NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:05
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:
Gaat mij om deze waardes lager in te stellen dan 18.[Afbeelding]
En wat staat er dan in 1.9 3.2 ?

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• cealis82
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-06 21:29
Bij 1.9.3.2 staat 18 en kan ik niet lager zetten, zodra ik lager bevestig zet die deze op 18 graden.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:18
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:
Gaat mij om deze waardes lager in te stellen dan 18.[Afbeelding]
Die kan ik hier wel lager dan 18 zetten… maar zoals hierboven, wat is je minimale aanvoer temperatuur in 1.9.3.2? Ik denk dat je die lager moet zetten dan 18 voordat je deze waardes kunt verlagen.

Hij kan natuurlijk niet lager aanvoeren dan de minimale aanvoer temperatuur

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• cealis82
Zoals ik al zei die kan ik dus niet lager dan 18 zetten en ik kan niet achterhalen waarom, heb alles nagekeken en al laag gezet en kan het nog niet aanpassen naar een lagere temperatuur.

• Knowbody
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:34:
Zoals ik al zei die kan ik dus niet lager dan 18 zetten en ik kan niet achterhalen waarom, heb alles nagekeken en al laag gezet en kan het nog niet aanpassen naar een lagere temperatuur.
Dit geeft Google AI als antwoord

De NIBE VVM 225 binnenmodule heeft een ingebouwde functie om vloerverwarming of andere systemen te laten koelen. De fabrieksinstelling hiervoor is 18 °C. Het systeem kan softwarematig worden ingesteld tot 17 °C, maar voor koeling onder de 18 °C heb je de NIBE ELK 213 EXP uitbreidingsset of een vergelijkbare actieve koelaccessoire nodig.Koeling onder de 18 °C is mogelijk, maar vereist specifieke aanpassingen en extra hardware om condensatie en schade aan je vloer of systeem te voorkomen:Software-instellingen: Controleer of je in Menu 1 (Binnenklimaat) of Menu 4.9.2 (Start koelen) de koeltemperatuur kunt aanpassen. De minimale ingebouwde ondergrens voor de aanvoertemperatuur is 17 °C.Condensatiegevaar: Wees extreem voorzichtig met koelwater onder de 18 °C. Zodra de leidingtemperatuur onder het dauwpunt van de lucht zakt, ontstaat er condens op je vloeren of leidingen, wat kan leiden tot houten vloeren die kromtrekken of schade aan stucwerk.Actieve Koeling Kit (ELK 213): Om de aanvoertemperatuur écht onder de 18 °C te krijgen zonder condensatieproblemen (dit vereist vaak een dauwpuntsensor), wordt meestal geadviseerd om de koelingsset, zoals de NIBE ELK 213 EXP voor actief koelen, te gebruiken.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• cealis82
Zoals ik al in een vorige post zei heb ik in het voorjaar een reset gedaan dus heb het idee dat door reset hij gewoon dat onderdeel niet ziet omdat het wellicht niet meer geactiveerd is.

• wickydude
Ik denk dat je dan het beste met je installateur of Nibe direct contact op zou moeten nemen.

Hoewel ik persoonlijk 18 wel de ondergrens vind…

• Knowbody
cealis82 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:21:
Zoals ik al in een vorige post zei heb ik in het voorjaar een reset gedaan dus heb het idee dat door reset hij gewoon dat onderdeel niet ziet omdat het wellicht niet meer geactiveerd is.
Ja ik weet wat je zei maar veel kan ik ook niet vinden over jouw situatie want je versterkt weinig info.

Misschien heb je wel een ELK 213 maar nu niet meer geactiveerd als accessoire. Weet ik veel.

Die VVM binnenunits gaan terecht niet laag met koelen, want dat vocht wil je eigenlijk niet.

Hier wil ik ook niet laag met koelen. Heb nu condens op de aanvoerleiding en de verdeler. Volgens de logs is het 16.8 geweest. Het dauwpunt is vandaag erg hoog. De luchtvochtigheid buiten is 95%.

Mijn RMU-S meet 68% RH maar dat is in de ruimte waar het daadwerkelijk minder vochtig is (airco) dan daar waar de installatie staat. Oftewel de dauwpunt berekening die aan staat kan daar ook niets aan doen. Hij mag van mij 2 graden onderschreiden dus kapt ermee bij 16.

Vandaag (extreme hitte in NL) is het gewoon oppassen met die condensatie.

• evonken
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-07 22:10
Vraag over een Nibe F2120 warmtepomp (icm VVM320). Sinds vorig jaar heb ik een P1 meter en zie.ik een blindvermogen op de warmtepomp van 3x-0,8 kVA (3A op elke fase). Dat verandert niet bij het draaien van de warmtepomp (dan verandert het verbruikte vermogen wel conform verwachting). Mijn installateur reageert niet.en anderen willen geen service verlenen op een installatie die.door een ander bedrijf gedaan is). Volgens Google zou de Nibe heel.goed in elkaar steken en een lage phi moeten hebben. Heeft iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken (en kan het kwaad, behalve dat de hoofdzekering af en toe extra belast wordt? Excuses voor de newbie vraag: ik kon het nergens vinden op internet.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:43
Ik zie hetzelfde op mijn F2120-20, gemeten met een Victron VM-3P75CT die ik gebruik om het verbruik te monitoren van enkel de WP. Ik heb een cosphi van 0.60 op de 3 fase, soms zelf 0.5, niet erg goed naar mijn mening. Dit zal in het ontwerp van de frequentie regelaar zitten ik weet niet of hier iets aan verandert kan worden dus volg het graag.

[ Voor 29% gewijzigd door ahjwinth op 29-06-2026 06:44 ]

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:01
evonken schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:30:
Vraag over een Nibe F2120 warmtepomp (icm VVM320). Sinds vorig jaar heb ik een P1 meter en zie.ik een blindvermogen op de warmtepomp van 3x-0,8 kVA (3A op elke fase). Dat verandert niet bij het draaien van de warmtepomp (dan verandert het verbruikte vermogen wel conform verwachting). Mijn installateur reageert niet.en anderen willen geen service verlenen op een installatie die.door een ander bedrijf gedaan is). Volgens Google zou de Nibe heel.goed in elkaar steken en een lage phi moeten hebben. Heeft iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken (en kan het kwaad, behalve dat de hoofdzekering af en toe extra belast wordt? Excuses voor de newbie vraag: ik kon het nergens vinden op internet.
Hoi @evonken , leuke vraag ! Ik heb een f2120-20 sinds november 2018 en hieronder mijn blind vermogen over de dag gisteren … let op dit is mijn hele huis, kabels, spoelen, ijskasten etc. Ik kom in rust ( gedurende de nacht ongeveer uit op jouw waardes) ! Ik lever netto minimaal 400 watt per uur terug.

Denk dat je je niet ongerust hoeft te maken, zal mijn meter direct bij de f2120 ook eens uitlezen … benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clU7Xyee4XcZAT93a8b2R6YbwOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwqIV0jm8xV5RGt5iOApeA63.jpg?f=fotoalbum_large

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:36

lps

MarcKeulers schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:31:
[...]

@wickydude de graadminuten doen niets daar er geen sensor gekozen is of aangesloten.
Als ik de minimale aanvoertemperatuur verhoog naar bijvoorbeeld 17 graden gaat de graadminutenregeling wel werken. Je krijgt dan alleen heel veel pendelgedrag (zie afbeelding tot 07:00). Mede daarom dat ik die waarde zo laag heb gezet.

Met de verandering in de delta t is er niks veranderd m.b.t. het koelvermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMYrzlcWYOKWeCQswRz3zaYwvR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1fYDxWTw0VXqgzRelRragZw.jpg?f=fotoalbum_large

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-07 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mxhOT8Rqs5GiU8Y8arrAwBj12A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiisvKpZCexc5nnMTdjiVRMs.png?f=fotoalbum_large Ik ben nu heel erg tevreden met mijn compressor runs aleen soms toert hij een beetje op maar blijft aan staan. Ps ik heb de pomp snelheid naar 65 gezet.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Jessy007 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:06:
[Afbeelding] Ik ben nu heel erg tevreden met mijn compressor runs aleen soms toert hij een beetje op maar blijft aan staan. Ps ik heb de pomp snelheid naar 65 gezet.
Dat lijkt me niks geks, pompsnelheid en SPA uit was hier was ook de trick. Nu lange runs zodra temperatuur na 2 uur boven 25 graden komt (filter tijd heb ik op 2 uur gezet).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Jessy007
MvRtje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Dat lijkt me niks geks, pompsnelheid en SPA uit was hier was ook de trick. Nu lange runs zodra temperatuur na 2 uur boven 25 graden komt (filter tijd heb ik op 2 uur gezet).
Spa heb ik aan staan voor mijn gevoel doet het ook niks 🤗 teminste met koelen ja hij staat aan op 7. Maar ik krijg een nettjese run dus van afblijven 😂

• Knowbody
Jessy007 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Spa heb ik aan staan voor mijn gevoel doet het ook niks 🤗 teminste met koelen ja hij staat aan op 7. Maar ik krijg een nettjese run dus van afblijven 😂
Voor koelen zal het idd weinig uitmaken. Prijzen zijn het laagst in de middag en starttemperatuur 25 gr zal ook niet vaak in de nacht voorkomen.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Jessy007 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:03:
[...]

SPA deed het in principe wel maar die zorgde soms voor een aanvoer van 14 graden bij goedkopere stroom en bij duurdere stroom 22 graden.. tja dan koelt alles weer af. Dat werkt gewoon niet. SPA met koelen uit is en blijft het beste.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• MarcKeulers
lps schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:19:
[...]

Als ik de minimale aanvoertemperatuur verhoog naar bijvoorbeeld 17 graden gaat de graadminutenregeling wel werken. Je krijgt dan alleen heel veel pendelgedrag (zie afbeelding tot 07:00). Mede daarom dat ik die waarde zo laag heb gezet.

Met de verandering in de delta t is er niks veranderd m.b.t. het koelvermogen.

[Afbeelding]
@lps jammer dat de verhoging van de delta bij 20 graden bij jou niet werkt. Ik ben ook een beetje verbaasd door het gedrag van 0-7 uur, dat is geen graadminuten wegwerken, dat is graadminuten resetten … ze gaan abrupt van een waarde naar 0, de grafiek van @wickydude heeft een wegwerktijd daalt langzaam. Verder zijn er pieken op je compressor met 40 Hz op een regelmatig tijdstip, dat zie ik niet in mijn systeem … gisteren een run van bijna 5 uur … alles op 31 Hz.

Ik kan je 120 graadminuten ook met mijn systeem nadoen, die hangen af van de waardes waarbij je de koeling laat starten … ik heb nu 40 graadminuten, met een start van 10.

@wickydude ik ben met mijn pompsnelheid van automatisch (100%) in stapjes naar beneden gegaan, tot 75 % kreeg ik alleen 40 Hz uit de compressor, van 70 tot 50 kreeg ik 31 Hz … minder dan 50 nog niet geprobeerd, moet eerst weer warm worden. Wellicht een parameter waarmee je nog zou kunnen variëren als je het nog niet gedaan hebt.

Success !

• lps

lps

Die pieken in de compressorfrequentie heb ik in de winter ook tijden verwarmen. Dat is het opstarten na de oil return elke 3 uur. Ik ga er vanuit dat nu ook de reden is, echter dan om de 2 uur.

Die graadminuten wegwerken is echt abrubt ja, het lijkt wel alsof zodra de bt25 de minimumtemperatuur aantikt hij meteen de graadminuten reset i.p.v. langzaam afbouwen.

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-07 22:14
Beste forumleden,

Ik loop nu al een tijdje te prutsen met de afstelling van mijn NIBE warmtepompsysteem en hoop dat jullie constructief mee kunnen kijken.

Mijn configuratie:
  • Regelaar: NIBE SMO 40
  • Buitenunit: F2040
  • Afgiftesysteem: Vloerverwarming beneden + Jaga Strada Hybrid Convectors in de slaapkamers.
Het probleem:

In de winter zie ik bij het verwarmen vaak een delta T van slechts 2 °C tussen aanvoer en retour. Nu in de zomer, tijdens het koelen, is de delta zelfs maar rond de 0,5 °C. Wanneer de actieve koeling aanslaat, gaat dit vrijwel continu gepaard met een laadpompsnelheid (EB101-GP12) van 100%. Het gevolg is een enorm vreemde aan/uit-cyclus (pendelen) met meerdere compressorstarts per uur.

Ik ben onlangs het (service)menu ingedoken en heb de boel uitgelezen.

Ik heb om te testen in menu 5.1.14 eerst eens gekozen voor alleen vloerverwarming, ik las dat dit ging leiden tot een lagere pompsnelheid. Geen resultaat.

Ik heb vandaag alle radiatoren op de eerste en tweede verdieping eens dichtgedraaid, en gekeken of ik door middel van het knijpen van de retourleiding in de verdeler van de vloerverwarming de delta tussen aanvoer en retour kon verhogen. Dit is deels gelukt, ik kreeg m na +- 2 graden. Maar omdat ik bleef zien dat de pompsnelheid op 100% staat denk ik dat ik dit eerst moet doorbreken.

Om de 100% pompsnelheid te doorbreken, heb ik de Auto-stand van de laadpomp inmiddels uitgezet en op handmatig gezet.

Hierbij mijn huidige instellingen:

Aanvullende Klimaatinstellingen (Menu 5.1.14):
  • Instelling: Eigen instellingen (Vloerverwarming)
  • dT bij DOT: 7.0 °C
  • DOT: -7.0 °C
Instellingen Laadpomp GP12 (Menu 5.11.1.2):
  • Bedrijfsstand Verwarming: Auto
  • Bedrijfsstand Koeling: Auto (nu uitgevinkt) -> Handmatig: 10%) 

Update, ik zag dat bij een handmatige instelling van 10% de aanvoertemperatuur richting de 13 graden ging. Ik heb m voor nu maar even op auto teruggezet.
Instelling Graadminuten (Menu 4.9.3):
  • Start compressor: -160 GM
  • Start diff. bijverwarming: 600 GM
  • Verschil bijverwarmingsstappen: 100 GM
Automatische modus (Menu 4.9.2):
  • Start koeling: 21 °C
  • Stop verwarming: 19 °C
  • Stop bijverwarming: 5 °C
  • Filtertijd: 8 uur
Koeling algemeen (Menu 1.9.5):
  • Koeling bij overtemp kamer: 2.0 °C
  • Actieve koeling starten: 60 GM
  • Stapverschil compressor: 60 GM
  • Tijd t. schakelen warm/koel: 3 uur
  • Koel/verw sensor: BT50 (Ingestelde puntwaarde: 20 °C)
Mijn vragen aan het forum:

Zien jullie rare dingen in mijn instellingen? Waarom schiet mijn pomp naar de 100%

Zijn er in mijn graadminuten-instellingen of koelinstellingen nog optimalisaties te maken om het aantal starts per uur drastisch te verlagen?

Ik hoor heel graag jullie advies en expertise!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgidpU6bnYr5dU40GAZXngvZIwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9EzCKzbsUVeZ0X2jNocwwM3v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyLeHZm8xWH-kKcQSF8oj-BKpZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4uTHlSxj22agSXD7Kd2ZipJ7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4j_qDEiW_KoY-YH8nXoX-ZhJTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qP7zPrW4pcfRIdmnuZfMGsBi.png?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
Spiegelei schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:57:
Beste forumleden,

Ik loop nu al een tijdje te prutsen met de afstelling van mijn NIBE warmtepompsysteem en hoop dat jullie constructief mee kunnen kijken.

Mijn configuratie:
  • Regelaar: NIBE SMO 40
  • Buitenunit: F2040
  • Afgiftesysteem: Vloerverwarming beneden + Jaga Strada Hybrid Convectors in de slaapkamers.
Het probleem:

In de winter zie ik bij het verwarmen vaak een delta T van slechts 2 °C tussen aanvoer en retour. Nu in de zomer, tijdens het koelen, is de delta zelfs maar rond de 0,5 °C. Wanneer de actieve koeling aanslaat, gaat dit vrijwel continu gepaard met een laadpompsnelheid (EB101-GP12) van 100%. Het gevolg is een enorm vreemde aan/uit-cyclus (pendelen) met meerdere compressorstarts per uur.

Ik ben onlangs het (service)menu ingedoken en heb de boel uitgelezen.

Ik heb om te testen in menu 5.1.14 eerst eens gekozen voor alleen vloerverwarming, ik las dat dit ging leiden tot een lagere pompsnelheid. Geen resultaat.

Ik heb vandaag alle radiatoren op de eerste en tweede verdieping eens dichtgedraaid, en gekeken of ik door middel van het knijpen van de retourleiding in de verdeler van de vloerverwarming de delta tussen aanvoer en retour kon verhogen. Dit is deels gelukt, ik kreeg m na +- 2 graden. Maar omdat ik bleef zien dat de pompsnelheid op 100% staat denk ik dat ik dit eerst moet doorbreken.

Om de 100% pompsnelheid te doorbreken, heb ik de Auto-stand van de laadpomp inmiddels uitgezet en op handmatig gezet.

Hierbij mijn huidige instellingen:

Aanvullende Klimaatinstellingen (Menu 5.1.14):
  • Instelling: Eigen instellingen (Vloerverwarming)
  • dT bij DOT: 7.0 °C
  • DOT: -7.0 °C
Instellingen Laadpomp GP12 (Menu 5.11.1.2):
  • Bedrijfsstand Verwarming: Auto
  • Bedrijfsstand Koeling: Auto (nu uitgevinkt) -> Handmatig: 10%) 

Update, ik zag dat bij een handmatige instelling van 10% de aanvoertemperatuur richting de 13 graden ging. Ik heb m voor nu maar even op auto teruggezet.
Instelling Graadminuten (Menu 4.9.3):
  • Start compressor: -160 GM
  • Start diff. bijverwarming: 600 GM
  • Verschil bijverwarmingsstappen: 100 GM
Automatische modus (Menu 4.9.2):
  • Start koeling: 21 °C
  • Stop verwarming: 19 °C
  • Stop bijverwarming: 5 °C
  • Filtertijd: 8 uur
Koeling algemeen (Menu 1.9.5):
  • Koeling bij overtemp kamer: 2.0 °C
  • Actieve koeling starten: 60 GM
  • Stapverschil compressor: 60 GM
  • Tijd t. schakelen warm/koel: 3 uur
  • Koel/verw sensor: BT50 (Ingestelde puntwaarde: 20 °C)
Mijn vragen aan het forum:

Zien jullie rare dingen in mijn instellingen? Waarom schiet mijn pomp naar de 100%

Zijn er in mijn graadminuten-instellingen of koelinstellingen nog optimalisaties te maken om het aantal starts per uur drastisch te verlagen?

Ik hoor heel graag jullie advies en expertise!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Spiegelei , hmmm, jouw graadminuten grafieken komen heel erg overeen met die van @lps (zie post hierboven) wellicht dat dezelfde strategie ook jouw helpt, verlagen van de minimale toevoer temperatuur? Als je de pompsnelheid verlaagd, doe dat in kleine stapjes en kijk dan wat er gebeurd, van 100 naar 10 is wel heel abrupt …

Succes!

• MarcKeulers
lps schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:51:
Die pieken in de compressorfrequentie heb ik in de winter ook tijden verwarmen. Dat is het opstarten na de oil return elke 3 uur. Ik ga er vanuit dat nu ook de reden is, echter dan om de 2 uur.

Die graadminuten wegwerken is echt abrubt ja, het lijkt wel alsof zodra de bt25 de minimumtemperatuur aantikt hij meteen de graadminuten reset i.p.v. langzaam afbouwen.
Jouw conclusie mbt de pieken kan juist zijn, vreemd dat ik ze niet zie bij koelen maar wel bij verwarmen … maar andere buitenunit, dus wellicht ander gedrag.

Denk dat je conclusie dat als de aanvoer BT25 onder de minimale temp komt dat hij dan heel hard afbouwt correct is, maar hoe stel je dat afbouwen in ?? … mijn BT25 is “uitgeschakeld “ voor koelen ( speciale pijpen voor koelen) maar zal eens kijken of ik het gedrag kan repliceren op een andere manier. Dus als de BT25 niet onder de minimale aanvoer temperatuur komt gaat de unit vrolijk verder met koelen en krijg je lange runs … ik loop op dit moment (vanwege die niet functionerende BT25 bij koelen) tegen het fenomeen aan dat de aanvoer temperatuur naar 7 graden daalt en dat geeft een error in de warmtepomp 342, te lage aanvoer temperatuur (bij koelen) ..

Dank voor je inzichten !

Succes!

• Jessy007
Wat is de beste manier om mijn nibe ba svm op koelen te begrenzen ik wil graag niet meer als 30hz tussen de 25-30 is top. Hij schiet soms hard aan en dan berijkt hij de minimaale aanvoer en dan stopt hij moet koelen.

• Knowbody
Jessy007 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
Wat is de beste manier om mijn nibe ba svm op koelen te begrenzen ik wil graag niet meer als 30hz tussen de 25-30 is top. Hij schiet soms hard aan en dan berijkt hij de minimaale aanvoer en dan stopt hij moet koelen.
Vuistregels:

Niet over-dimensioneren vd warmtepomp

Niet te vroeg starten met koelen (BT1 25gr of >)

Afgiftesysteem in balans en debiet volgens spec

Pompsnelheid automatisch

Compressor curve automatisch (niet-S serie)

• Spiegelei
MarcKeulers schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:39:
[...]

@Spiegelei , hmmm, jouw graadminuten grafieken komen heel erg overeen met die van @lps (zie post hierboven) wellicht dat dezelfde strategie ook jouw helpt, verlagen van de minimale toevoer temperatuur? Als je de pompsnelheid verlaagd, doe dat in kleine stapjes en kijk dan wat er gebeurd, van 100 naar 10 is wel heel abrupt …

Succes!
Hi Marc,

Thanks dit lijkt te werken, Ik heb nu de minimum aanvoer op 16 graden gezet, hij slaat nu niet meer af. Ik zie dat de koeling nu richting de 16 graden kan zakken, en dat de graadminuten niet meer "gereset" worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTgTyxR6VdDoIftgSs753cGhzPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVnKqETZrWMQgwjWbNSASSGg.png?f=fotoalbum_large

Vind nog steeds dat het verschil tussen aanvoer en retour beter kan.( Delta +- 2 graden)
Bij een automatisch ingestelde pompsnelheid blijft de pompsnelheid rond de 60-80% hangen zie afbeelding (grafiek rechtsonder tijdstip 21:00).

Waarom snapt de warmtepomp zelf niet dat de pompsnelheid naar beneden moet om een betere delta te krijgen?

• MarcKeulers
Spiegelei schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Hi Marc,

Thanks dit lijkt te werken, Ik heb nu de minimum aanvoer op 16 graden gezet, hij slaat nu niet meer af. Ik zie dat de koeling nu richting de 16 graden kan zakken, en dat de graadminuten niet meer "gereset" worden.

[Afbeelding]

Vind nog steeds dat het verschil tussen aanvoer en retour beter kan.( Delta +- 2 graden)
Bij een automatisch ingestelde pompsnelheid blijft de pompsnelheid rond de 60-80% hangen zie afbeelding (grafiek rechtsonder tijdstip 21:00).

Waarom snapt de warmtepomp zelf niet dat de pompsnelheid naar beneden moet om een betere delta te krijgen?
@Spiegelei mooi met het resultaat ! laatste vraag is er eentje die ik niet weet, je zou zeggen lagere pompsnelheid inderdaad …

Weet jij het water volume van je koel ruimtes ( dus de ruimtes die je koelt ?) en heb jij een buffer in je systeem ( hoe groot en parallel of in serie?) . En zijn de ruimtes om te verwarmen dezelfde als die om te koelen ?

In 1.9.5 kun je ook de delta T bij 20 en 40 graden instellen, wat zijn de waardes ? Je krijgt een delta T van nog geen 2, dat is inderdaad heel weinig, lijkt erop dat je systeem “te groot” is voor de koeling (maar goed voor de verwarming neem ik aan), je zoekt dan een setting met zo min mogelijk vermogen van je unit om te koelen. Wellicht dat je tussen de runs de pompsnelheid met 5% verlaagd en dat een paar dagen doet ( als je daar tijd voor hebt) en dan kijkt wat het effect is op je parameters, je kunt beginnen bij 60 daar de automatische versie die ook selecteert … hou je frequentie ook in de gaten, hoe lager hoe beter omdat er dan minder vermogen wordt afgegeven …

Succes !

• MarcKeulers
Spiegelei schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Hi Marc,

[Afbeelding]

Hi @Spiegelei let op met de minimale toevoer temperatuur dat je geen condens op de vloer krijgt, het gemiddelde van toe en afvoer bij een vloerverwarming zou altijd boven de 18 moeten liggen in normale situaties … was ik vergeten te vermelden maar heel belangrijk!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
MarcKeulers schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Hi @Spiegelei let op met de minimale toevoer temperatuur dat je geen condens op de vloer krijgt, het gemiddelde van toe en afvoer bij een vloerverwarming zou altijd boven de 18 moeten liggen in normale situaties … was ik vergeten te vermelden maar heel belangrijk!
Afgelopen week heb ik de minimale toevoer temperatuur op 19 gezet, de vloer voelde wat klammig en stroef. Vorige week was het dan ook erg warm met een hoge luchtvochtigheid

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:29
Ik lees hier met veel interesse mee hoe iedereen op dit moment druk bezig is om zijn warmtepomp te fine-tunen voor deze warme dagen. Petje af, want er komen echt mooie oplossingen voorbij!

Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik daar een beetje jaloers van word. Mijn afgiftesysteem is namelijk helemaal niet geschikt om te koelen. Ik heb geen vloerverwarming, maar oude radiatoren met verouderde leidingen. Daarom overweeg ik nu om een airco te laten installeren, puur om die paar warme dagen door te komen. Maar tegelijkertijd twijfel ik enorm of dat wel zo'n verstandige keuze is. Een airco verbruikt immers extra energie, en daarmee draag ik indirect juist weer bij aan de opwarming die deze hete dagen veroorzaakt. Zo houd ik de vicieuze cirkel eigenlijk in stand.

Ik zit dus een beetje met een dilemma. Hebben jullie hier ervaring mee of een goed advies? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• Spiegelei
MarcKeulers schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:19:
[...]

@Spiegelei mooi met het resultaat ! laatste vraag is er eentje die ik niet weet, je zou zeggen lagere pompsnelheid inderdaad …

Weet jij het water volume van je koel ruimtes ( dus de ruimtes die je koelt ?) en heb jij een buffer in je systeem ( hoe groot en parallel of in serie?) . En zijn de ruimtes om te verwarmen dezelfde als die om te koelen ?

In 1.9.5 kun je ook de delta T bij 20 en 40 graden instellen, wat zijn de waardes ? Je krijgt een delta T van nog geen 2, dat is inderdaad heel weinig, lijkt erop dat je systeem “te groot” is voor de koeling (maar goed voor de verwarming neem ik aan), je zoekt dan een setting met zo min mogelijk vermogen van je unit om te koelen. Wellicht dat je tussen de runs de pompsnelheid met 5% verlaagd en dat een paar dagen doet ( als je daar tijd voor hebt) en dan kijkt wat het effect is op je parameters, je kunt beginnen bij 60 daar de automatische versie die ook selecteert … hou je frequentie ook in de gaten, hoe lager hoe beter omdat er dan minder vermogen wordt afgegeven …

Succes !
Water volumes koel ruimtes: Ik zou het echt niet weten.
Buffer: Ik heb geen buffervat.
Ja, de ruimtes die ik koel, verwarm ik ook.

1.9.5
Delta T bij 20: 4
Delta T bij 40: 6

• Spiegelei
warsame schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:55:
Ik lees hier met veel interesse mee hoe iedereen op dit moment druk bezig is om zijn warmtepomp te fine-tunen voor deze warme dagen. Petje af, want er komen echt mooie oplossingen voorbij!

Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik daar een beetje jaloers van word. Mijn afgiftesysteem is namelijk helemaal niet geschikt om te koelen. Ik heb geen vloerverwarming, maar oude radiatoren met verouderde leidingen. Daarom overweeg ik nu om een airco te laten installeren, puur om die paar warme dagen door te komen. Maar tegelijkertijd twijfel ik enorm of dat wel zo'n verstandige keuze is. Een airco verbruikt immers extra energie, en daarmee draag ik indirect juist weer bij aan de opwarming die deze hete dagen veroorzaakt. Zo houd ik de vicieuze cirkel eigenlijk in stand.

Ik zit dus een beetje met een dilemma. Hebben jullie hier ervaring mee of een goed advies? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik ben de afgelopen weken inderdaad flink aan het tunen. Maar heb de keuze eigenlijk al gemaakt om in het najaar een airco te plaatsen. In mijn geval is een L/W warmtepomp niet zo heel geschikt om het huis op een aangename temperatuur te houden. Ik merk echt wel verschil, maar het is nog steeds onaangenaam.

Bij het koelen krijg je ook extra belasting op de warmtepomp, mij lijkt het dat deze langer mee gaat wanneer je m alleen gebruikt om te verwarmen (dat is dan eigenlijk ook goed voor het milieu)

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:55:

Mijn airco's lopen compleet op eigen zonnestroom, ook in de nacht.

• warsame
Spiegelei schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Ik ben de afgelopen weken inderdaad flink aan het tunen. Maar heb de keuze eigenlijk al gemaakt om in het najaar een airco te plaatsen. In mijn geval is een L/W warmtepomp niet zo heel geschikt om het huis op een aangename temperatuur te houden. Ik merk echt wel verschil, maar het is nog steeds onaangenaam.

Bij het koelen krijg je ook extra belasting op de warmtepomp, mij lijkt het dat deze langer mee gaat wanneer je m alleen gebruikt om te verwarmen (dat is dan eigenlijk ook goed voor het milieu)
zo heb ik nog niet bekijken. Goed punt!

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• warsame
Knowbody schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Mijn airco's lopen compleet op eigen zonnestroom, ook in de nacht.
Met een thuisbatterij voor de avonduren erbij? Dan zou een opslag van 10 kWh in principe net voldoende moeten zijn om zowel 1 airco 24 uur te laten draaien als de rest van het huishoudelijke verbruik te dekken.

• Knowbody
warsame schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Met een thuisbatterij voor de avonduren erbij? Dan zou een opslag van 10 kWh in principe net voldoende moeten zijn om zowel 1 airco 24 uur te laten draaien als de rest van het huishoudelijke verbruik te dekken.
10 kWh

Airco's zijn alleen maar vervelende stroomvreters als ze buiten de zonnestroom uren om draaien. Momenteel zijn airco's de reden van de enorme prijzen in de avond en ook in de middag gaat de stroomprijs niet meer naar 0 omdat het warm is in Europa.

Door ze continue te laten draaien valt het erg mee. Vermijd avond pieken als er geen grote batterij is.

38 kWh en 26 kWh hebben ze verbruikt in 1 week tijd. Tijdens de hittegolf.

• warsame
Knowbody schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:50:
[...]

10 kWh

Airco's zijn alleen maar vervelende stroomvreters als ze buiten de zonnestroom uren om draaien. Momenteel zijn airco's de reden van de enorme prijzen in de avond en ook in de middag gaat de stroomprijs niet meer naar 0 omdat het warm is in Europa.

Door ze continue te laten draaien valt het erg mee. Vermijd avond pieken als er geen grote batterij is.

38 kWh en 26 kWh hebben ze verbruikt in 1 week tijd. Tijdens de hittegolf.
Qua verbruik valt het eigenlijk best mee. Ik had zelf in gedachten dat ik de twee binnenunits nooit tegelijk aan zou hebben, aangezien er 1 in de woonkamer komt en 1 in de slaapkamer op zolder. Bovendien zou ik ze uitzetten wanneer we niet thuis zijn.

Jij hebt ze op zulke dagen dus in beide ruimtes continu aanstaan, ook als je niet thuis bent? Omdat ze anders juist meer stroom zouden verbruiken?

• MarcKeulers
Spiegelei schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Water volumes koel ruimtes: Ik zou het echt niet weten.
Buffer: Ik heb geen buffervat.
Ja, de ruimtes die ik koel, verwarm ik ook.

1.9.5
Delta T bij 20: 4
Delta T bij 40: 6

@Spiegelei wellicht de delta t bij 20 eens op 3 zetten, dan zou het moeten zijn dat je unit minder vermogen levert … lager dan 3 gaat bij mij niet … lijkt contraproductief met jou wens om een grotere DT te krijgen maar ik denk dat jouw unit te veel koelvermogen levert momenteel en het wegwerken van de graadminuten te snel gaat … dat zou dan langzamer moeten gebeuren met een lagere dT bij 20 graden.

Verder zou je kunnen kijken om de graadminuten start wat hoger te zetten of de pomp dan rustiger toert … bv 90 ipv 60.

Daar je dezelfde ruimtes koelt alsook verwarmt zou de buitenunit de juiste moeten zijn (qua dimensionering), maar dat is een aanname op afstand!

Succes!

• lps

lps

Desondanks dat het 2 verschillende units zijn lijkt de situatie van @Spiegelei lees lijkt die inderdaad verdacht veel op die van mij. Zowel qua pendelen als de delta-t en pompsnelheid.

Nu hebben jullie het de hele tijd over het aanpassen van de pompsnelheid maar in welk menu kan dit? De mijne is namelijk zowel bij verwarmen als koelen altijd 100% dus ik hoop dat daar nog iets in te halen valt.

• Spiegelei
lps schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:22:
Desondanks dat het 2 verschillende units zijn lijkt de situatie van @Spiegelei lees lijkt die inderdaad verdacht veel op die van mij. Zowel qua pendelen als de delta-t en pompsnelheid.

Nu hebben jullie het de hele tijd over het aanpassen van de pompsnelheid maar in welk menu kan dit? De mijne is namelijk zowel bij verwarmen als koelen altijd 100% dus ik hoop dat daar nog iets in te halen valt.
Mijn pomp zit in de "slave instellingen" in het service menu 5.11.2 (de terugknop 10 sec inhouden)
Als de pomp wordt aangestuurd vanuit de SMO dan zou die onder Menu 5.1.11 moeten zitten.

Ik moet zeggen, de Google AI functie doet wonderen.

• MarcKeulers
evonken schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:30:
Hoi @evonken , tijd gehad om de meter uit te lezen, deze zit op 20 meter van de buitenunit en leest ~610 VA per fase uit, iets minder dan jouw meting, dat bij een verbruik van 22 watt in rust. Ik lees ook het reactief vermogen uit en dat is -610 VAr per fase.

Nogmaals niets om je ongerust te maken …

Succes met de warmtepomp!

• Jessy007
Even iets anders volgensmij lekt mijn 3 weg klep, de koud water leiding is 24 graden en warm water leiding 23 als ik 1 meter verder voel bij de koudwater leiding is het 22.5 graden. Mij viel op dat de boiler temp snel zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq8N2kj5UnJ4aX11srWivcXqSR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G83263yDaqMRZJeHqSr3x8te.png?f=fotoalbum_large Als mijn bevinding kloopt toch maar de installateur bellen.

• MarcKeulers
Jessy007 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:45:
Even iets anders volgensmij lekt mijn 3 weg klep, de koud water leiding is 24 graden en warm water leiding 23 als ik 1 meter verder voel bij de koudwater leiding is het 22.5 graden. Mij viel op dat de boiler temp snel zakt.

[Afbeelding] Als mijn bevinding kloopt toch maar de installateur bellen.
@Jessy007 , wat is de snelheid van je GP12 als je niet verwarmt noch koelt ? Als die niet nul is pompt hij je cv water rondt in het circuit, als je 3 weg klept lekt zou er dan ook water door je spiraal van je SWW gaan, zet de GP12 eens op 100% voor een uur en kijk naar de top temperatuur van je warm water vat ( om te douchen) als die snel naar beneden gaat ( veel sneller dan wat je nu ziet ) dan heb je een lek, je zou ook een hoger wordende BT3 moeten zien … als je dat niet ziet lijkt mij de 3 weg klep te werken ( geen garantie op geen lek, maar dat is ook niet te geven van op afstand…).

Mijn “remedie” tegen weglekken van warmte en koude is de GP12 op 0% te zetten bij geen warmte of koude vraag … als ik alleen SWW maak …

Wbt je warmwater grafiek, geen idee wat een goede afname is, ligt ook aan de vraag gedurende dag … mijn 500 liters vat heeft een dT van ongeveer 4 graden over 24 uur als hij op 52 graden start … maar het ene SWW vat is het andere niet, beste te vergelijken met iemand met dezelfde setup!

succes!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:05

Kan ook natuurlijke circulatie zijn door een niet optimaal aangelegd systeem (warm water stroomt naar boven, en koud water naar beneden, zelfs door 1 pijp). Kun je een foto plaatsen van je systeem?

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Jessy007
MarcKeulers schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:19:
[...]

@Jessy007 , wat is de snelheid van je GP12 als je niet verwarmt noch koelt ? Als die niet nul is pompt hij je cv water rondt in het circuit, als je 3 weg klept lekt zou er dan ook water door je spiraal van je SWW gaan, zet de GP12 eens op 100% voor een uur en kijk naar de top temperatuur van je warm water vat ( om te douchen) als die snel naar beneden gaat ( veel sneller dan wat je nu ziet ) dan heb je een lek, je zou ook een hoger wordende BT3 moeten zien … als je dat niet ziet lijkt mij de 3 weg klep te werken ( geen garantie op geen lek, maar dat is ook niet te geven van op afstand…).

Mijn “remedie” tegen weglekken van warmte en koude is de GP12 op 0% te zetten bij geen warmte of koude vraag … als ik alleen SWW maak …

Wbt je warmwater grafiek, geen idee wat een goede afname is, ligt ook aan de vraag gedurende dag … mijn 500 liters vat heeft een dT van ongeveer 4 graden over 24 uur als hij op 52 graden start … maar het ene SWW vat is het andere niet, beste te vergelijken met iemand met dezelfde setup!

succes!
Dit is een nibe ba svm 20-200 all in one unit. Boiler vat 180 liter. Ik heb die dag geen warm water gebruikt. Ik vind het veel verlies voor een gloed nieuwe unit

• Jessy007
cgms schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:47:
[...]

Kan ook natuurlijke circulatie zijn door een niet optimaal aangelegd systeem (warm water stroomt naar boven, en koud water naar beneden, zelfs door 1 pijp). Kun je een foto plaatsen van je systeem?
Ja zal kunnen maar hoe kan mijn koud water leiding warmer worden als mijn warm water leiding als ik niks heb gebruikt dit is toch raar?

• Knowbody
Jessy007 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Ja zal kunnen maar hoe kan mijn koud water leiding warmer worden als mijn warm water leiding als ik niks heb gebruikt dit is toch raar?
Dan is een thermostatische douchekraan eerder verdacht. Daar zit dan gruis in het klepje.

Je verliest dan warmwater bij bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet.

• Jessy007
Knowbody schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Dan is een thermostatische douchekraan eerder verdacht. Daar zit dan gruis in het klepje.

Je verliest dan warmwater bij bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet.
Ja dit zal kunnen ik ga de installateur bellen het betreft nieuwbouw 2026 dus moet gewoon goed zijn.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-07 15:12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3JmBadEf7t-zv3FudGvmfqpFxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caeQp1PE7j03rcOD7aGr7jdI.jpg?f=fotoalbum_large

ziet er bij mij zo uit 1 keer 10 min gedoucht om 7:30, redelijk vergelijkbaar

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100

• Jessy007
jaroen89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

Oke 👍 thx. Ik ben me weer zorgen aan het maken om niks

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:49
jaroen89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

De vraag is natuurlijk waarom je de boiler iedere dag tot zo'n hoge temperatuur zou verwarmen.Ik heb een vergelijkbare situatie. Bij mij staat de boiler al acht jaar ingesteld op 45 °C. Eén keer per twee weken wordt de temperatuur automatisch verhoogd naar 60 °C voor de legionellapreventie. Dat bevalt prima en voorkomt onnodig energieverbruik door de boiler dagelijks op een hogere temperatuur te houden.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-07 15:12
clodders schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:12:
[...]

De vraag is natuurlijk waarom je de boiler iedere dag tot zo'n hoge temperatuur zou verwarmen.Ik heb een vergelijkbare situatie. Bij mij staat de boiler al acht jaar ingesteld op 45 °C. Eén keer per twee weken wordt de temperatuur automatisch verhoogd naar 60 °C voor de legionellapreventie. Dat bevalt prima en voorkomt onnodig energieverbruik door de boiler dagelijks op een hogere temperatuur te houden.
Goed punt, ik denk dat het met de smart price adaption settings te maken heeft met de mate van effect op hoogste stand 4

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100

• clodders
jaroen89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Goed punt, ik denk dat het met de smart price adaption settings te maken heeft met de mate van effect op hoogste stand 4
Kijk even bij menu warmtapwater, daar kan je aangeven zuinig, normaal en luxe ook kan je hier de tijd instellen. In menu twee heb ik comfortstand smart control aangevinkt staan. Kijk of je dit kan terugvinden in de handleiding.
Bij smart price adaption wordt alleen gekeken naar de stroomprijs wanneer het beste moment is om warmwater te maken en heeft geen invloed op de temperatuur.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Knowbody
De zoveelste S-series update om LP alarms te voorkomen bij het koelen. Ik heb er soms ook last van.

Kijken of het nu beter gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R193XuoQZ064PPwMphbbExLjpBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zf6F3zkzOH0JSjd2zIEQA0Px.png?f=fotoalbum_large

• l.klink
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 15:35
Goedenavond,

Ik heb een Nibe warmtepomp installatie, split dus met buiten- en binnenunit (AMS-/SHB-serie). Deze is nog geen drie jaar oud. Vanochtend viel mij op dat het warm tapwater niet zo warm was. Gedurende de dag is de temperatuur daarvan verder omlaag gegaan (nu zo rond de 32 graden celsius). Normaal zit dit ergens rond de 45-55 graden celsius, met een periodieke verhoging naar rond de 60. Toen ik vanochtend op de display keek zag ik geen alarm maar wel een foutcode, namelijk 181, de wekelijkse periodieke verhoging (i.v.m. legionella) was niet gelukt. Ik kan geen oorzaak vinden, het oogt voor mij vooral dat het systeem een reset nodig heeft. Wat denken jullie, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik denk mogelijk dat er misschien op het moment van de periodieke verhoging teveel stroom gevraagd is in samenhang met een draaiende wasmachine en droger, die vermoedelijk gelijktijdig aanstonden, en vervolgens niet meer is teruggegaan naar de normale operatie. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er nu al iets kapot zou zijn, bovendien zijn er geen andere alarmmeldingen of foutcodes. Ik hoor graag of iemand van jullie een tip heeft.

• Knowbody
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:51:
Goedenavond,

Ik heb een Nibe warmtepomp installatie, split dus met buiten- en binnenunit (AMS-/SHB-serie). Deze is nog geen drie jaar oud. Vanochtend viel mij op dat het warm tapwater niet zo warm was. Gedurende de dag is de temperatuur daarvan verder omlaag gegaan (nu zo rond de 32 graden celsius). Normaal zit dit ergens rond de 45-55 graden celsius, met een periodieke verhoging naar rond de 60. Toen ik vanochtend op de display keek zag ik geen alarm maar wel een foutcode, namelijk 181, de wekelijkse periodieke verhoging (i.v.m. legionella) was niet gelukt. Ik kan geen oorzaak vinden, het oogt voor mij vooral dat het systeem een reset nodig heeft. Wat denken jullie, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik denk mogelijk dat er misschien op het moment van de periodieke verhoging teveel stroom gevraagd is in samenhang met een draaiende wasmachine en droger, die vermoedelijk gelijktijdig aanstonden, en vervolgens niet meer is teruggegaan naar de normale operatie. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er nu al iets kapot zou zijn, bovendien zijn er geen andere alarmmeldingen of foutcodes. Ik hoor graag of iemand van jullie een tip heeft.
Begin eens in de meterkast.

• l.klink
Knowbody schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Begin eens in de meterkast.
Alles staat nog zoals het was voor de foutmelding. Schakelaars nog aan.

• jurgen purgen
  • Laatst online: 00:39
Goedenavond,

Gekke vraag misschien maar staat je buitenunit in de volle zon? Dan kan het even te warm zijn geweest? Heb je de loadbalancing CT klemmen gebruikt? Met de draaiende wasmachine en andere apparatuur kan het zijn dat er te lang gewacht moest worden op "ruimte" binnen de toegestane amperage. Dan stopt ie idd en geeft aan dat het niet gelukt is. Kan je de melding wegklikken? Of anders ff een aan en uit?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• l.klink
jurgen purgen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Gekke vraag misschien maar staat je buitenunit in de volle zon? Dan kan het even te warm zijn geweest? Heb je de loadbalancing CT klemmen gebruikt? Met de draaiende wasmachine en andere apparatuur kan het zijn dat er te lang gewacht moest worden op "ruimte" binnen de toegestane amperage. Dan stopt ie idd en geeft aan dat het niet gelukt is. Kan je de melding wegklikken? Of anders ff een aan en uit?
Ik heb geen elektrische auto, ik denk dat de loadbalancing vraag in relatie tot dit is. Hoe dan ook, niet gebruikt. De melding heb ik weg kunnen klikken, lampje brand de hele dag al groen, geen foutcodes of alarmen, desondanks geen warm tapwater! Ik heb 'm net even aan en uit gedaan d.m.v. werkschakelaar, kijken of dat helpt. Als iemand iets weet hoor ik het graag.

• warsame
clodders schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je je overschot naar de boiler stuurt als je anders terugleverkosten zou moeten betalen. Ik doe dit elke dag als er overschot is, via een automation in Home Assistant. Het gaat bijna dagelijks om zo'n 4 kW waarvoor ik anders terugleverkosten zou betalen. In juni was dit 85kW aan gratis stroom. SSW gaat dan rond de 70C

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:39
warsame schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je je overschot naar de boiler stuurt als je anders terugleverkosten zou moeten betalen. Ik doe dit elke dag als er overschot is, via een automation in Home Assistant. Het gaat bijna dagelijks om zo'n 4 kW waarvoor ik anders terugleverkosten zou betalen. In juni was dit 85kW aan gratis stroom. SSW gaat dan rond de 70C
Zou je willen/kunnen uitleggen hoe je dit in Homeassistant voor elkaar hebt gekregen. Wellicht met NodeRed? Ik zou ook zoiets willen instellen. Als je dat liever hebt kan het ook met een DM.

PS ik heb in NodeRed een flow gemaakt die teruglevering PV-opwek van mijn SolarEdge omvormer voorkomt bij negatieve stroomprijzen. We zouden e.e.a. kunnen uitwisselen?

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• Knowbody
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb geen elektrische auto, ik denk dat de loadbalancing vraag in relatie tot dit is. Hoe dan ook, niet gebruikt. De melding heb ik weg kunnen klikken, lampje brand de hele dag al groen, geen foutcodes of alarmen, desondanks geen warm tapwater! Ik heb 'm net even aan en uit gedaan d.m.v. werkschakelaar, kijken of dat helpt. Als iemand iets weet hoor ik het graag.
Je kunt altijd via de ruimtesensor of het menu kiezen voor meer/extra warmwater. Dan start hij daarmee direct.

• l.klink
Knowbody schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:18:
[...]

Je kunt altijd via de ruimtesensor of het menu kiezen voor meer/extra warmwater. Dan start hij daarmee direct.
Geprobeerd, reageert 'ie niet op. Temperatuur blijft stabiel te laag.

• Knowbody
Goedenavond,

Mogelijk ben je de koppeling in de software kwijtgeraakt. In de software maak je kenbaar dat je warmwater hebt en een driewegklep.

In de SHB zal trouwens ook een automaat zitten voor de 9 kW bijverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 08-07-2026 08:26 ]

• l.klink
Knowbody schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Mogelijk ben je de koppeling in de software kwijtgeraakt. In de software maak je kenbaar dat je warmwater hebt en een driewegklep.

In de SHB zal trouwens ook een automaat zitten voor de 9 kW bijverwarming.
Dank voor je feedback tot zover. De koppeling lijkt er nog te zijn, denk ik:

foto 1

foto 2

Als ik het goed zeg zit die driewegkoppeling in de SHB.

Wat bedoel je te zeggen met dat er in de SHB een automaat zal zitten voor de 9 kW bijverwarming?

• Knowbody
l.klink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Dank voor je feedback tot zover. De koppeling lijkt er nog te zijn, denk ik:

foto 1

foto 2

Als ik het goed zeg zit die driewegkoppeling in de SHB.

Wat bedoel je te zeggen met dat er in de SHB een automaat zal zitten voor de 9 kW bijverwarming?
Ok dan is dat in orde.

In de SHB zal een schakelaar of automaat 3x16A kunnen zitten voor het elektrisch element. Maar dan moet de kap eraf om dat te checken.

Maar ook zonder dat element moet de warmtepomp gewoon werken en beginnen met het maken van warmwater.

SHB ook al eens uit gehad?

De douche is inmiddels koud ?

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 08-07-2026 11:48 ]

• warsame
havisoft schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Zou je willen/kunnen uitleggen hoe je dit in Homeassistant voor elkaar hebt gekregen. Wellicht met NodeRed? Ik zou ook zoiets willen instellen. Als je dat liever hebt kan het ook met een DM.

PS ik heb in NodeRed een flow gemaakt die teruglevering PV-opwek van mijn SolarEdge omvormer voorkomt bij negatieve stroomprijzen. We zouden e.e.a. kunnen uitwisselen?
Hoi @havisoft Valt eigenlijk mee! Ik heb iets simpels gedaan met de P1-meter van HomeWizard in combinatie met een HomeWizard-socket. De boiler zit op die socket, en via een Home Assistant-automation kijk ik of er genoeg overschot is.

Omdat mijn boilerelement meteen de volle 2000W wil trekken, heb ik ingesteld dat hij pas start zodra er vanaf 1600W overschot is, en weer stopt zodra dat onder de 1400W zakt.

Verder zitten mijn boilerelement en wasmachine helaas in dezelfde groep, dus heb ik er nog aan toegevoegd dat de boiler moet stoppen zodra de wasmachine boven de 100W verbruikt.

Als de EV thuis is, pakt die het overschot wel al vanaf 1400W. Daaronder gaat het overschot helaas terug naar het net.

De Eddi van myenergi doet dit eigenlijk beter, omdat die al vanaf een veel lager overschot naar de boiler kan sturen en een stuk professioneler is. Maar die kost wel honderden euro's meer.

Werkt tot nu toe eigenlijk beter dan verwacht. Gewoon goed! Als je nog interesse hebt, kan ik de automation met je delen.

• jurgen purgen
  • Laatst online: 00:39
l.klink schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:58:
[...]

ik had het eigenlijk over de CT-klemmen van de warmtepomp zodat hij weet hoeveel stroom hij van het net kan trekken. Dat is ook loadbalancing maar dan vanuit de warmtepomp. een soort beveiliging. Als het goed is zaten die bij de warmtepomp.

maar ik zie dat je wss een ander probleem hebt

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• l.klink
Knowbody schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ok dan is dat in orde.

In de SHB zal een schakelaar of automaat 3x16A kunnen zitten voor het elektrisch element. Maar dan moet de kap eraf om dat te checken.

Maar ook zonder dat element moet de warmtepomp gewoon werken en beginnen met het maken van warmwater.

SHB ook al eens uit gehad?

De douche is inmiddels koud ?
Ja, SHB uit gehad, heeft geen oplossend resultaat gehad. De douche is inderdaad koud.

Morgenochtend komt er een monteur, ik hoop dan iets meer te weten, hopende op een simpele verkeerde software-setting maar ik heb werkelijk geen idee waar 't 'm in zal zitten. Misschien een kapotte driewegklep of motor maar lijkt me eigenlijk raar na nog geen drie jaar. Lampje op groen, tussen de 1,5 - 2,0 bar druk, geen actuele foutcodes of alarm, zeg 't maar...

• havisoft
warsame schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Hoi @havisoft Valt eigenlijk mee! Ik heb iets simpels gedaan met de P1-meter van HomeWizard in combinatie met een HomeWizard-socket. De boiler zit op die socket, en via een Home Assistant-automation kijk ik of er genoeg overschot is.

Omdat mijn boilerelement meteen de volle 2000W wil trekken, heb ik ingesteld dat hij pas start zodra er vanaf 1600W overschot is, en weer stopt zodra dat onder de 1400W zakt.

Verder zitten mijn boilerelement en wasmachine helaas in dezelfde groep, dus heb ik er nog aan toegevoegd dat de boiler moet stoppen zodra de wasmachine boven de 100W verbruikt.

Als de EV thuis is, pakt die het overschot wel al vanaf 1400W. Daaronder gaat het overschot helaas terug naar het net.

De Eddi van myenergi doet dit eigenlijk beter, omdat die al vanaf een veel lager overschot naar de boiler kan sturen en een stuk professioneler is. Maar die kost wel honderden euro's meer.

Werkt tot nu toe eigenlijk beter dan verwacht. Gewoon goed! Als je nog interesse hebt, kan ik de automation met je delen.
@warsame bedankt voor jouw reactie daar heb ik voldoende aan. Ook heb ik geen homewizzard-socket en ben ook niet van plan om die aan te schaffen.

• MarcKeulers
havisoft schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
[...]

@havisoft zou je die nodered code mbt solaredge willen delen?

• clodders
MarcKeulers schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Als je een SolarEdge app hebt, dan kan je dit daar ook regelen bij instellingen, elektriciteitstarief

• l.klink
Het probleem lijkt te zijn verholpen. Men (incl. Nibe zelf) dachten aan een kapotte printplaat. Toen kwam monteur twee, die constateerde dat de temp. bij sensor bt15 ruim over de 100-120 graden stond, ofwel vermoedelijk kapotte sensor. Heel toevallig lag er nog precies zo'n sensor vanuit installatie destijds, gemonteerd, temperatuur tapwater inmiddels 58 graden :-).

• havisoft
clodders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Als je een SolarEdge app hebt, dan kan je dit daar ook regelen bij instellingen, elektriciteitstarief
Klopt maar dan wordt de volledige opwek van de PV installatie geblokkeerd en kun je ook de opwek niet voor het energiegebruik van je huis gebruiken en moet je dus energie van het net afnemen. Bij mijn NodeRed flow wordt de energieopwek afgestemd op het energieverbruik van het net en hoef je dus geen energie van het net af te nemen.

• havisoft
MarcKeulers schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Om de NodeRed te kunnen gebruiken moet je wel de SolarEdge omvormer kunnen aansturen. Ik doe dat in HomeAssistant met de SolarEdge Modbus Multi integratie. Daarnaast heb ik een HomeWizard PI-meter die ik uit kan lezen. Heb jij ook de beschikking over deze integratie en de benodigde gegevens?

• clodders
havisoft schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Klopt maar dan wordt de volledige opwek van de PV installatie geblokkeerd en kun je ook de opwek niet voor het energiegebruik van je huis gebruiken en moet je dus energie van het net afnemen. Bij mijn NodeRed flow wordt de energieopwek afgestemd op het energieverbruik van het net en hoef je dus geen energie van het net af te nemen.
Ik weet natuurlijk niet welke instelling je gebruikt
Ik maak gebruik van de instel mogelijkheden en mijn SoLarEdge omvormer wordt niet geblokkeerd.
Bij negatieve prijzen wordt mijn omvormer terug geschaald en wordt alleen de batterij en het energieverbruik opgewekt. Ik maak alleen gebruik van de mogelijkheden die SolarEdge biedt en dat is voldoende voor mij.

• MarcKeulers
clodders schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:30:
[...]

Ik weet natuurlijk niet welke instelling je gebruikt
Ik maak gebruik van de instel mogelijkheden en mijn SoLarEdge omvormer wordt niet geblokkeerd.
Bij negatieve prijzen wordt mijn omvormer terug geschaald en wordt alleen de batterij en het energieverbruik opgewekt. Ik maak alleen gebruik van de mogelijkheden die SolarEdge biedt en dat is voldoende voor mij.
@clodders klopt, maar ik heb geen accu van solaredge, dus de integratie van @havisoft biedt dan een uitkomst voor mij. Ik moet mijn solaredge aansturen op basis van de accu stand van mijn Victron. @havisoft ja ik heb nu 3 verschillende p1 meters :-) en ben nu bezig de homeassistent te operationaliseren … dus je oplossing is zeer welkom :-), heb je een privé im (tweakers account) gestuurd, vermoeien we de anderen niet met dit thema …

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen en Ratio laadpaal. Ik gebruik Home Assistant als integrator.

[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 10-07-2026 23:14 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• warsame
macbelly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen. Daar gebruik ik ook Home Assistant voor als integrator.
Herkenbaar, ik zit met een vergelijkbare afweging. Ik heb zelf een SolarEdge-omvormer en een Zappi-laadpaal, en dacht eerst dat het slimmer zou zijn om de batterij van één van die merken te nemen in plaats van een derde partij erbij te halen. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe vaker ik toch bij Victron of een andere open partij uitkom, zodat goede integratie zoals met HA mogelijk is.

• Knowbody
warsame schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Herkenbaar, ik zit met een vergelijkbare afweging. Ik heb zelf een SolarEdge-omvormer en een Zappi-laadpaal, en dacht eerst dat het slimmer zou zijn om de batterij van één van die merken te nemen in plaats van een derde partij erbij te halen. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe vaker ik toch bij Victron of een andere open partij uitkom, zodat goede integratie zoals met HA mogelijk is.
Het is maar net wat je er voor over hebt. En hoeveel ruimte je hebt.

Zelf heb ik gekozen om niet meer dan 4k uit te geven en dat moet het maar zijn voor de komende jaren. Daarvoor 10 kWh aan capaciteit. Het kan altijd goedkoper, zeker als je de DIY route gaat. Maar ik wil geen gedonder met bijvoorbeeld de verzekering dus gekozen voor iets dat goed genoeg en veilig is en support heeft.

Het houdt in zonnemaanden de €€ teller mooi op 0, wat rationeel gezien het enige doel is.

HA integratie is voor mij niet perse nodig, Homewizard kan het inmiddels zelf ook prima sturen op basis van dynamisch. Het enige is dat het een stekker batterij systeem is dat afhankelijk is van stabiele Wifi en het is geen backup voor stroomuitval.

• havisoft
macbelly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
@MarcKeulers @havisoft Ik ben ook geïnteresseerd. Ik zit in het proces van aanschaf van een Victron batterij (meest waarschijnlijke keus op dit moment) en moet de besturing combineren met een Goodwe omvormer van de zonnepanelen en Ratio laadpaal. Ik gebruik Home Assistant als integrator.
@macbelly ik weet niet of er ook een integratie voor een Goodwe omvormer is die deze in HA kan aansturen. Als die er wel is dan kan ik wel wat informatie met je delen via mail.

• wickydude
Knowbody schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Het is maar net wat je er voor over hebt. En hoeveel ruimte je hebt.

Zelf heb ik gekozen om niet meer dan 4k uit te geven en dat moet het maar zijn voor de komende jaren. Daarvoor 10 kWh aan capaciteit. Het kan altijd goedkoper, zeker als je de DIY route gaat. Maar ik wil geen gedonder met bijvoorbeeld de verzekering dus gekozen voor iets dat goed genoeg en veilig is en support heeft.

Het houdt in zonnemaanden de €€ teller mooi op 0, wat rationeel gezien het enige doel is.

HA integratie is voor mij niet perse nodig, Homewizard kan het inmiddels zelf ook prima sturen op basis van dynamisch. Het enige is dat het een stekker batterij systeem is dat afhankelijk is van stabiele Wifi en het is geen backup voor stroomuitval.
€4k? Waren die dingen niet iets van €1300p/s?. Als je er 4 hebt, heb je ze waarschijnlijk apart aan de mk gehangen?

Als dat 4k kost hoor ik graag het geheim 🤫

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:42:
[...]

€4k? Waren die dingen niet iets van €1300p/s?. Als je er 4 hebt, heb je ze waarschijnlijk apart aan de mk gehangen?

Als dat 4k kost hoor ik graag het geheim 🤫
Momenteel 1195

Via pure-energie dynamisch EU 100 ps korting en EU 100 bonus pj (max 5 jaar lang)

Dus 4380 kom je dan op.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:11
Knowbody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Momenteel 1195

Via pure-energie dynamisch EU 100 ps korting en EU 100 bonus pj (max 5 jaar lang)

Dus 4380 kom je dan op.
Ben je bij Zendure zo'n 1000€ goedkoper uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• Knowbody
Aziraphale schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Ben je bij Zendure zo'n 1000€ goedkoper uit.
Dat zal. Ik ben niet gegaan voor prijs!

LFP kost 50 a 100 per kWh dus de handige jongen kan zelf iets knutselen. Maar die kant wilde ik niet op.

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 13-07-2026 21:40 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:11
Knowbody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Dat zal. Ik ben niet gegaan voor prijs!

LFP kost 50 a 100 per kWh dus de handige jongen kan zelf iets knutselen. Maar die kant wilde ik niet op.
Ik ben geen handige jongen en ook niet primair gegaan voor de prijs, maar voor gewoon goed spul.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
havisoft schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:39:
[...]

@macbelly ik weet niet of er ook een integratie voor een Goodwe omvormer is die deze in HA kan aansturen. Als die er wel is dan kan ik wel wat informatie met je delen via mail.
Dank alvast! Er is zeker een Goodwe integratie beschikbaar op HA. Die gebruik ik nu om de opbrengst van de zonnepanelen terug te regelen en zodoende de teruglevering te beperken. Als ik de auto oplaad wordt de opbrengst van de zonnepanelen maximaal opgevoerd.
Vwb de Cerbo van Victron begrijp ik dat die niet rechtstreeks de Goodwe kan aansturen.

Ik stuur een PB met e-mailadres zodat we info kunnen uitwisselen.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste