NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:04
Aziraphale schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.

Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?

@mvrooij In mijn geval simpelweg geen tijd/zin om me daar uitgebreid in te verdiepen. Af en toe pas ik de offset iets aan als de temperatuur niet goed is, maar het is me gewoon teveel gedoe om dat bij iedere temperatuur te doen.
4.2.5.2 heb ik niet op mijn app.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:35
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Je kunt ook comfort kiezen. Bij een lage stooklijn zoals de mijne gaan de smart functies het verschil niet echt maken. Die functies lijken mij vooral nuttig bij een systeem met alleen maar radiatoren.
Sinds juli dus dynamisch en nu mijn eerste stookseizoen met echte dynamische sturing. Voorheen getest maar toen ook bezig met andere testen van mijn installatie, dus nu pas echt zicht op hoe dynamisch met mijn installatie werkt.

Om nu te komen op jouw punt van een lage stooklijn.
Ik werk met een eigen stooklijn die bijna overeenkomt met 2-3 of 3-1. Omdat ik tussen beiden zit, gekozen voor een eigen stooklijn. 'k merk nu dat voorheen, met SPA uit, er gewacht werd op opwek van de zonnepanelen om direct te verwarmen als het niet noodzakelijk was vanwege het lage verlies vd woning. Nu wordt, vanwege OPSLAAN PLUS, gekeken naar de relatief goedkoopste, bekende, momenten van de dag en wordt de woning eigenlijk alleen op die tijden verwarmd. Wat ik wel merk is dat het tijdsslot vast staat, en het werk in de beschikbare tijd gepland wordt. Met een hogere aanvoer temp als gevolg. Opslaan dus .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8NF51kAwVhmmKNE7Bw3OrxG7Rk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BvhOE2Wlvd7n4TrIN8wQxvA8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MccDwUMoLl0Q2yKgzf9EKMBEngY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LP3HBTK2JN9Tsh8kVtUcxE8V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUGwVaFaIlJHhnNt9_ztFlSJb6U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EruFkMxsCikLtB3MDTMiX1Sr.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mSPlc86_hDGVeqERBfLzKw2XwY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XSEXthC2TB3xtkgnQ2EUYqrl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF_Lr6u6YGjU-FPs4RRgVaVDCSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QtAsGpKnE9q3o4a4J5hdsb6v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_NVvUEzPQTA0h98fQksbjUDxCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MiTHwnX5lCL4BD0WwmFsVWmb.png?f=fotoalbum_tile
SWW gebeurd wel,vanwege instellingen in 4.2.2, op zonneopwek. 'k wacht nu met smart( :P ) op de tijd dat de zonneopwek te ver wegzakt. We douchen in de avond en ik heb een nachtblokkade mbt SWW-productie. Zoals ik het verwacht zal de SWW tussen 12-16 gepland gaan worden en dat is volgens mij ook de beste manier om stilstandsverliezen, die in de zomer door overproductie gedekt kunnen worden, in de winter te beperken. Onze SWW-opslag is voldoende om als ik, in het holst vd nacht, thuis kom vh werk om toch lekker warm te douchen.

lang verhaal kort . Met SPA, SMART CONTROLE, en nu ook contact met de slimme meter verveel ik me een beetje. hahaha ;)

[ Voor 39% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 12:06 . Reden: wat beeld materiaal erbij ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• jurgen purgen
[...]

Ok, thanks. Ik probeer het nu eerst even met Opslaan, heb ik daarna comfort nog op de achterhand.

Heb jij trouwens eng idee waar de "overdrachtsvergoeding" van 4.2.5.2 op slaat? Moeten/kunnen we daar wat mee?
die zag ik ook staan na de update maar wist niet of dat al besproken was en of het überhaupt nieuw was. zal wel een regio ding zijn denk. Volgens mij zag ik bij Heatgeek een keertje iets voorbijkomen dat er speciale energiecontracten zijn als je een wp hebt. Zoiets als de opslag bij dynamisch denk ik :? :?

Even een vraagje en opmerking over de achterblijvende bufferende werking van je vloer.
Heb je gekoeld deze zomer en heb je voorverwarmd voor het nu aanstaande stookseizoen?
Ik ben al sinds september de koude, van de vloerkoeling, uit t beton aan het trekken en de vloer heeft nu een constantere temp als dat ik eerder had.
Je moet je pomp denk ik een paar dagen tot eigenlijk een weekje geven om het beton op te warmen. Pas dan kan die ook gaan afstralen. Nachtkoeling gaat dit proces natuurlijk in de weg zitten en kost meer tijd om de plaat op temp te krijgen. Want terwijl de vloer opwarmt, geeft ie natuurlijk ook al warmte af. De gebruiker kan dat het idee krijgen dat er wat mis is.

[ Voor 34% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2025 11:59 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:54:
[...]

4.2.5.2 heb ik niet op mijn app.
Zit ook niet in de app, maar in het menu van de s320.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:40
[...]

@mvrooij In mijn geval simpelweg geen tijd/zin om me daar uitgebreid in te verdiepen. Af en toe pas ik de offset iets aan als de temperatuur niet goed is, maar het is me gewoon teveel gedoe om dat bij iedere temperatuur te doen.
Eene kant prima als je het teveel gedoe vind, maar het stelt echt niks voor. Je pakt gewoon als "basis" de cijfers die jou huidige stooklijn nu neemt. Die stel je dan in bij Eigen Stooklijn en dan in de loop van de tijd zie je als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is of het binnen te koud of te warm is. Mocht het te warm worden bij 10 graden buiten dan zet je hem 1 graden lager. Is het te koud dan zet je hem 1 graden hoger. Zo kun je het per buiten temp fine tunen.

Dit brengt bij mij een veel stabielere binnen temperatuur.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Knowbody
[...]

Ik vermoed dat als je een dynamische energie leverancier hebt die ook nog verschillende tarieven hanteert per moment van de dag (extra stimulatie of ontmoediging) dat het daar voor dient. Wel mooi.

Van een Tibber ofzo zou je dat kunnen verwachten. Of bijvoorbeeld Octopus (UK).

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@mvrooij Ik zal morgen eens kijken. Heb je dat op de smo ingesteld of in MyUplink?

@jurgen purgen Koelen doe ik er niet mee, want dan krijg extreem korte runs en schiet hij in storing. Mijn huis lijkt, hoewel volledig geïsoleerd, gewoon redelijk wat warmte te verliezen in de nacht. Simpel voorbeeld: Als ik een avond de houtkachel aan heb gaat de temperatuur makkelijk naar 23-25 graden bij doorstoken, maar dat is de volgende dag volledig weg. Ik denk zelf dat type en leeftijd van het huis ermee te maken hebben (vrijstaand, 1956) en ook dat we altijd ventoren open hebben om de ventilatie in stand te houden. Centrale ventilatie met een wtw zou helpen en ik ben ook al over een oplossing daarvoor na aan het denken, maar dat is nog niet zo eenvoudig door de buizen.

Nachtverlaging doe ik niet aan, dus ik denk echt hij 's nachts te weinig buffert om ook overdag de temperatuur vast te kunnen houden.

@Knowbody Ik zit vandaag nog bij Energie van Ons en vanaf morgen bij Zonneplan. Bij die laatste zou ik me er iets bij voor kunnen stellen, bij de eerste absoluut niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 31-10-2025 20:07 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er werd hier van de week ook al over gesproken. De warmtepomp die aangeeft naar defrost te gaan zonder daar werkelijk noodzaak voor is. Op sommige plekken wordt er gesproken over dat dit is om de olie en gassen weer goed te krijgen. Toch voelt dit niet goed.

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.

Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.

Hier goed te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DLu6kLNzF4Z9sFnl4EvHBQhKE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MtRjVb7rJRCWQyYP3AHtoRj.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.

Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.

Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Knowbody
The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:34:
Er werd hier van de week ook al over gesproken. De warmtepomp die aangeeft naar defrost te gaan zonder daar werkelijk noodzaak voor is. Op sommige plekken wordt er gesproken over dat dit is om de olie en gassen weer goed te krijgen. Toch voelt dit niet goed.

Ik heb een NIBE SHB10 AMS 10-12, staat op stooklijn 3 en heb de compressor curve helemaal teruggedraaid waardoor ik nu draai op het minimum van 25Hz. Start verwarmen staat op -240 graadminuten.
Met deze temperaturen zit ik op een run tussen 2 a 3 uur, waarna het zo’n 2 uur duurt voordat de -240 graadminuten zijn bereikt.

Het lijkt er echter op dat de “defrost” na x aantal minuten bedrijf zijn ding gaat doen. Dus staat los van of het nodig is (mijn mening) of dat het net een tijd stil heeft grstaan. Regelmatig start de warmtepomp, 5 minuten later gaat de “defrost” zijn ding al doen, 1 minuut later gaan we weer verwarmen.

Hier goed te zien:
[Afbeelding]
Bovenste sensor is de indicator defrost, die zie je dus 2 minuten naar “ACTIVE” gaan (groen).
Ook terug te zien in de aantal starts, compressor frequentie en energieverbruik dat omhoog gaat.
Water temperatuur zie je het ook in.
Dit doet ie terwijl de verdamper (roze kleur) boven 0°C ligt. En binnen een minuut nadat het systeem aan is gegaan.

Later zie je hetzelfde weer rond 04:45, maar dan na zo’n anderhalf uur werken.

Dit voelt nogal inefficiënt. Is dit by design? Is er iets wat je kunt monitoren om te zien waarom het systeem dit nodig acht?
Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.

Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:15:
[...]

Het staat beschreven in de Nibe AMS10 Technical manual.

Het kan een vorm van defrost zijn, genaamd een oil return. Doordat je lange runs afdwingt kan het zijn dat de 3 uurs teller hier mee te maken heeft.
Ik lees hierin inderdaad het volgende:
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.

Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Knowbody
The_FrankO schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:31:
[...]

Ik lees hierin inderdaad het volgende:
During heating operation, this function is a variant of defrosting and occurs at 3 hours of accumulated operation
Lijkt dus niet onderuit te kunnen komen, ook met kortere runs ga je die “accumulated” 3 uur een keer halen.

Als het systeem nou zo was dat het bij een shutoff zou doen, dan had je nog kunnen tunen naar runs van net niet 3 uur.
Ik begrijp de 'frustratie'. Monitoren brengt dat met zich mee. Tweaker life.
Mensen die er totaal niet naar om kijken hebben ook totaal nergens last van. 😉

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:35

hrv

Afgelopen twee dagen twee maal een "PASSIVE" defrost van ongeveer 1 tot 2 minuten op sensor "Defrosting (EB101)".

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:53
Vraagje,

Ik wil in het weekend lekker de houtkachel stoken. Hoogrendements kacheltje, dus geeft erg veel warmte af.

Daarom wil ik dat de warmtepomp vanaf donderdagochtend niet veel meer doet, zodat het wat afkoelt voordat die kachel aan gaat. Anders is het in no-time 25 graden en dat is ook niet lekker.

Ik stook volledig weersafhankelijk, de RMU staat niet ingeschakeld als ruimtevoeler. Stooklijn 3-0 momenteel, in de winter gaat dat richting 3-2.
Ik heb nu een nachtverlaging van -1 en een weekend verlaging van -2, maar ik heb niet het idee dat dat ook maar iets uithaalt. 's ochtends vroeg is namelijk de kamer op z'n warmst (mogelijk vanwege SPA?). Iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

Ik kan het ook met de naregeling regelen, maar het effect daarvan is dat ik de woonkamer en keuken dichtstuur, waardoor de WP het water door wat korte circuits jaagt met tot gevolg suizende geluiden en korte runs. Dit heeft dus niet mijn voorkeur.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:19
RISL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:04:
Vraagje,

Ik wil in het weekend lekker de houtkachel stoken. Hoogrendements kacheltje, dus geeft erg veel warmte af.

Daarom wil ik dat de warmtepomp vanaf donderdagochtend niet veel meer doet, zodat het wat afkoelt voordat die kachel aan gaat. Anders is het in no-time 25 graden en dat is ook niet lekker.

Ik stook volledig weersafhankelijk, de RMU staat niet ingeschakeld als ruimtevoeler. Stooklijn 3-0 momenteel, in de winter gaat dat richting 3-2.
Ik heb nu een nachtverlaging van -1 en een weekend verlaging van -2, maar ik heb niet het idee dat dat ook maar iets uithaalt. 's ochtends vroeg is namelijk de kamer op z'n warmst (mogelijk vanwege SPA?). Iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

Ik kan het ook met de naregeling regelen, maar het effect daarvan is dat ik de woonkamer en keuken dichtstuur, waardoor de WP het water door wat korte circuits jaagt met tot gevolg suizende geluiden en korte runs. Dit heeft dus niet mijn voorkeur.
Maak in MyUplink een ‘Modus’ aan waarin je de Temperatuur op iets laags instelt bijv.10gr, en/of de compressor blokkeert en/of bijverwarming blokkeert
Daarna maak je een dagprogramma voor je gewenste dag waarin je deze modus instelt voor de uren dat je hout stookt
Wel later dit programma weer uitzetten

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Bij de non-S smo40 kun je de temperaturen per dag programmeren in 1.3.1

• RISL
AnJaJoRe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:13:
[...]

Maak in MyUplink een ‘Modus’ aan waarin je de Temperatuur op iets laags instelt bijv.10gr, en/of de compressor blokkeert en/of bijverwarming blokkeert
Daarna maak je een dagprogramma voor je gewenste dag waarin je deze modus instelt voor de uren dat je hout stookt
Dat ga ik even opzoeken.

• RISL
wickydude schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:29:
Ga ik naar kijken, bedankt voor de suggestie.

• AnJaJoRe
Het voordeel van deze methode is dat je dat in je luie stoel op de app kunt doen, voor de andere methoden zoals die van wickydude moet je steeds naar de SMO, RMU, of VVM
😎

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• wickydude
AnJaJoRe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:50:
[...]

Het voordeel van deze methode is dat je dat in je luie stoel op de app kunt doen, voor de andere methoden zoals die van wickydude moet je steeds naar de SMO, RMU, of VVM
😎
Maar volgens mij kan jouw methode (Modus) alleen met een S40. Ik herken dat niet in de Smo40.
Overigens, met een beheer abbo kan ik dat programma ook in de app doen hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door wickydude op 06-11-2025 11:14 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
Voor mijn ontwerp met een F2050-06 met los tapwatervat en SMO 40 of S40 probeer ik een circulatiepomp te kiezen. Het is mij eigenlijk onduidelijk welk type pomp ik moet hebben en hoe deze aangstuurd kan worden.

Sowieso is het mij onduidelijk hoe een pomp dient te werken voor efficiënt omgaan met:
1. Open/sluitende radiatoren
2. Tapwaterverwarming (ander debiet?)

Ik zie verschillende types aansturingssignaal: 0-10v, PWM, aan-uit.
Maar ook verschillende werkwijzes mbt de de modulatie (of gebrek er aan): aan-uit, gelijke druk.

Wie kan mij op weg helpen om een juiste pomp te kiezen?
Ik heb een 100m² huis met radiatoren, ga een extern tapwatervat plaatsen en deels ruimteinvloedregeling gebruiken.

• AnJaJoRe
Kanoet schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:52:
Voor mijn ontwerp met een F2050-06 met los tapwatervat en SMO 40 of S40 probeer ik een circulatiepomp te kiezen. Het is mij eigenlijk onduidelijk welk type pomp ik moet hebben en hoe deze aangstuurd kan worden.

Sowieso is het mij onduidelijk hoe een pomp dient te werken voor efficiënt omgaan met:

Maar ook verschillende werkwijzes mbt de de modulatie (of gebrek er aan): aan-uit, gelijke druk.

Ik heb een 100m² huis met radiatoren, ga een extern tapwatervat plaatsen en deels ruimteinvloedregeling gebruiken.
Ik ben niet deskundig genoeg om een echt advies te geven, maar je beschrijving lijkt een beetje op mijn huis, alleen radiatoren (gewoon overgestapt van gasketel naar WP op hetzelfde afgiftesysteem) , bij mij 2x100m2 dus wat groter vermogen, zie mijn signature met de beschrijving.
De hierbij geplaatste circulatiepomp is een Grundfoss UPM2 25-70, werkt prima voor dit systeem, geluidloos, modulerend
Misschien heb je hier wat aan

• wickydude

Als je dit soort vragen hebt kun je beter een installateur bellen.

• Knowbody

UPM2 25-70 draait bij mij. Ik wilde eigenlijk een 25-40 maar dat is er niet van gekomen en blijkbaar hoeft het niet want de regeling regelt de pompsnelheid terug en niet eens naar het minimum.

Momenteel betekent dat dat het systeem draait met een dT van 1,5 a 1,8K

Als bij jou radiatoren dicht gaan lopen is dat niet handig tenzij je een parallel buffervat in je systeem hebt en dan heb je een tweede pomp nodig, een Alpha2.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
AnJaJoRe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:01:
[...]

Ik ben niet deskundig genoeg om een echt advies te geven, maar je beschrijving lijkt een beetje op mijn huis, alleen radiatoren (gewoon overgestapt van gasketel naar WP op hetzelfde afgiftesysteem) , bij mij 2x100m2 dus wat groter vermogen, zie mijn signature met de beschrijving.
De hierbij geplaatste circulatiepomp is een Grundfoss UPM2 25-70, werkt prima voor dit systeem, geluidloos, modulerend
Misschien heb je hier wat aan
Knowbody schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:14:
[...]

UPM2 25-70 draait bij mij. Ik wilde eigenlijk een 25-40 maar dat is er niet van gekomen en blijkbaar hoeft het niet want de regeling regelt de pompsnelheid terug en niet eens naar het minimum.

Momenteel betekent dat dat het systeem draait met een dT van 1,5 a 1,8K

Als bij jou radiatoren dicht gaan lopen is dat niet handig tenzij je een parallel buffervat in je systeem hebt en dan heb je een tweede pomp nodig, een Alpha2.
Bedankt voor jullie bijdragen. Volgens mij dook ik iets te diep in de pompmaterie en raakte vervolgens alle draad kwijt. Gewoon PWM dus en het wordt aangestuurd door de SMO.

Ik heb bij de cursussen bij Nibe zelf de SMO in mijn handen gehad voor de inbedrijfsstelling, maar daar werd echt maar weinig aandacht besteed aan finetuning en efficientie. Het was vooral standaardinstellingen(huis met radiatoren of vvw). Ik heb de installateurshandleidingen van de SMO's bekeken maar daar zie ik weinig staan mbt het sturen op een kleinere of specifiekere dT. Zie ik iets over het hoofd?

• Knowbody
@Kanoet de kleine dT ontstaat eigenlijk als de PWM gestuurde pomp alsnog genoeg debiet levert. Dat is bij mij zo, het afgiftesysteem heeft weinig weerstand. De pomp zou nog verder terug kunnen moduleren wat mij betreft maar goed als de regeling het prima vindt dan maak ik mij misschien te druk.

Het maximale debiet wordt overschreden maar goed hoe erg is dat....

Eigelijk is het helemaal geen probleem. De WP (Ik heb deze sinds 2 weken) heeft in al die tijd een paar keer een defrost gedaan. De verdamper temperatuur blijft in het gunstige gebied.
De COP is volgens de Energy Log tegel ook beter dan voorheen.

Enige wat ik mogelijk nog kan doen is spelen met de DOT instelling. Maar die staat prima.

• AnJaJoRe
Kanoet schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:46:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie bijdragen. Volgens mij dook ik iets te diep in de pompmaterie en raakte vervolgens alle draad kwijt. Gewoon PWM dus en het wordt aangestuurd door de SMO.

Ik heb bij de cursussen bij Nibe zelf de SMO in mijn handen gehad voor de inbedrijfsstelling, maar daar werd echt maar weinig aandacht besteed aan finetuning en efficientie. Het was vooral standaardinstellingen(huis met radiatoren of vvw). Ik heb de installateurshandleidingen van de SMO's bekeken maar daar zie ik weinig staan mbt het sturen op een kleinere of specifiekere dT. Zie ik iets over het hoofd?
Zoek niet op dT maar op ‘delta’ voor SMO S40 in menu 7.1.1.2 en 7.1.6.2

• Knowbody
Vandaag toen ik met de neus voor de SMO stond viel me iets op dat ik niet herken.

Via menu 3.1.3 of 3.1.8
De temperaturen van BT3, BT12 en BT15 wisselen elke seconde een paar tienden plus of min.

In de logs kan ik dat gedrag terugzien aan de ribbelige lijntjes.

Met de vorige warmtepomp had ik dat niet.

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:36:
Vandaag toen ik met de neus voor de SMO stond viel me iets op dat ik niet herken.

Via menu 3.1.3 of 3.1.8
De temperaturen van BT3, BT12 en BT15 wisselen elke seconde een paar tienden plus of min.
Ja dat was altijd toch al zo . Bij mij zijn die waarden vd sensoren best stabiel. Nu zie ik bv alleen mijn graadminuten teruglopen. Dure uren zijn bijna voorbij, dus hij tel af.
In de logs kan ik dat gedrag terugzien aan de ribbelige lijntjes.

Met de vorige warmtepomp had ik dat niet.
Ik heb jou wel een vraag (voor jou..).
De flow van GP1,(Circulatiepomp verwarmingssysteem) lees ik af bij Aanvoersensor (BF1). Maar als ik bij 3.1.10 Systeemonderdelen kijk zie ik bij GP1 geen flow, alleen een percentage. Daaronder bij Bronpomp (EB100-GP2) staat er een percentage EN de flow. Ik zou graag deze flow bij willen houden om te berekenen hoeveel energie er vanuit mijn PVT wordt gewonnen. In de geschiedenis kan ik de parameter echter niet vinden. Ik moet dus als de pomp actief is zijn debiet checken in Myuplink.
Misschien weet jij waar ik de geschiedenis deze waarde kan vinden?

• Knowbody
jurgen purgen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:49:
[...]
Ja dat was altijd toch al zo . Bij mij zijn die waarden vd sensoren best stabiel. Nu zie ik bv alleen mijn graadminuten teruglopen. Dure uren zijn bijna voorbij, dus hij tel af.

[...]

Ik heb jou wel een vraag (voor jou..).
De flow van GP1,(Circulatiepomp verwarmingssysteem) lees ik af bij Aanvoersensor (BF1). Maar als ik bij 3.1.10 Systeemonderdelen kijk zie ik bij GP1 geen flow, alleen een percentage. Daaronder bij Bronpomp (EB100-GP2) staat er een percentage EN de flow. Ik zou graag deze flow bij willen houden om te berekenen hoeveel energie er vanuit mijn PVT wordt gewonnen. In de geschiedenis kan ik de parameter echter niet vinden. Ik moet dus als de pomp actief is zijn debiet checken in Myuplink.
Misschien weet jij waar ik de geschiedenis deze waarde kan vinden?
Nou nee dat was niet altijd zo, de waarden springen heen en weer. In de app kun je dat niet zien daarvoor is de verversingstijd te lang. Op het SMO scherm zie je alsof ze de oscilleren.

Het gaat om 3 signalen, de anderen zijn stabiel. In de afbeelding zie je als je goed kijkt 5 temperaturen waarvan die 3 oscilleren.
NB de WP stond hier de hele nacht uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmCgy7VYUEl76lL9w6l1ryIvfzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4FvLE4IoqWmUNAEppnhFuxl.png?f=fotoalbum_large
...

Van jouw pomp getallen kan ik niets zeggen, ik heb ze niet. Misschien kun je de entiteiten op Modbus wel zien -als je HA ofzo hebt- ?

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:52:
[...]

Nou nee dat was niet altijd zo, de waarden springen heen en weer. In de app kun je dat niet zien daarvoor is de verversingstijd te lang. Op het SMO scherm zie je alsof ze de oscilleren.

Het gaat om 3 signalen, de anderen zijn stabiel. In de afbeelding zie je als je goed kijkt 5 temperaturen waarvan die 3 oscilleren.
NB de WP stond hier de hele nacht uit.

[Afbeelding]
...

Van jouw pomp getallen kan ik niets zeggen, ik heb ze niet. Misschien kun je de entiteiten op Modbus wel zien -als je HA ofzo hebt- ?
Ja .. dat herken ik .. ik ga er bij mij vanuit dat het door de naregeling komt omdat er groepen open en dicht lopen. Het begint bij de aanvoer en de retour die daar dan op reageert en zo krijg je een gepingpong van reacties op elkaar. De pompdruk en snelheid reageren hier op een beetje op maar niet erg anders dan op andere momenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlRMUUZ6SghV9FVHXp-NeEoiha0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMsc2rBJpXnkcbnvtMjZi3uW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9PPhxbgU63C7EIqLTqtq3OxncA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjyuvzGFMAzaG4jSZ3JOV7nZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYiuLaoeddM4AViB4WDPL1AZQaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER4C32V5MzlPlMkKV9F22W6w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keZDsR7SjdBl9Z_rdDsDGjGDajU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKrfILgm69kZRL8m8Ac3IrcG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU4_lrruB-sjSr6MchBiPwPD0dY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnA2ZbkKL6zsy3Vt7qkPh7SW.jpg?f=fotoalbum_tile
Elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik er wat aan ga doen, maar ik heb nog een uitbreiding in gedachten mbt tot het afgiftesysteem, dus ik plan alles in 1 opknapbeurt. Wanneer die er komt🤷‍♂️..

Hier nog geen HA. Wel in de planning, maar laag in de prio nu.

PS: mijn bronpomp staat op intermitterend

• Knowbody
jurgen purgen schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ja .. dat herken ik .. ik ga er bij mij vanuit dat het door de naregeling komt omdat er groepen open en dicht lopen. Het begint bij de aanvoer en de retour die daar dan op reageert en zo krijg je een gepingpong van reacties op elkaar. De pompdruk en snelheid reageren hier op een beetje op maar niet erg anders dan op andere momenten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik er wat aan ga doen, maar ik heb nog een uitbreiding in gedachten mbt tot het afgiftesysteem, dus ik plan alles in 1 opknapbeurt. Wanneer die er komt🤷‍♂️..

Hier nog geen HA. Wel in de planning, maar laag in de prio nu.

PS: mijn bronpomp staat op intermitterend
Bij jou is dat anders. Minuten versus seconden. Bij mij wisselt de temperatuur van 3 AA23 sensoren elke SECONDE!

Heb een vermoeden dat het aan dat AA23 circuit board ligt.

De resolutie van de geschiedenis is uiteraard niet per seconde maar toch is het geen strakke lijn, zoals die van BT14 wel is (nu blauw).
Allemaal sensoren die in de warmtepomp zitten.

Het rechte stukje waar de marker staat is een stukje van 5 minuten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9KiNRyYPyhu9xbsCFCs6I8Pyxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OhUTc4Ch5jSRBZU4ekZjWMkk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 09-11-2025 14:38 ]

• jurgen purgen
Knowbody schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:32:
[...]

Bij jou is dat anders. Minuten versus seconden. Bij mij wisselt de temperatuur van 3 AA23 sensoren elke SECONDE!

Heb een vermoeden dat het aan dat AA23 circuit board ligt.

De resolutie van de geschiedenis is uiteraard niet per seconde maar toch is het geen strakke lijn, zoals die van BT14 wel is (nu blauw).
Allemaal sensoren die in de warmtepomp zitten.

Het rechte stukje waar de marker staat is een stukje van 5 minuten

[Afbeelding]
Raar idd.

Misschien sinds een bepaalde update een fijnere resolutie is de weergaven hiervan.
Was er in die rustige periode iets bijzonders aan de hand?
Dit keer ben ik degeen zonder deze parameters niet in mijn systeem

• wickydude
Kan zijn dat de kaart een wat mindere verbinding heeft (stekker? Insteekkaart?) of dat daarvan de aarding /shielding niet helemaal lekker zit zodat je emc dingetjes krijgt?

• Knowbody
wickydude schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:35:
Kan zijn dat de kaart een wat mindere verbinding heeft (stekker? Insteekkaart?) of dat daarvan de aarding /shielding niet helemaal lekker zit zodat je emc dingetjes krijgt?
Zoiets dacht ik ook. Niets bijzonders kunnen zien.

• RISL
AnJaJoRe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:13:
[...]

Waar vind ik deze 'modus'? Afgelopen weekend flink aan het zoeken geweest in de SMO40, maar krijg het niet gevonden?

• wickydude
De 'modus' bestaat niet in de SMO40. Ik zou gewoon het programma gebruiken om de temperatuur te verlagen op de gewenste momenten.

• RISL
Dat bleek ik al gedaan te hebben vorig jaar (zie foto, wellicht doe ik iets fout), maar ik merk daar in huis niets (of in ieder geval niet genoeg) van.

Ik zou willen dat de warmtepomp donderdag op vrijdagnacht naar een andere stooklijn zou gaan of naar een andere gewenste temperatuur.
Nu stookt hij iedere dag van de week net zo hard (met name 's nachts vanwege SPA dat aanstaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE16cIFCZKiepf3HrWukXS97IS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kneW9Hf3eP4ElUYOQGXMdpsN.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
Zo te zien heb je geen BT50 actief. Dan zijn deze getallen verschuivingen van de stooklijn. Ik heb een RMU40/BT50 actief, ik zie daar bij 1.3.1 dan dat ik temperaturen kan instellen.
Je kunt de getallen wat verhogen, kijken wat dat brengt. En SPA werkt nu eigenlijk tegen je. Aan de ene kant verlaag je de temperatuur, aan de andere kant zeg je " laat maar wat meer warmte in huis stoppen" .

Uit de gebruikershandleiding:

Instellen van de temperatuur (zonder
geactiveerde ruimtevoelers):
Instelbereik: -10 tot +10
Standaardwaarde: 0

Het display geeft de instelwaarden voor verwarming weer
(verschuiving stooklijn). Verhoog of verlaag de waarde op
het display om de binnentemperatuur te verhogen of te
verlagen.
Gebruik de selectieknop om een nieuwe waarde in te stellen.
Bevestig de nieuwe instelling met een druk op OK.
Het aantal stappen dat de waarde moet worden gewijzigd
voor een graad verschil in de binnentemperatuur hangt af
van de verwarmingsinstallatie. Eén stap is normaliter vol-
doende, maar in sommige gevallen kunnen meerdere stap-
pen nodig zijn.
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste