totalatool schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:06:
[...]
Ik begrijp wat je zegt, maar die all-risk verzekering heb ik gewoon. Die is niet alleen voor diefstal natuurlijk. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van het door Shurgard verkochte slot en is het niet mijn code geweest waarmee ingebroken is. Ik heb mijns inziens niets fout gedaan, maar ben wel m'n goederen kwijt.
Ik heb überhaupt voor Shurgard gekozen vanwege de veiligheid die ze zeggen te bieden.
Volgens mij impliceren woorden als "bij ons in veilige handen" en hun bedrijfsnaam ook wel degelijk dat ze op de spullen gaan passen, en alleen verstopt in de kleine lettertjes kun je vinden dat ze alle aansprakelijkheid afwijzen. Diverse uitingen op hun website en van reviews daar geven toch echt een andere indruk.
Volgens de paar advocaten en juristen die ik sprak is Shurgard nalatig geweest en daarom aansprakelijk.
(Overigens is aansprakelijk zijn niet hetzelfde als schuldig zijn.)
Uiteraard is uiteindelijk de dief aansprakelijk, maar mede door nalatigheid van Shurgard is het blijkbaar mogelijk om zonder sporen in te breken en spullen te ontvreemden.
Daarom ben ik ook benieuwd wat daar uit gaat komen. Waarin zijn ze dan nalatig geweest bijvoorbeeld? En hoe ga je e.e.a. rondkrijgen qua bewijs? Als dat inderdaad zo is, dan is het haast een klein wonder dat Shurgard nog bestaat zelfs, want volgens mij is hun werkwijze al jaren hetzelfde. Meer dan 10 jaar geleden had ik ook een bij hen gekocht slotje en een 8 cijferige code beginnend met mijn box-nummer. En ook toen hingen er echt niet overal camera's. Die concentreerden zich vooral bij de uitgangen van een verdieping.
Nog een praktisch vraagje. Hebben ze inmiddels iets gedaan aan de mogelijkheid om in een box te klimmen vanuit de naastgelegen box? Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze de spullen niet eens in 1 keer meegenomen hebben. Ik vermoed dat ze die gewoon ergens gestald hebben en dat ze het daarna in oververpakkingen meegenomen hebben. In een Self Storage toko is iemand die met een doos met wat spullen naar buiten loop natuurlijk niet direct verdacht. Ik ga ook uit van een inside job. Als ik de behoefte zou hebben om spullen te ontvreemden en ik zou daar een "mannetje" hebben, dan zou ik zoiets doen waarschijnlijk:
- Ik huur voor een maandje of wat een box op dezelfde verdieping en stal daar wat lege dozen.
- Mijn mannetje werkt daar en heeft toegang tot alle op dat moment leegstaande boxen.
- Mannetje klimt vanuit een lege box in jouw box en gooit dozen Lego naar de lege box naast die van jou.
- Mannetje heeft een sleutel van mijn box en pakt daar een lege doos.
- Die vult hij met de dozen Lego in de onverhuurde box naast die van jou en stalt de dan volle doos in mijn box.
- De volgende dag kom ik met mijn code het gebouw in en haal een doos met "spullen" uit mijn box.
Geen haan die er naar kraait, totdat men door krijgt dat een algemene code voor het personeel wel erg vaak gebruikt wordt voor toegang tot een bepaalde verdieping. Dat zal dan naar boven komen nadat de eerste meldingen van verdwenen goederen binnenkomen. Maar dan is de dader allang gevlogen, er zijn geen braaksporen en mijn mannetje weet waar de camera's hangen. Mijn mannetje weet ook wie er spullen van waarde in zijn box opslaat, want die houdt gewoon zijn ogen open.
Met een loper of lockpick wordt het zelfs nog makkelijker. Maar in de situatie zoals ik hem van 10 jaar geleden ken, heb je die niet eens nodig. Een niet al te forse persoon die kan klimmen is genoeg.