totalatool schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:13:
Inmiddels heb ik door alle gesprekken met politie, verzekering, advocaten en juristen, een redelijk heldere samenvatting en tijdslijn:
.
herhaling/samenvatting met enkele extra details
(bekenden met het verhaal kunnen in eerste instantie doorscrollen naar kopje nieuw)
- Ik huurde in 2020 een opslagunit bij Shurgard voor enkele spullen die we niet kwijt wilden, maar waar ik niet snel bij hoefde en die thuis in de weg lagen. De unit lag ergens midden in het gebouw op de eerste verdieping. Het benodigde slot moest ik verplicht bij Shurgard zelf kopen en kwam uit een la bij hun balie. Een ander slot mag je niet aanbrengen.
- Shurgard vereist een all-risk verzekering en verplichtte me tot afsluiten van hun verzekering bij Marsh. Die verzekering mocht ik vervolgens weer opzeggen, toen ik naar Shurgards tevredenheid had aangetoond dat het al all-risk gedekt was onder m'n inboedelverzekering bij Aegon.
- In de zomer hebben we de zolder heringericht en moest ik tijdelijk een groot deel van mijn verzameling LEGO elders opslaan. Ik ben daarom begin september naar Shurgard gegaan en heb gevraagd of ik tijdelijk een grotere unit kon huren. De medewerkers van Shurgard vragen dan altijd waar je de opslag voor wilt gebruiken, om je advies te kunnen geven. Ik heb toen volgens mij verteld dat het om tijdelijke extra opslag ging voor m'n verzameling LEGO.
- Die grotere ruimte was me echter te duur, want meer dan dubbel zo duur als de unit die ik al had, dus ik heb het met zorgvuldig schikken en stapelen in m'n bestaande unit opgeslagen. Ik heb toen nog een foto gemaakt, omdat ik dat spannend vond, maar ook om thuis nog eens te kunnen inschatten of er nog een laatste doosje bij kon.
- Een kleine twee maanden later, op 1 november, kwam ik er om helemaal bovenop de stapel nog een klein cadeautje voor de feestdagen op te bergen, en toen ontdekte ik de diefstal. Het had er nog geen twee maanden gelegen. M'n slot was intact, ik zag geen schade aan de unit, dus het duurde even voordat ik besefte dat de LEGO wel degelijk grotendeels weg was.
- Ik rende naar de balie en vroeg naar de locatiemanager, want die zag ik niet zitten. Die bleek er echter niet meer te werken, en de nieuwe manager werd geroepen.
- Die nieuwe manager meldde dat er begin oktober onregelmatigheden waren geweest met een toegangscode en dat er uit enkele units spullen gestolen waren. Ze hadden mij en andere klanten niet geïnformeerd, omdat ze zeiden niet te weten wie er nog meer slachtoffer was geworden. Later zeiden ze dat ze natuurlijk niet contact met alle klanten konden opnemen. Wel hadden ze op 14 oktober aangifte van inbraak gedaan bij de politie.
- We checkten mijn unit, en die nieuwe manager nam met zijn mobieltje een foto van de resterende inhoud. Ik deed dat zelf ook, omdat ik volgens hem aangifte moest doen. Wat hij met zijn foto wilde doen is me nog steeds onduidelijk.
- Terwijl we nog voor mijn unit stonden vroeg hij of ik nog klant wilde blijven, want dan kon hij kijken of hij me de grotere unit waar ik in september om had gevraagd kon aanbieden voor een goede prijs. Ook nu nog kan ik niet begrijpen hoe hij het in zijn hoofd haalde me dat op dat moment voor te stellen.
- Hij gaf me het nummer van hun aangifte, waar ik volgens hem in mijn eigen aangifte aan moest refereren.
- Ik deed 's avonds online aangifte, maar de politie belde me snel om uit te leggen dat ze die aangifte niet in behandeling konden nemen, omdat Shurgard al aangifte had gedaan en Shurgard me gewoon als slachtoffer moest bijvoegen aan hun aangifte. Tevens bleek dat het aangiftenummer dat Shurgard me had gegeven onjuist was.
- Shurgard wilde me niet als slachtoffer bijvoegen, men zei dat de politie incompetent was en dat ik echt zelf aangifte moest doen. "Dat doen we altijd zo".
- Drie verschillende politiemensen zeiden dat dat niet klopte, omdat er al aangifte was gedaan en ik slachtoffer was van dezelfde inbraak. Eentje zei het wel treffend: als er in je huis wordt ingebroken, dan vraag je ook niet alle huisgenoten om apart aangifte te doen.
- Omdat Shurgard bleef weigeren en de politie me wel wilde helpen, hebben zij me via een proces-verbaal als slachtoffer bij de aangifte van Shurgard gevoegd.
- Minstens twee politiemensen bevestigden tegen me dat het leek op een inside job, toen ik dat vermoeden uitsprak. Ze zeiden ook dat eventuele camerabeelden vermoedelijk al gewist waren, omdat ik er nu pas zelf achter was gekomen en het al weken daarvoor gebeurd was.
- Met het proces-verbaal heb ik me gemeld bij Aegon. Die wezen m'n claim af in verband met het feit dat ik geen braaksporen kan aantonen.
- Ik heb advies ingewonnen bij een rechtsbijstandsverzekeraar en ben naar het Juridisch Loket gestapt voor advies. Beiden zeiden dat Shurgard niet zomaar aansprakelijkheid kan afwijzen, dus adviseerden ze me hen per aangetekende brief aansprakelijk te stellen. Shurgard wees in een reactie alle aansprakelijkheid af met onder andere de woorden "wij geven geen zekerheid" en "wij zijn geen bewaarnemer of bewaker". Op geen enkele manier is dat uit hun website af te leiden, dat staat alleen in de algemene voorwaarden die ze ergens in een hoekje op hun website verstopt hebben en die ze niet overhandigen bij je contract. Het is dus nogal misleidend dat ze op hun website woorden gebruiken als "100% veilig", "bij ons in veilige handen", en "wij bewaren je archief", om nog maar niet te spreken over hoe je Shurgard uitspreekt en wat die naam impliceert. Overigens, ook hier wordt Shurgard niet voor niets regelmatig gespeld als "Shurguard".
- De politie had me bij navraag laten weten dat het onderzoek al sinds eind november stil ligt, omdat er onvoldoende aanknopingspunten zijn. Shurgard wist nota bene om welke toegangscode het ging, en zou dus moeten weten van wie die code is.
- Ik heb het aan een advocaat voorgelegd en die gaf me goede kans van slagen als ik een zaak zou aanspannen, omdat Shurgard z'n zorgplicht heeft geschonden. Hij gaf aan meteen de algemene voorwaarden te willen schrappen, omdat ze me niet ter hand gesteld zijn en verborgen zijn op hun site. Helaas moet ik dan echter meteen met een flink voorschot komen.
.
nieuw
- Ik heb het daarom toch maar aan Kassa en Radar voorgelegd, zoals hier al diverse malen werd geadviseerd. De redacteur van de Belbus van Kassa mailde me vrijwel direct. Hij vond het een zeer geschikt item voor hun volgende uitzending. Hij zei ook dat ongeacht hoe Shurgard zich in die kleine lettertjes probeert in te dekken, het ontzettend misleidend en gewoon niet ok is hoe ze hun service onjuist voordoen en hoe ze je vervolgens behandelen als het misgaat.
- Tijdens de opnames voor het item bleek dat Shurgard ook tegenover Kassa alleen schriftelijk wilde reageren en geen interview wilde geven in verband met de status van het onderzoek. Maar, van dat onderzoek weet Shurgard dus al tijden dat het stil ligt.
- Bij de confrontatie aan de deur op locatie werden we niet binnengelaten, maar werd meteen geroepen: "U heeft geen toestemming hier te filmen en u heeft een schriftelijke reactie van management". In plaats van enige sympathie of begrip, of zelfs maar gewoon medewerking om te laten weten wat zij weten, zodat ik verder kan, vond de medewerker het een goed idee om tot twee maal toe naar de presentatrice te gaan knipogen terwijl hij ons minachtend afwimpelde.
- Kassa had dit ook nog met de Consumentenbond besproken en de voormalig politieman die daar nu werkte had direct een eerste reactie: inside job. Overigens vond ook de Consumentenbond dat Shurgard niet zomaar aansprakelijkheid kan afwijzen.
Dus dat is de status nu. De uitzending van Kassa is volgende week zaterdag 26 februari. Ze maken hele slechte reclame voor zichzelf zo, en het feit dat ze kennelijk geen precedent willen scheppen door me te compenseren of zelfs maar inzage te geven in hun aangifte doet het vermoeden alleen maar groeien dat dit dus vaker voorkomt. Dat zeiden ze eigenlijk zelf al toen ze zeiden dat ik zelf aangifte moest doen omdat ze dat altijd zo doen.
Ik wacht nu even die uitzending af en kijk dan wat ik doe.