HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:41
Paul schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:04:
[...]
Welke 4-aderige kabel? CN-NMODE is 4 aders en heeft ook +5V. Heb je een CN-CNT gemodificeerd zodat pin 1 niet is aangesloten?
De kabel die erbij zit is de CN-CNT kabel op advies van Igor (TheHogNL). Deze regelt ook de voeding naar de PCB, want ik heb geen losse voeding aangesloten. Op de verkoop site staat.

De CN-CNMODE (4-draads) is geschikt voor de meeste Heishamon-opstellingen, waardoor de kleine Heishamon ook naast de CZ-TAW1 kan werken in de luistermodus.
Gebruik CN-CNT (5-draads) als u de originele CZ-TAW1-module op de grote Heishamon-proxypoort moet aansluiten als u de originele meegeleverde CZ-TAW1-kabel niet kunt gebruiken of als u voorbereid wilt zijn op toekomstige Heishamon-hardware-updates waarvoor de 12V-voeding van de extra draad nodig is.

[ Voor 39% gewijzigd door bbn_ldp op 21-11-2025 15:57 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• fakkerma54
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-11 09:31
Dank voor je reactie.

De meegeleverde kabel lijkt mij niet de oorzaak, omdat mijn HeishaMon eerder volledig goed heeft gewerkt mét MQTT-telemetrie in Home Assistant.

Alle sensordata (temperaturen, flow, compressorfrequentie, enz.) kwamen toen zonder problemen binnen en er is sindsdien niets veranderd aan bekabeling, connector of aansluiting in de binnenunit.

De HeishaMon leest de warmtepomp nu nog steeds perfect uit (in de webinterface zie ik alle waarden keurig onder de TOP-items), maar publiceert geen enkele sensordata meer naar MQTT – alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

In Home Assistant komt onder # verder niets binnen.

In de Console-output zie ik continu “Sending optional PCB data / Received 20 bytes / Decoding this in OPT topics”, maar nooit “MQTT publish: …”.

Dat wijst voor mij op een firmware-issue (bijv. Lite/diagnostic build of incomplete OTA-flash).

Daarom ben ik op zoek naar de juiste ESP32-ETH firmware (.bin) die volledige MQTT-publishing ondersteunt.

Als een foto van de kabel of aansluiting helpt, hoor ik het graag, dan maak ik die.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:28
fakkerma54 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:13:
Dank voor je reactie.

De meegeleverde kabel lijkt mij niet de oorzaak, omdat mijn HeishaMon eerder volledig goed heeft gewerkt mét MQTT-telemetrie in Home Assistant.

Alle sensordata (temperaturen, flow, compressorfrequentie, enz.) kwamen toen zonder problemen binnen en er is sindsdien niets veranderd aan bekabeling, connector of aansluiting in de binnenunit.

De HeishaMon leest de warmtepomp nu nog steeds perfect uit (in de webinterface zie ik alle waarden keurig onder de TOP-items), maar publiceert geen enkele sensordata meer naar MQTT – alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

In Home Assistant komt onder # verder niets binnen.

In de Console-output zie ik continu “Sending optional PCB data / Received 20 bytes / Decoding this in OPT topics”, maar nooit “MQTT publish: …”.

Dat wijst voor mij op een firmware-issue (bijv. Lite/diagnostic build of incomplete OTA-flash).

Daarom ben ik op zoek naar de juiste ESP32-ETH firmware (.bin) die volledige MQTT-publishing ondersteunt.

Als een foto van de kabel of aansluiting helpt, hoor ik het graag, dan maak ik die.
Gebruik je MQTT explorer om MQTT berichten te monitoren? Indien niet dan ff installeren, dan kan je zien of de MQTT berichten wel of niet verzonden worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• fakkerma54
Ik heb via Home Assistant geluisterd naar # (alle MQTT-berichten) en daar komt uitsluitend panasonic_heat_pump/LWT → Online binnen.

Andere HeishaMon MQTT-topics verschijnen daar niet, dus het lijkt erop dat HeishaMon geen sensordata meer publiceert.

MQTT zelf werkt verder normaal.

Mocht MQTT Explorer extra informatie kunnen geven, dan kan ik die nog installeren, maar via HA lijkt de broker zelf goed te functioneren.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Ik draai aan jaren met plezier een Heishamon bordje. Beste aankoop ooit.

Sinds enige tijd reageert de WP niet meer op commandos uit Home Assistant.

Ik heb een standaard integratie draaien met sliders en een helper met drukknoppen om de temperatuur te verhogen.

Nul reactie. Hebben jullie enig idee?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
@fakkerma54 Contoleer je Heishamon instelling via de webinterface, misschien staat daar iets raars? Bijv. een hele hoge waarde bij "How often all heatpump values are retransmitted to MQTT broker" ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ3RfMZ1974v6oG8WGrzRcGEYDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Zu9BTsCI81K5pCtQWiDnDw5.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• fakkerma54
Dank!
Ik heb de HeishaMon-instellingen gecontroleerd.

Bij mij staat:
– “How often new values are collected from heatpump”: 10 sec
– “How often all heatpump values are retransmitted to MQTT broker”: 120 sec

Dat lijkt normaal.

In MQTT (via Home Assistant → listen to #) zie ik echter helemaal geen andere topics dan alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

Dus het lijkt erop dat HeishaMon momenteel geen enkele sensordata via MQTT publiceert.

Data wordt lokaal wel uitgelezen (webinterface toont correcte waarden), maar er komt niets via MQTT behalve LWT.

Mogelijk een firmware-issue?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:06
fakkerma54 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:44:
Dank!
Ik heb de HeishaMon-instellingen gecontroleerd.

Bij mij staat:
– “How often new values are collected from heatpump”: 10 sec
– “How often all heatpump values are retransmitted to MQTT broker”: 120 sec

Dat lijkt normaal.

In MQTT (via Home Assistant → listen to #) zie ik echter helemaal geen andere topics dan alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online.

Dus het lijkt erop dat HeishaMon momenteel geen enkele sensordata via MQTT publiceert.

Data wordt lokaal wel uitgelezen (webinterface toont correcte waarden), maar er komt niets via MQTT behalve LWT.

Mogelijk een firmware-issue?
Wellicht dat een screenshot van je heishamon.local pagina zou helpen.
Als de topics daar in staan, en ze staan niet in jouw MQTT broker dan kunnen we vaststellen dat de verbinding met de pomp goed werkt, en dat er ergens tussen heishamon en de MQTT broker iets mis lijkt te gaan. Dat kan nog steeds van alles zijn. schrijfrechten voor het gebruikte account, een synchronisatie die stopt.

Hier een screenshot van mijn heishamon.local:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGf4y140C4pAVmMJxqJr46Kebrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vI3skzAluL5pHqiW3JSYhphZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Beer070 op 22-11-2025 08:47 ]

• fakkerma54
Hier de screenshot van mijn heishamon.local.
De waarden zien er vergelijkbaar uit als bij jou: inlet/outlet temperaturen, compressor freq, etc.
In MQTT (via Home Assistant luisteren op # én op panasonic_heat_pump/#) zie ik echter alleen panasonic_heat_pump/LWT → Online en verder geen enkele andere topic.
Dus de verbinding WP ↔ Heishamon lijkt goed, maar Heishamon ↔ MQTT stuurt geen sensordata. Lijkt dat inderdaad op een firmware-issue / beperkte build? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co-3GF1wtADYpo58iqwMWIBWPb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4EuTWnemE0fsdwvulxHJ9iz.jpg?f=fotoalbum_large

• fakkerma54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n23tGNjgXspgMYMJR1_KqaBTBaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsmnQiZCZ7lSCZ9b9DXuwvWe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door fakkerma54 op 22-11-2025 10:38 . Reden: verkeerde afbeelding ]

• fakkerma54
In het Heisha monitor menu linksboven staat bij mij alleen “Version: 3.9”.

De firmware-pagina zelf toont alleen het OTA-uploadscherm (Choose file / MD5 / Update Firmware), geen extra build-info of type.

HeishaMon draait dus v3.9, maar verder zie ik geen detail-info over buildtype.

• RichieB
@fakkerma54 Ik zie dat je Heishamon een uptime heeft van 24 dagen. Het eerste wat je bij dit soort problemen kan proberen is hem opnieuw opstarten (Reboot). Dat kan gewoon via de webinterface.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 22-11-2025 11:28 ]

• blb4
fakkerma54 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:58:
In het Heisha monitor menu linksboven staat bij mij alleen “Version: 3.9”.

De firmware-pagina zelf toont alleen het OTA-uploadscherm (Choose file / MD5 / Update Firmware), geen extra build-info of type.

HeishaMon draait dus v3.9, maar verder zie ik geen detail-info over buildtype.
Het zou mij verbazen als ‘t aan HeishaMon firmware ligt. Ik zou het zoeken in je instellingen. Zet logging aan van je MQTT broker, kijk alle instellingen goed na (hoofd topic, username/password e.d. installeer MQTT explorer, daarmee kan je ook berichten sturen, kijk of die wel aankomen etc.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• fakkerma54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih6u5f4MwBKB1BQSKKI0jknWYOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ka7AYfIhEDtbJN730AeYML8.jpg?f=fotoalbum_large

– HeishaMon via webinterface gereboot → daarna was hij even onbereikbaar.
– Met power-cycle (kabeltje uit Aquarea, paar seconden wachten, weer erin) draait hij weer normaal: leds ok, webinterface bereikbaar op 10.0.0.13, de router ziet ’m.
– MQTT-test in Home Assistant opnieuw gedaan met luisteren op panasonic_heat_pump/#: daar komt nog steeds uitsluitend panasonic_heat_pump/LWT → Online binnen, geen andere topics.
– Firmware: v3.9.
– MQTT-instellingen op HeishaMon:
Topic base: panasonic_heat_pump
MQTT server: 10.0.0.51
Port: 1883
Username: heishamon
Collect new values: 10 sec
Retransmit all values to MQTT broker: 120 sec

Reboot/power-cycle verandert dus niets: HeishaMon blijft alleen LWT publiceren en geen sensordata.

Zien jullie in deze instellingen iets geks, of is er bij v3.9 voor ESP32-ETH een build bekend die wel LWT doet maar geen sensordata publiceert?

• RichieB
@fakkerma54 En als je de “mqtt topic base” aanpast, zie die aanpassing dan binnenkomen in HA?

• fakkerma54
Topic base tijdelijk veranderd naar panasonic_heat_pump_test en daarna in HA geluisterd op panasonic_heat_pump_test/#, maar daar kwam helemaal niets binnen (ook geen LWT).

Dat lijkt erop te wijzen dat HeishaMon momenteel überhaupt geen succesvolle MQTT-verbinding met de broker maakt. De eerdere panasonic_heat_pump/LWT → Online was dus waarschijnlijk een oud retained bericht.

Ik ga nu de combinatie username/password en de Mosquitto-logs nalopen.

• blb4
Heb je username & password ingesteld in je broker?
Uitgaande van Mosquitto als HA add-on (dat gebruik ik) dan moet je dus die login credentials daar ook hebben staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
  - username: <jouw username>
    password: <jouw password>
require_certificate: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
customize:
  active: true
  folder: mosquitto

en idd, wat staat er van jou HeishaMon in de Mosquitto-logs?

• fakkerma54
Authenticatie werkt nu goed: HeishaMon logt succesvol in op Mosquitto met de juiste username & password.
Maar daarna gaat het mis:

HeishaMon maakt verbinding met de broker

Stuurt vervolgens geen enkel MQTT-bericht

Hierdoor verbreekt Mosquitto de verbinding na een timeout

In HA komt bij panasonic_heat_pump/# helemaal niets (meer) binnen

Daarmee lijkt het geen HA/Mosquitto-instellingsprobleem meer, maar eerder dat de HeishaMon-firmware/build wel connect, maar geen data meer publiceert.

• blb4
‘t heeft toch een tijd gewerkt? Dan zal er iets veranderd zijn, ga nog eens na of je idd niet iets - mogelijk iets kleins - veranderd hebt.

• fakkerma54
Topic base staat nu weer op panasonic_heat_pump.
In Home Assistant zie ik op panasonic_heat_pump/# nog één enkel topic:

panasonic_heat_pump/LWT → Online

Maar dat blijkt een oud retained bericht, want na elke nieuwe connect van HeishaMon komt er geen nieuw LWT en ook geen enkel ander topic binnen.

In de Mosquitto-logs zie ik steeds hetzelfde patroon:

New client connected from 10.0.0.13 as HeishaMon (u'heishamon_client')
Client HeishaMon has exceeded timeout, disconnecting.

Dus:

MQTT-auth is nu in orde

Mosquitto accepteert de user en de connect

Maar HeishaMon verstuurt geen enkele MQTT-publicatie na CONNECT

Daardoor disconnect Mosquitto de client na een timeout

Omdat er ook geen "Not authorized" of publish-fouten in de log staan, lijkt het geen broker- of HA-configprobleem meer.
Volgens mij zit het nu in de HeishaMon firmware/build: hij leest de WP-data wel (console werkt), maar publiceert helemaal niets.

Weet iemand welke ESP32-ETH build ik het beste kan flashen voor een Panasonic Aquarea (HeishaMon v3.9), of waar ik een niet-404 downloadlink kan vinden?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

fakkerma54 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:28:
Topic base staat nu weer op panasonic_heat_pump.
In Home Assistant zie ik op panasonic_heat_pump/# nog één enkel topic:

panasonic_heat_pump/LWT → Online

Maar dat blijkt een oud retained bericht, want na elke nieuwe connect van HeishaMon komt er geen nieuw LWT en ook geen enkel ander topic binnen.

In de Mosquitto-logs zie ik steeds hetzelfde patroon:

New client connected from 10.0.0.13 as HeishaMon (u'heishamon_client')
Client HeishaMon has exceeded timeout, disconnecting.

Dus:

MQTT-auth is nu in orde

Mosquitto accepteert de user en de connect

Omdat er ook geen "Not authorized" of publish-fouten in de log staan, lijkt het geen broker- of HA-configprobleem meer.
Volgens mij zit het nu in de HeishaMon firmware/build: hij leest de WP-data wel (console werkt), maar publiceert helemaal niets.

Weet iemand welke ESP32-ETH build ik het beste kan flashen voor een Panasonic Aquarea (HeishaMon v3.9), of waar ik een niet-404 downloadlink kan vinden?
https://github.com/Egyras/HeishaMon/releases/tag/v3.9

En misschien even helemaal opnieuw beginnen op de Heishamon, factory reset onder settings?

Overigens, op je "screenshot" zie ik:
Operations_Hours 23883
Operations_Counter 44787

Dat is niet zo'n beste verhouding, staat je WP (enorm) te pendelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 22-11-2025 17:16 ]

• RichieB
@Beekforel : @fakkerma54 is op zoek naar de binaries. Die vind je hier en dan op de bin file klikken en het download icoontje rechtsboven gebruiken. Je hebt ook de hash uit het md5 bestand nodig voor de upload.

• RichieB
fakkerma54 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:51:
[...]
Hoe weet je dat zo zeker? Log eens in met MQTT Explorer vanaf je PC met dezelfde instellingen als je op de Heishamon gebruikt. Dan kan je exact zien wat er binnenkomt.
[...]
"Client HeishaMon has exceeded timeout, disconnecting." zie ik ook af en toe, dat betekent niet dat het niet werkt. HieshaMon zal de verbinding gewoon opnieuw opbouwen en doorgaan met MQTT berichten sturen.

• fakkerma54
Dank allemaal voor het meedenken.
Ik ga morgen via USB-C de firmware opnieuw proberen te flashen, omdat OTA op de v5-print niet werkt.
Daarna test ik opnieuw de MQTT-verbinding en laat ik weten of de publicaties terug zijn.
Wordt vervolgd!

• fakkerma54
Update / Opgelost

Na veel uitzoekwerk, vallen en opstaan, is het na dagen uiteindelijk gelukt om HeishaMon v5 op de ESP32 te flashen en volledig werkend te krijgen met Home Assistant.

Samenvatting van de oplossing:

HeishaMon firmware

Via de web flasher de “complete” .bin file geprogrammeerd op adres 0x0.

Daarna de ESP32 opnieuw gestart → HeishaMon-Setup WiFi zichtbaar → verbonden met netwerk + MQTT-configuratie.

Home Assistant MQTT

MQTT broker ingesteld (lokale broker).

Basis topic: panasonic_heat_pump.

HACS installatie

Terminal & SSH gebruikt:

wget https://get.hacs.xyz -O - | bash -

Home Assistant herstart → HACS zichtbaar in zijbalk.

HeishaMon / Aquarea integratie (HACS)

In HACS gezocht op “heishamon-homeassistant”.

Geïnstalleerd → map custom_components/aquarea werd aangemaakt.

Home Assistant opnieuw gestart.

Entiteiten

Na herstart verschenen de relevante entiteiten, o.a.:

Aquarea Outdoor Temp STD

Aquarea Inlet/Outlet temp

Power Consumption / Production

Data komt realtime via MQTT binnen.
Outdoor temperatuur toont correct → bevestiging dat het werkt.

Conclusie:
Alles functioneert nu, zoals bedoeld.
HeishaMon v5 → MQTT → Home Assistant → Aquarea integratie geeft volledige live data van de Panasonic Aquarea warmtepomp.

Dank aan iedereen die heeft meegedacht.
Issue kan hiermee worden afgesloten. 👍

• blb4
@fakkerma54 dan blijft de vraag: waar lag ‘t nu precies aan?

• RichieB
@blb4 / @fakkerma54 Ik vermoed een fout in de HA configuratie. Die is ook opnieuw geïnstalleerd. Jammer dat er tijdens het probleem niet is getroubleshoot met MQTT Explorer.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste