en ook de modus op Auto, immers deze springt na elke update vrolijk weer op intermitterend)

Korte runs, want tikt de 18 graden aan en mag daar 2 graden onder komen (nieuwe setting in 7.1.7.5). Niet wenselijk.

Meer mensen last van? Verhoog dan de pompsnelheid van de vloer want hij gaat te snel terug naar een te lage flow. Ik heb het hier op handmatig gezet, 35%. Dat is ongeveer 20 lpm en past goed bij de specificaties van de warmtepomp. Jammer dat die pompsnelheid niet goed gestuurd wordt.

Nibe snapt het nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 23-05-2026 15:01 ]

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05 13:37
Knowbody schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:55:

men gaat niet zorgvuldig om met de instelling zoals deze waren. Dat was een half jaar geleden ook al zo met het aantal bedrijfsuren. Dit is nooit gecorrigeerd. Vanuit mijn eigen log weet ik wat het was voor die update, maar anders zou er niets van kloppen.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:38

HRV

Knowbody schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:55:
Koeling is aangesproken.

LP alarm. Settings bekeken filtertijd koeling stond nog op 0 ipv 24. Start koeling bij buitentemperatuur 25 gr.

De GP12 snelheid op automatisch (en ook de modus op Auto, immers deze springt na elke update vrolijk weer op intermitterend)

Korte runs, want tikt de 18 graden aan en mag daar 2 graden onder komen (nieuwe setting in 7.1.7.5). Niet wenselijk.

Meer mensen last van? Verhoog dan de pompsnelheid van de vloer want hij gaat te snel terug naar een te lage flow. Ik heb het hier op handmatig gezet, 35%. Dat is ongeveer 20 lpm en past goed bij de specificaties van de warmtepomp. Jammer dat die pompsnelheid niet goed gestuurd wordt.

Ik kan in 7.1.2.3.1 geen auto meer selecteren voor de laadpomp bij koeling.

Staat op intermitterend maar er is geen andere optie beschikbaar.

In de nacht een drietal runs van een klein uurtje
Overdag continu koelen. Nu al 8,5 uur aan een stuk
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste