NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
AnJaJoRe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Elk voordeel hep zijn nadeel 😔
Inderdaad zijn mijn temperaturen veel hoger dan die van de vloerverwarmers hier, en navenant het stroomverbruik
Door mijn hoge temperaturen en serieele buffer is er genoeg energie om snel te ontdooien
De afgelopen maand was wat kouder dan eerdere jaren, bovendien waaide het flink, en dat heeft naar mijn gevoel veel invloed
Buiten nú om het vriespunt: BT12 51,9’ BT3 45,9’ BT25 49,7’ BT71 44,3’ (beetje merkwaardig dat BT3 retour bij de WP zelf hoger aangeeft dan BT71 retour in huis bij de SMO, omdat beide sensoren bij de pomp zo’n 2 graden verschil met de sensoren binnen heb ik een vermoeden dat dat een meetfout is, enig verschil is wel te verwachten met plm.14mtr geisoleerde leiding onder het huis, maar deze waarden zijn wat onlogisch)
Helaas stroomverbruik januari plm.1500kWh, gelukkig dit jaar nog saldering
Toch … omgerekend nog altijd goedkoper dan gas 🤗
BT3 is niet geïsoleerd en pikt wat warmte op die daar heerst. Daarom hoger dan BT71.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:21
Bedankt voor de naam, beetje doorgezocht hier en in het topic. Ik mis menu 5.1.24 om die waarde in te kunnen stellen. Vermoedelijk omdat de warmtepomp beschikbaar is als 6 en 8 kW variant, en als enige verschil dan een begrenzing in de software is.

De firmware update biedt in ieder geval de mogelijkheid de programmacode uit te pluizen. Er zijn 3 blokken, een kleine bootloader gebaseerd op at91lib, een langpack en de echte code, gecomprimeerd met LZF. De md5sum van ieder blok komt overeen met de header als test of er geen corruptie is.

Misschien is het nog te vinden waar de begrenzing zit, vermoedelijk door te kijken door wanneer f-1245-6 of -8 gekozen wordt.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-02 20:12
surcharge schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Bedankt voor de naam, beetje doorgezocht hier en in het topic. Ik mis menu 5.1.24 om die waarde in te kunnen stellen. Vermoedelijk omdat de warmtepomp beschikbaar is als 6 en 8 kW variant, en als enige verschil dan een begrenzing in de software is.

De firmware update biedt in ieder geval de mogelijkheid de programmacode uit te pluizen. Er zijn 3 blokken, een kleine bootloader gebaseerd op at91lib, een langpack en de echte code, gecomprimeerd met LZF. De md5sum van ieder blok komt overeen met de header als test of er geen corruptie is.

Misschien is het nog te vinden waar de begrenzing zit, vermoedelijk door te kijken door wanneer f-1245-6 of -8 gekozen wordt.
In Menu 7.3.2 dan misschien?

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• surcharge
zwollie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:55:
[...]

In Menu 7.3.2 dan misschien?
Hoe kom ik in menu 7?

Menu 7 is USB hier.

[ Voor 7% gewijzigd door surcharge op 07-02-2026 15:39 ]

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:31
wickydude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Bij mij is dat ook zo, BT12/3 32.1/28.3 en BT25/71 29.1/26.6. met veel kortere leiding
Bij gebruik van een buffer is dat verklaarbaar vanwege menging in het vat. Zonder buffer vind ik het verschil groot. Bij mij (2 pijps buffer) zijn BT25 en BT12 binnen tienden aan elkaar gelijk ondanks 10m grondleiding en 3m gewone leiding. Tussen BT3 en BT71 zit een variabel verschil waarbij BT3 altijd hoger is ofwel de warmtepomp draait op een dT die gelijk is of kleiner dan de installatie. De warmtepomp hoeft dus geen hogere temperatuur te maken dan wat de installatie nodig heeft en dat is fijn.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• RedGolf
Ik heb afgelopen week met succes de radiatorkranen op de bovenverdieping en twee onderblokken op de begane grond (garage en kantoortje) vervangen door exemplaren welke druk gecompenseerd zijn.

Ik heb ze van Heimeier de Eclipse serie, ook verkrijgbaar van Danfos (RA-DV).

Dat betekent dat indien je deze op bv 50 liter per uur instelt, dat ook zo blijft ongeacht of het drukverschil 0,1 of 0,6 bar is. Deze reduceren ook de ruis.

Probleem was dat mijn CV installatie op zolder staat en ik van daaruit met een te dunne leiding naar beneden moet voor de vloerverwarming van de begane grond en de radiatoren voor de garage en kantoortje.

Omdat voor elkaar te krijgen is best een flinke druk nodig (GP10 staat op constante druk). Echter zodra de vloerverwarming begint te knijpen neem de druk aan het einde van de leiding (kantoor en garage) fors toe en de oude kranen begonnen dan te gieren. Dit was geen gewone ruis meer. Vergelijkbare situatie had ik ook op de slaapkamers.

Het kan ook betekenen dat onder bepaalde omstandigheden er veel te veel vermogen naar bv de garage werd gestuurd zonder dat je dat echt door hebt.

Dit lijkt nu verleden tijd, ik heb ook de druk iets kunnen verlagen omdat ik nu meer controle heb over wat er gebeurt.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-02 20:43
RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:48:
Ik heb afgelopen week met succes de radiatorkranen op de bovenverdieping en twee onderblokken op de begane grond (garage en kantoortje) vervangen door exemplaren welke druk gecompenseerd zijn.

Ik heb ze van Heimeier de Eclipse serie, ook verkrijgbaar van Danfos (RA-DV).

Dat betekent dat indien je deze op bv 50 liter per uur instelt, dat ook zo blijft ongeacht of het drukverschil 0,1 of 0,6 bar is. Deze reduceren ook de ruis.

Probleem was dat mijn CV installatie op zolder staat en ik van daaruit met een te dunne leiding naar beneden moet voor de vloerverwarming van de begane grond en de radiatoren voor de garage en kantoortje.

Omdat voor elkaar te krijgen is best een flinke druk nodig (GP10 staat op constante druk). Echter zodra de vloerverwarming begint te knijpen neem de druk aan het einde van de leiding (kantoor en garage) fors toe en de oude kranen begonnen dan te gieren. Dit was geen gewone ruis meer. Vergelijkbare situatie had ik ook op de slaapkamers.

Het kan ook betekenen dat onder bepaalde omstandigheden er veel te veel vermogen naar bv de garage werd gestuurd zonder dat je dat echt door hebt.

Dit lijkt nu verleden tijd, ik heb ook de druk iets kunnen verlagen omdat ik nu meer controle heb over wat er gebeurt.
Fijn dat je dit eindelijk lijkt te hebben opgelost. Het is wat mij betreft echt geen pretje om voortdurend met ruis opgescheept te zitten.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:16
Mijn 100 liter buffer zit nu in de aanvoerlijn in serie.

Ik twijfel eigenlijk nog steeds tussen ombouwen naar in serie in de retour of ombouwen naar een parallelbuffer met een extra pomp. De extra pomp kost geld, verbruikt energie, maar ik zie zelf de toegevoegde waarde niet meer zo. Ik heb met waterzijdig inregelen en een naregeling op de kamers die ik koeler wil houden (slaapkamers, schuur) het eigenlijk prima voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:47
RISL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:58:
Mijn 100 liter buffer zit nu in de aanvoerlijn in serie.

Ik twijfel eigenlijk nog steeds tussen ombouwen naar in serie in de retour of ombouwen naar een parallelbuffer met een extra pomp. De extra pomp kost geld, verbruikt energie, maar ik zie zelf de toegevoegde waarde niet meer zo. Ik heb met waterzijdig inregelen en een naregeling op de kamers die ik koeler wil houden (slaapkamers, schuur) het eigenlijk prima voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?
If it ain’t broken, don’t fix it.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• RISL
Ja, precies mijn gedachten.
Ik ga echter het buffervat fysiek verplaatsen, dus dan kan ik 'm gelijk aansluiten in de retour. Ik denk dat daarmee het huis eerder op gaat warmen als de graadminuten de warmtepomp inschakelen ipv dat ze dan nog verder zakken omdat eerst de buffer wordt opgewarmd.

Ik was eerst 100% overtuigd van een parallelbuffer, maar zie nu geen voordelen meer.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 08:34
RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Bij gebruik van een buffer is dat verklaarbaar vanwege menging in het vat. Zonder buffer vind ik het verschil groot. Bij mij (2 pijps buffer) zijn BT25 en BT12 binnen tienden aan elkaar gelijk ondanks 10m grondleiding en 3m gewone leiding. Tussen BT3 en BT71 zit een variabel verschil waarbij BT3 altijd hoger is ofwel de warmtepomp draait op een dT die gelijk is of kleiner dan de installatie. De warmtepomp hoeft dus geen hogere temperatuur te maken dan wat de installatie nodig heeft en dat is fijn.
Wat voor grondleiding heb jij gebruikt met welke diameters?

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• wickydude
RISL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:08:
Ja, precies mijn gedachten.
Ik ga echter het buffervat fysiek verplaatsen, dus dan kan ik 'm gelijk aansluiten in de retour. Ik denk dat daarmee het huis eerder op gaat warmen als de graadminuten de warmtepomp inschakelen ipv dat ze dan nog verder zakken omdat eerst de buffer wordt opgewarmd.

Ik was eerst 100% overtuigd van een parallelbuffer, maar zie nu geen voordelen meer.
Het zal iets kunnen uitmaken, maar niet heel veel denk ik. Het is niet zo dat eerst de buffer opgewarmd wordt en dan pas het water naar de vloer gaat, he. Het is een continue stroom die door het hele systeem gaat.
De graadminuten zakken nog wat verder omdat de wp even tijd nodig heeft om het water boven de berekende aanvoertemperatuur te krijgen, dan pas gaan de graadminuten de goeie kant op. Dat zal meer invloed hebben dan de buffer in aanvoer of retour zetten.
Maar als je hem toch verplaatst...

• wickydude
RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Dat is inderdaad menging. Maar er kunnen nog meer factoren zijn, zoals waar de sensoren precies bevestigd zijn. Als jij een 2 pijps buffer hebt vind ik het juist een beetje vreemd dat je BT12 en BT25 zo dicht bij elkaar zitten. Een beetje menging zou ik dan juist verwachten.

• RedGolf
ahjwinth schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Wat voor grondleiding heb jij gebruikt met welke diameters?
thermaflex flexalen 600 duo in de maat 32+32 / 125. Binnendiameter enkele buis 26mm en buitendiameter 125mm. Andere merken zijn bv Terrendis en Rehau. Let een beetje op met leggen, want ze worden verkocht alszijnde hoog flexibel, maar je kunt beter met een echte Anaconda slang van 12m stoeien dan met zo’n terreinleiding.

• RedGolf
wickydude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Dat is inderdaad menging. Maar er kunnen nog meer factoren zijn, zoals waar de sensoren precies bevestigd zijn. Als jij een 2 pijps buffer hebt vind ik het juist een beetje vreemd dat je BT12 en BT25 zo dicht bij elkaar zitten. Een beetje menging zou ik dan juist verwachten.
Wanneer je het uittekent is het begrijpelijk. Zolang de aanvoerende flow uit de warmtepomp hoger is dan de flow aan CV zijde, slurpt GP10 (CV) al het warme water uit de aanvoerleiding van de warmtepomp. Aan de retour juist omgekeerd. De aanzuigende flow uit de warmtepomp is hoger dan wat de CV kan leveren, dus zuigt hij zijn eigen warme water aan via de buffer.

De regeling zorgt er in principe voor dat GP12 snel genoeg draait. Je kan dit ook forceren door GP12 op een vaste hoge snelheid te zetten, zodanig dat deze altijd hoger is dan wat de CV zijde maximaal kan vragen.

Let op, dit werkt alleen met een twee pijps buffer zo!

• wickydude
RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Wanneer je het uittekent is het begrijpelijk. Zolang de aanvoerende flow uit de warmtepomp hoger is dan de flow aan CV zijde, slurpt GP10 (CV) al het warme water uit de aanvoerleiding van de warmtepomp. Aan de retour juist omgekeerd. De aanzuigende flow uit de warmtepomp is hoger dan wat de CV kan leveren, dus zuigt hij zijn eigen warme water aan via de buffer.

De regeling zorgt er in principe voor dat GP12 snel genoeg draait. Je kan dit ook forceren door GP12 op een vaste hoge snelheid te zetten, zodanig dat deze altijd hoger is dan wat de CV zijde maximaal kan vragen.

Let op, dit werkt alleen met een twee pijps buffer zo!
Ik denk dat ik het wel begrijp hoor... 8)
Als je pompen continu in die situatie staan heb je absoluut gelijk.
GP12 wordt zoals je zegt door de smo ook teruggeregeld, maar gp10 draait op een constante druk/flow. Dus de situatie zal in de meeste gevallen varieren over de tijd. Daarom zou ik menging verwachten op het moment dat. gp12 zover teruggedraaid wordt dat de gp10 meer doet dan gp12.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het systeem, zoveel verschillen....

• RedGolf
wickydude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat ik het wel begrijp hoor... 8)
Als je pompen continu in die situatie staan heb je absoluut gelijk.
GP12 wordt zoals je zegt door de smo ook teruggeregeld, maar gp10 draait op een constante druk/flow. Dus de situatie zal in de meeste gevallen varieren over de tijd. Daarom zou ik menging verwachten op het moment dat. gp12 zover teruggedraaid wordt dat de gp10 meer doet dan gp12.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van het systeem, zoveel verschillen....
Helaas kunnen we nergens nalezen hoe de regelingen precies werken. Maar ik vermoed dat op BT25 wordt geregeld en GP12 wordt opgetoert om met minimale overtemperatuur BT25 op het setpoint te houden. Vervolgens doen simpele hydraulische wetten de rest😊

• RedGolf
Vraag aan degenen welke last hebben van ontdooien via de boiler SWW.

Terwijl ik daarstraks op de bank zat, zag ik een flinke wolk condensmist voorbij komen. Vervolgens controleer ik wat het systeem aan het doen is en zie ik dat er vollop via de boiler (300 liter) ontdooid werd gedurende 15 minuten. BT6 wordt ca 6 graden onderuit gehaald dat is fors. Zojuist kom ik terug van visite en zie ik opnieuw een wolk mist voorbijkomen en wederom is hij bezig met een ontdooi cyclus via de boiler! Dit heeft hij sinds september nooit gedaan en nu 2x achter elkaar. Ik heb ook nooit ontdooi fouten gehad, zou ook raar zijn met een 200 liter buffer welke met gemak de maximale flow van de warmtepomp aankan (1.9m3/uur).

Nu viel het mij via de app op dat mijn ELK9 op geblokkeerd stond. Dat heb ik niet zo bewust ingesteld. Ik moest in menu 4.1 Bedrijfsstand switchen naar handmatig om daar het vinkje weer aan te zetten bij bijverwarming. Ik weet nog niet of dit de oorzaak is, maar herkent iemand dit? Rond kerst stond de bijverwarming per abuis geblokkeerd via de instellingen van het weekprogramma (menu 6) maar nu niet.

Dit weekend ook de SMO S40 en de S2125-12 geüpdatet naar de laatste versie. Op dit moment kan ik niets anders bedenken dan dat of de firmware, of de instellingen van de bijverwarming de boosdoener is van deze manier van ontdooien.

• Knowbody
@RedGolf
Staat op geblokkeerd omdat de buitentemperatuur boven de 5 graden is gekomen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
Knowbody schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:13:
@RedGolf
Staat op geblokkeerd omdat de buitentemperatuur boven de 5 graden is gekomen.
Helaas in menu 4 bedrijfstand stond automatisch ingesteld maar het vinkje bij bijverwarming was weg (staat nu weer aan). Mijn ervaring is dat indien in menu 3.1.9 el.bijverwarming staat op ‘geblokkeerd ‘ dan is de ELK via een setting uitgezet en kan niet door de regeling worden bijgeschakeld. Indien hij niet geblokkeerd is, maar er gewoon geen vraag is voor de ELK, dan staat er gewoon ‘uit’, maar kan hij ieder moment door de regeling worden ingeschakeld.

• RISL
wickydude schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Het zal iets kunnen uitmaken, maar niet heel veel denk ik. Het is niet zo dat eerst de buffer opgewarmd wordt en dan pas het water naar de vloer gaat, he. Het is een continue stroom die door het hele systeem gaat.
De graadminuten zakken nog wat verder omdat de wp even tijd nodig heeft om het water boven de berekende aanvoertemperatuur te krijgen, dan pas gaan de graadminuten de goeie kant op. Dat zal meer invloed hebben dan de buffer in aanvoer of retour zetten.
Maar als je hem toch verplaatst...
Ja, dat begrijp ik. Maar de buffer koelt ook sneller af dan de vloeren in huis.
Dus met de wp uit (graadminuten hebben 0 gehaald) gaat hij eigenlijk continu kouder water het huis inpompen en ook in het begin dat de wp weer start.

• RedGolf
RedGolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:56:
Vraag aan degenen welke last hebben van ontdooien via de boiler SWW.

Terwijl ik daarstraks op de bank zat, zag ik een flinke wolk condensmist voorbij komen. Vervolgens controleer ik wat het systeem aan het doen is en zie ik dat er vollop via de boiler (300 liter) ontdooid werd gedurende 15 minuten. BT6 wordt ca 6 graden onderuit gehaald dat is fors. Zojuist kom ik terug van visite en zie ik opnieuw een wolk mist voorbijkomen en wederom is hij bezig met een ontdooi cyclus via de boiler! Dit heeft hij sinds september nooit gedaan en nu 2x achter elkaar. Ik heb ook nooit ontdooi fouten gehad, zou ook raar zijn met een 200 liter buffer welke met gemak de maximale flow van de warmtepomp aankan (1.9m3/uur).

Nu viel het mij via de app op dat mijn ELK9 op geblokkeerd stond. Dat heb ik niet zo bewust ingesteld. Ik moest in menu 4.1 Bedrijfsstand switchen naar handmatig om daar het vinkje weer aan te zetten bij bijverwarming. Ik weet nog niet of dit de oorzaak is, maar herkent iemand dit? Rond kerst stond de bijverwarming per abuis geblokkeerd via de instellingen van het weekprogramma (menu 6) maar nu niet.

Dit weekend ook de SMO S40 en de S2125-12 geüpdatet naar de laatste versie. Op dit moment kan ik niets anders bedenken dan dat of de firmware, of de instellingen van de bijverwarming de boosdoener is van deze manier van ontdooien.
Gisteren en vannacht heb ik vastgesteld dat het systeem de voorkeur geeft aan ontdooien via de boiler, mits de boilertemperatuur hoog genoeg is. Het lijkt niet direct te maken te hebben met het al dan niet vrijgeven zijn van de ELK9. BT7 daalde met ruim 5 graden naar 46 graden, daarna heeft hij het niet meer gedaan. Gevolg is dat het efficiënt laden van de boiler volledig wordt verprutst door dit gedrag. Het in de middag efficiënter laden van de boiler werd aan het eind van de middag volledig teniet gedaan door een ontdooi cyclus. Vervolgens moet hij opnieuw de boiler opladen op het moment dat de hoge stroom tarieven beginnen en dit herhaald zich nog 2x in de avond. Aan verwarming van de woning komt hij zo veel minder toe met als gevolg hoge graadminuten in de tweede helft van de nacht.

Het lijkt van doen te hebben met de software update, maar ik moet nog uitzoeken wanneer hij dit voor het eerst gedaan heeft. Voor de update van dit weekend heb ik het nooit gezien.

Was er maar een harde manier om dit uit te zetten, nooit ontdooien via de boiler. Voor nood gevallen is er immers een ELK.

• surcharge
Ook een leuke is als de warmtevraag ervoor zorgt dat het kouder wordt in huis bij lage temperaturen. Als het hier -15 is en we willen douchen omdat het zo koud is, dan gaat de warmtepomp eerst een uur lang warm water na afloop verwarmen en is het daarna een halve graad kouder in huis. Nu maar de prioriteit verlaagd zolang de temperaturen zo laag blijven.

• Knowbody
@RedGolf

Dus boiler temperatuur minder hoog zetten en de slimme settings die de boiler eventueel extra opladen uitzetten...... Misschien helpt dat dan.

• wickydude
RISL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 05:58:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Maar de buffer koelt ook sneller af dan de vloeren in huis.
Dus met de wp uit (graadminuten hebben 0 gehaald) gaat hij eigenlijk continu kouder water het huis inpompen en ook in het begin dat de wp weer start.
Je buffer is geïsoleerd, je vloer niet. Bovendien, je circulatiepomp blijft de hele tijd draaien ook als de wp uit is, dus ook dit effect is verwaarloosbaar (als het er al is).

• wickydude
RedGolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:07:
[...]

Gisteren en vannacht heb ik vastgesteld dat het systeem de voorkeur geeft aan ontdooien via de boiler, mits de boilertemperatuur hoog genoeg is. Het lijkt niet direct te maken te hebben met het al dan niet vrijgeven zijn van de ELK9. BT7 daalde met ruim 5 graden naar 46 graden, daarna heeft hij het niet meer gedaan. Gevolg is dat het efficiënt laden van de boiler volledig wordt verprutst door dit gedrag. Het in de middag efficiënter laden van de boiler werd aan het eind van de middag volledig teniet gedaan door een ontdooi cyclus. Vervolgens moet hij opnieuw de boiler opladen op het moment dat de hoge stroom tarieven beginnen en dit herhaald zich nog 2x in de avond. Aan verwarming van de woning komt hij zo veel minder toe met als gevolg hoge graadminuten in de tweede helft van de nacht.

Het lijkt van doen te hebben met de software update, maar ik moet nog uitzoeken wanneer hij dit voor het eerst gedaan heeft. Voor de update van dit weekend heb ik het nooit gezien.

Was er maar een harde manier om dit uit te zetten, nooit ontdooien via de boiler. Voor nood gevallen is er immers een ELK.
Heb je de reactie van Nibe gelezen die een paar pagina’s terug staat?
Hij gaat over op sww na een paar mislukte defrosts. En blijft er dan eerst een paar op sww doen voordat ie het weer op de vloer probeert.
Geintegreerd in het ontwerp…

• RISL
wickydude schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Je buffer is geïsoleerd, je vloer niet. Bovendien, je circulatiepomp blijft de hele tijd draaien ook als de wp uit is, dus ook dit effect is verwaarloosbaar (als het er al is).
De vloer is prima geïsoleerd en heeft ongeveer 20 graden lucht erboven.
Het vat is omringd door circa 5 graden lucht en de in- en uitgaande leidingen zorgen voor veel warmteverlies.

Ik heb netjes metingen gedaan om te concluderen dat de uitgaande temperatuur van de buffer sneller temperatuur verliest dan de uitgaande temperatuur van de vloer. Oftewel, mijn vloer warmt het water in de buffer op. De circulatiepomp draait op 5% als de WP uit is.

Laat de rest van de discussie maar achterwege, ik heb geen zin in welles-niets met iemand die de situatie niet kent en ervanuit gaat dat ik beweringen doe zonder metingen te doen.

• wickydude
@RISL Als je het zo opvat, dan excuses.

• RedGolf
wickydude schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Heb je de reactie van Nibe gelezen die een paar pagina’s terug staat?
Hij gaat over op sww na een paar mislukte defrosts. En blijft er dan eerst een paar op sww doen voordat ie het weer op de vloer probeert.
Geintegreerd in het ontwerp…
Bedankt, ik was deze reactie vergeten!

Het eerste deel herken ik niet. Er is geen enkele ontdooifout of waarschuwing in het log te vinden. Wat ik wel herken is dat hij 3x een poging doet om op SWW te ontdooien en indien dit goed gaat teruggaat naar het afgifte systeem.

Mogelijk heeft het updaten een aantal zaken gereset en is het systeem aan het ‘leren’.

Bijzonder om te lezen dat Nibe de programmering van SWW afraadt.. dat is wat ik bedoel met veel slimme functies waarvan je niet weet hoe ze (tegen) werken.

Na 3 SWW ontdooiingen doet hij het nu weer op het CV systeem.

• RedGolf
Heeft iemand het service mail adres van Nibe?

Ik mailde (aankoop stadium) met het algemene nummer (persoonlijk bericht mag ook).

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:25
RedGolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Hebben ze het niet gehad over menu 4.11.3 Ventilator ontdooien? Diverse instellingen om al dan niet structureel de ventilator te ontdooien. Normaal staat dit uit.

Ik sta natuurlijk niet naast mijn warmtepomp en in de regio Den Bosch is het redelijk mild in vergelijking met het noorden de laatste week, maar ik heb nog geen ijs gezien in het ventilatorhuis. Toen het sneeuwde ook niet.

Overigens heb ik een Engels YouTube filmpje gezien waar de ventilatormotor was gesneuveld (herrie van het lager) omdat de warmtepomp niet waterpas stond. Was een LG apparaat meen ik.
Na aanleiding van de opmerking van @RedGolf heb ik onderstaande mail aan Nibe verzonden. Onder deze mail lees je de teleurstellende reactie van Nibe :-(

Beste lezer,

Donderdag 5 februari heb ik 4 maal een alarmmelding storing "Ventilatoralarm in buitenunit warmtep." Ontvangen (S2125-12). De eerste alarmmelding heb ik gereset maar er kwamen kort na elkaar nog 3 alarmmeldingen waardoor o.a. de compressor niet meer wilde opstarten. Na de 4e alarmmelding werkte alles ineens weer naar behoren. Wel constateerde ik dat er na het weer opstarten stukken ijs onderin het ventilatorhuis lagen! Smiddags is er monteur van het installatiebedrijf bij geweest die geen oorzaak kon vinden en de storingsdienst van Nibe heeft gebeld. Hij kreeg te horen dat de oorzaak waarschijnlijk condenswater was wat niet goed kon weglopen en bevroor en kreeg hij het advies om de warmtepomp wat naar voren te kantelen zodat het condenswater beter, zou kunnen weglopen.
De monteur heeft de warmtepomp toen inderdaad wat meer naar voren gekanteld. Ik vind deze “oplossing” wel erg vreemd omdat bij de installatie van de warmtepomp expliciet aangegeven wordt dat deze zuiver waterpas moet staan.

Ik realiseerde mij echter later pas dat daardoor misschien het probleem met het ventilatoralarm wel opgelost zou worden maar dat er zich dan wellicht andere problemen zouden kunnen voordoen als gevolg van de niet meer waterpas staande warmtepomp. Ik ben toen gaan zoeken naar mogelijke gevolgen van deze scheefstand en heb het volgende gevonden:

Als een Nibe S2125-12 niet waterpas staat, verhoog je het risico op schade aan de ventilatormotor en andere vitale onderdelen. Hoewel een paar millimeter meestal niet direct fataal is, kan een duidelijke scheefstand leiden tot een kettingreactie aan problemen. Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom dit schadelijk is voor de ventilator.:

1. Ijsvorming (Het grootste gevaar)
De Nibe S2125 is een lucht-water warmtepomp die tijdens het verwarmen vocht uit de buitenlucht onttrekt. Dit vocht condenseert op de verdamper en loopt naar een lekbak.
• Het probleem: Als de unit niet waterpas staat, blijft er water in de hoeken van de lekbak staan in plaats van naar de afvoer te stromen.
• Het gevolg: In de winter bevriest dit stilstaande water. Het ijs kan zich ophopen tot het de onderkant van de ventilatorbladen raakt. Wanneer de ventilator gaat draaien en tegen het ijs slaat, kan de motor doorbranden of kunnen de bladen afbreken.
2. Belasting op de lagers
De ventilatormotor van de S2125 is ontworpen om zijn gewicht en krachten te verdelen op basis van een horizontale as.
• Het probleem: Bij scheefstand komt er een constante zijwaartse druk (axiale belasting) op de lagers die daar niet voor bedoeld zijn.
• Het gevolg: Dit leidt tot snellere slijtage van de lagers, wat begint met een irritant piepend of schurend geluid en eindigt in een vastgelopen motor.
3. Onbalans en trillingen
Een ventilatorblad draait met een behoorlijk toerental. Als de hele behuizing schuin staat, kan dit zorgen voor een minieme onbalans.
• Het probleem: De trillingen worden niet meer gelijkmatig opgevangen door de dempers.
• Het gevolg: Door extra resonantie kunnen bevestigingspunten van de motor losraken of kunnen er haarscheurtjes ontstaan in de koelleidingen rondom de ventilator.
Waterpas Maximaal 1 à 2 graden afwijking (liefst 0).
Condensafvoer Het laagste punt moet de afvoer zijn.
Vrije ruimte Zorg dat er geen vuil of bladeren de afvoer blokkeren, zeker bij scheefstand.

Mijn vraag is nu of de geadviseerde “oplossing” voor het ventilatoralarm probleem wel zo verstandig is en er geen betere oplossing is. Zouden er hierdoor geen andere problemen, zoals bijvoorbeeld een snellere slijtage van de ventilatormotor, kunnen ontstaan zoals ook hierboven aangegeven.
Graag ontvang ik hier zo spoedig mogelijk een inhoudelijke reactie op.

Dit was de reactie van teleurstellende reactie van Nibe:

Beste heer .....,

Bedankt voor uw uitgebreide e-mail.
Graag verzoeken wij u onderstaande informatie te delen met uw installateur. Deze kan uw vraag vervolgens weer voorleggen aan onze support- en serviceafdeling. Deze afdeling is uitsluitend beschikbaar voor installateurs.

Helaas bieden wij hierin geen rechtstreekse ondersteuning aan particulieren.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Nu heb ik deze mail dus maar doorgestuurd naar mijn installateur en wacht op de inhoudelijke reactie via mijn installateur

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:50
Ik heb dezelfde ervaring hier. Nibe reageert niet op mijn mail, maar verwijst me naar de installateur. Installateur krijgt ook geen antwoord op de vragen, en op een gegeven moment vergeet ik er achteraan te bellen.... Ik moet nog een keer bellen over de problemen die ik met kerst had: meerdere keren kort achter elkaar ontdooi problemen, en daarna valt het apparaat in storing. Installateur langs geweest. WTP deed het weer na een reset nadat hij lang had stilgestaan. Wel de vraag aan Nibe gesteld wat het probleem zou kunnen zijn, maar nooit antwoord op gekregen.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• RedGolf
Volgens mij hoeven bij Nibe we niet meer te verwijzen naar verhalen op Tweakers😎

Maarja, een deel van de klachten kan men zelf afvangen door de software goed te testen vóór een release ipv de klant als proefpersoon te gebruiken en deels verhelp je veel vragen door een duidelijke instructie te schrijven ipv allerlei features in te bouwen waarvan Nibe (en hun installateurs) zelf amper weten dat ze bestaan en hoe ze werken.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:22

HRV

RedGolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Het eerste deel herken ik niet. Er is geen enkele ontdooifout of waarschuwing in het log te vinden. Wat ik wel herken is dat hij 3x een poging doet om op SWW te ontdooien en indien dit goed gaat teruggaat naar het afgifte systeem.
Ook hier geen enkele fout, geen blokkade van ELK en ook geen idee waarom er de ene keer wel en de andere keer niet op SWW ontdooid wordt.

Ik kan ook niet zien dat er rond dat tijdstip meer pogingen zijn bijvoorbeeld.
Ik ben bang dat Nibe niet alles uit de doeken heeft gedaan, of dat er een bug is.

Vorig jaar nul problemen, maar SWW was pas ergens in maart aangesloten. Voor die tijd geen problemen met ontdooien. En nu vanaf december af en toe een of twee runs op SWW.

Ik kan er geen peil op trekken.

• Knowbody
HRV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Ook hier geen enkele fout, geen blokkade van ELK en ook geen idee waarom er de ene keer wel en de andere keer niet op SWW ontdooid wordt.

Ik kan ook niet zien dat er rond dat tijdstip meer pogingen zijn bijvoorbeeld.
Ik ben bang dat Nibe niet alles uit de doeken heeft gedaan, of dat er een bug is.

Vorig jaar nul problemen, maar SWW was pas ergens in maart aangesloten. Voor die tijd geen problemen met ontdooien. En nu vanaf december af en toe een of twee runs op SWW.

Kijk eens verder dan (doe je ongetwijfeld).... heb jij een stukje overcapaciteit in de boiler...smart price of Smart Control op SWW aan staan ? En dat in combinatie met diepe graadminuten misschien dat ie dan onder die voorwaarden naar het warmste water grijpt dat op relatief goedkope wijze is geproduceerd (of bij Smart Control wel eventjes gemist kan worden omdat er niemand gaat douchen bijvoorbeeld?

• HRV

HRV

Vreemd genoeg zie ik die relatie niet.

8 Feb defrost op SWW. 10:24, start bij -175 DM. Hij is dan al een uurtje of twee aan het verwarmen van -450 omdat daarvoor het SWW verwarmd werd.
En nog een keer om 12:50 vanaf -140 DM.
In beide gevallen was er due geen enkele noodzaak om SWW te gebruiken.

SPA staat aan voor SWW.

• RedGolf
HRV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Vooral dat is het ergste.
En het beperkt zich niet tot ontdooien. Wanneer je een goed werkend systeem wil bouwen, dien je te weten hoe regeling e.d. werken, maar van de handleidingen of website wordt je niet veel wijzer. En eerlijk gezegd denk ik dat installateurs ook niet veel meer weten.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19
M.b.t. de defrost op SWW problemen, zoals hier al eerder aangegeven lukt het mij ook niet om hier enige logica in te ontdekken.

Ik had hier ook stevig last van, maar momenteel gaan alle defrosts op de vloer (en in de afgelopen tjid zijn er de nodige defrosts geweest, afgelopen vrijdag had ik ongeveer elke 30 minuten een defrost....)

Dit stookseizoen heb ik alleen "Delta T bij DOT" en "DoT" (beiden te vinden in menu 7.1.6.2) aangepast om een efficiënter systeem te krijgen. Ik durf niet te zeggen of dat iets met het defrost gedrag doet.

Ik heb de "niet bestaande" firmware versie 4.8.6 draaien. Sinds ik deze versie heb draaien, heb ik nagenoeg geen defrosts op SWW meer gehad.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• RISL
Uit je reactie maak ik op dat ik het verkeerd op vat. Zand erover. d:)b

• RedGolf
Luchtenburger schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:36:
M.b.t. de defrost op SWW problemen, zoals hier al eerder aangegeven lukt het mij ook niet om hier enige logica in te ontdekken.

Ik had hier ook stevig last van, maar momenteel gaan alle defrosts op de vloer (en in de afgelopen tjid zijn er de nodige defrosts geweest, afgelopen vrijdag had ik ongeveer elke 30 minuten een defrost....)

Dit stookseizoen heb ik alleen "Delta T bij DOT" en "DoT" (beiden te vinden in menu 7.1.6.2) aangepast om een efficiënter systeem te krijgen. Ik durf niet te zeggen of dat iets met het defrost gedrag doet.

Ik heb de "niet bestaande" firmware versie 4.8.6 draaien. Sinds ik deze versie heb draaien, heb ik nagenoeg geen defrosts op SWW meer gehad.
De temperatuur en luchtvochtigheid verschillen nogal in Nederland ik zat in regio Den Bosch op 7. Het is hier nu 7.5 graden dus helemaal geen.

• Knowbody
RedGolf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:11:
[...]

Vooral dat is het ergste.
En het beperkt zich niet tot ontdooien. Wanneer je een goed werkend systeem wil bouwen, dien je te weten hoe regeling e.d. werken, maar van de handleidingen of website wordt je niet veel wijzer. En eerlijk gezegd denk ik dat installateurs ook niet veel meer weten.
De meeste installateurs kopen Nibe bij de groothandel. Mogelijk hebben ze een training bij Nibe gevolgd. Maar Nibe erkende installateurs zijn schaars.
Installateurs werken graag met Nibe producten omdat het werkt. De hardware is wat dat betreft in orde en veelzijdig.
Maar het werkt niet bijster efficiënt omdat de regeling ouderwets is. Een goed systeem gaat gewoon de berekende temperatuur maken en zelf uitvogelen wat de curve en dergelijke moet zijn. KISS.
Nibe zou er goed aan doen om altijd flowmeters toe te passen en de regeling te vereenvoudigen.

• wickydude
Zo ziet het er wel uit ja.
En toch… ik heb eens een poosje bij een CV-ketel fabrikant gewerkt. Die ketels werden echt uitentreure getest voordat ze de markt op gingen. Ik kan me niet voorstellen dat Nibe in Zweden dat niet ook doet.
Maar dat zie je als gebruiker niet. En de resultaten al helemaal niet.

Ik vind het gm systeem zo gek nog niet. Een optimaal gedimensioneerd systeem vind je niet zo makkelijk, elk huis is weer anders.
Gm zijn dan een mooie manier om de regeling te sturen.
Is het perfekt? Nee. Werkt het? Ja.
In mijn geval kan de wp ook niet altijd zover terugregelen dat hij de Ta constant kan houden.

• RedGolf
Knowbody schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:08:
[...]

De meeste installateurs kopen Nibe bij de groothandel. Mogelijk hebben ze een training bij Nibe gevolgd. Maar Nibe erkende installateurs zijn schaars.
Installateurs werken graag met Nibe producten omdat het werkt. De hardware is wat dat betreft in orde en veelzijdig.
Maar het werkt niet bijster efficiënt omdat de regeling ouderwets is. Een goed systeem gaat gewoon de berekende temperatuur maken en zelf uitvogelen wat de curve en dergelijke moet zijn. KISS.
Nibe zou er goed aan doen om altijd flowmeters toe te passen en de regeling te vereenvoudigen.
Ik denk dat er sowieso weinig echte gecertificeerde warmtepomp installateurs zijn van welk merk dan ook. Veel, misschien wel de meesten, wagen zich überhaupt niet aan all electric. De kosten zijn hoog en er komt veel bij kijken om het echt goed te laten werken. Klanten verwachten veel wanneer men 20k-30k voor een installatie moet betalen.

Pas toen ik het systeem aan het inregelen was ging ik beseffen dat Nibe geen flowmeters gebruikt. Ook de feedback van de pompen wordt niet gebruikt. Ik vermoed dat daar verandering in komt omdat ik op de print van de SMO S40 de aanduiding “LIN” zie staan bij de pomp aansturing. LIN is een nieuw bussysteem om pompen intelligent aan te sturen.

• RedGolf
wickydude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:18:
In mijn geval kan de wp ook niet altijd zover terugregelen dat hij de Ta constant kan houden.
Ik heb mijn best gedaan om iets te begrijpen van warmtepomp specificaties, ook de normen waar men naar verwijst. Je vindt nergens duidelijkheid over wat die vermogensopgaven nu werkelijk betekenen en onder welke omstandigheden is getest.

Wat ik wel heb begrepen is dat vermogen in deellast wil zeggen, het minimum vermogen dat nodig is om een bepaalde temperatuur te halen. Een warmtepomp kan bij 2 graden buitentemperatuur misschien wel 4kw leveren bij 45grc output, maar geen 35grc. En dergelijke curven vind je online vrijwel nergens terug. Nibe is dan nog vrij open in hun technische informatie, ga dit eens uitzoeken voor een ander merk.

• Knowbody
RedGolf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Ik heb mijn best gedaan om iets te begrijpen van warmtepomp specificaties, ook de normen waar men naar verwijst. Je vindt nergens duidelijkheid over wat die vermogensopgaven nu werkelijk betekenen en onder welke omstandigheden is getest.

Wat ik wel heb begrepen is dat vermogen in deellast wil zeggen, het minimum vermogen dat nodig is om een bepaalde temperatuur te halen. Een warmtepomp kan bij 2 graden buitentemperatuur misschien wel 4kw leveren bij 45grc output, maar geen 35grc. En dergelijke curven vind je online vrijwel nergens terug. Nibe is dan nog vrij open in hun technische informatie, ga dit eens uitzoeken voor een ander merk.
Dat laatste is hun marketing.

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:18:
Zo ziet het er wel uit ja.
En toch… ik heb eens een poosje bij een CV-ketel fabrikant gewerkt. Die ketels werden echt uitentreure getest voordat ze de markt op gingen. Ik kan me niet voorstellen dat Nibe in Zweden dat niet ook doet.
Maar dat zie je als gebruiker niet. En de resultaten al helemaal niet.

Ik vind het gm systeem zo gek nog niet. Een optimaal gedimensioneerd systeem vind je niet zo makkelijk, elk huis is weer anders.
Gm zijn dan een mooie manier om de regeling te sturen.
Is het perfekt? Nee. Werkt het? Ja.
De GM regeling vind ik goed. Alleen de manier waarop de daaruit voortvloeiende bekende TA wordt gemaakt werkt niet fijn. Bij de S gaat het redelijk goed, maar lang niet alle producten, ook niet de nieuwere zoals SHB (door Metrotherm) en MHB zijn voorzien van de S-regeling.

Ik snap niet waarom een compressor niet aftoert als daar ruimte voor is bij overschrijding Ta berekend en dus de graadminuten gaat wegwerken met als gevolg doorschieten naar +100 en met een niet-constante ruimtetemperatuur als gevolg. Knap irritant.

• wickydude
Knowbody schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:51:
[...]

Ik snap niet waarom een compressor niet aftoert als daar ruimte voor is bij overschrijding Ta berekend en dus de graadminuten gaat wegwerken met als gevolg doorschieten naar +100 en met een niet-constante ruimtetemperatuur als gevolg. Knap irritant.
Ik snap het ook niet maar gelukkig heb ik dat probleem niet :P de mijne stopt op tijd.

• wickydude
De S-regeling is inderdaad beter, zal langzaam verder uitgerold worden verwacht ik. Maar ook dat heeft te maken met marketing en product development cycles. En beschikbare R&D capaciteit en budget.

• wickydude
RedGolf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Ik denk dat je dan wat dieper in de normen zou moeten duiken, bijvoorbeeld deze: Nominale vermogens inclusief ontdooien volgens EN 14511 bij doorstroming van verwarmingssysteem overeenkomstig DT=5 K bij 7 / 45.

• RedGolf
wickydude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik denk dat je dan wat dieper in de normen zou moeten duiken, bijvoorbeeld deze: Nominale vermogens inclusief ontdooien volgens EN 14511 bij doorstroming van verwarmingssysteem overeenkomstig DT=5 K bij 7 / 45.
Inderdaad, maar deze normen zitten veelal achter een Brusselse betaalmuur.

Ik heb mijn kennis vooral hier op gedaan https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Ik heb voor mij relevante apparaten vergeleken oa Nibe, LG, Panasonic, Mitsubishi en Daikin. Data verschijnt daar vaak eerder dan dat apparaat op de markt verschijnt.

Je vind daar onafhankelijke testgegevens van o.a. warmtepompen. Ik heb het niet bestudeerd maar het lijkt dat er ondertussen meer documenten beschikbaar zijn dan een jaar geleden.

• wickydude
RedGolf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Inderdaad, maar deze normen zitten veelal achter een Brusselse betaalmuur.

Ik heb mijn kennis vooral hier op gedaan https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Ik heb voor mij relevante apparaten vergeleken oa Nibe, LG, Panasonic, Mitsubishi en Daikin. Data verschijnt daar vaak eerder dan dat apparaat op de markt verschijnt.

Je vind daar onafhankelijke testgegevens van o.a. warmtepompen. Ik heb het niet bestudeerd maar het lijkt dat er ondertussen meer documenten beschikbaar zijn dan een jaar geleden.
Ach, je kunt wel wat vinden buiten de betaalmuur, hoor… :P
De resultaten via die website zijn prima, en mooi om verschillende te vergelijken, maar het zijn alleen de resultaten.
Als je wilt weten wat de resultaten betekenen en hoe de testmethodiek er uit ziet dan zul je toch echt in die norm(en) moeten kijken.

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:11
-jann schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:41:
Betreffende de defrosts op SWW heb ik na enkele weken eindelijk een terugkoppeling van Nibe:

Ik begrijp dat er vragen zijn over inzet van boiler tijdens ontdooicyclus. De regeling mag tijdens ontdooicyclus gebruik maken van de aanwezige bronnen in het systeem ook als deze via programmering zijn geblokkeerd. Immers wil de regeling de machine zo lang als mogelijk inzetbaar houden met de beschikbare mogelijkheden, voorkeur is hierbij uiteraard het afgiftesysteem. De regeling zal niet zomaar naar een boiler overschakelen en er is dus aanleiding om dit wel te doen. Om een boiler ontdooiing te starten zijn er eerdere ontdooiingen vanuit het afgiftesysteem mislukt (3x), hierna kijkt de regeling of er een andere warmere bron (boiller) aanwezig is en schakelt hierna over. Zodra de regeling kiest om ontdooiing uit een boiler te doen, zal deze een vast aantal ontdooiingen hieruit doen voordat weer bepaald wordt om eventueel terug te schakelen naar het afgiftesysteem. Als er daarnaast dan een programma aanwezig is waarbij opwarmen van de boiler is geblokkeerd tot een bepaald tijdsslot, dan kan dit voor problemen zorgen. Ons advies is om geen programmeringen in te stellen.

Bij regelmatige boilerontdooiingen liggen er vaak flow gerelateerde oorzaken ten grondslag, denk hierbij aan:

- Verstopt vuilfilter.
- Werking circulatiepomp.
- Weerstand vanuit installatie.
- Capaciteit afgiftesysteem.

Voorwaardes voor ontdooien of inzet van boiler tijdens ontdooien worden bepaald door ons hoofdkantoor in Zweden en zijn niet aanpasbaar.

Alle zaken die ze noemen kan ik uitsluiten. Als ik het programma blokkeren tapwater uitschakel in het rooster, heb ik geen SWW comfort problemen, maar ik zie wel +- 10 defrosts op SWW per dag. Dit resulteert in een dagelijks extra verbruik van 10kWh. xCOP3 is dit 30kWh extra om tapwater te kunnen gebruiken. Als je dit terug zou rekenen naar gas, is dit ruim 3m3 per dag.

Via de instelling accessoires heb ik de functie tapwater volledig uitgeschakeld en ben ik gaan douchen op de CV ketel. hier is het verbruik 0,7m3 gas per dag.

Los van de discussie SWW heeft de warmtepomp geen enkel probleem met defrosten als de functie tapwater volledig is uitgeschakeld. Ik kan het statement van Nibe hier ook mee ontkrachten en dit heb ik ook naar ze terug gekoppeld.

Ik draai inmiddels 3,5 jaar met onze S2125-12 en dit is ook het eerste seizoen waarin deze problemen optreden. Er zit iets in de software wat veel te vroeg besluit SWW te selecteren voor defrosts. Het bijbehorende extra energieverbruik is belachelijk.

Ze zullen dit wel weer gaan terugkoppelen naar Zweden, en hun antwoord over 2 weken delen:). Ik vind het voor een dergelijk merk wel bijzonder slecht hoe ze dit benaderen en aanpakken. Er gaat bijna een compleet stookseizoen verloren zonder concrete actie.
Hierbij een update, ik heb het hele weekend mijn systeem in de gaten gehouden en e.e.a nagelopen met mijn warmtebeeld camera.

Mijn warmtepomp staat ingesteld op vloerverwarming, en de pomp werd altijd 100% aangestuurd. Het viel me op dat tijdens het opkomen van de storing "laag debiet" de Delta T op een bepaald moment kortstondig vrij ver uit elkaar lag, +- 7-8C. De storing, en dus de keuze om tapwater te gebruiken voor een dooicyclus lijkt hier te liggen bij een pompflow van 100% en de op dat moment geldende delta T.

Ik heb er een kWh meter in zitten, en het maximaal haalbare wat ik kon zien was 1,4m3 per uur. deze flow is identiek aan de flow tijdens de inbedrijfname in 2022, dus dit zou impliceren dat ik nergens verstoppingen heb. Ik ben vervolgens eens gaan berekenen wat de minimale delta T is bij deze flow en een vermogen van 8kW en dat is 5C. als ik ga rekenen met de 7-8C delta T, dan lijkt het ontdooivermogen 11-13kW, hetgeen overeenkomt met het opgegeven koelvermogen van de warmtepomp.

Ik heb de datasheet van mijn flowmeter er bij gepakt (BMETERS Hydrocal M3) en deze geeft aan dat ik 0,25 bar weerstand heb bij een flow van 1,5m3/hr.

Als ik vervolgens de pompcurve bekijk van de UPM2 25-70, dan zie ik dat de pomp bij 1,4m3/hr een weerstand kan overbruggen van 5,5m (0,55 bar). Als ik de flowmeter hier vanaf haal, kom ik op 0,3 bar. dezelfde pomp is dan in staat om bijna 1m3/uur meer te leveren.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zondag de kWh meter er tussen uit gehaald. Resultaat:
- Pompsnelheid is van 100% naar 70% gedaald
- De delta T is van 3-4C naar 2C gedaald tijdens verwarming
- Aantal defrosts halveerde bijna
- Geen storingen meer laag debiet
- Geen gebruik meer van SWW tijdens ontdooien.

Aangezien dit in de eerste 3 jaar niet voor is gekomen, en de flow onveranderd is in die jaren, vermoed ik dat er iets in de software is toegevoegd wat kritischer kijkt naar de dooicyclussen en de delta T op dat moment. Deze variabele kan er vervolgens voor zorgen dat er SWW gebruikt wordt voor dooicyclussen in installaties waarbij de pompsnelheid vrijwel continu op 100% draait.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar pompsnelheden van andere mensen met deze problemen, want het zou best kunnen dat een systeem dat veel weerstand geeft, eerder prima opereerde maar nu niet meer door versterkte ontdooivoorwaarden.

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:51
Knowbody schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:47:
[...]

Dat is een jaren oude BUG die Nibe maar niet ziet en omdat er niemand van die club hier meeleest (je zou er maar werken!) lukt het mij niet om ze te overtuigen dat het aan de software ligt. Ik vind het buitengewoon suf.

Ik ga Nibe als merk ook niet meer aanraden. Te duur voor de slechte garantie.

De bug: Na elke herstart springt die weer op intermitterend.

Ook na elke herstart zou het best kunnen zijn dat het enkele dagen duurt voordat hij weer 'optimale' instellingen heeft gevonden. Dat is mogelijk bij jou wat je nu ervaart.
@Knowbody Nog bedankt voor je inhoudelijke reactie!
Deze was voor mij 'ondergesneeuwd' door de vele post hier in dit forum.

Ik zie idd dat na enkels dagen na de herstart de laadpomp wel weer wat varieert in percentages.
Echer in een kleinere bandbreedte en veel hogere percentages, dan voor de update,

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:51
-jann schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik ben dus ook wel benieuwd naar pompsnelheden van andere mensen met deze problemen, want het zou best kunnen dat een systeem dat veel weerstand geeft, eerder prima opereerde maar nu niet meer door versterkte ontdooivoorwaarden.
Na update 4.8.5. (27-01-2026) stond de laadpomp weer op intermitterend* (Zojuist van @Knowbody geleerd dat dit een BUG is) en dus 100% te pompen.

Dus weer in de SMO S40 op 'auto' gezet.

Volgende ochtend voor het eerst de foutmelding 'De doorstroming is laag. Controleer vuilfilter en pomp' gezien.
Vuilfilter was schoon. Hiervoor de boel wel weer uit moeten zeten...

Dus weer de laadpomp na herstart handmatig op 'auto' terug moeten zetten. 8)7

laadpomp draait sindsdien ergens tussen 80% en 100%. (Dit is sneller dan voor de update)

En de genoemde foutmelding niet meer gekregen.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• Knowbody
aandegrift schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:50:
[...]

@Knowbody Nog bedankt voor je inhoudelijke reactie!
Deze was voor mij 'ondergesneeuwd' door de vele post hier in dit forum.

Ik zie idd dat na enkels dagen na de herstart de laadpomp wel weer wat varieert in percentages.
Echer in een kleinere bandbreedte en veel hogere percentages, dan voor de update,
Ok.

Wat ik heb vergeten toe te voegen of te nuanceren, is dat de bug betrekking heeft op de pomp modus voor koeling.
Onder het kopje 'verwarming' blijft de setting wel hetzelfde, dus als die op 'auto' staat, blijft dat zo.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Hierbij een update, ik heb het hele weekend mijn systeem in de gaten gehouden en e.e.a nagelopen met mijn warmtebeeld camera.

Mijn warmtepomp staat ingesteld op vloerverwarming, en de pomp werd altijd 100% aangestuurd. Het viel me op dat tijdens het opkomen van de storing "laag debiet" de Delta T op een bepaald moment kortstondig vrij ver uit elkaar lag, +- 7-8C. De storing, en dus de keuze om tapwater te gebruiken voor een dooicyclus lijkt hier te liggen bij een pompflow van 100% en de op dat moment geldende delta T.

Ik heb er een kWh meter in zitten, en het maximaal haalbare wat ik kon zien was 1,4m3 per uur. deze flow is identiek aan de flow tijdens de inbedrijfname in 2022, dus dit zou impliceren dat ik nergens verstoppingen heb. Ik ben vervolgens eens gaan berekenen wat de minimale delta T is bij deze flow en een vermogen van 8kW en dat is 5C. als ik ga rekenen met de 7-8C delta T, dan lijkt het ontdooivermogen 11-13kW, hetgeen overeenkomt met het opgegeven koelvermogen van de warmtepomp.

Ik heb de datasheet van mijn flowmeter er bij gepakt (BMETERS Hydrocal M3) en deze geeft aan dat ik 0,25 bar weerstand heb bij een flow van 1,5m3/hr.

Als ik vervolgens de pompcurve bekijk van de UPM2 25-70, dan zie ik dat de pomp bij 1,4m3/hr een weerstand kan overbruggen van 5,5m (0,55 bar). Als ik de flowmeter hier vanaf haal, kom ik op 0,3 bar. dezelfde pomp is dan in staat om bijna 1m3/uur meer te leveren.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zondag de kWh meter er tussen uit gehaald. Resultaat:

Aangezien dit in de eerste 3 jaar niet voor is gekomen, en de flow onveranderd is in die jaren, vermoed ik dat er iets in de software is toegevoegd wat kritischer kijkt naar de dooicyclussen en de delta T op dat moment. Deze variabele kan er vervolgens voor zorgen dat er SWW gebruikt wordt voor dooicyclussen in installaties waarbij de pompsnelheid vrijwel continu op 100% draait.

Pomp gaat hier heel snel naar 100%, nu op dit moment 78 maar als het iets kouder wordt is dat vrijwel meteen 100. Delta T is nu 1,9 graden maar bij iets hogere aanvoer temperaturen meestal tussen de 3 en 4.

Ik stook overigens op stooklijn 8, dus met relatief hoge aanvoer temperatuur.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19
[...]

Hier draait de pomp ook continu op 100 % met een flow van 22.2 l/m (1.3 m3/hr).
Zoals gisteren al gemeld, ik draai momenteel op de "niet bestaande" versie 4.8.6. en momenteel gaan de defrosts allemaal op de vloer. In het verleden heb ik wel veel last gehad van defrosts op SWW.

DeltaT is vandaag gemiddeld 2.2 C (buitentemperatuur tussen 5 C en 6.5 C)

Afgelopen vrijdag had het systeem de grootste moeite om alles hier op temperatuur te houden, GM waarde zakte gedurende de nacht (van donderdag op vrijdag) door de vele defrosts. Tussen de defrosts door, liep de compressor maximaal (115 Hz). Ondanks dat, gingen toch alle defrosts op de vloer. DeltaT die dag was ongeveer 5.6 C (buiten temperatuur net onder 0 C)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• RedGolf
wickydude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Ach, je kunt wel wat vinden buiten de betaalmuur, hoor… :P
De resultaten via die website zijn prima, en mooi om verschillende te vergelijken, maar het zijn alleen de resultaten.
Als je wilt weten wat de resultaten betekenen en hoe de testmethodiek er uit ziet dan zul je toch echt in die norm(en) moeten kijken.
Klopt, maar het zou een stuk praktischer zijn indien er gewoon een toelichting bij de resultaten zou staan. Ik heb idd hier en daar wel flarden uit normen gevonden.

• -jann
Luchtenburger schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Hier draait de pomp ook continu op 100 % met een flow van 22.2 l/m (1.3 m3/hr).
Zoals gisteren al gemeld, ik draai momenteel op de "niet bestaande" versie 4.8.6. en momenteel gaan de defrosts allemaal op de vloer. In het verleden heb ik wel veel last gehad van defrosts op SWW.

DeltaT is vandaag gemiddeld 2.2 C (buitentemperatuur tussen 5 C en 6.5 C)

Afgelopen vrijdag had het systeem de grootste moeite om alles hier op temperatuur te houden, GM waarde zakte gedurende de nacht (van donderdag op vrijdag) door de vele defrosts. Tussen de defrosts door, liep de compressor maximaal (115 Hz). Ondanks dat, gingen toch alle defrosts op de vloer. DeltaT die dag was ongeveer 5.6 C (buiten temperatuur net onder 0 C)
1,3m3/uur bij 100% pompsturing is te weinig. Tijdens een defrost werkt de WP andersom en maakt de WP gebruik van een 4-wegklep.

Het nominale vermogen tijdens een defrost kan 12kW zijn bij een S2125-12, afhankelijk van hoe actief hij moet ontdooien. Bij 1,3m3 per uur heb je op dat moment een DT van 8C (Q=MxCxDT) en zoals ik kan zien gaat hij op basis daarvan onvolledig ontdooien of gebruik maken van tapwater en/of een melding lage doorstroming genereren.

Mensen met dit problemen dienen dus hun systeem na te lopen op weerstand.

Ik ga dit ook eens voorleggen bij Nibe.

[ Voor 4% gewijzigd door -jann op 12-02-2026 07:52 ]

• -jann

[ Voor 70% gewijzigd door -jann op 12-02-2026 07:51 ]

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:50
[...]

Interesante tests. Bij mij zijn er vrijwel nooit defrosts op het SWW (2x deze hele winter). Ik heb een systeem met een paralelbuffer, dus in het circuit van de GP12 zit weinig weerstand. Pompsnelheid gaat vrijwel nooit naar 100%.

Ik heb ook gemerkt dat sinds een update van ergens vorig jaar (ik denk 4.5.7) de defrosts beter lopen (korter dan vorige winter, maar nog steeds vrij lang), en er staat ook in de change log dat ze toen iets veranderd hebben aan de defrost sequence.

Het lijkt inderdaad goed mogelijk dat met die software update, in combinatie met een systeem met hoge(re) weerstand defrosts uit SWW gaat geven, omdat Nibe vindt dat dan de flow te laag wordt. Parallel buffervat of een grotere pomp zouden dan oplossingen kunnen zijn.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• -jann
Hierbij antwoord van Nibe, mooi om te zien dat mijn onderzoek en bevindingen zijn bevestigd.
De ontdooitijd is verkort door er meer vermogen in de stoppen. Dit verhoogt dus de delta T bij een lagere doorstroming. bij systemen met meer weerstand heeft het aanpassen van parameter 4.11.3 dus zin. hiermee verleng je de dooitijd.

Wel is er in de laatste softwareversie een keuze bijgekomen in menu 4.11.3 dit heet silent mode defrosting.

Vanuit Zweden is er voor de S2125-12 in de firmwareversie een wijziging geweest om initieel de ontdooitijd te verkorten door de compressorfrequentie te verhogen. Er is door ons hoofdkantoor geconstateerd dat in sommige gevallen, wanneer de doorstroming op de grens van een lage doorstroming zit, deze verhoogde frequentie ervoor kan zorgen dat het apparaat een lage doorstroming aangeeft. In de S-serie software is er een optie bijgekomen om de stille ontdooifunctie te activeren. Deze functie schakelt tijdens het ontdooien terug naar de vorige compressorsnelheid. Dus als het apparaat vóór de update naar 4.5.7 geen 418-indicaties of -meldingen gaf, kan het activeren van de stille ontdooimodus een optie zijn. Mogelijk gaat dit ook het gedrag van de boilerontdooiingen verbeteren.

• RedGolf
-jann schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:57:
Hierbij antwoord van Nibe, mooi om te zien dat mijn onderzoek en bevindingen zijn bevestigd.
De ontdooitijd is verkort door er meer vermogen in de stoppen. Dit verhoogt dus de delta T bij een lagere doorstroming. bij systemen met meer weerstand heeft het aanpassen van parameter 4.11.3 dus zin. hiermee verleng je de dooitijd.

Wel is er in de laatste softwareversie een keuze bijgekomen in menu 4.11.3 dit heet silent mode defrosting.

Vanuit Zweden is er voor de S2125-12 in de firmwareversie een wijziging geweest om initieel de ontdooitijd te verkorten door de compressorfrequentie te verhogen. Er is door ons hoofdkantoor geconstateerd dat in sommige gevallen, wanneer de doorstroming op de grens van een lage doorstroming zit, deze verhoogde frequentie ervoor kan zorgen dat het apparaat een lage doorstroming aangeeft. In de S-serie software is er een optie bijgekomen om de stille ontdooifunctie te activeren. Deze functie schakelt tijdens het ontdooien terug naar de vorige compressorsnelheid. Dus als het apparaat vóór de update naar 4.5.7 geen 418-indicaties of -meldingen gaf, kan het activeren van de stille ontdooimodus een optie zijn. Mogelijk gaat dit ook het gedrag van de boilerontdooiingen verbeteren.
Interessant. Mijn ervaring is dat de originele pompen van Nibe best verouderd zijn en minder opvoerhoogte hebben (bij hogere flows) dan nieuwere pompen met dezelfde type aanduiding (bv 25-75). Nieuwe UPM4 of Alpha2Go houden de opvoerhoogte langer vast bij hogere flows. Ik gebruik een Alpha2Go die in emulatie mode van een UPM4 25-75 draait en op de SMO S40 staat ingesteld als UPM4 25-75. Men heeft sinds een paar maanden de pompeuze in de SMO S40 flink uitgebreid met inbegrip van GRUNDFOS UPM4, WILO PARA etc.

Overigens gebruik ik geen originele Nibe boiler maar een horizontale Nexus boiler. De spiraal weerstand daarvan lijkt hoger dan een vergelijkbaar Nibe exemplaar. Dat betekent dat het in mijn geval nauwelijks mogelijk is om boven de 1.0m3/uur uit te komen. Ontdooien via de parallel buffer van 200 liter die DN32 (26mm) is werkt dan wel prima. Ik benieuwd of hij nog via SWW gaat ontdooien.

Mijn keuze voor Kamstrup warmtemeters is mede ingegeven door de lage weerstand van deze meters. Je kunt anders inderdaad onbewust hoge weerstanden creëren wat er bij ontdooien uitkomt omdat vaak alleen dan de hoge flow wordt gevraagd. In de dagelijkse praktijk zijn flows richting 2m3/uur voor verwarming zelden nodig. Tenzij je echt grote systemen hebt of een cascade van warmtepompen.

[ Voor 6% gewijzigd door RedGolf op 12-02-2026 17:46 ]

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02 19:54
Beste tweakers,

Ik ben al even aan het stoeien met mijn warmtepomp ba-svm-20-200/6e met de smo40
Ik zal graag wat gegevens willen uit lezen.

Ik heb smart home met home assistent draaien maar lukt mijn niet om dit te koppelen,

Verder onderzoek gedaan naar nibe smos40 maar is veel te duur.

Wat ik graag wil zien in compressor starts, cop/scop
En indien mogelijk een slimme sturing met mijn zonnepanelen (enphase)

Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt.

• surcharge
Wat heb je geprobeerd? Simpelweg modbus aansluiten via nibegw is het makkelijkst

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:47
Ik gebruik geen HA maar wellicht dat dit je helpt om mee te starten ? https://www.home-assistant.io/integrations/myuplink/
Ik heb een SMO40 met F2120 en heb myUplink zowel op Domoticz als nodered werken ..
Kost alleen maar tijd … hoop het helpt …

[ Voor 19% gewijzigd door MarcKeulers op 13-02-2026 21:22 ]

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ken het genoemde Nibe type niet maar als die ook via modbus over tcp benaderbaar is kun je mogelijk je gegevens rechtstreeks met de standaard Nibe Heat Pump integratie uitlezen (https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/). Dan heb je de tussenstap met nibegw niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door macbelly op 13-02-2026 21:12 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• surcharge
Modbus over tcp vereist volgens mij SMO S40.

Via die andere integratie kun je alleen uitlezen, maar niet aanpassen.

[ Voor 45% gewijzigd door surcharge op 13-02-2026 21:38 ]

• RedGolf
surcharge schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:38:
Modbus over tcp vereist volgens mij SMO S40.

Via die andere integratie kun je alleen uitlezen, maar niet aanpassen.
Klopt dit vind je terug in de prijslijsten. Wel modbus RTU niet modbus tcp (blz 55):
https://www.nibe.eu/downl...%202026%20NL%20150126.pdf

Ik vond nog een enigszins interessant documentje over energie management.
https://www.nibe.eu/downl...t%20en%20netcongestie.pdf

• wickydude
Jessy007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:33:
Beste tweakers,

Ik ben al even aan het stoeien met mijn warmtepomp ba-svm-20-200/6e met de smo40
Ik zal graag wat gegevens willen uit lezen.

Ik heb smart home met home assistent draaien maar lukt mijn niet om dit te koppelen,

Verder onderzoek gedaan naar nibe smos40 maar is veel te duur.

Wat ik graag wil zien in compressor starts, cop/scop
En indien mogelijk een slimme sturing met mijn zonnepanelen (enphase)

Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt.
De makkelijkste manier is de MyUplink integratie gebruiken in HA. Dan hoef je niets extras toe te voegen, alleen je smo koppelen met MyUplink. Daar zou ik beginnen.
Cop geeft die echter niet weer, wel geschat energieverbruik en geschatte warmte energie afgifte. Wat in de MyUplink app niet zit zie je ook niet in de integratie. Er is wel een manier om het te benaderen via berekenen in HA.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 10:24

koekjah

Luctor et emergo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp80DwzvAy1Q7ZpOmS6C1OHH_sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH6rQMd1ahuDcsks6VwN5DTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S04DL5bh-lH58kNRSt3laDqwFUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5jtvEdRf2ejJCzo5PgQLVFj.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of ik voor deze foutmelding de installateur moet bellen?

Vandaag is de "periodieke toename" en krijg ik deze melding. Is sinds een aantal weken, steeds bij de periodieke toename. Als het warm water afkoelt, is de melding weg.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• surcharge
Nee, daar hoef je je niet zorgen om te maken, dat is normaal. Hierna gaat de warmtepomp over op elektrisch verwarmen voor het laatste beetje opwarmen.

Alleen als periodieke verwarming meerdere keren mislukt zou ik me zorgen maken.

[ Voor 58% gewijzigd door surcharge op 14-02-2026 14:32 ]

• HRV

HRV

Een alarm is nooit normaal natuurlijk. Anders noemen ze het geen alarm. Dus zoals er staat, als het vaker voor gaat komen dan is het wel een aandachtspunt.

• surcharge
Dit gaat specifiek om periodieke verhitting. Dit wordt zelfs gemeld als oorzaak in de foutmelding zelf: "Hoge geselecteerde stoptemperatuur"

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 22:50
Ik heb even een heel andere vraag. Als je op de SMO40 een vakantieperiode instelt, zeg bijvoorbeeld tussen 1-jan en 10-jan. Wanneer gaat de regeling dan de setpoints weer verhogen? 10-jan of 11-jan?
Ik neem aan dat SWW runs gedurende de vakantie niet gebeuren, klopt dit? Ik kan er geen instelling voor vinden.

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:35
Miranda89 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:47:
Ik heb even een heel andere vraag. Als je op de SMO40 een vakantieperiode instelt, zeg bijvoorbeeld tussen 1-jan en 10-jan. Wanneer gaat de regeling dan de setpoints weer verhogen? 10-jan of 11-jan?
Ik neem aan dat SWW runs gedurende de vakantie niet gebeuren, klopt dit? Ik kan er geen instelling voor vinden.
Ik heb een programmamodus ‘vakantie’ aangemaakt in MyUplink waarin de temperatuur op 18gr staat, SWW uitgeschakeld, en bijverwarming uit
Deze modus zet ik in de vakantieperiode aan
Het systeem herstart de normale instelling op de laatst ingestelde dag, in jouw voorbeeld dus 10jan
Volgens mij herstart het dan met een Legionellarun automatisch, ik merkte tenminste dat het SWW na vakanties altijd hervat op 60gr terwijl het normale schema bij mij 50gr is

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:20
Vannacht 7 defrosts gehad en niet uit SWW gehaald 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5XbqFhg2Xo9MhLutsxHqs-e05E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3WdVJPpL42JqMGLT8vrhCf7.jpg?f=fotoalbum_large

Huis is warm, SWW is warm. Geen alarmen. Tevreden dus.

On-na-volg-baar die Nibe kabouters! Fijne zondag allemaal.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:26
Kan iemand mij de relatie tussen de snelheid van de laadpomp (GP12) en de frequentie van de warmtepomp uit leggen? De laadpomp zat bij mij op 15% en de wp draaide op 20 Hz, op een gegeven moment ging de pomp kortstondig omhoog moduleren tot 55 Hz, maar bleef de snelheid van GP12 gelijk.

Het zou toch efficiënter zijn om de laadpomp snelheid eerst te verhogen alvorens de frequentie wordt verhoogd? Zo kan meer warmte aan het systeem toegevoegd worden in plaats van direct op een hogere frequentie te gaan draaien. Ik heb een parallelbuffer aangesloten.

• Knowbody
thijsbov schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:49:
Kan iemand mij de relatie tussen de snelheid van de laadpomp (GP12) en de frequentie van de warmtepomp uit leggen? De laadpomp zat bij mij op 15% en de wp draaide op 20 Hz, op een gegeven moment ging de pomp kortstondig omhoog moduleren tot 55 Hz, maar bleef de snelheid van GP12 gelijk.

Het zou toch efficiënter zijn om de laadpomp snelheid eerst te verhogen alvorens de frequentie wordt verhoogd? Zo kan meer warmte aan het systeem toegevoegd worden in plaats van direct op een hogere frequentie te gaan draaien. Ik heb een parallelbuffer aangesloten.
De regeling stuurt op dT tussen BT12 en BT3.

DOT instelling heeft daar invloed op.

Waarschijnlijk geeft de pomp met weinig moeite een hoge flow over het buffervat.

Je kunt eventueel de minimale snelheid van GP12 hoger zetten. Bij een groot parallel buffervat kan dat ervoor zorgen dat de secundaire pomp het afgiftesysteem beter bedient.

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:47
thijsbov schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:49:

Hi @thijsbov , zoals ik het begrijp is er geen directe relatie tussen de laadpomp snelheid en frequentie van de compressor in de buitenunit. De laadpomp regelt het water dat langs de warmtewisselaar van de condensor loopt, wat resulteert in de dT tussen BT 12 en BT 3. Bij gelijke compressor frequentie kun je per laadpomp snelheid de dT verminderen of vergroten. Hoe langzamer de laadpomp loopt hoe hoger de dT. Let op, je pomp niet meer warmte het systeem in als je bij gelijkblijvende compressor frequentie de laadpomp verhoogd, hoogstens krijg je een kleinere dT.
Om meer warmte (vermogen) het systeem in te pompen zul je compressor frequentie moeten verhogen …

Je kunt het zelf proberen als je een SMO40 hebt en de compressorcurve handmatig bedient, verander dan de dT eens van bv 7 naar 15 … en je pompsnelheid duikt omlaag … helaas is dit niet te doen bij een SMOS40, daar kun je geen handmatige compressorcurve kiezen.

Nogmaals, zoals ik het begrijp ! Hoop het helpt.

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:26
Knowbody schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:48:
[...]

De regeling stuurt op dT tussen BT12 en BT3.

DOT instelling heeft daar invloed op.

Waarschijnlijk geeft de pomp met weinig moeite een hoge flow over het buffervat.

Je kunt eventueel de minimale snelheid van GP12 hoger zetten. Bij een groot parallel buffervat kan dat ervoor zorgen dat de secundaire pomp het afgiftesysteem beter bedient.
Ah helder, dankjewel! De DOT is bij mij gewoon de defaults, en lijkt mij prima. Delta T is ongeveer 2 á 3 graden. Ik denk dat de totale buffer van het systeem vrij 'groot' is, 140 m2 vv + 100L buffervat. ik merk vooral met koude dagen veel defrosts, vaak ieder half uur. Maar als het rond de 8-9 graden is, heb ik mooie runs van c.a. 2-3 uur :).
MarcKeulers schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Hi @thijsbov , zoals ik het begrijp is er geen directe relatie tussen de laadpomp snelheid en frequentie van de compressor in de buitenunit. De laadpomp regelt het water dat langs de warmtewisselaar van de condensor loopt, wat resulteert in de dT tussen BT 12 en BT 3. Bij gelijke compressor frequentie kun je per laadpomp snelheid de dT verminderen of vergroten. Hoe langzamer de laadpomp loopt hoe hoger de dT. Let op, je pomp niet meer warmte het systeem in als je bij gelijkblijvende compressor frequentie de laadpomp verhoogd, hoogstens krijg je een kleinere dT.
Om meer warmte (vermogen) het systeem in te pompen zul je compressor frequentie moeten verhogen …

Je kunt het zelf proberen als je een SMO40 hebt en de compressorcurve handmatig bedient, verander dan de dT eens van bv 7 naar 15 … en je pompsnelheid duikt omlaag … helaas is dit niet te doen bij een SMOS40, daar kun je geen handmatige compressorcurve kiezen.

Nogmaals, zoals ik het begrijp ! Hoop het helpt.
Dankjewel Marc. Dat wist ik niet, dan regelt het systeem zich waarschijnlijk gewoon goed. Ik durf mijzelf niet te wagen aan het wijzigen van de compressorcurve. Geeft zeker meer begrip van de werking :)

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-02 21:03
-jann schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:48:
[...]

1,3m3/uur bij 100% pompsturing is te weinig. Tijdens een defrost werkt de WP andersom en maakt de WP gebruik van een 4-wegklep.

Het nominale vermogen tijdens een defrost kan 12kW zijn bij een S2125-12, afhankelijk van hoe actief hij moet ontdooien. Bij 1,3m3 per uur heb je op dat moment een DT van 8C (Q=MxCxDT) en zoals ik kan zien gaat hij op basis daarvan onvolledig ontdooien of gebruik maken van tapwater en/of een melding lage doorstroming genereren.

Mensen met dit problemen dienen dus hun systeem na te lopen op weerstand.

Ik ga dit ook eens voorleggen bij Nibe.
Die flow is in bestaande bouw niet ongebruikelijk en ontdooien kan net op de vloerverwarming (bijverwarming).

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• RedGolf
surcharge schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:35:
Dit gaat specifiek om periodieke verhitting. Dit wordt zelfs gemeld als oorzaak in de foutmelding zelf: "Hoge geselecteerde stoptemperatuur"
Dat is wel zo, maar kennelijk verscheen deze melding eerst niet en sinds een paar weken wel. Misschien is de melding in het verleden niet opgemerkt en ontstaat hij nu vanwege het koude weer samen met de hoge gevraagde temperatuur.

• surcharge
Beide verklaringen lijken me inderdaad het meest waarschijnlijk. Het is mij ook pas opgemerkt nadat ik een storing had. Sindsdien valt het me veel vaker op.
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste