NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-08 20:29
Ik heb een ticket gelogd bij NIBE voor de API service met de vraag of ze weten wanneer het server probleem opgelost is. Ik krijg code 504, server time out ( hun server geeft niet thuis op vragen van mijn server).

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MyUplink boodschap op mobiel: We are performing maintenance ... please try again later.

In Home Assistant lees ik mijn Nibe S1255 rechtstreeks uit via modbus en daarom heb ik vermoedelijk wel gewoon uptodate data beschikbaar.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-08 20:29
Bij mij weer opgelost … de API is weer werkend :-)

[ Voor 35% gewijzigd door MarcKeulers op 23-07-2026 09:33 ]

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-08 10:22
Bij mij doet hij het weer 🎉

Ik dacht al mijn nieuwe automatisering heeft alles verkloot 😂

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:41
ik222 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:42:
Hier werkt de Nibe App op iOS ook niet meer, ik denk dus inderdaad dat er serverside issues zijn waarbij sommige verbindingen wel werken en andere niet.

In Home Assistant werkt alles gewoon maar dat is bij mij een lokale Modbus koppeling.
Ik denk dat je opnieuw moet inloggen. Dit was ook bij mij het geval. Na opnieuw ingelogd te hebben werkt de app weer.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
clodders schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je opnieuw moet inloggen. Dit was ook bij mij het geval. Na opnieuw ingelogd te hebben werkt de app weer.
Werkt inmiddels alweer, ook zonder opnieuw inloggen. Storing zal opgelost zijn 🙂

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 16:52

MasterFreak

Zeker weten!

Hoi allen,

Sinds kort hier ook een Nibe systeem geïnstalleerd gekregen. Betreft een F2050-10 met SMO S40. De firmware waarop de SMO is uitgeleverd betrof 4.7.5, hierop heb ik succes m'n Solaredge SE3680H kunnen koppelen via Modbus-TCP waarna alle data kwam netjes binnenkwam.

Echter, na de update naar 4.12.8 geeft de SMO geen geproduceerde energie meer weer, de waarde blijft op 0 kW, ook voor het gemiddelde.

Ga ik naar menu 3.1.11.8 PV Zonlicht; zie ik wel netjes waardes zoals spanning, actuele opwekking en ook het totaal geproduceerd vermogen. De verbinding is er dus wel.

Heb al eens geprobeerd om de omvormer opnieuw te koppelen, omvormer herstart, smo herstart maar dit mag allemaal niet baten.

Meer mensen met dit probleem na de 4.12.8 update? Kan dit een (omgevallen) instelling zijn die ik over het hoofd zie oid.

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-08 18:34
MasterFreak schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:41:
Hoi allen,

Sinds kort hier ook een Nibe systeem geïnstalleerd gekregen. Betreft een F2050-10 met SMO S40. De firmware waarop de SMO is uitgeleverd betrof 4.7.5, hierop heb ik succes m'n Solaredge SE3680H kunnen koppelen via Modbus-TCP waarna alle data kwam netjes binnenkwam.

Echter, na de update naar 4.12.8 geeft de SMO geen geproduceerde energie meer weer, de waarde blijft op 0 kW, ook voor het gemiddelde.

Ga ik naar menu 3.1.11.8 PV Zonlicht; zie ik wel netjes waardes zoals spanning, actuele opwekking en ook het totaal geproduceerd vermogen. De verbinding is er dus wel.

Heb al eens geprobeerd om de omvormer opnieuw te koppelen, omvormer herstart, smo herstart maar dit mag allemaal niet baten.

Meer mensen met dit probleem na de 4.12.8 update? Kan dit een (omgevallen) instelling zijn die ik over het hoofd zie oid.
Dit "probleem" is bekend bij Nibe maar wordt niet op korte termijn opgelost helaas. Hieronder de mail die ik van Nibe hierover heb ontvangen.

Een vergelijkbare situatie met betrekking tot de PV-productie is bekend bij het ontwikkelteam. De kwestie is momenteel in onderzoek, maar op dit moment is er nog geen duidelijkheid over de oorzaak of een mogelijke oplossing. Alle relevante informatie is inmiddels verzameld en gedeeld met het ontwikkelteam in Zweden, zodat zij een diepgaand onderzoek kunnen uitvoeren.

Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een (software)fout, dan wordt een eventuele oplossing naar verwachting pas na de zomer beschikbaar. Op dit moment is er verder geen inhoudelijke informatie. Houd de releasenotes in de gaten van de software updates via de myUplink.com website. Mocht u niets hebben gemerkt, dan kunt u aan het einde van oktober mogelijk een statusupdate vragen door te reageren op deze e-mail.

Zoals wij eerder hebben aangegeven aan u, verzoeken wij u altijd de officiële route te volgen voor uw kwesties met de warmtepomp. Neem hiervoor dus contact op met uw installateur. De installateur kan de melding vervolgens bij ons indienen, zodat deze volgens de geldende procedure in behandeling kan worden genomen.

Meldingen van particulieren met betrekking tot storingen of vragen over de werking van het systeem worden niet rechtstreeks door onze supportafdeling behandeld. Alvast bedankt.

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 16:52

MasterFreak

Zeker weten!

havisoft schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Dit "probleem" is bekend bij Nibe maar wordt niet op korte termijn opgelost helaas. Hieronder de mail die ik van Nibe hierover heb ontvangen.

Een vergelijkbare situatie met betrekking tot de PV-productie is bekend bij het ontwikkelteam. De kwestie is momenteel in onderzoek, maar op dit moment is er nog geen duidelijkheid over de oorzaak of een mogelijke oplossing. Alle relevante informatie is inmiddels verzameld en gedeeld met het ontwikkelteam in Zweden, zodat zij een diepgaand onderzoek kunnen uitvoeren.

Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een (software)fout, dan wordt een eventuele oplossing naar verwachting pas na de zomer beschikbaar. Op dit moment is er verder geen inhoudelijke informatie. Houd de releasenotes in de gaten van de software updates via de myUplink.com website. Mocht u niets hebben gemerkt, dan kunt u aan het einde van oktober mogelijk een statusupdate vragen door te reageren op deze e-mail.

Zoals wij eerder hebben aangegeven aan u, verzoeken wij u altijd de officiële route te volgen voor uw kwesties met de warmtepomp. Neem hiervoor dus contact op met uw installateur. De installateur kan de melding vervolgens bij ons indienen, zodat deze volgens de geldende procedure in behandeling kan worden genomen.

Meldingen van particulieren met betrekking tot storingen of vragen over de werking van het systeem worden niet rechtstreeks door onze supportafdeling behandeld. Alvast bedankt.
Helder, bedankt voor de update.

Dan dat maar afwachten helaas.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:15

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Ik heb een Nibe F130 ventilatie warmtepomp boiler en zoek nu naar mogelijkheden om deze met HA te verbinden. Nibepi heb ik al doorgenomen maar ik heb het vermoeden dat ik dit apparaat niet via een RS485 verbinding werkend ga krijgen. Kan er ook helemaal niets over terugvinden. In mijn menu van de stuurunit krijg ik ook geen menu met de mogelijkheid om de modbus aan te zetten. Iemand die kan bevestigen dat de F130 idd zeer beperkt is.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
Als ik de installatiehandleiding van die F130 bekijk zit er geen volledige wp besturing a la SMO20, SMO40 of SMOS40 in. dus dat zal je beperken ja.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:15

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Ok, beperken maar wat is dan wel mogelijk?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• wickydude
Ik kende de F130 eigenlijk niet. Maar wat ik zo op Nibe.eu kan vinden NIBE F130 ventilatielucht/water warmtepomp | NIBE heeft deze helemaal geen communicatiemogelijkheden. Er wordt ook nergens RJ45, Modbus, MyUplink genoemd.

Denk dat je pech hebt.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om het “stand-by” energieverbruik te verlagen?

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12 en zowel allow cooling als allow heating staan uit. Er wordt periodiek dus alleen SWW gevraagd. En toch zit het energieverbruik tussen de 40W en 45W. Sinds 1 mei zit ik dan ook op ongeveer 200kWh. Gemeten met de 3-fasen meter van honewizard.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
The_FrankO schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:36:
Is het mogelijk om het “stand-by” energieverbruik te verlagen?

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12 en zowel allow cooling als allow heating staan uit. Er wordt periodiek dus alleen SWW gevraagd. En toch zit het energieverbruik tussen de 40W en 45W. Sinds 1 mei zit ik dan ook op ongeveer 200kWh. Gemeten met de 3-fasen meter van honewizard.
Ik heb een SHB20-12 met een AMS20-10 en meet met ct klemmen 20w stand-by verbruik (ook heating/cooling uit en alleen sww aan).

Die 40w is bijna 1 kWh per dag aan stand-by. Geen idee of je dat verder kan verlagen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• wickydude
Zou de pomp GP10 kunnen zijn. Bij mijn smo40 was die op continue voeding aangesloten ipv de geschakelde voeding. Heb ik omgezet naar de bedoelde aansluitpunten op de print. Scheelde 30W. Pomp doet nu alleen mee als er verwarmd of gekoeld moet worden en anders elke dag een poosje om de pomp niet vast te gaan laten zitten.

• The_FrankO
  • Niet online
wickydude schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:56:
Zou de pomp GP10 kunnen zijn. Bij mijn smo40 was die op continue voeding aangesloten ipv de geschakelde voeding. Heb ik omgezet naar de bedoelde aansluitpunten op de print. Scheelde 30W. Pomp doet nu alleen mee als er verwarmd of gekoeld moet worden en anders elke dag een poosje om de pomp niet vast te gaan laten zitten.
Oogje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb een SHB20-12 met een AMS20-10 en meet met ct klemmen 20w stand-by verbruik (ook heating/cooling uit en alleen sww aan).

Die 40w is bijna 1 kWh per dag aan stand-by. Geen idee of je dat verder kan verlagen.
Inderdaad, net iets meer dan 1kWh per dag wanneer er niets is gevraagd. Ik vind het veel, en het was dan bijvoorbeeld 31 juli ook goed voor zo’n 22% van mijn energieverbruik op die dag. Mag dus wel minder van mij.

De “charge pump speed” staat op 0%, periodiek zie ik het kort oplopen tegen vast roesten dus ik zou zeggen dat dit al goed staat.

Ik heb echter het idee dat dit niet de GP10 is? Ik lees uit met NibeGW in Home Assistant en ik zie tussen de 750+ wel een sensor “GP10 Ext. Supply Pump Status” welke op off staat. In 5.11.1.2 (Slave Settings EB101 charge pump) zie ik staan GP12. Verder kan ik niks vinden van een GP10

Of zou het NibeGW zijn die het apparaat en zijn computer continue “wakker” houdt en daardoor een hoog energieverbruik creëert?

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:00
Ik heb wel eens contact gehad met Nibe over het hoge standyverbruik. Toen ik er wat meer mee bezig was zag ik dat de SMO 20 ongeveer 15W deed. Verder zie ik dat mijn monoblock regelmatig pieken heeft van ca 90W. Deze blijken te zijn om de olie op temperatuur te houden. Ik vind het ook best stevig, van te voren is hier niets duidelijk over in de brochure. Ik had dat best willen weten. Inmiddels heb ik het maar geaccepteerd, gaat toch niet veranderen. Maar jammer is het wel.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• wickydude
@The_FrankO Ik weet niet hoe je systeem is uitgelegd, ik vermoed dat je een buffervat en een tweede pomp hebt die het water naar je huis brengt. Die heet gp10. De laadpomp is gp12. Die draait om het water naar de buitenunit te pompen.

Gp10 is meestal een pomp als een Grundfos alpha, die heeft een aantal standen die je op de pomp kunt selecteren en regelt zichzelf qua druk/volume.

Als je die ext supply pump status ziet, die geeft aan of je regelaar de contacten waar de gp10 aan zou moeten zitten inschakelt of niet.

Maar het kan dus zijn dat die pomp niet op die contacten is aangesloten maar een continue spanning krijgt omdat ie op andere pins is aangesloten.

• The_FrankO
  • Niet online
wickydude schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:45:
@The_FrankO Ik weet niet hoe je systeem is uitgelegd, ik vermoed dat je een buffervat en een tweede pomp hebt die het water naar je huis brengt. Die heet gp10. De laadpomp is gp12. Die draait om het water naar de buitenunit te pompen.

Gp10 is meestal een pomp als een Grundfos alpha, die heeft een aantal standen die je op de pomp kunt selecteren en regelt zichzelf qua druk/volume.

Als je die ext supply pump status ziet, die geeft aan of je regelaar de contacten waar de gp10 aan zou moeten zitten inschakelt of niet.

Maar het kan dus zijn dat die pomp niet op die contacten is aangesloten maar een continue spanning krijgt omdat ie op andere pins is aangesloten.
Er zit inderdaad een buffervat UKV 100 aan gekoppeld. Van binnen zie ik verder ook geen kabels aangesloten op GP10 en ook geen kabel verder gelabeld GP10. Enige pomp dat ik kon vinden was gelabeld GP12.

Ik ben bang dat het inderdaad een gevalletje is van, dat is nou eenmaal zo met een nibe….

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-08 20:13
Oogje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Nee de buitenunit 10-12 alleen al vreet inderdaad 40 Watt continue.

Het ontwerp is dan ook uit 2009.

@The_FrankO
Dat is zonde buiten het stookseizoen om. Troost je met de zonnepanelen. Dan hebben die ook nog wat nuttigs te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 02-08-2026 14:55 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-08 14:57
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het verwarmen van mijn tapwater. De warmtepomp maakt zeer korte runs van c.a. 10-15 minuten en moet een aantal keer starten om tot de gewenste temperatuur te komen. De sensoren van het tapwater zitten wel goed, iemand een idee waar dit in kan zitten? Kost mij nu al aardig wat starts op de machine ...

Daarnaast lukt het mij niet meer op mijn E-element te starten met een legionella run, deze start niet meer automatisch. Thermosstaat staat op maximaal van het E-element, geforceerd inschakelen via de SMO S40 werkt wel.

• Knowbody
thijsbov schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:36:
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het verwarmen van mijn tapwater. De warmtepomp maakt zeer korte runs van c.a. 10-15 minuten en moet een aantal keer starten om tot de gewenste temperatuur te komen. De sensoren van het tapwater zitten wel goed, iemand een idee waar dit in kan zitten? Kost mij nu al aardig wat starts op de machine ...

Daarnaast lukt het mij niet meer op mijn E-element te starten met een legionella run, deze start niet meer automatisch. Thermosstaat staat op maximaal van het E-element, geforceerd inschakelen via de SMO S40 werkt wel.
Misschien dat het kogelfilter gereinigd moet worden?

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• thijsbov
Knowbody schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Misschien dat het kogelfilter gereinigd moet worden?
Dat zou kunnen. Kan dat zelf? En is het aannemelijk dat dat zo is? De machine is ongeveer 10 maanden in gebruik nu. Is er documentatie te vinden over dat filter en hoe je zoiets kunt doen?

Het gaat om een F2050-10 WP.

Zou dat ook het eufel met het E-element oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door thijsbov op 03-08-2026 09:52 ]

• wickydude
Als je hem nog niet zo lang hebt, is het dan niet zinvol om bij je installateur aan te kloppen? Je mag toch verwachten dat zo'n installatie langer dan 10 maanden zonder problemen blijft werken.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:24:
Als je hem nog niet zo lang hebt, is het dan niet zinvol om bij je installateur aan te kloppen? Je mag toch verwachten dat zo'n installatie langer dan 10 maanden zonder problemen blijft werken.
Dat heb ik gedaan, alleen konden ze pas in oktober. Nibe kon eerder, dus die komt over twee weken ... Zou dat ook graag willen idd.

Weet iemand of BT-63 (temp sensor bijverwarming) continu uitgelezen moet kunnen worden? In mijn app zie ik daar nameljk alleen maar een tegeltje met "-".

• wickydude
BT63 is normaal niet beschikbaar in de myuplink app bij mij.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:42:
BT63 is normaal niet beschikbaar in de myuplink app bij mij.
Oké, dan zal dat wel kloppen. In de geforceerde instellingen is het wel aan te sturen, dus dat is vreemd... Ook niet geblokkeerd door temperatuur begrenzer oid. Lijkt haast wel softwarematig een bug te zijn.

• wickydude
BT63 is er alleen voor de bewaking van de bijverwarming. Als gebruiker kun en hoef je daar niets mee. Voor normaal wp bedrijf worden BT3 en BT12 gebruikt. en Bt25 en bt71. Als je geen ELK oid hebt wordt die sensor ook niet eens gemonteerd.

• thijsbov
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:49:
BT63 is er alleen voor de bewaking van de bijverwarming. Als gebruiker kun en hoef je daar niets mee. Voor normaal wp bedrijf worden BT3 en BT12 gebruikt. en Bt25 en bt71. Als je geen ELK oid hebt wordt die sensor ook niet eens gemonteerd.
Die sensoren werken alle vier wel naar behoren. In deze tijd (zomer) gebruikt de machine de ELK alleen voor de periodieke verhoging van tapwater, alleen werkt die dus niet.

• wickydude
Als je normale SWW niet goed werkt, komt ie waarschijnlijk niet op het punt dat hij de ELK wil gaan inschakelen.

Zie je niet ergens een foutmelding als hij de run net afgebroken heeft? in het servicemenu zie je nog wel eens een foutmelding, ook als die niet erg genoeg is om een vol alarm te geven wat dan in de app zichtbaar wordt. Iets als "compressor te vaak gestart" of "temperatuur te hoog"? Dat zijn meldingen die hij meestal zelf reset als hij het nog eens probeert.

• wickydude
Overigens heb ik net even gekeken, maar nu kan ik wel BT63 selecteren als tegel in de app (vroeger niet), en zie daar de temperatuur. Misschien toch iets met die sensor. Maar zal toch iets voor een monteur zijn. Vreemd dat een installateur voor zoiets geen tijd maakt.

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:48:
Overigens heb ik net even gekeken, maar nu kan ik wel BT63 selecteren als tegel in de app (vroeger niet), en zie daar de temperatuur. Misschien toch iets met die sensor. Maar zal toch iets voor een monteur zijn. Vreemd dat een installateur voor zoiets geen tijd maakt.
BT63 is een optionele, losse, sensor. Als die wordt gemonteerd op de leiding naar de 3-wegklep dient die te worden bedraad op een AUX input. Mogelijk zit daar iets niet goed.

In 3.1.14 (bij de s-series) kun je zien of BT63 is geprogrammeerd en op welke AUX. Meestal 1.

• wickydude
Knowbody schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

BT63 is een optionele, losse, sensor. Als die wordt gemonteerd op de leiding naar de 3-wegklep dient die te worden bedraad op een AUX input. Mogelijk zit daar iets niet goed.

In 3.1.14 (bij de s-series) kun je zien of BT63 is geprogrammeerd en op welke AUX. Meestal 1.
Thanks, meer voor @thijsbov denk ik.

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-08 21:45
Ik mis hier ineens sinds 1 aug de koppeling van de bt63 in home assistant en ook in myuplink.

Ook het handmatig op alleen de bijverwarming (elk9) doet de wp niks.

Iemand een idee waar ik nog naar kan kijken of is het tijd om de installateur te bellen?

***Aanvulling***

Heb de installateur gebeld en die vertelde dat het een bekende fout is in waarschijnlijk de laatste firmware. Hij had al meerdere gesproken die hetzelfde hadden of niet meer konden koelen. Zonder bt63 doet de bijverwarming het niet. Wat dit mbt tot koelen doet weet ik niet aangezien ik niet koel.

Hij rade aan de startgids(uitgebreid) opnieuw te doorlopen en om de bt63 sensor weer terug te krijgen.

Dit is inderdaad voor mij de oplossing geweest.

[ Voor 49% gewijzigd door Dinjesk op 04-08-2026 14:35 ]

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste