PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je begrijpt het verkeerd. Opentherm doet niks met je warmtepomp. Het is alleen om een openterm thermostaat op heishamon aan te sluiten. En dan kan je op basis van de opentherm waardes via mqtt of rules je warmtepomp aansturen met de commando's die heishamon heeft. maxRelativeModulation is dus een opentherm waarde die de thermostaat naar heishamon stuurt waarmee de thermostaat vraagt niet hoger dan aangegeven niveau te moduleren. In de CV wereld zou de CV dit dan respecteren. Binnen heishamon zou je dit zelf moeten regelen.BarryH schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:16:
In de large Heishamon zit opentherm ondersteuning.
Een parameter is:
maxRelativeModulation is the amount of modulation (0-100%) the heatpump (opentherm slave) is allowed to use (see relativeModulation in READ values, which should always be equal or lower than this max)
Ik heb een Pana 9j en een (oude zonneboiler)boiler met een kleine spiraal. De 9J gaat uit zichzelf vaak met 5kW de SWW run doen. Dan loopt ie tegen de tempertuurgrens (57 graden dacht ik) aan en schakelt over naar elektrisch element om dan met 3kW de run verder te doen. De dT van aanvoertemperatuur en Vat temperatuur zakt dan van 16 naar 11 graden.
ALS ik de Pana ervan kan overtuigen om bij Taanvoer =57 graden maxRelativeModulation =30% te doen, verwacht ik dat ik een groter deel van de legionellarun op de compressor kan doen.
Nu 2 vragen:
1/ Kan ik opentherm activeren in de Heishamon settings en gewoon mn externe aan/uit thermostaat setup blijven gebruiken
2/ Werkt maxRelativeModulation ook voor de DHW run of alleen voor heating?
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Hoe wil ik dit gaan aanvliegen:
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
Een Shelly Pro Dimmer 0/1-10V PM gaat het vermogen van de compressor regelen.
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
En daar komt de Heishamon om de hoek kijken.
Mij is het niet helemaal duidelijk wat ik nodig heb.
In ieder geval de grote PCB met de optionele Lan bracket.
En een kabel om verbindingen te maken tussen de Heishamon en het Bibloc.
Vergeet ik dan wellicht nog iets?
Suc6 met een (nieuwe) hobbydukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Ik wil meer controle op mijn Pana M-serie 9 kW.
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb AI al een poging laten doen, maar vertrouw de output niet als ik het niet zelf kan begrijpen
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?dukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Ik wil meer controle op mijn Pana M-serie 9 kW.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.bbn_ldp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:10:
Ik heb voor familieleden ook 2 Heishamons aangeschaft en zal die eerdaags installeren op hun Aquarea. Wat ik alleen niet kan vinden is of er een wachtwoord nodig is als ik hem via de wifi ga benaderen en ook of ik een bepaald ip adres moet ingeven. Bij 1 van de familieleden zat een CZ-TAW1, maar daar wekt niets meer van door de wijzigingen bij Panasonic. Neem aan dat ik die eruit gooi en vervang voor de Heishamon en niet samen erin laat zitten. Wie kan mij op weg helpen om de boel in HA te installeren.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Beide werken nu dus bij mij naar volle tevredenheid.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Let wel op dat je een MQTT server nodig hebt om te draaien in Home assiatant
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.Maikie18 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:37:
[...]
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.bbn_ldp schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Wachtwoord van het Pana ID heb ik nog wel, dus moet even kijken wat ik doe. Als Heishamon het goed doet is dat ook prima. Er is toch geen monteur die meekijkt.bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:02:
[...]
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Dat zal dan op energieprijs moeten, want op PV vermogen zet straks niet zoveel zoden aan de dijk. Je hebt hoogstens op het midden van de dag zon. Maar als je dan wil verwarmen ben je eigenlijk te laat.dukeenvana schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:18:
[...]
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt. Wat dan op vol vermogen met een lage cop gaat. Zit je rond het vriespunt hobbel je vervolgens ook nog van defrost naar defrost.
Ik heb het 3 weken gedaan, maar uiteindelijk weer terug naar gewoon weersafhankelijk (stooklijn met ruimtecompensatie). Veel constantere binnen temperatuur en de wp draait erg lang op zijn laagste vermogen met het minste lawaai tegen de hoogste cop.
Wanneer je continu stookt heb je veel meer warmte energie in de woning waardoor je niet zoveel last hebt als het 1 dag spontaan veel kouder is.
Een deel van het voor en najaar heb ik voldoende aan 1 run per dag. De ~60 dagen per jaar een paar dubbeltjes besparen lijkt me toch geen slecht plan? Je COP is misschien iets lager maar stort niet in.Foofur schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:42:
[...]
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt.
Als grens zou ik wel stellen de buitentemperatuur waaronder je warmtepomp continue kan blijven lopen. Dat is bij mij zo'n 9°c. Onder die temperatuur laat ik de pomp niet afslaan maar laat ik deze tijdens de ochtend / avond piek wel op het laagste vermogen draaien. Overdag dan rustig bijtrekken op vaak nog PV. Zolang de energiebelasting voor het overgrote deel de stroomprijs bepaalt mag er best tegen een wat lager COP gestookt worden.
Daarnaast is er ook nog een grens waarop je defrosts gaat ervaren. Daardoor stort je COP wel in en zou ik je afraden om op PV te sturen.
"No panasea" geldt ook hier. De hoeveelheid PV, isolatie waarde, comfort wens en stuurbaarheid van je systemen beperken je speelruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 12-09-2025 19:57 ]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al inbvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevensbbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:19:
[...]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al in
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?bvansteenselen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:55:
[...]
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevens
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md
[ Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 13-09-2025 20:49 ]
Om je Ha in te stellen is die link inderdaad handig.bbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:08:
[...]
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md
nu bezig met dallas sensoren eraan te hangen, maar nu merk ik dat ergens in de zomer is de heishamon weggevallen en nu lijkt ie zelfs geen IP adres te hebben.
beetje noob vraag wellicht, maar hoe kom ik op de interface van heishamon om wifi weer in te stellen of uberhaupt te kijken of er is loos is.
dank alvast!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Volgens mij als je hem opstart en hij kan niet verbinden gaat die weer in AP mode en kun je er rechtstreeks mee verbinden om het weer in te stellenBaapje327 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:31:
afgelopen jaar met heishamon gedraaid, niks geen last.
nu bezig met dallas sensoren eraan te hangen, maar nu merk ik dat ergens in de zomer is de heishamon weggevallen en nu lijkt ie zelfs geen IP adres te hebben.
beetje noob vraag wellicht, maar hoe kom ik op de interface van heishamon om wifi weer in te stellen of uberhaupt te kijken of er is loos is.
dank alvast!
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
hmm, werkte niet, maar als ik op de reset knop druk, op het board zelf, dan krijgt ie weer een IP adres en ik kan er weer bij iig! dus wel opgelostMaikie18 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:14:
[...]
Volgens mij als je hem opstart en hij kan niet verbinden gaat die weer in AP mode en kun je er rechtstreeks mee verbinden om het weer in te stellen
enfin, een dallas sensor er aan geknoopt maar die geen als waarde -127. iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 22-09-2025 20:58 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
De Heishamon sluit ik via de kabel aan via de poort "Heatpump" naar de WP met de poort "CN-NMODE"
Dan stop ik een ethernet kabel in de heishamon en voeding via USB-C en ik ben klaar? Ik heb verder geen wifi-module alleen de standard controller van Panasonic. en die blijft gewoon werken?
Ik had de kabel niet maar dan moet ik dus deze kopen: https://www.tindie.com/pr...for-heishamon-connection/ (de CN-NMODE kabel?)
Als ik de CN-CNT koop moet ik op de WP deze connector gebruiken en op de heishamon nog steeds op de "heatpump" verder geen enkel voordeel?
:strip_exif()/f/image/yO6LZS0CAFtOWx0owEPnvFD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J7PQxLquHDSqmGQxoAbjEGx7.jpg?f=fotoalbum_large)
voeding via USB-C is niet nodig, voeding komt vanaf de Panasonic. Je kan CN-NMODE of CN-CNT in de Panasonic gebruiken.The_Woesh schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:29:
Korte vraag voordat ik het verkeerd doe:
De Heishamon sluit ik via de kabel aan via de poort "Heatpump" naar de WP met de poort "CN-NMODE"
Dan stop ik een ethernet kabel in de heishamon en voeding via USB-C en ik ben klaar? Ik heb verder geen wifi-module alleen de standard controller van Panasonic. en die blijft gewoon werken?
Ik had de kabel niet maar dan moet ik dus deze kopen: https://www.tindie.com/pr...for-heishamon-connection/ (de CN-NMODE kabel?)
Als ik de CN-CNT koop moet ik op de WP deze connector gebruiken en op de heishamon nog steeds op de "heatpump" verder geen enkel voordeel?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Use CN-CNT (5-wire) .... or if you want to be prepared for future heishamon hardware updates which require the 12V power provided by the extra wire.
https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/The large heishamon board can also be powered directly from the heatpump. However if you are planning to use the extra features of this board like ethernet, CZ-TAW1 proxy or the relays, it is best to power the board using an external 5v usb-c power supply as the heatpump can not provide enough current for this to be active all together.
Het lijkt mij dat het geen kwaad kan om deze te voorzien van extra power. Eventueel met een PoE splitter.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In de PoE situatie moet je wel een splitter hebben die de prik van de UTP afhaalt.The_Woesh schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:23:
helder. thanks. ik had bij de plaatsing niet helemaal een goed beeld. Ik heb utp naar de WP getrokken maar geen PoE op de UTP. Ik zou dat wel kunnen toevoegen. Dan heb ik buiten een iets nettere oplossing zonder stopcontact, en dus ook geen kastje waar ik dat weer in moet verwerken.
De andere, veel bewandelde route, is dat je een verlengsnoer met platte stekker aanschaft, de stekker er af knipt, de losse draden aansluiten op de automaat van de backupheater en dan een usb oplader in het verlengsnoer prikt. Dat geheel kun je met een kabelbindertje vastmaken in de "loze" ruimte boven de printplaat.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
@thehog @CurlyMo zojuist nog ff mee bezig geweest, simpelweg heishamon van spanning afhalen is genoeg. Het lijkt alsof deze optie niks doet...?Roeland schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:38:
@thehog Paar dagen terug een stroomstoring gehad, hierbij werden de rules toch uitgeschakeld ondanks dat de optie: "Force loading rules on boot (despite crash conditions)" is aangevinkt. Enig idee hoe ik toch de rules geactiveerd kan houden? Of is dit bewust?
bedankt allemaal! via de backup heater automaat een stekker gemaakt, kabel gekocht en alles aangesloten. HA integratie was even werk, maar ik ben nu op dreef met een dashboard maken.
Iemand nog tips voor kant en klare dashboards?
:strip_exif()/f/image/vO3JOesAf2J6r4swzTwy32X8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door The_Woesh op 04-10-2025 13:45 ]
Weet zo ff niet meer of er kant en klare dashboards zijn, maar je kunt hier ff buurten; Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topicThe_Woesh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:43:
@Nnoitra @timovd @BazemanKM
bedankt allemaal! via de backup heater automaat een stekker gemaakt, kabel gekocht en alles aangesloten. HA integratie was even werk, maar ik ben nu op dreef met een dashboard maken.
[Afbeelding]
En dit is ook een optie: Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 04-10-2025 13:59 ]
The_Woesh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:43:
@Nnoitra @timovd @BazemanKM
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
| views: - title: Home cards: - type: thermostat entity: climate.panasonic_heat_pump_main_z1_temp show_current_as_primary: false - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state name: Power tap_action: action: toggle - entity: select.panasonic_heat_pump_main_operating_mode_state name: Mode - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_threeway_valve_state name: 3-way valve - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_z1_sensor_settings name: Sensor title: General - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_freq name: Frequency - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_compressor_current name: Current - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_operations_hours name: Hours - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_operations_counter name: Counter title: Compressor - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance title: Water entities: - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_target_temp name: Outlet SP - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp name: Outlet actual - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp name: Inlet actual - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow name: Pump flow - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: sensor.panasonic_heat_pump_cop name: COP - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_high_pressure name: Pressure - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_fan1_motor_speed name: Fan speed - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_speed name: Pump speed title: Performance - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: number.panasonic_heat_pump_main_dhw_target_temp name: DHW SP - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_temp name: DHW actual - entity: switch.panasonic_heat_pump_main_force_dhw_state name: Force DHW tap_action: action: toggle - entity: binary_sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_heater_state - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_heater_operations_hours title: Domestic Hot Water state_color: false - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_outside_temp name: Outdoor - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_room_thermostat_temp name: Indoor - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_discharge_temp name: Discharge - entity: sensor.panasonic_heat_pump_main_eva_outlet_temp name: Evaporator title: Temperature - show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance entities: - entity: sensor.panasonic_heat_pump_s0_watt_1 name: Heat produced - entity: sensor.panasonic_heat_pump_s0_watt_2 title: Power |
[ Voor 47% gewijzigd door Maikie18 op 04-10-2025 20:08 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb een J type monobloc met een enkel circuit.
Alvast bedankt!
Ja dat kanTiemen92 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:12:
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om HeishaMon te gebruiken voor monitoring + besturing via home assistant en gelijktijdig de originele binnen thermostaat te blijven gebruiken?
Alvast bedankt!
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja.Tiemen92 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:12:
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om HeishaMon te gebruiken voor monitoring + besturing via home assistant en gelijktijdig de originele binnen thermostaat te blijven gebruiken?
Alvast bedankt!
Ok bedankt, goed nieuws!
Als ik instellingen veranderen via heishamon zoals aan/uit, temperatuur of verwarmen/koelen, zal dit dan ook zichtbaar zijn op de thermostaat unit? (en omgekeerd hetzelfde).
Ja, dat kan op 2 manieren:Tiemen92 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:12:
Alvast bedankt!
CZ-TAW1 <-> Heishamon <-> warmtepomp (listen only UIT)
CZ-TAW1 <-> warmtepomp + Heishamon <-> warmtepomp (listen only AAN)
Wanneer je de optionele PCB (CZ-NS*P) heb geïnstalleerd dan moet bovenstaande op de optionele PCB aangesloten worden.
klopt, maar niet op (een willekeurige) thermostaat maar op de (bijgeleverde) controller.Tiemen92 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
Ok bedankt, goed nieuws!
Als ik instellingen veranderen via heishamon zoals aan/uit, temperatuur of verwarmen/koelen, zal dit dan ook zichtbaar zijn op de thermostaat unit? (en omgekeerd hetzelfde).
Komt goed uit want ik heb enkel de standaard controller. Bedankt allemaal!blb4 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
klopt, maar niet op (een willekeurige) thermostaat maar op de (bijgeleverde) controller.
Nu schakelt Solar2DHW bij mij eigenlijk nooit de WP zelf in, maar schakelt gelijk de operation mode naar DHW (logisch) en TOP61 naar 1. Nu probeer ik dit na te bootsen met MQTT, maar daarmee kan ik TOP61 niet schakelen. Ik zie via MQTT Explorer het commando van mijzelf wel langskomen, maar de WP reageert er niet op. Ook niet wanneer de verwarmingsmodus in DHW staat.
Wat ik hiermee eigenlijk probeer te bereiken, maar wat de veiligheidsprocedures van de WP waarschijnlijk tegenhouden, is om in normale verwarmingsmodus alsnog TOP61 te kunnen schakelen. Dan kan ik bij voldoende opbrengst van mijn zonnepanelen het elektrisch element schakelen, maar de WP wel gebruiken voor verwarming.
Een alternatief zou zijn om het elektrisch element los te koppelen van de WP en deze gewoon te schakelen met een slimme stekker, maar voordat ik daar aan begin heeft iemand wellicht een oplossing.
Ik werk op deze manier. Heb best wel wat gezocht maar kon toen geen oplossing vinden om via mqtt de heater aan te zetten in mijn boiler.[b]wervisser in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"wervisser schreef op dinsdag 7 oktober 2025
Een alternatief zou zijn om het elektrisch element los te koppelen van de WP en deze gewoon te schakelen met een slimme stekker, maar voordat ik daar aan begin heeft iemand wellicht een oplossing.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ik heb die ook nooit gevonden.sailor_dg schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Ik werk op deze manier. Heb best wel wat gezocht maar kon toen geen oplossing vinden om via mqtt de heater aan te zetten in mijn boiler.
Je bent op die manier veel flexibeler met je eigen aansturing.wervisser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:45:
Ik gebruik deze, dan meet je ook nog het verbruik er van ;-): https://www.zigbee2mqtt.i....html#tongou-to-q-sy1-jzt
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
DHW prio over verwarmen, driewegklep op relais, frequentie instelbaar, OT thermostaat nog wat features afhankelijk van temperatuur instelling. Werkt hier op een MDC07J3 al meer dan een jaar probleemloos. Gaat wel uit van direct temperature ipv stooklijn. Hoop dat je er inspiratie uit kan halen. Grootste voordeel: maakt niet meer gebruik van DHW van de warmtepomp zelf die op max vermogen gaat zitten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
| on System#Boot then #booted = 0; #dhwReq = 0; #heatReq = 0; #coolReq = 0; #coolReqLock = 1; #freqMin = 19; #mainPowerEnable = 0; #mainPowerTimerActive = 0; #quietModeEnable = 1; #quietModeTimerActive = 0; setTimer(1, 40); end on timer=1 then setTimer(1, 20); #booted = 1; setCoolReq(); setHeatReq(); setDhwReq(); setMainPower(); calcMinFreq(); setPumpDuty(); setTemperatureTarget(); setQuietMode(); end on ?roomTempSet then setCoolReq(); setHeatReq(); setDhwReq(); end on setDhwReq then #dhwTemperature = ds18b20#28f4a879a20003dd; $thermostatDisableDhwTemperature = 17; if ?roomTempSet > $thermostatDisableDhwTemperature && #dhwTemperature <= 48.0 then if ?roomTempSet >= 25 || %hour == 10 && %minute == 0 || %hour == 15 && %minute == 0 then #dhwReq = 1; setTimer(4, 9000); end end if ?roomTempSet <= $thermostatDisableDhwTemperature || #dhwTemperature > 53 || @Main_Inlet_Temp > 53 || @Main_Outlet_Temp > 56 then #dhwReq = 0; setTimer(4,0); end end on timer=4 then #dhwReq = 0; end on setHeatReq then $heatMargin = 0.15; if ?roomTemp > ?roomTempSet + $heatMargin then #heatReq = 0; end if ?roomTemp < ?roomTempSet - $heatMargin then if @Outside_Temp <= 7 then #heatReq = 1; elseif %hour >= 5 && %hour < 21 then #heatReq = 1; end end if ?roomTemp < ?roomTempSet + $heatMargin && @Compressor_Freq > 10 then #heatReq = 1; end if #heatReq then #coolReq = 0; end end on setCoolReq then $thermostatStartCool = 16; $thermostatDisableCool = 18; $coolMin = 18; if ?roomTempSet == $thermostatStartCool && #coolReqLock == 0 then #coolReq = 1; #coolReqLock = 1; elseif ?roomTempSet > $thermostatStartCool then #coolReqLock = 0; end if ?roomTempSet >= $thermostatDisableCool then #coolReq = 0; end if #heatReq || #dhwReq then #coolReq = 0; end if @Main_Inlet_Temp < $coolMin then #coolReq = 0; end end on @Compressor_Freq then if #booted then setTemperatureTarget(); setQuietMode(); #freqMin = max(#freqMin, @Compressor_Freq - 5); end end on setMainPower then if #dhwReq then setValveToDHW(); elseif #heatReq || #coolReq then setValveToFloor(); else setValveToFloor(); end $defrost = @Defrosting_State; #mainPowerEnable = $defrost || #dhwReq || #heatReq || #coolReq; if @Heatpump_State && #mainPowerEnable == 0 && #mainPowerTimerActive == 0 then setTimer(2, 120); #mainPowerTimerActive = 1; end if @Heatpump_State == 0 && #mainPowerEnable == 1 then setTimer(2, 1); #mainPowerTimerActive = 1; end end on timer=2 then @SetHeatpump = #mainPowerEnable; #mainPowerTimerActive = 0; end on calcMinFreq then #freqMin = floor((#freqMin - 19) * 0.90 + 19); #freqMin = max(#freqMin, 19); #freqMin = max(#freqMin, @Compressor_Freq - 5); end on setPumpDuty then $target = 4; $difference = @Main_Outlet_Temp - @Main_Inlet_Temp; if $difference < 0 then $difference = $difference * -1; end $delta = $difference - $target; $duty = 0; if $delta > 0.25 then $duty = max(round($delta), 1); $duty = min($duty, 3); elseif $delta < -0.25 then $duty = min(round($delta), -1); end $duty = @Max_Pump_Duty + $duty; $duty = max($duty, 90); $duty = min($duty, 140); @SetMaxPumpDuty = $duty; end on @Main_Outlet_Temp then if #booted then setTemperatureTarget(); end end on setTemperatureTarget then if #dhwReq then $freqTarget = 40; $freqTarget = max($freqTarget, #freqMin); elseif #heatReq then $freqTarget = round(@Outside_Temp * -0.5) + 21; $freqTarget = max($freqTarget, #freqMin,19); elseif #coolReq then $freqTarget = 19; else $freqTarget = 0; end $sign = 1; if #coolReq && #dhwReq == 0 && #heatReq == 0 then $sign = -1; @SetOperationMode = 1; else @SetOperationMode = 0; end $outlet = @Main_Outlet_Temp; if @Compressor_Freq > $freqTarget + 2 then $outlet = @Main_Outlet_Temp - 2 * $sign; elseif @Compressor_Freq < $freqTarget - 2 then $outlet = @Main_Outlet_Temp + 2 * $sign; end if @Compressor_Freq < 10 && (#dhwReq || #heatReq || #coolReq) then $outlet = @Main_Outlet_Temp + 5 * $sign; end if $freqTarget == 0 then $outlet = 20; end @SetZ1HeatRequestTemperature = max($outlet, 20); @SetZ1CoolRequestTemperature = min($outlet, 20); end on setQuietMode then $defrost = @Defrosting_State; $compressorOff = @Compressor_Freq < 10; #quietModeActive = @Quiet_Mode_Level > 0; #quietModeEnable = $compressorOff || $defrost; if #quietModeEnable == 0 && #quietModeTimerActive == 0 && #quietModeActive then #quietModeTimerActive = 1; setTimer(3,180); end if #quietModeEnable && #quietModeActive == 0 then #quietModeTimerActive = 1; setTimer(3,1); end end on timer=3 then if #quietModeEnable then @SetQuietMode = 3; else @SetQuietMode = 0; end #quietModeTimerActive = 0; end on setValveToFloor then gpio(21,1); end on setValveToDHW then gpio(21,0); end |
Kun je de 3 weg klep status niet aanpassen met een script? dat je hem dus tijdelijk even omschakelt. Heb je er een apart relais tussen gezet? Je kan de waarde toch veranderen met heishamon zou ik verwachten?Roeland schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:30:
@wouter_tw
DHW prio over verwarmen, driewegklep op relais, frequentie instelbaar, OT thermostaat nog wat features afhankelijk van temperatuur instelling. Werkt hier op een MDC07J3 al meer dan een jaar probleemloos. Gaat wel uit van direct temperature ipv stooklijn. Hoop dat je er inspiratie uit kan halen. Grootste voordeel: maakt niet meer gebruik van DHW van de warmtepomp zelf die op max vermogen gaat zitten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 on System#Boot then #booted = 0; #dhwReq = 0; #heatReq = 0; #coolReq = 0; #coolReqLock = 1; #freqMin = 19; #mainPowerEnable = 0; #mainPowerTimerActive = 0; #quietModeEnable = 1; #quietModeTimerActive = 0; setTimer(1, 40); end on timer=1 then setTimer(1, 20); #booted = 1; setCoolReq(); setHeatReq(); setDhwReq(); setMainPower(); calcMinFreq(); setPumpDuty(); setTemperatureTarget(); setQuietMode(); end on ?roomTempSet then setCoolReq(); setHeatReq(); setDhwReq(); end on setDhwReq then #dhwTemperature = ds18b20#28f4a879a20003dd; $thermostatDisableDhwTemperature = 17; if ?roomTempSet > $thermostatDisableDhwTemperature && #dhwTemperature <= 48.0 then if ?roomTempSet >= 25 || %hour == 10 && %minute == 0 || %hour == 15 && %minute == 0 then #dhwReq = 1; setTimer(4, 9000); end end if ?roomTempSet <= $thermostatDisableDhwTemperature || #dhwTemperature > 53 || @Main_Inlet_Temp > 53 || @Main_Outlet_Temp > 56 then #dhwReq = 0; setTimer(4,0); end end on timer=4 then #dhwReq = 0; end on setHeatReq then $heatMargin = 0.15; if ?roomTemp > ?roomTempSet + $heatMargin then #heatReq = 0; end if ?roomTemp < ?roomTempSet - $heatMargin then if @Outside_Temp <= 7 then #heatReq = 1; elseif %hour >= 5 && %hour < 21 then #heatReq = 1; end end if ?roomTemp < ?roomTempSet + $heatMargin && @Compressor_Freq > 10 then #heatReq = 1; end if #heatReq then #coolReq = 0; end end on setCoolReq then $thermostatStartCool = 16; $thermostatDisableCool = 18; $coolMin = 18; if ?roomTempSet == $thermostatStartCool && #coolReqLock == 0 then #coolReq = 1; #coolReqLock = 1; elseif ?roomTempSet > $thermostatStartCool then #coolReqLock = 0; end if ?roomTempSet >= $thermostatDisableCool then #coolReq = 0; end if #heatReq || #dhwReq then #coolReq = 0; end if @Main_Inlet_Temp < $coolMin then #coolReq = 0; end end on @Compressor_Freq then if #booted then setTemperatureTarget(); setQuietMode(); #freqMin = max(#freqMin, @Compressor_Freq - 5); end end on setMainPower then if #dhwReq then setValveToDHW(); elseif #heatReq || #coolReq then setValveToFloor(); else setValveToFloor(); end $defrost = @Defrosting_State; #mainPowerEnable = $defrost || #dhwReq || #heatReq || #coolReq; if @Heatpump_State && #mainPowerEnable == 0 && #mainPowerTimerActive == 0 then setTimer(2, 120); #mainPowerTimerActive = 1; end if @Heatpump_State == 0 && #mainPowerEnable == 1 then setTimer(2, 1); #mainPowerTimerActive = 1; end end on timer=2 then @SetHeatpump = #mainPowerEnable; #mainPowerTimerActive = 0; end on calcMinFreq then #freqMin = floor((#freqMin - 19) * 0.90 + 19); #freqMin = max(#freqMin, 19); #freqMin = max(#freqMin, @Compressor_Freq - 5); end on setPumpDuty then $target = 4; $difference = @Main_Outlet_Temp - @Main_Inlet_Temp; if $difference < 0 then $difference = $difference * -1; end $delta = $difference - $target; $duty = 0; if $delta > 0.25 then $duty = max(round($delta), 1); $duty = min($duty, 3); elseif $delta < -0.25 then $duty = min(round($delta), -1); end $duty = @Max_Pump_Duty + $duty; $duty = max($duty, 90); $duty = min($duty, 140); @SetMaxPumpDuty = $duty; end on @Main_Outlet_Temp then if #booted then setTemperatureTarget(); end end on setTemperatureTarget then if #dhwReq then $freqTarget = 40; $freqTarget = max($freqTarget, #freqMin); elseif #heatReq then $freqTarget = round(@Outside_Temp * -0.5) + 21; $freqTarget = max($freqTarget, #freqMin,19); elseif #coolReq then $freqTarget = 19; else $freqTarget = 0; end $sign = 1; if #coolReq && #dhwReq == 0 && #heatReq == 0 then $sign = -1; @SetOperationMode = 1; else @SetOperationMode = 0; end $outlet = @Main_Outlet_Temp; if @Compressor_Freq > $freqTarget + 2 then $outlet = @Main_Outlet_Temp - 2 * $sign; elseif @Compressor_Freq < $freqTarget - 2 then $outlet = @Main_Outlet_Temp + 2 * $sign; end if @Compressor_Freq < 10 && (#dhwReq || #heatReq || #coolReq) then $outlet = @Main_Outlet_Temp + 5 * $sign; end if $freqTarget == 0 then $outlet = 20; end @SetZ1HeatRequestTemperature = max($outlet, 20); @SetZ1CoolRequestTemperature = min($outlet, 20); end on setQuietMode then $defrost = @Defrosting_State; $compressorOff = @Compressor_Freq < 10; #quietModeActive = @Quiet_Mode_Level > 0; #quietModeEnable = $compressorOff || $defrost; if #quietModeEnable == 0 && #quietModeTimerActive == 0 && #quietModeActive then #quietModeTimerActive = 1; setTimer(3,180); end if #quietModeEnable && #quietModeActive == 0 then #quietModeTimerActive = 1; setTimer(3,1); end end on timer=3 then if #quietModeEnable then @SetQuietMode = 3; else @SetQuietMode = 0; end #quietModeTimerActive = 0; end on setValveToFloor then gpio(21,1); end on setValveToDHW then gpio(21,0); end
jij bedoelt als je de DHW door Panasonic laat doen heb je er geen controle op. Bedoel je heishamon en een losse relais of ingebouwde relais want die snap ik niet?Roeland schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:39:
Ik snap je vraag niet. Als je de driewegklep door de pana laat doen heb je geen controle over wat de pana doet kwa frequentie. Als heishamon de driewegklep bedient met een van de relais (heishamon large) heb je wel controle als je de pana op 'heat' houdt en telkens de target temperature ophoogd aan de hand van een gewenste frequentie.
jij hebt je 3 weg klep kabels dus niet meer op het panasonic bord aangesloten?Roeland schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:57:
Relais op de heishamon (onderaan mn code, gpio21 is een van de 2 relais) is wat ik gebruik om de 3 weg klep te bedienen
waarom is er eigenlijk een relais nodig, kan niet gewoon de panasonic rechtstreeks via de heishamon aangestuurd worden dat de 3 weg klep omgezet moet worden? (dus stand 1 naar bv stand 2 bv)?
[ Voor 23% gewijzigd door wouter_tw op 12-10-2025 17:12 ]
Zal je zeker lekker warm douche water krijgen.wouter_tw schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:21:
zijn er mensen die via HA en heishamon hun panasonic WP aansturen door deze op een minimum vermogen te draaien? (laatste mogelijke frequentie). En dit voor zowel verwarming als DHW (warm water) productie? Sturen jullie de 3 weg klep aan via de heishamon met HA?
hoezo? er moet 60 graden water richting de boiler spiraalMaikie18 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:56:
[...]
Zal je zeker lekker warm douche water krijgen.
Nee maar wel op laagst mogelijke frequentie. Dat regelt die dan zelf. 44 hz mogelijk bij 60 graden.Maikie18 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:16:
Ja maar dat ga je niet redden op de laagste frequentie. En de wp gaat zelf naar de laagste frequentie tijdens verwarmen als het nodig is/kan
Dat doet die niet zelf. Hij gaat naar zn max frquentie/vermogen om zo snel mogelijk de Ta de bereiken. Pas als Tr dichtbij komt minder dan het volle vermogen. Dan pas toert die terug. Dat is A inefficient en B lastig om een hoge temperatuur in het vat te halen
[ Voor 27% gewijzigd door wouter_tw op 12-10-2025 21:46 ]
Ja maar dan zal je zelf op 1 of andere manier moeten gaan berekenen wat de laagst mogelijke frequentie op een bepaald moment mag zijn, ik denk dat daar teveel factoren voor zijn. Het 2e deel van mijn zin ging over verwarmen, ik verwarm “24/7” en dat doet hij zo goed als continue op 19hz. Ook daar geldt hetzelfde, soms gaat die naar 20/21 dat doet hij niet voor nikswouter_tw schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Nee maar wel op laagst mogelijke frequentie. Dat regelt die dan zelf. 44 hz mogelijk bij 60 graden.
Dat doet die niet zelf. Hij gaat naar zn max frquentie/vermogen om zo snel mogelijk de Ta de bereiken. Pas als Tr dichtbij komt minder dan het volle vermogen. Dan pas toert die terug. Dat is A inefficient en B lastig om een hoge temperatuur in het vat te halen
Ik ga dat zelf niet berekenen. Zorgen dat je 1 graad onder huidige temperatuur Ta zit. En die stapsgewijs mee ophogen. Dan draait die altijd op zn minimum hz (wat die zelf nodig heeft), de hele weg mee omhoog naar 60 gradenMaikie18 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:21:
[...]
Ja maar dan zal je zelf op 1 of andere manier moeten gaan berekenen wat de laagst mogelijke frequentie op een bepaald moment mag zijn, ik denk dat daar teveel factoren voor zijn. Het 2e deel van mijn zin ging over verwarmen, ik verwarm “24/7” en dat doet hij zo goed als continue op 19hz. Ook daar geldt hetzelfde, soms gaat die naar 20/21 dat doet hij niet voor niks
Als dat je lukt zou ik daar graag meer over willen weten. Mijn ervaring is dat 20Hz niet voldoende is op een zeker moment om voldoende temperatuur verschil te creëren (denk ook aan winterdagen). Is het je al gelukt om dit met HA werkend te krijgen? Je lijkt duidelijk te weten wat je wilt dus dat zou zo gebeurd moeten zijn. Ik heb het zelf juist via de heishamon rules gedaan omdat ik het via HA voor langere termijn niet stabiel genoeg kreeg (updates, storingen, verbindingsproblemen etc) en gebruik HA alleen voor monitoring.wouter_tw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
Ik ga dat zelf niet berekenen. Zorgen dat je 1 graad onder huidige temperatuur Ta zit. En die stapsgewijs mee ophogen. Dan draait die altijd op zn minimum hz (wat die zelf nodig heeft), de hele weg mee omhoog naar 60 graden
Mijn doel is ook niet om hem op 20 hz te krijgen, maar meer op zn minimum wat die op dat nodig heeft. Dat kan ook 35 hz of 40 hz zijn bij koudere dagen of warmere Ta.Roeland schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Als dat je lukt zou ik daar graag meer over willen weten. Mijn ervaring is dat 20Hz niet voldoende is op een zeker moment om voldoende temperatuur verschil te creëren (denk ook aan winterdagen). Is het je al gelukt om dit met HA werkend te krijgen? Je lijkt duidelijk te weten wat je wilt dus dat zou zo gebeurd moeten zijn. Ik heb het zelf juist via de heishamon rules gedaan omdat ik het via HA voor langere termijn niet stabiel genoeg kreeg (updates, storingen, verbindingsproblemen etc) en gebruik HA alleen voor monitoring.
Ik heb nog geen heishamon of HA draaien. Ik begrijp van jou dat er een heishamon large nodig is. Je zei omdat deze een relais heeft om de 3 weg klep mee te schakelen. Ik had verwacht dat deze via de heishamon direct via een panasnonic was te schakelen, maar dit kan dus niet begreep ik van jou. Dus vandaar een relais begrijp ik. Heb jij je 3 weg klep nog met het panasonic bord verbonden, of alleen aan het relais?
Kun je uitleggen hoe jij het hebt gedaan? Hoe heb je dat via de heishamon rules gedaan? Je zei dat ook dat je de WP op een minimum draait rijdens een DHW run?
Lage delta T (dus rustig opwarmen is altijd efficienter)Tinkerer84 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:15:
Hou er rekening mee dat de warmtepomp op minimum vermogen niet per se het efficiëntste is. Het zou mij niet verbazen als de standaard DHW run op 35 Hz gewoon het meest efficiënt is.
A7 W35 normaal is 5.08
A7 W35 op laaglast is 7.1 COP (dus zeker efficienter). Zo werkt het ook bij andere merken warmtepompen waar ik ervaring mee heb.
[ Voor 16% gewijzigd door wouter_tw op 13-10-2025 22:41 ]
Aha, dan was er wat spraakverwarring. Ik dacht inderdaad ook dat je 19Hz bedoeldewouter_tw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Mijn doel is ook niet om hem op 20 hz te krijgen, maar meer op zn minimum wat die op dat nodig heeft. Dat kan ook 35 hz of 40 hz zijn bij koudere dagen of warmere Ta.
Ik heb nog geen heishamon of HA draaien. Ik begrijp van jou dat er een heishamon large nodig is. Je zei omdat deze een relais heeft om de 3 weg klep mee te schakelen. Ik had verwacht dat deze via de heishamon direct via een panasnonic was te schakelen, maar dit kan dus niet begreep ik van jou. Dus vandaar een relais begrijp ik. Heb jij je 3 weg klep nog met het panasonic bord verbonden, of alleen aan het relais?
Kun je uitleggen hoe jij het hebt gedaan? Hoe heb je dat via de heishamon rules gedaan? Je zei dat ook dat je de WP op een minimum draait rijdens een DHW run?
Ik snap denk wel wat @Tinkerer84 bedoeld. Je draait langer dus de pomp draait ook langer en mogelijk harder vanwege kleinere delta dus meer verbruik en dat kan uiteindelijk minder efficiënt zijn in totaliteitwouter_tw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:38:
[...]
Lage delta T (dus rustig opwarmen is altijd efficienter)
A7 W35 normaal is 5.08
A7 W35 op laaglast is 7.1 COP (dus zeker efficienter). Zo werkt het ook bij andere merken warmtepompen waar ik ervaring mee heb.
[ Voor 22% gewijzigd door Maikie18 op 14-10-2025 19:26 ]
De large is mijn inziens sowieso aan te raden ivm zijn functionaliteit tov de small.wouter_tw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:36:
Je kan de WP op DHW modus zetten, dan gaat deze het interne relais schakelen. Dit gaat ook gepaard met een stop-start als je daarvoor je huis aan het verwarmen was (en dus tijdelijk wat extra geluid ivm afblazen). Minimale temperatuur voor DHW is 40 graden, dus als je vat kouder is dan dat gaat hij volle bak die 40 graden proberen te halen om daarna pas in te zakken met zijn frequentie. Dit gedrag heb ik omzeild door alleen in verwarmings modus te draaien en met de heishamon relais mijn driewegklep om te zetten. Hierdoor blijft mijn warmtepomp door draaien zonder start-stops te maken. DHW maken doe ik op 40Hz (ivm hogere temperatuur behalen en benodigde tijd) en verwarmen op 20Hz (tot 2 graden buiten is dit genoeg voor mijn woning, daaronder heb ik een stooklijn achtig iets ingeprogrammeerd op basis van frequentie).
:strip_exif()/f/image/8qxa7talGx8vTaszdxXcUN0P.png?f=user_large)
bedankt! Jij draait dus een heishamon large en gebruikt een relay (en waarschijnlijk ook ethernet). Heb jij ook nog een externe 5V voeding die je gebruikt? Want las op de site van tindie dat dit nodig was? heeft iemand hier info over?Roeland schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
De large is mijn inziens sowieso aan te raden ivm zijn functionaliteit tov de small.
Je kan de WP op DHW modus zetten, dan gaat deze het interne relais schakelen. Dit gaat ook gepaard met een stop-start als je daarvoor je huis aan het verwarmen was (en dus tijdelijk wat extra geluid ivm afblazen). Minimale temperatuur voor DHW is 40 graden, dus als je vat kouder is dan dat gaat hij volle bak die 40 graden proberen te halen om daarna pas in te zakken met zijn frequentie. Dit gedrag heb ik omzeild door alleen in verwarmings modus te draaien en met de heishamon relais mijn driewegklep om te zetten. Hierdoor blijft mijn warmtepomp door draaien zonder start-stops te maken. DHW maken doe ik op 40Hz (ivm hogere temperatuur behalen en benodigde tijd) en verwarmen op 20Hz (tot 2 graden buiten is dit genoeg voor mijn woning, daaronder heb ik een stooklijn achtig iets ingeprogrammeerd op basis van frequentie).
en die heishamon relay kan de 230V kleppen sturen?
Bij de J series gaat de hele DHW run op 35 Hz met de juiste instellingen (ik meen dat het dhw capacity "variable" heet). Tenzij de DHW temperatuur onder de 25 graden komt, in dat geval gaat de run op een hogere frequentie.Roeland schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
De large is mijn inziens sowieso aan te raden ivm zijn functionaliteit tov de small.
Waar ik op doelde zijn twee factoren.wouter_tw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:38:
[...]
Lage delta T (dus rustig opwarmen is altijd efficienter)
A7 W35 normaal is 5.08
1: Compressors kunnen minder efficiënt zijn bij zeer lage frequenties, zie bijvoorbeeld https://www.sciencedirect...cle/pii/S1359431123007548
In dit artikel wordt dat als volgt uitgelegd:
"However, a decrease in compressor efficiency is manifested at low frequencies and high condensing temperatures. The main explanation for this phenomenon is a lack of lubrication in the scrolls at low speeds, which increases frictional losses and internal leakages."
Maar wellicht kan iemand met meer verstand van compressors dit nader toelichten.
2: Het verbruik van de waterpomp neemt een relatief groter deel van het totale verbruik in beslag naar mate het verbruik van de compressor daalt.
ik doel op heatpumpkeymark. test op laaglast scoort veel beter, dan op het nominaal vermogen. Dit zijn praktijkcijfers, ook specifiek van dat modelTinkerer84 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Waar ik op doelde zijn twee factoren.
1: Compressors kunnen minder efficiënt zijn bij zeer lage frequenties, zie bijvoorbeeld https://www.sciencedirect...cle/pii/S1359431123007548
In dit artikel wordt dat als volgt uitgelegd:
"However, a decrease in compressor efficiency is manifested at low frequencies and high condensing temperatures. The main explanation for this phenomenon is a lack of lubrication in the scrolls at low speeds, which increases frictional losses and internal leakages."
Maar wellicht kan iemand met meer verstand van compressors dit nader toelichten.
2: Het verbruik van de waterpomp neemt een relatief groter deel van het totale verbruik in beslag naar mate het verbruik van de compressor daalt.
wat betreft de waterpomp heb je gelijk. al zal het meerverbruik door de veel efficientere cop teniet worden gedaan
hier zie je een cop van 7,15 bij de J serie 5 KW (op laaglast a7-w35). Dit is overigens bij zijn minimum van 3 KW afgifte op buitentemperatuur 7 graden. Nominaal is de 5,08 op die buitentemperatuur en watertemperatuur
:strip_exif()/f/image/LfgD1emGI9rHT5h7yX2z634u.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door wouter_tw op 16-10-2025 11:30 ]
Ik ben bezig met de voorbereiding voor de plaatsing van een Panasonic TCAP. Mijn vraag gaat over de CNT kabel, en welke stekkertjes daar op zitten. Weet iemand dat? Ik vind het zonde om de bestaande kabel stuk te knippen en te verlengen. Ik heb 2x cat7 sftp naar de buiten unit gelegd. Zou liever nieuwe stekkertjes direct op de kabel zetten en die in Heishamon inpluggen.
bij voorbaat dank!
Gewoon doen, een USB telefoon lader + USB-C kabel.wouter_tw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:12:
Jij draait dus een heishamon large en gebruikt een relay (en waarschijnlijk ook ethernet). Heb jij ook nog een externe 5V voeding die je gebruikt? Want las op de site van tindie dat dit nodig was? heeft iemand hier info over?
Even de zoekfunctie gebruiken voor meer info.
Hier een stuk naar beneden scrollen: https://github.com/Egyras/HeishaMonBeer070 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:36:
Waarschijnlijk stel ik deze vraag in het verkeerde topic, mijn verontschuldigingen hiervoor, als er een beter topic is hoor ik het graag.
Ik ben bezig met de voorbereiding voor de plaatsing van een Panasonic TCAP. Mijn vraag gaat over de CNT kabel, en welke stekkertjes daar op zitten. Weet iemand dat? Ik vind het zonde om de bestaande kabel stuk te knippen en te verlengen. Ik heb 2x cat7 sftp naar de buiten unit gelegd. Zou liever nieuwe stekkertjes direct op de kabel zetten en die in Heishamon inpluggen.
bij voorbaat dank!
https://github.com/Egyras.../master/Connectors_RSO.mdBeer070 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:36:
Waarschijnlijk stel ik deze vraag in het verkeerde topic, mijn verontschuldigingen hiervoor, als er een beter topic is hoor ik het graag.
bij voorbaat dank!
https://github.com/Egyras...ster/Connectors_Conrad.md
Maar ik zou er persoonlijk gewoon de kniptang in zetten... Heb er zelf ook zonder problemen 10m UTP tussen gezet.
dit is toch veel makkelijker? een 220 V naar 5V (usb c uitgang) transformator ertussenNnoitra schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Gewoon doen, een USB telefoon lader + USB-C kabel.
Even de zoekfunctie gebruiken voor meer info.
[...]
Hier een stuk naar beneden scrollen: https://github.com/Egyras/HeishaMon
:strip_exif()/f/image/XVGfXAaQ8L9ufz6tFknbl9bm.png?f=user_large)
"Makkelijker" is subjectiefwouter_tw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
dit is toch veel makkelijker? een 220 V naar 5V (usb c uitgang) transformator ertussen
[Afbeelding]
Maar als dat voor jou het geval is, en het werkt; prima toch?
@Nnoitra @gyjo Dank voor de pointer. Hier ga ik mee aan de slag!.gyjo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:12:
[...]
https://github.com/Egyras.../master/Connectors_RSO.md
https://github.com/Egyras...ster/Connectors_Conrad.md
Maar ik zou er persoonlijk gewoon de kniptang in zetten... Heb er zelf ook zonder problemen 10m UTP tussen gezet.
Afhankelijk van wanneer ik ze binnen krijg zet ik alsnog de kniptang erin, of ik sluit het hele spulletje in een kabouter heishamon huisje naast de WP aan en doe gewoon fiber to the kabouter home... ik zie een vervolg voor het slimme broertje van kabouter plop...
Als iemand trouwens nog van die stekkertjes nodig heeft, ik heb er bakken van besteld dus geen probleem om er een paar op te sturen.
[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 16-10-2025 21:27 ]
suc6 met die stekkertjes! Ik had ze ook besteld maar 't was zo'n gepriegel dat ik toch ook maar gewoon een kabel met connectors doormidden heb gehaald.Beer070 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
@Nnoitra @gyjo Dank voor de pointer. Hier ga ik mee aan de slag!.
Afhankelijk van wanneer ik ze binnen krijg zet ik alsnog de kniptang erin, of ik sluit het hele spulletje in een kabouter heishamon huisje naast de WP aan en doe gewoon fiber to the kabouter home... ik zie een vervolg voor het slimme broertje van kabouter plop...
Als iemand trouwens nog van die stekkertjes nodig heeft, ik heb er bakken van besteld dus geen probleem om er een paar op te sturen.
ah, mijn geheime priegel wapen is 2 dochters die geen zakgeld en screentime krijgen totdat ze het goed gemaakt hebben. darwinisme ten top.blb4 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
suc6 met die stekkertjes! Ik had ze ook besteld maar 't was zo'n gepriegel dat ik toch ook maar gewoon een kabel met connectors doormidden heb gehaald.
De standaard aansluiting vanuit Panasonic is voor een hygiene vat aansluiting, and dat is dit dus niet.
Het zou natuurlijk wel leuk zijn om de temperatuur data van het buffervat bij te houden om een beetje gevoel voor te krijgen wat er gebeurt.
Jullie ideeën zijn meer dan welkom!
PS aanstaande zaterdag ga ik het vat de keldertrap af tillen, als je na die tijd niks meer van me hoort waren de traptreden misschien toch minder stevig dan ik dacht.
idd uitkijken! Alvast wat statistieken: https://www.lerenvoorveil...allen-van-trap-of-hellingBeer070 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:48:
PS aanstaande zaterdag ga ik het vat de keldertrap af tillen, als je na die tijd niks meer van me hoort waren de traptreden misschien toch minder stevig dan ik dacht.
in mijn geval zal het ernstigste letsel niet zo zeer komen door de val, maar de landing van een buffervat waarbij ik als kussen blijk te dienen. Leuke website trouwens. Heel leerzaam!blb4 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:44:
[...]
idd uitkijken! Alvast wat statistieken: https://www.lerenvoorveil...allen-van-trap-of-helling
Er is iemand, waarbij ik zie dat zijn SecondRoomThermostat spook getallen geeft.
Hij heeft geen thermostaat aangesloten.
Je zou verwachten dat op topic:
1
| panasonic_heat_pump/main/Second_Room_Thermostat_Temp |
Maar het geval wil; Er komen constant getallen binnen via mqtt
TOP118 Second_Room_Thermostat_Temp 127 °C
range -128 / +128
Q: Is er iemand die daar een verklaring voor kan verzinnen??
Het betreft een warmtepomp type L (E2 D5 0B 34 99 83 92 0D 29 98) Ik zie deze nog niet in de lijst voorkomen:
https://github.com/Egyras...ob/master/HeatPumpType.md
Daarin wordt de resolutie van de temperatuurmeting van de controller verbeterd van 1C naar 0.5C. Voor de gevallen waarin de controller ook als thermostaat of gewoon als sensor wordt gebruikt een grote verbetering. Het verklaart ook gedrag van de WP, die al reageert bij een overshoot van 0.5C (controller als thermostaat).
Heb zelf geen Arduino IDE om het te bouwen en testen, enkel esp-idf. Ik post-process zelf nu de raw data van MQTT zodat ik het in de grafieken alvast heb, maar ik ga er van uit dat er wel meer zijn die deze data willen hebben op de chip zelf.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Zie mijn opmerking op github. Dit is al vaker getest en helaas is het nog steeds niet duidelijk in welke gevallen die byte nou precies werktRimco schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:51:
@thehog of misschien iemand als @CurlyMo: Kan iemand mijn PR een keer testen? Zie https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/159.
Daarin wordt de resolutie van de temperatuurmeting van de controller verbeterd van 1C naar 0.5C. Voor de gevallen waarin de controller ook als thermostaat of gewoon als sensor wordt gebruikt een grote verbetering. Het verklaart ook gedrag van de WP, die al reageert bij een overshoot van 0.5C (controller als thermostaat).
Heb zelf geen Arduino IDE om het te bouwen en testen, enkel esp-idf. Ik post-process zelf nu de raw data van MQTT zodat ik het in de grafieken alvast heb, maar ik ga er van uit dat er wel meer zijn die deze data willen hebben op de chip zelf.
Ik heb het gevoel dat we even duidelijk moeten krijgen of er verschillen zijn tussen de series en wellicht zelfs instelling van de thermostaat, maar dat we dus in ieder geval een (beta) build nodig hebben zodat mensen het wat makkelijker kunnen testen dan naar ruwe data te kijken (met alle verwarring van dien).
1C resolutie is gewoon karig
:strip_exif()/f/image/Nr3mVH3v7gIorhJUnx9QvgAd.png?f=user_large)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Nu ik aan het stoeien ben met de juiste stookprofiel settings vraag ik mij het e.e.a. af.
Bij de huidige temperaturen in de nacht kan ik met een Quiet mode setting 3 gemakkelijk alle vertrekken warm krijgen. (vvw + convec- + radiatoren)
Bestaat er een standaardgegeven of is er een relatie tussen:
- buitentemperatuur
- compressor frequentie
- max pomp snelheid
- pomp flow
In bijgaande afbeelding heb ik mijn eigen ideeën uit één gezet.
Iemand die ervaring (pos of neg) zou ik willen uitdagen om er een oordeel over te vellen.
/f/image/HVoLUiArK4KXmiBLpGScXDdS.png?f=fotoalbum_large)