NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Mijn S2125-12 was daar €3000 goedkoper dan NL adressen, ze spreken allemaal Engels en de subsidie mag je nog steeds aanvragen.

Mijn installateur heeft inmiddels 10+ bestellingen bij Hemmatema gedaan al, haha.
Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 12:02
clodders schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:44:
[...]

Warmwater kan je ook instellen via het menu 2 in de Nibe VVM 320 hiervoor heb je gaan RMU40 nodig.
Kijk of dit hier lukt want dan is er iets anders aan de hand.
Klopt hoor, in principe werkt de VVM zelf gewoon goed. Het enige is omdat hij een RMU verwacht, die momenteel dus geen signaal (of iig niet het juiste signaal) terug geeft weigert hij warm water te maken schijnbaar.
Nibe is een duur merk, Nibe Nederland is extreem duur.

Ik heb zelf alles in Zweden besteld, waar de markt veel volwassener en competatiever is. De RMU 40 is hier al bijna de helft: https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/tillbehor/nibe-rmu-40/

Verder kun je op Marktplaats wel een krijgen voor €150 gok ik.

Voor €400 heb je een PS5 joh, haha.
Hmm, zou inclusief verzending ongeveer 50 euro schelen in zweden. Maar inderdaad marktplaats was de betere oplossing geweest, kosten technisch. Zag inderdaad al wat voor bij komen voor rond de 220 etc. Maar heb geen zin om nu nog langer te wachten (en kan het zelf ook helaas niet wachten om er achter aan te gaan) op een RMU van marktplaats. Op dit moment is de kortste klap gewoon wachten op degene die ik besteld heb. Thanks voor de tip though, zal ik zeker onthouden voor in de toekomst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 11:23
bixobie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Nee de doeltemperatuur bij verwarmen is 20 graden, ik moet even kijken wat 'stop verwarming' is maar volgens mij staat dat default, ben daar niet aan geweest. Kan ik helaas ook in de app niet zien, moet ik zo even naar beneden.

Ik zie wel in de app dat de gemiddelde buitentemp 16.6 is, dus als die default 'stop verwarming' op 17 staat, dan klinkt eea wel logisch dat er (nog) niet gekoeld wordt denk ik... die zal ik dan eens naar 15 draaien.
Er zijn meerdere zaken in te stellen, je kunt even kijken of de links hier helpen:
wickydude schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:31:
Ik kwam deze pagina tegen, vond het wel helpen. Weet niet of anderen dit ook al kennen.
https://www.nibe.eu/nl-nl...len/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-06 18:39
Knowbody schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Goed.

Subsidie gaat voor mij niet gelden. Gasloos gebouwd.
Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-06 12:42
jurgen purgen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Mijn woning is ook gasloos gebouwd en ik heb ook subs ontvangen. Met de toen geldende regels natuurlijk. Betaling was in februari en aanvraag in november maar installaties van na 1 jan '22 kregen 2x zoveel subs💸💸
Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-06 18:39
cgms schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Als ik het zo lees is een subsidievoorwaarde op dit moment, dat de woning voor 1 januari 2019 gebouwd is, of de bouwvergunning voor 1 januari 2018 is afgegeven.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
Ja ok..

Ik ben niet meer op de hoogte van de subs. Goed dat je me er even op wijst dat dit er nu in staat.
Ik heb '21 de subs aangevraagd voor een wp in een huis van '17.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 09:44

Metalrick

tcpdump ninja

Metalrick schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Deze heb ik geprobeerd, geen warm water meer, terug naar 9696R3. Van 9715 heb ik r3 een maand geleden ook gekregen en geprobeerd, ook daar geen warm water (en in het rood "NOT TESTED" in het scherm :F)
Afgelopen week nogmaals 9715R5 getest, nog steeds geen succes. Hij "ziet" de buitenunit niet meer, dan is het ook lastig om warm water te gaan maken. Ik ben benieuwd of meer mensen hier tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:22
Knowbody schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Het kant en klare vanuit Nibe: de 3 stroomspoeltjes die Nibe meelevert volgens de handleiding maar die er niet altijd bij zijn.
Die zijn bedoeld om de bijverwarming te throttelen als de hoofdaansluiting het zwaar gaat krijgen.
Wat is bij jou het probleem dan? EV laadsessie?
Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 20:05
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Probleem is er nog niet, maar ik heb het toch graag on orde…

Die spoeltjes, hebben die een bedrade verbinding naar de warmtepomp nodig ?
Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UEahVIvd_I5XbLAVBSTcD_QHxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGnJsCuhvxUXIcLGwAfOeSRm.png?f=fotoalbum_large
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja, zo is het wel bedoeld. Hier in de meterkast zitten er drie, die worden in een doosje aan een multicore kabel geknoopt (UTP kabel denk ik), die dan naar de WP gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
A ja, daar staat het ook. Meeraderige kabel met minimaal 0.5mm2 aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:22
MarcKeulers schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Hierbij uit de installatie guide voor de SMO40 …[Afbeelding]
Hoop dat het helpt, er zijn dus fysieke draden nodig, er moet een voltage staan tussen de vier punten welk overeenkomt met de stroom die geconsumeerd wordt ..
Gr. Marc
Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
UTP kabel haalt de 0,5mm2 per ader bij lange na niet. Maar het is te proberen. Eventueel steeds 2 aders combineren misschien.
Zou kunnen dat de spanningsval wat te groot is, hangt ook van de kabellengte af, dan krijg je misschien afwijkende metingen.
Heb net ff gekeken, bij mij is het idd geen utp kabel maar een 4-aderige kabel met wat dikkere aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03:15
berry76 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:44:
Via Facebook met een installateur in contact gekomen. Er zat lucht in de ELK9 waardoor er een zekering uitschakelde. Nu ontlucht en de schakelaar geresset, hopelijk gaat het nu goed
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb: relais in de ELK9 schakelen op de juiste momenten, maar nix geen bijverwarming.
Ik heb de ELK ontlucht en op het donkergroene knopje gedrukt, maar toch blijft de temperatuurbegrenzer open (lees: geen spanning na de temperatuurbegrenzer). Iemand enig idee waar ik het zoeken moet?

Edit: opgelost door de resetknop nog iets verder in te drukken 8)7 tot de maximaalthermostaat terugklikt. Weer wat geleerd

[ Voor 9% gewijzigd door Miranda89 op 26-05-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 20:05
helm71 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Dank !

Ik heb een loze utp kabel… zou ik die aders kunnen gebruiken denk je ?
Als je een multimeter of voltmeter hebt kun je de weerstand meten over de kabel (aan één kant twee kabels aan elkaar maken, aan andere kant de weerstand meten). Ga uit van een maximale amperage van 0,05 per spoel (16 ampere gedeeld door 300, ongeveer). Volgens NIBE mag er niet meer dan 3,2 volt over een spoel staan, dat suggereert dat de interne weerstand ongeveer 20 ohm is … met de gemeten weerstand kun je jouw afwijking bepalen .. en bepalen of die afwijking ok voor je is …

Je kunt ook kijken of je op het internet iets kunt vinden over de weerstand per meter …

Mijn persoonlijke kijk, je sluit het aan en neemt de afwijking voor lief. Kijk in de smo hoeveel je NIBE meet en of dat ok is voor je .. met een utp kabel kun je een paar draden combineren zodat je de weerstand van de kabel halveert, hoop dat het helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 13:56

ReLight

echo("What Now ? !")

ReLight schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:05:
[...]

Dank voor je goedbedoelde advies: deze zaak zit echter iets anders in elkaar. Ik neem ook geen onredelijke positie in, en een service bijdrage heb ik ook voorgesteld. Maar dit zijn "Ierse travelers" praktijken zo. Een bedrijf mag zonder opgave van kosten en overeenkomst erover vooraf niet zo maar een rekening sturen, zeker niet zonder redelijke onderbouwing. En 'onder gerantie reparatie van een ondeugdelijk product wordt in NL en het consumentenrecht in het voordeel van de consument uitgelegd. Dwz zonder andere kosten in rekening te brengen. Daar is een vervelend woord voor: oplichting.

Nibe is hier 20min vandaan. Doorgaans (ook door mijn instalateur in de regio) wordt 60€ voorrijkosten berekend. Maw NIBE rekend even uit de loss pols 260€ per uur aan kosten. Sinds wanneer is dat acceptabel als bedrag?

Maar bij deze, mede tweakers - wees geïnformeerd.
#closure - rekening is geheel gecrediteerd.

De instalateur heeft mijn uitzet van zaken, inclusief eea aan artikelen over de garanties mbt economische levensduur en jurisprudentie van zaken opnieuw voor gelegd aan Nibe, hierbij heb ik bv ook gevraagd wat de kosten van voorrijden+uurloon zouden zijn geweest onder het service contract welke ik wel heb met de installeur. Hierbij ook het dossier nummer van mijn rechtsbijstandsverzekering duidelijk vermeld.

Geen enkele vorm van reactie van Nibe op dit alles, behalve dus de creditering. 🎉🎉🎊
Dit ging exact zoals ik door de rbv werd voorgesteld; er klopt geen hol van de garantie limitaties en service voorwaarden tov consument recht.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:00

hrv

Gefeliciteerd. Wellicht handig om wat gegevens te delen. Welke jurisprudentie, voorbeeldbrief, daar kunnen anderen wellicht ook nog wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelsmurf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-06 13:57
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Zijn er nog hobbyisten die erover nagedacht hebben om de Nibe hybride warmtepomp uit te schakelen bij een buitentemperatuur van 4 a 7 gr om het veelvuldig ontdooien tegen te gaan. Warmtepomp uit en cv aan. En hoe dit te schakelen met een smo 20.
Ik zou de gasketel compleet uitschakelen..weg ermee. Weg gasaansluiting. Weg extra kosten.
Gas kost altijd geld. Stroom kost regelmatig niets.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:35
Koelsmurf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:34:
Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Pieter Hermens schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb mijn S2125 met smo s40 van +5 naar -5 geplaatst. Geen enkel probleem en daarna geen gasverbruik meer gehad.
De installateur heeft hem op +5 gezet wat volgens mij onzinnig is.
De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:22:
[...]

De installateur heeft niet zoveel gedaan denk ik. +5 is de standaard waarde ;)
PS op zich is dat niet erg. De backup treedt in werking als de graadminuten op -460 komen (bij de standaard instellingen vd graadminuten).

Als de warmtepomp correct is geconfigureerd bij de inbedrijfstelling zal deze waarde niet snel worden bereikt. Hangt ook af van het juiste vermogen en juiste keuze van de GP12 pomp.

O.a. de "hoogste aanvoertemperatuur verwarming" (1.30.6 in S40) moet op een haalbaar getal worden ingesteld. Staat deze te hoog, dan kan het zijn dat de regeling een temperatuur gaat berekenen die heel lastig te halen is als de flow bijvoorbeeld (te) hoog is. Dan kom je in de problemen.

Wat is te hoog ? Volgens de startgids is gewenst een getal in te voeren die 5 graden hoger ligt dan de stooklijn. Bijvoorbeeld 35+5 is 40.

Mijn systeem werkte met een hoge flow rate van ca 30 lpm. Daarbij is een flow temperature van 26 al genoeg bij 0 graden buitentemperatuur en 30 graden ongeveer de max en ook zat genoeg voor kouder weer! Dus ik hoef daar geen 35 graden in te vullen, dat haalt hij toch niet.

Maar gaat de flow omlaag (of gedwongen, door de pomp te begrenzen op bijvoorbeeld 30%) dan haalt de wp makkelijker hogere temperaturen en moet dat getal in menu 1.30.6 ook worden aangepast naar bijvoorbeeld 35 a 40.

Hij gaat daar dan ook mee rekenen. Echter als hij te optimistisch is en te hoog gaat berekenen terwijl de warmtepomp het niet trekt, dan pas komen de graadminuten in de buurt van die -460. Zeker als er tussendoor ook nog SWW (douchewater) moet worden verwarmd.

Ik heb nu een flow van onder de 20 lpm en een maximale flow temperature van 28 ofzoiets.
20 groepen vloerverwarming, alles altijd open. Geen zone afsluiters !

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste