MarcKeulers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:07:
[...]
@
Knowbody ,
Allereerst dank voor de challenge, zo leer ik weer meer, ook meer over waarom ik dingen doe (die ik soms als gegeven aanneem ...)
Ik heb de run met de BT6 op de midden positie gedaan. Hierbij heb ik de luxe setting genomen die had ik zelf op 17 april gedaan met de onderste positie.
Onderste positie
BT7 -56 graden, BT5 - 54 graden BT6 - 52 graden
Middelste positie (nu BT5 onderin)
BT7 - 54 graden BT6 - 52 graden BT5 - 46 graden
Verder een dag BT6 op de midden positie gelaten ... voor mij met een 500 liter NIBE vat levert dit op dat de BT6 en BT7 nagenoeg gelijk zijn (2 graden verschil) en je ziet dat BT5 (onderin) naar beneden gaat in temperatuur. Grafiek bijgesloten (start is wanneer ik de sensoren omgewisseld heb).
[Afbeelding]
In deze positie van BT6 ga je er dus vanuit dat de helft van je vat (tot een zekere temperatuur) genoeg warmte heeft (die je zelf bepaald, bijvoorbeeld 38 graden). Dit kan zeker werken ...
Voor mijn situatie zie ik niet in dat BT6 op de midden positie (veel) efficiënter werkt dan op de onderste positie. Ik zet veel tussen haakjes daar ik het niet gemeten heb en dit over een maand zou moeten uitproberen met vergelijkbare settings zoals ik die nu heb.
In mijn situatie is het douchen niet de doorslaggevende maatstaf voor de warmte die boven in het vat (BT7) hoort te zitten gedurende een dag, dat is de afwas

... Helaas heb ik een 12 meter leiding van het vat naar mijn afwas punt door de kruipruimte ... ga ik lager zitten dan 40 graden op BT7 krijg ik commentaar tijdens de afwas...over douchen nooit klachten gehad ;-), de douche is 2 meter verderop van het vat ...
Ik heb de temperatuur waarbij BT6 de SWW moet laten aanspringen op 33 graden staan, dan is BT7 rond de 40~42 graden. Die run wordt in de winter (november-februari) rond 01:00 uur gedaan en de rest van het seizoen rond 12 uur 's middags (zonne/batterijkracht). Ik verwarm tot 42 graden BT6, dan is BT7 48. Dit kost mij ~2kwh. Er is een Legionella run en normaal ~4 SWW runs (legionella run telt voor 2 dagen en een dag niet afwassen is ook twee dagen). Gedurende de verdere tijd geen mogelijkheid om via de buitenunit warm water te maken.
Waarom doe ik dit? Voornamelijk door de winter gedreven. De koudste periode hier is van 4 tot 10 uur 's ochtends in de winter, dan wil ik geen SWW run hebben die de verwarmings run onderbreekt (SWW heeft prio). Onderbreking van de verwarmingsrun leidt tot lagere DM wat vaak dan tot hoger verbruik van de buitenunit leidt ...Verder wil ik de SWW run zo kort mogelijk, dus als hij de verwarmingsrun om 01:00 onderbreekt dan graag zo kort mogelijk (nu ~40 minuten). Doordat ik 500 liter heb kan ik een dag doorkomen met de huidige temperatuur settings en een keer verwarmen. Heb ik meer warmte nodig omdat bezoek overblijft dan ergens in de middag een temporary luxe initiëren en we hebben 10 graden erbij (52 onderin). Die situatie gebeurt 2-3 keer per jaar ...
Ik ben ervan overtuigd dat ik dit geheel ook met BT6 in het midden kan bereiken met andere parameters, maar vooralsnog zie ik daar niet het voordeel van in daar ik nu de controle heb over het hele vat en bij het midden alleen over de bovenste gedeelte.
Als er 10 liter warm water uit een vat van 500 liter gaat en er komt 10 liter 10 graden water bij heeft dat minder temperatuurverlaging tot gevolg dan bij een 120, 180 of 300 liter vat. Dat effect , zie ik zeker in, kan bij de kleinere vaten tot onwenselijke situaties leiden (je kunt nog douchen maar er wordt al weer warm water aangemaakt) afhankelijk van je instellingen.
Al met al weer een leuke leerzame oefening waarbij blijkt dat NIBE wel een heel uitgebreid systeem heeft waarbij vele smaken tot zijn recht komen ... hopelijk kunnen anderen hier ook van profiteren ...