NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:52
Hoi,
Pocketware schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:41:
Gistermiddag toen ik niet thuis was een keer of zes een sensor error (id: 227) gehad. Na de laatste remote reset ging het weer goed tot vanmiddag…

Resetten en uit/aan hielp niet; error bleef komen.

Toch zelf maar even de F2120 buitenunit open gemaakt. In Zweden hebben ze zeker geen spinnen en muizen? 😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker warm holletje heeft de muis gemaakt.

Na voorzichtig uitzuigen en uitblazen de unit weer aangezet en tot nu toe🤞 geen errors meer.

Tot zover het advies van de installateur “deze unit heeft geen onderhoud nodig”.

Toch maar een jaarlijkse “optimalisatie” inplannen voor uitzuigen.

Nu nog even kijken of de unit ook muisproof kan.
Ze hebben hier in Zweden absoluut wel muizen en spinnen, maar die nestelen zich liever in iets warmers dan in een buitenunit, zeker bij de extreem koude temperaturen van de winter. :*)

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-03 05:44
Knowbody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

P2 heeft dat voordeel ook. De aanvoer gaat rechtdoor, eventueel overtollige gaat de buffer in. Omdat dit in de meeste situaties maar een klein deel is, ligt de snelheid ook laag en dat waarborgt een redelijke stratificatie.

Daarnaast heeft P2 als voordeel dat de inhoud van de buffer door de retour op een redelijke temperatuur wordt gehouden, waardoor er tbv de defrost cyclus in elk geval wat 'voorraad' aanwezig is dat minimaal de temperatuur heeft van de retour, waardoor het voor het ontdooien een vergelijkbaar voordeel heeft als een serie buffer in de retour.

Tenminste, zo kijk ik er tegenaan.
Wanneer ik tijd en zin heb, kan ik twee thermokoppels plaatsen in de dompelbuizen van mijn buffer (2 pijps). Ik verwacht dat deze relatief warm is omdat mijn gp12 meer flow geeft dan gp10 en dus meer warm water door de buffer trekt. Is inderdaad prettiger bij ontdooien.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03 14:57

ReLight

echo("What Now ? !")

> Tevens het vuilfilter reinigen.

Is daar nog iets van een instructie voor? Tips?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
ReLight schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:42:
> Tevens het vuilfilter reinigen.

Is daar nog iets van een instructie voor? Tips?
Pomp uit. Blauwe hendel draaien. Dopje eraf. Punttang om de borgveer te verwijderen. Zeefje eruit.
Zoiets.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
Knowbody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Pomp uit. Blauwe hendel draaien. Dopje eraf. Punttang om de borgveer te verwijderen. Zeefje eruit.
Zoiets.
Juist, wel eerst de installatie uitzetten anders wordt GP12 niet blij :)

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:25
RedGolf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Juist, wel eerst de installatie uitzetten anders wordt GP12 niet blij :)
Ik zag een monteur alleen de dop aan de zijkant van de kraan eraf doen en de kraan kort een paar keer dicht doen.
Door de druk in het systeem spoelt het filter schoon. Niet ervoor gaan staan want dan wordt je nat. ;)

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• Knowbody
pbleijsw schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik zag een monteur alleen de dop aan de zijkant van de kraan eraf doen en de kraan kort een paar keer dicht doen.
Door de druk in het systeem spoelt het filter schoon. Niet ervoor gaan staan want dan wordt je nat. ;)
Dat flushen kan ook. Wel een cowboy methode.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
Knowbody schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Dat flushen kan ook. Wel een cowboy methode.
Hoef ik op mijn houten zoldervloer niet te doen

• Knowbody
RedGolf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoef ik op mijn houten zoldervloer niet te doen
Doekje ervoor valt mee hoor

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:25
Knowbody schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Doekje ervoor valt mee hoor
je kunt er ook een stuk tuinslang aan schroeven. :*)

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-03 21:43
Goedendag mensen,

Hier sinds deze week een nibe warmtepomp.

MHB05 met een f2050-10
300liter boiler en 100L parralel buffervat.
Vloerverwarming heeft zoneregeling op alle kamers. Nu zit er in de mhb05 een pomp en een extra pomp in de aanvoer naar de vloerverwarming. Wat is nu het beste?
De thermostaten zijn aan uit en gaan via de mohlenhoff alpha2 en van daaruit een ketelcontact die zit op aux2 van de nibe.
Aux 2 staat op externe regeling. De extra pomp zit op de nibe aangesloten of is het beter deze via de mohlenhoff te schakelen middel pomp relay.

Hebben jullie nog tips om het te fine tunen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SghQm6e5ETNom1EyvDwNsJFstZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3YkqkGP9UXyXOzWsxxIy7rYH.png?f=fotoalbum_large

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:25:
Goedendag mensen,

Hier sinds deze week een nibe warmtepomp.

MHB05 met een f2050-10
300liter boiler en 100L parralel buffervat.
Vloerverwarming heeft zoneregeling op alle kamers. Nu zit er in de mhb05 een pomp en een extra pomp in de aanvoer naar de vloerverwarming. Wat is nu het beste?
De thermostaten zijn aan uit en gaan via de mohlenhoff alpha2 en van daaruit een ketelcontact die zit op aux2 van de nibe.
Aux 2 staat op externe regeling. De extra pomp zit op de nibe aangesloten of is het beter deze via de mohlenhoff te schakelen middel pomp relay.

Hebben jullie nog tips om het te fine tunen?
[Afbeelding]
Mijn ervaring met MHB:

Ketel wordt aangestuurd door het daarvoor bedoelde contact. Op de ketel zelf komt deze sturing binnen op het aan/uit contact.

De Alpha2 (GP10) wordt gevoed vanuit de MHB. Alleen als het stookseizoen voorbij is zal deze pomp dan geen spanning krijgen.
Deze pomp is meestal ingesteld op proportionele druk bij zone regeling (waar een systeem met radiatoren en thermostaatkranen ook toe behoort)

Het lijkt mij niet dat jouw zoneregeling ook de MHB aan gaat sturen.

Er is altijd flow omdat het vat parallel zit. Dus je afgiftesysteem kan compleet dichtlopen en de warmtepomp stopt dan op basis van de graadminuten.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 27-02-2026 14:48 ]

• gerben-82
Snap hem even niet. Alpha2 is geen pomp, is
Mijn zoneregeling. Vandaaruit gaat een aan/uit contact naar de mhb05. Op de aux2 zoals de handleiding voorschrijft. Maar soms zie ik dus de 2de pomp draaien terwijl de groepen docht staan vandaar of het beter is de pomp aan en uit te laten gaan via de alpha 2 zoneregeling. Want die stuurt de pomp pas aan als er vraag is en de groepen open gaan.
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Mijn ervaring met MHB:

Ketel wordt aangestuurd door het daarvoor bedoelde contact. Op de ketel zelf komt deze sturing binnen op het aan/uit contact.

De Alpha2 (GP10) wordt gevoed vanuit de MHB. Alleen als het stookseizoen voorbij is zal deze pomp dan geen spanning krijgen.
Deze pomp is meestal ingesteld op proportionele druk bij zone regeling (waar een systeem met radiatoren en thermostaatkranen ook toe behoort)

Het lijkt mij niet dat jouw zoneregeling ook de MHB aan gaat sturen.

Er is altijd flow omdat het vat parallel zit. Dus je afgiftesysteem kan compleet dichtlopen en de warmtepomp stopt dan op basis van de graadminuten.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
Mijn zoneregeling. Vandaaruit gaat een aan/uit contact naar de mhb05. Op de aux2 zoals de handleiding voorschrijft. Maar soms zie ik dus de 2de pomp draaien terwijl de groepen docht staan vandaar of het beter is de pomp aan en uit te laten gaan via de alpha 2 zoneregeling. Want die stuurt de pomp pas aan als er vraag is en de groepen open gaan.

[...]
Geen idee. Als alpha2 bij jou een zoneregeling is dan is dat iets dat ik niet ken.

Aux 2 staat mogelijk geprogrammeerd als blokkeren warmtepomp. Ik denk niet dat ik dat zo zou doen. Het is een mogelijkheid, de graadminuten springen dan keihard naar 0 en dat zou best kunnen werken.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:44
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Ik denk dat het niet veel uitmaakt waarvandaan de pomp wordt aangestuurd omdat de groepen toch dicht gaan.
In het algemeen worden zones afgeraden bij een (Nibe) warmtepomp omdat dat de wp toch traag reageert. De wp regeling werkt liever op de buitentemperatuur. Werkt beter en is zuiniger. Zoneregeling schopt de wp regeling overhoop. Met twee pompen is het nog weer anders.
Daarom zijn er minder mensen hier die er ervaring mee hebben.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• wickydude
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:11:
[...]

Geen idee. Als alpha2 bij jou een zoneregeling is dan is dat iets dat ik niet ken.

Aux 2 staat mogelijk geprogrammeerd als blokkeren warmtepomp. Ik denk niet dat ik dat zo zou doen. Het is een mogelijkheid, de graadminuten springen dan keihard naar 0 en dat zou best kunnen werken.
Ik begrijp dat aux2 in dit geval als externe afstelling is gedefinieerd. Zoals je vroeger je cv ketel aansloot.
Uit de installatiehandleiding:
Externe afstelling
De geselecteerde verwarmingscurve wordt verhoogd met
een gedefinieerde waarde wanneer het AUX-contact wordt
gesloten. Bij een open contact is de verhoging niet langer
geldig.
Temperatuurverhoging gedefinieerd in menu 1.9.2. Deze
functie kan bijvoorbeeld worden gebruikt door een aan/uit
kamerthermostaat.

Ik neem aan dat daarmee de gm regeling buitenspel wordt gezet, maar dat staat er niet direct in

[ Voor 33% gewijzigd door wickydude op 27-02-2026 16:56 ]

• gerben-82
Klopt zoals u zegt. Aux2 is ingesteld voor aan/uit thermostaat.

Is het dan beter om die aan uit functie uit te zetten? En de wp gewoon z’n gang laten gaan?
De groepen gaan wel open bij warmtevraag.
Neem aan dat die dan rustig door draait over het buffervat.
Maar enige is dat dan mischien externe pomp gp12 dan draait terwijl groepen dicht staan.
Is dat dan niet slecht voor de pomp?

Mischien iemand een idee.
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Ik begrijp dat aux2 in dit geval als externe afstelling is gedefinieerd. Zoals je vroeger je cv ketel aansloot.
Externe afstelling
geldig.
kamerthermostaat.

Ik neem aan dat daarmee de gm regeling buitenspel wordt gezet, maar dat staat er niet direct in

• wickydude
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:28:

Is het dan beter om die aan uit functie uit te zetten? En de wp gewoon z’n gang laten gaan?
Maar enige is dat dan mischien externe pomp gp12 dan draait terwijl groepen dicht staan.

[...]
Je hebt hem net, ik zou gewoon eens een tijdje aankijken hoe het systeem draait. Het is nu weer vrij warm, is zo niet goed te zeggen denk ik.
Vwb je tweede pomp, ik neem aan dat de installateur daar over nagedacht heeft. Weet niet hoe je systeem er precies uitziet. Maar die draait waarschijnlijk ook over je buffer.

• gerben-82
Klopt, draait ook over een paralelbuffer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWAx9j4uLoLCY0cqYMIeePm3N1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy3osbRXqZ6G33RS972DwxhB.jpg?f=fotoalbum_large
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:02:
[...]

Je hebt hem net, ik zou gewoon eens een tijdje aankijken hoe het systeem draait. Het is nu weer vrij warm, is zo niet goed te zeggen denk ik.
Vwb je tweede pomp, ik neem aan dat de installateur daar over nagedacht heeft. Weet niet hoe je systeem er precies uitziet. Maar die draait waarschijnlijk ook over je buffer.

• Knowbody
wickydude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Externe afstelling
geldig.
kamerthermostaat.

Nee Nee.
Was het maar waar dat de GM regeling op de en of andere manier buitenspel kon worden gezet.

Externe afstelling is gewoon hetzelfde als + of - op de curve doen, via de RMU bijvoorbeeld.

Als je 'blokkeren' kiest als functie op een input, stopt de verwarming vrijwel onmiddellijk en gaan de graadminuten naar 0. En blijven op 0 totdat de blokkering wordt opgeheven.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:28:

[...]
Eerst gewoon ervaren !

GP10, de externe pomp, kan altijd blijven draaien je hebt immers een parallel buffervat. Maar als deze pomp op proportionele druk staat zal deze stoppen met pompen als de weerstand te hoog is (alles dicht).

GP12, de interne pomp, gaat naar een laag toerental of stopt (intermitterend). Omdat het parallel buffervat erin zit kan er niets fout gaan.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:20:
[Afbeelding]

[...]
Grappig. Je hebt -zo te zien- een MHB maar geen gasketel aangesloten.

• gerben-82
Klopt MHB05 met uitbreidingsset full electric
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Grappig. Je hebt -zo te zien- een MHB maar geen gasketel aangesloten.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-03 19:17
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:20:
[Afbeelding]

[...]
Ik probeer te begrijpen hoe het aangesloten zit op deze foto, echter loop ik steeds vast.

Hopelijk dat iemand anders het wel snapt en dat ik iets fout denk, maar voor mij lijkt het alsof er ergens iets onlogisch zit. Ik zou immers verwachten dat de leidingen links onder en rechts afgifte zijn, echter zie ik dan niet hoe het buffer hier parallel in zou hangen.

Ik neem aan dat het aangesloten is volgens een van de hydraulische schema's zoals nibe die beschikbaar stelt?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Knowbody
format5 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe het aangesloten zit op deze foto, echter loop ik steeds vast.

Hopelijk dat iemand anders het wel snapt en dat ik iets fout denk, maar voor mij lijkt het alsof er ergens iets onlogisch zit. Ik zou immers verwachten dat de leidingen links onder en rechts afgifte zijn, echter zie ik dan niet hoe het buffer hier parallel in zou hangen.

Ik neem aan dat het aangesloten is volgens een van de hydraulische schema's zoals nibe die beschikbaar stelt?
Rood en blauw komen vanaf de buitenunit.

• Knowbody
gerben-82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:21:
Klopt MHB05 met uitbreidingsset full electric

[...]
Dat dacht ik al.

In het begin had je het over een ketel contact. Verwarrend.

• gerben-82
Sorry voor de verwarring. 🙈

Bedoelde natuurlijk het aan/uit contact wat normaal de ketel aanstuurt.

Die zit dus nu op de aux2 van mhb05 zoals de handleiding zegt
Knowbody schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Dat dacht ik al.

In het begin had je het over een ketel contact. Verwarrend.

• gerben-82
Rood en blauw komen van de buitenunit.

Blauw loopt onderlangs door in koper en zit een tstuk onder het buffervat. 1 gaat buffervat in ander loopt helemaal door naar links.met tstuk naar aansluiting boilervat onderin. En andere stuk op de retour van de vloerverwarming.

Rood gaat bovenlangs naar de mhb05 xl8
Vanaf mhb xl1 gaat die naar ab driewegklep.
B driewegklep gaat op tstuk buffervat en aanvoer extra pomp. Andere kant pomp aanvoer vloerverwarrming

A driewegklep naar bovenste aansluiting boilervat
Aansluiting bovenop vat gaat naar warm tapwater.

Koud water op boilevat helemaal onderaan
format5 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

• RedGolf
Ben ik de enige die er last van heeft dat sinds de meeste recente update van de SMO S40 en S2125-12 er niets meer klopt van het aantal compressor bedrijfsuren en de injectie temperatuur BT81?

Het aantal bedrijfsuren is sinds de update gekelderd van 2654 naar 279 en bij BT81 verschijnt ‘-‘ in de app en op myUplink.

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-03 08:51
@RedGolf

De tegel 'Total runtime compressor' had ik nog niet geselecteerd in de app. Deze staat bij mij op 0. 8)7

Ik gebruik de Warmtepomp niet voor SWW, daarom bij mij geen tegel met 'BT81'.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• RedGolf
aandegrift schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:43:
@RedGolf

De tegel 'Total runtime compressor' had ik nog niet geselecteerd in de app. Deze staat bij mij op 0. 8)7

Ik gebruik de Warmtepomp niet voor SWW, daarom bij mij geen tegel met 'BT81'.
Indien je op de website van MyUplink inlogt zou je de bedrijfsuren van de compressor moeten kunnen zien toch?

De injectie temperatuur is de temperatuur van koelmiddel wat in de compressor wordt geïnjecteerd om bij lage temperaturen de compressor nog te laten werken (volgens Google :) )

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-03 18:24
RedGolf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:26:
Ben ik de enige die er last van heeft dat sinds de meeste recente update van de SMO S40 en S2125-12 er niets meer klopt van het aantal compressor bedrijfsuren en de injectie temperatuur BT81?

Het aantal bedrijfsuren is sinds de update gekelderd van 2654 naar 279 en bij BT81 verschijnt ‘-‘ in de app en op myUplink.
Ja 🙄 klopt niks van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7aMeJ2hXS_JDV2vd_kfS8lyEV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VIAjuL7vFncDXkxlc0rePugJ.png?f=fotoalbum_large

De uren verwarming en warmwater kloppen wel, de optelling niet
Getallen van 3 jaar bedrijfstijd

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor een S-series b/w wp kloppen de getallen wel (2 jaar in bedrijf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnGLjKdUZsIWgFDpU7FQhBk_A5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ty9Gqy6VXHp869BeFA7zhUJK.png?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:11

theo66

NIBE S1155-6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-on1rNLu-c_tjYrakBFl_oSZ_AI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/arDPdrXMwMsXedXEWLxvG6aM.png?f=fotoalbum_large
Bij mij een vergelijkbaar plaatje, S1155 en de statistieken kloppen. Bedrijfstijd bijna 2,5 jaar

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:21
AnJaJoRe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:18:
De uren verwarming en warmwater kloppen wel, de optelling niet
Getallen van 3 jaar bedrijfstijd
Kan het zijn dat er ook nog uren koeling zijn?

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-03 18:24
cgms schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Kan het zijn dat er ook nog uren koeling zijn?
Nee, geen koeling
F-serie L/W-warmtepomp, S-serie SMO en RMU
Tot voor kort klopten de getallen wel maar nu dus niet meer
Stoort me overigens niet, alles werkt zoals het hoort

[ Voor 30% gewijzigd door AnJaJoRe op 05-03-2026 16:31 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-03 08:55
Ik heb een Nibe 225 warmtepomp en huis werd te warm dus vermoedde dat ik iets teveel met de instellingen had geknooid dus ik dacht laat ik alles terugzetten zoals het was en koos fabrieksinstellingen.

Maar nadat ik dit had gedaan kreeg ik alarm 301, iemand enig idee of ik dit zelf kan oplossen of dat ik een servicemonteur moet langs laten komen?

Opgelost, zag in meterkast dat een stop eruit was gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door cealis82 op 06-03-2026 08:55 ]

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:35
RedGolf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:26:

Bij mij ook sinds 6 februari compleet verkeerde waarden aantal bedrijfsuren.
Na update naar versie 4.8.7
Foutje van Nibe :-(

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:42
Zijn er hier gebruikers van smart price adaption voor verwarming? Op welke stand staat die en wat is jullie ervaring hiermee?

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:59
thijsbov schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:10:
Zijn er hier gebruikers van smart price adaption voor verwarming? Op welke stand staat die en wat is jullie ervaring hiermee?
Zeker. Bij temperaturen boven de 7 graden staat deze bij mij aan op Comfort, dit is voldoende. Hij zal net wat meer vragen bij goedkopere prijzen (dus meer warmte de vloer in) en bij dure prijzen zal hij een lagere aanvoer vragen waardoor hij minder verbruikt. Nadeel is dat onder de 7 graden hij kan/gaat beginnen met Defrosts.
Stel stroomprijs (15 minuten pricing) schiet naar goedkoop, dan wil hij in 1x veel vragen waardoor hij in een harde defrost komt en daarna dit blijft doen en hij niet meer stabiel draait. Hier dus d.m.v. mijn Home Assistant gemaakt dat hij SPA uitschakelt bij buiten temperaturen onder 7 graden en inschakelt boven 7 graden (gemiddeld over 24h). Dit werkt echt top, deze winter mee begonnen.

Let wel op dat SPA enkel goed werkt bij een goed geïsoleerd huis die zijn warmte goed vast kan houden. Ik denk dat als je huis veel afkoelt dit ook eventueel veel van je comfort kan weg halen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:42
MvRtje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Zeker. Bij temperaturen boven de 7 graden staat deze bij mij aan op Comfort, dit is voldoende. Hij zal net wat meer vragen bij goedkopere prijzen (dus meer warmte de vloer in) en bij dure prijzen zal hij een lagere aanvoer vragen waardoor hij minder verbruikt. Nadeel is dat onder de 7 graden hij kan/gaat beginnen met Defrosts.
Stel stroomprijs (15 minuten pricing) schiet naar goedkoop, dan wil hij in 1x veel vragen waardoor hij in een harde defrost komt en daarna dit blijft doen en hij niet meer stabiel draait. Hier dus d.m.v. mijn Home Assistant gemaakt dat hij SPA uitschakelt bij buiten temperaturen onder 7 graden en inschakelt boven 7 graden (gemiddeld over 24h). Dit werkt echt top, deze winter mee begonnen.

Let wel op dat SPA enkel goed werkt bij een goed geïsoleerd huis die zijn warmte goed vast kan houden. Ik denk dat als je huis veel afkoelt dit ook eventueel veel van je comfort kan weg halen.
Ah gaaf! Ik zit het ook te overwegen, wij hebben een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning dus dat zit wel goed. Heb je het ook in combinatie met smart room comfort? Die heb ik namelijk wel aan staan, maar volgens mij is dat gewoon een beetje trial-and-error om stooklijn + offset te bepalen.

Hoe zit het qua aantal starts / runlength? Ik zou (zoals de meesten) wel lange runs op lage frequentie willen behouden, in plaats van kosten besparen (behoud warmtepomp > kosten besparen op elektrische energie) :) .
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste