-jann schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:41:
Betreffende de defrosts op SWW heb ik na enkele weken eindelijk een terugkoppeling van Nibe:
Ik begrijp dat er vragen zijn over inzet van boiler tijdens ontdooicyclus. De regeling mag tijdens ontdooicyclus gebruik maken van de aanwezige bronnen in het systeem ook als deze via programmering zijn geblokkeerd. Immers wil de regeling de machine zo lang als mogelijk inzetbaar houden met de beschikbare mogelijkheden, voorkeur is hierbij uiteraard het afgiftesysteem. De regeling zal niet zomaar naar een boiler overschakelen en er is dus aanleiding om dit wel te doen. Om een boiler ontdooiing te starten zijn er eerdere ontdooiingen vanuit het afgiftesysteem mislukt (3x), hierna kijkt de regeling of er een andere warmere bron (boiller) aanwezig is en schakelt hierna over. Zodra de regeling kiest om ontdooiing uit een boiler te doen, zal deze een vast aantal ontdooiingen hieruit doen voordat weer bepaald wordt om eventueel terug te schakelen naar het afgiftesysteem. Als er daarnaast dan een programma aanwezig is waarbij opwarmen van de boiler is geblokkeerd tot een bepaald tijdsslot, dan kan dit voor problemen zorgen. Ons advies is om geen programmeringen in te stellen.
Bij regelmatige boilerontdooiingen liggen er vaak flow gerelateerde oorzaken ten grondslag, denk hierbij aan:
- Verstopt vuilfilter.
- Werking circulatiepomp.
- Weerstand vanuit installatie.
- Capaciteit afgiftesysteem.
Voorwaardes voor ontdooien of inzet van boiler tijdens ontdooien worden bepaald door ons hoofdkantoor in Zweden en zijn niet aanpasbaar.
Alle zaken die ze noemen kan ik uitsluiten. Als ik het programma blokkeren tapwater uitschakel in het rooster, heb ik geen SWW comfort problemen, maar ik zie wel +- 10 defrosts op SWW per dag. Dit resulteert in een dagelijks extra verbruik van 10kWh. xCOP3 is dit 30kWh extra om tapwater te kunnen gebruiken. Als je dit terug zou rekenen naar gas, is dit ruim 3m3 per dag.
Via de instelling accessoires heb ik de functie tapwater volledig uitgeschakeld en ben ik gaan douchen op de CV ketel. hier is het verbruik 0,7m3 gas per dag.
Los van de discussie SWW heeft de warmtepomp geen enkel probleem met defrosten als de functie tapwater volledig is uitgeschakeld. Ik kan het statement van Nibe hier ook mee ontkrachten en dit heb ik ook naar ze terug gekoppeld.
Ik draai inmiddels 3,5 jaar met onze S2125-12 en dit is ook het eerste seizoen waarin deze problemen optreden. Er zit iets in de software wat veel te vroeg besluit SWW te selecteren voor defrosts. Het bijbehorende extra energieverbruik is belachelijk.
Ze zullen dit wel weer gaan terugkoppelen naar Zweden, en hun antwoord over 2 weken delen:). Ik vind het voor een dergelijk merk wel bijzonder slecht hoe ze dit benaderen en aanpakken. Er gaat bijna een compleet stookseizoen verloren zonder concrete actie.
Hierbij een update, ik heb het hele weekend mijn systeem in de gaten gehouden en e.e.a nagelopen met mijn warmtebeeld camera.
Mijn warmtepomp staat ingesteld op vloerverwarming, en de pomp werd altijd 100% aangestuurd. Het viel me op dat tijdens het opkomen van de storing "laag debiet" de Delta T op een bepaald moment kortstondig vrij ver uit elkaar lag, +- 7-8C. De storing, en dus de keuze om tapwater te gebruiken voor een dooicyclus lijkt hier te liggen bij een pompflow van 100% en de op dat moment geldende delta T.
Ik heb er een kWh meter in zitten, en het maximaal haalbare wat ik kon zien was 1,4m3 per uur. deze flow is identiek aan de flow tijdens de inbedrijfname in 2022, dus dit zou impliceren dat ik nergens verstoppingen heb. Ik ben vervolgens eens gaan berekenen wat de minimale delta T is bij deze flow en een vermogen van 8kW en dat is 5C. als ik ga rekenen met de 7-8C delta T, dan lijkt het ontdooivermogen 11-13kW, hetgeen overeenkomt met het opgegeven koelvermogen van de warmtepomp.
Ik heb de datasheet van mijn flowmeter er bij gepakt (BMETERS Hydrocal M3) en deze geeft aan dat ik 0,25 bar weerstand heb bij een flow van 1,5m3/hr.
Als ik vervolgens de pompcurve bekijk van de UPM2 25-70, dan zie ik dat de pomp bij 1,4m3/hr een weerstand kan overbruggen van 5,5m (0,55 bar). Als ik de flowmeter hier vanaf haal, kom ik op 0,3 bar. dezelfde pomp is dan in staat om bijna 1m3/uur meer te leveren.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zondag de kWh meter er tussen uit gehaald. Resultaat:
- Pompsnelheid is van 100% naar 70% gedaald
- De delta T is van 3-4C naar 2C gedaald tijdens verwarming
- Aantal defrosts halveerde bijna
- Geen storingen meer laag debiet
- Geen gebruik meer van SWW tijdens ontdooien.
Aangezien dit in de eerste 3 jaar niet voor is gekomen, en de flow onveranderd is in die jaren, vermoed ik dat er iets in de software is toegevoegd wat kritischer kijkt naar de dooicyclussen en de delta T op dat moment. Deze variabele kan er vervolgens voor zorgen dat er SWW gebruikt wordt voor dooicyclussen in installaties waarbij de pompsnelheid vrijwel continu op 100% draait.
Ik ben dus ook wel benieuwd naar pompsnelheden van andere mensen met deze problemen, want het zou best kunnen dat een systeem dat veel weerstand geeft, eerder prima opereerde maar nu niet meer door versterkte ontdooivoorwaarden.