NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:22:
Ter vergelijking: bij mij staat start koelen op 25, curve op 18 graden en min. aanvoer op 13. GM op 100.

Tussen de runs door is de retour circa 20 a 21 graden.

Dan krijg ik nu dit:[Afbeelding]

Retour uit de vloer is 16.6, dus condens zou op de vloer nog niet moeten optreden.
Dit is vergelijkbaar met wat ik krijg als ik ook dat zou aanhouden. Enkel die retour red ik zeker niet, mijn retour blijft tussen 19 en 20 graden (op BT3 en BT71). Jij krijgt geen condens? Tegels?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
PVC. Voelt fris, maar krijg geen natte voeten.

leidingen liggen overigens niet diep, achteraf ingefreesd, 1990 huis dus minder massa dan bij een nieuwbouw huis met een dekvloer over de vvw heen.

[ Voor 62% gewijzigd door wickydude op 19-06-2026 13:31 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Overigens gaan de GM niet helemaal naar nul, hij stopt al met koelen als die rond de 20 zitten. zal wel ergens tegen een limiet aan lopen nog.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Geldt die 1.30.5 naar <18 alleen voor de SMO? Ik kan bij mijn VVM S320 hem namelijk nog steeds niet onder de 18 zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:29:
PVC. Voelt fris, maar krijg geen natte voeten.

leidingen liggen overigens niet diep, achteraf ingefreesd, 1990 huis dus minder massa dan bij een nieuwbouw huis met een dekvloer over de vvw heen.
Hier tegels en ook goed fris én (nog) geen vocht. Ik test het even uit met deze instellingen.
Ah ja dat zal het verschil wel zijn, hier nieuwbouw standaarden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
Ik denk dat mijn systeem pendelt omdat de pomp snelheid te hoog is als hij gaat koelen 56% waardoor de retour snel afkoelt en dan denk ik ben klaar compressor uit.

Ik kan aleen 5.1.11 niet vinden in het menu ik heb een nibe ba svm

  • Youkali
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-06 18:20
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn Nibe warmtepomp (L/W SMO S40) heeft veel problemen. De installateur is nogal uit de bocht gevlogen. Er komt een onderzoek en vandaaruit verder.
Nu heb ik een probleem wat ik nogal eng vind.

De buitenunit staat op het platte dak, bevestigd aan de schoorsteenmuur. Garantie voor geluidsoverlast weet ik nu. De installateur had buitenunit eerst los op het dak, en vond zichzelf erg coulant dat hij deze heeft verplaatst naar de schoorsteenmuur.
Echter, jammer maar helaas, de buitensensor kijkt nu naar het westen.

Gisterenavond om 7 uur mat de buitensensor 43,9 °C !
Volgens Buienradar was het 32 en Tibber vond 33,7

Omdat Nibe werkt met Graadminuten (= berekende aanvoertemperatuur minus gemeten aanvoertemperatuur (?BT25). Dit wordt telkens bij elkaar opgeteld en wanneer het totaal min 60 of hoger is dan gaat de compressor aan. Wanneer waarde graadminuten = 0 dan schakelt compressor uit. (info uit video Nibe)

Okay, volgens mij komt de berekende aanvoertemperatuur uit de stooklijn. Deze is bij mij altijd 30 °C. Het lukt me niet dit te veranderen.

De gemeten aanvoertemp is lijkt me de temperatuur van de sensor BT25 (geen idee waar die zit ik gok de aanvoerleiding, deze is nu ijskoud)

Waar de temperatuur BT1 wordt gebruikt weet ik niet

De graadminuten liepen op tot 430

De buitenunit pendelde als een gek, het grafiekje ziet er uit als een fijne stofkam. Ook maakt de buitenunit erg veel herrie, overdag is dat te doen maar 's nachts heel vervelend.

Het liefst zou ik het systeem uitzetten. Ik kan zonder koeling en ook wel even zonder warm water. De max temperaturen blijven voorlopig nog wel a boven de 30 °C. Het uitzetten wordt overal afgeraden. Maar het heftige pendelen van de compressor is ook niet goed voor het systeem.

Wat is volgens jullie de beste optie? Hoe kan dit hanteerbaar te maken. Een oplossing is de buitensensor naar het noorden laten kijken maar dat kan nog wel even duren. De installateur komt echt niet dus dat kun je wel vergeten

Ohja, ik heb geen kennis. Ik ken wat woordjes en zoek dan hier of in de handleidingen op wat en hoe. De consequenties van bepaalde acties overzien kan ik niet, daarvoor heb ik onvoldoende kennis

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
B1 is de sensor waar de hele regeling zijn sturing op baseert (evt met filtertijd).

Numero uno is die sensor verplaatsen naar Noord, het liefst zonder dat die ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat zon kan krijgen. En als het even kan niet boven een plat dak wat de hele dag opwarmt zodat die sensor toch nog indirect opwarmt.

Maar dat hangt van je mogelijkheden af.


Check dan je settings voor koelen. Start koelen op 25, gm op 100, omschakel temperatuur op iets van 23. S40 heeft smart mode, staat die ingeschakeld?

En als je koelen minder belangrijk vindt dan geluid, dan kun je de regeling op handmatig zetten ipv auto, en koelen uitschakelen terwijl je warmwater ingeschakeld laat.

Menu nummers weet ik niet, geen s40 hier.

Hoop dat het wat helpt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Youkali
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-06 18:20
goed punt @wickydude , plat dak heeft idd alom zon

ik heb een menu gezien voor graadminuten, maar dat zit in het installateursdeel (menu 7) daar kom ik liever niet aan.

Smart mode, nee, ben al blij als ie simpel werkt ;-)
Ja, weet het is kostenbesparend, werken met lage tarieven.

Handmatig instellen moet lukken. Ga ik naar kijken.
Staat nu auto
Menu 4.1 ; handmatig aangezet. alles uitgevinkt behalve Compressor.
Die stopte ook met razen na 1 minuut
Bij vraag naar warm water (is ingesteld tussen 12 en 16 uur) zal het wel starten neem ik aan. Morgen op letten.

Heerlijk rust!
Blij mee, dank

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
Kan je niet gewoon een programma maken dat hij aleen overdag warm water mag maken? Dit kan ook met koelen teminste bij de ba svm 20-200

  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:53
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:17:
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:05:
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:17:
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )
In de geschiedenis grafiek van BT25 aanvoer temperatuur moet je kunnen zien dat hij periodiek koud water aanvoert. Moet je ook met de blote voeten kunnen voelen ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:53
wickydude schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:09:
[...]

In de geschiedenis grafiek van BT25 aanvoer temperatuur moet je kunnen zien dat hij periodiek koud water aanvoert. Moet je ook met de blote voeten kunnen voelen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrcWOzOZ7UMDCFIRdF0hgu57IcA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yVSdRIVcFZRylOXoqq4IcjEo.png?f=fotoalbum_large

Vanaf gisterenavond 21.00 uur geen grafieklijn!

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Lijkt er op dat er niet gekoeld wordt inderdaad.

Even goed je instellingen controleren , kun je misschien dit documentje voor gebruiken, regeling is hetzelfde als het goed is. https://headless.nibe.eu/download/18.470e436e196f70c9e6dc97/1749629046086/Instellen%20koeling%20NIBE%20S1145,%20S1245,%20S1155%20en%20S1255.pdf

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:53
wickydude schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:25:
Lijkt er op dat er niet gekoeld wordt inderdaad.

Even goed je instellingen controleren , kun je misschien dit documentje voor gebruiken, regeling is hetzelfde als het goed is. https://headless.nibe.eu/download/18.470e436e196f70c9e6dc97/1749629046086/Instellen%20koeling%20NIBE%20S1145,%20S1245,%20S1155%20en%20S1255.pdf
Super bedankt, direct geraadpleegd en instellingen aangepast. Nu afwachten. 😀

PieterH


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik zie daar wel in dat de waarde in 1.30.5 niet goed is. Die minimale aanvoer moet altijd lager liggen dan de waarde in de curve, anders kunnen de graadminuten niet teruglopen en loopt de boel meteen tegen de limiet aan.. Zet die op 13 of 14.

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 22-06-2026 10:19 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • flipkees22
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Hier zit ik ook mee te spelen nu maar handmatig de pomp met koelen op 55% gezet maar dit is bij elk huis anders moet je mee spelen. Via de app kan je meer info zien en ik heb het via home assistent draaien maar is best ingewikkeld

  • darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:29
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Er even vanuitgaanda dat dit met een SMO 40 is.
zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Ik vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u.

Als stapverschil niet aangepast wordt, dan krijg je het gedrag zoals je beschrijft.

  • flipkees22
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
darasta schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:46:
[...]


Er even vanuitgaanda dat dit met een SMO 40 is.
zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Ik vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u.

Als stapverschil niet aangepast wordt, dan krijg je het gedrag zoals je beschrijft.
Is inderdaad SMO 40. Ik heb in menu 1.9.5 alleen niet de mogelijkheid om het stapsverschil in te stellen.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
Jessy007 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Hier zit ik ook mee te spelen nu maar handmatig de pomp met koelen op 55% gezet maar dit is bij elk huis anders moet je mee spelen. Via de app kan je meer info zien en ik heb het via home assistent draaien maar is best ingewikkeld
Juist doordat je afwijkt van de startwaarde 30 GM neemt de kans toe dat de aanvoertemperatuur op de grens komt. Je schiet in eigen voet want het doel van lange runs wordt niet bereikt.


Mogelijk kun je de grenswaarde lager zetten dan 18.


Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.


Te grote warmtepompen en niet echt superwarme vloeren zijn ook een goede combinatie voor korte runs.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
Knowbody schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:22:
[...]

Juist doordat je afwijkt van de startwaarde 30 GM neemt de kans toe dat de aanvoertemperatuur op de grens komt. Je schiet in eigen voet want het doel van lange runs wordt niet bereikt.


Mogelijk kun je de grenswaarde lager zetten dan 18.


Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.


Te grote warmtepompen en niet echt superwarme vloeren zijn ook een goede combinatie voor korte runs.
Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-jMn_BA0Shs3hDEy-_nm3MTvGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCP0KgfyoRHQP2UpNb9FXqCH.png?f=fotoalbum_large

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

[Afbeelding]
Heb jij SPA actief?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
Ja Volgensmij op 3 van de 10 staan ik ben nu niet thuis dus weet het niet 100% zeker. Is dit een probleem?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik had mooie runs maar nu er weinig koel vraag is gaat hij pendelen. Ik had hem op auto maar dat pendeld hij nog meer. Ik weet nu even niet wat ik nog kan doen

[Afbeelding]
Hoe staat je "Start koelen" temperatuur? Lager dan 24 of 25 graden is niet zinvol.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
wickydude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe staat je "Start koelen" temperatuur? Lager dan 24 of 25 graden is niet zinvol.
22 graden. Hij koelt goed maar de pomp staat op handmatig 55% mechien dat hij savonds zijn koeling niet kwijt kan in de vloer

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
flipkees22 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:53:
Ik heb vanuit nieuwbouwwoning uit 2026 ook een ba svm 20-200 die kan koelen.

Om lange runs te maken heb ik de graadminuten op 100 gezet. Deze worden bij het koelen afgebouwd tot 70 GM en daarna stopt de wp met koelen en lopen de GM weer op naar 100 en begint hij opnieuw. Weet iemand hoe ik deze kan later afbouwen naar 0?

Hoe hebben jullie de flow in de verdeler ingesteld? Op de verdeler boven is deze bij mij op basis van verwarmen afgesteld door de installateur. Alleen zie ik bij het koelen dat sommige leidingen meer flow hebben dan andere, en daardoor is de vloer op sommige plekken minder koel dan andere
Voor je verdeler zou het niet uit moeten maken of je verwarmt of koelt. Misschien is het verschil nu iets meer voelbaar, maar dat zal er ook zijn als je verwarmt.

Waarschijnlijk loopt de wp ergens tegen een limiet aan. Dat kan de minimale aanvoertemperatuur instelling zijn, of de delta-T.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:05:
[...]

22 graden. Hij koelt goed maar de pomp staat op handmatig 55% mechien dat hij savonds zijn koeling niet kwijt kan in de vloer
Dat is niet misschien. dat is zeker :P

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Ja Volgensmij op 3 van de 10 staan ik ben nu niet thuis dus weet het niet 100% zeker. Is dit een probleem?
Ik heb makkelijk praten omdat ik een 36kWh batterij heb, maar deze gaf bij mij wel de meeste problemen. Wat hij namelijk dan doet is bij goedkopere stroom lagere temperatuur erin, en in de avond bij duurdere stroom een tijd of niks of juist hogere temperaturen erin. Daar werkt koelen te traag voor en gaat het niet werken naar mijn mening.

Wat ik zelf nu zelf aan het testen ben is SPA uit, minimale aanvoer 13 graden en stooklijn op 18 graden. De pomp op AUTO en op handmatige snelheid. Deze snelheid heb ik nu op 70% staan. Het draait nu al sinds gisteren 17:00 constant met graadminuten tussen de 80 en 90. Aanvoer was18 graden en retour is 19,8. De flow was naar mijn mening veel te laag op automatische stand, hij draaide constant op max 20/30% waardoor mijn retour altijd rond 21 bleef. Nu met pomp op 70% blijft het constant draaien en zit de retour op 19,8.

Ik heb net 5 minuten geleden de stooklijn naar 17 gezet, wil kijken of dit met condens ook goed gaat. Voor nu lijkt dit echt top te werken, SPA gaf de meeste problemen en de flow was gewoonweg te laag op auto stand.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb makkelijk praten omdat ik een 36kWh batterij heb, maar deze gaf bij mij wel de meeste problemen. Wat hij namelijk dan doet is bij goedkopere stroom lagere temperatuur erin, en in de avond bij duurdere stroom een tijd of niks of juist hogere temperaturen erin. Daar werkt koelen te traag voor en gaat het niet werken naar mijn mening.

Wat ik zelf nu zelf aan het testen ben is SPA uit, minimale aanvoer 13 graden en stooklijn op 18 graden. De pomp op AUTO en op handmatige snelheid. Deze snelheid heb ik nu op 70% staan. Het draait nu al sinds gisteren 17:00 constant met graadminuten tussen de 80 en 90. Aanvoer was18 graden en retour is 19,8. De flow was naar mijn mening veel te laag op automatische stand, hij draaide constant op max 20/30% waardoor mijn retour altijd rond 21 bleef. Nu met pomp op 70% blijft het constant draaien en zit de retour op 19,8.

Ik heb net 5 minuten geleden de stooklijn naar 17 gezet, wil kijken of dit met condens ook goed gaat. Voor nu lijkt dit echt top te werken, SPA gaf de meeste problemen en de flow was gewoonweg te laag op auto stand.
Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Nibe werkt met graadminuten. Die bouwen op en worden weggewerkt doordat er een verschil gecreeerd wordt tussen berekende aanvoertemperatuur (curve) en werkelijke aanvoertemperatuur. Bij verwarmen is de werkelijke Ta altijd hoger dan de curve, bij koelen moet die dus per definitie lager zijn, anders kunnen er geen graadminuten weggewerkt worden.

Zie die 18 (of bij jou dan 17) als een gemiddelde waar omheen geregeld wordt. wp uit --> Ta loopt op boven curve --> GM lopen op. Dan gaat de wp aan --> Ta gaat omlaag onder de curve --> GM lopen terug tot ... enzovoort

[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 23-06-2026 09:32 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.
Oke top ga ik proberen ps vrijdag krijg ik een 6kwh accu dus ook geen probleem met duren tarrieven meer.

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Oke top ga ik proberen ps vrijdag krijg ik een 6kwh accu dus ook geen probleem met duren tarrieven meer.
Als dit goed gaat draaien, twijfel ik zelf nog om er nog een schema op te gooien. Dat hij van 08:00 tot 19:00 mag koelen (bij zonopwekking) en en dan bijvoorbeeld na 00:00 zodra de stroompiek voorbij is. Maar hier moet ik nog even naar kijken op moment ik zeker weet dat dit goed werkt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:15
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Als dit goed gaat draaien, twijfel ik zelf nog om er nog een schema op te gooien. Dat hij van 08:00 tot 19:00 mag koelen (bij zonopwekking) en en dan bijvoorbeeld na 00:00 zodra de stroompiek voorbij is. Maar hier moet ik nog even naar kijken op moment ik zeker weet dat dit goed werkt.
Ga ik wel proberen ik draai al 3 dagen aanvoer 17 graden en is nu koel binnen onder dan 21.2 graden nu 😳 maar boven 25😭

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
Jessy007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Mooie informatie ja de auto heeft teweinig flow naar mijn mening ik snap aleen niet hoe mensen de wp naar de curve laten luisteren mijn wp gaat naar 16 graden als ik de minimale aanvoer tenminste op 16 zet, de curve is 17 graden ( ik heb dan nog geen condens in de warmere techniek ruimte.
Als je eerder vertrekt... Kom je vanzelf onder de 18.

Dat komt door je 22 graden ipv 25.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
MvRtje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Nou dit probleem had ik dus ook, en ik ben er achter dat als ik SPA uitzet, eigen stooklijn naar zeg even 17 graden zet op iedere buitentemperatuur en de minimale aanvoer naar 13 dan blijft deze constant 17 graden als aanvoer berekenen. Nu met de pomp handmatig op 70% lijkt het echt zoveel beter te gaan, ik ga het nu 24h testen of ik geen condens krijg. Kun jij dit misschien ook eens testen? Begin in ieder geval met het uit zetten van de SPA uit voor koelen.
Tropische dagen. Dan gaat het wel.

Maar daarna is het afwachten.


Bij mij gaat het perfect met lage flow.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:15

HRV

Knowbody schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:22:
[...]
Pomp moet op automatisch zodat hij ver terug kan toeren naar 1% om zo lang mogelijke runs te bereiken. Dat gaat geleidelijk. Hij hoort te starten met een hoge % waarde van GP12.
@Knowbody waarom is het gunstig als de pomp terug kan naar 1%?

Krijg je langere runs doordat je dan de retourtemperatuur hoger krijgt? (Want langzamer door de vloer heen, dus meer overdracht)

Maar als er zo weinig rondgepompt wordt, dan gaat aan de andere kant het koelen ook niet echt snel toch? Er wordt weinig kouder water de vloer ingepompt met 1%

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
HRV schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:14:
[...]

@Knowbody waarom is het gunstig als de pomp terug kan naar 1%?

Krijg je langere runs doordat je dan de retourtemperatuur hoger krijgt? (Want langzamer door de vloer heen, dus meer overdracht)

Maar als er zo weinig rondgepompt wordt, dan gaat aan de andere kant het koelen ook niet echt snel toch? Er wordt weinig kouder water de vloer ingepompt met 1%
Lagere flow is minder vermogen dus traag.

Het moet zo traag mogelijk allemaal. Zolang het minimale vermogen maar haalbaar is.

De retourtemperatuur is een gegeven. Dat is de temperatuur van het betonpakket. De aanvoertemperatuur gaat omhoog als de flow omlaag gaat bij koelen. Daardoor minder snel de GM op 0 dus beter.

Wel moet er balans zijn in het afgiftesysteem -waterzijdig- zodat ook in de verste hoeken vh systeem energie uitgewisseld wordt bij die lage flow. Hij kiest uiteindelijk zelf om zover mogelijk terug te toeren met de pomp. Bij de start is wel een hogere flow nodig dus handmatig op 10% zetten gaat waarschijnlijk niet in alle situaties goed werken.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste