PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je begrijpt het verkeerd. Opentherm doet niks met je warmtepomp. Het is alleen om een openterm thermostaat op heishamon aan te sluiten. En dan kan je op basis van de opentherm waardes via mqtt of rules je warmtepomp aansturen met de commando's die heishamon heeft. maxRelativeModulation is dus een opentherm waarde die de thermostaat naar heishamon stuurt waarmee de thermostaat vraagt niet hoger dan aangegeven niveau te moduleren. In de CV wereld zou de CV dit dan respecteren. Binnen heishamon zou je dit zelf moeten regelen.BarryH schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:16:
In de large Heishamon zit opentherm ondersteuning.
Een parameter is:
maxRelativeModulation is the amount of modulation (0-100%) the heatpump (opentherm slave) is allowed to use (see relativeModulation in READ values, which should always be equal or lower than this max)
Ik heb een Pana 9j en een (oude zonneboiler)boiler met een kleine spiraal. De 9J gaat uit zichzelf vaak met 5kW de SWW run doen. Dan loopt ie tegen de tempertuurgrens (57 graden dacht ik) aan en schakelt over naar elektrisch element om dan met 3kW de run verder te doen. De dT van aanvoertemperatuur en Vat temperatuur zakt dan van 16 naar 11 graden.
ALS ik de Pana ervan kan overtuigen om bij Taanvoer =57 graden maxRelativeModulation =30% te doen, verwacht ik dat ik een groter deel van de legionellarun op de compressor kan doen.
Nu 2 vragen:
1/ Kan ik opentherm activeren in de Heishamon settings en gewoon mn externe aan/uit thermostaat setup blijven gebruiken
2/ Werkt maxRelativeModulation ook voor de DHW run of alleen voor heating?
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Hoe wil ik dit gaan aanvliegen:
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
Een Shelly Pro Dimmer 0/1-10V PM gaat het vermogen van de compressor regelen.
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
En daar komt de Heishamon om de hoek kijken.
Mij is het niet helemaal duidelijk wat ik nodig heb.
In ieder geval de grote PCB met de optionele Lan bracket.
En een kabel om verbindingen te maken tussen de Heishamon en het Bibloc.
Vergeet ik dan wellicht nog iets?
Suc6 met een (nieuwe) hobbydukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Ik wil meer controle op mijn Pana M-serie 9 kW.
Ondertussen is het optionele bord CZ-NS6P in het Bibloc ingebouwd en wordt het tijd om de opties Smart Grid en Compressor Power Sturing optimaal te gaan benutten aan de hand van overtollige PV-energie.
Een Shelly Pro 2 gaat als switch dienen voor de Smart Grid. (aan / uit / koelen/verwarmen / boiler aan)
De automatisering zal op een Homey Pro (2023) middels Advanced Flows worden geschakeld.
Nu alleen nog de juiste data van de WP betrekken en in de Adv. Flows van de Homey hun werk laten doen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb AI al een poging laten doen, maar vertrouw de output niet als ik het niet zelf kan begrijpen
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?dukeenvana schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:22:
Ik wil meer controle op mijn Pana M-serie 9 kW.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.bbn_ldp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:10:
Ik heb voor familieleden ook 2 Heishamons aangeschaft en zal die eerdaags installeren op hun Aquarea. Wat ik alleen niet kan vinden is of er een wachtwoord nodig is als ik hem via de wifi ga benaderen en ook of ik een bepaald ip adres moet ingeven. Bij 1 van de familieleden zat een CZ-TAW1, maar daar wekt niets meer van door de wijzigingen bij Panasonic. Neem aan dat ik die eruit gooi en vervang voor de Heishamon en niet samen erin laat zitten. Wie kan mij op weg helpen om de boel in HA te installeren.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Beide werken nu dus bij mij naar volle tevredenheid.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Let wel op dat je een MQTT server nodig hebt om te draaien in Home assiatant
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.Maikie18 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:37:
[...]
Vermogen van de compressor regelen? Je kunt hem hooguit “knijpen” neem ik aan maar niet de andere kant op, dat komt gewoon uit de regeling van de WP of wil je dan allerlei sensoren gaan manipuleren?
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Kabel uit de cztaw1b gehaald en in de v5 gedaan en verlengkabel van v5 naar cztaw1b.
Als je de heishamon aangesloten hebt kun je verbinden met het wifi netwerk van de heismason en dan de gegevens instellen.
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.bbn_ldp schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ook ik heb de grote V5 versie besteld incl cn-cnt kabels van een meter. Is het met de CZ-TAW1 nog steeds mogelijk dan om die te gebruiken nu de problemen met de ID's er zijn bij Panasonic?
Ik zag namelijk geen gegevens meer binnenkomen bij degene die al wat langer draait. De andere is bijna in bedrijf.
MQTT draait al in HA
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Wachtwoord van het Pana ID heb ik nog wel, dus moet even kijken wat ik doe. Als Heishamon het goed doet is dat ook prima. Er is toch geen monteur die meekijkt.bvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:02:
[...]
Je zou de cztaw1b kunnen proberen opnieuw toe te voegen rechter moet je dan nog wel het wachtwoord van de CZtaw1b hebben om id toe te voegen, anders moet je die geheel resetten. En kun je de procedure opnieuw doen.
Deze is als die weer goed werkt dus nog steeds te bedienen met de v5
Dat zal dan op energieprijs moeten, want op PV vermogen zet straks niet zoveel zoden aan de dijk. Je hebt hoogstens op het midden van de dag zon. Maar als je dan wil verwarmen ben je eigenlijk te laat.dukeenvana schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:18:
[...]
Precies dat, vermogen knijpen naargelang PV-energie of laag dynamische energieprijs beschikbaar is.
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt. Wat dan op vol vermogen met een lage cop gaat. Zit je rond het vriespunt hobbel je vervolgens ook nog van defrost naar defrost.
Ik heb het 3 weken gedaan, maar uiteindelijk weer terug naar gewoon weersafhankelijk (stooklijn met ruimtecompensatie). Veel constantere binnen temperatuur en de wp draait erg lang op zijn laagste vermogen met het minste lawaai tegen de hoogste cop.
Wanneer je continu stookt heb je veel meer warmte energie in de woning waardoor je niet zoveel last hebt als het 1 dag spontaan veel kouder is.
Een deel van het voor en najaar heb ik voldoende aan 1 run per dag. De ~60 dagen per jaar een paar dubbeltjes besparen lijkt me toch geen slecht plan? Je COP is misschien iets lager maar stort niet in.Foofur schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:42:
[...]
Sowieso valt het sturen op b.v. zonneoverschot in de praktijk tegen. Je bespaart dubbeltjes maar je levert veel comfort in. Je cop stort helemaal in omdat je slechts korte periodes stookt.
Als grens zou ik wel stellen de buitentemperatuur waaronder je warmtepomp continue kan blijven lopen. Dat is bij mij zo'n 9°c. Onder die temperatuur laat ik de pomp niet afslaan maar laat ik deze tijdens de ochtend / avond piek wel op het laagste vermogen draaien. Overdag dan rustig bijtrekken op vaak nog PV. Zolang de energiebelasting voor het overgrote deel de stroomprijs bepaalt mag er best tegen een wat lager COP gestookt worden.
Daarnaast is er ook nog een grens waarop je defrosts gaat ervaren. Daardoor stort je COP wel in en zou ik je afraden om op PV te sturen.
"No panasea" geldt ook hier. De hoeveelheid PV, isolatie waarde, comfort wens en stuurbaarheid van je systemen beperken je speelruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 12-09-2025 19:57 ]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al inbvansteenselen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Welke heishamon heb je besteld? ik heb bij mij de V5 met extra verlengkabel besteld.
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevensbbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:19:
[...]
Ik heb de heishamon via wifi verbonden en gesaved. Had ik hierin ook de MQTT server moeten instellen? En kan ik nu nog erbij komen of moet ik dan een reset doen op de Heishamon? De utp kabel zit er wel al in
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?bvansteenselen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:55:
[...]
Als deze in je wifi netwerk zit kun je ip achterhalen via je router. En kun je bij de instellingen van de heishamon de MQTT server toevoegen. Door die weer te koppelen in HA zie de alle gegevens
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md
[ Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 13-09-2025 20:49 ]
Om je Ha in te stellen is die link inderdaad handig.bbn_ldp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:08:
[...]
Heishamon zie ik nu in router, maar in HA zie ik geen Heishamon integratie. Als ik nu inlog op de IP van Heishamon zie ik wel allerlei gegevens, maar hoe krijg ik die te zien in HA?
Ik denk dat ik dit moet volgen https://github.com/Egyras...ome%20Assistant/README.md